Vanha Rouva ja Dostojevski

sus.morsian

Joskus sentään joitain helmiä katsottavaksi. Puolentoistatuntinen dokumentti intensiivistä .Vanhaa Rouvaa, ohjaajana Vadim Jendreyko. Svetlana Geier käänsi saksaksi viisi Dostojevskin romaania, niillä oli erityinen sija Geierin sydämessä, hän omistautui niille vuosikausiksi. Hän oli parhaita Dostojevski-tuntijoita, käännöskirjallisuuden millimetrin mittaisesta tarkkuudesta kertova, miten eri kielet ovat jollekin toiselle kielelle käännettäessä vaikeita, jos ja kun kielet eroavat kieliopiltaan paljonkin toisistaan.

Samalla upeaa rauhallista kerrontaa koko Vanhan Rouvan elämästä, lapsuudesta vanhuuteen. Aivan loistavaa.
Kirjojen teemat ihmisen vapaudesta, itsetuntemuksesta ja siitä, voiko tarkoitus pyhittää keinot. Esimerkkinä Raskolvikov Rikoksessa ja Rangaistuksessa kiehtoivat Geieriä vielä 85-vuotiaanakin

Hän koki, että käännökset ovat epätäydellisiä teoksia, jotka heijastavat kääntäjänsä omaa aikakautta, ja siksi jokainen sukupolvi ansaitsisi uuden käännöksen.

Palkitussa dokumentissa Geier palaa vuonna 2010 edesmennyt Geier lapsuutensa kotimaahan Ukrainaan. Hänellä oli valtava urakka noiden jättiläisteosten kääntämisessä. Ihana ihminen kertakaikkiaan.
Hän asui kuitenkin viimeiset 50 vuotta Freiburgissa, Lounais-Saksassa.

Geier oli näitö 1900-luvun läpi eläneitä intellektuelleja, joille elämää paljon kokeneena loppuun saakka juuri toivo ja toisia ihmisiä arvostava asenne oli tärkeää. Miten paljon voimmekaan nykypäivänä tästä. Geierin viisaista sanoista.
Dokumentti tempaisi minutkin mukaansa, siinä oli niin paljon elämänviisautta, sielun sivistystä ja lämpöä.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt lukaisin vasta läpi, kun halusin nopeesti kirjoittaa, tuli tietysti epätarkkuutta, joku sanakin jäi pois, no arvata voi itse lukija ja korjatakin mielessään.

    • tiivi-taavi
      • Svetlana Geierissä nuoruuden fyysinen kauneus oli muuntunut ikääntyessä viisauden myötä henkiseksi kauneudeksi, joka tekee ihmisen olemuksesta tavallaan "aristokraattisen".

        Olen nuo Dostojevskit lukenut J.A. Hollon kääntäminä, kumpa osaisin saksaa ja kykenisin lukemaan Svetlanan käännökset :) Tekstiin syventyessään voisi kokea hipaisevansa kirjoittajan/kääntäjän "sielua". Svetlanan "sielun" lämmössä varmasti viihtyisi ja ehkä voisi liittää jotakin parempaa, omaan, virheiden täyttämään sieluunsa, täältä ominaisuutena, pois vietäväksi, rajan taakse.


      • Samoin koin minäkin Svetlana Geierin.
        Jo nuorena tuli tavaksi katsoa kirjan suomentaja, on meilläkin tunnetut hyvät suomentajamme eri kielissä. Matti otti kehotuksestani Albert Camus´in Sivullinen-kirjan, halusin hänen mielipiteensä erään ajan kulttikirjasta, näkyi olevan suomentaja vuodelta 1947 Kalle Salo. En ite oo nyt vielä sitä uudelleen lukenut, yksi mielikirjoistani aikoinaan oli. Luin sen myös ranskaksi kieltä opetellassani, joten vertailua voi tehdä tuohon vanhaan suomentajaankin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe