hyväksikäyttöäkö?

elättäjä

Muutimme avopulison kanssa yhteen, hänellä on 8 v. Ihanat kaksoset ja minulla ei jälkipolvea ole. Nyt yhreiseloa on jatkunut reipas vuosi, alkuunsa kaikki meni upeasti mutta alkaa riepoon toi rahamäärä mikä noihin veljeksiin uppoaa. Minä maksan vuokrastakin puolet vaikka poikien takia jouduimme ottamaan tietysti isomman asunnonkin ja sama pätee kaikessa muussakin kuten ruoka, vesimaksut ja hoitomaksut, kaikkeen tämmöiseen . Minulla on hyväksikäytetty olo ainakin jo.

59

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miesvm_1967x

      Niin, lapset eivät ole halpoja ylläpitää. Tuliko yllärinä? Minusta kumppanin kuuluukin maksaa puolet kuluista ellei tulot ole ihan eri sfääreissä. Paremmin ansaitseva maksaa hieman enemmän että toisellekin jää käyttörahaa. Kumppanuuden takia joissakin asioissa joutuu joustamaan ja joistakin asioista tinkimään. Ellei se sovi niin on parempi olla itsekseen.

      • miesvm_1967x

        Toisaalta olisi hyvä myös pohtia tarviiko lapset sen kaiken krääsään mihin ehkä teidänkin rahat uppoaa? Lapset kuitenkin pärjäävät loppupeleissä melko vähällä, aivan kuten aikuisetkin. Kulutusta on ehkä syytä järkeistää jos tuntuu että ropot uppoavat johonkin mysteeriseen kaivoon :D Asiasta kannattaisi neuvotella varmaankin sen siipan kanssa?


      • sosiaalitantta

        ÄTMmä taitaa kuitenkin maksaa tässä tapauksessa toisen äijän jälkikasvua?


      • Pillupillupillu

        Pillu


    • toiveikastypy

      Oletko ottanut asiaa puheeksi puolisosi kanssa? Itse olen myös uusioperheessä. Minulla on 9 vee tyttö ja miehellä ei ole lapsia. Alusta asti pidin itsestäänselvyytenä, että maksan tytön harrastukset, hoidon ja vaatteet. Yhdessä maksamme vuokran ja ruuan. Sovimme, että niin on ok. Mieheni ehdottaa välillä, että voi maksaa jotin tytön harrastuksia tms. jos minulla on rahat vähissä. Jos käymme ulkona syömässä esim. niin maksamme aika lailla vuorotellen. Kaikilla hyvä olo näin eikä kukaan tunne vääryyttä asian suhteen.

      • miesvm_1967x

        Ole iloinen siitä että teillä asiat on järkevästi mallillaan :) Kuulumme ilmeisesti samaan "koulukuntaan" missä rahasta ei tehdä liian isoa pelinappulaa. Tiimityöllä asiat hoituu ;)


      • Tussutussutussu

        Tussu


    • Marga-Reeta

      Eikö lasten toinen biologinen vanhempi maksa elatusmaksujaan? Ne nimenomaan on tarkoitettu kompensoimaan kuluja, mitä lasten eläminen vie, vaatteet, ruoka, asuminen. Ei muuta kuin puhumaan ja sopimaan kumppanin kanssa ja ottamaan huomioon kyseiset seikat, joilla vähentää sinun osuuttasi.
      Puhuminen, neuvottelu on ensisijainen keino eikä hiljaa katkerana maksaminen.

    • Marga-Reeta

      Eikö lasten biologinen vanhempi maksa elatusmaksuja? Ne on tarkoitettu kompensoimaan kuluja, mitä lapsista aiheutuu.
      Ota asia keskustelun alle kumppanisi kanssa.

      • Marga-Reeta

        No, tulipa viesti kirjoitettua peräti kahteen kertaan, kun ensimmäinen ei heti ilmestynyt sivuille. Voi että!


      • miesvm_1967x
        Marga-Reeta kirjoitti:

        No, tulipa viesti kirjoitettua peräti kahteen kertaan, kun ensimmäinen ei heti ilmestynyt sivuille. Voi että!

        No tämä S24 on muutenkin viime aikoina tökkinyt aika pahasti, ainakin tääl turun suunnal :)


      • miesvm_1967x
        Marga-Reeta kirjoitti:

        No, tulipa viesti kirjoitettua peräti kahteen kertaan, kun ensimmäinen ei heti ilmestynyt sivuille. Voi että!

        No nyt ei munkaan viesti tullu läpi, kun sanoin että S24 on tökkiny viime aikoina. Taitaa tää S24-serveri toimia Murphyn lain mukaan :D


      • miesvm_1967x

        No niin, se siitä. Ei lisättävää XD


    • snakemind

      Uusioperhesuhteita on kahdenlaisia. Niitä, joissa molemmat osallistuvat penskoista johtuviin kuluihin, ja niitä, joissa vain penskojen vanhempi (ja tietysti ex myös, eli lasten toinen vanhempi) osallistuu.

      Kummatkin järjestelyt täytyy _sopia_. Ilmeisesti lapset asuu teidän kanssa? Jos niihin uppoaa paljonkin ylimääräistä rahaa, kannattanee miettiä, tarvitsevatko ne sitä kaikkea, mitä niille rahalla kärrätään eteen. Asumisen ja ruuan nyt tietty tarvitsevat, mutta saavatko esim. paljon leluja/viihdykettä (tietokoneet, pelit jne.), harrastavatko, onko vaatteita "liikaakin"? Tällaisista kuluista on helppo karsia. Sanoo vain muksulle, että nyt ei rahat riitä.

      Tosin ongelmahan ei ole lapsissa vaan aloittajan puolisossa, joka ei selvästi ota aloittajaa huomioon.

      • tinde_66

        "Tosin ongelmahan ei ole lapsissa vaan aloittajan puolisossa, joka ei selvästi ota aloittajaa huomioon."
        Mistä tiedät? Ei ainakaan aloituksen perusteella. Siinä puhutaan vain menoista, ei ollenkaan tuloista. Jos esim. molemmilla on kohtuutulot, ja ap:n nettopalkka on tuplaten suurempi kuin hänen avovaimonsa, on oikeus ja kohtuus, että ap maksaa asumisesta vähintään puolet.


    • jokiuy

      Aika moni eronnut taitaa odottaa, että uusi kumppani maksaa puolet ja vähän enemmänkin kuluista, vaikka sen entisen elämän lapset asuvat mukana.
      Näistä asioista tulisi sopia ennen yhteen muuttoa, mutta kun se ihastuminen sokeuttaa kaikesta muusta.

      Ensinnäkin tämä ap:n kumppanikin saa lapsilisät lapsista, samoin hän saa elatusmaksun ja hänen itsensä tulee kustantaa myös osuutensa lasten kustannuksista, uudella kumppanilla ei todellisuudessa ole minkäänlaista velvoitetta lasten elättämiseen se kuuluu täysin lasten vanhemmille, niiden heidän asumisen kulut, kuin elämisen , harrastusten ja kaikki muutkin kulut.

      Eli eihän näitä erojakaan olisi niin paljon, jos tuota uutta ei saisi niin helposti. Usein taitaa käydä niin, että lasten ollessa etävanhemman luona, tämä lapsivapaalla oleva vanhempi maksattaa vielä oman viihteensä uudella kumppanilla.

      Tietoista hyväksikäyttämistä aika monella niin naisella kuin miehellä.
      Jos osaisitte hillitä niitä halujanne, niin ehkä silloin jäisi aikaa ajatella ja nähdä se totuuskin, joka kyllä tulee aikanaan esiin, mutta "taitaa olla silloin jo huonot housuissa".

    • childreeeeen

      Mikä velvoite lapsettomalla on elättää kumppaninsa edellisen elämän kakarat? Ei mikään. Syytön tämä uusi puoliso on siihen, että puolisolla sattuu olemaan muksut jo omasta takaa. Lapseton on antanut jo paljon periksi siinä, että suostuu sisällyttämään vieraan naisen/miehen lapset osaksi omaa elämäänsä (eli perustamaan uusioperhesuhteen). Rahaa hänen ei missään nimessä TARVITSE tuhlata noiden lasten hyväksi, ellei itse halua. Lasten vanhemmat elättäkööt tuotoksensa keskenään.

      • miesvm_1967x

        Ei se mikään velvoite olekaan. Mutta jos nyt ihan oikeasti haluaa yhdistää elämänsä kumppaninsa kanssa niin ne lapset nyt sitten tulevat mukana vaan. Jos oikeasti välittää kumppanistaan, niin välittää hänen lapsistaankin koska lapset ovat kuitenkin sen kumppanin elämää. Siinä täytyy sitten valita, välittääkö koko paketista vai jatkaako itsekseen. Jos täytyy alkaa rahasta itkemään niin parfempi varmaan unohtaa koko juttu. Ei niitä euroja kuitenkaan mukaansa saa, käytettäväksi ne on tarkoitettukin, tässä elämässä. Joten mitä väliä jos kaikki on tyytyväisiä. Ellei ole, asian tilaa pitää muokata niin että kaikki on tyytyväisiä. Mitä toi lause ikinä tarkoittaakaan :)


      • lapsetsyyttömiä
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Ei se mikään velvoite olekaan. Mutta jos nyt ihan oikeasti haluaa yhdistää elämänsä kumppaninsa kanssa niin ne lapset nyt sitten tulevat mukana vaan. Jos oikeasti välittää kumppanistaan, niin välittää hänen lapsistaankin koska lapset ovat kuitenkin sen kumppanin elämää. Siinä täytyy sitten valita, välittääkö koko paketista vai jatkaako itsekseen. Jos täytyy alkaa rahasta itkemään niin parfempi varmaan unohtaa koko juttu. Ei niitä euroja kuitenkaan mukaansa saa, käytettäväksi ne on tarkoitettukin, tässä elämässä. Joten mitä väliä jos kaikki on tyytyväisiä. Ellei ole, asian tilaa pitää muokata niin että kaikki on tyytyväisiä. Mitä toi lause ikinä tarkoittaakaan :)

        Todellakaan, ei tarvitse maksaa kenekään lasten kuluja eikä tarvitse muuttaa yhteenkään silloin.


      • miesvm_1967x
        lapsetsyyttömiä kirjoitti:

        Todellakaan, ei tarvitse maksaa kenekään lasten kuluja eikä tarvitse muuttaa yhteenkään silloin.

        No niin, kuten näit niin valinta oli helppo :D

        Itse olen valinnut toisin mutta en tule itkemään tänne miten kallista nuorten naisten elmä on, tai omien poikieni. Autot, mopot, pelit ja vehkeet niin kukkaro vinkuu tietysti. Muutenkin lasten elämää täytyy toki tukea ja maksan myös elareita. So? Ne oli mun valinnat, en kadu enkä ainakaan itke. Mun käsittääkseni tällä porukalla on varsin hyvä olla ja elää.


      • miesvm_1967x

        Ja toi oli muuten ihan tarkoituksella tuo "omien poikieni", tarkoittaa että minulla on kaksi poikaa ja vaimollani kaksi tytärtä. Mutta meille he ovat kaikki lapsina tasa-arvoisia ja ikänsä puolesta suhteutettuna oikeutettuja hieman erilaisiin asioihin. Vanhempi lapsi tarvitsee erilaisia juttuja kuin nuorempi sisaruksensa, sen mukaan mietitään mitä kukakin lapsista tarvitsee. Ja mulle vaimon tyttäret on kuin omia tyttäriäni ja mielellään autan heitä kaikenlaisissa asioissa, myös rahallisesti jos kykenen mutta ainakin erilaista neuvoa ja ohjetta vähintään kykenen tarjoamaan. Ilo lasten silmissä on mun palkka, ei sitä voi euroissa mitata, höh :D

        Ymmärrän edelleen että jos rahaa ei ole yhtään ylimääräistä ja päivät kuluu räknätessä mitä ostaa ja mistä ja muutenkin on selviytymistaistelua niin tottahan se katkeruutta herättää. Muistan kyllä opiskeluaikani kun perjantaina ruokakaapissa oli 3 teepussia ja jodisuolaa.. siinäpä sai päätään raapia että mites tää viikonloppu. Että jos elämä on sellaista, tulee helposti mieleen rahastaa toiselta, syystä tai syyttä suotta. onneksi oma elämäni ei ole ihan noin heikoissa kantimissa. Raha elämääni tai onnenani ei siltikään määritä. Jotkut elää tunteella, toisille pitää maksaa että kehtaavat elää :)


      • childreeeeen
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Ei se mikään velvoite olekaan. Mutta jos nyt ihan oikeasti haluaa yhdistää elämänsä kumppaninsa kanssa niin ne lapset nyt sitten tulevat mukana vaan. Jos oikeasti välittää kumppanistaan, niin välittää hänen lapsistaankin koska lapset ovat kuitenkin sen kumppanin elämää. Siinä täytyy sitten valita, välittääkö koko paketista vai jatkaako itsekseen. Jos täytyy alkaa rahasta itkemään niin parfempi varmaan unohtaa koko juttu. Ei niitä euroja kuitenkaan mukaansa saa, käytettäväksi ne on tarkoitettukin, tässä elämässä. Joten mitä väliä jos kaikki on tyytyväisiä. Ellei ole, asian tilaa pitää muokata niin että kaikki on tyytyväisiä. Mitä toi lause ikinä tarkoittaakaan :)

        Niin, sitä just että on väärin siltä puolisolta vaatia, että "joo elätäpä sie minun lapsetkin!" vaikka se puoliso vois kyl ite huolehtia exänsä kanssa. Ei se kovin tunnolliselta vanhemmalta tunnu, ellei halua itse pistää suurinta osaa rahoistaan lapsiinsa sitten, vaan vaatii uusioäidiltä/-isältä, että tämä pistää rahaansa yli puolet lasten hyväksi.

        Noiden olisi pitänyt sopia asiat etukäteen, että joko kaikki maksaa osuutensa tai sitten vaan lasten vanhempi maksaa. Sitä paitsi, niistä lasten turhista kuluista voi karsia, se vaatii vain aikuisten keskistä keskustelua, jossa aloittaja kertoo, miten hänestä tuntuu hyväksikäytetyltä. Hän hyväksyy lapset ja niiden asumisen kanssaan, se tuskin on hänelle se ongelma, mutta hän ei halua, että häneltä ryövätään kaikki rahat niiden takia.


      • lapsetsyyttömiä
        miesvm_1967x kirjoitti:

        No niin, kuten näit niin valinta oli helppo :D

        Itse olen valinnut toisin mutta en tule itkemään tänne miten kallista nuorten naisten elmä on, tai omien poikieni. Autot, mopot, pelit ja vehkeet niin kukkaro vinkuu tietysti. Muutenkin lasten elämää täytyy toki tukea ja maksan myös elareita. So? Ne oli mun valinnat, en kadu enkä ainakaan itke. Mun käsittääkseni tällä porukalla on varsin hyvä olla ja elää.

        Ihailtava asenne. Itselläni ei ole uusperhekuviosta kokemusta, mutta erään rakkaan lapsen kautta näin, miten hirveä voi olla se, kun uusi kumppani ei ota osaksi perhettä, pitää kulueränä, nukutetaan sohvalla jne. Kaikille ei uusperheen isän osa sovi lainkaan, se on vaativaa, kun mukana on entinen puoliso ja kuluja todellakin tulee - miten paljon nuoret teinipojat sitten syövät, jos alle 10v nassikoiden ruokakuluista tulee sanomista.


      • lapsetsyyttömiä
        childreeeeen kirjoitti:

        Niin, sitä just että on väärin siltä puolisolta vaatia, että "joo elätäpä sie minun lapsetkin!" vaikka se puoliso vois kyl ite huolehtia exänsä kanssa. Ei se kovin tunnolliselta vanhemmalta tunnu, ellei halua itse pistää suurinta osaa rahoistaan lapsiinsa sitten, vaan vaatii uusioäidiltä/-isältä, että tämä pistää rahaansa yli puolet lasten hyväksi.

        Noiden olisi pitänyt sopia asiat etukäteen, että joko kaikki maksaa osuutensa tai sitten vaan lasten vanhempi maksaa. Sitä paitsi, niistä lasten turhista kuluista voi karsia, se vaatii vain aikuisten keskistä keskustelua, jossa aloittaja kertoo, miten hänestä tuntuu hyväksikäytetyltä. Hän hyväksyy lapset ja niiden asumisen kanssaan, se tuskin on hänelle se ongelma, mutta hän ei halua, että häneltä ryövätään kaikki rahat niiden takia.

        Jos olo tuntuu ryövätyltä, niin kannattaa etsiä puoliso, jolla ei ole lapsia.

        Aiempi viestini näyttää kadonneen, siinä ihailin nimim miesvm67:n asennetta tähän asiaan. Itselläni ei ole kokemusta uusperheasumisesta, mutta rakas sukulaislapsi on viettänyt lapsuutensa uusperhekuviossa, missä häntä pidettiin ylimääräisenä kulueränä. Kun suhteeseen tuli uusia lapsia, tilanne vielä paheni eli kyllä nämä asiat voivat lasten kannalta olla todella tuhoisia.

        Ei kannata uusperheeseen ryhtyä isäpuoleksi, jos jopa lasten ruokamenot alle 10v nassikoina häiritsevät. Mieti, mitä he syövät teini-ikäisinä, pitääkö heidän ryhtyä sitten kesätienesteillään itse maksamaan ruokiaan, sellaistakin on nähty, vaikka se on laitonta. Jos yhdessä asutaan, niin voi tietysti laskea vessapaperiarkitkin ja jyvittää menot, mutta itse en tuollaista kestäisi aikuisena, entä sitten lapsena. Mitä se tekee lapset itsetunnolle?


      • childreeeeen
        lapsetsyyttömiä kirjoitti:

        Jos olo tuntuu ryövätyltä, niin kannattaa etsiä puoliso, jolla ei ole lapsia.

        Aiempi viestini näyttää kadonneen, siinä ihailin nimim miesvm67:n asennetta tähän asiaan. Itselläni ei ole kokemusta uusperheasumisesta, mutta rakas sukulaislapsi on viettänyt lapsuutensa uusperhekuviossa, missä häntä pidettiin ylimääräisenä kulueränä. Kun suhteeseen tuli uusia lapsia, tilanne vielä paheni eli kyllä nämä asiat voivat lasten kannalta olla todella tuhoisia.

        Ei kannata uusperheeseen ryhtyä isäpuoleksi, jos jopa lasten ruokamenot alle 10v nassikoina häiritsevät. Mieti, mitä he syövät teini-ikäisinä, pitääkö heidän ryhtyä sitten kesätienesteillään itse maksamaan ruokiaan, sellaistakin on nähty, vaikka se on laitonta. Jos yhdessä asutaan, niin voi tietysti laskea vessapaperiarkitkin ja jyvittää menot, mutta itse en tuollaista kestäisi aikuisena, entä sitten lapsena. Mitä se tekee lapset itsetunnolle?

        No itse kylläkään en tarkoittanut, että lasten RUOKA- tai ASUMISkuluista pitäisi valittaa, koska ne nyt kuuluu asiaan. Lähinnä tarkoitin, että jos lapset vaikka käy harrastuksissa tai saavat turhaa krääsää paljon (pelejä, tabletteja, kännyköitä, leluja, tiekkareita, vaatteita ihan liiaksi jne.jne.jne) niin näitä ei pidä vaatia lapsettoman puolison maksettavaksi, vaan näissä voidaan säästää, jos ei oikealla vanhemmallakaan rahaa ole - ja jos on, niin ostakoot itse.

        Tilanne toki muuttuu, jos tulee yhteisiä lapsia. Silloin se koko pesue on rahoitettava samalla tavalla, oli osa omia tai ei.

        Tuollaista en minäkään ymmärrä, että pentu nukutetaan sohvalla, jos se kuitenkin vakkarina asuu siinä taloudessa.


      • miesvm_1967x
        childreeeeen kirjoitti:

        Niin, sitä just että on väärin siltä puolisolta vaatia, että "joo elätäpä sie minun lapsetkin!" vaikka se puoliso vois kyl ite huolehtia exänsä kanssa. Ei se kovin tunnolliselta vanhemmalta tunnu, ellei halua itse pistää suurinta osaa rahoistaan lapsiinsa sitten, vaan vaatii uusioäidiltä/-isältä, että tämä pistää rahaansa yli puolet lasten hyväksi.

        Noiden olisi pitänyt sopia asiat etukäteen, että joko kaikki maksaa osuutensa tai sitten vaan lasten vanhempi maksaa. Sitä paitsi, niistä lasten turhista kuluista voi karsia, se vaatii vain aikuisten keskistä keskustelua, jossa aloittaja kertoo, miten hänestä tuntuu hyväksikäytetyltä. Hän hyväksyy lapset ja niiden asumisen kanssaan, se tuskin on hänelle se ongelma, mutta hän ei halua, että häneltä ryövätään kaikki rahat niiden takia.

        Tiedoksi, orjuus on lakkautettu. Jos kumppania ja hänen lapsiaan arvotetaan vain rahavaluutassa niin sehän kuulostaa jo orjakaupalta. Miksi edes alkaa elämään ihmisen kanssa jolla on painolastia josta pitää maksaa tullia?

        Siis niinku mitä vittua?!?!

        Jos minä rakastan naista niin hyväksyn sen jälkikasvunkin, miehenä otan vastuun perheen päänä. Asiat tietysti sovitaan mutta en mitään hintalappuja ala kenenkään otsaan pistämään. Semmonenhan on ihan perseestä :D ota tai jätä -tilanne. Se valinta on tehtävä, puolitiehen ei kannata jäädä makaamaan.


      • miesvm_1967x
        childreeeeen kirjoitti:

        No itse kylläkään en tarkoittanut, että lasten RUOKA- tai ASUMISkuluista pitäisi valittaa, koska ne nyt kuuluu asiaan. Lähinnä tarkoitin, että jos lapset vaikka käy harrastuksissa tai saavat turhaa krääsää paljon (pelejä, tabletteja, kännyköitä, leluja, tiekkareita, vaatteita ihan liiaksi jne.jne.jne) niin näitä ei pidä vaatia lapsettoman puolison maksettavaksi, vaan näissä voidaan säästää, jos ei oikealla vanhemmallakaan rahaa ole - ja jos on, niin ostakoot itse.

        Tilanne toki muuttuu, jos tulee yhteisiä lapsia. Silloin se koko pesue on rahoitettava samalla tavalla, oli osa omia tai ei.

        Tuollaista en minäkään ymmärrä, että pentu nukutetaan sohvalla, jos se kuitenkin vakkarina asuu siinä taloudessa.

        Eikun juu, toi sun viesti ei äsken näkynyt mutta nyt näkyy. Olet ihan oikeassa tuossa että se TURHA krääsä on turhaa, ei ihan kaikkea pidä mennä ostamaan. Meilläkin ollaan oltu turhan löysiä, sen näkee siitä hylätystä tavarakasasta mikä lojuu lastenhuoneissa :P No, tietoisesti olen ottanut hieman tiukempaa linjaa asiaan, toisinaan kysyn että "miksi, mihin tarvitset tota tai tota" ja jos ei osaa vastata niin kauppoja ei ehkä tule. Meillä nyt ei ole rahasta pulaa erityisesti mutta turhuuden markkinat ärsyttää mua :D Lapset saavat halutessaan kyllä tehdä pientä korvausta vastaan omakotitalon erilaisia töitä. En pakota mutta kehotan ja ansaitsemansa rahat saavat käyttää mihin haluavat. Korkeintaan kysyn että onko nyt järkevää tuhlata toi kymppi tommoseen muoviseen kökköön joka hajoaa auton takapenkille ;) Loppu jää heidän oman harkintansa varaan. Nim ittäin, kun se muovinen kökkö hajoaa ja rahat on siltä erää loppu niin ehkä oppii miettimään tarkemmin minkä verran teki duunia tyhjän eteen. Ehkä siinä oppii pikkuhiljaa arvostamaan olennaista.


      • lapsetsyyttömiä
        childreeeeen kirjoitti:

        No itse kylläkään en tarkoittanut, että lasten RUOKA- tai ASUMISkuluista pitäisi valittaa, koska ne nyt kuuluu asiaan. Lähinnä tarkoitin, että jos lapset vaikka käy harrastuksissa tai saavat turhaa krääsää paljon (pelejä, tabletteja, kännyköitä, leluja, tiekkareita, vaatteita ihan liiaksi jne.jne.jne) niin näitä ei pidä vaatia lapsettoman puolison maksettavaksi, vaan näissä voidaan säästää, jos ei oikealla vanhemmallakaan rahaa ole - ja jos on, niin ostakoot itse.

        Tilanne toki muuttuu, jos tulee yhteisiä lapsia. Silloin se koko pesue on rahoitettava samalla tavalla, oli osa omia tai ei.

        Tuollaista en minäkään ymmärrä, että pentu nukutetaan sohvalla, jos se kuitenkin vakkarina asuu siinä taloudessa.

        Luepa aloitus uudelleen, siinä oli kyse nimenomaan ruoka- ja asumiskuluista (vesimaksu, vuokra jne.). Turhasta krääsästä voi jokainen säästää, mutta on suunnattoman surullista katsoa vierestä, miten nämä "tasajaot" toteutuvat uusperheessä, missä lapsen vanhemmalla on pienemmät tulot. Jos vanhemmalla ei ole rahaa ostaa jotain tavaraa, jota lapsi tarvitsee, niin sitä ei osteta - ja kyseessä eivät ole mitkään turhat muoviesineet, vaan tarpeelliset jokapäiväiset asiat.

        Olen hyvin kriittinen kaikkiin tasajakojuttuihin uusperheessä tuon kokemuksen perusteella, koska siinä harvoin ajatellaan,miltä lapsesta tuntuu. Lasten kasvattaminen ympärisössä, missä on kahdet eri rahat johtaa väistämättä siihen, että yhteenkuuluvaisuutta varsinkaan tälle köyhempään puoleen kuuluvalle ei synny. Syntyy kuva siitä, että on eri kastia.


      • childreeeen
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Eikun juu, toi sun viesti ei äsken näkynyt mutta nyt näkyy. Olet ihan oikeassa tuossa että se TURHA krääsä on turhaa, ei ihan kaikkea pidä mennä ostamaan. Meilläkin ollaan oltu turhan löysiä, sen näkee siitä hylätystä tavarakasasta mikä lojuu lastenhuoneissa :P No, tietoisesti olen ottanut hieman tiukempaa linjaa asiaan, toisinaan kysyn että "miksi, mihin tarvitset tota tai tota" ja jos ei osaa vastata niin kauppoja ei ehkä tule. Meillä nyt ei ole rahasta pulaa erityisesti mutta turhuuden markkinat ärsyttää mua :D Lapset saavat halutessaan kyllä tehdä pientä korvausta vastaan omakotitalon erilaisia töitä. En pakota mutta kehotan ja ansaitsemansa rahat saavat käyttää mihin haluavat. Korkeintaan kysyn että onko nyt järkevää tuhlata toi kymppi tommoseen muoviseen kökköön joka hajoaa auton takapenkille ;) Loppu jää heidän oman harkintansa varaan. Nim ittäin, kun se muovinen kökkö hajoaa ja rahat on siltä erää loppu niin ehkä oppii miettimään tarkemmin minkä verran teki duunia tyhjän eteen. Ehkä siinä oppii pikkuhiljaa arvostamaan olennaista.

        No niin, nyt me ehkä ymmärrämme toisiamme, ainakin paremmin. :D
        (En tiiä mikä tätä S24 tökkii kun nää viestit ei aina näytä tulevan tänne ja osa näkyy minul ainaki kahteen kertaan..)

        Joo siis en tarkoittanut mitään orjameininkiä, että "lapsi, ansaitse paikkasi taloudessamme!!!!", vaan että lapsiin kun hukkuu sitä ylimääräistäkin rahaa, joka ei tietenkään tarkoita asumis-, ruoka- tai elämiskuluja (<< nuo ovat itsestäänselvyyksiä: jos lapset asuu taloudessa = niillä on huone/huoneet, ne syövät samasta kaapista aikuisten kans ja niillä on kuteet päällä ja tälleen), niin ei ole reilua vaatia lapsetonta uuspuolisoa makselemaan hirveästi kaikkia lasten harrastuksia tai hetken mielijohteita. Lapseton uuspuoliso kun on kuitenkin hyväksynyt jo ne lapset siihen elämäänsä, kun kerran on ryhtynyt suhteeseen niiden vanhemman kanssa ja jopa ottanut lapset (ainakin osittain, jos on ne tylsät vaihtoviikot exän kesken) asumaan kotiinsa. Tässä on lapseton puolisko tullut jo tosi paljon vastaan.

        Käsitin vain aiemmin niin (ilmeisesti väärin!), että täällä porukka vauhkoaa siitä, ettei uuspuoliso suostu makselemaan mitään turhuuksia/asioita, jotka eivät ole VÄLTTÄMÄTTÖMIÄ eli kaikkia leluja, isoja vaateröykkiöitä, karkkia joka päivä tms. ja että porukka on sitä mieltä, että ellei suostu tuollaisia maksamaan niin ei sovi uuspuolisoksikaan isä-/äitipuoleksi.

        Alkuperäisessä viestissäni sanoinkin, ettei se ole uuspuolison tehtävä, siis mikään lain sanelema juttu, elättää kakruja jotka eivät ole hänen, mutta se nyt toki jäi siihen viestiin kirjoittamatta, että tarkoitin tällä niitä ylimääräisiä kuluja. Kun itse näen asian niin, että asuminen, ruoka ja lämpö on maksettava joka tapauksessa (oli lapsia tai ei), joten siinä sitten samalla vaivalla ne mukulat menee näissä puitteissa.

        Aloituksessa puhuttiin, että mukulat = isompi asunto, ja tästä asunnosta tuo aloittaja maksaa siis puolet, vaikkeivat lapset ole hänen. No, tämä on tietty vähän ongelmatilanne, koska asuminen on peruskulu (oli sitte lapsia tai ei), muttei ole reilua vaatia, että hän maksaa myös lasten käyttöön tarkoitetuista neliöistä eli "ylimääräisistä" huoneista. Tosin jos hän nyt maksaa puolet siitä asumiskulusta (joka sisältää pentujen lisäksi sen puolison!!), niin joutuuko oikeastaan rahoittamaan enää MUUTA kakrujen hyväksi? Jos ei, niin keskustelkoot tilanteesta kuten aikuiset ihmiset.


      • childreeen
        lapsetsyyttömiä kirjoitti:

        Luepa aloitus uudelleen, siinä oli kyse nimenomaan ruoka- ja asumiskuluista (vesimaksu, vuokra jne.). Turhasta krääsästä voi jokainen säästää, mutta on suunnattoman surullista katsoa vierestä, miten nämä "tasajaot" toteutuvat uusperheessä, missä lapsen vanhemmalla on pienemmät tulot. Jos vanhemmalla ei ole rahaa ostaa jotain tavaraa, jota lapsi tarvitsee, niin sitä ei osteta - ja kyseessä eivät ole mitkään turhat muoviesineet, vaan tarpeelliset jokapäiväiset asiat.

        Olen hyvin kriittinen kaikkiin tasajakojuttuihin uusperheessä tuon kokemuksen perusteella, koska siinä harvoin ajatellaan,miltä lapsesta tuntuu. Lasten kasvattaminen ympärisössä, missä on kahdet eri rahat johtaa väistämättä siihen, että yhteenkuuluvaisuutta varsinkaan tälle köyhempään puoleen kuuluvalle ei synny. Syntyy kuva siitä, että on eri kastia.

        No joo luin tai käsitin aloituksen osittain väärin. Sen myönnän.

        Mutta siltikää en pidä uuspuolison velvoitteena ostella lapselle, joka ei ole hänen, asioita jotka eivät ole välttämättömiä (paitsi sitten, jos tulee yhtiesiä muksuja, jolloin se koko poikue täytyy laittaa samalle viivalle: kaikki saa tai kukaan ei saa). Useimmat toki ostavat, eikä siinä mitään, muttei se mikään velvoite ole. Mutta tuskin se lapselle ostelematon ostelee mitään epävälttämättömyyksiä sitten sille puolisollekaan.


      • miesvm_1967x
        childreeen kirjoitti:

        No joo luin tai käsitin aloituksen osittain väärin. Sen myönnän.

        Mutta siltikää en pidä uuspuolison velvoitteena ostella lapselle, joka ei ole hänen, asioita jotka eivät ole välttämättömiä (paitsi sitten, jos tulee yhtiesiä muksuja, jolloin se koko poikue täytyy laittaa samalle viivalle: kaikki saa tai kukaan ei saa). Useimmat toki ostavat, eikä siinä mitään, muttei se mikään velvoite ole. Mutta tuskin se lapselle ostelematon ostelee mitään epävälttämättömyyksiä sitten sille puolisollekaan.

        "Mutta siltikää en pidä uuspuolison velvoitteena ostella lapselle, joka ei ole hänen, asioita jotka eivät ole välttämättömiä (paitsi sitten, jos tulee yhtiesiä muksuja, jolloin se koko poikue täytyy laittaa samalle viivalle: kaikki saa tai kukaan ei saa). "

        Nyt ollaan asian ytimessä ja myönnänkin oman virheeni.. tilanne oli meilläkin sitten tuo että oli yhteinen muksukin niin noi asiat piti jakaa ihan uudella tavalla.

        "Alkuperäisessä viestissäni sanoinkin, ettei se ole uuspuolison tehtävä, siis mikään lain sanelema juttu, elättää kakruja jotka eivät ole hänen, mutta se nyt toki jäi siihen viestiin kirjoittamatta, että tarkoitin tällä niitä ylimääräisiä kuluja. Kun itse näen asian niin, että asuminen, ruoka ja lämpö on maksettava joka tapauksessa (oli lapsia tai ei), joten siinä sitten samalla vaivalla ne mukulat menee näissä puitteissa."

        Tämäkin täyttä asiaa.. eikö me osata puhua vai mistä kiikastaa :D

        Ok, tajusin pointtisi kohtuullisuusperiaatteesta ja hyväksyn ajatuksen.


    • qeeeeop

      Ettekö te sopineet raha-asioista ennen yhteen muuttoa? Jotkut hoitavat raha-asiat niin, että se jonka lapset ovat, huolehtii kaikista lasten menoista. Suurin osa kuitenkin uusperheistä elää kuten ydinperheetkin, eli yhdessä huolehditaan kaikista menoista. Kumpi tahansa toki käy, mutta teidän on sovittava siitä. Ensimmäinen vaihtoehto ei yleensä ole reilu, sillä laskennallisesti joka paikassa (kela, tarha yms) katsotaan, että olette perhe. Tämä vaikuttaa siis lapsen vanhemman tuloihin.

      Mikäli lasten vanhempi saa elareita, olisi kohtuus että lasten vanhempi maksaa sen verran enemmän ainakin lasten menoista.

      Mutta muutoin... Tehän olette perhe, eikös? Ja perheessänne on kaksi lasta, eikös? Sinä olet lasten kasvattaja, eikös? On ilmiselvää, että lapsista tulee myös kuluja. Vai olisiko se reilua, että saisit kaiken kivan lasten elämästä, mutta et kantaisi vastuuta? Saisit nauttia Lintsireissuista ja aamuhalauksista, mutta sitten kaikissa tiukissa paikoissa (rahat, komentaminen yms) sysäät vastuun puolisolle. Haluatko olla sellainen puoliso, ja haluatko olla sellainen isä/äitipuoli?

      Jos olet ajatellut olla elämäsi tuon puolison ja hänen lastensa kanssa, niin onko sillä sitten merkitystä, että sinä myös osallistut kustannuksiin?

      Minä ja mieheni olemme testamentanneet omaisuutemmekin myös toistemme lapsille. Kyllä minun lapsipuoleni on perhettä samalla tavalla kuin omatkin lapset. Ja sinulla kun lapsia ei ole, niin sitä suuremmalla syyllä voisit ottaa puolison lapset ilolla elämääsi. Nyt otat vain puoliksi.

      Se ei ole hyväksikäyttöä, jos ryhdytään parisuhteeseen ja perustetaan perhe, jossa kaksi aikuista kantaa vastuuta. Se olisi hyväksikäyttöä, jos puolisosi ei osallistuisi kuluihin. Osallistuuko hän samalla tavalla kuin sinä? Vai maksatko yksin koko perheen kulut? Sellaista mielikuvaa ei ainakaan tekstistäsi saa. Sinä maksat puolet, koska olet toinen aikuinen.

      Sellaisen muutoksen voitte tehdä, että ensisijaisesti lasten elarit vähennetään lasten kuluista. Loput maksatte sinä ja puolisosi puoliksi.

      Jos et ole valmis olemaan vanhempi täydellä sydämellä, niin lähde heti. Et ole kypsä isä/äitipuoleksi.

      • lapsetsyyttömiä

        Juuri näin. Et huomioi sitä lainkaan, että nainen menettää tukia takiasi, sillä tulonne lasketaan joka tapauksessa yhteen, kun maksuja määrätään. Lienee parasta keskustella asiasta, mutta periaatteessa olen sitä mieltä, että jos tunnet olosi hyväksikäytetyksi, niin kannattaa palata seurusteluvaiheeseen asumaan erilleen. Lapsille ei ole hyväksi tuntea olonsa kulueräksi niin, että jopa heidän ruokakulunsa herättävät tunteen hyväksikäytöstä. Heidän kulunsa tulevat vielä lisääntymään, kunhan kasvavat, joten kuulostaa vähän siltä, että et ihan sovi tähän kuvioon. Uusperheen isäpuolena oleminen on vaativaa hommaa, joka ei kaikille sovi. Harmillista, ettette keskusteleet raha-asioista ajoissa niin ettei olisi edes tarvinnnut muuttaa yhteen. Lasten kannalta tilanne on todella ikävä.


      • miesvm_1967x
        lapsetsyyttömiä kirjoitti:

        Juuri näin. Et huomioi sitä lainkaan, että nainen menettää tukia takiasi, sillä tulonne lasketaan joka tapauksessa yhteen, kun maksuja määrätään. Lienee parasta keskustella asiasta, mutta periaatteessa olen sitä mieltä, että jos tunnet olosi hyväksikäytetyksi, niin kannattaa palata seurusteluvaiheeseen asumaan erilleen. Lapsille ei ole hyväksi tuntea olonsa kulueräksi niin, että jopa heidän ruokakulunsa herättävät tunteen hyväksikäytöstä. Heidän kulunsa tulevat vielä lisääntymään, kunhan kasvavat, joten kuulostaa vähän siltä, että et ihan sovi tähän kuvioon. Uusperheen isäpuolena oleminen on vaativaa hommaa, joka ei kaikille sovi. Harmillista, ettette keskusteleet raha-asioista ajoissa niin ettei olisi edes tarvinnnut muuttaa yhteen. Lasten kannalta tilanne on todella ikävä.

        Tää on asia mitä en koskaan kait ole ymmärtänyt. Että aletaan parisuhteessa laskemaan menetettyjä tuloja. Mitä helvetin järkeä simmosessa on? Pitää kait ite vammautua että saa vammaisavustusta tai saa laskea että kun en saa niin miten paljon menetänkään rahallisesti. Kai sekin on vaimon muksujen syytä?

        Parisuhteessa pelataan niillä napeilla jotka aikuiset tuo kotiin, niillä maksetaan kaikki elämisen kulut siten että kaikki kuuluu siihen rinkiin.

        Muuten on kyllä ihan turha haaveilla mistään hyvästä elämästä toisten ihmisten kera jos tommonen nyppii liikaa. Parempi ostaa oma yksiö, nahkasohva ja töllö mitä voi keskenään katella.

        Kannattaa miettiä mikä on oman onnen ja elämän päämäärä ennenkuin tekee mitään ratkaisevia siirtoja. Joillekin perhe-elämä on se onni, toisille taas oman navan turvottelu. En syyllistä ketään, haluan vain huomauttaa että jokainen löytää onnensa omalla tavallaan mutta virheistä ei pidä syytellä syyttömiä. Ja asiat ovat aina korjattavissa, niin kauan kuin henki pihisee. Itkeminen täällä palstoilla ei siihen vaivaan auta yhtään.


      • ullabulla
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Tää on asia mitä en koskaan kait ole ymmärtänyt. Että aletaan parisuhteessa laskemaan menetettyjä tuloja. Mitä helvetin järkeä simmosessa on? Pitää kait ite vammautua että saa vammaisavustusta tai saa laskea että kun en saa niin miten paljon menetänkään rahallisesti. Kai sekin on vaimon muksujen syytä?

        Parisuhteessa pelataan niillä napeilla jotka aikuiset tuo kotiin, niillä maksetaan kaikki elämisen kulut siten että kaikki kuuluu siihen rinkiin.

        Muuten on kyllä ihan turha haaveilla mistään hyvästä elämästä toisten ihmisten kera jos tommonen nyppii liikaa. Parempi ostaa oma yksiö, nahkasohva ja töllö mitä voi keskenään katella.

        Kannattaa miettiä mikä on oman onnen ja elämän päämäärä ennenkuin tekee mitään ratkaisevia siirtoja. Joillekin perhe-elämä on se onni, toisille taas oman navan turvottelu. En syyllistä ketään, haluan vain huomauttaa että jokainen löytää onnensa omalla tavallaan mutta virheistä ei pidä syytellä syyttömiä. Ja asiat ovat aina korjattavissa, niin kauan kuin henki pihisee. Itkeminen täällä palstoilla ei siihen vaivaan auta yhtään.

        Minun kokemuksesta kerron, että kyllä se yhteen muuttaminen voi todella vaikuttaa siihen, miten pienten lasten vanhempi pärjää tai ei pärjää. Kun itse olin opiskelija ja asuin yksin, kahdella lapsellani oli tarhamaksu omien hyvin pienten tulojeni takia 0e/kk, sain asumistukea sekä korotetun lapsilisän. Pärjäsin.

        Kun muutin kumppanin kanssa yhteen, lasten tarhaksut olivat yhteensä n. 600e/kk, en saanut enää asumistukea, enkä korotettua lapsilisää. Eli tulotasoni muutos oli yhteensä noin miinus 900e/kk. Ottaen huomioon, että tuloni tuon jälkeen olivat kaikkineen vain alle 800e/kk (sisältäen elarit ja lapsilisät), niin ymmärtänet että jo 600 euron tarhamaksut olivat aika tiukka paikka? Sen lisäksi tietysti oli maksettava asuminen, ruuat, vaatteet, laskut... Parilla sadalla kuussa. =D

        Minulla oli hitusen säästöjä, joten selvisin muutaman kuukauden. Sitten oli pakko jättää opinnot kesken ja mennä töihin. (Pienten lasten äitinä en voinut sekä käydä töissä että opiskella, kun lapsista täytyy huolehtia.) Minua kyllä kismitti, että mies halusi minun huolehtivan yksin lasteni menot, ja ruuat asuminen puoliksi. Mutta me sovimme asiasta yhdessä, ja päätin selvitä. Tämä oli minun tietoinen päätös, joten en voi miestä syyttää. Nykyään käyn töissä, joten pärjään vähän paremmin. Edelleen toki tiukkaa, kun ei minun tulojeni perusteella tarhaksut niin suuria olisi...

        Ja miksikö sitten muutimme yhteen? Mies on raha-asioissa tottunut vastaamaan niistä itsenäisesti, kun ei ole perhettä ollut, ja on niissä siksi aika jäyhä. Mutta muuten todella luotettava, kunnollinen, mahtava isäpuoli jne. Erittäin rakas niin minulle kuin lapsillekin. Yhteinen koti ja elämä, mutta erilliset rahat.

        Mies kokee olevansa suurine tuloineen reilu, koska maksamma perheen ruokamenot puoliksi, vaikka minä ja lapset syömme kenties vähän enemmän kuin mies.;) Toki mies maksaa joskus myös vaikkapa bensoja enemmän kun käymme perhematkoilla yms. Ajan myötä hän on ehkä vähän vähemmän tarkka niissä asioissa, kun on huomannut että minä sisukkaasti huolehdin sitten omista raha-asioistani.


      • rahaajarakkautta
        ullabulla kirjoitti:

        Minun kokemuksesta kerron, että kyllä se yhteen muuttaminen voi todella vaikuttaa siihen, miten pienten lasten vanhempi pärjää tai ei pärjää. Kun itse olin opiskelija ja asuin yksin, kahdella lapsellani oli tarhamaksu omien hyvin pienten tulojeni takia 0e/kk, sain asumistukea sekä korotetun lapsilisän. Pärjäsin.

        Kun muutin kumppanin kanssa yhteen, lasten tarhaksut olivat yhteensä n. 600e/kk, en saanut enää asumistukea, enkä korotettua lapsilisää. Eli tulotasoni muutos oli yhteensä noin miinus 900e/kk. Ottaen huomioon, että tuloni tuon jälkeen olivat kaikkineen vain alle 800e/kk (sisältäen elarit ja lapsilisät), niin ymmärtänet että jo 600 euron tarhamaksut olivat aika tiukka paikka? Sen lisäksi tietysti oli maksettava asuminen, ruuat, vaatteet, laskut... Parilla sadalla kuussa. =D

        Minulla oli hitusen säästöjä, joten selvisin muutaman kuukauden. Sitten oli pakko jättää opinnot kesken ja mennä töihin. (Pienten lasten äitinä en voinut sekä käydä töissä että opiskella, kun lapsista täytyy huolehtia.) Minua kyllä kismitti, että mies halusi minun huolehtivan yksin lasteni menot, ja ruuat asuminen puoliksi. Mutta me sovimme asiasta yhdessä, ja päätin selvitä. Tämä oli minun tietoinen päätös, joten en voi miestä syyttää. Nykyään käyn töissä, joten pärjään vähän paremmin. Edelleen toki tiukkaa, kun ei minun tulojeni perusteella tarhaksut niin suuria olisi...

        Ja miksikö sitten muutimme yhteen? Mies on raha-asioissa tottunut vastaamaan niistä itsenäisesti, kun ei ole perhettä ollut, ja on niissä siksi aika jäyhä. Mutta muuten todella luotettava, kunnollinen, mahtava isäpuoli jne. Erittäin rakas niin minulle kuin lapsillekin. Yhteinen koti ja elämä, mutta erilliset rahat.

        Mies kokee olevansa suurine tuloineen reilu, koska maksamma perheen ruokamenot puoliksi, vaikka minä ja lapset syömme kenties vähän enemmän kuin mies.;) Toki mies maksaa joskus myös vaikkapa bensoja enemmän kun käymme perhematkoilla yms. Ajan myötä hän on ehkä vähän vähemmän tarkka niissä asioissa, kun on huomannut että minä sisukkaasti huolehdin sitten omista raha-asioistani.

        Miehesi ehkä pelkäsi alitajuntaisesti, että olet hänen rahojensa perässä. Kun huomaa, että selviydyt itsenäisestikin etkä "kuppaa" häneltä, varmaan huomaa, että voi yhtä hyvin auttaa ainakin joissain maksuissa. :)

        Tai sitten hän vain on sitä jäyhää sorttia, jolla on periaate "minun rahat on minun rahoja, sinun rahat on sinun rahoja."

        *****

        Yhdessä tuttavaperheessä on ihan yhteiset lapset ja onnellinen liitto, mutta niiden lasten äiti ei käy lainkaan töissä. Ei saa mitään "lapsitukea" vai mitä hittoa enää, kun lapset jo teini-ikäisiä. Mies/isä sitten tuossa kuviossa elättää kaiken perustyömiehenpalkalla (eli tulot ei päätä huimaa, muttei köyhyydessäkään kieritellä), ja nämä lapset kinuaa milloin mitäkin ja saavat myös, ja kun lapsilla ei ole tarve saada mitään, niin vaimo ostelee tilin tyhjäksi. Miehellä ei ole varaa ostaa itselleen vaatteita eikä käydä hammaslääkärissä, koska perhe vie kaiken. Mutta omapahan on asiansa, itsepä antaa niille eläteilleen ylimääräistä käteen aina kun ne vinkuvat. Näihin ylimääräisiin kuuluu kaikki, mikä ei mene ruokaan, asumiseen tai peruslaskuihin.

        Että kyllä se "hyväksikäytön" raja välillä hämärtyy vähän niissä ydinperheissäkin..


      • miesvm_1967x
        rahaajarakkautta kirjoitti:

        Miehesi ehkä pelkäsi alitajuntaisesti, että olet hänen rahojensa perässä. Kun huomaa, että selviydyt itsenäisestikin etkä "kuppaa" häneltä, varmaan huomaa, että voi yhtä hyvin auttaa ainakin joissain maksuissa. :)

        Tai sitten hän vain on sitä jäyhää sorttia, jolla on periaate "minun rahat on minun rahoja, sinun rahat on sinun rahoja."

        *****

        Yhdessä tuttavaperheessä on ihan yhteiset lapset ja onnellinen liitto, mutta niiden lasten äiti ei käy lainkaan töissä. Ei saa mitään "lapsitukea" vai mitä hittoa enää, kun lapset jo teini-ikäisiä. Mies/isä sitten tuossa kuviossa elättää kaiken perustyömiehenpalkalla (eli tulot ei päätä huimaa, muttei köyhyydessäkään kieritellä), ja nämä lapset kinuaa milloin mitäkin ja saavat myös, ja kun lapsilla ei ole tarve saada mitään, niin vaimo ostelee tilin tyhjäksi. Miehellä ei ole varaa ostaa itselleen vaatteita eikä käydä hammaslääkärissä, koska perhe vie kaiken. Mutta omapahan on asiansa, itsepä antaa niille eläteilleen ylimääräistä käteen aina kun ne vinkuvat. Näihin ylimääräisiin kuuluu kaikki, mikä ei mene ruokaan, asumiseen tai peruslaskuihin.

        Että kyllä se "hyväksikäytön" raja välillä hämärtyy vähän niissä ydinperheissäkin..

        Tässä kun nyt kieritään rahoissa ja rahattomuudessa tässä keskustelussa, yksi olennainen pointti tuntuu katoavan kaiken muun alle:

        Jos lähtee parisuhteeseen, kannattaa varmaankin etukäteen miettiä kestääkö mun perse tätä. Jos sen muijan räkänokkien huoltaminen onnistu niin mitä helvettiä, eikö kannata vaan unohtaa koko juttu. Saa sitä piparia muualtakin (tai kullia). Sen sijaan jos sydämmessä on sen verran tilaa ettei koko ajan mieti miten kiristää siltä ex-siipalta elatusmaksuja ja muita tukia ja miten lypsää yhteiskunnalta avustuksia niin voisi ajatella että yrittää suhtautua siipan lapsiin hieman kuten omiinsa.

        Jos se ei onnistu niin sitten se ei onnistu. Jokainen saa ihan vapaasti ne valinnat tehdä keskenänsä. Itse kuitenkin vakaumuksellisesti ajattelen että kun toisen ihmisen kanssa alan parisuhteeseen niin otan sen koko paketin, maksoi mitä maksoi. Jos ei rahkeet riitä niin en maksa enkä ota :D

        Ainakin mun perheessä kaikki lapset on tasa-arvoisia, aikuiset auttaa toisiaan ja lapsia, saatana me ollaan yksikkö eikä mikään sosiaalipummien yhteenliittymä. Lapsista tulee aina kuluja. Voi itku. Elämäkin maksaa. Voi itku. Kaikki maksaa. Voi itkujen itku. Silti eletään ihmisarvoista elämää eikä lasketa kaikkea että mikä nyt taas makso ja miksi ihmeessä se piti ostaa. Ei nin kauan kun asiat menee ok. Lähettäkää mulle lasku, ostan teidän laskimiin uudet paristot niin voitte murehtia hamaan tappiin ja laskeskella miten kallista tää elämä on. Mie lähen ostamaan mansikoita.


      • miesvm_1967x
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Tässä kun nyt kieritään rahoissa ja rahattomuudessa tässä keskustelussa, yksi olennainen pointti tuntuu katoavan kaiken muun alle:

        Jos lähtee parisuhteeseen, kannattaa varmaankin etukäteen miettiä kestääkö mun perse tätä. Jos sen muijan räkänokkien huoltaminen onnistu niin mitä helvettiä, eikö kannata vaan unohtaa koko juttu. Saa sitä piparia muualtakin (tai kullia). Sen sijaan jos sydämmessä on sen verran tilaa ettei koko ajan mieti miten kiristää siltä ex-siipalta elatusmaksuja ja muita tukia ja miten lypsää yhteiskunnalta avustuksia niin voisi ajatella että yrittää suhtautua siipan lapsiin hieman kuten omiinsa.

        Jos se ei onnistu niin sitten se ei onnistu. Jokainen saa ihan vapaasti ne valinnat tehdä keskenänsä. Itse kuitenkin vakaumuksellisesti ajattelen että kun toisen ihmisen kanssa alan parisuhteeseen niin otan sen koko paketin, maksoi mitä maksoi. Jos ei rahkeet riitä niin en maksa enkä ota :D

        Ainakin mun perheessä kaikki lapset on tasa-arvoisia, aikuiset auttaa toisiaan ja lapsia, saatana me ollaan yksikkö eikä mikään sosiaalipummien yhteenliittymä. Lapsista tulee aina kuluja. Voi itku. Elämäkin maksaa. Voi itku. Kaikki maksaa. Voi itkujen itku. Silti eletään ihmisarvoista elämää eikä lasketa kaikkea että mikä nyt taas makso ja miksi ihmeessä se piti ostaa. Ei nin kauan kun asiat menee ok. Lähettäkää mulle lasku, ostan teidän laskimiin uudet paristot niin voitte murehtia hamaan tappiin ja laskeskella miten kallista tää elämä on. Mie lähen ostamaan mansikoita.

        Lisään nyt vielä että yhden suhteen olen joutunut pistämään katkolle lasten takia, koska tajusin etten heille voi hyvää elämää taata niin heidän etunsa oli että katoan ennenkuin asiat menee liian pitkälle. Rahasta ei ollut kysymys vaan lasten hyvinvoinnista. Ehken mä sitten sitä naistakaan ihan täydellä rakastanut, olihan sekin syy samassa syssyssä. Arvelin etten saa mitenkään hommaa toimimaan joten.. anti olla. Parempi meille kaikille vaikka aika lujille otti mullekin. Se on ohi ja mennyttä nyt.


      • tinde_66
        miesvm_1967x kirjoitti:

        Tää on asia mitä en koskaan kait ole ymmärtänyt. Että aletaan parisuhteessa laskemaan menetettyjä tuloja. Mitä helvetin järkeä simmosessa on? Pitää kait ite vammautua että saa vammaisavustusta tai saa laskea että kun en saa niin miten paljon menetänkään rahallisesti. Kai sekin on vaimon muksujen syytä?

        Parisuhteessa pelataan niillä napeilla jotka aikuiset tuo kotiin, niillä maksetaan kaikki elämisen kulut siten että kaikki kuuluu siihen rinkiin.

        Muuten on kyllä ihan turha haaveilla mistään hyvästä elämästä toisten ihmisten kera jos tommonen nyppii liikaa. Parempi ostaa oma yksiö, nahkasohva ja töllö mitä voi keskenään katella.

        Kannattaa miettiä mikä on oman onnen ja elämän päämäärä ennenkuin tekee mitään ratkaisevia siirtoja. Joillekin perhe-elämä on se onni, toisille taas oman navan turvottelu. En syyllistä ketään, haluan vain huomauttaa että jokainen löytää onnensa omalla tavallaan mutta virheistä ei pidä syytellä syyttömiä. Ja asiat ovat aina korjattavissa, niin kauan kuin henki pihisee. Itkeminen täällä palstoilla ei siihen vaivaan auta yhtään.

        "Tää on asia mitä en koskaan kait ole ymmärtänyt. Että aletaan parisuhteessa laskemaan menetettyjä tuloja."

        Ootas kun selitän.

        Alkutilanne: Tuttavani X ja Y asuvat erillään. X on työtön, joten saa työttömyyskorvausta (lähes pienintä mahdollista), asumistukea, ja toimeentulotukea sairaskuluihinsa. Hän on nuori, mutta sairastellut paljon parin viime vuoden aikana. Ollut kolmessa leikkauksessa vuoden aikana, ja saanut jatkuvasti erilaisia lääkehoitoja. Eli vuokranmaksun, pakollisten kulujen (sähkö), ja sairaskulujen lääkkeiden (n. 1000e/kk)
        jälkeen X.lle jää 450e/netto/kk.

        Y käy töissä, tienaa varsin hyvin, nettona n. 5000e/kk, josta maksaa vuokransa 500e/kk. Hänelle jää käyttövaraa 4500e/kk.

        X tulee raskaaksi ja päättää yksissä tuumin miehen kanssa synnyttää lapsen. Y haluaa muuttaa yhteen, X empii, Y:n vanhemmat varoittelevat. Kiristyvä talous lapsen syntyessä ei ole hyväksi suhteelle. Pari muuttaa yhteen. Käytännössä se tarkoittaa, että X:lle jää käyttövaraa kk vajaa 200e omaa rahaa, hän menettää asumistuen sekä toimeentulotuen. Y maksaa X:n pienen kaksion vuokran - ei uskalla irtisanoa omaa asuntoaan, joten asumiseen menee 1000e/kk. Lisäksi Y maksaa X.n sairauskulut 1000e, sähkön, kaikkien ruuat, vaipat, nettiyhteyden ja ihan kaikki muut menot. Tuolla vajaalla 200 e:lla kun ei osallistuta oikein mihinkään. Eikä Y:llekään jää yhteen muuttamisen jälkeen enää kovinkaan paljon: yleensä alle 1000 e, jos X ei kovin "kuluttavasti" sairasta.

        Mitä opimme tästä: Jos toinen on oikeutettu yhteiskunnan tukiin, se tarkoittaa usein miten sitä (yllätys!...), että hänen nettotulonsa ovat kovin pienet suhteessa menoihin. Kun yksinhuoltaja menettää parisuhteensa myötä asumistukensa, korotukset lapsilisiin ja saa vastaavasti korotukset lasten päivähoitomaksuihin, niin tästä tulee mahdoton yhtälö, ellei parisuhteen paremmin tienaava osapuoli maksa kaikesta enemmän.


      • matematiikka
        tinde_66 kirjoitti:

        "Tää on asia mitä en koskaan kait ole ymmärtänyt. Että aletaan parisuhteessa laskemaan menetettyjä tuloja."

        Ootas kun selitän.

        Alkutilanne: Tuttavani X ja Y asuvat erillään. X on työtön, joten saa työttömyyskorvausta (lähes pienintä mahdollista), asumistukea, ja toimeentulotukea sairaskuluihinsa. Hän on nuori, mutta sairastellut paljon parin viime vuoden aikana. Ollut kolmessa leikkauksessa vuoden aikana, ja saanut jatkuvasti erilaisia lääkehoitoja. Eli vuokranmaksun, pakollisten kulujen (sähkö), ja sairaskulujen lääkkeiden (n. 1000e/kk)
        jälkeen X.lle jää 450e/netto/kk.

        Y käy töissä, tienaa varsin hyvin, nettona n. 5000e/kk, josta maksaa vuokransa 500e/kk. Hänelle jää käyttövaraa 4500e/kk.

        X tulee raskaaksi ja päättää yksissä tuumin miehen kanssa synnyttää lapsen. Y haluaa muuttaa yhteen, X empii, Y:n vanhemmat varoittelevat. Kiristyvä talous lapsen syntyessä ei ole hyväksi suhteelle. Pari muuttaa yhteen. Käytännössä se tarkoittaa, että X:lle jää käyttövaraa kk vajaa 200e omaa rahaa, hän menettää asumistuen sekä toimeentulotuen. Y maksaa X:n pienen kaksion vuokran - ei uskalla irtisanoa omaa asuntoaan, joten asumiseen menee 1000e/kk. Lisäksi Y maksaa X.n sairauskulut 1000e, sähkön, kaikkien ruuat, vaipat, nettiyhteyden ja ihan kaikki muut menot. Tuolla vajaalla 200 e:lla kun ei osallistuta oikein mihinkään. Eikä Y:llekään jää yhteen muuttamisen jälkeen enää kovinkaan paljon: yleensä alle 1000 e, jos X ei kovin "kuluttavasti" sairasta.

        Mitä opimme tästä: Jos toinen on oikeutettu yhteiskunnan tukiin, se tarkoittaa usein miten sitä (yllätys!...), että hänen nettotulonsa ovat kovin pienet suhteessa menoihin. Kun yksinhuoltaja menettää parisuhteensa myötä asumistukensa, korotukset lapsilisiin ja saa vastaavasti korotukset lasten päivähoitomaksuihin, niin tästä tulee mahdoton yhtälö, ellei parisuhteen paremmin tienaava osapuoli maksa kaikesta enemmän.

        Hyvä esimerkki. Usein yhteen muuton jälkeen molemmille jää radikaalisti vähemmän rahaa käyttöön. Jos on kyse tuollaisesta karkeasta tapauksesta, sillä on ilman muuta vaikutusta parisuhteeseen, vaikkei sitä myönnettäisikään.

        Eniten mietityttää tapaukset ja kommentit "laita maksamaan", "vanhemman on maksettava lasten kulut" "asumiskulut pitää laittaa puoliksi". Tiedänpä yhden ei-edes-uusperheellisen miehen, joka vaati vaimoaan maksamaan asuntolainasta puolet, vaikka vaimo oli äitiyspäivärahalla, kotihoidontuella. Tämä sama "kaava" toistuu usein eri muodoissa: toiselta halutaan maksavan sellaista mitä toisen on mahdotonta maksaa. Esim. 500e/kk:n tuloista ei voi maksaa asuntolainaa 1000e/kk. Paljon näköjään on lintsattu matikan tunneilta.


      • lapsetsyyttömiä
        matematiikka kirjoitti:

        Hyvä esimerkki. Usein yhteen muuton jälkeen molemmille jää radikaalisti vähemmän rahaa käyttöön. Jos on kyse tuollaisesta karkeasta tapauksesta, sillä on ilman muuta vaikutusta parisuhteeseen, vaikkei sitä myönnettäisikään.

        Eniten mietityttää tapaukset ja kommentit "laita maksamaan", "vanhemman on maksettava lasten kulut" "asumiskulut pitää laittaa puoliksi". Tiedänpä yhden ei-edes-uusperheellisen miehen, joka vaati vaimoaan maksamaan asuntolainasta puolet, vaikka vaimo oli äitiyspäivärahalla, kotihoidontuella. Tämä sama "kaava" toistuu usein eri muodoissa: toiselta halutaan maksavan sellaista mitä toisen on mahdotonta maksaa. Esim. 500e/kk:n tuloista ei voi maksaa asuntolainaa 1000e/kk. Paljon näköjään on lintsattu matikan tunneilta.

        Matematiikan kanssa samaa mieltä. Olen kovin epäileväinen kulut tasan -parisuhteisiin pitkän päälle paitsi lasten myös vaihtuvien elämäntilanteiden takia. Kuka tahansa voi sairastua, vammautua, joutua työttömäksi ja siten "joutua" elättämään puolison ja tämän lapset, kun tällä ei yksinkertaisesti ole rahaa. Sittenkö suhde puretaan, ellei tasajakoon päästä?

        Itse en kokisi oloani turvalliseksi suhteessa, jossa vahditaan tarkasti tasajakoa enkä missään nimessä veisi lapsiani sellaiseen suhteeseen (ovat kylläkin jo aikuisia). Tasajako voi olla hyvin epäreilu ja onkin, jos toisella on merkittävästi pienemmät tulot. Tasajako on hölmö periaate lastenkasvatuksessakin, sillä "kaikille täsmälleen saman verran tai ei mitään" tarkoittaa mm sitä, ettei lasten ikätasoa huomioida ratkaisuissa. Kyllä lasten tulee saada oppia, ettei kaikkea voi saada menemään aivan tasan - se teini-ikäinen tarvitsee kipeämmin oman huoneen (vaikka äidillä ei olisi sitä asunnosta varaa yksikseen maksaa), vaikka 5-vuotiaalle ei olisi varaa enää omaa huonetta kustantaa.

        Ratkaisut tulisi tehdä yhtenä yksikkönä, porukkana, lasten parasta ajatellen. Ja tämä on tietysti hyvin vaativaa uusperheessä, jossa isäpuoli joutuu monenlaisten muidenkin asioiden eteen mahdollisesti aivan kylmiltään, lapsettomana. Ei sekään helppoa ole. Varmasti vaatii keskustelua monessa käänteessä, jotta onnistuu eikä kukaan koe olevansa hyväksikäytetty ja syrjään jätetty.


    • ewrtyuiop

      En ymmärrä miksi tällaiset ihmiset menee kimppaan. Jos pelkää rahanmenoa kumppanin lapsiin pitää vaihtaa kumppani sellaiseen jolla ei ole lapsia.

      • lapsetsyyttömiä

        Samaa mieltä. Ikäviä tällaiset kokeilut lasten kannalta.


      • Kyrpäkyrpäkyrpä

        Kyrpä


    • OmaKulutJaVähänToisenkin

      Mies muutti ostamaani taloon lasteni kanssa. Asumiskulut ovat koko ajan olleet vastuullani. Ruokamennot jaettiin siten, että kk summa jaettiin pääluvun mukaan ja minä maksoin oman ja lasteni "osuudet sekä tietysti kaikki lasten muut kulut, niin kuin minusta kuuluukin.

      Lasten muutettua opiskelemaan ja omilleen maksan edelleen kaikki asumiskulut, ruokakulut on nyt puoliksi. Parisuhde ei ole liiketaloudellinen suhde, silti toisinaan toivon että mies jotenkin osallistuisi asumisen kuluihin, koska eihän kukaan ilmaiseksi missään asu. Nyt mietinkin kodin myymistä ja vuokralle siirtymistä, jolloin kulujen jakaminen olisi jonkin verran mutkattomampaa.

      • Perseperseperse

        Perse


    • tinde_66

      Asioista kannattaa puhua niiden oikeilla nimillä. Tarkoitan, ettei kannata alkaa syyttämään kumppania taloudellisesta hyväksikäytöstä, tai valittamaan miten hänen lapsiinsa menee rahaa. Tottakai menee, sehän on selvä, vaikka monet luulevat lasten elävän pelkällä rakkaudella...

      Kerroit maksavasi puolet asumisesta ym. Entä tulosi? Onko ne suuremmat vai pienemmät kuin avovaimollasi? Ajattelin nimittäin ehdottaa, että maksaisitte asumiseen, ja miksei kaikkeen muuhunkin liittyvät menot prosentteina tuloistanne.

    • elättäjä

      No ei sitä prosentteina tuloista voi maksaa, sehän tulisi minulle vieläkin kalliimmaksi, olen ajatellut itse semmoista kaavaa ettäs puoliso ja viikarit edustaisivat 2/3 ja minä 1/3. Eli tulen tässäkin asiassa vielä vastaan,koska muutenhan minun kuuluisi kustantaa vain 1/4.Mutta lasken kaksoset vain yhdeksi.
      Eli tonnin asuinkuluista minä joutuisin maksamaan n.330 €
      samoten ruokakauppa kuluista kolmannes tahi pesukone/vastaava niin samalla kaavalla niin pysyisi peli reilunaika tai ainakin reilumpana.
      Tarvii vaan kerätä rohkeutta jotta saan asian esille

      • sorsikas

        Mitä hemmettiä! Siis sinä tienaat enemmän, mutta olet valmis maksamaan esimerkiksi asumiskuluista vain 1/3? Ja puolisosi maksaa pienemmillä tuloillaan sitten 2/3?

        Vai kuvittelitko että 8v kaksoset maksavat suurenkin osuuden tuosta... =D

        Sinä voit toki pitää tuota "reiluna", mutta veikkaan että harva ajattelee samoin. Sinulla on perhe: puoliso sekä perheen kaksi lasta. Sinä olet perheen toinen aikuinen. Sinä vastaat perheen menoista mahdollisuuksiesi mukaan.

        Minulla on yksi lapsi (joka on meillä joka toinen vkl) ja puolisollani kaksi lasta (jotka ovat meillä joka toisen viikon kokonaan). Asumiseen ja päivättäishankintoihin (ruoka, lainat yms) meillä menee yhteensä 1500e/kk, josta minä maksan 900e ja avokkini maksaa 600e. Hänen tulonsa ovat pienemmät.

        Minä maksan lapseni elarit ja avokkini maksaa lastensa tarhamaksun. Mutta puolin ja toisin ei haittaa jos jompi kumpi joskus maksaa ristiin.

        Itse koen että sekä minun että puolisoni lapset ovat ihan samalla tavalla minun perhettäni. En kehtaisi peiliin katsoa, jos eläisin vain omaa napaani ajatellen.

        Niinkin toki saa elää, mutta sellaisen ihmisen ei koskaan pidä perustaa perhettä. Aloittaja, sinun pitää ehdottomasti miettiä sellaista vaihtoehtoa, että alat elämään yksin. Silloin et satuta ketään, etenkään viattomia lapsia, joille sinun pitäisi olla miehenmalli.


      • KukinTyylillään

        Meillä se hoitui kyllä siten, että maksoin "täysinä osuuksina" oman ja kaikkien lasteni osuudet ruoka ym. kuluista sekä asumisen kokonaan. Sekä tietysti kaikki muut lasetni kulut. Mies osallistui ruokakuluihin omalla osuudellaan. Ei olisi tullut mieleenkään että mies maksaisi lasteni kuluja.
        Lasten muutettua omilleen ja opiskelemaan laitamme nyt taloustilille kumpikin saman verran ja mies osallistuu asumiskuluihin 100 eur/kk ja minä maksan loput 1000 euroa. Tosin nettotuloni ovat tällä hetkellä jonkin verran miehen tuloja suuremmat.


      • ölköle
        KukinTyylillään kirjoitti:

        Meillä se hoitui kyllä siten, että maksoin "täysinä osuuksina" oman ja kaikkien lasteni osuudet ruoka ym. kuluista sekä asumisen kokonaan. Sekä tietysti kaikki muut lasetni kulut. Mies osallistui ruokakuluihin omalla osuudellaan. Ei olisi tullut mieleenkään että mies maksaisi lasteni kuluja.
        Lasten muutettua omilleen ja opiskelemaan laitamme nyt taloustilille kumpikin saman verran ja mies osallistuu asumiskuluihin 100 eur/kk ja minä maksan loput 1000 euroa. Tosin nettotuloni ovat tällä hetkellä jonkin verran miehen tuloja suuremmat.

        Teidän tapauksessa sinä olet se hyväksikäytetty. Mutta kiva jos et sitä itse älyä.


    • elättäjä

      toinen aikuinen joo kyllä, mutta en perheenisä joka maksaa mahdollisuuksien mukaan, silloin joutuisin kustantamaan koko paletin ja hyväksikäyttö vain pahenisi. eihän mukulat itse mitään maksele:-D. Mutta kuluja heistä tulee silti.
      Olen nyttemmin keksinyt pitää kirjanpitoa näistä " yhteisistä" kuluista ja siinä huomasin aika tarkkaan kuka on maksumies, on noussut noi ihan perusmenot 400% melkein verrattuna yksinasumiseen, melko reilua sinunkin mielestä?

      • lkdfslkjdfs

        No, sitten jos saat puolisosi maksamaan 2/3 kuluista, mitä teet säästyvillä rahoilla? Ostat itsellesi jotain mukavaa, mihin muu perhe ei saa koskea? Matkustelet, käyt ravintolassa syömässä, harrastat? Samaan aikaan, kun muu perhe sinnittelee puolison tuloilla. Tai tietysti voit laittaa rahat säästöön, niin sulla sitten kiva pesämuna, kun on tullut aika perustaa oma perhe...


      • dökåklerpe

        Itse ainakin maksaisin mielelläni perheeni elämistä. Miksi sinä et? Nähtävästi sinä kuulut siihen porukkaan, joka kokee että koska olet isäpuoli etkä biologinen isä, niin moraalinen vastuusi ja velvollisuutesi on toisenlainen, etkä myöskään henkisesti ota lapsia todella osaksi perhettäsi.

        Tietenkin menot kasvavat, kun eläjiä on monta! Se tässä hämmästyttää, että sinä tajuat sen vasta nyt. Ja kyllä se on reilua, normaalia, itsestään selvää. Kuvittelitko todella, että voit perheellisenä elää yhä kuten sinkkuna? Kyllä se elämä perheen myötä muuttuu monella tavalla, myös taloudellisesti. Miksi ylipäätään halusit perheen? Et sinä voi saada vain rusinoita pullasta, se ei ole normaalia elämää. Kun saat perheen, rakastavia ihmisiö ympärillesi, saat samalla myös vastuuta muista ihmisistä.

        Itse käyn ylipäätään töissä siksi, että meidän perhe voi elää ja voida hyvin. Toki joskus ostan itsellenikin välillä, mutta perhe tulee aina ensin. Avopuoliso ajattelee samoin. Se on yhdentekevää, kuka on kenenkin biologinen lapsi.

        Kuten jotkut muutkin ovat kirjoittaneet, sinun sietäisi harkita yksin elämistä. Ei sinusta ole perheelliseksi mieheksi. Tekisi mieli haistatella kaltaisellesi kusipäälle paska. Pilaat meidän kunnollisten perheellisten miesten maineen.

        Ymmärtäisin valituksesi jos puolisosi ei omien kykyjensä mukaan osallistuisi perheen kuluihin, vaan hassaisi kaikki rahansa omaan juhlintaan yms, mutta sinun tapauksessasi näin ei ole. Sinä vain koet että sinua käytetään hyväksi, koska perheesi kaksi lasta eivät nyt satu olemaan alkujaan sinun siittiöistäsi. Just.


    • huyytyfrd

      Tavallaan ymmärrän aloittajan pointin tässä ja tavallaan taas en. Nämä on niitä asioita, joihin ei ole yhtä oikeaa mustavalkoista vastausta.

    • mitääh

      Minusta aloittajalla ei ole suoraa velvoitetta elättää jonkun muun lapsia, mutta herääpä kyllä kysymys, miksi hän sitten on hakeutunut tilanteeseen, jossa on näitä jonkun muun lapsia.

      Kai sen nyt ap tiesit ihan entuudestaan, ettei ne lapset omia kustannuksiaan maksa, varsinkaan vielä tuossa iässään? Sekään nyt tuskin tulee ylläripyllärinä, että niistä aiheutuu lisäkustannuksia, jos ne asuvat vakituisesti luonanne?

      Ei, et tietenkään ole velvollinen elättämään niitä. Voit sopia avokin kanssa, että han maksaa lasten kulut. Mutta aika kummalliselta se siinä mielessä kuulostaa, että ei sinun ollut mikään pakko ryhtyä isäksi tai muuksikaan niille muksuille, mutta ryhdyitpä silti. Sano mitä sanot, olet niille jokin miehentapainen tyyppi perheessä, koska olet suhteessa niiden äitiin. Ellet halua sellaista asemaa, miksi olet mennyt yhteen sen äidin kanssa?

    • klgokdlf

      No kyllä aloittaja itse tiesi mihin päänsä pistää, kun naisen kanssa yhteen muutti. Kannattaisiko pikkuisemmin paremmin harkita ennenkun yhteen muuttaa, eikä tulla tänne valittaamaan? Jos noin kovasti ottaa päähän niin eroa.

    • tätiLiila

      Mielestäni perheen aikuiset maksavat asumisen puoliksi ja ruokalaskuun laittaa enemmän se, jolla on lapset. Vaatteet, harrastukset yms... maksaa lapsen biologiset vanhemmat yhdessä. Tähän tarkoitukseen on lapsilisät ja elarit. Mikäli uusi kumppani haluaa osallistua, niin osallistuu.
      Isot hankinnat; pesukoneet ja muut kodin hankinnat puoliksi. Autot omiin nimiin.
      Meillä uusperhe, jossa mun lapset jo omissa kodeissaan mut puolisolla (2 isoa ja )kaksiesipubea. Meillä kaksi nuorinta joka toinen viikonloppu. Hyvin on mennyt noilla säännöillä. Nyt mies maksaa ne viikonlopun ruokaostot ku muksut tulee ja muuten puokkiin.
      Haluan ajatella myös omaa jälkikasvua ja heille jättämääni perintöä. En halua tuhlata sitä puolison lapsiin. Heillä on omat vanhempansa.
      Henkisesti olen leijonaemo kaikille meidän pesueen muksuille ja samat säännöt toimii kaikkiin. Rakkautta tuhlaan vaan en rahaa.

      • äitijaäitipuoli

        Tuo on juuri sitä, mitä en itse äitinä ja äitipuolena ymmärrä. Miten voi olla, että sanoo tuhlaavansa rakkautta kaikkiin, mutta rahaa ei?

        Itse olen testamentissanikin maininnut, että puolisoni lapsi tulee huomioida samalla viivalla kuin biologiset lapseni.

        Toki meillä toistemme lapset ovat tulleet meidän elämään kun lapset olivat 2v, 3v ja 5v. Kenties jos vasta lasten ollessa teinejä voisi kiintymyssuhde luonnostaan jäädä lievemmäksi? Pieni lapsi tarvitsee tukea ja suojaa valtavasti, ja kiintyminen tapahtuu herkästi, nopeasti ja täysillä -jos sen antaa tapahtua.

        Ajatus siitä, että minusta aika jättäisi, ja perinnönjakoon sitten istuisi vain biologiset lapseni, ihan vain sillä perusteella, että he ovat sattuneet putkahtamaan minun mahasta ulos, niin aika heikko peruste olisi... Kaikki lapset ovat osa elämääni, ja kaikille jätän jotain jälkeeni. Kaikille ostan ruokaa ja vaatteita yms. En erittele.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2382
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1990
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      208
      1870
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1661
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe