Kirjoitan tämän etenkin vihneelle, jolla on vuosien mittaan ollut monenlaista ajatusta aiheesta.
Jos otsikon sana tuntuu oudolta, älä hermostu - minäkin opin sen vasta tänä aamuna,
Tradusianismi tarkoittaa kristillistä opetusta, jonka mukaan ihmisen aineeton sielu siirtyy lapseen vanhemmista sikiämisen aikana samoin kuin hänen aineellinen lihansa.
Toisin opettavien kristittyjen mukaan Jumala luo jokaisen ihmisen aineettoman sielun sikiämisen yhteydessä eli silloin tapahtuu erityinen luomisteko.
Tradusianismissa ajateltiin, että Jumala puhalsi hengen eli sielun Adamiin. Eeva sai hengen samalla kuin ruumiin, kun hänet tehtiin Adamin kylkiluusta.
Pyhä Augustinus, joka toi Kristuksen kirkkoon käsitteen perisynti (alkusynti) - sanaa ei Raamatussa näet ole - piti jonkinlaista tradusianismia ainoana mahdollisuutena ymmärtää, miten perisynti siirtyy Adamilta kaikkiin hänen jälkeläisiinsä.
Tradusianismi
15
134
Vastaukset
- .ePaimen
Nykyajan ihmiskuvan kannalta aihe saa uutta syvyyttä ja mielenkiintoa.
En tarkoita ainoastaan lääketieteen näkemystä ihmisestä ja hänen aivojensa toiminnoista, tuosta suuresta tuntemattomasta, jossa mielialalääkkeet, huumeet, henkinen vire, tunne-elämä, seksuaalisuus ja monet muut asiat jylläävät.
Herättihän aikoinaan huomiota Oulussa tehty tutkimus, jossa hypnoosin avulla ihmistä siirrettiin ajassa taaksepäin nuoruuteen, lapsuuteen. Ja sitten tutkijan ihmeeksi aikaan ennen syntymää!
Raamatun mukaan me kaikki olemme Adamin ja Eevan jälkeläisiä, koko ihmiskunta Noan jälkeläisiä, juutalaiset ja arabit lihan puolesta Abrahamin lapsia Saarasta ja Hagarista...
Minusta hyvin tärkeä asia, jota kannattaa rukoillen miettiä - sieluni, mistä sinä tulet? Muistatko jotain siitä vanhempien ketjusta, josta tulet? - .ePaimen
jos kuka tahtoo asiaan perehtyä tarkemmin, siitä löytyy napakka ja asiantunteva englanninkielinen selitys katolisesta ensyklopediasta
http://www.newadvent.org/cathen/15014a.htm
asia ei toki koske vain katolisia, vaan koko kristikuntaa, lestadiolaiset mukaan lukien Tämä nyt pitäisi olla ainakin teologeille selvää. Raamattu todistaa, että kaikki näkyvä' ja näkymätön on Jumalan sanalla tehty. Siis materia ja elollinen myös ihmiset syntyvät Jumalan sanan voimasta, vaikka ihmiselläkin on siinä osuutensa. Jumala kirosi maan, ei ihmistä. Ihmisessä on osa maan tomusta eli alkuaineista. Se tuhoutuu kuolemassa ja menee luonnon kiertokulkuun. Toinen osa on Jumalasta eli elämä. Jatkan myöhemmin, jos tarvetta ilmenee.
- teu.
""vinhe""
kun sanoit Jukmala kirosi maat niin syntiin langemuksen aikaan /jälkeen
Oletko Lukenut ,että kun Veden paisumus oli ollut :Hän otti pois kirouksen ,.
siksipä NOAK viljeli vaikka vuoren rinteellä .!
- .ePaimen
mehän perimme vanhemmiltamme luonteenominaisuuksia siinä missä siniset tai harmaat silmät ja vahvan tai heikon leuan.
tämä tapahtuu sikiämisessä, kun isän ja äidin perintötekijät kohtaavat. tämän nykyajan tiede on geenitutkimuksessa löytänyt.
tradusianismi tarkoittaa, että myös sielun ominaisuudet periytyvät samaan tapaan kuin ruumiilliset piirteet, vaikka tuohon aikaan ei periytymisestä tiedetty mitään.
tämän ymmärtäminen on teologeillekin hyvin vaikeaa tieteen edustajista puhumattakaan, koska kukaan ei oikeasti tiedä mikä on sielu tai henki.
Raamattukaan ei tässä pitkälle auta. Eläimillä on elämä saavat alkunsa ssamalla tavalla kuin ihmiset, mutta joku ero siinä on, koska ihmiselle alistettiin koko luomakunnan viljeleminen ja varjeleminen. Ihmiseää on siis ilmeisesti oikeus tappaa eläin silloin, kun tulee mieleen. Ihmisen elämässä on jotain arvokkaampaa, kun Jumala itse on tullut tänne tehdäkseen sen välttämättömän. Nyt on alettu Luomisjärjestystä murtaa ja se tulee esille muunmuassa siitä, että eläimiä suojellaan monin paikoin jo paremmin kuin ihmisiä ja toisen ihmisen elämästä päättäminen kuin eläimen on ajatuksissa. Jospa voisimmekin vain poistaa tuottamattoman aineksen niinkuin kanan, joka on muninut viimeisen munansa.
Perisynti on ollut kätevä keksintö ja on tullut nykyisessä muodossaan hyvän ja pahantiedon puusta. Emmehän me mitään voi, jos sairastumme syntisairauteen. Siihenhän täytyy löytyä joku geenimanipulaatio tai sitten pilleri, joka pitää synninteon kohtuudessa.- 14+17
Koska perimme turmeluksen tosiaan vanhemmiltamme, emme pääse siitä eläissämme eroon.
Muistattehan miten Luther määrittelee ihmisen:
Keho: Osa jonka sekä muut, että itse näkee, kokee ja tuntee. Jäsenet, piirteet, ääni, jne. (Esipiha)
Sielu: Ne ominaisuudet ja kyvyt, jotka itse kokee ja tuntee. Ajattelu, tunteet, mieliala, kyky oppia, kyky tehdä johtopäätöksiä, jne. (Pyhä Jerusalemin temppelissä.)
Henki: Osa meissä, jonka vain Jumala tuntee ja näkee. Raamatussa puhutaan ihmisistä, "joiden henki ei ollut suuntautunut Jumalan puoleen." Tähän osaan kuuluu omatunto, kyky tuntea syyllisyyttä, tehdä eettisiä valintoja, tuntea iloa syntien anteeksisaamisesta, jne.(Kaikkein Pyhin).
Kaikki nämä vaikuttavat toisiinsa. Sielu ei voi elää ilman kehoa, mutta henki voi.
On mielenkiintoista pohtia, miten nämä toimivat esim. nukkuessa. Jne
- jokainen on yksilö
Jumala kutsuu jokaisen nimeltä. Olemme yksilöitä jokainen, riippumatta siitä
että perintötekijöitä tulee hyvin kaukaa ja monista eri ihmisistäkin, jokaiseen
meistä. Taipumus Jumalan tahdon vastaisuuteen perityy Aadamista ja Eevasta
asti.
Tuo geeni vaikuttaa aivan kaikessa mitä ihmisessä on, ajatuksissa homonitoiminnoissa, himoissa, haluissa, teoissa, tekemättä jättämisissä, jne. - Jumalan geeni
Miksi kaikkia vankeja ei heti vapauteta ja uusia lakata jahtaamasta,koska emme voi mitään syntigeenille !
Ja sama geeni vaikuttaa niissä vahtaajissakin, kuten saatamma olla tulleet huomanneeksi eri kanavista!
Mutta asiaakin, eli mikähän geenimuutos tuli esm Sakkeukseen kun hän kohtasi Jeesuksen, kuka tietää? - .ePaimen
vastakkain tässä on kaksi erilaista näkemystä vivahteineen
- jokainen sielu on Adamin ja Eevan jälkeläinen ja syntyessään jo kantaa kapinaa Jumalaa vastaan
- jokainen sielu on erityisesti luotu sikiämisen yhteydessä eikä ole missään yhteydessä esi-isiin
sielusta puhuttaessa puhumme asiasta, jota kukaan ei oikein ymmärrä, eivät edes sielutieteen tutkijat, psykologit ja psykiatrit. kyseessä on näkymätön asia.
tradusianismi näkee ihmisen kuin puutarhurin oksastaman oksan suuressa ihmisyyden puun rungossa (siitä sana tulee, tradux, oksastus) eli sielun alkuperä on siitä puusta, ei uusi kasvi.
jokainen ihminen on ainutlaatuinen yksilö, jolla on nimi.
Uusi luomus.
Vanha Adam ja Eva on hukutettava kasteen veteen ja sieltä nousee ylös uusi ihminen.
melkoinen mysteeri, kun Luther vielä sanoo että tämä pitää tapahtua jokapäiväisessä parannuksessa.
ota siitä nyt sitten selvä... Perisyntioppi on ihmiskeskeistä ajattelua. Ihminen sitä ja ihminen tätä. Tunnustuskirjojen henki kertoo, että per,kele on voittaja, koska vain hänen työnsä periytyy ihmisessä. Synti ja saat,anakeskeistä ajattelua.
Tästä syystä Pyhän Hengen manifestaatiota oikeasti ihmisten elämässä on niin vähän, kun Hänelle ei anneta edes mahdollisuutta tulla esille.- .ePaimen
Synkkä ihmiskuva todellakin kulkee Paavali-Augustinus-Luther junassa. Tässä olet oikeassa ja jos seurakunnan elämä kovin tähän keskittyy, ankeaksi tahtoo mennä.
Mutta Aadamin syntii ei ole S.aatanan työtä, vaan ihmisen valinta. Kiusaus ei ole kiusaus, jos Eeva ei olisi voinut sanoa käärmeelle "herkullisen näköinen omppu, mutta Isä sanoi ettei sitä saa syödä".
Tämä synnynnäinen taipumus tehdä vastoin Jumalan tahtoa on luonnollisen ihmisen ominaisuus kaikkialla uskonnosta riippumatta, eikö totta. Kamppailua "tehdä sitä, mikä on oikein" käydään ja joskus voitetaan ja joskus hävitään.
niin vapaa kristitty, joka ei laisinkaan lain kanssa paini, taitaa olla tunturikoivikossa...
Jos synkkyys luetaan Paavalin syyksi, niin mielestäni Paavalia luetaan väärin. Hän kyllä kuvailee hyvin ansiokkaasti minkälainen lankeemusautomaatti omalla voimalla pyristelevä ihminen on. Monille näyttää riittävän se, että todetaan ihminen syntiseksi ja sitten huokaillaam, minkläs minä sille voin, kun aatami ja eeva teki minulle sen kuprun.
Kun luetaan sinnikkäästi eteenpäin , Paavali kertoo yksityiskohtaisesti miten käärmeen pää murskattiin Golgatalla. Hän kertoo myös sen hyödytyksen, joka tulee jokaisen uskovan hyväksi. Sitten hän etenee siihen vaiheeseen, että hän varoittaa niitä, jotka ottavat armoa oman lihallisuutensa peitteeksi.- .ePaimen
Apostoli Paavali on ainoa, joka Uuden Testamentin kirjakokoelmassa, joka puhuu Adamista.ihmisen pelastumisen yhteydessä. Häntä ei mainita evankeliumeissa, Apostolien teoissa eikä missään muussa kirjeessä eikä Ilmestyskirjassa.
Luukas 3:38 ja Juuda 1:14 mainitsevat Aadamin sukuluettelossa.
1938 KR mukaan apostolin viittaukset Adamiin ovat tässä. Nämä ovat ainoat kohdat, missä hänen nimensä esiintyy
Rom 5:14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
1 Kor 15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
1 Kor 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
1Ti 2:13.14 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
Paavali puhuu siksi, että hänellä oppineen rabbina oli tarkka tieto kirjoituksista. Se oli hänen etunsa muihin apostoleihin nähden. Hänellä oli myös ymmöärrys miten vanha liittyy uuteen ja, että vanhassa on kysymys samasta Jumalasta, joka lähetti Poikansa auttamaan,. kun ihmiset eivät pystyneet itseään auttamaan.
Kysymys Adamista ja Evasta ei ole pelkästään fyysisen eron käsittävä asia, vaan uskovan sisäisen elämän kaksi puolta: Usko ja tunne-elämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894250
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?372445Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1042416Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell992165Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321915
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881570- 291568
- 761351