Mikä on elämän tarkoitus?

Tuo otsikossa esittämäni kysymys on varmaan ollut joskus jokaisen mielessä.

Kaikki tässä maailmassa on osa tätä kokonaisuutta ja toteuttaa omalta osaltaan elämän tarkoituksen.

24

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------------

Mun elämän tarkotus on ollu perustaa perhe, synnyttää lapsia, kouluttaa heidät hyvin,
      rakastaa puolisoa yli-kaiken paheista huolimatta elämän loppuun asti,
      kaiken tämän ole saavuttanu,

elämä on valmis korjattavaksi taivaan kotiin sinne missä puoliso jo odottaa,

• Minä en ole tiennyt elämäni syvempää tarkoitusta. Vammaisena olen ikäni elänyt ja yksinäisyyden valinnut, en siihen päätynyt.

Jo lapsena kuuli tuosta ikuisesta Helvetin tulesta, johon me syntiset joudumme.

Miten muuten ihmistä voidaan polttaa ikuisesti, kun tämän polttoarvo on pienehkö. Krematoriossa ihminen tuhkautuu tunneissa.

Taivasosuuksistaan voisivat teikäläiset edes vähän kertoa. Minkälaista on se "ikuinen ihana elämä"?

• ------------------
        Ruuneperi kirjoitti:

Minä en ole tiennyt elämäni syvempää tarkoitusta. Vammaisena olen ikäni elänyt ja yksinäisyyden valinnut, en siihen päätynyt.

Jo lapsena kuuli tuosta ikuisesta Helvetin tulesta, johon me syntiset joudumme.

Miten muuten ihmistä voidaan polttaa ikuisesti, kun tämän polttoarvo on pienehkö. Krematoriossa ihminen tuhkautuu tunneissa.

Taivasosuuksistaan voisivat teikäläiset edes vähän kertoa. Minkälaista on se "ikuinen ihana elämä"?

Hyvä Ruuneberi !

vaikka tuossa ylempänä romanttisesti haaveilin pääseväni taivaan kotiin,
        kuitenki se on mysteeri omassa mielikuvitusmaailmassa,
        mutta raamatun sanaan luottaen kuvittelen pääseväni taivaankotiin vaikka en tiedä missä se on ja minkälainen se on,
        vaikka olen tavallinen raadollinen perisyntinen ihminen kuten me kaikki muutki olemme, silti aion roikkua jeesuksen viitan liepeissä kuolemani hetkellä, toivottavasti huolii luokseen, jos ei huoli niin ainaki olen kaikkeni tehny päästäkseni sinne jonnekki jossa kaikki muutki rakkaat sukulaiset jo on,
        todellisuudessa kuvittelen kuoleman hetken olevan hyvin pelottava tukehtumisen tunne ennnen kuin taju karkaa kankaalle,
        sen jälkeen luulen etten enään tajua yhtikäsmitään en kipua en iloa en yhtikäs mitään,
        minut viedään grematorioon poltettavaksi, siellä luut paukku ja räjähtelee, koska rintakehästä on osa niittettyyhteen jollaki metallilla,
        ( lääkäri sanan mukaan minulla on rautaa rintakehässä pantu syd. leik. yhteydessä)
        olen lapsesta asti ollu uskovain, en oli sen kummempi ihminen kukaan muukaan täällä maanpäällä, samanlainen hyvine ja huonoine piirteineni,
        kymmen käskyä on ollu myös elämän polkuni, se on kapea, joskus olen kopastunu kuten kaikki muuttki normaalit ihmiset, mutta jumala nostaa aina uudestaan ja uudestaan pystyyn ja jaksan jatkaa elämää,
        ikäni ole ajatusmaailmassani päivittäin rukoillut pienen rukouksen selviytyäkseni siitä päivästä, ja antaakseen hyvää myös työpaikalle ja kaikille ympärillä oleville ihmisille ja
        läheisille,
        kai minun taivas on täällä maan päällä, tai sitten se kirkastuu kun kuolen ,
        älä yhtää kuvittelekkaa että olisin parempi ihminen kuin kukaan muukaa täällä palstalla,
        olen aivan samanlainen kielen käyttäjä kuin kaikki muutti,
        jokaisessa ihmisessä asuu hyvä ja paha , on vain tärkeää kumman ottaa elämässään käyttöön, minä olen ottany hyvän käyttöön tietoisesti,
        ihminen itsessään ei koskaan ole hyvä
        vaan jumala meissä ,

anteeksi kirj. virheet, en jaksa korjata

• hyvä olo.1

Minun elämän tarkoitus oli tehdä ne virheet jotka tulin tehneeksi ja kun huomasin mitä oli tapahtunut otin kaiken kontolleni ja tein noin parhaani ettei korjaamatonta vahinkoa kenellekään tullut, Työteliäät ja normaalin onnelliset lapset jatkavat elämää.

Katkeruutta ei saisi kenelläkään olla eikä vihassa riidellä omaisuuksista tai toivoa huonoa onnea kenellekään, vaan yrittää järjestää kaikille hyvän elämän mahdollisuus. Näin toimien luulen että itselläkin on hyvä olla.

• fii finlanda

- ''ihmiset ovat etta heilla olisi ilo''
      - Tama elama jota elamme on aikaa jolloin valmistaudumme kohtaamaan JUMALAN.
      - ELAMA ON aika jolloin voimme osoittaa elamallamme keta haluamme palvella, Jumalaa vai ...........?

Siina on elaman tarkoitusta kyllin.

• yksityisajattelija

Elämä on vain tilapäinen mutta tuskallinen häiriö syntymän ja kuoleman välissä, mutta onneksi se menee pian ohi.

• elän, siis olen

Jos kykenisin vastaamaan tuohon kysymykseen, olisin ratkaissut elämää suuremman kysymyksen.

Elän oppiakseni uutta ja kokeakseni kaiken sen mitä elämä eteeni suo tulevan.

Kuin meri hioo kiviänsä, niin elämä minua, mutta särmät ovat jäljellä viimeiseen hengen vetoon asti. Siinä ne siliävät kaikki vastamäetkin.

• Enpähän tiedä elämän "syvimpiä" tarkoituksia. Tuskin olen niitä ajatellutkaan. Kokonaisuudesta kehityksessä lienee kysymys, josta miljoonien ristiitojen kautta on tällaiseen kehitysvaiheeseen ihminen tullut, jossa jokaisella on ollut osansa, pieni tai vähän isompi.
      Onko tullut hyvä tai täysi susi, voi tietysti arvioida.

Tarpeellisuutta voi miettiä mielikuvituksensa mukaan. Onko pörssi- tai valuuttakeinottelija sata kertaa arvokkaampi kuin hoitohenkilö tai siivooja?

Työtön, pois potkittu hyvin työnsä tehnyt voi tuntea itsensä tarpeettomaksi, kelvottomaksi kun mitään ei aukene ja mahdollisesti perhe odottaa kärsimättömästi jatkoa elämäänsä. Kaikki ympärillä kaatuu säästämiseen, säästämiseen ja vähentämiseen, umpikujaan. Puhutaan vain huonosti tuottavasta joukosta, ryhmästä, josta pitää päästä eroon kannattavuuden vuoksi.

Kyllä normaalisti jokainen ihminen haluaisi olla hyödyksi, löytää ajatuksilleen sen rauhan, että on hänkin jotain tehnyt. Olkoon se vaikka kuinka pientä, monien mielestä merkityksetöntäkin, kunhan on jotain, joka elämässä kannattelee. Vanhuus ja sairaudet voivat väsyttää ja luoda tarpeettomuuden tunnetta. Sitä helpottaa muistelu ja muistelmat, että olinhan sitä minäkin mukana tekemässä "parempaa maailmaa" ja jatkumoa tuottamassa. Ne muistelmat soisi kaikilla olevaan varastossaan.

Tietysti ihmisten pariutuminenkin kuuluu kehitykseen, kuinkas muuten. Siihen vielä toistaiseksi tarvitaan mies ja nainen jossakin muodossa. Urosta ei vielä ole saatu poikimaan kuin jossain eläinketjun alemmassa kehitysvaiheessa. Onhan monia seikkoja, jossa suvun jatkuminen normaalikehitysmuodossa häiriintyy ainakin yksilötasolla. Nämäkin aiheuttanevat tarpeettomuuden tunnetta, puutetta elämän sisältöön, jota ainakin yritetään paikkailla.

Anton Tsehov on novelli- ja näytelmämuotoisissa kirjoissaan pohtinut "tarpeettoman ihmisen elämää."
      Muistan niitä lukemiani vain osittain ja hajanaisesti, enkä nyt koe niitä niin päivänpolttamaksi, että alkaisin niitä kertailla.

Eipä se elämän syvin tarkoitus kirjoittamallani ratkennut, tuskin edes sirpaleitakaan.

• Mitä luulette pohtiiko jokainen ihminen elämänsä tarkoitusta. Missä iässä tuo kysymys teillä on ensimmäisen kerran mieleen tullut?
      Minä en muista tuota tarkalleen, mutta olisikohan se tullut mieleen oman isän hautajaisissa 14 vuotiaana, vai suruako se oli.

Biologisesti ajatellen elämän tarkoitus on ihmislajin lisääntyminen, josta pitää huolen sukupuolivietti. Ei se edellytä että jokainen yksilö lisääntyisi. Kyllä se valtava siittiöiden määrä mikä liikkeellä on tehtävän täyttää liiankin kanssa.
      Harva siinä ajattelee ylevästi elämänsä tarkoituksen täyttämistä.

• näin se vaan on.

tässä totuus: Panosta elämään...

• Ramoona*

Elämän tarkoitusta en ole joutunut kyseenalaistamaan, aina olen kokenut elämäni tarkoitukselliseksi, arvokkaaksi ja tuntenut kulkevani täällä johdatuksen tukemana. Eri ikäkausina on erilaisia tavoitteita, ja minulla avioliitto ja lapset ovat olleet merkityksellisintä, niihin olen ollut valmis panostamaan ja uhraamaankin. Olisin varmaankin halunnut adoptoida, jos en biologisia lapsia olisi saanut. Lasten kasvatus ja ohjaus on ollut vahvaa aluettani, samoin kauniin ja viihtyisän kodin ja pihapiirin luominen. Minulle voi hautajaisissani sanoa, että olen ollut lähinnä kodin vaalija, vaatimaton ura on tullut siinä sivussa. Työelämästä poissaolon vuosia en kadu, vaikka eläkekertymä jäi pienehköksi.

Olemme tavallaan sukupolvien ketjussa viestinviejiä : geenien, tietojen, taitojen, kulttuurin. Yksi ihminen ei voi enimmilläänkään koin paljoa tehdä, vaikka olisi Nobel-palkittu. Nythän taas linnan juhlissa itsenäisyyspäivänä punnitaan, ketkä on koettu niin merkityksellisiksi, että ovat kutsun saaneet. Hieno tapa on, että äitejä muistetaan erikseen myöntämällä Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitali kultaristein. Mitkä meidän ansiomitaleitamme ovat, ovatko ne näkyviä vai sydämen aarteita ? Mistä meidät muistetaan, kun aika meistä jättää ? Uskon, että ei niinkään saavutuksistamme, vaan siitä, millaisia tunteita herätimme muissa.

Heleän kauniisti lapset lauloivat adventtilauluja tv:ssä Rovaniemen kirkossa tänään. Joulun tarkoitus avautuu adventin sanomassa, Vapahtaja saapuu vaatimattomana aasilla ratsastaen ja Luojamme lähestyy meitä hauraan seimen lapsen muodossa.

Hyvää adventin aikaa !

• Kiitos Ramoona kun kirjoitit minun puolestani :))
        Olen nimittäin laiska ajatusteni ilmaisuun kirjoittamalla, puhuminen on helpompaa. En kyllä noin hienosti olisi osannut, mutta tuo vajaai eläkekin kotiäitinä olon vuoksi on sama minunkin kohdalla, ne lapset lastenlapset ja lapsenlapsenlapset!!!
        Hoosiannan minäkin tässä tietsikkakirkossa samalla kuuntelin.

• katleija kirjoitti:

Kiitos Ramoona kun kirjoitit minun puolestani :))
        Olen nimittäin laiska ajatusteni ilmaisuun kirjoittamalla, puhuminen on helpompaa. En kyllä noin hienosti olisi osannut, mutta tuo vajaai eläkekin kotiäitinä olon vuoksi on sama minunkin kohdalla, ne lapset lastenlapset ja lapsenlapsenlapset!!!
        Hoosiannan minäkin tässä tietsikkakirkossa samalla kuuntelin.

'Milloin elämä on mennyt hukkaan?'-ketjuun sopisi tuo Ramoonan viesti myös hyvin perusteluksi ettei omalla kohdalla ainakaan hukkaan ole mennyt.
        Minäkin tunnen vielä olevan tarpeellinen täällä jälkeläisteni tähden.

Elämän tarkoitusta voi ajatella myös laajemmin kuin omakohtaisesti. Luulin aloittajan kysyvän sitä.

• Oletnoita onnellisia ihmisiä, joille on suotu kaikki ne avut, joiden varassa voi toteuttaa ikäänkuin elämän perustarkoituksen.

On kuitenkin olemassa myös itsen ikaltaisia ihmisiä, jotka jo "elämän alkutaipaleella" ovat kokeneet sellaista, joka ponnistuspohjan elämältä.

Olen yrittänyt kuitenkin suorittaa "oman elämäni tarkoituksen" mahdollisuuksieni rajoissa ja siinä onnistunut "edellytysteni mukaisesti"

Tunnen lukemattoman määrän vammaisia, joilla itseni tavoin ovat normaalisti eli heteroseksuaalisesti suuntautneita ja elämässään tältäkin osin onnistuneita.

Pelko vaikkapa vammaisuuden periytymisestä rajoittaa ajattelevia ihmisiä hankkimasta lapsia. Tiedän myös vammaisia, joiden jokainen perillinen on vanhempiensa tapaan vammainen.

Oman elämänsä tarkoituksen täyttävät käsittääkseni kaikki ihmiset, vaiika heidän perillisensä olisivat epäonnistuneita, rikollisia tai sairaita.

Oman elämän tehtävänsä jokainen joutuu kokemaan suorituskykyjensä rajoissa. Omasta erinomaisesta suorituksestaan ei kaikilla ole perustetta kertoa.

Uskonnollisuutta en elämän asioissa voi sietää, kun maailma on liiikaa ja väärin täytetty, väärin toimitttu ja kaikkia uskontojakin väärin tulkittu.

• att2

Tuo otsikossa esittämäni kysymys on varmaan ollut joskus jokaisen mielessä.

Kaikki tässä maailmassa on osa tätä kokonaisuutta ja toteuttaa omalta osaltaan elämän tarkoituksen.

Annoit samalla vastauksen.

Uskolla ei asian kanssa ole mitään tekemistä.

• silittäjä mummi

att2
        Hieman johti harhaan tuo kirjoituksesi otsikossa "esittämäni kysymys"? Oletko todellakin Ruuneperi?

Ruuneperillehän on tarkoitus udella tietoa Pyhimyksistä, kuten muutakin kuolemanjälkeisestä elämästä, joten olisikohan hieman pelkoa?

Minun elämän tarkoitus on ainakin täyttynyt mielestäni, koska olen avioitunut "säädyllisesti" ja saanut lapseni ns. "säädyllisesti" ja lapsellani on perillisiä, joita olen saanut hoitaa, josta olen kiitollinen, näin mummina.

Paljon oli jo kirjoituksia ja todella hyviä, mutta itse en voi asennoitua ihmisiin, jotka ovat sairaita,tai jotka eivät tiedä elämänsä tarkoitusta?

Minä en vain halua nyt 70 murehtia toisten murheista, koska omanikin olen saanut "lakaistua" pois.

Oli ihanaa, että minua (mummia) tarvittiin tänään "pika apuun" ompelemaan merkit Partioilaisen paitaan, koska Lippu-kulkue on Itsenäisyys päivänä.

• Rööslain

Elämän tarkoitus on elämä itse.

• Asenne ratkaisee

Elämän tarkoitus on murheen karkoitus.

• att2

Kyllä älämällä on rarkoitus---kuitenkin mikä se on?

Tiedän ei ole kuolemaa vaan elämä---onko valo elämä?

Kuolema on läheinen minulle ja sen läheinen aika uskon .elämä

• Se siitä

Elämän tarkoitus on syödä, juoda ja naida.

• Taivaan kotiin

Elämän tarkoitus on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa meidän Herrassamme. Joh.3:16-17

• Taivaan kotiin kirjoitti:

Elämän tarkoitus on iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa meidän Herrassamme. Joh.3:16-17

Iankaikkiseen elämään ei mitään elämää tarvita. Kuolema synnittömä vauvana takaa iankakkisen elämän sellaisenaan.

• voi syntistä?
        Ruuneperi kirjoitti:

Iankaikkiseen elämään ei mitään elämää tarvita. Kuolema synnittömä vauvana takaa iankakkisen elämän sellaisenaan.

Taas aloitit aiheesta tänään. Miksi?

• voi syntistä? kirjoitti:

Taas aloitit aiheesta tänään. Miksi?

Koko aika tapahtuu elämää --jokapuolella , niinkauan kun saamme täälä maapallolla vaikuttaa
        Ihminen on osa kokonaisuutta elämän kiertokulussa .
        Onhan meistä ihmisistä tullut itsekeskeisiä .
        En ole koskaan tuntenut että olisin korvaamaton .
        Aina syntyy parempipainos -- se on elämää ja sen tarkoituksesta en niin välitä -
        Onneksi on kaikilla oma järki Ainakin niinkauan kunhan pitää huolen siittä että kukaan toinen ei sitä aivopese. On hyvä ajatella ,sitävarten meilläkin on se millä ajattelee .
        Onhan aivot annettu tiedemiesten tutkimuksien mukaan muillakin ettei vaan meillä .
        Jumala ei ole minua luonut -- ja kun tulin oli siihen syypää äiti ja isä -- ja kun kuolen , minusta vaan henkilähtee . Niin yksinkertaista on minun elämäntarkoitukseni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      24
      4505
    2. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      99
      3098
    3. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      206
      2954
    4. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      54
      2560
    5. 79
      1315
    6. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      65
      1076
    7. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      26
      980
    8. Leo Meller on kuollut

Mtä sääntöjen vastaista Mellerin kuolemassa?
      Helluntailaisuus
      105
      919
    9. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      115
      810
    10. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      47
      808
    Aihe