Leski kokee omistavansa kaiken

Lesket reiluja?

Ilmeisesti tyypillinen ongelmakohta on, että kuolinpesissä leski kokee jos ei laillisesti niin ainakin nimellisesti omistavansa kaiken. Jokainen kokee arkana aiheensa vaatia perillisen osuuttaan, ellei leski ole viisas ja sitä itse ilman pyytämisiä/vaatimisia tee.

Ilmeisen harvinainen tilanne, että leski haluaa pelata avoimin kortein ja ajatella jälkeläisien oikeutta saada hyvitys oman vanhempansa menetyksestä. Aina vain puhutaan leskien oikeuksista. Harvoin kuuluu julkisen sanan vetoavan jälkeläisen oikeuksiin vanhempansa menetettyä.

Sama ongelma meillä. Kuolinpesä ollut jakamatta vuosikymmeniä ja välimme täysin tulehtuneet. Ja kukin kokee oikeudenmukaisuuden toisin. Jako pitäisi tehdä HETI, jotta tällainen tulehtuminen ei tapahtuisi. ALkaa kaikenlainen vitkuttelu ja juonittelu, puolien haku, salaa-antamiset ja jonkun osapuolen syyllistäminen.

Erittäin epätervettä!

61

1029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -erkki

      >>Ilmeisen harvinainen tilanne, että leski haluaa pelata avoimin kortein ja ajatella jälkeläisien oikeutta saada hyvitys oman vanhempansa menetyksestä.

    • LastenOikeuddet

      Tyypillinen vastaus tod.näköisimmin leskeltä. Miksi on niin, että ne nuoret elämänsä alussa olevat lapset sitten ovat muka vähempiarvoisia perinnön suhteen, kuin aikuinen nainen/mies - jolle puoliso ei kuitenkaan ole omaa lihaa ja verta, kuten lapsille.

      Rintaperillisethän ainoastaan perii, mutta usein pelkästään paperilla.

      Onko se OIKEIN???

      NO EI OLE!

    • leski

      Ja lesken pitäisi luopua kodistaankin vielä puolison menettämisen lisäksi?

      • Älähän kärjistä...

        On todellakin leskiä joilla on asunnoksi kelpaava koti, on ylimääräinen omakotitalo, on mökki, on sijoituksia jne..
        Omaisuutta 200000€ joten vainajan 200000€ polttelee niin ettei rintaperillisille halua antaa edes verojen maksuun mitään.

        Esittämäni tapauksessa oli hallintaoikeustestamentti mutta leski tappeli 7 vuotta jotta lakiosaa vaatineet perilliset eivät saisi laillista osuuttaan.
        Perustelunaan oli että ette ole tehneet mitään omaisuuden eteen.

        Tämäkös se sitten on oikein? Lesken oma varallisuus 200000€ ei ilmeisesti riitä kohtuulliseen elämiseen.
        Perillisinä oli peräti 4 vasta aikuisiän kynnyksellä olevaa perillistä, eivätkö he tarvitse apuja elämän alkutaipaleella, perheen ja kodin perustamiseen?

        Ps. minäkin olen leski, ajattelen kaikessa lasteni etua.


      • sipooo87778
        Älähän kärjistä... kirjoitti:

        On todellakin leskiä joilla on asunnoksi kelpaava koti, on ylimääräinen omakotitalo, on mökki, on sijoituksia jne..
        Omaisuutta 200000€ joten vainajan 200000€ polttelee niin ettei rintaperillisille halua antaa edes verojen maksuun mitään.

        Esittämäni tapauksessa oli hallintaoikeustestamentti mutta leski tappeli 7 vuotta jotta lakiosaa vaatineet perilliset eivät saisi laillista osuuttaan.
        Perustelunaan oli että ette ole tehneet mitään omaisuuden eteen.

        Tämäkös se sitten on oikein? Lesken oma varallisuus 200000€ ei ilmeisesti riitä kohtuulliseen elämiseen.
        Perillisinä oli peräti 4 vasta aikuisiän kynnyksellä olevaa perillistä, eivätkö he tarvitse apuja elämän alkutaipaleella, perheen ja kodin perustamiseen?

        Ps. minäkin olen leski, ajattelen kaikessa lasteni etua.

        Juu, mutta on se omituista, että ne perilliset" on lain suojassa vaatimassa jotain itselleen ja vielä toisen vanhemman eläessä.
        En voi ymmärtää tätä. miten joku kehtaa? Miten tehty laki, jonka mukaan lapset voi näin toimia?
        Ku ne vanhukset on omaisuutensa hankkineet, niin, ei siinä kenekään tarvi tulla siihen puuttumaan.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • -erkki
        Älähän kärjistä... kirjoitti:

        On todellakin leskiä joilla on asunnoksi kelpaava koti, on ylimääräinen omakotitalo, on mökki, on sijoituksia jne..
        Omaisuutta 200000€ joten vainajan 200000€ polttelee niin ettei rintaperillisille halua antaa edes verojen maksuun mitään.

        Esittämäni tapauksessa oli hallintaoikeustestamentti mutta leski tappeli 7 vuotta jotta lakiosaa vaatineet perilliset eivät saisi laillista osuuttaan.
        Perustelunaan oli että ette ole tehneet mitään omaisuuden eteen.

        Tämäkös se sitten on oikein? Lesken oma varallisuus 200000€ ei ilmeisesti riitä kohtuulliseen elämiseen.
        Perillisinä oli peräti 4 vasta aikuisiän kynnyksellä olevaa perillistä, eivätkö he tarvitse apuja elämän alkutaipaleella, perheen ja kodin perustamiseen?

        Ps. minäkin olen leski, ajattelen kaikessa lasteni etua.

        Kukahan kärjistää. Sinun kertomiasi leskiä on kovin pieni vähemmistö, joten kun tällaisella leskellä ratsastat, niin juuri sinä kärjistät.

        Toki kohtuullista olisi, että jos varoja on noinkin runsaasti, leski avustaisi ainakin perillisten perintöverojen maksamisessa. Mutta jos on vain asunto, niin eipä siitä avustuksia ole nyhdettävissä.

        >>Lesken oma varallisuus 200000€ ei ilmeisesti riitä kohtuulliseen elämiseen.
        Perillisinä oli peräti 4


      • huuhhh

        Ja kukaan ei puhunut kodin menettämisestä mitään. Nää lesket näköjään kärjistää aina asiat.


    • Mineato-&

      en kyllä ikinä itse puhuisi mitään sellaista että mulle mulle" jotakin, en julkeaisi sanallakaan sanoo mitää. Jos se leski noin kokee kuin esimerkissä joku sanoo, olkoot sit niin, vai miten muut ajattelette? loukkaavaa.

    • hampi12

      aiheesta tehty laki on vääränlainen!

      • kuvallehtti

        Niinpä, miks sitä lakia ei ole tehty niin, että puolison kuoltua kaikki jää leskelle, heidänhän kaikki on.


      • 4324234
        kuvallehtti kirjoitti:

        Niinpä, miks sitä lakia ei ole tehty niin, että puolison kuoltua kaikki jää leskelle, heidänhän kaikki on.

        Yleensä sitä omaisuutta hankitaan juurikin lasten tulevaisuuden turvaamiseksi. Peruselmäminen turvataan leskeneläkkeellä ja lesken omilla tuloilla.

        Miten itsekästä ajattelua taas.


      • -erkki
        4324234 kirjoitti:

        Yleensä sitä omaisuutta hankitaan juurikin lasten tulevaisuuden turvaamiseksi. Peruselmäminen turvataan leskeneläkkeellä ja lesken omilla tuloilla.

        Miten itsekästä ajattelua taas.

        Kukahan se itsekäs oikein onkaan? Ahneet lapset katsovat, että vanhempien velvollisuus on kerätä omaisuutta lapsiaan varten ja ovat heti haaskalla, kun toinen kuolee.

        Tällaiset lapset sietäisivät jäävän perinnöttä. Oikeutta lakiosaan ei kovin monessa maassa Suomen lisäksi ole ja täälläkin tuo oikeus on viime aikoina asetettu kyseenalaiseksi.

        Jos vanhemmat ovat omaisuutensa lapsiaan varten hankkineet, niin miksi vanhemmat eivät saisi vapaasti määrätä siitä? Jos tahtovat sen kaikille lapsilleen aikanaan jakaa, niin tekisivät lastensa hyväksi testamentin. Mutta jos eivät halua näin tehdä, voisivat jättää omaisuutensa kenelle parhaaksi katsovat.


      • 87868
        kuvallehtti kirjoitti:

        Niinpä, miks sitä lakia ei ole tehty niin, että puolison kuoltua kaikki jää leskelle, heidänhän kaikki on.

        Omaisuus on tarkoitettu lasten elämän turvaamiseksi. Ahneet lesket toki tulkitsee toisin.


      • Lapsienturvalaki
        kuvallehtti kirjoitti:

        Niinpä, miks sitä lakia ei ole tehty niin, että puolison kuoltua kaikki jää leskelle, heidänhän kaikki on.

        Juuri siksi, koska on tunnettua, että lesket käyvät ahneeksi.


      • kukamitä
        87868 kirjoitti:

        Omaisuus on tarkoitettu lasten elämän turvaamiseksi. Ahneet lesket toki tulkitsee toisin.

        Eikö ne lapset sitten ole lesken lapsia? Aikanaan saavat perinnön.


    • ansku imatralta

      "
      Erittäin epätervettä! "
      Miten niin?
      Lesken ja hänen puolisonsa hamkkimia rahoja ne on!
      Ole sinä hiljaa.

    • Ahneitako

      Se on nää suuret ikäluokat, jotka kitisee tod.näköisesti. Ne on tottuneet olemaan saamapuolella melkein asiassa kuin asiassa. Järkänneet itselleen kivoja lakeja ja kivat eläkkeet jne, kuten Korkman toteaa.

      Jotenkin tuo sukupolvi on kovin epähanakka auttamaan lapsiaan pyyteettömästi, ilman aneluja. Heidän äitiensä ja isiensä sukupolvi kävi sotaa ja äitinsä auttoivat lapsiaan hyvinkin uhrautuen, kotia hoitaen. Itse.

      Seuraava sukupolvi nousi barrikaadeille ja vaativat sitä sun tätä. Feminismi ja naisella on oikeus -sukupolvi astui vaatimaan kaikenmaailman oikeuksia.

      Tuo sukupolvi rappeutti perheet. Lapset laitettiin pois silmistä muiden hoidettavaksi. Itse päästiin tekemään ''uraa'', usein vähäiselläkin koulutuksella (mitä ei nykyään olisi mahdollista). Omat vanhemmat laitettiin laitoksiin kuin säilöön.

      Niin. Jotenkin on vain hyvä jatke sille, että tämä sukupolvi on myös perin ahne, mitä tulee omaisuuteen puolison kuollessa. Lapset pärjätköön omillaan, sopii heidän ajatuksiinsa. Ikäänkuin he eivät olisi saaneet pyyteettömästi apua omilta vanhemmiltan. Hyvin se unohtuu, ne perintömetsät ja perintöpellot.

      Muutenkin kyseinen sukupolvi on onnistunut syyllistämään seuraavan sukupolven ja mitätöimään heidän osaamisensa. Ehkä se huolenpito / syyllisyys - on sitten osoitettu seuraavalle sukupolvelle. Lapsenlapsethan ovat sitten superia kaikessa.

      Tyypillistä. ;)

      • Angervo1

        Just niin. Ajattelet juuri kuten minä. Toivon, että nyt oman äitini leskeyden myötä päänsä nostanut itsekkyys ja pärjäämisenpelosta kumpuava järkyttävä rahanahneus joskus loppuu.

        Ovathan he ensimmäinen sukupolvi, jolle on tullut perintönä muutakin kuin hopealusikka tai maljakko. Itsekkäitä ovat. Olisikin mielenkiintoista, nähdä tutkimus itä mikä sukupolvi on oikeasti se, joka on kärsinyt eniten. Itse elän kolmatta taloudellista lama-aikaa ja rahasta on yrittäjänä koko ajan pulaa. Meidän 60-luvulla syntyneiden elämä on toisella tavalla rasittavaa kuin pula-ajan pikkulapislla. Palkkaa en joka kuukausi saa ja äitini on huolissaan kun saa 2500 euroa perhe-eläkettä. Enemmän kuin minä koskaan palkkaa.

        Meillä itse en ole vaatimassa mitään, mutta sisko haluaa jakoa, vaikka äiti ihan sekaisin muutenkin. Se on mielestäni huonoa käytöstä. jotenkin asiat on kuitenkin kääntyneet minua vastaan ja minä olen se itsekäs.


    • ;) ...

      Kovin on lesket ärhäköitä kommentoimaan. Ne pahat lesket.

      On hyviäkin leskiä.

      Leskiä, jotka ensisijaisesti juurikin ajattelevat perillisiään. He eivät pyri peittelemään tai kertomaan muunneltua totuutta, kuten nämä pahat lesket.

      Mutta toki se raha alkaa polttelemaan, kun sitä saa yhtäkkiä tuplasti. Mitä sitä jakamaan lapsille, jos eivät sitä ymmärrä/osaa vaatia.

      Hyvä leski antaa ilman pyytelyä, paha leski pyrkii peittelemään/kertomaan puolitotuuksia/juonittelemaan vain jonkun hyväksi.

      Kaikki kunnia hyville leskille. Heitäkin on.

      Pahat lesket osuu vain tälle palstalle näköjään.

      • -erkki

        Soitpa aikaan hyvät naurut! Plussista ja miinuksista päätellen palstalle on pari kaltaistasi ahnehtijaa osunut.


    • Erkkisetäonahne

      ''Tehän'' se täällä varsinainen hupiveikko olette. Naurattaa tuo oma ahneutenne :))

    • marketta5

      Juuri tällainen tilanne on meilläkin, sitä on puitu tuossa Selvyyttä perintöasiaan -ketjussa jonka aloitin.

      • Vainajan tahto...

        Jos puoliso haluaa omalle puolisolle siirtää enemmän omaisuutta kuin laki määrittelee niin hän voi aina tehdä testamentin.
        Nykyinen laki on hyvä, rintaperilliset perivät, jos halutaan poikkeusta niin testamennttia peliin.

        Tai oikeammin lakia voisi pikkuisen nykyaikaistaa, siitä voisi poistaa ehdon jolla leski voi pitää hallinnassaan jos jakovaadetta ei esitetä.
        Voisi kääntää sopimuspohjaiseksi jos leskelle halutaan antaa hallinta.
        Nykyajan leskien oma varallisuustaso on jo valmiiksi hyvä ja jos ei ole niin sopimuksella se voidaan hoitaa kuntoon.
        Tietenkin oikeus yhteiseen asuntoon pitäisi säilyttää.


    • sossut vie tuhkatkin

      Vika laissa on perintövero. Sitä ei saisi määrät, jos ei saa mitään perintöäkään.
      Esim. mistä vaikkapa nuoret maksavat kuolleen isän tai äidin osuuden, jos leski jää asumaan asuntoonsa ja pitää kesämökin. Eläke voi olla silti pieni.

      Näissä tapauksissa lapset pitäisi ehdottomasti myös vapauttaa perintöveroista ja vasta sitten, kun he oikeasti saavat omaisuuden käyttönsä - se toinenkin vanhemmista kuolee, ja pystyvät myymään sen asunnon verot maksaakseen ja ehkä pitävät yhdessä kesäpaikan.

      Näitä on paljon. Itse asiassa koko perintövero on kohtuuton. Ottakaa oppia muista Pohjoismaista ja EU-maista. Ei normaaleja perheitä veroteta hengiltä.

    • ohoo

      Etumaksu? Leski maksanut kuolinpesän tililtä suosikkilapselleen etumaksua. Miten tämä otetaan huomioon perinnönjaossa? Samoin vain suosikin perintövero maksettu kuolinpesän varoista.

    • 24242

      Tarkoitat varmaan, että nuorempi perillinen - jolla ei vielä varallisuutta. Vanhemmat sisaruksethan ovat yleensä perin kateellisia nuoremmille sisaruksilleen - perintötouhuissa nähtyä.

      • ju78878787

        Miksi ovat?


    • 2434324

      Mietipä sitä..

    • suunniteltu on

      Ahneet lapset ei tule saamaan penniäkään meidän perinnöstä.Jo alkaneet kinuta"ennakkoperintöä" ja kokoajan soittelevat että ette te voi minnekkään ulkomaanmatkalle mennä, kun niin kallista ja HEIDÄN rahat kuluu.
      Laitoimme kesämökin ja asunnon myyntiin ja muutamme eläkepäiviä viettään Espanjaan ja todellakin elämme niillä rahoilla kuin rikkaat jonkin aikaa.Ei jää mitään ahneille lapsille.
      Neuvo samassa tilanteessa oleville tuhlatkaa koko omaisuus ennen kuolemaa ja puoliso kun testamenttaa omaisuuden kokonaan muuten puolisolleen ei lapset saa kuin lakiosansa ei penniäkään enempää.
      Meillä salainen tallelokero jossa rahat on ja molemmilla käyttöoikeus.Ei tiedä muksut eli jos toinen meistä kuolee voi toinen nostaa kaikki varat ja häipyä jonnekkin tuhlaan ne,.

      • sukanvarteen

        Jos kyseessä on yhteinen tallelokero, tulee se ja sen sisältö luetteloida perukirjassa. Yksin et pysty lokeroa lopettamaan kuoleman jälkeen.

        Toistaiseksi pankit eivät välttämättä ilmoita tuollaisista lokeroista pesälle, mutta kun järjestelmät kehittyvät, ei lokero kestä salaisena.


      • iooinbbnbnbnbnbnbn
        sukanvarteen kirjoitti:

        Jos kyseessä on yhteinen tallelokero, tulee se ja sen sisältö luetteloida perukirjassa. Yksin et pysty lokeroa lopettamaan kuoleman jälkeen.

        Toistaiseksi pankit eivät välttämättä ilmoita tuollaisista lokeroista pesälle, mutta kun järjestelmät kehittyvät, ei lokero kestä salaisena.

        Mutta kun se "tallelokero voi myös olla kotona ihan omassa kassakaapissa. nyhän kun ei saa pankissa korkoakaan rahale, mitä niitä siellä pitää. hehhheh


    • Säästöpossuun

      Laitatkos kotivakuutukseen, että kotona on sun rahajemma jossa elinikäiset säästöt?

      Aika turvaton säilytyspaikka on koti jos on merkittävästä summasta kyse. Viime juhannuksena kävi naapuruston taloissa itäeurooppalaisia "vieraita".

    • sopuleski

      Varmaankin olisi selvintä, että leski saa lähtökohtaisesti tasinkona koko omaisuuden ja lapset sitten lesken perisivät.

      Monet kärhämät tällä vältettäisiin. Perintöä kärkkyviä tämä titenkin kismittäisi, mutta mielestäni leskikin on elävä ihminen, eikä vain edesmenneen puolisonsa muistelija.

      Jotkut lesket voivat sitten perillisten harmiksi hassata omaisuuden, jonka kartuttamiseen lapsilla tosin on harvoin ollut osuutta. Voivathan myös vanhemmat yhdessä sen omaisuutensa hassata vaikka mihin hömpötyksiin tai huijauksiin.

      Leski tietysti on puolisonsa menettämisen jälkeen alttiina monenlaisiin vedätyksiin kun tunteet myllertää eikä jaksa maallisista niin huolehtia, mutta voivathan omaiset ja ystävät yrittää pitää tolkun.

      Nykysystemissä perintöveron maksattaminen ennenkuin mitään saa on omiaan tukemaan tuota perinnön kärkkymistä. Jos leski saisi kaiken, muokkautuisi asenteetkin vähitellen siihen, että perintöä ei tule ensiksi kuolleen vanhemman jälkeen.

    • Asiat selviksi

      Itsekin ajattelin aiemmin että ikävää kun lapset alkavat vaatimaan osuuksiaan.
      Nyt mieli on toinen. Suomen lain mukaan lapset perivät vanhempansa, leskellä oikeus asua yhteisessä kodissa. Minusta olisi reilua, että leski kenellä on varaa maksaisi perilliset pois yhteisestä omaisuudesta.
      Siis jos leskellä on rahaa.
      Siis jos perikunnan jäsen haluaa vapautua perikunnasta.
      En tarkoita että lesken pitää myydä kotinsa tai nähdä nälkää-
      ,mutta kun rahaa on pankissa.
      Nyt sisarusten ja heidän puolisoidensa ja lapsiensa omistus on yhteinen.
      Tilanne hankaloituu lisää kun tulee avioeroja tai joku pesän jäsenistä kuolee.
      Tää nyt oli mielipide joka on tullut henk.koht, kokemuksen kautta.

      • sopuleski

        Jos on varaa maksaa perintöverot, niin ongelmia varmaan tulee vähemmän.

        Jos perinnönjättäjältä jää asunto ja kesäpaikka, mutta ei varoja perintöverojen maksamiseen, niin on iso riski joutua riitoihin.

        Jos leski saisi tasinkona puolisonsa omaisuuden, ei siitä menisi perintöveroa. Leski voisi sitten niin halutessaan antaa ennakkoperintöä lapsileen.

        Vähenisivät riidat ja perinnön kärkkyminen. Ei olisi lasten puolisotkaan hämmentämässä tilannetta omine ideoineen.

        Leski on yleensä osallistunut omaisuuden kartuttamiseen ja ylläpitoon enemmän kuin lapset. ja olisi tässäkin suhteessa oikein että lapset perisivät vasta molempien vanhempiensa jälkeen.

        Keskinäisellä testamentilla vanhemmat voivat tämän hoitaa, mutta eikös silloin leski joudu maksamaan veroa perimästään omaisuudesta?


    • vähätätä

      Epätervettä on sellainen, kun aikuiset lapset ovat leskeksi jääneen vanhempansa kimpussa. Olkoonkin tuo vanhempi millainen kitupiikki hyvänsä. Outoa on jo se, että omasta vanhemmasta puhutaan leskenä aivan kuin tämä olisi vieras ihminen.

      Mistä lähtien lapset ovat alkaneet katsoa olevansa oikeutettuja määräilemään omaisuudesta, jonka vanhemmat ovat hankkineet itselleen omiin tarpeisiinsa?

      Itse olen isäni jälkeen reippaat perintöverot maksanut. Niihin äiti jakoi oma-aloitteisesti joka lapselle rahaa. Kaikki muu omaisuus on äidin käytössä. Ei tulisi mieleen, että jotain pitäisi myydä ja jakaa ja ajaa äiti tutuista ympyröistään ja toimistaan muualle.

      Itse olen myös leski. Puolisoltani jäi perillinen, joka ei ole minun lapsi. Hänelle annoin vanhempansa jäämistöstä rahat perintöverojen maksamiseen. Saan elää ja olla rauhassa sekä hallita ja vallita kotiani, joka oli yhteinen koti puolisoni kanssa ennen hänen kuolemaansa ja johon hänen lapsellaan ei ollut pienintäkään osaa tai kiinnostusta koskaan. Olisiko minun pitänyt kaiken surun ja huolten keskellä jättää kotini? Tai pitäisikö se tehdä nyt, jotta viisikymppinen lapsi saisi perintönsä? Eikö minulla, jonka kodista ja elämästä on kysymys, ole mitään väliä?

      • katkera tytär 24v

        Tuo on juuri se oleellinen pointti. Mitä jos lapsilla ei ole rahaa maksaa niitä perintöveroja ja leski ei siihen anna rahaa?

        Näistä tulee ne lihavat riidat.
        Tai leski suosii vain yhtä lasta ja maksaa tämän verot, ei toisten.

        Minulla on tästä ihan omakohtaista kokemusta ja verot menivät ulosottoon, koska olin opiskelija ja varaton. Ei ollut todellakaan kivaa, kun jouduin keskeyttämään opintoni, koska luottotiedoton ei saa myöskään opintolainaa.

        Oma tarinani on se, että biologinen äitini kuoli, kun olin lapsi (4v). Sen jälkeen isäni meni uudestaan naimisiin ja tämä äitipuoleni siis maksoi vain oman biologisen lapsensa, velipuoleni verot.

        Aina ei laki turvaa ja kohtele lapsia tasapuolisesti.
        Samalla tiedän, että koskaan en tule saamaan euroakaan isäni perinnöstä. Leski poikansa kanssa pitää siitä huolen, ovat sanoneet sen suoraan.

        Katkera - kyllä! Ihan kun suru isän kuolemasta ei riittäisi, sen jälkeen vielä omaiset (ihminen jota pidin äitinä je veljenä) tekevät minulle näin ja nauravat, kun jouduin lopettamaan opinnot.


      • ,..,,.kllklkklkllk
        katkera tytär 24v kirjoitti:

        Tuo on juuri se oleellinen pointti. Mitä jos lapsilla ei ole rahaa maksaa niitä perintöveroja ja leski ei siihen anna rahaa?

        Näistä tulee ne lihavat riidat.
        Tai leski suosii vain yhtä lasta ja maksaa tämän verot, ei toisten.

        Minulla on tästä ihan omakohtaista kokemusta ja verot menivät ulosottoon, koska olin opiskelija ja varaton. Ei ollut todellakaan kivaa, kun jouduin keskeyttämään opintoni, koska luottotiedoton ei saa myöskään opintolainaa.

        Oma tarinani on se, että biologinen äitini kuoli, kun olin lapsi (4v). Sen jälkeen isäni meni uudestaan naimisiin ja tämä äitipuoleni siis maksoi vain oman biologisen lapsensa, velipuoleni verot.

        Aina ei laki turvaa ja kohtele lapsia tasapuolisesti.
        Samalla tiedän, että koskaan en tule saamaan euroakaan isäni perinnöstä. Leski poikansa kanssa pitää siitä huolen, ovat sanoneet sen suoraan.

        Katkera - kyllä! Ihan kun suru isän kuolemasta ei riittäisi, sen jälkeen vielä omaiset (ihminen jota pidin äitinä je veljenä) tekevät minulle näin ja nauravat, kun jouduin lopettamaan opinnot.

        en usko tarinaasi se on vääristelty, itsellesi hyväksi.


    • 2342

      No ajatuksena varmaan lienee se, että mikäli toinen vanhemmista kuolee hyvinkin nuorena, lapsi jää vaille tämän taloudellista tukea. Jos leski ikäänkuin katsoo omistavansa kaiken, toki se on omiaan aiheuttamaan katkeruutta lapsissa - kun kasvavat. Noloa on, että lapsien tulee edes muistuttaa perimisoikeudestaan.

      Rehti leski järjestelee asiat niin, että nuori saa omaisuutta käyttääkseen elämänsä alkutaipaleella niin, että pääsee siihen hyvin kiinni. Toki monet lesket ovat pihejä ja ajattelevat vain omaa hyvinvointiaan ja mukavuutta. Kyllähän se tälläkin palstalla käy ilmi. Miksi sitten hankkia edes lapsia, mikäli ei ole tarkoitus heistä huolta pitää, niin taloudellisesti kuin henkisestikin???

      Jos on pelkästään omaan napaansa tuijottaja, kannattaa jättää ne lapset tekemättä niin kaikki omaisuus säilyy vain itsellä!

      • noikiapoika

        "No ajatuksena varmaan lienee se"....
        mikä se?

        Voihan ne lapset olla hyvinvoivia ja tienaavia vanhojakin lapsia, mitäs silloin sanotaan?


      • Kauanko
        noikiapoika kirjoitti:

        "No ajatuksena varmaan lienee se"....
        mikä se?

        Voihan ne lapset olla hyvinvoivia ja tienaavia vanhojakin lapsia, mitäs silloin sanotaan?

        tuo 2342 jaksaa ruikuttaa? Kait se kerjää voimia täältä että uskaltais ottaa asian puheeksi kotosalla, se on semmonen reppana....omaan napaansa tuijottaja.


      • Onko yhteiskunta ?
        Kauanko kirjoitti:

        tuo 2342 jaksaa ruikuttaa? Kait se kerjää voimia täältä että uskaltais ottaa asian puheeksi kotosalla, se on semmonen reppana....omaan napaansa tuijottaja.

        Muuttunut tällaiseksi mitä ketjusta voi lukea?

        Leski (äiti/isä) alkaa vedättämään johon lapset osallistuvat.
        Minne on kadonnut oikeudenmukaisuus.

        Ongelmien lähtökohta on ahneus ja nimen omaan kaikissa osapuolissa joten turha puolustella kumpaakaan osapuolta.
        On leskiä jotka eivät tarvitse puolisonsa varoja ja on perillisiä jotka eivät tarvitse vanhempansa varoja.
        Oikeudenmukaisuudella kaikki olisivat tyytyväisiä.


        Jos jompi kumpi taho aloittaa vedätykset niin muurit rakennetan heti ja aletaan puolustamaan vain ja ainoastaan omia etuja.

        Olisiko parasta että pesän varat alistettaisiin aina ulkopuolisen jaettavaksi jolloin tunneperäiset päätökset jäävät syrjään.


      • 35353
        noikiapoika kirjoitti:

        "No ajatuksena varmaan lienee se"....
        mikä se?

        Voihan ne lapset olla hyvinvoivia ja tienaavia vanhojakin lapsia, mitäs silloin sanotaan?

        Edellä puhuttiin, että on eri asia ovatko lapset pieniä vai jo aikuisia. Opettele lukemaan, ääliö - niin ei tarvitse kaikkea äitis selittää.


      • joonjoon

        "Noloa on, että lapsien tulee edes muistuttaa perimisoikeudestaan."

        Vain tosi huonosti kasvatettu ja hyvin nolo lapsi muistuttaa perimisoikeudestaan vanhemmilleen.

        Jos minun lapseni tulisi minulle muistuttamaan perimisoikeudestaan, saisi kuulla suorat sanat. Ja panisin välit poikki vähäksi aikaa. Minulla on oikeus omaan omaisuuteeni, minulla on oikeus vaikka hävittää kaikki eikä siinä ole lapsella nokan koputtamista. Minullakin on oikeus elää elämäni loppuun kenenkään hätistämättä ja kinuamatta perintöjä ennen aikojaan.

        Sen verran olen lastani kasvattanut, että on hyväpalkkaisessa työssä. Ei ole tarvinnut perinnöistä haaveilla ennen aikojaan.

        Itselleni ei olisi ikinä, ei ikinä, juolahtanut mieleenikään hätistellä omia vanhempia perinnöillä.


      • .-.-öläöä,.
        joonjoon kirjoitti:

        "Noloa on, että lapsien tulee edes muistuttaa perimisoikeudestaan."

        Vain tosi huonosti kasvatettu ja hyvin nolo lapsi muistuttaa perimisoikeudestaan vanhemmilleen.

        Jos minun lapseni tulisi minulle muistuttamaan perimisoikeudestaan, saisi kuulla suorat sanat. Ja panisin välit poikki vähäksi aikaa. Minulla on oikeus omaan omaisuuteeni, minulla on oikeus vaikka hävittää kaikki eikä siinä ole lapsella nokan koputtamista. Minullakin on oikeus elää elämäni loppuun kenenkään hätistämättä ja kinuamatta perintöjä ennen aikojaan.

        Sen verran olen lastani kasvattanut, että on hyväpalkkaisessa työssä. Ei ole tarvinnut perinnöistä haaveilla ennen aikojaan.

        Itselleni ei olisi ikinä, ei ikinä, juolahtanut mieleenikään hätistellä omia vanhempia perinnöillä.

        tuota olen täälä myös sanonut, noin on asia.


    • Kaikki ahneita

      Jokaisella on oma mielipiteensä asiasta.
      Suomen laki sanoo että lapet perivät vanhempansa ja toisaalta sen että leskellä oikeus jäädä asumaan yhteiseen asuntoon.
      Jos yksikin perikunnasta vaatii pitää tehdä perinnönjako, mitä se sitten käytännössä tarkoittaakaan?
      ps. oma mielipiden muuttui kun tilanne tuli omalle kohdalle.

    • leski pahoitti mielensä

      Riippuu varmastikin omista kokemuksista, mitä mieltä leskistä ja heidän ahneudestaan ollaan.

      Olen leski ja tiedän, miten rakkaan puolison kuolema mullistaa koko elämän. Sen ymmärtää vain toinen leski.

      Omassa tapauksessani kävi vielä niin, että oli testamentti ja siinä kaksi legaatinsaajaa. Olin sen aina tiennyt ja sitä varten oli rahaa, että maksan heti heille osuutensa pois. Nämä muuten minulle täysin tuntemattomat ihmiset olivat sitten jo muutaman viikon kuluttua minulle soittelemassa, että kai tiedän testamentista. Siis sivistymätöntä!

      Perunkirjoitus oli tavanomaista mutkikkaampi, joten aikaakin tarvittiin puoli vuotta, ennen kuin perintöjä jaettiin. Legaatinsaajat ehtivät siinä ajassa kysellä perintöjensä perään useamman kerran. Koskaan puolisoni eläessä he eivät ottaneet mitään yhteyttä, ei edes joulukortin vertaa. Tapahtumasta on jo vuosia, enkä ole heistä sen koommin kuullut.

      Voitte uskoa, että koin heidän toimintansa todella epäkunnioittavaksi, niin, suorastaan hävyttömäksi. Täysin tunteetonta ja julmaa käytöstä, josta pahoitin mieleni syvästi.

      Mutta tämän voi ymmärtää vain toinen leski.

      • Ilta sanomat

        Siellä juttu tyypillisestä ahneesta leskestä.
        Myi yhteisen asunnon ja käytti itse lapsille kuuluvat rahat.

        Moraali kaukana oikeudesta.

        Tämä on asian pointti, perinnön pääoma pitää jäädä koskemattomaksi vaikkei perilliset vaadikkaan jakoa, koskee myös hallintaoikeutta.

        Ei ole olemassa eikä ole koskaan ollutkaan leskellä oikeutta tuhlata puolisonsa varoja jos rintaperillisä.
        Tuo ajatus "oikeuteen" on syntynyt nykyisten leskien ahneudesta.
        Laki ei puolla eikä moraalikäsityksetkään, varojen kavallus on kaikilla mittapuilla tuomittavaa.


      • kuten muutkin
        Ilta sanomat kirjoitti:

        Siellä juttu tyypillisestä ahneesta leskestä.
        Myi yhteisen asunnon ja käytti itse lapsille kuuluvat rahat.

        Moraali kaukana oikeudesta.

        Tämä on asian pointti, perinnön pääoma pitää jäädä koskemattomaksi vaikkei perilliset vaadikkaan jakoa, koskee myös hallintaoikeutta.

        Ei ole olemassa eikä ole koskaan ollutkaan leskellä oikeutta tuhlata puolisonsa varoja jos rintaperillisä.
        Tuo ajatus "oikeuteen" on syntynyt nykyisten leskien ahneudesta.
        Laki ei puolla eikä moraalikäsityksetkään, varojen kavallus on kaikilla mittapuilla tuomittavaa.

        Leski ei yksin voi myydä asuntoa kuolinpesästä, jos ositusta ei ole tehty. Jos ositus on tehty, leski voi myydä yksin sen, mitä hän omistaa. Ihan kuten muutkin ihmiset.

        Rikollisesti toimiviakin on, leskissä kuten muissakin, mutta mitenkään tyypillistä se ei tietystikään leskille ole.


    • Mikko Kainuusta

      Tuosta, mitä se tarkoittaa käytännössä, että voi vaatia perinnönjakoa. Lapsilla on nykyään monilla työttömhyden aikoina hankalia taloudellisia tilanteita.

      Jos on olemassa kesämökkiä ja metsää ym., on kohtuutonta, että lapsi ei voi vaatia itselleen taloudellista helpotusta hänelle kuuluvuasta perintöoikeudestaan. Jostain syystä tosiaan vain puolustetaan hanakasti leskien oikeuksia.

      Nyt tosiaan yksi leski sai tuomion varojen kavalluksesta, mikä sinänsä oikein.

      Kun itse vaadin aikoinaan perinnönjakoa, ei sitä kuitenkaa tapahtunut. Pelkkää jahkailua vaan. Lakimiehen kautta ilmeisesti vasta asiat voivat käytännössä toimia.
      Ei pelkästään julkistamalla ''toivetta''.

      • ässsä.

        Mitä Mikko toisten rahoja hinkuu? Pysy vain omissasi ja ajattele vain omiasi, ei toisten hankkimia, ahne sika!


    • se ja se toinen

      Olen testamentissa legaatin saaja. Kuolleiden avioparin välillä ositus tekemättä.
      Onhan legaatti tasingon ulkopuollella oleva saanto.
      Voiko siitä vaatia edes lakiosaa
      .Arvostan vastauksianne.

      • >>Onhan legaatti tasingon ulkopuollella oleva saanto.>Voiko siitä vaatia edes lakiosaa


      • se toinen
        nix_nax kirjoitti:

        >>Onhan legaatti tasingon ulkopuollella oleva saanto.>Voiko siitä vaatia edes lakiosaa

        Kiitos nix nax. Vai niin sanoo laki.
        Sukukalleus siis menee vieraalle ei niin kunnialliselle sille toiselle.

        Verenperintö, testamentti siis toisarvoista.

        Väärin, väärin on. Laki.


    • nähty on

      Tuttu tilanne, olen seurannut aika läheltä. Leski on marttyyri ja omasta mielestään kaikki on hänen, hän ei edes ehdota että jakais mitään. Hokee vaan että tämä on kovalla työllä kaikki tehty. Noloa on että lapset edes joutuisivat kerjäämään omaa lakiosuuttaan. Minusta lesken pitäisi se itse ymmärtää. Jos taas vaatii jakoa, menee välit. Näin se vaan tosielämässä menee.

      • 11+11

        Lasten ei pitäisi joutua kerjäämään lakiosuuttaan eikä myöskään perintöosuuttaan.

        Pitää kunnioittaa vainajan tahtoa. Jos perittävä olisi halunnut jättää omaisuuttaan leskelle, hän olisi määrännyt siitä testamentilla. Kun kerran testamenttia ei ole tehty, vainaja on halunnut lakimääräisen perimyksen toteutuvan ja tämä lesken pitää hyväksyä.

        Lesken asema on kuitenkin turvattu, sillä hänellä on oikeus asua loppuikänsä yhteisessä kodissa, ja jos hän on vähemmän omistava, hän saa tuosta puolisonsa "kovalla työllä" keräämästä omaisuudesta tasinkoa, josta ei joudu maksamaan edes veroja.


    • että näinpäin

      11 11 puhuu asiaa. Mutta nyt ollaan jo siinä pisteessä, että leski ei kertakaikkiaan pysty asumaan enää kauan ko. talossa, tuskin nytkään pystyy sitä hoitamaan; lämpöjä, pihoja, kaupassa käyntejä yms. Hän on niin auktoritäärinen, että lapset tulevat vuorotellen viikonloppuisin ja lomilla häntä palvomaan ja palvelemaan. Omalle elämälleen heittävät näköjään hyvästit. Eikä voimia omaa elämää ole edes elää, koska sekä fyysinen voima että psyykkinen voima menevät lesken hyväksi.

      • ninnnilui

        paljon sitä tapahtuu sellaista että hoivaa leskeä paljon ja jätetään ilman perintöö kuitenkin.


    • leskimuori

      Ahneita tuntuvat olevan nuoret.Olen suuriin ikäluokkiin kuuluva leski. Kotoa oli lähdettävä, kun koulu loppui ja omilla on ollut pärjättävä ja on hyvin pärjännytkin. Perintöjä ei ole vielä tullut,koska elävät, mutta näkisin, että vanhempien säästöt pitäisi ennen muuta käyttää heidän hoitamiseen ja hyvin vointiin.
      Miksi lesken pitäisi puolison kuoltua luopua elämästään ja omaisuudestaan, lapset ovat saaneet käydä kouluja ja hankkia ammatit ja vanhempien vastuu heidän elättämisestään on loppunut.
      Itse kukin pitäköön huolen elämisestään, huoltajuus loppuu 18 vuotiaana, vai huvittaisiko jäädä vanhempien huollettavaksi, jos näin kävisi niin olisi oikeuden mukaista, että lapsi olisi oikudellisesti alaikäisen asemassa, kunnes osaa hankkia elantonsa ja huolehtia itsestään.

      • vvbvb<<z<z

        Ei me nuoremmat olla sellaista lakia laadittu!


      • Painaako omatunto?

        Onko käynyt nyt niin että alaikäisten saamat perinnöt ovat huvenneet sinun toimesta?
        Nyt kun lapsesi tulevat täysi-ikäisiksi niin alkavat kysellä perintönsä perään, haet täältä moraalista tukea lastesi perinnön hävittämiseen?

        Kuten tuossa todettiin me ei olla luotu niitä lakeja, lait ovat luoneet jo aiemmin eläneet.

        Eikä lesken tarvitse luopua elämästään, ei edes asunnostaan.
        Lesken täytyy vain luopua ajatuksesta että puolison varallisuus on omaa, sehän ei ole koskaan ollutkaan omaa vaan puolion.
        Miksi omaisuus joka ei ole koskaan ollut omaa pitäisi antaa puolisolle?

        Niin ja olen itsekkin leski, enkä ole luopunut mistään.
        Tosin minua ei ole koskaan elätetty, minä olen aina elättänyt muut.
        Kävi jopa niin että tuloni paranivat kun yksi elätettävä on vähemän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe