Ottakaa kantaa opettajat ym.

Jo valmiiksi huoliss

Hei olen nelikymppinen äiti. Minulla on kaksi lasta.
Vanhempi lapsi on viisi vuotta ja hänen on todettu olevan kehityksestä jäljessä. Hänellä on ongelmia motoriikassa, puheen tuottamisessa ja sosiaalisessa kanssa käymisessä. Hän on ikäistään lapsellisemman oloinen. Itse huomasin tämän lapsen ollessa 1,5 vuotias, mutta neuvola vakuutti lasten olevan yksilöitä, ja että minun pitäisi lakata vertailemasta omia lapsiani kavereiden lapsiin. Nyt viisivuotis neuvolassa th heräsi ja tajusi ettei kaikki olekkaan niin kuin pitää, muutenkaan kuin puheen osalta :( Lapseni on kuitenkin vilkkaudesta huolimatta hyväkäytöksinen ja kilttiluonteinen.

Sitten kysymykseen, tietäisikö joku vastausta? Kun lapseni menee eskariin hänen erillaisuutensa varmaan pistää silmään. Jos eskarin jälkeen ehdotetaan eskarin kertausta, onko minun pakko suostua. Tuttavapiirissä on tapaus, jossa näin tehtiin. Tämä tyttö, kuten omanikin on syntynyt alkuvuodesta, ja täytti eskarivuonna kahdeksan. Mielestäni tämä lykkää vain sitä, mikä odottaa seuraavana vuonna. Lapseni oireet eivät kuitenkaan riittäne yhdentoista vuoden oppivelvollisuuteen. Ja pelkään, että mahdolliset luokalle jäännit tiputtavat hänet peruskoulusta, eli seitsemäntoista vuotta ei riittäisi ja hän ei saisi todistusta peruskoulun käymisestä. Itse haluaisin lapsen kouluun, joka on tarkoitettu oppimishäiriöisille lapsille (dysfasiaa ja kuulo-ongelmia epäillään myös) Millä lailla minun pitäisi edetä, että minua kuunneltaisiin ja että lapseni pääsisi aloittamaan koulun oman tasoisessa seurassa seitsemän vuotiaana. Pelkään myös kiusaamista. Hänellä ei ole samanikäisiä tyttöjä kavereina päiväkodissa, vaan hän leikkii pienempien kanssa ja toisinaan ryhmän poikien. Hän ei ole luonteeltaan kovin tyttömäinen. Pelkään että lähikoulussa hänellä ei olisi kavereita ja hän joutuisi olemaan yksin.

Eli miten minun pitäisi edetä ja mitä mieltä olette suunnitelmastani?

15

1125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vaan

      Mä luulen ettei sun kannata apua pyytää opettajilta, he ovat koulutettu siihen, että vastaavat heille edullisemmalla tavalla, ja syyllistävät lapsen ja vanhemmat.
      Neuvoja kannattaa pyytää toisilta vanhemmilta, heiltä joilla on kokemusta samanlaisista asioista kuin sinulla. He ovat suurempi tuki kuin opettajat. Itse olen saanut toisenlaisiin asioihin juuri apua smmoisilta ihmisiltä joilla on kokemusta samankaltaisista asioista.

      • jo valmiiksi huoliss

        Ihan kaikkien mielipiteet sopii :)

        Minua on jo neuvolassa syyllistetty ongelmista. En vain itse jaksa uskoa, että syy olisi minun, kun jaksan kasvattaa ja viettää aikaa lasteni kanssa.


      • Ammattikasvattaja
        jo valmiiksi huoliss kirjoitti:

        Ihan kaikkien mielipiteet sopii :)

        Minua on jo neuvolassa syyllistetty ongelmista. En vain itse jaksa uskoa, että syy olisi minun, kun jaksan kasvattaa ja viettää aikaa lasteni kanssa.

        Lapsesi ongelmien tausta on luonnollisesti syytä selvittää. On terveydenhoitajan tehtävä ohjata häntä eteenpäin. Oletko ollut yhteydessä terveydenhuoltoon edellisen käynnin jälkeen?

        Jos ja kun lapsesi esikouluun menee, hänen valmiuksiaan selvitetään tarvittaessa uudelleen. Joka tapauksessa sinun kannattaa olla itsekin aktiivinen; se vaikuttaa paljon siihen, miten asiat etenevät.


      • jo valmiiksi huoliss
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Lapsesi ongelmien tausta on luonnollisesti syytä selvittää. On terveydenhoitajan tehtävä ohjata häntä eteenpäin. Oletko ollut yhteydessä terveydenhuoltoon edellisen käynnin jälkeen?

        Jos ja kun lapsesi esikouluun menee, hänen valmiuksiaan selvitetään tarvittaessa uudelleen. Joka tapauksessa sinun kannattaa olla itsekin aktiivinen; se vaikuttaa paljon siihen, miten asiat etenevät.

        Olen ollut yhteydessä terveydenhoitajaan, joka vaihtui taas. Pyysin uutta aikaa syyskuuhun. Haluan ajan lastenlääkärille ja mielellään arviot muualtakin kuin puheterapeutilta. En tiedä löytyykö syytä siihen miksi lapsi on sellainen, kuin on. Parempi tietysti olisi, jos olisi joku paperi näyttää.

        Onko minulla sananvaltaa lapseni kouluvalintoihin, vai pitääkö lapsen kerrata eskari. Myös pienryhmä voisi olla hyvä, mutta ehkä sielläkin muut oppilaat osaavat enemmän. Ja lapsi tippuisi kärryiltä. Pääseeköhän niihin kouluvalmius testeihin nykyään? Siitä voisi olla ainakin olla apua. Tai voisikohan joltakin kysyä tuolta opetustoimesta. En oikein ymmärrä tuota eskarin kertaus ideaa. Mitään hyvää se ei tuonut sen tuttavaperheen tytön koulunkäyntiin. Hänet siirrettiin eskarista pienryhmään, ja sieltä erityiskouluun ja jotenkin koulupolku on jäänyt rikkonaiseksi.


    • puuhpööh

      Eskari arvioi lapsesi kouluvalmiuksia koko vuoden ajan. Älä lukitse itseäsi nyt tiettyyn ajattelumalliin "haluan lapselleni tätä ja tätä", sillä sinä tuskin tiedät mitä kaikkea on mahdollista lapsellesi tarjota. Eskarin kertaus voi olla tarpeellista, jos lapsesi ei ole vielä valmis kouluun (esim. isoja puutteita ryhmässä toimimisessa). Harvoin lapsi pakotetaan kertaamaan vastoin vanhempien toiveita, vaikka se olisikin lapselle hyödyksi. Kannattaa muistaa, että hyvä pohja on tärkeä myös koulupolulla eli ei pidä pakottaa lasta menemään kouluun, jos hän ei ole valmis siihen.

      Nykyisin periaate on inkluusio eli lapsi kulkee "normaaliluokan" mukana lähikoulussa mahdollisimman pitkään. Tämä EI tarkoita, etteikö häntä tuettaisi matkan aikana mahdollisimman paljon. Joissakin kouluissa on alkuluokkia tyylilin 0-2, joita voi käydä kolmekin vuotta, aloittaa vaikka 1,5 vuoden eskarin jälkeen jne. Toisessa koulussa voi olla, että pienryhmä ja "normiluokka" tekevät pitkästi yhteistyötä, toisessa ovat täysin erillään. Vähemmän on enää "erityiskouluja", jossa on vain pienryhmiä. Kehitysvammaisille lähinnä, mutta tämäkin riippuu kunnasta.

      Pienryhmän ideana on nimenomaan tukea oppilaan koulunkäyntiä enemmän kuin "normiluokassa". Tarvittaessa oppimäärä voidaan yksilöllistää eli häneltä ei vaadita sitä, mitä kaikilta muilta ja voidaan painottaa muita taitoja. Sinänsä sinä et voi vaatia, että lapsesi pääsee pienryhmään, sillä laki ja asetus sanovat, että ryhmän koko on max. 10 oppilasta. Jos ryhmä on täynnä, sinne ei yleensä oteta ylimääräisiä (riippuu vähän kunnasta, mitä he laskevat "tilapäiseksi ylittämiseksi"). Lapsellesi osoitetaan paikka lähikoulusta, muihin kouluihin voi hakea toissijaisena ja jokainen koulu voi asettaa rajoituksia siihen. Pienryhmään pääseminen on hankalampaa ja siihen tarvitaan eskarin opettajan kanssa tehty anomus siirtämisestä erityiseen tukeen (sekään ei vielä oikeuta pienryhmäpaikkaan, mutta antaa enemmän tukea koulunkäyntiin). Sekään ei tule tuosta vain vaan ennen kuin pääsee erityisen tuen piiriin on kokeiltava yleistä tukea ja tehostettua tukea.

      Sinä et siis voi päättää, että lapsesi tulee päästä pienryhmään etkä voi vaatia pääsyä tiettyyn kouluun / luokkaan eikä lääkärin lausunto henkilökohtaisesta avustajastakaan takaa yhtään mitään. Kaikki riippuu kunnasta ja kunnan tavoista järjestää toimintaa.

      • syrjäytetyn ex-äiti

        Eli voiko oppilas hakea korvausta, jos hän ei saa suoritettua peruskoulua, koska hän ei saa opetusta sen mukaan mihin kykenee... Ei varmaan. Aloittajan ongelmahan ei ole pelkästään lapsellinen lapsi, vaan se, että lapsi on kehityksessä jäljessä. En usko, että normi luokka auttaa lasta pääsemään kehityksessä tasoihin muiden lasten kanssa. Ei oppimishäiriöt, dysfasia ja sun muut katoa ihmisestä mihinkään. Sen sijaan, että laitettaisiin kertaamaan, eikö olisi parempi etsiä lapselle heti koulu tai luokka, jossa hän pystyy menestymään. Itseäni säälittäisi luokkien välinen siirtely, ja lapsen jokavuotinen pettyminen omiin kykyihin ja pärjäämiseen.

        Miten typeriä päättäjät voivat olla ajaessaan inklusiota kouluihin. Ajatellaanpas 25 oppilasta, joista huonossa tapauksessa noin viidellä erityistarpeita. Kunnat säästävät eivätkä palkkaa avustajia. Oikeassa elämässä se koulun tarjoama tuki on heikkoa. Paperilla se näyttää tosin aina hienolta ;)

        Eli, sun pointti lienee, ettei vanhempien mielipiteillä ole mitään väliä ja lapsen saama opetus on kiinni kuntapäättäjien saituudesta ja välittämisestä. Okei tiesin jo tuon verran. Maailma on paha paikka sille joka ei ole samanlainen, kuin muut :(:(


      • jo valmiiksi huoliss

        Nyt tulin surulliseksi.

        Tarkoitukseni on taata lapselleni mahdollisuus käydä koulua ja oppia sen mitä hän voi. Haluaisin hänelle peruskoulun päättötodistuksen. Ei harrastaa valtataisteluita kenenkään kanssa. Tiedätkö montako vuotta lapsen pitää kokeilla näitä yleistä tukea ja tehostettua tukea, ennen kuin asioista päättävät ymmärtävät, että jos lapsi ei silti opi tavallisesti. Montako ainetta voi opiskella mukautettuna esim. pienryhmässä? Vai voiko kaikkia?


    • puuhpööh

      Peruskoulun päättötodistuksen saa, jos vain haluaa yrittää aina parhaansa. Jos yksilöllistetään, niin tavoitteet asetetaan niin, että ne on mahdollista saavuttaa. Mutta motivaatiosta riippuu paljon, ei saa jos ei edes yritä. Pienryhmässä voi opiskella joko yleisopetuksen tavoitteiden mukaan tai osittain yksilöllistetysti. Esimerkiksi taito- ja taideaineita harvoin yksilöllistetään, varsinkaan heti koulun alussa. Yhden tai kahden aineen yksilöllistämiselläkin voi opiskella vielä normaaliluokassa, erityisopettajan tuella (toimii varsinkin alakoulun puolella ja saa olla muiden kanssa yhdessä).

      Pienryhmiä on ekaluokasta lähtien, mutta niiden määrää on vähennetty ja niissä voi olla useampia ikäluokkia. Sen takia olisikin tärkeää tehdä yhteistyötä eskarin opettajan kanssa, jotta tarvittaessa voidaan hakea sitä tukea suoraan ekalle mentäessä. Erityisesti kokenut eskarin ope pystyy kertomaan sinulle enemmän, oppiiko lapsesi hieman hitaammin kuin muut oppilaat (kehen sinä olet verrannut, kun sanot, että lapsesi oppii hitaammin?) vai niin paljon hitaampi, että tarvitsee pienryhmän tukea. Toki lääkärin lausunnolla on merkitystä myös, jos se on nimenomaan lausunto kehityksen viivästymästä, mutta on muistettava, että luokassa on todella monentasoista oppilasta! Dysfasiaakin on niin erilaisia, että osa pystyy aloittamaan koulun muiden mukana, osa tarvitsee pienryhmää. Yleensä avustajaresursseja on suunnattu enemmän juuri alkuopetukseen (1-2lk:t) kuin ylemmille luokka-asteille.

      Kun nyt niin huolissasi olet, niin kerrottakoon, että peruskoulun jälkeen on olemassa oppilaitoksia, joissa voidaan huomioida erilaiset oppilaat paremmin kuin esim. lähiammattikoulussa, jossa toki on myös osaamista erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tukemiseen.

      Meneekö lapsesi siis vasta vuoden päästä eskariin? Vuodessa lapsi kehittyy _paljon_, erityisesti jos hän pääsee nyt jonkinlaiseen terapiaan.

      • jo valmiiksi huoliss

        En tiedä minkälaisesta terapiasta on kyse? Puheterapiaa on ollut jo melkein kaksi vuotta. Haluaisin arviot myös fysioterapiasta ja toimintaterapiasta. Puheongelmat ovat olleet niin selviä, että siihen ei ole voinut olla kiinnittämättä huomiota. Muut hankaluudet on laitettu yksilöllisyyden piikkiin. Itse olen verrannut tuttavien lapsiin omaani. Ja oma lapseni ei ole osannut asioita, joita he ovat. Nykyisen th:n mielestä lapsi on noin kolmivuotiaan tasolla. Meillä on ollut kuusi eri th:a, ja sekin on tehnyt tilanteesta sekavan ja jäsentymättömän. Tämä nykyinenkin on sijainen, vaikka ihan sinänsä pätevän oloinen ja varmasti hyvä työssään.

        Tarkoitin peruskoulun päättötodistuksen saamisella sitä, että oppivelvollisuus loppuu seitsemääntoista vuoteen. Jos lapsi kertaa eskarin, hänen mahdollisuutensa kerrata kouluvuosia vähenee. Jos hän päättääkin tammikuussa täyttäessään seitsemäntoista, ettei mene kouluun, niin se oli siinä. Murrosikäisen pakottaminen on hyvin hankalaa. Tiedän, että tämä on tosi ennenaikaista huolta, mutta tuttavapiirissä on poika joka ei saanut peruskoulua käytyä, ja se on aika varma tie syrjäytyä.

        Kiitos vastauksistasi. Jospa tilanne selkenisi. Ajattelin varata lääkärinajan lastenlääkärille ja kysellä näin ennen kesäloman loppua mahdollisuuksista tutkimuksiin ja kuntoutuksiin, jos ne katsotaan tarpeellisiksi. Jotenkin tuntuu etten malta odottaa syyskuulle, kun saimme sen neuvola-ajan (aiemmin ei ollut). Enkä tiedä kuka siellä neuvolassa nyt on vastassa :o


    • hopsia

      Hyvin ymmärtää äidin huolen. Silti sanoisin, että ole luottavainen lapsesi eskarivuoden suhteen. Sen aikana arvioidaan lapsen koulukypsyyttä useaan kertaan, eikä ole mikään patenttiratkaisu, että lapsi automaattisesti kertaa eskarivuoden. Yhden kerran urani aikana on näin käynyt. Se ei välttämättä edes ole mitenkään hyvä ratkaisu lapsen itsetunnon kannalta.
      Onko lapsi nyt ollut päivähoidossa? Minkälaista suunnitelmaa hänen auttamisekseen on tehty? Eskarissa ainakin tullaan tekemään jokaiselle henkilökohtainen oppimissuunnitelma.jossa kartoitetaan vanhempien kanssa vahvuuksia ja kehitettäviä alueita.
      Myös kasvatusneuvolan testeihin on mahdollisuus päästä sekä päiväkoti käyttää varmasti myös erityislastentarhanopettajan konsultaatiota tällaisten lasten kanssa.
      Kysele, kyseenalaista ja ole aktiivinen äiti. Sinä kuitenkin tunnet lapsesi parhaiten. Tsemppiä eskarivuodelle teidän perheelle!

    • niitä on ja paljon

      Pitää tarkaan tarkastaa lapsen tulevan opettajat taustat, monesti ne ottavat silmätikukseen heikommat oppilaat, ja alkavat kiusaamaan häntä, opettajat tällä toiminnalla pääsevät lapsesta eroon, kun eivät viitsi häntä opettaa samoin kuinmuita, eikä tukea lasta. Helppo jättää luokalle, ja sanoa ettei lapsi osaa, ei se osaa jos ei oepteta eikä tueta ja aina vaan haukutaan.

      Jotkut opet sen sijaan tukevat ja auttavat, toiset taas syyttävät lasta istseään eikä tue.

      Kannattaa syynätä ja kysellä muilta millanen opettaja on ja se et onko lapsirakas ihminen. kaikki ei ole.

      Mitä helpommalla pääsee sen parempi ja huonot voi jättää oman onnensa nojaan.

      • Äiti hyvien lasten

        Voi lissu sun älynväläyksiäsi! Aloittaja kyseli ihan asiallisia ja sai monipuolisesti pääosin asiallisia vastauksia. - Sitten tuli lissu ja alkoi taas copy-pasten avulla purkaa omia turhaumiaan siitä, ettei ikinä selvinnyt peruskoulusta, sekä kateuttaan opettajia - ja ylipäänsä kaikkia, jotka osaavat kirjoittaa - kohtaan. Näinpä!

        Aloittajaa ei todellakaan auta yhtään hänen miettiessään lukuisia tärkeitä kysymyksiä se, että yksi täällä taas purkaa vainoharhojaan opettajista.

        Lisäksi vielä tiedoksi kaikille: Koulu päättää sekä luokan koostumuksen että opettajan. Luonnollisesti kouluun voi tarvittaessa ottaa yhteyttä, mutta kyllä sekä eskarin että ekaluokan alussa opettaja ja mahdollinen koulunkäyntiohjaaja tai -avustaja seuraa silmä kovana ja erittäin tarkasti kaverisuhteiden muodostumista ja ryhmän dynamiikkaa.


    • opettaja 5678

      Olisin antanut oman lapsenikin leikkiä eskarissa vielä vuoden lisää vaikka hänellä ei ole mitään ongelmia.
      Uskokaa nyt, että noissa suurissa opetusryhmissä ei vain ole resursseja kiinnittää huomiota yhteen lapseen. Joten jos koululykkäystä suositellaan se on järkevää tehdä. Teet lapsellesi karhunpalveluksen kun tunget hänet kouluun jos hän ei ole valmis. Hän saa ikävä kokemuksen ekasta luokasta kun huomaa olevansa huonompi kuin muut. Ekan luokan aikana hänet mahdollisesti siirretään toiseen kouluun erityisluokalle koska yleensä normaaliluokalla resurssit ovat minimit. Ei ole avustajaa ei erityisopettajaa tai muutakaan apua. Se on opettaja on YKSI 25 lapsen kanssa...mieti itse siihen paikkaan.

      • Ammattikasvattaja

        Et liene opettaja, sillä käsityksesi koulusta ovat täysin väärät.

        Oppilaat pyritään nykyisin pitämään lähikoulussa mahdollisimman pitkään eri tukimuodoin. Resursseja siihen touhuun kyllä ei juuri tipu.


      • dhjkl

        Jos tuo lapsi on kaksi vuotta jäljessä jo tuossa vaiheessa, niin ei vuoden lykkäys paranna tilannetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin

      Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k
      Maailman menoa
      139
      2875
    2. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      26
      2417
    3. Mitä sä haluaisit

      Hänestä tai siitä jota kaipaat
      Ikävä
      135
      2008
    4. Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan

      Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara
      Ikävä
      134
      1583
    5. Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?

      Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...
      Ikävä
      83
      1377
    6. Saha suljetaan

      Vai Kalajoen saha ?
      Oulainen
      33
      1213
    7. Mitä aktiviteettia harrastaisit

      kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      100
      1161
    8. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

      Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      2
      1049
    9. Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä

      et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta
      Ikävä
      60
      1032
    10. Minua särkee puolestasi

      Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit
      Ikävä
      50
      990
    Aihe