Uusia malleja kuin sieniä sateella

L-n

55

459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkaville valokuvauksen harrastajille.

      Onhan noista osasta jo aiemminkin tuo suodin jätetty pois, ainakin D800E ja D7100.

      Itselläni on tuo D7100 enkä ole tuossa suhteessa nähnyt ongelmaa, toistaiseksi ainakaan. Olen tosin ottanut sillä vasta noin 1500 kuvaa, vielä kerkiää!

    • Itselläni on?

      Alkaville valokuvauksen harrastajille?

      Tilat:
      – pimeänäkö,
      – erittäin elävä,
      – pop,
      – kuvituskuva,
      – väriluonnos
      – lelukameratehoste,
      – miniatyyritehoste,
      – valikoiva väri,
      – siluetti,
      – valoisa,
      – tumma,
      – HDR-maalaus,
      – helppo panoraama

      • En suosittele noita aiheohjelmia vaan P, A, S ja M asetuksia.

        Nuo ovat paljon monipuolisemmat kunhan oppii niitä käyttämään.


      • oppii niitä
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        En suosittele noita aiheohjelmia vaan P, A, S ja M asetuksia.

        Nuo ovat paljon monipuolisemmat kunhan oppii niitä käyttämään.

        Ovatko nuo Nikonin ”tilat” aiheohjelmia joita markkinoidaan väärällä nimellä ”tila”?
        Eikö kamera olekaan suunnattu ”Alkaville valokuvauksen harrastajille”?
        Voiko monipuolisuus riippua siitä oppiiko käyttämään?


    • hjdsagdf

      Suotimen poisjättäminen parantaa huomattavasti kuvan terävyyttä, mutta voi aiheuttaa ikävän moire-ilmiön kuviin joissakin tilanteissa.

      • Työeläkeläinen

        Olen nyt kuvannut noin 1500 kuvaa D7100:lla josta on myös jätetty tuo suodin pois enkä ole vielä löytänyt Moiréa yhdestäkään kuvasta. Se ei siis liene noin yleensä vallan suuri ongelma.


      • kjfhufgh
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Olen nyt kuvannut noin 1500 kuvaa D7100:lla josta on myös jätetty tuo suodin pois enkä ole vielä löytänyt Moiréa yhdestäkään kuvasta. Se ei siis liene noin yleensä vallan suuri ongelma.

        Se riippuukin ihan kohteista. Ilmiön näkee usein TV:ssäkin uutistenlukijoiden vaatteissa.


    • vielä löytänyt

      ”enkä ole vielä löytänyt Moiréa yhdestäkään kuvasta. Se ei siis liene noin yleensä vallan suuri ongelma.”
      Jos noin on niin sitten on vain ”noin yleensä vallan” kolme vaihtoehtoa (joista kaksi huonoja)
      – et omista yhtään terävästi piirtävää objektiivia
      – olet unohtanut kameraasi ohjelmallisen sumennuksen päälle jolloin suotimen possaolosta ei saa mitää hyötyä erottelukyvyssä
      – et ole koskaan kuvannut kangasta tms. joissa moire esiintyy

      • Minulla ei taida olla yhtään oikein huonosti piirtämää optiikkaa ja niitä taitaa olla ainakin 5 erilaista Nikkorin, Tamronin ja Sigman valmistamina. Olen aina pyrkinyt ostamaan vähintään kohtuullisella erotuksella toimivia. Kaikkia en tosin ole tuon rungon nokalla käyttänyt.

        Eniten käyttämäni väitetään (photozone) pystyvän noin 2900 juovapariin pystysuunnassa 16Mpix kennolla joten tulos saattaa olla vielä parempi 24Mpix kennolla kuvattaessa.

        Äkkiä hakien en edes löytänyt D7100 rungosta ohjelmallista sumennusta mutta terävyyden säätö siellä oli. Se on ollut ja on edelleen keskiasennossaan jolloin kuvittelen sen vaikuttavan vähiten niin terävöimiseen kuin suttaamiseenkin.

        Kankaita en erikseen tosiaan edes kuvaa mutta useimpien ihmisten päällä on kuvissani kangasta vaatteeksi nimitetyssä muodossaan. Äkkiä en edes muista onnistuneeni kuvaamaan ketään ihan ilkosillaan joskaan en erikseen ole sitä edes kokeillut.

        Pääasiassa kuvani ovat luonnosta otettuja joskin tässä lasken rakennetunkin ympäristön luonnoksi koska talojakin ajoittain näkyy. Moiréa en kuitenkaan ole vielä tavannut.

        Kertoisitko nyt millä kameralla ja optiikalla sinä olet törmännyt tuohon ilmiöön vai onko käsityksesi pelkkää mutua ja pelkoa tutustua uusiin asioihin kokeilemalla?

        Täällä kun olen huomannut monesti niiden joilla ei ole pokkaria tai kännykameraa kummempaa olevan järkkäriviisaampia kuin konsanaan ne joilla on siltäkin alalta ihan omakohtaista kokemusta. Mistä kukakin on käsityksensä saanut on minulle arvoitus mutta omakohtaisesti lausun käsitykseni omista kokemuksistani, en muiden jos en niitä ole omakohtaisesti päässyt näkemään/kokeilemaan.


      • Työeläkeläinen kirjoitti:

        Minulla ei taida olla yhtään oikein huonosti piirtämää optiikkaa ja niitä taitaa olla ainakin 5 erilaista Nikkorin, Tamronin ja Sigman valmistamina. Olen aina pyrkinyt ostamaan vähintään kohtuullisella erotuksella toimivia. Kaikkia en tosin ole tuon rungon nokalla käyttänyt.

        Eniten käyttämäni väitetään (photozone) pystyvän noin 2900 juovapariin pystysuunnassa 16Mpix kennolla joten tulos saattaa olla vielä parempi 24Mpix kennolla kuvattaessa.

        Äkkiä hakien en edes löytänyt D7100 rungosta ohjelmallista sumennusta mutta terävyyden säätö siellä oli. Se on ollut ja on edelleen keskiasennossaan jolloin kuvittelen sen vaikuttavan vähiten niin terävöimiseen kuin suttaamiseenkin.

        Kankaita en erikseen tosiaan edes kuvaa mutta useimpien ihmisten päällä on kuvissani kangasta vaatteeksi nimitetyssä muodossaan. Äkkiä en edes muista onnistuneeni kuvaamaan ketään ihan ilkosillaan joskaan en erikseen ole sitä edes kokeillut.

        Pääasiassa kuvani ovat luonnosta otettuja joskin tässä lasken rakennetunkin ympäristön luonnoksi koska talojakin ajoittain näkyy. Moiréa en kuitenkaan ole vielä tavannut.

        Kertoisitko nyt millä kameralla ja optiikalla sinä olet törmännyt tuohon ilmiöön vai onko käsityksesi pelkkää mutua ja pelkoa tutustua uusiin asioihin kokeilemalla?

        Täällä kun olen huomannut monesti niiden joilla ei ole pokkaria tai kännykameraa kummempaa olevan järkkäriviisaampia kuin konsanaan ne joilla on siltäkin alalta ihan omakohtaista kokemusta. Mistä kukakin on käsityksensä saanut on minulle arvoitus mutta omakohtaisesti lausun käsitykseni omista kokemuksistani, en muiden jos en niitä ole omakohtaisesti päässyt näkemään/kokeilemaan.

        Aloin itsekin ihmettelemään tuota mainitsemaani juovaparien määrää minkä photozone ilmoittaa. Tarkemmin ajatellen ja asiaan tutustuen se kuitenkin lienee juovien määrä eli juovaparien määrä on vajaat 1500, mikä ottaen huomioon sekä dpreview:n mittaukset että kennon pystysivun pikselimäärän 3262pix on uskottavampi lukema.

        Opimme tästä ehkä sen, että ajatteluin ja kirjoittelun pitäisi käydä käsi kädessä eikä eri aikaan kuten nyt sattui tapahtumaan.

        Ei se silti vallan huono optiikka ole!

        Jops tuolla kuvaa kohdetta, vaikka sitä kangasta niin metrin aluetta kuvattaessa sen erottelu on 0,7 mm luokkaa,. olisikohan se jotain missä Moiré pääsisi syntymään? En tiedä enkä ole edes innokas kokeilemaan.


      • nvmcxbnnx
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Aloin itsekin ihmettelemään tuota mainitsemaani juovaparien määrää minkä photozone ilmoittaa. Tarkemmin ajatellen ja asiaan tutustuen se kuitenkin lienee juovien määrä eli juovaparien määrä on vajaat 1500, mikä ottaen huomioon sekä dpreview:n mittaukset että kennon pystysivun pikselimäärän 3262pix on uskottavampi lukema.

        Opimme tästä ehkä sen, että ajatteluin ja kirjoittelun pitäisi käydä käsi kädessä eikä eri aikaan kuten nyt sattui tapahtumaan.

        Ei se silti vallan huono optiikka ole!

        Jops tuolla kuvaa kohdetta, vaikka sitä kangasta niin metrin aluetta kuvattaessa sen erottelu on 0,7 mm luokkaa,. olisikohan se jotain missä Moiré pääsisi syntymään? En tiedä enkä ole edes innokas kokeilemaan.

        Siinä sinulle moirea, jos et ennen ole nähnyt:

        https://www.google.se/search?q=moire&client=firefox-a&hs=dZl&rls=org.mozilla:en-US:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XdfSUqaNCsq04ASbtoCgCA&ved=0CEUQsAQ&biw=1280&bih=707


    • väitetään pystyvän

      Kyllä asia on niin, että jos työeläkeläinen ei ole jotakin asiaa huomannut niin sitä ei ole olemassa edes teoriassa.

    • Minäpä sanon

      >Kenelle D3300 ja uusi 18–55mm f/3.5–5.6G VR II on suunnattu?

      Nuo on selvästikin suunnattu valokuvauksesta kiinnostuneille ihmisille, jotka eivät halua paneutua kunnolla valokuvauksen teoriaan ja nappulatekniikkaan vaan luottavat mieluummin automatiikan ja valmiiksi mietittyjen aiheohjelmien kaikkivoipaisuuteen. Viehtymys uusimmaksi kehuttuun tekniikkaan ja arvoltaan kyseenalaisiin lisätoimintoihin, megapikseliuskovaisuus ja kunnossa oleva lompakko kuuluvat myös kohderyhmän ominaisuuksiin.

      Käytännössä aivan samanveroisia kuvia saa reilusti halvemmallakin tyytymällä mallisukupolvea tai paria vanhempaan malliin – meidän vähävaraisempien onneksi. Uuden mallin tullessa markkinoille ”kermankuorintahintaan” lähtee edeltäjämalli(e)n hinnasta mukavasti ilmaa pois.

      Nikonin nykymallistoa koskevassa kielenkäytössä:

      Entry level = lähtötaso → D3100, D3200, D3300
      Mid-Range = keskitaso → D5100, D5200, D5300, D7000, D7100
      Advanced = (pitkälle) kehittyneet → D600, D610
      High End = ”yläpään”allit → Df, D800, D800E
      Professional = ammattlaismallit → D4

      http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Nikon_DSLR_cameras

    • paria vanhempaan?

      Siis kuka ihan oikeasti tarvitsee noita aiemmin mainittuja ”tiloja” ja mihin tarkoitukseen?
      Entä sitten kun on jo kerran kokeillut noita kaikkia, tuleeko päivitys jossa niitä on lisää (esim iltaruskotehoste, aamuruskotehoste yms)?

      Hyödynkö harrastelijataviksena jotakin oleellista siirtymällä D90-mallista D800-malliin?
      Entä jos sijoittaisi hinnaneron (D800 objektiivit) D90-mallin objektiiveihin?

      • Minäpä sanon

        Siirtymällä D90:stä D800:aan saisit muun muassa

        – isomman kennon, paljon lisää käyttökelpoista herkkyyttä hämäräkuvaukseen
        – hurjasti lisää megapikseleitä ja suurennus-/kroppausvaraa
        – paremman kuvanlaadun
        – lisää värisyvyyttä
        – lisää dynamiikkaa
        – full HD -videokuvauksen 1080p, 30 fps
        – kontrastitarkennusautomatiikan videokuvaukseen
        – sääsuojauksen
        – lisää tarkennuspisteitä, toimivamman tarkennuksen
        – suuremman ja valoisamman etsinkuvan
        – 2 korttipaikkaa
        – nopeamman sulkimen (1/8000 s)

        Sama koskee suurelta osin myös minun kameraani (D7000), joka on tavallaan D90:n seuraajamalli. Olen itsekin harrastelijatavis.

        Itse kukin tiennee parhaiten, kannattaako vaihtaa runkoa vai ostaa lisää laseja. Itse aion pitää D7000-runkoani vielä pitkään! Objektiiveihin sijoittamallani rahalla olisin voinut jo ostaa D800:n. Toiset saavat valita halutessaan toisin.


      • kukin tiennee
        Minäpä sanon kirjoitti:

        Siirtymällä D90:stä D800:aan saisit muun muassa

        – isomman kennon, paljon lisää käyttökelpoista herkkyyttä hämäräkuvaukseen
        – hurjasti lisää megapikseleitä ja suurennus-/kroppausvaraa
        – paremman kuvanlaadun
        – lisää värisyvyyttä
        – lisää dynamiikkaa
        – full HD -videokuvauksen 1080p, 30 fps
        – kontrastitarkennusautomatiikan videokuvaukseen
        – sääsuojauksen
        – lisää tarkennuspisteitä, toimivamman tarkennuksen
        – suuremman ja valoisamman etsinkuvan
        – 2 korttipaikkaa
        – nopeamman sulkimen (1/8000 s)

        Sama koskee suurelta osin myös minun kameraani (D7000), joka on tavallaan D90:n seuraajamalli. Olen itsekin harrastelijatavis.

        Itse kukin tiennee parhaiten, kannattaako vaihtaa runkoa vai ostaa lisää laseja. Itse aion pitää D7000-runkoani vielä pitkään! Objektiiveihin sijoittamallani rahalla olisin voinut jo ostaa D800:n. Toiset saavat valita halutessaan toisin.

        Siis jos hankin D90:n parhaan mahdollisen objektiivin tai käytän samman summan D800 objektiiviin niin kummalla saan parempia kuvia, miksi?


      • kukin tiennee kirjoitti:

        Siis jos hankin D90:n parhaan mahdollisen objektiivin tai käytän samman summan D800 objektiiviin niin kummalla saan parempia kuvia, miksi?

        Olen ollut aikoinaan D90 käyttäjä ja suvussa se seilaa edelleen ollen varsin käyttökelpoinen still kuvauksissa 12M kennollaan. Sen video ominaisuudet eivät ainakaan minua hurmaa joskaan en niitä käytä muissakaan kameroissani.

        D800 jonka tässä myös onnistuin hankkimaan (käytettynä) on isommalla kennolla ja sen erottelu koko kuva-alalla on 36M tuon D90 12M sijaan. Samona objektiiveja voi käyttää mutta kroppiobjektiivilla erottelu on ainoastaan noin 15M 36M sijaan.

        Molemmilla saa hyviä kuvia, yleensä vuosien mittaan kennojen ominaisuudet paranevat herkkyyden ja dynamiikan suhteen ja niin lienee tässäkin käynyt.

        Kummankin kameran kuvien tekninen laatu tyydyttää jos kuvaaja hallitsee tehtävänsä ja laatu riippuukin monesti enemmän kuvaajasta kuin kamerasta.


      • Kuvaajasta kiinni
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Olen ollut aikoinaan D90 käyttäjä ja suvussa se seilaa edelleen ollen varsin käyttökelpoinen still kuvauksissa 12M kennollaan. Sen video ominaisuudet eivät ainakaan minua hurmaa joskaan en niitä käytä muissakaan kameroissani.

        D800 jonka tässä myös onnistuin hankkimaan (käytettynä) on isommalla kennolla ja sen erottelu koko kuva-alalla on 36M tuon D90 12M sijaan. Samona objektiiveja voi käyttää mutta kroppiobjektiivilla erottelu on ainoastaan noin 15M 36M sijaan.

        Molemmilla saa hyviä kuvia, yleensä vuosien mittaan kennojen ominaisuudet paranevat herkkyyden ja dynamiikan suhteen ja niin lienee tässäkin käynyt.

        Kummankin kameran kuvien tekninen laatu tyydyttää jos kuvaaja hallitsee tehtävänsä ja laatu riippuukin monesti enemmän kuvaajasta kuin kamerasta.

        Juuri näin. Kuvaajasta se on eniten kiinni. Olla oikeassa paikassa oikeaan aikaa on tärkeintä. Myös se että osaa käyttää kameraa ja ottaa tärähtämättömän kuvan on kuvaajasta kiinni. Monesti syytetään turhaan objektiivia. Hyviä ja terävästi piirtäviä objektiiveja oli jo 100 v. sitten. Katsokaa esimerkiksi Signe Branderin upeita kuvia vanhasta Helsingistä. Terävyyttä riittää noissa kuvissa. Nuo kuvat onkin ottettu huolella jalustaa käyttäen ja lankalaukaisijalla.
        Ja noita nykyisiä pikselimääriä tarvitaan ehkä eniten kameroiden myyntityössä.


      • Kuvaajasta kiinni
        Kuvaajasta kiinni kirjoitti:

        Juuri näin. Kuvaajasta se on eniten kiinni. Olla oikeassa paikassa oikeaan aikaa on tärkeintä. Myös se että osaa käyttää kameraa ja ottaa tärähtämättömän kuvan on kuvaajasta kiinni. Monesti syytetään turhaan objektiivia. Hyviä ja terävästi piirtäviä objektiiveja oli jo 100 v. sitten. Katsokaa esimerkiksi Signe Branderin upeita kuvia vanhasta Helsingistä. Terävyyttä riittää noissa kuvissa. Nuo kuvat onkin ottettu huolella jalustaa käyttäen ja lankalaukaisijalla.
        Ja noita nykyisiä pikselimääriä tarvitaan ehkä eniten kameroiden myyntityössä.

        Sori kirjoitusvirhe nimessä. Siis Branderin.


      • noissa kuvissa
        Kuvaajasta kiinni kirjoitti:

        Juuri näin. Kuvaajasta se on eniten kiinni. Olla oikeassa paikassa oikeaan aikaa on tärkeintä. Myös se että osaa käyttää kameraa ja ottaa tärähtämättömän kuvan on kuvaajasta kiinni. Monesti syytetään turhaan objektiivia. Hyviä ja terävästi piirtäviä objektiiveja oli jo 100 v. sitten. Katsokaa esimerkiksi Signe Branderin upeita kuvia vanhasta Helsingistä. Terävyyttä riittää noissa kuvissa. Nuo kuvat onkin ottettu huolella jalustaa käyttäen ja lankalaukaisijalla.
        Ja noita nykyisiä pikselimääriä tarvitaan ehkä eniten kameroiden myyntityössä.

        Onhan se ensisijassa kuvaajan osaamista jos unohdamme pikselishoppaajat.
        Toisaala paljon on myös katsojasta kiinni.

        Missä näit alkuperäiset ”Siis Branderin” kuvat joista arvioit terävyyttä?



      • noissa kuvissa

      • noissa kuvissa kirjoitti:

        Ahaa
        Siis nettikuvista voi arvostella alkuperäisen kuvan terävyyttä filmillä?

        Tämä selittää monia muitakin viisauksiasi.

        Minä en väittänyt mitään vaan ainoastaan annoin sinunkin tietää missä arvon rouvan kuviin voi tutustua. Se missä alkuperäisiä säilytetään on taas sinun ongelmasi jos niitä aiot lähteä tutkiskelemaan.

        Noistakin kuvista selviää aika paljon jos niitä katsoo sillä silmällä.

        Alkuperäiset lienevät lisäksi negatiiveillä jos jostain satut ne löytämään, kaikki muut ovat vain positiivisia kopioita negatiiveista.

        Taitaa sinulle ymmärtäminen tuottaa suurta tuskaa arvoisa "noissa kuvissa"!

        Jos vielä oppisit ymmärtämään lukemasi niin sanottiinhan tuolla melko suoraan alkuperäisten kopioiden olevan Helsingin kaupungin museossa! Sinne vaan tsiikaamaan!


      • Lukeva ihminen
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Minä en väittänyt mitään vaan ainoastaan annoin sinunkin tietää missä arvon rouvan kuviin voi tutustua. Se missä alkuperäisiä säilytetään on taas sinun ongelmasi jos niitä aiot lähteä tutkiskelemaan.

        Noistakin kuvista selviää aika paljon jos niitä katsoo sillä silmällä.

        Alkuperäiset lienevät lisäksi negatiiveillä jos jostain satut ne löytämään, kaikki muut ovat vain positiivisia kopioita negatiiveista.

        Taitaa sinulle ymmärtäminen tuottaa suurta tuskaa arvoisa "noissa kuvissa"!

        Jos vielä oppisit ymmärtämään lukemasi niin sanottiinhan tuolla melko suoraan alkuperäisten kopioiden olevan Helsingin kaupungin museossa! Sinne vaan tsiikaamaan!

        Niin. Ja onhan noita Branderin upeita kuvia julkaistu myös kirjoina. Joillekkin maailma ja ja sivistys tuntuu rajoittuvan nettiin, valitettavasti.


      • tuskaa arvoisa
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Minä en väittänyt mitään vaan ainoastaan annoin sinunkin tietää missä arvon rouvan kuviin voi tutustua. Se missä alkuperäisiä säilytetään on taas sinun ongelmasi jos niitä aiot lähteä tutkiskelemaan.

        Noistakin kuvista selviää aika paljon jos niitä katsoo sillä silmällä.

        Alkuperäiset lienevät lisäksi negatiiveillä jos jostain satut ne löytämään, kaikki muut ovat vain positiivisia kopioita negatiiveista.

        Taitaa sinulle ymmärtäminen tuottaa suurta tuskaa arvoisa "noissa kuvissa"!

        Jos vielä oppisit ymmärtämään lukemasi niin sanottiinhan tuolla melko suoraan alkuperäisten kopioiden olevan Helsingin kaupungin museossa! Sinne vaan tsiikaamaan!

        ”Noistakin kuvista selviää”, että joku on skannannut kuvia nettiin. Skannattujen nettikuvien terävyys riippuu ensisijassa skannerista ja kuvansäädöstä. Vain typerys arvostelee niiden perusteella alkuperäisten negatiivien terävyyttä. Sama koskee myös paperivedoksia (alkuperäisten kopioiden olevan).


      • tuskaa arvoisa kirjoitti:

        ”Noistakin kuvista selviää”, että joku on skannannut kuvia nettiin. Skannattujen nettikuvien terävyys riippuu ensisijassa skannerista ja kuvansäädöstä. Vain typerys arvostelee niiden perusteella alkuperäisten negatiivien terävyyttä. Sama koskee myös paperivedoksia (alkuperäisten kopioiden olevan).

        Tuskaa tuskaa se näyttää sinullekin olevan. Yksi asia on kuitenkin lähes varma, kuvien terävyys ei suuresti parane siinä skannauksessa. Joten jos ne näyttävät teräviltä niin voit olettaa alkuperäistenkoin olevan.


      • tuskaa arvoisa
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Tuskaa tuskaa se näyttää sinullekin olevan. Yksi asia on kuitenkin lähes varma, kuvien terävyys ei suuresti parane siinä skannauksessa. Joten jos ne näyttävät teräviltä niin voit olettaa alkuperäistenkoin olevan.

        ”Yksi asia on kuitenkin lähes varma,” skannattujen kuvien terävyyttä vo lähes rajattumasti muuttaa kuvankäsittelyssä eikä nettiin skannattu kuva kerro yhtään mitään alkuperäisen kuvan terävyydestä.

        Sinulta taisi taas mennä puurot ja vellit sekaisin.


      • tuskaa arvoisa kirjoitti:

        ”Yksi asia on kuitenkin lähes varma,” skannattujen kuvien terävyyttä vo lähes rajattumasti muuttaa kuvankäsittelyssä eikä nettiin skannattu kuva kerro yhtään mitään alkuperäisen kuvan terävyydestä.

        Sinulta taisi taas mennä puurot ja vellit sekaisin.

        Voithan sinä yrittää mutta tuolla sinun rajattomalla terävöitykselläsi ei saa luonnollista tulosta ja sen näkee pässikin, sinä ehkä et!

        Mistä sinä tiedät ne skannatuksi? Voivathan ne olla negasta kuvattujakin! Olen sitä itsekin tehnyt tosin vain tavallisen kinofilmin ruudusta. Nopeampaa kuin skannaus mutta vaatii hyvän valon negan taakse. Negatiivikuvan kääntäminen taas normaaliksi ei ihme taitoja vaadi. Voisi onnistua sinultakin!


    • tiettyyyy

      Tottakai pitää tulla säännöllisin väliajoin uusi malli koska kilpailijoiltakin tulee. Uusi malli lisäksi helppo tuoda markkinoille, koska todellisia uudistuksia ei tarvitse paljon tehdä. Iso osa uudistuksista liittyy softaan.

      Jos aloitteleva kuvaaja nyt ostamassa ekaa järkkäriä, niin tietenkin se valitsee samaan hintaan Canonin tänä vuonna tulleen mallin kuin Nikonin 3 vuotta sitten tulleen mallin. Eli uutta mallia pitää tuoda markkinoille vaikke paljon mitään uutta olisikaan. Toisaalta kilpailu ja kehitys on aina kuluttajien kannalta hyväksi.

      • tulossa?

        Minne suuntaan uusien mallien kanssa ollaan menossa?
        Tulivatko Canonin ja Nikonin peilittömät järjestelmäkamerat jo tiensä päähän myöhästyneen aloituksen takia?
        Onko meillä pian vain yksi suur merkki Sony ja muut ovat marginaalissa? Yllättikö A7 muut ”housut kintuissa”?
        Mihin suuntaan Ricoh lähtee panostamaan?

        Muutamia arvauksia mutulla:
        – Nikon alkaa valmistaa Sony ”piraatteja” vrt Panasonic/Leica
        – Canon seuraa Kodakin viitoittamaa tietä
        – Samsung suuntautuu diginatiiveille nettikuvaajille
        – Ricoh-Pentax-Hoya ostaa muita pieniä (Hasselblad, PH1 …)
        – kaukoidästä tulee markkinoille uusi ”jättiläinen” vrt autoteollisuus.


      • kfjsdlfjsdkjfsdk
        tulossa? kirjoitti:

        Minne suuntaan uusien mallien kanssa ollaan menossa?
        Tulivatko Canonin ja Nikonin peilittömät järjestelmäkamerat jo tiensä päähän myöhästyneen aloituksen takia?
        Onko meillä pian vain yksi suur merkki Sony ja muut ovat marginaalissa? Yllättikö A7 muut ”housut kintuissa”?
        Mihin suuntaan Ricoh lähtee panostamaan?

        Muutamia arvauksia mutulla:
        – Nikon alkaa valmistaa Sony ”piraatteja” vrt Panasonic/Leica
        – Canon seuraa Kodakin viitoittamaa tietä
        – Samsung suuntautuu diginatiiveille nettikuvaajille
        – Ricoh-Pentax-Hoya ostaa muita pieniä (Hasselblad, PH1 …)
        – kaukoidästä tulee markkinoille uusi ”jättiläinen” vrt autoteollisuus.

        Canonin ja Nikonin vahvuus ovat vielä valtava objektiivi-valikoima sekä brändi. Järkkäreitä ostaville merkitsevät objektiivit erittäin paljon. Muut kuvaavat sitten pokkareilla, kännykällä (ja peilittömillä pikkujärkkäreillä).

        Mutta kyllä Canonin ja Nikonin pitäis tuoda nykyaikaisiakin ominaisuuksia kameroihinsa. Ite ainakin haluaisin välillä tehdä helpot pikamuokkaukset kuviin, ja jakaa sen napin painalluksella facebookin jne.


    • Vielä mennään oikeiden järjestelmien tahdissa. Oikeisiin järjestelmäkameroihin käytettiin noin 50% kamerarahoista 2013 syyskuuhun mennessä kun noihin peilittömiin hukattiin noin 10%. Kompakteihin meni luokkaa 30% ja videokameroihin vajaat 10%.

      Rosentit ovat KOTEK:n tilastoista lainattuja.

      Vielä kestää, jos koskaan niin peilittömien (MILC) ohittaa kunnon kamerat.

    • mennyttä

      Ylivoimaisesti eniten taidetaan kuvata kännykkäkameroilla jotka ovat peilittömiä.
      Nuo 50, 30, 10, 10% eivät kerro mitään kameroiden tulevaisuudesta. Ne on historiaa.


      ”Vielä kestää, jos koskaan niin peilittömien (MILC) ohittaa kunnon kamerat.”
      Samoin sanottiin hetki sitten filmiä käyttävistä kameroista. Canon ikoni Hautala sanoi muistaakseni vuonna 2012 ettei tule koskaan kuvaamaan digillä.

      • Vanha koulukunta

        Minä olen ainakin old-school.

        Minulla on kännykkä puheluja ja tekstiviestä varten, Videokamera videokuvausta varten ja järjestelmäkamera still-kuvia varten.


      • klfjgdlkjgd
        Vanha koulukunta kirjoitti:

        Minä olen ainakin old-school.

        Minulla on kännykkä puheluja ja tekstiviestä varten, Videokamera videokuvausta varten ja järjestelmäkamera still-kuvia varten.

        Nykyaikainen kännykkä hyvä lisä kun tarvii ottaa nopeista tilanteista videota tai kuvia (esim. lapsien kanssa). HD-videokuvaus niissä hyvä. Samoin kuvat vaikka syväterävyyttä ollenkaan.


      • Sanoi se Hautala sen vielä syksyllä 2013:kin omassa museossaan eräässä tilaisuudessa jossa olin läsnä.

        Nyt puhuttiin/kirjoitettiin kameroista ei kännyistä. Kännykamera on pääasiassa muistiinpanoväline, ainakin minulla. Siihen on helppoa kuvata vaikka eri tuotteita hintoineen jos on valitsemassa jotain sopivaa eikä viitsi käyttää vanhaa kynä-ruutupaperi versiota muistin helpottamiseksi.

        Kyllähän kännyillä saa joissain tilanteissa ihan kelpo kuvia ainakin nettiin ja kymppikuviksi mutta kyllä kamera aina mahdollisuuksissa voittaa kännykameran.


    • säähän
      • Nikonilla mennään

        >Mistähän se johtuu, että Nikonit on yleensä lelumuovikuorisia,
        >paitsi pari uusista (AW-1 ja Df)?

        Tuo oli minulle ihan uutta tietoa. Itselläni on toista vuotta sitten hankittu Nikon D7000 – malli, joka on esitelty jo syyskuussa 2010 eli lähes 3½ vuotta sitten. Runko on magnesiumseosta ja säänkestäväksi tiivistetty, vaikka se harrastelijamalliksi luetaankin.

        Olen siinä käsityksessä, että kaikki tätä kalliimmat Nikon-järkkärirungot ovat myös metallia. Ulommainen pintakerros toki muovia, ja saa minun puolestani mielihyvin ollakin!


      • säähän
        Nikonilla mennään kirjoitti:

        >Mistähän se johtuu, että Nikonit on yleensä lelumuovikuorisia,
        >paitsi pari uusista (AW-1 ja Df)?

        Tuo oli minulle ihan uutta tietoa. Itselläni on toista vuotta sitten hankittu Nikon D7000 – malli, joka on esitelty jo syyskuussa 2010 eli lähes 3½ vuotta sitten. Runko on magnesiumseosta ja säänkestäväksi tiivistetty, vaikka se harrastelijamalliksi luetaankin.

        Olen siinä käsityksessä, että kaikki tätä kalliimmat Nikon-järkkärirungot ovat myös metallia. Ulommainen pintakerros toki muovia, ja saa minun puolestani mielihyvin ollakin!

        Juuri noin. Kalliissakin Nikonissa on muovikuori vaikka runko on metallia. Minusta ihan kääsittämätöntä hölmöilyä.

        Onneksi meitä kamerashoppailijoita on erilaisia niin, että noille muovikuorisillekin löytyy ”tykkääjiä”.

        Joillekin saa näköjään ”ihan hyvin olla” muovia. Tällaiselle vanhan liiton kuvaajalle se muovi on pelkästään huonoa ja halpaa. Ehkä muovin merkitys on selvinnyt Nikonillekin kun metallikuorisuus näyttää olevan tulossa?
        En osta edes pokkaria muovikuorisena.


      • Polymeeri Erkki
        säähän kirjoitti:

        Juuri noin. Kalliissakin Nikonissa on muovikuori vaikka runko on metallia. Minusta ihan kääsittämätöntä hölmöilyä.

        Onneksi meitä kamerashoppailijoita on erilaisia niin, että noille muovikuorisillekin löytyy ”tykkääjiä”.

        Joillekin saa näköjään ”ihan hyvin olla” muovia. Tällaiselle vanhan liiton kuvaajalle se muovi on pelkästään huonoa ja halpaa. Ehkä muovin merkitys on selvinnyt Nikonillekin kun metallikuorisuus näyttää olevan tulossa?
        En osta edes pokkaria muovikuorisena.

        Muovin pelko on tyhmyyden alku esim lentokoneteollisuus käyttää nykyaikaisia polymeereja:'Commercial airliners such as the Boeing 787 Dreamliner operate much more efficiently and with lower fuel costs due to the use of carbon fiber composites.

        Read more: http://www.ehow.com/info_8029762_polymer-matrix-composites-used-airplanes.html#ixzz2qkaYNnrg

        Ei kannata sitten paljon lentokoneillakaan matkustella jos tuo muovin pelko on noin suurta.


      • Nikonilla mennään
        säähän kirjoitti:

        Juuri noin. Kalliissakin Nikonissa on muovikuori vaikka runko on metallia. Minusta ihan kääsittämätöntä hölmöilyä.

        Onneksi meitä kamerashoppailijoita on erilaisia niin, että noille muovikuorisillekin löytyy ”tykkääjiä”.

        Joillekin saa näköjään ”ihan hyvin olla” muovia. Tällaiselle vanhan liiton kuvaajalle se muovi on pelkästään huonoa ja halpaa. Ehkä muovin merkitys on selvinnyt Nikonillekin kun metallikuorisuus näyttää olevan tulossa?
        En osta edes pokkaria muovikuorisena.

        Tuossa työhuoneeni seinällä roikkuu kaksi kelpo museo-kinofilmikameraa puolen vuosisadan takaa, molemmat Made in Germany. Merkit ja mallit näkyvät olevan King Regula IIIb ja Voigtländer Vito CL Kummassakin on oteystävällinen rypyläinen muovipinta, sikäli kuin osaan arvioida.

        Kumpikaan ei ole ollut koskaan minulla käytössä, vaikka suunnilleen tuon puoli vuosisataa olen kameraa kanniskellutkin.

        Ilmeisesti minulla ei ole lupa pitää itseäni ”vanhan liiton kuvaajana”, koska kelpuutan lelumuovipintaiset roskakamerat hyppysiini ilomielin. Kylmänkalsea ja kova peltipinta tuntuu minusta jotenkin vieraannuttavalta, varsinkin näin pakkaspäivänä.

        Kävin juuri tänään laukomassa muoviroska-Nikonillani joitakin kymmeniä otoksia Helsingin Seurasaaressa yli kymmenen asteen pakkassäässä enkä osannut kaivata metallikuoria vähän vertaa. Jos joskus vielä kameraa vaihdan, saa uudenkin pintakerros olla kaikin mokomin muovia.


      • lentokoneillakaan
        Polymeeri Erkki kirjoitti:

        Muovin pelko on tyhmyyden alku esim lentokoneteollisuus käyttää nykyaikaisia polymeereja:'Commercial airliners such as the Boeing 787 Dreamliner operate much more efficiently and with lower fuel costs due to the use of carbon fiber composites.

        Read more: http://www.ehow.com/info_8029762_polymer-matrix-composites-used-airplanes.html#ixzz2qkaYNnrg

        Ei kannata sitten paljon lentokoneillakaan matkustella jos tuo muovin pelko on noin suurta.

        Carbon fiber ei liene polymeeri?
        http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_(fiber)

        Hiilikuitu on lähes täysin hiiliatomeja.

        Liekö missään kamerassa kuori hiilikuitukomposiittia?
        Eikä tuota lentokoneissa käytettyä hiilikuitu-epoksi komposiittiakaan liene kameran kuorissa vaikka se ilmeisesti olisi varsin kestävää, varsinkin vetolujuudeltaan.

        Polymeereja ovat mm DNA, kautsu, proteiinit, selluloosa, tärkkelys


      • lower fuel costs
        Polymeeri Erkki kirjoitti:

        Muovin pelko on tyhmyyden alku esim lentokoneteollisuus käyttää nykyaikaisia polymeereja:'Commercial airliners such as the Boeing 787 Dreamliner operate much more efficiently and with lower fuel costs due to the use of carbon fiber composites.

        Read more: http://www.ehow.com/info_8029762_polymer-matrix-composites-used-airplanes.html#ixzz2qkaYNnrg

        Ei kannata sitten paljon lentokoneillakaan matkustella jos tuo muovin pelko on noin suurta.

        Kyllä muovi on paras kameran rakennusmateriaali.
        Ihan turhaan muovirunkoisia markettileluja moititaan kun muovia käytetään ihan lentokoneissakin jotta niistä saataisiin mahdollisimman kevyitä.
        Muovikuorisen kameran kantaminen on kivaa ja kuljetuksessakin säästyy polttoainetta.


      • kovaa on
        Nikonilla mennään kirjoitti:

        Tuossa työhuoneeni seinällä roikkuu kaksi kelpo museo-kinofilmikameraa puolen vuosisadan takaa, molemmat Made in Germany. Merkit ja mallit näkyvät olevan King Regula IIIb ja Voigtländer Vito CL Kummassakin on oteystävällinen rypyläinen muovipinta, sikäli kuin osaan arvioida.

        Kumpikaan ei ole ollut koskaan minulla käytössä, vaikka suunnilleen tuon puoli vuosisataa olen kameraa kanniskellutkin.

        Ilmeisesti minulla ei ole lupa pitää itseäni ”vanhan liiton kuvaajana”, koska kelpuutan lelumuovipintaiset roskakamerat hyppysiini ilomielin. Kylmänkalsea ja kova peltipinta tuntuu minusta jotenkin vieraannuttavalta, varsinkin näin pakkaspäivänä.

        Kävin juuri tänään laukomassa muoviroska-Nikonillani joitakin kymmeniä otoksia Helsingin Seurasaaressa yli kymmenen asteen pakkassäässä enkä osannut kaivata metallikuoria vähän vertaa. Jos joskus vielä kameraa vaihdan, saa uudenkin pintakerros olla kaikin mokomin muovia.

        ”roskakamerat hyppysiini ilomielin … tänään laukomassa muoviroska-Nikonillani”

        Ikävä kyllä tuo kertoo enemmän sinusta kuin kameran raaka-aineesta. Jouduit sitten uhrautumaan ”muoviroskan” mannekiiniksi.

        Uhrautumisretoriikkasi lienee oire jostakin hyvin vakavasta ongelmasta?


      • Plymeeri Erkki
        lentokoneillakaan kirjoitti:

        Carbon fiber ei liene polymeeri?
        http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_(fiber)

        Hiilikuitu on lähes täysin hiiliatomeja.

        Liekö missään kamerassa kuori hiilikuitukomposiittia?
        Eikä tuota lentokoneissa käytettyä hiilikuitu-epoksi komposiittiakaan liene kameran kuorissa vaikka se ilmeisesti olisi varsin kestävää, varsinkin vetolujuudeltaan.

        Polymeereja ovat mm DNA, kautsu, proteiinit, selluloosa, tärkkelys

        Wikipedia:
        Muovi on yleisnimitys synteettisille tai puolisynteettisille hiili- tai hiili-piiatomien pitkistä molekyyliketjuista eli polymeereistä koostuville materiaaleille

        Kyllä se carbon fiber eli hiilikuitu on polymeeri.


      • säähän kirjoitti:

        Juuri noin. Kalliissakin Nikonissa on muovikuori vaikka runko on metallia. Minusta ihan kääsittämätöntä hölmöilyä.

        Onneksi meitä kamerashoppailijoita on erilaisia niin, että noille muovikuorisillekin löytyy ”tykkääjiä”.

        Joillekin saa näköjään ”ihan hyvin olla” muovia. Tällaiselle vanhan liiton kuvaajalle se muovi on pelkästään huonoa ja halpaa. Ehkä muovin merkitys on selvinnyt Nikonillekin kun metallikuorisuus näyttää olevan tulossa?
        En osta edes pokkaria muovikuorisena.

        Esim. D90 oli muovikuorinen mutta en ole kenenkään siitä kuullut valittavan.

        Hitsataanhan laivatkin laivaraudasta (kelluvaa kuulemma) mutta peitetään muovin kaltaisella maalilla. Miksikähän niin tehdään?

        Ei kannata verrata nykyisiä keino/muovimateriaaleja niihin joilla leikit joskus -50 tai -60 luvulla sillä niiden kehitys on edennyt huomaa vauhtia.

        Minulla oli -40 ja -50 luvuilla pääasiassa puisia ja peltisiä autoja pihaleikkeihin. Muoviset tulivat vasta kun olin ohittanut sen iän ja siksi saan nyt vanhempana leikkiä niillä!


      • Työeläkeläinen kirjoitti:

        Esim. D90 oli muovikuorinen mutta en ole kenenkään siitä kuullut valittavan.

        Hitsataanhan laivatkin laivaraudasta (kelluvaa kuulemma) mutta peitetään muovin kaltaisella maalilla. Miksikähän niin tehdään?

        Ei kannata verrata nykyisiä keino/muovimateriaaleja niihin joilla leikit joskus -50 tai -60 luvulla sillä niiden kehitys on edennyt huomaa vauhtia.

        Minulla oli -40 ja -50 luvuilla pääasiassa puisia ja peltisiä autoja pihaleikkeihin. Muoviset tulivat vasta kun olin ohittanut sen iän ja siksi saan nyt vanhempana leikkiä niillä!

        "muovipinnoitettu" innosti minut tähän vielä lisäämään, että D90 oli sekä muovirunkoinen että muovipinnoitettu ja se runkä kaiketi oli myös se pinta suurimmalti osin. En ole tosin sitä vielä osiksi purkanut ja tuskin siihen ihan äkkiä sorrunkaan koska se on edelleen aktiivikäytössä.

        Muovirunko ei ole automaattisesti huono asia!


    • kovaa on

      Eikö olekin kamalaa kuntoiset tykkää muovista ja toiset taas ei.
      On ihan kauheaa kun jotkut on erilaisia kuin minä.
      Ihan turhaan noissa kameroissa metalleja ja lasia käytetään kyllä kaiken voi tehdä muovista kun kerran lentokoneissakin on muovia ja kukaan ei ole valittanut D90 muovikuorista.
      Ihan turhaan täällä jotkut luulevat, että metallirunko, metallikuori ja lasilinssit on muovisia parempia.

      Nuorena ”itsellä” oli objektiiveissa aina metalinen kierre tai bajonetti. Kunolin ohittanut sen iän niin muovinen objektiivin kiinnitysbajonetti on nyt vanhempana ihan kiva kun en ole kenenkään siitä kuullut valittavan.

      Jos metallikuorinen kamera maalataan muovin kaltaisella maalilla niin se kelluu.

      Metallirunko ja muovikuori on paha yhdistelmä kun niillä on kovin erilainen lämpälaajenemiskerroin. Suomessa kameran kuoren lämpätila voi vaihdella lähes sata astetta Lapin pakkasista kesän auringonpaisteeseen. Siksi rungonkin pitää olla muovia niinkuin lentokoneissa. Lentokoneen lastitilassakin voi olla aivan hirveä pakkanen joka jäähdyttää myös siellä kuljetettavan kameran.

      On todella käsittämätöntä, että kaikki kamerat ei ole muovisia ja Nikonkin on alaknut lipsua uusissa malleissa metallikuorisiin kun se on ihan kylmänkalsea. Tuo kai merkinnee ettei siellä Nikonilla ymmärretä mitään hyvän päälle.

    • muovipinnotettu

      Jaa taitaa mennä "kuoret" ja "rungot" sekasin?
      Se jos kameranmainoksessa lukee sellasta että, runko on magnesiumvalumetallinen ei meinaa sitä jotta kameran
      kuoret eli pintamateriaali ei olisi muovista?

      • muovipinnotettu

        "metallikuorisiakin" kameroita on olemassa. En arvaa mitä niitten runkomateriaali on.


      • KameraTimpuri

        Kipsilevyseinässäkin voi olla joko metalliranka tai puu koolaus rungossa,
        Arvata vaan voi kumpi on parempi tai hankalampi kun pitää jotain siihen
        kiinnittää ja puut on unohtuneet panna sinne peltitolppien väliin vaikkei
        se oo sallittua kun seinähän voi palaa jos siellä puita on?


    • bakeliitti

      Vanhan liiton aikaan noita bakeliittikameroita pidettii pelkästään leikkikameroina, Mistähän se tulee, että moni kamerashoppailija nyt todistelee paniikissa niiden olevan ihan oikeita kameroita.
      Mitä noista muovikuorisista tulee ajanmittaan kun ne haisevatkin lämpiminä kovin pahalle. Haihtuuko niistä jotakin myrkyllisiä tai terveydelle haitallisia aineita, formaldehydejä tms?

    • metallia

      Metalli tulee
      Miksi Nikonin Coolpix A pokkari on metallikuorinen?
      Ja kuvanlaatu päihittää monet järkkärit?

    • bakeliitin loppu?

      Olympuskin teki uuden kokometallisen
      Olympus OM-D E-10

    • Nikon D90

      En jatka kiivaasti käytävää runkomateriaali keskustelua vaan, kommentoin koskien 18–55mm f/3.5–5.6G VR II obj
      Itse olen harrastanut valokuvausta 10v,nykyinen kamerani Nikon D90:tä johon päivitin entisen D70:nen.
      Kyselin aikoinaan tutuksi tulleelta kamera kauppialta mihin tarvitaan 18-55mm obj kuvanvakainta (VR), vai onko se pelkkä myyntikikka?
      Kauppias katsahti minuun ja hymyili, oikeassa ole, ei mihinkään myyntikikka.
      Myöhemmin kaupassa käydessäni ostin Nikkorin 70-300mm obj:n
      Tiedustelin mitä tarkoittaa 70-300mm tekstin perässä oleva G johon sain vastaukseksi obj sisällä muoviosia.
      Mainittakoon jo tässä vaiheessa että, olin harrastukseni alkuvaiheessa eli noin 1v harrastanut valokuvaamista, siksi esitin tyhmiä kysymyksiä.
      Helsingin kameraseurassa opin sanonnan: tyhmää kysymystä ei olekaan, jokainen meistä on joskus ollut aloitteleva harrastaja.
      Sitten takaisin G merkintään.
      Omistan edelleen Nikkorin 70-300mm G obj:n josta kyllä kuulee sekä automaatti -tarkennuksella (selvemmin) että manuaalitarkennuksella muovin rohisevan äänen.
      Itselleni on Nikon merkkinä tullut jo niin tutuksi että, harkitsen seuraavaksi siirtymistä ammatti runkoon jotta, kaikki ylimääräinen nippeli ja nappula sekä valintakiekko jäävät kamerasta pois koska, kuvaan vain ja ainoastaan asetuksella M.
      Omistin aikoinaan käytetyn Nikon D1x ammattikameran, jonka myin pois, pikseleiden riittämättömyyden takia, A4 kokoisiin kuviin pikselit riitti mutta, 30x40 kuvissa pikseleiden vähyys alkoi jo selvästi näkymään.
      Em kamera sai minut tykkäämään kameroista joissa ei ole ylimääräisiä nappuloita, vai ne joita kuvaamiseen tarvitaan.
      Nykyisin valmistan kuvat koossa 50x70 tai 70x90 johon D90:n 12,3 miljoonaa pikseliä riittävät hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe