Onnittelut Turkuun, Suikkilan rukousuone täytti 30v loppiaisena.

mukana ollut,,

Koko juhlinta on jäänyt ja unohtunut sakramenttien varjoon. Aika on mennyt nopeasti.. tuntuu että valmistumisesta olisi kulunut vain tovi.
Muistan kun hanketta valmisteltiin Tuureporinkadun vanhan ruksan koemyynnillä v-81/82. Pesämuna tuli arvopaikasta ja isohanke valmistui eripuolilta suomea vuorotellen tulleelta talkooväeltä, jonka pääryhmän muodostivat turkulaiset.erialojen ammattilaiset. Hanke eteni nopeasti ja avajaiset oli 1/85.Silloin paikka oli täynnä väkeä, niinkuin nytkin 30v valmistumisen jälkeen. Kertomusta saa jatkaa.
Siunausta edelleen...

31

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kompleksi rakennettiin suuren yksimielisyyden vallassa. Emme kuitenkaan tienneet sitä, että rakentaminen ei haittaa sielunvihollista, vasta käyttö ratkaisee.

      • aloittanut,,

        Pastori Vihne, avaa vähän ajatustasi, mutta iloitaan kuitenkin temppelistä. Erotetaan Ihmisten omat motiivit, jotkat on moninaiset, joku valtaa.saa, joku valtaa haluaa, Jollekin se on katkeraa... Emmehän ole siinä mukana.


      • hirvee tauti
        aloittanut,, kirjoitti:

        Pastori Vihne, avaa vähän ajatustasi, mutta iloitaan kuitenkin temppelistä. Erotetaan Ihmisten omat motiivit, jotkat on moninaiset, joku valtaa.saa, joku valtaa haluaa, Jollekin se on katkeraa... Emmehän ole siinä mukana.

        No ku Vihne ei päässyt saarnaajaksi niin ei jaksakkaan kuunnella puhetta ja iloita siitä! !!


      • hirvee tauti kirjoitti:

        No ku Vihne ei päässyt saarnaajaksi niin ei jaksakkaan kuunnella puhetta ja iloita siitä! !!

        Nyt loppiaisena kuuntelin kaikki saarnat, ehkä yksi katkesi kesken.. Ajattelin, että joku vieras pääsee istumaan, kun kuuntelen kotonani.


      • hirvee tauti kirjoitti:

        No ku Vihne ei päässyt saarnaajaksi niin ei jaksakkaan kuunnella puhetta ja iloita siitä! !!

        Ei päässyt, ei! Kutsumustietoisuus tuli Herralta noin 30 iässä, kun asiat alkoivat oikeasti kiinnostaa. Meni kuitenkin noin 27 vuotta, kunnes se toteutui. Olisitko sinä jaksanut odottaa näin kauan, että lupaus toteutuu?


      • teu,

        ""Vihne""

        muistatko kuinka monta kulmaa Talossa on,,Muurimestari Järvinen laski ne .
        Sai luvuksi18. sen jälkeen teki päätöksen hän kouluttaa tyttönsä muurariksi ,
        ja he muuraa kahdestaan kaikki ulkoseinät se oli kava päätös , mutta siksi
        niitä voi vieläkin katsa vaikka ammatti mies tultuaan seuroihin .

        On muitakin ihmeellisyyksiä ,kerron joskus.


    • Talkoohenkihän on ollut suomalaiskansallista yhteistoimintaa. Kotipuolessa sanottiin, että pidetään kökkä. Esimerkiksi pärekatot naulattiin talkoilla eli pidettiin kattokökkä. Monia rakennuksia on tässä maassa rakennettu ja korjattu talkoilla ja ilman onnettomuuksia ja hyvässä hengessä. Ei lestadiolaisten talkoot sen pyhempiä ole. Kun saatiin suunnitelmat ja henkilöstö sijoitetuksi, niin työt etenivät mallikkaasti. Meillä oli työmaakokoukset säännöllisesti, joissa käsiteltiin kaikki asiat.

      Henki oli hyvä ja saunoimme ankarasti. Erityisellä lämmöllä muistan Aaro Simolinia, jonka kanssa paljon työskentelimme yhdessä, minä tietysti apupoikana.Eino Toivonen oli henkilö, joka panosti tosi paljon asiaan ja o9li mukava nähdä hänet siellä vahtimassa miten työt edistyvät. Molemmat ovat poissa, joten heitä sopii mainita. Aaro Luoma oli ammattimies, kun penkkejä päällystettiin, sekin on tärkeä asia. Hänen perheensä oli minulle tärkeä silloin, kun Turkuun muutin. Herra häntä hyvin hoitaa, uskon niin.

      • teu,

        ""vihne""

        Oletko tietoinen , että KL. oli hänen isänsä .

        KL .vaikka oli Lähetys saarnaaja , oli Vanhalta ammatilta RÄÄTÄLI. Ehkäpä
        AL. joutui joskus auttaman Niissä hommissa , eli sitä hän olikin ammatti mies.
        Toinen juttu , Rukoushuone talkoissa paljon käyneenä , olen havainnut että
        Jumala herättää taitoja , ei aina tarvii olla juuri sen ,ja sen ammatin taitaja ,sillä
        -"-....... -"-,........ -"-,......Tälläisen havainon olen tehnyt ,muun muasa Lahdessa ,

        Kyllä minäkin siellä olin , eikä seinää purettu ,kuin heinolalaista ..

        Onnena 30. Vuotiaalle Kaitaistentien Rukoushuoneelle .

        Olihan siellä 1998 taistelukenttänä jolloin Kaksi veljeä erotettiin , toinen T:ku
        Toinen H:ki, Varmaan tiedätte ,kun kysyn mitkä oli syyt ?
        LV:t ja ihmisopit ,,jotka nyt rehotta vaikka kuinka hyvin,


      • 4-88
        teu, kirjoitti:

        ""vihne""

        Oletko tietoinen , että KL. oli hänen isänsä .

        KL .vaikka oli Lähetys saarnaaja , oli Vanhalta ammatilta RÄÄTÄLI. Ehkäpä
        AL. joutui joskus auttaman Niissä hommissa , eli sitä hän olikin ammatti mies.
        Toinen juttu , Rukoushuone talkoissa paljon käyneenä , olen havainnut että
        Jumala herättää taitoja , ei aina tarvii olla juuri sen ,ja sen ammatin taitaja ,sillä
        -"-....... -"-,........ -"-,......Tälläisen havainon olen tehnyt ,muun muasa Lahdessa ,

        Kyllä minäkin siellä olin , eikä seinää purettu ,kuin heinolalaista ..

        Onnena 30. Vuotiaalle Kaitaistentien Rukoushuoneelle .

        Olihan siellä 1998 taistelukenttänä jolloin Kaksi veljeä erotettiin , toinen T:ku
        Toinen H:ki, Varmaan tiedätte ,kun kysyn mitkä oli syyt ?
        LV:t ja ihmisopit ,,jotka nyt rehotta vaikka kuinka hyvin,

        Mitä sukua Severi Suhonen oli? onko tietoa?


      • 5x16
        4-88 kirjoitti:

        Mitä sukua Severi Suhonen oli? onko tietoa?

        Alpon isäukko


      • Uskova Ulla
        4-88 kirjoitti:

        Mitä sukua Severi Suhonen oli? onko tietoa?

        Se oli savolaista sukujuurta. Sillä on patsaskin yhden huoltoaseman eteisessä Varkaudessa. Tunnettu kansantaiteilija ja haitarinsoittaja! Toi Ape Suhonen on eri sukua ja lajikin on lätkä!


    • rmet pelissä

      Hyvin taivaan isä on tähän päiväänasti siunannut toki hajoittajahenkiäkin on 30v matkanvarrelle mahtunut Vinhelläkin taisi sormet olla silloin pelissä

      • aloittanut...

        Aloittajana toivoisin ettei tähän ketjuun mentäisi henkilökohtaisuksiin miinusmerkkisenä.
        Jos jotain esittää niin ei se ole hajoittamista, mutta se on, jos väärin perustein torjutaan. Tyrmätyn hengellinen silmä turpoaa ja menee kyky nähdä hetkellisesti ja mieli voi katkeroitua. Jeesus sanoo, että käännä toinen poski myös..Olisiko viisasta?. Isossa joukossa kaikilla ei voi olla sama mielipide, mutta sama usko.


      • julki tulee
        aloittanut... kirjoitti:

        Aloittajana toivoisin ettei tähän ketjuun mentäisi henkilökohtaisuksiin miinusmerkkisenä.
        Jos jotain esittää niin ei se ole hajoittamista, mutta se on, jos väärin perustein torjutaan. Tyrmätyn hengellinen silmä turpoaa ja menee kyky nähdä hetkellisesti ja mieli voi katkeroitua. Jeesus sanoo, että käännä toinen poski myös..Olisiko viisasta?. Isossa joukossa kaikilla ei voi olla sama mielipide, mutta sama usko.

        Vihollisen työt vain tulevat aina jälkeeenpäin julki,


      • teu,
        julki tulee kirjoitti:

        Vihollisen työt vain tulevat aina jälkeeenpäin julki,

        ""julki tulee""

        Niin vihollisen työt on aina tullut esiin ,ja vieläkin tulee .
        Mutta meillä on ne mahdollisuus korjata niinkuin ovat
        vanhat sanoneet , en tarkoita nyt vanhimpia. .


      • Anteeks vaan
        teu, kirjoitti:

        ""julki tulee""

        Niin vihollisen työt on aina tullut esiin ,ja vieläkin tulee .
        Mutta meillä on ne mahdollisuus korjata niinkuin ovat
        vanhat sanoneet , en tarkoita nyt vanhimpia. .

        Teu. Eikö Vanhimmilla ole tätä mahdollisuutta, siis korjata asioita, jonka sanot meille mahdolliseksi? Ilmaisusi on vähän outo.


      • Nou hätä! Mä vastaan kyllä, mutta kysymys pitäisi olla täsmällisempi. Rakentamisessa oli sormet vähän eri peleissä. Mitä kysyjä tarkoitti, en tiedä enkä siksi osaa vastata.


      • teu,
        Anteeks vaan kirjoitti:

        Teu. Eikö Vanhimmilla ole tätä mahdollisuutta, siis korjata asioita, jonka sanot meille mahdolliseksi? Ilmaisusi on vähän outo.

        ""anteeksi vaan ""

        Kysyt :"Eikö Vanhimmilla ole tätä mähdollisuutta , siis korjata asioita ,
        jonka sanon meille mahdolliseksi ? Ilmaus on vähän outo :"

        Jos sinä tarkoitat Vanhimmilla , jotakin Muuta ,kuin minä joka en halunnut
        nyt juuri tätä asiaa puuttua , niin puutu omin aikoinesi minä sanoi omasta
        mielestä selvästi etten puhu/tarkoita heitä.

        Ilmaisuni voi olla outo,mutta niin on sinukin inttäminen . mutta jos sitten
        mennään siihen Vanhimpien asiaan ,kyllä heillä on siihen asti kuin aika
        heistä jättää . Niin on Jumala sanonut , minä olisin vain sen tähden ollut
        tästä puhumatta kun he ei ole monasti tarvinnut tehdä parannusta . Miksi?

        Siksi kun he on pitäneet itsensä siksi hyvänä , että ei ole kai tarvinnut
        Voiko tämä antaa sulle oikean mielisen vastauksen , ellei en minä voi
        mitään sille että olin ajatellut olla ottamatta tätä asiaa keskusteluun siksi

        Muista asioista voimme sitten keskustella myöhemmin..


    • kooltan ok.

      Suikkilan ruksa on Suikkilaan hyvin sopiva, oliko suunnittelija kuka/ mikä firma?

      • Firman nimeä en tiedä, mutta arkkitehti Pentti Kärki on pääsuunnittelija. Hänen piirustuspöydältään on lähetnyt monta merkittävää suunnitelmaa.


    • aloittanut

      Ok, arkkitehtuuri sopii 70-luvun laatikkotyyliin Suikkilassa.
      Harmi, ettei noin hieno ruksa voisi pitää sisällään kirjavampaa joukkoa sanankuulijoita. Tuntuu, että väki vain vähenee. Keneltä se on pois jos ajattelee eritavoin kuin minä?, ei minun tarvitsisi ajaa kanssani erimieltä olevaa kirkosta pois..
      Ja selittää sitä Jumalan tahdoksi, tai vihollisen työn torjumiseksi.
      Se tulee ihmisen pienuudesta?

      • turku-utsjoki

        Rauha palaa, eriseura sakrat on kuopattu halleluja halleluja...


    • Kiitos Vihne asiallisesta muistelosta Turun projektista..
      Muistakkos kun oltiin yhessä kalassa ?

      • Joitakin kalareissuja muistan, mutta en pysty tunnistamaan sinua. Tärkeä kysymys: Saatiinko me mitään?


    • Vapaaksi lestoista
    • Ripaus

      Mikä mahtaa olla tilanne Turun pyhäseuroissa nykyisin? Jossain vaiheessa kuulemma väki väheni, mutta sitten kuulin että väkeä oli taas enemmän.

      • Talvikki Hankinen

        Kyllä siellä väki on vähentynyt luonnollisen poistuman kautta, opiskelijoita muualta tulee ja menee, su seurat 50-100henkeä kahvikuppitiski gallup. -Turussa suomen parhaat lukkarit.


      • hieno juttu on
        Talvikki Hankinen kirjoitti:

        Kyllä siellä väki on vähentynyt luonnollisen poistuman kautta, opiskelijoita muualta tulee ja menee, su seurat 50-100henkeä kahvikuppitiski gallup. -Turussa suomen parhaat lukkarit.

        Joo lukkarit oli tosi hyvät hyviä virsiä ottivat myös


    • Seppo Hirvenssalo

      Miks sen nimi pitää olla just suikkila?

    • aloittanut,,,

      No kun paikka on Suikkilan alue, mutta Seppo on oikeassa kylä on Pitkämäki ja sen lähiö on rakennettu Suikkilan kartanon maille. Oliko kartanoherra Suikkila niminen sukujaan, sitä en tiedä. Laajemmin tietysti voitaisiin puhua Turun rukoushuoneesta Suikkilassa.

    • Suikkilan ruksa sopii turkulaiseen suuhun niin hyvin, että turhaa pidentää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe