Olen antanut ei-pörssiyhtiölle lainaksi liiketoimintaa varten rahaa, mistä on selvät paperit näytettäväksi ja velan olemassaolon todisteeksi. Kyseessä on laina, jota sen saaja eli tuo pienehkö yhtiö käyttää liiketoimintaan ja maksaa 6 vuoden päästä liiketulokseen perustuvan korvauksen minulle. Luvassa on 30 %:n tuotto vähintään.
Kun lainansaaja on lyhentänyt verovuonna 2014 sopimuksen mukaisesti velkaansa 10 %, niin eihän tämmöisestä lyhennyksestä mene veroja. Korkoa ei ole maksettu, vaan ainoastaan tuo lyhennys.
Pankinjohtajatuttavani sanoi, ettei veroa menisi kuin tuotosta eli korosta 30%. sitten aikoinaan kun saan tuon tuoton toivottavasti.
Tuleeko tämmöinen laina merkitä veroilmoitukseen?
Mihin kohtaan se täytyy merkitä, jos täytyy merkitä?
Mitä kaikkia asioita lainan suhteen täytyy ilmoittaa, jos täytyy ilmoittaa?
Tulipa nyt kiirus. Olin jo painamassa nappia veroilmoituksen lähettämiseksi, kun rupesin miettimään asiaa. Soitin pankinjohtatuttavalleni ja hän sanoi, että minuna hän ilmoittaisi antamani lainan määrän ja ehdot verottajalle, niin asia on sillä siisti.
Lainan lyhennys
3
<50
Vastaukset
- VirtanenAB
Täydennän vielä kysymystäni.
Kyseessä on rakennus- ja korjausalan firma, joka ostaa ja kunnostaa vanhoja taloja/asuntoja huippukuntoon myyntiä varten. Ja ottaa omansa eli hyvän korvauksen tuosta työstä. Pääomaa se tarvitsee liiketoiminnan pyörittämiseen,sillä aina ei voi odottaa, että saa rahat korjatun asunnon myynnistä heti. Ilman lisärahaa eli lainaa toiminta keskeytyisi aina siksi ajaksi, kun asunto saataisiin myydyksi. Eikä se lyö leiville.
Tein tämän lisäyksen, että kävisi selville, millaisesta yrityksestä on kysymys.
Tuo lainan lyhennys tapahtui juuri onnistuneen remontin jälkeen. Laina lyheni vastaavalla määrällä, mutta säilyi muilta osin entisin ehdoin. Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Veroilmoituksella tulee ilmoittaa kenelle laina on myönnetty, lainan ehdot sekä vuosittain saadut lyhennykset.
Verollista on lainan tuotto ja tulee maksuun sinä vuonna kun tuotto maksetaan.
Ilmoita laina lisätiedot kohdassa.
Ystävällisin terveisin
Satu E verotiimistä- VirtanenAB
Kiitos vastauksesta.
Sijoitin lainaa koskevat tiedot mainitsemaasi kohtaan, ilmoitin lainansaajan ja lainan määrän sekä tietysti tuon lyhennyksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134495Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3073346Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363336Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112489Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk152275- 2562013
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2851590- 871525
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi441296Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81153