Lahjojen antaminen

mummu miettii

Joulu ohi ja synttäreitä edessä. Lapsilla hirmuiset määrät leluja ja vaatteita, niin että niistä ei osata edes iloita. Onko tarpeen opettaa lapset haluamaan lahjoja joka välissä? Täytyy viedä tuliaisia, täytyy ostaa jotain kivaa ajankuluksi. Lohdutuslahjoja ja lahjontalahjoja. Lapset oppivat jo varhain kuluttajiksi joille on tärkeää ostaminen ja saaminen. Toisaalta niitä tavaroita rikotaan ja hylätään surutta, eikä uusi tavara ilahduta kuin hetken. Pienistä vaatimattomista asioista ei enää osata iloita, ja lopulta mikään ei riitä.

Eikö me isovanhemmat voitaisi irtautua tällaisesta kulutushysteriasta ja tehdä selväksi että rakkautta ei osoiteta tavaroilla vaan jollain muulla? Ja että jokaiseen merkkipäivän viettoon ei välttämättä kuulu lahjojen antaminen? Se on vaikeaa, kun myös lasten vanhemmat tuntuvat odottavan lahjoja lapsilleen.

Olen miettinyt, mitä voi antaa lahjaksi jos lahjoja odotetaan, niin ettei se kasvattaisi tavarakuormaa ja lapsen vaatimustasoa. Olen itse vienyt tuliaisiksi syötävää koko eprheelle ja joululahjoiksi kirjoja joita luetaan yhdessä, synttärinä ilmapallon...

31

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei leluja

      Opettele kutomaan ja vie sukat.

    • näin meillä

      Tarkoituksella en vie joka kerta tuliaisia, etteivät rupea pitämään sitä itsestäänselvyytenä. Synttärilahjoja en anna, vaan lapsen vanhemmat saavat itse antaa lahjoja mitä tietää lapsen tarvitsevan. Tapaamisen ja yhdessäolon pitäisi riittää tuottamaan iloa ilman tavarainvaihtoa.

    • Kolmen fammu

      " Täytyy viedä tuliaisia, täytyy ostaa jotain kivaa ajankuluksi."

      Ei täydy. Saa päättää itse, aikuinen ihminen.

    • Opittu asenne

      Saitteko te kaikki aina lapsena lahjoja joka kerran kun ulko-ovi kävi ja mummu tuli käymään?
      Siinä tapauksessa ymmärrän, että lapset opetetaan samaan vieläkin, ihmettelen vain, mihin kaikki turha kama sitten joutuu.

      Meillä ei niin tapahtunut, eikä lahjoja ja tuliaisia nytkään anneta suinkaan joka tapaamiskerralla.

      • Hyvät tavat

        Sain synttärilahjat ja joululahjat ja joskus tuliaiskarkkipussin.

        Itsekään en mene koskaan tyhjin käsin vierailulle, menen sitten ystävälle tai sukulaiselle! Kyllä tuliaisia pitää AINA viedä!

        Tuliainen voi toki olla itse tehty leivonnainen, kuten kahvikakku, torilta ostettu ruisleipä & kotimaisia kasviksia tms.

        Olen tosin itä-Suomesta ja täällä ollaan vieraanvaraisia! Kuin myös kutsutaan mielellään vieraita kylään, koska kukaan ei tule tyhjin käsin.


      • Opittu asenne
        Hyvät tavat kirjoitti:

        Sain synttärilahjat ja joululahjat ja joskus tuliaiskarkkipussin.

        Itsekään en mene koskaan tyhjin käsin vierailulle, menen sitten ystävälle tai sukulaiselle! Kyllä tuliaisia pitää AINA viedä!

        Tuliainen voi toki olla itse tehty leivonnainen, kuten kahvikakku, torilta ostettu ruisleipä & kotimaisia kasviksia tms.

        Olen tosin itä-Suomesta ja täällä ollaan vieraanvaraisia! Kuin myös kutsutaan mielellään vieraita kylään, koska kukaan ei tule tyhjin käsin.

        Oletan, ettet kuitenkaan vie lapsenlapsellesi ruisleipää tuliaisiksi.
        Ihmetelisi varmaan.
        Itse en halua tuliaisia vierailtani. Minua nolottaa ne kukkapuskat tai muut, itse vien tutuille joulukukan tai jonkun merkkipäiväviemisen, mutta en suinkaan joka kerran kun kahville pyydetään.

        Tapoja on monenlaisia. Nyt kuitenkin oli aloittajan mielessä lastenlasten lahjat.


      • Kulttuuririentoja
        Hyvät tavat kirjoitti:

        Sain synttärilahjat ja joululahjat ja joskus tuliaiskarkkipussin.

        Itsekään en mene koskaan tyhjin käsin vierailulle, menen sitten ystävälle tai sukulaiselle! Kyllä tuliaisia pitää AINA viedä!

        Tuliainen voi toki olla itse tehty leivonnainen, kuten kahvikakku, torilta ostettu ruisleipä & kotimaisia kasviksia tms.

        Olen tosin itä-Suomesta ja täällä ollaan vieraanvaraisia! Kuin myös kutsutaan mielellään vieraita kylään, koska kukaan ei tule tyhjin käsin.

        "Kuin myös kutsutaan mielellään vieraita kylään, koska kukaan ei tule tyhjin käsin."

        Sisältyykö tähän se, että aina pitää viedä jotakin, odotetaan tuliaisia? Ainakin tuo syy-yhteyttä ilmaiseva koska-sana viittaa siihen.

        Minä vien mielelläni jotakin kivaa, jos sopivasti sattuu löytymään. Krääsää en edes katso, vaan ainoastaan jotakin kunnollista. Ajatukseni on, että jotain sellaista, mitä yhtä kaikki tarvitaan tai jolle on käyttöä - ei sentään talouspaperia. ;-) Kukat ovat useimmiten hyvä. Jos vierailemme yli yön, tarjoamme useimmiten isäntäperheelle ruuan paikallisessa ravitsemusliikkeessä.

        Ihan yhtä hyvin voimme mennä ilman lahjoja tai viemisiä. Tämä pätee sekä kaupungin ystävien, mökkinaapureiden että sukulaisten suhteen, ja molempiin suuntiin. Alle kouluikäisille jotakin viedessä se useimmiten kulkee äidin käsien kautta, jos on esimerkiksi jotain herkkua.

        Emme ole koskaan ajatelleet, että tämä voisi olla ongelma. Joko viedään tai sitten ei, tapaaminenhan on pääasia.


      • Hyvät tavat
        Opittu asenne kirjoitti:

        Oletan, ettet kuitenkaan vie lapsenlapsellesi ruisleipää tuliaisiksi.
        Ihmetelisi varmaan.
        Itse en halua tuliaisia vierailtani. Minua nolottaa ne kukkapuskat tai muut, itse vien tutuille joulukukan tai jonkun merkkipäiväviemisen, mutta en suinkaan joka kerran kun kahville pyydetään.

        Tapoja on monenlaisia. Nyt kuitenkin oli aloittajan mielessä lastenlasten lahjat.

        Vien tuliaset sillä asenteella että ne ovat saajalle tervetulleita ja käyttökelpoisia. Vaatii toki päänvaivaa, mutta ilman tuliaisia en kehtaa koskaan mennä kylään se on noloa.


      • Hyvät tavat
        Kulttuuririentoja kirjoitti:

        "Kuin myös kutsutaan mielellään vieraita kylään, koska kukaan ei tule tyhjin käsin."

        Sisältyykö tähän se, että aina pitää viedä jotakin, odotetaan tuliaisia? Ainakin tuo syy-yhteyttä ilmaiseva koska-sana viittaa siihen.

        Minä vien mielelläni jotakin kivaa, jos sopivasti sattuu löytymään. Krääsää en edes katso, vaan ainoastaan jotakin kunnollista. Ajatukseni on, että jotain sellaista, mitä yhtä kaikki tarvitaan tai jolle on käyttöä - ei sentään talouspaperia. ;-) Kukat ovat useimmiten hyvä. Jos vierailemme yli yön, tarjoamme useimmiten isäntäperheelle ruuan paikallisessa ravitsemusliikkeessä.

        Ihan yhtä hyvin voimme mennä ilman lahjoja tai viemisiä. Tämä pätee sekä kaupungin ystävien, mökkinaapureiden että sukulaisten suhteen, ja molempiin suuntiin. Alle kouluikäisille jotakin viedessä se useimmiten kulkee äidin käsien kautta, jos on esimerkiksi jotain herkkua.

        Emme ole koskaan ajatelleet, että tämä voisi olla ongelma. Joko viedään tai sitten ei, tapaaminenhan on pääasia.

        Vien tuliaset sillä asenteella että ne ovat saajalleen tervetulleita ja käyttökelpoisia. Vaatii toki päänvaivaa, mutta ilman tuliaisia en kehtaa koskaan mennä kylään - se on noloa.

        Kyllä hiukan saatan mielessäni ihmetellä, jos kutsuttuna vieraana tullaan täysin tyhjin käsin. Krääsän tuominen olisi pahin moka, eli tuolloin on parempi kun ei tuo sitten mitään.

        On minulle käynyt kyllä niinkin, että nuori sukulainen kutsui mieheni ja minut ensimmäisen kerran kylään, tilaisuus oli kotimyyntimarkkinointia, josta ei mitään etukäteen kerrottu ja meille ei tarjottu muuta kuin kupillinen (pahaa) kahvia. Silloin nolotti itseäni, että olimme vieneet muhkeat "tupaantuliastuomiset". :D


    • Maailma pelastuu.

      Kun seurasin kauppojen jouluhysteriaa, totesin että ilmeisesti useimmissa perheissä annetaan lahjoja, vieläpä paljon ja kalliita. Sama huomio monissa sukulais- ja tuttavaperheissä. Mihin ne kaikki tavarat lopulta joutuvat?

      Lastemme isovanhempien aloitteesta teimme lähipiirin kesken jo vuosia sitten sopimuksen että emme vaihda keskenämme lahjoja eikä tuliaisia. Voi mikä helpotus! Ei tarvitse miettiä mitä ostetaan, ei kulu rahaa, ei tule turhaa tavaraa nurkkiin, ja voidaan keskittyä juhlimiseen muuten vain. Yksityisesti ja satunnaisesti saatetaan kyllä antaa jotakin. Lapsetkin ovat tottuneet siihen että saavat vain jotain pientä ja vain omilta vanhemmiltaan.

      Kolmen fammu sanoi että aikuinen ihminen saa päättää itse. Toki saa tehdä mitä vaan ihan omin päin, ja aiheuttaa pettymyksiä niille jotka odottavat ja ovat tottuneet lahjoihin. Mutta jos asia puhutaan ja sovitaan yhteinen päätös, se toimii paremmin kuin yksin päätetty.

      • Krääsätön joulu

        Aivan mahtava systeemi ja toiminut meillä jo 20 vuotta. Ei tule turhaa roinaa nurkkiin.

        Se pula-ajan perinne ei oikein nykyaikaan enään sovi.

        Lahjoja kun ei vaihdella niin ihmiset saavat hankkia itse itselleen mitä oikeasti tarvitsee tai olla törsäämättä.

        Inhoan jouluruuhkia ja saan pysytellä pois niistä kun ei tarvitse minkään krääsän perässä juosta otsanahka pinkeenä, Jouluista nauttii ihan eri lailla ilman minkäänlaisia paineita.


    • Susanna3

      Myönnän että meillä on melkoinen lahjapaljous jouluisin, lapset tekevät toivomuslistoja eikä heille raski tuottaa pettymystä. Aina tuntuu että jouluilo pitää varmistaa mieleisillä lahjoilla. Samoin synttäreille on tullut opetettua heidät odottamaan "kunnon" lahjoja... Kieltämättä välillä kauhistuttaa, mitä tuhlausta tämä onkaan. Kun kaikilla on jo kaikki tarpeellinen, lahjat ovat tietysti sellaista ylimääräistä jota ilmankin voisi olla. leluja, pelejä, urheiluvälineitä (kouluikäisille)

      Oli yllättävää kun olimme ensimmäistä kertaa joulua uusien sukulaisten luona, ja siellä lapset saivat vain pari pientä lahjaa ja olivat siihen täysin tyytyväisiä. Suoraan sanottuna kaduttaa ja kadehduttaa kun oma touhu on päässyt tällaiseksi. Mutta kuinka tästä pääsee pois, eihän kouluikäiset suostu sopimuksiin lahjojen vähentämisestä :(

    • lapset ymmärtää

      Isovanhempana ainakin voi kertoa suoraan, nyt ei ole varaa lahjoihin, sillä meillä on omiakin kuluja ja eläkkeet harvoin suuria.

    • vaikeaa

      Lahjojen vähentämistä on yritetty jo monta vuotta, mutta se on vaikeaa kun ei haluta aiheuttaa pahaa mieltä juuri merkkipäivänä. Onko tämä omaa luonteen heikkouttani?

      • Lahjaton mummi

        Miksi aiheutat paha mieltä juuri merkkipäivänä? Mene lapsenlapsen luokse arkena ilman lahjoja, ja synttäriksi lähetät syntymäpäiväkortin etkä mene ruikuttamaan köyhyyttäsi toisen juhliin.

        Sanot joskus muina naisina, että sinun eläkkeelläsi ei enää lahjoja ostella. Voi sen kertoa kauniisti ja sanoa, että monet muutkin isovanhemmat ovat siinä tilanteessa, ettei raha riitä kuin omaan elämiseen.

        En muuten ymmärrä, miksi lahjojen pitäisi olla kovin hinnakkaita. Itse muistan samanlaisessa tilanteessa, että toinen mummu oli ostanut lapselle polkupyörän, ja itsellä oli rahaa vain pieneen somaan pehmoleluun. Yllätyksekseni pehmolelu oli niin mieleinen, että se oli aina yökaverina , oli mukana matkoilla ja kesälomaleirillä monta vuotta. Lopuksi ihan nuhruisena ja likaisena, mutta aina lähellä. Polkupyörän kohtalosta ei minulla ole mitään tietoa.


      • periaatekysymys
        Lahjaton mummi kirjoitti:

        Miksi aiheutat paha mieltä juuri merkkipäivänä? Mene lapsenlapsen luokse arkena ilman lahjoja, ja synttäriksi lähetät syntymäpäiväkortin etkä mene ruikuttamaan köyhyyttäsi toisen juhliin.

        Sanot joskus muina naisina, että sinun eläkkeelläsi ei enää lahjoja ostella. Voi sen kertoa kauniisti ja sanoa, että monet muutkin isovanhemmat ovat siinä tilanteessa, ettei raha riitä kuin omaan elämiseen.

        En muuten ymmärrä, miksi lahjojen pitäisi olla kovin hinnakkaita. Itse muistan samanlaisessa tilanteessa, että toinen mummu oli ostanut lapselle polkupyörän, ja itsellä oli rahaa vain pieneen somaan pehmoleluun. Yllätyksekseni pehmolelu oli niin mieleinen, että se oli aina yökaverina , oli mukana matkoilla ja kesälomaleirillä monta vuotta. Lopuksi ihan nuhruisena ja likaisena, mutta aina lähellä. Polkupyörän kohtalosta ei minulla ole mitään tietoa.

        Hei lahjaton mummi. Kohdallani ei ole kyse siitä että en voisi laittaa rahaa lasten lahjoihin, vaan siitä että minusta ei ole hyvä totuttaa lasta saamaan ja haluamaan niin paljon tavaroita. Tavaraa kertyy lasten omilta vanhemmilta ja kummeilta ym niin paljon että he eivät enää osaa edes iloita niistä ja vaatimustaso kasvaa.

        Haluaisin opettaa lapsia vaatimattomampaan elämään ja iloitsemaan muusta kuin tavaroista. Olen huolestunut kulutushysteriasta yleisesti ja näen siinä monia kielteisiä vaikutuksia. Tavaroiden ostelu on vastoin periaatteitani, enkä voi sanoa syyksi sitä että raha ei riitä, koska se ei olisi totta.

        Esimerkkisi pehmolelusta on ihana ja juuri sitä mitä suhde leluihin voi parhaimmillaan olla. Itselläni oli lapsena yksi ainoa nukke, äärettömän rakas, mutta lapsenlapsella on kymmeniä nukkeja joista hän ei välitä ollenkaan.


      • Hyvät tavat
        periaatekysymys kirjoitti:

        Hei lahjaton mummi. Kohdallani ei ole kyse siitä että en voisi laittaa rahaa lasten lahjoihin, vaan siitä että minusta ei ole hyvä totuttaa lasta saamaan ja haluamaan niin paljon tavaroita. Tavaraa kertyy lasten omilta vanhemmilta ja kummeilta ym niin paljon että he eivät enää osaa edes iloita niistä ja vaatimustaso kasvaa.

        Haluaisin opettaa lapsia vaatimattomampaan elämään ja iloitsemaan muusta kuin tavaroista. Olen huolestunut kulutushysteriasta yleisesti ja näen siinä monia kielteisiä vaikutuksia. Tavaroiden ostelu on vastoin periaatteitani, enkä voi sanoa syyksi sitä että raha ei riitä, koska se ei olisi totta.

        Esimerkkisi pehmolelusta on ihana ja juuri sitä mitä suhde leluihin voi parhaimmillaan olla. Itselläni oli lapsena yksi ainoa nukke, äärettömän rakas, mutta lapsenlapsella on kymmeniä nukkeja joista hän ei välitä ollenkaan.

        Kai sinä ymmärrät, että ilman "kulutushysteriaa" ei ole työpaikkojakaan? Kannattaa ostaa kotimaista silloin kun raaskit laittaa rahaa lahjoihin.

        Vaatimaton elämä vie työpaikkoja. Itse olen lasten kanssa mahdollisuuksien mukaan liikkunut, käynyt elokuvissa, kahviloissa ja olen myös ostanut heille kirjoja, vaikka kirjastokin on olemassa.

        Minusta on hyvä, että kaupungissamme on kirjakauppa, kahviloita, yksi elokuvateatteri ja meitä lähellä myös kiitettävän hyvä lähikauppa. Näitä palveluja ei olisi, jos minä ja kaikki muut olisivat yhtä pihejä kuin sinä!

        Sinä "periaatteinesi" olet "vapaamatkustaja", joka nauttii (vaikkakin harvoin) siipeilemällä siitä, mitä muut ovat saaneet pysymään kannattavina! Oikeastaan sinun sietäisi nyt hieman hävetä...


      • Sormi pystyssä
        Hyvät tavat kirjoitti:

        Kai sinä ymmärrät, että ilman "kulutushysteriaa" ei ole työpaikkojakaan? Kannattaa ostaa kotimaista silloin kun raaskit laittaa rahaa lahjoihin.

        Vaatimaton elämä vie työpaikkoja. Itse olen lasten kanssa mahdollisuuksien mukaan liikkunut, käynyt elokuvissa, kahviloissa ja olen myös ostanut heille kirjoja, vaikka kirjastokin on olemassa.

        Minusta on hyvä, että kaupungissamme on kirjakauppa, kahviloita, yksi elokuvateatteri ja meitä lähellä myös kiitettävän hyvä lähikauppa. Näitä palveluja ei olisi, jos minä ja kaikki muut olisivat yhtä pihejä kuin sinä!

        Sinä "periaatteinesi" olet "vapaamatkustaja", joka nauttii (vaikkakin harvoin) siipeilemällä siitä, mitä muut ovat saaneet pysymään kannattavina! Oikeastaan sinun sietäisi nyt hieman hävetä...

        Ei ihan täsmää se ajattelu, että lapsille ostetulla turhalla kamalla pidettäisiin talouselämä pyörimässä.

        Vaatimaton elämä ei vie työpaikkoja. Miksi veisi? Jokaisen tulee elää resurssiensa mukaan, myös lasten. Heillä pitää olla käsitys rahan arvosta jo ennen kuin he alkavat itse tienata leipänsä. Monilla lapsilla ja nuorilla on se väärä käsitys, että eläkkeellä olevat isovanhemmat ovat "rikkaita".
        Runsaisiin tavaroihin totutetut lapset joutuvat äkkiä vippikierteeseen, kun alkavat elää omilla ansioillaan, koska eivät ymmärrä mihin kaikkeen rahan on riitettävä. Heistä on varmaankin outoa, että eivät voikaan ostella kaikkea kivaa omilla rahoillaan, ja he ihmettelevät, missä on vika, kun isovanhemmat ja kummitkin aina pystyivät ostamaan tuliaisia ja lahjoja.

        On turhaa ylläpitää sellaista kuvitelmaa, että jokaisella on kaiken aikaa varaa ostella tuliaisia ja lahjoja merkkipäivinä. Ei pelkällä ostamisella työpaikkoja luoda, vaan järkevällä taloudenpidolla. Kun säästät pahan päivän varalle, voit jonain päivänä tehdä isomman hankinnan. Harvan ihmisen säästöt pankeissa happanevat täysin käyttämättöminä. Kyllä raha kiertää.

        Aika noloa käskeä eläkeläistä "häpeämään". Eläkeläinen on tienannut vuosikymmenet, maksanut maksunsa ja veronsa, kouluttanut lapsensa ja elää nyt huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin työuransa aikana.
        Mitä hänen pitäisi hävetä?
        Hänen "kulutushysterian" aikansa ovat takanapäin.


      • Hyvät tavat
        Sormi pystyssä kirjoitti:

        Ei ihan täsmää se ajattelu, että lapsille ostetulla turhalla kamalla pidettäisiin talouselämä pyörimässä.

        Vaatimaton elämä ei vie työpaikkoja. Miksi veisi? Jokaisen tulee elää resurssiensa mukaan, myös lasten. Heillä pitää olla käsitys rahan arvosta jo ennen kuin he alkavat itse tienata leipänsä. Monilla lapsilla ja nuorilla on se väärä käsitys, että eläkkeellä olevat isovanhemmat ovat "rikkaita".
        Runsaisiin tavaroihin totutetut lapset joutuvat äkkiä vippikierteeseen, kun alkavat elää omilla ansioillaan, koska eivät ymmärrä mihin kaikkeen rahan on riitettävä. Heistä on varmaankin outoa, että eivät voikaan ostella kaikkea kivaa omilla rahoillaan, ja he ihmettelevät, missä on vika, kun isovanhemmat ja kummitkin aina pystyivät ostamaan tuliaisia ja lahjoja.

        On turhaa ylläpitää sellaista kuvitelmaa, että jokaisella on kaiken aikaa varaa ostella tuliaisia ja lahjoja merkkipäivinä. Ei pelkällä ostamisella työpaikkoja luoda, vaan järkevällä taloudenpidolla. Kun säästät pahan päivän varalle, voit jonain päivänä tehdä isomman hankinnan. Harvan ihmisen säästöt pankeissa happanevat täysin käyttämättöminä. Kyllä raha kiertää.

        Aika noloa käskeä eläkeläistä "häpeämään". Eläkeläinen on tienannut vuosikymmenet, maksanut maksunsa ja veronsa, kouluttanut lapsensa ja elää nyt huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin työuransa aikana.
        Mitä hänen pitäisi hävetä?
        Hänen "kulutushysterian" aikansa ovat takanapäin.

        Jokaisen tulee elää toki resurssiensa mukaan, mutta sinä et kertonut olevasi köyhä. Sinusta sai sen kuvan, että olet vain saita!

        Tietysti vaatimaton elämä vie työpaikkoja! Miksi ei veisi?

        Vippikierteeseen ei päädy, vaikka periaatteena olisi kuluttaa siten, että myös esim. paikallisella, pienellä lahjapuodilla olisi joskus myyntiä. Vippikierteeseen päätyy ihan muilla tavoin, usko pois. :)


      • Sormi pystyssä
        Hyvät tavat kirjoitti:

        Jokaisen tulee elää toki resurssiensa mukaan, mutta sinä et kertonut olevasi köyhä. Sinusta sai sen kuvan, että olet vain saita!

        Tietysti vaatimaton elämä vie työpaikkoja! Miksi ei veisi?

        Vippikierteeseen ei päädy, vaikka periaatteena olisi kuluttaa siten, että myös esim. paikallisella, pienellä lahjapuodilla olisi joskus myyntiä. Vippikierteeseen päätyy ihan muilla tavoin, usko pois. :)

        Okei. Mummu on siis saita.
        Oikea kunnon mummu menee ja ostaa ,mitä tahansa tai ei mene lapsen luo kylään koskaan.
        Hän vie lapselle lapsen toivomia tavaroita, pleikkareita, musiikkia, leluja, pelejä, muotivaatteita jne.
        Hän ei tietenkään vie arkivaatteita, itse kudottuja sukkia tai kirjoja. Niin hullu mummu ei ole, sillä lapsen mieli pahastuu.

        Mutta vie vie ja vie, sillä muuten työttömyys lisääntyy ja kaikki sitä paitsi huomaavat, että muija on saita.

        Minä muuten en ole se mummu, josta edellinen kirjoittaja haukkuu. Minä puhun periaatteesta mummujen puolesta, sillä heillä on oikeus käyttää rahansa omiin tarpeisiinsa ja silti pysyä arvostettuna henkilönä ilman saidan leimaa.

        On todella törkeää, että lasten vanhemmat velvoittavat isovanhemmat ostamaan ja tuomaan tyhmiä tuomisia joka kerran talossa käydessään ja vielä vetoavat siihen, että maan talous heittää häränpyllyä, jos mummut käyttävät omat eläkkeensä omaan elämiseensä.


      • Hyvät tavat
        Sormi pystyssä kirjoitti:

        Okei. Mummu on siis saita.
        Oikea kunnon mummu menee ja ostaa ,mitä tahansa tai ei mene lapsen luo kylään koskaan.
        Hän vie lapselle lapsen toivomia tavaroita, pleikkareita, musiikkia, leluja, pelejä, muotivaatteita jne.
        Hän ei tietenkään vie arkivaatteita, itse kudottuja sukkia tai kirjoja. Niin hullu mummu ei ole, sillä lapsen mieli pahastuu.

        Mutta vie vie ja vie, sillä muuten työttömyys lisääntyy ja kaikki sitä paitsi huomaavat, että muija on saita.

        Minä muuten en ole se mummu, josta edellinen kirjoittaja haukkuu. Minä puhun periaatteesta mummujen puolesta, sillä heillä on oikeus käyttää rahansa omiin tarpeisiinsa ja silti pysyä arvostettuna henkilönä ilman saidan leimaa.

        On todella törkeää, että lasten vanhemmat velvoittavat isovanhemmat ostamaan ja tuomaan tyhmiä tuomisia joka kerran talossa käydessään ja vielä vetoavat siihen, että maan talous heittää häränpyllyä, jos mummut käyttävät omat eläkkeensä omaan elämiseensä.

        En jaksanut tuota lukea, mutta lisään vielä, että jos et halua ostaa "krääsää" osta palveluja. Vie lapsi elokuviin tai nukketeatteriin syntymäpäivänä


    • Periaatekysymys

      Sinulle "Hyvät tavat", joka kehotat kuluttamaan siksi että työpaikat säilyisivät: Oletko tullut ajatelleeksi, että tuo periaate johtaa siihen että maapallo ei säilykään, ja mitä silloin tehdään työpaikoilla? Kuluttaminen tarkoittaa sitä että luonto ja luonnonvarat kulutetaan myös loppuun ja kaikenlainen jäte ja myrkyt maailmassa lisääntyvät. Hirveästi tehdään ja ostetaan turhaa tavaraa, jota kukaan ei oikeasti tarvitse.

      Poliitikot ja nedia sortuvat samaan harhaluuloon kuin sinä. Jos kulutus lisääntyy, lisääntyy toki raha jossakin ja joksikin aikaa, mutta elämä isossa mittakaavassa menee pilalle. Jos sitävastoin kaikki tyytyisivät elämään vaatimattomammin, tavaraa eikä rahaakaan tarvita niin paljon. Ihmiset voisivat nauttia myös luonnollisista ja ilmaisista asioista, joita elämä tarjoaa yllin kyllin.

      Jos lapsena tottuu saamaan kaiken mitä haluaa, niin omillaan eläminen sitten aikuisena voikin olla vaikeaa. Pienillä tuloilla tai työttömänä ei yhtäkkiä voikaan hankkia kaikkea eikä pysty olemaan ilman, ja joutuu helposti velkakierteesen. Jos sitävastoin on oppinut tyytymään vähään, pystyy elämään onnellisena ja hoitamaan taloutensa heikommassakin tilanteessa.

      Huom. olen kirjoittanut tänne vain yhden aikaisemman viestin. Taisit luulla jotakuta toista kirjoittajaa myös minuksi. Ei kannata arvailla henkilöllisyyksiä täällä.

      • Sormi pystyssä

        Palstaa lukee useampikin eläkeläinen, joka saa saidan leiman, jos ei vie tuomisia lapsenlapsilleen joka käyntikerralla. Tai vaihtoehtoisesti maksa eläkkeestään leffalippuja ja muita kulttuuririentoja.

        Kukaan ei ole tullut nimittäneeksi lahjojen vaatijoita ahneiksi.
        Ei toki, hehän ovat nuoria perheellisiä ja nykyaikaisia kulutusyhteiskunnan kasvatteja.


      • Hyvät tavat

        Periaatekysymykselle: Kuluttaa voi myös ostamalla palveluja. :)
        Kuluttaa voi myös ostamalla kierrätystavarasta tehtyjä tuotteita. :)

        Maapallo ei myöskään kestä sitä, että ihmiset kulkevat alle 3 kilometrinkin matkat autolla. Moni sormi pystyssä saarnaava ei ajttele, miten paljon maapallo tuhoutuu, kun hän pyyhkäisee lentokoneella etelään lomalle, mutta on samalla valmis pihistelemään rakkaimpiensa muistamisista!

        Hienosti ovat lapsemme oppineet vanhemmiltaan kuinka eletään omillaan, vaikka me olemme antaneet heille kaiken, mitä he ovat tarvinneet. Olemme mm. maksaneet oppikirjat, autokoulut ja säästäneet heille pesämunaa.

        Uskon että lapset oppivat vanhemmiltaan paremmin omavaraiseksi, jos vanhemmat eivät elä kädestä suuhun, niin että he ruikuttavat täällä eläkeläisinä, kuinka pieni eläke ei riitä lastenlasten lahjoihin!

        Kuulun pitkän työhistoriani ansiosta ns. omistavaan luokkaan. Minne te muut mummot olette sijoittaneet palkkatulonne? Onko jäljellä muuta kuin tuulen nuohtoma se?


      • Sormi pystyssä
        Hyvät tavat kirjoitti:

        Periaatekysymykselle: Kuluttaa voi myös ostamalla palveluja. :)
        Kuluttaa voi myös ostamalla kierrätystavarasta tehtyjä tuotteita. :)

        Maapallo ei myöskään kestä sitä, että ihmiset kulkevat alle 3 kilometrinkin matkat autolla. Moni sormi pystyssä saarnaava ei ajttele, miten paljon maapallo tuhoutuu, kun hän pyyhkäisee lentokoneella etelään lomalle, mutta on samalla valmis pihistelemään rakkaimpiensa muistamisista!

        Hienosti ovat lapsemme oppineet vanhemmiltaan kuinka eletään omillaan, vaikka me olemme antaneet heille kaiken, mitä he ovat tarvinneet. Olemme mm. maksaneet oppikirjat, autokoulut ja säästäneet heille pesämunaa.

        Uskon että lapset oppivat vanhemmiltaan paremmin omavaraiseksi, jos vanhemmat eivät elä kädestä suuhun, niin että he ruikuttavat täällä eläkeläisinä, kuinka pieni eläke ei riitä lastenlasten lahjoihin!

        Kuulun pitkän työhistoriani ansiosta ns. omistavaan luokkaan. Minne te muut mummot olette sijoittaneet palkkatulonne? Onko jäljellä muuta kuin tuulen nuohtoma se?

        No jospa tässä sormi pystyssä kertoisi, että on ollut toista kymmentä vuotta kotona lapsia hoivaamassa sinä aikana, jolloin kotihoidontuesta ei edes unta nähty ja lapsilisää maksettiin 4 krt vuodessa.

        Kun oli aika pyrkiä työelämään takaisin, ei keskikoulupohjalla enää löytynyt kuin pienipalkkaisia töitä, joskin vielä siihen aikaan työtä löytyi, ennen automatisointia.
        Ehdin olla työssä 22 v. eläkevuosia tienaamassa, kunnes tuli ensimmäinen lamakausi 90-luvun alussa, ja meidänkin talo myytiin, pirstottiin osiin ja lopetettiin. Edessämme kaikilla työttömyyskierre, mutta onneksi pääsin eläkkeelle pois nuorempien jaloista. Se eläke ei kovin kaksinen ollut, ja voin ihan kertoa, että sillä eläkkeellä ei ole käyty kuin kerran kaukomailla lentokoneessa.

        Mutta ennen eläkeaikoja sentään kerittiin maksaa asunto-osake ja kouluttaa lapset ylioppilaiksi ja auttaa elämän alkuun. Pakko sitten vain sanoa, että loppurahoilla oli eleltävä kädestä suuhun, että henki ja ruumis olisivat pysyneet yhdessä.
        Eläkkeisiin ei ole tullut muita korotuksia kuin indeksikorotus koko aikana. Kuulun siihen laajaan eläkeläisjoukkoon, jolla on eläke köyhyysrajan paikkeilla, ja lapsenlapsemme tienaavat kesätöissäkin enemmän kuin ikäpolveni.

        On mukava kuulla, että ehdottelet ostamaan lapsenlapsille "palveluja". Mitähän ne mahtaisivat olla?
        Merkillinen ajatus, että eläkeläisten tulisi ostella lapsiensa perheille niitä "palveluja", kun kuitenkin tiedetään varsin hyvin, että heidän tulonsa ovat moninkertaiset eläkeläisen tuloihin verrattuna.

        Uskon, etten suinkaan ole ainoa pienellä eläkkeellä elävä, ja korostan, että koskaan en ole pyytänyt apua lapsiltani tai pyrkinyt heidän mukaansa ulkomaanmatkoille, enkä edes heidän kyytiinsä, kun he hurauttavat kesämökille.
        .
        Lapsillani on ollut mahdollisuus viedä omat lapsensa kunnallisen päiväkotiin äitiysloman päätyttyä. Minulla ei aikanani ollut mahdollisuutta kumpaankaan. Kun on aina elänyt suu säkkiä myöten, niin tulee toimeen ja selviää maksuistaan pienelläkin eläkkeellä.


      • Hyvät tavat
        Sormi pystyssä kirjoitti:

        No jospa tässä sormi pystyssä kertoisi, että on ollut toista kymmentä vuotta kotona lapsia hoivaamassa sinä aikana, jolloin kotihoidontuesta ei edes unta nähty ja lapsilisää maksettiin 4 krt vuodessa.

        Kun oli aika pyrkiä työelämään takaisin, ei keskikoulupohjalla enää löytynyt kuin pienipalkkaisia töitä, joskin vielä siihen aikaan työtä löytyi, ennen automatisointia.
        Ehdin olla työssä 22 v. eläkevuosia tienaamassa, kunnes tuli ensimmäinen lamakausi 90-luvun alussa, ja meidänkin talo myytiin, pirstottiin osiin ja lopetettiin. Edessämme kaikilla työttömyyskierre, mutta onneksi pääsin eläkkeelle pois nuorempien jaloista. Se eläke ei kovin kaksinen ollut, ja voin ihan kertoa, että sillä eläkkeellä ei ole käyty kuin kerran kaukomailla lentokoneessa.

        Mutta ennen eläkeaikoja sentään kerittiin maksaa asunto-osake ja kouluttaa lapset ylioppilaiksi ja auttaa elämän alkuun. Pakko sitten vain sanoa, että loppurahoilla oli eleltävä kädestä suuhun, että henki ja ruumis olisivat pysyneet yhdessä.
        Eläkkeisiin ei ole tullut muita korotuksia kuin indeksikorotus koko aikana. Kuulun siihen laajaan eläkeläisjoukkoon, jolla on eläke köyhyysrajan paikkeilla, ja lapsenlapsemme tienaavat kesätöissäkin enemmän kuin ikäpolveni.

        On mukava kuulla, että ehdottelet ostamaan lapsenlapsille "palveluja". Mitähän ne mahtaisivat olla?
        Merkillinen ajatus, että eläkeläisten tulisi ostella lapsiensa perheille niitä "palveluja", kun kuitenkin tiedetään varsin hyvin, että heidän tulonsa ovat moninkertaiset eläkeläisen tuloihin verrattuna.

        Uskon, etten suinkaan ole ainoa pienellä eläkkeellä elävä, ja korostan, että koskaan en ole pyytänyt apua lapsiltani tai pyrkinyt heidän mukaansa ulkomaanmatkoille, enkä edes heidän kyytiinsä, kun he hurauttavat kesämökille.
        .
        Lapsillani on ollut mahdollisuus viedä omat lapsensa kunnallisen päiväkotiin äitiysloman päätyttyä. Minulla ei aikanani ollut mahdollisuutta kumpaankaan. Kun on aina elänyt suu säkkiä myöten, niin tulee toimeen ja selviää maksuistaan pienelläkin eläkkeellä.

        Merkillinen ajatus on minusta se, että joku on niin kateellinen, että olisi valmis sormi pystyssä moralisoimaan, ettei tulisi ostaa lapsenlapsilleen syntymä- ja joululahjoja, kun itse ei siihen kykene.

        Sinä olet tehnyt valintasi, kun olit kotona lapsia hoivaamassa. Et voi syödä kakkua ja säästää sitä.


    • tuli mieleeni

      Hassu ajatus että joulu- ja synttärilahjat olisivat mallia ylettömästä kulutuksesta... Mielestäni ne ovat kulttuurissamme (ja useimissa kulttuureissa) tapoja osoittaa välittämistä. Sen lisäksi jokaisen meidän kohdalla on 363 muuta päivää vuodessa muunlaiselle välittämiselle. Köyhä tai rikas, tai jotain siltä väliltä, omalle kukkarolle sopiva lahja lapselle on helppo löytä, koska nykyään tarjontaa on. Tai tehdä itse, lapset ihan tosi arvostavat heidän valitsemasta kankaasta tehtyä paitaa/ pipoa, lämmintä villapaitaa tms. kyse on nimenomaan sen osoittamisesta että olet rakas ja siksi haluan syntymäpäivänäsi tuoda jotain sinulle mieluista (ostaa, tehdä tai jakaa yhdessä elämyksen, esim. elokuvakäynnin)

      Lapset on lapsia, niiden mielestä jossain pimeässä pirtissä istuminen ei ole järin mielenkiintoista ja siellä sitten kuulla tarinoita kuinkà mummulla ei ollut lapsena polkupyörää ja mummu nyt niin haluaisi, ettei lapsellakaan olisi pyörää, koska ankeus jalostaa luonnetta (ja katkera haluaa laittaa vahingon kiertämään).

      En usko että taustalla on todellinen huoli arvomaailma-asioista, vaan joku muu trauma, jota pitää purkaa lapsen perheen ja lastenlasten kautta. Mutta jollei halua rahakukkaroaan avata, voihan rakkaan lapsenlapsen pyytää vaikka viikonlopuksi mummolaan viettämään arvomaailmaltaan hyvää" aikaa, ja leipoa yhdessä kotipullaa, käydä pulkkamäellä, lukea satuja, lorutella ja höpsötellä, pelata korttia ja lautapelejä, laittaa lihapullia ja sen sellaista. Ja jättää sit synttärit väliin, jollei ne sinun mielestäsi ole tärkeät juhlat. Toivottavasti lapsella on muita läheisiä, jotka haluavat häntä silloin ilahduttaa.

      • Valitse toinen

        Ja nämä vasta-argumentit eivät siis ole traumojen purkamista?
        Vaihtoehdot: Onnelliset, lahoja availevat lapset kauniissa mummilassa tai pimeässä pirtissä ankeita tarinoita kuuntelemassa.

        Keskustelua asioista on mahdotonta: Olet meidän puolellamme tai meitä vastaan, vaihtoehtoja ei ole.


    • kukin tavallaan

      Osa keskustelijoista on jo lapsena oppinut siihen, että tunteita osoitetaan lahjoilla. Toisille taas riittää läheisyyden osoitukseksi se se että on mukavaa yhdessä muuten. Niinpä kumpikin osapuoli pystyy ymmärtämään vain oman elämäntapansa ja keskustelu on mahdotonta.

      Kukin eläköön tavallaan. Erilaisiin tapoihin on turha ruveta kuvittelemaan syyksi kateutta tai saituutta, kuten täällä jo suorastaan haukutaan toisia.

      Omassa perheessäni ei olla harrastettu lahjoja eikä sellaisia odotuksia opeteta myöskään lapsenlapsille. Vähään tyytyminen näyttää sopivan kaikille. Lasten synttäreitä kyllä muistetaan muuten, vieraillaan, syödään kakkua ja juhlitaan. Tarpeen vaatiessa lapsille kyllä ostetaan jotain mitä tarvitaan, vaikkapa ulkoilupuku, mutta sitä ei nimitetä lahjaksi. Mummulaan on hankittu mummulakirjoja ja mummulaleluja sen verran ettei tarvitse kuljettaa mukana kun tulevat kylään, ja ne ovat kaikkien lastenlasten käytössä. Yhdessäoloon kuuluu paljon lapsille lukemista ja heidän kanssaan muuta touhua, kuten pulkkailua ja majojen rakentamista.

      Jouluna syömme, leikimme ja laulamme, mutta pukki ei käy mummulassa vaan lasten omissa kodeissa sen mukaan miten perheet itse sen haluavat toteuttaa. Kuinkahan perheissä, joissa lapset uskovat joulupukkiin, kuinka lapset voivat tietää, onko joku lahja rakkaudenosoitus mummilta? vaiko joulupukilta...

      • Näinkin

        Onpas teillä ongelmia! Lapsenlapseni 9 ja13 vuotiaat ovat tulleet jo siihenikään ,että sanovat mummulle ,että älä osta mitään turhia tavaroita ,kun on jo kaikkea mitä tarvitsee.Minä siinä ihmeissään että mitä sitten joulu -ja synttärilahjaksi? Jos ei heillä ole tarvetta mihinkään ,sanovat ,että anna rahana,että voivat hankkia myöhemmin jotain ,kun tarvitsevat.
        Pikemminkin haluavat myydä tavaroitaan pois (tori.fi),kuin hankkia tai saada lisää.
        Okei 9 vuotiaalta löytyy vielä toiveita ,mutta 13 vuotiaalla on oma maku jo kehittynyt niin ,että itse valitsee.
        Kun menemme muuten vain kyläilemään ,ei lahjoja viedä kellekkään,jotain pikku tuliaista ,esim hyvää syötävää tai itseleivottua suu makeaksi.


    • Vierailija4

      Minusta koko lahjasysteemi on rasittavaa ja turhaa. Ensinnäkin lahjoistahan ei ole taloudellista hyötyä, jos noudatetaan hyviä tapoja ja annetaan lahjat vastavuoroisesti puolin ja toisin. Hyvien tapojen mukaan myös lasten lahjoista annetaan vastalahjat isovanhemmille (tavarana, palveluina tai rahana) Sen sijaan lahjoista on taloudellista tappiota kaikille, kun puolin ja toisin ostetaan tavaroita (tai palveluja tai rahalahjoja), joita ei muuten hankittaisi.

      Nykyään kaikilla on yleensä jo kaikkea tarpeellista, joten lahjaksi joutuu keksimään väkisin jotain vähemmän tarpeellista. Toisen puolesta on vaikea tehdä valintoja, jotka miellyttävät häntä enemmän kuin hänen omat valintansa, joten yleensä lahjaksi tulee tavaraa, josta saaja ei pidä. Tämä ongelma ratkaistaan ehkä antamalla lahjakortti jonka saaja joutuu väkisin käyttämään. Jotta ei sidottaisi häntä mihinkään, annetaan ehkä rahaa, ja hän puolestaan antaa saman verran rahaa takaisin, kun tulee vuorostaan antajan merkkipäivä.

      Mitä tulee rahan antamiseen, niin sehän ei ole lahja ollenkaan, vaan pelkästään rahan antamista. Alkuperäinen lahjan idea kun oli yllättää toinen jollakin, minkä antaja on juuri hänelle valinnut.

      Minusta on kiusallista saada lahjoja, kun en tarvitse mitään, ja niistä saa vain kiitollisuudenvelan. Nyt olen saanut lahjaksi kylpylälahjakortin, eikä minua ollenkaan haluta mennä sinne. Aion jättää sen käyttämättä. Vastaavasti jos saisin lahjaksi siivoojan, en välittäisi ottaa ketään kotiani penkomaan, tai jos saisin risteilyn enkä keksi laivalla mitään tekemistä. Hierojakaan ei mitenkään houkuttele ja jalkahoitaja leikkasi varpaankynteni kipeiksi... Rahalahja olisi kaikkein hulluinta, koska en tarvitse rahaa mihinkään vaan olen elämääni tyytyväinen ihan tällaisenaan. Tarkoitan siis totta kun pyydän ettei minulle annettaisi lahjoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2663
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2440
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2081
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe