Pelastautuminen laivasta

dxdefefawf

23

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jejeje

      No itseasiassa olen kyllä yleensä vilkaissut sen kokoontumisaseman tunnuksen ja sijainnin.... jotkut katsoo, jotkut ei.. mutta eihän se ole lähin kuin siinä tapauksessa että on hytissä hälytyksen sattuessa...

      • Aimo Myräkkä

        Merkit on joka puolella laivaa, eli kun pubissa istut niin katsopa seinille niin löydät merkit ja hätäuloskäynnit. En, muuten, tule katsoneeksi minäkään, paniikissa menisin jos jotain sattuisi.


    • En ole tutustunut

      Aivan samantekevää. Hypotermia tappaa minuuteissa kesälläkin. Ei sieltä kukaan avomereltä pelasta tuhansia matkustajia hengissä. Pinnalla kelluvat ruumiit toki poimitaan ehdittäessä. Kaikki kokemukset osoittaa että kyseessä on aina massiivinen joukkokuolema.

      • vlmir

        Jos olisit laivalla käynnyt, olisit nähnyt pelastuslautat ja -veneet.


      • No kun lähti
        vlmir kirjoitti:

        Jos olisit laivalla käynnyt, olisit nähnyt pelastuslautat ja -veneet.

        Jos olisit lukenut uutisia tietäisit ettei pelastusveneitä ehditty laskea Estoniastakaan. Ajattelitko kiivetä täytettävään pelastuslauttaan kuivana suoraan laivan kannelta? Ettet vaan kastuisi ensin meressä. Millä kuivaat ja lämmität itsesi pelastuslautassa käytyäsi syksyisessä Itämeressä? Olen toki nähnyt pelastusveneet ja lautat. Olen jopa osallistunut aluksessa työskenteleville pakollisiin harjoituksiin.


      • Näin on
        No kun lähti kirjoitti:

        Jos olisit lukenut uutisia tietäisit ettei pelastusveneitä ehditty laskea Estoniastakaan. Ajattelitko kiivetä täytettävään pelastuslauttaan kuivana suoraan laivan kannelta? Ettet vaan kastuisi ensin meressä. Millä kuivaat ja lämmität itsesi pelastuslautassa käytyäsi syksyisessä Itämeressä? Olen toki nähnyt pelastusveneet ja lautat. Olen jopa osallistunut aluksessa työskenteleville pakollisiin harjoituksiin.

        No sitten tiedät, kuinka vaikeaa merestä on kavuta pelastuslautalle. Tahtoo väkisinkin mennä lautan alle!


      • vlmir
        No kun lähti kirjoitti:

        Jos olisit lukenut uutisia tietäisit ettei pelastusveneitä ehditty laskea Estoniastakaan. Ajattelitko kiivetä täytettävään pelastuslauttaan kuivana suoraan laivan kannelta? Ettet vaan kastuisi ensin meressä. Millä kuivaat ja lämmität itsesi pelastuslautassa käytyäsi syksyisessä Itämeressä? Olen toki nähnyt pelastusveneet ja lautat. Olen jopa osallistunut aluksessa työskenteleville pakollisiin harjoituksiin.

        Ja kaikki alukset on jätettävä kuten Estonia ??

        Kysymyksiin vastaukset saat pelastautumiskursseilla.

        "Olen jopa osallistunut aluksessa työskenteleville pakollisiin harjoituksiin."

        Olenko ollut opastamassa sinua ?


      • edelleenkin...
        vlmir kirjoitti:

        Ja kaikki alukset on jätettävä kuten Estonia ??

        Kysymyksiin vastaukset saat pelastautumiskursseilla.

        "Olen jopa osallistunut aluksessa työskenteleville pakollisiin harjoituksiin."

        Olenko ollut opastamassa sinua ?

        Tuskin olet, koska harjoituksissa oli mukana ainoastaan ammattilaisia.

        Tuntuu taas olevan jollain tarvetta päteä asiolla jotka toisille ovat elävää arkea.


      • nolottaa.....
        edelleenkin... kirjoitti:

        Tuskin olet, koska harjoituksissa oli mukana ainoastaan ammattilaisia.

        Tuntuu taas olevan jollain tarvetta päteä asiolla jotka toisille ovat elävää arkea.

        Kuten joskus joku tällä palstalla totesi, parempi kun puhutte hyttien lakanoista, karkkivalikoimista,ym. asioista.


    • Propagandapäällikkö.

      Estonia-katastrofin jälkeen näky telkkarissa ainakin yksi pelastuslautta jossa oli useampi ihminen mutta ne olivat kaikki kuolleet. Hypotermia oli tappanut vaikka pääsivät lautan kyytiin. Eivät hukkuneet mutta kylmyys ja märät vaatteet, jotkut vain alusvaatteissa. tappoi.

      • realismia

        Estonian 989 matkustajasta menehtyi 852 henkeä. Eli siis reilut sata selvisi hengissä. Niillä jotka eivät selvinneet, ei ollut todellisuudessa toivoa. Valmiiksi yläkansilla ja evakuointireittien varrella olleet ehtivät kyllin ajoissa ulos aluksesta. Merivedessä kastuminen ratkaisi kuka pelastuslauttoihin selvinneistä näki aamun.

        Merenkulun turvallisuudessa ykkösasia on ehkäistä aluksen päätyminen uhkaavaan tilanteeseen. Miehistön jatkuva koulutus ja vahva turvallisuuskulttuuri. Luonnonvoimien kunnioittaminen. Miehistön oikeaaikainen ja oikein mitoitettu toiminta poikkeustilanteissa. Mutta jos alus on todella menossa kohti pohjaa Itämerellä, Suomen muutamat SuperPumat ja Agustat eivät pelasta tuhansia matkustajia.


      • Et silleen
        realismia kirjoitti:

        Estonian 989 matkustajasta menehtyi 852 henkeä. Eli siis reilut sata selvisi hengissä. Niillä jotka eivät selvinneet, ei ollut todellisuudessa toivoa. Valmiiksi yläkansilla ja evakuointireittien varrella olleet ehtivät kyllin ajoissa ulos aluksesta. Merivedessä kastuminen ratkaisi kuka pelastuslauttoihin selvinneistä näki aamun.

        Merenkulun turvallisuudessa ykkösasia on ehkäistä aluksen päätyminen uhkaavaan tilanteeseen. Miehistön jatkuva koulutus ja vahva turvallisuuskulttuuri. Luonnonvoimien kunnioittaminen. Miehistön oikeaaikainen ja oikein mitoitettu toiminta poikkeustilanteissa. Mutta jos alus on todella menossa kohti pohjaa Itämerellä, Suomen muutamat SuperPumat ja Agustat eivät pelasta tuhansia matkustajia.

        Se pelastunut suomalainen rekkamies nukkui keulaportin revetessä hytissään alimmalla hyttikannella.


      • ....................
        Et silleen kirjoitti:

        Se pelastunut suomalainen rekkamies nukkui keulaportin revetessä hytissään alimmalla hyttikannella.

        Yhdestä tapauksesta ei pidä mennä tekemään kokonaiskuvaan vaikuttavia johtopäätöksiä. Huomaa esimerkiksi miehistön jäsenten huomattava selviytymisprosentti joka ei ole sattumaa (varsinainen miehistö 149 37 muuta aluksessa työskennellyttä joista 43 pelastunutta) Koulutus, majoitustilojen sijainti, työvuoro, oikea toiminta poikkeustilanteessa.


    • TadaaTadaa

      Pelastustekniikat, pelastusvälineet ja hlö-kunnan koulutus on Estonian uppoamisen jälkeen muuttunut niin paljon ettemme voi verrata sitä aikaa nykyisyyteen. Keulaportitkin on tuplattu, joskaan se ei voinut olla Estonian uppoamisen syy, vasn seuraus jostain. Jos muistetaan, että Estonian uppoamisen syistä on muitakin tutkimuksia kuin se nk. virallinen totuus, niin kokonaiskuva muuttuu. Sukeltajia käy hylyllä yhä ja on vain ajan kysymys milloin paljastuu jotain, joka muuttaa tutkimussuunnan johonkin tahoon. Monivuotisen merenkulku-urani aikana olen kokenut kovempiakin myrskyjä eikä aluksissa, niissä vanhemmissakaan, ole ollut välitöntä vaaraa. Ainoa vaara on läheltä piti-tilanteet, joiden määrä kesäisin on huipussaan Itämeren, Suomenlahden ja Saaristomeren alueella.

      • 12+098

        Salaliitto????

        " Jos muistetaan, että Estonian uppoamisen syistä on muitakin tutkimuksia kuin se nk. virallinen totuus, niin kokonaiskuva muuttuu "


      • TadaaTadaa
        12+098 kirjoitti:

        Salaliitto????

        " Jos muistetaan, että Estonian uppoamisen syistä on muitakin tutkimuksia kuin se nk. virallinen totuus, niin kokonaiskuva muuttuu "

        Vaikea sanoa, spekulointiahan siinä aina on ollut. Viimeisin kuulemani oli arvelu, että silloinen Venäjän hallitus, KGB tai CIA olisivat tahallisesti upottaneet sen räjäytyspanoksella saadakseen Nl:n aikaisten ydinaseiden salakuljetuksen loppumaan. Via Baltica oli ollut helpompi kontroloitava kuin meritiet ja upottamisella haluttiin saada paitsi salakuljettajat, myös kaikki varustamot, tullit ja rajavartiolaitoksetkin havahtumaan.
        Näinköhän saadaan koskaan vastausta mistään.


      • Ja hah!
        12+098 kirjoitti:

        Salaliitto????

        " Jos muistetaan, että Estonian uppoamisen syistä on muitakin tutkimuksia kuin se nk. virallinen totuus, niin kokonaiskuva muuttuu "

        Tuossa onnettomuudessa näkyy sattumusten raportoinnin merkitys. Yksi keulavisiiri on tuossa Harmajan ulkopuolella, ei raportointia. Muutamia muita vääntymiä, ei raportointia laivaliikenteen tarkastajille. Ja lopuksi Diana II:n melkein irronnut visiiri, jota sitäkään ei raportoitu. Meinasi käydä samoin kuin Estonialle.

        Jokainenhan ymmärtää, miten laivan stabiliteetti muuttuu, kun tuhansia tonneja vettä pääsee autokannelle. Kaatuminen on sekuntien kysymys.

        Salaliittoteorian kannattajat taitavat olla niitä samoja, jotka uskovat, että kuukävelytkin olivat pelkkää teatteria.


    • Aiheellinen muistaa

      Ainahan ne poistumistiet olis syytä katsoa; lauantaina palo Englannin kanaalissa autolautalla ja tänään iltapäivällä Wasa Linesilla. Ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.

    • 2+14

      Itämeressähän on vielä sotien jäljiltä jäljellä tuhansia merimiinoja. Entäs sitten kun vaijerit syöpyvät ja ne nousuvat pintaan, voivat laivaan osua ja räjähtää.

      • gcwtwewgce

        Niitä seurataan koko ajan, muistaakseni kolmien vuotta sitten viimeksi räjäyteltiin uhkaavimmat.


      • ruosteraiskaa

        Kaasuputkityömaan yhteydessä tuhottiin tai upotettiin suurin osa.


      • Niin siinä käy

        Laivallahan on koko ajan tähystys komentosillalla.

        Jos osuu ja räjähtää, laiva todennäköisesti uppoaa.


      • reissulla ollut
        Niin siinä käy kirjoitti:

        Laivallahan on koko ajan tähystys komentosillalla.

        Jos osuu ja räjähtää, laiva todennäköisesti uppoaa.

        Laivallahan on myös pyromaanejakin, valitettavasti. Sellainen sytytti kerran Finnjetilläkin liinavaatevaraston tuleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      539
      3949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3454
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3070
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2362
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2220
    6. 227
      1678
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1417
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1319
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      96
      1309
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe