Dementtia esiaste Alzheimerin tautiin?

Takkuileva muisti

Alzheimerin tauti on vielä melko tuntematon, ilmeisemmin siksi että on iäkään ihmisen sairaus.

Ihan pyydän, tuokaapa tähän klinkkejä ja kaikkea tietoa taudista.

Äitini sairasti Alzheimeria vaikka ei siihen kuollut oli lähempänä 90 v. kuollessaan siis muuhun kuin Alzheimerin tautiin.
Äitini oli 50v. kun muutin lapsuuskodista itse olin silloin 19 v. Olin lapsisarjan keskimmäinen eli yhtä monta vanhempaa ja nuorempaa sisarrusta oli..
Äitini siis synnytti minut täytäen itse samana vuonna viellä 30v. joten seurasin häntä ikävuosissa 30-50 vuotta asuen ja eläen samaa taloutta kyse oli maanviljely yrittäjä perheestä joten olin työssä 14-20v. yrityksessä.

Nyt jälkikäteen; äidin sairaus alkoi oireilemaan äidin ollessa 44-46 vuotias.
Äidin sukua ei ollut, joten mitään sukutauti historiaa hänelle ei ole. Ne harvat äidin sukulaiset joita oli eivät orpoon lapseen pitäneet yhteyttä kun ensin kierrättivät sen aikaa että putsasivat kaiken omaisuuden jonka irti saivat. Orpokoteja ei ollut lopulta äidinäidin veli otti äidin luokseen asumaan tätä kesti äidin 19v. asti jolloin äiti avioitui.

Nyt en hae taudin oireita, kun tauti n jo todettu, vaan miten olette alkaneet oletamaan nyt ei kaikki ole kunnossa?

Olen pian 70v.
- olen menossa tietyyn paikaan, siis ulkona, matkalla unohdan miten sinne pääsen ja on todella pinnistettävä miten pääsen kyseiseen kohteeseen.
- en osaa aloittaa arkirutiineita
- ne muista missä säilytän joitain tavaroita vaikka tiedän niiden kuuluvan omaisuuteeni
- Lähden huoneesta toiseen hakemaan jotain ja unohdan mitä olin tekemässä, sama vaikka nettihaun kanssa..

Eli vaikka olen käynnyt muisti testeissä niihin ei tule mitään näyttöä?

Tosin olen jo voimakkaasti kehitellyt erillaisia muistin vahvistuksia ;)
Eli sidon asioita, joita pitää muistaa, asioihin jotka muistan.
Esimerkiksi kirjastokortin numero on eräs syntymä vuosi.
Kotiavain on lukossa, ulos ei pääse ottamatta avaintaan mukaan.

Kyse on kuitenkin melko vakavasta asiasta. Terveydenhuolto on ulkoistanut dementian ja alzheimerin taudit, omaisten ja lähimmäisten vaivaksi.
Alkava "tauti" myös syrjäännyttää, koska ei muista osallistua tapahtumiin tai tilaisuuksiin. Kun on vielä pienituloinen jää todella helposti ulkopuolelle koska ei edes tiedoiteta asioita: Kun ei sillä varmaan ole rahaa tulla tai (on niin nuuka ettei tule).

8

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takkuileva muisti

      Eniten olen huolestunut alzheimeriin liittyvästä myöhemmän vaiheen,, aggressiivinen käytös.
      Eräs nuori neitokainen kertoilee isovanhemmistaan, jotka olivat ilkeitä ja läskivät aina kun ylttivät? (Ei kuitenkaa mitään diagnoosia.)
      Laitoksienhoitajat kertovat potilaista jotka pahoinpitelevät hoitajia?

      Jos tuo on mahdollista, haluaisin sulkea sen pois jollain tavalla, jos sairastun.

    • porinvaku

      Dementia ja Alzheimer ovat kaksi eri asiaa. Dementiaa voi olla vaikka ei ole Alzheimeria.
      Dementia:"Dementialla tarkoitetaan tilaa, jossa henkilön useat älylliset toiminnat ja aivotoiminnat ovat heikentyneet rajoittaen hänen sosiaalista selviytymistään. Dementiaa voivat aiheuttaa monet keskushermoston sairaudet, puutostilat, myrkytykset tai lääkkeet."

      lue lisää täältä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk00358

      Alzheimerin tauti: Alzheimerin tauti on aivoja rappeuttava etenevä muistisairaus. Sen yleisyys kasvaa voimakkaasti iän myötä. Alle 65-vuotiailla tauti on harvinainen, mutta yli 85-vuotiailla sitä esiintyy jo 15–20 prosentilla. Alzheimerin tauti on yleisin dementiaa (laaja-alaista henkisten kykyjen heikentymistä) aiheuttava sairaus. Kaikista dementiasta kärsivistä noin 80 prosentilla on Alzheimerin tauti, osalla yhdessä muiden aivosairauksien (esimerkiksi aivoverenkiertohäiriöiden) kanssa.
      lue lisää täältä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00699
      SIIS: ei tarvitse olla Alzheimeria jos on muistihäiriöitä, voi olla sokerit sekaisin, tai jokin kiputila, ettei muista, väsymys, liikaa lääkkeitä tms Mulle tuotti ongelmia muistin kanssa eräs nesteenpoistolääkitys josta sitten luovuttiin.
      Mene käymään terveyssisaren vastaanotolla.

    • 6*6

      Äidilläni oli diagnoosina dementia oli sairaalassa, ollut jo 4 vuotta, kun vaihtui Alzheimerin tauti.
      Nuo linkit olen löytänyt itsekin, mutta mielestäni asiaan suhtaudutaa ympäripyöreästi.
      Ehkä se on niin että sairastuneet saa lykättyä omaishoitajille tai laitokseen, mikä on poissa silmistä on poissa arjesta.

      On noita vammasten lasten vanhempiakin, jotka hoitavat omiaan, eikä yhteiskunta edes tiedä heidän olemassa olostaan.

      Niinhän se on, terve ei tiedä miltä sairaus tuntuu, vajaavuus ja vammaisuus lakaistaan piiloon.
      Muutama vuosi sitten olen viikon luontoleirillä, jossa oli mukana puolisonsa omaishoitaja. Leiri oli työtä vastaan ilmainen, hän oli hakeutunut sinne siksi. Kun iltojen myötä alkoi voida avautua, itki hän katkerasti; puoliso ei tunne ajaa pois kotoaan. Terveydenhoito ei ota kantaa, anna neuvoja, tai edes osapäivä apua, edes kerran kuukaudessa.

      Ennen suurperheissä taakka jakautui useammalle "hoitajalle" Ydinperheen aikakautena taakkaa kantaa samanikäinen puoliso..

      • Takkuileva6*6muisti

        Juuri tuo aivot!
        Tuon leirin jälkeen hain ympäri internettiä tietoa, harmi kun en mitään osoitetta ottanut talteen.
        (Mulla ei toimi Google nyt ilmoittaa suojaamaton yhteys on taloyhtiön valokuitu)
        Minulle jäi mielikuva, että on todellu aivojen proteeiinin/valkuaisen muutoksia aivan selkeitä, ja Alzheimerin edetessä yhä runsaammin.

        Äiti puputti vehnää; leipänä pullana kahvikakkuina ja Hermesetas nappeja kahviin. Viljaa hän söi varmaan 2 kg/vrk. Ja Juustoa todella paljon.
        Meillä ei syöty mitään tuorretta koko talven aikana. Syksysin omenia omista puista eli n. elokuu - marraskuu sitten lopuivat.
        Ruokavaliossa korjatavaa enemmän kun viitsin edes kirjoittaa.
        Sitten oli vielä makeiset ja suklaa, äidillä oli omat piilonsa joista puputti muilta salaa. Inhotti. Äiti 156kg/120kg ja omasuu aina lähinnä.

        Heillä oli kummallaki alipaine tosin ei lääkittynä.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00699#s2
        "Alzheimerin taudin ensimmäinen ja merkittävin oire on muistin heikentyminen. Erityisesti lähimuisti ja uuden oppiminen vaikeutuvat, sairastuneen on vaikea painaa mieleen vastikään tapahtuneita ja puhuttuja asioita tai oppia esimerkiksi uuden kodinkoneen käyttöä"

        Minulla on tuo tekniikka, puhelin on yksinkertaisin osaan käytää vain omaa tietokonettani..

        " Ensimmäiset oireet ovat lieviä ja muistuttavat normaalia hajamielisyyttä. Sairauden edetessä tulee vaikeuksia monimutkaisissa toiminnoissa, kuten matkustamisessa vieraalle paikkakunnalle tai monimutkaisten raha-asioiden järjestelemisessä. Myöhemmin heikentyvät monet käytännölliset toimet, kuten ostosten teko, ruoanlaitto ja päivittäisten raha-asioiden hoito. Lopulta heikentyvät myös päivittäiset perustoiminnat, kuten pukeminen, peseytyminen ja tarpeilla käyminen, ja aivan loppuvaiheessa myös kävely- ja puhekyky. Sairauden kesto ensimmäisistä oireista kuolemaan kestää yleensä yli 10 vuotta.

        Suurimmalla osalla sairastuneista on jossain sairauden vaiheessa myös psyykkisiä oireita ja käytösoireita. Masennus ja ahdistuneisuus ovat yleisiä, mutta toisinaan esiintyy myös vaikeaa levottomuutta ja harhaluuloisuuttakin. Vainoharhaisuus (paranoia) saattaa olla jopa taudin ensimmäisiä oireita."


    • Lääkäriin!

      Lyhyesti sanottuna: Dementia tarkoittaa älyllisten toimintojen ja muistin heikentymistä ja Alzheimer on yksi dementian syistä. Dementiaa voi aiheuttaa myös monet muut sairaudet kuin Alzheimer, ja usein niiden pahenemista pystytään hoidolla hidastamaan.

      Muisti voi heikentyä hyvin erilaisista syistä. Esimerkiksi mikä tahansa muukin aivosairaus vaikuttaa muistiin, verenkiertohäiriöt, vitamiininpuutostilat, unettomuus, stressi ja keskittymisvaikeudet. Moni muistiongelma pystytään myös parantamaan.

      Varaa nyt aika lääkäriin, äläkä tyydy pelkkään muistineuvolan testiin. Oireesi ovat niin selkeitä, että saat kyllä lääkäriajan kun vaadit. Siellä selvitetään erilaiset mahdolliset syyt oireisiin. On olemassa monenlaisia tutkimuksia, kuvauksia ja laboratoriokokeita, joilla asia selviää.

      Toivottavasti apu löytyy, ja mitä pikemmin pääset hoitoon, sitä parempi on ennuste.

    • vanha nainen

      Alzheimerin 9 ensimmäistä vaaranmerkkiä

      Maanantai 22.9.2014 klo 02.45

      Alzheimerin taudissa aivojen kyky tallentaa uusia asioita heikkenee, mistä seuraa monenlaisia oireita.

      Alzheimerin tauti oireilee itsestään ainakin yhdeksällä tavalla, jotka ovat varsin tavanomaisia. (COLOURBOX)
      EHKÄISE ALZHEIMER

      Hanki koulutusta, käytä aivojasi, ole aktiivinen.

      Vältä masennusta.

      Suojele aivojasi vammoilta.

      Hoida muut sairautesi (verenpainetauti, diabetes) hyvin.

      Vältä ylipainoa ja kovia rasvoja.

      Liiku säännöllisesti.

      Noudata kohtuutta alkoholinkäytössä.

      Älä tupakoi.

      Lähde: Lääkärikirja Duodecim, "Alzheimerin tauti", 23.9.2013, neurologian erikoislääkäri Kati Juva
      ALZHEIMERIN TAUTI

      Alzheimerin tauti

      Alzheimerin tauti on aivoja rappeuttava, etenevä muistisairaus.

      Alzheimerin taudin yleisyys kasvaa voimakkaasti iän myötä. Alle 65-vuotiailla tauti on harvinainen, mutta yli 85-vuotiailla sitä esiintyy jo 15-20 prosentilla väestöstä.

      Alzheimerin tauti on yleisin dementiaa, eli laaja-alaista henkisten kykyjen heikentymistä aiheuttava sairaus.

      Kaikista dementiasta kärsivistä noin 80 prosentilla on Alzheimerin tauti, osalla yhdessä muiden aivosairauksien (esimerkiksi aivoverenkiertohäiriöiden) kanssa.

      Alzheimerin taudin perimmäistä syytä ei tiedetä.

      Sairaus liittyy aivoissa tapahtuviin tiettyihin mikroskooppisiin muutoksiin, jotka vaurioittavat hermoratoja ja aivosoluja. Seurauksena on muistin ja tiedonkäsittelykyvyn heikkenemistä.

      Lähde: Lääkärikirja Duodecim, "Alzheimerin tauti", 23.9.2013, neurologian erikoislääkäri Kati Juva

      1. Mistä me puhuimme?

      Keskustelut unohtuvat. Alzheimeria sairastava voi unohtaa, mitä on vastikään puhuttu. Hän voi myös kysyä samoja asioita moneen kertaan.

      2. Pitikö meidän tavata?

      Sovitut tapaamiset pyyhkiytyvät mielestä. Alzheimeria sairastava ei välttämättä muista tärkeitäkään menoja, vaan esimerkiksi hammaslääkäriaika yksinkertaisesti unohtuu kokonaan.

      3. Miten käytän tätä...?

      Alzheimer vaikeuttaa uusien asioiden opettelua, minkä vuoksi esimerkiksi uuden kännykän käyttäminen voi tuottaa suuria vaikeuksia.

      4. En löydä perille...

      Alzheimerin taudin myötä hyvälläkin suuntavaistolla varustettu ihminen voi alkaa eksyä etenkin vieraissa paikoissa. Esimerkiklsi oman hotellihuoneen löytäminen useiden samankaltaisten joukosta voi olla haastavaa.

      5. Hukkasin taas...

      Kun ihminen alkaa unohdella, minne on laittanut tavaransa, kyse voi olla Alzheimerin taudista. Jos joutuu jatkuvasti etsimään avaimiaan, lompakkoa ja silmälasejaan, Alzheimerin mahdollisuus kannattaa myös ottaa huomioon.

      6. Maksoinko minä jo...

      Kun muisti heikkenee, ihminen joutuu varmistelemaan enemmän. Sairastunut voi esimerkiksi joutua pohtimaan, onko joku lasku jo maksettu tai onko lähtiessä kaikki mukana, koska ei muista, mitä on jo tehnyt.

      7. Avain unohtui taas!

      Alzheimer voi olla syyllinen, jos lompakko tai avaimet jäävät kaupungille lähdettäessä kotiin. Matkalle lähtiessä sairastunut voi unohtaa vaikkapa matkalippunsa.

      8. Mitä mä tarkoitin?

      Kun yksinkertaisetkin sanat alkavat unohtua kesken lauseen, voi syynä olla jokin muistisairaus.

      9. Mikään ei huvita
      Google-mainokset
      Nopea hampaiden valkaisu
      iWhite Instant valkaisee hampaasi nopeasti ja turvallisesti. Tutustu!
      www.iwhiteinstant.com/fi
      Kuorsauskiskot nyt 24,95€
      Eroon kuorsauksesta edullisilla kuorsauskiskoilla
      www.kuorsis.fi

      Kun asiat eivät sairastumisen ja sitä seuraavien muistivaikeuksien vuoksi ota sujuakseen, voi seurauksena olla henkilön masentuminen. Sosiaalinen henkilö voi samasta syystä muuttua syrjäänvetäytyväksi ja hänen aktiviteettitasonsa voi laskea.

      Lähde: HUS:in psykiatriakeskuksen erikoislääkäri, neurologian dosentti Kati Juva

      Juttu on julkaistu alunperin Iltalehden printtilehdessä 26.8.2014.
      PETRA HUSU

      NÄITÄ HAIN ITSE KOETTUINA EI JONKUN MUUN ESITTÄMÄNÄ.

    • 6*6

      Mikä on suuri syy ettei tautia löydetä ajoissa, että sen etenemistä voisi hidastaa / vaikeuttaa?
      Kai se on häpeä ja nolous?
      Hukkaa tavaroita unohtaa asioita ei löydä sanoja asiansa ilmaisemiseen.
      Olla vajakki?
      Nykyään myös suhtaudutaan, ikänsä kautta, eläkkeläiseen hyvin ylimielisesti, on vain kuluerä yhteiskunnale.

      Jopa mediassa on ihmetelty onko lääkäreillä joku potilasluokitus, pahnanpohjimmasta ei enää hoideta.

      • tyhmätosiaan

        Miten hampaiden valkaisu tai kuorsau kuuluvat Altzhaimeriim. En ymmärrä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe