Perämmoottorivertailua

masa

Löytyykö jostain hyvää vertailua n. 100hv perämoottoreista, itse pohdin nyt kahden vaiheilla 90hv 2-tahti yamaha tai 115hv 4-tahti yamaha. Mikä mahtaa olla todellinen ero kulutuksissa?

62

24342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntematon

      Kippari on muutama vuosi sitten testannut Yamahan 80 ja 100 hv nelarit ja Hondan 90 vertailutestissä mutta 2t-koneita en muista testatun vuosikausiin.

      Kyllähän noilla on kulutuseroa.

      Perus 2-t konehan vie lähes käytetty teho(hv)/2 litraa tunnissa ja ruiskunelari vastaavasti noin teho/3.

      Täysillä 90/2t vie siis lähes 45 litraa ja 115/4t vastaavasti noin 30 litraa samalla 90hv teholla.

      Täysillähän ei kovin suurta osaa käyttötunneista yleensä ajeta joten lähes 15 litran ero kaventuu matkatehoilla. Jos tunteja kesässä tulee vain ne tavalliset 50 eikä uistelu kuulu ohjelmaan, on 2t-kone hyvä vaihtoehto. Hinta lienee huomattavasti halvempi ja laite on paljon yksinkertaisempi ja kevyempi kuin iso nelari.

      • Nimetön

        juttu tuokin,siis millaisella logiikalla moiset kulutukset?


      • Joakim

        Kulutus 0,5 l/h/hv on kyllä hurja vähänkään nykyaikaisille 2T-koneille. Jo 80-luvulla suurin osa alittu tuon, varsinkin tuossa teholuokassa. Esimerkkinä tuon ajan taloudellisimmista Yamaha 40 3-syl (tuli 83 tai 84) vei Vene-lehden testissä 17 l/h ja tuotti 43 hv eli aika tarkasti 0,4 l/h/hv.

        Uusimmat 4T-koneet vievät 0,3-0,35 l/h/hv, joten eroa voisi keskimäärin olla n. 0,1 l/h/hv. Tuossa 100 hv kokoluokassa siis kulutusero jää alle 10 l/h ja on todennäköisemmin ~5 l/h (osakaasulla).

        Uisteluajossa eroa tulee suhteellisesti paljon enemmän 4T-koneen hyväksi.

        Koneen koolla ei ole mitään merkitystä kulutukseen, jos nopeus pidetään samana. Toki suurehkojakin merkki- ja mallikohtaiis eroja on, mutta ei ole mitään trendiä suuntaan tai toiseen.


      • tuntematon
        Joakim kirjoitti:

        Kulutus 0,5 l/h/hv on kyllä hurja vähänkään nykyaikaisille 2T-koneille. Jo 80-luvulla suurin osa alittu tuon, varsinkin tuossa teholuokassa. Esimerkkinä tuon ajan taloudellisimmista Yamaha 40 3-syl (tuli 83 tai 84) vei Vene-lehden testissä 17 l/h ja tuotti 43 hv eli aika tarkasti 0,4 l/h/hv.

        Uusimmat 4T-koneet vievät 0,3-0,35 l/h/hv, joten eroa voisi keskimäärin olla n. 0,1 l/h/hv. Tuossa 100 hv kokoluokassa siis kulutusero jää alle 10 l/h ja on todennäköisemmin ~5 l/h (osakaasulla).

        Uisteluajossa eroa tulee suhteellisesti paljon enemmän 4T-koneen hyväksi.

        Koneen koolla ei ole mitään merkitystä kulutukseen, jos nopeus pidetään samana. Toki suurehkojakin merkki- ja mallikohtaiis eroja on, mutta ei ole mitään trendiä suuntaan tai toiseen.

        No joo, tuo teho/2 on karkea luku mutta ei kovin kaukana.

        Kipparissa 5/2003 on testattu 50 heppaiset koneet. Johnsson 2t 51hv/23,8 litraa tunnissa; Mercury 2t 55hv/21,3 l/h; Yamaha 4t 54,5hv 17,1 l/h. Erot ovat siis 2t-koneiden sisälläkin huomattavat.

        Pienin kulutus matkan mukaan laskettuna eli litraa meripeninkulmalle oli Jonsson 0,64 litraa vastaan Yamaha 0,48. Mercury 0,67.

        Veneenä oli Yamarin 5010.


      • Benqqu
        tuntematon kirjoitti:

        No joo, tuo teho/2 on karkea luku mutta ei kovin kaukana.

        Kipparissa 5/2003 on testattu 50 heppaiset koneet. Johnsson 2t 51hv/23,8 litraa tunnissa; Mercury 2t 55hv/21,3 l/h; Yamaha 4t 54,5hv 17,1 l/h. Erot ovat siis 2t-koneiden sisälläkin huomattavat.

        Pienin kulutus matkan mukaan laskettuna eli litraa meripeninkulmalle oli Jonsson 0,64 litraa vastaan Yamaha 0,48. Mercury 0,67.

        Veneenä oli Yamarin 5010.

        Katso Yamaha scandinavian sivuilta semmeoisia testijulkaisuja kuin Körfakta. Körfakta 2002 sisälsi mm testin Yamaha 90 (2-t) ja F60 samassa Crescent Exray veneessä.
        Kulutus 90:sellä kahdella hengellä testilaitteistolla 34,2 litraa tunnissa kaasu pohjassa.
        F60 veti sitten 21 litraa ja vauhti jäi 6,5 solmua alemmaksi.


      • Joakim
        tuntematon kirjoitti:

        No joo, tuo teho/2 on karkea luku mutta ei kovin kaukana.

        Kipparissa 5/2003 on testattu 50 heppaiset koneet. Johnsson 2t 51hv/23,8 litraa tunnissa; Mercury 2t 55hv/21,3 l/h; Yamaha 4t 54,5hv 17,1 l/h. Erot ovat siis 2t-koneiden sisälläkin huomattavat.

        Pienin kulutus matkan mukaan laskettuna eli litraa meripeninkulmalle oli Jonsson 0,64 litraa vastaan Yamaha 0,48. Mercury 0,67.

        Veneenä oli Yamarin 5010.

        Isommat 2T-koneet vievät keskimäärin vähemmän. Vene 4/88 oli testi 150-200 hv koneista. Veivät 45-67 l/h täydellä kaasulla eli hyvin paljon alle 0,5 l/hv/h. Tosin tehoa ei tuohon aikaan ollut välttämättä aivan luvattua määrää. Samaan suuntaan viittaa tuo Benqqun kertoma 34 l/h 90 hv 2T koneella.


      • Benqqu
        Joakim kirjoitti:

        Isommat 2T-koneet vievät keskimäärin vähemmän. Vene 4/88 oli testi 150-200 hv koneista. Veivät 45-67 l/h täydellä kaasulla eli hyvin paljon alle 0,5 l/hv/h. Tosin tehoa ei tuohon aikaan ollut välttämättä aivan luvattua määrää. Samaan suuntaan viittaa tuo Benqqun kertoma 34 l/h 90 hv 2T koneella.

        Noi körfaktan 120 testiä on muutenkin ihan mielenkiintoista luettavaa, esim 300 HPDI koneella täyden kaasun kulutus n. 100 litraa tunnissa. Samalla veneellä F225 76 litraa tunnissa.
        Muutenkin näkee että nelari ja 2-tahtikone toimivat eri tavalla- nelareissa kuorman lisääminen järjestään tuntuu laskevan täyden kaasun kulutusta (vauhti ja kierrokset laskee) . 2-tahtisessa kulutus laskee ensiksi todella nopeasti kaasua vähentäessä, sitten matalemmilla kierroksilla loivemmin. Nelarissa enemmän päinvastoin.
        Myös veneellä on merkitystä kahden koneen keskinäisessä vertailussa - toiseen veneesen toinen kone sopii paremmin toiseen taas toinen.
        B


      • tuntematon
        Benqqu kirjoitti:

        Noi körfaktan 120 testiä on muutenkin ihan mielenkiintoista luettavaa, esim 300 HPDI koneella täyden kaasun kulutus n. 100 litraa tunnissa. Samalla veneellä F225 76 litraa tunnissa.
        Muutenkin näkee että nelari ja 2-tahtikone toimivat eri tavalla- nelareissa kuorman lisääminen järjestään tuntuu laskevan täyden kaasun kulutusta (vauhti ja kierrokset laskee) . 2-tahtisessa kulutus laskee ensiksi todella nopeasti kaasua vähentäessä, sitten matalemmilla kierroksilla loivemmin. Nelarissa enemmän päinvastoin.
        Myös veneellä on merkitystä kahden koneen keskinäisessä vertailussa - toiseen veneesen toinen kone sopii paremmin toiseen taas toinen.
        B

        2-t ruiskukoneiden kulutushan on samaa luokkaa kuin 4-t koneiden. Noudattaa lakia teho/3.


      • Joakim
        tuntematon kirjoitti:

        2-t ruiskukoneiden kulutushan on samaa luokkaa kuin 4-t koneiden. Noudattaa lakia teho/3.

        No ruiskujakin on erilaisia. Olihan ainakin Mercuryllä EFI-koneita jo kauan sitten. Siinähän on vain kaasari korvattu ruiskulla eli kyse on aivan eri asiasta kuin Optimax, Ficht ja HPDI, joissa kai kaikissa bensa ruiskutetaan suoraan sylinteriin eikä imusarjaan, kuten tavallisissa ruiskuissa (autot, 2T EFIt, 4T-perämoottorit).

        Tuossa mainitsemassani testissä 200 hv koneet kuluttivat 62-67 l/h eli aivan samassa suhteessa kuin tuo HPDI ja nelarit.


      • tuntematon
        Joakim kirjoitti:

        No ruiskujakin on erilaisia. Olihan ainakin Mercuryllä EFI-koneita jo kauan sitten. Siinähän on vain kaasari korvattu ruiskulla eli kyse on aivan eri asiasta kuin Optimax, Ficht ja HPDI, joissa kai kaikissa bensa ruiskutetaan suoraan sylinteriin eikä imusarjaan, kuten tavallisissa ruiskuissa (autot, 2T EFIt, 4T-perämoottorit).

        Tuossa mainitsemassani testissä 200 hv koneet kuluttivat 62-67 l/h eli aivan samassa suhteessa kuin tuo HPDI ja nelarit.

        Imusarjaan tapahtuvassa ruiskutuksessa 2t-koneen kulutus on yhtä suuri kuin kaasutinmoottorisessakin. Suuri kulutus johtuu pakoaukon ja imuaukon yhtäaikaisesta aukiolosta, jonka seurauksena palamatonta bensaa pääsee suoraan läpi.

        Säästöä saadaan vain suorasuihkutuksella, on se sitten Orbital, HPDI, Ficht tai joku muu, joilla suihkutuksen ajoitus saadaan tarkemmaksi ja seos voi olla hieman laihempaakin. Suora suihkutus tarkoittaa siis polttoaineen suihkutusta suoraan sylinteriin kun EFI:t ovat tyypillisesti imusarjaan suihkuttavia.

        Nelarissa ei imusarjaan suihkutus ole ongelma, koska kaasujen vaihto on kohtuullisen hyvin venttiileillä hallittavissa. Tosin autopuolella ollaan siirtymässä myös nelareissa suorasuihkutukseen, jolloin seosta voidaan jossakin olosuhteissa laihentaa ominaisuuksien oleellisesti kärsimättä.

        90hv 2-t Yamaha on kaasutinkone.


      • Joakim
        tuntematon kirjoitti:

        Imusarjaan tapahtuvassa ruiskutuksessa 2t-koneen kulutus on yhtä suuri kuin kaasutinmoottorisessakin. Suuri kulutus johtuu pakoaukon ja imuaukon yhtäaikaisesta aukiolosta, jonka seurauksena palamatonta bensaa pääsee suoraan läpi.

        Säästöä saadaan vain suorasuihkutuksella, on se sitten Orbital, HPDI, Ficht tai joku muu, joilla suihkutuksen ajoitus saadaan tarkemmaksi ja seos voi olla hieman laihempaakin. Suora suihkutus tarkoittaa siis polttoaineen suihkutusta suoraan sylinteriin kun EFI:t ovat tyypillisesti imusarjaan suihkuttavia.

        Nelarissa ei imusarjaan suihkutus ole ongelma, koska kaasujen vaihto on kohtuullisen hyvin venttiileillä hallittavissa. Tosin autopuolella ollaan siirtymässä myös nelareissa suorasuihkutukseen, jolloin seosta voidaan jossakin olosuhteissa laihentaa ominaisuuksien oleellisesti kärsimättä.

        90hv 2-t Yamaha on kaasutinkone.

        Tiedän kyllä tekniikat ja edellisessä viestissä ne kerroinkin (muutaman automoottorin suorasuihkutus 4T:tä lukuunottamatta). Tarkoitus oli vain painoittaa sitä, että "ruisku" ei vielä koneesta paljoa kerro.

        Mitatut kulutuslukemat eivät kuitenkaan tue sitä, että kulututukset 200 hv koneissa olisi merkittävästi erilaiset vanhalla ja uudella tekniikalla.


      • tuntematon
        Joakim kirjoitti:

        Tiedän kyllä tekniikat ja edellisessä viestissä ne kerroinkin (muutaman automoottorin suorasuihkutus 4T:tä lukuunottamatta). Tarkoitus oli vain painoittaa sitä, että "ruisku" ei vielä koneesta paljoa kerro.

        Mitatut kulutuslukemat eivät kuitenkaan tue sitä, että kulututukset 200 hv koneissa olisi merkittävästi erilaiset vanhalla ja uudella tekniikalla.

        Katselin vanhoja (96>) Kipparilehden testejä. Seuraavia tuloksia löytyi:
        Suzuki 40, kulutus 20,7 l/h (jakaja 1,9)
        Yamaha 90, kulutus 35,2 (jakaja 2,6)
        Johnsson 90, kulutus 43,0 (jakaja 2,1)
        Mercury 90, kulutus 44,1 (jakaja 2,0)
        Selva 90, kulutus 36,7 (jakaja 2,5)
        Honda 90, kulutus 29,9 (jakaja 3,0)
        Baylinenr Jazz/Mercury 120 vesisuihku, kulutus 54,1 (jakaja 2,2)

        Körfaktasta löytyi vielä
        Yamaha 30, kulutus 14,4 (jakaja 2,1)
        Yamaha 90, tulos lähes sama kuin Kipparissa

        Näyttää siltä, että pienemmässä päässä kulutus selkeästi teho/2 ja suuremmassa päässä teho/2,0-2,6 . Merkkikohtaiset erot ovat näköjään suuria ja Yamaha vaikuttaa vähiten rohmulta.


      • Joakim
        tuntematon kirjoitti:

        Katselin vanhoja (96>) Kipparilehden testejä. Seuraavia tuloksia löytyi:
        Suzuki 40, kulutus 20,7 l/h (jakaja 1,9)
        Yamaha 90, kulutus 35,2 (jakaja 2,6)
        Johnsson 90, kulutus 43,0 (jakaja 2,1)
        Mercury 90, kulutus 44,1 (jakaja 2,0)
        Selva 90, kulutus 36,7 (jakaja 2,5)
        Honda 90, kulutus 29,9 (jakaja 3,0)
        Baylinenr Jazz/Mercury 120 vesisuihku, kulutus 54,1 (jakaja 2,2)

        Körfaktasta löytyi vielä
        Yamaha 30, kulutus 14,4 (jakaja 2,1)
        Yamaha 90, tulos lähes sama kuin Kipparissa

        Näyttää siltä, että pienemmässä päässä kulutus selkeästi teho/2 ja suuremmassa päässä teho/2,0-2,6 . Merkkikohtaiset erot ovat näköjään suuria ja Yamaha vaikuttaa vähiten rohmulta.

        Suzuki 40 Vene-lehden 1984 testissä kulutti 19,7 l/h ja antoi 43,1 hv tehon eli 0,457 l/hv/h eli "jakaja"=2,2.

        Vene -80 testissä 80-85 hv koneet antoivat akselitehoa 75-85 hv ja kuluttivat 30-35 l/h eli selkeästi yli 2:n "jakaja" noinkin vanhoissa koneissa. Samoihin aikoihin 20 hv koneet antoivat tehoa yleensä alle 20 hv ja kuluttivat yli 10 l/h eli noille "jakaja" oli tosiaan ~2 tai jopa alle. Nykyiset 2T 20 hv koneet antavat selkeästi yli 20 hv ja kuluttavat usein alle 10 l/h.

        Antamastasi listasta ihmettelen suuresti tuota Mercury 90:n tulosta. Sehän kulutti käytännössä saman kuin Mercury (ja Mariner) 150 -88 testissä ja PALJON enemmän kuin vanha 80 -80 testissä. Ero Selvaan ja Yamahaan on hurja. Myös Jonhsson vei paljon verrattuna Jonhsson 200:n 67 l/h kulutukseen.

        Eipä taida löytyä 90-150 hv perinteisten 2T-koneiden testiä, jossa olisi mitattu sekä kulutus, että teho?


      • tuntematon
        Joakim kirjoitti:

        Suzuki 40 Vene-lehden 1984 testissä kulutti 19,7 l/h ja antoi 43,1 hv tehon eli 0,457 l/hv/h eli "jakaja"=2,2.

        Vene -80 testissä 80-85 hv koneet antoivat akselitehoa 75-85 hv ja kuluttivat 30-35 l/h eli selkeästi yli 2:n "jakaja" noinkin vanhoissa koneissa. Samoihin aikoihin 20 hv koneet antoivat tehoa yleensä alle 20 hv ja kuluttivat yli 10 l/h eli noille "jakaja" oli tosiaan ~2 tai jopa alle. Nykyiset 2T 20 hv koneet antavat selkeästi yli 20 hv ja kuluttavat usein alle 10 l/h.

        Antamastasi listasta ihmettelen suuresti tuota Mercury 90:n tulosta. Sehän kulutti käytännössä saman kuin Mercury (ja Mariner) 150 -88 testissä ja PALJON enemmän kuin vanha 80 -80 testissä. Ero Selvaan ja Yamahaan on hurja. Myös Jonhsson vei paljon verrattuna Jonhsson 200:n 67 l/h kulutukseen.

        Eipä taida löytyä 90-150 hv perinteisten 2T-koneiden testiä, jossa olisi mitattu sekä kulutus, että teho?

        Mulla on Kippari tullut vasta 1996 lähtien, jolloin testit ovat alkaneet siirtyä nelareihin, joten en usko, että löytyy mitään lisää. En tosin eilen noita hirveästi selaillut mutta...


      • Pro V200
        Joakim kirjoitti:

        Suzuki 40 Vene-lehden 1984 testissä kulutti 19,7 l/h ja antoi 43,1 hv tehon eli 0,457 l/hv/h eli "jakaja"=2,2.

        Vene -80 testissä 80-85 hv koneet antoivat akselitehoa 75-85 hv ja kuluttivat 30-35 l/h eli selkeästi yli 2:n "jakaja" noinkin vanhoissa koneissa. Samoihin aikoihin 20 hv koneet antoivat tehoa yleensä alle 20 hv ja kuluttivat yli 10 l/h eli noille "jakaja" oli tosiaan ~2 tai jopa alle. Nykyiset 2T 20 hv koneet antavat selkeästi yli 20 hv ja kuluttavat usein alle 10 l/h.

        Antamastasi listasta ihmettelen suuresti tuota Mercury 90:n tulosta. Sehän kulutti käytännössä saman kuin Mercury (ja Mariner) 150 -88 testissä ja PALJON enemmän kuin vanha 80 -80 testissä. Ero Selvaan ja Yamahaan on hurja. Myös Jonhsson vei paljon verrattuna Jonhsson 200:n 67 l/h kulutukseen.

        Eipä taida löytyä 90-150 hv perinteisten 2T-koneiden testiä, jossa olisi mitattu sekä kulutus, että teho?

        Yamahan Körfaktan (Buster Magnum) mukaan vm -90 115hp Yamahan maksimikulutus on 46,8l/h. (Jakaja 2,5) ja kulkee 36 solmua. Saman julkaisun mukaan vm -89 Yamaha 175hp v6 kaasarikone kuluttaa maksimissaan 70,8l/h. (jakaja 2,5) ja vie Magnumia 43,5 solmua
        28 somun nopeudella 115hp kulutti 1,03l/merimaili ja 175 v6 30 solmun nopeudella 1,03l/merimaili.

        Vertailun vuoksi vm -01 F115 kulutti Yamahan mukaan Magnumissa max 42l/h (jakaja 2,7 ja huiput 33 solmua) ja 29,7 solmun nopeudessa 1,07l/merimaili.
        vm -04 F150 luvut Magnumissa taas ovat max 56,8l/h (jakaja 2,6 ja max 39,8 solmua). 29,7 solmun nopeudessa F150 kulutti 0,9l/merimaili. Nämäkin luvut Körfaktasta.

        Näyttäisi siltä, että oikein säädetyllä ja tässä testatuilla Yamahan kaasarikoneilla voi olla muussa kuin uistelukäytössä 10-20% kulutuseroa vastaaviin nelareihin, ei ilmeisesti sen enempää.

        Omat kokemukset oikein säädetystä -96 Pro-V200 Yamahasta 900kg:n WA tyyppisessä veneessä ovat saman suuntaisia. Yhdistelmä kulkee siistillä 25-30s nopeudella kulutuksella n.1l/merimaili, optimiolosuhteissa jopa hiukan allekin.


      • Anonyymi

        90 hv Yamaha menee täysillä n. 35 l/h. Matka-ajossa 22...24 l/h. Itse lasken niin, että litra ja 2 km eli autotermein 50 l/100 km. Todettu lukuisia kertoja ja toistoja.


      • Anonyymi
        tuntematon kirjoitti:

        Katselin vanhoja (96>) Kipparilehden testejä. Seuraavia tuloksia löytyi:
        Suzuki 40, kulutus 20,7 l/h (jakaja 1,9)
        Yamaha 90, kulutus 35,2 (jakaja 2,6)
        Johnsson 90, kulutus 43,0 (jakaja 2,1)
        Mercury 90, kulutus 44,1 (jakaja 2,0)
        Selva 90, kulutus 36,7 (jakaja 2,5)
        Honda 90, kulutus 29,9 (jakaja 3,0)
        Baylinenr Jazz/Mercury 120 vesisuihku, kulutus 54,1 (jakaja 2,2)

        Körfaktasta löytyi vielä
        Yamaha 30, kulutus 14,4 (jakaja 2,1)
        Yamaha 90, tulos lähes sama kuin Kipparissa

        Näyttää siltä, että pienemmässä päässä kulutus selkeästi teho/2 ja suuremmassa päässä teho/2,0-2,6 . Merkkikohtaiset erot ovat näköjään suuria ja Yamaha vaikuttaa vähiten rohmulta.

        Yamaha 90 paras kone monella mittarilla eikä tosiaan mikään romu. Ylivoimainen teho/painosuhde ja suorituskyky. 4T Hondakin nippa nappa päihitti kulutuksessa (sen pienuudessa) ja kaikissa muissa Yammu voitti paitsi melua hieman enemmän hitaalla ja maksimilla...matka-ajonopeuksilla sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yamaha 90 paras kone monella mittarilla eikä tosiaan mikään romu. Ylivoimainen teho/painosuhde ja suorituskyky. 4T Hondakin nippa nappa päihitti kulutuksessa (sen pienuudessa) ja kaikissa muissa Yammu voitti paitsi melua hieman enemmän hitaalla ja maksimilla...matka-ajonopeuksilla sama.

        Tarkoitin rohmu mutta ei romukaan ; ).


    • Uskomatonta!

      Kippari 6/2007: 2t Tohatsu 90 kulutukset matkanopeudella 20,5 s / 9,8 l / 0,48 l per mpk. Maksimikulutus 34,5 s / 23,8 l / 0.69 litraa per mpk. Tähän ei muut pysty oli sitten nelareita tai kaksitahtisia. Vene testissä oli Finnstar 520 joknka voidaan rinnastaa esim Buster x (jolla on tertattu 75 hv:n koneet Venelehdessä 4/2011).

      • vanhassa vara...

        Lopettakaa asiantuntematon neroilu ja lukekaa lehdestä kippari 10/2006 faktat ja todetkaa perinteisen 2t tekniikan ylivertaisuus. testissä olivat Johnsonin 90 perinteinen 2t kone, e-tec 90 ja Johnson (suzuki) 90 nelari.

        Perinteinen 2t kaasarikone pesi porukan kaikissa oleellisissa kohdissa: Taloudellisin matkanopeuksissa 25-30 solmua, Kiihtyvyydessä täysin omassa sarjassa aivan eri sekunteilla. Olipa se vielä hiljaisinkin mm. nopeuksilla 20, 25 ja 34 solmua.

        Tuo hassu luku 34 solmua siksi, että muiden koneiden ponit eivät vieneet venettä sen enempää. "Vanhanaikaisen" 2t koneen oriit kiidätti venettä 5!!! solmua kovempaa kuin nelari ja e-tec.

        Kuten artikkelissa lukee on testin selvä voittaja perinteisen tekniikan 2t kone.

        Väitän että näitä 2t koneita hommattaisiin vielä tänä päivänä aika useaan veneeseen, jos niitä olisi myynnissä. Tämä perinteisten koneiden mollaus johtuu siitä että asioista ei tiedetä ja tai halutaan uskotella itselle, että olipas järkevää hommata se läski nelari kun ei siitä tyhjäkäynnillä edes kuule että se on käynnissä.

        Sitten istuskellaan satamassa kone tyhjäkäynnillä ja katsellaan kun 2t miehet viilettää tukka putkella järvellä, kun ei uskalleta lähteä kilpasille...

        Ai niin sithän on vielä se helppohuoltoisuus, no en jaksa enää siitä alkaa, kaikkihan sen nyt tietää?

        Hyvää yötä kaikille


      • ikämies 97
        vanhassa vara... kirjoitti:

        Lopettakaa asiantuntematon neroilu ja lukekaa lehdestä kippari 10/2006 faktat ja todetkaa perinteisen 2t tekniikan ylivertaisuus. testissä olivat Johnsonin 90 perinteinen 2t kone, e-tec 90 ja Johnson (suzuki) 90 nelari.

        Perinteinen 2t kaasarikone pesi porukan kaikissa oleellisissa kohdissa: Taloudellisin matkanopeuksissa 25-30 solmua, Kiihtyvyydessä täysin omassa sarjassa aivan eri sekunteilla. Olipa se vielä hiljaisinkin mm. nopeuksilla 20, 25 ja 34 solmua.

        Tuo hassu luku 34 solmua siksi, että muiden koneiden ponit eivät vieneet venettä sen enempää. "Vanhanaikaisen" 2t koneen oriit kiidätti venettä 5!!! solmua kovempaa kuin nelari ja e-tec.

        Kuten artikkelissa lukee on testin selvä voittaja perinteisen tekniikan 2t kone.

        Väitän että näitä 2t koneita hommattaisiin vielä tänä päivänä aika useaan veneeseen, jos niitä olisi myynnissä. Tämä perinteisten koneiden mollaus johtuu siitä että asioista ei tiedetä ja tai halutaan uskotella itselle, että olipas järkevää hommata se läski nelari kun ei siitä tyhjäkäynnillä edes kuule että se on käynnissä.

        Sitten istuskellaan satamassa kone tyhjäkäynnillä ja katsellaan kun 2t miehet viilettää tukka putkella järvellä, kun ei uskalleta lähteä kilpasille...

        Ai niin sithän on vielä se helppohuoltoisuus, no en jaksa enää siitä alkaa, kaikkihan sen nyt tietää?

        Hyvää yötä kaikille

        Eikös tätä jänkäämistä kannattais jatkaa vielä jokunen vuosi, niin saadaan säikeelle 10 vuotta täyteen.


      • <asdasdfsdf
        ikämies 97 kirjoitti:

        Eikös tätä jänkäämistä kannattais jatkaa vielä jokunen vuosi, niin saadaan säikeelle 10 vuotta täyteen.

        Joo aihetta nelari vs. 2t ei ole vielä käsitelty loppuun. Kumpi on muuten parempi? :)


      • tyytyväinen
        vanhassa vara... kirjoitti:

        Lopettakaa asiantuntematon neroilu ja lukekaa lehdestä kippari 10/2006 faktat ja todetkaa perinteisen 2t tekniikan ylivertaisuus. testissä olivat Johnsonin 90 perinteinen 2t kone, e-tec 90 ja Johnson (suzuki) 90 nelari.

        Perinteinen 2t kaasarikone pesi porukan kaikissa oleellisissa kohdissa: Taloudellisin matkanopeuksissa 25-30 solmua, Kiihtyvyydessä täysin omassa sarjassa aivan eri sekunteilla. Olipa se vielä hiljaisinkin mm. nopeuksilla 20, 25 ja 34 solmua.

        Tuo hassu luku 34 solmua siksi, että muiden koneiden ponit eivät vieneet venettä sen enempää. "Vanhanaikaisen" 2t koneen oriit kiidätti venettä 5!!! solmua kovempaa kuin nelari ja e-tec.

        Kuten artikkelissa lukee on testin selvä voittaja perinteisen tekniikan 2t kone.

        Väitän että näitä 2t koneita hommattaisiin vielä tänä päivänä aika useaan veneeseen, jos niitä olisi myynnissä. Tämä perinteisten koneiden mollaus johtuu siitä että asioista ei tiedetä ja tai halutaan uskotella itselle, että olipas järkevää hommata se läski nelari kun ei siitä tyhjäkäynnillä edes kuule että se on käynnissä.

        Sitten istuskellaan satamassa kone tyhjäkäynnillä ja katsellaan kun 2t miehet viilettää tukka putkella järvellä, kun ei uskalleta lähteä kilpasille...

        Ai niin sithän on vielä se helppohuoltoisuus, no en jaksa enää siitä alkaa, kaikkihan sen nyt tietää?

        Hyvää yötä kaikille

        Olen samaa mieltä 2T erinomaisuudesta.70 -80 luvun 2T koneilla ajelen tänäkin päivänä.Ruotsalaiset pensapihit koneet keveydessään, kestävyydessään,yksinkertaisessa tekniikassaan menevät monen nykyisenkin muun koneen edelle.Vävyni,jolla on 70 hp 86 vuoden 2T merkkuri, hämmästyi kun katseli 600 sen volvo pentan konehuonetta,ihmetteli koneen yksinkertaista ja vähäistä apulaitteiden määrää.Esitin että kaikki tarpeellinen on käsillä,ja näkyvissä,kolme kaasaria,startti,ryypyn solenoidi,puolat,kytkentäpaneeli,tasasuuntaaja,pensapumppu lasisella sakkakupilla,tulpat johtoineen.Ei mitään sytytysboksia,ei mitään turhaa elektroniikkaa,kärjetön sytytys pelaa,kipinät kuin ketunhäntiä,vilistävät mennen tullen.Siinä teille kone,joka on saksalaisten alumiinivalajien osaamisen taidolla tehty,johon ei muut maat ole pystyneet kunnolla vielä tänäkään päivänä. 17 l h,28 solmua.


      • Anonyymi
        vanhassa vara... kirjoitti:

        Lopettakaa asiantuntematon neroilu ja lukekaa lehdestä kippari 10/2006 faktat ja todetkaa perinteisen 2t tekniikan ylivertaisuus. testissä olivat Johnsonin 90 perinteinen 2t kone, e-tec 90 ja Johnson (suzuki) 90 nelari.

        Perinteinen 2t kaasarikone pesi porukan kaikissa oleellisissa kohdissa: Taloudellisin matkanopeuksissa 25-30 solmua, Kiihtyvyydessä täysin omassa sarjassa aivan eri sekunteilla. Olipa se vielä hiljaisinkin mm. nopeuksilla 20, 25 ja 34 solmua.

        Tuo hassu luku 34 solmua siksi, että muiden koneiden ponit eivät vieneet venettä sen enempää. "Vanhanaikaisen" 2t koneen oriit kiidätti venettä 5!!! solmua kovempaa kuin nelari ja e-tec.

        Kuten artikkelissa lukee on testin selvä voittaja perinteisen tekniikan 2t kone.

        Väitän että näitä 2t koneita hommattaisiin vielä tänä päivänä aika useaan veneeseen, jos niitä olisi myynnissä. Tämä perinteisten koneiden mollaus johtuu siitä että asioista ei tiedetä ja tai halutaan uskotella itselle, että olipas järkevää hommata se läski nelari kun ei siitä tyhjäkäynnillä edes kuule että se on käynnissä.

        Sitten istuskellaan satamassa kone tyhjäkäynnillä ja katsellaan kun 2t miehet viilettää tukka putkella järvellä, kun ei uskalleta lähteä kilpasille...

        Ai niin sithän on vielä se helppohuoltoisuus, no en jaksa enää siitä alkaa, kaikkihan sen nyt tietää?

        Hyvää yötä kaikille

        No niin siihen tuli sitten 1 asian tuntija lisää :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niin siihen tuli sitten 1 asian tuntija lisää :)

        Mikä sinä ite oot! Räävitkö sinä testaajien mittaustuloksia väärennetyiksi.


    • 2t

      2t öljyn käry huomattavasti mieluisampaa kuin moottoriöljyn käry, joten 4t moottorit häviää kisan. Löytyykö tietoa onko mercury 90hv -86 hyvä/huono motti ja minkäverran suunnilleen kuluttaa rauhallisessa ajossa / maximikulutus?

    • psi7505

      paluu menneisyyteen yamaha 175 v6 -1988 priimaa voimaa

      • Anonyymi

        Sehän ryysti bensaa enemmän kuin 200hv Evinrude.


    • Paljonkos veisi 90 hv evinrude 1997 2-tahti ?

      • vm 41

        Onkos sillä mitään väliä mitä vie.Nykyiset koneet on niin kilpailtu keskenään,että suuria kulutusheittoja hyötyihin nähden ei juuri ole.Joku antaa enemmän ja vie myös enemmän ja taas toinen päinvastoin.Joku antaa vähän,mutta on taas halvempi kuin enemmän antava kalliimpi.Tekniikan eroavaisuuksilla ja kestävyydellä sekä huollon ja varaosien saannin ja edullisuuden saatavuudella,on kuitenkin suurempi painoarvo konetta hankittaessa kuin jollain kulutusmäärillä.Se mitä koneelta edellytetään,on helppo listata.listata täytyy myös kaikki sellaiset asiat mitä koneen myyjälle ei kuulu.
        Eri koneiden hyvä ja huonot puolet alekkain,sen jälkeen yhteenveto ja hankinta.
        Siinä se.


      • Se vie mitä vie

        mutta sitäkin tärkeämpää on se että 1997 mallin evinrude vie sinut omin avuin aina perille!! Samaa ei voi sanoa uusista teknologiahärveleistä, ne vievät sinut perikatoon ja merkkikorjaamoiden vakioasiakkaaksi.


    • Mietteliässss

      paljonko mahtaa olla kulutus 2-t 135hp v6 marinerilla jonka vuosimalli on 1989? Veneenä tulisi olemaan 6m tuulilasivene paino n.800kg...

      • mariner

        tuolla v6 135 marinerilla nätti matkakulutus on noin 15l tunnissa.


      • Joakim1

        Tuo lienee sama peruskone kuin Mariner/Mercury 150, joka on testattu Vene 4/88. Veneenä oli Jeanneau Cap Camarat 650 avovene, joka painaa melkein yhtä paljon. Jostain syystä Mercuryllä ja Marinerilla oli eroa, vaikka olivat identtisiä. Huippunopeudet 40,6 (Mercury) ja 35,6 solmua, kulutukset 48,4 ja 45,7 l/h. Matkanopeudet 33,6 ja 29 solmua, jolla kulutukset 31,6 ja 26 l/h.

        Tekstissä valitettiin, että noilla ei voinut ajaa hiljaa, vaan vene tippui plaanista, toisin kuin vaikkapa Mercury 200.

        Vaikea kuvitella, että tuolla veneellä voisi ajaa plaanissa 15 l/h kulutuksella. Silloin kone antaisi tehoa enintään 40 hv. 4T-koneella ja kevytkulkuisella 800 kg veneellä voisi onnistua 15 l/h.


    • Yamaha 90

      Aika kuluu ja vanhat kaksitahdit säilyvät ihmisten muistoissa ajoilta jolloin veneillä AJETTIIN eikä niitä seisoteltu korjaamoilla kaikenmaailman häiriötiloja selvittelemässä. Minä möin viimekesänä 3 vuotta vanhan nimeltämainitsemattoman moottorin pois ja tilalle tuli yamahan 90 hevosvoimainen vuodelta 1994. Kas kummaa, korjaamolla ei ole tänä kesänä käyty kertaakaan. Valitettavaa on todeta että kehitys kulkee perämoottoreissa nyt täysin väärään suuntaan ja hinausapua vesillä tarvitaan jatkuvasti.

    • Sen verran voin kokemuksesta kertoa että minulla oli vm 90. 90hp evinrude v4 , tehossa hakkasi yamahan 90hp koneen kirkkaasti nopeudessa että kiihtyvyydessä evikka oli terhi big fun 1600s venessä ja nopeutta 21" potkurilla 8 kmh. kaverilla yamaha oli flipper 510 tai 530 ht painoa hiukan enempi kuin terhissä mutta ero oli silti huima, polttoainetta evikka kyllä söi jonkin verran enempi mutta mielestäni se näkyi tehossa noin 50l tunti täydellä kaasulla.sitemmin vaihdoin 4t koneeseen ostin jammun vm08 uutena ja mielestäni se oli aika löysä! jammu vei matka ajossa potkuria vaihtamalla 11-12L tunnissa. nyt vaihdoin vm14 suzuki df90 matka ajossa pääsin potkuria ruuvaamalla 8 L/h samalla nopeudella mitattuna. Että jos taloudellisen moottorin haluat niin voin suositella suikkia.

      • korjaus edelliseen tekstiin nopeus piti olla 80 .


      • KumpaOLISIT
        propelli kirjoitti:

        korjaus edelliseen tekstiin nopeus piti olla 80 .

        OSANNU, niin satasen olisit saanu Evarilla helposti tauluun.


    • kyllä varmasti

      evinruden v4 on tehokas mutta muuten laadullisesti huono moottori, ei pidä hintaansa lähellekään kuten vanha jamaha

      • Mitäs niistä sanot

        Kun jamaha leviää matkalle, ja saman ikäinen ja tehoinen Evari vaan työntää kuorman pintaan, vaikka enemmän ajettu.


      • Evar1
        Mitäs niistä sanot kirjoitti:

        Kun jamaha leviää matkalle, ja saman ikäinen ja tehoinen Evari vaan työntää kuorman pintaan, vaikka enemmän ajettu.

        Eihän tuo evarin v4 romu ole verrattavissa yamahan 90 heppaiseen.
        V4 painaa kun synti ja on muutenkin surkea kone. Niitä saa kyllä 4kpl yhden ysikymppi jammun hinnalla. Löytyy sitten varaosia ja omistajalla ei vapaa ajan onkelmia kun ruuvailee paska evikkaansa kuntoon. Hinta on halpa mutta niinhän huonolaatuisessa tavarassa se hinnoittelu aina menee.


      • En ostaisi
        Evar1 kirjoitti:

        Eihän tuo evarin v4 romu ole verrattavissa yamahan 90 heppaiseen.
        V4 painaa kun synti ja on muutenkin surkea kone. Niitä saa kyllä 4kpl yhden ysikymppi jammun hinnalla. Löytyy sitten varaosia ja omistajalla ei vapaa ajan onkelmia kun ruuvailee paska evikkaansa kuntoon. Hinta on halpa mutta niinhän huonolaatuisessa tavarassa se hinnoittelu aina menee.

        Missään nimessä 10 vuotiasta jamahaa, olkoon vaikka kuinka halpa. Niissä on pakopuoli syöpyny, ja tunnetusti laakerivikaisia. Joissakin malleissa halkeili mystisesti kaasuttimetkin.
        Pitäkööt vaikka kuinka hintansa-ehkä siksi, kun varaosiin ja remontteihin on menny niin paljon:))

        Mutta 20 vuotiaan Evarin ostaisin,-riippuen entisen käyttäjän huolto tavoista,- koska niissä ei oo missään syöpymiä, ja vääntöä löytyy kaksinverroin jamahaan verrattuna.


      • Evar1 kirjoitti:

        Eihän tuo evarin v4 romu ole verrattavissa yamahan 90 heppaiseen.
        V4 painaa kun synti ja on muutenkin surkea kone. Niitä saa kyllä 4kpl yhden ysikymppi jammun hinnalla. Löytyy sitten varaosia ja omistajalla ei vapaa ajan onkelmia kun ruuvailee paska evikkaansa kuntoon. Hinta on halpa mutta niinhän huonolaatuisessa tavarassa se hinnoittelu aina menee.

        Tottahan evari painaa enempi onhan siina 4 pyttyä ja kuutioita noin 500 enempi. Sen verran pitää evaria puolustaa että munulla oli 2 evaria 80-90 luvulla toinen 60 ja toinen 90 hp molemmat ostin uutena kummastakaan ei ollut mitään huonoa sanottavaa. Niin ja oli siinä välissä yks vanhempi 70 luvilta oleva 85hp sekin pelasi todella hyvin. Se että nykypäivänä nämä koneet maksaa merkistä riippumatta 1000-2500 euroo niin ei liene merkitystä hinnan pitämisen kannalta katsottuna. sitä en kiellä etteikö japsikoneet olisi hyviä autoissakin ovat laadukkaita ja myös itse suosin japsipelejä. Perämoottoria niitä ollut kaksi yamaha ja suzuki tämän hetkisen kokemuksen perusteella suikki vie pidemmän korren.


    • Evinrude ei
    • huhuh

      On tu kyllä rujon näköin evikka. Tuollasia ne tuppaa olemaan. Jamahan 20 v vanhat koneet on kuin uusia vielä. Just ostin 91 vuosimallin 115 heppaisen betolin josta annoin 3500 euroa. ei näkin näkkiä eikä syöpymää. Kävin evinrudenkin v4 sia katselemassa ja oli niin ruoskia ja syöpyneitä etten viittin ostaa vaikka olis saannu ihan viiteensataan euroon niit koneit.:(

      • mielestäni aika suolaisen hinnan olet maksanut ! Nykypäivänä en ottaisi 2t kaasutin koneita ilmaiseksikaan oli merkki mikä tahansa. Täytyy myös olla eri mieltä tuosta v4 evarin äänestä minulla oli todella matalalta muriseva ja yllättävän hiljainen jopa 4t luokkaa. joten kone jota olet testannut on varmaan ollut rikki tai huollot laimimlyöty.kaikki moottorit syöpyy aikanaan merkistä riippumatta mutta joskus voi jonkun yksilön löytää.


      • kauhea hinta

        Semmosesta roppanasta- kohta sen huomaat, kun kesänpari koitat ajella, ja kaikki laakerit ja muutkin joudut uusimaan !

        Entinen omistaja on huomannu sen lahovan käsiin, ja vaihtoi parempaan.


    • Evinrude 90

      Minulla oli 80 luvun taitteessa 90 hevosvoiman evinrude v4.
      Oli tosi rouheakäyntinen kone ja kulutus oli älytöntä. Vaihdoin uuteen 90 hevosvoiman vuosi 89 yamahaan ja sillä ajellaan vieläkin, ei paremmasta väliä.
      Oli siihen aikaan aivan eri tekniikkaa kun evirudella ja vähän sen jälkeen meni konkurssiin evirude kun oli niin huonot moottorit.

      • evini

        paskojahan nuo evinrudet ovat, samoja romua on johnsson koneet
        evinrudehan meni aikoinaan konkurssiin kun nii huonot koneet olivat


      • Mutta miksihän ne
        evini kirjoitti:

        paskojahan nuo evinrudet ovat, samoja romua on johnsson koneet
        evinrudehan meni aikoinaan konkurssiin kun nii huonot koneet olivat

        Evarit ja Johnssonit toimii vaan :))

        Näkisitpä minunkin 90-vm Johnssonin, niin naama olisi ällikällä :)


      • Näkisitpä
        Mutta miksihän ne kirjoitti:

        Evarit ja Johnssonit toimii vaan :))

        Näkisitpä minunkin 90-vm Johnssonin, niin naama olisi ällikällä :)

        niin, sellaista ei voi nähdä mitä ei ole olemassa.Laitappas kuva koneestasi;)


    • V6yamaha

      itsellä 200hv yamaha vm.89 ja on muuten aitoa voimaa! vie finmarin 550ht paattia sen 55-60 solmua ja vie riittävästi ainettakin kun ajaa täysilla 30 solmun nopeudella 1.2l maili!!! on ne 2-tahtimoottorit moottoreita!!!

      • sportage

        Finmarilla ei ole koskaan ollut 550 ht venettä mallistossa.


    • Merccu

      Kokemuksia mercury 75. -90 2T mallista?
      Olisi tarjolla hyvin huollettu kone, mutta itsellä ei juuri kokemusta ko.mallista. onko "tyyppivikoja"

      • ONON

        ONonon-on


    • Muoleva

      Osta mitä ostat, älä ainakaan yamahaa. Ehkä joskus 80-luvulla ne on olleet hyviä, tai ainakin hyvin markkinoituja. 2000 -luvun yamahat on silkkaa paskaa.

    • NykypäivänParas

      Honda.

    • Yammu-setä

      Kautta aikojen paras 90 hv moottori on Yamaha 90 AETOL 2t. Ihan kirkkaasti. Taitaa olla ainoa jossa versio numero ei lähtenyt vaeltamaan...
      Somalian rannikolla merirosvot, sukellusyrittäjät kautta maailman, offshore 1,3l kisaajat ja monet muut vahvistavat väitteeni varmasti.
      Näkee muuten jälleenmyynti hintapyynnöissä.

    • Anonyymi

      En tiedä eroa, mutta 90 hv on erään lehtitestin mukaan käytännössä yhtä hyvä kuin 90 hv nelitahti Honda valtaosalla kierrosaluetta. Aivan hitaalla ja ihan maksimilla se kuluttaa enemmän. Teho/paino suhde on ylivoimainen.

      • Anonyymi

        Olisko tarve mennyt jo 20 vuodessa?


    • Anonyymi

      Ostin Vatorin17 R:n jossa oli kiinni Yamaha 90 vm 89. Olin valmistautunut vaihtamaan koneen heti uuteen, kun vene entisöidään. Kone toimi kuitenkin erinomaisesti,nousi plaaniin 15 solmussa ja otti maksimissaan 40 solmua. Pani miettimään onko järkeä edes vaihtaa moottoria, kun tuntui toimivan optimaalisesti. .

      • Anonyymi

        Oli aikoinaan 175hv evikka finsport 500ssa..balistik sotki veden..65 mph meni. huippu kone pehmeet äänet ja voimaa oli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe