Luther suurempi kuin Laestadius

.ePaimen

Suomessa ja Ruotsissa esikoislestadiolaisissa seuroissa luetaan säännöllisesti rovasti Lars Levi Laestadiuksen (1800-1861) saarnoja.

Norjassa on eräissä esikositen seuroissa tapana lukea uskonpuhdistaja Martti Lutherin (1483-1546) saarnoja.

Molemmat miehet ovat olleet meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen valittuja aseita Jumalan valtakunnan asiassa.

Ruotsalainen luterilainen rovasti Laestadius, Pohjolan pasuuna, on suuren luterilaisen herätysliikkeen keskeinen hahmo, jonka työn seurauksena syntyi Lapin herätys, nuorin suuri Pohjolan neljästä suuresta kansanherätyksestä.

Luther, saksalainen katolinen munkki, josta tuli uskonpuhdistuksen keskushahmo, on saanut nimensä evankelis-luterilaisiin kirkkoihin kuten esimerkiksi Suomen evankelis-luterilianen kirkko.

47

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .ePaimen

      Koska Martti Lutherin nimi on käytössä kirkkokuntien nimissä ja Luterilaisen maailmanliitonkin nimessä, hänet yhdistetään tähän kristillisen kirkon haaraan.

      Mutta todellisuudessa Martti Lutherin elämäntyö, Pyhän Hengen toiminta hänen kauttaan, ulottuu kauas ohi luterilaisen kirkon rajojen.

      Ensinnäkin Lutherin kirpeä arvostelu johti koko roomalais-katolisen kirkon sisäiseen muutokseen, eikä se Trenton kirkolliskokouksen jälkeen ole enää sama kuin ennen Lutheria. Katolisesta kirkosta tuli tunnustuskirkko, joka rajasi oppiaan Lutherin ja hänen oppilaidensa suuntaan. Katolisen katekismuksenkin kirjoittivat.

      Toiseksi Lutherin kautta tapahtunut kirkon uudistus johti reformaation kirkon syntymiseen Ranskassa ja Sveitsissä. Tänään kautta maailman levinnyt refromoitu kirkko on jäsenmäärältään hieman suurempi kuin luterilainen kirkko.

      Kolmanneksi, monet vapaat suunnat ammentavat Martti Lutherin perinnöstä, vaikka valitsivat uudelleen kastamisen lapsikasteen sijaan. Amerikan protestanttien joukossa baptistit ovat suurin ryhmä, jolla on vaikutusta tänään kautta maailman. Helluntailaisuus ja vapaakirkko ovat Lutherin perillisiä epäsuorasti reformoidun kirkon kautta.

      Neljänneksi, karsimaattinen herätys alkoi uskonpuhdistuksen pohjalta, mutta on nyt levinnyt kautta koko maailman myös katoliseen kirkkoon. Karsimaattisuus on nopeasti kasvava kristillinen liike, johon kuulunee jo puoli miljardia kristittyä.

      Nämä ovat esimerkkejä siitä, miten Jumalan Sana toimi keskiajan lopulla yhden miehen, Martti Lutherin, kautta ja muutti Kristuksen kirkon maailmanlaajuisesti.

      • .ePaimen

        Lumiukkona suosittelen siis esikoislestadiolaisille, että seuroissa luettaisiin toisinaan Lutherin postillaa Laestadiuksen postillan sijasta.

        Luther näet on suurempi kuin Laestadius.

        Tätä puoltaa myös se, että nykyiset Lapin vanhimmat suhtautuvat hyvin nihkeästi Lutherin saarnojen lukemiseen, vaikka suullaan väittävät itseään apostolis-luterilais-lestadiolaisiksi.

        Saarnaaja huomaa, vaikka pienessäkin rukoushuoneessa, kohahduksen kun Martti sedän sanat alkavat kaikua. Ketään ei nukuta ja ilo putkahtaa moneen silmään, tämä on aitoa lakia ja evankeliumia eikä mitään nappikauppaa tai 1800-luvun puolivälin Pajalan ruotsalaisen herrasväen ruoskimista!


      • potra poika,
        .ePaimen kirjoitti:

        Lumiukkona suosittelen siis esikoislestadiolaisille, että seuroissa luettaisiin toisinaan Lutherin postillaa Laestadiuksen postillan sijasta.

        Luther näet on suurempi kuin Laestadius.

        Tätä puoltaa myös se, että nykyiset Lapin vanhimmat suhtautuvat hyvin nihkeästi Lutherin saarnojen lukemiseen, vaikka suullaan väittävät itseään apostolis-luterilais-lestadiolaisiksi.

        Saarnaaja huomaa, vaikka pienessäkin rukoushuoneessa, kohahduksen kun Martti sedän sanat alkavat kaikua. Ketään ei nukuta ja ilo putkahtaa moneen silmään, tämä on aitoa lakia ja evankeliumia eikä mitään nappikauppaa tai 1800-luvun puolivälin Pajalan ruotsalaisen herrasväen ruoskimista!

        Silloin lestadius nimellä ei ole mitään tekemistä. Kyllä lestadius on ensimmäinen ja paras työntekijä vieläkin tässä kristillisyydessä.
        Epaimen jos et sä mestoilla käy niin kuin itse olet julki tuonut niin kannattaisi ihan omasta sielusta pitää huoli eikä tulla parantaa tätä kristillisyyttä se on sama maailman loppuun asti ihmiset lähtee ja tulee mutta sana pysyy samana.


      • teu,
        potra poika, kirjoitti:

        Silloin lestadius nimellä ei ole mitään tekemistä. Kyllä lestadius on ensimmäinen ja paras työntekijä vieläkin tässä kristillisyydessä.
        Epaimen jos et sä mestoilla käy niin kuin itse olet julki tuonut niin kannattaisi ihan omasta sielusta pitää huoli eikä tulla parantaa tätä kristillisyyttä se on sama maailman loppuun asti ihmiset lähtee ja tulee mutta sana pysyy samana.

        potra poika . Kyllä kinaan vastaan , ei ainakaan LV:t vaikka LLL:n mutta
        katsotaanpa kauenpaa ,jos sallit ..

        Apostolit alkoi n.30 -100 Saavutti ehkä Johannes.

        Sitten alkoi Kirkon isät Niiden toimi aika oli n.70-222 jopa 430- 450 asti..

        Paavius alkoi n.180 - jatkuen vielä miten jatkuu,,

        Kirkon isät toimi kuten apostolit , jonka suoraa jatkumoa he oli .

        Kerron tähän väliin pojasta joka oli Pakanan ja Kristiyn äidin poika
        Aukustinus Aurel , Afriikan Hipposta , kun hän syntyi 354 . isä oli sodassa
        ja vielä kun hän kasvoi ja aloitti koulun n.362. Hän menestyi koulussa ja
        pääsi karthakoon oppineiden luo hän sai kristillistä kasvatusta .

        Hänestä muodostui sivistynyt , Piispa Amprovisius vaikutuksesta hänet 387.
        Kastettiin , ja italiassa .. sen jälkeen hän palasi Afrikkaan jossa hän menestyi
        ja vihittiin Piispaksi 395, hän keskittyi Teokseen Jumalan valtakunta 22.Osaa
        Sitten hän kirjoitti Kolminaisuudesta 15 ,osaisen sarjan , myös muita .

        Hän käytti n.10 vuotta elämänsä lopusta Korjaillen teoksiaan , ei sen tähden että niissä olisi varsinaisesti ollut virheitä . Vaan sen takia että oli saatu uusia tietoja
        ja siinä samalla korjaili vanhoja väitteitä .. oli ennen kuulumatonta , ja siksi on
        tutkijat nimittäneet ,hänet toiseksi Paavaliksi..

        Ja kolmanneksi Paavaliksi : LUTHERIN Joka oli JEESUKSEN KRISTUKSEN
        Nimittämä USKONPUHDISTAJA , joku kysyi miten hän puhdisti .?
        Hän puhdisti sitä Paavin pas kasta ymmärräte varmaan koska yleisesti olette
        fiksua väkeä. Koska muistakin on vusilukuja ;L:syntyi 1483. kasvoi lapsena
        Hurskaassa kodissa , lähti opiskelemaan Erfurdiin , ja oli valmis lukemaan lakia
        1505 käydessään kesällä kotona ..

        Martti . ei kertoessaan isälle ,havainnut isän ilmettä kun poika oli valinnut Laki -
        miehen vakanssin . ( isä tietenkin rukoili ( pojan lähdettyä ) että Jumala tekisi
        asialle jotakin, kun Hän halusi siitä papin) Kun Martti oli kulkenut melko matkan
        synkkeni taivas , ja siellä melkoraju kesä myrsky yllätti ,, Sen kestäessä martti
        lupasi pyhästi että jos tästähänet peastat , minä luen itseni Papiksi .

        Siitä meni n. 2 vuotta kun hänet ,1507 vihittiin papiksi ( sekö oli isän mieleen )
        Hänellä oli omat vaikeutensa , koska katollinen kirkko oli mätä ja hän olisi
        halunut saada synnit anteeksi , mutta ei ollut päästää , sekin vanha munkki ,
        joka kuitenkin ilmineerasi augustinus luostarin apotiksi ,ja joka oli auttanut
        muissa asioissa ei ollut mu naa, tässä asiassa ,,ja kohta Saubert , olikin
        toisen Miesluostarin johto miehiä ,katolisen .

        LUTHER: Haki torni huoneesta Herran rauhaa , ja kun hän taas oli vetäytynyt
        sinne , ja päättänyt Rukouksessa , että täältä en lähde pois ennenkuin ISÄ.
        On antanut armonsa kuulua (sattui n,1516 ) Kun hän tuli n.3 päivänä sieltä
        alas. Oli hänellä TIETO ja varmuus ROOM. 1:16-17. Jumala ILMOITTAA evan-
        keliumissa SANAN kautta ARMONSA ja LAHJAVANHURSKAUTENSA ..

        Hengellään , Hän vaikuttaa sen kautta Uskon ja sydämen halusta lähtevän
        Kuuliaisuuden Hänen sanalleen ( Room. 10:17; 6:17. ).
        Kun Luther , luki tätä kohtaa , Avasi Jumala hänen sydämensä käsittämään ,
        että evankeliumissa ilmoitettu JUMALAN VANHURSKAUS ei ole Hänen rankais-
        evaa ja palkitsevaa oikeudenmukaisuuttaa , vaan synninsyyllisyydestä vapaut -
        tamista ja Jumalan lapsen asemaan ottamista .

        Kristuksen kuuliaisuuden ja verilunastuksen lähden . . Katuva ja Armoa etsivä
        ihminen ottaa sen uskolla vastaan vapana lahjana evankeliumin lupauksesta ,
        kun Pyhä Henki vaikuttaa Tämän Uskon hänen sydämessään . Tämä Armon
        tunteminen ja omistaminen siirtyy "Uskosata ;uskoon "se on, Henkilöstä ,henkilöön uskovcien todistuksen /julistuksen kautta, 1 Kor. 4:15.
        "Minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa",

        ELÄVÄ USKOSSA Mark. 5:34 ;Gal.2:20.


      • Liirum laarum
        teu, kirjoitti:

        potra poika . Kyllä kinaan vastaan , ei ainakaan LV:t vaikka LLL:n mutta
        katsotaanpa kauenpaa ,jos sallit ..

        Apostolit alkoi n.30 -100 Saavutti ehkä Johannes.

        Sitten alkoi Kirkon isät Niiden toimi aika oli n.70-222 jopa 430- 450 asti..

        Paavius alkoi n.180 - jatkuen vielä miten jatkuu,,

        Kirkon isät toimi kuten apostolit , jonka suoraa jatkumoa he oli .

        Kerron tähän väliin pojasta joka oli Pakanan ja Kristiyn äidin poika
        Aukustinus Aurel , Afriikan Hipposta , kun hän syntyi 354 . isä oli sodassa
        ja vielä kun hän kasvoi ja aloitti koulun n.362. Hän menestyi koulussa ja
        pääsi karthakoon oppineiden luo hän sai kristillistä kasvatusta .

        Hänestä muodostui sivistynyt , Piispa Amprovisius vaikutuksesta hänet 387.
        Kastettiin , ja italiassa .. sen jälkeen hän palasi Afrikkaan jossa hän menestyi
        ja vihittiin Piispaksi 395, hän keskittyi Teokseen Jumalan valtakunta 22.Osaa
        Sitten hän kirjoitti Kolminaisuudesta 15 ,osaisen sarjan , myös muita .

        Hän käytti n.10 vuotta elämänsä lopusta Korjaillen teoksiaan , ei sen tähden että niissä olisi varsinaisesti ollut virheitä . Vaan sen takia että oli saatu uusia tietoja
        ja siinä samalla korjaili vanhoja väitteitä .. oli ennen kuulumatonta , ja siksi on
        tutkijat nimittäneet ,hänet toiseksi Paavaliksi..

        Ja kolmanneksi Paavaliksi : LUTHERIN Joka oli JEESUKSEN KRISTUKSEN
        Nimittämä USKONPUHDISTAJA , joku kysyi miten hän puhdisti .?
        Hän puhdisti sitä Paavin pas kasta ymmärräte varmaan koska yleisesti olette
        fiksua väkeä. Koska muistakin on vusilukuja ;L:syntyi 1483. kasvoi lapsena
        Hurskaassa kodissa , lähti opiskelemaan Erfurdiin , ja oli valmis lukemaan lakia
        1505 käydessään kesällä kotona ..

        Martti . ei kertoessaan isälle ,havainnut isän ilmettä kun poika oli valinnut Laki -
        miehen vakanssin . ( isä tietenkin rukoili ( pojan lähdettyä ) että Jumala tekisi
        asialle jotakin, kun Hän halusi siitä papin) Kun Martti oli kulkenut melko matkan
        synkkeni taivas , ja siellä melkoraju kesä myrsky yllätti ,, Sen kestäessä martti
        lupasi pyhästi että jos tästähänet peastat , minä luen itseni Papiksi .

        Siitä meni n. 2 vuotta kun hänet ,1507 vihittiin papiksi ( sekö oli isän mieleen )
        Hänellä oli omat vaikeutensa , koska katollinen kirkko oli mätä ja hän olisi
        halunut saada synnit anteeksi , mutta ei ollut päästää , sekin vanha munkki ,
        joka kuitenkin ilmineerasi augustinus luostarin apotiksi ,ja joka oli auttanut
        muissa asioissa ei ollut mu naa, tässä asiassa ,,ja kohta Saubert , olikin
        toisen Miesluostarin johto miehiä ,katolisen .

        LUTHER: Haki torni huoneesta Herran rauhaa , ja kun hän taas oli vetäytynyt
        sinne , ja päättänyt Rukouksessa , että täältä en lähde pois ennenkuin ISÄ.
        On antanut armonsa kuulua (sattui n,1516 ) Kun hän tuli n.3 päivänä sieltä
        alas. Oli hänellä TIETO ja varmuus ROOM. 1:16-17. Jumala ILMOITTAA evan-
        keliumissa SANAN kautta ARMONSA ja LAHJAVANHURSKAUTENSA ..

        Hengellään , Hän vaikuttaa sen kautta Uskon ja sydämen halusta lähtevän
        Kuuliaisuuden Hänen sanalleen ( Room. 10:17; 6:17. ).
        Kun Luther , luki tätä kohtaa , Avasi Jumala hänen sydämensä käsittämään ,
        että evankeliumissa ilmoitettu JUMALAN VANHURSKAUS ei ole Hänen rankais-
        evaa ja palkitsevaa oikeudenmukaisuuttaa , vaan synninsyyllisyydestä vapaut -
        tamista ja Jumalan lapsen asemaan ottamista .

        Kristuksen kuuliaisuuden ja verilunastuksen lähden . . Katuva ja Armoa etsivä
        ihminen ottaa sen uskolla vastaan vapana lahjana evankeliumin lupauksesta ,
        kun Pyhä Henki vaikuttaa Tämän Uskon hänen sydämessään . Tämä Armon
        tunteminen ja omistaminen siirtyy "Uskosata ;uskoon "se on, Henkilöstä ,henkilöön uskovcien todistuksen /julistuksen kautta, 1 Kor. 4:15.
        "Minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa",

        ELÄVÄ USKOSSA Mark. 5:34 ;Gal.2:20.

        kaklsi höpöttäjää paljon tekstiä, eikä yhtään asiaa.
        Samaa kuin kantaa kiviä kasasta toiseen.


    • Ehkä on kumminkin tarpeetonta ruveta laittamaan ihmisiä pituusjärjestykseen. Kukin toimii omalla ajallaan ja omalla tavallan niinkuin on oikeaksi nähnyt tai näkevä. Jos ajattelemme, että Luther olisi 100, niin mitä olisi Lestadius? Olisiko 75 sopiva, kun sitten aina vain mennään alaspäin niin mitä voisimme suositella vaikkapa ePaimenelle? Ajatellaampa tätä hetken!

      • teu,

        ""vihne ""

        Jos ajatellaan sillä lailla että M;LUTHER:on ( sata ),100 ,voisi hyvin olla
        LLL:n 75, tai 78. ,,saatarvoida Olaus Petrin ..Hän oli uskon puhdistaja R-S.
        Mikael Agricla , oli Suomen olosuteet huomion ottaminen , hän matkusti .
        Saksaan opiskelemaan LUTHERILLA,n. 1537- 1539 Palasi , oli pappi OLI
        luonut perustan Suomen kielelle ja jo kääntänyt n.neljäsosan UT: stä.

        Hän käänsi Loput 1544 menessä , mutta kului n.4 vuotta ennen kuin sai
        kustannustoimen käyntiin Sinä aikana hän toimi KOULUN rehtorina ja se
        oli hyvälle pappismiehelle oikea paikka ,sieltä alkoi tulla uusia pappeja .
        Koko Raamattua hän käänsi noin 5/osan ennen kuolemaansa
        Teki Psalttarin UT:n jatkoksi ,,teki Rukous kijan . Teki Käsikirjan Papeille
        ym. annan 95.. Huss. 96, Wykliff, 97 , Oggamilainen 101 .
        Kreivi Zitzendorff, joka perusti Hernhutin 70 .Calvin joka perusti Rinpulan ,30.
        Augustinus ,102.,, Kirkkoisä Ireneus ,76...Eusebius ,78... Origenus ,77...
        Apostolit ..Pietari ,95...Matteus ,96,, Markus ,97. Luukas 97. Johannes. 103.
        Jeesuksen veli ,Jaakob. 89. Judas,88..

        Joel 85 ,Joona ,85 Daan ,95.. Jeremia,98.. Jesaja 104.
        Elia 100. Daavit .93. Samuel 100. tuomarit ? .Joosua 101 ..Mooses 105.
        Nooa ,99, , Lemek 65. .Haanok 100,, Aapel 100 ..Kain ,29 .
        Aadami , 70 .. hän oli Jumalan ja Jumala saa niinpaljon kuin voi antaa..

        Vihne ,en tiedä kuinka sinätarkoitit , mutta sain tämmäsen ahaa elämýksen .
        eli meni hyvin tai huonosti ,meni ehkä hyvin huonosti ? Ilmineeraa pikkusen.


    • .ePaimen

      Maistiaisia isä Lutherilta!

      Koistinen on laittanut Lutherinkin saarnoja verkkoon.
      "Millinen tämä on? sillä tuulet ja meri ovat myös hänelle kuuliaiset."

      Neljäntenä sunnuntaina loppiaisesta

      Tämä saarna on pidetty Eislebenissä 31. tammikuuta 1546.

      N:o 119 Lutherin Kirkkopostilla P. M. Lundbergin präntissä, Waasassa 1848 Suomentajat: Fr. Osk. Durchman ja A. W. Ingman


      Arvon saarnaaja, lueta saarna seuroissa ja tarkkaa, miten se vaikuttaa tämän kristillisyyden maan hiljaisiin - ja kiitä sydämessäsi Jumalaa elävästä sanasta!

      http://www.koistinen.se/119 Luther KP 1848.htm

    • ????

      Luther on ollut lestadiolaisuudesa oppi-isä ja Laestadius opetus-isä - mitä se nyt on tarkoittanutkaan, mutta näin on opetettu seurakunnassa (esikoisuudessa siis).

      • matkamies maan

        ????:lle sitä myös ihmettelen miksi on ruvettu erottelemaan ja minkä tähden ,kuinka kauan on näin sanottu ja kenen toimesta. onko jo esim 1900-1930 välillä ollut näin? pyhä henki on kuitenkin opetusisä oikia niinkuin virren kirjoittaja sanoo.kunhan ei nyt tulisi riitaa niinkuin korintossa jotka riitelivät opettajien päältä.Minä apollon,minä paavalin ja joku oli Kristuksen jne.kunhan ei etsittäis mikä opettaja minun taipumuksille olisi paras


      • teu,

        """????"""

        Se tarkoittaa juuri sitä , kuinka Arvokas on meille LUTHER: koska hän on
        ollut Uskonpuhdistuken kautta ,sen etsikko ajan ensimmäinen ja paras
        työn tejiä .

        Kun asioita seurataan , Suuri Kisma alkoi 137X--1417 nimitettiin uusi piispa
        joka tarkoittaa sitä , että Huss, kuoli turhaan ,jonkun Ingvisiittorin takia .
        ketää n ei ollut paavina silloin ,,vaikka väitettiin toimet olevan paavin käsky
        eipä taida olla -- Kun he polttivat Huss:ia kuului tulesta , minut te voitte
        kyllä polttaa ,mutta minun perästä tulee ette vooii,,,,


      • ????
        matkamies maan kirjoitti:

        ????:lle sitä myös ihmettelen miksi on ruvettu erottelemaan ja minkä tähden ,kuinka kauan on näin sanottu ja kenen toimesta. onko jo esim 1900-1930 välillä ollut näin? pyhä henki on kuitenkin opetusisä oikia niinkuin virren kirjoittaja sanoo.kunhan ei nyt tulisi riitaa niinkuin korintossa jotka riitelivät opettajien päältä.Minä apollon,minä paavalin ja joku oli Kristuksen jne.kunhan ei etsittäis mikä opettaja minun taipumuksille olisi paras

        No kyllä näiden kahden merkitys on varmaan erilainen.

        Kummallista (tai onko sittenkään?), että Luther on ajankohtaisempi tänään kuin Laestadius. Laestadius oli herättäjä Lapissa ja hänellä oli siellä tärkeä tehtävä.

        Purnaan kuitenkin sitä, miten sopimattomia hänen saarnansa ovat lapsuudesta asti kristittyyn perheeseen kasvaneille lapsille - miten järjettömän suuri merkitys on tullut esim. huoruudelle ja juoppoudelle, joiden kanssa tavallisen perheen lapsilla ei ollut mitään tekemistä niin kuin oli Laestadiuksen ajan perheissä Lapinmaalla.

        Ne parannussaarnat sopisivat hyvin jonnekin muualle nykyään!

        Lisäksi Laestadiuksen käyttämät kielikuvat olisi pitänyt jo ammoin selittää seurakansalle, että olisivat tietäneet niiden merkityksen. Olen huomannut, että noista saarnoista voivat ihmiset sitten saada omanlaisensa käsityksen - en puhu nyt kaikista niistä, mutta hyvin monesta.

        Lutherin saarnoissa käytetään selkokieltä, jota voi kuka tahansa ymmärtää.

        Tärkeintä olisi tietenkin lukea Raamattua!


      • Oppi-isät

        Molemmat olivat ja ovat oppi-isiä, tämä ei miksikään muutu.
        Molemmilla on yhtävahvat käsivarret ja se on Jeesus Kristus.
        Jeesus on voiman ja puheen antaja Hänen lupauksensa jälkeen
        avaa suusi minä olen antava sen mitä puhut.

        Aikamoista pimeyttä ryhtyä väittelemään ja edes tuomaan tuollaisia väitteitä esiin.


      • matkamies maan
        ???? kirjoitti:

        No kyllä näiden kahden merkitys on varmaan erilainen.

        Kummallista (tai onko sittenkään?), että Luther on ajankohtaisempi tänään kuin Laestadius. Laestadius oli herättäjä Lapissa ja hänellä oli siellä tärkeä tehtävä.

        Purnaan kuitenkin sitä, miten sopimattomia hänen saarnansa ovat lapsuudesta asti kristittyyn perheeseen kasvaneille lapsille - miten järjettömän suuri merkitys on tullut esim. huoruudelle ja juoppoudelle, joiden kanssa tavallisen perheen lapsilla ei ollut mitään tekemistä niin kuin oli Laestadiuksen ajan perheissä Lapinmaalla.

        Ne parannussaarnat sopisivat hyvin jonnekin muualle nykyään!

        Lisäksi Laestadiuksen käyttämät kielikuvat olisi pitänyt jo ammoin selittää seurakansalle, että olisivat tietäneet niiden merkityksen. Olen huomannut, että noista saarnoista voivat ihmiset sitten saada omanlaisensa käsityksen - en puhu nyt kaikista niistä, mutta hyvin monesta.

        Lutherin saarnoissa käytetään selkokieltä, jota voi kuka tahansa ymmärtää.

        Tärkeintä olisi tietenkin lukea Raamattua!

        kyllä ne saarnat sopii myös tämän ajan suruttomille jotka tulevat kuulemaan,tai lukevat kenties, jostain itse. en näe tätä aikaa sen siveempänä kuin LLL aikanana oli .Kristityille lapsille ne saarnat ei tosiaan voi huonoa tehdä,ehkä siinä vaiheessa kun ihminen raavastuu eikä tahdo parannussaarnaa enää ottaa vastaan tulee halu kuulla jotain muuta


      • matkamies maan
        Oppi-isät kirjoitti:

        Molemmat olivat ja ovat oppi-isiä, tämä ei miksikään muutu.
        Molemmilla on yhtävahvat käsivarret ja se on Jeesus Kristus.
        Jeesus on voiman ja puheen antaja Hänen lupauksensa jälkeen
        avaa suusi minä olen antava sen mitä puhut.

        Aikamoista pimeyttä ryhtyä väittelemään ja edes tuomaan tuollaisia väitteitä esiin.

        samaa mieltä..joku se siellä LLL saarnoissa kraappaa kiinni kun haluais LLL pitää alempana,mutta paavali sanoo KAIKELLA NÖYRYYDELLÄ


      • asd4
        matkamies maan kirjoitti:

        kyllä ne saarnat sopii myös tämän ajan suruttomille jotka tulevat kuulemaan,tai lukevat kenties, jostain itse. en näe tätä aikaa sen siveempänä kuin LLL aikanana oli .Kristityille lapsille ne saarnat ei tosiaan voi huonoa tehdä,ehkä siinä vaiheessa kun ihminen raavastuu eikä tahdo parannussaarnaa enää ottaa vastaan tulee halu kuulla jotain muuta

        Kuinkas monta surutonta seuroissa istuu? Surullisilta useimmiten näyttävät.


      • ????
        matkamies maan kirjoitti:

        kyllä ne saarnat sopii myös tämän ajan suruttomille jotka tulevat kuulemaan,tai lukevat kenties, jostain itse. en näe tätä aikaa sen siveempänä kuin LLL aikanana oli .Kristityille lapsille ne saarnat ei tosiaan voi huonoa tehdä,ehkä siinä vaiheessa kun ihminen raavastuu eikä tahdo parannussaarnaa enää ottaa vastaan tulee halu kuulla jotain muuta

        Olisi tärkeämpää kertoa lapsille Jeesuksesta kuin Laestadiuksesta!

        Kun olin lapsi, isäni luki meille Laestadiuksen saarnoja, joista emme ymmärtäneet hölkäsen pöläystä. Ymmärrätkö, pienistä lapsista oli kysymys - isäni teki kuitenkin vain kuten oli kuullut opetettavan! Ehkä pitäisi seurakunnan opettajien ajatella, että kaikilla ei ehkä ole arvostelukykyä tai kaikki eivät ymmärrä, miten pikkulapsille tai hyvin nuorille ihmisille puhutaan tai miten heille uskoon liittyviä asioita kerrotaan.

        Niitä saarnoja voisi mennä lukemaan jonnekin kapakkaan vaikka - tai jonnekin, en tiedä!

        Raamattu on tärkein kirja ja siinä on kyllä lukemista ja kuulemista ja opettamista - siellä on kaikki!


      • ????
        matkamies maan kirjoitti:

        samaa mieltä..joku se siellä LLL saarnoissa kraappaa kiinni kun haluais LLL pitää alempana,mutta paavali sanoo KAIKELLA NÖYRYYDELLÄ

        Laestadius itse tuskin olisi ollut mielissään nimityksestä "ensimmäinen ja paras" yhtä vähän kuin siitä, että hänet nostetaan millekään jalustalle.

        Hän varmaankin oli todellakin nöyrä mies - ei ehkä nuoruudessaan, mutta myöhemmin.

        Ei olisi tainnut kelvata nykyajan hienostolestadiolaisille hänen yksinkertaisuutensa elämässä...

        Mutta ensimmäinen ja paras ja ainoa on vain yksi eikä Hän ole ihminen, vaan Jumala ja ihminen, Luoja ja Lunastaja, Jeesus Kristus.


    • .ePaimen

      Laitan tähän saarnan alusta - lue koko saarna tuolta linkistä.

      Huomaa, että Martti setä ei ryhdy puhumaan mitään sinun synneistäsi tai hurskaudestasi tai siitä, kuinka seurakunta sinut kantaa ja pelastaa kunhan olet kuuliainen.

      Ei Laestadiuskaan sellaista sontaa saarnaa, se on näitä nykyisen esikoisuuden tuntomerkkejä - ihmiskeskeisyys ja ihmisille kuuliaisuus, kuten tiedämme.

      Martti setä alkaa heti saarnan alussa puhua siitä tärkeimmästä - Kristuksesta ja Hänen työstään!

      • .ePaimen

        Evank. Matth. 8. 23-27.
        Tässä Evankeliumissa meille toimitetaan monia asioita, joita meidän tulee ahkerasti oppia ja tarkoin ottaa onkeen; ja niistä tahdomma nyt tällä vuorolla, senverran kuin aika sallii, ottaa monioita tutkiaksemme.

        2. Ensin Evankelista juttelee, että Herra Jesus makais hahdessa ja nukkui, niinkuin muukin ihminen, jolla on luonnollinen unensa, kuin on matkustanut, kulkenut taikka muutoin väsyksiinsä työtä tehnyt, jotta tarvitsee maata ja levätä. Tällä nyt Evankelista tahtoo näyttää, että Kristus totisesti on luonnollinen ihminen, jolla oli kaikki ne luonnolliset omaisuudet, mitkä oikealla ihmisellä luonnollisesti ovat, esimerkiksi: että hän valvoi, nukkui, kävi ja seisoi, söi ja joi j. m. ja teki niitä kaikkia, niinkuin totinen ihminen. Olletikin ilmoitetaan tällä, että se rakas Herra tällä erää kaiketikkin oli sangen väsyksissä siitä raskaasta työstä, että saarnasi ja paransi sairaita, jota työtä hän toisinansa teki pitkän päivää ja usein yötä lisäksi; kuin myös siitä, että hän nyt oli valvonut ja rukoillut, jota hän usein teki yökauden, jotta sitte tarvitsi ja hyvin halusi saadaksensa nukkua ja levätä. Sitävarten läksi hän nytkin kansasta, ja astui haahteen opetuslapsinensa, saadaksensa siinä vähinsä lepäillä ja nukkua levossa; pani siis maata perälle hahtea, niinkuin Markus sanoo. Tämä on ensimmäinen asia, jota meidän tulee tästä Evankeliumista oppia, vahvistaaksemme sillä uskoamme Herrastamme Jesuksesta, että hän on luonnollinen ja totinen ihminen.


      • .ePaimen
        .ePaimen kirjoitti:

        Evank. Matth. 8. 23-27.
        Tässä Evankeliumissa meille toimitetaan monia asioita, joita meidän tulee ahkerasti oppia ja tarkoin ottaa onkeen; ja niistä tahdomma nyt tällä vuorolla, senverran kuin aika sallii, ottaa monioita tutkiaksemme.

        2. Ensin Evankelista juttelee, että Herra Jesus makais hahdessa ja nukkui, niinkuin muukin ihminen, jolla on luonnollinen unensa, kuin on matkustanut, kulkenut taikka muutoin väsyksiinsä työtä tehnyt, jotta tarvitsee maata ja levätä. Tällä nyt Evankelista tahtoo näyttää, että Kristus totisesti on luonnollinen ihminen, jolla oli kaikki ne luonnolliset omaisuudet, mitkä oikealla ihmisellä luonnollisesti ovat, esimerkiksi: että hän valvoi, nukkui, kävi ja seisoi, söi ja joi j. m. ja teki niitä kaikkia, niinkuin totinen ihminen. Olletikin ilmoitetaan tällä, että se rakas Herra tällä erää kaiketikkin oli sangen väsyksissä siitä raskaasta työstä, että saarnasi ja paransi sairaita, jota työtä hän toisinansa teki pitkän päivää ja usein yötä lisäksi; kuin myös siitä, että hän nyt oli valvonut ja rukoillut, jota hän usein teki yökauden, jotta sitte tarvitsi ja hyvin halusi saadaksensa nukkua ja levätä. Sitävarten läksi hän nytkin kansasta, ja astui haahteen opetuslapsinensa, saadaksensa siinä vähinsä lepäillä ja nukkua levossa; pani siis maata perälle hahtea, niinkuin Markus sanoo. Tämä on ensimmäinen asia, jota meidän tulee tästä Evankeliumista oppia, vahvistaaksemme sillä uskoamme Herrastamme Jesuksesta, että hän on luonnollinen ja totinen ihminen.

        3. Toiseksi: kuin hän nyt nukahtui ja makais makiassa ja parhaassa unessansa; ja Opetuslapsilla oli kulusta huoli, nousi äkistä niin kova ilma, että aallot alkoivat käydä ja täyttää hahden, jotta heille ei näkynyt muuta kuin hukkuminen olevan tarjona j.n.e. Kuin he sitte vihdoin haikealla huudolla herättivät hänen, niin hän nousi ylös ja nuhteli tuulta, se on kaikkia perkeleitä, jotka olivat tämän myrskyn ja tuulispään nostaneet, lakkaamaan, ja aaltoja pauhaamasta ja lainehtimasta; ja silloin täytyi kaikki paha kohta asettua ja tyvetä, niin että kansakin tuosta hämmästyen sanoi: Millinen tämä on? sillä tuulet ja meri ovat myös hänelle kuuliaiset.


      • .ePaimen
        .ePaimen kirjoitti:

        3. Toiseksi: kuin hän nyt nukahtui ja makais makiassa ja parhaassa unessansa; ja Opetuslapsilla oli kulusta huoli, nousi äkistä niin kova ilma, että aallot alkoivat käydä ja täyttää hahden, jotta heille ei näkynyt muuta kuin hukkuminen olevan tarjona j.n.e. Kuin he sitte vihdoin haikealla huudolla herättivät hänen, niin hän nousi ylös ja nuhteli tuulta, se on kaikkia perkeleitä, jotka olivat tämän myrskyn ja tuulispään nostaneet, lakkaamaan, ja aaltoja pauhaamasta ja lainehtimasta; ja silloin täytyi kaikki paha kohta asettua ja tyvetä, niin että kansakin tuosta hämmästyen sanoi: Millinen tämä on? sillä tuulet ja meri ovat myös hänelle kuuliaiset.

        4. Vaan tämä ei ollut heikon eli paljaan luonnollisen ihmisen teko, niinkuin nukkuminen ja lepääminen hahdessa; sillä ei ihmiset voi nuhdella tuulta ja merta, eikä ne ole heille kuuliaiset. Mutta kohta kuin hän, se valtias Herra, nuhtelee tuulta ja meren aaltoja sormellansa vain, katso silloin kaikki muuttuu aivan rasvatyveneksi. Senpätähden osottaakin tämä teko sen Kristillisen uskonkappaleen, että Kristus on totinen Jumala, jolla on Jumalan voima ja valta, joka on kaikkein luontokappalten, tuulen, meren ja itse perkeleen yli Herra.


      • .ePaimen
        .ePaimen kirjoitti:

        4. Vaan tämä ei ollut heikon eli paljaan luonnollisen ihmisen teko, niinkuin nukkuminen ja lepääminen hahdessa; sillä ei ihmiset voi nuhdella tuulta ja merta, eikä ne ole heille kuuliaiset. Mutta kohta kuin hän, se valtias Herra, nuhtelee tuulta ja meren aaltoja sormellansa vain, katso silloin kaikki muuttuu aivan rasvatyveneksi. Senpätähden osottaakin tämä teko sen Kristillisen uskonkappaleen, että Kristus on totinen Jumala, jolla on Jumalan voima ja valta, joka on kaikkein luontokappalten, tuulen, meren ja itse perkeleen yli Herra.

        5. Tätä meidän tulee ensin ja esinnä oppia ja muistaa tästä Evankeliumista, nimittäin, että Kristus tässä osoitetaan sekä totiseksi Jumalaksi että totiseksi ihmiseksi. Ja vaikka sen taidamme nähdä kaikin paikoin toisissa Evankeliumeissa, on kuitenkin tarpeellinen meidän sitä jokapäivä kertoa ja opetella, että se kappale tulis vakaaksi Kristikunnassa, ja me alkaisimme todella ja vakaasti uskomaan, että meillä tässä Vapahtajassa Kristuksessa on senkaltainen Herra, jolta meillä on sekä tämä ruumiillinen elämä, että siinä sivussa lunastus, apu ja pelastus kaikesta hädästä, niin ajallisesti kuin ijankaikkisesti, vieläpä kaikkea kiusausta vastaan.


    • .ePaimen

      Tällainen osoite on Marttu Lutherin saarnassa kaikille ahdistetuille, kiusatuille, vaivatuille, ajallisessa hädässä oleville: muista, että Jeesus on mies ja Jumala, sekä ajallisen että ijankaikkisen Herra!

      " on kuitenkin tarpeellinen meidän sitä jokapäivä kertoa ja opetella, että se kappale tulis vakaaksi Kristikunnassa, ja me alkaisimme todella ja vakaasti uskomaan,

      että meillä tässä Vapahtajassa Kristuksessa on senkaltainen Herra, jolta meillä on sekä tämä ruumiillinen elämä, että siinä sivussa lunastus, apu ja pelastus kaikesta hädästä, niin ajallisesti kuin ijankaikkisesti, vieläpä kaikkea kiusausta vastaan."

    • .ePaimen

      Ei Luther laulamasta kieltänyt, kuten nämä väärät paimenet Kiirunan Betlehemissä.

      Hän kehoitti Paavalin tavoin ylistämään Jumalaa psalmein, virsin ja hengellisin lauluin ja sävelsi ja sanoitti itse monta virttä opetukseksi, rakennukseksi ja rohkaisuksi Kristuksen omille.

      Varsinainen musiikkimies tämä Luther.

      Kristuksen olemuksesta, että on täysi ihminen ja täysi Jumala yhtä aikaa, on Lutherin upea opetusvirsi kristinuskon perustavista asioista

      Oi iloitkaa te kristityt!

      • .ePaimen

        1.
        Oi iloitkaa, te kristityt,
        veisatkaa hartain mielin
        kiitosta Jumalalle nyt
        niin sydämin kuin kielin
        suuresta rakkaudesta,
        kun antanut hän armonsa
        on meille Kristuksessa.

        2.
        Voi, kuinka lujaan minua
        sai pitää kahleissansa
        tuo vihollinen, saatana,
        ja käyttää orjanansa!
        Näin syntiin yhä syvemmin
        ja omantunnon kipuihin
        ja ahdistukseen vaivuin.

        3.
        Kun omin neuvoin vapaaksi
        en päässyt synneistäni
        ja turvaa hyvät tekoni
        ei tuoneet hädässäni,
        niin kaiken toivon kadotin,
        näin kuoleman ja helvetin
        uhkaavan kauhuillansa.


      • .ePaimen
        .ePaimen kirjoitti:

        1.
        Oi iloitkaa, te kristityt,
        veisatkaa hartain mielin
        kiitosta Jumalalle nyt
        niin sydämin kuin kielin
        suuresta rakkaudesta,
        kun antanut hän armonsa
        on meille Kristuksessa.

        2.
        Voi, kuinka lujaan minua
        sai pitää kahleissansa
        tuo vihollinen, saatana,
        ja käyttää orjanansa!
        Näin syntiin yhä syvemmin
        ja omantunnon kipuihin
        ja ahdistukseen vaivuin.

        3.
        Kun omin neuvoin vapaaksi
        en päässyt synneistäni
        ja turvaa hyvät tekoni
        ei tuoneet hädässäni,
        niin kaiken toivon kadotin,
        näin kuoleman ja helvetin
        uhkaavan kauhuillansa.

        4.
        Vaan iankaikkisuudessa
        mua sääli Isä taivaan,
        hän muisti laupeuttansa
        ja katsoi alas vaivaan.
        Hän katsoi minun puoleeni
        ja kurjaa auttoi, armahti,
        hän uhrin kalliin antoi.

        5.
        "Käy viipymättä auttamaan",
        hän lausui Pojallensa,
        "tuon kurjan luokse maailmaan
        käy pelastajaksensa.
        Hän kuolee, hukkuu synneissään,
        vaan lähde sinä kärsimään
        nyt hänen kuolemansa."

        6.
        Ja Poika kuuli Isäänsä
        ja jätti kirkkaan taivaan.
        Niin syntyi tänne neitseestä
        hän veljekseni vaivaan,
        näin herruutensa salaten
        hän otti muodon ihmisen,
        hän vangitsijan voitti.


      • .ePaimen
        .ePaimen kirjoitti:

        4.
        Vaan iankaikkisuudessa
        mua sääli Isä taivaan,
        hän muisti laupeuttansa
        ja katsoi alas vaivaan.
        Hän katsoi minun puoleeni
        ja kurjaa auttoi, armahti,
        hän uhrin kalliin antoi.

        5.
        "Käy viipymättä auttamaan",
        hän lausui Pojallensa,
        "tuon kurjan luokse maailmaan
        käy pelastajaksensa.
        Hän kuolee, hukkuu synneissään,
        vaan lähde sinä kärsimään
        nyt hänen kuolemansa."

        6.
        Ja Poika kuuli Isäänsä
        ja jätti kirkkaan taivaan.
        Niin syntyi tänne neitseestä
        hän veljekseni vaivaan,
        näin herruutensa salaten
        hän otti muodon ihmisen,
        hän vangitsijan voitti.

        7.
        Hän lausui: "Luota voimaani,
        kun sodin puolestasi
        ja hyväksesi kaikkeni
        tein Vapahtajanasi.
        Näin ostin sinut kalliisti
        ja aina kuljen kanssasi,
        ei erottaa voi meitä.

        8.
        Nyt vuodatettu vereni
        tuo rauhan, turvan tuottaa.
        Kun kaiken kärsin tähtesi,
        saat lunastukseen luottaa.
        Kun voitin synnin, kuoleman
        ja armon aarteet lahjoitan,
        niin tulet autuaaksi.

        9.
        Ja Isän luona taivaassa
        nyt olen puoltajasi
        ja rukouksin sinua
        myös muistan murheissasi.
        Kun Pyhä Henki opettaa
        ja sanaa aina kirkastaa,
        hän johtaa totuuteeni.


      • .ePaimen
        .ePaimen kirjoitti:

        7.
        Hän lausui: "Luota voimaani,
        kun sodin puolestasi
        ja hyväksesi kaikkeni
        tein Vapahtajanasi.
        Näin ostin sinut kalliisti
        ja aina kuljen kanssasi,
        ei erottaa voi meitä.

        8.
        Nyt vuodatettu vereni
        tuo rauhan, turvan tuottaa.
        Kun kaiken kärsin tähtesi,
        saat lunastukseen luottaa.
        Kun voitin synnin, kuoleman
        ja armon aarteet lahjoitan,
        niin tulet autuaaksi.

        9.
        Ja Isän luona taivaassa
        nyt olen puoltajasi
        ja rukouksin sinua
        myös muistan murheissasi.
        Kun Pyhä Henki opettaa
        ja sanaa aina kirkastaa,
        hän johtaa totuuteeni.

        10.
        Tuo tekoni ja sanani
        nyt julki rohkeasti,
        näin kasvaa valtakuntani,
        se kestää ikuisesti.
        Vaan karta ihmisoppeja,
        ne vievät aarteen sinulta,
        vain sanassani pysy."

        11.
        Siis kiitän Isää armosta,
        kun Poikansa hän antoi,
        ja kiitän aina Jeesusta,
        kun syntini hän kantoi.
        Hän minut kuolon kidasta
        ja pahan hengen pauloista
        näin auttoi tielle taivaan.


      • .ePaimen
        .ePaimen kirjoitti:

        10.
        Tuo tekoni ja sanani
        nyt julki rohkeasti,
        näin kasvaa valtakuntani,
        se kestää ikuisesti.
        Vaan karta ihmisoppeja,
        ne vievät aarteen sinulta,
        vain sanassani pysy."

        11.
        Siis kiitän Isää armosta,
        kun Poikansa hän antoi,
        ja kiitän aina Jeesusta,
        kun syntini hän kantoi.
        Hän minut kuolon kidasta
        ja pahan hengen pauloista
        näin auttoi tielle taivaan.

        Virsi 261

        Martti Luther 1523.
        Ruots. Olavus Petri 1536.
        Suom. Jaakko Finno virsikirjaan 1583.
        Uud. Knut Legat Lindström ja Elias Lönnrot 1867,
        komitea 1937.


    • .ePaimen

      Oi jospa tämä Helsingin rukouhuoneessa veisattaisiin oikein sydämestä, ja saarnaajat paukuttaisivat pöntöstä suurella äänellä ja rinnan kuminalla

      Hän lausui: "Luota voimaani,
      kun sodin puolestasi
      ja hyväksesi kaikkeni
      tein Vapahtajanasi.
      Näin ostin sinut kalliisti
      ja aina kuljen kanssasi,
      ei erottaa voi meitä."

      ja sitten ääni vakavaksi muuttuen seuraväkeä varoittaen

      Tuo tekoni ja sanani
      nyt julki rohkeasti,
      näin kasvaa valtakuntani,
      se kestää ikuisesti.
      Vaan karta ihmisoppeja,
      ne vievät aarteen sinulta,
      vain sanassani pysy."


      ----
      jos lehmät lentäisivät...

      • muuttis

        Kiitos ePaimen, tuon virren sanat tulivat juuri tänään tarpeeseen.


      • Maahiset koolla
        muuttis kirjoitti:

        Kiitos ePaimen, tuon virren sanat tulivat juuri tänään tarpeeseen.

        Täällä vallitsee eriseuran henki, sekä omanviisauden pimeähenki.


      • eetu-setä
        Maahiset koolla kirjoitti:

        Täällä vallitsee eriseuran henki, sekä omanviisauden pimeähenki.

        Rakas ystävä, tule pois sieltä, meillä täällä on vapauden henki, rauha ja rakkaus. Joskus keskustelun laineet käyvät kovina, mutta uskomme edelleen, että Jeesus tyynnyttää myrskyn ja pääsemme rantaan kaikin, vajavaiset ja erimielisetkin välillä, samassa purressa.


      • kuutamolla kaukana
        eetu-setä kirjoitti:

        Rakas ystävä, tule pois sieltä, meillä täällä on vapauden henki, rauha ja rakkaus. Joskus keskustelun laineet käyvät kovina, mutta uskomme edelleen, että Jeesus tyynnyttää myrskyn ja pääsemme rantaan kaikin, vajavaiset ja erimielisetkin välillä, samassa purressa.

        Niin koska minut on kastettu. Tyyli kukoistaa täällä ilolla syntiä tekevät ei tällöin mitään vapahtajaa tarvi ku ei oo syntiä mikään
        ellette käänny ja tule kuin LAPSET ette suinkaan jne pitää paikkansa vielä


      • .ePaimen
        muuttis kirjoitti:

        Kiitos ePaimen, tuon virren sanat tulivat juuri tänään tarpeeseen.

        Kiitos Herralle tuosta suloisesta virrestä, jonka Pyhä Henki on vaikuttanut! Siksi se toimii yhä tänään rohkaisten katsomaan Kristukseen.
        Olaus Petri oli Ruotsi-Suomen uskonpuhdistaja, virren ruotsi taja.


      • teu,
        .ePaimen kirjoitti:

        Kiitos Herralle tuosta suloisesta virrestä, jonka Pyhä Henki on vaikuttanut! Siksi se toimii yhä tänään rohkaisten katsomaan Kristukseen.
        Olaus Petri oli Ruotsi-Suomen uskonpuhdistaja, virren ruotsi taja.

        Ai niin Olaus Petri , miksi hän oli Ruotsi-suomen uskonpuhdista .

        Kuka oli Mical Agricola . saan kai kysyä.


      • .ePaimen
        teu, kirjoitti:

        Ai niin Olaus Petri , miksi hän oli Ruotsi-suomen uskonpuhdista .

        Kuka oli Mical Agricola . saan kai kysyä.

        Hei teu
        Kustaa Vaasan aikaan Suomi oli Ruotsin alusmaa, ja siitä suomalaiset käyttävät nimeä Ruotsi-Suomi

        Mikael Agricola on suomenkielen isä, aapiskirjan kirjoittaja ja Uuden testamentin kääntäjä, mutta ei häntä tietääkseni kutsuta Suomen uskonpuhdistajaksi

        Kustaa kuningas se meidät kristityt paavin vallasta Vaasa suvun valtaan siirsi.

        olemme luterilaisia, koska Ruotsin kuningas niin halusi.

        vai olenko väärässä?


    • Ulkopm

      En ymmärrä ollenkaan, miksi ihmisiä pitää laittaa suuruusjärjestykseen. Etsin Raamatusta tähän sopivaa kohtaa ja mielestäni Matt. 20:25-28 sopii tähän:
      25 Mutta Jeesus kutsui heidät luokseen ja sanoi: "Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla.
      26 Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija,
      27 ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja.
      28 Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta."

      • .ePaimen

        Mistä mittarista on kysymys puhuttaessa suuruusjärjestyksestä

        Martti Luther on vaikuttanut Kristuksen kirkossa atomipommin tavoin, Lars Levi Laestadius kuten tuhannen TNT kilon lentopommi.

        Eivät ole räjähdysten jäljet ollenkaan samaa luokkaa vaikka tuhoisia molemmat vihollisen bunkkereille.

        Kumpikaan näistä heroista ei etsinyt itselleen kunniaa ihmisten silmissä, suuruuden heille Taivasten valtakunnassa antoi heidän Herransa.


        Käytännön kysymys avauksessa on, kenen saarnoja esikoislestadiolaisten seuroissa tulisi lukea.

        Norjalaisten esimerkin mukaan tulisi lukea - ainakin joskus - pommimies Lutherin postillaa ilotulitusrakettimies Laestadiuksen sijasta.

        Nyt luetaan vain Laestadiusta ja Lapin vanhimmat varoittelevat Lutherista.

        hyvästä syystä niin tekevät.


      • Ulkopm
        .ePaimen kirjoitti:

        Mistä mittarista on kysymys puhuttaessa suuruusjärjestyksestä

        Martti Luther on vaikuttanut Kristuksen kirkossa atomipommin tavoin, Lars Levi Laestadius kuten tuhannen TNT kilon lentopommi.

        Eivät ole räjähdysten jäljet ollenkaan samaa luokkaa vaikka tuhoisia molemmat vihollisen bunkkereille.

        Kumpikaan näistä heroista ei etsinyt itselleen kunniaa ihmisten silmissä, suuruuden heille Taivasten valtakunnassa antoi heidän Herransa.


        Käytännön kysymys avauksessa on, kenen saarnoja esikoislestadiolaisten seuroissa tulisi lukea.

        Norjalaisten esimerkin mukaan tulisi lukea - ainakin joskus - pommimies Lutherin postillaa ilotulitusrakettimies Laestadiuksen sijasta.

        Nyt luetaan vain Laestadiusta ja Lapin vanhimmat varoittelevat Lutherista.

        hyvästä syystä niin tekevät.

        .ePaimen kirjoitti:
        "Käytännön kysymys avauksessa on, kenen saarnoja esikoislestadiolaisten seuroissa tulisi lukea.

        Norjalaisten esimerkin mukaan tulisi lukea - ainakin joskus - pommimies Lutherin postillaa ilotulitusrakettimies Laestadiuksen sijasta.

        Nyt luetaan vain Laestadiusta ja Lapin vanhimmat varoittelevat Lutherista."

        Kiitos selvennyksesta! Voi olla mielenkiintoista lukea vanhoja ennen uskoneiden kirjoituksia, mutta kyllä mielestäni olennaisinta on lukea seuroissa Raamattua. En ole koskaan käynyt EL-seuroissa, joten minulle nuo Lestadiuksen saarnat eivät ole niin tuttuja. Vl-seuroissa luetaan vain Raamattua ja saarnaajat selittävät sitä saamansa ymmärryksen mukaan. Osa saarnaajista tosin puhuu paljon kaikkea muuta kuin itse tekstin selittämistä. Minusta on harmi, kun Raamatun sanaa turmellaan ja aletaan sotkea sinne ihmisoppeja ja keksimään syntejä.


      • teu,
        Ulkopm kirjoitti:

        .ePaimen kirjoitti:
        "Käytännön kysymys avauksessa on, kenen saarnoja esikoislestadiolaisten seuroissa tulisi lukea.

        Norjalaisten esimerkin mukaan tulisi lukea - ainakin joskus - pommimies Lutherin postillaa ilotulitusrakettimies Laestadiuksen sijasta.

        Nyt luetaan vain Laestadiusta ja Lapin vanhimmat varoittelevat Lutherista."

        Kiitos selvennyksesta! Voi olla mielenkiintoista lukea vanhoja ennen uskoneiden kirjoituksia, mutta kyllä mielestäni olennaisinta on lukea seuroissa Raamattua. En ole koskaan käynyt EL-seuroissa, joten minulle nuo Lestadiuksen saarnat eivät ole niin tuttuja. Vl-seuroissa luetaan vain Raamattua ja saarnaajat selittävät sitä saamansa ymmärryksen mukaan. Osa saarnaajista tosin puhuu paljon kaikkea muuta kuin itse tekstin selittämistä. Minusta on harmi, kun Raamatun sanaa turmellaan ja aletaan sotkea sinne ihmisoppeja ja keksimään syntejä.

        "Ulkopm"

        Kyllä niin e Paimen ei tarkoittanut kai sitä .?

        Mitä Vihneen kanssa heitimme hetulaa, tutkitko lainkaan ,
        teutaa , kun ehdit ,ok,. mutta ota varovasti..


    • *sisar*

      Shalom...

      Siunausta päivään kaikille...

      Katse kohdistettuna Jeesukseen Kristukseen Ylimmäiseen Pappiimme, Ainoaan Totuuteemme, Hän on Sana, elävä ja voimallinen.
      Kristus meissä kirkkauden toivo.

      Tule Herra Jeesus!

      • TEU,

        *sisar*

        Siunausta sinnekkin iltaasi

        Katse on se väline ,kun näkevä näkee toisen ihmisen silmät , ne on kuin
        sielun peilit ,,Jeesuksen Kristruksen Ylipappeus on varma ,, ja ainoana
        totuutemme , Hän on Jumalan sana ,ELÄVÄ JA VOIMALLINEN .
        KRISTUS meissä ,KIRKKAUDEN TOIVO.

        sE ON SE SAMA KIRKKASUS ,JOKA PYSÄYTTI ,PAAVALIN , VÄHÄÄ
        ENNEN DAMASKUKSEN PORTTEJA . JA ANTOI sAULILLE UUDEN TULEVAISUUDEN ,

        MEILLÄKIN ON MAHDOLLISUUS TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ TEHDÄ PARANNUSTA
        SILLOIN VOIMME ,TILATA TULE HERRA JEESUS !.

        HYVÄÄ PÄIVÄN JATKOA


    • mehmet 37

      Siis suurempi?

      Paljonko painoi LLL ja paljonko Luther?

      Luettaisko mielummin Raamattua ja Lutheriä, kyllä kiitos !

    • Ajattelen seuraavasti : Jos rovastin kirjoittamat saarnat (huom! ei aina pitämät)
      jätettäisi vähän vähemmälle (uskon , että tämä olisi hänenkin ajatus ) ja puhuvaiset veljet edes joskus vaivautuisivat kirjoittamaan Pyhän Hengen Rukouksessa saarnan valmiiksi niin tulisi vähemmän sitä....
      Ymmärtää ken ymmärtää mutta niinhän rovastikin teki kuten itse tohtorikin.
      Oman vapaan puheenvuoron voisi käyttää veli sen jälkeen jos tuntee Hengen pistoksen sydämmessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4262
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2455
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2416
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      101
      2177
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1927
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1915
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1578
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1570
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      77
      1356
    Aihe