Raamatun paras kirja?

itse_murhaaja

Mikä on Raamatun paras kirja? Perustele. Kerro myös, jos osaat, mikä tai mitkä raamatunkohdat puhuttelevat sinua erityisesti. Perustele taas. Oikein vastanneiden kesken arvotaan yllätyspalkinto.

25

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ad hoc

      itse-murhaaja!

      Olen dualistinen ja vielä Kaksonen, joten varman kannan määrittely on mahdoton.
      Kaksi kuitenkin kilpailee favourite-asemasta. Tänään ykkönen on Saarnaaja, huomenna Job.
      Että miksikö? Edellisessä on rentoa resignaatiota ja ilveilyä uskon propelihatuilla ja liika viisailla kaiken tietäjillä. He ovat tuhannes sadas tapaus, joka luulee keksineensä jotain uutta.
      Job taas saa pohtimaan sitä, mitä kaikkivaltius voisi olla ja tavallisen nutipään kyvyttömyyttä tajuta sitä, niin oikeassa kuin omasta ja jumalankin mielestä tuntisi olevansakin..
      Mieluummin pidättäydyn kaikesta lahjasta - kysymyksen esittäjää tuntien siis kaikesta - absolutely! No hard feelings anyway!

      • Erinomainen vastaus, perinteinen. Puhuttelevimmat jakeet mainituista kirjoista:

        ”Poikani, paina varoitus mieleesi. Paljolla kirjojen tekemisellä ei ole loppua, ja alituinen tutkistelu väsyttää ruumiin” (Saarn. 12:12).

        ”Näetkö virtahevon? Minä olen sen tehnyt, niin kuin olen tehnyt sinut. Se syö ruohoa niin kuin lehmä” (Job 40:15).

        (Vuoden 1992 suomennoksesta. Vanhaa suomennosta en tunne, kun en sitä juuri lue.)


    • Hei,

      Varmaankin eri elämäntilanteet vaikuttaa siihen mikä kulloinkin tuntuu itselle mieluisimmalta kirjalta Raamatussa. Luukkaan evankeliumi on mulle tärkeä, siinä on es.Tuhlaajapoikakertomus joka on minulle vaikuttavian Jeesuksen vertauksista.

      Kaisa-pappi

    • Agnostikko4

      Minulle taas, vaikka olenkin agnostikko ja epäilevä tuomas ja luen kuin piru raamattua, Matteuksen evankeliumi on oikeastaan ainut jota edes kunnolla voin lukea. Kaiken muun lukeminen on sitten paremminkin selailua. Oikeasti en kyllä usko piruun joten en voi kai lukeakaan kuin piru.

      • Mielenkiintoista. Miksi juuri Matteus?


      • Agnostikko4
        itse_murhaaja kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Miksi juuri Matteus?

        Jeesus henkilönä kiehtoo. Aikoinaan tuli katsottua Pasolinin elokuva Matteuksesta ja luettua Saarikosken käännös ja vertailtua niitä .Nyt kiehtoo mm.Verhoevenin ajatukset Jeesuksesta ja vertailun kohde edellisiin. Lisäksi olen vähän jumittunut tähän Matteuksen 25:31-46:n ja miettinyt sitä tähän yleiseen käsitykseen armosta joka ajaa tämän kohdan ohi.Toisinsanoen, ajaako armo kaiken yli eikä teoilla olekaan mitään merkitystä näin karkeasti ottaen.Matteuksessa teoillahan on kuitenkin jokin merkitys.


      • m6uumu63mthmyj
        Agnostikko4 kirjoitti:

        Jeesus henkilönä kiehtoo. Aikoinaan tuli katsottua Pasolinin elokuva Matteuksesta ja luettua Saarikosken käännös ja vertailtua niitä .Nyt kiehtoo mm.Verhoevenin ajatukset Jeesuksesta ja vertailun kohde edellisiin. Lisäksi olen vähän jumittunut tähän Matteuksen 25:31-46:n ja miettinyt sitä tähän yleiseen käsitykseen armosta joka ajaa tämän kohdan ohi.Toisinsanoen, ajaako armo kaiken yli eikä teoilla olekaan mitään merkitystä näin karkeasti ottaen.Matteuksessa teoillahan on kuitenkin jokin merkitys.

        Katumus ja armo liittyvät yhteen.

        Kiinnitä huomiotasi lukiessasi armosta viittauksia katumukseen.

        Kirjoita paperilapulle kysymys: Onko armoa ilman katumusta? Joskus kun luet oikean kohdan niin....

        Saattaa tietenkin olla, että sinulla on jo tähän vastaus lääkekaapin hyllyllä.


    • Homopaavi

      Yksittäinen kirja ei niinkään mutta Korkea Veisu on tärkeä koska se on ylistyslaulu homorakkauden puolesta.

      • Homorakkauden? Minä luulin, että Laulujen laulussa ylistetään insestistä rakkautta:

        ”Olisitpa oma veljeni, äitini imettämä! Saisin suudella sinua kun kohtaamme, eikä kukaan moittisi minua. Saisin ottaa sinut mukaani, saisin viedä sinut äitini taloon. Siellä sinä opastaisit minua ja minä antaisin juodaksesi maustettua viiniä ja granaattiomenoitteni mehua” (8:1–2).


      • Suora Sana
        itse_murhaaja kirjoitti:

        Homorakkauden? Minä luulin, että Laulujen laulussa ylistetään insestistä rakkautta:

        ”Olisitpa oma veljeni, äitini imettämä! Saisin suudella sinua kun kohtaamme, eikä kukaan moittisi minua. Saisin ottaa sinut mukaani, saisin viedä sinut äitini taloon. Siellä sinä opastaisit minua ja minä antaisin juodaksesi maustettua viiniä ja granaattiomenoitteni mehua” (8:1–2).

        " Homorakkauden? Minä luulin, että Laulujen laulussa ylistetään insestistä rakkautta:

        ”Olisitpa oma veljeni, äitini imettämä! Saisin suudella sinua kun kohtaamme, eikä kukaan moittisi minua. Saisin ottaa sinut mukaani, saisin viedä sinut äitini taloon. Siellä sinä opastaisit minua ja minä antaisin juodaksesi maustettua viiniä ja granaattiomenoitteni mehua” (8:1–2). "

        - ei tuossa kyllä kummastakaan ole kysymys.

        Älä väätele Sanaa


    • 10 points

      Anna yllätyspalkinto tänne. Oikeat vastaukset ovat:

      1. Psalmit
      2. Job
      3. Saarnaaja
      4. Joona
      5. Malakia

      • 4/5 oikein. Hyvä tulos, mutta palkintoa ei heru.


    • Parasta kirjaa en osaa äkkiseltään nimetä, mutta puhuttelevimmista raamatunkohdista tulevat ensimmäisenä mieleen seuraava kaksi, jotka jo iät ajat ovat olleet suosikkejani:

      ”Herran ääni sanoi: ’Mene ulos ja seiso vuorella Herran edessä. Herra kulkee siellä ohitsesi.’ Nousi raju ja mahtava myrsky, se repi vuoria rikki ja murskasi kallioita. Mutta se kävi Herran edellä, myrskyssä Herra ei ollut. Myrskyn jälkeen tuli maanjäristys, mutta Herra ei ollut maanjäristyksessä. Maanjäristystä seurasi tulenlieska, mutta Herra ei ollut tulessakaan. Tulen jälkeen kuului hiljaista huminaa. Kun Elia kuuli sen, hän peitti kasvonsa viitallaan, meni ulos ja jäi seisomaan luolan suulle.” (1. Kun. 19:11–13)

      Tie Jumalan luo voi käydä myrskyjen kautta, mutta kun Jumala on läsnä, vallitsee hiljaisuus. Missä on mölinää ja huutoa, siellä Jumala ei ainakaan ole. On syytä välttää kaiken maailman huutosaarnaajia ja muita möykkääjiä.

      ”Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!” (Matt. 6:22–23)

      Tämän perusteleminen tuntuu liian työläältä, joten jätän perustelematta.

      • Jeesuksen seuraaja

        Minun suosikkejani ovat evankeliumit, Matteus, Johannes, Luukas, sekä Saarnaaja, Apostolien teot, Psalmit, myös Paavalin kirjeet.
        Suoskkinikirjani siis koko Raamattu.

        Oletan löytäneeni siitä ns. punaisen langan, palavata pensaasta- Jeesuksen sovitustyöhön.
        Vuorisaarna on ehkä kaikkein paras, siinä Jeesus hyvin tiivistettynä sanoo kaiken oleellisen.
        Johanneksessa Jeesus opettaa Nikodeemusta, sekä loppupuheessaan opettaa seuraajiaan hienosti.


      • ad hoc

        itse-murhaaja!

        "Missä on mölinää ja huutoa, siellä Jumala ei ainakaan ole!" Aamen, aamen! Tasan näin. Eli kuten jotkut käännökset sanovat : and after the fire came a gentle whisper ( NIV) , tai " after the fire a still, small voice ( kuningas Jaakko)
        Taisit tuolla edellä unohtaa, mitä Saarnaaja sanoo heikomman astian käsivarresta ( Ei todellakaan renkutuksen mukaan, että " nätin tytön käsivarsi on minun kaulavyöni, juu!".!!)


      • ad hoc kirjoitti:

        itse-murhaaja!

        "Missä on mölinää ja huutoa, siellä Jumala ei ainakaan ole!" Aamen, aamen! Tasan näin. Eli kuten jotkut käännökset sanovat : and after the fire came a gentle whisper ( NIV) , tai " after the fire a still, small voice ( kuningas Jaakko)
        Taisit tuolla edellä unohtaa, mitä Saarnaaja sanoo heikomman astian käsivarresta ( Ei todellakaan renkutuksen mukaan, että " nätin tytön käsivarsi on minun kaulavyöni, juu!".!!)

        Johanneksen evankeliumi, kolme ensimmäistä lukua. Saarnaaja.


    • *Faith*

      "Mikä on Raamatun paras kirja? Perustele."

      Apostolien teot. Kun en osannut päättää, valitsin viihdyttävimmän. ;)

      "mikä tai mitkä raamatunkohdat puhuttelevat sinua erityisesti. Perustele taas."

      "Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä. (Joh. 15:18-19).

      Ja hän jatkoi: "Se mikä tulee ihmisestä ulos, se saastuttaa ihmisen. (Mark. 7:20)

      Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa. (Matt. 10:8)

      Niinpä minä sanon teille: Mitä ikinä te rukouksessa pyydätte, uskokaa, että olette sen jo saaneet, ja se on teidän. (Mark. 11:24).

      Jakeet liittyvät niihin teemoihin, joista olen tännekin paljon kirjoitellut. Viimeksi mainitsemani jae on mietityttänyt minua ehkä enemmän kuin mikään muu raamatunkohta. Se avaa niin huikean näköalan, että silmiä häikäisee!

      • *Faith*

        Yksi raamatunkohta meinasi unohtua.
        Oma mottoni ja oman uskoni vertauskuva:

        Sinun sanasi on lamppu, joka valaisee askeleeni,
        se on valo minun matkallani. (Psalmi 119:105)


      • *Faith*

        Kun nyt joku nosti tämän ketjun vielä ylös, niin lisäänpä mukaan myös suosikkilukuni Raamatussa:

        Psalmi 91


    • Kyynikko

      Hesekielin kirjan kuvaus Oholasta ja Oholibasta on ehdottomasti huippua!

    • Maailman lyhin kirja

      Obadjan kirja. Koska se osoittaa oivasti, että täytyy olla hihhuli jotta voi kutsua 2-sivuista kyhäelmää kirjaksi, jotta voi sitten hehkuttaa, miten Raamattu on itseasiassa kokonainen kirjasto, kun siinä on yli 60 kirjaa!

    • On jo ilta

      Ilmestyskirja kokonaisuudessaan, sillä siellä Sanan säikeet kietoutuvat yhteen ja kaikki saa ratkaisunsa. Ja tähän liittyen:

      Johanneksen ilmestys 11:
      3. Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan."
      4. Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä.
      5. Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla.
      6. Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.
      7. Ja kun he ovat lopettaneet todistamisensa, on peto, se, joka nousee syvyydestä, käyvä sotaa heitä vastaan ja voittava heidät ja tappava heidät.
      8. Ja heidän ruumiinsa viruvat sen suuren kaupungin kadulla, jota hengellisesti puhuen kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa myös heidän Herransa ristiinnaulittiin.
      9. Ja ihmiset eri kansoista ja sukukunnista ja kielistä ja kansanheimoista näkevät heidän ruumiinsa kolme ja puoli päivää, eivätkä salli, että heidän ruumiinsa pannaan hautaan.
      10. Ja ne, jotka maan päällä asuvat, iloitsevat heidän kohtalostaan ja riemuitsevat ja lähettävät lahjoja toisilleen; sillä nämä kaksi profeettaa olivat vaivanneet niitä, jotka maan päällä asuvat.
      11. Ja niiden kolmen ja puolen päivän kuluttua meni heihin Jumalasta elämän henki, ja he nousivat jaloilleen, ja suuri pelko valtasi ne, jotka näkivät heidät.
      12. Ja he kuulivat suuren äänen taivaasta sanovan heille: "Nouskaa tänne!" Niin he nousivat taivaaseen pilvessä, ja heidän vihollisensa näkivät heidät.
      13. Ja sillä hetkellä tapahtui suuri maanjäristys, ja kymmenes osa kaupunkia kukistui, ja maanjäristyksessä sai surmansa seitsemäntuhatta henkeä, ja muut peljästyivät ja antoivat taivaan Jumalalle kunnian.

      Ja perusteluni tähän on se, että joskus kaikki on liian myöhäistä.

    • mulletännekaikkiheti

      Koskas se palkinnon arvonta on? Palstakin loppuu kohta.

    • paaartunut

      RE:
      itse_murhaaja
      13.12.2013 12:43

      Paras kirja on oikeastaan joku evankeliumeista, niistä mielestäni Markus tuo esiin Jeesuksen teot ja opetukset ja on muistettava, että Jeeus teki aina Jumalan tahdon.

      Hän Paransi ihmiset, antoi anteeksi, julisti Jumalan valtakuntaa, ja samaa tekee tänäänkin.

    • EL,.aiM

      itse_murhaaja

      Kaikki ne kirjat on ihan hanurista. Siis kun jotuu kokemaan ne.

      Pidä palkintosi. Saatat tarvita sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1316
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      52
      884
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      77
      799
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      752
    7. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      750
    8. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      744
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      737
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe