Tärkeää tietoa Lappiin hakeville!!

pettynytOikkari

Olen Lapissa ensimmäisen vuoden opiskelija. Kerron tämän teille varoituksena, sillä itseäni tilanne harmittaa ja jos olisin tiennyt tilanteen en olisi missään nimessä hakenut Lappiin. Tunnen edellisen tutkintorakenteen siitä, että kaverini on kolmannen vuoden opiskelija.
Tutkintorakenne on muuttunut tänä vuonna "pooli" -opetukseksi ilmeisesti uuden dekaanin kädenjäljestä, mikä tarkoittaa sitä, ettei kokeita enää voi juuri tenttiä. Luennoilla on läsnäolopakko ja työmäärä on lisääntynyt huimasti edellisiin vuosiin nähden.
Esimerkiksi luennoilla kiertää lista, joskus luennosta pitää tehdä vaihtelevan pituinen (1-5 sivua) luentopäiväkirja ja joskus on luentokuulustelu. Tällä viikolla luentopäiväkirjaa täytyy kirjoittaa tietokoneella yhteensä 10 sivua kaiken muun lukemisen lisäksi. Tutkintoa ei voi enää käytännössä suorittaa nopeutetusti, sillä et pysty hyppäämään ennen muita seuraavaan luentokokonaisuuteen vaan sen alkamista täytyy odottaa. Jos ajattelet esim. käyväsi rikosoikeuden joudut odottamaan, että rikosoikeuden luennot alkavat toisena vuonna. ET voi ottaa niitä ominpäin ennen poolin etenemistä. Ennen käytäntö oli se, että itselle sopivia kursseja pystyi mielin määrin sovitella omaan aikatauluunsa. Enää ei ole omaa aikataulua vaan joudut kulkemaan luennoilla kuten koulussa.
Työmäärä on kasvanut huimasti edellisiin vuosiin verrattuna. Nyt esimerkiksi pahimmillaan 3000 sivun koealueella ilman luentoja saattaa saada viisi opintopistettä (!) Jos joku luento jää istumatta sen voi istua seuraavana vuonna uuden luentokokonaisuuden aikaan. Tästä en ole nähnyt joustoa.

Jos olisin tiennyt, niin en olisi missään nimessä hakenut Lappiin. Jokainen päättäköön itse millaista opiskelua haluaa - koulumaista vai olla oman onnensa herra ja päättäköön sen perusteella opiskelupaikkansa.

Tietääkö joku millä perustein yliopistolta voi hakea siirtoa esim. Turun oikeustieteiden tiedekuntaan?

190

8683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helsinkiin

      Olen itse ollut kahden vaiheilla Helsingin ja Lapin välillä. Lappi sopisi tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni paremmin ja töitäkin saisin jossain vaiheessa Oulusta suhteellisen varmasti. Järkytyin, kun huomasin Lapin yliopiston sivuilta tämän poolimuutoksen, ja olin heti yhteydessä opintotoimistoon. Sieltä sain käsityksen, että pakolliset luennot ovat kahden ensimmäisen vuoden aikana vain hieman lisääntyneet.

      Järkyttävää, että aikuisten ihmisten ei anneta valita omaa opiskelutyyliään, vaan on siirrytty aivan alakoulutyyliin. Itse olen luennolla monesti aivan nollat taulussa ja tuijotan vain kelloa. En yksinkertaisesti opi kuulemalla lähes mitään. Saman ajan jos käyttäisin kirjan lukemiseen, saisin päähän ahdettua kymmenkertaisen määrän tietoa.

      Taitaa Lapista karsiutua monia potentiaalisia hakijoita, saa nähdä kokeeko tiedekunta jonkinlaisen inflaation tämän uudistuksen myötä.

      • erkki---

        Lainaus uudesta opinto-oppaasta:''Opiskelu ei ole pelkästään yksinäistä puurtamista kirjaston lukusaleissa tentteihin lukien, vaan opetus-/opiskelumuotoja on monipuolistettu. Poolikokonaisuudet suoritetaan osallistumalla luennoille, oikeustapausharjoituksiin, seminaareihin, pienryhmätyöskentelyyn tai vaikkapa verkkotyöskentelyyn sekä tentteihin. Pooleissa opinnot on jaettu pienempiin kokonaisuuksiin, siten esimerkiksi luennot/harjoitukset ovat osa kokonaisuuden suoritusta.''

        :D:D:D


      • Anonyymi
        erkki--- kirjoitti:

        Lainaus uudesta opinto-oppaasta:''Opiskelu ei ole pelkästään yksinäistä puurtamista kirjaston lukusaleissa tentteihin lukien, vaan opetus-/opiskelumuotoja on monipuolistettu. Poolikokonaisuudet suoritetaan osallistumalla luennoille, oikeustapausharjoituksiin, seminaareihin, pienryhmätyöskentelyyn tai vaikkapa verkkotyöskentelyyn sekä tentteihin. Pooleissa opinnot on jaettu pienempiin kokonaisuuksiin, siten esimerkiksi luennot/harjoitukset ovat osa kokonaisuuden suoritusta.''

        :D:D:D

        ajankohtainen keskustelu lapista:

        https://www.vauva.fi/keskustelu/4060023/lapin-yliopisto-kokemuksia-ala-hae-suomen-huonoimpaan-yliopistoon


    • junantuoma22

      Samaa mieltä! Tuo poolijärjestelmä on ihan susi syntyessään ja tekee opinnoista tosi raskaat. Tekisi mieli itkeä.
      Ryhmätyöviikko oli kyllä kaiken huippu. Meidän ryhmä teki oikeustapauksia joka päivä 6-8 tuntia ja siis viisi päivää putkeen. Onko yllätys, ettei enään jaksanut/ehtinyt lukea koealuetta ja tentti meni päin reikää.
      Pääsin sisään jo vuonna 2013, mutta armeijan takia aloitin opinnot vasta tänä syksynä 2014. En tiennyt, että tutkintorakenne muuttuu, jos olisin niin olisin lykännyt inttiä. Arvatkaapa vain, että vit-vit-vituuuu-uu-uttaaaako!

      • .nimierkki

        Turussa on myös uudistushenkeä joillakin kursseilla. Joillekin kursseille on tullut pakollisia ryhmätöitä, tosin vastustuksen ansiosta nekin muuttuivat onneksi vapaaehtoiseksi.

        Olen itse havainnut, että ryhmätyöt eivät itsellä eivätkä kollektiivisesti vaikuta arvosanaan, vaikka niistä pari hassua lisäpistettä saisikin. Saattavat päinvastoin haitata, kun lukemiselle ei jää aikaa.

        Onko tuossa Lapin uudistuksessa kuultu opiskelijoita?


    • fuksitoverisi

      Eipä se työmäärä siitä vähene, että täällä valittaa. Otahan insolvenssin kirja käteen ja ala lukemaan.

    • Kirjekurssin puolest

      Lakimiesliiton vuoden 2013 tutkimuksen, Vastavalmistuneiden sijoittumistutkimus 2013, luettuaan on helppo ymmärtää, miksi yliopistot pyrkivät lisäämään pakollisia ryhmätöitä ja muita enemmän aikaa ja vaivaa vieviä työskentelytapoja opetuksessa - jo valmistuneiden opiskelijoiden toivomuksesta.

      Tällöin ei kuitenkaan ikävä kyllä oteta huomioon sitä että eri opiskelijat oppivat eri tavoilla. Lisäksi monet käyvät opintojen ohella töissä, mikä myös edesauttaa työllistymistä valmistumisen jälkeen. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää, olisivatko jo valmistuneet juristit itse todellisuudessa valmiita uhraamaan lisää tunteja opintoihinsa.

      Alla katkelmia kyseisessä tutkimuksessa saadusta vastavalmistuneiden juristien palautteesta:

      Helsinki:

      "Muutenkin opetusmenetelmiä pitäisi monipuolistaa. Useimmissa oppiaineissa
      kirjatentillä voi suorittaa 100 % kurssista. Miksi näin? Opiskelijoilta voi ja tulee vaatia enemmän. Arvosanat voisivat muodostua kirjallisuudesta vain osaksi ja loppusuoritus olisi jotain muuta. Esim. kauppiksessa kurssit suoritetaan usein (tentti 50 %, laskuharjoitukset 30% ja case-esitys 20%) Monipuolisemmat opetusmenetelmät auttaisivat myös kehittämään muita työelämässä tarvittavia taitoja kuin kirjallisen tiedon omaksumista."

      Turku:

      "Liikaa ulkoaopettelua ja muutenkin opetus on hyvin teoreettista ja kirjekurssimaista. Enemmän käytännön harjoituksia ja esimerkiksi mahdollisuus, että jonkun tenttikysymyksen voisi korvata laadukkaalla esseellä. Opiskelijan ja opettajan välistä vuorovaikutusta tulisi lisätä ja luennot voisi muuttaa interaktiivisemmiksi."

      Lappi:

      "Opetusmenetelmät voisivat olla monipuolisemmat ja toivoisin enemmän oikeustapausopetusta... Ryhmätöitä ja esimerkiksi ongelmalähtöistä opiskelua ja kirjallisia töitä tenttien sijaan tai niiden rinnalla saisi olla enemmän."

      Lakimiesliiton tutkimus on luettavissa osoitteessa:

      http://www.lakimiesliitto.fi/site/assets/files/4540/sijoittumistutkimus_2013.pdf

      • Sisälukutaito

        Tuosta tutkimuksesta ei käy mitenkään ilmi, että tuo olisi ollut enemmistön toive vaan lähinnä oli poimittu kommentteja henkilöiltä, jotka halusivat jotain muutosta. Kannattaako vähemmistön ehdoin muuttaa käytäntöä?
        Oikeustieteellistähän on aina juuri kehuttu siitä, että jokainen voi opiskella itselleen sopivimmalla tavalla.

        Lisäksi jo valmistuneiden oppilaiden kannattaakin vaatia tulevilta enemmän - meneehän näiltä silloin valmistumiseen enemmän aikaa ja alan arvostus senkun kasvaa, kun vaativuustasoa ja työmäärää lisätään vielä entisestään. Oma lehmä ojassa.


    • hhhhhhjf

      "Luennoilla kiertää lista..." No joo, tällä viikolla ensimmäistä kertaa koko lukuvuonna?

      • lukutoukkka

        Luulenpa, että tarkoituksena oli vain esitellä eri variaatoita, joilla oppilaiden läsnäolo varmistetaan. "Esimerkiksi luennoilla kiertää lista, joskus luennosta pitää tehdä vaihtelevan pituinen (1-5 sivua) luentopäiväkirja ja joskus on luentokuulustelu."
        Ei tuossa mielestäni sanota, että aina kiertäisi.

        Aloittajan kanssa olen täysin samoilla linjoilla. Uudistuksen jälkeen töissä olo koulun ohella on likimain mahdotonta mikäli aikoo edes jonkinverran viettää vapaa-aikaa. Näin oululaisena itseäni harmittaa se, että mieheni asuessa lasten kanssa Oulussa joudun käymään junalla Rovaniemellä ja nyt sitten pakollisten luentojen vuoksi reissupäiviä on paljon verrattuna edelliseen. Aika raskasta on välillä. Aluksi oli unelmien täyttymys päästä opiskelemaan unelma-alaansa, mutta enää motivaatio ei ole niin huipussa, sillä kyllähän tämä on aina perheeltä pois. Minä hupsu kun kuvittelin lukevani Oulussa kotonani kirjoja perheen kanssa ja käyväni tenteissä Rovaniemellä. Näin siis pääpiirteissään, toki ennenkin oli pakollisia luentoja.

        Lisäksi oikeustieteellinen on ala, jossa osaaminen perustuu pitkälti teoriaan - ja sitä on paljon. Pääsykoe mittaa vahvasti tiedonsisäistämisen kykyä ja siinä pärjäävät ne, jotka oppivat lukemalla. Voidaan siis olettaa, että oppilaista suurin osa on juuri tällaisia itsenäisesti lukemalla parhaiten oppivia. Pakollisilla luennoilla kaikkia yritetään väntää samaan auditiiviseen muottiin ja on sanomattakin selvää, että tämä luennoilla istuttu aika on poissa omasta lukemisesta. Kuka edes jaksaa vaikkapa kuuden tunnin luentojen jälkeen vielä lukea koulun jälkeen 50 sivua teoriaa? Ja jokapäivä. Hassua on myös että luentojen lisäännyttyä myös lukemisen määrä on lisääntynyt.
        Kuka osaa pysäyttää kellon. niin ehkä minäkin ehtisin tehdä muutakin kuin istua luennoilla, junassa ja kotona kirjojen kanssa.

        Tulipahan avauduttua. kiitos ja anteeksi :)


    • yliopistosta haave

      Ihan älytön systeemi! Oman opiskelu-uran kohdalla olen nähnyt saman muutoksen, ja mikään ei vituta niin paljon kuin aikusten ihmisten määräily ja kyttäys. Minulta se ainakin syö opiskelutehoa hurjasti.

      Voimia opiskelijoille.

    • ehkäeisitten

      No voihan susi! Minä olin ajatellut lukevani itseni juristiksi etänä. Ei tästä nyt mitään taida tulla. Minulla on perhe ja ansiotyö ja asuntolaina, ei siinä jouda luennoilla istumaan ja ryhmätöitä puurtamaan. Vapaa-aikaakin tarvitaan, että jaksaa.

      • Lakimieheksi etänä

        Hae Joensuuhun, ei ole kuin muutama läsnäolopakollinen kurssi.


      • jurisrims
        Lakimieheksi etänä kirjoitti:

        Hae Joensuuhun, ei ole kuin muutama läsnäolopakollinen kurssi.

        Ei pidä paikkaansa. Läsnäolopakollista opetusta on, mutta joustavampaa Rovaan verrattuna.


    • Hei opiskelijat,

      Oletteko siis sitä mieltä, ottä työmäärä on oleellisesti lisääntynyt poolijärjestelmän myötä? Ensin on monimuoto-opiskelua kuten luennot, ryhmätehtävät ja päälle luentopäiväkirja jne. mutta vielä siihen päälle luetaan vielä tenttiin ja kaikista aineista pidetään tentti? Ja siis samassa laajuudessaan kuin ennenkin?

      Näkeekö kukaan mitään positiivista tässä poolijärjestelmässä?

      Olen siis hakemassa nyt oikikseen ja mielessä ollut ainoana vaihtoehtona Rovaniemi :(

      • Oikkari2015

        Ei kannata hakea Rolloon! Joensuu ja Vaasa ovat paljon parempia vaihtoehtoja.


    • oik.yo, LY

      Olen opiskellut jo monta vuotta Lapin oikiksessa ja suoritan opintoja vanhan tutkintojärjestelmän mukaan. Kyllä työmäärä on lisääntynyt huomattavasti vanhaan tukintojärjestelmään verrattuna sekä mahdollisuus suorittaa opintoja omaan tahtiin on poistettu.

      Otetaan esimerkkinä kauppaoikeus. Kun itse suoritin sen, tenttiin luettiin noin 1500 sivua. Pakollisia luentoja ei ollut, mutta oppiaineessa järjestettiin vapaaehtoisia lisäpisteluentoja. Kauppaoikeuden tentti, niin kuin kaikki muutkin aineopintotentit, järjestettin viisi kertaa lukuvuoden aikana.

      Nyt kauppaoikeuden opintojaksolla vaaditaan pakolliset luennot 14 h ja luentopäiväkirjan suorittaminen ja kaksi erillistä tenttiä. Luettaan kirjallisuuden määrä on varmaankin edelleen noin 1500 sivua. Pooliopetusta järjestetään vain 20.4.-31.5.2015, jona aikana on suoritettava hyväksytysti luennot ja tentit.

      Tässä oli siis vertailtu vain yhtä opintojaksoa. Pakollisten ja läsnäoloa vaativien suoritusten määrä näyttää lisääntyneen merkittävästi myös kaikissa muissa opintojaksoissa. Samaan aikaan kuin työmäärä on lisääntynyt, opintojen suoritustahti on kiristynyt. Käytännössä pooliopetus tarkoittaa sitä, että et voi käydä töissä, olla sairaana tai käydä esim. loma matkoilla pooliopetuksen aikana.

      Koko tutkintouudistus on äärimmäisen epäonnistunut ja se on täysyn tutkijan kammiossa valmisteltu muutos. Todellinen syy poolijärjestemään siirtymiseen on ollut professorien työn helpottaminen. Professorien ei enää nykyään tarvitse vaivautua tulemaan Rovaniemelle kuin oman pooliopetuksen ajaksi 2-3 vuoden välein.

      Tällä tutkintojärjestelmällä en näe kovin valoisaa tulevaisuutta Lapin yliopiston oikeustieteelliselle tiedekunnalle.

      • fuksi2014

        paitsi että luettavien sivujen määrä on kyllä romahtanut... vrt. esineoikeus ja velvoiteoikeus molemmat leijonanosin varallisuusoikeudessa, 10 op ja alle 1000 s. toki läsnä oli paljon oltava, mutta pelkkinä kirjatentteinä saa kasaan helposti 3000 s.


      • Artiklan oikkari

        Olen itse kolmannen vuoden opiskelija Lapin yliopistossa ja voin kyllä sanoa, että luettavan materiaalin määrä on vähentynyt selkeästi entisestä. Itse olen tyytyväinen, että olen voinut suorittaa opintoni "kirjekurssina" omien aikataulujeni mukaan hiukan nopeutetulla tahdilla, mutta ymmärrän uudistuksen tarkoituksen. Kaikkialla Suomessa suunta on ymmärtääkseni sama. Monilla muilla aloilla (teknillinen, lääkis jne) opinnot tapahtuvat perinteisesti koulun penkillä enkä ymmärrä miksi sama ei onnistuisi oikiksessa. Tämä varmasti vähentää tenttien läpijuoksua pelkillä tärppilistoilla ja kokeiluilla.Täällä palstalla valittamisen sijaan kannattaa varmaan olla suoraan yhteydessä tiedekuntaan ja antaa palautetta.


      • Elsaa
        Artiklan oikkari kirjoitti:

        Olen itse kolmannen vuoden opiskelija Lapin yliopistossa ja voin kyllä sanoa, että luettavan materiaalin määrä on vähentynyt selkeästi entisestä. Itse olen tyytyväinen, että olen voinut suorittaa opintoni "kirjekurssina" omien aikataulujeni mukaan hiukan nopeutetulla tahdilla, mutta ymmärrän uudistuksen tarkoituksen. Kaikkialla Suomessa suunta on ymmärtääkseni sama. Monilla muilla aloilla (teknillinen, lääkis jne) opinnot tapahtuvat perinteisesti koulun penkillä enkä ymmärrä miksi sama ei onnistuisi oikiksessa. Tämä varmasti vähentää tenttien läpijuoksua pelkillä tärppilistoilla ja kokeiluilla.Täällä palstalla valittamisen sijaan kannattaa varmaan olla suoraan yhteydessä tiedekuntaan ja antaa palautetta.

        Täältä myös kolmannen vuoden opiskelijana voin sanoa sen, että kyllä luettavaa on yhtä paljon kuin ennenkin ja erityisesti valinnaisissa vielä enemmän.
        Jos ajatellaan teknillistä ja lääkistä, niin sen fysiikan,kemian ja matikan opiskelu suorastaan vaatii luennot, jotta oppii. Oikeustieteellinen on ihan eeityyppinen ja toimii siksi "kirjekurssina" parhaiten.
        Sympatiat uusille opiskelijoille.


      • teegar
        Elsaa kirjoitti:

        Täältä myös kolmannen vuoden opiskelijana voin sanoa sen, että kyllä luettavaa on yhtä paljon kuin ennenkin ja erityisesti valinnaisissa vielä enemmän.
        Jos ajatellaan teknillistä ja lääkistä, niin sen fysiikan,kemian ja matikan opiskelu suorastaan vaatii luennot, jotta oppii. Oikeustieteellinen on ihan eeityyppinen ja toimii siksi "kirjekurssina" parhaiten.
        Sympatiat uusille opiskelijoille.

        Ei vaadi luentoja, ainakaan itselläni.

        t. teekkari, 70op vuodessa ja noin 20% luennoilla


    • Rollon opiskelijat

      Osaisiko joku sanoa, mitä tapahtuu jos esim. sairastuu kahdeksi viikoksi influenssaan, täytyykö pooli käydä uudestaan seuraavana vuonna? Ja onko maisterivaihekin muuttumassa poolilliseksi, ts. jos saisin työpaikan enkä pääsisi pakollisille luennoille, myöhästyisikö valmistuminen? Ja eikö tenttejä voi tosiaan suorittaa kuin yhden kerran, eli esim. syksyllä ollutta kauppaoikeutta ei voi uusia/suorittaa keväällä?

      • boolifuksi

        Itsellä kävi sellainen tilanne, että jouduin perhesyistä jättämään yhteen pooliin kuuluvan osakokonaisuuden (luennot tentti) väliin juurikin kahden viikon ajalta. Professorilta kysyin, että mitäs nyt tehdään, onko mahdollista suorittaa puuttuva osuus esimerkiksi korvaamalla luennot jollain ja osallistumalla tenttiin silloin kuin huvittaa. Vastaus oli, että täytyy odotella ensi vuoteen, kun kyseinen pooli järjestetään uudemman kerran. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu se, että kyseisenä ajankohtana pitäisi siis istua kaksilla luennoilla yhtä aikaa, kun samaan aikaan juoksee se "oikea" pooli, mihin pitäisi osallistua.


    • oik.yo, LY

      Tiedekunnan sivuilta:

      "Oikeusnotaarin pakolliset opinnot koostuvat 12 poolista. Kunkin poolin laajuus on 10 opintopistettä lukuun ottamatta Juridiikan perusteet –poolia sekä ns. teemaltaan vapaata poolia, joiden laajuus on 5 opintopistettä. Lisäksi tutkintoon sisältyy valinnaisia opintoja, kieliopintoja, ja notaaritutkielmaopinnot. Oikeusnotaarin tutkinto etenee periodimaisesti siten, että kunkin poolin opetus järjestetään kerran vuodessa. Periodimaisesti toteutettujen pakollisten opintojen rinnalla kulkee kielten opetus sekä valinnaiset kurssit. Lukukausi jakautuu noin 6 viikon jaksoihin, joina aikoina pooli järjestää opetuksen.

      Oikeustieteen maisterin tutkinnon tutkintorakenteen suunnittelu on käynnissä ja uuden rakenteen mukainen tutkinto on mahdollista aloittaa syksyllä 2015."

      http://www.ulapland.fi/Suomeksi/Yksikot/Oikeustieteiden-tiedekunta/Opinnot/Tutkintorakenteet-182014-alkaen

    • joo7joo

      Tenttejä on kyllä 3-4 lukuvuodessa per oikeudenala, joten ei nyt sentään tarvitse vuotta odottaa, että pystyy suorittamaan tai uusimaan tentin. Ja kai siellä tenttiakvaariossakin voi jotain tehdä.

      • JumissaLapissa

        Poolissa tenttejä on mahdollista uusia kolme kertaa vuodessa. Luennot järjestetään vain kerran ja niiden suorittamista JOUDUT odottamaan vuoden. Kokeeseen ilmeisesti pääsee ilman luentojakin, mutta joudut kuitenkin istumaan luennot, tekemään ryhmätyöt, oppimispäiväkirjat, oikeustapausanalyysit sun muut myöhemmin.
        Jos taas et niitä suorita poolin mukana joudut suorittamaan ne seuraavana vuonna ja koska sinulla on silloin uusi pooli menossa ollessasi korvaamassa tämän viimevuotisen poolin luentoja, jäävät meneillään olevan poolin luennot rästiin ja joudut taas korvaamaan niitä seuraavana vuonna. Tätä jatkuu niin pitkään kunnes poolit ovat kokonaan loppuneet ja pystyt näin ollen valmistumisesi viimästymisen hinnalla käymään sen vitun rästipoolin luennot sitten kun muuten olisit jo tekemässä gradua/notaaria. Jos taas rästejä on useammasta poolista niin herra varjelkoon.

        Joku sanoi hyvin, että tällä on tarkoitus vain helpottaa professorien työmäärää, sillä heidän ei tarvitse näin ollen halutessaan olla kuin muutama hassu viikko vuodesta Rovaniemellä. Muutaman professorin vuoksi Rovaniemelle jumiin pakotetaan 144 opiskelijaa. Tällä luodaan tietysti professoreille myös suojatyöpaikkoja, sillä tarkoittavathan lisääntyvät luennot heille varmemman työllistymisen ja enemmän palkkaa. Mutta että se tehdään opiskelijoiden kustannuksella, niin se suututtaa. Ai niin dekaanille ei saa antaa kritiikkiä poolista - se suuttuu. Tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä ja ohjeistuksna jos tenteistä mielii jatkossa päästä läpi.
        VITTU


    • 2 5

      Ulkopuoliselle kuulostaa aluepolitiikalta. Ei riitä että hesalaiset saadaan opiskelemaan Lappiin, ne pitää saada myös asumaan ja kuluttamaan sinne. Viideksi vuodeksi.

      Jns vaikuttaa hoitaneen asiat täysin päinvastoin. Etäopiskeluun näytetään jopa kannustavan. Kumpikohan on parempi, se että opiskelijoiksi hakeutuu lähinnä maakunnan abit vai se että houkuttelee muiden lisäksi ympäri maata työelämässä olevia (maistereita)...

    • 1717

      Voiko opintoja suorittaa edelleen omaan tahtiin jos ostaa niitä avoimesta yliopistosta?

      • Burnout

        Avoimen kursseista pitää anoa hyväksilukua "aiemmin hankittuna osaamisena". Minulla oli esimerkiksi avoimesta aiempia opintoja ja vieläpä Rovaniemeltä samoilla tunneilla perustutkinto-opiskelijoiden kanssa. Suoritin siis täsmälleen samoja kursseja kuin edellisen vuoden oikeustieteen opiskelijat.
        Kuitenkaan kaikkia opintopisteitä ei saa sisällytettyä tutkintoon ja jos käyt samaan aikaan avoimessa kursseja ja poolin mukana voit päätyä tilanteesen, jossa sinulla on esim. 350 opintopistettä, mutta tutkinnon suorittaminen vaatii vielä useamman poolin läpikäymisen. Muilla kursseilla voi saavuttaa sen, että jos olet esim. Käynyt immateriaalioikeuden kurssin avoimessa, saat jättää kauppaoikeuden poolissa vastaamatta yhteen kysymykseen, mutta joudut istumaan kaikki luennot, tekemään kaikki tehtävät ja lukemaan saman kirjallisuuden paitsi immateriaalioikeuden osalta.
        Kun katsoin omia hyväksilukujani, niin keskimäärin olen saanut 2/3 pisteistä hyväksiluettua. Tällä logiikalla tutkinto vaatisi siis 450 aiemman tutkinnon mukaista opintopistettä. Työ menee vähän kuin hukkaan ja tavallaan maksat avoimen opintopisteistäsi 33% veroa. Toivottavasti tästä saa edes ajatuksen kanssa selvää, itselläni ei pää leikkaa kovin terävästi. Varmasti osasyy poolin hirvittävä työmäärä ja itselleni sopimaton opiskelutapa. Avoimessa suorastaan nautin opiskelusta.

        Minulla on pohdiskeleva lukutyyli ja tykkäisin lueskella kirjoissa esiteltyjä oikeustapauksia ajan kanssa, mutten ole ehtinyt syventyä yhteenkään. Muutenkin olen joutunut oravanpyörään yrittäessäni suorittaa poolin lisäksi valinnaista kurssia ja joutunut urakoimaan 100 sivua päivässä, että olen saanut kirjat edes kertaalleen luettua. Harmittaa kun kovasta työstä huolimatta sain syyslukukaudella kasaan vain 18 uutta opintopistettä.


    • Eeeeeeet

      Poolista on sekin huono puoli, että nyt kirjoista on huutava pula, kun kaikki suorittavat kursseja samaan aikaan. Kirjoja saattaa olla yliopistolla esimerkiksi 20 ja kun oppilaita on 144, niin lyhyelläkin matikalla ymmärtää, että kirjoista saa tosissaan taistella. Laina-ajat on yleensä 14vrk eli kiirettää saa pitää ehtiäkseen lukea kirjan ennen palautusta.
      Kun pooli on menossa myös kemistä ja Oulusta ja sen lähikunnista on tarvittavat kirjat aina menossa.
      Olen joutunut ostamaan jo kaksi kirjaa omaksi, jotta olen saanut luettua alueen. Näin opintotuella elävänä minulla voisi olla muitakin rahareikiä...

      Tämä pooli tekee varmasti sitä enemmän hallaa yliopiston maineelle, mitä kauemmin siinä pitäydytään. Toivottavasti virheet osataan myöntää ja vanha systeemi otetaan takaisin. Hakijamäärä tulee varmasti laskemaan ja tämän seurauksena myös yliopiston taso ja arvostus.

      • kopioin123

        Suosittelen kirjojen kopioimista, ei maksa paljoa. Esim. Turussa 3,9snt kopio.


      • Tosissasko olet.
        kopioin123 kirjoitti:

        Suosittelen kirjojen kopioimista, ei maksa paljoa. Esim. Turussa 3,9snt kopio.

        Kopioimisessa on ongelmia tekijänoikeuksien takia. Tenttikirjat usein myös 1000 sivuisia, joten kopioiminen vie aikaa ja tulee kyllä kalliiksikin noilla hinnoilla.


      • nou hätä
        Tosissasko olet. kirjoitti:

        Kopioimisessa on ongelmia tekijänoikeuksien takia. Tenttikirjat usein myös 1000 sivuisia, joten kopioiminen vie aikaa ja tulee kyllä kalliiksikin noilla hinnoilla.

        Tekijänoikeudella suojatusta teoksesta voi lain mukaan valmistaa muutaman kappalleen omaan käyttöön. Kirjallisen teoksen kohdalla "kappalleen valmistanen" on juuri esim. kopiontia.


      • Tehty on
        Tosissasko olet. kirjoitti:

        Kopioimisessa on ongelmia tekijänoikeuksien takia. Tenttikirjat usein myös 1000 sivuisia, joten kopioiminen vie aikaa ja tulee kyllä kalliiksikin noilla hinnoilla.

        Kirjat voi myös skannata eli kustannus 0 euroa.


      • hukiko
        Tehty on kirjoitti:

        Kirjat voi myös skannata eli kustannus 0 euroa.

        ja aikaa menee ja joudut silti lukemaan ne koneelta. Ei jatkoon


      • Ahkera007
        hukiko kirjoitti:

        ja aikaa menee ja joudut silti lukemaan ne koneelta. Ei jatkoon

        Laiska!!! Skannaukset voi myös edullisesti tulostaa kaksipuolisina, jos lukeminen ei koneelta maistu (maailmahan on täynnä tekosyitä!!!)


      • Ken on fuksi...
        hukiko kirjoitti:

        ja aikaa menee ja joudut silti lukemaan ne koneelta. Ei jatkoon

        Ei hellanlettas nyt oikeesti. Oon samaa mieltä että perseestähän se on, mutta niin on kyllä tehty aina ennenkin. Kaikki tuskin on kuitenkaan poolijärjestelmän syytä. Ompahan pienempiä aluekokonaisuuksia fuksivässyköillä kopioitavana.


      • DaVincie
        Ken on fuksi... kirjoitti:

        Ei hellanlettas nyt oikeesti. Oon samaa mieltä että perseestähän se on, mutta niin on kyllä tehty aina ennenkin. Kaikki tuskin on kuitenkaan poolijärjestelmän syytä. Ompahan pienempiä aluekokonaisuuksia fuksivässyköillä kopioitavana.

        Kiitos siitä, että sä et ollut vastaamassa kehityksestä esihistoriassa.

        Kuulut niihin tyyppeihin, jotka kolistelisi neliönmuotoisten "renkaiden" kanssa menemään toistelle sanoja "perseestähän tää on mut aina on tehty näin" samalla, kun omilla aivoillaan ajattelevat yksilöt olivat jo keksineet pyörän. Näin pyörän avulla lisättiin tehokkuutta ja vähennettiin vaivaa esimerkiksi kärryjen työntelyssä.

        Miksi nyt on niin hirveä synti tehdä samoin? Miksi kaiken on pakko olla "perseestä"?


    • Whyme?

      Tässä on vielä sellainenkin jippo, että kun en päässyt eurooppaoikeuden luentokuulustelua läpi luentojen lopuksi, enkä lopullisessa kokeessa, niin joudun istumaan jo kertaalleen istumani luennot uudestaan ensivuonna! Sain vastaavalta opettajalta viestin, että luentokuulustelua ei enää myöhemmin voi tenttiä.
      Läpi taas en päässyt sen vuoksi, etten yksinkertaisesti ehtinyt saamaan kirjaa ajoissa ja vaikka urakoin sen saatuani niin monta sivua päivässä kuin jaksoin eli n. 8h/päivä en vain ehtinyt muun tekemisen ohella sisäistää asiaa tarpeeksi hyvin.
      Niille, jotka eivät ole tiedekunnassa, niin tiedoksi, että eurooppaoikeuden perusteet tentin reputti reilu kolmasosa kaikista oppilaista.
      Jos joku miettii, että hakeeko tämän uudistuksen vuoksi lappiin, niin sanoisin, että kannattaa ensisijaisesti miettiä toisia tiedekuntia. Jos kuitenkin asut Rovaniemellä tai suhteellisen lähellä tai muuten haluat ehdottomasti Lappiin ja unelmasi on tulla lakimieheksi, niin siinä tapauksessa kannattaa varautua viiden vuoden helvetin esikartanoon ja painaa tutkinto hammasta purren läpi.

      • cmon man

        Mä en istunut luennoilla ollenkaan. Luentokuulustelusta pääsi läpi valmistaumulla tenttiin. En tiedä eurooppahallinnosta, mutta valtiosäänössä luentokuulustelun pystyi tekemään yleisenä tenttipäivänä kirjallisen yhteydessä. Turhaa sä sinne luennoille menet. Raitiota ei kiinnosta oletko paikalla. Ilmoittaudut vain kuulusteluun. Joudut kuitenkin läpäisemään kaikki tentit. Oikotietä onneen ei ole. Varallisuusoikeuden poolin jälkeen ei ole tarvinnut paljoa näyttää naamaansa yliopistolla. Luentopäiväkirjoihin voi katsoa kaiken tarpeellisen netistä tai laittaa kaverin paperit kopiokoneeseen. Viime viikolla kiersi nimilista ekan kerran ja nekään luennot eivät olleet pakollisia. Ryhmätöihin aion osallistua fyysisesti ja ne onkin oppimisen paras muoto.


      • Herääs nyt
        cmon man kirjoitti:

        Mä en istunut luennoilla ollenkaan. Luentokuulustelusta pääsi läpi valmistaumulla tenttiin. En tiedä eurooppahallinnosta, mutta valtiosäänössä luentokuulustelun pystyi tekemään yleisenä tenttipäivänä kirjallisen yhteydessä. Turhaa sä sinne luennoille menet. Raitiota ei kiinnosta oletko paikalla. Ilmoittaudut vain kuulusteluun. Joudut kuitenkin läpäisemään kaikki tentit. Oikotietä onneen ei ole. Varallisuusoikeuden poolin jälkeen ei ole tarvinnut paljoa näyttää naamaansa yliopistolla. Luentopäiväkirjoihin voi katsoa kaiken tarpeellisen netistä tai laittaa kaverin paperit kopiokoneeseen. Viime viikolla kiersi nimilista ekan kerran ja nekään luennot eivät olleet pakollisia. Ryhmätöihin aion osallistua fyysisesti ja ne onkin oppimisen paras muoto.

        1. Luennoista ei tiedä etukäteen, että voiko niiltä luistaa jollain kepulikonstilla esim. kopiomalla kaverien tehtävät. Pitää istua siellä luennolla, että selviää mikä on se tämän viikon tehtävä, jolla varmistetaan oppilaiden läsnäolo. Varallisuusoikeuden poolissa ei ollut mitään mahdollisuuksia edes yrittää olla pois.
        2. Kavereilta kopiominen on aika kyseenalainen idea ja jossain välissä jää varmasti kiinni.
        3. Mikään ei takaa, että ensivuonna 3. Poolin aikaan olisi mahdollista yrittää olla kotona. Voi olla että silloin kiertää vaikkapa läsnäololista
        4. Viime viikon luennot olivat pakollisia, mutta vieraileva opettaja päätti, että luennot eivät olleetkaan, koska piti systeemiä typeränä ja tämä selvisi VASTA luentosarjan lopuksi. JA maanantain ja tiistain luennoilta pitää silti tehdä 10 sivua kotitehtäviä tietokoneella, fontti 12 riviväli 1,5
        5. Jos tiedät noin hyvin, se kertoo siitä, että olet istunut luennoilla. Älä turhaan yritä antaa kuvaa, että olisit vain silloin tällöin piipahtanut rollossa.

        Ryhmätöitä en pidä itselleni tehokkaana oppimismuotona, mutta ymmärrän, että jollekin niistä on apua. Mieluummin tilalle käytännön oikeustapauksien läpikäyntiä


      • pooliman
        Herääs nyt kirjoitti:

        1. Luennoista ei tiedä etukäteen, että voiko niiltä luistaa jollain kepulikonstilla esim. kopiomalla kaverien tehtävät. Pitää istua siellä luennolla, että selviää mikä on se tämän viikon tehtävä, jolla varmistetaan oppilaiden läsnäolo. Varallisuusoikeuden poolissa ei ollut mitään mahdollisuuksia edes yrittää olla pois.
        2. Kavereilta kopiominen on aika kyseenalainen idea ja jossain välissä jää varmasti kiinni.
        3. Mikään ei takaa, että ensivuonna 3. Poolin aikaan olisi mahdollista yrittää olla kotona. Voi olla että silloin kiertää vaikkapa läsnäololista
        4. Viime viikon luennot olivat pakollisia, mutta vieraileva opettaja päätti, että luennot eivät olleetkaan, koska piti systeemiä typeränä ja tämä selvisi VASTA luentosarjan lopuksi. JA maanantain ja tiistain luennoilta pitää silti tehdä 10 sivua kotitehtäviä tietokoneella, fontti 12 riviväli 1,5
        5. Jos tiedät noin hyvin, se kertoo siitä, että olet istunut luennoilla. Älä turhaan yritä antaa kuvaa, että olisit vain silloin tällöin piipahtanut rollossa.

        Ryhmätöitä en pidä itselleni tehokkaana oppimismuotona, mutta ymmärrän, että jollekin niistä on apua. Mieluummin tilalle käytännön oikeustapauksien läpikäyntiä

        Viime viikolla oli kahtena päivänä luentoja, joista sai opintopisteitä. Millä tavalla se pakollisuus ilmeni ke-pe? Ei mitään tarvitse kopioida. katsoa kaveri luentomateriaalin oikeudenkäyntimenettelystä ja lukea luottoasiat netistä samoin kuin kolmospoolin luentomateriaalit.
        Kolmospoolissa tuli käytyä pari kertaa vertailun luennoilla ja neljä kertaa tenttimässä, joista yksi oli pelkkä lukari.
        Akateeminen vapaus on tärkeää, mutta menkääpä lukemaan humanistiseen, kauppikseen tai johonkin mateemaattis-luonnontieteelliseen. Kyllä sitä läsnäoloa ja tehtäviä riittää ensimmäisinä parina vuonna.

        Uudistukset eivät synny tyhjästä. Oikeustieteellisen tutkinnon ei tarvitse olla burgereiden kirjekurssi, vaikka se perinteisesti sitä on ollut. Mikäli vapaaviikot menee ristiin, ensi vuonna pystyy tuplapoolittelemaan kasaan melkein kaikki läsnäolot, oppimispäiväkirjat etc. Yhden vuoden aikana, jos osaa suunnitella asiansa. Lapissa on aina ennenkin jotunit olemaan vähintään.
        Maisterista kukaan ei tiedä mitään, mutta oletettavasti se tulee olemaan itsenäisemmin suoritettava.
        Ainoa asia mitä toivon henkilökunnalta on vaihtoehtoisten suoritustapojen kehittäminen.


    • havukka-ahon

      Tiedekunnan sivuilta "Yhden lukuvuoden opintojen suorittamiseen keskimäärin vaadittava 1600 tunnin työpanos vastaa 60 opintopistettä." eli tekee pyöreästi 26,5h per opintopiste. Tämä siis teoriassa. Todellisuudessa esim. vahingonkorvausoikeuden 5 opintopisteen kurssi ja 2500 sivua. Jos luet ajatuksella, teet samalla muistiinpanot ja edes vähän pohdiskelet lukemaasi, niin lukunopeus on max 10sivua/tunti. Tämän varmasti jokainen allekirjoittaa, joka on lukenut itselleen outoa juridiikan aluetta.
      Tuohon 2500 sivuun siis menee 250tuntia eli työmääräksi tulee 50h/opintopiste. Tämä siis vain sillä, että luet kirjat kertaalleen läpi eikä tuo 250 tuntia sisällä kertaamista. Tulee ottaa myös huomioon, että pooli juoksee valinnaisten rinnalla, joten joudut tekemään todella pitkää päivää saadaksesi jonkun valinnaisen suoritettua poolin lisäksi. Ei tämä ainakaan nopeuta valmistumista? Pikemminkin pakottaa kaikki istumaan vähnitään viisi vuotta ja todennäköisesti vielä pidempään.

    • alkoipelottaa

      Onko kenelläkään mitään positiivista sanottavaa uudesta järjestelmästä?

      • kopioit123

        Tekijänoikeuslain 2 luvun 12§: ''Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen''

        Eli lain puolesta ei ongelmaa.

        Turussa lähes kaikki käyvät Hämeenkadulla kopsaamassa kurssikirjat. Sidonnankin saa opiskelijahintaan.

        En tiedä Rollon itsepalvelukopiointitilanteesta. Toki ainejärjestökin voisi hommata koneet käyttöönsä, mikäli yliopiston hinnat ovat liian korkeita.


    • fuksi myös

      Poolijärjestelmä vaikuttaa negatiivisesti niihin, jotka nopeutetusti haluaisivat tutkinnon suorittaa, ml. allekirjoittanut. Mutta pakko myöntää, että suurelle osalle opiskelijoista poolijärjestelmä varmasti nopauttaa kokonaisvalmistumisaikaa ja myös mahdollisuus oppia kokonaisuudessaan parantuu täysin itsenäiseen opiskeluun verrattuna. Muutos on mielestäni opillisesti enemmän hyvä kuin huono. Osassa pooleja läsnäoloa (vrt. syksyn varallisuusoikeus) on todella paljon, toisissa vähemmän. Katson, että pooliputken suorittaja saa paremmat juristinvalmiudet kuin vanhalla tutkintorakenteella homman suorittavat, mutta siinä on kyllä ongelmia. Notaarin jälkeen voinee hakea suoraan maisterivaiheeseen muihin oikiksiin, mutta vielä ei ole tietoa maisterirakenteesta Lapissa.

      Itsekin olisin mieluummin toivonut vanhaa järjestelmää, mutta ei tämä kyllä oppimisen kannalta mielestäni huono ole, päinvastoin.

      • Fuksi täälläkin

        Mielestäni pooli antaa täysin päinvastoin huonommat valmiudet juristin työelämään. Asiat jäävät päähän sillä, että ne itse oivaltaa ja ymmärtää. Tämä onnistuu paljon paremmin kirjasta lukemalla kuin luennolla istumalla. Luennoilla ei aina jaksa keskittyä opetettavaan asiaan ja muutenki ainakin itselleni luentojen hyöty on aika mitätön. Ajattele asiaa niin, että sinun olisi pakko lukea materiaalia välillä 13-17. En pysty itsestäni lupaamaan, että minulla olisi juuri tuolloin ennaltamäärättynä aikana sellainen olo, että jaksaisin reippaasti sisäistää oppimani. Luennon aikataulua en pysty otse valitsemaan ja jos satunkin olemaan silloin väsynyt tai vaikkapa nälkäinen, niin ei luennon seuraamisesta tule yhtään mitään.
        Itse en usko poolin nopeuttavan valmistumista - työtä on kuitenkin niin huimasti enemmän ja mahdolliset tentin hylkäykset hidastavat entisestään poolista tippumisen takia.
        Olen itse huomannut sen, että luennoilla esiintyy aika paljon supinaa kaveriporukoissa ja näen, että on huono pitää luennoilla ihmisiä, joilla ei ole halua olla siellä, sillä se häiritsee niitä jotka haluasivat olla luennoilla.
        Kaiken pitäisi olla vapaaehtoista - niin luentojen kuin ryhmätöidenkin, niin jokainen pystyisi itse valitsemaan itselleen parhaat tapansa. Tällöin voittasivat kaikki, ne jotka tykkäisivät luennoista, ne jotka oppivat luennoilla ja ne, jotka oppivat parhaiten lukemalla


      • fuksi myös
        Fuksi täälläkin kirjoitti:

        Mielestäni pooli antaa täysin päinvastoin huonommat valmiudet juristin työelämään. Asiat jäävät päähän sillä, että ne itse oivaltaa ja ymmärtää. Tämä onnistuu paljon paremmin kirjasta lukemalla kuin luennolla istumalla. Luennoilla ei aina jaksa keskittyä opetettavaan asiaan ja muutenki ainakin itselleni luentojen hyöty on aika mitätön. Ajattele asiaa niin, että sinun olisi pakko lukea materiaalia välillä 13-17. En pysty itsestäni lupaamaan, että minulla olisi juuri tuolloin ennaltamäärättynä aikana sellainen olo, että jaksaisin reippaasti sisäistää oppimani. Luennon aikataulua en pysty otse valitsemaan ja jos satunkin olemaan silloin väsynyt tai vaikkapa nälkäinen, niin ei luennon seuraamisesta tule yhtään mitään.
        Itse en usko poolin nopeuttavan valmistumista - työtä on kuitenkin niin huimasti enemmän ja mahdolliset tentin hylkäykset hidastavat entisestään poolista tippumisen takia.
        Olen itse huomannut sen, että luennoilla esiintyy aika paljon supinaa kaveriporukoissa ja näen, että on huono pitää luennoilla ihmisiä, joilla ei ole halua olla siellä, sillä se häiritsee niitä jotka haluasivat olla luennoilla.
        Kaiken pitäisi olla vapaaehtoista - niin luentojen kuin ryhmätöidenkin, niin jokainen pystyisi itse valitsemaan itselleen parhaat tapansa. Tällöin voittasivat kaikki, ne jotka tykkäisivät luennoista, ne jotka oppivat luennoilla ja ne, jotka oppivat parhaiten lukemalla

        täysin oikeassa olet mielestäni siitä, että suurin osa massasta supisee, rampaa ovea ja häritsee oppimishaluisten mahdollisuutta oppia.

        väitän kuitenkin, että tilastollisesti poolijärjestelmä nopeutta opiskelua, mikä varmasti tiedekunnan tavoite ensisijaisesti onkin.

        Myös tilastollinen valmius juristiksi mielestäni on parempi kuin kirjekurssin perusteella, mutta se ei toki päde kaikkiin.

        Eli mielstäni poolijärjestelmä on toimiva suurimmalle osalle, mutta se aiheuttaa kyllä monille suhteetonta haittaa. Mutta pelkän ajallisen läsnäolopakon perusteella en sitä suostu teilaamaan, koska sama pätee myös työelämään, jossa taidot ja tiedot todellisuudessa vasta mitataan.


    • PäiviRäsänen83

      Ottakaa nyt herran jestas järki käteen, tämä on yliopisto eikä mikään Aku Ankka-kirjekurssi. Ryhmätöissä ja luennoilla oppii ihan eri tavalla, kuin pelkästään kirjaa lukemalla.

      Täällä joutuu myös lukemaan pakkoruotsia, mitäs siitä sanotte?

      • Fuksilaine

        Eiköhän suurin osa opi oikeustieteellisessä parhaiten juuri lukemalla. Reilusti suurin osa kavereistani ja tutuistani on sanonut näin ja onhan se loogista kun ajattelee, että millainen pääsykoe oli.

        Pakkoruotsissa en näe ongelmaa ja sen osuus tutkinnosta on kuitenkin minimaalinen


    • oikisboy91

      Tässä keskustelussa on kyllä liioteltu vanhan tutkintorakenteen auvoisuutta. "Itsenäinen" lukeminenhan on sitä, että jokainen pakotetaan istumaan kirjastolla sen tietyn ajan. Edellämainittu vihainen dekaani kiertää pesäpallomailan kanssa kirjaston edessä ja auta armias, jos satut ulos astumaan ennen kuin kello lyö 17!

      Monet kanssaopiskelijani ovat masentuneet vähäisestä kontaktiopetuksesta niin, että pakollinen virkamiesruotsi on ollut viimeinen asia, mikä on pitänyt elämän syrjässä kiinni. Toisille tämäkään ei ole valitettavasti riittänyt.

      Tunnen suurta kateutta boolifukseja kohtaan heidän oppiessaan enemmän ja paremmin kuin me vanhanaikaisesti opiskelevat. Olemme harvojen jäljellejääneiden ystävieni kanssa varmoja, että valmistuessamme meitä, syrjäytyneitä ihmisraunioita, ei kukaan palkkaa, kun tarjolla on asiat paljon paremmin hallitsevia pooliopetuksen kasvatteja.

    • oppimispäiväkirja

      Luulin päässeeni opiskelemaan itsenäisesti aikuismaiseen ympäristöön mutta nyt olenkin 5 vuoden ehdottomassa vankeusrangaistuksessa varmaan maailman pimeimmässä kolkassa läsnäololistat vanginvartijoinani.....

      • ja sitten

        Aika samanlaista tulee aikanaan olemaan työelämä.


    • Akateeminen vapaus?

      Tästä tulee aika vahvasti mieleen samanlainen keissi kuin postilla oli. Postin nimi muutettiin itellaksi, kun uusi pamppu halusi tehdä jonkin merkittävän muutoksen, jotta jäisi historian kirjoihin. No, kuten tiedetään vaihdos todettiin epäonnistuneeksi ja nyt palattiin takaisin postiksi muutama miljoona köyhempänä. Samalla yrityskuvan selkeys kärsi.
      Tulee pakostakin mieleen, että uudella dekaanilla on ollut juuri samanlaiset suuret suunnitelmat pistäessään ensitöikseen koko tutkintorakenteen uusiksi. Historiaan nimi varmasti jää, mutta ei millään muotoa positiivisessa mielessä. Miksi mullistaa koko akateeminen koulutus, joka on aina perustunut vapauteen ja omiin valintoihin, sekä niistä itse seurauksien kantamiseen, täysin koulumaiseen ympäristöön, jossa kaikkia holhotaan ja tukahdutetaan oppilaiden itselleen luontaiset opiskelutavat. Tentin jo lukiossa useita kursseja, jotta valmistuisin hieman nopeammin ja se sopi itselleni loistavasti ja opettajiltakin heltisi hyvin lupia,kun kurssit menivät hyvin. Melkeen tuntuu, että lukiossa oli enemmän akateemista vapautta.
      Annetaan niiden, jotka haluavat palata takaisin vanhaan systeemiin ja jos joku haluaa opiskella poolin mukaan, niin tehkööt sitten niin. Ei pakoteta kaikkia 144 oppilasta opiskelemaan samaa komentotaloudellista poolin rataa, josta oikeasti pitää ainoastaan vain selkeä vähemmistö. Neuvostoliitto sääntelyineen on tullut yliopistolle.
      Voisin lisätä tähän vielä sellaisen argumentin, joka ei ole aikaisemmin tullut esille. Osa kirjoista on luettavissa verkkojulkaisuna, mutta siinäkin on pari ongelmaa. Silmät väsyvät paljon enemmän sinistä valoa tuijottaessa, lukuasennosta ei saa millään niin ergonomista kuin kirjasta lukemalla, kirjanmerkkejä ei voi laittaa, aina aloittaessasi lukemisen uudelleen joudut lataamaan julkaisun uusiksi ja viimeisenä vielä se, ettei verkkojulkaisuissa ole edes sivunumeroita, joiden avulla jaksottaa lukemistaan! Verkosta lukeminen tuntuu menevän hukkaan, sillä asian sisäistäminen tuntuu paljon hankalammalta kuin kirjasta lukemalla.
      Nuo valinnaiset kurssit on tosiaan aivan armottomia. Nimimerkillä joululoman alusta asti vahingonkorvausoikeutta lukenut, joka pystyy ehkä ensiviikolla aloittamaan insolvenssin lukemisen. Vahingonkorvauksen tenttipäivä on 16. ja poolin 18. Saas nähdä miten tulokset kärsivät tällä tahdilla.

      • Akateeminen vapaus?

        Ai niin, unohtui mainita, etä lomia tässä ei ole ehtinyt pitämään. Syysloma meni rattoisasti varallisuusoikeuden kirjan loppuosaa luettaessa, jota en ehtinyt kokeeseen mennessä lukea. Kirjan luin vapaa-ajallani loppuun ohi menneestä tentistä huolimatta syystä, että aihe oli itseäni kiinnostava ja tulevaisuudessa töissä pidän huonona tekosyynä jonkin asian osaamattomuudelle sitä, etten ehtinyt lukea kirjaa kokeeseen mennessä.


      • slippy
        Akateeminen vapaus? kirjoitti:

        Ai niin, unohtui mainita, etä lomia tässä ei ole ehtinyt pitämään. Syysloma meni rattoisasti varallisuusoikeuden kirjan loppuosaa luettaessa, jota en ehtinyt kokeeseen mennessä lukea. Kirjan luin vapaa-ajallani loppuun ohi menneestä tentistä huolimatta syystä, että aihe oli itseäni kiinnostava ja tulevaisuudessa töissä pidän huonona tekosyynä jonkin asian osaamattomuudelle sitä, etten ehtinyt lukea kirjaa kokeeseen mennessä.

        missä juristintöissä meinasit pidellä syyslomia? poolijärjestelmässä on hyvät ja huonot puolet. hiljainen enemmistö on tyytyväinen järjestelmään. toki olisi hyvä, jos joustoa saisi tapauskohtaisesti enemmän, mutta akateeminen vapaus on tutkimusvapautta, ei siihen voi vedota käyttämällä sitä argumenttina lorvimis- tai ajanhallintavapauteen. jos nyt on suurimmalle osalle pari päivää viikossa tai pari viikkoa kuukaudessa läsnäolopakkoa ja työmäärän lisääntymistä, niin miten helvetissä meinataan selviytyä esim. asianajajatyössä!? 5 vk lomaa vuodessa (max) ja sen pitäisi kaikille riittää. näin toimii käytännön praktiikka lähes poikkeuksetta.


    • Mörkö

      Täällä yksi lapin fuksi joka on tykännyt poolijärjestelmästä. Oli pakko tulla kommentoimaan, sillä täällä saa mun mielestä aika yksipuolisen kuvan poolijärjestelmästä.
      Hommaa on paljon, mutta yliopistoon olen hakenut sillä oletuksella, että ei tämä mikään askartelukerho ole. Ja ainakin minulla on kaikesta työmäärästä huolimatta jäänyt tarpeeksi aikaa harrastuksille yms hulinoille. Asiaa helpottaa kyllä, ettei ole perhettä tai töitä esteenä.
      Itse nimenomaan tykkään siitä, että työskentelytapoja on monia ja luennot sekä ryhmätyöt ovat mielekästä vaihtelua kirjastossa yksin raatamiselle. Arvostan myös vaihtehtoa, että kaikki nopat ei jää vaan tenttien varaan, vaan että niitä saa myös tekemällä opintopväkirjoja, luentotenttejä yms. Poolijärjestelmässä on myös helppo pysyä mukana, ja näin pysyy hyvin perus opiskelutahdissa ja noppia kertyy tasaseen tahtiin. Tällä menolla valmistuu hyvin tavoiteaikaan mennessä.
      Poolijärjestelmän on ymmärtääkseni tarkoitus olla tällainen kahden ensimmäisen vuoden ajan, jonka jälkeen saadaan enemmän vapautta omiin opintoihin. Ottaisin myös huomioon, että järjestelmä on ekaa vuotta käytössä, joten on ihan inhimillistä, ettei siitä löytyy virheitä ja korjattavaa.
      Kriitikoiden kanssa olen samaa mieltä siitä, että tietyissä tilanteissa järjestelmä on turhan joustamaton, mutta enemmän näen hyviä kuin huonoja puolia tässä.

      Ite en vois tyytyväisempi olla siitä valinnasta, että päätin hakea ja muuttaa etelästä Rolloon. :)

      Tsemii ihmiset.

    • Hard work pays off

      Eikös se vähän niin mene että soraäänet kuuluvat aina kovimpana...

      Itse en itkeskele vanhan opintorakenteen perään, en sitten ollenkaan. Neljän seinän sisällä yksin pakertaminen ei ole kuulunut suurimpiin haaveisiini, ja oikeastaan opintorakenteen muutos oli positiivinen yllätys - enimmäkseen ainakin.
      Työmäärä ja -tahti on tosiaan melko kova, mutta tuleepahan hoidettua hommat jämptisti kun ei voi vedota ainaiseen akateemiseen vapauteen. Jos oikein asennoituu, niin kyllä täällä pysyy kelkassa mukana ja opintosuorituksia karttuu tasaiseen tahtiin. Itselleni suuri plussa on se, ettei sisältö ole sitä pelkkää lukemista - kirjoitustehtävät ja ryhmätyöt saattaa tuntua kurjilta ja työläiltä, mutta kappas, siinähän sitä oppii.
      Poolirakenteessa ei myöskään tarvitse pähkäillä että no mitäs kursseja sitä seuraavaksi opiskelisi, kun ''lukujärjestys'' on valmiiksi tehty. Jollekin tämä voi olla huono juttu, itselleni ja kuuleman mukaan monelle muullekin se on vaan positiivista.
      Ymmärrän aikuisopiskelijoiden, opintopisteitä aiemmin haalineiden, perheellisten ynnä muiden tuskan.
      Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että iso osa porukasta on ihan täyspäiväisiä opiskelijoita: poolijärjestelmän ei silloin pitäisi tuottaa ongelmia jos asenne on kunnossa. Itse tulin tänne koulua käymään ja mukisematta niin teenkin.

      Ei tähän kouluun kannata silloin tulla, jos haluaa ravata töissä opintojen ohessa, matkustella pitkin maailmaa, elää vapaata elämää ilman mitään rajoituksia ja skippailla luennot aina jos vaikka krapula sattuu yllättämään.
      Ja jos Rollossa asuminen muutaman hullun vuoden ajan tuntuu niiiiin ylitsepääsemättömän vastenmieliseltä, niin sitten kannattaa miettiä vähän mikä se oma tärkeysjärjestys oikein on.
      (Perheellisten kannalta asuinpaikka ei tietenkään ole 'ihan sama'.)

      Jos opiskelu ja oppiminen on se pääprioriteetti, minkä takia tähän kouluun haluaa, niin voin vain suositella.
      Jos se ei ole ongelma, ettei saa sulkeutua lakikirjan kanssa kuukaudeksi johonkin kammioon ja poistua sieltä vasta tentin koittaessa, ei kannata poolijärjestelmääkään pelätä. Muutaman satunnaisen oppimispäiväkirjakaan ei kenenkään elämää pitäisi pilata jos tätä tosissaan haluaa!


      PS. Itkettekö te sitten työelämässäkin, kun siellä ei eletä välttämättä sen oman kellon mukaan tai tehdä vaan niitä asioita mitä huvittaa, sillon kun huvittaa.

      • Bustedinlapland

        Juha, oletko se sinä?


    • mistä näitä sikiää

      Eiköhän se vähän niin mene että soraäänet kuuluvat kovimpina koska niitä on eniten.

      Väitteesi on aika paradoksaalinen. Kuulostat siltä kuinka omien opintojen suunnittelu ja sen kanssa pähkäily aiheuttaisi aivan ylitsepääsemättömän raskaan taaan. Varsinkin kun sehän pitää tehdä yhden ainoan kerran koko tutkinnon aikana. Sitten olet kuitenkin valmis raatamaan pitkää päivää poolin työmäärän kanssa.
      Onhan mittatilauspukukin aina itselle sopivampi kuin valmispuku. Miksi siis jonkun suunnittelemat opinnot olisivat sinulle parempia kuin itsesi suunnittelemat? Haluatko autonkin, jossa ei voi säätää ajoasentoa, kun tehtaalta ilmoitetaan, että penkki on valmiiksi pistetty sinua varten oikeaan asentoon?

      Taidat olla aika nuori ja on ymmärrettävää että omasta elämästä vastuunottaminen ja itsenäinen päätösten teko tuntuu pelottavalta. Onko sinulla käytössä äitisi sinua varten laatima päivärytmikin jääkaapin ovessa?

      Akateemisen maailmaan nimenomaa kuuluu kyseenalaistaminen ja kriittinen tarkastelu, eikä se, että kaikki niellään purematta.

      Työelämä on täysin eri asia. Teet siinä työtä työnantajallesi korvausta vastaan, joten on luontevaa, että työnantaja saa päättää työajoistasi ja -tehtävistäsi. Opiskelet kuitenkin tiettävästi itseäsi, etkä kouluasi varten, joten olisi suotavaa, että tällöin saisi itse päättää omat metodinsa.

      Ugh.

      • Täsmälleen

        Juuri näin!


    • asdgfh

      Mahtava keskustelu, jota on ollut viihdyttävää lukea ihan ulkopuolisenakin. Ihan oikeasti pelkästään kirjoja lukemalla hyvin harva meistä oppii kunnolla. Paras tulos saavutetaan yhdistelemällä erilaisia oppimistapoja. Uskon, että myös niille, jotka ovat parhaita oppimaan lukemalla eristyksissä, on hyötyä kokea muita oppimistapoja.

      Ja lisäksi joku totesi hyvin, että muutaman työssäkäyvän, äärimmäistä joustavuutta vaativan tyypin takia ei todellakaan jätetä suurimmalle osalle hyödyllistä muutosta tekemättä!

    • oikkarifuksi

      Nyt ihan oikeasti meinaa itku tulla ku lukee tätä keskustelua. Itse kuulun poolijärjestelmän fukseihin ja voin sanoa että vaikka mielipiteeseen on toki kaikilla oikeus niin uskomatonta ruikutusta ja vääristelyä näkyy esiintyvän. Oon ollu yliopistossa muuallaki ja käyny tietenki sitä ennen muitaki kouluja ja ikinä ikinä mulla ei oo ollu niin vähän pakollista koulussaolemista ku tänä vuonna. Että tosiaankaan poolijärjestelmä ei ketään naulaa luentosaliin istumaan jos niin ei halua. Tällä viikolla esimerkiksi luentoja on kolmena päivänä, ens viikolla ei ollenkaan, sitä seuraavalla viikolla oikeustapausharjotuksia tasan yks päivä. Ei oo kovin paljon se.

      Toisekseen jos kerta on niin aikuinen ja haki aikuisten kouluun opiskelemaan itsenäisesti niin mikäli ette oo huomannu: yliopistossa kaikista asioista pystyy sopimaan. Oon itse esimerkiksi ollu töiden takia pois luennoilta muun muassa siitä varallisuusoikeuden poolista (josta muka ei voinu olla pois) ison osan ja koko viime viikon eikä mitään vaikeuksia oo seurannu. Aikunen ihminen osaa myös sovittaa menonsa niin ettei tarvi itkeä sitä että voi kun jouduin käymään tänään pari tuntia pakollisella luennolla niin koko viikon aikataulu meni sekasin. Kunhan itse aktiivisesti ja mahdollisimman hyvissä ajoin selvittää asiat niin aina ne saa ratkaistua.

      Väitän myös että mikäli oppii itsenäisesti lukemalla tenttikirjoja niin kukaanhan ei niiden lukemista estä, siinäpä saa käyttää lukemiseen ihan niin paljon aikaa kuin ikinä haluaa. Poolijärjestelmä ei ihan oikeasti aiheuta niin paljon luentoja ettei lukemiselle jäis riittävästi aikaa. Herää myös kysymys onko ees oikealla alalla jos luentojen jälkeen 50 sivun lukeminen tuntuu niin kamalalta ku joku tuolla ylempänä valitti.

      Mun mielestä poolijärjestelmässä on toki huonotkin puolensa mutta olin erittäin tyytyväinen ku kuulin että tämmönen systeemi täksi vuodeksi tulee. Lukemista on edelleen paljon mutta luentopäiväkirjat, oikeustapausharjoitukset yms. mahdollistaa monipuolisen oppimisen ja auttaa luomaan parempaa yhteishenkeä, ku opiskelukavereita näkee muuallaki ku massatenteissä. Monet oppii paremmin ku ainoa opiskelun muoto ei oo kirjan lukeminen yksin kämpillä, ja mikäli taas pitää pänttäämistä ainoana oikeana tapana oppia mitään niin saa sitäki edelleen tehdä.

      Poolijärjestelmä saadaan usein vaikuttaan ulospäin uskomattoman joustamattomalta ja kankealta, mutta sitä se ei todellakaan oo ihmiselle joka osaa organisoida elämäänsä. Itse opiskelen oikiksen ohella toistakin alaa, käyn töissä, matkustan usein perheeni luo toiselle paikkakunnalle ja silti jää aikaa myös harrastuksille ja kavereiden näkemiselle. Yhtään ei siis oo poolisysteemi haitannu muuta elämää. Lisäyksenä myös: Mikäli haluaa antaa poolijärjestelmästä kritiikkiä, niin kannattaisiko vaikka puhua siitä tiedekunnan edustajien kanssa, en oikein usko että jossaki nettifoorumilla ruikuttaminen aiheuttaa mitään muuta ku että tässäki kuluu sitä ah niin arvokasta tenttiinlukuaikaa.

      Älkää pelätkö hakea Rolloon, siellä on oikeasti asiat ihan hyvin!

      • Lappiiii

        Vääriatelyä esiintyy enemmänkin poolin puolustajien puolelta. Kovasti yritetään vakuuttaa, että pakolliset luennot eivät olleetkaan pakollisia tai että niiltä ainakin pääsee livistämään. Miksi minulla sitten on poolien luennoilta opintopisteissä aukkoja, jotka joudun opettajien mukaan korvaamaan ensi vuonna?
        Tämä aikuinen on ollut yhteydessä ennen poissaoloja opettajiin, mutta vastauksena on ollut, että poolien luennot täytyy suorittaa ja ettei niitä voi korvata muilla tavoin. Itse en ole nähnyt minkäännäköistä joustoa ja tuntuu aika oudolta jos sinä olet jotain erityiskohtelua saanut?
        Lukemiseen ei tosiaan jää tarpeeksi aikaa, eikä valinnaisten suorittamista kannata edes ajatella poolin kyljessä.
        Luennot auttaa kyllä ajoittain jos aihe on sellainen, ettei se itselle oikein aukea.muuten luennot ovat vain poissa omasta opiskeluajasta. Niiden ajoittaisen tarpeelliauuden vuoksi, niitö tulisikin järjestää mutta niiden pitäisi olla vapaaehtoisia.

        Olen kyllä maininnut tiedekunnan edustajille, joka kerta kun olen ollut sähköpostitse yhteydessä poolin tiimoilta. Myös henkilökohtaisesti annettu


      • Itektään yhdessä

        Entä jos ei ole tällainen superihminen, joka opiskelee kahta alaa samaan aikaan, käy samalla töissä, asuu eri paikkakunnalla perheen kanssa, mutta ehtii silti olemaan läsnäoleva vanhempi lapsilleen ja on vielä aktiivinen harrastustoiminnassa ja ehtii viettää aikaa kavereidenkin kanssa?
        Joko meillä on eri kriteerit elämälle tai sulla on enemmän tunteja vuorokaudessa


    • poro-oikkariksi_aiko

      ei liity tähän poolirakenteeseen, mutta tiedättekö onko ns. suomen poroyliopisto eli lapin yliopisto ainut suomalainen yliopisto jota ei ole missään kansainvälisessä rankingissa listattu?

      yks kaveri vaan joka opiskeleen joensuun oikiksessa sano tämmöst.

      • Koskikadun fuksi

        Kv. rankingeissa yleisesti arviointiperusteina ovat julkaisujen määrät ja kansainvälisyys. Sen sijaan vertailuperusteena harvemmin käytetään finanssin tenttiin tuloverolakia pänttäävää oikkaria.

        Rankingeissä perinteisesti pärjäävät yliopistot, jotka ovat profiloituneet aloilla, joissa julkaisuja tulee paljon - luonnontieteet. Esimerkkinä voidaan ottaa Utrechtin yliopiston viime vuosina vahvan lääketieteellisen tutkimuksen avulla. Noissa yliopistoissa myös kansainvälisyys on vähän eri luokkaa kuin Suomessa.

        Lapin yliopistossa ei ole luonnontieteitä. Oikeustieteissä vertaisarvioinnin saaneiden julkaisujen määrän on aika vähäistä. Helsingin yliopistossakaan oikeustieteellisiä väitöskirjoja ei tule kuin ehkä tusina vuodessa. Lapissa ei ole luonnontieteitä, vaan esimerkiksi taiteiden tiedekunta, josta ei tule edes yhtä väikkäriä vuodessa.
        Ivy league yliopistoilla ja first tier yliopistoilla on headhunttereita viemässä Suomestakin parhaita tutkijoita ja kansainvälisyys yllättäen nousee.

        Minkä takia meitä oikeustieteen tutkinto-opiskeliijoita kiinnostaisi asiat, joilla ei ole merkitystä meidän opiskeluille tai työllistymiselle ja loppuelämälle ylipäätään?

        Kysymys kuuluu


    • tutkivaopettaja

      usein yliopistoissa pätee se että opetettava tieto perustuu tutkittuun tietoon - tutkimusperusteinen yliopisto. opetetaan uusinta tutkittua tietoa.

      mites se homma olikaan tuolla lapissa oikiksen osalta? proffat antaa lausuntoja sanomalehtiin. kyllä, kyllä. "julkaisujahan" ne noikin on

      • Koskikadun fuksi

        Meidän opetus perustuu enemmän tai vähemmän materiaaleihin, joissa on huomioitu tutkimus. Samoista materiaaleista opetetaan muissakin Suomen oikiksissa. Itseasiassa aika useasti myös samat professorit pyörivät matkalaukku kainaloissaan ympäri Suomea eri yliopistoissa.
        Näin oikislaisena voisin sanoa, että ne tieteellisesti ansioituneimmat opettajat eivät aina ole parhaita opettamaan käytännön juridiikkaa, eikä käytännön lakimiehillä ole usein hajuakaan entisen opinahjonsa tutkimuksen tilasta.

        Näistä asioista voidaan puhua lisää, kun olet tapreeksi kypsä erottamaan iltasanomien artikkelit tutkimuksesta. Voit ehkä pyrkiä itsekin oikikseen.


    • 7+5

      Joo... Eipä tartte ainakaan lappiin hakea

    • hakija2015

      Miten tämä pooliopetus vaikuttaa vaihtoon lähtemiseen? Jääkö käytännössä vuoden opinnoissa jälkeen jos on yhden lukukauden (3-5kk) poissa?

      • Vaihtoon

        Mietin täsmälleen samaa. Haluasin ehdottomasti vaihtoon, mutta nyt en ole varma onko se kuinka järkevää Rovaniemellä.


    • vaihtaja3

      pääseekö tuolta rovaniemeltä ees vaihtoon muualle ku johki tallinnan yliopistoon?

      • NoForTrolls

        Dont feed the troll


    • oik.yo, LY

      Nämä poolijärjestemää puolustavat ovat joko trolleja tai sitten he eivät itsekään ymmärrä, kuinka vahingollinen poolijärjestemä todellisuudessa on. Toki pooliopetus voi olla kivaa jos on tullut oikikseen suoraan lukoista ja saa kaikki kurssit suoritettua aikataulun mukaisesti. Jossakin vaiheessa jokainen opiskelija kuitenkin reputtaa jonkun kokoeen tai tentin, jolloin putoaa tiedekunnan määrämästä aikataulusta ja rästitentti- ja luentojen päällekäisyyteen liittyvä oravanpyörä voi alkaa.

      Koulumainen, ennakkoon aikataulutettu ja läsnäoloa vaativa tutkinnon suorittaminen sopii varmasti niille, joilla ei ole omia aikatauluja ja jotka eivät suunnittele asuvansa ja tekevänsä töitä Rovaniemen ulkopuolella opiskeluaikana. Eri asia sitten on, työllistyvätkö tällaiset opiskelijat minnekään valmistumisen jälkeen. Jollei tutkintoa ole mahdollista suorittaa 3. -4. vuosikurssin jälkeen joko kokonaan tai osittain Rovaniemen ulkopuolelta, merkitsee se väistämättä merkittävää oman alan työmahdollisuuksien kaventumista ja sitä kautta heikentää Lapin yliopistosta valmistuneiden juristien asemaa työmarkkinoilla.

      Muutenkin koko tutkintouudistuksen valmistelu on ollut farssi. Mielestäni tämän mittakaavan muutos olisi edellyttänyt useamman vuoden valmistelua, avointa tiedotusta tutkintojärjestelmän uudistamisesta ja opiskelijoiden kuulemista. Notaari- ja maisterivaiheen opintokokonaisuudet olisi pitänyt valmistella loppuun asti yhdessä eikä niin kuin asia nyt näyttää olevan, että vain notaarin tutkinnon tutkintovaatimukset ovat tiedossa, mutta maisterin tutkintovaatimukset tulevat tietoon vasta syksyllä 2015. Miten tällaisen valmistelun perusteella kukaan pystyy tekemään pääsykoevaiheessa arviota siitä, haluaako sisään päästyään tehdä tutkintonsa poolimaisesti. Koko pooliopetus näyttää tulleen yllätyksenä tänä vuonna opintonsa aloittaneille opiskelijoille.

      Tiedekunnan olisi pitänyt myös huolehtia siitä, että avoimessa yliopistossa suoritetut opinnot otetaan uudessa tutkintojärjestelmässä asianmukaisesti huomioon. Uudistuksella näyttää olleen kiire, ja se on runnottu muutaman kuukauden valmistetulla läpi ja otettu vielä keskeneräisenä käyttöön. Olisi tullut toimia niin, että uusi tutkintorakenne olisi ensin valmisteltu ja julkaistu ja otettu käyttöön vasta parin vuoden kuluttua. Herääkin kysymys, onko tukintouudistus ylipäätään valmisteltu hyvän hallinnon periaatteita noudattaen.

      • oigeustieteen yö

        Niin joo, poolin vastustajien kanssa ei saa olla eri mieltä. Trolleja ne on sellaiset...

        :D


      • kaukana kotoa

        Älkää täällä huudelko kaikkea yleisesti! Jos justiina lukee tätä palstaa ja hokaa että eka pooli on jo ohi joudun kotiin ......


      • Superman94
        kaukana kotoa kirjoitti:

        Älkää täällä huudelko kaikkea yleisesti! Jos justiina lukee tätä palstaa ja hokaa että eka pooli on jo ohi joudun kotiin ......

        kukaan ei pakota teitä olemaan täällä. Jos ette ole tyytyväisiä niin lopettakaa ja hakekaa hki/turku. Kukaan ei jaksa kuunella jatkuvaa vinkumista luennoilla. Kiitos


      • Querelle
        Superman94 kirjoitti:

        kukaan ei pakota teitä olemaan täällä. Jos ette ole tyytyväisiä niin lopettakaa ja hakekaa hki/turku. Kukaan ei jaksa kuunella jatkuvaa vinkumista luennoilla. Kiitos

        Tosi on.


      • just sayin
        oigeustieteen yö kirjoitti:

        Niin joo, poolin vastustajien kanssa ei saa olla eri mieltä. Trolleja ne on sellaiset...

        :D

        Voisin kuvitella, että osa poolin puolustajista on muista oikeustieteellisistä tiedekunnista. Pooli estää nopeutetun valmistumisen, joten se tarkoittaa muutamaa kymmentä juristia vähemmän vuosittain työmarkkinoilla kilpailemassa työpaikoista.


      • Lex luthor
        Superman94 kirjoitti:

        kukaan ei pakota teitä olemaan täällä. Jos ette ole tyytyväisiä niin lopettakaa ja hakekaa hki/turku. Kukaan ei jaksa kuunella jatkuvaa vinkumista luennoilla. Kiitos

        Itsekö otat aina kaiken paskan niskaan omaa mielipidettäsi ilmaisematta?
        Jos kokee poolista olevan hyötyä niin se on mulle fine.

        Se mitä puolustajat eivät ymmärrä on se, että tässä on viety niiltä, jotka oppivat parhaiten lukemalla mahdollisuus toteuttaa itselleen parasta opiskelutyyliä. Samoin kaikki vapaa-aika ja valinnan mahdollisuus niiltä, jotka eivät halua/voi olla rollossa kuin pakollisen.
        Muutenkaan en hoksaa miten joku nauttii siitä, että kirjoista saa tapella, sairaana ei voi olla ynnä muuta kivaa.


      • Boolimies
        Lex luthor kirjoitti:

        Itsekö otat aina kaiken paskan niskaan omaa mielipidettäsi ilmaisematta?
        Jos kokee poolista olevan hyötyä niin se on mulle fine.

        Se mitä puolustajat eivät ymmärrä on se, että tässä on viety niiltä, jotka oppivat parhaiten lukemalla mahdollisuus toteuttaa itselleen parasta opiskelutyyliä. Samoin kaikki vapaa-aika ja valinnan mahdollisuus niiltä, jotka eivät halua/voi olla rollossa kuin pakollisen.
        Muutenkaan en hoksaa miten joku nauttii siitä, että kirjoista saa tapella, sairaana ei voi olla ynnä muuta kivaa.

        Olisit hakenut taiteilijaksi jos haluat itseäsi toteuttaa? Ihan samaan törmäät kun menet opiskelemaan muualle korkeakoulumaailmaan.


    • :D:D

      Superman94 jos tuo on paras argumenttisi, niin kannattaisiko miettiä alan vaihtoa vai sanotko salissakin vastapuolelle, että "Älä valita, ei jaksa kuunnella, fyrkat on mun".
      Mitähän tuomari tuumais moisesta argumentaatioskilssien huipentumasta :D

      • Superman94

        Minä olen se tuomari tuolloin. Pitäskö sun ite hakea vaikka lukee lvi-asentajaks pärjäisit siellä varmasti paremmin.


      • nyt pelottaa
        Superman94 kirjoitti:

        Minä olen se tuomari tuolloin. Pitäskö sun ite hakea vaikka lukee lvi-asentajaks pärjäisit siellä varmasti paremmin.

        wow! We have a badass over here! uuuuuuuu


    • Joensuu rules

      Ihan mahtavaa! Salkussa on valmiiksi pinkka avoimessa hankittuja hävyttömän kalliita opintopisteitä ja ne hyväksiluetaan vain osittain. Siinäpä sitä opiskelumotivaatiota saa kasvattaa vielä lisää, kun tiedossa on "pakkolusimista" peräti 5 vuotta 3,5 vuoden sijaan. Lisäksi asumiskustannukset ovat hävyttömän korkeat Rovaniemellä. Jopa Domuksen opiskelija-asunnot ovat törkeän ylihinnoiteltuja. Mukavana lisänä mieltä lämmittää umpimieliset lappalaiset ja lappilaiset, joiden mielestä kaikki muualta tulleet ovat turisteja ja saisivat häipyä heidän mailtaan veks. Lämmintähän siellä ei ole muutenkaan kuin ehkä viikon verran vuodessa ja kaamos pistää mukavasti sisäisen kellon sekaisin.

      Tarkemmin ajatellen Helsinki, Turku, Vaasa tai Joensuu eivät olekaan hassumpia vaihtoehtoja. Erityisesti Joensuuta olen kuullut kehuttavan!

      • eksyksissä?

        Jos suomi.fi keskustelusivusto on mielestäsi luotettava tietolähde eläämäsi koskeville päätöksille, on ehkä syytä harkita vielä kerran uravalintaa, joka voi johtaa toisten ihmisten oikeusturvaa koskeviin työtehtäviin.


      • Iloinen Itä-Suomi!

        Minäkin olen kuullut samaa ja olen päättänyt hakea Joensuuhun. Siellä on paljon joustavuutta opiskelussa ja tenteissä. Kuulemma mukava paikka :)

        Viime keväänä hain Rovaniemelle, mutta jäin varasijoille. Nyt olen kyllästymiseen saakka saanut kuulla tutuilta poolivalitusta. Ihan sitä samaa, ettei mm. itse pysty vaikuttamaan opintotahtiinsa ja valinnaisia vaikea tehdä muun hirmuisen työmäärän oheen.


    • Lawboy93

      Poolijärjestelmän uhrien kriisiryhmä kokoontuu tänään klo 18 Pub Punapippurissa, kaikki paikalle.

    • tätä se on

      Pooli on todella joustava niinkuin ylempänä on puhuttu. Katkealma eilen jaetusta materiaalista koskien ryhmätöitä: "Purkupäivänä kaikkien ryhmäläisten on oltava läsnä. Poikkeuksia ei tunneta"

      Ala tuossa nyt sitten sopimaan jotain.

      • 8hjfi

        Niin, se on yksi ainoa päivä, jolloin täytyisi ko. viikolla yliopistolle raahautua. En tiedä, mutta luulisi ainakin, että ei ole liikaa vaadittu käydä yhden kerran viikon aikana yliopistolla...?


      • jjhifi
        8hjfi kirjoitti:

        Niin, se on yksi ainoa päivä, jolloin täytyisi ko. viikolla yliopistolle raahautua. En tiedä, mutta luulisi ainakin, että ei ole liikaa vaadittu käydä yhden kerran viikon aikana yliopistolla...?

        Ei ole kyse siitä.
        Tuolla aiemmin joku sanoi, että poissaolot onnistuvat ja matkoilla voi käydä kunhan vain ilmoittaa etukäteen. Minusta tilanne ei näytä siltä


      • Ehkei Sittenkään
        8hjfi kirjoitti:

        Niin, se on yksi ainoa päivä, jolloin täytyisi ko. viikolla yliopistolle raahautua. En tiedä, mutta luulisi ainakin, että ei ole liikaa vaadittu käydä yhden kerran viikon aikana yliopistolla...?

        Tästä viimeisimmästä ryhmätyöstä on annettava kyllä nyt palautetta. Olen siis niitä, jotka tykkäävät tehdä ryhmätöitä ja tykkään pohtia asioita ryhmässä. EN kuitenkaan pidä siitä, että nyt meidän pitää tehdä esitys, jonka pitää kestää 20-30minuuttia! Eihän sitä asiaa millään saa niin paljoa ja kuka haluaa patsastella luentosalin edessä niin kauan. Samalla salin 50 muuta oppilasta odottaa kauhunsekaisin tuntein, että heidän vuoronsa tulee.
        Oikeesti... Saatte täältä nyt uuden poolivihaajan.


    • Etelä kutsuu

      Kattelin jo Hesan ja Turun oikkisten nettisivuja, kun Rollo vaikuttaa uusine poolitörmäilyineen todella ankealta. Ainakin sitä elämää olisi enemmän etelässä. Vaasakin voisi olla mukava paikka. Saisikohan avoimen kursseja (LY:n mukaan) hyväksiluettua Hesassa ja Turussa?

    • 4-4

      Turhaan täällä kyselette, mitä kursseja missäkin tiedekunnassa saa hyväksiluettua! Ei sitä tiedä kukaan täällä. Asiaa kannattaa kysyä siitä tiedekunnasta, minne aikoo hakea.

      Muuten tuolta Lapin yliopiston oikiksen sivuilta on mahdollista käydä lukemassa eri poolien luoentomateriaaleja.

      http://www.ulapland.fi/Suomeksi/Yksikot/Oikeustieteiden-tiedekunta/Opinnot/Opetusmateriaalia

      Ks. esim. "ONPOOL23, Varallisuusoikeuden poolin ryhmätyöviikko syyslukukausi 2014 yleisohjeet.pdf"

      Kamalaa! Jopa lounaskin on aikataulutettu!

      Yök! Ei kai kukaan tuollaisessa paikassa halua opiskella!

      • pikkuopiskelijat

        Tuohan on ihan niinkuin ala-asteella, kun kaikki mentiin yhtenä letkana syömään :D

        Ei aikuisia enää pidä tuolla tavoin holhota - se aiheuttaa ainoastaan turhautumista.


      • Hungrygirl
        pikkuopiskelijat kirjoitti:

        Tuohan on ihan niinkuin ala-asteella, kun kaikki mentiin yhtenä letkana syömään :D

        Ei aikuisia enää pidä tuolla tavoin holhota - se aiheuttaa ainoastaan turhautumista.

        Ruokalaan tulee aina ihan älyttömät ruuhkat, kun tämä meidän poolisakki pääsee ruokatauolle. Poolin huonoja puolia tämäkin, joskon lievemmästä päästä


    • anonymius2

      Tuossa POOLijärjestelmässä ei olisi mitään vikaa, jos se oli suunniteltu hyvin ja opiskelijoille tarjottu vaihtoehtoisia menetelmiä, joista itse voisi valita. Kaikki eivät opi pelkästään kuuntelemalla ja kuka voi oikeesti väittää, että viime viikon luotto ja yhteiskunta -luentosetti oli hyödyllinen? Samat asiat kuin pääsykoekirjassa ja itsestään selviä toisteltiin koko päivä. "Varokaa ylivelkaantumista, WTF". Kysyin lupaa olla poissa tuolta luentokerralta kun olin sairaana ja tarjosin että teen vaikka kirjallisen työn opettajan valitsemasta aiheesta. Ei sopinut vaan sanottiin että voithan sä aina ensi vuonna tulla? Sama homma siviiliprosessin kanssa.

      Onneksi esineoikeuden luennoitsija oli tosi hyvä, joka oli tosin vieraileva. Ihmetteli sekä suoraan, että epäsuoraan tätä Lapin touhua. Muissa yliopistoissa tätä pakottamista kokeiltiin jo 1980 -luvulla, mutta poistettiin kun opiskelijat alkoivat ahdistua holhouksesta. Ei sovi akateemiseen vapauteen, että kytätään opiskelijoita. Aikuisia tässä ollaan.

      Varallisuusoikeuden poolissa sama juttu pakollisuuden kanssa, parin puuttuvan osasuorituksen takia koko pooli on siis suorittamatta eikä tule yleisarvosanaa kun olisi pitänyt Karhulle tehdä joku parin sivun päiväkirja itsestäänselvyyksistä. Tätä ei tietenkään voi jälkikäteen suorittaa vaan ensi vuonna nähdään siinäkin. Harmi, jos muut opinnot menee päällekkäin. Onneksi sentään vakuutusoikeuden opettaja oli kartalla ja osasi opettaa eikä heilunu ympäri salia.

      Tässä lisää näitä Lapin herkkuja:
      *Sähköisiä tenttejä ei juuri ole, eikä niistä ole mitään listaa missään
      *Kirjoja saat odottaa hamaan tappiin asti, kiitos POOLin. 150 muutakin kuin tarttee sen kirjan samaan aikaan.
      *Opintopäällikkö valtavan taakan alla ja näyttää siltä kun nukahtaisi pystyyn.
      *Pari täysin luokatonta kurssin vetäjää. Hyvät proffat eivät asu Lapissa vaan tulevat kauempaa.
      * Haluaisin korottaa esimerkiksi poolin yleisarvosanaa, koska oppimispäiväkirjasta tuli 3 ja tartteen 4. Ratkaisu = "Tuu ensi vuonna kun opetusta järjestetään ja tee uusi oppimispäiväkirja".
      * Työt tai muu opiskelu on mahdotonta, jos POOLi pyörii samalla. Karhun ratkaisu on ottaa töistä virkavapaata. Ootas oon esim. Lidlissä vakkarina ja kysyn bossilta suostuuko, että oon vuoden veke sieltä. Eikä olis varaakaan.
      *Onneksi tiedekunta muistaa kauempanakin asuvia yhteistön arvokkaita jäseniä, joita on kymmeniä ja näitä ei suotta vaivata typerillä pakollisilla läsnäoloilla vaan voivat aina suorittaa opintoja etänä. You dream...
      * Harjoittelu on poistettu notaarivaiheesta yhdessä prosessioikeuden kanssa. Notaarivaiheessa ei voi edes vapaasti valita prosessioikeutta mikä on juristille tärkeimpiä kursseja. No on siellä saamelaisoikeutta ja jotain Kiinan kauppaoikeutta.

    • 15-7

      Älkää kuvitelko sekuntiakaan, että pooleissa myönnettäisiin minkäänaisia vapauksia tai muita erityisjärjestelyjä opintosuoritusten tekemisen suhteen. Jokaisella on aina jokin syy, miksi ei voi osallistua luennoille tai tenttiin, eikä siitä tulisi yhtään mitään, jos kaikille opiskelijoille tulisi myöntää erioikeuksia opintojen suorittamiseen.

      Tämän takia vastaus on ollut kylmästi, että "ensi vuonna uudestaan".

      • RollonPukki

        Mitä jos SINÄ olet sairaana tai sinulle tulee pakollinen meno esim. puolison kuskaaminen sairaalaan, auto-onnettomuus, voitat matkan jne jne.. Pääset sitten seuraavana vuonna luennoille, jotka reputat kun kirjoitit vahingossa Karhulle tai jollekin muulle 3 sivua päiväkirjaa 4 sivun sijaan tai olet sairaan luentotentissä. Karhu sanoo vaan että ensi vuonna uudestaan! Seuraavana vuonna opinnot menee sitten päällekäin kieliopintojen kanssa ja voin sanoa että niissä sitä pakollista läsnäolo vasta onkin! Viimeiset vuodet olet (toivottavasti) duunissa.


    • Oik.yo TY

      Ymmärrän hyvin Lapin oikkareiden närkästyksen. Jopa meillä, joilla ei pakollisia tunteja paljon ole, tulee kiire lukea tenttikirjat läpi. 800-1500s/kk (alle) ei ole mikään läpihuutojuttu. Itse pidän 60 sivua/pv jo melko kovana tahtina. Jos siis tarkoitus on SISÄISTÄÄ lukemansa.

    • Original Aslak

      "Poolijärjestelmä on suunniteltu siten, että opiskelijat ehtivät hoitaa opintonsa virka-aikoina. Iltaisin ja viikonloppuisin ei tarvitse lukea täyttä päätä"

      Kutakuinkin näin kuultiin syksyn aloitusinfossa.

      • 11.7

        Itsellä kummittelee juuri samat sanat takaraivossa. Tuolla lukutahdilla ei ole mitään mahkuja saada koealuetta luettua ja tehtäviä tehtyä.
        Miten tää saadaan muuttumaan, kun ei edes dekaanin lupaukset poolista toteudu?


    • fuksi2013

      En ymmärrä miksi hyvä tutkintorakenne on pitänyt mennä muuttamaan.
      Ennenkin siis on ollut vaihtelua opinnoissa. Otetaan vaikka oikeusfilosofian kurssi esimerkiksi viime vuodelta.
      Suoritustapoina ovat seuraavat vaihtoehdot:
      1. Kokeen hyväksytty suorittaminen kirjallisuuteen perehtyen (ja halutessaan luennoilla istuen)
      2. Luennoilta tehdyt luentopäiväkirjat - ei tenttiä
      3. Opettajan kanssa sovitusta aiheesta esseen kirjoittaminen - ei tenttiä

      Miksi nykyään ei ole _tällaista_ joustavuutta? Tuossa edellisessähän on kaikille jotain! Miksi ihmeessä nyt on tehty tällainen koulumainen rakenne?

      • Juurixnäin

        Olen samaa mieltä fuksi2013 kanssa. Juuri tuon tyyppistä joustavuutta ja monipuolisuutta opintojen suorittamisessa tulisi suosia.

        Itsekin olin tuolla oikeusfilosofian kurssilla vuosi sitten. Luennoitsija oli asiansa osaava ja tein luentopäiväkirjan, jolla sai opintopistet tilille.


    • karhu5

      Korvaavuushakemusten käsittelylläkään ei tunnu olevan mikään kiire. Laitoin siis syyskuussa paperit vetämään ja muistutin asiasta jo sähköpostilla.

    • Lex4eva

      Turusta kuiskaillaan, että 2016 olisi sinnekin iskemässä vastaava setitys. Pooleista on puhuttu, samoin pakollisista luennoista. Tiedä sitten mikä on totuus.

    • 13+10

      No eikö ole hyvä, että juristeillakin tulee pohdittua asiat kunnolla läpi eikä kaikki mene vain asioiden ulkoa paukuttamiseksi ja tenttien suorittamiseksi liukuhihnalta?

      Ilmeisesti esim. lääkis on pitkään ollut tuollainen "koulu", josta ei voi olla pois ja jota ei voi suorittaa netissä kahdessa vuodessa.

      • Akusetå

        Tämä poolirakenne nimenomaan tekee sen likuhihna fiiliksen, kun asioita ei ehdi tekemään omaan tahtiin vaan poolin liukuhihna senkuin etenee.


    • oik.yo, LY

      Lapin poolioikkareiden tyytymättömyys ja kritiikki on täysin oikeutettua. Monet varmaan hakivat tiedekuntaan siinä luulossa, että tutkinnon voi suorittaa niin kuin aina ennenkin. Vasta opintojen alettua on selvinnyt että tutkintorakenne on muuttunut totaalisesti.

      Mikäli opetusta olisi haluttu monipuolistaa, olisi se ollut täysin mahdollista aikaisemman tutkinorakenteen puitteissa, esim lisäämällä mahdollisuuksia korvata tenttikirjoja esseillä tai järjestämällä vapaaehtoisia ryhmätöitä.

      Kukaan ei voi sanoa toiselle, miten tämä oppii parhaiten. Tutkinto pitää pystyä suorittamaan sellaisella tavalla joka itselle sopii parhaiten. Ei juristeja voi kouluttaa samoilla metodeilla kuin luokanopettajia tai lääkäreitä.

      Ne oikeustieteen opiskelijat, jotka eivät pidä lukemisesta ja tykkäävät tehdä ryhmätöitä, eivät ole hakeutuneet oikealle alalle. Samalla tavalla kuin opiskelussa, myös työelämässä joutuu lukemaan lukemattoman määrän kirjallisuutta ja etsimään tietoa kirjallisista lähteistä. Ei niillä ryhmätöillä ja luentopäiväkirjoilla ole yhtään mitään tekemista oikean juristin työn kanssa, pelkkää ajan tuhlausta ja turhan työn teettämistä.

      • fuxi

        Olen poolifukseja ja suorittanut vanhan tutkintorakenteen opintoja. Täytyy sanoa, ett' 8ov kokonaisuuksia tuli tärpiteltyä, lukematta koko aluetta läpi. Vähällä työlläkin sai hyvin noppia. Jossain asioissa esim. valtiosäännössä on sama määrä luettavaa. Varallisuusoikeuden osalta olen ihan tyytyväinen, että luentojen ja ryhmätöiden yhteydessä tuli käytyä parisataa ennakkopäätöstä. Asioita tuli käytyä läpi aika syvällisestikin ja mahdollisuudet hakea lähteitä olivat käsillä. Oma-aloitteiseen tiedonhankintaa kannustetaan.
        Summa summarum molemmissa tutkintorakenteissa jokainen voi itse päättää mihin rimansa asettaa. Pystyiisin suorittamaan opinnot nopeammin vanhalla tutkintorakenteella. Itselleni jää kuitenkin asiat paremmin päähän kun joudun yhdisteleemään eri lähteitä kirjoittamaan ja syventymään asiaa, puhumaan asiat läpi ja kuuntelemaan.
        Juristin pitää myös osata tuottaa juridista tekstiä ja argumentoida, toimia osana ryhmää.

        Pitkällä aika välillä opetus on muuttunut samoin kuin työelämä. Pari-kolmekymmentä vuotta oikeustieteen kandiopiskelija tenttivät vielä metrin korkuisia kirjapinoja ja tutkinnon pystyi suorittamaan osaamatta puhua.

        Täällä joku valitti vahingonkorvausoikeudesta ja sopparista. Ensimmäiseksi mainitun valinnaisen pystyy suorittamaan kokonaisuudessaan oikeustapausanalyysein ja seminaarein. Sopparin voi tenttiä vaikka kirja kerrallaan tenttiakvaariossa.
        Työelämässäkin saattaa tulla kymmenentuhatta sivua asiakirjoja nenän eteen, joten parin tuhannen sivun tenttimateriaalin ei pitäisi olla paha.
        Täällä mainostetaan pääsykoetta. Itselleni sellainen asioiden ulkoapänttääminen oli todella ahdistavaa. Nyt viitisenkymmentä noppaa kasassa, eikä ole tarvinnut lukea yhtäkään aluetta kannesta kanteen. Valtiosääntö ja eurooppalainen hallinto-oikeus tulivat suoritetuksi kahdessa viikossa samoin kuin vanhan tutkintomallin työ-ja sosiaalioikeus (1000 sivua).

        Molemmissa tutkintomalleissa pärjäät kun hahmottaa suuret linjat ja osaa poimia relevantit nippelitiedot. Tyhmää käyttää mitään pääsykoetta argumenttina. Jos olisi oikeasti juristin taitoa mittaava pääsykoe, ennakkomateriaalit jaettaisiin viikko ennen koetta, jossa taas olisi kymmenien sivujen mittainen oheismateriaalia.


      • oik.yo, LY
        fuxi kirjoitti:

        Olen poolifukseja ja suorittanut vanhan tutkintorakenteen opintoja. Täytyy sanoa, ett' 8ov kokonaisuuksia tuli tärpiteltyä, lukematta koko aluetta läpi. Vähällä työlläkin sai hyvin noppia. Jossain asioissa esim. valtiosäännössä on sama määrä luettavaa. Varallisuusoikeuden osalta olen ihan tyytyväinen, että luentojen ja ryhmätöiden yhteydessä tuli käytyä parisataa ennakkopäätöstä. Asioita tuli käytyä läpi aika syvällisestikin ja mahdollisuudet hakea lähteitä olivat käsillä. Oma-aloitteiseen tiedonhankintaa kannustetaan.
        Summa summarum molemmissa tutkintorakenteissa jokainen voi itse päättää mihin rimansa asettaa. Pystyiisin suorittamaan opinnot nopeammin vanhalla tutkintorakenteella. Itselleni jää kuitenkin asiat paremmin päähän kun joudun yhdisteleemään eri lähteitä kirjoittamaan ja syventymään asiaa, puhumaan asiat läpi ja kuuntelemaan.
        Juristin pitää myös osata tuottaa juridista tekstiä ja argumentoida, toimia osana ryhmää.

        Pitkällä aika välillä opetus on muuttunut samoin kuin työelämä. Pari-kolmekymmentä vuotta oikeustieteen kandiopiskelija tenttivät vielä metrin korkuisia kirjapinoja ja tutkinnon pystyi suorittamaan osaamatta puhua.

        Täällä joku valitti vahingonkorvausoikeudesta ja sopparista. Ensimmäiseksi mainitun valinnaisen pystyy suorittamaan kokonaisuudessaan oikeustapausanalyysein ja seminaarein. Sopparin voi tenttiä vaikka kirja kerrallaan tenttiakvaariossa.
        Työelämässäkin saattaa tulla kymmenentuhatta sivua asiakirjoja nenän eteen, joten parin tuhannen sivun tenttimateriaalin ei pitäisi olla paha.
        Täällä mainostetaan pääsykoetta. Itselleni sellainen asioiden ulkoapänttääminen oli todella ahdistavaa. Nyt viitisenkymmentä noppaa kasassa, eikä ole tarvinnut lukea yhtäkään aluetta kannesta kanteen. Valtiosääntö ja eurooppalainen hallinto-oikeus tulivat suoritetuksi kahdessa viikossa samoin kuin vanhan tutkintomallin työ-ja sosiaalioikeus (1000 sivua).

        Molemmissa tutkintomalleissa pärjäät kun hahmottaa suuret linjat ja osaa poimia relevantit nippelitiedot. Tyhmää käyttää mitään pääsykoetta argumenttina. Jos olisi oikeasti juristin taitoa mittaava pääsykoe, ennakkomateriaalit jaettaisiin viikko ennen koetta, jossa taas olisi kymmenien sivujen mittainen oheismateriaalia.

        Kukaan tässä keskustelussa ei ole väittänyt, että pääsykoe olisi juristin taitoja mittaava koe. Pääsykoe mittaa kykyä omaksua tietoa ja sen tulisi antaa kuva siitä mitä oikeustieteen opiskelu on. Onhan se ongelmallista, että pääsykoe läpäistään opettelemalla pääsykoekirjat ulkoa, mutta sitten itse opinnot ovat jotain ihan muuta. Pääsykoe- argumentti oli nimittäin se, että jos pääsykoe on pelkkää lukemista, myös opintojen tulisi olla pelkkää lukemista. Ehkä sinun pitäisi lukea ketju ajatuksen kanssa läpi ja ymmärtää mitä täällä on keskustelu. Luetun ymmärtäminen on juristille erittäin tärkeä taito.

        Sanoit että asoiden ulkoa pänttääminen oli ahdistavaa ja että työelämässä voi tulla kymmenen tuhatta asikirjaa nenän eteen. Jos ahdistuit niin pääsykokoeeseen luettuasi, miten kuvittelet pystyväsi hallitsemaan esim. kymmen tuhannen sivun oikeudenkäyntiaineiston? Ehkä kannattaisi harkita jotain muuta alaa... oikeassa juristin työssä tulet ahdistumaan melko pian....


      • vanhanaama
        oik.yo, LY kirjoitti:

        Kukaan tässä keskustelussa ei ole väittänyt, että pääsykoe olisi juristin taitoja mittaava koe. Pääsykoe mittaa kykyä omaksua tietoa ja sen tulisi antaa kuva siitä mitä oikeustieteen opiskelu on. Onhan se ongelmallista, että pääsykoe läpäistään opettelemalla pääsykoekirjat ulkoa, mutta sitten itse opinnot ovat jotain ihan muuta. Pääsykoe- argumentti oli nimittäin se, että jos pääsykoe on pelkkää lukemista, myös opintojen tulisi olla pelkkää lukemista. Ehkä sinun pitäisi lukea ketju ajatuksen kanssa läpi ja ymmärtää mitä täällä on keskustelu. Luetun ymmärtäminen on juristille erittäin tärkeä taito.

        Sanoit että asoiden ulkoa pänttääminen oli ahdistavaa ja että työelämässä voi tulla kymmenen tuhatta asikirjaa nenän eteen. Jos ahdistuit niin pääsykokoeeseen luettuasi, miten kuvittelet pystyväsi hallitsemaan esim. kymmen tuhannen sivun oikeudenkäyntiaineiston? Ehkä kannattaisi harkita jotain muuta alaa... oikeassa juristin työssä tulet ahdistumaan melko pian....

        Ai olet sitä mieltä että koska pääsykokeisiin vain luetaan (yhtä kirjaa ilman että tarvitsee lakikirjaa edes avata) niin opiskelun täytyy olla samanlaista? Kai ymmärrät että pääsykokeen on pakko olla kompromissi, kun ne lähes 700 koetta tarkastetaan pilkkua viilaten muutaman kesäviikon aikana. Ei sen tarkoitus ole luoda kuvaa tulevasta opiskelusta vaan olla vain nimensä mukaisesti valintakoe. Jos taas haluaa tietää millaista varsinainen opiskelu on, voi tutustua ennen sitä valintakoetta opinto-oppaaseen (toki poolien opinto-opas taidettiin julkaista aika myöhään joten viime kevät ei ole varsinainen malliesimerkki). Kyllähän lääkikseenkin päästään "vain" lukemalla, silti luulen etteivät ne käytännön opinnot siellä ole ollenkaan pahaksi tai jotenkin väärin vaikka stetoskoopilla ei vielä pääsykokeessa pääse leikkimään....


    • RollonPukki

      Jos joskus on ryhmätöitä niin se on ihan ok. Kunhan niitä ei vedä ihan överiksi niin kuin amk:n puolella, jossa lähes kaikki on ryhmätyötä. Mutta noiden oppimispäiväkirjojen hyöty oppimiselle on ihan olematon. Muutamassa sivussa ei kerkeä mitään syvällistä kyllä kirjoittaa, varsinkaan insolvenssioikeudesta, missä on niin laajoja aiheita. Tällä halutaan vain varmistaa, että opiskelijat ovat paikalla. Ja paikalla pitää olla, koska opiskelijat halutaan sitouttaa vaikka väkisin Rovaniemelle. Saahan kaupunki uusia asukkaita ja maksajia. Kaikki hyötyvät, paitsi siis ne jotka eivät ajatelleet Rollossa asua vuosia.

      Tuskin henkilökuntaa muuten kiinnostaa lukea niitä oppimispäiväkirjoja sanasta sanaan. Miettikää nyt! Jos siviiliprosessissa on 5 sivua per henkilö kirjoitettavaa päiväkirjan osalta, on kurssin vetäjän luettava 720 sivua samasta aiheesta... Eiköhän 150 esseetä jostain ylivelkaantumisen vaaroista ala ahdistaa kovempaakin kaveria.

      Täytyy sanoa, ettei se aikaisempikaan tutkinto nyt mikään maailman ykkönen ollut, hirveen sekavaa settiä ja kaikenlaisia lisäpisteluentoja ties mistä asiasta, joten kyllä se siinä mielessä täytyi "virtaviivaistaa". Ongelma on vain se, ettei vaihtoehtoisuutta ole tarjolla ja tutkintorakennetta ei ole ollenkaan mietitty loppuun asti. Olisin kaivannut enemmän sähköisiä tenttejä, valinnaisia luentoja yhdistettyinä seminaareihin, feikkioikeudenkäyntejä (Kuulemma Turussa ja Joensuussa järjestävät), 10 op kirjatenttejä lukuhirmuille jne. Jokainen olisi saanut kasata paletin itselleen niistä opinnoista, jotka parhaiten palvelevat omaa itseään.

      Hauska oli aloittaa opiskelu kun HOPS oli alussa ihan pimeänä kun vielä lukukauden käynnistyessä tutkintorakenteen suunnittelu oli kesken. Sitähän ei voitu loppuun saattaa ennen kesälomia?

      • fuxi

        Tässä tuli kolme hyvää pointtia.

        - tutkintorakenteen muutoksesta ei tiedotettu etukäteen kunnolla. meidän opiskelijatuutoritkin oli ihan pihalla.
        - valinnaisia suoritustapoja ei pooliopetuksessa ole juuri lainkaan.
        - tutkintoa ei edes ole suunniteltu loppuun asti.

        Mulle riittää, että saan kielet ja valinnaiset kasaan kahdessa sekä huhutun tuplapoolin ensi syksyllä. Näin kaksi vuotta Rollossa riittäisi.
        maisterivaiheesta on lupailtu etäopiskelupainotteisempaa. toivottavasti sitä ei sössitä.


      • Fuxi2015

        fuxi, voisitko avata ko. kommenttiasi:"Mulle riittää, että saan kielet ja valinnaiset kasaan kahdessa sekä huhutun tuplapoolin ensi syksyllä. Näin kaksi vuotta Rollossa riittäisi."

        Suoritatko muut opinnot toisessa tiedekunnassa vai mitä tarkoit?


      • oikislainen
        Fuxi2015 kirjoitti:

        fuxi, voisitko avata ko. kommenttiasi:"Mulle riittää, että saan kielet ja valinnaiset kasaan kahdessa sekä huhutun tuplapoolin ensi syksyllä. Näin kaksi vuotta Rollossa riittäisi."

        Suoritatko muut opinnot toisessa tiedekunnassa vai mitä tarkoit?

        tätä mietin minäkin


      • fuxi
        oikislainen kirjoitti:

        tätä mietin minäkin

        Tarkoitin, että sais notaarin läsnäolot taputeltua kasaan siinä ajassa, eikä tarvitsisi asua välttämättä Rovaniemellä. Tosiaan, maisterin läsnäoloista ei vielä voi olla varma.


    • Ainut keino

      Karhu pois dekaanin paikalta

      • Ei kestä

        Samaa mieltä. Karhu viralta!


    • ....................

      Olisi kiva tietää, että opitteko juristit oikeasti mitään niitä kirjoja paukuttamalla? Muistatteko asiat vaikkapa viiden vuoden kuluttua?

      Kyllähän sen opiskelun pitäisi painottaa suurien kokonaisuuksien eikä yksityiskohtien hallintaa. Tieto on tärkeää, mutta laki on keinotekoinen ihmisen luoma järjestelmä, joka elää jatkuvasti. Sen vuoksi ehkä järkevämpää on hallita suuria linjoja ja tietää, mistä mikäkin asia on helposti haettavissa.

      • Karhu5

        Asiaan vihkiytymättömälle juristien opiskelu näyttää juuri "kirjojen paukuttamiselta" tai yleisimmin "lakien pänttäämistä". Näin ei kuitenkaan ole. Relevantit säädökset on toki osattava, mutta yksityiskohtaisesti lakien sisältöä ei tarvitse osata. Tätä varten ovat oikeustapaus tai lakikirjatentit, joita on suhteellisen vähän. Lisäksi on seminaareja ja esseitä, joissa voi pohtia lakien sisältöä ja tarkoitusta.

        Kirjatenteissä kyse on nimenomaan suurien kokonaisuuksien hahmottamisesta. Näitä ei voi luennoilla oppia tai muuten meille luennoitaisiin aamusta iltaan, koska asian kertominen suullisesti 150 ihmiselle taukoineen kestäisi luokattoman pitkään. Esimerkiksi yhtiöoikeuden läpikäyminen edes pintapuolisesti kestäisi viikkoja.

        Tässä ketjussa kyse ei kuitenkaan ole siitä onko kirjatentti parempi kuin jokin muu tapa vaan tässä on kyse Lapin oikeustieteiden tiedekunnan tavasta hoitaa näinkin oleellista asiaa kuin tutkintorakennetta , joka edustaa vaihtoehdottomuuden huipentumaa. Kaikki kun eivät halua samoja asioita, elämme nyt 2010 -lukua.

        Ai niin tiedekunta järjestää kohtapuoliin infoa tästä. Toivottavasti saamme muutakin kuin dekaanin huutoa tällä kertaa. Ainakaan tämänpäivänen sekoilu "mitäs mun pitäs teille opettaa" ei tuonut lohtua Lapin valottomuuteen.


    • ooteeämmä

      Vanhassa systeemissä pystyi huitomaan esim. 123 opintopistettä kymmeneen kuukauteen, syventäviä opintoja. Lisäksi oma lukunsa olivat Hesasta lentokoneella ja Oulusta junalla käyvät. Illaksi kotiin, niin kuin proffatkin.

      Käsittääkseni 2014 aloittaneet kärsivät eniten ajanhukkaa, kun ei hypätä jatkokursseihin, jotka järjestetään ensimmäistä kertaa vasta ensi ja seuraavana lukuvuonna.

      Hienoa, että pääsette soveltamaan teoriaa, koska elämäkin on monimutkaista, eikä niitä oikeudellisia ongelmia aina voi niin vain erottaa toisistaan, vaikka on pakko priorisoida.

      Tiedekunta oli pakko herättää henkiin. Pari vuotta sitten näytti tosi aneemiselta varsinkin tutkimuspuolella. Nyt on tullut uutta porukkaa, ja jhomma toivottavasti alkaa rokkaamaan vähän paremmin.

    • Eiookivaa

      Onhan tää tutkinto vaan täysin pilattu. Enää ei sovellu jos on oma elämä tai oma tahto päättää asioistaan.
      Lukiossakin pystyi enemmän vaikuttamaan opintoihinsa. Siellä sentään pystyi valitsemaan esim. Ottaako maantietoa vai tilalta vaikka fysiikka ym. Kursseja pystyi tarvittaessa tenttiä, mikä poolin luento-opintojen kohdalla on mahdotonta.

      Valinnanvaraa opintoihin vanhan systeemin mukaisesti! Adressi pystyyn vastuuhenkilöiden erottamiseksi!

    • jonne8

      Opiskelen nyt Lapissa ja samalla käyn Helsingin avoimessa yliopistossa kursseja. Kyselin oikeushistoriasta (Helsinki) ja pooliopetuksesta (Rovaniemi) lisäaikaa tai vaihtoehtoista suoritustapaa kun en voinut kumpaakaan osallistua samaan aikaan.

      Helsingin vastaus:
      Kiitokset viestistäsi. Kurssin suoritus edellyttää luentojen ja tähän perustuvan esseen suoritusta sekä kirjatenttiä. Esseen voit vaihtoehtoisesti tehdä erikseen sovittavasta aiheesta, joten luennoille ei siten tarvitse osallistua. Hyvää viikonloppua.

      Rovaniemen vastaus:
      Suoritus edellyttää läsnäoloa. Poolin luentosarja järjestetään ensi vuonna uudestaan.

      • getyourfactsright

        Muuten hyvä, mutta missään avoimen yliopiston oikeustieteen-kurssissa ei ole ollut läsnäolopakkoa...


      • Oliko sitä faktaa?
        getyourfactsright kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta missään avoimen yliopiston oikeustieteen-kurssissa ei ole ollut läsnäolopakkoa...

        Kyllä on. Esimerkiksi Oulussa oli näin viime vuonna rikosoikeudessa, mutta tarvittaessa ne pystyi korvata mikäli ei paikalle päässyt.


      • vituurpo
        Oliko sitä faktaa? kirjoitti:

        Kyllä on. Esimerkiksi Oulussa oli näin viime vuonna rikosoikeudessa, mutta tarvittaessa ne pystyi korvata mikäli ei paikalle päässyt.

        Puhuimme nyt Helsingin avoimen yliopiston kursseista, koska jonne8 puhui käyvänsä Helsingin kursseja... Ja itse Hki:n avoimessa opiskelevana voin kertoa, että yhdelläkään kursseilla ei ole ollut läsnäolopakkoa ja jos joku läsnäololista on luennoilla kiertänyt se on kuulemma mennyt vain avoimelle yliopistolle tilastointiin, jotta he tietäisivät kuinka suosittuja luennot ovat.


      • Jonne8
        vituurpo kirjoitti:

        Puhuimme nyt Helsingin avoimen yliopiston kursseista, koska jonne8 puhui käyvänsä Helsingin kursseja... Ja itse Hki:n avoimessa opiskelevana voin kertoa, että yhdelläkään kursseilla ei ole ollut läsnäolopakkoa ja jos joku läsnäololista on luennoilla kiertänyt se on kuulemma mennyt vain avoimelle yliopistolle tilastointiin, jotta he tietäisivät kuinka suosittuja luennot ovat.

        Moi, kävin siis Helsingin yo:n kurssin muualla kuin Helsingin kaupungissa, jossa suoritustapana oli luentoihin perustuva essee! Kyse oli siis tämän korvaavuudesta. Mutta olet muuten oikeassa siitä, että yleensä avoimen yo:n kurssit ovat vapaaehtoisia. Kohtelu on samaa tutkinto-opiskelijoille. Lapissa pääsääntö on pakollisuus, josta ei voi poiketa ja tämä oli pointtini.


      • Hohhoijaakkaa

        Olen ollut useilla Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopiston järjestämillä Lapin yliopiston opintosuunnitelman mukaisilla oikeustieteiden kursseilla Oulussa. Jokaisella kurssilla on ollut läsnäolopakko.

        Toiseksi: tämä pooliuudistus on heikentänyt huomattavasti myös oikeustieteellisten kurssien järjestämistä avoimessa yliopistossa. Rovaniemellä ei ole enää ollenkaan ko. alan avoimia kursseja ja Oulussa on tullut peruutuksia jo opintosuunnitelmassa ilmoitetuille kursseille. Kenen etu tämä on? Kenties ko. tiedekunnan dekaanin, kun saa useamman uuden opiskelijan istumaan pooleissa jo suoritetuujen opintojen hyväksilukujen sijaan...


      • TulevaOTM
        vituurpo kirjoitti:

        Puhuimme nyt Helsingin avoimen yliopiston kursseista, koska jonne8 puhui käyvänsä Helsingin kursseja... Ja itse Hki:n avoimessa opiskelevana voin kertoa, että yhdelläkään kursseilla ei ole ollut läsnäolopakkoa ja jos joku läsnäololista on luennoilla kiertänyt se on kuulemma mennyt vain avoimelle yliopistolle tilastointiin, jotta he tietäisivät kuinka suosittuja luennot ovat.

        Käyn parhaillaan Helsingin avoimen Perhe- ja jäämistöoikeuden kurssia. Siellä ON pakollinen läsnäolo.


      • vitueläkeläiset

        Oletkohan yksi niistä idiooteista kyseisellä kurssilla, jotka hämmentävät luennoitsijaa maailman typerimmillä kysymyksillä ja sivuraiteille lähtevällä keskustelulla?


    • Markkinamies K

      Hyvät ystävät, ei tämä ole mitään mistä ei voisi selvitä. Ihmiskunta on selvinnyt paljon vaikeammistakin haasteista!
      Juuret ovat ehkä piilossa, mutta puun tärkein osa. Minä haluan nostaa asian pöydälle, mutta en antaa muille puheenvuoroa.
      Jos teillä on töitä, aloittakaa ensi vuonna. Jos teillä on asuntolaina, aloittakaa asuntolainan jälkeeen...
      Veljeni, joka on yritysmaailmassa konsulttina...

    • porojurristi
      • vitunnopeeniilo

        Oletko se limainen pitkätukka sfääristä jolla on aina pöytä varattuna skumppapullot valmiina?


    • Yolofuksi

      Itse vaihdan tiedekuntaa tämän uudistuksen takia. Ei tämmöistä uudistusta tehdä ilman ennakkovaroitusta.

      • Vapaus tulla ja menn

        Onnea matkaan.


      • kerho <3

        Mut onnex Rovaniemellä vaikuttaa viinikerho! Niin komeita ja hyväkäytöksisiä jätkiä ei löydä kuulemma yhtään mistään!


      • Björn

        Juu. Neidit ja alikehittyneet ne täällä vaan kitisee. Onnea matkaan muihin tiedekuntiin, joissa toteutetaan kuuleman mukaan muutaman vuoden sisällä sama uudistus. Helsingissä ainakin aloitettu jo ennen Lappia.


    • oikoik.123

      Tämä ketju näemmä saanut melko hyvän näkyvyyden. Luultavasti Lapin uudistus näkyy muissa tiedekunnissa kasvavina hakijamäärinä.

      • Turun_junaan_hyppäävä

        Siis, sen pitää näkyä! Toivottavasti dekaani ja poolityöryhmä ottavat onkeensa palautteen ja työstävät ko. opintoja huomattavasti opiskelijaystävällisimmiksi ja joustavimmiksi.


    • Hki...Tku

      Rollon oikikseen oli 2014 törkeen korkea pääsykoepisteraja ja hakijoita ihan sikana. Siihen soppaan kun lisää täysin epäonnistuneen pooliuudistuksen, voi vain ihmetellä, miksi kummassa hakea ko. opinahjoon.

      Kyllä Helsinki ja Turku voittavat vetovoimaisuudellaan Rollo-poolit mennen tullen!

    • ABI15

      Haen sittenkin lääkikseen ja jään Ouluun :)

      • hjkopl89

        Tee noin, et varmasti tule katumaan! :)


      • nimimerkki12321

        Lääkiksissä on aina ollut vastaava poolijärjestelmä, läsnäolot ovat pakollista ja niitä ei voi korvata luentopäiväkirjoilla tai yms.


    • Arska4life

      Arvoisat poolifuksit, porojurrisit, kirjekurssista haikailevat ja muut kaamoksen masentamat.

      Olette päätyneet keskustelemaan tästä uudesta tutkintorakenteesta suomi24-keskustelupalstalle. Sinänsä ymmärrettävää, onhan täällä puitu viime aikoina muitakin erinäisiä Lapin oikikseen liittyviä mieltä askarruttavia asioita. Muistuttaisin kuitenkin, että tyytymättömyytenne kohdistaminen läppäreidenne näppäimistölle ja kitiseminen interneetin keskustelupalstoilla on täysin totaalista ajanhukkaa (toki viihdearvoltaan kohtalaisen korkeaa), eikä tule kokemianne kurjuuksia ja vääryyksiä muuttamaan, saatika poistamaan. Suosittelen kaikkia mielensäpahoittajia ottamaan yhteyttä esimerkiksi tiedekunnan henkilöstöön, itse dekaani Karhuun (hän ei pure, you got my word), varadekaani Lohiniva-Kerkelään tai ainejärjestönne Artiklan hallituksen jäseniin, tiedekuntaneuvoston opiskelijajäseniin ja muihin henkilöihin, jotka voivat surusanomaanne julistaa paikoissa, joissa siitä jotakin hyötyäkin voisi olla. Suosittelen tätä lähestymistapaa erittäin lämpimästi jokaiselle keskusteluun osallistuneelle. Asioihin on mahdollista vaikuttaa, kun uskaltaa sitä todella yrittää. Kehoitan aloittamaan valitsemalla oikean foorumin valituksillenne.

      p.s. Suomi24 ei ole sellainen foorumi. Eikä myöskään vauva.fi.
      p.p.s. Artiklan toimistolta löytyy prujukirjasto, sieltä löytyy prujut pooleihinkin. Riittää ihan varmasti ihan kaikille, ketkä kopioida jaksaa.

      • ilves15

        minusta suomi24 on juuri sellainen foorumi, että karhu kyllä puree, you got my word.


      • Helsinkiin

        Minusta on hyvä, että asiasta keskustellaan jossain muuallakin kuin Lapin yliopiston pienissä piireissä. Miten hakijat muuten voisivat saada tietoa opiskelijoilta, kannattaako heidän hakea Lappiin vai ei? Ja ei, en tarkoita että omia elämänvalintojaan kannattaa pohjata suomi24-keskustelupalstaan, mutta tämä keskustelu voi saada hakijat huomaamaan ja pohtimaan, kannattaako Lappiin hakea ja ottamaan asioista selvää. Minusta tämä on paremman puutteessa hyvä kanava siihen, tuskin Lapin yliopisto laittaa hakijaoppaaseen tietoa "epäonnistuneesta pooliuudistuksesta".

        Itse ainakin havahduin etsimään enemmän tietoa tämän keskustelun myötä. Lopputulos: hakupaperit Helsinkiin. Onneksi en hakenut autuaan tietämättömänä Lappiin ja sisäänpääsyn sattuessa vanginnut itseäni ulos työmarkkinoilta Rolloon minulle epäsopivaan opetukseen. Kaiken huippu oli, kun maisterivaiheen uudistuksesta ei ole saatavissa minkään valtakunnan tietoa. Kysyttäessäkin Lapin yliopistolta suoraan sain vastaukseksi "Luultavasti uudistus ei rajoita työntekoa maisterivaiheessa muilla paikkakunnilla.." Anteeksi vain, mutta en laita tulevaa uraani sanan "luultavasti" varaan. Sika säkissä jne.


      • Karhu5

        Todellakin voi antaa mielipiteensä muuallekin kuin Karhun arkistokaappiin pölyyntymään. Kivahan niitä ongelmia on siellä yliopistolla pyöritellä niin ei jutut leviä esimerkiksi opetusministeriölle. Ei sillä, palautetta on annettu ja luvattiin joustaa alkusyksystä kun poolijärjestelmää sisäänajettiin niin ei kenellekään tule vaikeuksia suorittaa opintoja. Tarvittavat korjaukset tehtäisiin siten ajallaan. Ei tullu joustoja.

        P.S. Mitä siellä tämän päivän infossa puhuttiin?


      • fuxellor
        Karhu5 kirjoitti:

        Todellakin voi antaa mielipiteensä muuallekin kuin Karhun arkistokaappiin pölyyntymään. Kivahan niitä ongelmia on siellä yliopistolla pyöritellä niin ei jutut leviä esimerkiksi opetusministeriölle. Ei sillä, palautetta on annettu ja luvattiin joustaa alkusyksystä kun poolijärjestelmää sisäänajettiin niin ei kenellekään tule vaikeuksia suorittaa opintoja. Tarvittavat korjaukset tehtäisiin siten ajallaan. Ei tullu joustoja.

        P.S. Mitä siellä tämän päivän infossa puhuttiin?

        Se info on huomenna ja kannattaa mennä paikalle itse, eikä kysellä suomi24:sta. Tämmösiä, kun lukee niin ei voi enää ihmetellä miten jengillä on vaikeuksia selvitä opinnoista. Oikiksen vaikeudesta on valitettu ennenkin. En usko, että ikinä Lapissa tai muuallakaan tullaan joustamaan niin paljoa, että "ei kenellekään tule vaikeuksia suorittaa opintoja".
        Eniten oikiksessa harmittaa ihmisryhmä, joilla on aina vaikeaa ja se johtuu aina jostain muusta kuin omasta itsestä.


      • Karhu5

        Joo pitää tulla Helsingistä 2 tunnin takia ja skipata duuni, järkeäkin voisi käyttää ennen lähetys -napin painamista. Ei kaikki asu siellä Rovaniemellä. Eikä ne opinnot sisällöllisesti ole vaikeita vaan opiskelu sellaisenaan on tehty joustamattomaksi. Ystäväni Joensussa ja Turussa kertovat, että kyllä heiltä voi olla pois esim. sairastapauksen tai muun akuutin tilanteen takia. Rovaniemellä tämä ei ole mahdollista nykymuodossaan. Siitähän tästä on jauhettu koko ketju. Suosittelisin, että luet tällä kertaa ajatuksella kaikki postaukset ja sitten tulet jakamaan viisauksia.


      • Rollo2015

        Miksi ihmeessä olet hakenut opiskelemaan Rovaniemelle? Asut Helsingissä ja vingut sitä, että joskus pitää käydä yliopistossa paikanpäälläkin, ei tämä ole mikään kirjekurssi ja hyvä niin.


      • Karhu5
        Rollo2015 kirjoitti:

        Miksi ihmeessä olet hakenut opiskelemaan Rovaniemelle? Asut Helsingissä ja vingut sitä, että joskus pitää käydä yliopistossa paikanpäälläkin, ei tämä ole mikään kirjekurssi ja hyvä niin.

        Sanotaanko ylläolevassa viestissä, että asun Rovaniemellä? Työskentelen määräaikaisena Helsingissä, mutta asuinpaikkaani lähin tiedekunta on Rovaniemi.


    • Karhu5

      Lisätään nyt alkuperäiseen ketjuun sen verran, että missään vaiheessa kyse ei ole ollut siitä, että A: Rovaniemi on liian kaukana ja hankala kulkea B: Opinnot liian vaikeita C: Yliopiston pitäisi olla kirjekurssi.

      Niille, jotka eivät pysty hahmottamaan ongelmaa niin laitan tähän olennaisen pähkinänkuoressa A: Yliopisto ei ole KOULU, jossa lyödään pakolliset läsnäolo käteen. Opiskelijan pitäisi pystyä vaikuttamaan opintojensa suorituksiin ja aikatauluihin, koska suurin osa edustaa yli 22 vuotiaita ja joilla on töitä/perhe opintojensa ohessa. B: Ongelma on tutkintorakenteen joustamattomuus, johon on nyt jopa tiedekunnan tasolta pyritty tekemään parannuksia, mutta POOLIjärjestelmä sellaisenaan ei mahdollista tätä. Tätä siis kehitetään. C: Notaaritutkintorakennetta ei vieläkään ole vahvistettu. D: Maisterivaiheen rakennetta ei ole vahvistettu. Nämä kaksi viimeisintä vaikuttavat mm. opintojen suunnitteluun, korvaavuuksien hakemiseen jne..

      • Helsinkiin

        Tämä. Monet täällä ei ymmärrä, että tuskin kukaan haluaa päästä oikiksesta "helpolla" tai käydä sen kokonaan "kirjekurssina". Todella lapsellista ottaa kritiikistä omaa koulutuspaikkaa kohtaan palkokasvit nenään. :D Ilmeisesti pitäisi olla kuin Neuvostoliitossa, eikä saisi ottaa esille uuden systeemin epäkohtia. Itselleni työkokemuksen saanti opiskeluaikana on niin suuri prioriteetti, että ihmettelen suuresti, kun sitä on juuri Rovaniemellä rajoitettu. Pohjoisessa kun juuri on ongelmana koulun jälkeinen työllistyminen. Toivottavasti edes maisterivaiheessa tämä on otettu huomioon. Itse en kuitenkaan halua sitä riskiä ottaa. :) Ei kaikkea pidä niellä pureskelematta. Sama kun teollistumisen aikaan tehdastyöläisille oltaisi sanottu, että "te vain haluatte päästä helpolla vaatiessanne oikeuksia työläisille, kai ymmärrätte että töitä on tehtävä eikä mikään tule ilmaisella!!11" Nojoo, ehkä hieman ontuva vertaus mutta you get the point. :D


      • Rollo2015
        Helsinkiin kirjoitti:

        Tämä. Monet täällä ei ymmärrä, että tuskin kukaan haluaa päästä oikiksesta "helpolla" tai käydä sen kokonaan "kirjekurssina". Todella lapsellista ottaa kritiikistä omaa koulutuspaikkaa kohtaan palkokasvit nenään. :D Ilmeisesti pitäisi olla kuin Neuvostoliitossa, eikä saisi ottaa esille uuden systeemin epäkohtia. Itselleni työkokemuksen saanti opiskeluaikana on niin suuri prioriteetti, että ihmettelen suuresti, kun sitä on juuri Rovaniemellä rajoitettu. Pohjoisessa kun juuri on ongelmana koulun jälkeinen työllistyminen. Toivottavasti edes maisterivaiheessa tämä on otettu huomioon. Itse en kuitenkaan halua sitä riskiä ottaa. :) Ei kaikkea pidä niellä pureskelematta. Sama kun teollistumisen aikaan tehdastyöläisille oltaisi sanottu, että "te vain haluatte päästä helpolla vaatiessanne oikeuksia työläisille, kai ymmärrätte että töitä on tehtävä eikä mikään tule ilmaisella!!11" Nojoo, ehkä hieman ontuva vertaus mutta you get the point. :D

        Tähän on kuulkaa niinkin yksinkertainen ratkaisu, että älkää opiskelko Rovaniemellä jos täällä on kaikki niin vaikeaa, eikä teitä kuunnella ja ette saa tehdä niin kuin haluatte.

        Onko joku pakottanut teidät olemaan täällä?


      • Karhu5
        Rollo2015 kirjoitti:

        Tähän on kuulkaa niinkin yksinkertainen ratkaisu, että älkää opiskelko Rovaniemellä jos täällä on kaikki niin vaikeaa, eikä teitä kuunnella ja ette saa tehdä niin kuin haluatte.

        Onko joku pakottanut teidät olemaan täällä?

        No itseasiassa nyt kun mainitsin niin erillishakuun Helsinkiin voi hakea vasta notaarivaiheen jälkeen. No me nautitaan kanssasi näistä pooleista ja jumitellaan hitaampien, provoilijoiden ja porojen mukana. Ylistetään tiedekuntaa loistavasta opintosuunnittelusta ja opiskelijoiden huomioon ottamisesta. Vielä kun amk yhdistettäisiin tiedekuntaan niin saataisiin oikein kunnolla mennä hitaasti ja opinnot tehtäisiin koulumaisiksi. Muistahan kirjoittaa tästäkin keskustelusta oppimispäiväkirja niin jää jotain käteenkin.


      • Helsinkiin
        Rollo2015 kirjoitti:

        Tähän on kuulkaa niinkin yksinkertainen ratkaisu, että älkää opiskelko Rovaniemellä jos täällä on kaikki niin vaikeaa, eikä teitä kuunnella ja ette saa tehdä niin kuin haluatte.

        Onko joku pakottanut teidät olemaan täällä?

        Juu, taisi mennä ketjun ja samalla oma pointtini viuhuen yli hilseen. :D Loistavaa argumentointia poolijärjestelmän puolesta. "Ei tarvi tulla tänne sitte, nih!!" Ja en ole tulossakaan, harmittaa vaan kun pidin rolloa jo itsestäänselvänä vaihtoehtona ja kotipaikkakuntani on lähempänä sitä kuin Helsinkiä. Haluan kuitenkin jo opiskeluaikana saada cvseen täytettä ja pidän sitä erittäin tärkeänä, eikä tätä ole ilmeisesti otettu huomioon poolijärjestelmää suunniteltaessa. Mutta ilmeisesti kaikki kritisoijat ovat "mukavuudenhaluisia laiskimuksia", vaikka voisin väittää, ettei työnteko ja opiskelu samanaikaisesti mitään ruusuilla tanssimista ole. Alalla kun työkokemus on kuitenkin korostetun tärkeää. En ymmärrä, miksi jotkut ottavat tämän arvostelun jonain loukkauksena Rovaniemeä ja sen tiedekuntaa kohtaan. :D Jos en pääse Helsinkiin sisään ja poolisysteemistä (etenkin maisterivaiheen) tulee lisää tietoa ensi vuoden aikana, voi hyvinkin olla, että haen vielä Rovaniemelle. Tuskin kukaan voi kuitenkaan väittää, että poolisysteemin järkkäys on ollut jokin malliesimerkki avoimesta tiedottamisesta.


      • yksplusyksonkolme

        Hyvä kirjoitus ja perustelut :)


    • Minimani007

      Siis uudesta poolijärjestelmästä ei ollut mitään tietoa esim. kevään 2014 haun yhteydessä. Karseeta harhauttamista yliopiston ja tiedekunnan puolelta! Tiedekunnan nettisivuille tuli tietoa vasta syksyllä 2014. Sisään 2014 päässeitä informoitiin vasta lukukauden alettua uusien opiskelijoiden tiedotustilaisuudessa.

    • Typeryyttä

      Lapin yliopistolla on ollut maine myös etäopiskelijoiden kannalta hyvänä yliopistona, tosin oikeustieteissä etäopiskelu on ennenkin ollut vaivalloista. Nykyajan mahdollisuuksia etätyöskentelyyn ei ole hyödynnetty kuin satunnaisesti, ilman mitään kunnollisia suunnitelmia ja toimintaperiaatteita. Maine on nyt mennyttä tämän pooliopetus-"innovaation" myötä. Kyse on aluepolitiikasta, etelästä tulevat opiskelijat pitää saada paitsi opiskelemaan, myös asumaan ja kuluttamaan Rovaniemelle.

    • pooliukko
    • Allekirjoitus

      Onko Artikla reagoinut opiskelijoiden hätään? Aikooko Artikla tehdä asialle jotain? Milloin ja miten?

      Esim. Artiklan nimissä tehty vetoomus dekaanille ja rehtorille poolijärjestelmästä luopumiseta ja vaihtoehtoisten suoritustapojen lisäämisestä, jonka halukkaat opiskelijat allekirjoittavat ja toivottavasti mahdollisimman moni, voisi olla hyödyllisempi kuin yksittäisten opiskelijoiden palautteet ja marinat.

      • PooliBoy

        Niin, onko se Artikla tehnyt mitään vai nuoleskeleeko vaan Karhua??


      • Öhömhömmm

        Joo, ei. Siis, mitään ei Artikla näemmä tee asian eteen. Tärkeintä on juhliminen ja seurata kenellä on uusi Louis Vuittonin laukku. Turhaa sakkia!


      • Oikkari14

        Täytyy sanoa Artiklan kunniaksi, että kyllä siellä jotain oikeinkin tehdään. Puolet pienemmälläkin hallituksella tosin pärjättäisiin ja juhlintaan tuntuu aika paljon energiaa menevän, mutta se "ongelma" on nyt monella muullakin ainejärjestöllä. Suuremmat ongelmat ovat opetushenkilökunnassa, joista monikaan ei oikeasti ole kiinnostunut hoitamaan opiskelijoiden asioita. Selkeisiin kysymyslauseisiin jää usein vastaamatta ja vastausta joutuu usein tivaamaan jopa kansliahenkilökunnalta.

        Proffien joukossa harataan aina muutosta vastaan eikä tenttiarvostelut, korvaavuushakemukset tai perusmuotoinen yhteydenpito tunnu luonnistuvan ajallaan. Hyvänä esimerkkinä tenttien mallivastaukset ja arvosteluperusteet, joihin ei ole siirrytty professoreiden vastustuksen takia vaikka kyseessä olisi tehokas opetusmetodi. Tähän on siirrytty monissa yliopistoissa ja ainakin osa henkilökunnasta myös Lapissa tätä kannattaa, mutta ei toteudu koska liikaa vaivaa joillekin.

        Lisäksi henkilökohtaisia tapaamisia on vaikea järjestää etenkin professoreiden matkalaukkukulttuurin takia. Ei kai siellä pakko ole töissä olla, jos ei hommat maistu. Luulisi, että noillekin paikoille aina tulijoita olisi vaikka Lappi ei nyt mikään maailman napa ole. Akateemisia kun on 50 000 työttömänä niin luulisi nyt siitä joukosta muutaman juristinkin Lappiin löytyvän noille pesteille niin saataisiin jotain rotia tähän hommaan. Rehtorille vaan viestiä suoraan tai avointa kirjettä medialle niin luulisi nyt jonkun edes heräävän ja voitaisiin aidosti kehittää Lapin oikeutieteiden tiedekuntaa missä on myös paljon hyviä asioita ja henkilökuntaa.


      • mailiatäältä

        Eräs Petri-niminen imma-ihminen ei sitten millään saa vastattua edes opintoihin liittyviin sähköposteihin. Monta kertaa olen yrittänyt, mutta tuloksetta.


    • portinvartija

      Kuulkaapa poolifuksit ! Historia on todistanut että yksin lukemalla ei tavoitetta saavuteta.
      Yhdyn tässä erääseen kasvatuskristillisen liikkeen perusoppiin että usko siirtyy kuulemalla-
      eli oppi samoin kuuntelemalla luentoja. Eli seuroissa ja luennolla on käytävä yksin taapertajalla
      jää matka puoliväliin Ounasrinnettä.

    • EhdotontaRovaniemeä

      Copy pastean tämän kirjoitukseni toisesta topicista vielä tännekin.

      Dekaani todella ottaa nokkiinsa poolin arvostelusta. Olen itse sen saanut tuta, ja enää en nimen kanssa sitä uskalla varmuuden vuoksi arvostella.

      Olen yksi ensimmäisen ketjun aivan ensimmäisiä arvostelijoita ja mielestäni pooli on siis täysin susi jo syntyessään. Meininki on niinkuin armeijassa - seuraa ohjeita, älä käytä omia aivoja. Omien lahjakkuuksien mukaan ei voi edetä.

      Sanottavana on tähän loppuun se, että tässä viidennessä poolissa olen havainnut etäistä jouston lisääntymistä. Oikeusinformatiikan pakollisesta 10h luentosarjasta voi nyt olla 2h pois ilman korvaavuuksia. Eipä ole paljon ja nuo luennot menee ainakin itsellä ihan hukkaan, mutta onpahan nyt edes jotain joustoa. Nyt saa olla yhden päivän kuumeessa ilman, että pitää korvata. Mutta! Jos on enemmän pois, niin luennot voi korvata kirjallisella työllä. Eihän tällaisesta voinut alkuvuonna edes uneksia?! Sitä en tiedä, että onko kirjallisen työn laajuus käytännössä sellainen, e.10sivua, ettei käytännössä ole mahdollisuutta olla poissa luennoilta.

      Meneillään olevan poolin toisessa 14h luentosarjassa taas olen ollut kaksi päivää poissa ja kuulemma ei tarvitse korvata. Uskon vasta kun opintopisteet ovat tilillä, mutta olen varovaisen toiveikas :)

      Tämän poolin pienryhmäopetus taas on aivan perseestä. Ei ihan oikeasti jaksa joka vitun poolissa tehdä ryhmätöitä, jotka tässäkin tapauksessa luovat 7 rovaniemen päivää itselleni lisää. Niistä oppii jos mahdollista vielä vähemmän kuin itselle motivoimattomista luennoista ja samalla menee ihan uskomattoman paljon lukuaikaa projektien tekemiseen.

      Summa summarum hääviltä ei näytä vieläkään, mutta edes jotain valoa on tunnelin päässä. Professorien suhtautuminen oppilaisiin vihollisina on hieman vähentynyt ja jossain asiassa saatetaan epähuomiossa mielenhäiriössä jopa aavistuksen joustaa. Yliopistolla järjestettiin mielipidekysely, mutta se ei aiheuttanut mitään reaktioita. Vasta kun netin keskustelut levisivät kampukselle, niin alkoi tapahtua. Dekaanin maine alkoi olla vaakalaudalla ;)

      Odotan innolla ensivuoden poolien sisällön julkistamista - saataisiinko ryhmätöitä pois, pakollisia luentoja pois, lisää joustoa. Lupaan olla tiedottamassa tilanteen kehittymisestä, niin hyvässä kuin pahassakin. Toivoa on että systeemi menee ensi vuonna parempaan, joten uusien hakijoiden ei vielä kannata heittää pyyhettä kehään. Ensi vuonna ollaan viisaampia.

    • ööööjahups

      Mä soitin opintotoimistoon tossa alkutalvesta ja tahallaan kyselin tästä poolijärjestelmästä ja viittasin siihen, että keskustelupalstalla käy aika vilkas keskustelu. Kerroin siis, että mietin minne olen hakemassa ja tästä syystä ajattelin tarkistaa myös tämän Lapin mallin. Ehkä sekin tieto meni sit oikeaan paikkaan :)

    • EhdotontaRovaniemeä

      Tänään luennon lopuksi varadekaani ilmoitti, että ensi vuonna joustavuutta on enemmän ja esimerkiksi joitain pooleja voi kokonaisuudessaan tenttiä. Nyt alkaa näyttää jo valosammalta loppu opintojen suhteen! :)
      Se mikä tässä on parasta, niin vihdoin henkilökunta myöntää, että poolissa oli korjattavaa ja sen mukaisesti on ilmeisesti alettu toimimaan.

      En muista, että milloin maisterin rakenne julkaistiin, mutta suteellisen lähiaikoina kuitenkin.

      • oikyo2013

        No jaa, ongelmia on kuitenkin olemassa niin kauan kuin joustamattomassa poolimallissa pitäydytään. Ja muistakaa, että pooleihin voidaan aina ottaa pakollinen opetus takaisin pelkällä tiedekuntaneuvoston päätöksellä!

        Ainoa vaihtoehto on siirtyä kaikkien opiskelijoiden osalta vanhaan järjestelmään!


    • EhdotontaRovaniemeä

      Se on kyllä ihan totta, että pooliopetus järjestetään vain kerran vuodessa, kun taas vanhassa systeemissä opetusta eri kursseista tarjottiin moneen eri otteeseen. Jos missaa poolin niin sitten se saa odottaa ensi vuoteen. Tulevat tenttimis mahdollisuudet tosin auttavat tähän ongelmaan. Kunhan ei käy niin, että esim. Vain yhden ainoan poolin voi tenttiä, ja pystyvät sen ansiosta sanomaan tenttimismahdolliauuden olevan olemassa :D
      Kyllähän tästä poolista kannattaisi luopua, mutta parempaan päin nykyisestä tilanteesta on menossa kuitenkin

      • Sisäpiirintietoo

        Lapin yliopistoon on tulossa "sitouttamisen strategia" jossa korostetaan opiskelijoiden kotiyliopistoonsa sitoutumista. Poolimallin tyyppisiä ratkaisuja ajetaan sisään kaikille koulutusaloille, eikä siitä tosiaankaan olla luopumassa. Joitain helpotuksia oikeustieteisiin tulee, mutta esimerkiksi muulta paikkakunnalta käsin opiskelu tulee säilymään jotakuinkin mahdottomana. Ei hyvä.


      • Ei-kirjekursseille

        Ei kun just hyvä. Ei tässä enää pärjätä noilla iänikuisilla kirjeopistosysteemeillä - ei niistä mitään opi, paitsi pänttäämään ulkoa jotain kamaa joka on bäst före alta aikayksikön. Pooli-hommeli on just mitä on kaivattu: kirjekurssit on erikseen. Yritystä peliin, perhana.


      • kglydyhsxjtrsiyt

        Sinä et ole selvästikään sisäistänyt, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita ja että jokainen opiskelija ei todellakaan ole juuri lukiosta päässyt sinkku, jolle on mahdollista vaihtaa maata ja valuutta vaikka joka kuukausi, jos niikseen tulee. Toinen asia, mikä näkyy olevan sinulle abstraktiaa, on elinikäinen oppiminen. Oppiminen ja opiskeleminen on hyvästä kaikkina ikäkausina ja sitä rajoittavat rakenteet eivät ole yksilön tai yhteiskunnan edun mukaisia


      • Jeesjeesman

        Jees. Opiskelu jatkuu koko elämän. Tutkinnln suorittaminen on erikseen. Ja tutkinnon plakkariin saamiseen tämä poolisysteemi on ihan rautaa. Se mitä myöhemmin oppii ja opiskelee on hyödyllista ja varmaan kivaakin, mutta tällanen tiukkaan pakattu ammatillinen mut silti akateemine tutkinto hyötyy tiukasta paketoinnista. Ja tuntemukseni on että hyötyypä siitä myös tavallinen oikkarikin. Mutta ei varmaan palvele kaikkia yhtä hyvin. Mutta eihä mikään koskaan kaikille passaa.


      • iuyoiykj

        Tutkinnon tiukka paketoiminen ja sitä seuraava putki on jees, kunhan se sisältää myös vaihtoehtoja, jolloin mahdollisimman moni eri elämäntilanteissa pääsee sen tiukan paketin ja putken läpi. Eikä yliopisto-opiskelun itseisarvo voi olla aikaa vievät ryhmätyöt, mitkä vievät paljon aikaa kaikkein oleellisimmalta eli tentin läpäisemisen edellyttävältä tenttikirjojen lukemiselta. Tai niin tiukka opintojen paketointi, että yllättävän sairastumisen kohdatessa, voit suoritaa ko. opintojakson seuraavan kerran vasta ensi vuoden päästä. Se ei ole tätä päivää eikä millään tavoin edistä mainittua elinikäistä oppimista.


    • poolisucks

      Siis just tuo poolihan aiheuttaa sen ettei mitään jää päähän. Ihan oikeasti oppiiko joku paremmin jollain helvetin ryhmötyöllä kuin lukemalla asian? Nuo ryhmätyöt on ihan pakkopullaa mitkä vain yrittää saada pois mahdollisimman nopeasti, jotta lukeminen ei kärsisi.

    • oiggari

      On vaan p**seestä koko v**un pooliuudistus. Kukaan ei kertonut tästä yliopistoon haettaessa. S**tanan moista harhautusta ja huiputusta koko p**keleen tiedekunnalta. Kyllä v*tuttaa tää ala-astemeininki ja p**keleen ryhmätyöt!!!

      • Rivitahvo

        Laadukasta argumentointia oikeustieteen ylioppilaalta. Olet epäilemättä "huippuopiskelija".


    • Lappari2014

      Hei, onko kenelläkään tietoa päivämääristä milloin syksyn pooliopetusta järjestetään/uusi tutkinorakenne julkaistaan? Työnanantajalle pitäisi kohta ilmoitella siitä, olenko käytettävissä työhön alkusyksystä, eikä tiedekunta ei ole vastannut viesteihin.

    • Hannaxxxxxx

      Myydään Artiklan etäkurssimateriaalit Lappiin tälle keväälle (sis. muutaman lähipäiväopetuksen yms.) Myydään myös Lapin pääsykoekirjat tälle keväälle!!

      yht. otot. [email protected]

      • Poolihaisee

        Ei niitä kukaan osta! Usko jo. Pääsykokeeseenkin on enää 6 viikkoa. Eikä sinne Lappiin kukaan halua opiskelemaan poolipallo nilkassa.


    • Stojanow

      Moikka vaan kaikille!

      Mielenkiinnolla luen tätä keskustelua nyt syksyllä Lapin oikeustieteellisessä aloittavana, koska se auttaa minua etenemään urallani (usko tai älä mutta niin on). En ole suomalaisessa yliopistossa opiskellut aiemmin päivääkään, joten minulla ei ole käsitystä menneen ja nykyisyydeen erosta. Lukiessani tekstejä herää kuitenkin sellainen kysymys, että miksi yliopistoon mennään. Mennäänkö sinne opiskelemaan elämää varten vai tenttiä varten?

      Itselläni on vaatimattomat kolme korkeakoulututkintoa tähän mennessä ja on pakko todeta, että kyllä se minun korvaani melkoiselta pelleilyltä kuulostaa, jos itketään sitä, että luennolle pitää osallistua. Näin on ollut kaikissa yliopistoissa niin lähi-idässä kuin euroopassa joissa olen opiskellut ja osa niistä listautuu näihin täälläkin peräänkuulutettuihin kansainvälisten huippuyliopistojen listalle ihan kohtuullisiin sijoituksiin... niin ja niissä on kaikissa ilmeisestikin juuri tämä systeemi mistä tällä on itketty.

      Ei työelämässäkään parane itkeä jos pomo kysyy että tulisitkos tänään työpäiväksi tänne toimistoon istumaan ja tekisit vaihteeksi töitä täällä. Näin se muuallakin menee, joten henkilökohtaisesti olen hyvinkin luottavaisin mielin sen suhteen, että pääsen nauttimaan hyvin organisoidusta ja antoisasta kahden vuoden periodista Lapin luonnonkauniissa maisemissa.

    • Stojanow

      Moikka vaan kaikille!

      Mielenkiinnolla luen tätä keskustelua nyt syksyllä Lapin oikeustieteellisessä aloittavana, koska se auttaa minua etenemään urallani (usko tai älä mutta niin on). En ole suomalaisessa yliopistossa opiskellut aiemmin päivääkään, joten minulla ei ole käsitystä menneen ja nykyisyydeen erosta. Lukiessani tekstejä herää kuitenkin sellainen kysymys, että miksi yliopistoon mennään. Mennäänkö sinne opiskelemaan elämää varten vai tenttiä varten?

      Itselläni on vaatimattomat kolme korkeakoulututkintoa tähän mennessä ja on pakko todeta, että kyllä se minun korvaani melkoiselta pelleilyltä kuulostaa, jos itketään sitä, että luennolle pitää osallistua. Näin on ollut kaikissa yliopistoissa niin lähi-idässä kuin euroopassa joissa olen opiskellut ja osa niistä listautuu näihin täälläkin peräänkuulutettuihin kansainvälisten huippuyliopistojen listalle ihan kohtuullisiin sijoituksiin... niin ja niissä on kaikissa ilmeisestikin juuri tämä systeemi mistä tällä on itketty.

      Ei työelämässäkään parane itkeä jos pomo kysyy että tulisitkos tänään työpäiväksi tänne toimistoon istumaan ja tekisit vaihteeksi töitä täällä. Näin se muuallakin menee, joten henkilökohtaisesti olen hyvinkin luottavaisin mielin sen suhteen, että pääsen nauttimaan hyvin organisoidusta ja antoisasta kahden vuoden periodista Lapin luonnonkauniissa maisemissa.

    • Kerrik

      UP!

      Osaako joku kertoa, mikä tämän porua herättäneen läsnäolopakon eli kontaktiopetuksen tilanne on tällä hetkellä, kun sitä on kaksi vuotta keretty toteuttamaan.

      Eli, onko linja sama kuin aiemminkin olit flunssassa tai kuolinvuoteella, niin kun luento jää väliin niin seuraavana vuonna uudestaan?

      Ja kyllä, olen soittanut opintotoimistoon ja sieltä vastataan, että opinnoissa on joustavuutta.

      • 16fux

        Luennot sijoittuvat usein kunkin pooliin alkupäähän/keskivaiheille. Se on kontaktiopetusta, jossa usein kierrätetään läsnäololistaa ja usein n. 4/5 kerroista pitää olla paikalla. Jos kuitenkin sairastut tai et muun syyn takia saa riittäävää osallistumista, kannattaa olla yhteydessä aineesta vastaavaan professoriin ja useimmiten tällaiset asiat järjestyvät. Näkemykseni mukaan selviää kuitenkin merkittävästi vähemmällä työllä, mikäli on mahdollisuus osallistua luennoille.


    • Rolloo

      Joo kaikesta pystyy sopimaan ja yleensä lisätehtäviä tekemällä selviää, jos luento jää pakottavasta syystä väliin :)

    • Ensivuonnahaussa

      UP!

      Ajattelin ensi vuonna päästä Rovaniemelle. Eniten mietityttä pakollisen läsnäolon määrä näin kahden lapsen äitinä. Asun Kajaanissa omakotitalossa ja olisi aika iso muutos siirtää koko perhe Rovaniemelle. Osaatteko yhtään arvioida miten monta pakollista läsnäolopäivää esim. ensimmäisenä tai toisena vuonna on? Haluaisin arvioida, että pystyisinkö tekemään opinnot matkustamalla satunnaisesti Rovaniemelle ja hankkimalla esim. soluasunnon Rollosta. Tai sitten joudun unohtamaan pitkäaikaisen unelmani :(

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe