Hei!
Voinko vähentää matkakulut oman auton mukaan, jos julkisia käyttäen kävelyä kertyisi yhteensä yli 3 kilometriä (vaihdot mukaan lukien) töistä kotiin palatessa? HSL:n reittioppaan mukaan siis kävelyä kertyisi työpaikka-bussipysäkki-bussipysäkki(vaihto)-bussipysäkki(vaihto)-bussipysäkki-koti –väleillä yhteensä 3,1 tai 3,2 kilometriä, siihen aikaan kun olen töistä päässyt lähtemään.
Lisäksi, olen osan vuodesta 2014 (3kk) tehnyt osa-aikatöitä noin max. 30 tuntia kuukaudessa pääasiassa etätyönä, työpaikalla olen käynyt töissä yleensä 1 päivänä kuukaudessa tänä aikana. Voinko tässä tapauksessa saada työhuonevähennystä 410 euroa, sillä olen käyttänyt työhuonettani osapäiväisesti näiden pääansiotulojen hankkimiseen?
Matkakulut ja työhuonevähennys
1
84
Vastaukset
Hei nimimerkki "tietämätön"!
Voit vähentää matkakulut oman auton käytön mukaan, jos
• julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä tai
• kävelymatka yhteen suuntaan on vähintään 3 kilometriä tai
• odotusaika meno-paluumatkalla (esim. julkisen kulkuneuvon vaihto) on yhteensä vähintään 2 tuntia
• matka alkaa tai päättyy yöllä (klo 00.00–05.00).
Oman auton käytön mukaan matkakuluja saa vähentää 0,25 euroa/km, työsuhdeautolla 0,20 euroa/km.
Jos käytät työhuonetta etätyön tekemiseen, vähennyksen määrä riippuu kotona tekemiesi työpäivien määrästä. Voit saada työhuonevähennystä seuraavasti:
1) Jos työpäivistä enintään 50 % on etätyöpäiviä vuodessa, vähennyksen määrä on 410 euroa
2) Jos työpäivistä yli 50 % on etätyöpäiviä vuodessa, vähennyksen määrä on 820 euroa.
Verottaja vähentää tulonhankkimisvähennyksen ilman eri selvitystä palkkatulosta viran puolesta 620 euroa, kuitenkin enintään vuotuisen palkkatulon määrän. Kustannusten selvittämiseksi ei siis kannata nähdä vaivaa, jos todelliset tulonhankkimiskulusi eivät ylitä 620 euroa.
Ystävällisin terveisin Tarja Verotiimistä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561408
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu591311Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1611301Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle641165Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1041121Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä58937Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu245913- 54897
Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56893KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin81862