en ole henkisesti itsenäistynyt vanhemmistani

apila_

Hei. Ajattelin tulla kirjoittelemaan tänne, jos löytyisi uutta näkökulmaa tai vertaistukea, asiassa joka vaivaa minua.

Olen jo 26vuotias nainen ja en ole henkisesti pystynyt irtaantumaan vanhemmistani. Tarvitsen heitä monissa asioissa ja heidän tukeaan. Minulla on ollut/on ehkä vieläkin paha paniikkihäiriö ja ahdistus, ja olen mm. heidän avullaan mennyt elämässäni eteenpäin ja oikeen suuntaan.

Mutta tunnen kun olen erossa heistä, pala minusta joskus puuttuu. Ajattelen mitä he tekevät, ovatko he onnellisia juuri tällä hetkellä. Mietin ja pohdin kauhulla sitä pöivää, kun he täältä lopullisesti lähtevät ja se ajatus lamauttaa minut joskus. Pelkään kuollakseni jos he lähtevät esim ulkomaille matkalle :(

Olen osa aikaisesti töitä tekevä, mutta menen heidän kyydillään usein töihin, koska yksin kulkeminen on ollut aina vaikeaa. Minusta ei näy päällepäin, että minulla on tällaisia ajatuksia, olen ihan normaali muuten :D

Tunnen syyllisyyttä ja huonoa omatuntoa, koska he eivät voi välttämättä elää ihan tavallisesti minusta johtuen. Olen käynyt terapiassa ja psykologilla ja puhunut asiasta. Mutta ei se asia niin vain korjaannu.

samanlaisia ajatuksia koskaan ollut kenelläkään?

10

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arjen kanssa

      Asuin virallisesti kotona melkein 27-vuotiaaksi ja kävin töissä ja tulin viikonlopuksi kotiin vanhempieni luo. Älä ota asiaa niin vakavasti. Ihmiset ja elämäntilanteet ovat yksilöllisiä ja myös henkinen itsenäistyminen tapahtuu jokaisella tavallaan ja ajallaan. Hyvä että olet töissä ja saat näin alkaa kannatella omia siipiä.

      Harvoin vanhemmat kuolevat tai poistuvat arjesta äkkirysäyksellä ja sitä tavallaan pikkuhiljaa tottuu ja alkaa vähemmän kaivata heidän seuraansa. Sinun kannattaa vain päättäväisesti ottaa haasteita ja rohkaistua tekemään omia valintoja ja asioita ja ottaa pieniä haasteita. Ylivoimaista repäisyä ei kannata yrittää vaan asteittain.
      Olen vielä suhteellisen nuori ihminen.

      On myös niin, että toisilla yhteys vanhempiin säilyy tiiviimpänä ja
      läheisenä koko elämän ajan. Usein käy niin, että tällaiset henkilöt haluavat olla myös vanhempiensa rinnalla heidän vanhetessa.

      Onko sitten ihmisen elämälle asetettu mitään erityistä kaavaa, miten sen tulee sujua ja jos sellainen kuvitelma olisi, niin miten oikeutettua sellainen on.

    • marke2

      Minulla on sama ongelma..äitini on jo kuollut,mutta isän kanssa välit on läheiset..ja etenkin äidin kuoleman jälkeen vielä läheisemmät. Kauhulla odotan päivää jolloin isää ei enää ole...en tiedä miten sen kestän. Isä on ollut aina vielä äitiä läheisempi. Olen miettinyt olenko läheisriippuvainen ....

    • 3+9

      Itse olen 25-vuotias mies ja sama juttu, onhan tämä noloa kun etenkin miehen ei saisi olla millään tavalla heikko ja pitäisi selvitä kaikesta itsenäisesti. Pelkään kuollakseni että vanhempani jostain syystä kuolisivat ennenaikaisesti. Siinä tapauksessa maailmani romahtaisi lopullisesti.

      • 3+9

        Vielä nolompaa on myöntää että vanhempani hoitavat vieläkin joitakin käytännön asioita minun puolestani kun olen niin ressukka ettei minulla ole voimavaroja ja uskallusta niiden hoitamiseen. En kuitenkaan ole mikään kehitysvammainen joten siksi tämä on todella noloa.


      • 3+9
        3+9 kirjoitti:

        Vielä nolompaa on myöntää että vanhempani hoitavat vieläkin joitakin käytännön asioita minun puolestani kun olen niin ressukka ettei minulla ole voimavaroja ja uskallusta niiden hoitamiseen. En kuitenkaan ole mikään kehitysvammainen joten siksi tämä on todella noloa.

        Mutta minkäs sille voi jos sosiaaliset tilanteet ja esim puhelimella soittaminenkin on minulle liian haasteellista. Siitäkin iskee kamala paniikki jos pitäisi puhelimella soittaa johonkin virastoon.


    • Apila_

      Kiitos kaikille kovasti viesteistä!

      Täytyy vaan koettaa ymmärtää että kaikilla menee eri aika itsenäistymiseen vanhemmista.

      3 9: oletko sinä saanut apua lääkkeistä tai psykologilla käymisestä? Ei minusta tapauksessasi ole mitään noloa, sinulla on vain myös vaikeaa, mutta voit selitä siitä. Pikku hiljaa askel askeleelta eteenpäin päättäväisesti :)

    • 3+9

      Valitettavasti lääkkeet ja terapiat eivät ole auttaneet minua. Ei kai tähän oikein muutakaan ratkaisua ole kuin mennä vain pelkoja päin vaikka kuinka ahdistais.

      • 3+9

        Se vain on niin helppo luvata että kyllä sitten joskus alan tekemään asioita vaikka väkisin kun on jo useiden vuosien ajan vältellyt lähes kaikkia sosiaalisia tilanteita.


      • 3+9
        3+9 kirjoitti:

        Se vain on niin helppo luvata että kyllä sitten joskus alan tekemään asioita vaikka väkisin kun on jo useiden vuosien ajan vältellyt lähes kaikkia sosiaalisia tilanteita.

        Tarkennan vielä sen verran että lähes mahdotonta lunastaa lupauksensa.


    • apila_

      3 9: Tiedän tunteen, että ajattelee että joskus sitten tekee asioita. Itse olen mennyt asioissa paljon eteenpäin, mutta tulee paljon takapakkia, joka lannistaa.
      Tsemppiä sulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe