Hei!
Osaakos ketään kertoa miten eroavat yhteishuoltajuudessa olevat lapset yksinhuoltajuudessa olevista lapsista?
Mulla on kaksi lasta, vanhempi yhteishuoltajuudessa, nuorempi mun yksinhuoltajuudessa (kun lapsi syntyi, isälle ei sopinut lastenvalvojan ehdottamat ajat, että oltais käyty tekemässä yhteishuoltajuus, joten se jäi tekemättä), nyt avoero ja haluaisin tietää miten lapset "eroavat" toisistaan jos tulee riitaa elareista tms.
Kun ilm. lasten isälle, että puran vanhemman lapsen yhteishuoltajuuden, nousi kauhea meteli, hän haluaa tehdä nuoremmalle yhteishuoltajuuden. Miten tämmösissä katsotaan elatusmaksut ja vaateostokset (jos siis elatusvelvollinen ostaa lapselle jotakin vaatetta)?
Onks kellään kokemusta?
Olen yrittänyt kysellä sossusta, mutt sieltä saa niin pyöreitä vastauksia, ettei niistä ota selvää.
yhteishuoltajuus/yksinhuoltajuus
25
3861
Vastaukset
- Alannahi
Lapset ovat siis kuitenkin saman isän?
Ja kyseessä on avoero?
Ei kai nuoremman kohdalla ole kaiken päälle käynyt niinkin, että isä ei ole edes virallinen? Eli tunnustaminen/tuomitseminen jäänyt tekemättä?
Yleensä kun avoliitoissa ne huoltajuuspaperit tehdään siinä tunnustuksen yhteydessä.
Huoltajuuden muutos yhteishuollosta yksinhuoltajuuteen ei ole ilmoitusasia. Siitä pitää sopia lastenvalvojalla ja sopimus vahvistetaan käräjäoikeudessa.
Mikäli vanhemmat eivät pääse sopimukseen, ainoa tie on riitauttaa asia oikeuteen.
Ellei perustavanlaatuista syytä ole, kannatan kummankin lapsen osalta yhteishuoltajuutta.
Huoltajuus ei vaikuta elareihin eikä tapaamisiin milläänlailla. Eli etävanhempi on velvollinen maksamaan lapsista elatusmaksuja, jonka määrä suhteutetaan vanhempien verrannolliseen maksukykyyn. Minimi on siinä 118€/lapsi/kk, keskimäärin tuntuvat pyörivän siinä 140-160€/lapsi/kk.
Tässä syytä muistaa, että tarkoitus on suhteuttaa elarit vanhempien maksu- ts. elatuskykyyn.
Pikkuisen haiskahtaa siltä, että olet hieman..hmm.. eksyksissä näiden asioiden kanssa. Älä riitauta huoltajuusasiaa suotta.
Tehkää kohtuullinen elatussopimus, samoin tapaamissopimus, mieluiten mahdollisen laajoilla tapaamisilla, mikäli suinkin mahdollista.
Tosin, laajojen tapaamisten ollessa kyseessä, se pitää huomioida elareissa. Kohtuus kaikessa.
Ainoa ehkä käytännön ero on, että yhteishuollossa etävanhemmalla on oikeus osallistua kaikkiin lasta koskeviin päätöksiin.
Ja halutessaan olla hankala, myös vaikeuttaa kaikkia mahdollisia asioita.
Yksinhuollossa ilmoitusvelvollisuutta ei ole.
Mutta siis lyhyesti, huoltajuudella ei ole vaikutusta elareihin tai vaateostoksiin. Ei sitten koskaan tullut mieleenkään asiaa lastenvalvojalta kysyä -- tai anttax, oikeammin ihmettelen ettei hän asiaa ole selvittänyt tajuttavasti *jupisee*
Lyhykäsisyydessään yhteis- tai yksihuoltajuus ei suoranaisesti vaikuta elareihin -- joka taisi olla ensisijainen huolesi. Sillä ei myöskään vaikutusta siihen millaiset tapaamiset sovitaan.
Hyvin laajoilla "tapaamisilla" tai paremminkin yhteisasumisessa (esim. vuoroviikoin toisella vanhemmalla) pitäisi olla vaikutusta elareihin paljonkin -- mutta jos vanhemmat tuon osaavat sopia ja näkevät sen lapsenetuna heidän tilanteessaan, tulee elareiden sumpliminen oletettavasti "sisäsyntyisesti"
MIHIN se vaikuttaa ovat lähinnä "juridiset" tai "hallinnolliset" asiat -- yksinhuoltaja voi yksin hakea lapselleen passia, hän voi yksin valita minkä A-kielen lapsi kolmannella aloittaa, yms. SIIS, päättääkö yksi vanhemmista yksin lapsen huoltajuuden tuomat asia, vai yhdessä toisen vanhemman kanssa.- mikä ero
Lapsilla on sama isä, isyystunnustaminen tehtiin ennen ristiäisiä, mutta yhteishuoltajuutta ei voinut tehdä kun vasta ristiäisten jälkeen, koska käräjäoikeus ei "tunne" sellaista pientä, nimetöntä ihmisenalkua, jota kutsutaan vastasyntyneeksi (eli käräjäoikeus tarvitsi lapselle nimen hoitaakseen hänen asioitaan).
Olen kuullut että yhteishuoltajuudessa etävanhempi voi hankaloittaa esim. sairaan lapsen hoidossa, kun tarvitaan molempien huoltajien hyväksyntä ja jos etävanhempi ei allekirjoita papereita, lapsen hoitoa ei tehdä.Nythän tässä saa rauhallinenkin ihminen taistella jottei sano pahasti.
Yhteishuoltajuuden OMINAISUUKSIIN tai etenkään HENKEEN -- ! EI ! -- kuulu "oikeus" hankalaoittaa sairaan lapsen hoitoa.
VOI HERRAN JUMALA mitä tekstiä ... SIIS ... ns. normaaleissa perheissä äidit voi ampua lapset sänkyyn, teljetä matka-arkkuun tukehtumaan, isät voivat puukottaa karkuun juoksevaa sylissään kantavaa äitiä ja lastaan, tai kostaa avioeron tappamalla omat lapset ... PAHUTTA voi tehdä läheisilleen ILMAN yhteishuoltajuuttakin, tai yksinhuoltajuus siltä estä (voi kuinka helppoa kaikki olisikin jos niin tapahtuisi)
Kyllä sairaan lapsen hoidosta vanhemmat tahtovat vain parasta ... ja elleivät (vaikkei kumpikaan) .. NIIN siihen tässä yhteiskunnassa onneksi keinot ... H-U-O-S-T-A-A-N-O-T-T-O !!!
Onkohan tullut katsottua liikaa ameriikkalaisia laki- ja sairaalasarjoja!! Ei ihmekään ettei "sossuntädin" selitys oikein "uponnut" ... jessus...
Onneksi en tuohduksissani kirjoittanut pahasti!
PS. .. ja minkä logiikan mukaan lapsen isän pitäisi olettaa että sinä yh:na automaattisesti sitten oikeat valinnat teet yksin hänenkin lapsensa sairauden hoidosta ... ai niin, lääkäreillähän ei asiaan tietenkään ole mielipidettä !!??- Jaana
M36 kirjoitti:
Nythän tässä saa rauhallinenkin ihminen taistella jottei sano pahasti.
Yhteishuoltajuuden OMINAISUUKSIIN tai etenkään HENKEEN -- ! EI ! -- kuulu "oikeus" hankalaoittaa sairaan lapsen hoitoa.
VOI HERRAN JUMALA mitä tekstiä ... SIIS ... ns. normaaleissa perheissä äidit voi ampua lapset sänkyyn, teljetä matka-arkkuun tukehtumaan, isät voivat puukottaa karkuun juoksevaa sylissään kantavaa äitiä ja lastaan, tai kostaa avioeron tappamalla omat lapset ... PAHUTTA voi tehdä läheisilleen ILMAN yhteishuoltajuuttakin, tai yksinhuoltajuus siltä estä (voi kuinka helppoa kaikki olisikin jos niin tapahtuisi)
Kyllä sairaan lapsen hoidosta vanhemmat tahtovat vain parasta ... ja elleivät (vaikkei kumpikaan) .. NIIN siihen tässä yhteiskunnassa onneksi keinot ... H-U-O-S-T-A-A-N-O-T-T-O !!!
Onkohan tullut katsottua liikaa ameriikkalaisia laki- ja sairaalasarjoja!! Ei ihmekään ettei "sossuntädin" selitys oikein "uponnut" ... jessus...
PS. .. ja minkä logiikan mukaan lapsen isän pitäisi olettaa että sinä yh:na automaattisesti sitten oikeat valinnat teet yksin hänenkin lapsensa sairauden hoidosta ... ai niin, lääkäreillähän ei asiaan tietenkään ole mielipidettä !!??Lapselle on parempi että hänellä on kaksi huoltajaa päättämässä hänen asioista - jos toinen "pimahtaa" niin on edes toinen selväjärkisenä (toivottavasti). Samoin yksinhuolto voi johtaa siihen että yritetään pitää toista vanhempaa pimennossa, kielletään antamasta passia mukaan jne. Tästä syystä kannattaa aina pyrkiä yhteishuoltoon jos vaan suinkin on mahdollista. Yhteishuollolla ei voi kiusata - mutta yksinhuollolla kyllä ...
- Kristiina
Jaana kirjoitti:
Lapselle on parempi että hänellä on kaksi huoltajaa päättämässä hänen asioista - jos toinen "pimahtaa" niin on edes toinen selväjärkisenä (toivottavasti). Samoin yksinhuolto voi johtaa siihen että yritetään pitää toista vanhempaa pimennossa, kielletään antamasta passia mukaan jne. Tästä syystä kannattaa aina pyrkiä yhteishuoltoon jos vaan suinkin on mahdollista. Yhteishuollolla ei voi kiusata - mutta yksinhuollolla kyllä ...
Meillä lapset ovat yhteishuollossa. Se ei vaan paljoa asioihin vaikuta. Lapset asuvat isän luona, ja isä valehtelee kaikkialla, että kyseessä on yksinhuoltajuus. Eikä kukaan tarkista mitään.
Esimerkiksi isä oli sitä mieltä, että kaikki epäilykset lapsen aspergerin syndroomasta ovat merkki siitä, että isää pidetään hulluna. Siispä lapsen aspergeriepäilyä ei pidä selvittää - vaikka minä äitinä olisin lapsen edun nimissä niin halunnut. Sain lapsen käymään psykologilla, joka lähetti lapsen edelleen neurologiseen yksikköön tutkittavaksi. Minun oli tarkoitus tulla mukaan, kun aika neurologille joskus saadaan. No isäpä ei vaivautunut ilmoittamaan minulle, väitti neurologille olevansa yksinhuoltaja. Neurologille epikriisin mukaan väitti, ettei lapsen varhaisessa kehityksessä ollut mitään poikkeavaa (vaikka oppi kävelemään vasta vähän alle kaksivuotiaana, nukkui jo vastasyntyneenä alle 8 tuntia vuorokaudessa, osoitti jo pienenä vähän kiinnostusta sosiaalisiin suhteisiin ja suunnatonta kiinnostusta tiettyihin kohteisiin kuten karttoihin ja kaloihin...). Itse sain kopion tutkimuspapereista vasta, kun jälkikäteen näin lapsen reissuvihkosta, että on käynyt neurologilla ja pyysin suoraan sairaalasta. Eli kun vanhempi pelkää oman maineensa menevän lapsen diagnoosin myötä, voi lapsen ehkä tarvitsemat tukitoimet estää ja yhteishuoltaja-etävanhemman sivuuttaa näin kätevästi. Jos alan nostaa meteliä asiasta, mies kuulemma vaatii yksinhuoltajuutta sillä perusteella, ettemme pysty hoitamaan asioita yhdessä.
Erosta on jo yli viisi vuotta, mutta ex-mieheni ei vain pääse asian yli, vaan yrittää elää kuin minua ei olisi olemassakaan, ja väittää lapsille, että en halunnut lapsia luokseni asumaan. Tosiasia on, että olisin todellakin halunnut, mutta kun isällä oli enemmän aikaa iltaisin olla lasten kanssa ja itkun kanssa pyysi etten veisi lapsia häneltä, yritin tehdä epäitsekkään teon ja ajatella lapsia. Olen yhä sitä mieltä, että erossa miesten isyys usein viedään tai tehdään vaikeaksi, mutta itse ainakin olen saanut katua 'jalomielisyyttäni'. Olisi pitänyt vain olla itsekäs, eikä yrittää ajatella lasten parasta ja oikeudenmukaisuutta. Minä en olisi sulkenut lasten isää pois niin kuin hän tekee minulle! - Jaana
Kristiina kirjoitti:
Meillä lapset ovat yhteishuollossa. Se ei vaan paljoa asioihin vaikuta. Lapset asuvat isän luona, ja isä valehtelee kaikkialla, että kyseessä on yksinhuoltajuus. Eikä kukaan tarkista mitään.
Esimerkiksi isä oli sitä mieltä, että kaikki epäilykset lapsen aspergerin syndroomasta ovat merkki siitä, että isää pidetään hulluna. Siispä lapsen aspergeriepäilyä ei pidä selvittää - vaikka minä äitinä olisin lapsen edun nimissä niin halunnut. Sain lapsen käymään psykologilla, joka lähetti lapsen edelleen neurologiseen yksikköön tutkittavaksi. Minun oli tarkoitus tulla mukaan, kun aika neurologille joskus saadaan. No isäpä ei vaivautunut ilmoittamaan minulle, väitti neurologille olevansa yksinhuoltaja. Neurologille epikriisin mukaan väitti, ettei lapsen varhaisessa kehityksessä ollut mitään poikkeavaa (vaikka oppi kävelemään vasta vähän alle kaksivuotiaana, nukkui jo vastasyntyneenä alle 8 tuntia vuorokaudessa, osoitti jo pienenä vähän kiinnostusta sosiaalisiin suhteisiin ja suunnatonta kiinnostusta tiettyihin kohteisiin kuten karttoihin ja kaloihin...). Itse sain kopion tutkimuspapereista vasta, kun jälkikäteen näin lapsen reissuvihkosta, että on käynyt neurologilla ja pyysin suoraan sairaalasta. Eli kun vanhempi pelkää oman maineensa menevän lapsen diagnoosin myötä, voi lapsen ehkä tarvitsemat tukitoimet estää ja yhteishuoltaja-etävanhemman sivuuttaa näin kätevästi. Jos alan nostaa meteliä asiasta, mies kuulemma vaatii yksinhuoltajuutta sillä perusteella, ettemme pysty hoitamaan asioita yhdessä.
Erosta on jo yli viisi vuotta, mutta ex-mieheni ei vain pääse asian yli, vaan yrittää elää kuin minua ei olisi olemassakaan, ja väittää lapsille, että en halunnut lapsia luokseni asumaan. Tosiasia on, että olisin todellakin halunnut, mutta kun isällä oli enemmän aikaa iltaisin olla lasten kanssa ja itkun kanssa pyysi etten veisi lapsia häneltä, yritin tehdä epäitsekkään teon ja ajatella lapsia. Olen yhä sitä mieltä, että erossa miesten isyys usein viedään tai tehdään vaikeaksi, mutta itse ainakin olen saanut katua 'jalomielisyyttäni'. Olisi pitänyt vain olla itsekäs, eikä yrittää ajatella lasten parasta ja oikeudenmukaisuutta. Minä en olisi sulkenut lasten isää pois niin kuin hän tekee minulle!Eihän se yhteishuolto kovinkaan paljon vaikuta - mutta etävanhemman asema on edes hitusen verran parempi jos on yhteishuolto. Jos lähivanhempi on yksinhuoltaja olet käytännössä kokonaan pimennossa lapsen asioista.
Yksinhuoltajuutta ei saa noin vaan ja sen takia voit kyllä huoletta pitää vähän "meteliä" asioista. - Alannahi
ÄLä tyttö hyvä kaiva verta nenästästi aloittamalla huoltajuussotaa vain siksi, että olet kuullut jotain jostain!
Aivan varmaan tulee ongelmia jos lähtökohtainen asenteesi on tuo.
Yritä jaksaa kunnoittaa lasten isää vanhempana, vaikka se näinä aikoina saattaa sullu hankalaa ollakin.
Suosittelen edelleen yhteishuoltajuutta MOLEMPIEN lasten osalta.
Käytäntöjä on monia, aina ne eivät suinkaan vastaa järkevintä vaihtoehtoa, mutta ei ole kirkossa kuulutettu, että juuri sinun exäsi alkaisi sikailemaan.
Älä sinä provoa häntä siihen.
Yritä hoitaa eronne niin, että lasten osalta asiat pysyvät kunnossa. Mieluummin, kuin uhkailet huoltajuudenriistolla, juttele miehelle hyviä asioita lapsista, painota, että sinä erota hänestä, hänen ei ole tarkoitus erota lapsista. - mikä ero
M36 kirjoitti:
Nythän tässä saa rauhallinenkin ihminen taistella jottei sano pahasti.
PS. .. ja minkä logiikan mukaan lapsen isän pitäisi olettaa että sinä yh:na automaattisesti sitten oikeat valinnat teet yksin hänenkin lapsensa sairauden hoidosta ... ai niin, lääkäreillähän ei asiaan tietenkään ole mielipidettä !!??Kummipoikani isä asuu erään yh-äidin, jolla kaksi lasta, lapsista yhteishuoltajuus, kanssa. Toinen lapsista harrastaa jääkiekkoa, erään pelin jälkeen lapsi valitteli selän ja jalkojen väsymystä, ajateltiin johtuvan luistelusta ja pitkästä pelistä. Kun tätä jatkui ilman luisteluakin ja koulun urheiluopettaja kiinnitti pojan kävelyyn huomiota, vei äiti lapsen lääkärille. Erikoislääkäri totesi selässä synnynnäisen vian ja ilm. että täytyy leikata tai poika ei kävele enää vuoden päästä vaan istuu pyörätuolissa. Etäisä, joka ei ole huolehtinut elareista yms, asuu toisella paikkakunnalla. Hänelle soitettiin ja pyydettiin lupaa leikkaukseen, löi luurin kiinni. Viranomaiset kävivät paperin kanssa pari kertaa hakemassa nimeä, ei allekirjoittanut, vaan totesi "mitäs se mulle kuuluu". Leikkaukseen ei pääse koska toinen ei allekirjoita lupapaperia, yhteishuoltajuutta koitettu purkaa, ei allekirjoitusta siihenkään. Nyt menossa viranomaisten käsittelyyn, eli puretaan yhteishuoltajuus ja sitten hoidetaan.
Lääkärit eivät voi määrätä leikkausta ja hoitoja ilman vanhempien, tässä tapauksessa molempien, hyväksyntää.
Että se siitä amerikkalaisista tv-sarjoista, tämä on elämää Suomessa!!!!!!!! - Jaana
mikä ero kirjoitti:
Kummipoikani isä asuu erään yh-äidin, jolla kaksi lasta, lapsista yhteishuoltajuus, kanssa. Toinen lapsista harrastaa jääkiekkoa, erään pelin jälkeen lapsi valitteli selän ja jalkojen väsymystä, ajateltiin johtuvan luistelusta ja pitkästä pelistä. Kun tätä jatkui ilman luisteluakin ja koulun urheiluopettaja kiinnitti pojan kävelyyn huomiota, vei äiti lapsen lääkärille. Erikoislääkäri totesi selässä synnynnäisen vian ja ilm. että täytyy leikata tai poika ei kävele enää vuoden päästä vaan istuu pyörätuolissa. Etäisä, joka ei ole huolehtinut elareista yms, asuu toisella paikkakunnalla. Hänelle soitettiin ja pyydettiin lupaa leikkaukseen, löi luurin kiinni. Viranomaiset kävivät paperin kanssa pari kertaa hakemassa nimeä, ei allekirjoittanut, vaan totesi "mitäs se mulle kuuluu". Leikkaukseen ei pääse koska toinen ei allekirjoita lupapaperia, yhteishuoltajuutta koitettu purkaa, ei allekirjoitusta siihenkään. Nyt menossa viranomaisten käsittelyyn, eli puretaan yhteishuoltajuus ja sitten hoidetaan.
Lääkärit eivät voi määrätä leikkausta ja hoitoja ilman vanhempien, tässä tapauksessa molempien, hyväksyntää.
Että se siitä amerikkalaisista tv-sarjoista, tämä on elämää Suomessa!!!!!!!!Lastensuojelu voi kyllä puuttua tuollaisessa - jos on kiireellinen hoidon tarve niin voivat ottaa lapsen väliaikaisesti huostaan. Hankalampi tilanne on jos on yksinhuolto ja lähivanhempi kieltää hoidot - silloin toinen vanhempi ei voi tilanteelle mitään. Sen takia on aina parempi että lapsella on kaksi huoltajaa.
- Alannahi
mikä ero kirjoitti:
Kummipoikani isä asuu erään yh-äidin, jolla kaksi lasta, lapsista yhteishuoltajuus, kanssa. Toinen lapsista harrastaa jääkiekkoa, erään pelin jälkeen lapsi valitteli selän ja jalkojen väsymystä, ajateltiin johtuvan luistelusta ja pitkästä pelistä. Kun tätä jatkui ilman luisteluakin ja koulun urheiluopettaja kiinnitti pojan kävelyyn huomiota, vei äiti lapsen lääkärille. Erikoislääkäri totesi selässä synnynnäisen vian ja ilm. että täytyy leikata tai poika ei kävele enää vuoden päästä vaan istuu pyörätuolissa. Etäisä, joka ei ole huolehtinut elareista yms, asuu toisella paikkakunnalla. Hänelle soitettiin ja pyydettiin lupaa leikkaukseen, löi luurin kiinni. Viranomaiset kävivät paperin kanssa pari kertaa hakemassa nimeä, ei allekirjoittanut, vaan totesi "mitäs se mulle kuuluu". Leikkaukseen ei pääse koska toinen ei allekirjoita lupapaperia, yhteishuoltajuutta koitettu purkaa, ei allekirjoitusta siihenkään. Nyt menossa viranomaisten käsittelyyn, eli puretaan yhteishuoltajuus ja sitten hoidetaan.
Että se siitä amerikkalaisista tv-sarjoista, tämä on elämää Suomessa!!!!!!!!Mutta ei tosiaankaan riitä perusteiksi, miksi juuri sinun pitäisi saada yksinhuoltajuus, eikä tarkoita, etteikö sinulla exäsi kanssa voisi erovanhemmuus toimia yhteishuollossakin.
Keskity nyt oleellisiin asioihin. Pyri siihen, että isä ei tunne oloaan uhatuksi, vaikka te kaksi eroattekin. Näin on hyvinkin mahdollista, ettei huoltajuuteen liittyviä ongelmia koskaan tule. mikä ero kirjoitti:
Että se siitä amerikkalaisista tv-sarjoista, tämä on elämää Suomessa!!!!!!!!Pahuutta, välinpitämättömyyttä, tyhmyyttä ym. maailmassa riittää, valitettavasti sitä eivät huoltajuus muodot tai lait estä.
Kuten Jaana totesikin, jos välitöntä hoitoa tarvitaan niin siihen ei kummankaan vanhemman nimiä kysellä (vai luuletko että Konginkaalta aamuyöllä faksailtiin lippu lappuja vanhemmille allekirjoitettavaksi). Jos lasta TODELLA pyörätuoli odottaa ja vanhemmat/vanhempi eivät hoitoon suostu, niin lastensuojeluviranomaiset saa kyllä kiinostumaan asiasta ... sen prosessin voi muuten aloittaa kummitätikin.
Mutta mitäpä jos yh-vanhempi saa päähänsä vaikka että lupaava teinitähti tytär tarvitsee rintaleikkauksen jotta pääsis äiskäkin paremmin "framille", tai että "harakrishna" on juuri sopiva uskonto meidänkin tenavalle ... voihan näitä keksiä. Pointti onkin, että yhtä lailla voidaan perustella miksi yksinhuoltajuus totaalisen huono ratkaisu --- mitä se ei suinkaan joskus ole ... ja jos tilanne sellaiseksi muuttuu, niin onneksi oikeuden päätöksellä perustellusti yhteishuoltajuus purettavissa. Mutta silloin lapsen kannalta monta muutakin murheellista asiaa on tapahtanunut.
- mikä ero
..olen kuullut, että jos etävanhempi ostaa lapselle esim. toppatakin, hän saa vähentää sen maksamistaa elareista.
Pitääkö paikkansa?Ei saa vähentää ... voi jos niin sovitte, mutta jos jonain päivänä kuitteja pengotaan, niin maksuun menee vaatiessasi, koska poikkeaa elatussopimuksesta mikä vahvistettu.
*puhisee vieläkin*- Kristiina
M36 kirjoitti:
Ei saa vähentää ... voi jos niin sovitte, mutta jos jonain päivänä kuitteja pengotaan, niin maksuun menee vaatiessasi, koska poikkeaa elatussopimuksesta mikä vahvistettu.
*puhisee vieläkin*Meillä se on sopimukseen kirjoitettu ja vahvistettu, että maksan rahana tietyn osan, ja suunnilleen tietyn summan arvosta vaatteina. Tosin ex-mieheni on tulkinnut tämän niin, että hänen ei tarvitse ostaa mitään muuta kuin pleikkaripelejä ja muuta kivaa, äiti ostaa kaikki sukset, kengät, vaatteet ym.
*puhisee tämäkin*
- Jaana
Huoltajuusmuoto ei vaikuta elatusmaksuihin tai tapaamisiin vaan lähinnä määrittelee sen että kuka saa päättää lapsen asioista. Ainoastaan "isot" asiat kuten lapsen sukunimi, uskontokuntaan kuuluminen jne ovat sellaisia mihin tarvitaan kummankin huoltajan nimeä. Yhteishuolto on se tavallisin ratkaisu - on lapselle parempi että hänellä on kaksi huoltajaa. Samoin etävanhemmalle voi olla tärkeää että hän on myös huoltaja. Lähivanhemman kannalta on aika samantekevää mikä huoltajuusmuoto on.
Teillä ilmeisesti jäänyt nuoremman lapsen osalta sopimatta tuo asia. Jos vanhemmat ovat avioliitossa niin he ovat automaattisesti lapsen huoltajia. Asia on helposti korjattavissa sopimalla asiasta lastenvalvojalla. Jos kerran vanhemman lapsen osalta on jo yhteishuolto niin varmaan parasta (ajatellen jo lasten "tasa-arvoa") olisi parasta sopia tästä myös nuoremman lapsen osalta.
Jos ette pääse sopuun huoltajuusmuodosta niin viime kädessä käräjäoikeus ratkaisee. Yksinhuollon saamiseen pitää kyllä olla aika painavat perusteet. - liisa36
Minulla on yksinhuoltajuus, jonka sain exältä suosiolla, korjaan y h t e i symmärryksessä. Lasten elatusmaksut tulevat ajallaan ja ovat samat kuin yhteishuoltajuuden aikanakin. Tapaamisetkin sujuvat ongelmitta. Lähivanhempana on helpompi hoitaa lapsen asioita, kun ei joka lippuseenlappuseen tarvitse olla pyytämässä etävanhemman nimeä.
- Alannahi
Ei yhteishuollossakaan joka lippuseen ja lappuseen tarvita etän nimeä.
Eihän ydinperheessäkään tarvitse. Huoltajan allekirjoitus riittää.
Paitsi erikoistapauksissa, jotka ovat ydinperheissä ja yhteishuollossa samoin määritellyt, terapiat yms. - Jaana
Ainoat paperit mihin tarvitaan toisen huoltajan nimmaria on lapsen sukunimen muutos, passinhakemus, uskontokunnan muuttaminen ym "isot" asiat. En usko että näitä tulee vastaan kovinkaan usein. On aika härskiä sulkea toista vanhempaa pois lapsen elämästä tuolla tavalla.
- liisa36
Jaana kirjoitti:
Ainoat paperit mihin tarvitaan toisen huoltajan nimmaria on lapsen sukunimen muutos, passinhakemus, uskontokunnan muuttaminen ym "isot" asiat. En usko että näitä tulee vastaan kovinkaan usein. On aika härskiä sulkea toista vanhempaa pois lapsen elämästä tuolla tavalla.
yhteishuoltajuuden aikaan, passi haettu yksinhuoltjana, kuin myös kirkosta eroaminenkin. Ei isää ole härskisti pois suljettu lapsen elämästä. Isä on lapsen elämässä hyvin suuressa määrin!
Myös kielivalinnoissa , pankkitilinavaamisessa tarvitaan toisen huoltajan nimmari.
Tämä järjestely toimii meillä ihan hyvin! Sekä isä että minä olemme tyytväisiä. Tässä asiassa MEILLÄ on y h t e i s y m m ä r r y s, se riittänee. - Jaana
liisa36 kirjoitti:
yhteishuoltajuuden aikaan, passi haettu yksinhuoltjana, kuin myös kirkosta eroaminenkin. Ei isää ole härskisti pois suljettu lapsen elämästä. Isä on lapsen elämässä hyvin suuressa määrin!
Myös kielivalinnoissa , pankkitilinavaamisessa tarvitaan toisen huoltajan nimmari.
Tämä järjestely toimii meillä ihan hyvin! Sekä isä että minä olemme tyytväisiä. Tässä asiassa MEILLÄ on y h t e i s y m m ä r r y s, se riittänee.Lapselle on parempi että on sekä isä että äiti - ja on hyvin itsekästä lähteä omimaan lasta eron jälkeen. Teillä on kaikesta huolimatta homma toiminut mutta isä on kyllä ottanut aikamoisen riskin siinä että on luopunut lastensa huoltajuudesta. Moni isä (ja äiti) haluaa edelleen olla mukana lapsen elämässä ja päättämässä heidän asioista - ja onneksi laki on heidän puolellaan. Yksinhuoltajuutta on hyvin vaikeaa saada - ja yhä useampi isä kyllä osaa pitää puoliaan näissä asioissa.
- Karoliina
liisa36 kirjoitti:
Tämä järjestely toimii meillä ihan hyvin! Sekä isä että minä olemme tyytväisiä. Tässä asiassa MEILLÄ on y h t e i s y m m ä r r y s, se riittänee.Harmi lasten kannalta - näitä vallanhimoisia äitejä riittää :( Onneksi on aika vaikeaa saada yksinhuoltajuutta sen takia että se on aniharvoin lapsen etu. Lapsi tarvitsee äidin ja isän pitämään huolta hänestä mutta jotkut ovat niin sokeita erokatkeruudestaan että pitää lähteä sulkemaan ehdoin tahdoin toista vanhempaa pois.
- liisa36
Karoliina kirjoitti:
Harmi lasten kannalta - näitä vallanhimoisia äitejä riittää :( Onneksi on aika vaikeaa saada yksinhuoltajuutta sen takia että se on aniharvoin lapsen etu. Lapsi tarvitsee äidin ja isän pitämään huolta hänestä mutta jotkut ovat niin sokeita erokatkeruudestaan että pitää lähteä sulkemaan ehdoin tahdoin toista vanhempaa pois.
yhteishuoltajuuden. Tämö järjestely t o i m i i meillä.
Lastenvalvojan luona puhuttiin myös siitä miten toimitaan, jos minulle käy jotain. EX on edelleen siinäkin vaiheessa lasten isä.
Ei ole kenenkään etu omia lapsia,
varsinkaan lasten etu! En toimi niin.
Isää ei ole suljettu pois lasten elämästä.
- Niina
Jos teillä on vanhemman lapsen osalta yhteishuolto niin et voi yksin purkaa sitä. Jos isä vastustaa niin ainoa keino on sitten riitauttaa asiaa käräjäoikeuteen - ja silloin pahimmassa tapauksessa menee koko paletti uusiksi (siis kumman luo lapset jäävät asumaan jne).
Lapsella on oikeus isään ja äitiin eikä kummallakaan ole oikeutta rajoittaa toisen vanhemmuutta.- kokenut toinen osapuoli
Onhan näistä aiheista puhuttu.Miten ajattelette arjen sujuvan :Nainen,eronut ja lapset yhteishuollossa isänsä kanssa,joskin molemmat täysi-ikäisiä,mutta kuka nyt maksaa opiskelutym.Pattitilanne.Nykyinen mieheni on taloudellisista syistä osittanut omaisuuden vaimonsa kanssa ,mutta avioliitto on virallisesti voimassa.Hänen Ex-puoliso on ollut monesta syystä kykenemätön käymään työssä,joten leskeneläkkeen vuoksi tilanne tämä.Hän elättää myös omat lapsensa.Miksei puhuta enempi siitä ,että joskus kannattaa pitää avioliittokulissi voimassa??Erossa menettää leskeneläkkeen,ja jos omaa ei ole??Itse tulen toimeen omain ansioitteni turvin vanhuudessa kyllä.Eli elämme avoliitossa lapsinemme ja avopuolisoni on avioliitossa virallisesti.Toivon mielipiteitä!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941769
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351628- 911373
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47928
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38918Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9914- 46872
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849