Sotshin talvikisat

Lorena*

Ensi lauantaina 8.2.2014 on Sotshin talviolympialaisten avajaiset. Olen todella iloinen että TV:stä tulee jotakin muuta katsottavaa kun alituista märinää hallituksen taholta.

Olen ollut v.-85 10 pv lomamatkalla Sotshissa, mielenkiintoista katsella uudistunutta kaupunkia. Ei ole epäilystäkään avajaiset tulevat olemaan erittäin upeat, näin ajattelen. Krimin niemimaalla oleva Simferopolin lentokenttä on ahkerassa käytössä, mahtavat näköalat sinne saapuessa, upeiden korkeiden vuorien ympäröimälle kentälle.

Itse kisoihin, jokaisella on omat lempilajinsa, katson ainakin hiihtoa, mäenlaskua, taitoluisteluita, pitäähän sitä kumparelaskuakin katsoa että pysyy ajan hengessä mukana ns uusissa lajeissa. Sinänsä kisoja seuratessa maailman katsomus avartuu katsoessa nuorien hyvin treenanneiden nuorien suorituksia. Mutta, mutta kun ikää on karttunut, ajatuksissani pyörii, voi kun olisin vielä tämän päivän nuori, mitkä mahdollisuudet nyt olisi toteuttaa iäksi haudattuja toiveitaan.

Urheilijan huippukausi ei ole kovin pitkä, sinne huipulle kiipeäminen on mielenkiintoista, miten on sitten "huipulta alastulo, jokapäiväiseen elämään?" Marja-Liisa Kirvesniemi su 02.02.2014 Nybergin ohjelmassa toi hyvin esille miten elämä voi jatkua laadukkaana kaikkien voittokausien jälkeen. Vaikka jotain vastoinkäymisiä on ollut, hän on ne tyylikkäästi kestänyt sisukkuudellaan, avaamalla elämään uusia lehtiä.

Kuka perustaisi KISA STUDION palstalle? Jo nyt on mukavaa kisojen avaamista odotellessa ajatella syntyjä syviä.

Kysymys kaikille,
missä maassa, kaupungissa olivat ensimmäiset talvi olympialaiset?

17

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iso homma perustaa kisastudio, Paras katsoa TV ohjelmia ja katsoa päivän tapahtumat TV.stä. Iltalehdistä varmaan saa kaikki tiedot mitä on tapahtunut, tai jostain päivälehdestä. Toivotaan suomalaistenkin pärjäävän.

• Lorena*

Kisastudio palstalaisittain, jokainen voi kommentoida kilpailusuorituksia laji kisan jälkeen, ikään kuin jälkiviisaina. Sillä jälkiviisaus on makeinta viisautta!
        Olen aivan täpinöissä odottaessani kisojen alkua. Uskon jokaisella olevan jonkinlainen mielipide jostakin suorituksesta. Vahinko ettei
        "meidän matti" ehtinyt kisoihin suoittamaan mäenlaskun avaushyppyä, oli muita kiireitä!

Olemme niin erilaisia, kaikkia ei sama asia kiinnosta. Myönnän olevani kiinnostunut urheilusta sekä kesä- että talvilajeista.

• Lorena* kirjoitti:

Kisastudio palstalaisittain, jokainen voi kommentoida kilpailusuorituksia laji kisan jälkeen, ikään kuin jälkiviisaina. Sillä jälkiviisaus on makeinta viisautta!
        Olen aivan täpinöissä odottaessani kisojen alkua. Uskon jokaisella olevan jonkinlainen mielipide jostakin suorituksesta. Vahinko ettei
        "meidän matti" ehtinyt kisoihin suoittamaan mäenlaskun avaushyppyä, oli muita kiireitä!

Olemme niin erilaisia, kaikkia ei sama asia kiinnosta. Myönnän olevani kiinnostunut urheilusta sekä kesä- että talvilajeista.

Mitäpä jos kääntyisimme U.m:n puoleen (ei ulkoministeriön vaan Ullamirjamin). Hän on hyvä vetämään pitkiä ketjuja, joista kalasääksen pesä mainiona esimerkkinä. Hän on myös ollut lähellä urheilupiirejä ja arvattavasti silloin urheilu on vieläkin sydäntä lähellä.
        No Um päättää siitä aikanaan itse, tuli vaan tässä mieleen kysäistä. Um. olisi kuitenkin isänmaan asialla vaikka lahden toisella puolen asuukin.
        Um:lla on kylläkin isot juhlat tulossa, että ehtiikö edes muuta ajatella.

• katleijanen1 kirjoitti:

Mitäpä jos kääntyisimme U.m:n puoleen (ei ulkoministeriön vaan Ullamirjamin). Hän on hyvä vetämään pitkiä ketjuja, joista kalasääksen pesä mainiona esimerkkinä. Hän on myös ollut lähellä urheilupiirejä ja arvattavasti silloin urheilu on vieläkin sydäntä lähellä.
        No Um päättää siitä aikanaan itse, tuli vaan tässä mieleen kysäistä. Um. olisi kuitenkin isänmaan asialla vaikka lahden toisella puolen asuukin.
        Um:lla on kylläkin isot juhlat tulossa, että ehtiikö edes muuta ajatella.

Voi Katleijanen --kiitos vaan kun pidät minua niin suuressa arvossa .
        Katsotaan sanoo Lääkärikin .
        Vasta avasin koneen , ja oli toinenkin urheilu avaus . ja kerkisin sinnekkin kirjoitella ja kehuskella ihan ,--- nyt sitten voidaan tässä Perjantaina vaikka avata --tai jatketaanko näitä jo avattuja -- mutta Sääksenpesällä kyllä meinaan taas jahka jäät sulaa.

Ja ne juhlat on jo järjestetty . On kielletty olla moksiskaan --on tulosssa yllärit , jos oikeen arvaan .
        Pikkusen olen saanut jo" fihiä " . on iso suku ja ei minun yksiööni mahtuis puoliakaan .
        Näissä meidän Taloyhtiön asukkailla on omat juhlatilat .. kai ne sitten pidetään sielä .On astiastot ja kaikki tarvittavat ,
        Kun nyt otit Katleenaseni puheeksi niin tässä oli se mitä minä tiedän :=)

• Vastaus kysymykseen on Norja, en kookeloinu, mutta arvaan. Yritän tuulelettaa kaikille, mutta suomalaisille nuorille kyvyille toivon menestystä.

• Lorena*

Kookeloin vastauksen, tiesin sen kyllä entuudestaan. Taitaapi olla urheilua käsittelevissä tietokilpailuissa oikea Jokeri kysymys, sieltä on tarttunut muistiini.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Talviolympialaiset

Aika ihmeellistä jo silloisissa kisoissa oli pariluistelu jo ohjelmassa.

• Taitaa kuitenkin olla Ranskassa, Chamonix: ssa 1924.

• katleija
        Lorena* kirjoitti:

Kookeloin vastauksen, tiesin sen kyllä entuudestaan. Taitaapi olla urheilua käsittelevissä tietokilpailuissa oikea Jokeri kysymys, sieltä on tarttunut muistiini.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Talviolympialaiset

Aika ihmeellistä jo silloisissa kisoissa oli pariluistelu jo ohjelmassa.

Totesin minäkin guugeloituani tuon tiedon että jo 1924 olivat ensimmäiset talviolympialaiset. Se oli velivainaan syntymävuosi. Onpa pitkä lista jo tullut ja monia kisoja on seurattu, ensin radiosta sitten tv:stä, nyt voi jo netistäkin suoraa lähetystä katsoa.

• perässä hiihtäjä

Pian alkavista Sotshin kisoja on sanottu Putinin kisoiksi. On kai sitten mukana kaikissa lajeissa, ei osallistujana vaan taustalla.
      Myös se, että nämä talviolympialaiset ovat tähän asti kaikkein prameimmat ulkoisilta puitteiltaan.

• Lorena*

Voi kauhistus! Aamu TV katsoessa huomasin ruudussa noin 5 cm paksuiset "sururaidat" näytössä. Kuinka nyt kun kisat alkavat parin päivän kuluttua. En ole mikään tekniikan ihmelapsi, joten sormi suussa sitä pohdin. Samsung on noin 6v sitten hankittu, joko nyt kuvaputki ilmoittaa tämä nyt on tässä!

Ei muuta kun Prismaan ensimmäisenä kyselemään tarjouksia. Ystävällinen vanhempi myyjä esitteli laitteita, kysyi miksi olen vaihtamassa Samsungia uuteen. Kerron sururaidoista ja pienestä näytöstä. Ostosmatka muuttuikin oppitunniksi, mahdollisesti olin painanut jotakin näppäintä epähuomiossa. Sitten tuli neuvo miten näppäilen ohjainta, sanoi takuuvarmasti kuva tulee näillä ohjeilla ruudun kokonaisena.
      Niin tuli, näppäiltyäni ohjainta neuvojen mukaan, nyt sitten join hyvät kahvit, budjettini pysyi ennallaan, ei tarvinnut ostaa uutta televisiota.
      Voin hyvin valmistautua kisojen katseluun. Erinomaista palvelua oli liikkeessä.

• capt. cöpenick

Jo to.6.2 aamulla kilpaillaan slopestyle lumilautakilpailu. Suomalaisiakin on mukana. Vanhempaa väkeä nämä lumilautailulajit eivät erikoisesti kiinnosta, mutta mahdollinen menestys kyllä.

Meidänkin seudulta lähtee innokkaita faneja talviolympialaisiin kisaturisteiksi. Mielellään moni muukin olisi mukana.
        Jos säät pysyttelevät näin pilvisinä, nii tuohan se väri-iloa kattella kisoja töllästä. Niissä taitaa näkyä jo uutta HD-teräväpiirtotekniikkaa Yle:n kanavilla 1 ja 2

• Ramoona*

Tänään päästään taitoluistelujakin katsomaan. Se laji vetää eniten puoleensa jo estetiikallaan, kokonaisvaltainen nautinto musikkeineen , kauniine asuineen ja liikkeineen. Sekin laji on saanut jo akrobatian piirteitä. Taitoluistelijoiden kansallisuus ei juuri mitään merkitse, vaan elämys ja oikeudenmukainen tuomarointi. Tietysti jännään ja kannustan, jos suomalaisia on mukana.

Lumilautailussa ja freestylehiihdossa on suomalaisodotuksia tulevaisuudessakin, ei nykynuorisoa hikihiihto kiinnosta. Peetu Piiroisen mitalia sanottiin lökäpöksymitaliksi, mutta mitäs pöksyjen mallista, kun taitoa ja rohkeutta riittää. Nuorena tyttönä melkein rakastuin Veikko Kankkoseen, kun hän Puijon kisoissa hyppäsi , nimmarin hain ja hymyn sain. Lepatti ne Kankkosenkin housut, ei ollut tällaista vauvan potkupuvun näköistä hyppyhaalaria eikä kypärää, tupsupipo vain.

• Lorena*

Illalla todella on taitoluistelua joten katsomista riittää. YLE femmalla seurasin slopestylen lumilautailu kisaa. Suomen Peetu Piiroinen on kärjen imussa mukana, suoraan jatkoon kun 4 ensimmäisellä on se mahdollisuus.
      Ihmeen taitavia, notkeita, kordinaatio taidot laskijoilla täysin hallinnassa, on putkea, pätkää, kumparetta vauhdikasta menoa, pitää vielä hallita kumpareelta alastulossa upeat kierrokset. Niin, tämä on nuoriso laji, hyvä niin harrastus sopii todella hyvin nuorisolle.

• 2viikon loma

Juuri talviolympialaisten väriloisto tekee silmille ja väriaistille hyvää. Värikkäät asusteet, liput ja värilavasteet tämän tekevät.
      Urheiusuoritukset tietysti se päämielenkiinto. Radio Puhe meni tietysti 2 viikoksi pannaan, kun ei nuo selostukset jaksa kiinnostaa.

• katselin kanssa niitä lautalaskioita --ja Suomalaisiakin oli Taisivat päästä jatkoonkin .

• hormonsson

Nykyään arvokisoissa saatu mitali on tilastokelpoinen ja "saatu" vasta kun kaikki dopingnäytteet on tutkittu.
      Vielä Kekkosen aikana kaikki lisäaineet olivat luvallisia. Oli talvikisoja, joissa hiihtäjät saivat ottaa neuvoa antavia. Voimalajeissa mömmöt olivat luvallista kauraa.

• Late Vaan*

Hakulinen joi mustikkasoppaa,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe