Olen antanut ei-pörssiyhtiölle lainaksi liiketoimintaa varten rahaa, mistä on selvät paperit näytettäväksi ja velan olemassaolon todisteeksi. Kyseessä on laina, jota sen saaja eli tuo pienehkö yhtiö käyttää liiketoimintaan ja maksaa 6 vuoden päästä liiketulokseen perustuvan korvauksen minulle. Luvassa on 30 %:n tuotto vähintään.
Kun lainansaaja on lyhentänyt verovuonna 2014 sopimuksen mukaisesti velkaansa 10 %, niin eihän tämmöisestä lyhennyksestä mene veroja. Korkoa ei ole maksettu, vaan ainoastaan tuo lyhennys.
Pankinjohtajatuttavani sanoi, ettei veroa menisi kuin tuotosta eli korosta 30%. sitten aikoinaan kun saan tuon tuoton toivottavasti.
Tuleeko tämmöinen laina merkitä veroilmoitukseen?
Mihin kohtaan se täytyy merkitä, jos täytyy merkitä?
Mitä kaikkia asioita lainan suhteen täytyy ilmoittaa, jos täytyy ilmoittaa?
Tulipa nyt kiirus. Olin jo painamassa nappia veroilmoituksen lähettämiseksi, kun rupesin miettimään asiaa. Soitin pankinjohtatuttavalleni ja hän sanoi, että minuna hän ilmoittaisi antamani lainan määrän ja ehdot verottajalle, niin asia on sillä siisti.
Lainan lyhennys
3
<50
Vastaukset
- VirtanenAB
Täydennän vielä kysymystäni.
Kyseessä on rakennus- ja korjausalan firma, joka ostaa ja kunnostaa vanhoja taloja/asuntoja huippukuntoon myyntiä varten. Ja ottaa omansa eli hyvän korvauksen tuosta työstä. Pääomaa se tarvitsee liiketoiminnan pyörittämiseen,sillä aina ei voi odottaa, että saa rahat korjatun asunnon myynnistä heti. Ilman lisärahaa eli lainaa toiminta keskeytyisi aina siksi ajaksi, kun asunto saataisiin myydyksi. Eikä se lyö leiville.
Tein tämän lisäyksen, että kävisi selville, millaisesta yrityksestä on kysymys.
Tuo lainan lyhennys tapahtui juuri onnistuneen remontin jälkeen. Laina lyheni vastaavalla määrällä, mutta säilyi muilta osin entisin ehdoin. Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Veroilmoituksella tulee ilmoittaa kenelle laina on myönnetty, lainan ehdot sekä vuosittain saadut lyhennykset.
Verollista on lainan tuotto ja tulee maksuun sinä vuonna kun tuotto maksetaan.
Ilmoita laina lisätiedot kohdassa.
Ystävällisin terveisin
Satu E verotiimistä- VirtanenAB
Kiitos vastauksesta.
Sijoitin lainaa koskevat tiedot mainitsemaasi kohtaan, ilmoitin lainansaajan ja lainan määrän sekä tietysti tuon lyhennyksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579