Språkprov

Jänistää...

Jag skriver utan ordboken.

Jag sökade en arbetsplats och skrivde i dess att jag härskar svenska på vissa mån och att det menar, att jag kan till och med tala svenska.

Ny är jag bekymrad over, att jag lovade för mycket. Vad tänker ni?

15

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lycka till

      Åtminstone skriver du ju(
      OK så där ).Är din arbetsplats sådan att du måste tala med svenskspråkiga kunder ?
      För det mesta är svenskspråkiga väldigt toleranta,det att man åtminstone försöker tala svenska betyder mycket.

      • Jänistää...

        Jag försöker att fortsätta utan ordbok.

        Den Arbetsplatsen som jag sökade fungerar delvis vid norra Sverige. Jag borde vara kontakt med svenskspråkiga människor och översätta tekster. Skriftlig svenska kan jag ganska bra. Till dess förstår jag finlanssvenska skapligt och det version av svenska son man talar in norra Sverige.

        Jag har ganska stårt ordförråd. Därför kan jag producera talandet på svenska nästan löpande band. Bland det gör jag många fel med garammar, men jag talar och talar. De finskspråkiga som inte talar svenska tänker att jag kan flytigt tala svenska fast det är inte sant. Liksom ni ser kan jag flytigt sätt bara dålig svenska.


      • 3113w
        Jänistää... kirjoitti:

        Jag försöker att fortsätta utan ordbok.

        Den Arbetsplatsen som jag sökade fungerar delvis vid norra Sverige. Jag borde vara kontakt med svenskspråkiga människor och översätta tekster. Skriftlig svenska kan jag ganska bra. Till dess förstår jag finlanssvenska skapligt och det version av svenska son man talar in norra Sverige.

        Jag har ganska stårt ordförråd. Därför kan jag producera talandet på svenska nästan löpande band. Bland det gör jag många fel med garammar, men jag talar och talar. De finskspråkiga som inte talar svenska tänker att jag kan flytigt tala svenska fast det är inte sant. Liksom ni ser kan jag flytigt sätt bara dålig svenska.

        Öva,och öva,det är det enda som fungerar.Om du "officiellt " ska översätta texter..då kan det kanske bli problem.Är arbetsgivaren kommunal eller privat ?


      • Jänistää...
        3113w kirjoitti:

        Öva,och öva,det är det enda som fungerar.Om du "officiellt " ska översätta texter..då kan det kanske bli problem.Är arbetsgivaren kommunal eller privat ?

        Nej, det gäller bara texter, som min arbetsbranchen innehåller.

        Arbetsgivare är privat.


      • ta det lugnt
        3113w kirjoitti:

        Öva,och öva,det är det enda som fungerar.Om du "officiellt " ska översätta texter..då kan det kanske bli problem.Är arbetsgivaren kommunal eller privat ?

        Inödfall finns ju översättningsprogram.


    • ** härskar svenska på vissa mån**

      Du skrev ju, i viss mån, det säger ju allt att du kan lite svenska. Lycka till.

      • Jänistää...

        "Du skrev ju, i viss mån, det säger ju allt att du kan lite svenska..."

        Vad du skrev tolkar jag att taidat keljuilla....


      • ta det lugnt
        Jänistää... kirjoitti:

        "Du skrev ju, i viss mån, det säger ju allt att du kan lite svenska..."

        Vad du skrev tolkar jag att taidat keljuilla....

        Hör du Jänistää... inte driver väl DU med oss ? Vi försöker hålla tummen för dig .


      • Jänistää...
        ta det lugnt kirjoitti:

        Hör du Jänistää... inte driver väl DU med oss ? Vi försöker hålla tummen för dig .

        "... inte driver väl DU med oss"



        Okej, Jag drar arbetsplatsansökan tillbaka.

        Sprokprovet lyckades inte.


      • tant blå
        Jänistää... kirjoitti:

        "... inte driver väl DU med oss"



        Okej, Jag drar arbetsplatsansökan tillbaka.

        Sprokprovet lyckades inte.

        Kram åt dig,fint att du ändå försökte.Bättre lycka nästa gång.


      • Jänistää... kirjoitti:

        "Du skrev ju, i viss mån, det säger ju allt att du kan lite svenska..."

        Vad du skrev tolkar jag att taidat keljuilla....

        "Jänistää"

        **Vad du skrev tolkar jag att taidat keljuilla....**

        Jag tycker det är bra att man lär sig svenska i Finland. Man kan inte lära ett språk perfekt direkt på en gång. Är själv en finne som flyttat för länge sedan till Sverige. Jag minns hur det kändes när jag kunde bara lite svenska. Med tiden lär man sig mer. Det gjorde jag och det kommer även du att göra ifall du fortsätter med svenskan :) Så är det. Lycka till!


      • du är så välkommen
        seijaah kirjoitti:

        "Jänistää"

        **Vad du skrev tolkar jag att taidat keljuilla....**

        Jag tycker det är bra att man lär sig svenska i Finland. Man kan inte lära ett språk perfekt direkt på en gång. Är själv en finne som flyttat för länge sedan till Sverige. Jag minns hur det kändes när jag kunde bara lite svenska. Med tiden lär man sig mer. Det gjorde jag och det kommer även du att göra ifall du fortsätter med svenskan :) Så är det. Lycka till!

        Jo,absolut,skriv gärna här om vad som helst...det behöver inte vara perfekt.Huvudsaken att man vågar använda ett främmande språk.Jag lärde mig finska som vuxen och mina tvåspråkiga barn skrattar åt mig (de menar inte något illa )när jag ibland säger något riktigt tokigt.


    • -supiini-

      Etsiä-verbin taivutus menee jotakuinkin näin: söka, söker, sökte, sökt. Kyseessä ei ole ensimmäisen luokan verbi.

      Kirjoittaa-verbi meni myös väärin, sillä se taipuu seuraavasti: skriva, skriver, skrev, skrivit, eli kuuluu luokkaan "epäsäännölliset".

      Härska on hallita, kirjaimellisesti. Silloin kun puhutaan kielen hallinnasta, käytetään verbiä behärska.

      Tässä oli nyt muutamia huomioita, jotka ensimmäisenä pistivät silmään, ihan kouluruotsin pohjalta ja ilman sanakirjaa. Varmasti kiusaavat myös natiivia ruotsalaista lukijaa, tosin missä määrin, sitä en tiedä.

      • Jänistää...

        "Etsiä-verbin taivutus..."


        Tack, Jag har tänkt att om några vänliga människor fungerar som du kan man övä språkkunskapen in den här sida. Jag menar, att jag eller någon annan skriver först på svenska och någon eller några svenskprågia läsare fisar feler som texten innehåller.



        Joo, kyllä nämä mainitsemasi asiat on tullut joskus opeteltua, mutta kokeilin vain, kuinka se kirjoittaminen tajunnan virtana ja ilman sanakirjaa onnistuu.Eipä tuo kovin hyvältä enää näytä, kun lukion suorittamisesta on jo aikaa.

        Nyt minulla on menossa ehkä viimeinen yritys oppia kunnolla ruotsia. Viimeinen tämä taitaa olla siitä syystä, että ikää on jo kertynyt ja lähimuisti on alkanut rapistua.


      • språk är roligt
        Jänistää... kirjoitti:

        "Etsiä-verbin taivutus..."


        Tack, Jag har tänkt att om några vänliga människor fungerar som du kan man övä språkkunskapen in den här sida. Jag menar, att jag eller någon annan skriver först på svenska och någon eller några svenskprågia läsare fisar feler som texten innehåller.



        Joo, kyllä nämä mainitsemasi asiat on tullut joskus opeteltua, mutta kokeilin vain, kuinka se kirjoittaminen tajunnan virtana ja ilman sanakirjaa onnistuu.Eipä tuo kovin hyvältä enää näytä, kun lukion suorittamisesta on jo aikaa.

        Nyt minulla on menossa ehkä viimeinen yritys oppia kunnolla ruotsia. Viimeinen tämä taitaa olla siitä syystä, että ikää on jo kertynyt ja lähimuisti on alkanut rapistua.

        Du är ju duktig om du ändå söker jobb ,trots ålder och sämre minne.Jo,det här "fisar feler " skall du inte använda utan kanske " påpekar felen. "fisar = pieruja. "
        Forsätt du att skriva här ,alltid är det någon som kan rätta om det blir fel....du kan öva dina språkkunskaper på den här sidan.(inte in den här sidan.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1605
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1288
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1018
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      988
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      872
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      834
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe