Dramaatisia tenoreita suomessa?

Tietämätönkö

Löytyykö?? ajattelin kun itsellä ei tule yhtään mieleen ?? onko se niin harvinainen ääni materiaali ettei ole kuin tuolla suuressa maailmassa?? ja sielläkään ei niitä tahdo löytyä??

ihan sillä vaan että tykkään kuunnella oopperaa mutta olen vasta-alkaja, silti olen pannut merkille että vanhoissa laulajissa löytyy sitä jotain?? mutta nämä uudet sen sijaan :( (olikin juttua jossain täällä palstalla jo aiemmin)

26

4709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Q Lolla
    • Robert

      On aivan selvää, että dramaattisia tenoreita (ja sopraanoja) ei nykyään ole samalla tavalla kuin ennen. Kohtalaisen nuoreen sukupolveen kuuluu Suomessa Jyrki Anttila. Kuulin häntä Savonlinnan Lentävässä hollantilaisessa ja Kansallisoopperan Valkyyriassa. Hänellä on ihan komea ääni, tosin ylimmistä sävelistä huomaa, että hän on alunperin baritoni. Tulkinnoissa ei ollut mitään erityistä, lähinnä vain koko ajan samaa tuuttausta. Myös ääntäminen oli aika huonoa.

      Vanhemmasta sukupolvesta voisi mainita Pentti Perksalon. Hän aloitti laulamisen vasta keski-iässä, mutta lauloi sankaritenorirooleja jopa Wienin valtionoopperassa. Tällä hetkellä hän taitaa olla yli seitsemänkymmenen, mutta ainakin vuosi sitten hän oli pitänyt jonkin konsertin. En ollut siellä, mutta ilmeisesti ääni oli edelleen kuulostanut hyvältä.

      Eläkeiässä alkaa olla myös Heikki Siukola. Hänellä on todella suuri ääni, mutta laulaminen on usein alavireistä, ja mistään tulkinnoista ei voi puhua.

      Pekka Nuotio lauloi 60-70-luvuilla sankaritenorirooleja jopa Metropolitanissa, mutta hän on ollut kuolleenakin jo 15 vuotta.

      Ei kyllä muualtakaan maailmasta löydy nykyään mitään suuria dramaattisia tenoreita, ei ainakaan samaa tasoa kuin jotkut Jon Vickers tai Max Lorenz.

      Robert
      http://www.geocities.com/roope75/indexsuomi.html

    • Reiska

      tenori on qwerty. Suorastaan pateettinen.

      • Qwerty

        En valitettavasti ole tenori.

        Harmi sinänsä - tenorit nääs saa parempaa liksaa, kuten Kim Borg asian ilmaisi.


    • Mursu

      Kyllä kaikkia äänityyppejä on Suomessa aivan samalla tavalla, kuin muuallakin maailmassa. On sitten eri asia, kuinka on heidän laulutaitonsa kanssa. Jos löytyy jostain oikein tummaääninen dramaattinen tenori, ei ole sanottu, että hänen taitonsa ja taiteellisuutensa yltää maakuntaoopperaa korkeammalle, tai edes maakuntaoopperaan. Monissa kuoroissa laulaa ykkösbassoa valtavia dramaattisia tenoreita.

      • Tietämätönkö

        "Monissa kuoroissa laulaa ykkösbassoa valtavia dramaattisia tenoreita" no liekö oma häpeä jos juuttuneet kuoroon laulamaan ;) ja mitä ihmettä ne bassoa laulavat? tuskin tenori voi koskaan laulaa hyvin bassoja ja tuskin edes tarviikaan laulaa?? jos tälläisia löytyy niin eikö kannattaisi hankkiutua kilpailuihin ja tehdä itseään tunnetuksi kun on pulaa noista tenoreista??


      • Jurpo

        Joissakin maakuntaoopperoissa tehdään muuten aivan yhtä tasokkaita produktioita kuin esim. Savonlinnan oopperajuhlilla.

        Ei kannata yhtään vähätellä


      • Mursu
        Tietämätönkö kirjoitti:

        "Monissa kuoroissa laulaa ykkösbassoa valtavia dramaattisia tenoreita" no liekö oma häpeä jos juuttuneet kuoroon laulamaan ;) ja mitä ihmettä ne bassoa laulavat? tuskin tenori voi koskaan laulaa hyvin bassoja ja tuskin edes tarviikaan laulaa?? jos tälläisia löytyy niin eikö kannattaisi hankkiutua kilpailuihin ja tehdä itseään tunnetuksi kun on pulaa noista tenoreista??

        Tiedätkö, mitä stemmaa Jyrki Anttila lauloi aikoinaan kuoroissa? Tai mitä ääntä hän lauloi mieskvartetissa yli kymmenen vuoden ajan? Tai millä äänityypillä hän pääsi Sibelius-akatemiaan?

        Vihje: Se ei ollut dramaattinen tenori.


      • Mursu
        Jurpo kirjoitti:

        Joissakin maakuntaoopperoissa tehdään muuten aivan yhtä tasokkaita produktioita kuin esim. Savonlinnan oopperajuhlilla.

        Ei kannata yhtään vähätellä

        Joissakin maakuntaoopperoissa, hyvin useissa sellaisissa tehdään hyviä ja tasokkaita produktioita, joissa laulaa paikallisia "suuruuksia", joilla ei olisi mitään asiaa Savonlinnan oopperajuhlille, paitsi korkeintaan kuoroon, jos siihen pääsevät.

        Eikä siinä ole yhtään vähättelyä, vain tosiasian toteaminen.


      • Lyyrinen basso
        Mursu kirjoitti:

        Tiedätkö, mitä stemmaa Jyrki Anttila lauloi aikoinaan kuoroissa? Tai mitä ääntä hän lauloi mieskvartetissa yli kymmenen vuoden ajan? Tai millä äänityypillä hän pääsi Sibelius-akatemiaan?

        Vihje: Se ei ollut dramaattinen tenori.

        Jyrki Anttilan uran alkutaipaleita en tunne.

        Fakista toiseen siirtyminen ei ole aivan harvinaista. Järeänä profondo-bassona tunnettu Jaakko Ryhänen on laulanut nuoruudessaan tenorina. Petteri Salomaa aloitti bassona mutta löysi paikkansa baritonina. Sellainenkin tenorikuuluisuus kuin Plácido Domingo on aloittanut uransa baritonina.

        Enrico Caruso lauloi eräässä Puccinin La Bohèmen esityksessä oman tenoraalisen roolisuorituksensa (arvatenkin Rodolfon osan) ohella Collinen basso-osat "takkiaarioineen" (Vecchia zimarra) kulisseissa piilotellen, kun miehityksen Colline oli sairastunut eikä toista bassoa saatu siihen hätään.


      • Jurpo
        Mursu kirjoitti:

        Joissakin maakuntaoopperoissa, hyvin useissa sellaisissa tehdään hyviä ja tasokkaita produktioita, joissa laulaa paikallisia "suuruuksia", joilla ei olisi mitään asiaa Savonlinnan oopperajuhlille, paitsi korkeintaan kuoroon, jos siihen pääsevät.

        Eikä siinä ole yhtään vähättelyä, vain tosiasian toteaminen.

        Joissakin maakuntaoopperoissa taas solistikaarti on ihan samaa kaliiberia kuin Savonlinnassa tai jopa kansallisoopperan joissakin produktioissa.

        Produktiota pitää tarkastella kokonaisuutena - tällöin Savonlinnan tason saavuttaminen ei ikävä kyllä ole mitenkään hankalaa.

        Savonlinnan kuorolaisilla ei juurikaan ole asiaa pääsolisteiksi - edes maakuntaoopperassa. Sivurooleissa heitä sentään voi käyttää - ihan niinkuin Savonlinnassakin tehdään


      • Jurpo
        Mursu kirjoitti:

        Tiedätkö, mitä stemmaa Jyrki Anttila lauloi aikoinaan kuoroissa? Tai mitä ääntä hän lauloi mieskvartetissa yli kymmenen vuoden ajan? Tai millä äänityypillä hän pääsi Sibelius-akatemiaan?

        Vihje: Se ei ollut dramaattinen tenori.

        Jyrki Anttilan äänihän on nykyään ihan torso.

        Ei mitään sävymaailmaa - pelkkää tuuttaa.


    • Lyyrinen basso

      Raimo Sirkiä luokitellaan seuraavassa linkissä "dramaattiseksi tenoriksi":
      http://www.alsteartists.com/1sirki1.htm

      Muuan kriitikko luonnehti jokin aika sitten Sirkiän oopperaesiintymistä jokseenkin siihen tapaan, että "Sirkiän ääni oli tavallistakin savuisempi". Jonkinlainen käheys Sirkiän ääntä kieltämättä onkin aina leimannut. Lyyriseksi tenoriksi häntä tuskin kukaan menisi luokittelemaan – ainakaan tänä päivänä.

      Harvaa tenoria kutsutaan uran alkuvaiheissa dramaattiseksi. Yleensä kehitys lähtee liikkeelle lyyrisistä rooleista; juurevaa spintoa ja dramaattisuutta tulee ääneen sittemmin iän myötä jos on tullakseen.

      Yksi tämän hetken kysytyimmistä suomalaistenoreista ulkomailla lienee Jorma Silvasti. Hänkin aloitti lyyrisillä rooleilla, mutta on siirtynyt vuosien myötä dramaattisempiin tehtäviin.

      Sekä Sirkiällä että Silvastilla on tilillään kotimaisten laulukilpailujen voittoja 1980-luvun alkuvuosilta.

    • Kokija

      en osaa sanoa, mutta kyllä Suomestakin löytyy
      aivan maailmankuuluja tenoreita - muutama esimerkki:
      Anttila Jyrki, Lappalainen Kimmo, Linroos Peter,
      Mustakallio Timo, Nuotio Pekka, Ruohonen Seppo,
      Schroderus Petrus, Silvasti Jorma, Sirkiä Raimo,
      Siukola Heikki, Sola Wäinö, Varpio Veijo jne.
      Muutamat heistä ovat jo laulunsa lopettaneet.

      • Lyyrinen basso

        Muuan tenoreihin keskittynyt nettisivusto listaa Peter Lindroosin 20. vuosisadan tenoreiden armoitettuun kaartiin – ainoana suomalaisena, ellen vilkaissut hätäisesti väärin.
        http://www.grandi-tenori.com/tenors/lindroos.php

        Lindroos poistui keskuudestamme traagisessa auto-onnettomuudessa Ruotsissa vajaa vuosi sitten. Komea ura jäi kesken. Ehdin kuulemaan Lindroosia yhden kerran "livenä" (Espoon vanhassa kirkossa, Urkuyö ja aaria -tapahtumassa muutama vuosi sitten).


      • Elämä on lauluni
        Lyyrinen basso kirjoitti:

        Muuan tenoreihin keskittynyt nettisivusto listaa Peter Lindroosin 20. vuosisadan tenoreiden armoitettuun kaartiin – ainoana suomalaisena, ellen vilkaissut hätäisesti väärin.
        http://www.grandi-tenori.com/tenors/lindroos.php

        Lindroos poistui keskuudestamme traagisessa auto-onnettomuudessa Ruotsissa vajaa vuosi sitten. Komea ura jäi kesken. Ehdin kuulemaan Lindroosia yhden kerran "livenä" (Espoon vanhassa kirkossa, Urkuyö ja aaria -tapahtumassa muutama vuosi sitten).

        kuulemiseen. Tässä Peter laulaa Nessun dorman. Minun korvaani noissa ylimmissä sävelissä Peterin ääni kuulostaa todella kireältä. Jotenkin elekielikin kertoo, että aika paljon yritystä oli mukana. Olisikohan tällä palstalla paikalla yhtään absoluuttisen sävelkorvan omaavaa henkilöä? Mikä sävel oli tuo ylin lopussa, jonka Peter kajautti? 3 min. kohdalla.

        http://www.youtube.com/watch?v=j6uoydPF67M&feature=related

        Hän vilkuili melko paljon alaspäin laulun aikana, hieman epävarman oloisesti. Aika erikoista, eivät tuntuneet vilkuilut liittyvän tulkintaan. Ajatuksia siitä?


    • Lyyrinen basso

      Muuan amerikkalainen kriitikontapainen arvioi ja listaa ”Wagner-tenoreita” (joilla tarkoitetaan suunnilleen samaa kuin ”sankaritenorilla” tai ”dramaattisella tenorilla”) seuraavasti:

      http://listserv.cuny.edu/Scripts/wa.exe?A2=ind0010a&L=opera-l&F=&S=&P=6939

      Suomalaisnimistä listalla keikkuvat ”Reimo Sirkid” (= Raimo Sirkiä), Jyrki Niskanen, ”Heiki Siukola” ja Jorma Silvasti.

      Listalla mainittu Ruotsalainen Gösta Winbergh oli maailmalla arvostettu nimi, oivallinen Jussi Björlingin jalanjäljissä kulkija. Hänen elämänsä ja uransa (1943-2002) jäi lyhyenlaiseksi aivan kuten Peter Lindroosilla (1944-2003) ja Pekka Nuotiolla (jonka elämäkertatietoja en onnistunut löytämään netistä lyhyellä hakemisella).

      Pekka Nuotiolla oli äänessään ”italialaista klangia” eli ”välimerellistä valoisuutta” kenties enemmän kuin kenelläkään tällä hetkellä pinnalla olevalla suomalaistenorilla. Täällä päin ovat vallalla tummemmat äänityypit. Ruotsin Jussi Björling (1911-1960) oli Nuotion tavoin pohjoismaisittain loistava poikkeus. Kuten vuosiluvuista näkyy, ei Stora Tunan suuri poika ehtinyt saavuttaa edes 50 vuoden rajapyykkiä. – Brittiläisten musiikkitoimittajien raati taisi muutama vuosi sitten rankata Björlingin viime vuosisadan suurimmaksi mieslaulajaksi, ohi kaikkien Carusojen ja Giglien!

      Jos poikkeama bassoihin sallitaan, niin tuo sama raati nimesi viime vuosisadan jälkipuoliskon huomattavimmiksi bassoiksi kaksi nimeä: Nicolai Ghiaurov ja Martti Talvela. Heistä edellinen kuoli tänä vuonna, Talvela jo 15 vuotta sitten.

      • Robert

        En kyllä sanoisi, että Wagner-tenori on dramaattisen tenorin synonyymi. Italialaisessakin ohjelmistossa on melkoisen dramaattisia rooleja, esim. Otello. Lisäksi kaikki Wagnerin tenoriroolit eivät ole sankaritenorille tehtyjä. Kauimpana sankaritenorista on Mime. Myös Nürnbergin mestarilaulajien David on tehty lyyriselle tenorille. Saman oopperan Walther on sankaritenorirooli, mutta kuitenkin tehty melko kevyelle äänelle. Wagnerin muidenkin sankaritenoriroolienkin dramaattisuus vaihtelee. Dramaattisimmasta päästä ovat Tristan ja Siegfried. Esim. Lohengrinilla ja Parsifalilla taas on melko vähän dramaattista laulettavaa. Tannhäuserissa taas alku on sävelletty lyyriselle tenorille ja loppu dramaattiselle.
        Laulajista esim. Gerhard Stolze lauloi suurimmaksi osaksi Wagneria, mutta dramaattinen tenori hän ei todellakaan ollut. (Stolze muuten on monien vihaama ja yksi suurista suosikeistani.)

        Tämä taisi kyllä olla vähän hiuksenhalkomista, eikä liittynyt varsinaiseen aiheeseen.

        Robert
        http://www.geocities.com/roope75/indexsuomihtml


      • Lyyrinen basso
        Robert kirjoitti:

        En kyllä sanoisi, että Wagner-tenori on dramaattisen tenorin synonyymi. Italialaisessakin ohjelmistossa on melkoisen dramaattisia rooleja, esim. Otello. Lisäksi kaikki Wagnerin tenoriroolit eivät ole sankaritenorille tehtyjä. Kauimpana sankaritenorista on Mime. Myös Nürnbergin mestarilaulajien David on tehty lyyriselle tenorille. Saman oopperan Walther on sankaritenorirooli, mutta kuitenkin tehty melko kevyelle äänelle. Wagnerin muidenkin sankaritenoriroolienkin dramaattisuus vaihtelee. Dramaattisimmasta päästä ovat Tristan ja Siegfried. Esim. Lohengrinilla ja Parsifalilla taas on melko vähän dramaattista laulettavaa. Tannhäuserissa taas alku on sävelletty lyyriselle tenorille ja loppu dramaattiselle.
        Laulajista esim. Gerhard Stolze lauloi suurimmaksi osaksi Wagneria, mutta dramaattinen tenori hän ei todellakaan ollut. (Stolze muuten on monien vihaama ja yksi suurista suosikeistani.)

        Tämä taisi kyllä olla vähän hiuksenhalkomista, eikä liittynyt varsinaiseen aiheeseen.

        Robert
        http://www.geocities.com/roope75/indexsuomihtml

        Tokihan Wagner sävelsi osia lyyrisemmillekin äänityypeille! Eivät kaikki voi olla Heldentenoreita hänenkään oopperoissaan.

        Tosiasia kuitenkin on, ettei käsitteellä "Wagner-tenori" yleensä ole suinkaan tapana viitata lyyrisiin tenoreihin.

        Jos ei Wagneriin keskittynyt Stolze ehkä ollutkaan mikään sankaritenorityyppi, niin sellaista viittaa voitaisiin kenties sitten sovittaa Siegfried Jerusalemille, joka samoin viihtyi lähinnä Wagner-rooleissa.

        Saksan kaltaisissa oopperamaissa tuollainen keskittyminen on mahdollista. Vaikea kuvitella, että suomalainen laulaja keskittyisi yhteen kieleen ja yhteen säveltäjään (ellei sitten tee uraansa nimenomaan Saksassa). En oikein osaa kuvitella suomalaista laulajaa Italiaan tai Ranskaan muuten kuin satunnaisena vierailijana.


      • Lyyrinen basso
        Lyyrinen basso kirjoitti:

        Tokihan Wagner sävelsi osia lyyrisemmillekin äänityypeille! Eivät kaikki voi olla Heldentenoreita hänenkään oopperoissaan.

        Tosiasia kuitenkin on, ettei käsitteellä "Wagner-tenori" yleensä ole suinkaan tapana viitata lyyrisiin tenoreihin.

        Jos ei Wagneriin keskittynyt Stolze ehkä ollutkaan mikään sankaritenorityyppi, niin sellaista viittaa voitaisiin kenties sitten sovittaa Siegfried Jerusalemille, joka samoin viihtyi lähinnä Wagner-rooleissa.

        Saksan kaltaisissa oopperamaissa tuollainen keskittyminen on mahdollista. Vaikea kuvitella, että suomalainen laulaja keskittyisi yhteen kieleen ja yhteen säveltäjään (ellei sitten tee uraansa nimenomaan Saksassa). En oikein osaa kuvitella suomalaista laulajaa Italiaan tai Ranskaan muuten kuin satunnaisena vierailijana.

        Pari suomalaista oopperalaulajaa esiintyi joskus MTV3:n kulttuuriohjelmassa "Bumtsibum". Huomaattekos, että minäkin rohkenen tunnustaa katsoneeni moista!

        Möchtegern-Heldentenor (wannabe -dramatic tenor) Jyrki Anttila oli yksi esiintyjistä. Miehen suupielistä näki hänen itsetuntoaan hivelevän, kun juontajasuuruus M. Bjurström liitti hänen nimeensä esiintymisen jälkeen epiteetin "tykkitenori"!

        Kehityskykyinen laulajahan Anttila on, kieltämättä. Ehkäpä alkuosan "Möchtegern-" tai "wannabe-" saa vielä jättää pois ennen pitkää ja kutsua miestä ihan rehellisesti nimikkeellä Heldentenor / dramatic tenor.


    • pohjalaanen

      Mulle tuli vain mieleen, että vaasalainen Juha Uusitalo on muistaakseni tenori. Tosin en ole aivan 100% varma! Mutta ulkomailla hänellä ainakin on vientiä, rapakon takana varsinkin. Itse olen ollut parissa oopperassa mukana ja hyvin poika laulaa! Kannattaa tsekata!

      • Olli P.

        Sehän on sosiologian proffa. Lauleskeleeko suihkussa, en tiedä. Dramaattinen?? Heh heh, voipi olla. Kysy sen vaimolta.


      • yoha

        Juha Uusitalo laulaa bassobaritonin fakkia. Bassobaritoni tai baritoni, joka tapauksessa jykevä miesääni.


      • sankaritunari

        Juha on luotettava laulaja ja tosiaankin (basso)baritoni on fakkinsa. kehittynyt huimasti viime vuosina, myös näyttelijänä. Mies paikallaan passioissa, oartorioissa ja myös oopperalavoilla.
        Mutta ei tenori!


      • iltavirkku
        sankaritunari kirjoitti:

        Juha on luotettava laulaja ja tosiaankin (basso)baritoni on fakkinsa. kehittynyt huimasti viime vuosina, myös näyttelijänä. Mies paikallaan passioissa, oartorioissa ja myös oopperalavoilla.
        Mutta ei tenori!

        Tuleepi vastattua aika vanhaan viestiin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan vai mitä! :)

        Juha Uusitalosta tuli mieleen, että YLE näytti viikonloppuna Toscan Juhan ja Karitan voimin vedettynä Saksassa. Oli todella mahtavan kuuloista ja näköistä!


    • RichardW

      Matti Kastu unohtui dram.tenoreiden Suomi-listalta vaikka möikin itsensä Tukholmaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe