Kysymys veroprosentista ja matkakuluista?

Idontknow

Hei, yritän jotenkin selkokielellä nyt selittää, en ymmärrä hölkäsen pöläystä veroasioista.

Ensimmäinen asia, veroprosenttini on 6 prosenttia(onko millään mahdollista ja pitäisikö nostaa?) ja toimin freelance verokortilla, eli minulla on 2 työnantajaa ja matkakulut on laskettu 5031 euroa vuodessa, minulla tulee ajoa päivässä työmatkoihin prikulleen yhteenlaskettuna 64 km. Töitä on noin 5-6 kertaa viikossa. Arvio koko vuoden bruttotulosta on 19 800, 00 euroa, tuokin on arvioituna yläkanttiin. Lähinnä mietin tuota 6 prosentin veroprosentti, että onko liian alhainen? Matkakuluja tulee kyllä aika reilusti (että saako siitä sitten riittävästi vähennystä, lapsikin, eli perhettä on), jos olen oikein laskenut. Ja tuohan on arvio tälle vuodelle tuo 5031 euroa, jotka laitoin muutosverokorttiin etukäteen, matkat toteutuvat kilometrien osalta kyllä. Ja työmatkat menen omalla autolla, koska työt alkavat 02:00 ja loppuvat 05:00-06:00 ja selvitykset on tehty kyllä verohallintoon, että sen puolesta pitäisi olla kunnossa, eli julkiset eivät kulje siihen aikaan ja töiden ajankohdan takia pakko mennä omalla autolla. Toisessa työssä työt alkavat 18:00 yleensä ja loppuvat siinä 01:00 aikaan, jolloin alkavat sitten nuo 02:00 työt, eli on melkein mahdotonta kulkea julkisilla tuohon aikaan, pelkästään jo välimatkojen takia. Mutta voiko olla mahdollista että tulot ovat suht pienet molemmista töistä yhteenlaskettuna 1100-1400 euroa kuukaudessa (vaihtelevat todella paljon) ja matkakulut ovat aika suuret, että veroprosentti on todellakin noin pieni? Haluan vain tietää ettei tule mätkyjä sen takia. Että näkeekö tässä nyt tarpeelliseksi nostaa veroprosenttia? Ja paljon sitä olisi järkevä nostaa jos nyt tarvitsee edes nostaa?

Ja sitten minulle tuli 200 euroa jäännösveroa eli mätkyjä, ja laskin nuo matkakulut vuodelta 2014 esitäytettyyn veroilmoitukseen ja niitä tuli aika rutkasti, eli kun nuo matkakulut menevät läpi kun uusi veroilmoitus vuodelta 2014 tulee syksyllä, niin korjaantuuko nuo jäännösverot jos matkakuluja on tarpeeksi. Eli ei tarvitsisi jäännösveroa maksaa jos matkakuluja on tarpeeksi.

Olen vain niin ulalla näistä veroasioista että kiitos jo etukäteen.

Terveisin Tietämätön

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ällipulli

      Käytä veroprosenttilaskuria (löytyy vero.fi sivustolta , asioi verkossa). Käytössä on sekä vuoden 2014 ja 2015 laskurit. Mitä tulee tuohon freelance-korttiin, vaihda se päätoimen ja sivutuloverokortiksi. Jos teet vain kahta työtä, ei freelance kortti ole tarkoitettu sinule.

    • Hei ja kiitos kysymyksestä!


      Ilmoittamasi matkakulut vaikuttavat verotuksen lopputulokseen ja saat syksyllä uuden verotuspäätöksen jossa ne on huomioitu.


      Tällä palstalla vastailemme veroilmoitusta koskeviin kysymyksiin. Veroprosenttilaskurilla voit tarkistaa riittävää veroprosenttia, laskuri löytyy täältä: www.vero.fi/verolaskuri
      Verokortteihin liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä myös verokorttipalveluun 020 697 000 (arkisin klo 9.00–16.15 ppm/mpm)


      Ystävällisin terveisin
      Sanni Verotiimistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      65
      1468
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1309
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1152
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1109
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      891
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      775
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      51
      674
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      88
      618
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      617
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      614
    Aihe