Työkirjan harjoitus 6

Harjoittelija

Olen poissa tolaltani koska näen jotain sellaista mitä ei ole olemassa.


Herättää myös miettimään miksi teen jostakin sen päätelmän minkä teen?

40

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vaan

      Olen poissa tolaltani, koska näen jotain sellaista mitä ei ole olemassa. Itse ymmärrän tämän lauseen niin, että olen poissa tolaltani nähdessäni tämän kärsimyksen, pelon ja sotien maailman. Ego mieleni näkee tämän uni maailman ja on siitä peloissaan ja ahdistunut.

      Jumalallinen puoli sanoo, että olen poissa tolaltani, koska näen sellaista mitä ei ole olemassa. Tämä maailma ei ole siis olemassa jumalalle.

    • Todellinenko

      Kuka sitten voi todistaa mikä on todellisuutta kenellekin. Kun olemme samaistuneet kehoomme ja persoonaamme, niin koemme tämän elämän todellisena ja se elämä joka vaikka iok:n mukaan on todellinen "luontomme/kotimmme" tuntuu unelta.

      Kun samaistuminen kehoon ja persoonaan/egoon loppuu, niin se ihmisenä eletty elämä tuntuu unelta. Joku pääsee irti egosta ja hänen todellisuutensa on olla "egoton/minätön" ainakin jonkin aikaa.

      Joku "osa" jossain samaistuu milloin mihinkin ja se on sille todellisuutta. Skitsofreenikolle harhanäyt ovat sillä hetkellä täyttä totta, eikä kukaan oikeastaan voi väittää, ettei se ole todellista - hänelle se sillä hetkellä on.

    • Harjoittelia

      Vastaus tulee seuraavassa harjoituksessa.

      Näen vain menneisyyden.

      Menneisyyttä ei ole olemassa. Siinä on syy miksi pitää opiskella lisää.

    • Mietiskelijä

      Eikö menneisyyttä ole mielestäsi olemassa myöskään tällä ilmenemisen tasolla?

      Miten suhtaudut mahdollisiin lapsuutesi tai viime kesäsi tms. valokuviin?

    • Harjoittelia

      Juu kyllä näen valtavan paljon kaikenlaista vastakkain asettelua.

      Kehotan itseäni opiskelemaan ja kuitenkin se minkä opin on huomenna eilistä?

      Joten noista vanhoista - eilisistä- kannattaa muistaa vain se mikä tuottaa iloa.

      Silloin voin ajatella niistä valokuvista vaikkapa että mikä oli se ilo siitä hetkestä jonka koin silloin kun se kuva otettiin.

      Valokuvan otto hetkellä oli tunteet ja mielipiteet jotakin ja sen jälkeen on vain uusia tunteita ja kokemuksia. Kun tulevaisuus tapahtuu aina kokeneempana kuin eilinen joten se seuraava kokemus ei voi tapahtua samassa kokemuksessa eikä samassa mielentilassa kuin ensimmäinen. Tällätavoin selitän itselleni että "eilistä" ei ole olemassa. On aina tämän hetken kokemukset ja valinnat.

      Muistellaan vain ilolla ja luotetaan "huomiseen" vaikka sitäkään ei "ole" missään.

    • Mietiskelijä

      Kiva kun kerroit, miten ajattelet eilisestä, huomisesta jne.

      Aloin miettiä, miten nämä "ajat" koen. Ajattelen eilisestä ja menneestä realistisesti siten, mitä siellä on tapahtunutkin, olipa se hyvää tai pahaa. Opiksi toki voi ottaa, jos on toiminut jotenkin "hassusti".

      Pyrin elämään tässä hetkessä ja tässä päivässä, enkä menneitä juuri mieti - tuleviakin suunnittelen vain sen verran kuin on välttämätöntä.

      Vaikka elämämme täällä ilmenevässä/ajassa onkin todellisuudesta katsottuna unta, niin kuitenkin täällä elämme, sillä tähän kehoon ja elämään on tajuntamme tms. samaistunut ja sitten kun se samaistuu johonkin muuhun, niin elämämme täällä unessa/ajassa tuntuukin tosiaan unelta, ehkä vähän samoin kuin eilinen tai huominen nyt niitä ajatellen.

      On vain tämä hetki koettavana kerrallaan. Hyvää jokaista tätä hetkeä kaikille! :)

    • Mietiskelijä

      Myönnän, että kirjoitin hassusti tuon:
      "Vaikka elämämme täällä ilmenevässä/ajassa onkin todellisuudesta katsottuna unta,..." Luulen lukijoiden silti ymmärtävän.

      Sieltä perimmäisestä todellisuudesta ei taideta tätä aikaa ja ilmenemistä juuri katsella. :) Tai en tiedä tietenkään...

    • Sarcisson

      "Herättää myös miettimään miksi teen jostakin sen päätelmän minkä teen? "

      Sivusta seuraten tuli mieleen.... tällaista....menneisyydestä ja tulevaisuudesta...

      Kun miettii menneitä tai tulevia, niin sen tekee aina nyt. Käytännössäkin testattavissa. Kun katselee televisiota ja miettii jotain tapahtunutta tai huomista, niin mitä enemmän miettii sitä enemmän on pihalla siitä, mitä elokuvassa tapahtuu. Sitä enemmän on hukassa juonesta.

      Elämässä on sama juttu. Mitä enemmän tarttuu menneeseen tai unelmoi tulevasta, sitä enemmän on pihalla mitä elämässä tapahtuu?

      Tai jos mietin isoäitiä, joka kuoli hiljattain -niin muistot on aina samat. Isoäiti ei pysty tekemään enää mitään uutta. Hänestä on tullut pelkkä fiksattu kuva minun päässäni. Hän ei yllätä minua enää. En voi ottaa nappia hänen mekostaan. Hän tekee samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Hän on pelkkä muisto, jota mietin. Nyt.

      Päätelmistä...

      Tuleeko päätelmät aina menneisyydestä? Kuten isoäiti? Tuleeko ristiriita valinnoissa tai olenko poissa tolaltani, koska takerrun omiin muistoihini itsestäni? Takerrun omiin kokemuksiini.

      Katselen valokuvia itsestäni ja kokemuksistani elämän varrelta joko albumissani tai päässäni. Tuo olen minä. Tuo on ego. Ajatus minästä on kuin isoäiti. Se toimii aina samalla tavalla. Se ei tee mitään uutta, vaan tekee päätelmät aina menneen pohjalta. Uudestaan ja uudestaan rakennan itselleni ajatuksen minästä. Joka päivä ja joka hetki.

      Jos minä on pelkkä muisto, jota mietin? Nyt. Entä jos vain lopettaisi?

    • Harjoittelia

      Ihmeellisiin ajatelmiin sitä joutuu kun ajattelee.

      Olemme ilmeisen yksimielisiä että "aika" on eriasia kuin "todellisuus"

      Samoin kuin rakennan itselleni ajatuksen minästä eli on joku joka "rakentaa" jotakin.

      Niin se vain näyttää olevan. Hyvä Minä! Jokainen

      • "" Tuleeko päätelmät aina menneisyydestä? Kuten isoäiti? Tuleeko ristiriita valinnoissa tai olenko poissa tolaltani, koska takerrun omiin muistoihini itsestäni? Takerrun omiin kokemuksiini ""

        Ihmeiden Oppikurssin mukaan on vain kaksi lähdetä joista toinen ei ole mitään.
        On Rakkaus joka sisältää kaiken
        On pelko jolla on monta nimeä kuten ego joka ei Totuudessa ole mitään. Täällä ajassa on kuitenkin egon vaikutus hyvin ilmeinen ja hyvä niin silloinhan se on aina helpompaa jättää huomiotta.

        Rakkauden kokemus on Totta. On mahdollista oppia näkemään Rakkaus kaikkialla Itse asiassa kurssin opetus johtaa juuri tuon Rakkauden ilmentämiseen.


      • Sarcisson

        Aika on eri asia kuin todellisuus? En ole varma, ehkä sana on väärä. Jos ihmisellä on harhanäkyjä, vaikkapa näkee pinkkejä elefantteja eli ronsuja, niin ne ovat hänelle todellisuutta. Mutta ne eivät ole totta. On siis ero todellisuuden ja sen mikä on totta välillä. On elefantti ja on ronsu.

        Mikä aika sitten on? On psykologista aikaa ja on fyysistä aikaa. Fyysinen aika on sitä, että aurinko kiertää, solut vanhenevat jne. Se on totta. Psykologinen aika on sitä, että minä saavutan tulevaisuudessa jotain, minusta tulee jotain muuta kuin olen. Se on todellisuutta, se ei ole totta. Se on myös ronsu.


      • Sarcisson kirjoitti:

        Aika on eri asia kuin todellisuus? En ole varma, ehkä sana on väärä. Jos ihmisellä on harhanäkyjä, vaikkapa näkee pinkkejä elefantteja eli ronsuja, niin ne ovat hänelle todellisuutta. Mutta ne eivät ole totta. On siis ero todellisuuden ja sen mikä on totta välillä. On elefantti ja on ronsu.

        Mikä aika sitten on? On psykologista aikaa ja on fyysistä aikaa. Fyysinen aika on sitä, että aurinko kiertää, solut vanhenevat jne. Se on totta. Psykologinen aika on sitä, että minä saavutan tulevaisuudessa jotain, minusta tulee jotain muuta kuin olen. Se on todellisuutta, se ei ole totta. Se on myös ronsu.

        Näkeminen on aivan oma lukunsa Iok.ssa

        Yksilö näkee vain oman luomansa maailman joka ei ole Todellisuus, vaikka jokaiselle se "oma näkemys täällä ajassa on totta"

        Tavoitteena on nähdä anteeksiannettu maailma joka tarkoittaa jotain siihen suuntaan että kaikki minkä fyysisillä silmillään näkee on annettu anteeksi. On oltava elämänsä sivusta katsoja. Se ei estä elämästä, parkkisakot ja verot pitää aina maksaa.

        On pidettävä erossa se maailma jonka näkee mielessään ja eri asia on se minkä näkee silmillään.


    • Mietiskelijä

      Ajasta ja todellisuudesta tuli mieleen se, että ne voi ajatella tavallaan myös paikkoina, kuten itse ajattelin tuossa aiemmin.

      On sitä kuluvaa kalenteriaikaa ja sitten on elämämme täällä ajassa - maallisessa/ilmenevässä maailmassa.

      Sitten se todellisuuden kokeminen, joka voi olla eri joka ihmiselle, kun näemme asioita vähän eri tavoin.

      Esim. myös jonkun todellisuus voi olla jollekin harhanäky, jos on kyseessä esim. skitsofrenia tai sitten, ihmiset vain näkevät ja painottavat asioista, kuvista, maisemista, ihmisistä tms. eri asioita ja siksi heille todellisuus samasta asiasta on erilainen.

      Sitten se perimmäinen todellisuus - "paikka" - alkulähde, Jumala, tietoisuus jne...

      Taisi tulla sekava kirjoitus kiireessä, mutta luotan ymmärrykseenne.

    • Sarcisson

      Avataan hiukan suomeksi, tahtoo tulla uskonnollista tulkintaa sekaan monelta suunnalta. Tämä ei ole minun ajatukseni, en koe asiaa näin. Kaivoin kuitenkin tämän vanhoista muistiinpanoista esiin, jos selvittäisi noin keskustelun kannalta...

      Kukaan ei “tiedä” mitä todellisuus on, mutta sen voisi tässä jakaa kolmeen:

      1) Suhteellinen todellisuus, joka muodostuu:

      -ideoista, käsityksistä ja itse antamistamme tulkinnoista

      Tämä siis pohjimmiltaan se mitä ajattelemme ja miten niiden ajatusten perusteella muodostamme kuvan maailmasta. Tämä maailma on se, mitä kutsutaan illuusioksi, koska se tapahtuu pään sisällä. Ajatus egosta kuuluu tähän maailmaan. Ego rakentuu tässä todellisuudessa (eli pään sisällä).

      Suhteellinen todellisuus on aina JONKINLAINEN. Se on yksilön tulkinta ja juuri siksi se on suhteellista.

      2) Muodon todellisuus, joka muodostuu:

      -aistihavainnoista

      Se on oma maailmansa, mutta voimme tietysti vaikuttaa siihen monella tavalla fyysisesti. Tieteellisesti katsoen se, onko muodon maailmaa olemassa, saattaa jäädä avoimeksi. Tiedämme, että muodon maailma perustuu energiaan ja sen saamiin muotoihin.

      Sen voi ajatella olevan illuusiota nimenomaan tässä mielessä. Mitään pysyvää, absoluuttista olomuotoa, ei ole missään eikä kenessäkään (em.kvanttifysiikka viittaa tähän). Kaikki muodot ovat jatkuvassa muutoksen tilassa ja vaihtaa vain muotoa.

      Muodon todellisuus on aina JOTAKIN.

      3) Absoluuttinen todellisuus, joka muodostuu:
      -???, eli mistä????

      -käytetään myös ilmaisua Totuus. Absoluutti, Perimmäinen todellisuus, Jumala

      Idän henkiset polut eivät sano siitä mitään, koska sen koetaan olevan mielen tavoittamattomissa. Se on sitä, mitä se on. Se ei ole sidottu tiettyyn muotoon eikä se ole suhteellista. Jos oikein filosofiseksi heittäytyy niin, se ei ole olemassa millään meidän ymmärtämällä tavalla.

      Absoluuttinen todellisuus pelkästään ON.

      Idässä vapautuminen (herääminen) tarkoittaa sitä, että suhteellinen todellisuus katoaa. Käsitteillä ja ideoilla (tai uskonnolla, mikä on myös idea) ei ole enää mitään merkitystä. Kun egolla ei ole enää mitään, minkä varaan se voisi rakentua -se yksinkertaisesti lakkaa olemasta. Ajatus egosta sammuu muiden käsitteiden kanssa.

      Se tarkoittaa myös vapautta havaita muodon todellisuus(olennot, tapahtumat) sellaisena kuin se on. Pelkkänä aistihavaintona, ilman suhteellista tulkintaa ja arviointia.

      Tämä menee tietysti vielä syvemmälle, mutta jätetään toistaiseksi tähän?

    • Mietiskelijä

      Enpä tullut ajatelleeksikaan, että oli uskonnollista tulkintaa - aina sitä viisastuu. :)

      Kiitos Sarcisson selvityksestä. Kiinnostaisi tietää toki, mitä tarkotit tuolla lauseellasi: "Tämä ei ole minun ajatukseni, en koe asiaa näin."

      Pelkkä aistihavainto tarkoittanee, että tuolin nähdessään ei ajattele sitä tuolina, istuimena - ei tulkitse sitä mitenkään....kai...

      Mikä Harjoittelija motivoi sinua opiskelemaan IOK:ia?

      Entä Sarcisson, joko olet kirjoittanut kirjastasi kolme neljäsosaa?

      • Sarcisson

        "Pelkkä aistihavainto tarkoittanee, että tuolin nähdessään ei ajattele sitä tuolina, istuimena - ei tulkitse sitä mitenkään....kai"

        Se on toinen tapa kuvata asia. Ei tule mitään ajatusta kun katsoo jotain.
        Tai toinen tapa kuvata asia. Ei takerru siihen ajatukseen, mikä tulee kun katsoo jotain.

        "Tämä ei ole minun ajatukseni, en koe asiaa näin."

        Hmm... Sanotaanko vaikka näin, että absoluuttinen todellisuus on edelleen mielen kohde. Ja kun se on mielen kohde, siihen voi takertua. Ja kun mieli takertuu, se ei ole vapaa. Ja kun mieli luo kohteen, se samalla luo dualismin.

        Taisin viitata tähän aiemmin, kun sanoin etten koe näitä unimaailma/todellisuus ja taso1/taso2- ajatuksia enää kauhean omakseni. Hyödyllisiä apukäsitteitä ne kenties ovat?


      • Mietiskelijä
        Sarcisson kirjoitti:

        "Pelkkä aistihavainto tarkoittanee, että tuolin nähdessään ei ajattele sitä tuolina, istuimena - ei tulkitse sitä mitenkään....kai"

        Se on toinen tapa kuvata asia. Ei tule mitään ajatusta kun katsoo jotain.
        Tai toinen tapa kuvata asia. Ei takerru siihen ajatukseen, mikä tulee kun katsoo jotain.

        "Tämä ei ole minun ajatukseni, en koe asiaa näin."

        Hmm... Sanotaanko vaikka näin, että absoluuttinen todellisuus on edelleen mielen kohde. Ja kun se on mielen kohde, siihen voi takertua. Ja kun mieli takertuu, se ei ole vapaa. Ja kun mieli luo kohteen, se samalla luo dualismin.

        Taisin viitata tähän aiemmin, kun sanoin etten koe näitä unimaailma/todellisuus ja taso1/taso2- ajatuksia enää kauhean omakseni. Hyödyllisiä apukäsitteitä ne kenties ovat?

        Juu, absoluuttinen todellisuus on edelleen mielen kohde.

        Hyödyllistä on erottaa eri tasoja kuvaavat käsitteet jossain vaiheessa matkaa.

        Itse olen vielä siinä vaiheessa, että niitä välillä tarvitsen, mutta mitäpä se haittaa - ajattelen nyt. :)


      • Sarcisson
        Mietiskelijä kirjoitti:

        Juu, absoluuttinen todellisuus on edelleen mielen kohde.

        Hyödyllistä on erottaa eri tasoja kuvaavat käsitteet jossain vaiheessa matkaa.

        Itse olen vielä siinä vaiheessa, että niitä välillä tarvitsen, mutta mitäpä se haittaa - ajattelen nyt. :)

        Kenties. Tuossa on kyllä ihan syvällisempi asia takana, se ei ole pelkkä teoria. Voi nimittäin kääntää myös koko tuon todellisuuden jaoettelun ylösalaisin ja miettiä sitä kautta. Absoluuttinen on se, mistä muodon maailma nousee. Muodon maailmasta taas nousee suhteellinen todellisuus. Joten muodon ja suhteellisuuksien todellisuudet ovat absoluutin lapsia. Ne eivät ole erillisiä nyt, eivätkä koskaan ole olleetkaan.

        Kristinuskossahan maailma on jaettu kahtia: henkiseen ja maalliseen. Maallisesta pitää pelastua henkiseen. Tässä näin ei ole. Maallinen on henkistä ja henkinen on maallista. Tai: sen sijaan , että Jumala on tuolla jossain, niin tässä me olemme jo Jumalassa.

        Samalla koko ajatus Jumalasta muuttuu ihan perustavalla tavalla. Sen sijaan, että se olisi etäinen hallitsija, siitä tulee jotain joka on kaikkialla -sekä sisällä että ulkona. Sen sijaan, että Jumala olisi absoluuttisen hyvä ja oikeamielinen, Jumalasta tulee täydellinen rakkaus. Ja rakkautta nimenomaan IOK:n tarkoittamassa merkityksessä: anteeksiantava ja hyväksyvä.

        Kristityt mystikot oivalsivat ihan saman aikanaan.

        John St. Cross: "Jumala on jo kotona, me vain olemme lähteneet kävelylle ja eksyneet."

        Mestari Eckhart: "Silmä, jolla näen Jumalan, on sama silmä, jolla Jumala näkee minut."


      • Mietiskelijä
        Sarcisson kirjoitti:

        Kenties. Tuossa on kyllä ihan syvällisempi asia takana, se ei ole pelkkä teoria. Voi nimittäin kääntää myös koko tuon todellisuuden jaoettelun ylösalaisin ja miettiä sitä kautta. Absoluuttinen on se, mistä muodon maailma nousee. Muodon maailmasta taas nousee suhteellinen todellisuus. Joten muodon ja suhteellisuuksien todellisuudet ovat absoluutin lapsia. Ne eivät ole erillisiä nyt, eivätkä koskaan ole olleetkaan.

        Kristinuskossahan maailma on jaettu kahtia: henkiseen ja maalliseen. Maallisesta pitää pelastua henkiseen. Tässä näin ei ole. Maallinen on henkistä ja henkinen on maallista. Tai: sen sijaan , että Jumala on tuolla jossain, niin tässä me olemme jo Jumalassa.

        Samalla koko ajatus Jumalasta muuttuu ihan perustavalla tavalla. Sen sijaan, että se olisi etäinen hallitsija, siitä tulee jotain joka on kaikkialla -sekä sisällä että ulkona. Sen sijaan, että Jumala olisi absoluuttisen hyvä ja oikeamielinen, Jumalasta tulee täydellinen rakkaus. Ja rakkautta nimenomaan IOK:n tarkoittamassa merkityksessä: anteeksiantava ja hyväksyvä.

        Kristityt mystikot oivalsivat ihan saman aikanaan.

        John St. Cross: "Jumala on jo kotona, me vain olemme lähteneet kävelylle ja eksyneet."

        Mestari Eckhart: "Silmä, jolla näen Jumalan, on sama silmä, jolla Jumala näkee minut."

        S:"Absoluuttinen on se, mistä muodon maailma nousee. Muodon maailmasta taas nousee suhteellinen todellisuus..."

        Noin käsittääkseni ajattelen, mutta onko siinä joku ristiriita sen kanssa, että "absoluuttinen todellisuus on edelleen mielen kohde"?

        Oikeastaan kaikki on Jumalaa...

        MInulle ei sovi enää nimimerkki Mietiskelijä, sillä en jaksa enää analysoida asioita riittävästi. Lukaisen nopeasti ja sanon/kirjoitan mitä mieleen putkahtaa, joten väärinkäsityksiäkin saattaa syntyä - armahtanette minua. :)


      • Sarcisson
        Mietiskelijä kirjoitti:

        S:"Absoluuttinen on se, mistä muodon maailma nousee. Muodon maailmasta taas nousee suhteellinen todellisuus..."

        Noin käsittääkseni ajattelen, mutta onko siinä joku ristiriita sen kanssa, että "absoluuttinen todellisuus on edelleen mielen kohde"?

        Oikeastaan kaikki on Jumalaa...

        MInulle ei sovi enää nimimerkki Mietiskelijä, sillä en jaksa enää analysoida asioita riittävästi. Lukaisen nopeasti ja sanon/kirjoitan mitä mieleen putkahtaa, joten väärinkäsityksiäkin saattaa syntyä - armahtanette minua. :)

        Nimimerkki on oikein, tämä on hyvä kysymys. Itseasiassa erinomainen kysymys.

        Vastaus on todennäköisesti juuri siinä, että ajattelet näin olevan. Tai testataan? Ota kynä ja paperia.

        Piirrä keskelle pieni ympyrä, jonka nimi on Absoluuttinen Todellisuus.

        Sen ympärille isompi ympyrä, jonka nimi on Muodon Todellisuus.

        Ja vielä yksi ympyrä sen ympärille, jonka nimi on Suhteellinen Todellisuus.

        Onko se kuva se mitä ajattelet?


      • Mietiskelijä
        Sarcisson kirjoitti:

        Nimimerkki on oikein, tämä on hyvä kysymys. Itseasiassa erinomainen kysymys.

        Vastaus on todennäköisesti juuri siinä, että ajattelet näin olevan. Tai testataan? Ota kynä ja paperia.

        Piirrä keskelle pieni ympyrä, jonka nimi on Absoluuttinen Todellisuus.

        Sen ympärille isompi ympyrä, jonka nimi on Muodon Todellisuus.

        Ja vielä yksi ympyrä sen ympärille, jonka nimi on Suhteellinen Todellisuus.

        Onko se kuva se mitä ajattelet?

        Kiitos Sarcisson.

        Piirsin ja voin ajatella asian noinkin - sipulin kuorimista ja siellä sisimpänä Absoluutti.

        Voin piirtää myös yhden ison ympyrän ja ajatella, että siinä on kaikki mitä on. :)


      • Sarcisson
        Mietiskelijä kirjoitti:

        Kiitos Sarcisson.

        Piirsin ja voin ajatella asian noinkin - sipulin kuorimista ja siellä sisimpänä Absoluutti.

        Voin piirtää myös yhden ison ympyrän ja ajatella, että siinä on kaikki mitä on. :)

        Älä hukkaa paperia! Piirrä toinen.

        Piirrä keskelle pieni ympyrä, jonka nimi on Suhteellinen Todellisuus.

        Sen ympärille isompi ympyrä, jonka nimi on Muodon Todellisuus.

        Ja vielä yksi ympyrä sen ympärille, jonka nimi on Absoluuttinen Todellisuus.

        Kumpi on parempi? Tai kumpi kuvaa ajatustasi paremmin? Kumpi on oikein?


      • Mietiskelijä
        Sarcisson kirjoitti:

        Älä hukkaa paperia! Piirrä toinen.

        Piirrä keskelle pieni ympyrä, jonka nimi on Suhteellinen Todellisuus.

        Sen ympärille isompi ympyrä, jonka nimi on Muodon Todellisuus.

        Ja vielä yksi ympyrä sen ympärille, jonka nimi on Absoluuttinen Todellisuus.

        Kumpi on parempi? Tai kumpi kuvaa ajatustasi paremmin? Kumpi on oikein?

        :) Riippuu siitä mitä ajattelen, eli hukkasin jo ajatukseni.

        Mutta jos ajattelen sitä, että riisun kaikki käsitteet itsestäni, ympäristöstäni ja ihan kaikesta, niin mitä jää jäljelle kaiken riisumisen jälkeen on tuo Absoluutti.

        Sanoisin, että ensimmäinen piirros on parempi. Pitää lukea kaikki uudestaan joku kiireettömämpi päivä, kun on enemmän aikaa ja parempi järjenjuoksu. :)


      • Sarcisson
        Mietiskelijä kirjoitti:

        :) Riippuu siitä mitä ajattelen, eli hukkasin jo ajatukseni.

        Mutta jos ajattelen sitä, että riisun kaikki käsitteet itsestäni, ympäristöstäni ja ihan kaikesta, niin mitä jää jäljelle kaiken riisumisen jälkeen on tuo Absoluutti.

        Sanoisin, että ensimmäinen piirros on parempi. Pitää lukea kaikki uudestaan joku kiireettömämpi päivä, kun on enemmän aikaa ja parempi järjenjuoksu. :)

        Heh, jos hukkasit ajatuksesi niin hyvä. Sitten tiedät mikä on "mielen kohde".

        Ajattelu tarvitsee aina kohteen. Ja kun sillä on kohde, se suuntautuu sitä kohti. Yritämme löytää polun siihen kohteeseen.

        Mitä tuossa tapahtui, oli se, että käänsin ajattelusi kuvan avulla toisinpäin. Siksi hukkasit polun hetkeksi. Kuvat eivät ole sama asia, ne ovat kaksi eri olettamusta maailmasta. Ensimmäistä voisi kuvata "yksijumalaiseksi", se olettaa että maailmalla on alkulähde (Absoluutti), joka täytyy löytää. Toinen on "itämainen", se olettaa että ei ole mitään keskusta -vaan että kaikki on samaa Absoluuttia.

        Tämä on iso ero olettamuksissa. Se ilmenee em.lauseissa, mitä IOK käyttää sen ensimmäisen kuvan pohjalta: "Kaikki on Jumalasta. Jumala on sormessa. Kaikella on Jumalan tarkoitus. On jotain mikä ei ole Jumalasta." Toisen kuvan pohjalta lauseet kuuluisivat: "Kaikki on Jumalaa. Sormi on Jumalassa. Jumalalla ei ole yksittäistä tarkoitusta. Ei ole mitään Jumalan ulkopuolella."

        Tavallaan nuo ovat kaksi jumala/maailma-käsitystä, mitä lähes kaikissa uskonnollisissa suuntauksissa on sisällä. Muoto ja yksityiskohdat vain vaihtuvat.

        Tämä höpötys vain siksi, että jos luet M:aa tällä hetkellä, niin hyvä pitää mielessä. Ne eivät ole suoraan verrannollisia tällä tavoin.


      • Mietiskelijä
        Sarcisson kirjoitti:

        Heh, jos hukkasit ajatuksesi niin hyvä. Sitten tiedät mikä on "mielen kohde".

        Ajattelu tarvitsee aina kohteen. Ja kun sillä on kohde, se suuntautuu sitä kohti. Yritämme löytää polun siihen kohteeseen.

        Mitä tuossa tapahtui, oli se, että käänsin ajattelusi kuvan avulla toisinpäin. Siksi hukkasit polun hetkeksi. Kuvat eivät ole sama asia, ne ovat kaksi eri olettamusta maailmasta. Ensimmäistä voisi kuvata "yksijumalaiseksi", se olettaa että maailmalla on alkulähde (Absoluutti), joka täytyy löytää. Toinen on "itämainen", se olettaa että ei ole mitään keskusta -vaan että kaikki on samaa Absoluuttia.

        Tämä on iso ero olettamuksissa. Se ilmenee em.lauseissa, mitä IOK käyttää sen ensimmäisen kuvan pohjalta: "Kaikki on Jumalasta. Jumala on sormessa. Kaikella on Jumalan tarkoitus. On jotain mikä ei ole Jumalasta." Toisen kuvan pohjalta lauseet kuuluisivat: "Kaikki on Jumalaa. Sormi on Jumalassa. Jumalalla ei ole yksittäistä tarkoitusta. Ei ole mitään Jumalan ulkopuolella."

        Tavallaan nuo ovat kaksi jumala/maailma-käsitystä, mitä lähes kaikissa uskonnollisissa suuntauksissa on sisällä. Muoto ja yksityiskohdat vain vaihtuvat.

        Tämä höpötys vain siksi, että jos luet M:aa tällä hetkellä, niin hyvä pitää mielessä. Ne eivät ole suoraan verrannollisia tällä tavoin.

        Voi sinua Sarcisson. :) Kiitos viisaasta höpötyksestäsi. Et päästä minua helpolla, vaikka toisaalta tuo helppoa onkin - vaikea selittää..

        "Ensimmäistä voisi kuvata "yksijumalaiseksi", se olettaa että maailmalla on alkulähde (Absoluutti), joka täytyy löytää. Toinen on "itämainen", se olettaa että ei ole mitään keskusta -vaan että kaikki on samaa Absoluuttia."

        Koen tuon Toisen, eli itämaisen käsityksen lähemmäksi sydäntäni. Sillä valitesemallani toisella piiroksella kuvasin eri asiaa, eli sitä prosessia mikä tapahtuu kun heräilee ja riisuu itsestään pois sitä, mitä ei ole, jotta lopulta "liukenee" Absoluuttiin -kaikkeen, mitä on.


      • Mietiskelijä
        Mietiskelijä kirjoitti:

        Voi sinua Sarcisson. :) Kiitos viisaasta höpötyksestäsi. Et päästä minua helpolla, vaikka toisaalta tuo helppoa onkin - vaikea selittää..

        "Ensimmäistä voisi kuvata "yksijumalaiseksi", se olettaa että maailmalla on alkulähde (Absoluutti), joka täytyy löytää. Toinen on "itämainen", se olettaa että ei ole mitään keskusta -vaan että kaikki on samaa Absoluuttia."

        Koen tuon Toisen, eli itämaisen käsityksen lähemmäksi sydäntäni. Sillä valitesemallani toisella piiroksella kuvasin eri asiaa, eli sitä prosessia mikä tapahtuu kun heräilee ja riisuu itsestään pois sitä, mitä ei ole, jotta lopulta "liukenee" Absoluuttiin -kaikkeen, mitä on.

        Siis sekoilen. Kirjoitin alkuvaiheessa piirroksista" ...- sipulin kuorimista ja siellä sisimpänä Absoluutti. Nyt tarkennan, että tämä on sitä, että riisuu itsestään pois kaiken mitä ei ole ja sitten yhtyy tuohon isoon ympyrään:

        "Voin piirtää myös yhden ison ympyrän ja ajatella, että siinä on kaikki mitä on."

        Ajatten kai ihan hassusti, mutta yhdistän nuo kaksi ideaa, eli ajattelen, että maailmalla on se alkulähde - koti, mutta samalla ajattelen, että se alkulähde on kaikki mitä on. Kaikki on alkulähdettä, kaikki on Jumalaa.

        Kun emme enää usko erillisyyteen, huomaamme olevamme kaikki, joka on samalla Yksi.

        Dodiin Sarcisson ja kumppanit - olen täysin pihalla? :)


      • Sarcisson
        Mietiskelijä kirjoitti:

        Voi sinua Sarcisson. :) Kiitos viisaasta höpötyksestäsi. Et päästä minua helpolla, vaikka toisaalta tuo helppoa onkin - vaikea selittää..

        "Ensimmäistä voisi kuvata "yksijumalaiseksi", se olettaa että maailmalla on alkulähde (Absoluutti), joka täytyy löytää. Toinen on "itämainen", se olettaa että ei ole mitään keskusta -vaan että kaikki on samaa Absoluuttia."

        Koen tuon Toisen, eli itämaisen käsityksen lähemmäksi sydäntäni. Sillä valitesemallani toisella piiroksella kuvasin eri asiaa, eli sitä prosessia mikä tapahtuu kun heräilee ja riisuu itsestään pois sitä, mitä ei ole, jotta lopulta "liukenee" Absoluuttiin -kaikkeen, mitä on.

        Sinulla on ilmeisesti krisitillinen tausta? Oletan näin, koska sana Jumala aiheuttaa aina kommenteissasi jonkin mielleyhtymän itsellesi (joka sekoittaa).

        Absoluutti ei ole Jumala. Se ei ole mitään, johon palata tai johon ihminen liukenee. Tai joka pitää löytää, tai siihen pitää löytää yhteys.

        Jos piirrät samat kuvat uudestaan, ikäänkuin apukeinoksi keskusteluun?

        Mutta tee tällä kerralla näin (sisältä ulospäin):

        1. Kuva (tietoisuus-muoto-suhteeellinen)
        2. Kuva (suhteellinen-muoto-tietoisuus)

        Taustaksi katsomiseen hindulainen tarina:
        Alussa Tietoisuus oli yksin. Se ei voinut nähdä itseään, koska se oli kaikki. Ja sanoi: "Anna minusta tulla monta. Anna minun syntyä." Ja Tietoisuus hajotti itsensä pieniin osiin, jotta jokaisen osan kautta se voisi nähdä jokaisen osan itsestään.

        Muistuttaa alkuräjähdystä, eikö totta? Maailmaa ei luotu jonkinlaiseksi vaan luominen tapahtuu edelleen.

        Käytin sana Tietoisuus, että olisi M:n ajatusten mukainen kuvaus. Nyt jos katsot niin molemmat kuvat ovat sama asia, ei väliä kumpaa katsoo. Kaikki on lähtöisin Tietoisuudesta ja kaikki on edelleen Tietoisuutta. Molemmat suunnat ovat oikein. Fyysinen, henkinen ja moraalinen ovat kaikki Tietoisuutta. Ei eroja, ei tasoja.

        Tai, pahin vihamiehesi on Tietoisuus. Pulu pihalla on Tietoisuus. Kun lapsi katsoo äitiään, niin Tietoisuus katsoo itseään. Tässä kuvassa ei tarvita mitään opettelua tai harjoittelua tai teorioita, pelkkä syvällinen oivallus riittää: Minä olen sinä. Sinä olet minä.

        Hindut sanovat usein, että maailma on uni, jota Tietoisuus näkee. Asian voisi kuvitella myös itse.

        Ajattele, että sinulla on mahdollisuus nähdä millaista unta tahansa. Kaikki on mahdollista. Alkuun tietysti uneksisi kaikkea hyvää ja miellyttävää -kaikki päättyisi juuri niinkuin haluan. Mutta lopulta siihenkin kyllästyisi.

        Mitä sitten uneksisi? Lopulta kenties uneksisi sellaisen maailman, josta edes unennäkijä ei tietäisi mitä seuraavaksi tapahtuu. Unen, jossa kaikki (myös pahat asiat) olisivat mahdollisia. Uneksisi juuri tällaisen maailman kuin missä nyt elämme.

        Tai he sanovat, että maailma on kosminen leikki, jossa jokainen voi valita itselleen roolin. Toisesta tulee cowboy ja toisesta intiaani, toisesta ryöväri ja toisesta poliisi. Ja leikin tiimellyksessä uppoudumme rooleihimme niin hyvin, että unohdamme mitä alunperin olimme. Kuvittelemme olevamme roolimme ja meidän vain täytyy muistaa uudestaan olevamme Tietoisuus.

        Liukenemisesta vielä. Kun seuraavan kerran laitat ruokaa (tai miehesi toivottavasti tekee sen), niin katso kattilaan jossa on vettä. Kun lämpötila nousee tarpeeksi, niin vesi alkaa kiehua. Nousee kuplia ja ne sanovat "poks".

        Toisen kuvan idea on sama. Tietoisuudesta nousee ihmisiä, jotka sanovat "poks". Ne eivät liukene takaisiin Tietoisuuteen, koska ne eivät koskaan olleet mitään muuta kuin se Tietoisuus. Ne olivat Tietoisuuden ottamia muotoja, kuplia. Tietoisuuden ilmentymiä, manifestaatioita. Tai minä. Tai sinä.


      • Mietiskelijä
        Sarcisson kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti krisitillinen tausta? Oletan näin, koska sana Jumala aiheuttaa aina kommenteissasi jonkin mielleyhtymän itsellesi (joka sekoittaa).

        Absoluutti ei ole Jumala. Se ei ole mitään, johon palata tai johon ihminen liukenee. Tai joka pitää löytää, tai siihen pitää löytää yhteys.

        Jos piirrät samat kuvat uudestaan, ikäänkuin apukeinoksi keskusteluun?

        Mutta tee tällä kerralla näin (sisältä ulospäin):

        1. Kuva (tietoisuus-muoto-suhteeellinen)
        2. Kuva (suhteellinen-muoto-tietoisuus)

        Taustaksi katsomiseen hindulainen tarina:
        Alussa Tietoisuus oli yksin. Se ei voinut nähdä itseään, koska se oli kaikki. Ja sanoi: "Anna minusta tulla monta. Anna minun syntyä." Ja Tietoisuus hajotti itsensä pieniin osiin, jotta jokaisen osan kautta se voisi nähdä jokaisen osan itsestään.

        Muistuttaa alkuräjähdystä, eikö totta? Maailmaa ei luotu jonkinlaiseksi vaan luominen tapahtuu edelleen.

        Käytin sana Tietoisuus, että olisi M:n ajatusten mukainen kuvaus. Nyt jos katsot niin molemmat kuvat ovat sama asia, ei väliä kumpaa katsoo. Kaikki on lähtöisin Tietoisuudesta ja kaikki on edelleen Tietoisuutta. Molemmat suunnat ovat oikein. Fyysinen, henkinen ja moraalinen ovat kaikki Tietoisuutta. Ei eroja, ei tasoja.

        Tai, pahin vihamiehesi on Tietoisuus. Pulu pihalla on Tietoisuus. Kun lapsi katsoo äitiään, niin Tietoisuus katsoo itseään. Tässä kuvassa ei tarvita mitään opettelua tai harjoittelua tai teorioita, pelkkä syvällinen oivallus riittää: Minä olen sinä. Sinä olet minä.

        Hindut sanovat usein, että maailma on uni, jota Tietoisuus näkee. Asian voisi kuvitella myös itse.

        Ajattele, että sinulla on mahdollisuus nähdä millaista unta tahansa. Kaikki on mahdollista. Alkuun tietysti uneksisi kaikkea hyvää ja miellyttävää -kaikki päättyisi juuri niinkuin haluan. Mutta lopulta siihenkin kyllästyisi.

        Mitä sitten uneksisi? Lopulta kenties uneksisi sellaisen maailman, josta edes unennäkijä ei tietäisi mitä seuraavaksi tapahtuu. Unen, jossa kaikki (myös pahat asiat) olisivat mahdollisia. Uneksisi juuri tällaisen maailman kuin missä nyt elämme.

        Tai he sanovat, että maailma on kosminen leikki, jossa jokainen voi valita itselleen roolin. Toisesta tulee cowboy ja toisesta intiaani, toisesta ryöväri ja toisesta poliisi. Ja leikin tiimellyksessä uppoudumme rooleihimme niin hyvin, että unohdamme mitä alunperin olimme. Kuvittelemme olevamme roolimme ja meidän vain täytyy muistaa uudestaan olevamme Tietoisuus.

        Liukenemisesta vielä. Kun seuraavan kerran laitat ruokaa (tai miehesi toivottavasti tekee sen), niin katso kattilaan jossa on vettä. Kun lämpötila nousee tarpeeksi, niin vesi alkaa kiehua. Nousee kuplia ja ne sanovat "poks".

        Toisen kuvan idea on sama. Tietoisuudesta nousee ihmisiä, jotka sanovat "poks". Ne eivät liukene takaisiin Tietoisuuteen, koska ne eivät koskaan olleet mitään muuta kuin se Tietoisuus. Ne olivat Tietoisuuden ottamia muotoja, kuplia. Tietoisuuden ilmentymiä, manifestaatioita. Tai minä. Tai sinä.

        Kiitos. Pikaisesti muutama kommentti nyt ja myöhemmin lisää...

        Olen oppinut kyllä iltarukouksen lapsena, mutta siihenpä se kristillinen taustani sitten loppuukin. Isä-Poika-Pyhähenki -kolmio lienee kristillisten Jumala, mutta saatan erehtyä siitäkin.

        Monet kirjoittavat, että Absoluutti on sama kuin Jumala. Minulle kaikki seuraavat tarkoittavat samaa:

        Jumala. Absoluutti, Tietoisuus, Elämä, Alkulähde, Rakkaus, Perimmäinen Todellisuus, .Alkukoti, Alkumeri jne vaikka kuinka paljon.

        Tuon valaistuneen liukenemisen ajatteln kuin sinä kirjoitit "poks", en vain osannut sitä ilmaista niin hyvin. Eli ajattelin, että tuo liukeneminen kertoisi siitä, että taas ollaan sitä samaa, mitä ollaan koko ajan oltukin, mutta olemme olleet nukuksissa siitä tiedosta.

        Ajattelin siis, että kuten monista pisaroista tulee isompi lätäkkö kun kaikki pisarat liukenee siihen samaan paikkaan - kuitenkin kun kaikki on pohjimmiltaan samaa, niin myös ne pisarat ovat olleet koko ajan sitä samaa kaikkea.

        Ehkä sana sulaminen olisi ollut parempi kuin liukeneminen. Ensin vesi jäätyy ja sitten sulaa takaisin vedeksi, mutta tuo poks -juttu on vielä parempi. :) Sanat ja käsitteet eivät riitä kuvaamaan tuota Kaikki - Ei mitään - Yksi.


      • Sarcisson kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti krisitillinen tausta? Oletan näin, koska sana Jumala aiheuttaa aina kommenteissasi jonkin mielleyhtymän itsellesi (joka sekoittaa).

        Absoluutti ei ole Jumala. Se ei ole mitään, johon palata tai johon ihminen liukenee. Tai joka pitää löytää, tai siihen pitää löytää yhteys.

        Jos piirrät samat kuvat uudestaan, ikäänkuin apukeinoksi keskusteluun?

        Mutta tee tällä kerralla näin (sisältä ulospäin):

        1. Kuva (tietoisuus-muoto-suhteeellinen)
        2. Kuva (suhteellinen-muoto-tietoisuus)

        Taustaksi katsomiseen hindulainen tarina:
        Alussa Tietoisuus oli yksin. Se ei voinut nähdä itseään, koska se oli kaikki. Ja sanoi: "Anna minusta tulla monta. Anna minun syntyä." Ja Tietoisuus hajotti itsensä pieniin osiin, jotta jokaisen osan kautta se voisi nähdä jokaisen osan itsestään.

        Muistuttaa alkuräjähdystä, eikö totta? Maailmaa ei luotu jonkinlaiseksi vaan luominen tapahtuu edelleen.

        Käytin sana Tietoisuus, että olisi M:n ajatusten mukainen kuvaus. Nyt jos katsot niin molemmat kuvat ovat sama asia, ei väliä kumpaa katsoo. Kaikki on lähtöisin Tietoisuudesta ja kaikki on edelleen Tietoisuutta. Molemmat suunnat ovat oikein. Fyysinen, henkinen ja moraalinen ovat kaikki Tietoisuutta. Ei eroja, ei tasoja.

        Tai, pahin vihamiehesi on Tietoisuus. Pulu pihalla on Tietoisuus. Kun lapsi katsoo äitiään, niin Tietoisuus katsoo itseään. Tässä kuvassa ei tarvita mitään opettelua tai harjoittelua tai teorioita, pelkkä syvällinen oivallus riittää: Minä olen sinä. Sinä olet minä.

        Hindut sanovat usein, että maailma on uni, jota Tietoisuus näkee. Asian voisi kuvitella myös itse.

        Ajattele, että sinulla on mahdollisuus nähdä millaista unta tahansa. Kaikki on mahdollista. Alkuun tietysti uneksisi kaikkea hyvää ja miellyttävää -kaikki päättyisi juuri niinkuin haluan. Mutta lopulta siihenkin kyllästyisi.

        Mitä sitten uneksisi? Lopulta kenties uneksisi sellaisen maailman, josta edes unennäkijä ei tietäisi mitä seuraavaksi tapahtuu. Unen, jossa kaikki (myös pahat asiat) olisivat mahdollisia. Uneksisi juuri tällaisen maailman kuin missä nyt elämme.

        Tai he sanovat, että maailma on kosminen leikki, jossa jokainen voi valita itselleen roolin. Toisesta tulee cowboy ja toisesta intiaani, toisesta ryöväri ja toisesta poliisi. Ja leikin tiimellyksessä uppoudumme rooleihimme niin hyvin, että unohdamme mitä alunperin olimme. Kuvittelemme olevamme roolimme ja meidän vain täytyy muistaa uudestaan olevamme Tietoisuus.

        Liukenemisesta vielä. Kun seuraavan kerran laitat ruokaa (tai miehesi toivottavasti tekee sen), niin katso kattilaan jossa on vettä. Kun lämpötila nousee tarpeeksi, niin vesi alkaa kiehua. Nousee kuplia ja ne sanovat "poks".

        Toisen kuvan idea on sama. Tietoisuudesta nousee ihmisiä, jotka sanovat "poks". Ne eivät liukene takaisiin Tietoisuuteen, koska ne eivät koskaan olleet mitään muuta kuin se Tietoisuus. Ne olivat Tietoisuuden ottamia muotoja, kuplia. Tietoisuuden ilmentymiä, manifestaatioita. Tai minä. Tai sinä.

        " Absoluutti ei ole Jumala. Se ei ole mitään, johon palata"

        Eikö juuri tässä ilmene että sinun Sarcisson on tarkoitus tuoda esiin kristillisen Jumala käsityksen virheellisyys.

        IOK opettaa että Jumala on Rakkaus. Siis aivan jotain muuta kuin Raamatun opetus.
        Ja miten voi "palata" rakkauteen noin syvemmin ajatellen? Aivan ilmeisesti yritän kuvailla asiaa johon eivät sanat riitä


      • Sarcisson
        enkelipallo kirjoitti:

        " Absoluutti ei ole Jumala. Se ei ole mitään, johon palata"

        Eikö juuri tässä ilmene että sinun Sarcisson on tarkoitus tuoda esiin kristillisen Jumala käsityksen virheellisyys.

        IOK opettaa että Jumala on Rakkaus. Siis aivan jotain muuta kuin Raamatun opetus.
        Ja miten voi "palata" rakkauteen noin syvemmin ajatellen? Aivan ilmeisesti yritän kuvailla asiaa johon eivät sanat riitä

        "tarkoitus tuoda esiin kristillisen Jumala käsityksen virheellisyys"
        Tavallaan, tosin tuo nyt oli pelkästään Mietiskelijälle. Hän hakee ratkaisua toisesta suunnasta, joka on lähempänä minun kokemuksiani. Sinä kenties tulet suunnasta, jonka tunnistan monen tapaamani kristillisen mystikon suunnaksi.

        En tiedä, onko minulla varsinaista tarkoitusta. Ehkä herättää jotakuta miettimään itse ja kokeilemaan itse käytännössä asioita? Ei pelkästään lukemaan kirjaa tai toistamaan tiettyjä lauseita siitä? Ei rakentamaan teoriaa vaan elämään se käytännössä?

        Ehkä siinä mielessä kyseenalaistan varovasti vähän koko Jumalan ideaa. En siksi, että siinä varsinaisesti olisi mitään vikaa. Mutta vähän kuin mystikot ajattelivat, että Jumala ja Rakkaus eivät ole pelkästään sanoja, joista tulee hyvä fiilis ja saa lohtua, vaan ne ovat todellisia kokemuksia ja koettava itse. Joille on antauduttava täysin, kuten ehkä sinä sanoisit?

        "Jesus, show me what the attachments and cravings are which hold me down below your level of total self-surrender, real love."


      • Mietiskelijä
        Sarcisson kirjoitti:

        Sinulla on ilmeisesti krisitillinen tausta? Oletan näin, koska sana Jumala aiheuttaa aina kommenteissasi jonkin mielleyhtymän itsellesi (joka sekoittaa).

        Absoluutti ei ole Jumala. Se ei ole mitään, johon palata tai johon ihminen liukenee. Tai joka pitää löytää, tai siihen pitää löytää yhteys.

        Jos piirrät samat kuvat uudestaan, ikäänkuin apukeinoksi keskusteluun?

        Mutta tee tällä kerralla näin (sisältä ulospäin):

        1. Kuva (tietoisuus-muoto-suhteeellinen)
        2. Kuva (suhteellinen-muoto-tietoisuus)

        Taustaksi katsomiseen hindulainen tarina:
        Alussa Tietoisuus oli yksin. Se ei voinut nähdä itseään, koska se oli kaikki. Ja sanoi: "Anna minusta tulla monta. Anna minun syntyä." Ja Tietoisuus hajotti itsensä pieniin osiin, jotta jokaisen osan kautta se voisi nähdä jokaisen osan itsestään.

        Muistuttaa alkuräjähdystä, eikö totta? Maailmaa ei luotu jonkinlaiseksi vaan luominen tapahtuu edelleen.

        Käytin sana Tietoisuus, että olisi M:n ajatusten mukainen kuvaus. Nyt jos katsot niin molemmat kuvat ovat sama asia, ei väliä kumpaa katsoo. Kaikki on lähtöisin Tietoisuudesta ja kaikki on edelleen Tietoisuutta. Molemmat suunnat ovat oikein. Fyysinen, henkinen ja moraalinen ovat kaikki Tietoisuutta. Ei eroja, ei tasoja.

        Tai, pahin vihamiehesi on Tietoisuus. Pulu pihalla on Tietoisuus. Kun lapsi katsoo äitiään, niin Tietoisuus katsoo itseään. Tässä kuvassa ei tarvita mitään opettelua tai harjoittelua tai teorioita, pelkkä syvällinen oivallus riittää: Minä olen sinä. Sinä olet minä.

        Hindut sanovat usein, että maailma on uni, jota Tietoisuus näkee. Asian voisi kuvitella myös itse.

        Ajattele, että sinulla on mahdollisuus nähdä millaista unta tahansa. Kaikki on mahdollista. Alkuun tietysti uneksisi kaikkea hyvää ja miellyttävää -kaikki päättyisi juuri niinkuin haluan. Mutta lopulta siihenkin kyllästyisi.

        Mitä sitten uneksisi? Lopulta kenties uneksisi sellaisen maailman, josta edes unennäkijä ei tietäisi mitä seuraavaksi tapahtuu. Unen, jossa kaikki (myös pahat asiat) olisivat mahdollisia. Uneksisi juuri tällaisen maailman kuin missä nyt elämme.

        Tai he sanovat, että maailma on kosminen leikki, jossa jokainen voi valita itselleen roolin. Toisesta tulee cowboy ja toisesta intiaani, toisesta ryöväri ja toisesta poliisi. Ja leikin tiimellyksessä uppoudumme rooleihimme niin hyvin, että unohdamme mitä alunperin olimme. Kuvittelemme olevamme roolimme ja meidän vain täytyy muistaa uudestaan olevamme Tietoisuus.

        Liukenemisesta vielä. Kun seuraavan kerran laitat ruokaa (tai miehesi toivottavasti tekee sen), niin katso kattilaan jossa on vettä. Kun lämpötila nousee tarpeeksi, niin vesi alkaa kiehua. Nousee kuplia ja ne sanovat "poks".

        Toisen kuvan idea on sama. Tietoisuudesta nousee ihmisiä, jotka sanovat "poks". Ne eivät liukene takaisiin Tietoisuuteen, koska ne eivät koskaan olleet mitään muuta kuin se Tietoisuus. Ne olivat Tietoisuuden ottamia muotoja, kuplia. Tietoisuuden ilmentymiä, manifestaatioita. Tai minä. Tai sinä.

        Hei taas.

        Kun Sarcisson kirjoitit: "Absoluutti ei ole Jumala", niin minulla herää kysymys, mikä on Jumala sinun mielestäsi (tai monien mystikoiden mielestä) tai ajattelitko vain, että minulla on käsitys Jumalasta esim. persoonallisena Luojana tms.?

        Mitenhän minä ajattelen niin, että Jumala. Absoluutti, Tietoisuus, Elämä, Alkulähde, Rakkaus, Perimmäinen Todellisuus, .Alkukoti, Alkumeri jne olisivat kaikki samaa tietoisuutta...

        Jotkut ajattelevat, että Jumala loi maailman. Ehkei ole ketään varsinaista luojaa, vaan ehkä luominen on vain elämän luonne - luomista ei voi estää...

        Tuo hindulainen tarina on jotenkin ihana ja kuvaa myös sitä, miten itse ajattelen, vaikken aina osaa sitä pukea sanoiksi.

        Tarinasta tuli mieleeni myös Juhan kirja, jossa hän käsittääkseni kertoi IOK:n mukaan olevan niin, että Mieli on jakaantunut moneksi ja jakaantuu edelleen...

        Edelleen tuosta tarinasta tuli mieleen Walschin kirjasarja Keskusteluja Jumalan kanssa, joissa mainittiin Jumalan kokevan itseään meidän ihmisten kautta....

        Koen, että lähes kaikissa uskonnoissa ymmärretty jotain "oikein". On samoja asioita eri tavoin kerrottuna ja varsinkin eri tavoin ymmärrettynä niin kääntäjien kuin lukijoidenkin taholta - minunkin.

        Mielestäni on tosi hienoa, että Sarcisson tai kuka tahansa haluaa herättää jotakuta miettimään itse ja kokeilemaan itse käytännössä näitä asioita, joista kirjoittelemme. Kiitos kaikille, jotka jaksatte kertoa mielipiteitänne aiheista.


      • Sarcisson
        Mietiskelijä kirjoitti:

        Hei taas.

        Kun Sarcisson kirjoitit: "Absoluutti ei ole Jumala", niin minulla herää kysymys, mikä on Jumala sinun mielestäsi (tai monien mystikoiden mielestä) tai ajattelitko vain, että minulla on käsitys Jumalasta esim. persoonallisena Luojana tms.?

        Mitenhän minä ajattelen niin, että Jumala. Absoluutti, Tietoisuus, Elämä, Alkulähde, Rakkaus, Perimmäinen Todellisuus, .Alkukoti, Alkumeri jne olisivat kaikki samaa tietoisuutta...

        Jotkut ajattelevat, että Jumala loi maailman. Ehkei ole ketään varsinaista luojaa, vaan ehkä luominen on vain elämän luonne - luomista ei voi estää...

        Tuo hindulainen tarina on jotenkin ihana ja kuvaa myös sitä, miten itse ajattelen, vaikken aina osaa sitä pukea sanoiksi.

        Tarinasta tuli mieleeni myös Juhan kirja, jossa hän käsittääkseni kertoi IOK:n mukaan olevan niin, että Mieli on jakaantunut moneksi ja jakaantuu edelleen...

        Edelleen tuosta tarinasta tuli mieleen Walschin kirjasarja Keskusteluja Jumalan kanssa, joissa mainittiin Jumalan kokevan itseään meidän ihmisten kautta....

        Koen, että lähes kaikissa uskonnoissa ymmärretty jotain "oikein". On samoja asioita eri tavoin kerrottuna ja varsinkin eri tavoin ymmärrettynä niin kääntäjien kuin lukijoidenkin taholta - minunkin.

        Mielestäni on tosi hienoa, että Sarcisson tai kuka tahansa haluaa herättää jotakuta miettimään itse ja kokeilemaan itse käytännössä näitä asioita, joista kirjoittelemme. Kiitos kaikille, jotka jaksatte kertoa mielipiteitänne aiheista.

        Ajattelin, että sinulla on jokin mielen kohde tai kuva, jokin konsepti päässäsi. Siis olettamus, jokin josta on vaikea päästää irti. Mielen kohde?


        Minulla ei ole mielipidettä Jumalasta itselläni...mutta...pistän tähän otteen yhden ystäväni, ranskalainen jesuiittapappi, ja minun kirjeenvaihdosta. Käännettynä jotenkin näin:

        "Kun ajattelin Jumalaa, ajattelin sitä mitä tiedän Jumalasta. Tieto perustuu menneisyyteen, se on aikaan sidottua -aivan kuten sanoit. Se on ideoihin sidottua. Kun siis ajattelin Jumalaa, ajattelin omaa kuvaani siitä millaisen halusin Jumalan olevan.

        Se, mikä on todella Jumalaa, saatoin kokea vasta kun mieli oli täysin hiljaa. Tämä hiljaisuus ei synny kurinalaisella harjoituksella tai itsehypnoosilla. Se hiljaisuus syntyy vasta kun kaikki ongelmat ovat lakanneet. Kun ei ole enää ketään, joka ajattelee.

        Olen Mestarin (Eckhart) kautta löytänyt saman kuin mistä puhut. Jos ennen Jumala oli kuva ajatuksissani, niin nyt ymmärrän, että Jumala on kokemus. Olla yhtä Hänen kanssaan tai jos haluat (kirottu ateisti!), olla yhtä maailman kanssa.

        On turhaa yrittää päästä eroon ajattelemisesta tai estää sitä millään tavoin. Jokainen ajatus täytyy käydä lävitse ja ymmärtää, mistä ja miksi se tulee. Vasta silloin se, mikä on vielä tuntematonta meille, voi tulla esiin. Totuutta ei voi kutsua. Jos me kutsumme tai rukoilemme sitä, me kutsumme sitä mitä tiedämme. Tuntematon on todella tuntematonta.

        Hiljaisuus on minullekin käytännössä vain mielen yksinkertaisuutta, vapautta ideoista ja uskomuksista. Jotta voisi ymmärtää totuuden, täytyy olla rakkautta ja jotta voisi olla rakkautta, täytyy olla ymmärrys totuudesta. Toinen ei synny ilman toista.

        Jotta todellisuuden voi antaa tulla, täytyy lakata etsimästä sitä. Jotta voi löytää Jumalan, täytyy luopua Jumalasta.

        Sen sijaan mielestäni täytyy ensin ymmärtää se, mikä sydäntä ja mieltä vaivaa. Kärsivä ihminen ei voi koskaan löytää Jumalaa. Hän ei etsi totuutta, hän etsii pelastusta kärsimyksestään. Kärsimyksen on lakattava ensin.

        Jumala ei astu taloon, jossa joku jo asuu. Hän astuu vain tyhjiin huoneisiin, joissa kukaan ei enää puhu.

        Siunausta, ystäväsi -Marc "


      • Mietiskelijä
        Sarcisson kirjoitti:

        Ajattelin, että sinulla on jokin mielen kohde tai kuva, jokin konsepti päässäsi. Siis olettamus, jokin josta on vaikea päästää irti. Mielen kohde?


        Minulla ei ole mielipidettä Jumalasta itselläni...mutta...pistän tähän otteen yhden ystäväni, ranskalainen jesuiittapappi, ja minun kirjeenvaihdosta. Käännettynä jotenkin näin:

        "Kun ajattelin Jumalaa, ajattelin sitä mitä tiedän Jumalasta. Tieto perustuu menneisyyteen, se on aikaan sidottua -aivan kuten sanoit. Se on ideoihin sidottua. Kun siis ajattelin Jumalaa, ajattelin omaa kuvaani siitä millaisen halusin Jumalan olevan.

        Se, mikä on todella Jumalaa, saatoin kokea vasta kun mieli oli täysin hiljaa. Tämä hiljaisuus ei synny kurinalaisella harjoituksella tai itsehypnoosilla. Se hiljaisuus syntyy vasta kun kaikki ongelmat ovat lakanneet. Kun ei ole enää ketään, joka ajattelee.

        Olen Mestarin (Eckhart) kautta löytänyt saman kuin mistä puhut. Jos ennen Jumala oli kuva ajatuksissani, niin nyt ymmärrän, että Jumala on kokemus. Olla yhtä Hänen kanssaan tai jos haluat (kirottu ateisti!), olla yhtä maailman kanssa.

        On turhaa yrittää päästä eroon ajattelemisesta tai estää sitä millään tavoin. Jokainen ajatus täytyy käydä lävitse ja ymmärtää, mistä ja miksi se tulee. Vasta silloin se, mikä on vielä tuntematonta meille, voi tulla esiin. Totuutta ei voi kutsua. Jos me kutsumme tai rukoilemme sitä, me kutsumme sitä mitä tiedämme. Tuntematon on todella tuntematonta.

        Hiljaisuus on minullekin käytännössä vain mielen yksinkertaisuutta, vapautta ideoista ja uskomuksista. Jotta voisi ymmärtää totuuden, täytyy olla rakkautta ja jotta voisi olla rakkautta, täytyy olla ymmärrys totuudesta. Toinen ei synny ilman toista.

        Jotta todellisuuden voi antaa tulla, täytyy lakata etsimästä sitä. Jotta voi löytää Jumalan, täytyy luopua Jumalasta.

        Sen sijaan mielestäni täytyy ensin ymmärtää se, mikä sydäntä ja mieltä vaivaa. Kärsivä ihminen ei voi koskaan löytää Jumalaa. Hän ei etsi totuutta, hän etsii pelastusta kärsimyksestään. Kärsimyksen on lakattava ensin.

        Jumala ei astu taloon, jossa joku jo asuu. Hän astuu vain tyhjiin huoneisiin, joissa kukaan ei enää puhu.

        Siunausta, ystäväsi -Marc "

        Sarxissonin ystävä Marc: "Se, mikä on todella Jumalaa, saatoin kokea vasta kun mieli oli täysin hiljaa. Tämä hiljaisuus ei synny kurinalaisella harjoituksella tai itsehypnoosilla. Se hiljaisuus syntyy vasta kun kaikki ongelmat ovat lakanneet. Kun ei ole enää ketään, joka ajattelee."

        Tuli mieleen, että jos ei ole enää ketään, joka ajattelee, niin kuka sitten on se, joka kokee?


      • Sarcisson
        Mietiskelijä kirjoitti:

        Sarxissonin ystävä Marc: "Se, mikä on todella Jumalaa, saatoin kokea vasta kun mieli oli täysin hiljaa. Tämä hiljaisuus ei synny kurinalaisella harjoituksella tai itsehypnoosilla. Se hiljaisuus syntyy vasta kun kaikki ongelmat ovat lakanneet. Kun ei ole enää ketään, joka ajattelee."

        Tuli mieleen, että jos ei ole enää ketään, joka ajattelee, niin kuka sitten on se, joka kokee?

        Tehdään vertaus? Jos olet koskaan kokenut jotain traagista tai jotain todella kaunista, sellaista joka pistää sanattomaksi? Vaikka huikea auringonlasku, joka vetää täysin hiljaiseksi ettei pysty kuin vain katsomaan sitä? Jos olet, niin katositko sinä sillä hetkellä?


      • Mietiskelijä
        Sarcisson kirjoitti:

        Tehdään vertaus? Jos olet koskaan kokenut jotain traagista tai jotain todella kaunista, sellaista joka pistää sanattomaksi? Vaikka huikea auringonlasku, joka vetää täysin hiljaiseksi ettei pysty kuin vain katsomaan sitä? Jos olet, niin katositko sinä sillä hetkellä?

        Hyvä idea tuo vertaus - luulen. :)

        Olen kokenut sekä traagista että kaunista - pitääpä muistella...

        Ajattelija minussa varmaan katosi, koska en kyennyt ajattelemaan. En koe, että katosin. Jos katosin, niin tapahtumaa minussa koki - tarkkailija, tajunta, kuka?

        Nukuttaa niin, etten jaksa ajatella oikein järkevästi, ja sitten aamulla olen muka niin unenpöpperössä, etten taaskaan kykene ajattelemaan järkevästi - myönnän viimeistään sitten, etten vain tajua.

        Onko ajattelija minussa sama kuin minä, joka ajattelen....

        Kauniita unia kaikille :)


    • Harjoittelia

      "" Mikä Harjoittelija motivoi sinua opiskelemaan IOK:ia? ""
      Kiitos kysymästä, muutama mieleen nouseva ajatus vastaukseksi.

      Etsijä tunnen olevani lapsesta alkaen, lapsuudessa vanhempani ja perheeni vuoksi olen aina kysynyt; miksi kukaan ei toimi järkevästi?
      Itämainen viisaus Blavatski ja P Brunton ja monet muut esittivät viisaita ajatuksia, mutta missään ei ole toistaiseksi niin johdonmukaista käytännön harjoitusta eikä opastusta MITEN noita ajatuksia voidaan opiskella.

      Myös tuloksia koen saavuttaneeni, toisaalta mitään muutakaan mahdollisuutta ei ole näköpiirissä.
      Kaikki sodat on lopulta tuotava neuvottelupöytään. Ainoa paikka missä minä voin näin tehdä on minun pääni sisällä.
      Oppaita on muitakin ja jokaiselle etsivälle kyllä on oma opas.

      Kuten tuossa aiemmissakin puheenvuoroissa käy ilmi ainut ongelma on erottaa totuus ja harha. Kun siihen kysymykseen löytää oppikirjan, mikä voi olla enää esteenä opiskelulle.

      Kun jokainen on eri mieltä liki kaikesta = harha? Eikö ole äääretön siunaus kun löytää esityksen missä sen ymmärtäminen - totuus - aivan yksinkertaisella ajatuksella tulee mahdolliseksi?

      Kun hyväksytään että on Jumala Jumaluus, henki miten nyt kukin haluaa nimittää, onko Jumalan tarkoitus tehdä lapsensa elämä mielettömän vaikean ydinfysiikan voimien ja kuvioiden oppiennätysten saavuttamisessa pakolliseksi jotta tuo lapsi kelpaisi Isälleen?
      Näin EI VOI olla, totuus on niin äärettömän yksinkertainen että jokainen sen pystyy niin halutessaan oppimaan.

      Menee saarnaamiseksi.... Kiitos kun kuuntelit.

      • Harjoittelia

        Siellä näen myös tuohon uskonnollisuuteen vastauksen.

        Niin kauan kun teen eron uskonnollisuus/ ei uskonnollisuus kurssi on kesken

        Kuten on tullut esille on äärettömän hyvä että on ego joka kihahtaa heti kun Rakkaus saa jalansijaa, miten muuten voisin oppia Rakkauden ja anteeksiannon?

        Eli erottelukyky on kuitenkin lahja?

        Kun olen oppinut sen minkä Kurssista (elämästä) on mahdollista minun mieleni avulla oppia en tarvitse erottelukykyä. Silloin tapahtuu se mikä Tuhlaajapoika kertomuksessa on kuvattu. Isä tulee vastaan ja ottaa viimeisen askeleen....

        Sanojen symboliikkaa tietenkin, mutta miten voi kuvailla sitä mitä ei voi kuvailla??


      • Mietiskelijä

        Totuuden etsijä lienet sinäkin Harjoittelija ollut lapsesta asti.

        Kirjat antavat pieniä murusia, joista olisi koottava itseä tyydyttävä kokonaisuus - totuus.

        On hyvä, että kirjoja on monenlaisia, kun ihmisiäkin on monenlaisia. Hienoa, että koet saavasi IOK:sta sen, mitä tarvitset.

        Itse lueskelen silloin tällöin Ramana Maharsia, mutta olen vasta ihan alkutaipaleella hänen tekstiensä suhteen.

        Olen ollut vuosikymmeniä sitä mieltä, ettei totuuden selville saaminen voi olla niin vaikeaa kuin se tuntuu olevan - kumma kuvio. Ne, jotka ovat totuuden löytäneet, sanovat sen olevan yksinkertainen, mutta silti vaikea tajuta.

        IOK on mielestäni vähän samaa sarjaa vaativuudessa kuin Urantia, vaikka aika erilaisia ovatkin. Niiden suhteen joku sisälläni kapinoi - miksi niistä ei ole tehty sellaisia, että mahdollisimman moni voisi helposti ymmärtää sen "yksinkertaisen totuuden"?


      • Harjoittelia
        Mietiskelijä kirjoitti:

        Totuuden etsijä lienet sinäkin Harjoittelija ollut lapsesta asti.

        Kirjat antavat pieniä murusia, joista olisi koottava itseä tyydyttävä kokonaisuus - totuus.

        On hyvä, että kirjoja on monenlaisia, kun ihmisiäkin on monenlaisia. Hienoa, että koet saavasi IOK:sta sen, mitä tarvitset.

        Itse lueskelen silloin tällöin Ramana Maharsia, mutta olen vasta ihan alkutaipaleella hänen tekstiensä suhteen.

        Olen ollut vuosikymmeniä sitä mieltä, ettei totuuden selville saaminen voi olla niin vaikeaa kuin se tuntuu olevan - kumma kuvio. Ne, jotka ovat totuuden löytäneet, sanovat sen olevan yksinkertainen, mutta silti vaikea tajuta.

        IOK on mielestäni vähän samaa sarjaa vaativuudessa kuin Urantia, vaikka aika erilaisia ovatkin. Niiden suhteen joku sisälläni kapinoi - miksi niistä ei ole tehty sellaisia, että mahdollisimman moni voisi helposti ymmärtää sen "yksinkertaisen totuuden"?

        Kun meillä jokaisella on se ego niin terhakka niin onhan se "vaikeaa"!?

        Rakasta Itseäsi koska sinun Itsesi pystyy antamaan ajatuksensa maailmasta anteeksi itselleen niin homma on hoidettu.

        Ei kurssin sanomaa sen tiiviimmin liene sanottu. Ego vain kaipaa kiemuroita ja ongelmia ja sekoittaa tasot ja käsitteet. Vapaus valita sivulla 70 on paremmin kuvattu tasojen sekoittamisen välttämättömyys egon kannalta
        Heti on ego äänessä ja sanoo että enhän nyt minä voi olla hyvä enkä ymmärrä


    • Mietiskelijä

      Kiitos saarnastasi. :) Kommentoin myöhemmin....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe