Lapseni lukujärjestys ihmetyttää..

kouluihme

Lapseni käy nyt 3. luokkaa, ala-astetta siis. Hänen kevään lukujärjestyksensä näyttää tältä: maanantai 8-13, tiistai 10-13, keskiviikko 10-14, torstai 8-13 ja perjantai 9-15... ihmetyttää ensinäkin tuo, että noita kymmenen aamuja on kaksi peräkkäin ja sitten tuo perjantai kolmelta. Luokka on jaettu a- ja b-ryhmiin, joista lapseni on b-ryhmässä, a-ryhmä pääsee kuitenkin kahdeltatoista perjantaina. Luokka opiskelee käsitöitä TN-ryhmässä ja kahdessa TS-ryhmässä joista lapseni on tässä perjantai-iltapäivän TS- ryhmässä, muilla käsitöitä tuolloin keskiviikkoaamuisin, joillain ts oppilailla perjantaina yhteen saakka matematiikkaa mutta tämän tunnin jälkeen lapseni jää vielä kouluun kun nämä pari oppilasta lähtevät kotiin. Luokalla vaihtuu opettaja keväälle, ja aion kysyä kuka tällaisista päivistä on vastuussa kolmasluokkalaisilla! Tuo kolmen päivä nyt on aivan huippu! Toisella, siis tällä a-ryhmällä on kuulemma torstaina myös kolmeen saakka kymmenestä..

24

2835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvien lasten äiti 1

      Sillä, mitä muita tunteja ja opetusryhmiä opettajalla on, on suuri merkitys siihen, millaiseksi lapsen lukujärjestys muotoutuu.

      Ei todellakaan ole mitään ihmeellistä siinä, että perjantaina on koulua kolmeen asti. Eivät ne perjantain viimeiset tunnit ole opettajienkaan erityisesti himoitsemia, kun oppilaat usein alkavat jo olla levottomia ja viikonloppufiiliksessä.

      Miksi luettelet muiden ryhmien lukujärjestyksiä? Kyllä heillä on ihan yhtä monta viikkotuntia. Oletko sitä mieltä, että lapsesi lukujärjestys jotenkin ei sovellu teidän perheen sydeemeihin? Koulu ei mitenkään pysty ottamaan huomioon perheiden aikatauluja, vaan opettajien on pidettävä oppitunnit 8-15, joskus 16 asti. Siihen väliin ne sovitetaan. Miksi kolmasluokkalaisen koulupäivä ei voisi kestää kolmeen asti? Hyvin suurella osalla maamme kolmasluokkalaisista on kolmeen kestäviä päiviä! Olet ensimmäinen, jonka koskaan kuulen tästä valittavan!

      "aion kysyä kuka tällaisista päivistä on vastuussa kolmasluokkalaisilla" Senkun kysyt vaan. Kuulostat siltä, kuin se olisi jotenkin väärin. Ei se ole, ei siitä kukaan mihinkään syytetyn penkille joudu. Ihan normaalia koulun työaikaa.



      Ilkeyksissäni vielä sanon, että haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun sinä teet kokonaisen koulun lukujärjestyksiä.

    • oppiaikakaikki

      Onneksi ei ole tuollaisia ongelmia: paikallinen koulupaiva on ma,ti,to,pe 9-15:30 ja ke 9-12. Ja tama rytmi on on kaikissa kouluissa esikoulusta alkaen. Selkeaa kaikille osapuolille (erityisesti koulun jalkeiselle "paivahoidolle")

    • kouluihme

      Ymmärrän kyllä ensimmäisen kommentoijan pointin, etteivät koulut saa kaikille mieleisintä lukujärjestystä, mutten ole kyllä ikinä kuullut, että kolmosluokilla olisi kolmeen asti. 5. luokasta eteepäin kylläkin. Olen kyllä kuullut huhua koulun rehtorin toiminnasta lukujärjestysksiä tehdessään, kuullostaa kyllä uskomattomalta, mutta hän esimerkiksi omaa luokkaansa suosii eniten laittamalla kahteentoista ja yhteen kestäviä päiviä paljon ym. Joitain luokkia opettajasta riippuen hän kiusaa tahallaan, juuri tällä tavoin. Voisihan olla esimerkiksi tämän uuden opettajan aiheuttamaa.. Hän nimittäin on joku enintään 30 vuotias nainen ja tämä rehtori jo lähemmäs eläkeikäinen nainen, joka vaikuttaa kaikissa koulun tapahtumissa hyvin ylimieliseltä, jolla on valta liian korkealla hatussa. Haluaa ilmeisesti opettajia kiusata enemmän kuin oppilaita. Tämän koulun vanhemmilta olen ennenkin kuullut kaikenlaista kritiikkiä rehtorin ja tämän pahimman juorukaverin (tietenkin apulaisrehtorin..) toiminnasta. Toinen lelliluokka on varmasti tämän apulaisrehtorin luokka..

      • Opettava EF

        Anteeksi vain, mutta en ymmärrä pointtiasi. Onko sinusta kiusaamista, jos koulu kestää jonain päivänä kolmeen asti? Silloinhan on vastaavasti jokin aamu myöhäisempi. Joku toinen voisi pitää kiusaamisena sitä, että joka aamu alkaa kahdeksalta.

        Asenteesi on kaiken kaikkiaan melko käsittämätön. Luuletko, että rehtori lukujärjestyksiä tehdessään päättää laittaa jollekin lelliluokalleen tai -opettajalleen vain 18 viikkotuntia ja jollekin toiselle taas ihan silkkaa ilkeyttään 28?

        Minulle tulee jotenkin ihan hakematta se käsitys, että oma kouluaikasi on ollut täynnä konflikteja kodin ja koulun välillä ja sinulle on jollakin tavalla jäänyt päälle se, että koulun toiminnassa on aina paljon pielessä ja tarkoitus on kiusata milloin opettajia, milloin oppilaita tai heidän perheitään. Näinhän asia ei luonnollisestikaan ole - tarkoitus on yksinkertaisesti pitää koulua.

        Sanoit, ettet ole ikinä kuullut, että kolmasluokkalaisilla olisi koulua kolmeen asti. Tämänkin ketjun kommenteissa kerrotaan näin olevan. Niin oli meidän muksuillakin. Aikaisemmin loppuvista päivistä voisi joku toinen äiti valittaa, kun lapsella tulee niin monta tuntia ennen kuin vanhemmat tulevat töistä ja koskaan ei saa aamulla nukkua pitkään.

        Se alkaako koulu kahdeksalta vai kymmeneltä, saattaa riippua siitäkin, mitä opettaja on toivonut. Ainakin minun esimiehelläni on tapana kysyä, aloittaako kukin opettaja mieluummin kahdeksalta vai myöhemmin. Mahdollisuuksien mukaan hän ottaa toiveemme huomioon lukujärjestyksiä väsätessään.

        Minä olisin sinun asemassasi hyvin hiljaa juoruista ja huhuista, niitähän tunnetusti ei kannata uskoa ja ne ruokkivat itse itseään. Jos koulun toiminnassa oikeasti on jotakin pielessä, se pitää tietysti määritellä ja definoida ja sitten ottaa yhteyttä ensiksi rehtoriin ja jos tilanne ei parane, koulutoimistoon.


      • ajjai
        Opettava EF kirjoitti:

        Anteeksi vain, mutta en ymmärrä pointtiasi. Onko sinusta kiusaamista, jos koulu kestää jonain päivänä kolmeen asti? Silloinhan on vastaavasti jokin aamu myöhäisempi. Joku toinen voisi pitää kiusaamisena sitä, että joka aamu alkaa kahdeksalta.

        Asenteesi on kaiken kaikkiaan melko käsittämätön. Luuletko, että rehtori lukujärjestyksiä tehdessään päättää laittaa jollekin lelliluokalleen tai -opettajalleen vain 18 viikkotuntia ja jollekin toiselle taas ihan silkkaa ilkeyttään 28?

        Minulle tulee jotenkin ihan hakematta se käsitys, että oma kouluaikasi on ollut täynnä konflikteja kodin ja koulun välillä ja sinulle on jollakin tavalla jäänyt päälle se, että koulun toiminnassa on aina paljon pielessä ja tarkoitus on kiusata milloin opettajia, milloin oppilaita tai heidän perheitään. Näinhän asia ei luonnollisestikaan ole - tarkoitus on yksinkertaisesti pitää koulua.

        Sanoit, ettet ole ikinä kuullut, että kolmasluokkalaisilla olisi koulua kolmeen asti. Tämänkin ketjun kommenteissa kerrotaan näin olevan. Niin oli meidän muksuillakin. Aikaisemmin loppuvista päivistä voisi joku toinen äiti valittaa, kun lapsella tulee niin monta tuntia ennen kuin vanhemmat tulevat töistä ja koskaan ei saa aamulla nukkua pitkään.

        Se alkaako koulu kahdeksalta vai kymmeneltä, saattaa riippua siitäkin, mitä opettaja on toivonut. Ainakin minun esimiehelläni on tapana kysyä, aloittaako kukin opettaja mieluummin kahdeksalta vai myöhemmin. Mahdollisuuksien mukaan hän ottaa toiveemme huomioon lukujärjestyksiä väsätessään.

        Minä olisin sinun asemassasi hyvin hiljaa juoruista ja huhuista, niitähän tunnetusti ei kannata uskoa ja ne ruokkivat itse itseään. Jos koulun toiminnassa oikeasti on jotakin pielessä, se pitää tietysti määritellä ja definoida ja sitten ottaa yhteyttä ensiksi rehtoriin ja jos tilanne ei parane, koulutoimistoon.

        Mamman kullamuruille pitäisi alkaa koulu 10:ltä ja loppua kahdelta viimeistään.
        Itse kävin koulua lauantaisinkin, eikä naristu silloin. Opettajalla oli muutenkin määräysvalta, eikä vanhemmat sitä kyseeanalaistaneet. Vanhemmat haluavat olla nykyisin opettajan pomoja ja antaa jopa numerotkin omalle lapselleen .Mitä tuossa nyt on hätänä, koulu loppuu kolmelta ja parempihan sen vekaran olla koulussa kuin yksinään kotona odottelemassa vanhempien kotiintuloa.


      • Linnunsiemeniä UU
        Opettava EF kirjoitti:

        Anteeksi vain, mutta en ymmärrä pointtiasi. Onko sinusta kiusaamista, jos koulu kestää jonain päivänä kolmeen asti? Silloinhan on vastaavasti jokin aamu myöhäisempi. Joku toinen voisi pitää kiusaamisena sitä, että joka aamu alkaa kahdeksalta.

        Asenteesi on kaiken kaikkiaan melko käsittämätön. Luuletko, että rehtori lukujärjestyksiä tehdessään päättää laittaa jollekin lelliluokalleen tai -opettajalleen vain 18 viikkotuntia ja jollekin toiselle taas ihan silkkaa ilkeyttään 28?

        Minulle tulee jotenkin ihan hakematta se käsitys, että oma kouluaikasi on ollut täynnä konflikteja kodin ja koulun välillä ja sinulle on jollakin tavalla jäänyt päälle se, että koulun toiminnassa on aina paljon pielessä ja tarkoitus on kiusata milloin opettajia, milloin oppilaita tai heidän perheitään. Näinhän asia ei luonnollisestikaan ole - tarkoitus on yksinkertaisesti pitää koulua.

        Sanoit, ettet ole ikinä kuullut, että kolmasluokkalaisilla olisi koulua kolmeen asti. Tämänkin ketjun kommenteissa kerrotaan näin olevan. Niin oli meidän muksuillakin. Aikaisemmin loppuvista päivistä voisi joku toinen äiti valittaa, kun lapsella tulee niin monta tuntia ennen kuin vanhemmat tulevat töistä ja koskaan ei saa aamulla nukkua pitkään.

        Se alkaako koulu kahdeksalta vai kymmeneltä, saattaa riippua siitäkin, mitä opettaja on toivonut. Ainakin minun esimiehelläni on tapana kysyä, aloittaako kukin opettaja mieluummin kahdeksalta vai myöhemmin. Mahdollisuuksien mukaan hän ottaa toiveemme huomioon lukujärjestyksiä väsätessään.

        Minä olisin sinun asemassasi hyvin hiljaa juoruista ja huhuista, niitähän tunnetusti ei kannata uskoa ja ne ruokkivat itse itseään. Jos koulun toiminnassa oikeasti on jotakin pielessä, se pitää tietysti määritellä ja definoida ja sitten ottaa yhteyttä ensiksi rehtoriin ja jos tilanne ei parane, koulutoimistoon.

        Myös opetustilojen riittävyydellä on oma merkityksensä lukujärjestysten laatimisessa. Jos opetustiloja on 31, samanaikaisesti voi olla korkeintaan 31 opetusryhmän oppitunti. Opetustilojen niukkuus on tämän päivän arkea erittäin monissa Suomen kouluissa.


    • Samaa mieltä

      Minunkin mielestäni kolmeen kestävät päivät kuuluvat kyllä enemmänkin yläkoulun puolelle! Itse olen neljän lapsen äiti, eikä kenelläkään tähän mennessä ole ollut kolmannella luokalla kolmeen! 5. luokasta eteenpäin vasta! Perjantaisin muutenkin on kivempi päästä kahdeltatoista tai yhdeltä. Ei luulisi opettajastakaan olevan mukava olla ennen viikonloppua opettamassa tuohon asti, ja sen jälkeen tehdä viel muita töitä. Jos rehtorin on tuollainen kuin tuossa luki, tekisin jo valituksen tai tutkisin asiaa!
      Lisäksi en ymmärrä näiden ihmisten asennetta täällä! He väittävät aloittajan olevan valittamassa asioista, eikä täällä kyllä kellään muullakaan ole positiivista kommenttia tullut. Jos ei ole kuullut kolmen päivistä 3. luokalla niin sitten ei ole! Ainaista Suomi24-palstan valitusta!

      • Kruunupää 11

        Mikä sinua vaivaa?

        "Jos ei ole kuullut kolmen päivistä 3. luokalla niin sitten ei ole! "
        - Hänelle kerrottiin, että niitä kuitenkin on eivätkä ne vastauksista päätellen ole edes mitenkään erityisen harvinaisia. Eikö mielestäsi olisi pitänyt kertoa, jotta hän voisi pysyä uskossaan, ettei niitä ole missään ikinä milloinkaan ollutkaan?

        " Jos rehtorin on tuollainen kuin tuossa luki, tekisin jo valituksen tai tutkisin asiaa!"
        - Senkun tutkit vaan ja teet valituksia. Rehtorin vastuualueeseen kuuluu tehdä lukujärjestykset, hänellä on siis myös päätäntävalta eikä siinä ole nokan koputtamista. Aina silloin tällöin tapaa aloittajan ja sinun kaltaisia vanhempia, jotka kieltäytyvät ymmärtämästä ja hyväksymästä milloin mitäkin koulun toimintatapaa. Kyseessä voi olla joko typeryys, yksisilmäisyys tai ihan silkka v-maisuus.

        "He väittävät aloittajan olevan valittamassa asioista, eikä täällä kyllä kellään muullakaan ole positiivista kommenttia tullut. "
        - Niinhän aloittaja valittaakin - ja kyllä ihan täysin aiheetta. Hänelle on kerrottu erilaisista tekijöistä, jotka vaikuttavat lukujärjestyksen muotoutumiseen, jotta hän voisi ymmärtää, että lukkari ei todellakaan koskaan voi olla kaikille mieleinen eikä rehtorin ensimmäinen prioriteetti suinkaan ole ilkeillä oppilaille, heidän vanhemmilleen tai opettajille.
        - Mitä positiivista aloittajalle olisi voinut kommentoida? Koska hän ei ole saanut kannatusta kitisemiselleen, voimme olettaa, että suuri osa palstalaisista pitää hänen kitinäänsä aiheettomana.

        "Perjantaisin muutenkin on kivempi päästä kahdeltatoista tai yhdeltä."
        - On varmaan juu, mutta kun ne opetussuunnitelman mukaiset viikkotunnit on pidettävä ja asioissa edettävä tietty määrä. Aikaisemmin lopettaminenhan on kivaa ihan minä päivänä tahansa.

        Summa summarum: Lukujärjestyksen muotoutumiseen vaikuttavat opettajan muut tunnit, mahdollisesti hänen toivomuksensa työajoista sekä luokkatilojen riittävyys. Koulukohtaisesti voi olla paljon muitakin tekijöitä.

        "Ainaista Suomi24-palstan valitusta!"
        - Sanopa muuta! :-DDD


    • Oppiaikakaikki

      Ulkosuomalaisena minun on ihan pakko kysyä; missä lapsenne ovat ennen koulun alkua ja sen jälkeen ( esim. jos koulupäivä on erittäin lyhyt10-13)? Täällä ei tulisi kuuloonkaan jättää alle 12 vuotiaita yksin kotiin.
      Meillä on mahdollisuus "päivähoitoon" koulua ennen ja sen jälkeen. Lapset kuljetetaan bussilla koulusta hoitopaikkaan. Maksu taitaa olla suurinpiirtein 1€ / 30 min. Koulujen loma-aikoina noudatetaan erillistä taksaa ( n. 15-20 € / koko päivä). Varaukset hoidetaan netin kautta ja vain käytetystä palvelusta maksetaan.

      • ...

        Ulkosuomalaisena et tiedä, miten koululaisten ap- ja ip-hoito Suomessa järjestetään. Ihan ymmärrettävää. Ip-hoito on lakisääteistä 1-2.-luokkalaisilla ja vanhemmillakin erityislapsilla. Muun hoidon huoltajat järjestävät itse. Emme elä ihan holhousyhteiskunnassa, vaan vanhemmat kantavat vastuun jälkikasvustaan.


      • Oppiaikakaikki
        ... kirjoitti:

        Ulkosuomalaisena et tiedä, miten koululaisten ap- ja ip-hoito Suomessa järjestetään. Ihan ymmärrettävää. Ip-hoito on lakisääteistä 1-2.-luokkalaisilla ja vanhemmillakin erityislapsilla. Muun hoidon huoltajat järjestävät itse. Emme elä ihan holhousyhteiskunnassa, vaan vanhemmat kantavat vastuun jälkikasvustaan.

        Se että asuinmaani tarjoaa vanhemmille MAHDOLLISUUDEN käyttää kohtuuhintaisia ap / ip hoitoa, ei mielestäni viittaa mitenkään holhousyhteiskuntaan. Täälläpäin ei vain tarvitse tehdä kaikkea itse ( hampaat irvessä), on sosiaalisesti sallittua käyttää arkea helpottavia palveluita.


      • onko pakko
        ... kirjoitti:

        Ulkosuomalaisena et tiedä, miten koululaisten ap- ja ip-hoito Suomessa järjestetään. Ihan ymmärrettävää. Ip-hoito on lakisääteistä 1-2.-luokkalaisilla ja vanhemmillakin erityislapsilla. Muun hoidon huoltajat järjestävät itse. Emme elä ihan holhousyhteiskunnassa, vaan vanhemmat kantavat vastuun jälkikasvustaan.

        Ap- ja ip-hoidosta on säädetty laissa, mutta kunnan ei ole pakko tarjota sitä.

        48 b §
        Järjestäminen ja laajuus
        Kunta voi järjestää ja hankkia tämän lain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa. Jos kunta järjestää tai hankkii tämän lain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa, tulee sitä tarjota kunnassa toimivien koulujen ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien osalta 17 §:n 2 momentissa tarkoitetuille oppilaille kunnan päättämässä laajuudessa.


      • ...
        onko pakko kirjoitti:

        Ap- ja ip-hoidosta on säädetty laissa, mutta kunnan ei ole pakko tarjota sitä.

        48 b §
        Järjestäminen ja laajuus
        Kunta voi järjestää ja hankkia tämän lain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa. Jos kunta järjestää tai hankkii tämän lain mukaista aamu- ja iltapäivätoimintaa, tulee sitä tarjota kunnassa toimivien koulujen ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä muiden vuosiluokkien osalta 17 §:n 2 momentissa tarkoitetuille oppilaille kunnan päättämässä laajuudessa.

        Ap- ip toiminta on lakisääteistä, muttei pakollista.

        http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/aamu-_ja_iltapaivatoiminta


    • puuhpööh

      Mitä isompi koulu, sitä vaikeampi on suunnitella lukujärjestyksiä. On niitä pitkiä päiviä jo kolmasluokkalaisilla eli esim. liikunnat ja käsityöt päättyy useimmiten nimenomaan kolmelta eikä kahdelta. Eikä niitä opettajat valitse, että pidänpä tuossa kohti liikuntaa / käsitöitä vaan kyllä se on rehtori, joka määrittää raamit koko koulun tasolla. Esim. omassa työpaikassani rehtori alakoulussa tekee pohjat, joissa määritellään vaihtotunnit (=mitä ope pitää toisen luokan oppilaille), käsityötunnit, liikunnat ja musiikin tunnit. Eli tunnit, jotka pidetään erikoisluokassa ja joissa ei voi olla kahta ryhmää yhtä aikaa. Sen jälkeen englannin opettajat määrittävät (ellei rehtori ole jo merkinnyt) englannin tuntien paikat näihin pohjiin ja vasta sen jälkeen minä luokanopettajana pääsen määrittämään oman luokkani tuntien paikan. Toisin sanoen, useammin kuin kerran on käynyt niin, että oman luokan tunnit mahtuvat vain juuri ja juuri jo määriteltyjen tuntien väliin enkä voi valita, päättyykö perjantaina koulu klo 12, 13 vai 14.

      Kerran kävi vielä niin ikävästi, että kolmasluokkalaisille oli määritelty yhdelle päivällä (olisiko ollut tiistai), että päivä alkoi englannilla ja päättyi liikunnalla. Ikävä kyllä, tunnit alkoivat klo 8 ja päättyivät klo 15. Yritin kaikkeni, jotta englannin tunnit, joita olisi ollut helpompi liikuttaa, voitaisiin vaihtaa jonkun toisen ryhmän kanssa. Se ei vain onnistunut, kun muiden lukujärjestykseen ei sopinut tuo meidän aika (oli käsitöitä yms.) ja jos toisen ryhmän ajalle ei taas meillä sopinut. Olisi joutunut tekemään aika monta vaihtoa ja aina yksi vaihto olisi vaikuttanut toiseen jne. Näin ollen vuosi mentiin, että KOLMASLUOKKALAISILLA oli 7h koulupäivä. Eipä siinä voinut kuin yrittää muiden aineiden kautta keventää, mutta pakkohan siihen oli reaaliaineitakin laittaa. Kolmeen meillä ei vielä ole perjantaina ollut, mutta useat ovat kyllä kahteen ja aika harva lähtee pe klo 12, koska sekä opettajien että ennen kaikkea oppilaiden tuntimäärät on tultava täyteen.

      ps. tämä ei ole trolli vaan tapaus tosielämästä. Jos ei usko niin ei ole pakko. ;)

    • onko pakko

      Kaikissa kouluissa, joissa olen itse opiskellut, yleensä muutama tunti on valmiiksi määritelty, ja loput saan sijoitella itse. Näitä valmiiksi sijoiteltuja tunteja ovat liikunnat ja käsityöt, koska niissä käytetään yhteisiä tiloja. En laittaisi itse perjantaita pitkäksi päiväksi, koska lapset eivät enää jaksa pakertaa. Muutenkaan ei ole juuri tullut tarvetta kolmeen asti kestäville päiville alakoulussa. Olen kuitenkin opettanut kaikkia luokkia alakoulun puolella. Koitan myös välttää kympin aamuja, vaikka lapset niistä tykkääväkin. Se on pienille lapsille turvatonta, jos ovat yksin kotona aamuisin.
      Eniten tuossa lukkarissa kuitenkin ihmetyttää käsitöiden sijoittelu. Useimmiten on puolet lukuvuodesta teknisiä ja puolet tekstiilitöitä n. kaksi tuntia viikossa.
      Ennenkuin haastaa koko maailmaa oikeuteen, kannattaa varmaan kysyä opettajalta ja rehtorilta, ihan asiallisesti, miksi lukujärjestys on sellainen kuin on. Ehkä siihen on jokin hyvä syy.

      • onko pakko

        Ups! Siis itse opettanut, en opiskellut.


    • Kasiluokalla

      Pakko ihmetellä, että mitä oikein mariset? Minä käyn nyt kahdeksatta luokkaa ja torstai on 8-16, enkä valita. Kolmosellakin oli noita kolmen päiviä eikä kukaan mitään niistä mukissut, taisi nelosella olla yksi neljänkin päivä. Viikkotuntimäärä on sama kaikille ryhmille ja jotkut päivät voivat olla pidempiä, mutta sitten on niitä lyhyitäkin päiviä! Voi Jeesus, onko vain muutamassa vuodessa lapsista tullut tuollaisia lälläreitä?

      • Abiäijän äet

        No niinpä! Siinä järkevä kasiluokkalainen!

        Meidän pojalla oli seiskaluokan eka jakso 35 viikkotuntia, eli joka päivä 8-15. Sen enempää hän kuin me vanhemmatkaan emme edes kiinnittäneet siihen mitään erityistä huomiota ennen kuin vanhempainillassa eräs äiti asiasta kyseli - ihan siis vain kysyi, ei valittanut. Oli ihan sattumaa, että eka jakso oli niin täysi. Siitä seurasi, että keskitalven jakso oli huomattavan kevyt.

        Ekassa jaksossa ollaan vielä intoa täynnä ja jaksetaan pakertaa ja opiskella täysillä. Keskitalvella, kun on kylmää ja pimeää, tarvitaan jo enemmän yöuntakin ja kympiltä alkavat päivät ovat ihan paikallaan. Tämä järjestely siis oli erinomaisen onnistunut.


    • kouluihme

      Hupsankeikkaa tässä taas aloittaja! Kun kävin koululla keskustelemassa rehtorin kanssa, hänkin huolestui lapsien kehityksestä! Hän lupasi, että lukujärjestykset muutetaan mahdollisimman pian, ja joulun jälkeen ne jo jaettiinkin oppilaille;) ei mitään valittamista enää:) Hyviä päiviä. Myöhäisin päivä on kahteen asti ja perjantaisin kahdeltatoista!

      • Kulttuuririentoja

        Siis ihan oikeasti vai? Rehtori huolestui lapsien kehityksestä?

        Jokin tässä ei täsmää. Ehkä hän huolestui lapsen kehityksestä kaltaisesi vanhemman hoteissa...

        Koulupäivän kestäminen kolmeen asti ei ole uhka lapsen kehitykselle.


    • 13.v

      Kyllä meillä on ollut jo kolmasluokalla n. Yksi kolmen päivä viikossa, mutta se on naurettavaa, että ne tunnit on perjantaina. Mun entisessä ala-koulussa (olen siis jo seiskalla) koulu sai kestää korkeintaan yhteen asti perjantaina, ja se oli täydellinen sääntö. Kyl mua ainakin vituttais ihan sairaastu jos puolet luokasta pääsee aamupäivällä ja itse iltapäivällä. Ei siinä muuten mitään vikaa, mutta PERJANTAINA?!

      • hesankeikka

        Kyllä minuakin ihan sairaasti vituttaa kun perjantaina pitää olla neljään töissä.
        Olis kiva lähtee aikasemmin valmistautumaan biletykseen. Sairasta,ihan oikeesti...


    • Mmhjooniih

      Luokanopettaja EI laadi lukujärjestyksiä...

      • 11vTyttö

        Siis mun lukkari kolmosella: ma 10-14 ti 9-14.45 ke 9-14 to 10-14 pe 8-13 ja nyt kun oon nelosella keskiviikko vain on muuttunut ja se on 8-13 ... Siis oishan se kiva perjantaisin päästä aikaisin, mutta on mikä on. Saa olla iloinen jos pääsee vaik klo:13 mutta eihän siinä valittamistakaan ole jos pääsee vaikkapa klo: 15 ... On mikä on...... Jos joku päivä on pidempi, on toisen pakko olla lyhyempi! Mä en ymmärrä, mitä valittamista on jos kolmasluokkalainen pääsee perjantaina tai ylipäätään kolmelta!!!!!!vai onko se liiaan iso muutos kun joskus ykkösellä on ma 9-12 ja muut päivät 8-12 (mulla oli) tai kakkosella 9-13 (mulla oli) siis elämä on!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe