miten sisarukset

sukupolvenvaihdoksessa

Niin, miten maatilan sukupolvenvaihdoksessa nykyisin toimitaan että sisarusten ja vanhempien välit pysyisivät hyvinä? Miten olette toimineet sinun tilallasi? Oma kokemukseni on tämä: veli osti tilan ihan pilkkahintaan, sisarukset eivät saaneet mitään, en sentin senttiä. Nykyisin välit ovat kiristyneet todella äärimmileen koska sisarusten mielestä ei ole oikein että yksi saa ison talon,pellot, koneet, ison metsän äärettömän halvalla, kun sisarukset ovat joutuneet pankin kanssa naimisiin kun ovat asumuksiansa rakentaneet jne. Tällainen sukupolvenvaihdos ei ole mielestäni toimiva, se tuhoaa sisarusten välit! Ennen oli kait olemassa sisarosuudet? Eikö niitä ole enää? Miksi?

84

28469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

      Kysypä vanhemmiltasi, joilta tila ostettiin, missä ovat rahat. Pilkkahinta, mikä se on? Lahjavero tulee, että läpsähtää, jos liian halvalla saat ja lainaa ei tule, jos liian kalliilla saat.
      Kehottaisin odottamaan hautajaisia, jos oikein kovin pitää kadehtia.

    • Tilalle jäänyt

      Meillä tila siirtyi minulle käytännössä ilmaiseksi (110 metsää ja 35 peltoa). Tämän takia olenkin´pystynyt investoimaan niin, että nyt saattaa olla mahdollisuudet selvitä jopa EU:ssa.

      Kahdelle sisarukselle on kotoa annettu koulutus ja mökkitontti. Luulen isän myös antaneen noin 30 000 mk kun siskot rakensivat taloa. Meillä välit on erinomaisen hyvät, sillä siskotkin haluavat kotipaikan säilyvän, eivätkä halua rahastaa sitä tyhjäksi. Nuorempi tuumasikin aikanaa, että ei sillä kukaan kuitenkaan elä vaikka kuinka perisi, jos ei itse mitään tee.

      Meillä sisarusten kanssa on sellainen käsitys, että ei maatilaa kukaan omista. Jokaisesta sukupolvesta yksi hallitsee sitä oman aikansa ja saa siitä elantonsa. Sitten aikanaan sen hallinta siirretään taas seuraavalle. Näin meillä on mennyt jo kymmenen sukupolven ajan. Onneksi välissä ei ole ollut niitä ahneita, jotka ovat mielessään kaiken muuttaneet rahaksi ja siten katkaisseet 1700-luvulta alkaneen ketjun.

    • mielellään luovuttanut

      jos veljesi hoitaa ns. toimivaa maatilaa muutakin kuin pelkkää tukiviljan kylvöä, niin pyydä et pääset muutamaksi viikoksi tilan hommiin mukaan. voit sitten kadehtia veljeäsi jos näet sen tarpeelliseksi. ei ns. tilalle jäävä monestikkaan pysty maksamaan tilasta käypää hintaa, koska maatalous on paljon elämäntapa eikä tehtyyn työmäärään nähden kannattavaa, tulojen suhteen . jos tilasta joutuisi maksamaan ns. normaalin hinnan, monelta loppuisi tulot siihen. tietysti ns. kartanot ,suurtilat ovat erikseen.

    • Kokenut

      Omalla kohdallani kävi niin, että 20 vuotta tuettiin vaimon sairaiden vanhempien maatalouselinkeinoa omien opiskelujen ohella. Autettiin heinätöissä jne. Tehtiin käytännössä kaikkien tilan koneiden huollot ja korjaukset. Jopa häämatkamme jäi tekemättä vaimon vanhempien töiden takia, koska he eivät olisi pystyneet tilaa pitämään keskenään (sadonkorjuuaika).

      Vaimon siskon perhettä ei juuri näkynyt tilan töissä. Ainoastaan n. yhden päivän vuodessa he saattoivat tulla heinänkorjuuseen heinälatoromantiikkaa palvoakseen, sekin vain silloin jos lomamatkoiltaan ehtivät.


      Vaimon vanhemmat ovat maasta kasvaneita maan palvojia. Vain maa merkitsee elämässä jotakin, maan myyminen on suurin synti jonka voi tehdä.

      Kun vaimon vanhempien eläkeikä läheni alkoi siskonperhe vierailla tilalla. Vävy2 ja vaimon sisko olivat suuria kaupungin asiantuntijoita miten tila pannaan lihoiksi. He markkinoivat vaimon jäyhälle isälle ideaa maan myyniseksi loma-asuntojen tonteiksi.

      Niin huonosti tytär2 tunsi isäänsä, että ei tiennyt tehneensä kaikkein suurimman mahdollisimman synnin; maan myymisen turhanpäiväisiin vouhotuksiin.

      Niin siinä sitten kävi että viljelystä oli luovuttava iän ja terveyden takia. Maansa he myivät meidän perheelle, koska olimme oikean henkisiä ja luotettavia. Me emme maata myy, siis täytämme kaikki vaatimukset.

      Nyt välit siskonperheeseen ovat totaallisen nollassa.


      Saimme maan "pilkkahintaan" jos asiaa tarkastellaan siskonperheen tavalla kaupungin tonttihinnoilla. Mutta todellisuudessa maksamme tilaa kauan saamatta mitään palkkaa itsellemme. Ja jos tila tulee joskus maksuun on samalla aika antaa tila puoli-ilmaiseksi jollekin omista lapsista. Itselle ei tule jäämään mitään muuta kuin hyvä mieli siitä, että on edes yrittänyt hoitaa velvollisuutensa sukupolvien ketjussa.


      ALKUPERÄISELLE KIRJOITTAJALLE

      Osoitat kirjoituksellasi olevasi vaimoni siskon kaltainen yksinkertainen ahne kadehtija. Tutustu oikeasti maatilan tuloihin ja menoihin. Älä kerää tietojasi kaupunkikavereiltasi. Mene tilalle ja laske oikeissa olosuhteissa. Muista, että kasvit pitää ensin kylvää ja suuri määrä rahaa on kiinnni melkein vuoden tuotantopanoksissa. Työtä yksi ihminen ei voi tehdä ilman koneita koska kaltaisiasi sukulaisia tai tuttuja ei saa apuun edes konetta ajamaan. Em. kulut pitää vähentää myyntituloista. Tiedätkö tämän?

      Äläkä kadehdi metsiä. Tiesitkö, että metsästä voi ottaa vain keskimäärin vuotuisen kasvun verran? Yksi HYVÄ hehtaari voi tuottaa suuruusluokkaa 1000 mk:n edestä puuta, mutta kun keskimääräiset hoitokulut vähennetään hehtaarin vuosituotoksi voi jäädä muutama sata markkaa ja siitä vielä verot pois.

      Metsiä ei voi hakata puhtaiksi kerralla. Seuraavassa sukupolvenvaihdoksessa pitäisi antaa rahaa jatkajalle jotta hän voisi ottaa tilan vastaan. Metsä kestää kasvaa n. 80 vuotta. Mitäs sitten jatkajan siskot sanoisivat jatkajalle ?



      Ihan tosissani kehotan sinua vielä miettimään ja tarkistamaan suhtautumistasi. Veljesi on todennäköisesti verellään kiinni tilassa toisin kuin sinä, koska et tunnu tuntevan maatilan realismia.

      Todennäköisesti veljesi kamppailee ylisuuren työmäärän alla ja samalla tulot ovat huonot. Kaltaisesi kateelliset ihmiset todennäköisesti ajavat hänet em. lisäksi myös sosiaaliseen tyhjiöön. Häntä kadehditaan olemattomasta aineellisesta hyvästä. Olitko itse valmis jatkamaan tilaa ?

      Mutta muistutan sinua, että näin menetellen viet mahdolllisesti omilta lapsiltasi serkut ym. sukulaisia. Se voi olla olla iso aukko heidän tasapainoiselle kehitykseen. Jos veljesi esim. sairastuu vakavasti tavalla tai toisella niin vastuusi voi olla merkittävä asiassa.

    • palkollinen

      Vähän ihmetyttää tuo tekstisi. "veli osti tilan ihan pilkkahintaan"

      Ajattele asiaa niin että veljesi on joutunut ostamaan työpaikkansa ja on nyt naimisissa siinä lopun ikäänsä. Sinä olet saanut ehkä työsi ilmaiseksi ja olet vapaa sitä vaihtamaan milloin vain.
      Sitten niistä sisarosuuksista. Kyllä sellaiset on perinnönjaossa. Ne on tehty JUURI HEIKOMMAN OSAPUOLEN SUOJAKSI tilanjatkajia varten ettei jatkajan tarvitsisi maksaa itseään hengiltä lunastaessaa tilan käyttöönsä ja elättäessään sillä perheensä. Tilanjatkaja on siis yhteiskunnankin mielestä se suojaa tarvitsevampi osapuoli. Ei kateelliset sisarukset.

    • tono

      "veli osti tilan ihan pilkkahintaan, sisarukset eivät saaneet mitään, en sentin senttiä. "

      No miksi sisarusten olisi mitään pitänyt saadakaan? Tilannehan oli tämä: Aikaisemmin tilan omistivat vanhempasi. ET SINÄ. Sitten vanhempasi möivät tilan veljellesi. Veljesi maksoi kauppahinnan vanhemmillesi, EI SINULLE koska et ole koskaan ko. tilaa omistanutkaan.

      Yleensäkin kauppa tehdään ostajan ja myyjän kesken. Ostaja saa kaupan kohteena olevan omaisuuden ja myyjä saa maksusuorituksen. Kolmannella osapuolella ei ole oikeutta kauppahintaan tai kaupan kohteena olevaan omaisuuteen.

      • sukupolvenvaihdoksessa

        Kiitos teille kaikille vastanneille!! Oikein nousi suupielet ylöspäin kun tuli niin hauskoja vastauksia!! Tiedän tasan tarkkaan mistä puhun koska olen itse karjatilalla emäntänä piakkoin 20 vuotta töitä paiskinut. Aikanaan tämä tila appivanhemmilta ostettiin,sisarosuudet maksettiin ja pankin kanssa naimisissa oltiin n 14 vuotta. Tarkasti on eletty,katsottu tarkoin mihin on markka sijoitettu ja tarkasti se myös yritetty jostain saada. Tilamme ei ole kovinkaan suuri, lehmiä tällä hetkellä vajaa 30, peltoa n40, metsää n20 ha. Kun nyt vertaan mitä veli on tehnyt: osti suuren tilan halvemmalla kuin me aikanaan omamme, myi heti karjan pois, on kaatanut kymmeniä ja kymmeniä hehtaareita metsää (aukkoja) eli mielestäni tuhonnut kotitilan metsiä. Varoillaan ostellut tuliteriä koneita, tehnyt typeriä konekauppoja, hän on juuri sellainen näennäisviljelijä että oikein pahaa tekee! Vaimokin vaan on kotona lapsen kanssa, ei tarvitse edes töihin mennä kun vaan tilaa koneen taas metsää kaatamaan! Itse olen lapseni hoitanut samalla kun karjaakin. Olen siis tarkkaan selvillä mistä puhun. En vaan voi hyväksyä sitä, miten eriarvoiseen asemaan vanhemmat asettivat lapsensa suosimalla poikaansa niin räikeästi. Tiedän myös että silloin kun me ostimme tämän tilan, oli olemassa sisarosuudet eli kaikki sisaret saivat samankokoisen rahasumman maksamastamme tilan varotusarvosta. Veli sai tilansa alle lahjaverohinnan!! Mieheni sisaruksiin on hyvät välit, koska kaikkia kohdeltiin tasapuolisesti emmekä me saaneet valmista, helppoa elämää hopeavadilla kuten veli sai. Ihan hauskaa jos joku vielä kommentoisi :))


      • entä tulevaisuus
        sukupolvenvaihdoksessa kirjoitti:

        Kiitos teille kaikille vastanneille!! Oikein nousi suupielet ylöspäin kun tuli niin hauskoja vastauksia!! Tiedän tasan tarkkaan mistä puhun koska olen itse karjatilalla emäntänä piakkoin 20 vuotta töitä paiskinut. Aikanaan tämä tila appivanhemmilta ostettiin,sisarosuudet maksettiin ja pankin kanssa naimisissa oltiin n 14 vuotta. Tarkasti on eletty,katsottu tarkoin mihin on markka sijoitettu ja tarkasti se myös yritetty jostain saada. Tilamme ei ole kovinkaan suuri, lehmiä tällä hetkellä vajaa 30, peltoa n40, metsää n20 ha. Kun nyt vertaan mitä veli on tehnyt: osti suuren tilan halvemmalla kuin me aikanaan omamme, myi heti karjan pois, on kaatanut kymmeniä ja kymmeniä hehtaareita metsää (aukkoja) eli mielestäni tuhonnut kotitilan metsiä. Varoillaan ostellut tuliteriä koneita, tehnyt typeriä konekauppoja, hän on juuri sellainen näennäisviljelijä että oikein pahaa tekee! Vaimokin vaan on kotona lapsen kanssa, ei tarvitse edes töihin mennä kun vaan tilaa koneen taas metsää kaatamaan! Itse olen lapseni hoitanut samalla kun karjaakin. Olen siis tarkkaan selvillä mistä puhun. En vaan voi hyväksyä sitä, miten eriarvoiseen asemaan vanhemmat asettivat lapsensa suosimalla poikaansa niin räikeästi. Tiedän myös että silloin kun me ostimme tämän tilan, oli olemassa sisarosuudet eli kaikki sisaret saivat samankokoisen rahasumman maksamastamme tilan varotusarvosta. Veli sai tilansa alle lahjaverohinnan!! Mieheni sisaruksiin on hyvät välit, koska kaikkia kohdeltiin tasapuolisesti emmekä me saaneet valmista, helppoa elämää hopeavadilla kuten veli sai. Ihan hauskaa jos joku vielä kommentoisi :))

        Pitkällä aikavälillä olet veljeäsi viisaampi. Mitä on pian veljesi tilasta jäljellä jos toimintaa on rahoitettava kiinteän omaisuuden myynnillä? Sinun tilasi toiminnalla on jatkuvuutta sukupolven ylitsekin.

        Jos tuolloin, n. 20 v sitten, oli vielä sisarosuusjärjestelmä käytössä niin miksi et sitten vaatinut omaa osuuttasi jos sinulla kerran oli siihen lain suoma oikeus?

        Mielestäni vanhempasi kuitenkin tekivät tuossa tilanteessa väärin. Olisi pitänyt muilla keinoin turvata muidenkin sisarusten pääsy elämän alkuun. Tiedän tältä vuosituhannelta useita tilakauppatapauksia joissa ei ole sisarien välistä katkeruutta jäänyt, ja kaikki ovat jotain hyvää vanhempien aikanaan omistamasta omaisuudesta saaneet, vaikka itse sisarosuusjärjestelmää ei enää olekaan.

        Toisaalta, olisiko voinut olla kohtuullista että appivanhempasikin olisivat voineet myydä tilansa hiukan halvemmalla helpottaakseen jatkajan velkataakkaa?


      • sukupolvenvaihdoksessa
        entä tulevaisuus kirjoitti:

        Pitkällä aikavälillä olet veljeäsi viisaampi. Mitä on pian veljesi tilasta jäljellä jos toimintaa on rahoitettava kiinteän omaisuuden myynnillä? Sinun tilasi toiminnalla on jatkuvuutta sukupolven ylitsekin.

        Jos tuolloin, n. 20 v sitten, oli vielä sisarosuusjärjestelmä käytössä niin miksi et sitten vaatinut omaa osuuttasi jos sinulla kerran oli siihen lain suoma oikeus?

        Mielestäni vanhempasi kuitenkin tekivät tuossa tilanteessa väärin. Olisi pitänyt muilla keinoin turvata muidenkin sisarusten pääsy elämän alkuun. Tiedän tältä vuosituhannelta useita tilakauppatapauksia joissa ei ole sisarien välistä katkeruutta jäänyt, ja kaikki ovat jotain hyvää vanhempien aikanaan omistamasta omaisuudesta saaneet, vaikka itse sisarosuusjärjestelmää ei enää olekaan.

        Toisaalta, olisiko voinut olla kohtuullista että appivanhempasikin olisivat voineet myydä tilansa hiukan halvemmalla helpottaakseen jatkajan velkataakkaa?

        Kotitilani sukupolvenvaihdos tehtiin vain muutama vuosi sitten jolloin ei enää sisarosuuksia tunnettu joten en voinut mitään vaatia. Vihdoin joku joka tuntuu ymmärtävän miltä tuntuu kun yhtä sisaruksista suositaan reippaasti yli muiden, muut ovat kovalla työllä paikkansa maailmala raivannet ja talonsa ostaneet/rakentaneet ja ahkerasti töitä tehneet toisin kuin veli joka vaan tuntuu tuhlaavan aika kovaa vauhtia kaiken mitä on saanut, nimenomaan saanut eika kai siksi muodostunut sellaista vahvaa tunnesidettä maita ja metsiä kohtaan kun ei tarvinnut mitään tehdä sen saavuttamiseksi. Mikä laulaen tulee se viheltäen menee, pitää paikkaansa. Itse tarjouduin myös kotitilaani ostamaan, mutta eihän se käynyt kun olen vain nainen.. pojalle se piti myydä. On isä sen jo myöntänyt että taisi tulla virhe tehtyä..


      • miehen mietteitä
        sukupolvenvaihdoksessa kirjoitti:

        Kotitilani sukupolvenvaihdos tehtiin vain muutama vuosi sitten jolloin ei enää sisarosuuksia tunnettu joten en voinut mitään vaatia. Vihdoin joku joka tuntuu ymmärtävän miltä tuntuu kun yhtä sisaruksista suositaan reippaasti yli muiden, muut ovat kovalla työllä paikkansa maailmala raivannet ja talonsa ostaneet/rakentaneet ja ahkerasti töitä tehneet toisin kuin veli joka vaan tuntuu tuhlaavan aika kovaa vauhtia kaiken mitä on saanut, nimenomaan saanut eika kai siksi muodostunut sellaista vahvaa tunnesidettä maita ja metsiä kohtaan kun ei tarvinnut mitään tehdä sen saavuttamiseksi. Mikä laulaen tulee se viheltäen menee, pitää paikkaansa. Itse tarjouduin myös kotitilaani ostamaan, mutta eihän se käynyt kun olen vain nainen.. pojalle se piti myydä. On isä sen jo myöntänyt että taisi tulla virhe tehtyä..

        Monesti on niin että me miehet olemme niin innostuksissamme koneista ja laitteista että järki loppuu. Onneksi on viisaat vaimot hillitsemässä!

        Yhdyn ajatukseen "mikä laulaen tulee viheltäen menee". Itse en (vielä?) omista mitään kotipuolesta mutta jos aikanaan omistan niin arvostan kyllä. Tekee nimittäin hyvää kun on lentänyt pois kotipesästä toiselle puolen maata, saanut työpaikan ja torpan pystyyn niin huomaa miten lujassa kaikki loppujen lopuksi on eikä kukaan pidä huolta asioistani, muu kuin minä itse.

        Suosittelisin kaikille maatalon pojille ja tasa-arvon aikana myös tytöille omien siipien kokeilua ja mahdollista elämän rakentamista ennen kotitilan huostaanottoa! Tietty jos on heti järki päässä niin hyvä niin, mutta meikäläisen kaltaisille puupäille tekee hyvää käydä kylmässä maailmassa.


    • Essi79

      Minä vaan ihmettelen minkä ihmeen takia sinä tarvitsisit tilasta sentin senttiä?!?

      Yleensä sisarukset kyllä tajuavat mistä koko kaupassa on kyse mutta sielläkin taitaa olla yksi niistä oman napansa tuijottajista, joita kiinnostaa vaan raha..Enpä haluaisi olla vanhempiesi kuoltua jakamassa heidän perintöään kun porukkaan kuuluu sinunlaisiasi ahneita p...

      Että mietippä sitä ennen kuin syytät ketään välien tuhoamisesta. Etköhän se sinä ole se joka ne välit tuhoaa lapsellisella käytöksellään.. "Minulle kuulluu tuo ja tuo ja minä haluan vielä tietenkin tuon ja ison tontin tuolta ja puolet metsistä ja tietenkin minä saan olla täällä milloin haluan.." Voisin kuvitella että tämmöinen jankkaus tulee juuri sinun suustasi.
      ÄLÄ OLE IDIOOTTI VAAN ANNA VELJELLESI MAHDOLLISUUS YRITTÄÄ JA JATKAA TILAN PITOA EDES SIEDETTÄVISSÄ OLOSUHTEISSA (Niitä kun ei tukipuolelta ainakaan tule)!

      • sukupolvenvaihdoksessa

        Luepa vielä kirjoittamani viesti tuosta vähän ylempää niin saat lisävalaistusta asiaan. Veli sai kaiken liian helpolla eikä edes tarvitse rehellisesti sanottuna töitä tehdä, vähän niittelee takametsää(ja sitä riittää, mutta ei lputtomiin) ja taas menee hyvin ja voi tehdä mitä huvittaa, ei sitä kovin iloisella mielellä katsele kukaan, et sinäkään jos olisit samassa tilantessa. Ihan asiallista keskustelua yritin, enkä todellakaan osannut ihan odottaa että joku alkaa nimittelemään, varsinkin kun ei ole ensin ottanut asiasta selvää ja lukenut kaikkia viestejä. Hyvää syksyn jatkoa sullekin!


      • Kokenut
        sukupolvenvaihdoksessa kirjoitti:

        Luepa vielä kirjoittamani viesti tuosta vähän ylempää niin saat lisävalaistusta asiaan. Veli sai kaiken liian helpolla eikä edes tarvitse rehellisesti sanottuna töitä tehdä, vähän niittelee takametsää(ja sitä riittää, mutta ei lputtomiin) ja taas menee hyvin ja voi tehdä mitä huvittaa, ei sitä kovin iloisella mielellä katsele kukaan, et sinäkään jos olisit samassa tilantessa. Ihan asiallista keskustelua yritin, enkä todellakaan osannut ihan odottaa että joku alkaa nimittelemään, varsinkin kun ei ole ensin ottanut asiasta selvää ja lukenut kaikkia viestejä. Hyvää syksyn jatkoa sullekin!

        Periaatteessa on mahdollista et olet oikeassa ja väitteesi ovat perusteltuja.

        Mutta pidän edelleen kiinni aikaisemmasta kirjoituksestani. Tässä asiatyypissä on kaikki ainekset siihen, että kyseessä on tyypillinen uuden viljelijän mollaamistapaus. Vedotaan johonkin ajat sitten haudattuun historialliseen tapaan joka omasta vinkkelistä olisi itselle hyvä edelleen, vaikka asia ei yhteiskunnallisesti tai kokonaisuutta ajatellen toimisikaan tänäpäivänä.


        Toivomaasi asiallista keskustelua on vaikea saada aikaan tästä asiasta sinulle edullisesta näkökulmasta.


    • hassinen

      Kymmenen vuotta sitten tehtiin sukupolven vaihdos.Asiantuntija laski tilan arvon.Kysyimme sisarosuuksista ja vastaus oli;sisarosuuksia ei enää suositella koska tilalla pitäis pystyä elämään ja kehittämään omaa tilaa.Meitä on kolme veljestä ja kaikilta kysyttiin kuka haluaa jatkaa ja olin ainoa jota maatalous kiinnosti.Penniäkään en maksanut rahana.Puutavaran annoin kun veljeni rakensivat ja välimme ovat kunnossa.

    • Kokenut

      Kysyt:

      "Niin, miten maatilan sukupolvenvaihdoksessa nykyisin toimitaan että sisarusten ja vanhempien välit pysyisivät hyvinä?"

      Kysymyksesi kertoo kaiken. Luulet omistavasi vanhempiesi tilan.

      Niin, miten sisarukset huomioidaan että välit säilyisivät ? Ei mitenkään ! Välien säilyminen riippuu vain sinusta itsestäsi, siis sisaruksista.

      Tietysti fiksut vanhemmat tarjoavat tilaa muille sopiville (soveltuville) jälkeläisilleen. Jos ottajia olisi useampi heidän tulisi järjestää huutokauppa tai valita sopivin itse.

    • Jussi

      Kyllä mielestäni sisaruksillekkin kuuluu osuus tilan kauppa-hinnasta.´Näin ainakin meillä tehtiin,kun ryhdyin jatkamaan tilanpitoa.Asia täytyy osata ajatella niin,että onhan tässä kova työ ja välillä on saanut miettiä,mistä lainan lyhennykset tekisin.Mutta hengissä olen säilynyt,leipä ei ole loppunut.Nyt ollut jo helppoa ,senttiäkään ei ole velkaa.Ja nyt näille nurisijoille se tärkein pointti:Minulla on nyt OMAISUUTTA!,Niinkuin on myös teilläkin,arvoisat arvostelijat.Vai ettekö näe omaa napaanne pidemmälle,onko ahneus sokaissut teidät?Minulle se ei onneksi ole niin tehnyt.Ja mikä tärkeintä,meillä sisaruksilla on todella hyvät välit!
      J.K.Minua harmittaa todella puolestasi.Olisi ollut oikeus ja kohtuus,että sinäkin olisit saanut kotoasi jotain mukaasi.Hyviä vointeja sinulle!

      • sukupolvenvaihdoksessa

        Kiitti Jussi!! Todella mieltä lämmitti viestisi!! Olen koko ajan ollut toivomassa kaikille sisarusparven poikasille tasapuolista kohtelua, jota siis en itse saanut, vaan päinvastoin, nujerrettiin, nöyryytettiin eikä pidetty edes ihmisenä koska ei ole oikeanlaista varustusta housuissa. Olisin ostanut kotitilan korkeampaan hintaa ettei olisi tarvinnut lahjaveroa maksaa valtiolle vaan olisin mieluummin maksanut sisarille!! Mutta koska olen vain nainen, ei ilmeisesti ole aivojakaan eikä minulle tilaa myyty. Pakko se oli isältä pojalle mennä, muuta ei isä osanut ajatellakaan...kelläköhän ne aivot on hukassa..


      • Jussi
        sukupolvenvaihdoksessa kirjoitti:

        Kiitti Jussi!! Todella mieltä lämmitti viestisi!! Olen koko ajan ollut toivomassa kaikille sisarusparven poikasille tasapuolista kohtelua, jota siis en itse saanut, vaan päinvastoin, nujerrettiin, nöyryytettiin eikä pidetty edes ihmisenä koska ei ole oikeanlaista varustusta housuissa. Olisin ostanut kotitilan korkeampaan hintaa ettei olisi tarvinnut lahjaveroa maksaa valtiolle vaan olisin mieluummin maksanut sisarille!! Mutta koska olen vain nainen, ei ilmeisesti ole aivojakaan eikä minulle tilaa myyty. Pakko se oli isältä pojalle mennä, muuta ei isä osanut ajatellakaan...kelläköhän ne aivot on hukassa..

        Jostain syystä "vanha kansa"on aina ajatellut niin,että vanhin poika saa kaiken...Mielestäni se on tunteetonta ajattelua vanhemmilta!Minä en meidän lapsista ole edes vanhin,vaan sisarukset yhdessä mietimme tätä asiaa vanhempien kanssa.Kaikille oli ilmiselvää,että minä,kaikista maahenkisin jatkaisin vanhempiemme työtä.Myös helposti pääsimme yhteis-ymmärrykseen sisar-osuuksien suuruudesta.Se olikin minulla ehtona,että muutkin lapset saavat osansa.kateutta ja katkeruutta ei ole missään vaiheessa esiintynyt.Sisarukset tulevat mielellään tänne,omaan vanhaan kotiinsa!Nämä ovat sellaisia asioita,mitä rahassa ei pysty mittaamaan...Hyvää talven odotusta!


      • helvi
        Jussi kirjoitti:

        Jostain syystä "vanha kansa"on aina ajatellut niin,että vanhin poika saa kaiken...Mielestäni se on tunteetonta ajattelua vanhemmilta!Minä en meidän lapsista ole edes vanhin,vaan sisarukset yhdessä mietimme tätä asiaa vanhempien kanssa.Kaikille oli ilmiselvää,että minä,kaikista maahenkisin jatkaisin vanhempiemme työtä.Myös helposti pääsimme yhteis-ymmärrykseen sisar-osuuksien suuruudesta.Se olikin minulla ehtona,että muutkin lapset saavat osansa.kateutta ja katkeruutta ei ole missään vaiheessa esiintynyt.Sisarukset tulevat mielellään tänne,omaan vanhaan kotiinsa!Nämä ovat sellaisia asioita,mitä rahassa ei pysty mittaamaan...Hyvää talven odotusta!

        Sinulla on ihanat periaatteet.Hyvä että tuollaisia ihmisiä vielä löytyy!!!!
        Raha ei merkitse kaikkea.


      • tyttö vaan
        sukupolvenvaihdoksessa kirjoitti:

        Kiitti Jussi!! Todella mieltä lämmitti viestisi!! Olen koko ajan ollut toivomassa kaikille sisarusparven poikasille tasapuolista kohtelua, jota siis en itse saanut, vaan päinvastoin, nujerrettiin, nöyryytettiin eikä pidetty edes ihmisenä koska ei ole oikeanlaista varustusta housuissa. Olisin ostanut kotitilan korkeampaan hintaa ettei olisi tarvinnut lahjaveroa maksaa valtiolle vaan olisin mieluummin maksanut sisarille!! Mutta koska olen vain nainen, ei ilmeisesti ole aivojakaan eikä minulle tilaa myyty. Pakko se oli isältä pojalle mennä, muuta ei isä osanut ajatellakaan...kelläköhän ne aivot on hukassa..

        minäkin olen vain nainen. Luuletteko, että minulla on mahdollisuus saada
        maata kotitilasta, joka on menossa myyntiin ulkopuoliselle. Nyt se on kuolinpesä ja maat vuokralla.
        Poika ei halunnutkaan tilaa, joka tarkoittu hänelle.
        Sisarukset haluavat myydä tilan ulkopuoliselle, koska raha on helppo jakaa.


      • Tee tarjous
        tyttö vaan kirjoitti:

        minäkin olen vain nainen. Luuletteko, että minulla on mahdollisuus saada
        maata kotitilasta, joka on menossa myyntiin ulkopuoliselle. Nyt se on kuolinpesä ja maat vuokralla.
        Poika ei halunnutkaan tilaa, joka tarkoittu hänelle.
        Sisarukset haluavat myydä tilan ulkopuoliselle, koska raha on helppo jakaa.

        ja osta koko pesä.


      • näin se on
        tyttö vaan kirjoitti:

        minäkin olen vain nainen. Luuletteko, että minulla on mahdollisuus saada
        maata kotitilasta, joka on menossa myyntiin ulkopuoliselle. Nyt se on kuolinpesä ja maat vuokralla.
        Poika ei halunnutkaan tilaa, joka tarkoittu hänelle.
        Sisarukset haluavat myydä tilan ulkopuoliselle, koska raha on helppo jakaa.

        Mikäli se on kuolinpesä, jonka osakas olet, kuten ymmärsin, niin sinulla on oikeus aina vaatia oma osuutesi erotettavaksi, jos niin haluat.
        Sillä sinä olet kuolinpesän osakkaana jo maatilan yksi omistaja ja kenenkään ei ole pakko myydä omistamaansa maata jos ei halua.
        Jos toiset kumminkin haluavat myydä tilan, niin sinun osuutesi vaan lohkaistaan erilleen siitä ja ne myyvät sen osuuden jonka ne itse omistavat.


    • Agrologi

      Sisarosuudet, ikuisuusaihe ja kateellisuuden aihe.Asiaan: SPV kaupoissa ei nykyään kenekään pitäisi maksaa sisarosuuksia, kuten alla olikin eräässä viestissä, on kyseessä ostajan ja myyjän välinen kauppa. Vanhempien on päätettävä kauppahinta, hakien kohtuullisuutta siten, että jatkaja pystyy selviämään ja että myös heille jää eläkepäiville turvattu toimeentulo.
      Sisarosuudet ovat perinnön jakamista, joka toimitetaan lain mukaan vasta vanhemman kuoltua.Vanhemmat voivat kyllä antaa tilan ostajalle ennakkoperintöä, tämä tulee mainita sitten selkeästi kauppakirjassa, ettei tule jakamisessa epäselvyyttä vanhemman kuoltua.
      Yleensä vanhemmat omistavat tilan jonka myyvät, ei siihen ole mitään osuutta lapsilla, jos vanhemmat elävät. Vanhemmat voivat myydä vaikka koko tilan elinaikanaan, ja pitää kaikki rahat itse, matkustaa ja ajella vaikka ferrarilla, jos huvittaa. Se ei kuulu lapsille siinä vaiheessa kun he elävät. Perinnönjako on aivan eri asia kuin tilakauppa.

      • sukupolvenvaihdoksessa

        Ymmärrän kyllä että spv on myyjän ja ostajan välinen asia, mutta jos esittmälläsi mallilla elämä jatkuu ja kuppoja tehdään eli yhtä lasta suositaan muiden jäädessä unholaan, niin mitä sen luulet vaikuttavan suhteisiin. Turha väittää mulle että maatiloilla menee älyttömän huonosti, ostettiin omamme aikanaan kalliiseen hintaan, sisaret saivat hyvän potin, pankkilainaa otettiin sellaiseen sopivan 12 % koron kera mutta niistä on selvitty hyvin kunhan on pidetty tarkasti silmällä taloutta eikä olla tehty suureellisia hankintoja, on silti pystytty ostamaan lisää peltoa ja metsääkin, laajentamaan vähän navettaa(ei mitään kallista robottisysteemiä) ja vielä perhettäkin kasvattamaan. Tilaamme on kehitetty kaikesta huolimatta, kovasti tehty työtä,sen ovat sisaret myös huomanneet, arvostavat sitä ja heihin on erittäin hyvät välit. Ajatukseni siin on: sisarukset pitäisi kaikki olla tasa-arvoisia! Ei mielestäni yksi lapsista saa olla jalustalla ja saada kaikkea valmiina kun toiset joutuvat tosissaan uurastamaan että saavat asiansa kuntoon. Meidän tapauksessa tämäyksi on nimenomaan saanut kaiken liian helpolla ja elää nyt kaatamalla metsää.. kuulostaako ihan oikealta systeemiltä mielestäsi???


      • Agrologi
        sukupolvenvaihdoksessa kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä että spv on myyjän ja ostajan välinen asia, mutta jos esittmälläsi mallilla elämä jatkuu ja kuppoja tehdään eli yhtä lasta suositaan muiden jäädessä unholaan, niin mitä sen luulet vaikuttavan suhteisiin. Turha väittää mulle että maatiloilla menee älyttömän huonosti, ostettiin omamme aikanaan kalliiseen hintaan, sisaret saivat hyvän potin, pankkilainaa otettiin sellaiseen sopivan 12 % koron kera mutta niistä on selvitty hyvin kunhan on pidetty tarkasti silmällä taloutta eikä olla tehty suureellisia hankintoja, on silti pystytty ostamaan lisää peltoa ja metsääkin, laajentamaan vähän navettaa(ei mitään kallista robottisysteemiä) ja vielä perhettäkin kasvattamaan. Tilaamme on kehitetty kaikesta huolimatta, kovasti tehty työtä,sen ovat sisaret myös huomanneet, arvostavat sitä ja heihin on erittäin hyvät välit. Ajatukseni siin on: sisarukset pitäisi kaikki olla tasa-arvoisia! Ei mielestäni yksi lapsista saa olla jalustalla ja saada kaikkea valmiina kun toiset joutuvat tosissaan uurastamaan että saavat asiansa kuntoon. Meidän tapauksessa tämäyksi on nimenomaan saanut kaiken liian helpolla ja elää nyt kaatamalla metsää.. kuulostaako ihan oikealta systeemiltä mielestäsi???

        Aina ei kaikilla voi olla yhtä paljon. Niin ei ole kenelläkään.Ja kuten jo mainitiin, en minäkään saa osuuttani siitä mikä ei minun ole. Yleensä tilakaupoissa kysytään kuka haluaa jatkaa, ja joku sitten yleensä haluaa, ja maksaa hinnan mitä pyydetään. Ja hinnan määrää myyjät. Vaikea sanoa, mutta luulisin, että jos vanhemmat ovat myyneet tilansa pojalleen, ja saaneet siitä vastineeksi hieman rahaa, rakentaneet ehkä talon itselleen? niin silloinhan tuo vanhempien omaisuus tulee jaettavaksi kun aika heistä jattää, ja pääset sinäkin lakiosaasi kiinni. Fiksusti ajatellen voisi olettaa että tilan "saanut" osapuoli ei silloin enää vaadi lakiosaansa, vaan jättää suosiolla osuutensa muiden jaettavaksi. Mitä tulee tilan nykyisiin omistajiin, on heillä edessään samat ongelmat tilanpidon jatkosta ja niistä kaikista riidoista ja kateudesta mitä siihen liittyy. Voit olla positiivinen puolestasi, ettei sinun tarvitse olla enää siihen asiaan sekaamassa.


      • Kerron
        sukupolvenvaihdoksessa kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä että spv on myyjän ja ostajan välinen asia, mutta jos esittmälläsi mallilla elämä jatkuu ja kuppoja tehdään eli yhtä lasta suositaan muiden jäädessä unholaan, niin mitä sen luulet vaikuttavan suhteisiin. Turha väittää mulle että maatiloilla menee älyttömän huonosti, ostettiin omamme aikanaan kalliiseen hintaan, sisaret saivat hyvän potin, pankkilainaa otettiin sellaiseen sopivan 12 % koron kera mutta niistä on selvitty hyvin kunhan on pidetty tarkasti silmällä taloutta eikä olla tehty suureellisia hankintoja, on silti pystytty ostamaan lisää peltoa ja metsääkin, laajentamaan vähän navettaa(ei mitään kallista robottisysteemiä) ja vielä perhettäkin kasvattamaan. Tilaamme on kehitetty kaikesta huolimatta, kovasti tehty työtä,sen ovat sisaret myös huomanneet, arvostavat sitä ja heihin on erittäin hyvät välit. Ajatukseni siin on: sisarukset pitäisi kaikki olla tasa-arvoisia! Ei mielestäni yksi lapsista saa olla jalustalla ja saada kaikkea valmiina kun toiset joutuvat tosissaan uurastamaan että saavat asiansa kuntoon. Meidän tapauksessa tämäyksi on nimenomaan saanut kaiken liian helpolla ja elää nyt kaatamalla metsää.. kuulostaako ihan oikealta systeemiltä mielestäsi???

        Sukupolvenvaidokset ovat henkisestikin vaikeita
        toteuttaa, vanhemmilla pitäisi olla senverran
        ihmistuntemusta että osaisivat miettiä kuka lapsista vo pärjätä maata viljelemällä.
        Metsä on sijoitusvarallisuutta eikä metsätuloja saisi hassata maatalouden pönkkittämiseksi.
        Ainakin isommilla metsätiloilla pitäisi
        muodostaa yhteismetsiä, näin sisarusten tasapuolinen kohtelu olisi helpompaa.


      • vaikea asia
        sukupolvenvaihdoksessa kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä että spv on myyjän ja ostajan välinen asia, mutta jos esittmälläsi mallilla elämä jatkuu ja kuppoja tehdään eli yhtä lasta suositaan muiden jäädessä unholaan, niin mitä sen luulet vaikuttavan suhteisiin. Turha väittää mulle että maatiloilla menee älyttömän huonosti, ostettiin omamme aikanaan kalliiseen hintaan, sisaret saivat hyvän potin, pankkilainaa otettiin sellaiseen sopivan 12 % koron kera mutta niistä on selvitty hyvin kunhan on pidetty tarkasti silmällä taloutta eikä olla tehty suureellisia hankintoja, on silti pystytty ostamaan lisää peltoa ja metsääkin, laajentamaan vähän navettaa(ei mitään kallista robottisysteemiä) ja vielä perhettäkin kasvattamaan. Tilaamme on kehitetty kaikesta huolimatta, kovasti tehty työtä,sen ovat sisaret myös huomanneet, arvostavat sitä ja heihin on erittäin hyvät välit. Ajatukseni siin on: sisarukset pitäisi kaikki olla tasa-arvoisia! Ei mielestäni yksi lapsista saa olla jalustalla ja saada kaikkea valmiina kun toiset joutuvat tosissaan uurastamaan että saavat asiansa kuntoon. Meidän tapauksessa tämäyksi on nimenomaan saanut kaiken liian helpolla ja elää nyt kaatamalla metsää.. kuulostaako ihan oikealta systeemiltä mielestäsi???

        Meillä mieheni haluaa maksaa "sisarosuuksia" sisarilleen spv:ssä, mikä tuntuu minusta pahalta. Pitäisikö maatilan lapsille maksaa siitä, että ovat sattuneet syntymään maatilalla? Mieheni vanhemmat ovat tehneet hurjasti töitä ja onnistuneet keräämään myös maatilan ulkopuolista omaisuutta (pankkitilille), sisaret saavat sitten perinnönjaossa, olisi minun mielipiteeni. Meillä tila on suuri ja työtä niin paljon, että nyt jo väsyttää... Tuo sinun tapauksesi on kyllä ikävä ja ymmärrän, että harmittaa, jos veljesi syöksee kotitilasi tuohon jamaan ja olisit itse pärjännyt paremmin. Jos veljesi vain ottaa tilasta rahat irti, olisi siitä sisaruksillekin riittänyt. Kauan ei tuollaisella tyylillä varmaan pärjää, että joutuu veljesikin vielä kokemaan, miltä tuntuu kun raha ei kasvakaan puussa. Mutta tuolle asialle et varmaankaan pysty enää mitään tekemään, eli koita olla katkeroitumatta, elämä on liian lyhyt siihen. Kyllä vanhempiasikin luulisi harmittavan, jos veljesi ei kunnioita heidän tekemäänsä työtä...


      • Jussi
        vaikea asia kirjoitti:

        Meillä mieheni haluaa maksaa "sisarosuuksia" sisarilleen spv:ssä, mikä tuntuu minusta pahalta. Pitäisikö maatilan lapsille maksaa siitä, että ovat sattuneet syntymään maatilalla? Mieheni vanhemmat ovat tehneet hurjasti töitä ja onnistuneet keräämään myös maatilan ulkopuolista omaisuutta (pankkitilille), sisaret saavat sitten perinnönjaossa, olisi minun mielipiteeni. Meillä tila on suuri ja työtä niin paljon, että nyt jo väsyttää... Tuo sinun tapauksesi on kyllä ikävä ja ymmärrän, että harmittaa, jos veljesi syöksee kotitilasi tuohon jamaan ja olisit itse pärjännyt paremmin. Jos veljesi vain ottaa tilasta rahat irti, olisi siitä sisaruksillekin riittänyt. Kauan ei tuollaisella tyylillä varmaan pärjää, että joutuu veljesikin vielä kokemaan, miltä tuntuu kun raha ei kasvakaan puussa. Mutta tuolle asialle et varmaankaan pysty enää mitään tekemään, eli koita olla katkeroitumatta, elämä on liian lyhyt siihen. Kyllä vanhempiasikin luulisi harmittavan, jos veljesi ei kunnioita heidän tekemäänsä työtä...

        Sinulla on harvinaisen hyväsydämminen mies!Ole siitä ylpeä,äläkä anna ahneudellesi valtaa.Ajatellaanpa näin:Nyt miehesi sisarukset jäävät nuolemaan näppejään.Vuosien kuluttua miehesi vanhemmat kuolevat ja tulee perinnön jako.Luulen näin,että olet siellä ensimmäisenä vaatimassa miehesi puolesta osuutta perinnöstä.Opettele katselemaan maailmaa avarakatseisesti.Miksi sinun,joka olet tullut "vieraaseen taloon",täytyisi saada toisille kuuluva omaisuus haltuusi??? Vielä kerran:miehesi on viisas mies,kunnioita hänen päätöstään.


    • kohta tehty

      Olemme ostaneet vaimoni kotitilan yli 20v. sitten sopuisasti,kauppaa tehtiin appivanhempien ja vaimon veljen kanssa yhteistuumin,tila oli jo ajettu alas,piti aloittaa kaikki alusta.
      Oman kotini lunasti veljeni vanhemmiltamme siten että emme päässeet missään vaiheessa tietämään kaupasta mitään,vasta sitten kun sisarosuussumma tuli tilille.
      Nyt on elämäntyö tehty ja tilaa siirretään seuraavalle sukupolvelle eli tilaa tulee jatkamaan poikamme,olemme selvittäneet myös tyttärellemme asian,hän ei ole kiinnostunut eikä ole vaatimassa mitään. Meidän tapauksessa jatkaja joutuu ostamaan velkaa koska ei ole kysymyksessä mikään sukutila vaan viimevuosina on investoitu paljon.
      Kolme sukupolvenvaihdosta kokeneena totean että maatilan myynti ei ole vain myyjän ja ostajan välinen asia ,kun sukupolvenvaihdos toteutetaan menee muilta lapsilta lapsuuden koti. Lapsuuden kotia ja muistoja sieltä ei voi koskaan korvata rahassa. Kun sukupolvenvaihdosta suunnitellaan siinä pitää ottaa huomioon kaikki sisarukset,raha ei ole tässä pääasia ,tärkeintä on että ei tule kenellekkään vihanpitoa ja rauha ja sopu säilyy seuraavaan sukupolvenvaihdokseen.

    • sisarosuus

      mieltä!
      Kyllä perinnönjaossa on kaikkia kohdeltava tasapuolisesti eikä yhdelle antaa lahjaksi koko tilaa koneineen, taloineen ym. rakennuksineen.
      Omaisuudella on olemassa arvo.
      Kyllä tilan myyntihinnan tulee olla todelliselta pohjalta arvioitu ja sen mukaan myös kauppahinta.
      Turha on tilan saaneidenkaan nurista siitä, että on raskasta ja kallista pitää tilaa yllä.
      Samahan se on niilläkin sisaruksilla, jotka etsivät leipänsä maailmalta, ei se raha ilmaiseksi tule, vaan yrittämisen kautta.

      Miksi maatalousyrittäjän pitää olla erikoisasemassa?
      Kaikilla on mahdollisuus kehittää yritystään ja parantaa kannattavuutta omalla työllä.
      Ja siksi olen sitä mieltä, että ei lahjaksi mitään, vaan ansaitsemalla työllä.

      • hassinen

        Tuskin kukaan niin tyhmä on,että antaa lahjaksi tilan.Verottaja siitä silloin suurimman potin vie.Nykyään lasketaan aivan varmasti tarkaan tilan arvo eikä sitä päätetä mutu pohjalta.Olen kyllä sitä mieltä ettei sisaruksille tarvitse maksaa.Tuskin kukaan esim autoa ostaessa maksaa ensin auton ja vielä ylimääräistä joka myyjälle kyseisessä liikkessä. Jos sisarus suhteet kaatuu tuon takia niin silloin on jossain muualla vika. Itse en kymmenen vuotta sitten maksanut rahaa sisaruksille yhtään. Vanhempani rakensivat uuden talon ja se tulee jäämään sisaruksilleni.Minä en siitä halua mitään.(on sovittu jo)


      • hähh?

        Ei maatilan siirtyminen luopujilta jatkajalle ole mikään perinnönjakokysymys. Eihän kukaan ole silloin kuollutkaan!!!!

        Perinnönjaosta puhutaan silloin kun maatilan omistaja kuolee. Perintöasioihin on olemassa yksiselitteiset lait jotka turvaa vähimmäisosuuden kaikille vainajan lapsille.


    • ex-sukulainen

      Vanhempieni kanssa viljelen isäni kotitilaa ja jokunen vuosi sitten vuokrasimme äitinikin kotitilan pellot. Pellot oli ollut 10 vuotta viljelemättä, joten kunnostimme ne ja muilta sisaruksilta kysyimme onko asia ok. Kaikki olivat tyytyväisiä kun joku viljelisi jo rehottavia peltoja. Meille ne tuli tarpeeseen, koska eläinmääräkin oli jonkin verran kasvanut. No pari vuotta asiat meni hyvin ja vanhapari jo lupaili, että äitini sitten aikanaan perisi kyseiset maat. Kuinkas ollakaan, yllättäen yksi sisaruksista miehineen sai päähänsä, että heidän on saatava koko tila metsineen ja peltoineen itselleen hinnalla millä hyvänsä. Olivat kertoilleet meidän perheestä vanhalle parille kaikenlaisia juttuja, jolloin "jostain syystä" vanhukset kääntyivät meitä vastaan ja tekivät kaupat pilkkahintaan tämän huijaripariskunnan kanssa. Ei auttanut, vaikka lupasimme maksaa saman hinnan, sillä tyttölapselle ei kuulemma voi sukutilan maita myydä, kun eihän niiden hoidosta mitään tule, kun ei ole poikaa talossa. Just joo... Tämä tilan saanut pariskunta ei ole eläissään töitä maatilalla tehnyt, vaikka aikoinaan heillä olisi ollut aikaa auttaa tätä vanhaaparia karjanhoidossa ja peltotöissä. Nyt he saivat hyvät metsätkin ja niiden turvin elelevät lokoisasti loppuelämänsä. No nyt on välit poikki niin vanhaanpariin (eli isovanhempiini) ja setääni&tätiini. Eniten harmittaa äitini puolesta, joka on koko elämänsä tehnyt raskasta työtä maatilalla ja siinä sivussa autellut vanhempiaankin heidän tilansa hoidossa, niin nyt hän jäi tyhjin käsin katsomaan kunka kotirouva-siskonsa teki tällaisen tempun meille.

      • ihmetellen_

        Koko ketjusta puuttuu ydin eli mikä sen sisarosuuden suuruus on tai on ollut. Nyt kun tätäkin ketjua lukee ihmettelen niitä viljeliöitä joiden mukaan kuka tahansa voi ostaa maatilan ja ruveta maanviljelijäksi. Ketjusta kun käy ilmi ettei kukaan ole maksanut tiloista todellista hintaa jonka uusi ostaja joutuisi maksamaan. Ilmoittaudun täten ostamaan maatilan peltoineen, metsineen 1/2 hintaan todellisesta arvosta. Heh heh. Miten muuten on mahdollista että jos toinen vanhemmista kuolee on (esim 2 lapsisessa perheessä) tilasta 1/4 sinuun mutta sukupolvenvaihdoksessa et omista tilasta palaakaan?


      • sivusta seurannut
        ihmetellen_ kirjoitti:

        Koko ketjusta puuttuu ydin eli mikä sen sisarosuuden suuruus on tai on ollut. Nyt kun tätäkin ketjua lukee ihmettelen niitä viljeliöitä joiden mukaan kuka tahansa voi ostaa maatilan ja ruveta maanviljelijäksi. Ketjusta kun käy ilmi ettei kukaan ole maksanut tiloista todellista hintaa jonka uusi ostaja joutuisi maksamaan. Ilmoittaudun täten ostamaan maatilan peltoineen, metsineen 1/2 hintaan todellisesta arvosta. Heh heh. Miten muuten on mahdollista että jos toinen vanhemmista kuolee on (esim 2 lapsisessa perheessä) tilasta 1/4 sinuun mutta sukupolvenvaihdoksessa et omista tilasta palaakaan?

        tilakaupat tehdään 1/10 osa todellisesta arvosta,ainakin meillä tehtiin


      • ja millä hinnalla
        sivusta seurannut kirjoitti:

        tilakaupat tehdään 1/10 osa todellisesta arvosta,ainakin meillä tehtiin

        Tilanomistajat saa myydä, jos ovat täyspäisiä, tilansa kenelle halua ja millä hinnalla haluavat. Ei siinä sisarosuuksia tarvita. Kannattaa miettiä niitä perillillisiä tehtaillessa, montako kannattaa laittaa. On helppoa, kun on yksi lapsi, voi valmistaa tilaa täysillä hänelle.


      • Muamuija
        ja millä hinnalla kirjoitti:

        Tilanomistajat saa myydä, jos ovat täyspäisiä, tilansa kenelle halua ja millä hinnalla haluavat. Ei siinä sisarosuuksia tarvita. Kannattaa miettiä niitä perillillisiä tehtaillessa, montako kannattaa laittaa. On helppoa, kun on yksi lapsi, voi valmistaa tilaa täysillä hänelle.

        Jos ei se ainokainen jatkakaan tilaa, kannattaa valmistautua myös myymään vieraalle tai ajamaan koko tila alas. Kokonaisia kyliä tyhjentynyt aktiivitiloista tuon "yhden lapsen politiikan" vuoksi - no ompahan naapurikyläläiset voineet ostaa pellot lisämaiksi sitten kuitenkin, ettei ihan ole pusikoiksi myyjät laittaneet.


      • vanha systeemi
        sivusta seurannut kirjoitti:

        tilakaupat tehdään 1/10 osa todellisesta arvosta,ainakin meillä tehtiin

        Tällä systeemillä se tila on aikanaan perheeseen tullutkin, muut sisarukset on saaneet lähteä niine hyvineen, mitä on päällä ollut.
        Eihän siinä mitään järkeä ole, että tilasta tehdään elinkelvoton sukupolven vaihdoksen yhteydessä, muuta omaisuutta pitää vaan olla senverran, että muut saa periä niitä.


      • 1000 e ha
        sivusta seurannut kirjoitti:

        tilakaupat tehdään 1/10 osa todellisesta arvosta,ainakin meillä tehtiin

        Mihin väitteesi perustuu.

        Verrataanko kylän korkeimpaan hintaan vai keskihintaan?
        Onko hinoitteku perustunut tuotto hintaan ?

        Hinnoittelu riippuu asuuko kaupungissa vai maalla.Ainahan hinta ei ole oikea kun myydään , varsinkin kun myydään toiselle!


      • .LTRBÅBN,
        1000 e ha kirjoitti:

        Mihin väitteesi perustuu.

        Verrataanko kylän korkeimpaan hintaan vai keskihintaan?
        Onko hinoitteku perustunut tuotto hintaan ?

        Hinnoittelu riippuu asuuko kaupungissa vai maalla.Ainahan hinta ei ole oikea kun myydään , varsinkin kun myydään toiselle!

        SAA TILAN OSTETTUA LIIAN HALVALLA , KATSOTAAN SE ENNAKKOPERINNÖKSI. JOTENKA JATKAJA JOUTUU MAKSAAN SISARUKSILLEEN VANHEMPIEN KUOLTUA


      • PERSARSK
        .LTRBÅBN, kirjoitti:

        SAA TILAN OSTETTUA LIIAN HALVALLA , KATSOTAAN SE ENNAKKOPERINNÖKSI. JOTENKA JATKAJA JOUTUU MAKSAAN SISARUKSILLEEN VANHEMPIEN KUOLTUA

        ET JATKAJAT ON TOSI AHNEITA, EI KERÄTÄ VAROJA JATKAMISTA VARTEN , VAAN VEDOTAAN TUNTEISIIN JA PYÖRITÄÄN TOISTEN LOMPAKOLLA, VOI SITÄ SISAR RAKKAUTTA. AIKA TULEE JOLLOIN VOI TILAN KAUPPAA TARKISTELLA ENNAKKOPERINTÖNÄ


      • velka ja vanki
        .LTRBÅBN, kirjoitti:

        SAA TILAN OSTETTUA LIIAN HALVALLA , KATSOTAAN SE ENNAKKOPERINNÖKSI. JOTENKA JATKAJA JOUTUU MAKSAAN SISARUKSILLEEN VANHEMPIEN KUOLTUA

        Jos siirtyy velat myös, niin eipä kannata paljon tarkastella ...


      • tartsanee
        velka ja vanki kirjoitti:

        Jos siirtyy velat myös, niin eipä kannata paljon tarkastella ...

        muilla sisaruksilla , niin maalla kuin kaupungissa. Kokemuksesta kerron , että kannattaa pitää puolensa, niin ei harmita jälkeenpäin . Maalla kuvitellaan , että siel on eri säännöt , näin ei ole


      • vipvip
        tartsanee kirjoitti:

        muilla sisaruksilla , niin maalla kuin kaupungissa. Kokemuksesta kerron , että kannattaa pitää puolensa, niin ei harmita jälkeenpäin . Maalla kuvitellaan , että siel on eri säännöt , näin ei ole

        ajatella, että jatkajan pitäis saada tila ilmaiseksi, siinä sivussa asunto ,koneet, metsät, lisäksi tarttirahat , ja tuet.. muut sisarukset voi sitten lähteä kaupunkiin , ilmoittautua kortistoon ja ihailla sitä joka pelasti kotitilan ja osasi hoidella "rahaasiat", vaikkei tilaa itselleen ottaessa ollut kuin pikavippejä, muiden tietysti oletetaan äänestyspäivänä menevän kepua äänestään


      • näin se menee
        tartsanee kirjoitti:

        muilla sisaruksilla , niin maalla kuin kaupungissa. Kokemuksesta kerron , että kannattaa pitää puolensa, niin ei harmita jälkeenpäin . Maalla kuvitellaan , että siel on eri säännöt , näin ei ole

        oikeudet on samat, kuin on muillakin, eli jokainen tekee omaisuudelleen mitä haluaa ja päättää myös itse, onko tilalla jatkaja, vai pannaanko kaikki lihoiksi, eli myydään palasina muille joskus myöhemmin.


      • lkölvkjöasldfjöl
        näin se menee kirjoitti:

        oikeudet on samat, kuin on muillakin, eli jokainen tekee omaisuudelleen mitä haluaa ja päättää myös itse, onko tilalla jatkaja, vai pannaanko kaikki lihoiksi, eli myydään palasina muille joskus myöhemmin.

        Nykyään ei sisarosuuksia ole tapana maksaa. Jatkaja maksaa myyjille, ja lapset perivät sitten vanhempien kuoltua siitä summasta sen mitä on jäljellä. Kyllä sitä rahaa on tulossa, kun malttaa odottaa.

        Ja aloittaja ajattelee vähän omituisesti, että kun hänen miehensä on maksanut sisarosuuksia, niin muidenkin pitää maksaa. No eipä ole tapana nykyään maksaa. Itsekään en ole sisarosuuksia saanut, eikä ole tullut mieleenkään kadehtia. Kyllä palkkatöissä tienaa paljon helpommin enemmän kuin tilan töissä, joten en ymmärrä mistä sisarusten edes pitäisi olla kateellisia. Ja omaisuutta saa kerrytettyä palkkatöilläkin. Jos taas palkkatyössä käyvä sisarus tuhlaa ansionsa autoihin ja lomiin, niin se ei kyllä mitenkään ole maatilan jatkajan vika.


      • LEXLEXLEX
        lkölvkjöasldfjöl kirjoitti:

        Nykyään ei sisarosuuksia ole tapana maksaa. Jatkaja maksaa myyjille, ja lapset perivät sitten vanhempien kuoltua siitä summasta sen mitä on jäljellä. Kyllä sitä rahaa on tulossa, kun malttaa odottaa.

        Ja aloittaja ajattelee vähän omituisesti, että kun hänen miehensä on maksanut sisarosuuksia, niin muidenkin pitää maksaa. No eipä ole tapana nykyään maksaa. Itsekään en ole sisarosuuksia saanut, eikä ole tullut mieleenkään kadehtia. Kyllä palkkatöissä tienaa paljon helpommin enemmän kuin tilan töissä, joten en ymmärrä mistä sisarusten edes pitäisi olla kateellisia. Ja omaisuutta saa kerrytettyä palkkatöilläkin. Jos taas palkkatyössä käyvä sisarus tuhlaa ansionsa autoihin ja lomiin, niin se ei kyllä mitenkään ole maatilan jatkajan vika.

        Silloin kun vanhemmista aika jättää, tulee lapsista kuolinpesän osakkaita ja suoritetaan pesänjako, jos joku lapsista on saanut omaisuutta enemmän kuin laissa on määritetty, suhteessa muihin sisariin, niin hän on saanut ennakkoperintöä. Tässä vaiheessa jokainen sisaruksista voi vaatia itsellee korvausta ja myös saa, siltä jonka katsotaan saaneen ennakkoperintöä, ja maksaja on silloin tilan alehintaan ostanut, tästä on suomen laissa selvät pykälät, joten älä keksi omias. Toisaalta "olen auttanut tilantöissä" ei vaikuta perintöasioissa. "ei ole tapana maksella", kyllä varmaan maksetaan jos kuolinpesän osakas tai osakkaat niin haluaa.


      • tiedoksi
        LEXLEXLEX kirjoitti:

        Silloin kun vanhemmista aika jättää, tulee lapsista kuolinpesän osakkaita ja suoritetaan pesänjako, jos joku lapsista on saanut omaisuutta enemmän kuin laissa on määritetty, suhteessa muihin sisariin, niin hän on saanut ennakkoperintöä. Tässä vaiheessa jokainen sisaruksista voi vaatia itsellee korvausta ja myös saa, siltä jonka katsotaan saaneen ennakkoperintöä, ja maksaja on silloin tilan alehintaan ostanut, tästä on suomen laissa selvät pykälät, joten älä keksi omias. Toisaalta "olen auttanut tilantöissä" ei vaikuta perintöasioissa. "ei ole tapana maksella", kyllä varmaan maksetaan jos kuolinpesän osakas tai osakkaat niin haluaa.

        Joo, mutta omaisuutta saa lahjoittaa ja myydä eilnaikanaan eteenpäin, niin ettei siitä tule tommosia jälkiseuraamuksia, esim. Koneen omistaja Herlin myi Koneen osakkeet yhdelle viidestä lapsestaan, koska oli sitä mieltä, että talossa pitää olla vain yksi isäntä.
        Myyntihinta oli raakasti alihintaan.


      • HERHER HER
        tiedoksi kirjoitti:

        Joo, mutta omaisuutta saa lahjoittaa ja myydä eilnaikanaan eteenpäin, niin ettei siitä tule tommosia jälkiseuraamuksia, esim. Koneen omistaja Herlin myi Koneen osakkeet yhdelle viidestä lapsestaan, koska oli sitä mieltä, että talossa pitää olla vain yksi isäntä.
        Myyntihinta oli raakasti alihintaan.

        MUTTA EI OMALLE LAPSELLE, JUTTUSI OLI MUUTENKIN KAUKAA HAETTU, EIKÄ LIITY MITENKÄÄN SPV ASIAAN.


      • jep ja joo
        HERHER HER kirjoitti:

        MUTTA EI OMALLE LAPSELLE, JUTTUSI OLI MUUTENKIN KAUKAA HAETTU, EIKÄ LIITY MITENKÄÄN SPV ASIAAN.

        Se on muuten niin, että kun perintöä jaetaan, niin silloin katsotaan koko perintö, eli jos tilillä on ollut rahaa vaikka 100 000 ja irtainta omaisuutta samanverran sekä jokin osake, niin sen maatilan voi myydä ihan nimelliseen hintaan, kun toi muu omaisuus jo itsessään kattaa sen perintöomaisuuden puolikkaan minkä laki takaa jokaiselle, sitten jos maatilan antaa ihan ilmaiseksi, niin silloin pitää muuta omaisuutta olla noin 25 %:tia maatilan arvosta, mutta jos vähänkin liikku rahaa jatkajan ja luopujan välillä, niin muut eivät voi mitään myöhemmin.

        Onhan se nyt perkele ettei omalle omaisuudelle voi tehdä mitä haluaa ...


      • selvyydeksi
        HERHER HER kirjoitti:

        MUTTA EI OMALLE LAPSELLE, JUTTUSI OLI MUUTENKIN KAUKAA HAETTU, EIKÄ LIITY MITENKÄÄN SPV ASIAAN.

        Väännetäämpä rautalangasta.

        Perilliselle laki takaa puolet perintösosuudesta, jota sanotaan lakiosaksi.

        Eli jos perittävän koko omaisuus on esim. miljoona euroa, senjälkeen kun kaikki velat, verot ja laskut on vähennetty.
        ja teitä on kaksi perillistä, niin sinun lakiosa on 250 000 euroa, eli puolet perinnön arvosta.

        Eli jos vaikka maatila, jonka arvo olisi ehkä 500 000 olisi puolet perinnöstä, eli tosta esitetystä miljoonasta ja teitä olisi kaksi perillistä, niin siitä jäljelle jääneestä 500 000 josta siis saat perinnöksi sen 250 000, niin lakiosa tulee jo tässä täyteen, jos vielä on niin että jatkaja on jotain tilasta maksanut, esim. ottanut joitain tilan velkoja hoitaakseen, niin tilan osuushan laskee suorassa suhteeessa kokp perintöön nähden.

        Eli tässä tapauksessa vaikka tila menisi ilmaiseksi jatkajalle, niin et saisi mitään lisää siihen 250 000 jonka perisit muutenkin, koska 250 000 on lakiosasi koko perinnöstä, eli puolet laskennallisesta perintösosuudesta.

        Kun perintöä lasketaan, niin silloin katsotaan koko omaisuus, rahat, talletukset, irtain omaisuus kaikkine pikku yksityiskohtineen kuten postimerkkikansiot, maat ja muut kiinteistöt ja autot sun muut härpäkkeet.
        Tästä saadaan koko summa, josta sitten lasketaan se osuus pois, jonka perit eli jos lakiosa ei tästä täyty, niin silloin vasta tulee kysymykseen se, että voisi joutua maksamaan tasinkoa.


      • hiennoa
        selvyydeksi kirjoitti:

        Väännetäämpä rautalangasta.

        Perilliselle laki takaa puolet perintösosuudesta, jota sanotaan lakiosaksi.

        Eli jos perittävän koko omaisuus on esim. miljoona euroa, senjälkeen kun kaikki velat, verot ja laskut on vähennetty.
        ja teitä on kaksi perillistä, niin sinun lakiosa on 250 000 euroa, eli puolet perinnön arvosta.

        Eli jos vaikka maatila, jonka arvo olisi ehkä 500 000 olisi puolet perinnöstä, eli tosta esitetystä miljoonasta ja teitä olisi kaksi perillistä, niin siitä jäljelle jääneestä 500 000 josta siis saat perinnöksi sen 250 000, niin lakiosa tulee jo tässä täyteen, jos vielä on niin että jatkaja on jotain tilasta maksanut, esim. ottanut joitain tilan velkoja hoitaakseen, niin tilan osuushan laskee suorassa suhteeessa kokp perintöön nähden.

        Eli tässä tapauksessa vaikka tila menisi ilmaiseksi jatkajalle, niin et saisi mitään lisää siihen 250 000 jonka perisit muutenkin, koska 250 000 on lakiosasi koko perinnöstä, eli puolet laskennallisesta perintösosuudesta.

        Kun perintöä lasketaan, niin silloin katsotaan koko omaisuus, rahat, talletukset, irtain omaisuus kaikkine pikku yksityiskohtineen kuten postimerkkikansiot, maat ja muut kiinteistöt ja autot sun muut härpäkkeet.
        Tästä saadaan koko summa, josta sitten lasketaan se osuus pois, jonka perit eli jos lakiosa ei tästä täyty, niin silloin vasta tulee kysymykseen se, että voisi joutua maksamaan tasinkoa.

        perkele hieno homma, että on laki mikä takaa muillekkin ,kuin tilan jatkajalle oikeuksia ja niistä kannattaa pitää kiinni, ja tärkeää hoitaa asiat heti kun ne on ajankohtaisia


      • tilaa jatketa
        Muamuija kirjoitti:

        Jos ei se ainokainen jatkakaan tilaa, kannattaa valmistautua myös myymään vieraalle tai ajamaan koko tila alas. Kokonaisia kyliä tyhjentynyt aktiivitiloista tuon "yhden lapsen politiikan" vuoksi - no ompahan naapurikyläläiset voineet ostaa pellot lisämaiksi sitten kuitenkin, ettei ihan ole pusikoiksi myyjät laittaneet.

        Tilan jatkajaksi ei tarvita kuin yksi lapsi. Johan tämä keskustelu näyttää sen, että muista on vaan haittaa!!!! Kuis moni kylälläsi monilapsinen perhe saa jatkajan omasta takaa? Kyllä se on lapsen omat halut oltava jatkamaan tilanpitoa tai ei. Ainakin minä olen ainokaiselleni sitä toitottanut, että meidän takia ei tilaa tarvitse otaa, eikä pidä. Vaikka päivä päivältä näyttää siltä, että on tulossa jatkajaksi ja onneksi on jo avopuoliso mukaan tulemassa. On tämän päivän maatalous jotain muuta, kuin velvoitetta vanhemmille. Maatalous ja karjanhoito ei käy kaikille, vaikka maataloon olisi syntynyt. Ei kaikkien luonteelle käy, että olet lähtövalmiudessa suurinpiirtein 24/7, jos lehmä sairastuu tai tarvitsee poijinta-apua. Et voi lähteä sovittuun illanviettoon, jos joku tarvitsee sinua navetalla. Sitkeyttä tässä tarvitaan, että jaksaa. Me haluamme lapsellemme sitä, mitä hän haluaa. Jos hän haluaa tämän tilan, me lähdemme ja väistymme. Jos ei niin myymme pellot sellaiselle, joka haluaa tehdä maataloudessa töitä. Niin mekin ollaan ostettu peltoja, niiltä monilapsisilta perheiltä ;=)


      • tai se oli muovia
        selvyydeksi kirjoitti:

        Väännetäämpä rautalangasta.

        Perilliselle laki takaa puolet perintösosuudesta, jota sanotaan lakiosaksi.

        Eli jos perittävän koko omaisuus on esim. miljoona euroa, senjälkeen kun kaikki velat, verot ja laskut on vähennetty.
        ja teitä on kaksi perillistä, niin sinun lakiosa on 250 000 euroa, eli puolet perinnön arvosta.

        Eli jos vaikka maatila, jonka arvo olisi ehkä 500 000 olisi puolet perinnöstä, eli tosta esitetystä miljoonasta ja teitä olisi kaksi perillistä, niin siitä jäljelle jääneestä 500 000 josta siis saat perinnöksi sen 250 000, niin lakiosa tulee jo tässä täyteen, jos vielä on niin että jatkaja on jotain tilasta maksanut, esim. ottanut joitain tilan velkoja hoitaakseen, niin tilan osuushan laskee suorassa suhteeessa kokp perintöön nähden.

        Eli tässä tapauksessa vaikka tila menisi ilmaiseksi jatkajalle, niin et saisi mitään lisää siihen 250 000 jonka perisit muutenkin, koska 250 000 on lakiosasi koko perinnöstä, eli puolet laskennallisesta perintösosuudesta.

        Kun perintöä lasketaan, niin silloin katsotaan koko omaisuus, rahat, talletukset, irtain omaisuus kaikkine pikku yksityiskohtineen kuten postimerkkikansiot, maat ja muut kiinteistöt ja autot sun muut härpäkkeet.
        Tästä saadaan koko summa, josta sitten lasketaan se osuus pois, jonka perit eli jos lakiosa ei tästä täyty, niin silloin vasta tulee kysymykseen se, että voisi joutua maksamaan tasinkoa.

        Voi lapsi kulta. Nyt eletään vuotta 2010. Perintö on perintö, joka jaetaan ihmisen kuoltua. Jos ihmisellä ei ole kuoltuaan maatilaa, ei sitä voi kukaan periä. Olipa se ihminen eläisään täysissä ruumiin ja sielun voimissa myynyt sen maatilan kenelle hyvänsä. Jos jatkaja on ottanut tilan velat omaan nimiinsä, niin silloinhan hän on sen tilan ostanut. Mikäli tila on jatkajan nimissä ja lainhuudot kunnossa, ei myyjän perillisillä ole mitään oikeutta siihen. Aina voi yrittää lakimiehille maksaa ja mielelläänhän he rahaa ottavat vastaan. Ennakkoperintö on eri asia. Sitäkään sinä et voi päättää, antaako kukaan sitä sinulle. Postimerkkikansiot jätetään huomioimatta perinnönjaossa, mikäli ne ei ole muun irtaimiston kanssa yli 4000 euroa. Eläkkeellä olevien entisten maanviljelijöiden irtaimistohan on yleensä iänikuista, joka ei hätyyttele edellä mainittua summaa, kun jälleen on kysymys ihmisen kuollessa omistuksessa olevasta irtaimistosta.


      • selvyydeksi
        tai se oli muovia kirjoitti:

        Voi lapsi kulta. Nyt eletään vuotta 2010. Perintö on perintö, joka jaetaan ihmisen kuoltua. Jos ihmisellä ei ole kuoltuaan maatilaa, ei sitä voi kukaan periä. Olipa se ihminen eläisään täysissä ruumiin ja sielun voimissa myynyt sen maatilan kenelle hyvänsä. Jos jatkaja on ottanut tilan velat omaan nimiinsä, niin silloinhan hän on sen tilan ostanut. Mikäli tila on jatkajan nimissä ja lainhuudot kunnossa, ei myyjän perillisillä ole mitään oikeutta siihen. Aina voi yrittää lakimiehille maksaa ja mielelläänhän he rahaa ottavat vastaan. Ennakkoperintö on eri asia. Sitäkään sinä et voi päättää, antaako kukaan sitä sinulle. Postimerkkikansiot jätetään huomioimatta perinnönjaossa, mikäli ne ei ole muun irtaimiston kanssa yli 4000 euroa. Eläkkeellä olevien entisten maanviljelijöiden irtaimistohan on yleensä iänikuista, joka ei hätyyttele edellä mainittua summaa, kun jälleen on kysymys ihmisen kuollessa omistuksessa olevasta irtaimistosta.

        Näin se on, tarkoitinkin perinnönjakoa kun tila menee yhdelle.


      • lexlex
        tai se oli muovia kirjoitti:

        Voi lapsi kulta. Nyt eletään vuotta 2010. Perintö on perintö, joka jaetaan ihmisen kuoltua. Jos ihmisellä ei ole kuoltuaan maatilaa, ei sitä voi kukaan periä. Olipa se ihminen eläisään täysissä ruumiin ja sielun voimissa myynyt sen maatilan kenelle hyvänsä. Jos jatkaja on ottanut tilan velat omaan nimiinsä, niin silloinhan hän on sen tilan ostanut. Mikäli tila on jatkajan nimissä ja lainhuudot kunnossa, ei myyjän perillisillä ole mitään oikeutta siihen. Aina voi yrittää lakimiehille maksaa ja mielelläänhän he rahaa ottavat vastaan. Ennakkoperintö on eri asia. Sitäkään sinä et voi päättää, antaako kukaan sitä sinulle. Postimerkkikansiot jätetään huomioimatta perinnönjaossa, mikäli ne ei ole muun irtaimiston kanssa yli 4000 euroa. Eläkkeellä olevien entisten maanviljelijöiden irtaimistohan on yleensä iänikuista, joka ei hätyyttele edellä mainittua summaa, kun jälleen on kysymys ihmisen kuollessa omistuksessa olevasta irtaimistosta.

        lakitektiä vuodelta 2010. Muilla perillisillä on kuitenkin oikeus lakiosaansa, joten ennakkoperinnön saaja voi joutua maksamaan lakiosan täydennystä, ellei lakiosaan oikeutetuille perillisille riitä lakiosaa jäämistön varoista. Lakiosaa laskettaessa jäämistön arvoon lisätään ennakkoperinnön tai testamenttiin rinnastuvan lahjan arvo. Rintaperillinen voi vaatia, että ennakkoperinnön tai testamenttiin rinnastuvan lahjan saaja suorittaa hänelle lakiosan täydennystä, joka voidaan maksaa rahana.Toiseksi tila ostetaan kauppa, eikä velkakirjoilla. Muista sana LAKIOSAN TÄYDENNYS, sitä joutuu varmasti maksaan, se on 1/4 osa tilan arvosta


      • 3456nmm
        lexlex kirjoitti:

        lakitektiä vuodelta 2010. Muilla perillisillä on kuitenkin oikeus lakiosaansa, joten ennakkoperinnön saaja voi joutua maksamaan lakiosan täydennystä, ellei lakiosaan oikeutetuille perillisille riitä lakiosaa jäämistön varoista. Lakiosaa laskettaessa jäämistön arvoon lisätään ennakkoperinnön tai testamenttiin rinnastuvan lahjan arvo. Rintaperillinen voi vaatia, että ennakkoperinnön tai testamenttiin rinnastuvan lahjan saaja suorittaa hänelle lakiosan täydennystä, joka voidaan maksaa rahana.Toiseksi tila ostetaan kauppa, eikä velkakirjoilla. Muista sana LAKIOSAN TÄYDENNYS, sitä joutuu varmasti maksaan, se on 1/4 osa tilan arvosta

        http://www.farmit.net/farmit/fi/05_talous/03_Lakiasiat/03_Kysy_lakiasioista/index.jsp?action=vo&vo_id=60


      • lexlex
        lexlex kirjoitti:

        lakitektiä vuodelta 2010. Muilla perillisillä on kuitenkin oikeus lakiosaansa, joten ennakkoperinnön saaja voi joutua maksamaan lakiosan täydennystä, ellei lakiosaan oikeutetuille perillisille riitä lakiosaa jäämistön varoista. Lakiosaa laskettaessa jäämistön arvoon lisätään ennakkoperinnön tai testamenttiin rinnastuvan lahjan arvo. Rintaperillinen voi vaatia, että ennakkoperinnön tai testamenttiin rinnastuvan lahjan saaja suorittaa hänelle lakiosan täydennystä, joka voidaan maksaa rahana.Toiseksi tila ostetaan kauppa, eikä velkakirjoilla. Muista sana LAKIOSAN TÄYDENNYS, sitä joutuu varmasti maksaan, se on 1/4 osa tilan arvosta

        tai ennakkoperinnön saanut, suorittaa tietysti lakiosan täydennyksen euroina, tämä kommentti sen takia ,kun joku sotkee näihin asioihin tilan lainhuudot, nimiinsä siirretyt velat jne, mitkä ei kuulu lakiosantäydentämisiin mitään.


      • rautalangasta
        lexlex kirjoitti:

        tai ennakkoperinnön saanut, suorittaa tietysti lakiosan täydennyksen euroina, tämä kommentti sen takia ,kun joku sotkee näihin asioihin tilan lainhuudot, nimiinsä siirretyt velat jne, mitkä ei kuulu lakiosantäydentämisiin mitään.

        Ei ehkä kuulu, mutta tolla perusteella määritellään lakiosan arvo, joten siinä mielessä se kyllä vaikuttaa oleellisesti asiaan.


      • viilakat
        rautalangasta kirjoitti:

        Ei ehkä kuulu, mutta tolla perusteella määritellään lakiosan arvo, joten siinä mielessä se kyllä vaikuttaa oleellisesti asiaan.

        mun veli osti vanhemmilta tilan joka on ihan okej ett joku jatkaa.olen itte tehny siellä kunnes olin 20v.veli makso ihan ok hinnan.mutt vanhemmat ei saanut rahoja vaan niilä ostetiin uusi puimuri . onko tämä ok.äiti kouli vähän aikaa siten ja hautaus kulut tyhjensi hänen tilin.jotenkin tuntuu ett veli sai omaa rahaa


      • hox7
        viilakat kirjoitti:

        mun veli osti vanhemmilta tilan joka on ihan okej ett joku jatkaa.olen itte tehny siellä kunnes olin 20v.veli makso ihan ok hinnan.mutt vanhemmat ei saanut rahoja vaan niilä ostetiin uusi puimuri . onko tämä ok.äiti kouli vähän aikaa siten ja hautaus kulut tyhjensi hänen tilin.jotenkin tuntuu ett veli sai omaa rahaa

        Vanhempiesi asia mihin sijoittivat rahansa.Ei se sinulle kuulu, vaikka tuntuu korpeavan.


    • Jabal Marun

      Kyllä se joku roti täytyy olla näissäkin hommissa.Ei tuo viljely niin huonoa hommaa ole että kaikki maat ja mannut pitäis ilman saada.24/7 sanotaan mutta ei se sikatilallista estä harrastamasta vaikkapa hirvestystä koko syksyä.Sielä on elukat oman onnensa nojassa.Pääasia että tili tulee,niin ja tukiaiset.Eläimistä viis.Isänmaallisuuttako? Tuskin.
      Tavan väki joutuu ottamaan asuntolainan kovalla korolla kun jussit saa kaiken puolta halvemmalla, pellot ja metsät kaupan päälle. Turhan tuettua toimintaa vaikka joku muuta väittäiskin.
      Pärjäisköhän nämä tukiaisiin tottuneet jemmarit enää päivääkään oikeissa töissä,siis niissä joita ei keinotekoisesti tueta loputtomiin.
      Jos päättäjillä olis vähänkään selkärankaa niin sisarosuudet takaisin, vaikka vielä takautuvasti.Oikeus ja kohtuus.Onko tuttu käsite?

    • 15v kokenut

      Pidähän kommunisti pienmpää ääntä.Kyllä se on sillä tavoin.että normallikokoisesta tilasta on enemmän harmia kuin etua.Usein
      homma menee niin,että jos nyt joku haluaa ottaa.Peruspäivärahallakin
      olevalla paremmat liksat,kun jossain sikapaskaläävässä rypevällä.

      Mutta väärin sekin on jos ei muille mitään anneta ,mutta se asia pitää hoitaa jo hyvissä ajoin ennenkuin edes SPVtä suunnitellaan. Jätetään
      niitä traktorin vaihtoja vähemmälle.

    • Ihmettelevät

      Sukupolvenvaihdos on mahdollista elinkelvottamalla pikkutilallakin. Ei haittaa että jatkaja asuu 200 km tilalta, on päivätyössä ja omistaa lähes 100 ha:n maatilan muualla. Kaupat voidaan tehdä sukupolvenvaihdoshintaan ja asuinrakennus tulee syytingillä kaupan päälle. Syytinkimaksuja kukaan ei maksa, mutta sitä ei mitenkään valvota. Todennäköistä on myös että kauppahintaa ei a)makseta koskaan tai b) siirretään takaisin maksajalle kun "pöly on laskeutunut". Kukaan ei kysele mitään, verottaja on hyväksynyt veronkierron ennakkokpäätöksellä joten kaikki on hyvin. Kenelläkään ei tarvitse olla koulutusta eikä kenenkään ole tarvinnut saada tilasta kuin sivutuloa.
      Tämäkö on sukupolvenvaihdoslain tarkoitus?????

      • Pässittäjä

        Jaahas,

        Ensinnäkään ilman koulutusta ei ole mahdollista saada valtiolta korkotukilainaa eikä alotus rahaa! Sinun esittämäsi esimerkki ei ole mahdollinen muuten kuin, että nykyinen viljelijä ei ole saanut aloitus rahoja! Sukupolvenvaihdoksen voi kyllä tehdä ilmankin ja kuka vaan voi olla viljelijä, mutta niitä rahoja ei tipu!!!


      • TROLLI.

        TROLLI


      • jormakk
        TROLLI. kirjoitti:

        TROLLI

        Kyllä se vain niin on, että oikeustoimikelpoinen ihminen
        saa tehdä omalla omaisuudellaan mitä tahtoo.

        Ei siinä ole kellään mitään sanomista.


      • Laki tuntee
        jormakk kirjoitti:

        Kyllä se vain niin on, että oikeustoimikelpoinen ihminen
        saa tehdä omalla omaisuudellaan mitä tahtoo.

        Ei siinä ole kellään mitään sanomista.

        vielä lakiosan ja ennakkoperintön, kyllä ne on otettava huomioon spv:ssä, kauppasumma kohdalleen ja raha liikkuu oikeasti niin siinä se on.


      • Perheen ulkokehällä
        jormakk kirjoitti:

        Kyllä se vain niin on, että oikeustoimikelpoinen ihminen
        saa tehdä omalla omaisuudellaan mitä tahtoo.

        Ei siinä ole kellään mitään sanomista.

        Näinhän se ikävä kyllä on. Jopa sellainen ihminen saa tehdä omaisuudellaan mitä tahtoo, joka ei seuraavana päivänä muista mitään tehneensäkään.
        Sukupolvenvaihdospykälät koskevat muitakin yrityksiä kuin maatiloja. Siinä mielessä Herlinin ja Koneen kaupat ovat aivan tätä samaa asiaa, mistä tällä palstalla jauhetaan.
        Itse olen kaksilapsisesta yrittäjäperheestä. Veli osti koko paskan (varsinaisen yritystoiminnan ja tuotantovälineiden lisäksi metsiä, mökkitontteja saaressa, järvenrantahuvilan Lapissa ja ties mitä) isältä puhumatta koko kaupasta sanaakaan minulle. Muutama kuukausi kaupan jälkeen veljeni vaimo mainitsi sivumennen, että sukupolvenvaihdos on sitten tehty. Siinä koko tiedottaminen. Äiti ei käsittänyt kaupasta höykäsen pöläystä. Isä ei alkavan muistisairauden vuoksi muistanut koko asiaa.
        En yhtään epäile, etteikö kauppa olisi tehty kaiken lain kirjaimen mukaan. Olihan työtä tekemässä firman palkkaama asiantuntijajuristi kuukausikaupalla, kuten olen jälkeenpäin ymmärtänyt. Sekään ei ollut mitenkään epäselvää, että veli on yrityksen jatkaja. Minulla on työt muualla ja hän on ikänsä yrityksessä töitä tehnyt.
        Olin silti aina kuvitellut, että kun sukupolvenvaihdoksen aika tulee, tulisin minäkin toisena lapsista asiasta informoiduksi. Veljeni mielestä se ei ollut tarpeen, vaan kaikki oli kuulemma mennyt juuri kuten pitikin. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu, kun hän aikanaan siirtää omaisuutensa jollekin neljästä lapsestaan kertomatta koko asiasta kolmelle muulle.
        Tuntuu vain pahalta. Aivan kuin ei sukua oltaisikaan, vaikka siihen saakka oltiini parhaita perheystäviä. Tai niin kuvittelin. Vahingossa minua ei pidetty asiasta pimennossa, vaan pelättiin, että rupeaisin jotakin vaatimaan.
        Olisinhan tuota saattanut vaatiakin. Esimerkiksi olisin ehkä halunnut ostaa yhden niistä saaressa olevista mökkitonteista, sanotaanko vaikka samalla hintamäärittelyllä kuin veljeni osti koko yrityksen omaisuuden eli olisin maksanut 40 % verotusarvosta. Siitä olisi minulle tullut tuntu, että olen jotain isänperintöä minäkin saanut. Varsinkin, kun isä vielä pitkään kaupan jälkeenkin muisti mainostaa, että siellä on sitten teille kaikille tontit siellä saaressa. Näin hän oli sen ajatellut. Eipä sairaalle miehelle mitään voinut enää sanoa.
        Niin ja olisin kyllä selvinnyt tontin maksusta samalla maksuajalla kuin veli eli kahdeksassa vuodessa. Tosin olisin joutunut lyhentämään summan palkkatuloistani. Veljen kauppakirjasssa lukee, että maksetaan osingoista. Jos osinkoja ei tule niin ei sitten varmaan maksetakaan. Tulipa vielä lipsauttaneeksi, että jos ei saa maksettua, niin kassakaapissa on valmiina lahjakirja loppusummasta.
        Niin että eipä siinä sitten aikanaan vanhempien kuollessa juuri ole perintöä jaettavaksi. Jokainen tietää, että yrittäjä ei kummoisia eläkkeitä ole itselleen maksanut, joten jos jotain sukupolvenvaihdosrahaa tulee, se menee kyllä vanhusten elämiseen. Hyvä jos riittää, ettei tarvitse miniältä lähteä sähkölaskuun rahaa anelemaan.
        Tai on vanha omakotitalo ja mökki. Mutta niistäkinhän veli saanee aikanaan osansa. Ja kukapa meistä toisaalta tietää, kuka täältä ensin lähtee. Veli se asustelee kotirouvansa kanssa ahkerana ja kunnon ihmisenä omaisuuttaan. Minä taas olen ahne, kun mietin, jääkö omille lapsilleni mitään perittävää ja joskus perimisen aika koittaa. Olinpa vielä niin hölmö, että koulutuin itseni lainarahalla samaan aikaan, kun veli asui lapsuudenkotinsa vinttikamarissa 26 vuotiaaksi, kävi koulut vanhempien kukkarosta ja jäi sen jälkeen isän firmaan. Päivääkään ei ole tarvinnut vieraan töissä olla, ehkä olisi tehnyt hyvää kokeilla sitäkin autuutta.
        Kantapään kautta olen oppinut, että pojat ovat edelleen poikia ja tytöt vain tyttöjä varsinkin maaseudulla. Tämän oppimiseen minulta meni 40 vuotta, kun luulin olevani tasvaltainen ja tasaveroinen munallisten ja munattomien kanssa.
        Olisiko todella ollut liikaa, että olisi reilusti kerrottu mitä ollaan tekemässä. Kutsuttu vaikka kahville. Ehkä tarjottu mahdollisuutta vaikka ostaa sitä tonttia. Luultavasti olisimme vielä puheväleissä, jos minut olisi otettu jotenkin huomioon perheenjäsenenä. Nyt en kättä nosta, kun veli tai vaimonsa vastaan tulee. Vähän on hankala elää, kun asumme kaikki 200 metrin säteellä toisistamme. Mutta velihän ei riitele, vaan minä, joka olen hankala ihminen. Olisi edes ymmärtänyt sen verran tulla vastaan, että olisi pyytänyt anteeksi, ettei osannut ajatella, miltä kauppa minusta tuntui. Siinä vaiheessa (n. 3 vuotta sitten) olisin vielä kaulaan kapsahtanut. Mutta kaikki oli mennyt kuulemma juuri niin kuin pitikin. Nyt puistattaa koko porukka. Samalla tämä asia myrkyttää oman ja perheeni elämän.
        Anna-Leena Härkönen taisi jossain sanoa, että jos kaiken tölvimisen antaa anteeksi, menettää itsekunnioituksensa. Siltä minustakin tuntuu.
        Taisi muuten Pekka Herlinkin toimia juuri näin.


      • Olipa vuodatus
        Perheen ulkokehällä kirjoitti:

        Näinhän se ikävä kyllä on. Jopa sellainen ihminen saa tehdä omaisuudellaan mitä tahtoo, joka ei seuraavana päivänä muista mitään tehneensäkään.
        Sukupolvenvaihdospykälät koskevat muitakin yrityksiä kuin maatiloja. Siinä mielessä Herlinin ja Koneen kaupat ovat aivan tätä samaa asiaa, mistä tällä palstalla jauhetaan.
        Itse olen kaksilapsisesta yrittäjäperheestä. Veli osti koko paskan (varsinaisen yritystoiminnan ja tuotantovälineiden lisäksi metsiä, mökkitontteja saaressa, järvenrantahuvilan Lapissa ja ties mitä) isältä puhumatta koko kaupasta sanaakaan minulle. Muutama kuukausi kaupan jälkeen veljeni vaimo mainitsi sivumennen, että sukupolvenvaihdos on sitten tehty. Siinä koko tiedottaminen. Äiti ei käsittänyt kaupasta höykäsen pöläystä. Isä ei alkavan muistisairauden vuoksi muistanut koko asiaa.
        En yhtään epäile, etteikö kauppa olisi tehty kaiken lain kirjaimen mukaan. Olihan työtä tekemässä firman palkkaama asiantuntijajuristi kuukausikaupalla, kuten olen jälkeenpäin ymmärtänyt. Sekään ei ollut mitenkään epäselvää, että veli on yrityksen jatkaja. Minulla on työt muualla ja hän on ikänsä yrityksessä töitä tehnyt.
        Olin silti aina kuvitellut, että kun sukupolvenvaihdoksen aika tulee, tulisin minäkin toisena lapsista asiasta informoiduksi. Veljeni mielestä se ei ollut tarpeen, vaan kaikki oli kuulemma mennyt juuri kuten pitikin. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu, kun hän aikanaan siirtää omaisuutensa jollekin neljästä lapsestaan kertomatta koko asiasta kolmelle muulle.
        Tuntuu vain pahalta. Aivan kuin ei sukua oltaisikaan, vaikka siihen saakka oltiini parhaita perheystäviä. Tai niin kuvittelin. Vahingossa minua ei pidetty asiasta pimennossa, vaan pelättiin, että rupeaisin jotakin vaatimaan.
        Olisinhan tuota saattanut vaatiakin. Esimerkiksi olisin ehkä halunnut ostaa yhden niistä saaressa olevista mökkitonteista, sanotaanko vaikka samalla hintamäärittelyllä kuin veljeni osti koko yrityksen omaisuuden eli olisin maksanut 40 % verotusarvosta. Siitä olisi minulle tullut tuntu, että olen jotain isänperintöä minäkin saanut. Varsinkin, kun isä vielä pitkään kaupan jälkeenkin muisti mainostaa, että siellä on sitten teille kaikille tontit siellä saaressa. Näin hän oli sen ajatellut. Eipä sairaalle miehelle mitään voinut enää sanoa.
        Niin ja olisin kyllä selvinnyt tontin maksusta samalla maksuajalla kuin veli eli kahdeksassa vuodessa. Tosin olisin joutunut lyhentämään summan palkkatuloistani. Veljen kauppakirjasssa lukee, että maksetaan osingoista. Jos osinkoja ei tule niin ei sitten varmaan maksetakaan. Tulipa vielä lipsauttaneeksi, että jos ei saa maksettua, niin kassakaapissa on valmiina lahjakirja loppusummasta.
        Niin että eipä siinä sitten aikanaan vanhempien kuollessa juuri ole perintöä jaettavaksi. Jokainen tietää, että yrittäjä ei kummoisia eläkkeitä ole itselleen maksanut, joten jos jotain sukupolvenvaihdosrahaa tulee, se menee kyllä vanhusten elämiseen. Hyvä jos riittää, ettei tarvitse miniältä lähteä sähkölaskuun rahaa anelemaan.
        Tai on vanha omakotitalo ja mökki. Mutta niistäkinhän veli saanee aikanaan osansa. Ja kukapa meistä toisaalta tietää, kuka täältä ensin lähtee. Veli se asustelee kotirouvansa kanssa ahkerana ja kunnon ihmisenä omaisuuttaan. Minä taas olen ahne, kun mietin, jääkö omille lapsilleni mitään perittävää ja joskus perimisen aika koittaa. Olinpa vielä niin hölmö, että koulutuin itseni lainarahalla samaan aikaan, kun veli asui lapsuudenkotinsa vinttikamarissa 26 vuotiaaksi, kävi koulut vanhempien kukkarosta ja jäi sen jälkeen isän firmaan. Päivääkään ei ole tarvinnut vieraan töissä olla, ehkä olisi tehnyt hyvää kokeilla sitäkin autuutta.
        Kantapään kautta olen oppinut, että pojat ovat edelleen poikia ja tytöt vain tyttöjä varsinkin maaseudulla. Tämän oppimiseen minulta meni 40 vuotta, kun luulin olevani tasvaltainen ja tasaveroinen munallisten ja munattomien kanssa.
        Olisiko todella ollut liikaa, että olisi reilusti kerrottu mitä ollaan tekemässä. Kutsuttu vaikka kahville. Ehkä tarjottu mahdollisuutta vaikka ostaa sitä tonttia. Luultavasti olisimme vielä puheväleissä, jos minut olisi otettu jotenkin huomioon perheenjäsenenä. Nyt en kättä nosta, kun veli tai vaimonsa vastaan tulee. Vähän on hankala elää, kun asumme kaikki 200 metrin säteellä toisistamme. Mutta velihän ei riitele, vaan minä, joka olen hankala ihminen. Olisi edes ymmärtänyt sen verran tulla vastaan, että olisi pyytänyt anteeksi, ettei osannut ajatella, miltä kauppa minusta tuntui. Siinä vaiheessa (n. 3 vuotta sitten) olisin vielä kaulaan kapsahtanut. Mutta kaikki oli mennyt kuulemma juuri niin kuin pitikin. Nyt puistattaa koko porukka. Samalla tämä asia myrkyttää oman ja perheeni elämän.
        Anna-Leena Härkönen taisi jossain sanoa, että jos kaiken tölvimisen antaa anteeksi, menettää itsekunnioituksensa. Siltä minustakin tuntuu.
        Taisi muuten Pekka Herlinkin toimia juuri näin.

        miten spv tehtiin, ettei vain nimet velkakirjoihin vaihtamalla, metsät tyhjiä ja tontit arvottomia, veljesi tehnyt tilan hyväksi vuosikymmeniä töitä ylöspidolla ja joutunut vielä hoitamaan vanhukset hautaan JA KUUNNELLA VITTUILUA SIITÄ ETTÄ ON SAANUT KAIKEN ILMAISEKSI !!!.


      • Perheen ulkokehällä
        Olipa vuodatus kirjoitti:

        miten spv tehtiin, ettei vain nimet velkakirjoihin vaihtamalla, metsät tyhjiä ja tontit arvottomia, veljesi tehnyt tilan hyväksi vuosikymmeniä töitä ylöspidolla ja joutunut vielä hoitamaan vanhukset hautaan JA KUUNNELLA VITTUILUA SIITÄ ETTÄ ON SAANUT KAIKEN ILMAISEKSI !!!.

        Höpöhöpö. Kyllä veli on ihan palkan edestä töitä tehnyt, ei kaurapuurolla. Eikä kyseessä ole mikään mullitila, metsät ja maat vain lisäbonusta, tuotantovälineet ovat sitten erikseen. Vanhukset elänevät vielä pitkään, nähtäväksi jää, kuka ne sitten lopulta hoitaa. Pahaa pelkään, että minä.
        JA VITTUILUA ei ole tarvinnut kuunnella, kun ei ole vuosiin oltu edes puheväleissä.


      • Aloitus on provo
        Perheen ulkokehällä kirjoitti:

        Höpöhöpö. Kyllä veli on ihan palkan edestä töitä tehnyt, ei kaurapuurolla. Eikä kyseessä ole mikään mullitila, metsät ja maat vain lisäbonusta, tuotantovälineet ovat sitten erikseen. Vanhukset elänevät vielä pitkään, nähtäväksi jää, kuka ne sitten lopulta hoitaa. Pahaa pelkään, että minä.
        JA VITTUILUA ei ole tarvinnut kuunnella, kun ei ole vuosiin oltu edes puheväleissä.

        ja turha jatkaa keskustelua.


    • Ihmettelevät

      En ihmetellyt mitenkään trollina. Voitte rauhassa pitää mielipiteenne. Omaisuudella on arvoa vaikkei joka välissä tukiaisia maksettaisikaan. Mielestäni olisi hyvä jos sovituista asioista pidettäisiin kiinni.
      1. Kauppahinta maksettaisiin
      2. Jos hallinta ja omistusoikeus jää vanhuksille se olisi todella niin
      3. Jos sovitaan "syytingistä" siitäkin pidettäisiin kiinni.

      Mielestäni on typerää jos kaikissa asioissa kustaan kaikkia silmään eikä pidetä mistään sopimuksesta kiinni. Ilmeisesti kukaan ei seuraa siirtyykö kauppahinta edes kaupanteossa minnekään. Eikä ketään kiinnosta syytinki vaikka sen varjolla voidaan kiertää veroja ihan sikana. Mielestäni tämä jos mikä on veronkiertoa selkeimmillään.

      • Miten syytingin

        varjolla voi kiertää veroja, ymmärrätkö yleensäkkään mitä tukitalous tarkoittaa ja mitä tekemistä sillä on spv:ssä, kuka kusee ketäkin silmään ja miten, millä perusteella väität ettei sopimuksista pidetä kiinni tai syytinkiä makseta tavalla tai toisella.


    • muorinmytykkä

      no niin ostimme vanhemmiltamme maatilan,eläimiä tasan yksi kpl ,sisarukset huusi sai tilan halvalla,mukana tuli sairaat vanhemmat syytinkeineen,ihana tilanne,sisarukset kulkevat ja käyttävät talon irtinta miten haluavat pesevät korjaavat autojaan,kun siitä mainitsen ,tämä on kuulema niiden koti ja ne saa niin tehdä pattitilanne välillä mut mä maksan laskut

      • ei pari

        lukkoa nyt paljoa maksa


    • en ole törsääjä

      Minun kotitilan sukupolvenvaihdoksesta on nyt kulunut 6,5 vuotta kun astuin isännän saappaisiin.
      Siskolle maksettiin aika reipas kertakorvaus 80000€ ja loppu tilan ostohinnasta meni vanhemmille, itselle sain seuraavaks 30 vuodeks helvetin isot lainat maksettaviksi ja ennen kuin minusta tuli tilan omistaja niin en ollut koskaan missään ulkopuolisessa työssä vaan olin tilan töissä mukana lapsesta lähtien käytännössä ilman palkkaa.
      joten aika nolla tilanteesta aloitin silloin 2005 tilan pitämisen.
      Välit siskoon on ihan kelvolliset nykyään.
      Olen tosin huomannut että sisko taitaa jahdata erityisesti isän puolelta huomattavaa omaisuutta.
      minua ei ole raha koskaan sokaissut, en ole pistänyt metsiä järjettömiä määriä nurin pelkästään sen takia että haluaisin ostaa uudemman koneen tai tehdä jonkun ulkomaanmatkan.

    • harmittaahan se

      Meillä tehtiin reilu vuosi sitten spv. Kotitila on eu-kelvoton (pieni navetta, parikymmentä hehtasria peltoa ja tuplasti metsää). Samaan kauppaan kuului toinenkin samankokoinen maatila (isän kotitila) sekä kesämökki. Kaiken tämän sai nuorin veli pilkkahinnalla, koska hän oli ainoa jolla ei vielä perhettä, ja näin ollen suostui ehtoon, että vanhemmillamme on elinikäinen asuinoikeus tilalla. Tosin meiltä muilta sisaruksilta ei kyselty mitään, että olisimmeko halunneet esim. tontteja tai mahdollisesti tuon toisen, asumattoman maatilan itsellemme, vaan kaikki laitettiin samaan kauppaan ja kaupasta kerrottiin vasta kun se oli tehty.
      Vanhempani edelleen tekevät suurimman osan tilan töistä, veli asuu muualla vuokralla ja käy vieraassa työssä (eikä tilan pidosta saisikaan elantoa ilman investointeja).

      Saimme vanhemmilta lahjoituksena vajaa 20t euroa, josta piti itse maksaa lahjavero. Ymmärtääkseni vanhemmat jakoivat kaupasta saamansa summan tasan meille sisaruksille, joten heille ei jäänyt mitään käteen tilakaupasta. Näin ollen tuo summa on kaikki, mitä tulemme perintönä saamaan satojen tuhansien arvoisesta tilasta. Tiedän, ettei vanhemmillani ole säästöjä.

      Ehkä minä sitten olen ahne paska, mutta näin jälkeenpäin tuntuu varsin kurjalta. Kyllä minulle ainakin on tehty lapsuudesta saakka selväksi, että ainoana tyttönä minun on turha kuvitella pääseväni kotitilaan käsiksi.

      Ainakin meidät säästettiin perinnön jaolta sitten tulevaisuudessa.

    • Niinpä niin..

      "miten spv tehtiin, ettei vain nimet velkakirjoihin vaihtamalla, metsät tyhjiä ja tontit arvottomia, veljesi tehnyt tilan hyväksi vuosikymmeniä töitä ylöspidolla ja joutunut vielä hoitamaan vanhukset hautaan JA KUUNNELLA VITTUILUA SIITÄ ETTÄ ON SAANUT KAIKEN ILMAISEKSI !!!."

    • Tosielämästä

      Tasajakoko

      Ensin sisaruksille ostetaan omat asunnot ,mutta sille joka jää auttamaan vanhempia tilalla ei osteta asuntoa eikä makseta palkaa.

      Perinnön jaossa kaupunki sisarukset tulee vaatimaan yhtä suurta jako osaaa pesästä. Tässä vaiheessa Kaupunki sisarukset perustelee tasajakoa sillä ,kun yksi sisaruksista joka jäi auttamaan vanhempiaan ON asunut ilmaiseksi "kotonaan"

      Onko oikein?

    • Anonyymi

      Outoa on kun sisarus koittaa myydä vapaa-ajan tonttijaan sisarukselle, aivan kuin haluaisi kupata rahat pois ja että joutuisi myymään tädille tädin haluaman palstan

      Teuvo

    • Anonyymi

      Meillä yks osti tilan johan jäi jatkamaan.Muut on koulutettu ja muut sisarukset perivät vanhemmat sitten joskus.Kaikki sovittu ja kirjoissa ja kansissa.

      • Anonyymi

        Vanha keskustelu mutta tulin katsoon mitä keskustellaan, kun oli tänään vähän juttua...
        Aina ei ole riittävää määrää perintöä jäänyt mistä maksaa sisarten osuudet tilasta perintö-vaiheessa. Tilan edullisesti saanut voi vaikka myydä pellot kalliisti tiettyjen rajapyykkien mentyä ohi ja saada helppoa rahaa. Oikein korostuu kasvitiloilla, kun taas eläinten kanssa rankasti työtä ja sitovaa.

        Hyvä jos teillä kaikki mennyt noin. Välillä näistä tulee pitkiä ja verisiä riitoja, että kuka saa mitä, koska ja millä hinnalla. Läheltä tullut seurattua, ja kyllä vähän itseäkin ottaa päähän, kun eräs saa välillisesti ansiotonta etua (kasvitila), kun ennestään jo pärjää hyvin rahallisesti ja itse saa laskea aika tarkkaan jotta pärjää. Parhaimmillaan sovitaan kaikki etukäteen ja niin ettei yksi pääse perusteettomasti hyötymään ja tarvittaessa perintövaiheen sisarosuudet myös varmistetaan.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha keskustelu mutta tulin katsoon mitä keskustellaan, kun oli tänään vähän juttua...
        Aina ei ole riittävää määrää perintöä jäänyt mistä maksaa sisarten osuudet tilasta perintö-vaiheessa. Tilan edullisesti saanut voi vaikka myydä pellot kalliisti tiettyjen rajapyykkien mentyä ohi ja saada helppoa rahaa. Oikein korostuu kasvitiloilla, kun taas eläinten kanssa rankasti työtä ja sitovaa.

        Hyvä jos teillä kaikki mennyt noin. Välillä näistä tulee pitkiä ja verisiä riitoja, että kuka saa mitä, koska ja millä hinnalla. Läheltä tullut seurattua, ja kyllä vähän itseäkin ottaa päähän, kun eräs saa välillisesti ansiotonta etua (kasvitila), kun ennestään jo pärjää hyvin rahallisesti ja itse saa laskea aika tarkkaan jotta pärjää. Parhaimmillaan sovitaan kaikki etukäteen ja niin ettei yksi pääse perusteettomasti hyötymään ja tarvittaessa perintövaiheen sisarosuudet myös varmistetaan.

        lajijasuris

        Niinku nythän on paljonkin siirtyviä tiloja peltojen, metsien sekä kuluvan käyttöomaisuuden arvoltaan miljoonaluokkaa, mäkin tiedän monta mitkä menee 1-3 M€ haarukkaan. Jos tuossa on vaikkapa 2-4 sisarusta/perillistä, niin puhutaan sadoista tuhansista per lärvi ja pienikin suhteellinen hyvitys jatkajalle on euroissa iso - ja kuka sitä nyt omaansa pois antaisi! Tämmösissä kytee helposti isojen ja pitkien riitojen siemen, ja kun kaikille ei kelpaa edes raha hyvitykseksi, vaan pitää olla kiinteää ja vaikka mitä.

        Ei puhuta ihan noista summista, mutta mä kärsin jatkuvasti toisessa polvessa vastaavan seurauksissa, ja osaksi se on terveydentilaan kohdistuvaa tylytystä, törkeää kun olen köyhä ja sairas - mutta periaatteessa työkykyinen! Mutta mä olen silti kovapäisempi kuin vanhempani, jotka vain valittivat, ja osaksi purkivat vihaa minuun, raukkamaista!
        On hiukkasen muuttunut ajasta suo, kuokka ja jussi , joilloin pykälät luotu.

        lajijasuris


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. 257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe