Synti (muinaiskreikaksi ἁμαρτία, hamartía, "harhaanosuminen") viittaa Abrahamilaisissa uskonnoissa Jumalan tahtoa vastaan rikkomiseen.
Kristinuskon eri kirkkokuntien välillä on toisistaan poikkeavia käsityksiä siitä, mitä synti tarkoittaa. Luterilaisuus, ortodoksisuus ja katolilaisuus korostavat erilaisia piirteitä synnin luonteesta. Kirkkoisä Augustinuksen esittämällä Raamatun tulkinnalla on yhä merkittävä vaikutus kaikkien kristillisten kirkkokuntien käsitykseen synnistä.
Uusi testamentti ja Vanhan testamentin kreikankielinen käännös käyttävät synnistä useimmiten sanaa hamartia, jonka alkukielinen merkitys on laajempi kuin mitä suomenkielisessä käännöksessä pystytään tuomaan esiin. Alkukielellä sana merkitsee erehdystä, tieltä eksymistä, maalin ohi ampumista ja jumalallisen lain rikkomista. Kristillisissä tulkinnoissa painotetaan merkitystä, joka viittaa Jumalan asettamia käskyjä, asetuksia, lakia tai järjestystä rikkovien tekojen toteuttamiseen tai motiivien edistämiseen ajatuksin tai toimin.
Synti - mitä se tarkoittaa?
21
<50
Vastaukset
- Lyhyesti
Synti on sydämen luopumista Jumalasta.
- -jarmo-
Tuon on erinomaisesti kiteytetty. Se ei ole läheskään vain pelkkiä fyysisiä tekoja.
- Se vaan tässä
-jarmo- kirjoitti:
Tuon on erinomaisesti kiteytetty. Se ei ole läheskään vain pelkkiä fyysisiä tekoja.
Sydän on kylläkin varsin fyysinen objekti.
- sfkjlshg
Synti on sitä, miksi kirkonmiehet sen ovat määritelleet ja halunneet sisällyttää opetuksiinsa - ihmisiä hallitakseen.
Kun samaan aikaan puhutaan Jumalasta kaikkivaltiaana, niin mikä on sellainen kaikkivaltias joka sanoisi mikä on kiellettyä (syntiä) mutta antaisi ihmisten toimia sitä vastaan?
Sanoisin että kyse on ennemmin oikeasta ja väärästä, eli kehitystä edistävästä ja jarruttavasta. Kukaan ei pakota toimimaan mitenkään, onhan ihmisellä vapaa tahto, mutta tietty toiminta jarruttaa kehitystä. Kuten valehtelu, tappaminen, varastaminen jne.
Jos tapat, häiritset toisen elävän olennon kehitystä. Jos varastat, haluat ja otat sellaista joka sinulle ei kuulu. Tahdot haalia itsellesi materiaa. Jos valehtelet, luot ristiriitaa olevan ja ei-olevan välille sanomalla ja ajattelemalla toisin kuin miten asia on.
Jotkut ajattelevat jopa seksin olevan syntiä, jos tarkoituksena ei ole lasten hankinta. Miksi mikään sellainen olisi kiellettyä (mutta käytännössä sallittua) jossa kaksi toisiaan rakastavaa ihmistä osoittaa rakkauttaan toisilleen? Jokainen toki toimii oman kehityksensä mukaan eikä toisen vapaata tahtoa sovi loukata. Voisi sanoa että henkisesti kehittynyt ihminen ei ajaudu tilanteeseen jossa joutuisi esim. abortilla keskeyttämään luonnollisen tapahtuman jonka on aikaansaanut.
On aika paljon tietoa tarjolla siitä, että raamattuun ei kovin paljoa ole luottamista. Tiedän että tämä on joillekin herkkä kohta enkä halua loukata ketään. Kirkonmiehet ovat Nikean kirkolliskokouksesta 300-luvulta asti rakentaneet kristinuskon periaatteita itse omien tarkoitusperiensä pohjalta - ihmisiä hallitakseen.
Aika vähän on jäljellä sen ihmisen opetuksia jota jotkut kutsuvat Jeesukseksi. En tiedä olisiko (onko) hän itse tyytyväinen siihen mitä ihmiset ovat hänen nimissään tehneet ja saaneet aikaan. Aika ikävää koska kristinuskon perimmäinen ajatus kuitenkin oli lähimmäisen rakastaminen.- Nyökytellen
Erittäin hyvin sanottu siellä takana.
- Silleesti niin
Niin, Jumala antaa ihmiselle mahdollisuuden valita. Jumala sanoo, kertoo Sanassaan, Raamatussa, kuinka haluaa ihmisen toimivan.
Jos ei kelpaa Herramme tahto, oma valintahan se on.
Oma valinta siis tulevaisuudessa se itku ja hammasten kiristely, kuten Raamattu kertoo
Mikäli haluaa kuunnella Jumalan ääntä ja totella Herraansa on palkintona ikuinen elämä Herran kanssa.
Syntejä ei taivaaseen huolita.- dsfjköldsjgkl
Kai oma ajattelukin on sallittu?
Valinta ei ole vapaa, jos se on tehty palkinnon toivossa tai rangaistuksen pelossa. Valinta on myös olla valitsematta kumpaakaan.
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä jokainen raamatun jae on hölympölyä, ja tästä seuraa, että taivas/hel.vet.ti -ongelma hölympölyä.
Reaalimaailmassa ei tuollainen valinta ole lainkaan releventti.- Oma ajattelu = synti
dsfjköldsjgkl kirjoitti:
Kai oma ajattelukin on sallittu?
Taivaassa ehkä on, mutta ei profetiapalstalla. Täällä tehdään niin kuin palstan vallanneet lahkolaiset käskevät. Tai muuten copypastehörhö alkaa tykittää vähän niin kuin staalinin uruilla, mutta ei kommari- vaan fundamentalistihihhulisellaisilla.
- askfkjdsgkj
Oma ajattelu = synti kirjoitti:
Taivaassa ehkä on, mutta ei profetiapalstalla. Täällä tehdään niin kuin palstan vallanneet lahkolaiset käskevät. Tai muuten copypastehörhö alkaa tykittää vähän niin kuin staalinin uruilla, mutta ei kommari- vaan fundamentalistihihhulisellaisilla.
Niin no, niin voi käydä. Minkä minä sille voin mutta jos tuohon jotain pitää sanoa niin jos ihminen luopuu omasta ajattelusta vain toimiakseen ulkoisen tahon ohjeiden mukaan niin mitä ihmisyyttä tai vapautta se edes on? Mitä järkeä edes olisi elää?
- Itse vastaat
Oma ajattelu = synti kirjoitti:
Itse ajattelet, teet päätöksiä ja sitten vastaat niistä myös itse.
Viimeisellä tuomiolla hampaiden kiristyksellä ja itkulla tai taivaan ilossa.
oma päätös.
copypastehörhö, fundamentalistihihhulisellaisilla. Sanat menettää merkityksensä kun käytät niitä jatkuvasti. Olet pakkomielteinen selkeästi.
- -jarmo-
On olemassa ns. "Jumalan virta"... olla Jumalan virrassa.
Synti on olla olematta siinä ja poistua siitä kauemmas.
Syntihän ei ole sinänsä Jeesukseen sidoksissa, vaan pelastus ja armo synnin ikeestä on sidottu Jeesukseen Kristukseen. Synti on siis nimenomaan erottautumista Jumalasta.- Xtreme Jesus returns
Mielestäni koko homma on käsitetty ihan väärin. Oikeasti se menee näin:
http://cdn.akamai.steamstatic.com/steamcommunity/public/images/avatars/58/58373748c3c5925c2b0fabccb6e8d73fe33477d5_full.jpg
Tätä odotellessa... - -jarmo-
Xtreme Jesus returns kirjoitti:
Mielestäni koko homma on käsitetty ihan väärin. Oikeasti se menee näin:
http://cdn.akamai.steamstatic.com/steamcommunity/public/images/avatars/58/58373748c3c5925c2b0fabccb6e8d73fe33477d5_full.jpg
Tätä odotellessa...Todellisuudessa et kauas tuota ironiselta näyttävää Jeesusta pistä, koska Jeesus kun tulee takaisin kaikessa voimassaan ja kunniassaan, niin hän ei enää tule aasilla, vaan hän ratsastaa seppele päässään ja alkaa sotia Israelin piirittäjiä vastaan:
Joh.ilm. 19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
Sakarja 14:3-4 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
Joh.ilm. 19:12-21 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse, ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen. Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan. Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra".
Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, ja hän huusi suurella äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille: "Tulkaa, kokoontukaa Jumalan suurelle aterialle syömään kuningasten lihaa ja sotapäällikköjen lihaa ja väkevien lihaa ja hevosten sekä niiden selässä istuvien lihaa ja kaikkien vapaitten ja orjien lihaa, sekä pienten että suurten".
Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan. Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa. Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut tulivat ravituiksi heidän lihastansa. - kjjdsfdksjg
-jarmo- kirjoitti:
Todellisuudessa et kauas tuota ironiselta näyttävää Jeesusta pistä, koska Jeesus kun tulee takaisin kaikessa voimassaan ja kunniassaan, niin hän ei enää tule aasilla, vaan hän ratsastaa seppele päässään ja alkaa sotia Israelin piirittäjiä vastaan:
Joh.ilm. 19:11 Ja minä näin taivaan auenneena. Ja katso: valkoinen hevonen, ja sen selässä istuvan nimi on Uskollinen ja Totinen, ja hän tuomitsee ja sotii vanhurskaudessa.
Sakarja 14:3-4 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä. Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.
Joh.ilm. 19:12-21 Ja hänen silmänsä olivat niinkuin tulen liekit, ja hänen päässään oli monta kruunua, ja hänellä oli kirjoitettuna nimi, jota ei tiedä kukaan muu kuin hän itse, ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen. Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan. Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra".
Ja minä näin enkelin seisovan auringossa, ja hän huusi suurella äänellä sanoen kaikille keskitaivaalla lentäville linnuille: "Tulkaa, kokoontukaa Jumalan suurelle aterialle syömään kuningasten lihaa ja sotapäällikköjen lihaa ja väkevien lihaa ja hevosten sekä niiden selässä istuvien lihaa ja kaikkien vapaitten ja orjien lihaa, sekä pienten että suurten".
Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan. Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa. Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut tulivat ravituiksi heidän lihastansa.Oletko koskaan ajatellut, että jos neljä opetuslasta (kuten yleensä ajatellaan) eivät olisi kirjoittaneet Jeesuksesta, ei kukaan tietäisi Jeesuksesta mitään?
Saat toki ajatella kuten haluat ja toivottavasti olet onnellinen niin.
Raamattu ei kuitenkaan ole muuta, kuin kokoelma kirjoituksia usean vuosisadan, jopa vuosituhannen ajalta. Osa kirjoituksista on hyvin vanhoja, ajalta ennen ajanlaskun alkua. Niitä voi verrata vaikkapa kuolleenmeren kirjakääröihin. Osa taas on uudempia, Nikean kirkolliskokouksessa koottuja tai vielä uudempia, joita kirkonmiehet ovat ajan hengen mukaisesti muokanneet.
Nikean kirkolliskokous on sinänsä olennainen (sori, tässä mennään ohi varsinaisen aiheen) että siellä silloinen Rooman hallitsija halusi luoda yhden valtakunnanuskonnon. Siihen aikaan palvottiin useita jumaluuksia, mm. Julius Caesaria, Aurinkoa, kelttiläisiä jumalia, Krishnaa jne.
Kokouksessa, joka oli muuten ensimmäinen kirkolliskokous kristinuskossa, äänestettiin asiasta, mutta silloinen keisari päätti itse että uusi virallinen palvottava jumaluus on Esus Krishna, kelttiläisen Esuksen ja itämaisen Krishnan yhdistelmä. Myöhemmin nimi vakiintui Jeesus Kristukseksi. Kristinuskosta alettiin virallisesti puhua vasta 1400-luvulla.
Koottiin kirjoituksia silloisilta ajoilta, joista osa todella kuvasi henkilöä joka oli tehnyt ihmeitä, opettanut rakastamaan lähimmäisiään ja "tehnyt asioita joita Jeesus teki". Kun tekstit oli koottu, oli lopputuloksena nykyisenKALTAINEN uusi testamentti.
Jeesus on varmasti kovin todellinen hahmo, mutta en tiedä onko hänen nimensä ollut Jeesus.
Näillä perusteilla on vaikeaa ajatella, että raamattua siteeraamalla voisi perustella jotain tai oikeuttaa jotain. Miksi kristityt ovat niin hanakoita tuomitsemaan eri asioita, ko. uskontohan peräänkuuluttaa todella hyviä asioita? Taitaa olla kyse juuri siitä paavin mainitsemasta henkisestä alzheimerista. Todellinen sanoma on hukkunut kaiken vääristellyn taakse. Miksi kristinuskon nimissä on tuhottu, tapettu ja hävitetty niin paljon? Sitäkö Jumala haluaisi?
On vaikeaa käsittää että ihmiset oikeuttavat toistensa tappamisen, kiduttamisen, ympäristön tuhoamisen ja kaiken kärsimyksen aiheuttamisen raamatulla, vaikka ko. uskonto opettaa juuri päin vastoin. Mitä sinä tai minä ollaan toisiamme tuomitsemaan?
Jos ihminen tuhoaa oman ympäristönsä, muut ihmiset, eläimet ja itsensä, miksi pitäisi ulkoistaa avunanto Jumalalle kun ihminen itse on syypää. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen? Enpä sanoisi. Ihminen on epätervein ja tuhoisin olento koko maailmassa. Linnut, puut, eläimet, virtaava vesi, vuoret ja puhdas ilma ilmentävät mielestäni Jumalaa paljon paremmin.
Rakastaisit ennemmin Jumalaa ja ymmärtäisit olevasi osa häntä. - jalksfjlkjds
kjjdsfdksjg kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että jos neljä opetuslasta (kuten yleensä ajatellaan) eivät olisi kirjoittaneet Jeesuksesta, ei kukaan tietäisi Jeesuksesta mitään?
Saat toki ajatella kuten haluat ja toivottavasti olet onnellinen niin.
Raamattu ei kuitenkaan ole muuta, kuin kokoelma kirjoituksia usean vuosisadan, jopa vuosituhannen ajalta. Osa kirjoituksista on hyvin vanhoja, ajalta ennen ajanlaskun alkua. Niitä voi verrata vaikkapa kuolleenmeren kirjakääröihin. Osa taas on uudempia, Nikean kirkolliskokouksessa koottuja tai vielä uudempia, joita kirkonmiehet ovat ajan hengen mukaisesti muokanneet.
Nikean kirkolliskokous on sinänsä olennainen (sori, tässä mennään ohi varsinaisen aiheen) että siellä silloinen Rooman hallitsija halusi luoda yhden valtakunnanuskonnon. Siihen aikaan palvottiin useita jumaluuksia, mm. Julius Caesaria, Aurinkoa, kelttiläisiä jumalia, Krishnaa jne.
Kokouksessa, joka oli muuten ensimmäinen kirkolliskokous kristinuskossa, äänestettiin asiasta, mutta silloinen keisari päätti itse että uusi virallinen palvottava jumaluus on Esus Krishna, kelttiläisen Esuksen ja itämaisen Krishnan yhdistelmä. Myöhemmin nimi vakiintui Jeesus Kristukseksi. Kristinuskosta alettiin virallisesti puhua vasta 1400-luvulla.
Koottiin kirjoituksia silloisilta ajoilta, joista osa todella kuvasi henkilöä joka oli tehnyt ihmeitä, opettanut rakastamaan lähimmäisiään ja "tehnyt asioita joita Jeesus teki". Kun tekstit oli koottu, oli lopputuloksena nykyisenKALTAINEN uusi testamentti.
Jeesus on varmasti kovin todellinen hahmo, mutta en tiedä onko hänen nimensä ollut Jeesus.
Näillä perusteilla on vaikeaa ajatella, että raamattua siteeraamalla voisi perustella jotain tai oikeuttaa jotain. Miksi kristityt ovat niin hanakoita tuomitsemaan eri asioita, ko. uskontohan peräänkuuluttaa todella hyviä asioita? Taitaa olla kyse juuri siitä paavin mainitsemasta henkisestä alzheimerista. Todellinen sanoma on hukkunut kaiken vääristellyn taakse. Miksi kristinuskon nimissä on tuhottu, tapettu ja hävitetty niin paljon? Sitäkö Jumala haluaisi?
On vaikeaa käsittää että ihmiset oikeuttavat toistensa tappamisen, kiduttamisen, ympäristön tuhoamisen ja kaiken kärsimyksen aiheuttamisen raamatulla, vaikka ko. uskonto opettaa juuri päin vastoin. Mitä sinä tai minä ollaan toisiamme tuomitsemaan?
Jos ihminen tuhoaa oman ympäristönsä, muut ihmiset, eläimet ja itsensä, miksi pitäisi ulkoistaa avunanto Jumalalle kun ihminen itse on syypää. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen? Enpä sanoisi. Ihminen on epätervein ja tuhoisin olento koko maailmassa. Linnut, puut, eläimet, virtaava vesi, vuoret ja puhdas ilma ilmentävät mielestäni Jumalaa paljon paremmin.
Rakastaisit ennemmin Jumalaa ja ymmärtäisit olevasi osa häntä.Mitä Israeliin ja Palestiinaan tulee, olen todella sitä mieltä että Israelin juutalaiset ovat todella hukanneet oman kunniansa. Samoin kuin Palestiinan arabit. Yhdelläkään aseella ei tulla tekemään rauhaa. Se on aivan päivänselvä asia.
Käsittämätöntä miten yksi voi tappaa samaa kansaa olevan sukulaisensa. Käytännössähän ne ihmiset on aivan samaa lihaa ja verta.
Edelleen, miksi kaikkivaltiaan Jumalan edessä yksi olisi parempi tai suositumpi kuin toinen? ja jos Jumala on kaikkivaltias, onko arabeilla sama Jumala kuin juutalaisilla vai nimittävätkö vain yhdet häntä nimellä Jahve ja toiset Allah?
Ihminen on ainutlaatuinen olento löytämään erilaisia perusteita toistensa tappamiseen. -jarmo- kirjoitti:
Todellisuudessa et kauas tuota ironiselta näyttävää Jeesusta pistä, koska Jeesus kun tulee takaisin kaikessa voimassaan ja kunniassaan, niin hän ei enää tule aasilla, vaan hän ratsastaa seppele päässään ja alkaa sotia Israelin piirittäjiä vastaan:
Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan. Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa. Ja ne muut saivat surmansa hevosen selässä istuvan miekasta, joka lähti hänen suustaan; ja kaikki linnut tulivat ravituiksi heidän lihastansa.Jarmo kirjoitti:
"Jeesus kun tulee takaisin kaikessa voimassaan ja kunniassaan, niin hän ei enää tule aasilla, vaan hän ratsastaa seppele päässään ja alkaa sotia Israelin piirittäjiä vastaan"
Jeesus sotii seppele päässään!??? Ei viddu Jarmo, tuo se vasta hölmöä onkin.Jarmo, tuo virta juttu on todella vanhaa perua (ennen yhtäkään Raamatuun kirjoitetuista kirjoista), alkuaan Herakleitokselta.
- ---
Synti on keinotekoinen massojenhallintakäsite, jolla ei ole minkäänlaista merkitystä kuin ehkä niille jotka jostain syystä käsitteeseen haluavat uskoa.
Miten koko asia yleensä liittyy tälle palstalle? - Ei muuta
Synti on eroa Jumalasta.
- amen
Amen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä474464Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1143562Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m391845- 1061783
Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.131647Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1221528HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki81314- 781236
- 1091106
- 521051