miksi lapsi ei tottele?

outoako

miksi lapselle täytyy samasta asiasta sanoo joko käsky tai kielto?
kuuluuko mihin ikään testaaminen millon vanhemmat suuttuu?

miten toimitte jos lapsi on pyydetty menemään sänkyyn rauhottumaan ja lapsi hokee heti kokoajan olevansa rauhoittunut? olla reagoimatta? tai yms tilanteet kun lapsi hokee samaa sanaa ?

4

1284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      "miksi lapselle täytyy samasta asiasta sanoo joko käsky tai kielto?"

      Koska olet valinnut niin sanoa. Niin, ei tarvitse jos ei halua. Minä en esimerkiksi käskytä lastani kotona kuten en töissäkään (siis neuropsykiatristen lasten parissa työskentelevänä) tai kiellä asioita. Joskus kun olen tosi väsynyt, esim. näiden yövuorojen jälkeen, käskytän tai sorrun kieltämään kotona omalta lapselta, mutta töissä pyrin pitämään aina ammattimaisuuden yllä. Kyllä minä siis kotonakin tiedän, että lapsi tarvitsee ohjausta eikä kieltoja, mutta ei sitä vain jaksa kun on pinna tiukkana väsymyksestä, mutta en missään nimessä usko, että lapseni tarvitsisi kieltoja tai käskyjä yhtään sen enempää kuin kukaan toinenkaan lapsi.

      "kuuluuko mihin ikään testaaminen millon vanhemmat suuttuu?"

      itse olen ymmärtänyt, että se ikä on noin 0-70 vuoden välillä, sitten yleensä vanhemmat viimeistään kuolevat.

      "miten toimitte jos lapsi on pyydetty menemään sänkyyn rauhottumaan ja lapsi hokee heti kokoajan olevansa rauhoittunut? olla reagoimatta? tai yms tilanteet kun lapsi hokee samaa sanaa ? "

      Nyt miten minä toimisin josta ei varmaan ole apua, koska et toimi samoin. Minun lapseni on ahdistunut jos hän on rauhaton ja tulisi tilanne että pitää ohjeistaa rauhoittumaan. En koskaan jätä ahdistunutta lasta yksin, eli häntä ei käskettäisi sänkyynsä rauhoittumaan. Jos lapsi tilanteessa hokee jotain, niin silloin hänelle ei mene puhe perille, vuorovaikutus ei toimi puheella, jolloin minä tulkitsisin siinä halatessa hänen olemuksestaan sen milloin on sen verran rauhoittunut, että voi yrittää alkaa jutella. Näiden pahojen uhmakohtausten jälkeen meillä ainakin käydään läpi se mitä tapahtui; mitä äiti olisi voinut tehdä toisin ja miltä lapsesta tuntui ja miksi niin tuntui. Eli nimeän tunteita aktiivisesti "sinua harmitti koska ei päästy lähtemään uimahalliin, vaikka sinun olisi tehnyt mieli ja siki sinä menit hepulille, sinua itketti, ja olit vihainen... Äiti ei voi sinua uimahalliin lähteä viemään, koska sinulla on nuha, mutta me voimme mennä kun taas olet parantunut. Kun sait hepulin äitikin meinasi hermostua ja anteeksi kun äiti korotti siinä ääntään, mutta äitiin sattuu kun puret ja lyöt..." Tämä tunteiden nimeäminen on erittäin tärkeä juttu uhmiksille, koska hehän juuri opettelevat tunteidensa hallintaa ja niitä on helpompi hallita kun tunnistaa niitä.

      Normaali elämässä, siis kun ei ole uhmiskohtausta päällä, minä pääasiassa huomioin ja kehun lasta kun toimii oikein ja jätän vähemmälle huomiolle kun toimii ei-toivotusti. Oikeaa koirakoulua siis. Meillä lapsi ei hoe samoja asioita, mutta heittäytyy sellaiseksi lässyttäväksi rääväsuuksi ja eleilee ärsyttävästi, hänen näkemyksensä huumorista kai, mutta meistä vanhemmista tosi ärsyttävää. ja kyllä, jätän reakoimatta. Tätä esiintyy aina kun meillä on hauskaa ja lapsi menee ylikierroksille, silloin lopetan oman leikin, lopetan hymyilyn, otan mahdollisesti lehden tai jotain käsiini ja keskityn siihen, kunnes lapsen riehakkuuskohtaus on ohi, niin palaan heti takaisin häneen ja siihen missä leikki oli.

      Tulipas pitkä kuin romaanista, joten leikattava kahteen viestiin...

      • ...

        Jos sinulla on terve lapsi ja hän hokee samaa sanaa tai asiaa, niin se asia on hänelle jotenkin merkityksellinen. Hän kommunikoi, on vuorovaikutuksessa kanssasi puheella. Jos sinä jätät noteerraamatta lapsen puheen, niin sinä dissaat hänen sanomansa ja ihan varmasti lapsi alkaa jankkaamaan ainakin alkuun, myöhemmin lopettaa ja kokee vuorovaikutuksen kanssasi olevan turhaa ja tarpeetonta. Toistelee siis sanaa, koska hänestä sinä olet tärkeä ja hänestä tämä asia on tärkeä. Siinä on minulla tekemistä ainakin, koska lapseni on suuna päänä koko ajan, niin ei tule jatkuvasti niin kuunneltua hänen sanomaansa ja välillä huomaan olevani toisissa maailmoissa ja yksi jankkaa jaloissa jotain samaa asiaa koko ajan. Vaikkei millään kiinnostaisi ehkä alkaa puhua sillä hetkellä lapsen kanssa TiTi-nallen kuulumisista, niin kyllä minä vain olen saanut itseni aina ravistettua siihen hetkeen ajatuksella, että "hei tämä on tympeätä vain minusta itsestäni, mutta lapselleni tämä on nyt tärkeä asia ja koko tämä elämäni tympeys mitä tällä hetkellä koen on kuitenkin oman lapseni ainutlaatuinen lapsuus, skarppaahan nyt vähän... Ei se niin paha ole, kyllä minä voin kymmenettä kertaa tänään kertoa missä se Ikaalinen on ja arveluni siitä onko uudelle vauvalle jos tehty oma huone..." Mä tiedän itse puhuvani kotona paljon asioita, jotka eivät miestäni kiinnosta ja uskon hänen tekevän ihan samaa skarppausta mielessään jatkuvasti "esitä nyt että kiinnostaa..." ja tiedän itse kokevani oloni loukatuksi jos hän ei yrittäisi esittää kiinnostunutta. Sama ihmisarvo se on lapsellanikin; ei hänenkään tärkeitä asioitaan saa dissata, vaikka ne asiat eivät aikuisen mielestä niin kamalan kiinnostavia olekaan... Jokainen ihminen puhuu kuitenkin vain niistä asioista jotka ovat tärkeitä sillä hetkellä syystä tai toisesta.

        Töissä tähän jankutukseen suhtautuminen on aivan eri juttu, tai siis sama, mutta kun asiakkaiden vstaanotto kyky ei ole ihan samaa luokkaa. Joku puhuu ehkä hyvin rajallisesti ja sitten on haastavuutta jolle on selkeä syy; esim lapset joutuneet pois kotoa ja on ikävä ja osataan suunnilleen puhua tai viittoa vain sitä koti-sanaa ja sitten ei oteta vastaan sitä puhetta tai viittomaa jonka anna takaisin, koska sanavarasto ei riitä. Silloinkin kuitenkin on vain ymmärrettävä; tämä asia on nyt hyvin tärkeä ja myötätuntoa lapsi kuin lapsi ymmärtää, läheisyyttä ja hellyyttä, vaikkei kielellä voikaan ilmaista sitä että asiasi on ymmärretty ja se on ok että on koti-ikävä.

        Minä en siis näkisi milloinkaan ikinä mitään syytä kieltää tai estää lasta puhumasta tai ilmaisemasta muuten asiaansa vaikka se sitten olisi jankuttamista. En näkisi myöskään mitään syytä olla reakoimatta. Ja uskon, että se on jankuttamista vain sen takia, että puheeseen ei saa vastakaikua, asia on niin tärkeä lapsen mielestä, että sitä pitää tuoda sinnikkäästi esille juuri siksi että siihen ei reakoida. Sinnikkyys on aina plussaa, mutta se nujertuu helposti, sitten sitä ei enää ole, muttei kyllä lapsella itsetuntoakaan, tunnetta siitä, että on tärkeä ja arvostettu ihminen.


    • kjhkjh

      Perheen mielestä minä jankutan samaa asiaa liikaa. Itse teen sitä siitä syystä, että jos ei mitenkään reagoida, että on kuultu, ymmärretty ja oltu joko samaa mieltä tai eri mieltä, niin en ole varma. Tai sitten haluan tehdä niin kuin haluan, mutta toivon jonkinlaista "muka" kompromissia tai myöntymystä muiltakin perheessä.

      Lapseni valtaisan miksi -kyselykauden lopetin vahingossa sanomalla hänelle kipakasti kerran ajaessani autoa, että nyt ei enää yhtään miksi-kysymystä kun äiti ajaa. Siihen loppui kokonaan ja olen sitä harmitellut kauan.

      Miksi lasten tulisi olla aina hyvin käyttäytyviä, istua hiljaa ja toimia järkevästi? Eihän aikuisetkaan siihen aina pysty,

    • Anonyymi

      Alle 13 vuotias ei vielä tajua pyyntöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe