Kustannussopimus - kirjailijan provikka

kirjoittavaihminen

Kyselenpä nyt näin anonyymisti, että miten suuri teillä kustannussopimuksen saaneilla on provikka, jonka myydystä kirjasta saatte. Olen kuullut kaikenlaista 5 ja 20% välillä, kirjailijaliitto kai suosittelee, että prosentin pitäisi olla parinkymmenen luokkaa.

Omaa sopimusta tässä syynäilen ja yritän saada sen johonkin lokeroon ;)

84

6382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veepää

      Mulla oli 18% ja se oli pettymys. Liitto suosittaa vähintään 22%. Prossaa isompi pettymys oli se kun kustantaja myi kirjaani vain muutaman kuukauden normihinnalla ja alessa loput, jolloin en saanut mitään. Kustantaja tienasi 35 000, minä 2500.

      • kyselen vain

        onko arktinen banaani kyseessä? siitä puljusta on joskus kuulunut tuollaisia huhuja..

        kusettajakustantajien nimet voisi huoletta laittaa anonyymisti esille, että muut tietävät varoa


    • 18%

      18%. Kyseessä on tietokirja. En ole nimekäs tekijä.

    • matemaatikko--

      Olennaista on, mistä summasta prosentti lasketaan, ei prosentin suuruus.

      • 25%

        Robustos maksaa 25%. Kuulemma sisäpiireissä arvostettu kustantaja, en tunne.


      • fhdgf
        25% kirjoitti:

        Robustos maksaa 25%. Kuulemma sisäpiireissä arvostettu kustantaja, en tunne.

        No ohhoh! Robustoksellahan on varaa. Pienemmät kustantamot vissiin maksavat enemmän. Eräs Tammen kirjailija paljasti kerran blogissaan että hän saa 20%. Eli periaatteessa ihan sen minimin. Nuo 18% on kyllä jo liian alhaisia.


      • ghkghkfgk

        Robustoksella ei ole myyntiä eikä markkinointia ensinkään, joten provikasta huolimatta tulot jäänee kirjailijoilla vaatimattomiksi


    • kirjoittelija1

      Matemaatikko: eiköhän se prosentti lasketa kustantajan hinnasta, eli siitä hinnasta jolla kustantaja myy kirjan kirjakauppiaalle. Tämän kyllä luulisi näkyvän sopimuksessa.

      • er941230

        kirjoittelija1: eiköhän se prosentti lasketa milloin mistäkin summasta. Sen luulisi näkyvän sopimuksessa, mutta tässä keskustelussa se ei näy ja yleensä näissä jorinoissa täällä tuijotetaan vain yhtä asiaa, ei kokonaisuutta.


      • kirjoittelija1
        er941230 kirjoitti:

        kirjoittelija1: eiköhän se prosentti lasketa milloin mistäkin summasta. Sen luulisi näkyvän sopimuksessa, mutta tässä keskustelussa se ei näy ja yleensä näissä jorinoissa täällä tuijotetaan vain yhtä asiaa, ei kokonaisuutta.

        er941230:
        No joo, voipi olla näin. Omassa sopparissani mainitaan, että prosentti lasketaan kustantajan ulosmyyntihinnasta ja jotenkin ajattelin että tämä on loogista muillakin.

        Kustantajahan EI määrittele kirjakauppojen ulosmyyntihintaa, eli kustantaja ei voi maksaa kirjailijalle random-summaa, jonka joku random-kirjakauppa määrittelee. Se on tietysti mahdollista, että kustantajalla on kirjalle olemassa omakustannehinta, johon hän lisää oman ulosmyyntihintansa provision päälle, mutta tilittää kirjailijalle omakustannehinnasta, ei provikallisesta ulosmyyntihinnastaan.

        Eli jos kustantajalle kirjan tekeminen maksaa vaikapa 6e (sis kirjakohtaiset painokulut, mahdolliset taittopalvelut ja kannen tekemiseen liittyvät kustannukset), hän laittaa hintaan 50% provikkaa ja myy kirjaa kirjakauppialle hintaan 12e. Tällöin kirjailija saa 12 eurosta esim 20% provikan. Kirjakauppa voi myydä kirjaa hintaan 30e, mutta tästä summasta kirjailija ei saa enää mitään. Käsitykseni mukaan kirjakauppa on se, joka vetää eniten kotiinpäin.

        Tämä on minun logiikallani, sanokaa jos olette eri mieltä.


      • kirjoittelija1
        kirjoittelija1 kirjoitti:

        er941230:
        No joo, voipi olla näin. Omassa sopparissani mainitaan, että prosentti lasketaan kustantajan ulosmyyntihinnasta ja jotenkin ajattelin että tämä on loogista muillakin.

        Kustantajahan EI määrittele kirjakauppojen ulosmyyntihintaa, eli kustantaja ei voi maksaa kirjailijalle random-summaa, jonka joku random-kirjakauppa määrittelee. Se on tietysti mahdollista, että kustantajalla on kirjalle olemassa omakustannehinta, johon hän lisää oman ulosmyyntihintansa provision päälle, mutta tilittää kirjailijalle omakustannehinnasta, ei provikallisesta ulosmyyntihinnastaan.

        Eli jos kustantajalle kirjan tekeminen maksaa vaikapa 6e (sis kirjakohtaiset painokulut, mahdolliset taittopalvelut ja kannen tekemiseen liittyvät kustannukset), hän laittaa hintaan 50% provikkaa ja myy kirjaa kirjakauppialle hintaan 12e. Tällöin kirjailija saa 12 eurosta esim 20% provikan. Kirjakauppa voi myydä kirjaa hintaan 30e, mutta tästä summasta kirjailija ei saa enää mitään. Käsitykseni mukaan kirjakauppa on se, joka vetää eniten kotiinpäin.

        Tämä on minun logiikallani, sanokaa jos olette eri mieltä.

        ps. en laskenut alv:n osuuksia tähän mukaan, sehän on vielä sotkemassa kuviota...


      • 18%
        kirjoittelija1 kirjoitti:

        er941230:
        No joo, voipi olla näin. Omassa sopparissani mainitaan, että prosentti lasketaan kustantajan ulosmyyntihinnasta ja jotenkin ajattelin että tämä on loogista muillakin.

        Kustantajahan EI määrittele kirjakauppojen ulosmyyntihintaa, eli kustantaja ei voi maksaa kirjailijalle random-summaa, jonka joku random-kirjakauppa määrittelee. Se on tietysti mahdollista, että kustantajalla on kirjalle olemassa omakustannehinta, johon hän lisää oman ulosmyyntihintansa provision päälle, mutta tilittää kirjailijalle omakustannehinnasta, ei provikallisesta ulosmyyntihinnastaan.

        Eli jos kustantajalle kirjan tekeminen maksaa vaikapa 6e (sis kirjakohtaiset painokulut, mahdolliset taittopalvelut ja kannen tekemiseen liittyvät kustannukset), hän laittaa hintaan 50% provikkaa ja myy kirjaa kirjakauppialle hintaan 12e. Tällöin kirjailija saa 12 eurosta esim 20% provikan. Kirjakauppa voi myydä kirjaa hintaan 30e, mutta tästä summasta kirjailija ei saa enää mitään. Käsitykseni mukaan kirjakauppa on se, joka vetää eniten kotiinpäin.

        Tämä on minun logiikallani, sanokaa jos olette eri mieltä.

        Minun sopimuksessani myös kyseessä on ulosmyyntihinta (ALV:ton ulosmyyntihinta).

        Ja tosi on se, että kirjakauppa on se, joka eniten vetää välistä.


      • kirjoittelija1
        18% kirjoitti:

        Minun sopimuksessani myös kyseessä on ulosmyyntihinta (ALV:ton ulosmyyntihinta).

        Ja tosi on se, että kirjakauppa on se, joka eniten vetää välistä.

        Olisi mielenkiintoista kuulla, jos jollain on sellainen soppari, missä provikka maksetaan kustantamon omakustannehinnasta. Sanoisinko, että siinä on vedätetty sitten aika huolella...


    • ekonoomi

      Kuulemma sellainen on yleistymässä, että palkkio maksetaan kustantajan ulosmyyntihinnasta, josta vähennetään kulut. Eli jos ulosmyyntihinta on 10 e, painokulut 5 e, markkinointikulut 2 e, ollaankin 3 eurossa, josta lasketaan 18 % tekijänpalkkiota = 0,54 e / kpl.

      • ei-ekonoomi

        No huh huh, harvinaisen tyhmä pitää olla, jos tuollaisen sopparin menee allekirjoittamaan!


      • ei-ekonoomi
        ei-ekonoomi kirjoitti:

        No huh huh, harvinaisen tyhmä pitää olla, jos tuollaisen sopparin menee allekirjoittamaan!

        Löysinpä vähän kirjailijoiden versioita aiheesta:

        Pasi Ilmari Jääskeläinen: http://pasiilmarijaaskelainen.wordpress.com/2012/04/15/paljastus-siita-kuinka-paljon-kirjailija-todella-tienaa-yhdesta-myydysta-kirjasta/

        Pasi Ilmari Jääskeläinen: http://pasiilmarijaaskelainen.wordpress.com/2011/04/11/hienostunut-kirjailija-ei-edelleenkaan-puhu-myyntiluvuista/

        Elina Rouhiainen: http://www.elinarouhiainen.com/2012/08/making-of-eli-kuinka-kirja-syntyy/#sisältö


      • Sopparila
        ei-ekonoomi kirjoitti:

        Löysinpä vähän kirjailijoiden versioita aiheesta:

        Pasi Ilmari Jääskeläinen: http://pasiilmarijaaskelainen.wordpress.com/2012/04/15/paljastus-siita-kuinka-paljon-kirjailija-todella-tienaa-yhdesta-myydysta-kirjasta/

        Pasi Ilmari Jääskeläinen: http://pasiilmarijaaskelainen.wordpress.com/2011/04/11/hienostunut-kirjailija-ei-edelleenkaan-puhu-myyntiluvuista/

        Elina Rouhiainen: http://www.elinarouhiainen.com/2012/08/making-of-eli-kuinka-kirja-syntyy/#sisältö

        Eli 20 % alvittomasta ulosmyyntihinnasta on ihan hyvä diili esikoiselle.


      • l8o96l89i
        Sopparila kirjoitti:

        Eli 20 % alvittomasta ulosmyyntihinnasta on ihan hyvä diili esikoiselle.

        saahan sellaisesta haaveilla. päälle vielä 90 000 myynnistä


      • Khuijggujvfhkjgh
        l8o96l89i kirjoitti:

        saahan sellaisesta haaveilla. päälle vielä 90 000 myynnistä

        En tajunnut tämän kommentin pointtia...


      • Sopparila
        Khuijggujvfhkjgh kirjoitti:

        En tajunnut tämän kommentin pointtia...

        Jos tarkoitat tuota 90.000 myyntiä, niin en minäkään. Kommentoija ei varmaan ollut lukenut linkitettyjä blogitekstejä.
        Joka tapauksessa kylmää kyytiä tuo kirjabisnes kirjailijan kannalta. Kallis mutta mukava harrastus. Tai no, kallis ja kallis... Kyllä ratsastus taitaa olla vielä kalliimpaa.


      • Khkjjgjkhhkjjjh
        Sopparila kirjoitti:

        Jos tarkoitat tuota 90.000 myyntiä, niin en minäkään. Kommentoija ei varmaan ollut lukenut linkitettyjä blogitekstejä.
        Joka tapauksessa kylmää kyytiä tuo kirjabisnes kirjailijan kannalta. Kallis mutta mukava harrastus. Tai no, kallis ja kallis... Kyllä ratsastus taitaa olla vielä kalliimpaa.

        Joo, ei varmaankaan, eihän tässä ketjussa ole isoista myynneistä puhuttu...

        Kirjoittaminen on minusta aika halpa harrastus, mutta tuskin tästä ammatiksi on, vaikka kustannussopimus olisikin. Tulot ovat nimellisiä, mutta monelle tämä ala on silti iso haave ja tietty niitäkin on, jotka pärjäävät ja onnistuvat tekemään tästä elämäntavan.


    • oillopi9po9

      Älkää nyt kerskuko ymmärtämättömyydellänne! Haaveilkaa vain ja hymiskää 24 % tekijäpalkkioista, joita on unissa!

      • Khhkjhhwdk

        Sittenpä elän todella mukavassa unessa ;D

        Kannattaa sinunkin keskittyä katkeruuden sijaan positiivisiin asioihin, niin voi olla, että sinäkin alat nähdä sellaisia unia, jotka joskus muuttuvat todeksi... ;)


    • Aloittanut

      Ennakkokin vissiin vaihtelee paljon. Mahtaako pienemmät maksaa ollenkaan?

      • Sopparila

        Ei maksa pienemmät tietääkseni ennakkoa esikoiselle. Ei minulla kyllä mikään kovin kattava otanta ole. Eikös ennakon ainoa rooli ole se, että kirjailija saa verotuksen kannalta järkevästi jaettua kirjatulonsa useammalle vuodelle?


    • 10+5

      Ei sillä provikalla ole paljoakaan merkitystä, kun suurimman osan myynti jää pariin sataan. Jos ei saa ennakkoa, kirjailija ei saa itselleen mitään.

    • lhln

      Esikoiskirja ilmestyi vastikään suurella kustantamolla. Kustannussopparin mukaan provikka oli eri kirjatyypeille eri, kovakantiselle se oli 21 %.

      • 98913812093

        Kovakantiselle? Hah!

        Entäs jos kansikuva on nelivärinen tai sivut on kermankeltaiset?


      • thnythy

        Minä luin sen ja siinähän oli kohta, että eri päiviltä sulle maksetaan seuraavasti:
        Maanantai -ei mittään!
        tiistai -ei mitään
        keskiviikko torstai -ei mitään
        lopusta en saa selvää, mutt helmikuun 30. päivä saat 100% provisioin koko kaupan myynnistä!


      • ldjflskjf
        thnythy kirjoitti:

        Minä luin sen ja siinähän oli kohta, että eri päiviltä sulle maksetaan seuraavasti:
        Maanantai -ei mittään!
        tiistai -ei mitään
        keskiviikko torstai -ei mitään
        lopusta en saa selvää, mutt helmikuun 30. päivä saat 100% provisioin koko kaupan myynnistä!

        Minun esikoiseni julkaisi keskisuuri kustantamo ja sopimus oli samanlainen kuin lhln:n. Kovakantinen 21 prosenttia, pokkari vähemmän (sopimus on mapissa, en rupee kaivaan ylös) ja e-kirjasta enemmän.


      • kirjoittavaihminen
        thnythy kirjoitti:

        Minä luin sen ja siinähän oli kohta, että eri päiviltä sulle maksetaan seuraavasti:
        Maanantai -ei mittään!
        tiistai -ei mitään
        keskiviikko torstai -ei mitään
        lopusta en saa selvää, mutt helmikuun 30. päivä saat 100% provisioin koko kaupan myynnistä!

        Apua, mikä teitä ihmisiä täällä vaivaa?!


      • kirjoittavaihminen
        kirjoittavaihminen kirjoitti:

        Apua, mikä teitä ihmisiä täällä vaivaa?!

        Viitaten siis 9891... ja thnythu:n kommentteihin...


      • Mashiach
        kirjoittavaihminen kirjoitti:

        Viitaten siis 9891... ja thnythu:n kommentteihin...

        Kateus se täällä vaivaa...


      • kirjoittavaihminen
        Mashiach kirjoitti:

        Kateus se täällä vaivaa...

        Selvästi!


      • 98913812093
        kirjoittavaihminen kirjoitti:

        Viitaten siis 9891... ja thnythu:n kommentteihin...

        Ei vaivaa muu kuin kustantajien loputon ahneus. Uskomattomia maksuperusteita!


      • kirjiottavaihminen
        98913812093 kirjoitti:

        Ei vaivaa muu kuin kustantajien loputon ahneus. Uskomattomia maksuperusteita!

        Kirjakauppa vetää välistä eniten. Kaikesta ei kannata syyttää kustantajia...


      • E.R.
        ldjflskjf kirjoitti:

        Minun esikoiseni julkaisi keskisuuri kustantamo ja sopimus oli samanlainen kuin lhln:n. Kovakantinen 21 prosenttia, pokkari vähemmän (sopimus on mapissa, en rupee kaivaan ylös) ja e-kirjasta enemmän.

        Outoja naurajia täällä: selvästikään asiasta ei mitään tiedetä, mutta oma sana täytyy sanoa kaikesta huolimatta.

        Mulla on sopimuksessa luvattu palkkiota kovakantisesta ja sähkökirjasta 21 % ja pokkarista ja äänikirjasta 12.


    • Haaa haaa

      Tyhmyys tässä ketjussa vaivaa! Täällä jotkut visertää että 24 % ulosmyyntihinnasta! Hee heeee Vuorinen, Oksanen, eikä Tervokaan saa sellaista sopimusta, elleivät sitten sitoudu valtavaan markkinointityöhän 5-7 kuukautta ympäri Suomen.

      • Hihihiiii

        Sorry, mun sopparissa lukee 22% kustantajan ulosmyyntihinnasta ja olen kyllä ihan tavis, en Oksanen enkä Tervo, koita nyt vaan uskoa.

        Ja ps, tällä palstalla käy myös ihan kirjailijoita, ei vain katkeria ja elämäänsä vihaavia harrastajia.


      • niin sitten lisää
        Hihihiiii kirjoitti:

        Sorry, mun sopparissa lukee 22% kustantajan ulosmyyntihinnasta ja olen kyllä ihan tavis, en Oksanen enkä Tervo, koita nyt vaan uskoa.

        Ja ps, tällä palstalla käy myös ihan kirjailijoita, ei vain katkeria ja elämäänsä vihaavia harrastajia.

        Älä viitti valehdella noin alkeellisesti!
        Ensinnäkin kustantaja ei maksa sulle alv- istaan mitään provikkaa! Siinä lukee tasan tarkkaan aina arvonlisäverottomasta hinnasta! Miksi se maksaisi sulle provikaaa maksamastaan verosta? Haaa haaaa

        Toiseksi miksi kustantaja maksaisi esikoisesta 4-6 % yksikköä alan sopimuksista yli? Sellainen kustantaja ei ole sitten pystyssä ensi vuonna.

        Crime- clubin osakkuusjäsenet saavat 22 % ja ostavat lisää osuuksia osalla. Se lukee sopimuksessa. Samalla he sitoutuvat markkinointiin tarkkaan määritetyissä paikoissa, messuilla ja tapahtumissa korvauksetta.
        Nyt sitten keksi lisää jotakin joka naurattaa meitä, joilla on tuo sopimus.


      • joopas joo.....
        niin sitten lisää kirjoitti:

        Älä viitti valehdella noin alkeellisesti!
        Ensinnäkin kustantaja ei maksa sulle alv- istaan mitään provikkaa! Siinä lukee tasan tarkkaan aina arvonlisäverottomasta hinnasta! Miksi se maksaisi sulle provikaaa maksamastaan verosta? Haaa haaaa

        Toiseksi miksi kustantaja maksaisi esikoisesta 4-6 % yksikköä alan sopimuksista yli? Sellainen kustantaja ei ole sitten pystyssä ensi vuonna.

        Crime- clubin osakkuusjäsenet saavat 22 % ja ostavat lisää osuuksia osalla. Se lukee sopimuksessa. Samalla he sitoutuvat markkinointiin tarkkaan määritetyissä paikoissa, messuilla ja tapahtumissa korvauksetta.
        Nyt sitten keksi lisää jotakin joka naurattaa meitä, joilla on tuo sopimus.

        Anteeksi epätarkkuus, tarkoitan kustantajan ulosmyyntihinnalla ALVITONTA hintaa. Siinä olet oikeassa. Olen koko ajan puhunut ulosmyyntihinnasta ja oletin että täällä ymmärretään että alvin osuus ei IKINÄ kuulu laskukaavaan mukaan.

        Toiseksi: ei, en tiedä miksi kustantamo maksaa minulle mainitsemaani provikkaa, johon olen varsin tyytyväinen. Kustantamokin on tietääkseni ollut olemassa jo tovin, joten kaipa he tietävät mitä tekevät.

        En näe mitään järjellistä syytä miksi tulisin tänne palstoille asiasta valehtelemaan.

        Crime -clubista en tiedä mitään joten en pysty tuohon kommentoimaan.


    • Wtf?

      Mikä tässä on ongelma? Kommentoija A ei usko että kommentoija B:llä on kustannussopimus jossa tietty provikka?

      Ja haloo, onko täällä oikeasti muka joku jonka sopparin mukaan provikka maksetaan jostakin muusta summasta kuin kustantajan (alvittomasta) ulosmyyntihinnasta?

    • scarabaeus

      niinpä, ja kuka muka uskoisi, että täällä
      jotkut kirjailijat
      kävisivät kirjoittelemassa jostain alvittomista

      ???

      .......... no en mie ainakaan................. > bufuffff !!!!!!!!!!!!!

      • Wtf?

        Jep, kustannussopimuksen jälkeen ihmisestä tulee yli-ihminen joka ei enää käy nettipalstoilla. Oikeasti myöskään Suomessa ei ole yhtään kirjailijaa, koska kustannussopimus on mahdoton saada. Kukaan ei myöskään oikeasti saa kirjoittamisesta rahaa.

        ;D


      • fazerina

        Ei tässä mitään uskomatonta ole mielestäni kerrottu. Tällaisia keskusteluja saisi olla enemmänkin.


    • fazerina

      Onko kenelläkään kokemusta sopimusneuvottelusta kustantajan kanssa?

      • Kirjoittavaihminen

        Itselläni ei ole, hyväksyin sopparin sellaisena kun se eteen lykättiin. Tuttu kertoi yrittäneensä korottaa surkeaa provikkaa mutta kustantamossa oli todettu että ei onnistu. Kilpailuttamistakin voi kuulemma kokeilla jos kässäri on useammassa paikassa tyrkyllä.


      • fazerina
        Kirjoittavaihminen kirjoitti:

        Itselläni ei ole, hyväksyin sopparin sellaisena kun se eteen lykättiin. Tuttu kertoi yrittäneensä korottaa surkeaa provikkaa mutta kustantamossa oli todettu että ei onnistu. Kilpailuttamistakin voi kuulemma kokeilla jos kässäri on useammassa paikassa tyrkyllä.

        Eipä ole kokemusta, mutta aika pahalta kuulostaa, jos ennakkoa ei makseta (onko todella näin?). Todennäköisesti hommasta ei hanki silloin killinkiäkään enkä itse periaatteesta tuollaista sopparia allekirjoittaisi. Provikka on vain yksi osa kokonaisuutta. Perehtymistä vaatii, että ymmärtää mitä sopimus osapuolille tuo, mitä sopimus rivi riviltä tarkoittaa. Ainakin sellaisen neuvottelun varaan itselleni, jos niin pitkälle pääsen.


      • Kirjoittavaihminen
        fazerina kirjoitti:

        Eipä ole kokemusta, mutta aika pahalta kuulostaa, jos ennakkoa ei makseta (onko todella näin?). Todennäköisesti hommasta ei hanki silloin killinkiäkään enkä itse periaatteesta tuollaista sopparia allekirjoittaisi. Provikka on vain yksi osa kokonaisuutta. Perehtymistä vaatii, että ymmärtää mitä sopimus osapuolille tuo, mitä sopimus rivi riviltä tarkoittaa. Ainakin sellaisen neuvottelun varaan itselleni, jos niin pitkälle pääsen.

        Toisaalta monella ekaa sopparia kirjoittavalla on vaan hätä pistää nimi ihan mihin tahansa paperiin, että kirja vaan julkaistaisiin. Myönnän että en itsekään harkinnut kilpailuttamista tai neuvotteluja, tosin olin soppariin ihan tyytyväinen, mutta luulen että olisin siinä innossa allekirjoittanut vaikka palasen vessapaperia;)

        Näistä asioista kyllä kerrotaan ja infotaan todella vähän missään ja tietty sen ymmärtää, ovathan ne luottamuksellisia asioita, eikä monikaan varmaan huutele huonoista sopimuksistaan...


      • fazerina
        Kirjoittavaihminen kirjoitti:

        Toisaalta monella ekaa sopparia kirjoittavalla on vaan hätä pistää nimi ihan mihin tahansa paperiin, että kirja vaan julkaistaisiin. Myönnän että en itsekään harkinnut kilpailuttamista tai neuvotteluja, tosin olin soppariin ihan tyytyväinen, mutta luulen että olisin siinä innossa allekirjoittanut vaikka palasen vessapaperia;)

        Näistä asioista kyllä kerrotaan ja infotaan todella vähän missään ja tietty sen ymmärtää, ovathan ne luottamuksellisia asioita, eikä monikaan varmaan huutele huonoista sopimuksistaan...

        Näinhän se varmasti on varsinkin, jos takana on pino hylsykirjeitä, alkaa huonokin soppari kenties kiinnostaa, koska työ on joka tapauksessa tehty. Toisaalta tulot tulevat joka tapauksessa suurimmalle osalle apurahoista ja muista töistä.


      • Kirjoittavaihminen
        fazerina kirjoitti:

        Näinhän se varmasti on varsinkin, jos takana on pino hylsykirjeitä, alkaa huonokin soppari kenties kiinnostaa, koska työ on joka tapauksessa tehty. Toisaalta tulot tulevat joka tapauksessa suurimmalle osalle apurahoista ja muista töistä.

        Näinpä just, en ollut tiennyt että apurahoja oikeasti myönnetään niin paljon, vaikka ei niitä silti riitä kaikille niin kuin ei niitä soppareitakaan. Aika moni hyvä käsikirjoitus jää varmasti pöytälaatikkoon. Kyllä kustannusmaailma vähän villi länsi tuntuu olevan, tässäkin keskustelussa (siltä osin kun se on ollut asiallista) käynyt ilmi että noi prosentitkin vaihtelee tosi paljon, jokaisessa talossa vähän eri systeemit.


      • fazerina
        Kirjoittavaihminen kirjoitti:

        Näinpä just, en ollut tiennyt että apurahoja oikeasti myönnetään niin paljon, vaikka ei niitä silti riitä kaikille niin kuin ei niitä soppareitakaan. Aika moni hyvä käsikirjoitus jää varmasti pöytälaatikkoon. Kyllä kustannusmaailma vähän villi länsi tuntuu olevan, tässäkin keskustelussa (siltä osin kun se on ollut asiallista) käynyt ilmi että noi prosentitkin vaihtelee tosi paljon, jokaisessa talossa vähän eri systeemit.

        On puhuttu 17-25% provikoista vuosien varrella, mutta sehän ei ole koko totuus, sillä muutkin pykälät vaihtelevat kustantamojen resursseista puhumattakaan. Jostain muistan lukeneeni, että Kirjailijaliiton juristilta saa neuvontaa, vaikka ei kuuluisikaan liittoon.

        Sopimuksista puhuminen on hankalaa, koska kustantamojen kannattavuus on heikkoa, kirjailijatkin tämän ymmärtävät. Kuitenkaan en periaatteesta tekisi ihan ilmaista työtä, ainakin ennakot on maksettava.


      • Kirjoittava.....
        fazerina kirjoitti:

        On puhuttu 17-25% provikoista vuosien varrella, mutta sehän ei ole koko totuus, sillä muutkin pykälät vaihtelevat kustantamojen resursseista puhumattakaan. Jostain muistan lukeneeni, että Kirjailijaliiton juristilta saa neuvontaa, vaikka ei kuuluisikaan liittoon.

        Sopimuksista puhuminen on hankalaa, koska kustantamojen kannattavuus on heikkoa, kirjailijatkin tämän ymmärtävät. Kuitenkaan en periaatteesta tekisi ihan ilmaista työtä, ainakin ennakot on maksettava.

        Ennakko on tietysti ainoa taattu tulo, mikä kirjasta voidaan luvata. Hyvästä provikasta on hyötyä vasta sitten jos kirja oikeasti myy edes kohtuullisesti. Enemmän kuin ennakosta ja provikasta olisin huolissani siitä, että suulliset lupaukset eivät välttämättä pidä ja moni voi erehtyä luulemaan että myönteinen päätös tai edes sopimus olisi tae mistään. Sopimuksessakin voi mun käsittääkseni olla takaraja jonka jälkeen se raukeaa ja kirjailija venailee ja jää lopulta nuolemaan näppejä.


    • ja sovitaan 24 %

      Ei tiedetä crime- osuuskunnasta ja kuitenkin on niin kovaa neuvoteltu sopimuksia
      ja paperia laatikot täynnä!!?
      Crime Culb on kirjoittajien, siis kovien kirjoittajien, Tervo, Nykänen, Tuuri, Silpä, Oksanen, Vuorinen .... jne... jne... osuuskunta, joka erikoistunut rikos- ja jännityskirjaisuuteen ja sen kustantamiseen.
      Meno minimoitu ja kirjoittajapalkkiot maksimoitu. Lukekaa ja ottakaa selvää, ettei tule näin nolostuttavaa tilannetta!

      • fazerian

        Mistä olet tällaista tietoa saanut? Sopimukset ovat yleensä liikesalaisuuksia eikä niistä kerrota ulkopuolisille, mutta ammattiliitoista saa tietoa perusperiaatteista.


      • fazerina

        Tarkoitat varmaankin Crime Time - osuuskuntaa. Olen lukenut useita juttuja siitä, mutta ei ole kerrottu sopimusten tarkasta sisällöstä.


      • Kirjoitavaihminen

        En jaksa nyt provosoitua, täällä on ihan asiallinen keskustelu joten mene muualle sekoamaan :) kiitos.


      • Alek Stenwalli
        Kirjoitavaihminen kirjoitti:

        En jaksa nyt provosoitua, täällä on ihan asiallinen keskustelu joten mene muualle sekoamaan :) kiitos.

        Se johtuu siitä, että sulta loppuu tieto, kokemus ja älyllisyys tähän soppaasi.


      • Ki.....
        Alek Stenwalli kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että sulta loppuu tieto, kokemus ja älyllisyys tähän soppaasi.

        Joo ihan miten vaan, hyvää jatkoa sulle ja kirjailijaurallesi :)


    • Faktoja, ei huhuja

      Crime Time maksaa kirjoista osakkailleen aika lailla enemmän kuin 24%, sehän on osuuskunta, toisaalta kirjailija maksaa itse myös kaikki kulut, ja tästä syystä köyhän esikoiskirjailijan ei kannata siitä edes haaveilla, koska liittyminen vaatii investointia. Normaaleilla kustantajilla prosentti vaihtelee 18 % (erityisesti lanu-kirjat) ja 22% välillä, sitten näille best seller -kirjailijoille maksetaan jo 25% ja päällekin. Jos kustantaja yrittää tarjota lanu-kirjasta alle 18%, on syytä kieltäytyä. Aikuisten kaunosta pitäisi saada vähintään 21%.

      • fazerina

        Kiitos näistä tiedoista.


      • Kirjoittavaihminen

        Kiitos faktoista :) Tuo Crime Time on tosiaan mulle vieras juttu, mutta mielenkiintoista kuulla. Nuo muut provikat on sitä luokkaa kuin olen ounastellutkin, ja mitä tässä keskustelussa on tullut ilmi.


      • Antero Jotuni

        Osuuskunnassa ei ole osakkaita, vaan osuuden haltijoita.
        Päästessäsi CT:n sinä ostat, eli maksat osuuksistasi ja maksat provikasta osuuksia lisää itsellesi. Se hyöty tulee vasta tilikauden lopussa, kun liikevaihdosta on vähennetty kaikki kulut pois ja katsotaan mitä jää osuuksien mukaan jaettavasi.
        En nyt viitsi katsoa PRH:n maksulliselta sivuilta mitä oli 2012 vuoden osuusjako euroina, mutta se oli huomattava, koska liikevoitto oli CT:llä suuri.
        On varakkaita kirjailijoita,kuten Sipilä, Oksanen ja Tuuri, jotka eivät ota sopimusprovisiota lainkaan, van kuittaavat tilikaudesta omistamiensa osuuksien mukaan jaetun katteen.
        Sinun ei kannata täällä pikkutytöille leveillä "tiedoillasi", kun ne eivät ole tietoja!


      • fazerina
        Antero Jotuni kirjoitti:

        Osuuskunnassa ei ole osakkaita, vaan osuuden haltijoita.
        Päästessäsi CT:n sinä ostat, eli maksat osuuksistasi ja maksat provikasta osuuksia lisää itsellesi. Se hyöty tulee vasta tilikauden lopussa, kun liikevaihdosta on vähennetty kaikki kulut pois ja katsotaan mitä jää osuuksien mukaan jaettavasi.
        En nyt viitsi katsoa PRH:n maksulliselta sivuilta mitä oli 2012 vuoden osuusjako euroina, mutta se oli huomattava, koska liikevoitto oli CT:llä suuri.
        On varakkaita kirjailijoita,kuten Sipilä, Oksanen ja Tuuri, jotka eivät ota sopimusprovisiota lainkaan, van kuittaavat tilikaudesta omistamiensa osuuksien mukaan jaetun katteen.
        Sinun ei kannata täällä pikkutytöille leveillä "tiedoillasi", kun ne eivät ole tietoja!

        Oksanen ja Tuuri eivät ole julkaisseet Crime Timelta mitään vai ovatko?


      • iu7k8ik
        fazerina kirjoitti:

        Oksanen ja Tuuri eivät ole julkaisseet Crime Timelta mitään vai ovatko?

        Omistavat kuitenkin osuuksia kertoo PRH. Sillälailla ansaitsee toisten kirjailijoiden tekemisestä. Koko ideahan on Harri Nykäsen ja Jouni tervon tapa kupata jo tunnettuja kirjoittajia.


      • fazerina
        iu7k8ik kirjoitti:

        Omistavat kuitenkin osuuksia kertoo PRH. Sillälailla ansaitsee toisten kirjailijoiden tekemisestä. Koko ideahan on Harri Nykäsen ja Jouni tervon tapa kupata jo tunnettuja kirjoittajia.

        Onko Pulizer Oy torpannut sun kässärin vai mistä on kyse?


      • fazerina
        fazerina kirjoitti:

        Onko Pulizer Oy torpannut sun kässärin vai mistä on kyse?

        Siis Pulitzer.


      • i8989o89o
        fazerina kirjoitti:

        Siis Pulitzer.

        Tietysti! Sultahan ei kässäriä koskaan tulekaan?


    • Novelman

      Eivät ole.

    • fazerina

      Faktoja, ei huhuja, millaisista summista Crime Time -osuuskunnan alkuinvestoinneissa on kyse, satutko tietämään? Tuskin sinne esikoiskirjailijoita edes otettaisiin, vaikka varallisuutta löytyisikin, mutta muuten vain kiinnostaisi tietää.

      • Khhkjhkjhkjhkjhjkh

        Onhan näitä osuuskuntia sit myös esim Osuuskumma. Siinä vähän eri rahat kun yllämainitussa, kun on marginaalin kirjallisuuden piirissä pyörivä.


      • fazerina
        Khhkjhkjhkjhkjhjkh kirjoitti:

        Onhan näitä osuuskuntia sit myös esim Osuuskumma. Siinä vähän eri rahat kun yllämainitussa, kun on marginaalin kirjallisuuden piirissä pyörivä.

        Ja runouden puolella Poesia.


    • Eetee

      Banaani ei maksa velkojaan. Olen odottanut rahojani jo kolmatta vuotta.
      Huijarilafka

      • SirkkoJapilä

        Laita mopojengi perimään.

        Samalla saat aineistoa seuraavaan rikosaiheiseen kirjaasi. Dekkarit myy.


    • fgdfghfgh

      Kahdesta tietokirjastani sain pikkukustantajalta (yhden hengen, luulen) 20%. Se oli aika matala tekijänpalkkio, kun ottaa huomioon, että olin molemmat kirjat aikaisemmin julkaissut itse ja ne olivat valmiina pdf-muodossa sen kun tulostaa ja sitoa ja myydä. Ihan kiva pikku projekti se oli kyllä molemmille osapuolille. Helposti löydettävä kohderyhmä. Harmi, että kustantaja jäi eläkkeelle. Nyt kirjojani ei kustanna kukaan. Olin kuvitellut, että seuraavatkin kirjat myisivät heidän kauttaan. En koskaan saanut mitään myyntilukuja paperilla muuta kuin kokonaismäärän ja provikkasumman. Maksu oli myyntiä seuraavan vuoden toukokuun loppuun mennessä ja aina maksu tuli ajallaan. Ihanan helppo liikesuhde.

    • Ensikki

      Kuinka suuri se ennakko voisi olla romaanin käsikirjoituksesta?
      Olisi mielenkiintoista tietää.

      • rivienvälistä

        Ennakkoja maksetaan kyllä, mutta vain tapauksessa jossa esim olet jo nimekäs kirjailija tai kirjasi on vaikkapa julkaistu aiemmin jollain muulla kielellä. En ole kuullut muista tapauksista eikä minullekaan ennakkoa tarjottu, se perus 20% josta on nyt sitten poikinut tähän mennessä noin 1500 eur myynneistä. Yhtä juhlaa. Silti pakko kirjoittaa, ei sille mitään mahda.


      • kirjoituskone

        Höpö höpö. Sain esikoisestani ennakon, vaikka minulla ei ollut (eikä edelleen suuremmin ole) nimeä tai mainetta, kunniaakin vain kohtuullisesti. Ennakon suuruus oli normikuukausipalkan luokkaa.

        Myös seuraavasta kirjastani sain ennakon, vuosi esikoisen jälkeen. Sentilleen saman summan. Kyseessä isohko talo. Toki ennakon suuruus on riippuvainen painosmäärästä ja myyntiodotuksista.

        Rikastumaan en ole vielä päässyt, pakko käydä töissä kuten muutkin kuolevaiset.


      • Anonyymi
        kirjoituskone kirjoitti:

        Höpö höpö. Sain esikoisestani ennakon, vaikka minulla ei ollut (eikä edelleen suuremmin ole) nimeä tai mainetta, kunniaakin vain kohtuullisesti. Ennakon suuruus oli normikuukausipalkan luokkaa.

        Myös seuraavasta kirjastani sain ennakon, vuosi esikoisen jälkeen. Sentilleen saman summan. Kyseessä isohko talo. Toki ennakon suuruus on riippuvainen painosmäärästä ja myyntiodotuksista.

        Rikastumaan en ole vielä päässyt, pakko käydä töissä kuten muutkin kuolevaiset.

        tyhmä metsuri kysyy? kirjoitin kirjan v 2006 vein luvettavaksi yhden naisen pienkustantamoon, en ymmärtänyt mistään sopimuksista, hän oli painattanut kirjani jolloin huomasin niitä olevan myynnissä, mitään en saanut en edes tietoja painatusmääristä, kyyti oli kylmää jos rohkenin asiasta kysellä, ostin itselleni kaupasta muutaman kirjan muistoksi itselleni, kirjoja on varmaan painettu paljon koska kaikissa kirjastoissa joissa olen käynyt on tämä teos, Kysyn onko minulla mitään oikeuksia kirjaani tämä kustannus toimi on lopetettu mutta kirjaa myydään vieläkin netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tyhmä metsuri kysyy? kirjoitin kirjan v 2006 vein luvettavaksi yhden naisen pienkustantamoon, en ymmärtänyt mistään sopimuksista, hän oli painattanut kirjani jolloin huomasin niitä olevan myynnissä, mitään en saanut en edes tietoja painatusmääristä, kyyti oli kylmää jos rohkenin asiasta kysellä, ostin itselleni kaupasta muutaman kirjan muistoksi itselleni, kirjoja on varmaan painettu paljon koska kaikissa kirjastoissa joissa olen käynyt on tämä teos, Kysyn onko minulla mitään oikeuksia kirjaani tämä kustannus toimi on lopetettu mutta kirjaa myydään vieläkin netissä.

        pyydän vastausta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tyhmä metsuri kysyy? kirjoitin kirjan v 2006 vein luvettavaksi yhden naisen pienkustantamoon, en ymmärtänyt mistään sopimuksista, hän oli painattanut kirjani jolloin huomasin niitä olevan myynnissä, mitään en saanut en edes tietoja painatusmääristä, kyyti oli kylmää jos rohkenin asiasta kysellä, ostin itselleni kaupasta muutaman kirjan muistoksi itselleni, kirjoja on varmaan painettu paljon koska kaikissa kirjastoissa joissa olen käynyt on tämä teos, Kysyn onko minulla mitään oikeuksia kirjaani tämä kustannus toimi on lopetettu mutta kirjaa myydään vieläkin netissä.

        kuinka on


    • Anonyymi

      Kirjailijan toimeentulo on ihan arvoitus minulle.

      Miten kirjailijan verotus menee? Mistä vero määräytyy? Sehän on ihan sattumankauppaa, kuinka kirjoja menee kaupaksi ja kuinka paljon kirjailija tuloja saa.

      Ja onko apuraha sellaista, josta on maksettava joku vero? Lahjavero?

    • Anonyymi

      Eräs blogi kirjoittaa, että kirjailijan käteen jää keskimäärin 10 % kirjan myyntihinnasta. Se tarkoittaa, että 30 € maksavasta kirjasta kirjailijalle tilitetään vain 3 €. Lainauskorvauksia kirjailija saa 26 senttiä per laina eli 12 kirjalainaa tuottaa kirjailijalle saman verran tuloja kuin 1 myyty kovakantinen kirja.

      Siis aivan järkyttävää!

      Kirjailijahan sen kirjan päästään on tempaissut, eikä se kustantamo. Kustantamo kuitenkin saa kirjasta enempi kuin teoksen isä!

      • Anonyymi

        Kannattaa tienata elämisensä jostain muusta kuin kirjoittamisesta ja jättää ne käsikirjoituksensa suosiolla pöytälaatikkoon ja perikunnalle. niin ei tarvi repiä pelihousujaan. Se, että joku kustantamo käärii tuotoksista paremman hyödyn kuin kirjailija itse, ketuttaa vähemmän perillisiä, koska he eivät ole itse niitä kässäreitä kirjoittaneet. 😄


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe