Hei olen miettinyt noita veneitä. Aiemmin minulla
on ollut purjeveneet terästä mutta nyt asunnon
hankinnan jälkeen tuntuu että oikean kokoisen
veneen varoillani saa lähinnä vain betonista.
Sinäänsä en epäile betonin lujuutta sillä johan
sitä on ollut silloissa ja kaikelaisissa tuki-
pilareissa veden alla. Eniten epäilen betonin
sisään jäänyttä kanaverkkoa ja raudotusta.
Mitä sitten tapahtuu kun ne ruostuu? Ne tietysti
leviää hieman ja betoni murtuu vai miten siinä
käy? Rapistuuko betonivene pikkuhiljaa niikuin
rapattujen talojen seinät joista tämä kanaverkko
on ruostunut ja halkaissut kuoren?
Veneilystä ja purjehduksesta on kokemusta joten
osaan kyllä valita mieleiseni veneen mutta
mistä ihmeestä osaan ottaa selvää tuon rungon
kunnosta jos kyseessä on betonivene? Olisiko
parasta pyytää jotain ammattimiestä vai miten
kannattaa edetä.
Millä tavalla betoni reagoi pieniin kolahduksiin
laiturissa? Teräs ainakin joustaa ja kovemmasta
tällistä menee lommolle mutta entäs betoni?
Sehän ei kai jousta yhtään vaan murtuu?
Vai sopiiko betoni sitten kuitenkin peremmin
talojen sokkeleihin ja siltojen pilareihin
kuin veneilyyn?
Betonivene?
7
9994
Vastaukset
- ankkurinpaino
Katsoppa palstaa alaspäin otsikko: taivaallinen www-sivu. Sieltä löytyy mainio linkki betonivenesivuille.
- betoniukko
Kyllä se päällepäin näkyy, jos siinä vikoja. Ruskea vana valuu pitkin laitaa. Rautahan reagoi vain hapen kanssa tekemisiin jouduttuaan. Verkot on yleensä sinkittyjä, joten ne ei kovin helpolla ruostu. Väittävät, että betonimassa sinänsä on emäksinen ja estää sen sisällä olevan raudan ruostumista.
Mulla on tuollainen 10-metrinen betoninen moottoripursi ja olen siihen ihan tyytyväinen. Ei ole niitä ongelmia, joita esiintyy lasikuituveneissä, rautaveneissä ja puuveneissä. Peruskallioonkin on tömäytetty kohtuuvauhdilla, eikä murentunut alta pois, vaikka eräs tietäjä sellaisenkin väitteen esitti. Laituritöyssyistä ei tartte välittää. No ehkä maali voi pirskahdella kovemmissa kolhuissa.
Painoa on 13 t ja purjealaa vajaa 60 m2. Eihän se mikään tykki ole pienissä tuulissa, mutta purjehtii ja alle 10 m:n tuulissa kohtuullista 6-7 s nopeutta. 3-4 solmuun pääsee jo 4-5 metrin tuulilla. Painosta johtuen se on maan mainio merenkäynnissä. Meno pehmeää ja vakaata. Siinä määrin hyvä ja kiva purjehdittava, että purjeet nostetaan aina kun vähänkin tuulee.
Jos se olis vallan huono rakennusaine, olisin kai pyrkinyt jo ajat sitten eroon, mutta kun tuntuu, ettei siitä henno luopua. Jos hakee eloisaa ja tehokasta purtta, on etsittävä kevyempiä materiaaleja, mutta tällaiselle kiireettömälle mukavasta menosta nauttivalle se kyllä sopii.
Että jos on hyvin tehty runko, niin siitä vaan kokeilemaan.- Atte
Mainitsit sinkityt verkot mutta tekijöitähän on monenlaisia. Jos ne ei ole sinkittyä niin ruostuuko ne sit helpommin? Kuin kauan olet venettäsi pidellyt? Kuinka paksu siinä runko on?
Itselläni oli taannoin tuollainen 11 metrinen teräsvene ja se kyllä painoi yli tuon 10 tonnia joten tiedän kyllä kuinka tuo massa rauhottaa kulkemista. Jotenkin on sellainen olo etten edes halua mitään kevyttä venettä. Ne kun tuntuu jollalta vaikka kokoa olisikin?
Jäin vain ihmetteleen kun sanoit ettei betonissa ole teräksen ongelmia? Kaskun en itse huomannut tuossa mitään ongelmia? Kyllähän se kestääkin ainakin paljon enemmän kuin laiturit? Kauttaaltaan vene oli 5-8mm levystä tehty ja vaikka sillä kuinka olisi laituriin tullut kovassa merenkäynnissä niin venestä enintään lähti maalit vaikka olisi vastassa ollut betonilaituri :)
Tavallaan olisin kiinnostunut betoniveneistä vaikka haikailenkin teräsveneiden suuntaan. Betoniset nyt vain ovat niin paljon edullisempia joten voipi olla et jää ilman venettä jos ei betoniin sorru :) - betoniukko
Atte kirjoitti:
Mainitsit sinkityt verkot mutta tekijöitähän on monenlaisia. Jos ne ei ole sinkittyä niin ruostuuko ne sit helpommin? Kuin kauan olet venettäsi pidellyt? Kuinka paksu siinä runko on?
Itselläni oli taannoin tuollainen 11 metrinen teräsvene ja se kyllä painoi yli tuon 10 tonnia joten tiedän kyllä kuinka tuo massa rauhottaa kulkemista. Jotenkin on sellainen olo etten edes halua mitään kevyttä venettä. Ne kun tuntuu jollalta vaikka kokoa olisikin?
Jäin vain ihmetteleen kun sanoit ettei betonissa ole teräksen ongelmia? Kaskun en itse huomannut tuossa mitään ongelmia? Kyllähän se kestääkin ainakin paljon enemmän kuin laiturit? Kauttaaltaan vene oli 5-8mm levystä tehty ja vaikka sillä kuinka olisi laituriin tullut kovassa merenkäynnissä niin venestä enintään lähti maalit vaikka olisi vastassa ollut betonilaituri :)
Tavallaan olisin kiinnostunut betoniveneistä vaikka haikailenkin teräsveneiden suuntaan. Betoniset nyt vain ovat niin paljon edullisempia joten voipi olla et jää ilman venettä jos ei betoniin sorru :)Luulisin, että kaikki verkot on nykyään sinkittyjä. En tiedä, onko sillä merkitystä, sillä harjateräshän on mustaa rautaa. Sen samoin kuin verkkojen (sinkittyjen tai ei-sinkittyjen) ruostumattomuus perustuu siihen, ettei ne ole ilman kanssa tekemisissä ja emäksisen aineen sisällä. Sinkkiverkkokin itkee ruostetta, jos se on pinnassa. Ajatus teräsveneen ongelmista perustuu kai ajatukseen, että jos sisäpuolella on tai tulee paljasta peltiä, se alkaa rustumaan, eikä sitä pääse aina kalusteiden taakse korjaamaan. Muilta osin minäkin pidän terästä parhaimpana materiaalina. Oman veneen paksuus on n. 25 mm. Vedessä se on ollut vasta muutaman vuoden.
- Teesi
betoniukko kirjoitti:
Luulisin, että kaikki verkot on nykyään sinkittyjä. En tiedä, onko sillä merkitystä, sillä harjateräshän on mustaa rautaa. Sen samoin kuin verkkojen (sinkittyjen tai ei-sinkittyjen) ruostumattomuus perustuu siihen, ettei ne ole ilman kanssa tekemisissä ja emäksisen aineen sisällä. Sinkkiverkkokin itkee ruostetta, jos se on pinnassa. Ajatus teräsveneen ongelmista perustuu kai ajatukseen, että jos sisäpuolella on tai tulee paljasta peltiä, se alkaa rustumaan, eikä sitä pääse aina kalusteiden taakse korjaamaan. Muilta osin minäkin pidän terästä parhaimpana materiaalina. Oman veneen paksuus on n. 25 mm. Vedessä se on ollut vasta muutaman vuoden.
Kyllä betonivene on ihan hyvä. Minulla on ollut 11-metrinen purjevene viisi vuotta. Vene painaa 12 t ja on todella hyvä ja tasainen kulkija kovemmassakin aallokossa. Ainoastaan ketuttaa se, kuinka vaikea on tehdä reikiä veneeseen kiinnittämistä varten. Mutta ilmeisen hyvä, jos reikien tekeminen veneeseen on vaikeaa.
Jos itselläni olisi rahaa, laittaisin kyllä lasikuitupaatin todennäköisesti. Seilannut olen monenlaisella ja kaipaisin vähän nopeampaa purtta. Mutta kyllä tämä liikkuu sen, minkä hitaat lasikuitupaatit ja nopeamminkin. Keskinopea. Kummallisen hyvä liikkuja betoniveneeksi. Ohi mennään monesta veneestä, että humina käy. Mutta nopeampi saisi olla, ainahan se saisi olla nopeampi....:-) - Timppa59
Teesi kirjoitti:
Kyllä betonivene on ihan hyvä. Minulla on ollut 11-metrinen purjevene viisi vuotta. Vene painaa 12 t ja on todella hyvä ja tasainen kulkija kovemmassakin aallokossa. Ainoastaan ketuttaa se, kuinka vaikea on tehdä reikiä veneeseen kiinnittämistä varten. Mutta ilmeisen hyvä, jos reikien tekeminen veneeseen on vaikeaa.
Jos itselläni olisi rahaa, laittaisin kyllä lasikuitupaatin todennäköisesti. Seilannut olen monenlaisella ja kaipaisin vähän nopeampaa purtta. Mutta kyllä tämä liikkuu sen, minkä hitaat lasikuitupaatit ja nopeamminkin. Keskinopea. Kummallisen hyvä liikkuja betoniveneeksi. Ohi mennään monesta veneestä, että humina käy. Mutta nopeampi saisi olla, ainahan se saisi olla nopeampi....:-)Olen seurannut jo useamman vuoden keskustelua betoni-veneistä ja ollut useammassakin projektissa mukana tavalla tai toisella. Yrityksemme on mm. myynyt venebetonia tällä palstalla paljon parjatulle alan mmattilaiselle. Aikoinaan kun Dunker oli hankkimassa rahoitusta 6 v:n maailmanympärimatkalleen, kirjoitti hän Vene- lehdessä oman näkemyksensä veneenrakennus-materiaaleista. Tällöin hän mainitsi betonin kohdalla että soveltuu ainoastaan poijupainoksi.
Tästä lähti ajatus tehdä kevyt pienpursi betonista, tai pitäisikö sanoa laastista. Veneenrakennuskokemusta olen aikaisemmin kerännyt mm. rakentamalla uppoumarunkoisen Norppa-veneen.
Ajatukseni oli pyrkiä mahdollisimman kevyeeseen ja
ohueeseen runkoratkaisuun. Uppoamattomuus olisi lisäetu. Tiesin mm. että Kuopiossa oli valmistettu vastaavalla menetelmällä limisaumainen savolaismallinen kilpasoutuvene. Porukka osti aidon puuveneen, josta tehtiin muotti, jota puolestaan käytettiin veneen tekoon.
Aito puuvene painoi n. 65 kg ja "betonivene" n.95 kg. Materiaalivahvuudeksi pyrittiin saamaan n. 5 mm, mutta tämä hieman ylitettiin. Veneellä osallistuttiin mm. 24 tunnin soutukilpaan.
Itse lähdin käyttämään betoninrakenteiden korjauksesta tuttuja erikoistuotteita, joiden raekoko oli luokkaa 0,5 ja 1 mm. Ohuimmillaan veneen kannessa kerrospaksuus on nyt noin 3 mm, mutta rungossa vajaa 10 mm, johtuen lähinnä
muottini huonohkosta laadusta. 3 mm:n kansi kestää 75 kg:n painoni hyvin, koska kerroksen sisällä on muovinen rappausverkko ja kannen alla on EPS-levy. Koska toteutin projektini saaressa, käytin 25 kg:n pikkusäkeissä saatavaa kuivalaastia, joita projektiini kului n. 25 kpl. Tuloksena valmistui 4,2 m pitkä uppoamaton betonipursi, jossa on hieman pienennetyt 505-kevytpurren purjeet. Nostoköli ja peräsin on tehty vanerista. Uppoamattonuus on saavutettu asentamalla laastikerrosten sisään
n. 1/2 kuution edestä EPS-eristelevyä, johon
nykyaikaiset korjauslaastit tarttuvat hyvin. Pinnat tiivistin epoksilla ja suojasin betonirakenteiden pinnoitukseen tarkoitetulla PU-maalilla. Lopputuloksena toteaisin että tavoitteet saavutettiin lähes täysin, parempi muotti olisi mahdollistanut vieläkin ohuemmat kerrospaksuudet ja keventänyt rakennetta. Nyt veneen paino lienee n. 500kg.
Tälläkin palstalla puhutaan perinteisistä betoniveneitä, joissa yleensä käytetään useamman sentin kerrospaksuuksia, mutta rakenteita ja mitoitusohjeita kehittämällä sekä nykyaikaisia betoni- ja laastilaatuja käyttämällä olisi mahdollista varmasti kehittää nykyistä paljonkin kevyempiä venerakenteita. Vastaavalla tavalla on helppo rakentaa itse mm. laiturin
"Betoniponttoonit".
Raudoituksena/verkotuksena käytetään sinkittyä rappausverkkoa tai muovipinoitettua lasikuituverkkoa. Rappausverkkoa saa hyvin varustetuista rakennustavaraliikkeistä ja se on jäykempää kuin perinteiden kanaverkko. Myös RST-raudoitteita kannattaa käyttää missä se on mahdollista. Nykyiset laastit sisältävät usein polymeerejä, jotka tuovat jonkin verran joustavuutta rakenteisiin. Laasteja valitessa on varmistuttava myös niiden pakkasenkestävyydestä - merellä vaaditaan myös suola-pakkaskestävyyttä.
Laastin levitin muotin päälle tavallisilla metalli- ja solukumilatalla. Isompaan projektiin kannattaa käyttää laastiruiskua.
Purteni s/y Möykky seilailee nykyään Kemiön vesillä.
- Anonyymi
Huonot tiedot betoniveneestä tarkoittavat sitä, että luulee betoniveneen(ferrobetoni tai ferrocement tai teräsverkkolaminoitu betonivene)terästen tai paksusinkkisten minkkiverkkojen ruostuvan betonin sisällä. Ne eivät ruostu koskaan, koska betoniveneiden erikoisbetoni(LH - tai masuunisementti ja kvartsi)i ei sisällä vettä eikä happea. Kun murtuma tulee verkkojen sinkki ja betonin kalkki estää silloinkin ruostumiset. Rooman vesijohdot ovat toimineet yli 3000 vuotta miltei samanlaisesta betonista(Vesuviuksen tuhkasementti ja marmorimurske) ja Suomessakin on tehty yli 50 vuotta betoniveneitä. Yksikään ei ole vielä ruostunut. Nykyajan betoniveneet tehdään läpivärjättyinä, joten niitä ei edes ulkopuolelta tarvitse maalata, vain öljytä. Värin voi valita betoniväreistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368