Mistä se rasismi oikein tulee?

Mover

Ihminen on lukenut tätä palstaa vuosikausia. Varmaan myös niin lukitun aloituksen kuin seurannut koko laajuudessaan täällä kommentointia.

Sitten hän sanoo, että on tehnyt asiallisen aloituksen jossa kirjoittaa että "kaikki inhoavat xxx-kansanryhmää" - ja ihmettelee, miksi aloitus on poistettu?

Mitä on tämä ilmiö, joka sumentaa mielen, blokkaa kaiken tiedon ja hävittää ymmärryksen?

Minulla on kuitenkin ollut käsity, että ihminen, joka on kirjoitustaitoinen, kykenisi käsittämään tilanteen, jossa tulee tuomittua ihmiset katteettomasti - mistä tämän palstan teemassa, n-i-m-e-n-o-m-a-a-n, on kysymys?

Auttakaa?

89

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • browser

      Sinusta kai se tulee.

      Mitäpä jos ihminen ihan todella uskoo, että kaikki vihaavat viitteitä? Mitä sensuuri auttaa tähän vaivaan / tietoon?

      • Jospa kerrankin näkisit tässä maailmassa pahan jossakin muualla kuin minun persoonassani - kiitos sinäns'ä vain huomiosta.

        M-i-n-ä- -p-u-h-u-n- -n-y-t- -t-u-o-s-t-a- -i-h-m-i-s-i-s-e-s-t-ä- -j-a- -m-i-n-ä- -p-u-h-u-n- -r-a-s-i-s-t-i-s-u-u-d-e-s-t-a- - se on tämän palstan juttu.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Jospa kerrankin näkisit tässä maailmassa pahan jossakin muualla kuin minun persoonassani - kiitos sinäns'ä vain huomiosta.

        M-i-n-ä- -p-u-h-u-n- -n-y-t- -t-u-o-s-t-a- -i-h-m-i-s-i-s-e-s-t-ä- -j-a- -m-i-n-ä- -p-u-h-u-n- -r-a-s-i-s-t-i-s-u-u-d-e-s-t-a- - se on tämän palstan juttu.

        Miksi et keskustele, vaan jupiset omiasi?

        Mitäpä jos ihminen ihan todella uskoo, että kaikki vihaavat viitteitä? Mitä sensuuri auttaa tähän vaivaan / tietoon?


      • browser kirjoitti:

        Miksi et keskustele, vaan jupiset omiasi?

        Mitäpä jos ihminen ihan todella uskoo, että kaikki vihaavat viitteitä? Mitä sensuuri auttaa tähän vaivaan / tietoon?

        "Mitäpä jos ihminen ihan todella uskoo, että kaikki vihaavat viitteitä?"

        Kuinka se on mahdollista, jos on seurannut esim. tätä palstaa vuosia?


      • browser
        Mover kirjoitti:

        "Mitäpä jos ihminen ihan todella uskoo, että kaikki vihaavat viitteitä?"

        Kuinka se on mahdollista, jos on seurannut esim. tätä palstaa vuosia?

        Mitäpä jos ihminen ihan todella uskoo, että (kaikki - mover & co.) vihaavat viitteitä? Mitä sensuuri auttaa tähän vaivaan / tietoon?

        Kun nyt kerran olet todennut, että somaleille huudellaan aina ja kaikkialla, niin kannattiko tällainen tulehtunut tilanne mennä luomaan, jossa on näin paljon ihmisryhmien välistä vihaa?


      • browser kirjoitti:

        Mitäpä jos ihminen ihan todella uskoo, että (kaikki - mover & co.) vihaavat viitteitä? Mitä sensuuri auttaa tähän vaivaan / tietoon?

        Kun nyt kerran olet todennut, että somaleille huudellaan aina ja kaikkialla, niin kannattiko tällainen tulehtunut tilanne mennä luomaan, jossa on näin paljon ihmisryhmien välistä vihaa?

        Ei varmaan mitään. Mutta sen perusteella "sensuuriin relvanssia tuskin kannattaa tarkastella"?

        "Kun nyt kerran olet todennut, että somaleille huudellaan aina ja kaikkialla, niin kannattiko tällainen tulehtunut tilanne mennä luomaan, jossa on näin paljon ihmisryhmien välistä vihaa?"

        Mikä on tämän palstan tehtävä asian suhteen?


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Ei varmaan mitään. Mutta sen perusteella "sensuuriin relvanssia tuskin kannattaa tarkastella"?

        "Kun nyt kerran olet todennut, että somaleille huudellaan aina ja kaikkialla, niin kannattiko tällainen tulehtunut tilanne mennä luomaan, jossa on näin paljon ihmisryhmien välistä vihaa?"

        Mikä on tämän palstan tehtävä asian suhteen?

        Kyllä minusta nimenomaan kannattaa. Ei ajatuksia voi pysäyttää sensuurilla. Tai no, Venäjää katsoen, jossain määrin voi. Mutta ei saisi demokratiassa, eikä pitäisi voida.


      • browser kirjoitti:

        Kyllä minusta nimenomaan kannattaa. Ei ajatuksia voi pysäyttää sensuurilla. Tai no, Venäjää katsoen, jossain määrin voi. Mutta ei saisi demokratiassa, eikä pitäisi voida.

        Ehkä ei.

        Mutta vastaatko kysymykseen.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Ehkä ei.

        Mutta vastaatko kysymykseen.

        Sinun käsityksesi mukaan varmaan rasismin vähentäminen. Tulokset ovat tosin vaatimattomia.


    • Don Quijote

      Taistelet tuulimyllyjä vastaan ja kuvittelet, että ihmiset voidaan muuttaa enkeleiksi.

      Suomalaisten rasismi on aika lastenleikkiä muuhun maailmaan verrattuna. Olemme varautuneita, sulkeutuneita ja podemme jonkinlaista alemmuuskompleksia suomalaisuudestamme. Ainoastaan kännissä olemme vapautuneempia. Pukeudumme mieluusti mustaan tai harmaaseen.

      Onhan toki kehitystä tapahtunut viime vuosikymmenten aikana, mutta kyllä nää jutut aika sitkeesti elää meissä yhä edelleenkin.

      Myrsky vesilasissa.

      • Älä laita päähäni ajatuksia, joita siellä ei ole, ok?

        Ei minulla ole täällä tavoitteita. Keskustelu, minulle, on itse tarkoitus.

        On typerää että valkoihoinen kantis määrittää paikallisen rasismi-valuutan arvon - varsinkin kun se hänen omassa yhteiskunnassa on aivan yksiselitteisesti tuomittu niin lainsäädännössä kuin sen ulkopuolella.

        Pitää paikkansa, mitä sanot meistä suomalaisista. Minun käsitykseni tuosta alkoholin "vapauttavasta vaikutuksesta" on se, että juuri silloin ollaan rasistisia. Olen itse nähnyt ainakin puolisentusinaa ilmiselvää tapausta, joissa käyttäydytään rasistisesti. Yksi rasismin tuottajista oli nähdäkseni aivan selvinpäin.

        Sanot, että muutosta on tapahtunut parempaan suuntaan. Saattaa olla, että paikkakunnilla, joissa ollaan maahanmuuttajien kanssa paljon tekemisissä, he ovat työkavereita ym. se pitää paikkansa. Toisaalta, esimerkiksi "ison jytkyn jälkeen" keskustelu ei suinkaan kaikilta osin saavuttanut uusia "syvyyksiä" joissa monet näkökulmat olisivat rikastuttaneet ja lähentäneet meitä todellisuuteen - vaan idioottimaisuuksia "uskallettiin" laukoa enenevästi. Kommentteja joista ei ole hyötyä kenellekään.

        Osaltaan edellinen on mielestäni myös kukkisten vika, jotka eivät kykene astumaan esiin omista poteroistaan.




        Oli rasismi sinun mielestäsi leikkiä tai urheilua, se on yksinkertaisesti on yksi syrjinnän muoto, joka on ihan yhtä raukkista kuin mikä muu syrjintä tahansa.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Älä laita päähäni ajatuksia, joita siellä ei ole, ok?

        Ei minulla ole täällä tavoitteita. Keskustelu, minulle, on itse tarkoitus.

        On typerää että valkoihoinen kantis määrittää paikallisen rasismi-valuutan arvon - varsinkin kun se hänen omassa yhteiskunnassa on aivan yksiselitteisesti tuomittu niin lainsäädännössä kuin sen ulkopuolella.

        Pitää paikkansa, mitä sanot meistä suomalaisista. Minun käsitykseni tuosta alkoholin "vapauttavasta vaikutuksesta" on se, että juuri silloin ollaan rasistisia. Olen itse nähnyt ainakin puolisentusinaa ilmiselvää tapausta, joissa käyttäydytään rasistisesti. Yksi rasismin tuottajista oli nähdäkseni aivan selvinpäin.

        Sanot, että muutosta on tapahtunut parempaan suuntaan. Saattaa olla, että paikkakunnilla, joissa ollaan maahanmuuttajien kanssa paljon tekemisissä, he ovat työkavereita ym. se pitää paikkansa. Toisaalta, esimerkiksi "ison jytkyn jälkeen" keskustelu ei suinkaan kaikilta osin saavuttanut uusia "syvyyksiä" joissa monet näkökulmat olisivat rikastuttaneet ja lähentäneet meitä todellisuuteen - vaan idioottimaisuuksia "uskallettiin" laukoa enenevästi. Kommentteja joista ei ole hyötyä kenellekään.

        Osaltaan edellinen on mielestäni myös kukkisten vika, jotka eivät kykene astumaan esiin omista poteroistaan.




        Oli rasismi sinun mielestäsi leikkiä tai urheilua, se on yksinkertaisesti on yksi syrjinnän muoto, joka on ihan yhtä raukkista kuin mikä muu syrjintä tahansa.

        Taas vino liuta perustelemattomia totuuksia.
        Linkit esiin tai poistan viestisi.


      • Cervantes
        Mover kirjoitti:

        Älä laita päähäni ajatuksia, joita siellä ei ole, ok?

        Ei minulla ole täällä tavoitteita. Keskustelu, minulle, on itse tarkoitus.

        On typerää että valkoihoinen kantis määrittää paikallisen rasismi-valuutan arvon - varsinkin kun se hänen omassa yhteiskunnassa on aivan yksiselitteisesti tuomittu niin lainsäädännössä kuin sen ulkopuolella.

        Pitää paikkansa, mitä sanot meistä suomalaisista. Minun käsitykseni tuosta alkoholin "vapauttavasta vaikutuksesta" on se, että juuri silloin ollaan rasistisia. Olen itse nähnyt ainakin puolisentusinaa ilmiselvää tapausta, joissa käyttäydytään rasistisesti. Yksi rasismin tuottajista oli nähdäkseni aivan selvinpäin.

        Sanot, että muutosta on tapahtunut parempaan suuntaan. Saattaa olla, että paikkakunnilla, joissa ollaan maahanmuuttajien kanssa paljon tekemisissä, he ovat työkavereita ym. se pitää paikkansa. Toisaalta, esimerkiksi "ison jytkyn jälkeen" keskustelu ei suinkaan kaikilta osin saavuttanut uusia "syvyyksiä" joissa monet näkökulmat olisivat rikastuttaneet ja lähentäneet meitä todellisuuteen - vaan idioottimaisuuksia "uskallettiin" laukoa enenevästi. Kommentteja joista ei ole hyötyä kenellekään.

        Osaltaan edellinen on mielestäni myös kukkisten vika, jotka eivät kykene astumaan esiin omista poteroistaan.




        Oli rasismi sinun mielestäsi leikkiä tai urheilua, se on yksinkertaisesti on yksi syrjinnän muoto, joka on ihan yhtä raukkista kuin mikä muu syrjintä tahansa.

        Olet sä joskus kehunut käännyttäneesi täällä rasisteja rakkauteen. Ja näkeehän sen, että otat asian kovin henkilökohtaisesti, koska kaverisi ovat kokeneet niin kauheesti rasismia.

        Tietenkin maailmaa saa yrittää parantaa ja ehkä näin nettiaikakautena se voi jopa onnistua ihan tavalliseltakin kaduntallaajalta. Enää ei asiat pysy salassa yhtä hyvin kuin ennen tätä nettiä.

        Jonkin verran olen mustien maahanmuuttajienkin kanssa yhdessä kuljeskellut tuolla Stadin ytimessä ja en ole huomannut juuri kenenkään kiinnittävän meihin huomiota. Joku mamu on saattanut tuijottaa, kun olen tumman naisen kanssa ollut matkalla julkisissa ihan työasioissa. Olen myös ollut töissä eräällä Itä-Helsingin hyvin monikulttuurisella alueella ja siinäkin työssä olin hyvin paljon tekemisissä mamujen kanssa. Enkä ole edes lasten parissa tehnyt mitään havaintoa siitä ja täytyy sanoa, että en törmännyt selkeään rasismiin oikeastaan kertaakaan. Ja kyseessä oli vielä lapset, jotka kyllä huutelevat toisilleen vaikka mitä. Minua kyllä yritettiin jonkun kerran provosoida sanomaan jotain "rasistista", mutta en tietenkään mennyt ansaan.

        Näin siis "suuressa ja mahtavassa" Helsingissä.

        Humalaisten huutelusta ja sekoilusta en jaksa edes kirjoitella. Itse en juuri liiku öisin kaupungilla, koska etoo katsoa sitä idiotismia.


      • Cervantes kirjoitti:

        Olet sä joskus kehunut käännyttäneesi täällä rasisteja rakkauteen. Ja näkeehän sen, että otat asian kovin henkilökohtaisesti, koska kaverisi ovat kokeneet niin kauheesti rasismia.

        Tietenkin maailmaa saa yrittää parantaa ja ehkä näin nettiaikakautena se voi jopa onnistua ihan tavalliseltakin kaduntallaajalta. Enää ei asiat pysy salassa yhtä hyvin kuin ennen tätä nettiä.

        Jonkin verran olen mustien maahanmuuttajienkin kanssa yhdessä kuljeskellut tuolla Stadin ytimessä ja en ole huomannut juuri kenenkään kiinnittävän meihin huomiota. Joku mamu on saattanut tuijottaa, kun olen tumman naisen kanssa ollut matkalla julkisissa ihan työasioissa. Olen myös ollut töissä eräällä Itä-Helsingin hyvin monikulttuurisella alueella ja siinäkin työssä olin hyvin paljon tekemisissä mamujen kanssa. Enkä ole edes lasten parissa tehnyt mitään havaintoa siitä ja täytyy sanoa, että en törmännyt selkeään rasismiin oikeastaan kertaakaan. Ja kyseessä oli vielä lapset, jotka kyllä huutelevat toisilleen vaikka mitä. Minua kyllä yritettiin jonkun kerran provosoida sanomaan jotain "rasistista", mutta en tietenkään mennyt ansaan.

        Näin siis "suuressa ja mahtavassa" Helsingissä.

        Humalaisten huutelusta ja sekoilusta en jaksa edes kirjoitella. Itse en juuri liiku öisin kaupungilla, koska etoo katsoa sitä idiotismia.

        "Olet sä joskus kehunut käännyttäneesi täällä rasisteja rakkauteen. Ja näkeehän sen, että otat asian kovin henkilökohtaisesti, koska kaverisi ovat kokeneet niin kauheesti rasismia."

        Olen - ja toki kaiken taustalla on laumaeläimen halu vaikuttaa.

        Mutta.

        Itsekkyydestäni kertoo se, että jos tosissani haluaisin erityisesti nimenomaan "efektiä" eli vaikutusta omalle antirasismipanokselleni, todennäköisesti tekisin jotain j'ärjestötyötä tai järkkäisin häppeningiä tms.

        Tää on vaan jostain syystä tenhoavaa - vaikka ihan oikeita tilaisuuksia kehittää argumentoiden omaa ja toisten ajatusmaailmaa on aika vähän.

        "Tietenkin maailmaa saa yrittää parantaa ja ehkä näin nettiaikakautena se voi jopa onnistua ihan tavalliseltakin kaduntallaajalta. Enää ei asiat pysy salassa yhtä hyvin kuin ennen tätä nettiä."


        Kyllä - ja hyvä niin. Meillä täällä se ei ole iso tekijä - mutta monessa epädemokraattisemmassa maassa netti on oikeasti elämänlanka.

        "Enkä ole edes lasten parissa tehnyt mitään havaintoa siitä ja täytyy sanoa, että en törmännyt selkeään rasismiin oikeastaan kertaakaan."

        Jotenkin hassua aina lukea kun valkoinen kirjoittaa vähistä rasismikokemuksistaan - vaikka toki kerrot olleesi heidän kanssaan tekemisissä.

        Oletko koskaan ollut somalin kanssa ravintolassa?

        Minä olen ollut, ainakin kaksi tai kolme kertaa. Ja joka kerta olemme saaneet seuraa, Ei mukavaa sellaista. Yksi juttu oli lounasaikaan.

        Ja justiin noi somalit saa sitä kyllä ihan säännöllisesti. Katso tätä palstaakin. Nää ei ole ainoita, jotka "huutelee".


      • Cervantes
        Mover kirjoitti:

        "Olet sä joskus kehunut käännyttäneesi täällä rasisteja rakkauteen. Ja näkeehän sen, että otat asian kovin henkilökohtaisesti, koska kaverisi ovat kokeneet niin kauheesti rasismia."

        Olen - ja toki kaiken taustalla on laumaeläimen halu vaikuttaa.

        Mutta.

        Itsekkyydestäni kertoo se, että jos tosissani haluaisin erityisesti nimenomaan "efektiä" eli vaikutusta omalle antirasismipanokselleni, todennäköisesti tekisin jotain j'ärjestötyötä tai järkkäisin häppeningiä tms.

        Tää on vaan jostain syystä tenhoavaa - vaikka ihan oikeita tilaisuuksia kehittää argumentoiden omaa ja toisten ajatusmaailmaa on aika vähän.

        "Tietenkin maailmaa saa yrittää parantaa ja ehkä näin nettiaikakautena se voi jopa onnistua ihan tavalliseltakin kaduntallaajalta. Enää ei asiat pysy salassa yhtä hyvin kuin ennen tätä nettiä."


        Kyllä - ja hyvä niin. Meillä täällä se ei ole iso tekijä - mutta monessa epädemokraattisemmassa maassa netti on oikeasti elämänlanka.

        "Enkä ole edes lasten parissa tehnyt mitään havaintoa siitä ja täytyy sanoa, että en törmännyt selkeään rasismiin oikeastaan kertaakaan."

        Jotenkin hassua aina lukea kun valkoinen kirjoittaa vähistä rasismikokemuksistaan - vaikka toki kerrot olleesi heidän kanssaan tekemisissä.

        Oletko koskaan ollut somalin kanssa ravintolassa?

        Minä olen ollut, ainakin kaksi tai kolme kertaa. Ja joka kerta olemme saaneet seuraa, Ei mukavaa sellaista. Yksi juttu oli lounasaikaan.

        Ja justiin noi somalit saa sitä kyllä ihan säännöllisesti. Katso tätä palstaakin. Nää ei ole ainoita, jotka "huutelee".

        Olen kyllä itsekin siinä määrin "rasisti", että tykkään siitä, että maassa ollaan maan tavalla. Kun vaikkapa matkustan ulkomaille, niin haluan nähdä sitä paikallista, satoja vuosia vanhaa kultturia, enkä mitään kansojen sekasotkua. Jos matkustaisin vaikka jenkkeihin, niin haluaisin mennä intiaanireservaatiin katsomaan Amerikan alkuperäisasukkaita. Paljon mielummin, kuin jotain New Yorkia tai Los Angelesia.

        Olen niin paljon ollut mamujen kanssa tekemisissä, niin töissä, kuin harrastuksissakin, että en oikeastaan ole koko juttua sen kummemmin miettinyt. Samanaisia ihmisiä he ovat kuin mekin. Muslimi ja kristitty voivat olla lähes kuin kaksi marjaa, samanlaista taivasta ja helvettiä täynnä! Sekin on tullut koettua.

        Ja olen muuten ollut ravintolassa somalimiehen kanssa, tosin vain lounasravintolassa työaikana. Ja asuu tuossa viereisessä asunnossakin somaliperhe. Oikeastaan he ovat olleet ihan ok naapureita. Eivät juopottele, eivätkä muutenkaan häiriköi, virolaiset taas tekee välillä sitä sitten heidänkin edestä.

        http://mikamaailmaaliikuttaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128908-european-social-survey-suomi-5-vahiten-rasistinen-maa

        Ja olen tosiaankin seuraillut aitiopaikalta sellastan 7-12 vuotiaiden lasten käyttäytymistä vuoden verran ja heidän välillään en havainnut selkeää rasismia. Nimittelyä joskus ilmeni, mutta sitä ilmeni ihan saman verran kuin kantistenkin välillä ja oikeastaan, kun asiaa mietin, vieläkin vähemmän. Teini-ikäisiä en ole päässyt seuraamaan ja olettaisin heidän keskuudessaan asian olevan hieman toisin. Kyllähän kaikki ne teinit tietää, vaikea ikä.

        Ja kuten aiemmin mainitsin, niin en viihdy paikoissa joissa kännätään ja örvelletään. Siellä on kantiksellakin aika iso todennäköisyys joutua kahnauksiin, Ja vähän mua on aina ihmettäny miten joku muslimi voi viihtyä sellaisessa paikassa missä kaikki juovat ja örveltävät. Tietenkin jos päiväsaikaan tullaan haastamaan riitaa ihan vain lounastaessa, niin sehän on jo tosi moukkamaista käytöstä. Sanot, että yhden kerran niin onkin käynyt. No, olisko se sitten se kuuluisa yksittäistapaus?

        Tietenkin on ihan älytöntä syyllistää somaleita siitä, mitä jotkut omat päättäjämme ovat päättäneet. Jotkut niistä päätöksistä ovat ylilyöntejä, mutta somaleiden kohdalla asia on melko monimutkainen, johtuen lähinnä siitä, että he ovat muslimeita ja uskonnot ovat aina aika arkaluontoinen asia siinä, miten niihin tulisi oikein suhtautua.


      • Cervantes kirjoitti:

        Olen kyllä itsekin siinä määrin "rasisti", että tykkään siitä, että maassa ollaan maan tavalla. Kun vaikkapa matkustan ulkomaille, niin haluan nähdä sitä paikallista, satoja vuosia vanhaa kultturia, enkä mitään kansojen sekasotkua. Jos matkustaisin vaikka jenkkeihin, niin haluaisin mennä intiaanireservaatiin katsomaan Amerikan alkuperäisasukkaita. Paljon mielummin, kuin jotain New Yorkia tai Los Angelesia.

        Olen niin paljon ollut mamujen kanssa tekemisissä, niin töissä, kuin harrastuksissakin, että en oikeastaan ole koko juttua sen kummemmin miettinyt. Samanaisia ihmisiä he ovat kuin mekin. Muslimi ja kristitty voivat olla lähes kuin kaksi marjaa, samanlaista taivasta ja helvettiä täynnä! Sekin on tullut koettua.

        Ja olen muuten ollut ravintolassa somalimiehen kanssa, tosin vain lounasravintolassa työaikana. Ja asuu tuossa viereisessä asunnossakin somaliperhe. Oikeastaan he ovat olleet ihan ok naapureita. Eivät juopottele, eivätkä muutenkaan häiriköi, virolaiset taas tekee välillä sitä sitten heidänkin edestä.

        http://mikamaailmaaliikuttaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128908-european-social-survey-suomi-5-vahiten-rasistinen-maa

        Ja olen tosiaankin seuraillut aitiopaikalta sellastan 7-12 vuotiaiden lasten käyttäytymistä vuoden verran ja heidän välillään en havainnut selkeää rasismia. Nimittelyä joskus ilmeni, mutta sitä ilmeni ihan saman verran kuin kantistenkin välillä ja oikeastaan, kun asiaa mietin, vieläkin vähemmän. Teini-ikäisiä en ole päässyt seuraamaan ja olettaisin heidän keskuudessaan asian olevan hieman toisin. Kyllähän kaikki ne teinit tietää, vaikea ikä.

        Ja kuten aiemmin mainitsin, niin en viihdy paikoissa joissa kännätään ja örvelletään. Siellä on kantiksellakin aika iso todennäköisyys joutua kahnauksiin, Ja vähän mua on aina ihmettäny miten joku muslimi voi viihtyä sellaisessa paikassa missä kaikki juovat ja örveltävät. Tietenkin jos päiväsaikaan tullaan haastamaan riitaa ihan vain lounastaessa, niin sehän on jo tosi moukkamaista käytöstä. Sanot, että yhden kerran niin onkin käynyt. No, olisko se sitten se kuuluisa yksittäistapaus?

        Tietenkin on ihan älytöntä syyllistää somaleita siitä, mitä jotkut omat päättäjämme ovat päättäneet. Jotkut niistä päätöksistä ovat ylilyöntejä, mutta somaleiden kohdalla asia on melko monimutkainen, johtuen lähinnä siitä, että he ovat muslimeita ja uskonnot ovat aina aika arkaluontoinen asia siinä, miten niihin tulisi oikein suhtautua.

        Olen kyllä itsekin siinä määrin "rasisti", että tykkään siitä, että maassa ollaan maan tavalla.

        "No, olisko se sitten se kuuluisa yksittäistapaus?"

        Minä olen muistaakseni, ko. somalin kanssa ollut, ainoastaan kerran lounasaikaan syömässä tavallisessa tikkurilalaisessa ravintolassa - ja tapahtui näin. Kysytkö sinä oikeastai minulta että olisiko tuo ollut yksittäistapaus - mitä ikinä se tarkoittaakin? Minulle se tarkoittaa, ihan rehellisesti, että noi somalit on jatkuvassa paineessa.

        Tämä kyseinen somali sanoi minulle, että ei niitä aina tule - mutta - koko ajan on uhkan tunne siitä, että niitä tulee.

        Hän ilman muuta kuuluu niihin, jotka osaavat rasismiin vastata rauhallisesti. Mutta kohdattu syrjintä on rasittavaa. Sen vuoksi hän ei isoihin asutustaajamiin mene ellei ole erityistä tarvetta.

        "Tietenkin on ihan älytöntä syyllistää somaleita siitä, mitä jotkut omat päättäjämme ovat päättäneet.---"

        "somaleiden kohdalla asia on melko monimutkainen, johtuen lähinnä siitä, että he ovat muslimeita ja uskonnot ovat aina aika arkaluontoinen asia siinä, miten niihin tulisi oikein suhtautua.---"

        Maahanmuuttopolitiikan näkökulmasta asiasta toki voidaan - ja pitääkin - asiasta keskustella. Mutta esim. somalien näkökulmasta, tämän palstan viitekehyksessä, asia ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin muidenkaan:

        Rasismi on aina, yksiselitteisesti, kielletty.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Olen kyllä itsekin siinä määrin "rasisti", että tykkään siitä, että maassa ollaan maan tavalla.

        "No, olisko se sitten se kuuluisa yksittäistapaus?"

        Minä olen muistaakseni, ko. somalin kanssa ollut, ainoastaan kerran lounasaikaan syömässä tavallisessa tikkurilalaisessa ravintolassa - ja tapahtui näin. Kysytkö sinä oikeastai minulta että olisiko tuo ollut yksittäistapaus - mitä ikinä se tarkoittaakin? Minulle se tarkoittaa, ihan rehellisesti, että noi somalit on jatkuvassa paineessa.

        Tämä kyseinen somali sanoi minulle, että ei niitä aina tule - mutta - koko ajan on uhkan tunne siitä, että niitä tulee.

        Hän ilman muuta kuuluu niihin, jotka osaavat rasismiin vastata rauhallisesti. Mutta kohdattu syrjintä on rasittavaa. Sen vuoksi hän ei isoihin asutustaajamiin mene ellei ole erityistä tarvetta.

        "Tietenkin on ihan älytöntä syyllistää somaleita siitä, mitä jotkut omat päättäjämme ovat päättäneet.---"

        "somaleiden kohdalla asia on melko monimutkainen, johtuen lähinnä siitä, että he ovat muslimeita ja uskonnot ovat aina aika arkaluontoinen asia siinä, miten niihin tulisi oikein suhtautua.---"

        Maahanmuuttopolitiikan näkökulmasta asiasta toki voidaan - ja pitääkin - asiasta keskustella. Mutta esim. somalien näkökulmasta, tämän palstan viitekehyksessä, asia ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin muidenkaan:

        Rasismi on aina, yksiselitteisesti, kielletty.

        Ei ole. Ei lailla, eikä varsinkaan moraalisesti.

        Valitettavaa, että päättäjämme ovat ottaneet maahamme somaleja kärsimään vittuilusta. Tuplavalitettavaa, kun tiedämme, että samalla rahalla olisi suoraan kehitysmaihin jakaen pelastanut paljon useampia. Mutta silloinhan hyysärit eivät olisi päässeet nauttimaan rikkaasta värinästä.
        Triplavalitettavaa, kun tuhannet kantikset ovat joutuneet somalirikollisuuden tai sikailun uhreiksi.
        Neloisvalitettavaa, koska 80-luvulla ennen somaleita Suomi oli mustalle miehelle loistava paikka, kaikki olivat vain uteliaita ilman rasismia.


      • Carvantes
        Mover kirjoitti:

        Olen kyllä itsekin siinä määrin "rasisti", että tykkään siitä, että maassa ollaan maan tavalla.

        "No, olisko se sitten se kuuluisa yksittäistapaus?"

        Minä olen muistaakseni, ko. somalin kanssa ollut, ainoastaan kerran lounasaikaan syömässä tavallisessa tikkurilalaisessa ravintolassa - ja tapahtui näin. Kysytkö sinä oikeastai minulta että olisiko tuo ollut yksittäistapaus - mitä ikinä se tarkoittaakin? Minulle se tarkoittaa, ihan rehellisesti, että noi somalit on jatkuvassa paineessa.

        Tämä kyseinen somali sanoi minulle, että ei niitä aina tule - mutta - koko ajan on uhkan tunne siitä, että niitä tulee.

        Hän ilman muuta kuuluu niihin, jotka osaavat rasismiin vastata rauhallisesti. Mutta kohdattu syrjintä on rasittavaa. Sen vuoksi hän ei isoihin asutustaajamiin mene ellei ole erityistä tarvetta.

        "Tietenkin on ihan älytöntä syyllistää somaleita siitä, mitä jotkut omat päättäjämme ovat päättäneet.---"

        "somaleiden kohdalla asia on melko monimutkainen, johtuen lähinnä siitä, että he ovat muslimeita ja uskonnot ovat aina aika arkaluontoinen asia siinä, miten niihin tulisi oikein suhtautua.---"

        Maahanmuuttopolitiikan näkökulmasta asiasta toki voidaan - ja pitääkin - asiasta keskustella. Mutta esim. somalien näkökulmasta, tämän palstan viitekehyksessä, asia ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin muidenkaan:

        Rasismi on aina, yksiselitteisesti, kielletty.

        Ois varmaan pitänyt kysyä tältä somalityökaveriltani, onko hän kokenut syrjintää. Itse hän ei sellaisesta koskaan puhunut. Ihan mukava kaveri hän oli, rauhallinen ja ymmärsi huumorin päälle, kun joskus vitsailin vaikkapa sianlihan syönnistä. Sanoi olevansa uskonnollinen ja välillä puhuimme niistäkin asioista.

        Täällä Helsingissä on ainakin jo niin paljon somaleita, että ei heihin juuri mitään sen kummempaa huomiota kiinnitä. Ymmärrän sen, että jossain pienemmillä paikkakunnilla he voivat saada paljonkin huomiota.

        Sivistynyt ihminen osaa olla provosoitumatta ja kaverisi onkin selvästi sivistynyt henkilö.

        Käsittääkseni somalit saavat erityiskohtelun kaikissa maissa, jotka ovat otteneet heitä vastaan, johtuen nimenomaan siitä, että he ovat muslimeita ja heidän sääntöntä ovat meille suomalaisille aika erikoisia, kuten nyt vaikkapa se, että poikalasta ei voi kuljettaa samoissa rattaissa, jos siinä on aiemmin ollut tyttölapsi jJa näitä samoja sääntöjä on monia muitakin. Tuntuu kyllä taikauskolta näin länkkärin näkökulmasta katsottuna. Nyt on somaleita syytteessä terrorismistakin täällä Suomessa ja ei se kyllä ole oikein hyvää mainosta heille. En olis uskonu jos 30 vuotta siteen joku olis sanonu, että vuonna 2014 Suomessa on tällaista touhua, eikä olis varmaan moni muukaan.


      • asdfasdf
        Mover kirjoitti:

        Älä laita päähäni ajatuksia, joita siellä ei ole, ok?

        Ei minulla ole täällä tavoitteita. Keskustelu, minulle, on itse tarkoitus.

        On typerää että valkoihoinen kantis määrittää paikallisen rasismi-valuutan arvon - varsinkin kun se hänen omassa yhteiskunnassa on aivan yksiselitteisesti tuomittu niin lainsäädännössä kuin sen ulkopuolella.

        Pitää paikkansa, mitä sanot meistä suomalaisista. Minun käsitykseni tuosta alkoholin "vapauttavasta vaikutuksesta" on se, että juuri silloin ollaan rasistisia. Olen itse nähnyt ainakin puolisentusinaa ilmiselvää tapausta, joissa käyttäydytään rasistisesti. Yksi rasismin tuottajista oli nähdäkseni aivan selvinpäin.

        Sanot, että muutosta on tapahtunut parempaan suuntaan. Saattaa olla, että paikkakunnilla, joissa ollaan maahanmuuttajien kanssa paljon tekemisissä, he ovat työkavereita ym. se pitää paikkansa. Toisaalta, esimerkiksi "ison jytkyn jälkeen" keskustelu ei suinkaan kaikilta osin saavuttanut uusia "syvyyksiä" joissa monet näkökulmat olisivat rikastuttaneet ja lähentäneet meitä todellisuuteen - vaan idioottimaisuuksia "uskallettiin" laukoa enenevästi. Kommentteja joista ei ole hyötyä kenellekään.

        Osaltaan edellinen on mielestäni myös kukkisten vika, jotka eivät kykene astumaan esiin omista poteroistaan.




        Oli rasismi sinun mielestäsi leikkiä tai urheilua, se on yksinkertaisesti on yksi syrjinnän muoto, joka on ihan yhtä raukkista kuin mikä muu syrjintä tahansa.

        ai sinusta vain valkoinen Suomalainen voi olla rasisti?
        entä ne pääkaupunkiseudun jengitappelut joiden rasistisista syistä viranomaiset vaikenee?
        minusta on erittäin raistista tuottaa tänne roskaporukkaa joiden elämän Suomalaiset joutuvat kustantamaan omistaan.
        päälle pääeetteeksi näidenkin knock out pelaajien raistisesta käytöksestä maksetaan jotain sielunhoitoa ja palkitaan valtion avokätisellä nuoruuseläkkeellä koska tyyppi on osoittanut olevansa päästään vialla ja sen takia pahoinpitelee elättäjiensä jälkeläisiä.
        toivbottavasti eivät satu kohdalle koska jälki voi silloin olla rumaa jos yrittävät peelailla.


      • browser kirjoitti:

        Ei ole. Ei lailla, eikä varsinkaan moraalisesti.

        Valitettavaa, että päättäjämme ovat ottaneet maahamme somaleja kärsimään vittuilusta. Tuplavalitettavaa, kun tiedämme, että samalla rahalla olisi suoraan kehitysmaihin jakaen pelastanut paljon useampia. Mutta silloinhan hyysärit eivät olisi päässeet nauttimaan rikkaasta värinästä.
        Triplavalitettavaa, kun tuhannet kantikset ovat joutuneet somalirikollisuuden tai sikailun uhreiksi.
        Neloisvalitettavaa, koska 80-luvulla ennen somaleita Suomi oli mustalle miehelle loistava paikka, kaikki olivat vain uteliaita ilman rasismia.

        Rasistisuus on siis lain mukaan - ja moraalisesti sallittua?

        Kuinka perustelet moisen väitteen?


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Rasistisuus on siis lain mukaan - ja moraalisesti sallittua?

        Kuinka perustelet moisen väitteen?

        Perusteltu satoja kertoja palstalla. Kaiva arkistoa tai poistan viestisi.


      • Carvantes kirjoitti:

        Ois varmaan pitänyt kysyä tältä somalityökaveriltani, onko hän kokenut syrjintää. Itse hän ei sellaisesta koskaan puhunut. Ihan mukava kaveri hän oli, rauhallinen ja ymmärsi huumorin päälle, kun joskus vitsailin vaikkapa sianlihan syönnistä. Sanoi olevansa uskonnollinen ja välillä puhuimme niistäkin asioista.

        Täällä Helsingissä on ainakin jo niin paljon somaleita, että ei heihin juuri mitään sen kummempaa huomiota kiinnitä. Ymmärrän sen, että jossain pienemmillä paikkakunnilla he voivat saada paljonkin huomiota.

        Sivistynyt ihminen osaa olla provosoitumatta ja kaverisi onkin selvästi sivistynyt henkilö.

        Käsittääkseni somalit saavat erityiskohtelun kaikissa maissa, jotka ovat otteneet heitä vastaan, johtuen nimenomaan siitä, että he ovat muslimeita ja heidän sääntöntä ovat meille suomalaisille aika erikoisia, kuten nyt vaikkapa se, että poikalasta ei voi kuljettaa samoissa rattaissa, jos siinä on aiemmin ollut tyttölapsi jJa näitä samoja sääntöjä on monia muitakin. Tuntuu kyllä taikauskolta näin länkkärin näkökulmasta katsottuna. Nyt on somaleita syytteessä terrorismistakin täällä Suomessa ja ei se kyllä ole oikein hyvää mainosta heille. En olis uskonu jos 30 vuotta siteen joku olis sanonu, että vuonna 2014 Suomessa on tällaista touhua, eikä olis varmaan moni muukaan.

        On valitettavaa, jos somalit saavat erityiskohtelun, oli se vainoavaa tai hyysäävää. Se ei tietenkään ole tarkoitus.

        Sääntöjään toteuttavat muslimit samalla vaihtelulla kuin suomalaisetkin: Jotkut kristityt pidättåäytyvät alkoholista ja esiaviollisesta seksistä, toiset eivät.

        30 vuotta sitten täällä ei tunnettu esimerkiksi homojen virallistettua parisuhdetta ollenkaan. Tänään muslimi Fatbardhe Hetemaj kannattaa jopa heidän avioliittoaan.

        Jos joku haluaa karsinoida jonkun uskonnon yksien aitojen taakse - niin minkä sille mahtaa - mutta pienintäkään hyötyä siitä ei, kenellekään, ole.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        On valitettavaa, jos somalit saavat erityiskohtelun, oli se vainoavaa tai hyysäävää. Se ei tietenkään ole tarkoitus.

        Sääntöjään toteuttavat muslimit samalla vaihtelulla kuin suomalaisetkin: Jotkut kristityt pidättåäytyvät alkoholista ja esiaviollisesta seksistä, toiset eivät.

        30 vuotta sitten täällä ei tunnettu esimerkiksi homojen virallistettua parisuhdetta ollenkaan. Tänään muslimi Fatbardhe Hetemaj kannattaa jopa heidän avioliittoaan.

        Jos joku haluaa karsinoida jonkun uskonnon yksien aitojen taakse - niin minkä sille mahtaa - mutta pienintäkään hyötyä siitä ei, kenellekään, ole.

        Ei ole mikään itsestäänselvyys, että kaikissa uskonnoissa sallitaan sama vaihteluväli kuin Suomen kristittyjen parissa. Eikä myöskään ole itsestäänselvyys, että kaikki olisivat sitä halukkaita toteuttamaan. Väitteesi muslimien muslimisääntöjen toteuttamisesta on siis hatara, vaikka onkin totta, että muslimejakin on joka junaan. Mutta millaista islaminharjoitus on keskimäärin? Kuinka suurta hajontaa esiintyy? Onko maallisia muslimeja 0,1%, 10% vai 50%? Suomalaisista ainakin maallisia kristittyjä on reilusti yli 50%.

        Onhan siitä se hyöty, että pysyvät aidan toisella puolella.


      • browser kirjoitti:

        Perusteltu satoja kertoja palstalla. Kaiva arkistoa tai poistan viestisi.

        Sittenhän löytyy linkki tai kopio.

        Vastaa vain kysymykseen?


      • browser kirjoitti:

        Ei ole mikään itsestäänselvyys, että kaikissa uskonnoissa sallitaan sama vaihteluväli kuin Suomen kristittyjen parissa. Eikä myöskään ole itsestäänselvyys, että kaikki olisivat sitä halukkaita toteuttamaan. Väitteesi muslimien muslimisääntöjen toteuttamisesta on siis hatara, vaikka onkin totta, että muslimejakin on joka junaan. Mutta millaista islaminharjoitus on keskimäärin? Kuinka suurta hajontaa esiintyy? Onko maallisia muslimeja 0,1%, 10% vai 50%? Suomalaisista ainakin maallisia kristittyjä on reilusti yli 50%.

        Onhan siitä se hyöty, että pysyvät aidan toisella puolella.

        ÄLÄ HÖPÖTÄ MISTÄÄN "SALLIMUKSESTA".

        SE MITÄ TALEBANIEN PUSKISSA HYVÄKSYTÄÄN ON ERI ASIA MITÄ TEKEE HELSINKILÄINEN KUNNANVALTUUTETTU.

        MITKÄÄN KESKILUVUT EIVÄT POISTA KYSEISEN ILMIÖN DYNAMIIKAN TOIMIVUUTTA.

        EIKÄ SITÄ, ETTÄ USKONTOJA KOHDELLAAN LÄNSIMAISSA TÄSMÄLLEEN SAMALLA TAVALLA:

        N-I-I-L-L-Ä- -E-I- -O-L-E- -M-A-A-L-L-I-S-T-A- -V-A-L-T-A-A-.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        ÄLÄ HÖPÖTÄ MISTÄÄN "SALLIMUKSESTA".

        SE MITÄ TALEBANIEN PUSKISSA HYVÄKSYTÄÄN ON ERI ASIA MITÄ TEKEE HELSINKILÄINEN KUNNANVALTUUTETTU.

        MITKÄÄN KESKILUVUT EIVÄT POISTA KYSEISEN ILMIÖN DYNAMIIKAN TOIMIVUUTTA.

        EIKÄ SITÄ, ETTÄ USKONTOJA KOHDELLAAN LÄNSIMAISSA TÄSMÄLLEEN SAMALLA TAVALLA:

        N-I-I-L-L-Ä- -E-I- -O-L-E- -M-A-A-L-L-I-S-T-A- -V-A-L-T-A-A-.

        Minkä dynamiikan? Missä se dynamiikka on esitelty, mitattu, tutkittu? Nyt on vain sinun väitteesi, jonka pillastumisesi saa kyseenalaiseen valoon.

        Uskonnoilla on valta yksilöihin. Lisäksi yksilöillä on valta maalliseen valtaan.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Sittenhän löytyy linkki tai kopio.

        Vastaa vain kysymykseen?

        Juuri niin sanoin. Arkistoon, marsmars!


      • höps
        Mover kirjoitti:

        Rasistisuus on siis lain mukaan - ja moraalisesti sallittua?

        Kuinka perustelet moisen väitteen?

        Minä julistaudun tässä ja nyt umpirasistiseksi rasistisuuksia viljeleväksi fasistinatsimisantroopiksi.

        Mitä lakia rikoin? Ole hyvä ja vastaa!!!

        Moraali on yksilön ominaisuus. Moraalisesti oikeita/vääriä asioita ei siis ole, sillä moraalikoodistoja on yhtä monta, kuin on ihmisiäkin -jonkun mielestä raiskatun kivittäminen on moraalitonta, jonkun mielestä tämä on moraalisesti oikein.
        Noin niinkuin esimerkkinä.

        Yhteisön moraali on laki, joka ei tunne rasismia, vaan syrjinnän. Ja nämä EIVÄT ole sama asia, vaikka korrelaatio löytyykin. Syrjiä, kun voi ilman rasismiakin.

        Ummartako sina, vai pitako olla rumpu ja äbälä, etta ymarta?


      • browser kirjoitti:

        Juuri niin sanoin. Arkistoon, marsmars!

        Täällä on tapana, että kommentit perustellaan - vaikka se olisikin tapahtunut maailmanhistoriassa aiemmin.

        Mutta jätä se tekemättä. Jokainen muodostakoon summansa.


      • browser kirjoitti:

        Minkä dynamiikan? Missä se dynamiikka on esitelty, mitattu, tutkittu? Nyt on vain sinun väitteesi, jonka pillastumisesi saa kyseenalaiseen valoon.

        Uskonnoilla on valta yksilöihin. Lisäksi yksilöillä on valta maalliseen valtaan.

        Uskonnot OVAT USKONTOJA.

        IHMISEN LUOMIA JA JATKUVASTI MUUTTAVIA.

        Niiillä ON SAMA ASEMA, eikä TIPPAAKAAN MAALLISTA VALTAA.

        USKONNOILLA EI OLE VALTAA, IHMISELLÄ ON.

        Ok?


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Uskonnot OVAT USKONTOJA.

        IHMISEN LUOMIA JA JATKUVASTI MUUTTAVIA.

        Niiillä ON SAMA ASEMA, eikä TIPPAAKAAN MAALLISTA VALTAA.

        USKONNOILLA EI OLE VALTAA, IHMISELLÄ ON.

        Ok?

        Uskonnot eroavat toisistaan kuitenkin. Niillä on erilaiset taustat, erilaiset alkuperäiset säännöt, erilaiset harjoittajat.

        Tokihan muslimit voisivat päättää tehdä islamista aivan samanlaisen kuin kristinusko on, mutta eiväthän he sitä tee.

        Ja sekin mihin suuntaan saudit islamia vievät vaikutaa myös Suomen muslimien käsityksiin. Eivät Suomen muslimit ole irrallaan muusta muslimimaailmasta. Etenkään kun he ovat suurimmalta osin vast'ikään aavikolta tänne itsekin tulleet.

        Uskonnoilla on helvetisti maallista valtaa. Tietysti uskovaistensa kautta.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Täällä on tapana, että kommentit perustellaan - vaikka se olisikin tapahtunut maailmanhistoriassa aiemmin.

        Mutta jätä se tekemättä. Jokainen muodostakoon summansa.

        Ei ole, täällä on luotsimme näyttänyt meille, että "arkistosta löytyy" on aivan validi argumentti. Löytyi tai ei. Ja tämän tiedän löytyvän, kun olen sen itse moneen kertaan kirjoittaut. Eikä se ole silloinkaan umpiluuhusi uponnut, niin miksi uppoaisi nyt? Eli jätän todellakin tekemättä. Summat on muodostettu aikaa sitten.


      • browser kirjoitti:

        Ei ole, täällä on luotsimme näyttänyt meille, että "arkistosta löytyy" on aivan validi argumentti. Löytyi tai ei. Ja tämän tiedän löytyvän, kun olen sen itse moneen kertaan kirjoittaut. Eikä se ole silloinkaan umpiluuhusi uponnut, niin miksi uppoaisi nyt? Eli jätän todellakin tekemättä. Summat on muodostettu aikaa sitten.

        Hyväksytkö sinä siis minun toimintatapani?!

        Kukin vastaa tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.

        Luvallista perustelemattomuus tietysti on.

        Otan kuvakaappauksen tästä ketjun päästä ja katsotaan sittan miltä näyttävät keskustelut niiden valossa.


      • ­­¢
        Mover kirjoitti:

        On valitettavaa, jos somalit saavat erityiskohtelun, oli se vainoavaa tai hyysäävää. Se ei tietenkään ole tarkoitus.

        Sääntöjään toteuttavat muslimit samalla vaihtelulla kuin suomalaisetkin: Jotkut kristityt pidättåäytyvät alkoholista ja esiaviollisesta seksistä, toiset eivät.

        30 vuotta sitten täällä ei tunnettu esimerkiksi homojen virallistettua parisuhdetta ollenkaan. Tänään muslimi Fatbardhe Hetemaj kannattaa jopa heidän avioliittoaan.

        Jos joku haluaa karsinoida jonkun uskonnon yksien aitojen taakse - niin minkä sille mahtaa - mutta pienintäkään hyötyä siitä ei, kenellekään, ole.

        no varmasti on kaikille parempi jos kurkunleikkaajat ovat aidan toisella puolella.

        Höpiset taas täysin järjettömiä, kuten aina.

        Mutta ihmemaan tonttuhan sinä olet. Olisi ihme jos puhuisit joskus järkeä.


      • ­­¢
        browser kirjoitti:

        Uskonnot eroavat toisistaan kuitenkin. Niillä on erilaiset taustat, erilaiset alkuperäiset säännöt, erilaiset harjoittajat.

        Tokihan muslimit voisivat päättää tehdä islamista aivan samanlaisen kuin kristinusko on, mutta eiväthän he sitä tee.

        Ja sekin mihin suuntaan saudit islamia vievät vaikutaa myös Suomen muslimien käsityksiin. Eivät Suomen muslimit ole irrallaan muusta muslimimaailmasta. Etenkään kun he ovat suurimmalta osin vast'ikään aavikolta tänne itsekin tulleet.

        Uskonnoilla on helvetisti maallista valtaa. Tietysti uskovaistensa kautta.

        Islamin suhteen on tyhmää puhua uskonnosta. Nehän on julistaneet ihan omat ihmisoikeutensakin.


      • Cervantes
        Mover kirjoitti:

        On valitettavaa, jos somalit saavat erityiskohtelun, oli se vainoavaa tai hyysäävää. Se ei tietenkään ole tarkoitus.

        Sääntöjään toteuttavat muslimit samalla vaihtelulla kuin suomalaisetkin: Jotkut kristityt pidättåäytyvät alkoholista ja esiaviollisesta seksistä, toiset eivät.

        30 vuotta sitten täällä ei tunnettu esimerkiksi homojen virallistettua parisuhdetta ollenkaan. Tänään muslimi Fatbardhe Hetemaj kannattaa jopa heidän avioliittoaan.

        Jos joku haluaa karsinoida jonkun uskonnon yksien aitojen taakse - niin minkä sille mahtaa - mutta pienintäkään hyötyä siitä ei, kenellekään, ole.

        Muslimeilla on sisäänrakennettu "yli-ihmiskäsitys" mikä aiheuttaa ongelmia ja heitä on hankala käsitellä tasa-arvoisesti vääräuskoisten kanssa. Heitä kohdellaan kaikkialla länsimaissa silkkihansikkain rasismin pelossa, mikä on paradoksaalista, koska Islam on pohjimmiltaan rasistinen kaikkia muita uskontoja kohtaan.

        Kristittyjen "kohtele muita kuin haluat itseäsi kohdeltavan ja rakasta jopa vihollistasi" on täysin yliverainen verrattuna Islamin pyhä sota-oppiin ja moneen muuhunkn Islamin oppiin. Jos haluaa olla hyvä ja miellyttää Jumalaa, niin ei pidä tehdä pahaa.

        Muslimeissakin on havaittavissa maaillistumista ja juuri siitä nuo esimerkkisi juuri kertovat. Islam seuraa samaa polkua kuin juutalaisuus ja kristillisyys. Se päästäänkö pienen marginaalin fundamentalismista koskaan eroon jää nähtäväksi. Ihmisyys voittaa!


      • ­­¢
        Mover kirjoitti:

        Hyväksytkö sinä siis minun toimintatapani?!

        Kukin vastaa tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.

        Luvallista perustelemattomuus tietysti on.

        Otan kuvakaappauksen tästä ketjun päästä ja katsotaan sittan miltä näyttävät keskustelut niiden valossa.

        voisitko lähettää sen kuvakaappauksen kolmena kappaleena ja teräväpiirtona sähköpostiini:

        [email protected]

        .


      • ­­¢
        Cervantes kirjoitti:

        Muslimeilla on sisäänrakennettu "yli-ihmiskäsitys" mikä aiheuttaa ongelmia ja heitä on hankala käsitellä tasa-arvoisesti vääräuskoisten kanssa. Heitä kohdellaan kaikkialla länsimaissa silkkihansikkain rasismin pelossa, mikä on paradoksaalista, koska Islam on pohjimmiltaan rasistinen kaikkia muita uskontoja kohtaan.

        Kristittyjen "kohtele muita kuin haluat itseäsi kohdeltavan ja rakasta jopa vihollistasi" on täysin yliverainen verrattuna Islamin pyhä sota-oppiin ja moneen muuhunkn Islamin oppiin. Jos haluaa olla hyvä ja miellyttää Jumalaa, niin ei pidä tehdä pahaa.

        Muslimeissakin on havaittavissa maaillistumista ja juuri siitä nuo esimerkkisi juuri kertovat. Islam seuraa samaa polkua kuin juutalaisuus ja kristillisyys. Se päästäänkö pienen marginaalin fundamentalismista koskaan eroon jää nähtäväksi. Ihmisyys voittaa!

        tuossa tökkäsi yksi kohta. Maallistunut muslimi. Se tarkoittaa pelkästään ns nukkuvaa solua. On valheellista propagandaa siis puhua mistään maallistuneesta muslimista. Sitä Mover täällä mm levittää ja näköjään sinäkin, vaikka annat itsestäsi ihan muunlaisen kuvan. Jos on fiksu, niin ymmärtää kyllä perusjutut.


      • höps kirjoitti:

        Minä julistaudun tässä ja nyt umpirasistiseksi rasistisuuksia viljeleväksi fasistinatsimisantroopiksi.

        Mitä lakia rikoin? Ole hyvä ja vastaa!!!

        Moraali on yksilön ominaisuus. Moraalisesti oikeita/vääriä asioita ei siis ole, sillä moraalikoodistoja on yhtä monta, kuin on ihmisiäkin -jonkun mielestä raiskatun kivittäminen on moraalitonta, jonkun mielestä tämä on moraalisesti oikein.
        Noin niinkuin esimerkkinä.

        Yhteisön moraali on laki, joka ei tunne rasismia, vaan syrjinnän. Ja nämä EIVÄT ole sama asia, vaikka korrelaatio löytyykin. Syrjiä, kun voi ilman rasismiakin.

        Ummartako sina, vai pitako olla rumpu ja äbälä, etta ymarta?

        Jos ensimmäisenä osaisit jättää nuo idioottimaisuudet lopusta pois, niin ainakin formu näyttäisi yhteiskunnalliselta.

        Yhteiskunnassa noudatetaan lakia - jolle kuuliaisuus tunnetaan yhteiskuntamoraalina. Jokainen ihminen saa sen s-i-s-ä-l-l-ä rakentaa ikioman moraalin.

        "Yhteisön moraali on laki, joka ei tunne rasismia, vaan syrjinnän. Ja nämä EIVÄT ole sama asia, vaikka korrelaatio löytyykin. Syrjiä, kun voi ilman rasismiakin."

        Sinun takiasi ei aleta lisäämään "rotusyrjinnän" vuoksi erityistä sanaa perustuslakiin. Itse asis on siellä selkeästi sanottu.


      • äidin poika
        ­­¢ kirjoitti:

        tuossa tökkäsi yksi kohta. Maallistunut muslimi. Se tarkoittaa pelkästään ns nukkuvaa solua. On valheellista propagandaa siis puhua mistään maallistuneesta muslimista. Sitä Mover täällä mm levittää ja näköjään sinäkin, vaikka annat itsestäsi ihan muunlaisen kuvan. Jos on fiksu, niin ymmärtää kyllä perusjutut.

        Fiksuudestani en tiedä, mutta en oikein osaa ajatella mistään asiasta mustavalkoisesti.

        Uskoisin, että muutos lähtee naisista Islaminkin kohdalla, kun he eivät enää suostu pukeutumaan säkkeihin tai huiveihin ja jäämään kotiin synnytyskoneiksi. Sen takia naisia vartioidaan erittäin tarkasti Islamissa. Miehet pelkäävät naisia, koska nainen on oikeasti henkisesti miestä vahvempi.

        Oletko koskaan nähnyt miten karski mies alkaa itkeä hennon naisen edessä kuin pikkupoika?


      • ­­¢
        äidin poika kirjoitti:

        Fiksuudestani en tiedä, mutta en oikein osaa ajatella mistään asiasta mustavalkoisesti.

        Uskoisin, että muutos lähtee naisista Islaminkin kohdalla, kun he eivät enää suostu pukeutumaan säkkeihin tai huiveihin ja jäämään kotiin synnytyskoneiksi. Sen takia naisia vartioidaan erittäin tarkasti Islamissa. Miehet pelkäävät naisia, koska nainen on oikeasti henkisesti miestä vahvempi.

        Oletko koskaan nähnyt miten karski mies alkaa itkeä hennon naisen edessä kuin pikkupoika?

        ei ole mustavalkoisuudesta kysymyskään.

        Oli muslimeja millainen yhteisö tahansa, niin osa niistä on kurkunleikkaajia ja osa 'maallistuneita'.

        Niinkuin Mover on täällä sanonut monta kertaa, niin "sama pas­­ka mut eri paketissa".

        Yksinkertaista.


      • höps
        Mover kirjoitti:

        Jos ensimmäisenä osaisit jättää nuo idioottimaisuudet lopusta pois, niin ainakin formu näyttäisi yhteiskunnalliselta.

        Yhteiskunnassa noudatetaan lakia - jolle kuuliaisuus tunnetaan yhteiskuntamoraalina. Jokainen ihminen saa sen s-i-s-ä-l-l-ä rakentaa ikioman moraalin.

        "Yhteisön moraali on laki, joka ei tunne rasismia, vaan syrjinnän. Ja nämä EIVÄT ole sama asia, vaikka korrelaatio löytyykin. Syrjiä, kun voi ilman rasismiakin."

        Sinun takiasi ei aleta lisäämään "rotusyrjinnän" vuoksi erityistä sanaa perustuslakiin. Itse asis on siellä selkeästi sanottu.

        Minähän vain yritän puhua sinulle sitä kieltä mitä sina ummarta!
        Sinulle kun on selvää suomenkieltäkin yritetty, mutta ei näy uppoavan.

        Jokainen ihminen rakentaa moraalinsa riippumatta vallallaolevasta laista!
        Ja TÄMÄN pohjalta tehdään sitten laki!!!!

        Tiedoksesi: ihminen ei ole yhteiskuntaa, taikka lakia varten. Juttu olla toistepain, ummartako?

        On muuten suuri yhteiskunnallinen virhe olla kyseenalaistamatta lakia jatkuvasti!
        Nimittäin silloin taannutaan kaltaiseksesi hyysäriksi, joka sokeasti ja kyseenalaistamatta noudattaa mitä tahansa käskyä.
        Ruvetaan palvelemaan lakia, eikä toistepäin, kuten kuuluisi. Tämä on sellainen tie, jota kenenkään ei tule kulkea, mutta sinne sinä olet meitä luotsaamassa.

        Kun sanot, että "Jokainen ihminen saa sen s-i-s-ä-l-l-ä rakentaa ikioman moraalin." syyllistyt itseasiassa pahimmanluokan fasismiin, mitä tälläpalstalla on nähty. Määrittelet jo, mitä ihmiset saavat AJATELLA.

        Etkö osaa hävetä?

        Varsinaiseen asiaani, eli kysymykseeni "Mitä lakia rikoin? Ole hyvä ja vastaa!!!"
        ET TIETENKÄÄN OTTANUT KANTAA.

        Ollako sina liia heiko, pelkuri, vai paha? Miksi ei vasta kysumus, vaan tartua epaolellisuus?

        (siinä sulle poika oljenkorsi, tartu tuohon, niin asiakysymykset voit taas ignorata)


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Jos ensimmäisenä osaisit jättää nuo idioottimaisuudet lopusta pois, niin ainakin formu näyttäisi yhteiskunnalliselta.

        Yhteiskunnassa noudatetaan lakia - jolle kuuliaisuus tunnetaan yhteiskuntamoraalina. Jokainen ihminen saa sen s-i-s-ä-l-l-ä rakentaa ikioman moraalin.

        "Yhteisön moraali on laki, joka ei tunne rasismia, vaan syrjinnän. Ja nämä EIVÄT ole sama asia, vaikka korrelaatio löytyykin. Syrjiä, kun voi ilman rasismiakin."

        Sinun takiasi ei aleta lisäämään "rotusyrjinnän" vuoksi erityistä sanaa perustuslakiin. Itse asis on siellä selkeästi sanottu.

        Yhteiskuntamoraalia voi olla myös typerien, yhteiskunnalle haitallisien lakien ja ilmiöiden vastustaminen.


      • asdfasdf

      • asdfasdf
        Mover kirjoitti:

        On valitettavaa, jos somalit saavat erityiskohtelun, oli se vainoavaa tai hyysäävää. Se ei tietenkään ole tarkoitus.

        Sääntöjään toteuttavat muslimit samalla vaihtelulla kuin suomalaisetkin: Jotkut kristityt pidättåäytyvät alkoholista ja esiaviollisesta seksistä, toiset eivät.

        30 vuotta sitten täällä ei tunnettu esimerkiksi homojen virallistettua parisuhdetta ollenkaan. Tänään muslimi Fatbardhe Hetemaj kannattaa jopa heidän avioliittoaan.

        Jos joku haluaa karsinoida jonkun uskonnon yksien aitojen taakse - niin minkä sille mahtaa - mutta pienintäkään hyötyä siitä ei, kenellekään, ole.

        höttömaija nyt kannattaa kaikkea millä saa Suomalaisuuden pois maasta.
        jonkunjoutava akka jolle on annettu kaikki ilmaiseksi ja päälle päätteeksi tämä pyrkii määräilemään elättäjiään.


      • höps kirjoitti:

        Minähän vain yritän puhua sinulle sitä kieltä mitä sina ummarta!
        Sinulle kun on selvää suomenkieltäkin yritetty, mutta ei näy uppoavan.

        Jokainen ihminen rakentaa moraalinsa riippumatta vallallaolevasta laista!
        Ja TÄMÄN pohjalta tehdään sitten laki!!!!

        Tiedoksesi: ihminen ei ole yhteiskuntaa, taikka lakia varten. Juttu olla toistepain, ummartako?

        On muuten suuri yhteiskunnallinen virhe olla kyseenalaistamatta lakia jatkuvasti!
        Nimittäin silloin taannutaan kaltaiseksesi hyysäriksi, joka sokeasti ja kyseenalaistamatta noudattaa mitä tahansa käskyä.
        Ruvetaan palvelemaan lakia, eikä toistepäin, kuten kuuluisi. Tämä on sellainen tie, jota kenenkään ei tule kulkea, mutta sinne sinä olet meitä luotsaamassa.

        Kun sanot, että "Jokainen ihminen saa sen s-i-s-ä-l-l-ä rakentaa ikioman moraalin." syyllistyt itseasiassa pahimmanluokan fasismiin, mitä tälläpalstalla on nähty. Määrittelet jo, mitä ihmiset saavat AJATELLA.

        Etkö osaa hävetä?

        Varsinaiseen asiaani, eli kysymykseeni "Mitä lakia rikoin? Ole hyvä ja vastaa!!!"
        ET TIETENKÄÄN OTTANUT KANTAA.

        Ollako sina liia heiko, pelkuri, vai paha? Miksi ei vasta kysumus, vaan tartua epaolellisuus?

        (siinä sulle poika oljenkorsi, tartu tuohon, niin asiakysymykset voit taas ignorata)

        Kyllä ymmärrän. Minullakin on asioita, jotka eivät käy yhteen nykyisen hallinnon - jopa lain kanssa.

        Juttu on vain niin, että kansanvaltainen yhteiskunta vaatii yksilöjä hyväksymään yhteiset pelisäännöt.

        Olet ihan oikeassa siinä, että lakia pitää kyseenalaistaa. Sitä en tarkoita. Itsekin täällä päästän läpi näitä Hitlerin synttärialoituksia, jotka ei välttämättä lain kirjaimen mukaan ole asiallisia.

        Olemme mm. puhuneet tällä palstalla kansalaistottelemattomuudesta, joka kuuluu myös demokratiaan.

        Sen moraalisuudelle, sekä yksilön että yhteiskunnan suhteen, on kuitenkin tiukat ehtonsa.

        Rasismi ei ole siitä relevantti esimerkki.

        Osaatko sinä, nyt, vastat minun kommenttiini argumentoiden?


      • browser kirjoitti:

        Yhteiskuntamoraalia voi olla myös typerien, yhteiskunnalle haitallisien lakien ja ilmiöiden vastustaminen.

        Samaa mieltä.

        Sen on tapahduttava kuitenkin pienimmän haitan periaatteella.

        Ja mieluiten tietysti lain kautta. Aina se ei ole mahdollista, niin kuin Koijärvi osoitti.


      • ­­¢ kirjoitti:

        Islamin suhteen on tyhmää puhua uskonnosta. Nehän on julistaneet ihan omat ihmisoikeutensakin.

        Uskontokunnat on julistaneet ihan mitä tahansa minäkin aikoina.

        Historia on opettanut, että uskokoon ihmeisiinsä - mutta yhteiskunnassa mennään sekulaarin järjestyksen mukaan. Muun muassa ihmisoikeudet ovat sen tuotosta - ja sen mukaan toimimme - niin muslmiien kuin muidenkuin suhteen.


      • Cervantes kirjoitti:

        Muslimeilla on sisäänrakennettu "yli-ihmiskäsitys" mikä aiheuttaa ongelmia ja heitä on hankala käsitellä tasa-arvoisesti vääräuskoisten kanssa. Heitä kohdellaan kaikkialla länsimaissa silkkihansikkain rasismin pelossa, mikä on paradoksaalista, koska Islam on pohjimmiltaan rasistinen kaikkia muita uskontoja kohtaan.

        Kristittyjen "kohtele muita kuin haluat itseäsi kohdeltavan ja rakasta jopa vihollistasi" on täysin yliverainen verrattuna Islamin pyhä sota-oppiin ja moneen muuhunkn Islamin oppiin. Jos haluaa olla hyvä ja miellyttää Jumalaa, niin ei pidä tehdä pahaa.

        Muslimeissakin on havaittavissa maaillistumista ja juuri siitä nuo esimerkkisi juuri kertovat. Islam seuraa samaa polkua kuin juutalaisuus ja kristillisyys. Se päästäänkö pienen marginaalin fundamentalismista koskaan eroon jää nähtäväksi. Ihmisyys voittaa!

        Olen samaa mieltä tuon viimeisen jaksosi kanssa - paitsi että fundamantalismista - ylimalkaan - tuskin koskaan päästään eroon. Sen voittaminen tapahtuu ainoastaan viemällä siltä kasvualusta - esimerkiksi maltillisen massan elämisen ja toiminnan hyväksymisen kautta - lain puitteissa.


      • asdfasdf kirjoitti:

        höttömaija nyt kannattaa kaikkea millä saa Suomalaisuuden pois maasta.
        jonkunjoutava akka jolle on annettu kaikki ilmaiseksi ja päälle päätteeksi tämä pyrkii määräilemään elättäjiään.

        Luitko sinä yleensä mitä minä sanoin?


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Kyllä ymmärrän. Minullakin on asioita, jotka eivät käy yhteen nykyisen hallinnon - jopa lain kanssa.

        Juttu on vain niin, että kansanvaltainen yhteiskunta vaatii yksilöjä hyväksymään yhteiset pelisäännöt.

        Olet ihan oikeassa siinä, että lakia pitää kyseenalaistaa. Sitä en tarkoita. Itsekin täällä päästän läpi näitä Hitlerin synttärialoituksia, jotka ei välttämättä lain kirjaimen mukaan ole asiallisia.

        Olemme mm. puhuneet tällä palstalla kansalaistottelemattomuudesta, joka kuuluu myös demokratiaan.

        Sen moraalisuudelle, sekä yksilön että yhteiskunnan suhteen, on kuitenkin tiukat ehtonsa.

        Rasismi ei ole siitä relevantti esimerkki.

        Osaatko sinä, nyt, vastat minun kommenttiini argumentoiden?

        Kun et oikeastaan sanonut mitään, niin millaista argumenttia odotat vastaukseksi?

        Olet kuitenkin puhunut jo itsesi pussiin, kun moraalin ensin piti olla laille alisteista ja sitten päinvastoin.


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Uskontokunnat on julistaneet ihan mitä tahansa minäkin aikoina.

        Historia on opettanut, että uskokoon ihmeisiinsä - mutta yhteiskunnassa mennään sekulaarin järjestyksen mukaan. Muun muassa ihmisoikeudet ovat sen tuotosta - ja sen mukaan toimimme - niin muslmiien kuin muidenkuin suhteen.

        Siis ihmisoikeudet sekulaariuden tuotos? Että uskonnollisessa yhteiskunnassa ei voida myöntää ihmisoikeuksia? Vähän nyt vaikea uskoa tuota. Joku uskovainen voisi hyvin väittää Jeesuksen olleen ihmisoikeuksien julistaja.


      • asdfasdf
        Mover kirjoitti:

        Luitko sinä yleensä mitä minä sanoin?

        pääpiirteittäin että Suomalaisten oikeus on elättää omalla työllään muualta tulleita ja suvaita näiden tekmiä rikoksia.


      • asdfasdf
        Mover kirjoitti:

        Olen kyllä itsekin siinä määrin "rasisti", että tykkään siitä, että maassa ollaan maan tavalla.

        "No, olisko se sitten se kuuluisa yksittäistapaus?"

        Minä olen muistaakseni, ko. somalin kanssa ollut, ainoastaan kerran lounasaikaan syömässä tavallisessa tikkurilalaisessa ravintolassa - ja tapahtui näin. Kysytkö sinä oikeastai minulta että olisiko tuo ollut yksittäistapaus - mitä ikinä se tarkoittaakin? Minulle se tarkoittaa, ihan rehellisesti, että noi somalit on jatkuvassa paineessa.

        Tämä kyseinen somali sanoi minulle, että ei niitä aina tule - mutta - koko ajan on uhkan tunne siitä, että niitä tulee.

        Hän ilman muuta kuuluu niihin, jotka osaavat rasismiin vastata rauhallisesti. Mutta kohdattu syrjintä on rasittavaa. Sen vuoksi hän ei isoihin asutustaajamiin mene ellei ole erityistä tarvetta.

        "Tietenkin on ihan älytöntä syyllistää somaleita siitä, mitä jotkut omat päättäjämme ovat päättäneet.---"

        "somaleiden kohdalla asia on melko monimutkainen, johtuen lähinnä siitä, että he ovat muslimeita ja uskonnot ovat aina aika arkaluontoinen asia siinä, miten niihin tulisi oikein suhtautua.---"

        Maahanmuuttopolitiikan näkökulmasta asiasta toki voidaan - ja pitääkin - asiasta keskustella. Mutta esim. somalien näkökulmasta, tämän palstan viitekehyksessä, asia ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin muidenkaan:

        Rasismi on aina, yksiselitteisesti, kielletty.

        miksi Suomalaisten siis pitää kärsiä näiden rasismista ja elättää näitä omillaan?
        ken haluaa niin elättäköön ja ottakoon eläteistään vastuun mutta rasismia on ainakin se että näitä pakotetaan elättämään sellaisetkin jotka eivät halua.


      • browser
        asdfasdf kirjoitti:

        miksi Suomalaisten siis pitää kärsiä näiden rasismista ja elättää näitä omillaan?
        ken haluaa niin elättäköön ja ottakoon eläteistään vastuun mutta rasismia on ainakin se että näitä pakotetaan elättämään sellaisetkin jotka eivät halua.

        Samasta kirjoitin tuossa äskettäin: hyysäri 5000€ / kk suojatyössään antakoon ainakin 1000€/kk omistaan vapaaehtoisia lahjoituksia ja ottakoon ainakin yhden mamun asumaan kotiinsa ennen kuin alkaa vaatimaan, että kaikkien vastentahtoisienkin on osallistuttava vouhotukseensa.
        Nykyisin menee vaan niin, että se 5000€ / kk tienaava suojatyöhyysäri antaa jonkun 50€/kk lahjoituksiin omantuntonsa pelastukseksi ja siitä hyvästä vaatii 1000€/kk tuloilla elävää osallisumaan mamutukseen.
        Ei tullut Moveriltakaan vastausta, että joko antaa tuon 1000€ / kk vainottujen sielunveljiensä hyväksi?

        Eikö tuo 1 / 5 palkasta edes ole kauheasti vaadittu, tokihan siitä voisi antaa vaikka 2 500€, jos oikeasti olisi sydämenasiasta kyse. Taitaakin sydämenasia olla ennemminkin paremman ihmisen esittäminen kuin aito hyväntekeväisyys.


      • asdfasdf
        Mover kirjoitti:

        On valitettavaa, jos somalit saavat erityiskohtelun, oli se vainoavaa tai hyysäävää. Se ei tietenkään ole tarkoitus.

        Sääntöjään toteuttavat muslimit samalla vaihtelulla kuin suomalaisetkin: Jotkut kristityt pidättåäytyvät alkoholista ja esiaviollisesta seksistä, toiset eivät.

        30 vuotta sitten täällä ei tunnettu esimerkiksi homojen virallistettua parisuhdetta ollenkaan. Tänään muslimi Fatbardhe Hetemaj kannattaa jopa heidän avioliittoaan.

        Jos joku haluaa karsinoida jonkun uskonnon yksien aitojen taakse - niin minkä sille mahtaa - mutta pienintäkään hyötyä siitä ei, kenellekään, ole.

        joskus täällää ei silvottu alaikäisteen lasten sukupuolielimiä nyt niitä pitää korjailla veronmaksajain rahoilla kun muualta tulleet leikkauttavat pentujaan kotimaissaan siellä josta ovat tulleet sotaa pakoon.


      • höps
        Mover kirjoitti:

        Kyllä ymmärrän. Minullakin on asioita, jotka eivät käy yhteen nykyisen hallinnon - jopa lain kanssa.

        Juttu on vain niin, että kansanvaltainen yhteiskunta vaatii yksilöjä hyväksymään yhteiset pelisäännöt.

        Olet ihan oikeassa siinä, että lakia pitää kyseenalaistaa. Sitä en tarkoita. Itsekin täällä päästän läpi näitä Hitlerin synttärialoituksia, jotka ei välttämättä lain kirjaimen mukaan ole asiallisia.

        Olemme mm. puhuneet tällä palstalla kansalaistottelemattomuudesta, joka kuuluu myös demokratiaan.

        Sen moraalisuudelle, sekä yksilön että yhteiskunnan suhteen, on kuitenkin tiukat ehtonsa.

        Rasismi ei ole siitä relevantti esimerkki.

        Osaatko sinä, nyt, vastat minun kommenttiini argumentoiden?

        Tuohon pöhnäiseen nollaviestiin tuskin tarvii argumentoida mitään.

        Latelit ympäripyöreitä itsestään selvyyksiä, ja JÄLLEEN IGNORASIT SEN KAIKKEIN OLENNAISIMMAN!!!!

        Mutta ymmärtäähän tuon. Huomaat joutuvasi parin siirron päästä shakkimattiin, niin jätät PELKURINA siirron tekemättä.

        Eli et vastaa sinulle selkeästi esitettyyn kysymykseen, koska rehellinen vastaus olisi maailmankuvasi vastainen.
        Fakta ei siis sovi teoriaasi, eli ummistat silmät faktalta, ja jatkat, kuin sitä ei olisi.

        Raukkamaista, poika!


      • höps kirjoitti:

        Tuohon pöhnäiseen nollaviestiin tuskin tarvii argumentoida mitään.

        Latelit ympäripyöreitä itsestään selvyyksiä, ja JÄLLEEN IGNORASIT SEN KAIKKEIN OLENNAISIMMAN!!!!

        Mutta ymmärtäähän tuon. Huomaat joutuvasi parin siirron päästä shakkimattiin, niin jätät PELKURINA siirron tekemättä.

        Eli et vastaa sinulle selkeästi esitettyyn kysymykseen, koska rehellinen vastaus olisi maailmankuvasi vastainen.
        Fakta ei siis sovi teoriaasi, eli ummistat silmät faktalta, ja jatkat, kuin sitä ei olisi.

        Raukkamaista, poika!

        Moveri on ihmemaan tonttulan trollimestari. Se on mun kaveri, vaikka onkin kova rasisti.

        Moveri tykkää kun sitä ruokitaan. Aika lihava se onkin, mutta niin on sen tummat ystävätkin.


      • höps kirjoitti:

        Tuohon pöhnäiseen nollaviestiin tuskin tarvii argumentoida mitään.

        Latelit ympäripyöreitä itsestään selvyyksiä, ja JÄLLEEN IGNORASIT SEN KAIKKEIN OLENNAISIMMAN!!!!

        Mutta ymmärtäähän tuon. Huomaat joutuvasi parin siirron päästä shakkimattiin, niin jätät PELKURINA siirron tekemättä.

        Eli et vastaa sinulle selkeästi esitettyyn kysymykseen, koska rehellinen vastaus olisi maailmankuvasi vastainen.
        Fakta ei siis sovi teoriaasi, eli ummistat silmät faktalta, ja jatkat, kuin sitä ei olisi.

        Raukkamaista, poika!

        Kiitos - pääsit kuvakaappauskokoelmaani.

        "Ilman perusteita."


      • höps
        Mover kirjoitti:

        Kiitos - pääsit kuvakaappauskokoelmaani.

        "Ilman perusteita."

        Voi ku aivan kamalan kauheata! Soittakaa paloauto ja karpo!

        Otitko myös kuvakaappauksen kokoelmaasi "moverille esitetyt kysymykset, joihin ei löydy selkärankaa vastata" ?

        Hienosti vedät jutun sivuraiteille.

        SE OLENNAINEN KYSYMYS ODOTTAA VASTAUSTASI!! MIKSI ET VASTAA!! PELKÄÄTKÖ?


      • höps kirjoitti:

        Voi ku aivan kamalan kauheata! Soittakaa paloauto ja karpo!

        Otitko myös kuvakaappauksen kokoelmaasi "moverille esitetyt kysymykset, joihin ei löydy selkärankaa vastata" ?

        Hienosti vedät jutun sivuraiteille.

        SE OLENNAINEN KYSYMYS ODOTTAA VASTAUSTASI!! MIKSI ET VASTAA!! PELKÄÄTKÖ?

        Mielestäni vastasin kaikkeen - ja haluan vastata? Kerro mitä vielä sen suhteen kaipaat? "Olennainen kysymys"?

        Sinä sen sijaan et vastannut ollenkaan?


      • höps
        Mover kirjoitti:

        Mielestäni vastasin kaikkeen - ja haluan vastata? Kerro mitä vielä sen suhteen kaipaat? "Olennainen kysymys"?

        Sinä sen sijaan et vastannut ollenkaan?

        22. Ja 23.11. Laittamissani viesteissä, selkeällä suomenkielellä ja eritoten sinulle osoitettuna.
        Tässä samassa viestiketjussa, muutama viesti taaksepäin.

        Etkö lue, vai ymmärrä näitä viestejä?


      • Mover kirjoitti:

        Mielestäni vastasin kaikkeen - ja haluan vastata? Kerro mitä vielä sen suhteen kaipaat? "Olennainen kysymys"?

        Sinä sen sijaan et vastannut ollenkaan?

        voisitko vastata minulle yksityisvastaanotossasi sähköpostilla, että mitä mieltä olet kirjoituksistani noin niinkuin henkilökohtaisella tasolla.

        Osoite on edelleen:

        [email protected]

        .


      • höps kirjoitti:

        22. Ja 23.11. Laittamissani viesteissä, selkeällä suomenkielellä ja eritoten sinulle osoitettuna.
        Tässä samassa viestiketjussa, muutama viesti taaksepäin.

        Etkö lue, vai ymmärrä näitä viestejä?

        En lue.

        Jos sinä et ymmärrä kysymystäni kysymyksistäni, jätetään jahnaaminen tähän.


      • centti kirjoitti:

        voisitko vastata minulle yksityisvastaanotossasi sähköpostilla, että mitä mieltä olet kirjoituksistani noin niinkuin henkilökohtaisella tasolla.

        Osoite on edelleen:

        [email protected]

        .

        Tiedät minun mielipiteeni kirjoituksistasi.


      • höps
        Mover kirjoitti:

        En lue.

        Jos sinä et ymmärrä kysymystäni kysymyksistäni, jätetään jahnaaminen tähän.

        Luotsi, ja et lue viestejä?

        Miten sitten kuvittelet kykeneväsi minkääntason keskusteluun?

        Tai... onhan tuo nähty -mihin "tasoon" sinulla rahkeet riittävät.

        Laitetaan vielä kerran, kun neiti niin vaatii.

        HOX HOX HOX HOX

        NYT SEURAA SE KYSYMYS, JOHON ET VIELÄ VASTANNUT

        22.11.2014

        "Minä julistaudun tässä ja nyt umpirasistiseksi rasistisuuksia viljeleväksi fasistinatsimisantroopiksi.

        Mitä lakia rikoin? Ole hyvä ja vastaa!!!"

        Ota poika tuostakin kuvakaappaus, ja lue sitten tarpeenmukaan uudestaan kun on taas korvaukset juotu, ja olet kutakuinkin selvänä.


      • Mover
        höps kirjoitti:

        Luotsi, ja et lue viestejä?

        Miten sitten kuvittelet kykeneväsi minkääntason keskusteluun?

        Tai... onhan tuo nähty -mihin "tasoon" sinulla rahkeet riittävät.

        Laitetaan vielä kerran, kun neiti niin vaatii.

        HOX HOX HOX HOX

        NYT SEURAA SE KYSYMYS, JOHON ET VIELÄ VASTANNUT

        22.11.2014

        "Minä julistaudun tässä ja nyt umpirasistiseksi rasistisuuksia viljeleväksi fasistinatsimisantroopiksi.

        Mitä lakia rikoin? Ole hyvä ja vastaa!!!"

        Ota poika tuostakin kuvakaappaus, ja lue sitten tarpeenmukaan uudestaan kun on taas korvaukset juotu, ja olet kutakuinkin selvänä.

        Ei julistautuminen vaikka perkeleeksi ole rikos!


      • browser
        Mover kirjoitti:

        Ei julistautuminen vaikka perkeleeksi ole rikos!

        Hienoa kun pystyit lopultakin myöntämään puhuneesi läpiä pääsi alunperin.


      • browser kirjoitti:

        Hienoa kun pystyit lopultakin myöntämään puhuneesi läpiä pääsi alunperin.

        Mukavaa, että sait vastauksen kysymykseesi.


      • höps
        Mover kirjoitti:

        Ei julistautuminen vaikka perkeleeksi ole rikos!

        Mutta kun kerran rasismi on rikos, eli rasistit ovat rikollisia, ja minun ollessa rasisti, olen myös näin rikollinen, niin mikä on se itserikos? Vrt. vaikka varkaus.

        Onko ketään tuomittu rasismista?

        "Syytetty n.n. tuomittakoon 2v4kk ehdolliseen vankeuteen törkeästä rasismista."???

        Minä nyt päätän olla rasisti. Laitetaan vielä vakuudeksi rasistinen julistus:

        Mielestäni henkilöön tulee ensisijaisesti suhtautua rotunsa edustajana.

        Selvää rasismiahan tuo. ja julkisella palstalla!

        Mikä on rikokseni nyt?


      • huono asia

        Siinä olet oikeassa,että rasisti-ryhmään kuuluvat suomalaiset olemme (ennakkoluuloisia, sulkeutuneita) ja podemme jonkinlaista alemmuuskompleksia avarakatseettomuudesta. =(


      • ­­¢
        huono asia kirjoitti:

        Siinä olet oikeassa,että rasisti-ryhmään kuuluvat suomalaiset olemme (ennakkoluuloisia, sulkeutuneita) ja podemme jonkinlaista alemmuuskompleksia avarakatseettomuudesta. =(

        ei noita sulkuja tuollein voi käyttää.


      • halooonkovaloo
        asdfasdf kirjoitti:

        pääpiirteittäin että Suomalaisten oikeus on elättää omalla työllään muualta tulleita ja suvaita näiden tekmiä rikoksia.

        asdfasdf. Aika lapsellista puhetta (kirjoituksen muodossa) ja ikää olikaan sinulla???.


      • höps kirjoitti:

        Mutta kun kerran rasismi on rikos, eli rasistit ovat rikollisia, ja minun ollessa rasisti, olen myös näin rikollinen, niin mikä on se itserikos? Vrt. vaikka varkaus.

        Onko ketään tuomittu rasismista?

        "Syytetty n.n. tuomittakoon 2v4kk ehdolliseen vankeuteen törkeästä rasismista."???

        Minä nyt päätän olla rasisti. Laitetaan vielä vakuudeksi rasistinen julistus:

        Mielestäni henkilöön tulee ensisijaisesti suhtautua rotunsa edustajana.

        Selvää rasismiahan tuo. ja julkisella palstalla!

        Mikä on rikokseni nyt?

        Tuo ei ole rasismia vaan oma (typereä) väitteesi.

        Sinun oikeasti on hyvä tutkia, mitä tuo ihannoimasi rasismi on ja miten se käytännössä esiintyy.


      • browser kirjoitti:

        Siis ihmisoikeudet sekulaariuden tuotos? Että uskonnollisessa yhteiskunnassa ei voida myöntää ihmisoikeuksia? Vähän nyt vaikea uskoa tuota. Joku uskovainen voisi hyvin väittää Jeesuksen olleen ihmisoikeuksien julistaja.

        Uskonnollinen etiikka leikkaa suurimmalta osaltaan nykyistä länsimaista selulaaria etiikkaa. Onhan se sen yksi osatekijä. Sama asiahan se ei ole - niin kuin uudesta avioliittolakikeskustelusta näimme.


      • halooonkovaloo kirjoitti:

        asdfasdf. Aika lapsellista puhetta (kirjoituksen muodossa) ja ikää olikaan sinulla???.

        Sen vuoksi minun on joskus pakko jättää näitä ketjuja auki. Asiat eivät etene, jäävät käsittelemättä ja vanha fraasi kaivetaan "vastaukseksi".


      • höps
        Mover kirjoitti:

        Tuo ei ole rasismia vaan oma (typereä) väitteesi.

        Sinun oikeasti on hyvä tutkia, mitä tuo ihannoimasi rasismi on ja miten se käytännössä esiintyy.

        Rasismi on syrjintää rodun perusteella (oma määritelmäsi), ja minä juuri ilmoitin, että mielestäni näin kannattaa toimia.

        Olen siis julistautunut, ja määritelmällisestikin rasisti.

        Mikä on rikokseni?


    • -mutta

      Miksi kysyt sellaista mihin sinä olet kaikkein paras (tai hoitajasi) vastaamaan, eli "mikä hävittää kaiken ymmärryksen"?

    • juu niin

      Jollain on päässä vikaa jos kirjottaa että K-A-I-K-K-I vihaa.

    • Suoli24/mooverinne

      Auttakaa taas minua viedään 10000000-0 ja " ilmaiset leffaliput vuokraan" jäävät saamatta.

    • Vastaus Moverille

      Rasismi on osa ihmisen käytöstä. Tuhansien vuosien saatossa kehittynyt. Luuletko että siitä päästään eroon parissa vuodessa? Se on geeneissämme. Myös sinun.

      Et voi kieltää ihmisen biologista käytöstä. Se ei onnistu. Taistelet tuulimyllyjä vastaan.

      • uhg-i

        Ne tuulimyllyt on suomalaisia, joita vastaan Mover taistelee.


    • Vastataan

      Se rasismi tuotetaan afrikasta ja lähi-idästä erittäin kalliilla hinnalla.

      • asdfasdf

        suvakit tuottaa toisten kustannuksella


    • ugh, olen puhunut

      Kysypä ihan itteltäs. Sinä täällä ylimpänä haukut uutta kirjoittaa, jos mielipide on erilainen kuin omasi.

      Antaako jumala teille luvan kirjoittaa alentavasti toisesta kirjoittajasta, haukkua solvata henkisiä ominaisuuksia ym haukkua juopoksi roikkohousuksi jne.

      Mover, et edes poista niitä solvauksia. (Epäilen kirjoittajaa jopa sinuksi.) On varmaan kivaa olla mukana porukassa, jolle hallitus on antanut luvan solvata ja vihapuhua suomalaisia rasisteiksi.

      Jos minulla olisi paljon ylimääräistä rahaa vetäisin Suomen hallituksen oikeuteen kiihottamisesta kansanryhmää vastaa. Hallitus usuttaa maahanmuuttajat hakkaamaan, ryöstämään, raiskaamaan ja tappamaan suomalaisia. Suomen hallitus on Hitler, joka tekee omat lait ja tappaa omilla keinoilla kenet tahtoo ja nyt sen tapppamisen kohteena on S U O M A L A I S E T .

      Ei muuta - olette valinneet puolenne rasisteja on Suomen hallitus ja kukkahattutädit ja -sedät jotka lietsoo vihaa suomalaisia vastaan.

      Jos kokoomus ja Aleksander Stubb saa vielä enemmän valtaa, niin uskon että ne määrää suomalaiset tapettavaksi kuoleman uhalla.

      Jaa missä se rasisti luuraa. Siinäpä pulma, R a s i s t i

      Toisen terroristi on toisen vapaustaistelija :))
      Suomen hallitus ja sen myötäilijät on rasisteja suomalaisia kohtaan
      Onko ihme että suomalaiset puolustautuu, sitä Sinä Mover ystävinenne kutsutte rasismiksi. Suomen hallituksen ja ruotsalaisten iänikuinen tahto on ollut tuhota suomalaiset ja hävittää suomen kansa jo 1100 luvulta. Sen ruotsalaiset aloitti jo saamelasista. Lukekaa itse se rasismi wikipediasta.

      Taistelu Suomen, suomalaisten ja suomalaisuuden puolesta jatkuu niin kauan kuin yksikin suomalainen on elossa, kutsutte te, Suomen tappajat, sitä millä nimellä hyvänsä. Hävettää asua Suomessa, jossa kansa on valinnut hallituksen TUHOAMAAN Suomen kansan.

    • dallu

      Minäkin ihmettelen mikä on se ilmiö, joka sumentaa Moverin mielen, blokkaa kaiken tiedon ja hävittää ymmärryksen nimenomaan moverin aivoista?

      Olen huomannut ettei islaminusloisten, arabien eikä afrikkalaisten tarvitse sanoa eikä kirjoitttaa miten inhoaa ja vihaa länsimaalaiset kansanryhmää eikä niiden tarvitse opettaa sitä kuka on vihollinen kuka kuluu tappaa, se tieto kulkee geeneissä.

      Onko Movr sitä koskaa miettinyt kritisoida tai pohtia mitä sille voisi tehdä?

      Onko se moverista rasismia?
      Vai vain sen ääneen sanominen olisi rasismia.

      • höps

        Se ilmiö lienee alkoholi.


    • gizza

      Sitten hän sanoo, että on tehnyt asiallisen aloituksen jossa kirjoittaa että "kaikki inhoavat xxx-kansanryhmää" - ja ihmettelee, miksi aloitus on poistettu?
      Mover :""

      Okei Mover, mitähän eroa sillä on on että nikki Gillix sanoo että

      "kaikki inhoavat xxx-kansanryhmää"

      tai kun kaikki islamilaiset inhoavat , vihaavat ja yrittävät TAPPAA länsimaalaiset-kansanryhmää"

      Uskoisin että islamilaiset jopa kirjoittaa sen moneen kertaan moeen paikkaan, mutta kun eivät osaa kirjoitttaa sitä tänne, niin sehän ei ole sun ongelmas.

      Busra al-khalidikin pyysi Moverilta anteeksi että halusi hakkaa ja tappaa kaikki suomalaiset ja työntää Suomen lipun mustaan aukkoonsa.

      • gizza

        KORJAAN :
        Mover :"Sitten hän sanoo, että on tehnyt asiallisen aloituksen jossa kirjoittaa että "kaikki inhoavat xxx-kansanryhmää" - ja ihmettelee, miksi aloitus on poistettu?"

        Okei Mover, mitähän eroa sillä on on että nikki Gillix sanoo että

        "kaikki inhoavat xxx-kansanryhmää"

        tai kun kaikki islamilaiset inhoavat , vihaavat ja yrittävät TAPPAA länsimaalaiset-kansanryhmää"

        Uskoisin että islamilaiset jopa kirjoittaa sen moneen kertaan moeen paikkaan, mutta kun eivät osaa kirjoitttaa sitä tänne, niin sehän ei ole sun ongelmas.

        Busra al-khalidikin pyysi Moverilta anteeksi että halusi hakkaa ja tappaa kaikki suomalaiset ja työntää Suomen lipun mustaan aukkoonsa.


    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      423
      2954
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2276
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      348
      1976
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1893
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1747
    6. 158
      1212
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1207
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1140
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1052
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      927
    Aihe