Oletteko sosiaalisia?

Kaunotar

Nyt kun olen täällä lueskellut viestiketjuja "raastavasta yksinäisyydestä" yms, niin tuli mieleeni kysyä, että onko täällä kuinka paljon sellaisia, jotka ovat peruspersoonaltaan sosiaalisia? Eli onko teillä voimakkaat sosiaaliset tarpeet, jos kerran kärsitte yksinäisyydestä?

Itse olen peruspersoonaltani enemmän sisäänpäin kääntynyt ja sillä tavalla epäsosiaalinen, mutta toisaalta nautin sosiaalisista tilanteista sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat minusta mukavia, mielenkiintoisia ja hyvää seuraa. Sellaisissa sosiaalisissa tilanteissa olen iloinen ja usein puheliaskin. En kärsi yksinäisyydestä, vaikka olisin pari kuukautta yhtäperää tapaamatta ketään. Viihdyn yksin. Olen sopeutuvainen. Ehkä jopa huolestuttavan sopeutuvainen?

28

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konna Kontiola

I don`t know.

• greenleaf

Itse olen osittain sosiaalinen ja tulen toimeen ihmisten kanssa ja kiinnostavien ihmisten kanssa on aina mukava jutella. Mutta välillä on pakko päästä olemaan yksin ns. lataamaan akkuja ja olemaan itseni kanssa.

• ......

Ei tämä ole mun mielestä mitenkään yksiselitteisesti joko-tai kysymys. Olen ehdottomasti jonkin verran introvertti kuten moni muukin täällä, mutta mikään erakkoluonne en missään nimessä ole. Tykkään tehdä asioita joskus yksinkin enkä ole niin laumasielu, että tarvitsisin kaverin ihan joka tilanteeseen mukaan, mutta kaipaan säännöllisiä ihmiskontakteja ja läheisyyttä. Mulle ihanteellinen sosiaalinen elämä olisi kourallinen hyviä ystäviä, joiden kanssa voi olla oma itsensä.

• kiltti mies.

En mä nyt mikään tuppisuu ole mutta en niin sosiaalinen kuin 10 vuotta sitten. Voi olla että ei tulis sanoja jos kaunotar tulis juttelee, oisin vaan suu auki ja häh..

• 18+15

Olen sen verran sosiaalinen ja ystävällinen kanssaihmisiä kohtaan et sanon kauniilla sanoilla et "vittuun siit edest", sen tajuaa nopsaan eikä tarvii toistaa juuri sanomaansa asiaa.

Miksi sanon näin? Ihan vaan sen takia koska mullekkin sanotaaan samalla tavalla, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

• en ole

ja miksi pitäisi.

• Konna Kontiola

I don`t know.

• pelkkä paskha

Mun puolesta tämä joutais hävittää vaikkapa heti huomenna pois koko
      läpeensä kieroutunut ihmiseliölaji maleksimasta tältä tellukselta.
      Että siinä sulle sosiaalisuutta kyllikseen.

• Keski-ikäinen nainen

Noin puhuu katkera ihminen! Toki ihmislaji katoaa, mutta jos se tapahtuisi nyt ja heti silmiemme edessä (ja koskisi myös meitä), niin kovin itkettäisi. Sain siitä äsken hyvän tuntuman, kun tuli epäillys, että minulla olisi kehittymässä syöpä (eli vaarallinen hoitamattomana kuolemaanjohtava sairaus). Olin aivan poissa tolaltani. Lisätutkimukset osoittivat kasvannaiset vaarattomiksi, ja rauhotuin. Ei tästä elämästä niin helpolla luovuta. Siksi me kaikki tällä palstallakin kirjoittelemme. Välillä haluamme kuolla, mutta halu elää on suurempi. Kaikesta katkeruudesta ja epäonnistumisen kokemuksista huolimatta.

• Wpb

Oon sosiaalinen ja monesti miettinyt oonko jotenkin läheisriippuvainen kun tää yksinäisyys ahdistaa niin paljon.

• Konna Kontiola

I don`t know.

• ....................

Minäkin viihdyn välillä yksin, mutta olisi kiva jos olisi kavereita. Tai en minä oikein enää edes tiedä millaista on jos olisi kaveri näin aikuisiällä, mulla on viimeksi ollut kaveri 13-vuotiaana, joten olen jo niin yksinäistynyt, etten varmaan enää osaa edes olla ihmisten kanssa.

• Keski-ikäinen nainen

Sanotaan, että pysyvimmät ihmissuhteet luodaan alle parikymppisinä. Eli turha ehkä kauhean tiiviitä suhteita toivoa myöhemmin. Mutta voin lohduttaa, kyllä ihmisiä löytyy. Mutta jokaisella on omat elämänsä ja kiireensä, uusille elämään tulleille ihmisille ja tuttavuuksille on annettava mahdollisuus omaan elämään (taikka heidät karkoittaa pois).

Hyvä tapa tavata uusia ihmisiä on harrastusten parissa. Kansalais- tai työväenopistossa on edullisia kursseja. Kurssimaksu on pieni hinta ihmisten tapamisesta. Ehkä näet ihmisiä vain sen pari tuntia viikossa kurssin keston ajan, mutta se on parempi kuin ei mitään. Hyvällä tuurilla sieltä löytyy joku tiivimpikin ystävyys tai jopa rakkaus.

• Keski-ikäinen nainen kirjoitti:

Sanotaan, että pysyvimmät ihmissuhteet luodaan alle parikymppisinä. Eli turha ehkä kauhean tiiviitä suhteita toivoa myöhemmin. Mutta voin lohduttaa, kyllä ihmisiä löytyy. Mutta jokaisella on omat elämänsä ja kiireensä, uusille elämään tulleille ihmisille ja tuttavuuksille on annettava mahdollisuus omaan elämään (taikka heidät karkoittaa pois).

Hyvä tapa tavata uusia ihmisiä on harrastusten parissa. Kansalais- tai työväenopistossa on edullisia kursseja. Kurssimaksu on pieni hinta ihmisten tapamisesta. Ehkä näet ihmisiä vain sen pari tuntia viikossa kurssin keston ajan, mutta se on parempi kuin ei mitään. Hyvällä tuurilla sieltä löytyy joku tiivimpikin ystävyys tai jopa rakkaus.

Mulla ne pysyvimmät..ainakin nähtävästi ovat tulleet 20 ikävuoden jälkeen. Ennen sitä oli ne nuoruus ja lapsuusajan jutut jotka ei sitte ollutkaan niin hyviä juttuja eikä tyyppejä. No jotain tuttuja jäi mutten oo nähnyt vuosiin. Mut moikataan kun nähdään.

• Elämä jatkuu

Olen aika ambiverttiä. Olen toki kai joltakin sosiaalinen ,mutta ei hirveästi ole. En ole paljonkaan ihmisten/jonkun seurassa ,koska jo vuosia. Tulen toimeen paremmin perheen/ sisaruksen kanssa kuin toisten ihmisten. Yleensä minä ihmisten kanssa aika smalltalkia vähän ja lyhyesti. Tietenkin he ainakin mukavia ihmisiä vain kyse muusta syistä. En ole kovin puhelias kun hiljainen ja en toki aina olemaan hiljaisena. ihmiskontakteihin todella vaikeita vaikka yritin ,mutta en tiedä missä vikaan. Ehkä he eivät halua kaverikseni tai ei minua haluttu kuulua joukkoon. Mistä minä tiedän.
      Mielummin jään useammin yksin ,koska se jo liikaa minulle ja saanut tarpeekseni.
      En luota helposti enää ihmisiin. Siis olen tarkkana ihmisistä ,koska menneisyyteni takia "traumoista" . Olinhan minä lähettänyt vaikka FB viestillä tuntemalleni ,mutta ei kutenkin vastata mitään. Olkoon niin ja lopetin siitä lähettämästä.
      Välillä vaikea olla oma itsensä näin.

Kaverin kanssa on sellaista : Rupatella kaverin/kavereiden kanssa , mielellään viettää kavereiden/jonkun kanssa vaikka kahville yms. Myös kaveri soittelee ja ehkä jopa kyläilemässä.

Siksi en ole koko ikäni ollut kavereiden/ jonkun kanssa oikeasti. Oli meillä harrastuksen parissa ,että kavereita mutta ei se kutenkin "meistä oikein kavereita" ole. Ilmeisti taisin jo sopeutunut olemaan yksin ja pärjännyt ilman seuraa.
      En enää tiedä ,että pystyisinkö olla ihmisten kanssa tai ihmisten ilmoilla.

Erakko on joskus ihmisen oma valinta kuin omasta tahdosta. Erakko ei ihan ole terveellistä , mutta erakkona kyllä pärjätä aika hyvin.
      Mitä yksinäisyyteen jo pitkittynyt liikaa ,että se voi saattaa vaikeampaa eli ei osaa puhua ihmisille/ihmisten kanssa. Jollain tavalla vaikuttaa sosiaalisten taitojen kanssa.

Jos ihminen on ulospäin suuntautunut, niin ihmiset huomata hänet. Jos ihminen sisäänpäin suuntautunut , niin ei ihmiset huomata hänet. En itse ole täysin ulospäin suuntautunut.

Jos olisin niin hiljainen ,että ehkä ihmiset ajattelevat kun olen myös ujo. En ole kovin ujo. Eihän he voi tietää "onko hiljainen vaiko ihan ujo".

• 2+2

Täällä erakko myös. Työelämässä täytyy olla yhteydessä asiakkaisiin ja työntekijöihin, mutta vapaa-aikana en ole työkavereihin yhteydessä (teen lisätöitä muihin työpaikkoihin) Meillä ei koskaan käy vieraita. Olen eronnut ja lapsia on minulla huollettavana.
        Olen erakkona tottunut kutakuinkin olemaan, mutta pöhnässä haluaa yhtäkkiä seuraa ja lähtee baariin ja sieltä mahd. tulee joku mies mukaan, jonka pyytää
        lähtemään kotiin heti hiukankin selviää...AArgh. inhoan tätä nykyisyyttä. Toista se oli silloin kun oli teini ja meitä oli monta nuorta tyttöä diskossa, nykyään olen yksin. Muut ovat varattuja....

• Elämä jatkuu
        2+2 kirjoitti:

Täällä erakko myös. Työelämässä täytyy olla yhteydessä asiakkaisiin ja työntekijöihin, mutta vapaa-aikana en ole työkavereihin yhteydessä (teen lisätöitä muihin työpaikkoihin) Meillä ei koskaan käy vieraita. Olen eronnut ja lapsia on minulla huollettavana.
        Olen erakkona tottunut kutakuinkin olemaan, mutta pöhnässä haluaa yhtäkkiä seuraa ja lähtee baariin ja sieltä mahd. tulee joku mies mukaan, jonka pyytää
        lähtemään kotiin heti hiukankin selviää...AArgh. inhoan tätä nykyisyyttä. Toista se oli silloin kun oli teini ja meitä oli monta nuorta tyttöä diskossa, nykyään olen yksin. Muut ovat varattuja....

Ymmärrän aika hyvin. Kyllä pystyisin työelämään ,että jos asiakkaisiin ja työntekijöihin kanssa ja ei se voi välttyä millään. Minulla ei ole lapsia ja eikä parisuhteita juuri kun halusin vain vapaa sielua vielä. Olin kyllä ollut parisuhteita ,mutta päätin asiasta niin olla sinkkuna.
        Siis olen 30 ikä nainen ja minulla riittää aikaa itselläni sekä voin tehdä mitä haluan. En ole yli 10 vuoteen kapakoissa/terassilla ,koska minulla taitaa ei enää se minun juttu. En tiedä vielä ,että haluaisinko lähteä edes terassilla kuin kahvilaan. On ikävä kyllä ,että useampia aina on varattuja.
        Siitä en ole töissä ,mutta työttömänä kutenkin vielä. Jos baariin niin en osaa sanoa ,että viihtyisinkö ja en tarvitsisi ottaa drinkkiä.
        Yksinolo ja yksinäisyys ei ole täysin samaa ,mutta yksin oleminen on mukava ja taas yksinäisyys saattaa kauhistua.
        Suomessa noin yksi miljoonan suomalaisia onkin yksinasuvat ja yksinäiset.
        Tein kyselyn ollut ihmisiltä ,että yksinäisyyden tulos eniten kyllä on ja toinen onko helppoa saada kavereita/ystäviä eli tulos eniten EI.
        Niin se menee. Sinun elämäsi ja teet mitä haluat kuin tykkäät. Totta kai ,että seuraa voi olla mukava ja ei se tarvitse olla usein kuin haluaa.
        Vapaa-aikana tuhlailen aikaani : pelailen peliä , lenkillä joka päivä , teen kotitöitä välillä , nukkuminen ja surffailen netissä jotain.
        Naapureita kyllä tervehditään ja ei se kummempaa ole. Olin nuori aikuinen ,että oltiin ollut hauskaa ja bilettämässä ehkä liikaa. Sen jälkeen muutaman vuoden niin erkannuimme elämästä ja lähdimme eri suuntiin.
        Pohdiskelin ja huomasin myös asioita ,että miksi vaikea saada kavereita eli osa heistä haluaisi kaveriksi melkein samanikäisiin, vanhempiin tai nuorempiin.
        Tai osa heistä eivät halua tulla tämän kaveriksi "ruma ,lihava yms".
        Mielestäni ,että ei se pitäisi ongelma mutta ihmiset pitäisi etsiä jotakin sopivia ihmisistä ja mihin sopisi joukkoon. Ei se varmasti helppoa.
        En minä tykkäisi ihmisistä ,että puhutaan selän takana pahaa tai juoruilusta ihmisestä joka saattaa väärinymmärrettyjä/ uskovat asiasta.
        Eri asiaa juoruilusta vaikka maailman menosta niin ok.
        Ihminen osaa itse ,että mitä ei tykkäisi ja mitä tykkäisi.

• Keski-ikäinen nainen

Joissain eläintieteen kirjoissa sosiaalisuus määritellään siten, että laji joko hakeutuu toisten seuraan tai hakeutuu toisten seurasta poispäin. Kumpiki on sosiaalisuutta. Epäsosiaalisella lajilla yksilöille on samantekevää, ovatko ne yksin vai lajitoverin seurassa. Ihmisten kohdalla yleensä sosiaalisuus nähdään kykynä ja haluna toimia toisten kanssa yhdessä yhteistyössä ja yksinäisyyteen hakeutuvat (tai joutuneet) koetaan epäsosiaalisiksi.

Itse olen "epäsosiaalinen". Olen paljon yksin ja kaipaan paljon omaa tilaa. En kärsi juurikaan yksinäisyydestä. Vähäinenkin vuorovaikutus toisten kanssa riittää tyydyttämään sosiaaliset tarpeeni. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä tyydyttävämmäksi koen muunkin elollisen maailman kuin ihmiset. Eli minulle riittää hyvin pitkälle seuraksi vaatimattomat lemmikkieläimet (eivät ole edes nisäkkäitä, vaan terraarioeläimiä) ja kasvit. Talvikaudella osallistun myös joihinkin opiston harrasteryhmiin, joissa uuden oppimisen ohella tulee juteltua ihmisten kanssa. Kaiken kilpailun ja suorittamisen koen vaikeaksi, samoin koskettamisen. Toisaalta ihan hyvä saada hieman "siedätyshoitoa". Tuntemattomien koskettamista ei voi kokonaan välttää.

Toki kaipaan jonkin verran tutun ihmisen kosketusta, juttelua ja seksiä. Ne eivät ole vain jokapäiväistä toimintaa. Minulla on suhde, mutta tällä hetkellä emme ole tavanneet useaan kuukauteen. Puhelimessa olemme tosin olleet lähes päivittäin. Parisuhdetta en jaksaisi (siis arjen ja asunnon jakamista toisen ihmisen kanssa). Mutta joku suhde tai ihmissuhde on hyvä olla olemassa. Omaa tilaa on vain oltava runsaasti.

• Niinpä.. jonkun tutun ihmisen (naisen) kosketusta, juttelua ja seksiä kaipaisin itsekin. En välttämättä parisuhdetta. Mutta mieli voisi muuttuu kun se oikea löytyy. Vapauskin on hyvä olla..ja paljon vapatta.

• yksinäinen susi

Olen humalassa sosiaalinen. Nyttemmin ollut korkki kiinni ja ei osaa kaivata ihmisiä.

• 1+14

Yleensä viihdyn yksinkin ihan hyvin, mutta joskus kyllä kieltämättä olis ihan kiva jakaa ajatuksiaan jonkun kanssa. Kyllä mä tykkäsin hengailla kavereiden kanssa nuorena kun niitä vielä oli, mutta sitten myöhemmin jäin aikalailla yksin.

• Orchidea Club

Eihän sitä ihmisen kannata katkeraksi heittäytyä vaikka ihmissuhteet olisivat
      niin olemattomia ettei niiden eteen enään kannata tehdä töitä.
      Voihan sitä aina laittaa oman elämänsä järjestykseen ja nauttia pienistä asi-
      oista.

• oivio

Mä oon yksinäinen vaikka tapaan vähintään kerran päivässä vähintään yhtä ihmistä :o mut se johtuu siitä etten mä oikeesti oo läsnä tai kerro mitään muutaku smalltalkia

• ,.,.,.

En ole sosiaalinen. En tarvitse juurikaan kavereita, mutta tyttöystävän puute häiritsee. En ole myöskään mitään toisessa kiinni roikkuvaa tyyppiä, vaan nainen saisi mennä miten huvittaa, jos vaan on uskollinen. Sellainen menevä nainen olisi oikeastaan hyvä juttu, niin saisi olla yksin aika paljon.

• reetta repale

Ihan hyvin menee näin issekseenkin.

• entinen sosiaalinen 15v

Olen todella yksinäinen. Kiusaamisen takia pelkään tuntemattomia, mutta haluan silti edes yhden luotettavan kaverin. Silloin tällöin haluan olla yksin koko päivän.

• olenjuu

Syvällä sisällä olen hyvin sosiaalinen. Mutta liian herkkä ja helposti loukkaantuva.

• Jee!Süs!

Minäkin voin olla pari kuukautta näkemättä ketään ilman, että tuntuu missään. Mutta olen koko tähän astisen ikäni ollut kykenemätön solmimaan ystävyyssuhteita. Se, mikä alkaa raastaa, vaikka monesti sitä olisi jopa onnellinen yksinään, ei ole seuran puute, vain sellaisen seuran puute, jossa ei ... tuntisi itseään yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi. Persoonallisuus, joka ei lähtökohtaisesti viihdy kuin aika harvojen parissa enemmän kuin hyvin satunnaisesti, ja siihen päälle jotain henkisiä vaurioita, jotka tuhosivat normaalin terveen itsetunnon kasvuedellytykset ... huono yhtälö.

Yksinäisissä ihmisissäkin on se paha vika, että heitä ei välttämättä yhdistä mikään muu kuin se kirottu yksinäisyys.

Miten se Tolstoin aforismi nyt meni ... kaikki onnelliset perheet ovat samanlaisia, mutta onnettomat yksilöllisiä kukin tavallaan. Monesti tuntuu siltä, että menestyksekkäästi sosialisoituneet ihmiset ovat toistensa klooneja ja samoista syistä toistensa kanssa, mutta yksinäiset ovat kaikki yksinäisiä eri syistä ja jokainen kasvamalla kieroon johonkin kaikille muille käsittämättömään suuntaan ...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      1926
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      56
      1407
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      198
      1197
    4. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      56
      1142
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      78
      1092
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      38
      1027
    7. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      62
      946
    8. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      67
      937
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      212
      883
    10. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      156
      846
    Aihe