Kivitalon rakentaminen

Onnimonni

Onkos kenelläkään kokemusta lähiaikoina kivitalon rakentamisesta? Paljon tuli maksamaan? Kokemuksia talotoimittajista Jämerä, Lammi, Forte ym? Talopaketeista, paljon loppulliset kustannukset olivat?

Tarkoituksena olisi rakentaa Espooseen kivitalo, lattiapinta-alaa noin120m2, yksikerroksinen, tasamaa kalliotontti ja budjetiksi suunniteltu 300 000e, ilman pihaa ja tonttia. Mahtaakohan olla realistista?

40

3571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdvSDVD

      Kyllähän tuolla summalla rakentaa, itse tein kaksikerroksisen erillisellä autotallilla tuohon hintaan. Tosin, paljon tein itse ja aikaa meni kolme vuotta.
      Valuharkoilla yksin rakentamisella on hyvät puolet se ettei tartte kaveria.

    • seläntappoase

      Ei kukaan ammattilainen noista valuharkoista tekiskään... Puuhastelijoille seläntappoon.

    • tokitoki

      Riippuu arkkitehdistä, tontista ja omasta panoksestasi. Kevytbetoniratkaisuissa on Se hyvä puoli että rungon kustannukset voi naulata etukäteen.

    • Jarizz

      34 projektia:

      www.blogilista.fi/avainsana/kivitalo

    • Yhden rakentanut

      Itse uskaltaisin melko varmasti lähteä tuolla budjetilla. Silloin oletuksena on, että pystyy tekemään melko paljon itse ja materiaalit tms on perushyvää tasoa. Jos kaikki teetetään vimpan päälle niin menee helposti enemmän. Kustannukset riippuu tosi paljon talosta, rak paikasta, rakennuttajasta, tuurista jne.

      Oman projektini perusteella arvioisin sisäneliön (netto) rakennuskustannuksiksi 2200-2500 eur jos tekee itse keskivertorakentajan omantyönosuuden, ja ehkä 3000-3500 jos "avaimet käteen". Toki tähänkin ketjuun kohta kirjoittaa joku joka on tehnyt talonsa

      • Teen yhden 3 vuoden väle

        Oma työ on täysin verovapaata vielä, tästä hallituksesta ei kyllä tiedä. Oman työn osuudesta kuitenkin aina puuttuu talotehtaan katteet, jotka eivät ole pienet. Palatsien ja johtajien ylläpito kun ei ole aivan halpaa.
        Valmiin talon neliöhinnassa on eroa noin 1000 € neliölle, onko kyseessä avaimet käteen kivitalo vai hartiapankilla talkoilla osittain tehdyssä.
        Oma työ on aina kannattavaa jos vaan haluja löytyy.
        Talotehtaan veloituksista on mukana myös aina n. Puolet veroja: Alv, työntekijöiden verot, autoverot, jäteverot, polttoaineverot, firman kaksinkertainen pääomaverotus, polttoaineverot, sähköverot , siis lukematon määrä. Valmistaloon tietysti vielä hintaan täytyy lisätä myyntimiesten provisiot ja eläkkeet ja rahoituskulut.
        Kivitalon rakentaja tienaa verottomasti helposti 50 000 € vuodessa omalla työllään on väitteeni.


      • Herakles v
        Teen yhden 3 vuoden väle kirjoitti:

        Oma työ on täysin verovapaata vielä, tästä hallituksesta ei kyllä tiedä. Oman työn osuudesta kuitenkin aina puuttuu talotehtaan katteet, jotka eivät ole pienet. Palatsien ja johtajien ylläpito kun ei ole aivan halpaa.
        Valmiin talon neliöhinnassa on eroa noin 1000 € neliölle, onko kyseessä avaimet käteen kivitalo vai hartiapankilla talkoilla osittain tehdyssä.
        Oma työ on aina kannattavaa jos vaan haluja löytyy.
        Talotehtaan veloituksista on mukana myös aina n. Puolet veroja: Alv, työntekijöiden verot, autoverot, jäteverot, polttoaineverot, firman kaksinkertainen pääomaverotus, polttoaineverot, sähköverot , siis lukematon määrä. Valmistaloon tietysti vielä hintaan täytyy lisätä myyntimiesten provisiot ja eläkkeet ja rahoituskulut.
        Kivitalon rakentaja tienaa verottomasti helposti 50 000 € vuodessa omalla työllään on väitteeni.

        "Oma työ on aina kannattavaa jos vaan haluja löytyy."

        Höpö höpö. Kannattavuus riippuu siitä mistä joutuu luopumaan ja mitä saa vastineeksi. Ja nämä eivät ole vakioita vaan vaihtelevat rakentajan elämäntilanteesta, osaamisesta, arvoista ja arvostuksista, päätyön ansioista ja rakennettavasta talosta ja tavoitelaadusta riippuen.

        Jos aattelen mitä itse säästin omalla työllä, niin en ikipäivänä lähtisi tekemään sillä palkalla tuota samaa duunia vieraalle. Varsinkaan päivätyön ohella. Ei olis mitään järkeä. Itselleen sen augeiaan tallin sai siivottua koska budjetäärisesti ei ollut muuta vaihtoehtoa. Jos lompakko olisi kestänyt teettää kaikki valmiiksi niin ehdottomasti olisi kannattanut tehdä niin.


    • Tälle putkiaivolle

      Aivan totta... kaikista kun vaan ei ole rakentamaan taloa enää itse. Moni kivitalon rakennuttaja ei enää tiedä kummalla kädellä vasaralla löis, saatikka ymmärtäisi tehdä linjapukit nurkkiin. On selvä, että omalla työllä ansaitsee taloprojektissa helposti tuon 50t€. Kuka täällä muka väittää vastaan? Lähes 85% taloista tehdään kuitenkin jonkun talotoimittajan välityksellä ja tuo luku ei ole muuta kuin kasvamassa koko ajan.

      Asian voi ajatella myös näin päin... Mitä jos tienaat leipätyössäsi 100t€ vuodessa. Oletko valmis riskeeraamaan sen kuluttamalla aikaa talotyömaalla tai ottamalla riskin tippua telineeltä tms. Tällöin on ehkä järkevämpää pysyä poissa työmaalta ja antaa ammattilaisten hoitaa hommat. Toki siitä joutuu heille maksamaan, se on selvä.

      • ammattilaiset joo

        Rakennusalalla tuntuu olevan vain niin, että ammattilaisuus ei takaa kyllä mitään osaamista. 100t€ ei vielä niin paljon ole, että ei kannata raksalla olla, jos itse osaa rakentaa.

        Vaikka ei rakennusammattilainen olekaan ja tienaa päätyössä yli 100t€, niin verokiila ja "ammattilaisten" osaamattomuus vetää kummasti raksalle tekemään hommat itse.


    • 1+8

      Meillä nettoneliöhinta tulee olemaan 2600e hujakoilla. Tässä kuussa sisäänmuutto. Neliöitä parikymmentä enempi kuin kysyjällä. Tähän kuuluu siis piha, autokatos ja varastoa 10m2.

      Harkkokasa tuli tontille ja etelän pojat alkoi siitä kokoamaan. Maatyöt teki yksi firma, joka vastaa myös tavarahankinnoista ja toinen firma hoitanut kaiken sorapatjasta ylöspäin. Putki- ja sähköfirmat on vielä erikseen.

      Kehyskuntaan rakennetaan, tontti vaati louhintaa, lämmitysmuoto maalämpö eikä materiaalitkaan ole halvimmasta päästä. Eli siis halvemmalla olisi voinut päästä. Ja päästään ensi kerralla. Yhteistyökunppanit oli putkifirmaa lukuunottamatta niin hyviä että aletaan pian sisäänmuuton jälkeen miettimään seuraavan tontin rahoituskuviota.

      • X nxnxnx. Fx

        Kun puhutaan omalla työllä saatavista säästöistä kannattaa muistaa että talonrakentamiseen menee yllättävän paljon kuluja/aikaa ns. Työpöytähommiin, projektijohtamiseen, kilpailuttamiseen ym. Yleensä edes osaksi omatoimirakentaja tekee myös nämä itse, kun taas avaimet käteen tms rakentaja maksaa näiden kaikkien tekemisestä (plus tietty itse voiton). Noista säästää helposti jo sen 10-20 tonnia jos itse hoitaa koko projektin. Plus varsinainen työ. Itse tein omassa projektissani seuraavt hommat:
        - koko "projektinjohto", maatöiden aputyöt, kaikki eristeet, kellarin vesieristykset (bitumit, slammaukset ym), lattiavalujen valmistelut, roilotukset, läpiviennit, siivoamisen, jätteet, reklamaatiot, alaslaskut, saunan, kattopaneelit, suuren osan maalauksista, osan lattioista, kalusteasennukset, listoitukset, paljon rahteja itse haettuna, ulkoterassit, lasiym kaiteet, räystäslaudat ym. Ja kaikki ne sata pikku hommaa jotka tästä unohtui. Oman työn osuus noin 70 tonnia, lisäksi tiukasta reklamoinnista noin 10 tonnin hyvitykset. Olin vuoden vuorotteluvapaalla, jolloin nettotuloni putosivat noin tonnin kuussa. Eli "voittoa" tuli noin 70 tonnia käteen. Lisäksi työn laatu ja aikataulutus toimi erittäin hyvin kun oli jatkuvasti työmaalla. Ja lisäksi oli mukavaa tehdä kun jäi myös vapaa-aikaa kun ei tarvinnut käydä päivätöissä.

        Täytyy olla todella kovapalkkainen työ ettei kannattaisi oman työn tekeminen, ainakin 10000 brutto kuussa. Meille noin 3000 tienaaville ei epäilystäkään etteikö kannattaisi.


    • noin 10 rakentanut

      Mikäli teet itse paljon niin onnistuu. Ilman tonttia ja liittymiä, pihaa ja tallia. Toisella teettämällä ei taida ihan riittää, mutta 350 000 riittää varmasti.

      • Hartiapankilla tietenkin

        Mainoslause avaimet käteen ei vedä enää ja syy on selvä, pankki ei suostu rahoittamaan enää 500 - 600 000 €:n lainoja. On tehtävä töitä itse ja säästettävä.
        Oma työ on verovapaata ja tietysti työantajan sivukulutkin puuttuvat. Kivitalossa myös talopakettifirman 20 - 30 prosentin katteet. Varmasti kannattaa tehdä mahdollisimman paljon omaa työtä.
        100 000 säästyy helpolla ja taloa hieman pienentämällä saman verran. Pankinjohtaja on tyytyväinen ja asunto syntyy silti koko perheelle.


      • Kukin tavallaan
        Hartiapankilla tietenkin kirjoitti:

        Mainoslause avaimet käteen ei vedä enää ja syy on selvä, pankki ei suostu rahoittamaan enää 500 - 600 000 €:n lainoja. On tehtävä töitä itse ja säästettävä.
        Oma työ on verovapaata ja tietysti työantajan sivukulutkin puuttuvat. Kivitalossa myös talopakettifirman 20 - 30 prosentin katteet. Varmasti kannattaa tehdä mahdollisimman paljon omaa työtä.
        100 000 säästyy helpolla ja taloa hieman pienentämällä saman verran. Pankinjohtaja on tyytyväinen ja asunto syntyy silti koko perheelle.

        Ne joilla on rahaa rakennuttavat avaimet käteen ja ne joilla ei ole rahaa, tekevät itse. Mitä ihmeellistä tässä on? Kivitaloja rakentavissa rahaihmisiä on paljon ja turha heille on tuputtaa hartiapankkirakentamista. Joku kilpailuttaa avaimet käteen toimittajat, toinen vesikattovalmistoimittajat ja kolmas harkkotoimittajat. Turha näitä toimituslaajuuksia keskenään on verrata. Tai voi, mutta se on tyhmää eikä johda mihinkään. Parilta talotomittajalta saa kaikki nämä vaihtoehdot.


      • 3 tehnyt
        Kukin tavallaan kirjoitti:

        Ne joilla on rahaa rakennuttavat avaimet käteen ja ne joilla ei ole rahaa, tekevät itse. Mitä ihmeellistä tässä on? Kivitaloja rakentavissa rahaihmisiä on paljon ja turha heille on tuputtaa hartiapankkirakentamista. Joku kilpailuttaa avaimet käteen toimittajat, toinen vesikattovalmistoimittajat ja kolmas harkkotoimittajat. Turha näitä toimituslaajuuksia keskenään on verrata. Tai voi, mutta se on tyhmää eikä johda mihinkään. Parilta talotomittajalta saa kaikki nämä vaihtoehdot.

        Varmaankin Suomessa pieniä rakennusliikkeitä riittää, joiden toimesta avaimet käteen saa talon vaikka karhun paskasta. Rahoitusjärjestelyt ovat sitten oma asiansa ja tosiaankin taloudellisia tilanteita on monenlaisia.
        Avaimet käteen kauppa on suorastaan kuitenkin romahtanut ja melko suurtenkin rakennusalan toimijoiden konkurssit ja velkasaneeraukset ovat tätä päivää taas kertaalleen.
        Siporexia myytiin pitkään hyvin myymällä täydellisiä toimituksia vain rikkaille, kuinka kävi tehdas kiinni Suomessa ja valmistus Viroon. Kenen vuoro on seuraavaksi on vain lähikuukausien asia. Suomen kaikkien harkkotehtaitten varastot ovat tupaten täynnä ja suurin osa henkilöstöä lomautettu. Jopa myyntihenkilöstöä on irtisanottu, joka yleensä on lopun alun merkki.
        Monen tehtaan ja organisaation toiminta on rahoittajien armoilla, samoin rakentajan, turha sitä täällä on kieltää. Ostaminen ulkomaisilta valmistajilta tällaisessa taloustilanteessa on kuin housuihinsa kusisi pakkasella.
        Kivitalo on aina hyvä talo ja tavaran osto kotimaisilta valmistajilta takaa työpaikkoja, sekä veroja Suomeen. Tehdään sitten avaimet käteen tai hartiapankilla, pääasia että tehdään.
        Suomi nousi sotien taantumasta hartiapankilla taloja rakentaen ja parhaiten se nousee nytkin niin, joten ahkeran ihmisen hartiapankki rakentaminen on hieno asia.
        Taloa ei pidä alkaa rakentamaan liian suurella velkarahalla ainakaan kauniiden kuvien perusteella, vaan kunnon kustannusarviot kehiin jo heti alkuun. Hyvät suunnitelmat jo etukäteen miten edetään. Älä anna lipeväkielisen myyntimiehen huijata itseäsi, pankinjohtajan juttusilla ei ole kiva käydä, vaikka se ensialkuun hymyileekin sinulle yhtenään.
        Tosiaankin oma työ on verovapaata, eikä eläkemaksujakaan tarvitse siitä maksella ja saat kahden vuoden jälkeen vielä myydä talon verovapaasti. Ahkera ihminen voi myös tienata talonrakentamisella sievoisia summia, kun myy sen sitten aikanaan jollekin avaimet käteen tomppelille.


      • Näin se menee
        3 tehnyt kirjoitti:

        Varmaankin Suomessa pieniä rakennusliikkeitä riittää, joiden toimesta avaimet käteen saa talon vaikka karhun paskasta. Rahoitusjärjestelyt ovat sitten oma asiansa ja tosiaankin taloudellisia tilanteita on monenlaisia.
        Avaimet käteen kauppa on suorastaan kuitenkin romahtanut ja melko suurtenkin rakennusalan toimijoiden konkurssit ja velkasaneeraukset ovat tätä päivää taas kertaalleen.
        Siporexia myytiin pitkään hyvin myymällä täydellisiä toimituksia vain rikkaille, kuinka kävi tehdas kiinni Suomessa ja valmistus Viroon. Kenen vuoro on seuraavaksi on vain lähikuukausien asia. Suomen kaikkien harkkotehtaitten varastot ovat tupaten täynnä ja suurin osa henkilöstöä lomautettu. Jopa myyntihenkilöstöä on irtisanottu, joka yleensä on lopun alun merkki.
        Monen tehtaan ja organisaation toiminta on rahoittajien armoilla, samoin rakentajan, turha sitä täällä on kieltää. Ostaminen ulkomaisilta valmistajilta tällaisessa taloustilanteessa on kuin housuihinsa kusisi pakkasella.
        Kivitalo on aina hyvä talo ja tavaran osto kotimaisilta valmistajilta takaa työpaikkoja, sekä veroja Suomeen. Tehdään sitten avaimet käteen tai hartiapankilla, pääasia että tehdään.
        Suomi nousi sotien taantumasta hartiapankilla taloja rakentaen ja parhaiten se nousee nytkin niin, joten ahkeran ihmisen hartiapankki rakentaminen on hieno asia.
        Taloa ei pidä alkaa rakentamaan liian suurella velkarahalla ainakaan kauniiden kuvien perusteella, vaan kunnon kustannusarviot kehiin jo heti alkuun. Hyvät suunnitelmat jo etukäteen miten edetään. Älä anna lipeväkielisen myyntimiehen huijata itseäsi, pankinjohtajan juttusilla ei ole kiva käydä, vaikka se ensialkuun hymyileekin sinulle yhtenään.
        Tosiaankin oma työ on verovapaata, eikä eläkemaksujakaan tarvitse siitä maksella ja saat kahden vuoden jälkeen vielä myydä talon verovapaasti. Ahkera ihminen voi myös tienata talonrakentamisella sievoisia summia, kun myy sen sitten aikanaan jollekin avaimet käteen tomppelille.

        Juurikin näin. Suomessa rakennetaan n.7000 talopakettia, joista 700 on kivestä. Kaikista talopaketeista reilu neljännes on avaimet käteen rakennettuja, mutta kivitaloista max. 10%. Toki noita avaimet käteen kivitalovalmistajiakin on vähän ja yleensä ne ovat projektinjohtoyrityksiä, ei talopakettitoimijoita. Hartiapankkirakentajalle kivipuolella nykyään on paras vaihtoehto ns. Vesikattovalmis paketti, jossa firma hoitaa rungon kasaan ja itse jatkaa siitä. Tuo on se kilpailluin toimituslaajuus, joten tuskin siinä talotehdas voittoa tekee. Siitä on kuitenkin hyvä jatkaa itse valmiiksi asti ja säästää muutamat kymmenen tonnia.


      • Jskskssk
        3 tehnyt kirjoitti:

        Varmaankin Suomessa pieniä rakennusliikkeitä riittää, joiden toimesta avaimet käteen saa talon vaikka karhun paskasta. Rahoitusjärjestelyt ovat sitten oma asiansa ja tosiaankin taloudellisia tilanteita on monenlaisia.
        Avaimet käteen kauppa on suorastaan kuitenkin romahtanut ja melko suurtenkin rakennusalan toimijoiden konkurssit ja velkasaneeraukset ovat tätä päivää taas kertaalleen.
        Siporexia myytiin pitkään hyvin myymällä täydellisiä toimituksia vain rikkaille, kuinka kävi tehdas kiinni Suomessa ja valmistus Viroon. Kenen vuoro on seuraavaksi on vain lähikuukausien asia. Suomen kaikkien harkkotehtaitten varastot ovat tupaten täynnä ja suurin osa henkilöstöä lomautettu. Jopa myyntihenkilöstöä on irtisanottu, joka yleensä on lopun alun merkki.
        Monen tehtaan ja organisaation toiminta on rahoittajien armoilla, samoin rakentajan, turha sitä täällä on kieltää. Ostaminen ulkomaisilta valmistajilta tällaisessa taloustilanteessa on kuin housuihinsa kusisi pakkasella.
        Kivitalo on aina hyvä talo ja tavaran osto kotimaisilta valmistajilta takaa työpaikkoja, sekä veroja Suomeen. Tehdään sitten avaimet käteen tai hartiapankilla, pääasia että tehdään.
        Suomi nousi sotien taantumasta hartiapankilla taloja rakentaen ja parhaiten se nousee nytkin niin, joten ahkeran ihmisen hartiapankki rakentaminen on hieno asia.
        Taloa ei pidä alkaa rakentamaan liian suurella velkarahalla ainakaan kauniiden kuvien perusteella, vaan kunnon kustannusarviot kehiin jo heti alkuun. Hyvät suunnitelmat jo etukäteen miten edetään. Älä anna lipeväkielisen myyntimiehen huijata itseäsi, pankinjohtajan juttusilla ei ole kiva käydä, vaikka se ensialkuun hymyileekin sinulle yhtenään.
        Tosiaankin oma työ on verovapaata, eikä eläkemaksujakaan tarvitse siitä maksella ja saat kahden vuoden jälkeen vielä myydä talon verovapaasti. Ahkera ihminen voi myös tienata talonrakentamisella sievoisia summia, kun myy sen sitten aikanaan jollekin avaimet käteen tomppelille.

        Harkkotoimittajien ahdinkoa kuvaa se, että Lammi on irtisanonut jo myyjiäkin. Kun kauppa ei käy se ei käy. Isot toimijat pienenee ja pienemmät joko kuolevat tai sinnittelevät kädestä suuhun. Harmittavasti kärsijöinä ovat asiakkaat.


    • Helppo arvio.

      Muuttovalmis kivitalo maksaa näköjään noin €.1700:-/huoneistoneliö. (169 neliöinen.)

      Muuttovalmiissakin on vielä tehtävää, mutta varmaan jos puhutaan neliöistä (siis mistä ei ole vähennetty väliseinien ja portaiden yms. neliöitä), niin pohjineen talot maksanee pari tonnia neliö.

      • Näino

        Ei saa alle kahden tonnin teettämällä. PK-seudulla 2500 ja muualla pari satkuu alle. Itse projektoimalla pääsee alle kahden tonnin kyllä.


    • Useita rakentanut

      Ilman tonttia,liittymiä, tallia, sekä puutarhaa kivitalo maksaa aika tarkasti 2100 eur/m2. Tehdään siis laskelma noin, koska laskin on toimistossani,,

      Talo 150mx2100=315 000,00
      Talli varasto 55m2=30 000,00
      Liittymät sähkö, vesi ja viemäri kuitu=10 000,00
      Piha asaltteineen ja istutuksineen kivetyksineen=20 000,00

      Tähän sitten vielä tontti landella 5 000,00 tai West Endissä 500 000,00

      Talo kaikkineen kuitenkin 375 000,00. Ei ehkä vieläkään ihan rakennusliikkeen hinta, mutta paljon ei tarvitse itse tehdä silloin.

      • Näin se menee

        Jos viellä lisäät kerroslukuvaikutuksen tähän, niin hyvä. Sanoisin, että 2300€ 1-tasoratkaisu, 2100€ 2-tasoratkaisu ja 2000€ 3-tasoratkaisu neliöltä. Sitten jos lisäilee vähän terasseja ja muuta niin eipä ole 2500€ kaukana. Näin se vaan menee ja jos et tähän pysty, unohda koko juttu tai tee paljon itse.


      • Juggling
        Näin se menee kirjoitti:

        Jos viellä lisäät kerroslukuvaikutuksen tähän, niin hyvä. Sanoisin, että 2300€ 1-tasoratkaisu, 2100€ 2-tasoratkaisu ja 2000€ 3-tasoratkaisu neliöltä. Sitten jos lisäilee vähän terasseja ja muuta niin eipä ole 2500€ kaukana. Näin se vaan menee ja jos et tähän pysty, unohda koko juttu tai tee paljon itse.

        Miten lisäkerrokset halventavat kustannuksia? Väittäisin että oikeasti menee juuri toisin päin eli yksikerroksinen tulee halvemmaksi.


      • halvempi vai
        Juggling kirjoitti:

        Miten lisäkerrokset halventavat kustannuksia? Väittäisin että oikeasti menee juuri toisin päin eli yksikerroksinen tulee halvemmaksi.

        Riippuu monesta tekijästä, mutta 2-kerroksisessa on puolet katosta ja puolet pohjasta/perustuksista verrattuna 1-kerroksiseen.


      • et oo tosissas!
        Juggling kirjoitti:

        Miten lisäkerrokset halventavat kustannuksia? Väittäisin että oikeasti menee juuri toisin päin eli yksikerroksinen tulee halvemmaksi.

        Et kai tosissasi väitä että neliökohtainen kustannus olisi yksitasoisessa halvempi? Yksitasoinen talo kokonaisuudessaan voi olla halvempi jos neliöitä on alle sata. Sen jälkeen kaksikerroksinen alkaa pieksemään neliöhinnalla... kolmikerroksinen varmaan jossain 200m2 kohdilla.


      • Useita rakentanut
        Juggling kirjoitti:

        Miten lisäkerrokset halventavat kustannuksia? Väittäisin että oikeasti menee juuri toisin päin eli yksikerroksinen tulee halvemmaksi.

        Mikäli rakennetaan 150m2 yhteen tasoon, tai kahteen tasoon kustannustaso on hyvin sama. Yksitasoinen menee betonia hieman enemmän. Eristettä alapohjaan tuplat, yläpohjaan tuplat villaa, pitkiä vetoja IV ja VV puolella i-tasoisessa enemmän.
        Kattoa on lähes tuplat enemmän 1-tasoisessa. Ulkopuolella routaeristeitä lähes tuplat ja kivijalan kiertämistä.
        Kaksitasoisessa ontelolaatat kustannus 8000 eur rappuset 6000eur työkustannus ylöspäin mentäessä.


      • Jfjfjf
        Useita rakentanut kirjoitti:

        Mikäli rakennetaan 150m2 yhteen tasoon, tai kahteen tasoon kustannustaso on hyvin sama. Yksitasoinen menee betonia hieman enemmän. Eristettä alapohjaan tuplat, yläpohjaan tuplat villaa, pitkiä vetoja IV ja VV puolella i-tasoisessa enemmän.
        Kattoa on lähes tuplat enemmän 1-tasoisessa. Ulkopuolella routaeristeitä lähes tuplat ja kivijalan kiertämistä.
        Kaksitasoisessa ontelolaatat kustannus 8000 eur rappuset 6000eur työkustannus ylöspäin mentäessä.

        Ei pidä paikkansa. En viitsi edes selittää kun et ymmärrä


      • Useita rakentanut
        Jfjfjf kirjoitti:

        Ei pidä paikkansa. En viitsi edes selittää kun et ymmärrä

        Selitä ihmeessä. Luultavasti ymmärrän, koska olen rakentanut molempia- 1 ja 2-kerroksisia. Neliöhinnat ovat aika tarkasti samaa luokkaa. Mikäli tehdään 200m2 ja yli niin 2 kerroksinen on halvempi.


      • siinä vastaus
        Useita rakentanut kirjoitti:

        Selitä ihmeessä. Luultavasti ymmärrän, koska olen rakentanut molempia- 1 ja 2-kerroksisia. Neliöhinnat ovat aika tarkasti samaa luokkaa. Mikäli tehdään 200m2 ja yli niin 2 kerroksinen on halvempi.

        No koska aidossa kivitalossa yläpohja on kiveä!


    • Bongasin.

      Jubilée XXL Plus kivitalo - huoneistoala 169 m² - muuttovalmis hinta alk. € 288.440,-

    • yhtä juh laa

      juu jubilee ;) http://www.talokauppa24.eu/

      eli talo sieltä missä laatu kättelee hinnan kanssa, juuri sopivalla luotettavuudella!

      Tuossahan vaikka uusi mainoslause?

      • jghn

        Passiivikivitalo n. 500000€ kustantaa, 2500€/huoneistoneliö, oma työ kilpailutusta ja siivousta lähinnä.


    • nähtys

      laadukas kivitalo min. 3000€/huoneistoneliö ja tuohon pitää jo omaa työtä käyttää, ainakin siivoukset, kilpailutukset, pihat yms. apupoika-anterohommat ;)

      • Hvbkkhgc

        Aivan ensimmäisenä pitää heittää romukoppaan termi huoneistoala tai -neliö. Vai meinaatko että harkot ym on halvempia silloin kun niitä ei lasketa huoneistoalaan? Tai että muurari muuraa ilmaiseksi ne?

        Eli käytännössä on kaksi järkevää tapaa ilmoittaa neliöt jos halutaan edes vähänkään vertailukelpoisia tuloksia: nettoala ja bruttoala. Nettoalalla tarkoitetaan ulkoseinien sisäpintojen väliin jäävää aluetta, tästä ei vähennetä porrasaukkoja. Eli jos on kaksikerroksinen talo ja seinästä seinään on 10x10, on nettoala 200m2. Kaikki rakennetut neliöt maksaa, portaat yleensä maksaa vielä enemmän kuin vastaava lattiapinta. Bruttoala tietysti sitten ulkoseinien ulkopinnan rajaama ala. Eli esim 500 harkolla esimerkin mukaan 2x 11x11 = 242m2.

        Esim meillä nettoala 211m2, bruttoala 254m2 ja tuo pöljä huoneistoala 176m2. Joka ikinen neliö on pinnoitetusta myöten vastaavalla tasolla. 2krs.

        Kulut noin 440 000e. Omaa työtä noin 12kk täyspäiväisenä. 2085e/nettom2, 2500e/huoneistom2. Oman työn arvio noin 400e/nettom2. Eli sellainen 2500e/m2 per nettoneliö.


      • nähtys
        Hvbkkhgc kirjoitti:

        Aivan ensimmäisenä pitää heittää romukoppaan termi huoneistoala tai -neliö. Vai meinaatko että harkot ym on halvempia silloin kun niitä ei lasketa huoneistoalaan? Tai että muurari muuraa ilmaiseksi ne?

        Eli käytännössä on kaksi järkevää tapaa ilmoittaa neliöt jos halutaan edes vähänkään vertailukelpoisia tuloksia: nettoala ja bruttoala. Nettoalalla tarkoitetaan ulkoseinien sisäpintojen väliin jäävää aluetta, tästä ei vähennetä porrasaukkoja. Eli jos on kaksikerroksinen talo ja seinästä seinään on 10x10, on nettoala 200m2. Kaikki rakennetut neliöt maksaa, portaat yleensä maksaa vielä enemmän kuin vastaava lattiapinta. Bruttoala tietysti sitten ulkoseinien ulkopinnan rajaama ala. Eli esim 500 harkolla esimerkin mukaan 2x 11x11 = 242m2.

        Esim meillä nettoala 211m2, bruttoala 254m2 ja tuo pöljä huoneistoala 176m2. Joka ikinen neliö on pinnoitetusta myöten vastaavalla tasolla. 2krs.

        Kulut noin 440 000e. Omaa työtä noin 12kk täyspäiväisenä. 2085e/nettom2, 2500e/huoneistom2. Oman työn arvio noin 400e/nettom2. Eli sellainen 2500e/m2 per nettoneliö.

        "Kulut noin 440 000e. Omaa työtä noin 12kk täyspäiväisenä. 2085e/nettom2, 2500e/huoneistom2. Oman työn arvio noin 400e/nettom2. Eli sellainen 2500e/m2 per nettoneliö."

        Tuohon vielä pihatyöt ja piilomenot, niin ollaan siinä 3000€/m2 per nettoneliö!


    • hfkcjnj

      Miksi huoneistoala on "pöljä" sehän ainoana kertoo kuinka monta asuinneliötä oikeasti talossasi on?

    • Anonyymi

      rIIPPUU ONKO PALJO LOUHIMISTA?SANNOO tIMOTIMPURI.

    • Anonyymi

      Bauroc:lla on nyt myös sivuillaan harkkojen muurausohjeet tee se itse miehille , tai jos palkkaa jonkun tekemään , niin vertaa ohjeeseen.

    • Anonyymi

      Katve 1 on mielessä yökaudet. Neliöt riittää ja kaikki tilat näyttää toimivilta.

      • Anonyymi

        Täälläkös se Lammi mainostaa? Onko rahat taas loppu? Jo tähän kohtaan vuotta.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2097
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1610
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1236
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1150
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1145
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe