TV 1 tänään

nainen

TV 1 tänään muistaakseni klo 22.25, ohjelma naistenvälisistä jutuista.

77

7703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies

Vai niin, pitääpä katsoa.

• kkkk
      • Skeptinen eukko

Fanitan The L-Wordia.
        Mutta en löydä sen paremmin maikkarin kuin Subarin saitilta tietoa koko sarjasta.
        Mistä nämä huhut ovat lähteneet liikkeelle?
        Linkkejä??
        En usko ennenkuin näen!

• podie
        Skeptinen eukko kirjoitti:

Fanitan The L-Wordia.
        Mutta en löydä sen paremmin maikkarin kuin Subarin saitilta tietoa koko sarjasta.
        Mistä nämä huhut ovat lähteneet liikkeelle?
        Linkkejä??
        En usko ennenkuin näen!

Uusimman Trendin mukaan sarja alkaisi 24.1, jos on sama sarja kyseessä kun suomalainen käännös on L-koodi. Kanavasta ei tietoa.

• likka80

kyllähän toi tyyppi ihan asiaa puhuu. Varsinkin monella on varmasti ollut vaikeuksia omien vanhempien kanssa asiasta puhumisessa. Tai no ite oon jättänyt ton pikku jutun kertomatta, toistaseks...

• 1234

Erittäin hyvä ohjelma. Kerrankin. Lisää tällaisia!

• 4321

Olipas kamala noita-akka!

• likka80
        4321 kirjoitti:

Jep, eihän meikäläisenkään tyylinen...=)

• Catsy_666
        4321 kirjoitti:

Väänteli naamaansa siihen tahtiin että ajattelin että onkohan se napannut piriä vai oliko jostain muusta syystä hyperaktiivinen.

Synkkä totuus alkoi valjeta kun se ruotsalainen anoppi sanoi että vaatekaapissa muijalla oli tavarat vatupassilla määrättynä. Mahtaa olla ahdistavaa elää moisen pakkoneurootikon kanssa!

Lyhyesti sanottuna: huono esitys pilasi tärkeän asian. Joitakin ihmisiä ei kertakaikkiaan ole tarkoitettu kameran eteen.

• jinxx

.. mikään noita-akka! jestas. nainen oli ihana ja puhui fiksusti. hänellä oli tosi kiva naurukin :). ihanaa, että on edes jotain puhetta lesboudesta täällä suomessakin.

• alina

Ohjelman haastateltu oli kaunis ja ylpeä naisellisuudestaan. Mukava, että tv:ssä näytetään myös naisellisempia lesboja. Ja se ex-anoppi oli todella kannustava! =)

• lisää

Ja käsittääkseni ohjelman käsittelemät henkilö/t olivat kaiken lisäksi äidinkieleltään ruotsinkielisiä, joten noin henkilökohtaisesta puhuminen suomeksi, kaiken kansan nähden on ihan kunnioitettava juttu!

• Catsy_666

Pakkoneuroottinen naamanvääntelijä, joka syytti homoja siitä että ne harrastavat paljon seksiä ja irtosuhteita ja muutenkin kuului niihin "konservatiiveihin" jotka ei muille kuin itselleen seksiä haluaisikaan.

• Lespis

Tuli tunne kun katteli ohjelmaa että kumpa vanhemmatkin katsoisi tämän.. Olisin voinut allekirjoittaa samoja asioita joita tämä lesbonainen toi esille. Esim. miten yksi kommentti siskollani oli kun kuuli lesboudestani: "Siis sä olet ollu naisen kanssa sängyssä!?!" Eli se miten "meistä" tehdään niin seksistisiä. Ja näkivätpä muutin nyt että "meitä" naisellisiakin lesboja on.. Kaikki ei ole ns.miehisiä.
      Se mistä olen hieman erimieltä liittyy tuohon parisuhteen feminiini-maskuliini konseptiin. Itse seurustelen myös naisellisen lesbon kanssa enkä voisi sanoa kumpi meistä on se feminiinisempi.. Mutta kaikenkaikkiaan ihan puhuttava ohjelma.

• mikä ihmeen

lesbonainen? Haastateltava oli käsittääkseni bi, jos bi nyt sitten määritellään ihmiseksi joka ajattelee ihmisiä ihmisinä, ei sukupuolina. Hänhän sanoi tuntevansa eroottista latausta miestenkin kanssa mutta ei vie asioita pidemmälle koska seurustelee. Ja ettei sulje pois mahdollisuutta aloittaa suhdetta miehen kanssa jos nykyinen suhde päättyisi.

Kaikessa naiviuudessaan ohjelma oli toisaalta ihan piristävä poikkeus kaikkien kuivien yliopisto-naistutkija-lesbojen haastatteluihin verrattuna. Joita niitäkin toki tarvitaan. Tässä annettiin kuvaa ihan tavallisesta arjesta. Se piristi. Ei kaiken tarvitse olla asiapitoista. Ja hän puhui omalla suullaan omasta puolesta, ei kaikkien naisten.

• lespis

..bi-seksuaaleja ei ole olemassakaan! Tämä nainenhan sanoi löytäneensä palat yhteen nyt vasta. Ite olen käyny saman asian läpi ja olen sitä mieltä että bi:t eivät ole sinut itsensä kanssa.. Ihminen haluaa elää parisuhteessa! Biit keikkuu siinä myllerryksen välimaastossa. Hakevat homoseksistä helpotusta tökkivään parisuhteeseen. Kyllä minäkin pidän miehiä hyvännäköisinä tai heteroseksiä kiihottavana mutta en IKINÄ haluaisi miehestä muuta kuin kaveria.
        Juu, ja ennenkuin ..etenkin kaikki bi-seksuaaleiksi itseään kutsuvat hermostuvat mielipiteestäni oikein urakalla, muistutan että tämä ON VAIN minun hypoteesi. =) Jouluja!

• Rebecca
        lespis kirjoitti:

..bi-seksuaaleja ei ole olemassakaan! Tämä nainenhan sanoi löytäneensä palat yhteen nyt vasta. Ite olen käyny saman asian läpi ja olen sitä mieltä että bi:t eivät ole sinut itsensä kanssa.. Ihminen haluaa elää parisuhteessa! Biit keikkuu siinä myllerryksen välimaastossa. Hakevat homoseksistä helpotusta tökkivään parisuhteeseen. Kyllä minäkin pidän miehiä hyvännäköisinä tai heteroseksiä kiihottavana mutta en IKINÄ haluaisi miehestä muuta kuin kaveria.
        Juu, ja ennenkuin ..etenkin kaikki bi-seksuaaleiksi itseään kutsuvat hermostuvat mielipiteestäni oikein urakalla, muistutan että tämä ON VAIN minun hypoteesi. =) Jouluja!

Mun mielestä kaikkea mitä on olemassa, on olemassa. Ei ihmiset synny "valmiina", eikä valmistu koskaan. Koko elämä on jatkuvaa muutosprosessia ja muutoksen kehitykseen ja vauhtiin vaikuttavat koko elämämme kirjo, kaikki käsittelemämme asiat ja tapahtumat ja tapaamamme ihmiset. Enkä nyt tarkoita ainoastaa seksuaalista suuntautumista.
        Ja tämä on vain minun näkemys:)

• lespis
        Rebecca kirjoitti:

Mun mielestä kaikkea mitä on olemassa, on olemassa. Ei ihmiset synny "valmiina", eikä valmistu koskaan. Koko elämä on jatkuvaa muutosprosessia ja muutoksen kehitykseen ja vauhtiin vaikuttavat koko elämämme kirjo, kaikki käsittelemämme asiat ja tapahtumat ja tapaamamme ihmiset. Enkä nyt tarkoita ainoastaa seksuaalista suuntautumista.
        Ja tämä on vain minun näkemys:)

Olipa vain kiva saada noin asiallinen vastaus sinulta! Ei tämä nyt liity enää mitenkään koko ohjelmaan mutta samapa tuo.. Punaviini kaiketi pehmentänyt munkin ajatusmaailmani.. jeps mutta siis oikeasti kiitos rakentavasta tarkennuksesta. Tän taitaa täytyä laittaa nukkuun.. =) Öitä!

• avoin

Catsylle ja muille "avarakatseisille" kysymys!
      Itsekkö olisitte puhuneet täydellisesti kameran edessä ehkä kipeistä ja vaikeistakin asioista?
      Sopisi mennä yrittämään, miten se oma naama menee.
      Kertoo ihmisestä hyvin paljon nuo kommentit joissa ollaan kiinnitetty huomio ihmisen ulkonäköön, eleisiin jne.
      Vain sellaisen sopisi heittää ensimmäinen kivi jonka kasvot ja ulkoinen olemus on täydellinen.
      Minusta on hyvä että ylipäätään asioista keskustellaan televisiossa ja niissä esiintyy erilaisia ihmisiä, ja laidasta laitaan, koska sitähänme ollaan me lesbotkin, erilaisia.

• Catsy_666

"Itsekkö olisitte puhuneet täydellisesti kameran edessä ehkä kipeistä ja vaikeistakin asioista?"

En, siksi en ole televisiossa esiintynytkään (muuten kuin ohimennen). Pitää nyt olla jotain itsekritiikkiä ennen kuin esiintyy kameran edessä.

"Kertoo ihmisestä hyvin paljon nuo kommentit joissa ollaan kiinnitetty huomio ihmisen ulkonäköön, eleisiin jne. "

Ne häiritsivät itse asian vastaanottamista. Tuollaisessa dokumentissa siitä oli tehty varsin oleellinen osa vaikka kamera olisi voinut kiertää muuallakin.

"Vain sellaisen sopisi heittää ensimmäinen kivi jonka kasvot ja ulkoinen olemus on täydellinen."

No, ma-am! Ei ole täällä. Mutta siitä riippumatta on ihmisiä jotka osaavat esiintyä julkisesti ja niitä jotka eivät osaa.

• Rebecca
        Catsy_666 kirjoitti:

"Itsekkö olisitte puhuneet täydellisesti kameran edessä ehkä kipeistä ja vaikeistakin asioista?"

En, siksi en ole televisiossa esiintynytkään (muuten kuin ohimennen). Pitää nyt olla jotain itsekritiikkiä ennen kuin esiintyy kameran edessä.

"Kertoo ihmisestä hyvin paljon nuo kommentit joissa ollaan kiinnitetty huomio ihmisen ulkonäköön, eleisiin jne. "

Ne häiritsivät itse asian vastaanottamista. Tuollaisessa dokumentissa siitä oli tehty varsin oleellinen osa vaikka kamera olisi voinut kiertää muuallakin.

"Vain sellaisen sopisi heittää ensimmäinen kivi jonka kasvot ja ulkoinen olemus on täydellinen."

No, ma-am! Ei ole täällä. Mutta siitä riippumatta on ihmisiä jotka osaavat esiintyä julkisesti ja niitä jotka eivät osaa.

Mielestäni nainen edusti ohjelmassa ainoastaan itseään ja olipa vielä varsin viehättäväkin.
        Jos omana itsenään astuu kameran eteen puhumaan vieläpä aika henkilökohtaisista asioista, niin miksi arvostella.

• linssilude
        Catsy_666 kirjoitti:

Kerroit juuri sen mitä itsekin ajattelin kyseisen naisen esiintymisestä!

• Jennifer40

..mutta niinhän se on, että aina kun joku lepe uskaltautuu telkkaan tai yleensä julkiseen esiintymiseen, niin muut lepet alkavat arvostelemaan. Ei lepakoista juurikaan ole yhteishenkisyyteen. Sehän tuli tällä palstalla huomattua parin vuoden aikana. Siksi olen jättäytynyt taka-alalle ja katselen toisten tyylinäytteitä.

Kiitos kaikille niille, jotka välititte ja välitälle edelleen.

• Klaudia
        Jennifer40 kirjoitti:

..mutta niinhän se on, että aina kun joku lepe uskaltautuu telkkaan tai yleensä julkiseen esiintymiseen, niin muut lepet alkavat arvostelemaan. Ei lepakoista juurikaan ole yhteishenkisyyteen. Sehän tuli tällä palstalla huomattua parin vuoden aikana. Siksi olen jättäytynyt taka-alalle ja katselen toisten tyylinäytteitä.

Minkälaista yhteishenkisyyttä sinä olisit odottanut?

Kiitos itsellesi hyvistä keskusteluista. Minä toivoisin, että jatkat. Voi olla, että minäkin muuten lopetan jossakin vaiheessa. Eihän sitä tiedä, miten kauan tätä viitsii. Voihan sitä pitää välillä taukoa, jos siltä tuntuu ja jatkaa taas. Kun ihmiset vaihtuvat, niin eihän se ole ihan samaa enää. Mikäänhän ei ole ikuista.

• Catsy_666
        Rebecca kirjoitti:

Mielestäni nainen edusti ohjelmassa ainoastaan itseään ja olipa vielä varsin viehättäväkin.
        Jos omana itsenään astuu kameran eteen puhumaan vieläpä aika henkilökohtaisista asioista, niin miksi arvostella.

"Mielestäni nainen edusti ohjelmassa ainoastaan itseään ja olipa vielä varsin viehättäväkin.
        Jos omana itsenään astuu kameran eteen puhumaan vieläpä aika henkilökohtaisista asioista, niin miksi arvostella."

Mä kerroin eräälle lesbolle tästä ohjelmasta, itse asiassa kerroin useammallekin, mutta se on sivuseikka. No tämä lesbo sitten epäili että tämä haastateltu olisi ollut pirinisti, sikäli outoa juttua hänestä oli. Siis se että vatupassin kanssa mittaa vaatepinkkoja ja että kaikki vaatteet ovat värikooditettuja. Jotain on pahasti vialla jos kerta näin todellakin on. Itse pidän tuollaista käytöstä vähintään pakkoneuroottisena.

Hänen esityksensä oli sellaista räpellystä, että hänen ilmehtimisensä ja melkein kesken tavun vaihteleva äänenpainonsa sotkivat sen mitä hänellä ihan oikeasti oli sanottavana.

Mutta se mitä hän sanoi ei vakuuttanut. Ei luterilaisella kirkolla ole virallisesti mitään tekemistä Aslanin tai eheytysliikkeen kanssa, vaan
        sitä rahoittavat helluntaiseurakunnat. Joku kirkonmies- tai nainen ottaa tuosta vielä nokkiinsa.

Vakuuttavasta esiintymisestä voin sanoa että se ruotsin anoppi esiintyi kyllä hyvin vaikka hänellä olikin vähän aksenttia.

Minä olen puhunut omista asioistani radiossa ja se oli sellaista että sitä lainailtiin pitkin päivää muillakin radioasemilla. Avoimuus omista asioista ei kuitenkaan ole mikään itseisarvo vaan pitäisi olla myös jotain sanottavaa.

• Catsy_666
        Jennifer40 kirjoitti:

"Aina kun joku lepe uskaltautuu telkkaan tai yleensä julkiseen esiintymiseen, niin muut lepet alkavat arvostelemaan."

Lasta kannustetaan ja kehutaan kun se tekee pottaan kakan, mutta aikuistapa ei samasta enää kannustetakaan, oletko huomannut?

Onneksi kuitenkin useimmat heterot ovat niin höhliä että dokumentti upposi heihin, mutta ei siitä pidä kiittää haastateltavia vaan toimittajan ammatitaitoa.

• Klaudia
        Catsy_666 kirjoitti:

"Aina kun joku lepe uskaltautuu telkkaan tai yleensä julkiseen esiintymiseen, niin muut lepet alkavat arvostelemaan."

Lasta kannustetaan ja kehutaan kun se tekee pottaan kakan, mutta aikuistapa ei samasta enää kannustetakaan, oletko huomannut?

Onneksi kuitenkin useimmat heterot ovat niin höhliä että dokumentti upposi heihin, mutta ei siitä pidä kiittää haastateltavia vaan toimittajan ammatitaitoa.

Nyt sinä olet minusta vähän liian ilkeä. Minulle tulee ihan huono olo tuollaisesta. Sitä pitää suvaita erilaisia ihmisiä. Ei kaikki voi miellyttää kaikkia. Antaa kaikkien kukkien kukkia.

• Jennifer40
        Catsy_666 kirjoitti:

..ohjelman kaunis ja naisellinen nainen..kelpais varmaan sullekin, mutta kaikkeahan ei saa. Silloin kannattaa alkaa arvostelemaan tuulesta temmatuin argumentein..:O

• Rebecca
        Catsy_666 kirjoitti:

"Mielestäni nainen edusti ohjelmassa ainoastaan itseään ja olipa vielä varsin viehättäväkin.
        Jos omana itsenään astuu kameran eteen puhumaan vieläpä aika henkilökohtaisista asioista, niin miksi arvostella."

Mä kerroin eräälle lesbolle tästä ohjelmasta, itse asiassa kerroin useammallekin, mutta se on sivuseikka. No tämä lesbo sitten epäili että tämä haastateltu olisi ollut pirinisti, sikäli outoa juttua hänestä oli. Siis se että vatupassin kanssa mittaa vaatepinkkoja ja että kaikki vaatteet ovat värikooditettuja. Jotain on pahasti vialla jos kerta näin todellakin on. Itse pidän tuollaista käytöstä vähintään pakkoneuroottisena.

Hänen esityksensä oli sellaista räpellystä, että hänen ilmehtimisensä ja melkein kesken tavun vaihteleva äänenpainonsa sotkivat sen mitä hänellä ihan oikeasti oli sanottavana.

Mutta se mitä hän sanoi ei vakuuttanut. Ei luterilaisella kirkolla ole virallisesti mitään tekemistä Aslanin tai eheytysliikkeen kanssa, vaan
        sitä rahoittavat helluntaiseurakunnat. Joku kirkonmies- tai nainen ottaa tuosta vielä nokkiinsa.

Vakuuttavasta esiintymisestä voin sanoa että se ruotsin anoppi esiintyi kyllä hyvin vaikka hänellä olikin vähän aksenttia.

Minä olen puhunut omista asioistani radiossa ja se oli sellaista että sitä lainailtiin pitkin päivää muillakin radioasemilla. Avoimuus omista asioista ei kuitenkaan ole mikään itseisarvo vaan pitäisi olla myös jotain sanottavaa.

Siis mitä sitten jos ei vakuuttanut esiintymisellään? Eihän nainen mennyt esiintymisestään mitään pisteitä keräämään tai palkintoa saamaan.
        Häntä haastateltiin ja hän kertoi omasta elämästään, sellaisena kuin on. Oli sitten pakkoneuroottinen pirinisti tai ei.

En ymmärrä, että jos ohjelmaan pyydetään nimenoman 'tavallisia' ihmisiä esiintymään omana itsenään ja kertomaan heidän tarinaansa, miksi esiintymisen pitäisi olla vakuuttavaa.
        Sivuseikka mielestäni takertua värikooditettuihin vaatepinkkoihin. Voihan olla, että nainen neuroottinen pirin vetäjä, mutta mitä sitten?

Asia eri, jos olisi kyseessä ihminen joka esiintyy ammatikseen tai edustaisi jotain suurta ryhmää, joiden puolesta puhuu eikä sitten saisi vastaavassa tilanteessa kenties piripäissään mitään sanotuksi.

• Ihmettelen vaan
        Catsy_666 kirjoitti:

heheh hee..ei mee läpi

• Ihmettelen vaan
        Ihmettelen vaan kirjoitti:

heheh hee..ei mee läpi

Meni väärän otsakkeen alle, piti osottaman tolle Catsylogille =)

• Catsy_666
        Jennifer40 kirjoitti:

..ohjelman kaunis ja naisellinen nainen..kelpais varmaan sullekin, mutta kaikkeahan ei saa. Silloin kannattaa alkaa arvostelemaan tuulesta temmatuin argumentein..:O

Minulla on ollut jo yksi pakkoneurootikko. En kaipaa toista!

• Jennifer40
        Catsy_666 kirjoitti:

Minulla on ollut jo yksi pakkoneurootikko. En kaipaa toista!

..naiset pitää liian siistinä vaatekaappejanne, joku voi alkaa pitää teitä pakkoneurootikkoina..;D

Vakavasti puhuen tuossakin tapauksessa ulkopuolinen nainen kuvasi toisen kaappien siisteyttä. Eli sehän oli HÄNEN näkemyksensä. Eikä muutenkaan vaatekaappien siisteydellä ole pakkoneuroosien kanssa mitään tekemistä. Pitää välttää kaikenlaista diagnoosin tekemistä heppoisin perustein. Suvaitsevaisuus ja armollisuus lähtee siitä, miten ensin kohtelemme itseämme..

• heta
        Catsy_666 kirjoitti:

värikoodi, vaatteissa ?
        Sivistykseni maailmankaikkeudessa ilmenee jälleen uusi aukko.

• Pir

Minusta on hyvä, että monenlaiset naista rakastavat naiset ovat esillä. Ehkä osaltaan myös näin iskostuu ihmisten alitajuntaan, että meitä on joka lähtöön, toisaalta niin tavanomaisia, toisaalta "erikoisempiakin", mutta jokainen omanlaisensa. Kenenkään ei tarvitse olla täydellinen. Kuka olisikaan?

Jos asetetaan älyttömiä vaatimuksia, että tv:ssä esiintyvän lesbon/bin on edustettava koko meidän kirjoa, ollaan hakoteilla. Tai että esiintyvän naisen on oltava jotain superhyper, kauhea vaatimus, kenellä enää on kanttia olla silloin haastateltavana? Jokainen omana itsenään, ketään ei tarvitse lipoa, pyrkiä erityisesti miellyttämään, niin sen pitää olla. Jos katsojat eivät vielä ole kypsiä siihen, niin kypsykööt, jossain vaiheessa tätä aikajatkumoa näin tulee käymään. Kuinkahan kauan siihen menee aikaa?

Harmittaa tämä ylikriittisyys. Ihmiset ovat erilaisia, sukupuolisella suuntauksella ei ole mitään tekoa SEN kanssa. Ei kaikkien tarvitse tykätä jostakin tietystä persoonasta, mutta arvostan aina rohkeaa uskallusta, itsensä panemista likoon. Ei taatusti helppoa. Minusta ei olisi siihen.

• Klaudia

"Tai että esiintyvän naisen on oltava jotain superhyper, kauhea vaatimus, kenellä enää on kanttia olla silloin haastateltavana?"

Suomalainen kateus. Ohjelmassa esiintynyt nainen oli ihan superhyper. Enempää ei olisi voinut vaatia keneltäkään.

• alina
        Klaudia kirjoitti:

"Tai että esiintyvän naisen on oltava jotain superhyper, kauhea vaatimus, kenellä enää on kanttia olla silloin haastateltavana?"

Suomalainen kateus. Ohjelmassa esiintynyt nainen oli ihan superhyper. Enempää ei olisi voinut vaatia keneltäkään.

Tässä sen taas näkee. Vaaditaan heteroilta hyväksyntää ja ymmärrystä eikä itse hyväksytä omaan "lajiin" kuuluvaa porukkaa. Voisiko joskus ajatella ensimmäisenä jotakin positiivista ? =)

• Klaudia
        alina kirjoitti:

Tässä sen taas näkee. Vaaditaan heteroilta hyväksyntää ja ymmärrystä eikä itse hyväksytä omaan "lajiin" kuuluvaa porukkaa. Voisiko joskus ajatella ensimmäisenä jotakin positiivista ? =)

Kaikki ohjelmassa esiintyneet olivat IHASTUTTAVIA IHANIA NAISIA ja oikealla asialla, ainakin minun mielestäni. Haastateltu ei ollut mikään tavallinen pulliainen vaan vähän edustavampi nainen. Moni heterokin on hänelle varmasti kateellinen, useammastakin syystä.

• Hapsu

mitä väliä sillä on vaiks se eukko olis päällään hyppinyt siellä? Itseään se edusti. Ei kukaan yksinään edusta koko lesbolaumaa sen enempää kuin yksi hetero koko hetskuryhmää.

Omasta elämästään hää siellä puhui ja jos joku meistä haluaa mennä kertomaan omasta elämästään, niin siitä vaan. Lyön vetoa, että taatusti päästään tv ruutuun puhumaan lesboudesta niin paljon kuin haluamme.

On selvä, ettei kaikkia miellytä kaikki - okei, se opitaan jo päiväkodissa. Mutta ohitetaan nuo huomiot ja nähdään itse asia. Makee juttu, että mimmi kävi puhumassa - puhui sitten mitä puhui, mutta asian ydin oli varmaankin se, että joo lesboja on olemassa ja ne toiset pirulaiset asuu yhdessä ja ne pärjää ja kas kummaa ihan ihmisen näköisiä ja ulosantikin onnistui.

Kyllä minäkin myönnän, kun nyt asiasta puhutaan, että eräs asia siinä ohjelmassa jäi vaivaamaan. En tiedä saiko kukaan muu samalaista ajatusta, mutta minua häiritsi se, että puhuttiin lesbosta, vaikka kyseessä oli bi-seksuaali. Vai miten on? Voiko ehta leba saada "kiksejä" kundeista? Voiko olla epävarma siitä, että ehkä joskus voisi vaikka rakastua vielä mieheen sillä perusteella, että rakastuu ihmiseen ei sukupuoleen. Itse rakastun vain ja ainoastaan naiseen - siinä se ero, mikä henk.kohtaisesti mulle on tärkeä pointti.

Jokainen tyylillään kuitenkin, siitähän aina lähdetään ;)

• tradefox69

Katsoin myös ko. ohjelman, ja vähän ristiriitaa se herätti minussakin.

Siis ensinnäkin tosiaan tuo että oletin että kyseessä on lesbo, mutta sitten lopussa paljastui että hän on mitä ilmeisemmin bi. En usko että lesbot (ainkaan minä) katselisivat miehiä sillä silmällä tai kokisivat miehet millään lailla eroottisiksi. Vain naiset kiinostavat siinä mielessä.

Toisekseen hänen "ei-hetero" suhteensa oli kait kestänyt 6 vuotta, se on loppujen lopuksi aika lyhyt aika elää ei-heterona...Eli tuntui että silti aika kypsymätön hän ihmisenä oli, vaikka varmasti oli "eteenpäin" päässytkin. Ja tuosta VOI johtua se, että hän vastasi tomittajan ja heterokatsojien mieliksi kiinnostuvansa myös miehistä - tai sitten hän vain on bi.

En häntä mitenkään erityisemmin parjaa, mutta en kyllä ihan kritiikittäkään päästä.

• Klaudia
        tradefox69 kirjoitti:

Siis ensinnäkin tosiaan tuo että oletin että kyseessä on lesbo, mutta sitten lopussa paljastui että hän on mitä ilmeisemmin bi. En usko että lesbot (ainkaan minä) katselisivat miehiä sillä silmällä tai kokisivat miehet millään lailla eroottisiksi. Vain naiset kiinostavat siinä mielessä.

Toisekseen hänen "ei-hetero" suhteensa oli kait kestänyt 6 vuotta, se on loppujen lopuksi aika lyhyt aika elää ei-heterona...Eli tuntui että silti aika kypsymätön hän ihmisenä oli, vaikka varmasti oli "eteenpäin" päässytkin. Ja tuosta VOI johtua se, että hän vastasi tomittajan ja heterokatsojien mieliksi kiinnostuvansa myös miehistä - tai sitten hän vain on bi.

En häntä mitenkään erityisemmin parjaa, mutta en kyllä ihan kritiikittäkään päästä.

Minun mielestäni itse ohjelmassa ei puhuttu lesboista, puhuttiin naisten välisistä suhteista, naissuhteista.

• Hapsu
        Klaudia kirjoitti:

Minun mielestäni itse ohjelmassa ei puhuttu lesboista, puhuttiin naisten välisistä suhteista, naissuhteista.

mun mielstä tuli ainakin kerran mainittua joku "lesbosuhde" tai muu vastaava ilmaisu, joka juuri antoi sen kuvan, että lesboista puhutaan. Päinvastoin bi-sanaa ei mielestäni esiintynyt ohjelmassa.

No sekään ei ole se pääasia, mutta mielestäni jos asioista puhutaan ja vielä julkisuudessa, niin puhuttakoon niistä oikeilla nimillä.

Esimerkiksi kohta, jossa haastattelija kysyi voiko ihminen eheytyä homoseksuaalisuudesta tai elää heterosuhteessa, niin siinäkin minusta vastausta haettiin enemmän bi-painotteisesti.
        Toisin sanoen: Lesboudesta ei voi "parantua", siitä ei voi "jotkut ehkä" parantua, koska silloin ei ole kyse pelkästä lesboudesta, vaan ehkä juuri siitä kovasti puhutusta trendistä, joka toimii kameleontin tavoin - tilanteesta riippuen kaikki menee.

Minusta nyt vaan se keskustelu ei ollut ihan fakta juttu, vaan se ikäänkuin tasapainotteli eri vaihtoehtojen välillä. Tuli jopa sellainen tunne, että lesbous on valintajuttu. Se taas minua loukkaa kaikista eniten ja uskon, että tähän yhtyy aikas moni muukin.

Oli miten oli ja niinkuin sanottu, niin pääseehän sinne itse selvittämään, jos tuntuu siltä. Minä nostan hattua tälle naiselle rohkeudessa - siihen minusta ei olisi, vaikka mielipiteitä omaankin. Ei ainakaan ihan vielä.

• Klaudia
        Hapsu kirjoitti:

mun mielstä tuli ainakin kerran mainittua joku "lesbosuhde" tai muu vastaava ilmaisu, joka juuri antoi sen kuvan, että lesboista puhutaan. Päinvastoin bi-sanaa ei mielestäni esiintynyt ohjelmassa.

No sekään ei ole se pääasia, mutta mielestäni jos asioista puhutaan ja vielä julkisuudessa, niin puhuttakoon niistä oikeilla nimillä.

Esimerkiksi kohta, jossa haastattelija kysyi voiko ihminen eheytyä homoseksuaalisuudesta tai elää heterosuhteessa, niin siinäkin minusta vastausta haettiin enemmän bi-painotteisesti.
        Toisin sanoen: Lesboudesta ei voi "parantua", siitä ei voi "jotkut ehkä" parantua, koska silloin ei ole kyse pelkästä lesboudesta, vaan ehkä juuri siitä kovasti puhutusta trendistä, joka toimii kameleontin tavoin - tilanteesta riippuen kaikki menee.

Minusta nyt vaan se keskustelu ei ollut ihan fakta juttu, vaan se ikäänkuin tasapainotteli eri vaihtoehtojen välillä. Tuli jopa sellainen tunne, että lesbous on valintajuttu. Se taas minua loukkaa kaikista eniten ja uskon, että tähän yhtyy aikas moni muukin.

Oli miten oli ja niinkuin sanottu, niin pääseehän sinne itse selvittämään, jos tuntuu siltä. Minä nostan hattua tälle naiselle rohkeudessa - siihen minusta ei olisi, vaikka mielipiteitä omaankin. Ei ainakaan ihan vielä.

Sitä ei tosiaan voi itse valita, onko lesbo vai ei. Tuskin bi-seksuaalisuuskaan on mikään oma valinta. Eri asia sitten on, millaisiin suhteisiin elämässään ryhtyy. En tarkoita tällä sitä, että kieltäytyminen rakkaus- ja seurustelusuhteista olisi mikään todellinen vaihtoehtokaan. Vietit ovat ne, jotka ohjaavat ihmisen käyttäytymistä. Ihmisillä on myös tunteet ja järki, moraalikäsitykset. Jokainen yrittää varmasti elää niin kuin parhaaksi katsoo tai mihin on mahdollisuuksia. Minä itse ajattelen biskeksualisuudesta niin, ettei se ole mikään syy tuomita ihmistä tai arvostella häntä pelkästään sillä perusteella.

• june.m
        Hapsu kirjoitti:

mutta itse olen julkisesti ja omasta halusta ryhtynyt puhumaan lesboudestani. Suurin oivallukseni ja toistuva ihmetyksen aiheeni on, että ME TODELLAKIN PUHUMME RAKKAUDESTA. Rakkauden kieli on yleismaailmallinen ja sitä ymmärtävät kaikki. Jollain lailla synnynnäisesti. Kaikesta yrityksestä huolimatta tämä perspektiivi oli hiukan hukassa minulta...

Ja uskomattoman paljon on kiinni siitä, miten sanasi valitset. Oleellista on avoimuus ja alttius, hereä tunteiden kanssa eläminen ja yhteys toisiin ihmisiin. Sanojen sekava viidakko ja ilmaisun tarkuus tai epäselvyys eivät ratkaise mitään. Ihminen tietää mistä inhimillisesti on kyse.

Sanoja voi voimallisesti käyttää toisinaan, mutta silloin puhutaan eri tilanteesta. Ehkä jotkut meistä haluavat lesbouden näyttävän eheältä voimalta? Kauniin ideologian toteuttamiseen ihminen monine puolineen harvoin sopii, harmittaa jos joku antaa kompleksista kuvaa...?

Lukekaa palstaa taaksepäin. Ja kukin omaa elämää. Historia - myös henkilökohtainen - on suhteellista, sitä on taipumus kirjoittaa uusiksi olevasta tilanteesta käsin sitä mukaa kuin tarvetta ilmenee...

• Klaudia
        june.m kirjoitti:

mutta itse olen julkisesti ja omasta halusta ryhtynyt puhumaan lesboudestani. Suurin oivallukseni ja toistuva ihmetyksen aiheeni on, että ME TODELLAKIN PUHUMME RAKKAUDESTA. Rakkauden kieli on yleismaailmallinen ja sitä ymmärtävät kaikki. Jollain lailla synnynnäisesti. Kaikesta yrityksestä huolimatta tämä perspektiivi oli hiukan hukassa minulta...

Ja uskomattoman paljon on kiinni siitä, miten sanasi valitset. Oleellista on avoimuus ja alttius, hereä tunteiden kanssa eläminen ja yhteys toisiin ihmisiin. Sanojen sekava viidakko ja ilmaisun tarkuus tai epäselvyys eivät ratkaise mitään. Ihminen tietää mistä inhimillisesti on kyse.

Sanoja voi voimallisesti käyttää toisinaan, mutta silloin puhutaan eri tilanteesta. Ehkä jotkut meistä haluavat lesbouden näyttävän eheältä voimalta? Kauniin ideologian toteuttamiseen ihminen monine puolineen harvoin sopii, harmittaa jos joku antaa kompleksista kuvaa...?

Lukekaa palstaa taaksepäin. Ja kukin omaa elämää. Historia - myös henkilökohtainen - on suhteellista, sitä on taipumus kirjoittaa uusiksi olevasta tilanteesta käsin sitä mukaa kuin tarvetta ilmenee...

Minä taas en kovin avoimesti julista olevani lesbo joten sitä asiaa minun ei tarvitse korjata myöhemminkään, vaikka trendit veisivät minut minne tahansa. Tuo oli vitsi, mutta tulevaisuutta ei osaa aina ennustaa. Historiaakin voidaan kirjoittaa vain jälkikäteen. Minä en totta puhuttuna tiedä, mikä minua siinä sanassa ahdistaa. Kaikki muu muuten menettelisi, mutta se sana, vielä tänäkin päivänä. Olenkohan joskus saanut lapsena tukkapöllyä kun olen ollut liian utelias tai jotain... Elämänhistoriaa kun ei kaikilta osin voi muistaa. En tiedä, onko sillä aina niin väliä, mitä sanoja käytetään, kunhan vaan... ollaan, eletään ja rakastetaan...
        Puhunko puutaheinää?

• Hapsu
        Klaudia kirjoitti:

Sitä ei tosiaan voi itse valita, onko lesbo vai ei. Tuskin bi-seksuaalisuuskaan on mikään oma valinta. Eri asia sitten on, millaisiin suhteisiin elämässään ryhtyy. En tarkoita tällä sitä, että kieltäytyminen rakkaus- ja seurustelusuhteista olisi mikään todellinen vaihtoehtokaan. Vietit ovat ne, jotka ohjaavat ihmisen käyttäytymistä. Ihmisillä on myös tunteet ja järki, moraalikäsitykset. Jokainen yrittää varmasti elää niin kuin parhaaksi katsoo tai mihin on mahdollisuuksia. Minä itse ajattelen biskeksualisuudesta niin, ettei se ole mikään syy tuomita ihmistä tai arvostella häntä pelkästään sillä perusteella.

..se ettei mikään ole syy tuomita ketään. Kukaan meistä ei ole oikeutettu tuomitsemaan muita. Ne tapaukset setvitään ihan muissa ulottuvuukissa.

Korostan vielä sitä, että olisin toivonut vaikka pienen pientä mainintaa ohjelmassa, että seksuaalisuutta on erilaista/tasoista.
        Ei ole vastakkain ainoastaan ehdoton hetero/homoseksuaalisuus.

Ei ole ihme, jos joutuu kuulemaan heteromiehiltä loukkaavia kommentteja, koska heidän tietämättömyys on käsin kosketeltavissa. Jos bi-seksuaali voi olla miehen kanssa, niin sama ei päde l-naiseen ja sitä ei monikaan hetero ymmärrä. Vai miten pitää tulkita kommentti, jonka pari viikkoa sitten sain? Se kuului näin: "Sinulta ei puutu, kuin kunnon pano miehen kanssa, niin ymmärtäisit hyvän päälle"
        Hitto! Siksi minusta on ensiarvoisen tärkeää, että tuodaan esille, mikä on ero näissä meidänkin viehtymyksissä.
        Ei siis tuomita tai arvostella, mutta totuus kunniaan - vaikka henki menisi ;D

• june.m
        Klaudia kirjoitti:

Minä taas en kovin avoimesti julista olevani lesbo joten sitä asiaa minun ei tarvitse korjata myöhemminkään, vaikka trendit veisivät minut minne tahansa. Tuo oli vitsi, mutta tulevaisuutta ei osaa aina ennustaa. Historiaakin voidaan kirjoittaa vain jälkikäteen. Minä en totta puhuttuna tiedä, mikä minua siinä sanassa ahdistaa. Kaikki muu muuten menettelisi, mutta se sana, vielä tänäkin päivänä. Olenkohan joskus saanut lapsena tukkapöllyä kun olen ollut liian utelias tai jotain... Elämänhistoriaa kun ei kaikilta osin voi muistaa. En tiedä, onko sillä aina niin väliä, mitä sanoja käytetään, kunhan vaan... ollaan, eletään ja rakastetaan...
        Puhunko puutaheinää?

ei minusta ole pätkänkään väliä, mitä puhutaan. Mitä intensiivisempi, elävämpi tilanne, sen enemmän puhuvat muut seikat, enimmäkseen vaistonvaraiset ja pakottavat. Tieto ja kokemus on silloin yleensä viisas vastustaja...

Ajatusten, julkisen mielipiteen (siis ajatusten), tietoisen hyväksymisen (siis ajatusten) kannalta on oleellista, miten käsitykset formuloidaan. Huonosti sanottu on huonosti ajateltu. Johonkin aina kiteytyy se mitä tiedetään ja miten se tulkitaan ja miten sovelletaan. Minä en ole teoreetikko, tämä havainto on peräisin käytännöstä.

Elävässä elämässä, rakkaudessa, toisen kohtaamisessa nimillä ei ole väliä. Joskus rohkeudella on. Pelottomuus ei ole rohkeutta, rohkeutta on se, miten suuren pelon voittaa.

Minä rakastan naista, minä olen lesbo. Ja jostain ihmeestä tuo nainen ilmestyi, kun eniten tarvitsin.....

• SiniSilmä
        june.m kirjoitti:

Valotuksia tuli 1.12.2004 klo 14.10 uusintana

• Jennifer40
        tradefox69 kirjoitti:

..tuohon minäkin uskon ja sama ajatus tuli mieleeni.

Tavallaan haastateltava oli vähän epävarma tuomaan identiteettiään vahvasti esiin, vaan tavallaan halusi "lieventää" asiaa. Toisaalta kysymys oli haastattelijalta tahditon, jopa turha. Ei seksin harrastaminen tai ajoittainen kiihottuneisuus merkitse vielä koko seksuaalisuuntausta, vaan se on paljon kokonaisvaltaisempi juttu.

• Jennifer40
        Hapsu kirjoitti:

..mitä sitten, jos lesbous voisi olla valintaa?

• june.m
        Jennifer40 kirjoitti:

..mitä sitten, jos lesbous voisi olla valintaa?

jo hyvin varhaisesta lapsuudesta lähtien...

Mutta valintaa. Olen keskustellut tästä useasti. Oma pikku tyttöni on niin liki tulevaa ja hellää ja vastaanottavaa sorttia, että uskon hänen aistivan voimakkaasti sen tavan, jolla lähestymiseen vastataan. Ehkä valinta muodostaa identiteetin jo niin alusta alkaen ja pikku hiljaa? Kun ei saa vastakaikua omalle herkkyydelleen...? Tai saa, mutta muulta suunnalta kuin seksuaali-identiteetin kannalta olisi "suotavaa"...

Ja voi kai se selkeys ajattelun ja tietoisuuden kautta tulla myöheminkin. Hyvä pointti. Vierastan itsekin vähän tätä "lesbous on geeneissä" -ajatusta. Kun me olemme perittyjen ja koettujen asioiden summa. Kuka siihen on viimeisen sanan sanomaan?

• Klaudia
        june.m kirjoitti:

Mutta valintaa. Olen keskustellut tästä useasti. Oma pikku tyttöni on niin liki tulevaa ja hellää ja vastaanottavaa sorttia, että uskon hänen aistivan voimakkaasti sen tavan, jolla lähestymiseen vastataan. Ehkä valinta muodostaa identiteetin jo niin alusta alkaen ja pikku hiljaa? Kun ei saa vastakaikua omalle herkkyydelleen...? Tai saa, mutta muulta suunnalta kuin seksuaali-identiteetin kannalta olisi "suotavaa"...

Ja voi kai se selkeys ajattelun ja tietoisuuden kautta tulla myöheminkin. Hyvä pointti. Vierastan itsekin vähän tätä "lesbous on geeneissä" -ajatusta. Kun me olemme perittyjen ja koettujen asioiden summa. Kuka siihen on viimeisen sanan sanomaan?

En minäkään tarkoittanut sitä, että lesbous olisi geeneissä, vaikka olisikin, mistäs minä tiedän. Halusin sanoa vain sen, että eihän omaan seksuaaliseen identiteettinsä välttämättä voi itse vaikuttaa. Jos asian tiedostaa, niin ehkä sitten omilla valinnoilla voi jotakin muutosta saada aikaan, mene ja tiedä. Mikä se muuten olisi suotavaa minkään kannalta, tietäisi edes sen ja toimisi sitten sen mukaan... Ihmiseen vaikuttavat muutkin kuin ihminen itse, lapsesta asti.

Aikuinen on kuitenkin aikuinen, mutta ehkä aikuisena ei pysty enää muuttumaan niin paljoa vaikka valinnanmahdollisuuksia on enemmän kuin lapsella. Nämä oli vain minun ajatuksiani aiheesta. En todellakaan tiedä mitään seksuaalisen identiteetin muodostumisesta. Minä hyväksyn senkin asian, myös tämän oman keskeneräisyyteni, vaikka tämä teetättääkin minulla työtä. Minä olen tällainen. Olen joskus sanonut ihmisille, että minä olen luonnostaan teeskentelijä, että minä olen sellainen, ihan oikeasti. Olen mitä milläkin hetkellä uskon olevani.

• Pir
        Hapsu kirjoitti:

...taitamattomuutta, hän puhui lesbosta, ei haastateltava. Haastateltava kuvaili omia tuntojaan, miksi hän valehtelisi joitain miellyttääkseen? Henkilökohtainen riskeeraus julkisuudessa oli niin suuri, että muu on jo peanuts. Hän piti mahdollisena miessuhdetta, joten kyseessä on bi, eikä siinä sen kummempaa.

Jos kerran lesboksi määritellään nainen, joka pystyy eroottisesti rakastumaan vain naiseen ja rakastelemaan todesti vain naisen kanssa, niin silloin haastateltava ei ole lesbo. Ko. määrittely on vain silkkaa objektiivista ns. kuvailevaa luokittelua ilman tarpeettomia arvovarauksia, jotka asettaisivat jonkin ominaisuuden toista paremmaksi tai huonommaksi. Esim. minä satun olemaan lesbo, mies, komein, ihanin, karismaattisinkaan ei väräytä eroottisesti, tietynlainen nainen kylläkin, hän taas puolestaan voi olla sellainen, jonka ohi mies menee paljoa noteeraamatta, minä huomaan.

• Klaudia
        Pir kirjoitti:

...taitamattomuutta, hän puhui lesbosta, ei haastateltava. Haastateltava kuvaili omia tuntojaan, miksi hän valehtelisi joitain miellyttääkseen? Henkilökohtainen riskeeraus julkisuudessa oli niin suuri, että muu on jo peanuts. Hän piti mahdollisena miessuhdetta, joten kyseessä on bi, eikä siinä sen kummempaa.

Jos kerran lesboksi määritellään nainen, joka pystyy eroottisesti rakastumaan vain naiseen ja rakastelemaan todesti vain naisen kanssa, niin silloin haastateltava ei ole lesbo. Ko. määrittely on vain silkkaa objektiivista ns. kuvailevaa luokittelua ilman tarpeettomia arvovarauksia, jotka asettaisivat jonkin ominaisuuden toista paremmaksi tai huonommaksi. Esim. minä satun olemaan lesbo, mies, komein, ihanin, karismaattisinkaan ei väräytä eroottisesti, tietynlainen nainen kylläkin, hän taas puolestaan voi olla sellainen, jonka ohi mies menee paljoa noteeraamatta, minä huomaan.

"Lesbo on naisiin seksuaalista, eroottista ja sosiaalista vetovoimaa tunteva nainen. Sana on lyhentymä ilmaisusta lesbolainen rakkaus, joka juontuu Kreikan Lesbos-saaresta, jolla eli antiikin aikana naisrunoilija Sapfo. Sapfon säilyneissä runoissa on eroottisia viittauksia naisiin."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lesbo

• Pir
        june.m kirjoitti:

Vaikea sanoa, miten omat fiksaatiot ja mieltymykset, "valinnat", vaikuttavat niin primaarisessa asiassa kuin seksuaalinen suuntaus. Varsinkin, kun konventionaalisesti on vahva tendenssi valinta heteroseksuaalinen kumppani. Kun sitten tuskallisten kiemuroitten kautta lopulta joutuu tunnustamaan itselleen, vasta itselleen, että on homo, vaikkei kohdetta ole edes näköpiirissä, niin mitenkähän tuon valinnan kanssa on? Ja sitten seuraa kurjaa ja toivottoman tuntuista parin hakemista ym, vaikka muut valinnat olisivat paljon helpompia.

Voisin vannoa, etten valinnut, en olisi halunnut alunperin olla homo, en edes problematisoinut ko. ajatuksella, ennenkuin jysähti: rakastuin kolmekymppisenä äkisti. Olen niin hiivatin mukavuudenhaluinen, etten ikinä olisi tähän riesaan lähtenyt. Jostain syvemmältä tämä on peräisin. Voivat homosuhteet syntyä muistakin kuin geneettisistä syistä, mutta vahvasti ounastelen myös geeniperimän osuutta monella meistä, jossain olomuodossa. Ihmisen genotyyppiä tutkitaan nykyään innolla, ehkä 30v kuluessa löytyy jotain

• Pir
        Klaudia kirjoitti:

"Lesbo on naisiin seksuaalista, eroottista ja sosiaalista vetovoimaa tunteva nainen. Sana on lyhentymä ilmaisusta lesbolainen rakkaus, joka juontuu Kreikan Lesbos-saaresta, jolla eli antiikin aikana naisrunoilija Sapfo. Sapfon säilyneissä runoissa on eroottisia viittauksia naisiin."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lesbo

Nimenomaan kyseessä on ns. ja-ehtokytkentä (ei tai-ehdot). Pelkkä sosiaalinen vetovoima naisiin ei riitä lesbouteen. Lisäksi kaikki tuo yhdessä kohdistuu NAISIIN, ei miehiin, sellainen on lesbo.

• Klaudia
        Pir kirjoitti:

Nimenomaan kyseessä on ns. ja-ehtokytkentä (ei tai-ehdot). Pelkkä sosiaalinen vetovoima naisiin ei riitä lesbouteen. Lisäksi kaikki tuo yhdessä kohdistuu NAISIIN, ei miehiin, sellainen on lesbo.

"Lesbo on naisiin seksuaalista, eroottista ja sosiaalista vetovoimaa tunteva nainen."

Tarkoittaako tuo siis kokonaisuudessaan rakkautta? Mitä eroa on seksuaalisella ja eroottisella vetovoimalla? Miten naisiin kohdistuva sosiaalinen vetovoima ilmenee? Siis niinkö, että viihtyy naisten seurassa? Tarkoittaako vetovoima samaa kuin kiintymys ja rakkaus?

• Klaudia
        Jennifer40 kirjoitti:

..tuohon minäkin uskon ja sama ajatus tuli mieleeni.

Tavallaan haastateltava oli vähän epävarma tuomaan identiteettiään vahvasti esiin, vaan tavallaan halusi "lieventää" asiaa. Toisaalta kysymys oli haastattelijalta tahditon, jopa turha. Ei seksin harrastaminen tai ajoittainen kiihottuneisuus merkitse vielä koko seksuaalisuuntausta, vaan se on paljon kokonaisvaltaisempi juttu.

ajattelin niin, ettei tuo nainen halunnut miellyttää ketään. Hän antoi itse itsellensä vapauden ja luvan sanoa ja tehdä niin kuin haluaa. Hän antoi ymmärtää, että hänen "seksuaalinen suuntaumisensa" on hänen oma valintansa, tai ainakin oma asia. Hän varmaan elää niin kuin haluaa. Ei seksuaalisesta suuntautumisesta tarvitse tehdä itselleen vankilaa. Tiukka rajojen asettaminen itselleen voi tuntua ahdistavalta. Ei kai meidän tarvitse elää toisten odotusten mukaan. Ei ole mitään pakkoa sitoutua mihinkään, ei ainakaan siksi, että se olisi toisille helpompaa. Ihmiset haluavat niin mielellään määritellä ja lokeroida. Tuo nainen kertoi tavallaan olevansa vapaa. Hän ei suostu elämään ainakaan hetero-oletuksen mukaisesti, niin kuin suurin osa naisista. Hyvä esimerkki siinä mielessä.

• Pir
        Klaudia kirjoitti:

"Lesbo on naisiin seksuaalista, eroottista ja sosiaalista vetovoimaa tunteva nainen."

Tarkoittaako tuo siis kokonaisuudessaan rakkautta? Mitä eroa on seksuaalisella ja eroottisella vetovoimalla? Miten naisiin kohdistuva sosiaalinen vetovoima ilmenee? Siis niinkö, että viihtyy naisten seurassa? Tarkoittaako vetovoima samaa kuin kiintymys ja rakkaus?

Se oli muitten tekemä määritelmä. Itse olisin vain maalaisesti määritellyt lesbouden siten, että eroottisuus virittyy naisessa vain naisesta, vain naista kohtaan. Ei tietenkään ketä tahansa naista kohtaan, mutta kun eroottisuus herää, on kohde nainen. Se ei edellytä mielestäni edes seksuaalisia aktiviteetteja, jo tunnetilan herääminen riittää.

Seksuaalisuuden ja eroottisuuden ero? En ole ajatellut. Voisiko olla jotain sellaista, että eroottisuus (tunnelataus) voi herätä, vaikkei haluaisi rakastella, mutta seksuaalisuus ilmentää myös halua rakastella?

Minusta "sosiaalinen vetovoima" ei oikein kuulu tähän. Voihan ainakin teoriassa olla niin, että joku on lesbo, mutta muuten vierastaa naisväkeä, ei siis tunne mitään vetovoimaa naisiin yleensä, ehkä jopa päinvastoin.

• Jennifer40
        Pir kirjoitti:

Vaikea sanoa, miten omat fiksaatiot ja mieltymykset, "valinnat", vaikuttavat niin primaarisessa asiassa kuin seksuaalinen suuntaus. Varsinkin, kun konventionaalisesti on vahva tendenssi valinta heteroseksuaalinen kumppani. Kun sitten tuskallisten kiemuroitten kautta lopulta joutuu tunnustamaan itselleen, vasta itselleen, että on homo, vaikkei kohdetta ole edes näköpiirissä, niin mitenkähän tuon valinnan kanssa on? Ja sitten seuraa kurjaa ja toivottoman tuntuista parin hakemista ym, vaikka muut valinnat olisivat paljon helpompia.

Voisin vannoa, etten valinnut, en olisi halunnut alunperin olla homo, en edes problematisoinut ko. ajatuksella, ennenkuin jysähti: rakastuin kolmekymppisenä äkisti. Olen niin hiivatin mukavuudenhaluinen, etten ikinä olisi tähän riesaan lähtenyt. Jostain syvemmältä tämä on peräisin. Voivat homosuhteet syntyä muistakin kuin geneettisistä syistä, mutta vahvasti ounastelen myös geeniperimän osuutta monella meistä, jossain olomuodossa. Ihmisen genotyyppiä tutkitaan nykyään innolla, ehkä 30v kuluessa löytyy jotain

..että ainakin itselleni lesbous on kaikkien asioiden summa. Ja aivan kuin tuo Klaudia sanoi jotenkin, että sitä on mitä milläkin hetkellä tuntee olevansa, niin itse sanoisin, että välillä olen varma, että olen syntynyt lesboksi ja välillä varma, että olen valinnut lesbouden.

Toisaalta minua kiehtoisi ajatus siitä, että nainen voi valita lesbouden. Päättää itse rakastaako naista vai miestä. Ja uskon, että näitäkin naisia on olemassa.

Toisin kuin sinä, Pir, MINÄ haluamalla HALUAN OLLA LESBO. Minusta on äärimmäisen kivaa ja luonnollista olla lesbo, enkä voisi kuvitellakaan olevani miehen kanssa. Yksinkertaisesti EN halua olla hetero, enkä bi. Ja voin käsi sydämellä sanoa, että olen onnellinen juuri lesbona.
        Eikä heteroelämän helppous houkuta minua yhtään. Olen paljon mieluummin näkymätön lesbo kuin näkyvä perinteinen heteroperheen nainen. Tämä lesbous on kaikkien niiden vaikeuksien arvoinen, mihin tämän takia elämässä joutuu, kun toiset ihmiset ovat ymmärtämättömiä ja armottomia.

• Jennifer40
        Pir kirjoitti:

..tässä pohdiskelen.

Onko lesbous sitten seksuaalista viehtymystä naiseen? Entä sellainen lesbo, joka ei viehäty seksuaalisesti naisesta eikä miehestä? Haluaa olla ja elää naisen kanssa. Rakastaa naista, mutta seksi puuttuu joko sillä hetkellä tai jopa kokonaan. Sellaisiakin ihmisiä on.

Hmm....mielenkiintoinen aihe.

• Jennifer40
        Klaudia kirjoitti:

..kuulostaa tutulta.

Itse koen voimakkaana halun päästä naisen lähelle, siis sen naisen, johon ihastun, mutta ei siinä aina ole seksiä. Joskus on ja joskus ei. Rakkaita naisia ovat kumpikin, vaikka tuntemukseni ovat niin erilaiset. Riippuu tietenkin omista fiiliksistäni myös tuo seksipuoli.

• heta
        Klaudia kirjoitti:

tao, toteutuu kun jin- ja jang-energia, jotka eivät liity juuri mitenkään 'sukupuoliin' nainen ja mies, löytävät tasapaino elämän eri osa-alueilla. Voisiko olla näin ?

• Pir
        Jennifer40 kirjoitti:

..että ainakin itselleni lesbous on kaikkien asioiden summa. Ja aivan kuin tuo Klaudia sanoi jotenkin, että sitä on mitä milläkin hetkellä tuntee olevansa, niin itse sanoisin, että välillä olen varma, että olen syntynyt lesboksi ja välillä varma, että olen valinnut lesbouden.

Toisaalta minua kiehtoisi ajatus siitä, että nainen voi valita lesbouden. Päättää itse rakastaako naista vai miestä. Ja uskon, että näitäkin naisia on olemassa.

Toisin kuin sinä, Pir, MINÄ haluamalla HALUAN OLLA LESBO. Minusta on äärimmäisen kivaa ja luonnollista olla lesbo, enkä voisi kuvitellakaan olevani miehen kanssa. Yksinkertaisesti EN halua olla hetero, enkä bi. Ja voin käsi sydämellä sanoa, että olen onnellinen juuri lesbona.
        Eikä heteroelämän helppous houkuta minua yhtään. Olen paljon mieluummin näkymätön lesbo kuin näkyvä perinteinen heteroperheen nainen. Tämä lesbous on kaikkien niiden vaikeuksien arvoinen, mihin tämän takia elämässä joutuu, kun toiset ihmiset ovat ymmärtämättömiä ja armottomia.

"Toisin kuin sinä, Pir, MINÄ haluamalla HALUAN OLLA LESBO. "

Sanoin, etten ALUNPERIN ole halunnut olla homo(seksuaali). En tietenkään, enhän edes ajatellut mitään sellaista, ei käynyt mielessä. Ja havahtumisen jälkeen oli tunne-elämä hankalaa ja outoa, vaikeampaa kuin ennen, mutta kun se oli tapahtunut, en olisi tätä aspektia enää malttanut jättää pois, olin kiinni siinä. Ja jäin.

Käytin yllä olevaa prosessia todisteena siitä, etten alunperin mielestäni VALINNUT lesboutta, pikemminkin jouduin tosiasian eteen. Jos se olisi ollut vain valinta-asia, en olisi valinnut, olisin alussa torjunut. Ei liene harvinaista, varsinkin jos on jo täysaikuinen, ja oma maailma muuttuu radikaalisti.

• Catsy_666
        Jennifer40 kirjoitti:

..tässä pohdiskelen.

Onko lesbous sitten seksuaalista viehtymystä naiseen? Entä sellainen lesbo, joka ei viehäty seksuaalisesti naisesta eikä miehestä? Haluaa olla ja elää naisen kanssa. Rakastaa naista, mutta seksi puuttuu joko sillä hetkellä tai jopa kokonaan. Sellaisiakin ihmisiä on.

. . . .

• Lesbonainen syntymästään
        Jennifer40 kirjoitti:

..tässä pohdiskelen.

Olen tätä asiaa joutunut nyt pohtimaan oikein kunnolla, kun eräällä heteroystävällä on paha identiteettikriisi.
        Häntä on koko elämänsä luultu lesboksi, eikä hän kuitenkaan ole koskaan kokenut olevansa lesbo.

Nyt kuitenkin,hänkin on alkanut epäillä.
        Hän käyttää epäilyjensä tukena mm. kiihottumista katsellessaan 'Tipping the Velvetiä' ja pari kertaa tapahtunutta ohimenevää ihastumista jonkun kadulla kävelleen hyvännäköisen naisen ulkonäköön.

Minä olen paasannut hänelle nyt itsensä liian tiukasta lokeroinnista. Tai siis, kuka määrittelee, mitä heteronainen SAA ja Ei SAA tuntea? Ei voi olla absoluuttisia määritelmiä, varsinkaan, jos ne aiheuttavat ahdistusta ja pelkoa.

Jos ihminen haluaa seurustella miesten kanssa, mutta kiihottuu katsellessaan kahden naisen rakastelua, ei tämä kyllä mielestäni riitä vielä identiteetin uudelleenmäärittelyyn.

Sen sijaan tämä televisiossa puhunut nainen oli mielestäni selkeästi määritellyt itsensä bi-naiseksi. Ohjelman lopussa hän vielä kerran ilmaisi asian, kun sanoi että tämän suhteensa kestosta ei ole mitään tietoa, eikä hän tiedä, mitä sukupuolta seuraava kumppani edustaa.

Mielestäni hän on nyt nainen, joka elää lesbosuhteessa. Aikaisemmin hän on ollut nainen, joka eli heterosuhteessa. BI?

• Jennifer40
        Pir kirjoitti:

"Toisin kuin sinä, Pir, MINÄ haluamalla HALUAN OLLA LESBO. "

Sanoin, etten ALUNPERIN ole halunnut olla homo(seksuaali). En tietenkään, enhän edes ajatellut mitään sellaista, ei käynyt mielessä. Ja havahtumisen jälkeen oli tunne-elämä hankalaa ja outoa, vaikeampaa kuin ennen, mutta kun se oli tapahtunut, en olisi tätä aspektia enää malttanut jättää pois, olin kiinni siinä. Ja jäin.

Käytin yllä olevaa prosessia todisteena siitä, etten alunperin mielestäni VALINNUT lesboutta, pikemminkin jouduin tosiasian eteen. Jos se olisi ollut vain valinta-asia, en olisi valinnut, olisin alussa torjunut. Ei liene harvinaista, varsinkin jos on jo täysaikuinen, ja oma maailma muuttuu radikaalisti.

..kyllä ymmärsin tarkoituksesi, mutta kirjoitin vähän tökerön viestin itse, koska en jaksanut korjata, heh..:)

Mutta jännä yksityiskohta on siinä, että itse en halunnut alunperin olla hetero, vaan taistelin sitä vastaan, kun muut tytöt alkoivat katselemaan poikia, niin itse ihmettelin, että MITÄ niissä oikeastaan on katsomisen arvoista. Enkä sitä ole löytänyt tähän päivään mennessä..;)

Niinpä. Todellakaan en osaa vuorenvarmasti sanoa, miksi olen lesbo.

Tuosta ohjelman haastatellusta tuli itselleni rauhallinen olo. Hänen naisrakkauteensa uskoin, vaikka hän myönsi katsovansa kaunista miestä sillä silmällä ja välillä jopa kiihottuvansa. Itse saatan kiihottua, kun katson nopeaa apina-aktia, joten mitä voimme tästä päätellä.?;) Ainakin sen, että ihminen on seksuaalinen olento.

• Jennifer40
        Catsy_666 kirjoitti:

. . . .

Mutta me ollaan niin erilaisia.

• june.m
        Pir kirjoitti:

sen mitä ajattelin tuosta halusta. En välttämättä tarkoittanut halua olla homoseksuaali eli identiteetin valintaa.

Ihmisellä on halu tuntea olevansa rakastettu ja ymmärretty kokonaisuutena. Jos lapsesta asti tuntuu, että tätä kokonaisvaltaista hyväksytyksi tulemista ja tunnepuolen kommunikoinnin syvyyttä löytyy paremmin naisten puolelta kuin miesten, sitä oppii sieltä odottamaan ja etsimään. Tätä olen miettinyt juuri pikku tyttöni kohdalla, kun hän aamuisin tulee viereeni niin avoimena ja herkkänä että hirvittää. Vaistonvarmasti hän etsii muistakin ihmisistä ne, jotka ovat "samalla aaltopituudella". En väitä, ettei läheisyyttä voisi löytyä miespuolisten ihmisten keskuudesta, mutta vierestä näen että jotenkin naiset, tädit, opettajat, jopa pienet tytöt vastaavat siihen herkemmin ja hellemmin. Kun saa vastakaikua, syntyy ihailua, antennit virittyvät ja mieltymykset kiteytyvät... Minulla on etuoikeus seurata lapsen kehitystä. Vaikka en ilman muuta ja yksinkertaisesti liitäkään tätä ominaisuutta seksuaali-identiteetin muodostumiseen, joka on varsin monitahoinen prosessi, niin erityisellä kiinnostuksella seuraan ja varjelen tätä yhtä pikkuista...

Luulen että oma historiani on jokseenkin samanlainen. Muistan selvästi naisten ja tyttöjen puoleen suuntautuvia syviä yhteyden ja rakkauden kokemuksia jo aivan pikkulapsesta. Tietysti kyseisen tapainen herkkyys tietynlaiseen läheisyyteen voi olla geneettistä perua ja kuulua johonkin "lesbogeeniin". Toisaalta ei kai elämän kannalta ole merkitystä sillä, mistä jokin mieltymys on peräisin, en hyväksy ajatusta, että vain geneettistä perua olevat ominaisuudet ovat ikään kuin pysyviä ja siksi pakosta sallittuja ja hyväksyttyjä ja muita pitäisi sitten muutella milloin minkäkin vaatimusten mukaan.

• Pir
        june.m kirjoitti:

sen mitä ajattelin tuosta halusta. En välttämättä tarkoittanut halua olla homoseksuaali eli identiteetin valintaa.

Ihmisellä on halu tuntea olevansa rakastettu ja ymmärretty kokonaisuutena. Jos lapsesta asti tuntuu, että tätä kokonaisvaltaista hyväksytyksi tulemista ja tunnepuolen kommunikoinnin syvyyttä löytyy paremmin naisten puolelta kuin miesten, sitä oppii sieltä odottamaan ja etsimään. Tätä olen miettinyt juuri pikku tyttöni kohdalla, kun hän aamuisin tulee viereeni niin avoimena ja herkkänä että hirvittää. Vaistonvarmasti hän etsii muistakin ihmisistä ne, jotka ovat "samalla aaltopituudella". En väitä, ettei läheisyyttä voisi löytyä miespuolisten ihmisten keskuudesta, mutta vierestä näen että jotenkin naiset, tädit, opettajat, jopa pienet tytöt vastaavat siihen herkemmin ja hellemmin. Kun saa vastakaikua, syntyy ihailua, antennit virittyvät ja mieltymykset kiteytyvät... Minulla on etuoikeus seurata lapsen kehitystä. Vaikka en ilman muuta ja yksinkertaisesti liitäkään tätä ominaisuutta seksuaali-identiteetin muodostumiseen, joka on varsin monitahoinen prosessi, niin erityisellä kiinnostuksella seuraan ja varjelen tätä yhtä pikkuista...

Luulen että oma historiani on jokseenkin samanlainen. Muistan selvästi naisten ja tyttöjen puoleen suuntautuvia syviä yhteyden ja rakkauden kokemuksia jo aivan pikkulapsesta. Tietysti kyseisen tapainen herkkyys tietynlaiseen läheisyyteen voi olla geneettistä perua ja kuulua johonkin "lesbogeeniin". Toisaalta ei kai elämän kannalta ole merkitystä sillä, mistä jokin mieltymys on peräisin, en hyväksy ajatusta, että vain geneettistä perua olevat ominaisuudet ovat ikään kuin pysyviä ja siksi pakosta sallittuja ja hyväksyttyjä ja muita pitäisi sitten muutella milloin minkäkin vaatimusten mukaan.

Käsitin ensin hieman väärin, siis että olisi kysymys tahdonvaltaisesta valinnasta. Voi olla noinkin, kuin kuvaat, tytöt kaiketi sosiaalistuvat henkisesti enemmän muihin tyttöihin, sisariin, äitiin ja naisiin yleensä. Ja ehkä siinä toimii tiedostamattomana prosessina alttius ihailuun, palvontaan, joka saattaa jossain vaiheessa muuttua eroottiseksi.

Useimmilla ei muutu, vahva heteroindentiteetti ja ympäristösidonnaiset käyttäytymismallit ohjaavat. Oletan, että bi-tyttöjen ambivalentissa tilanteessa kuvaamasi sosiaalistumisprosessi vaikuttaa. Ymmärtääkseni nainen voi olla bi, vaikkei hänellä olisi käytännössä koskaan muita kuin naisvalintoja ja vaikka ei olisi itsekään selvillä siitä, että mieskin käy laatuun seksuaalikumppanina.

Kun valinnat teoriassa olisivat totaalisen vapaita, vailla ympäristön odotuksia ja normeja, ja perustuisivat pelkästään subjektiivisiin mieltymyksiin/rakastumisiin, kukkisi erotiikka huomattavasti enemmän sukupuoliriippumattomasti kuin nyt. Syynä se, että torjuntamekanismeilla ei olisi käyttöä nykymittaisesti. Esim. korvikekäyttäytyminen voisi yleistyä, homosuhdekin käy, kun estävä rima on matalammalla. Nähtävissä mm. vankiloissa, laivoilla tms. oloissa, joissa on yksipuolisesti vain oman sukupuolen edustajia pitkällä aikavälillä.

Mutta oletan myös, että "syntymälesbojakin" on olemassa, jotain syvällä ohjavaa, vaikeuksienkin uhalla, vaikka ympäristö ei suosi, päinvastoin. Tämä saattaa viitata joihinkin geneettisperäisiin tekijöihin. Esim. minä olen lapsesta asti vähän vierastanut naisia, kasvoin isän ja veljien keskellä. Palvoin kyllä isosiskoa, mutta hän eli Hgissä, aluksi kaukana. Vasta työelämässä, varsinaisessa ammatissani, aloin arvostaa muita naisia ja halusin tuntea heitä paremmin, sitä ennen pidin useimpia hieman höpsöinä, puhuivat vain pojista ja vaatteista.

• june.m
        Pir kirjoitti:

Käsitin ensin hieman väärin, siis että olisi kysymys tahdonvaltaisesta valinnasta. Voi olla noinkin, kuin kuvaat, tytöt kaiketi sosiaalistuvat henkisesti enemmän muihin tyttöihin, sisariin, äitiin ja naisiin yleensä. Ja ehkä siinä toimii tiedostamattomana prosessina alttius ihailuun, palvontaan, joka saattaa jossain vaiheessa muuttua eroottiseksi.

Useimmilla ei muutu, vahva heteroindentiteetti ja ympäristösidonnaiset käyttäytymismallit ohjaavat. Oletan, että bi-tyttöjen ambivalentissa tilanteessa kuvaamasi sosiaalistumisprosessi vaikuttaa. Ymmärtääkseni nainen voi olla bi, vaikkei hänellä olisi käytännössä koskaan muita kuin naisvalintoja ja vaikka ei olisi itsekään selvillä siitä, että mieskin käy laatuun seksuaalikumppanina.

Kun valinnat teoriassa olisivat totaalisen vapaita, vailla ympäristön odotuksia ja normeja, ja perustuisivat pelkästään subjektiivisiin mieltymyksiin/rakastumisiin, kukkisi erotiikka huomattavasti enemmän sukupuoliriippumattomasti kuin nyt. Syynä se, että torjuntamekanismeilla ei olisi käyttöä nykymittaisesti. Esim. korvikekäyttäytyminen voisi yleistyä, homosuhdekin käy, kun estävä rima on matalammalla. Nähtävissä mm. vankiloissa, laivoilla tms. oloissa, joissa on yksipuolisesti vain oman sukupuolen edustajia pitkällä aikavälillä.

Mutta oletan myös, että "syntymälesbojakin" on olemassa, jotain syvällä ohjavaa, vaikeuksienkin uhalla, vaikka ympäristö ei suosi, päinvastoin. Tämä saattaa viitata joihinkin geneettisperäisiin tekijöihin. Esim. minä olen lapsesta asti vähän vierastanut naisia, kasvoin isän ja veljien keskellä. Palvoin kyllä isosiskoa, mutta hän eli Hgissä, aluksi kaukana. Vasta työelämässä, varsinaisessa ammatissani, aloin arvostaa muita naisia ja halusin tuntea heitä paremmin, sitä ennen pidin useimpia hieman höpsöinä, puhuivat vain pojista ja vaatteista.

Arvelen että on naisia, joilla suuntaus on alusta asti vahva ja ainoa mahdollinen johonkin muuhun (koen tuon geeneistä puhumisen hiukan mengelemäisenä ilmiönä) kuin tuohon "sosiaalistumiseen" perustuen.

Mutta jonkin verran vaarallisilla vesillä liikutaan ihmisen oikeuksien suhteen, kun tälläkin palstalla lesbouden "aitoutta" näin arvioidaan. Tietääkseni mitään yksittäistä tai useampaa kiistatonta geeniä, johon seksuaalinen suuntaus liittyisi, ei tiedetä. Toiseksi geeniperimä on pohja, reunaehto sille, miten ympäristö muovaa ihmistä - ja ihminen on enemmän tai vähemmän sopeutuvainen, suuntaan jos toiseenkin.

Tuon aikaisemman kommenttini pointti on juuri tämä: jos jokin sinänsä vaaraton ominaisuus muovautuu ihmisen persoonan kiinteäksi, vaikeasti muutettavaksi tai kokonaan muuttumattomaksi osaksi, niin miten paljon on silloin tarvetta arvioida sen alkuperää? Tieteellisen kiinnostuksen ymmärrän jotenkin, mutta en tätä rivien välistä paistavaa oikeutuksen tai kieltämisen etsintää. Sitä toivoisi, että voimavarat käytettäisiin ihmisten tukemiseen, ihmisoikeuksien vaalimiseen, vapauden ja hyvän olon lisäämiseen ja meidän omissa porukoissa yhteisesti juuri siihen samaan sen sijaan että jatkuvasti kysellään, kuka on oikea lesbo...

• Pir
        june.m kirjoitti:

Arvelen että on naisia, joilla suuntaus on alusta asti vahva ja ainoa mahdollinen johonkin muuhun (koen tuon geeneistä puhumisen hiukan mengelemäisenä ilmiönä) kuin tuohon "sosiaalistumiseen" perustuen.

Mutta jonkin verran vaarallisilla vesillä liikutaan ihmisen oikeuksien suhteen, kun tälläkin palstalla lesbouden "aitoutta" näin arvioidaan. Tietääkseni mitään yksittäistä tai useampaa kiistatonta geeniä, johon seksuaalinen suuntaus liittyisi, ei tiedetä. Toiseksi geeniperimä on pohja, reunaehto sille, miten ympäristö muovaa ihmistä - ja ihminen on enemmän tai vähemmän sopeutuvainen, suuntaan jos toiseenkin.

Tuon aikaisemman kommenttini pointti on juuri tämä: jos jokin sinänsä vaaraton ominaisuus muovautuu ihmisen persoonan kiinteäksi, vaikeasti muutettavaksi tai kokonaan muuttumattomaksi osaksi, niin miten paljon on silloin tarvetta arvioida sen alkuperää? Tieteellisen kiinnostuksen ymmärrän jotenkin, mutta en tätä rivien välistä paistavaa oikeutuksen tai kieltämisen etsintää. Sitä toivoisi, että voimavarat käytettäisiin ihmisten tukemiseen, ihmisoikeuksien vaalimiseen, vapauden ja hyvän olon lisäämiseen ja meidän omissa porukoissa yhteisesti juuri siihen samaan sen sijaan että jatkuvasti kysellään, kuka on oikea lesbo...

Kieltämättä tympii keskustelu, kuka on oikea lesbo, kuka ei. Huitsin väliä. Mutta pidän selkeistä käsitteistä - jos mahdollista. Senkin tiedän, ettei "syyllisistä" geeneistä ole hajuakaan, pikkuisen toivon, että sieltä kemiapuolelta löytyisi jotain ;). Olen kamalan tiedonhaluinen, tapitan avaruus-, arkeologia-, historia-, luonto- jne. ohjelmat, luen populaareja tiedejulkaisuita, pikku-uutisia mediasta, mitä ollaan, mistä tullaan, minne mennään. Siksi kiinnostuin tästäkin aiheesta. Sopii kai kuitenkin palstalle?

Sinänsä olen sitä mieltä, että ympäristötekijät vaikuttavat enemmän kuin geeniperintö. Paitsi, jos biologia asettaa vakavat älylliset ja toiminnalliset esteet ympäristön vaikutukselle. Biologian ja ympäristötekijöiden keskinäisestä painoarvostakaan ei tiede ole päässyt yksimielisyyteen.

• Klaudia
        Jennifer40 kirjoitti:

..kuulostaa tutulta.

Itse koen voimakkaana halun päästä naisen lähelle, siis sen naisen, johon ihastun, mutta ei siinä aina ole seksiä. Joskus on ja joskus ei. Rakkaita naisia ovat kumpikin, vaikka tuntemukseni ovat niin erilaiset. Riippuu tietenkin omista fiiliksistäni myös tuo seksipuoli.

Entä jos sosiaalinen vetovoima tarkoittaisi jotakin samaa kuin miesten hyvä veli -järjestelmä. Eli siis naiset tukisivat toisiaan.

• Jennifer40

..uusintana ollen ohjelman.

Ohjelma oli hyvä. Pidin päähenkilöstä, hänen tavastaan esittää asiat ja monivivahteisesta esiintymisestään. Naisellinen, tavallinen suomalainen nainen.

Hyvä ohjelma. Hänen tarinansa, ei kenenkään muun. Se muistettakoon!

• Katsoin ko. ohjelman videolta vasta hetki sitten. Tarina tosiaankin oli kyseisen henkilön oma.

Tarina ehkä vähän poukkoili ja sekin jäi häiritsemään, että hänen kumppaninsa, tai kuten toimittaja sanoi, asuinkumppaninsa näkyi kyllä kuvissa, mutta ei sanonut mitään. Miksi?

Toinen mikä särähti korvaani oli se, että haastateltava oli toimittajan kanssa samaa mieltä siitä, että naissuhteissa toinen osapuoli on aina se maskuliinisempi ja toinen feminiinisempi. Vaikka haastateltava kyllä painotti, että kotityöt tehdään yhdessä ja se tekee joka jaksaa, niin silti hän oli omasta mielestään se feminiini suhteessa.

Olen asiasta eri mieltä. Tämä on yksi stereotypia jota olen joutunut selittämään mm. työkaverilleni. Omissa suhteissani on ollut kaksi naista, tasaveroisina naisina. Vaikka itse en hameessa viihdy, niin en silti ole kokenut farkuissani olevani sen maskuliinisempi kuin hameeseen pukeutunut tyttöystäväni, jolla muuten pysyi esim. vasara paremmin kädessä kuin mulla. Eikä se silti tehnyt hänestäkään maskuliinista. :)

• Jennifer40
        idgie kirjoitti:

Katsoin ko. ohjelman videolta vasta hetki sitten. Tarina tosiaankin oli kyseisen henkilön oma.

Tarina ehkä vähän poukkoili ja sekin jäi häiritsemään, että hänen kumppaninsa, tai kuten toimittaja sanoi, asuinkumppaninsa näkyi kyllä kuvissa, mutta ei sanonut mitään. Miksi?

Toinen mikä särähti korvaani oli se, että haastateltava oli toimittajan kanssa samaa mieltä siitä, että naissuhteissa toinen osapuoli on aina se maskuliinisempi ja toinen feminiinisempi. Vaikka haastateltava kyllä painotti, että kotityöt tehdään yhdessä ja se tekee joka jaksaa, niin silti hän oli omasta mielestään se feminiini suhteessa.

Olen asiasta eri mieltä. Tämä on yksi stereotypia jota olen joutunut selittämään mm. työkaverilleni. Omissa suhteissani on ollut kaksi naista, tasaveroisina naisina. Vaikka itse en hameessa viihdy, niin en silti ole kokenut farkuissani olevani sen maskuliinisempi kuin hameeseen pukeutunut tyttöystäväni, jolla muuten pysyi esim. vasara paremmin kädessä kuin mulla. Eikä se silti tehnyt hänestäkään maskuliinista. :)

..tuo haastateltava sanonut, että vissiin se on yleensä niin, että toinen on maskuliinisempi ja toinen feminiinisempi, vaikka eihän sen tarvitsisi olla näin. Jotain tämän tapaista muistelisin. Hänen määritelmänsä jätti tavallaan avoimeksi, että muitakin parityylejä on ja niin kuin onkin.

Itse taas pidin siitä, että kumppani edes näytti kasvonsa. Ehkä hän oli ujo, jännittäjä tai jotain muuta. Urhoollinen teko kumminkin näyttää kasvonsa kaikelle kansalle ja myös asuinpaikka, jossa he elivät. Jotkut varmasti tunnistavat. Itseltäni jäi taas ohjelman alku pois, joten näin vain osan.

• Pantteri

alusta vähän ja sitten kuuntelin toisella korvalla, ei toi nyt ollut mitenkään järisyttävä haastattelu. Ja mitä ihmeen jauhamista oli isästä kokoajan niinkuin isämallin puuttuminen aiheutti lesbouden vai enkö kuunellut tarpeeksi hyvin. Tylsähkö nainen outo anoppi ja pakkomielteet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9275
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2859
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      33
      2639
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1945
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1816
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1351
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe