mikä on kiitos espanjaksi

Enkelille^

eli mikä on kiitos espanjaksi mulla ei oo mitään hajua...

13

5181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      gracias, lausutaan gratzias (käsittääkseni)

      • hiukan espanjaa opiskellut

        "gracias, lausutaan gratzias (käsittääkseni)"

        Olet käsittänyt väärin. Lausuntaohje tuolla toisessa viestissäni.


      • el maricon

        Se on melkein sama, miten sen lausuu. Kyllä ne ymmärtävät sanan merkityksen!


      • Anonyymi
        hiukan espanjaa opiskellut kirjoitti:

        "gracias, lausutaan gratzias (käsittääkseni)"

        Olet käsittänyt väärin. Lausuntaohje tuolla toisessa viestissäni.

        Kun olen käynyt Espanjassa ja Italiassa, niin gratsia on kelvannut hyvin. Eihän kirjaimet suusta lennä ja kun känni päällä, niin ymmärtäähän he Suomalaisen sönkkäämisen. Kännissä, kunnon kännissä on vaikea pyytää Malrboro tupakka-askia, mutta Colt tupakka-aski on.


    • una hermana

      siis kiitos espanjaksi on gracias ja se lausutaan samalla lailla kuin kirjoitetaan suurimassa osassa espanjankielistä maailmaa.

      • hiukan espanjaa opiskellut

        "siis kiitos espanjaksi on gracias ja se lausutaan samalla lailla kuin kirjoitetaan suurimassa osassa espanjankielistä maailmaa."

        Ei lausuta.

        Itse asiassa tuo c lausutaan sellaisella ässällä, jota ei ole suomen kielessä eikä muissakaan lähimaiden kielissä, ns. lespaus-s. Siinä kieli nostetaan lähelle kitalakea ja sitten sanotaan s.


      • Kaisa
        hiukan espanjaa opiskellut kirjoitti:

        "siis kiitos espanjaksi on gracias ja se lausutaan samalla lailla kuin kirjoitetaan suurimassa osassa espanjankielistä maailmaa."

        Ei lausuta.

        Itse asiassa tuo c lausutaan sellaisella ässällä, jota ei ole suomen kielessä eikä muissakaan lähimaiden kielissä, ns. lespaus-s. Siinä kieli nostetaan lähelle kitalakea ja sitten sanotaan s.

        Ainoastaan Espanjassa lausutaan kuvailemallasi tavalla. Esim. Etelä-Amerikassa ja Kanariansaarilla lausutaan ihan vaan rehellisesti "Grasias".


      • Aki
        Kaisa kirjoitti:

        Ainoastaan Espanjassa lausutaan kuvailemallasi tavalla. Esim. Etelä-Amerikassa ja Kanariansaarilla lausutaan ihan vaan rehellisesti "Grasias".

        Itseasiassa se riippuu saaresta. Gran Kanarian pohjoisosissa on hyvin paljon alkuperäistä espanjalaista väestöä missä kielen nostamatta jättäminen on anteeksiantamaton virhe.


      • korjaus korjaukseen
        Aki kirjoitti:

        Itseasiassa se riippuu saaresta. Gran Kanarian pohjoisosissa on hyvin paljon alkuperäistä espanjalaista väestöä missä kielen nostamatta jättäminen on anteeksiantamaton virhe.

        Itse asiassa toi lausuminen ei oo niin kualeman vakava asia!!! Joissain sanoissa merkitys muuttuu jos sen lausuu väärin, mutta tässä tapauksessa s-kirjain voidaan lausua joko normaalina s:nä tai suhina s:nä (eli samanlailla kuin lausut z). Espanjalaiset eivät todellakaan ole mitää pikkumaisia pilkunnussijoita, jotka suuttuuisivat verisesti jos lausunnassa on piäniä ääntämisvirheitä!! Kyllä ne ymmärtää ettei kaikki suomalaiset voi puhua espanjaa 20 eri murteella!! Itse olen opiskellut espanjaa yli 5 vuotta ja käynyt espanjassa (Kanarialla) yli 20 kertaa, enkä ole tuollaisia pikkusieluja Pohjois-Gran Canarian kylissä enkä kaupungeissa tavannut.


      • Nimetön
        Aki kirjoitti:

        Itseasiassa se riippuu saaresta. Gran Kanarian pohjoisosissa on hyvin paljon alkuperäistä espanjalaista väestöä missä kielen nostamatta jättäminen on anteeksiantamaton virhe.

        terveisia vaan espanjasta, jossa oon nyt asunut viimeisen vajaan vuoden. voisinpa sanoa, etta tuollanen vouhotus on aivan naurettavaa.. espanjankielisessa maailmassa ei aantamisasioissa juurikaan anteeksiantamattomia virheita ole, ainakaan mikaan gracias -sanan aantaminen niihin lukeudu. espanjaa puhuvat kaikenmaalaiset ihmiset ja aksentteja loytyy espanjassa ja amerikoissa uusi kivenheiton paasta. tarkeinta on olla hymyilevainen ja kohtelias ja jos sita gracias -sanan aantamista taytyy joltain kysya, niin kysykaa paikallisilta, he kylla neuvovat ja samalla saattaa paatya aika hauskoihin keskusteluihin;).

        hasta luego, elikkas nakemisiin ja matkailun iloa!


      • Anonyymi

        Monessa maassa käy gracias, kun kiittää.


    • Anonyymi

      Kratsias.

      • Anonyymi

        Klitoristia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1505
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      170
      1203
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1060
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      870
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      793
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    10. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      59
      725
    Aihe