Kasvattaja?

Etäkasvattaja-mummi

Miksi Suomi24 ryhmittää isovanhemmat kasvattajiksi?

Vanhemmat kasvattavat, samoin koulu ja harrastustoimintojen vetäjät, mutta isovanhemmat ovat vain lapsenlikkoja, jotka noudattavat usein jopa kirjallisia ohjeita lapsen hoidossa.

Isovanhemmat joutuvat kysymään vanhempien mielipiteitä kaikessa, ja jos heidän käsityksensä menevät ristiin, niin totta kai vanhempien sana painaa.
Olen jopa sitä mieltä isovanhempana itsekin, että isovanhemmat ovat kasvatusvastuusta vapaat.
Isovanhempien kasvatusmetodit ovat vuosikymmenien takaisia, ehkä omassa lapsuudessa omaksutut, eikä niitä voida noin vain siirtää tähän päivään.

Koulukin on niin muuttunut, että isovanhemmilla ei ole siitä enää mitään käsitystä.
Lehdessä luki jokin aika sitten, että johonkin luokkaa oli toimitettu opettajan tahdosta PULPETIT, joissa opettaja oli lapsena istunut koulutunneilla. Oli niin ihmeellistä, että siitä piti ihan artikkeli lehteen kirjoittaa.

Miten mahtaa kouluopetus nykyisin sujua?

21

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain omaisena

      En pidä itseäni kasvattajana, vaan lastenlasten lähiomaisena. Huolehdin kyllä lapsista kun he ovat vastuullani, vahdin ettei vahinkoja tapahdu ja pidän mielelläni heille seuraa. Tehdään kaikenlaista yhdessä. Mutta kasvatusasiat jätän vanhempien vastuulle, ettei tulisi ristiriitaisuuksia. Jos olen jostakin huolissani, puhun siitä vanhemmille, ei lapselle, ja vanhemmat päättävät miten toimivat.

      Mummuna voi olla monella tavalla vaikka ei ryhtyisikään kasvattamaan

    • Kasvattajavanhempi

      Sen verran kritisoin avaajaa, että koulu ei ole kasvattaja. Se on rakennus. Opettajat opettavat lapsia, mutta kasvatusvastuuta heillä ei ole.

      Kasvattaja on yhtä kuin lapsen huoltaja. Hänellä on lapsesta kasvatusvastuu. Monet vanhemmat yrittävät tästä vastuusta luistaa heti kun lapsi lmenee päivähoitoon tai kouluun. Kasvatusta ei vanhempien pitäisi ehdoin tahdoin "ulkoistaa", koska siitä seuraa se, että lapsi huostaanotetaan ja hänelle tulee uudet huoltajat/kasvattajat.

      • 5prosenttia

        Koululaitoksella Suomessa on kyllä tietyt kasvatusvastuut. Mietihän nyt vaikka opiskelua luokkahuoneissa. Opettajan on puututtava esim. oppilaan häiritsevään käytökseen ja jos oppilas ei muuten tokene niin hänet poistetaan luokasta. Eikö se ole kasvatusta siitä, miten koulussa käyttäydytään? Voiko vanhempi mennä luokan perälle istumaan kasvattamaan omaa lastaan? Muitakin esimerkkejä on pelkästään koulun kohdalla, kunhan viitsit miettiä. Välituntikäytös, muiden huomioiminen eri tilanteissa jne ... jos lapsi on täysi anarkisti niin hänet ohjataan kuraattorin asiaan puuttumisen kautta erityisluokalle.

        Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä periaatteessa, koko maailmakin. Kaikki aikuiset ihmiset tavallaan kasvattavat lapsia omalla esimerkillään. Lapsen ohjaukseen ja kasvatukseen tarvitaan mm. hyväntahtoisuutta, rauhallisuutta, hyvää esimerkkiä, ei repivää riitaa siitä kuka mitäkin saa tehdä ja mikä kenellekin kuuluu. Ei panna lasta likoon moiseen myllyyn. Yritetään oman järjen puitteissa tehdä se, mikä on tehtävissä. Turhaa on tuhahdella muiden ihmisten käytökselle, paitsi on itse on täydellinen.

        Jos kysymyksessä on selkeästi erityislapsi niin kyllä hän näkyy ajallaan, jos tarhassa ja yhteiskunta joutuu ottamaan kasvatusvastuun hänestä, jos omat vanhemmat eivät siihen kykene edes tuettuna. Yhteiskunta on jopa velvollinen siihen.
        Puhut siis erityislapsista?


      • Melagis

        Otetaanpa selvää kasvatuksen "ulkoistamisesta" ja huostaanotosta ennen kuin lähdetään tiedottamaan asiasta:

        (Lastensuojelulaki 40§)
        Jokaisella lapsella on oikeus elää turvassa. Siksi laki määrää, että lapsi pitää ottaa huostaan, jos lapsen terveys tai kehitys on vakavassa vaarassa eikä tilanteeseen voida vaikuttaa muilla keinoilla. Vaara voi johtua siitä, että lapsesta ei pidetä huolta, olosuhteet ovat turvattomat tai lapsi itse tekee jotain sellaista, joka on vahingollista hänelle itselleen. Huostaanotto tarkoittaa sitä, että sosiaaliviranomaiset ottavat vastuun lapsen huolenpidosta ja kasvatuksesta.

        (Lastensuojelulaki 32§)
        Ennen kuin lapsi sijoitetaan kodin ulkopuolelle, lastensuojelun työntekijöiden pitää selvittää, voisiko joku lapsen läheisistä ihmisistä huolehtia hänestä. Tällaisia ihmisiä voivat olla toinen lapsen vanhemmista (jos vanhemmat eivät asu yhdessä), joku sukulainen tai muu lapselle tärkeä henkilö.

        Huostaanotto pitää aina perustella. Perusteluissa on oltava vähintään kolme kohtaa. Niissä pitää kuvata, millä tavalla lapsen turvallisuus on vaarantunut. Toiseksi pitää kertoa, millä tavalla lasta on yritetty suojella ja vanhempia auttaa ja osoittaa, etteivät nämä keinot ole riittäneet lapsen tilanteen korjaamiseen. Jos muita keinoja ei ole kokeiltu ennen huostaanottoa, täytyy selittää, miksi niitä ole yritetty. Kolmanneksi täytyy perustella, millä tavalla huostaanotto auttaa lasta ja on parempi vaihtoehto kuin kotiin jääminen.

        Nyt pitäisi muistaa se, että lapsen asiassa LAPSI ON TÄRKEIN.
        Minä en ole tuntenut yli 60-vuotisen elämäni aikana yhtään vanhempaa, joka pakoilisi vastuutaan lapsestaan, kasvatus- tai muuta vastuutaan. Olenko poikkeus Suomessa? Yleensä vastuuta ei kyetä kantamaan eikä kasvatusta ja kodin turvaa antamaan esim. vanhempien päihteidenkäytön tai mielenterveysongelmien vuoksi. Silloin onkin parempi, että lapsi siirretään turvaan ja silloin asian hoitaa lastensuojelu. Silloin lapsi saa sen, minkä hän ansaitsee. Suojelua ja turvaa,

        Minusta on väärin sysiä tuollaisia luistamissyytteitä lasten vanhempien niskaan. Tietysti on olemassa poikkeuksellisen ongelmallisia ja epäkypsiä vanhempia, mutta siinä tapauksessa lapsi tosiaan päätyy eri vaiheiden kautta pois vanhempiensa luota ja silloin muualle sijoittaminen on ainoa oikea teko lapsen kannalta, että hänen kehityksensä ja kasvatuksensa taataan. Pelkkä halu ja viitseliäisyymättömyys olla kasvattamatta lasta ei varmaankaan riitä. Vanhempi ei voi todellakaan itse ulkoistaa lapsensa kasvatusta. Häntä tuetaan siten, että lapsen hyvinvointi toteutuisi. Huostaanotto on viimeinen porras.

        Ei ole syytä yleistää, että "monet vanhemmat" ovat silmät vilkkuen heti karkaamassa pois lapsen luota, lykkimässä häntä vieraiden ihmisten niskoille ja irti vastuustaan kasvattaa hänet. Tuollainen on pahantahtoista, negatiivista puhetta. Jos havaitsee lapsen väärää kohtelua, on velvollisuus ottaa yhteyttä lastensuojeluun. Sen voi tehdä nimettömänäkin ja pelkän epäilyn perusteella, jolloin lastensuojelun on tarkistettava perheen tilanne.

        Toivon kovasti, että pahantahtoista puhetta voitaisiin harkita ennen kuin sitä julkistetaan, vaikkakin nimettömänä. Olisiko peräti syytä kysyä itseltään mikä sen aiheuttaa.


      • Kasvattajavanhempi
        5prosenttia kirjoitti:

        Koululaitoksella Suomessa on kyllä tietyt kasvatusvastuut. Mietihän nyt vaikka opiskelua luokkahuoneissa. Opettajan on puututtava esim. oppilaan häiritsevään käytökseen ja jos oppilas ei muuten tokene niin hänet poistetaan luokasta. Eikö se ole kasvatusta siitä, miten koulussa käyttäydytään? Voiko vanhempi mennä luokan perälle istumaan kasvattamaan omaa lastaan? Muitakin esimerkkejä on pelkästään koulun kohdalla, kunhan viitsit miettiä. Välituntikäytös, muiden huomioiminen eri tilanteissa jne ... jos lapsi on täysi anarkisti niin hänet ohjataan kuraattorin asiaan puuttumisen kautta erityisluokalle.

        Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä periaatteessa, koko maailmakin. Kaikki aikuiset ihmiset tavallaan kasvattavat lapsia omalla esimerkillään. Lapsen ohjaukseen ja kasvatukseen tarvitaan mm. hyväntahtoisuutta, rauhallisuutta, hyvää esimerkkiä, ei repivää riitaa siitä kuka mitäkin saa tehdä ja mikä kenellekin kuuluu. Ei panna lasta likoon moiseen myllyyn. Yritetään oman järjen puitteissa tehdä se, mikä on tehtävissä. Turhaa on tuhahdella muiden ihmisten käytökselle, paitsi on itse on täydellinen.

        Jos kysymyksessä on selkeästi erityislapsi niin kyllä hän näkyy ajallaan, jos tarhassa ja yhteiskunta joutuu ottamaan kasvatusvastuun hänestä, jos omat vanhemmat eivät siihen kykene edes tuettuna. Yhteiskunta on jopa velvollinen siihen.
        Puhut siis erityislapsista?

        Opettaja voi puuttua oppilaan häiritsevään käytökseen, mutta oikeasti hänellä on keinot vähissä, jos vanhemmat eivät ole lastansa kasvattaneet. Useat törppövanhemmat ajattelevat, että nyt kun pikku-Petteri on koululainen, opettajat kasvattavat hänestä kelpo kansalaisen, kun itse ei olla vaivauduttu.

        Häiriköivä oppilas siirretään opiskelemaan pienluokkaan muiden sopeutumattomien kanssa. Siellä he voivat mättää toisiaan turpaan ja opiskella jos kiinnostaa. Nämä ESY-oppilaat eivät koskaan ole varsinaisesti erityislapsia (voi olla ADHD, mutta tällöin hän on useimmiten EMU-oppilas). Häiriköivät ovat vain kotona vaille kasvatusta jääneet.

        Ei vanhempi siis voi mennä luokan perälle omaa lastansa kasvattamaan. Katsos, kasvatusta hänen olisi pitänyt tehdä niiden seitsemän vuoden aikana ennen kouluunmenoa. Turha sitä enää on räpistellä, kun on huonot housuissa. :)


      • Beha
        Kasvattajavanhempi kirjoitti:

        Opettaja voi puuttua oppilaan häiritsevään käytökseen, mutta oikeasti hänellä on keinot vähissä, jos vanhemmat eivät ole lastansa kasvattaneet. Useat törppövanhemmat ajattelevat, että nyt kun pikku-Petteri on koululainen, opettajat kasvattavat hänestä kelpo kansalaisen, kun itse ei olla vaivauduttu.

        Häiriköivä oppilas siirretään opiskelemaan pienluokkaan muiden sopeutumattomien kanssa. Siellä he voivat mättää toisiaan turpaan ja opiskella jos kiinnostaa. Nämä ESY-oppilaat eivät koskaan ole varsinaisesti erityislapsia (voi olla ADHD, mutta tällöin hän on useimmiten EMU-oppilas). Häiriköivät ovat vain kotona vaille kasvatusta jääneet.

        Ei vanhempi siis voi mennä luokan perälle omaa lastansa kasvattamaan. Katsos, kasvatusta hänen olisi pitänyt tehdä niiden seitsemän vuoden aikana ennen kouluunmenoa. Turha sitä enää on räpistellä, kun on huonot housuissa. :)

        Useat törppövanhemmat? Mihin ns. tietosi perustuu? Miksei olisi vaivauduttu kasvattamaan lasta yhteiskuntakelpoiseksi? Montako itse olet kasvattanut? Itse en tunne ainuttakaan "törppövanhempaa" joka haluaisi lapselleen pahaa siinäkin muodossa ettei hänelle kotona opetettaisi edes alkeellisia sääntöjä ja käytöstä.
        Kenestä sinä puhut? Jostakin erityisryhmästä kenties?

        Muistetaanpas taas ettei yleistellä asioita.
        Jo neuvolassa sekä viimeistään esikoulussa toki huomataan asioita lapsen käytöksestä ja häntä on silloin vielä helppo ohjata, jos ei ole ns. erityislapsi, jolle taas on oma reittinsä. Nykyisin lasta on vaikea pitää yhteiskunnan ulkopuolisena yksilönä, onneksi. Toisin oli joskus ...

        Taitaa olla niin, että kirjoitat tällaista halustasi provosoida keskusteluja.


      • Kasvattajavanhempi
        Beha kirjoitti:

        Useat törppövanhemmat? Mihin ns. tietosi perustuu? Miksei olisi vaivauduttu kasvattamaan lasta yhteiskuntakelpoiseksi? Montako itse olet kasvattanut? Itse en tunne ainuttakaan "törppövanhempaa" joka haluaisi lapselleen pahaa siinäkin muodossa ettei hänelle kotona opetettaisi edes alkeellisia sääntöjä ja käytöstä.
        Kenestä sinä puhut? Jostakin erityisryhmästä kenties?

        Muistetaanpas taas ettei yleistellä asioita.
        Jo neuvolassa sekä viimeistään esikoulussa toki huomataan asioita lapsen käytöksestä ja häntä on silloin vielä helppo ohjata, jos ei ole ns. erityislapsi, jolle taas on oma reittinsä. Nykyisin lasta on vaikea pitää yhteiskunnan ulkopuolisena yksilönä, onneksi. Toisin oli joskus ...

        Taitaa olla niin, että kirjoitat tällaista halustasi provosoida keskusteluja.

        Miksi sinua kiinnostaa montako lasta olen kasvattanut? Vastaan nyt kuitenkin, että muutaman.

        Törppövanhempiin törmää tämän tästä ja eiväthän he tahallaan jätä lastansa vaille kasvatusta. He eivät vain sisäistä sitä, että heidän on kasvatusvastuu. Todennäköisesti heitäkään ei ole kotona vanhemmat kasvattaneet, vaan keskittyneet enemmän itseensä.

        Mitä sinä haluat kirjoituksellasi saada aikaan?


    • erilaista kasvatusta

      Kyllähän koulun tehtävä on aina ollut opetus ja kasvatus, mutta eri kasvatus kuin kotona. Koulussa opetetaan ja kasvatetaan käytöstapoja, kavereiden kanssa toimimista, yhteiskunnassa elämistä. Mutta luonteen kasvatus, arvot ja asenteet kasvatetaan kotona. Käytöstapoja voi kasvattaa myös muut aikuiset, mutta lapsen persoona kehittyy sen mukaiseksi millaista on kotona. Lähiomaisten suhtautuminen, rakkaus tai rakkaudettomuus vaikuttaa lapsen luonteenkehitykseen, ei niinkään opettajien ja sukulaisten antamat neuvot ja ohjeet, ei kaveritkaan.

      On olosuhteiden sanelemaa, että monet vanhemmat toivovat kasvatuksen tapahtuvan jonkun muun toimesta, päiväkodissa tai koulussa. Lapsen kanssa ollaan perheessä niin vähän aikaa päivästä ettei kasvatustapahtumia ehdi lapsen kanssa olla riittävästi, vaikka halua ja kykyä kasvattamiseen olisikin. Koulu ja päiväkoti antavat kuitenkin vain sitä tapakasvatusta ryhmänä, ei luonteen ohjailua yksilönä.

      • Unisono

        minusta ei oikein voida erotella sitä, mitä kukin - koulu, koti, kaverit jne - kasvattavat ja minkä kasvattaminen on kenenkin tehtävä. riippuu lapsen perusluonteesta ja siitä, millä tavoin asiat hänelle tarjotaan.

        minua opetettiin ja kasvatettiin kotona olemaan nöyrä, kiltti sekä myöntyväinen kaikille ja minä hukkasin jo lapsena oman luonteeni miellyttämisen vaateen vuoksi. minulle sanottiin ettei minua kannata tyhmyyteni vuoksi kouluttaa. kävin sitten aikuisena iltalukion töiden ohella oman laskuuni. minua sanottiin aina huolimattomaksi, sain monta muutakin leimaa otsaani. oma luonteeni on hyvin tarkka ja herkkä asioille edelleen.
        minun kohdallani kävi kai siten, että kasvatin hyvin pitkälle itse itseni aikuisena, koska en saanut lapsena muuta kuin negatiivista palautetta vanhemmiltani. ruokaa kyllä oli ja vaatteita. muita aikuisia ei oikein ollut eivätkä koulun opettajat nähneet minua muuna kuin erään sisarusparven nuorimpana. olin taiteellisesti lahjakas eräällä alueella ja kaunis tyttö, mutta siitä puhuttiin harvoin ja sivulauseessa hyssytellen silloinkin. tuohon aikaan 60-luvulla ajateltiin että kakarat ylpistyvät jos heille antaa tunnustusta jostakin taidosta tms.

        olin pitkään hukassa, join paljon alkoholia suruuni omasta huonommuudestani ja yritin kai häivyttää itseni jonnekin taustalle, mutta jostain minulle kehittyi kuitenkin sisua olla antamatta periksi kaikenlaisille väärille arvioille ja opettelin puolustamaan itseäni, vaikka minulla oli luuserin leima. kasvatin itse itseäni katsellen ympärilleni, vetäen johtopäätöksiä asioista ja käytin aivojani. haloo tästä nousee kun väitän kasvattaneeni itseni itsekseni ja päinvastaiseksi kuin mitä minulta odotettiin. näytin itse itselleni.

        minun kanssani eivät vanhemmat olleet. äidillä olisi kotirouvana ollut aikaa, mutta ei haluja. nuorimpana minut työnnettiin yksin ulos, leikkikavereita ei ollut. kuljeskelin metsässä ja kuvittelin itselleni kavereita ja paremman elämän. jos yritin liian aikaisin sisälle niin äiti ei päästänyt minua ennen kuin oli ihan pakko. rukoilin joskus jumalaa, että pääsisin johonkin lastentarhaan tai lastenkotiin, vaikkei sellaisia ollut mailla eikä halmeilla. olisin halunnut muiden ihmisten, myös lasten pariin ja tuntea itseni joksikin. pyhäkouluun minua ei pyynnöistäni huolimatta viety kuin kerran. olisin halunnut tosiaan sosiaalistua ulos yksinäisyydestäni ja saada kokea onnistumisia ja iloa, jotain sisältöä elämääni.

        oli paljon muutakin. luonteeni kasvoi omaksi itsekseen vasta myöhään ja ehkä vasta lasteni syntymän ansiosta. nekin tapahtuivat normaalia myöhemmin. sitten tapahtui paljon pahaa ja minä sainkin kasvattaa omiani alkuun ihan yksin. tunnen onnistuneeni heidän kasvatuksessaan, mutta minä sain tukea samaan tapaan kuin kaikkien muidenkin lasten vanhemmat. tarhassa lapsilla oli hienoja ohjaajia, samoin koulussa. urheilupiirit kasvattivat heitä ja mukava kaveripiiri ja monet muut. oli tullut sen aika, että lapset nähtiin ja heitä kannustettiin, rohkaistiin ja kiitettiin ja kaikissa nähtiin hienoja piirteitä ja mahdollisuuksia. kaikille taisi kasvaa vahva itsetunto. omani ovat vielä yhtä lukiolaista lukuunottamatta ylioppilaita ja ammatteihin kouluttautumassa.
        kukaan heistä ei ole tuottanut minulle mitään suurta pettymystä. minä päätin aikoinaan sen asian, että he saavat ymmärrystä ja huolenpitoa ja kaikkea sitä, mitä lapsi tarvitsee. Muistin omat kokemukseni. Niistä en ole katkera - enää - koska tiedän ettei elämäänsä kannata katkeruuteen tuhlata vaan yrittää ymmärtää miksi minulle kävi niin kuin kävi. silloin ei kai osattu/tiedetty muuta ja vanhempani olivat väsyneitä.

        minä itse olin aivan hämmästynyt tajutessani sen, että luulin lasten kasvatuksen kuuluvan minulle, mutta kävikin niin päin, että lapseni kasvattivat minut.


      • Elämä opettaa
        Unisono kirjoitti:

        minusta ei oikein voida erotella sitä, mitä kukin - koulu, koti, kaverit jne - kasvattavat ja minkä kasvattaminen on kenenkin tehtävä. riippuu lapsen perusluonteesta ja siitä, millä tavoin asiat hänelle tarjotaan.

        minua opetettiin ja kasvatettiin kotona olemaan nöyrä, kiltti sekä myöntyväinen kaikille ja minä hukkasin jo lapsena oman luonteeni miellyttämisen vaateen vuoksi. minulle sanottiin ettei minua kannata tyhmyyteni vuoksi kouluttaa. kävin sitten aikuisena iltalukion töiden ohella oman laskuuni. minua sanottiin aina huolimattomaksi, sain monta muutakin leimaa otsaani. oma luonteeni on hyvin tarkka ja herkkä asioille edelleen.
        minun kohdallani kävi kai siten, että kasvatin hyvin pitkälle itse itseni aikuisena, koska en saanut lapsena muuta kuin negatiivista palautetta vanhemmiltani. ruokaa kyllä oli ja vaatteita. muita aikuisia ei oikein ollut eivätkä koulun opettajat nähneet minua muuna kuin erään sisarusparven nuorimpana. olin taiteellisesti lahjakas eräällä alueella ja kaunis tyttö, mutta siitä puhuttiin harvoin ja sivulauseessa hyssytellen silloinkin. tuohon aikaan 60-luvulla ajateltiin että kakarat ylpistyvät jos heille antaa tunnustusta jostakin taidosta tms.

        olin pitkään hukassa, join paljon alkoholia suruuni omasta huonommuudestani ja yritin kai häivyttää itseni jonnekin taustalle, mutta jostain minulle kehittyi kuitenkin sisua olla antamatta periksi kaikenlaisille väärille arvioille ja opettelin puolustamaan itseäni, vaikka minulla oli luuserin leima. kasvatin itse itseäni katsellen ympärilleni, vetäen johtopäätöksiä asioista ja käytin aivojani. haloo tästä nousee kun väitän kasvattaneeni itseni itsekseni ja päinvastaiseksi kuin mitä minulta odotettiin. näytin itse itselleni.

        minun kanssani eivät vanhemmat olleet. äidillä olisi kotirouvana ollut aikaa, mutta ei haluja. nuorimpana minut työnnettiin yksin ulos, leikkikavereita ei ollut. kuljeskelin metsässä ja kuvittelin itselleni kavereita ja paremman elämän. jos yritin liian aikaisin sisälle niin äiti ei päästänyt minua ennen kuin oli ihan pakko. rukoilin joskus jumalaa, että pääsisin johonkin lastentarhaan tai lastenkotiin, vaikkei sellaisia ollut mailla eikä halmeilla. olisin halunnut muiden ihmisten, myös lasten pariin ja tuntea itseni joksikin. pyhäkouluun minua ei pyynnöistäni huolimatta viety kuin kerran. olisin halunnut tosiaan sosiaalistua ulos yksinäisyydestäni ja saada kokea onnistumisia ja iloa, jotain sisältöä elämääni.

        oli paljon muutakin. luonteeni kasvoi omaksi itsekseen vasta myöhään ja ehkä vasta lasteni syntymän ansiosta. nekin tapahtuivat normaalia myöhemmin. sitten tapahtui paljon pahaa ja minä sainkin kasvattaa omiani alkuun ihan yksin. tunnen onnistuneeni heidän kasvatuksessaan, mutta minä sain tukea samaan tapaan kuin kaikkien muidenkin lasten vanhemmat. tarhassa lapsilla oli hienoja ohjaajia, samoin koulussa. urheilupiirit kasvattivat heitä ja mukava kaveripiiri ja monet muut. oli tullut sen aika, että lapset nähtiin ja heitä kannustettiin, rohkaistiin ja kiitettiin ja kaikissa nähtiin hienoja piirteitä ja mahdollisuuksia. kaikille taisi kasvaa vahva itsetunto. omani ovat vielä yhtä lukiolaista lukuunottamatta ylioppilaita ja ammatteihin kouluttautumassa.
        kukaan heistä ei ole tuottanut minulle mitään suurta pettymystä. minä päätin aikoinaan sen asian, että he saavat ymmärrystä ja huolenpitoa ja kaikkea sitä, mitä lapsi tarvitsee. Muistin omat kokemukseni. Niistä en ole katkera - enää - koska tiedän ettei elämäänsä kannata katkeruuteen tuhlata vaan yrittää ymmärtää miksi minulle kävi niin kuin kävi. silloin ei kai osattu/tiedetty muuta ja vanhempani olivat väsyneitä.

        minä itse olin aivan hämmästynyt tajutessani sen, että luulin lasten kasvatuksen kuuluvan minulle, mutta kävikin niin päin, että lapseni kasvattivat minut.

        Toki, jos vanhempi on ihan hukassa, noinkin voi käydä.

        "minä itse olin aivan hämmästynyt tajutessani sen, että luulin lasten kasvatuksen kuuluvan minulle, mutta kävikin niin päin, että lapseni kasvattivat minut."


    • Omofori

      Äidiksi kasvetaan lasten myötä. Se on totuus. Kumpikin kasvattaa toistaan. Kaikki aikuiset eivät kykene nöyrtymään sen asian edessä. Hienoa, että edellä kirjoittanut äiti myönsi asian paikkansapitävyyden.
      Oli minullakin aikoinaan vaikka mitä suunnitelmaa ja lastenkasvatusteorioita joka lähtöön, mutta lapsia saatuani huomasin saman. Me autamme toisiamme kasvamaan paremmiksi ihmisiksi ja rooleihimme.
      Kasvatus ei ole aina yksipuolista toimintaa, vaan yhteistyötä. Kaikilta se ei suju kitkatta.

    • Pysytään asiassa

      Eikös aloittaja kyseenalaista, miksi Suomi24 on laittanut isovanhemmat kasvattajat-palstan alle?

      Mikä sitten olisi parempi? Olisiko se suoraan perheen alla vai ihan oma palsta vanhat/ikäihmiset ihan niinkuin on on palsta nuoret?

      • Mikä on vaikeaa?

        Sopisi parhaiten suoraan Perheen alle. Sinne sopisi parhaiten myös äidit ja isät, koska heilläkin on myös muuta kuin kasvatusasiaa. Siitä palsta löytyisikin nopeasti ja helposti, ja saataisiin uusia keskustelijoita.

        Isovanhemmuus on perhettä, ei välttämättä vanhuutta eikä ikäihmisiä, sillä on myös alle nelikymppisiä isovanhempia. On muutenkin nuorekkaita isovanhempia, joihin ikä ei vaikuta mitenkään. Ei olla keskustelemassa iästämme vaan roolistamme perhekokonaisuudessa. Ei myöskään olla keskustelemassa pelkästä kasvatuksesta, vaan kaikesta muustakin mitä isovanhemmuus tuo tullessaan.


    • hidas kone

      Ottamatta kantaa kasvatusaiheeseen, kerron että minun on vaikea tulla tänne monen väliotsikon kautta, koska koneeni on hidas ja joka vaiheen aukeamista joutuu odottamaan enemmän kuin viitsin.

      Vanhempien ja isovanhempien omat jutut voisivat aivan hyvin olla heti Perhe-palstan alla, ja kasvatuspalstalle jäisivät erikseen varsinaiset kasvatusaiheet kuten kurinpito, internet, päivähoito yms, jotka sopivat niin vanhempien, kuin isovanhempienkin keskusteltaviksi.

      • Teilläkö?

        Ahaa, internet kasvattaa....


    • hohhoijaa7

      Kyllä internet opettaa ja kasvattaa, ja valitettavasti eniten negatiivisia asioita. Päivänpolttavia kasvatuskysymyksiä on, miten lapsi saa käyttää internettiä, paljonko saa olla tietokoneella, paljonko sitä valvotaan, paljonko neuvotaan ja opastetaan oikeaa netin käyttöä...

      Ja taas löytyi yksi "Teilläkö", aikuinen, jonka pitää päästä mollaamaan toisen kirjoitusta pelkästä ilkeilynhalusta, ja turhaan. Tarvittais nettikäyttäytymisen kasvatusta aikuisillekin!

      • Teilläkö?

        Luulen, että nyt sinulla on tuo koko kasvatus-termi hiukan hakusessa.
        Kasvatus on sitä, mitä vanhemmat opettavat lapsilleen vauvasta alkaen. Myöhemmin kasvatus on vanhempien oma esimerkki ja se kuinka he suhtautuvat erilaisiin ilmiöihin, miten he käsittelevät tunteitaan, kuinka kohtelevat lastaan.


    • öööööööööööö

      Kyllä netin käyttöönkin pitää kasvattaa. Pitää kasvattaa, mitä sopii sanoa ja kirjoittaa toisille ihmisille, kasvattaa myös mitä asioita netissä on varottava ja mihin ei saa uskoa. Pitää kasvattaa myös kaupassakäyntiin, rahankäyttöön, käytöstapoihin ja tovereiden kanssa toimimiseebn. Kasvatus on myös sitä että annetaan ohjeita käytännön elämään.

      • Teilläkö?

        Netin käyttöön pitää kasvattaa, mutta netti ei ketään kasvta. Siinä se pieni ero. :D


    • voi teitä!

      Minun piti oikein etsiä, mistä Teilläkö löysi väitteen että internet kasvattaa. Siellä näytti olevan näin: "kasvatusaiheet kuten kurinpito, internet, päivähoito yms, jotka sopivat niin vanhempien, kuin isovanhempienkin keskusteltaviksi."

      Tuossahan ei luetella kasvattajia vaan kanvatus- ja keskustelunaiheita, joten väänsitkö Reilläkö tahallasi lauseen merkitystä päästäksesi riitelemään?

      • voi teitä!

        Tuli lyöntivirheitä. Täytyy heti mainita niistä ennenkuin kielipoliisit riemastuvat. Piti siis olla sanat "kasvatus" ja "Teilläkö" tuossa lopussa.

        Täällä kun riittää niitä, jotka takertuvat joka pikkujuttuun, lyöntivirheisiin, epätäydellisesti muotoiltuihin lauseisiin, väärään paikkaan vahingoissa klikattuun vastaukseen jne, ihan kuin eivät pystyisi omilla aivoillaan päättelemään mitä kirjoittaja kuitenkin tarkoitti. Kun pitää ihan välttämättä kehittää riitaa vaikka ihan tyhjästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe