Me palstalaiset olemme syntyjämme kotimaamme eri puolilta. Oletteko kaikki käyneet synnyinseudullanne ja onko siitä kauan aikaa.
Itse lähdin synnyinsaareltani alle kolmivuotiaana, joten vai joitakin muistikuvia on tallella. Kuitenkin vanhemmat seiskarilaiset ovat saarelaisten elämästä kertoneet muistojaan, joten aika hyvän käsityksen olen saanut elämästä siellä ajalta 1920 - 1930.
Seiskarin hiekkarannat kuten Terijoenkin hiekat houkuttelivat saarelle kesävieraita. Georg Malmsten oli yksi kesävieras Seiskarissa. Ainakin kaksi laulua hän on tehnyt Seiskarista. Seiskarin valssi ja Seiskarin kaunis Siiri, jonka varmasti monet tuntevat.
Minä kuulema lauloin setäni keinutuolissa keinuessani tuota ensimmäistä laulua. Ässäkään ei vielä silloin luonnistunut, joten lauloinkin teitkari te tuomenlahten helmi te on....
Tässä nyt olisi paikka muistella rakasta synnyinseutua. Moni ehkä ei ole sieltä ikinä muualle muuttanut, onko heitä.
http://www.youtube.com/watch?v=yd5uvUUcEiM
Synnyinseutumme
22
108
Vastaukset
- *Kukkahame*
Laps olen köyhän kauniin karjalan,
sieltä niin Laatokan pohjoisrannalta lähellä Jänisjärveä mutta on vielä kolmaskin järvi jonka rannalla synnyin -38,
Muistan jotain en paljon edes tarpeeksi.
Serkkuni ottamista valokuvista näkyy ehjänä vain riihi, asuinrakennus palanut ja talousrakennukset lahonneet.
Laps olen köyhän, kauniin Karjalan,
nyt vaikka vierahissa vaellan.
Siell äiti tuuditti mun kehtoain
ja laulut Laatokan ma kuulla sain.
Kun tyyni milloin oli pinta veen,
ma kuulin niinkuin soinnut kanteleen.
Kun myrsky sai, löi aallot rantoihin.
Ma niitä pelkäsin ja rakastin.
Sinne, sinne kaipaan ain
missä kerran kehdon sain.
Pois täältä kaipaan kotiin Karjalaan.
Laps olen köyhän kauniin Karjalan,
vaan perinnön sain kaikkein kalleimman.
Sain laulun, soiton lahjan sydämeen.
En niitä vaihtais onneen maalliseen.
Kun kaipaus saa mielen murheeseen,
teen lauluun surullisen säveleen.
Kun ilon riemun vuoro milloin saa,
se myöskin lauluissani kajahtaa.
Silloin joulu aina ois,
onnen rintaani se tois,
jos pääsisin taas kotiin Karjalaan.
http://www.youtube.com/watch?v=QUQCM_1Y1Yc - katleija.
Kiitos *Kukkahame*, kaunista ja herkkää silmille sekä korville. Minäkin voin tuon laulun itselleni omistaa.
Kateeksi käy. Suomenlahden saaret, Suursaari ja Seiskari ovat olleet mahtavia paikkoja elää siinä idyllissä omavaraistaloudessa.
Toinen ääripää oli Petsamo. Mm Paasivirran veljekset olivat petsamolaisia.
http://www.youtube.com/watch?v=tdHNslr3YEo
Dallape-orkesterin tuuban soittaja sai hymyn kareen naamalle. Eihä Dallapen tarvinnut ottaa heikkotasoista solistia. Vilho Vartiainenkin hyvä.Minusta Anna Mutanen laulaa kauniisti 1965 levytetyssä kappaleessa.
Laps olen köyhän kauniin Karjalan.
Minä syntyperäinen Nurmijärveläinen, mutta sodanjälkeen kuntaamme muutti paljon Karjalaisia, Nyt ei heitä paljon näy, nyt uusi sukupolvi enkä heitä juuri tunne.
Minulla oli monta hyvää kaveria Karjalaisissa. Koulua kävimme yhdessä.- tuulikannel 1
Kun oltiin vielä kouluikäisiä, radIosta saimme kuulla myös Ulla Katajavuoren soittavan kanteleella Laps olen köyhän kauniin Karjalan.
Sen jälkeen Martti Pokela soitti myöskin kannelta. erillisissä ohjelmissaan.
- *Kukkahame*
Onhan se komee torvi jota pitää puihaltaa lujaan!
Siinä rajanpinnassa oli Nikkelikaivos ja etelämpänä Enson paperitehtaat,
jota suomalaiset laajensivat -90 luvulla.Minun serkkupoikani soitti koulun torvsoittokunnassa tuubaa. Kesäiltana tämä hyväkäs soitti tuubaa kotipihallaan Kultarannassa. Se törähtely kuului meille monen kilometrin päähän tyynenä kesäiltana.
katleija kirjoitti:
Minun serkkupoikani soitti koulun torvsoittokunnassa tuubaa. Kesäiltana tämä hyväkäs soitti tuubaa kotipihallaan Kultarannassa. Se törähtely kuului meille monen kilometrin päähän tyynenä kesäiltana.
Jokainen täällä 7-kymppisissä kirjoittava, tuntee tuon siirtolaisuuden, kun 2hyö tulliit sielt karjalast" outoine murteineen.
Moni on pitänyt sitkeästi synnyin murteestaan kiinni, mutta monet mukautuneet niin, että puhuvat jopa turkku.
Olen palstalla joutunut puolustamaan ruotsalaisuutta kun juureni ovat isän puolelta ruotsalaiset. Minulla, niin kuin muillakin, oli vain mamma ja pappa. Suomea puhuttiin kotikielenä, mutta kaksikielisyys oli yleistä.
Minun on ollut ikään kuin pakko kertoa totuus, että ruotsikieliset joutuivat myös luovuttamaan maitaan. Fiskarsin kartanon maat luovutettiin ja koko viljely omilla mailla loppui. Juureni ovat Katteluksen kartanon torppariudessa (Kattelus Gård) ja olen kiukustunut siitä yleisestä tietämättömyydestä jota palstalla esitetään ruotsin kielisyydestä ja sen kelvottomuudesta. Katteluskin luovutti maitaan!- Muistan, että
Ruuneperi kirjoitti:
Jokainen täällä 7-kymppisissä kirjoittava, tuntee tuon siirtolaisuuden, kun 2hyö tulliit sielt karjalast" outoine murteineen.
Moni on pitänyt sitkeästi synnyin murteestaan kiinni, mutta monet mukautuneet niin, että puhuvat jopa turkku.
Olen palstalla joutunut puolustamaan ruotsalaisuutta kun juureni ovat isän puolelta ruotsalaiset. Minulla, niin kuin muillakin, oli vain mamma ja pappa. Suomea puhuttiin kotikielenä, mutta kaksikielisyys oli yleistä.
Minun on ollut ikään kuin pakko kertoa totuus, että ruotsikieliset joutuivat myös luovuttamaan maitaan. Fiskarsin kartanon maat luovutettiin ja koko viljely omilla mailla loppui. Juureni ovat Katteluksen kartanon torppariudessa (Kattelus Gård) ja olen kiukustunut siitä yleisestä tietämättömyydestä jota palstalla esitetään ruotsin kielisyydestä ja sen kelvottomuudesta. Katteluskin luovutti maitaan!Kattelus oli Seinäjoella lääkäri, jolla äitini kävi.
- nythyvin
Ruuneperi kirjoitti:
Minun on ollut ikään kuin pakko kertoa totuus, että ruotsikieliset joutuivat myös luovuttamaan maitaan. Fiskarsin kartanon maat luovutettiin ja koko viljely omilla mailla loppui. Juureni ovat Katteluksen kartanon torppariudessa (Kattelus Gård) ja olen kiukustunut siitä yleisestä tietämättömyydestä jota palstalla esitetään ruotsin kielisyydestä ja sen kelvottomuudesta. Katteluskin luovutti maitaan!Olen kaksikielisyyden puolustaja, vaikka lapsuuskotini oli suomenkielisellä seudulla. Omistan vielä osakkaana sen, sinne on 50 km ja käyn muutaman kerran kuukaudessa. Kotini on pientila, joten emme saaneet emmekä luovuttaneet maita. Karjalasta tuli paljon porukkaa ja kansakoulussa oli paljon seutua elävöittäneitä karjalaisia. Oliko tuo Kattelus mahdollisesti Karjalohjalla? Jos oli, olen käynyt siellä juhlissa kymmenisen vuotta sitten
Tuolla kukkahame mainitsi Enson, sinne muutti Ruokolahdelta mieheni 6 vuotiaana, isän mennessä Enson tehtaille puun sisäänostajaksi. Isänsä oli Pietarissa suorittanut merikapteenin arvon, mutta harjoitusaikanaan vaurioitui pudotessaan purjelaivan köysissä myrskyssä.
Enson kodistaan olen kuullut paljon mukavia muistoja, kouluajat sensijaan oli venäläisen äidin ja suomenruotsalaisen isän pojalle vaikeaa aikaa. Ympäristön vihamielinen suhtautuminen jätti kyllä syvät jäljet, jotka tosin helpottuivat Helsingin kouluun siirtyessä. Paljon keskustelin hänen kanssaan kyllä, miten kansojen keskinäinen vihamielisyys voi johtua sodista, joihin kummatkin osapuolet ja lapset varsinkin, ovat aivan syyttömiä.
Kahdeksantoista vuotiaana hän lähti vapaaehtoisena maanpuolustukseen, eikä nähnyt kuin raunioituneen kotikylänsä sen jälkeen. Kuitenkin rakkaat kotiseudun muistot Karjalasta seurasi häntä koko elämänsä, eikä kyyneleitään voinut pidättää kun soi "Jo Karjalan kunnailla lehtii puu".
Kuvataiteessaan hän nautti voidessaan estottomasti kuvata luonnonrakkauttaan, ja erilaisia kansanihmisiä, joskus aika groteskejakin:D Paljon oli nähnyt ja ajatellutkin!- nuorempi nooa
Joko se on latna moro tältä illalta? Minun osaltani, kyllä. Yölintu soimaan.
http://www.youtube.com/watch?v=A3Z_2fh3qFQ
Jossakin haukkuivat kurttua, haitaria, paholaisen keuhkoksi. Olen yrittänyt opetella joskus kaksrivisellä. Ukkonooaa edes.
- Ramoona*
Olen rautalampilainen syntyjäni, ja sen sanon kotiseutuylpeydellä ja ennen kaikkea rakkaudella juuriini. Monasti olen täälläkin kertonut tästä vanhasta emäpitäjästä, jonka suuruuden muistona on upea puukirkko. Rautalampi on vesien saartama joka puolelta, vesireitit sisältävät aavoja ulapoita, koskia ja sokkeloista saaristoa, kapeita salmia. Rannat vaihtelevat hienoista hiekkapoukamista korkeisiin jyrkkiin seinämiin, siis todellinen veneiljän, retkeläisen ja mökkiläisen paratiisi pitäjä on. Kun seudulla on vielä suuret korkeuserot ja laajat metsät , voi kansallismaiseman kaltaisia avaria näkymiä vesistöihin ihailla vuorien huipuilta. Vanhat kaskimaat kasvavat rehevää lehtoa, sekin antaa oman ilmeensä.
Rautalampi on melko uinuva vähäväkinen kunta talvisin, kesällä siellä kohtaavat vanhat rautalampilaiset ja mökkiläiset. Parasta kesän kulttuuriannissa on Runon ja laulun Rautalampi -tapahtuma. Veljeni asuu siellä eläkevuosiaan, vanhemmat on sinne haudattu , ainakin kerran kesässä siellä käyn vanhempieni kuoltuakin.
Rautalammillakin on paljon Karjalan evakkoja asutettu, koulukavereiden sukunimetkin kertovat : Toroi, Jetsu, Bordi, Rovio. Siellä on myös ortodoksinen seurakunta ja kirkko.
Hiljattain saatiin perustettua Etelä-Konneveden kansallispuisto, josta osa on Rautalammin puolella, laki taisi astua voimaan viime kuussa. Joskus kesällä siellä käydessä ajellaan veneellä kolmen kartanon kierros : Ropola, Korhola, Sahala...ja sillä matkalla melko varmasti tapaa myös kalasääsken.Voi minua, minähän melkein Laitaatsillan perunapellolle synnyin ja mihin lie siitä sitten kiikutettu, kesäkuu ja vuosi -40.
Mistä tämä nyt johtuu että juuriansa on alkanut ajatella, sanokaas se. Netin syy varmaan, kun googeloin Seiskarin saari avatui kiinnostavat sivut. Seurauksena että liityin Seiskari-seuraan.
Sivuilta löytyi vanha kuva Seiskarin majakasta, jonka majakanvartija isoisäni oli. Ajatella ihan valtion virkamies.No selvisihän minullekin aika monta asiaa sitä iso-isä stooria kirjoittaessani. Esimerkiksi että äidin-äidin-isäni oli surmattu Pietarissa vuonna ? 1896 ollessaan voinmyyntimatkallaan siellä hevosellaan. Samoin, että hänen veljensä oli melko varmasti kuollut 33-vuotiaana kansalaissodan kahinoissa v. 1918.
- *Kukkahame*
Kotiin palatessa tuli mieleeni tämä Luadokan meren randamil, ja sitten vain hakemaan löytyihän se.
Ei ole se mies laulanut jonka laulamana kuitenkin joskus kuullut
http://www.youtube.com/watch?v=VDsSKyvCzZsOlen yrittänyt hakea tätä "Luadokan merta" yotubesta, mutta turhaan. Olisikohan Kim Borg tai joku vanhan polven bassolaulaja tai baritoni tämän Yleisradion kantalevylle laulanut.
Pauli Kukkokin tuossa tekstin mukaan jo 75v. Liekö sukua Sakari Kukon sukua. Hänkin on karjala-aiheisia orkestereineen soittanut, niin kuin nekin Konevitsan kirkonkellot.- *Kukkahame*
capt.cöpenick kirjoitti:
Olen yrittänyt hakea tätä "Luadokan merta" yotubesta, mutta turhaan. Olisikohan Kim Borg tai joku vanhan polven bassolaulaja tai baritoni tämän Yleisradion kantalevylle laulanut.
Pauli Kukkokin tuossa tekstin mukaan jo 75v. Liekö sukua Sakari Kukon sukua. Hänkin on karjala-aiheisia orkestereineen soittanut, niin kuin nekin Konevitsan kirkonkellot.Löysin tällaisen lauseen Wikipediasta.
''Sakarin isä Pauli Kukko on kotoisin Karjalan Kannakselta'', just hävitin sivun, nyt alan tanssien katselun ;-))
- katleija.
Meillä oli vanha valokuva Oulun kirkosta. Isä kertoi käyneensä siellä joskus -20 luvulla ja veljensä joka harrasti valokuvausta otti sen kuvan. He olivat purjehtineet jahdilla Suomenlahden perukoilta Seiskarista sinne asti.
Nyt vasta olen miettinyt sen matkan syytä, mitä varten he siellä kävivät.
Olisivatkohan miehet käyneet ostamassa sieltä tervaa. Sitähän tarvittiin aina veneiden, rysien ja nuottien tervaamiseen. Mistä päähäni on jäänyt, että Oulussa päin tervaa olisi valmistettu. Untako olen nähnyt. - Oulu, rotuaari
Ouluhan tunnettiin aikanaan tervakaupunkina. Luulen että terva poltettiin Kainuun alueella tuotiin sitten veneillä Ouluun myytäväksi. Liekö ollut tervamarkkinatkin.
Siihen aikaan Oulujoki oli vielä rakentamaton. Sen ns. valuma-alue on hyvin laaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614428KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1523291Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?552560Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492554- 1102285
- 241893
- 241681
- 301626
- 1691540
- 361275