Ehkä luonteessa erakkomaisuutta, jotenkin näillä vuosikymmenillä tulee esiin enemmin. Ei koskaan ollut laumasielu, kouluajoista lähtien ollut yleensä se yksi ja paras kaveri, joka vaihtunut paikkojen mukaan. Ehkä vaan omien korvien välissä, että pitäisi mennä porukoihin, mutta yleensä muut äänessä, eikä sitte tunnu järkevältä istua hiljaa. Tuskin tää ketään häiritsee, tuli vaan mieleen kun nykyään pitäisi kovin "verkostautua", olla sosiaalinen. Kyllä, tietyissä tutuissa piireissä sitäkin.
Onkohan sielunsiskoja, -veljiä jotka edes ymmärtäisi mitä tässä yritetään sanoa.
Vaikeasti lähestyttävä ihminen?
16
187
Vastaukset
- ykskaupunkierakko
Meitä on moneksi. Jos oltaisiin samanlaisia, niin erilaisuutta ei huomattaisi. Ajattele mitä menettäisivät ne, jotka saavat voimansa ihmetellessään muiden erilaisuutta.
Sikäli mikäli, et ole ahdistuksesta suunniltaan yksinäisyydessäsi, niin mikä on vikana. Ole itsesi kanssa paras kaveri, äläkä hauku sitä parasta kaveria.- heinäzirkka
Olikin nopee reaktio, näinkin rauhallisella palstalla. Ei ahdistusta, eikä yksinäisyyttäkään. Vaan miks kahdenkeskiset juttutuokiot helpompia kuin porukassa, riippuen siis missä porukassa.
- ykskaupunkierakko
Ei sinänsä nopea reaktio. Tulee lueskeltua uusia aloituksia keskustelut pääsivulta, ja sieltä tavoittaa kaikkien aiheiden uudet keskustelut.
Kaksin saa äänensä kuuluviin heikommallakin ulosannilla. Porukassa pitää olla tilannetaju halussa, jos meinaa saada huomiota mielipiteilleen. Usein ne supliikki-ihmiset on niitä, jotka viihtyvät ja pärjäävät porukoissa, koska ne sopeutuvat kaikkiin puheaiheisiin nopeasti. Erakkoluonto vaatii asian pohdiskelun, ennen kuin sen voi julkaista yleisesti. Porukassa siihen ei ole yleensä aikaa, vaan puhe on jo siirtynyt muihin aiheisiin miettimisen aikana.
Itsekseen kun pohdiskelee asioita, niin ei haittaa vaikka kääntää välillä takkiaankin, jos joku asia ei mene niin kuin ajatteli. Porukassa saa vain kärsiä, jos sanoo ajattelemattomasti, pahoittaen muiden mielen.
Nyt saa muut jatkaa. Erakoitumisen taito on lahja, silloin ei ole kaipuuta mihinkään.
- ö-Öö
Yksin, vaiko yksinäinen?
Kaksi täysin eri asiaa. Onhan niitä määritelmiä, extrovertti/introvertti, kaikenlaisia muitakin, mutta noit tunnetuimmat. Sinällään en usko, että kukaan on puhtaasti yhtään mitään, joillakin vaan tietyt piirteet korostuvat. Etenkin vanhemmiten.
itse asiass ihan sama asia, jos alkaisi vatvomaan aamu- ja iltavirkkujen eroja. Noin käytännössä aamuvirkut usein kokevat olevansa jotenkin parempia ihmisiä ja koittavat pomotella ja väheksyä illanvirkkuja. Ihan sama exteroverteilla,net jaksaa aina huolissaan olla, jos joku ei ole kiinnostunut isoista porukoista ja mieluummin viihtyvät itsekseen.
Introverttina ja illanvirkkuna ihmisenä itse olen koko ikäni törmäillyt näihin vastakkain asetteluihin. Perusvirhe aina on, en minä ole mitenkään yksinäinen ja todellakin, iltaisin ja öisin olen oikeinkin virkeä.
Asiasta voisi kirjoittaa kilometritolkulla. Vaan mitäpä suotta, ulospäinsuuntautunee ja aamuvirkut aivan varmasti ehtivät kirjoittamaan omat näkemyksensä laajasti ja tietenkin heti aamusta ;D
Noin mainiten, vaikka erittäin monet pitävät minua erakkona, se ei pidä paikkaansa. Aivan on laajat tuttavapiirit, paljon kaikenlaisia ihmisiä, joitten kanssa paljon tekemisissä. Mutta jostain syystä niissä ei ole paljoakaan aamuvirkkuja, ylisosiaalisia ihmisiä.
Taitaa mennä kokolailla tasan tämä asia. Ulospäinsuuntautuneet vaan keuhkoavat asiata enenpi, net kai tajuaa, että liialla esillä olemisellaan net karjoittavat meitit syrjäänvetäytyvämmät ja hiljaisemmat ympäriltään. Näin omasta kokemuksestani sen vaan mainitsesin, on mulla toki rrittäinkin ulospäin päällisin puolin suuntautuneita kavereita, net osaa antaa munin olla sellainen kuin olen, eivät koita käännyttää laumasieluksi.
Kas, tosiaan, ihminen on laumaeläin, mutta ihmisissä paljon yksinäisiä susia. Pitääpi hokata, suomen kotitalouksista yli 40% on sinkkutalouksia. Helsingissä muistaaken jopa lähes puolet. Ja jotain suomalaisesta kansanluonteesta kertoo vaikkapa se, meillä pienessä maassa erittäin paljon menestyksekkäitä yksilöurheilijoita. Joukkuepuolella erittäin harvinainen tapaus on jääkiekon mm, mutta noin yleisesti, soololajeissa aina menestytty maan kokoon nähden hämmästyttävän hyvin, mainitaan nyt vaikka autourheilu.
Ai niin, kai hokasit, hiljainen, syrjäänvetäytyvä erakko on itseasiassa useinkin sangen puhelias. Netti sopiva paikka monille, voi tavallaan olla oma itsensä, ilman liiasta seurasta johtuvaa ympäristöpainetta. Maainiten, itse enenpi ja vähempi addiktoitunut nettiin, just anonyymiteetin jne takia, keskusteluja jne. Mutta ei ole, ei tule mitään facebookkia tai twitteria, ne sotii jo ajatuksena mun käsitystä ilmaisunvapaudesta jne vastaan. Ja kun ne siis personoituja kuppikuntia, ei sovi mulle ollenkaan. Jos tutulle asiaa, laitan meilin.
=DW= - Anyway-I-love-me
Meitä on moneksi. Itseäni pidän introverttinä, jos joku Vertti pitää olla. Aamuvirkku olen, hähähää ö-Öö, ei saa yleistää. Olen harkitseva ja vaadin sen, että ihminen osoittaa luotettavuutensa luotettavasti ennenkuin voin alkaa raottaa haarniskaani.
Mutta olen oudoille uusille tuttavuuksille helposti lähestyttävä ja hyvin juttelevainen ja kiinnostunut tutustumaan.
Kiinnostaisi tietää aloittaja-heinäzirkka, että milloin ja miten olet päätynyt siihen käsitykseen, että "pitäisi mennä porukoihin" ja että sinussa on vikaa, kun "se yksi ja paras kaveri" vain.
Minulle selvisi, etten kelpaa, kun vanhempi kouho serkkuni tuli meille kylään ja kysyi "Mikset sä käy missään". Olisi pitänyt osata heti heittää vastakysymys, että missä mun sitten pitäisi käydä. Ryhti huononi minulla. Äitikin vielä säesti , kun olimme kahden, että mitä ihmiset sanovat, kun sinä vain täällä kotona istut. Se teki kipeää, itkin salaa ja häpesin itseäni mutten voinut tehdä asialle mitään. Ei ollut minne mennä, kun oppikoulu oli kaukana ja luokkatoverit pitkin omaa ja naapuripitäjiä. Ei ollut kännyköitä eikä nettiä.
Minä olen facessa ja se on minusta aivan yksilöllinen paikka. Kavereiksi aioin ottaa vain ympäriinsä asuvat oman perheen jäsenet mutta tuli sitten muitakin, harrastustuttuja lähinnä, Harrastusryhmiin kuulun kans facessa. Facessa voi introverttailla tai ekstroverttailla, mököttää, vihtuilla tai vinoilla. Mulla on sellainen taito, että olen mukaansa tempaava ja hauska puhuja. Siis todella se oli yllätys itselleni, minulle ujolle punastelijalle.
Täytyy kuitenkin myöntää, että varmaan vieläkin pyrin kompensoimaan syrjäänvetäytymisvikaani kovalla ahkeruudella. Paneudun ja teen työtä keskittyneesti kuin hullu ja sitten saan ihailua ja ihmettelyä. Taitokin sellaisella puurtamisella karttuu tottakai. Saan myös osaavan ja fiksun mainetta niittää.
Mutta en enää kärsi varsinaisesti omasta persoonastani. Huumorilla kuittaan usein ja ehkäpä esiinnyt ylimielisesti. Pidän ekstroverttejä tyhminä ja useat ovatkin. Jotkut ekstrovertit ovat viisaita ja heitä kadehdin, he kun liikkuvat kuin kala vedessä sosiaalisissa tilanteissa ihmisryhmässä - välähdyksessä ymmärtävät ja osaavat sanoa ja toimia nopeasti. Minä joudun yksinäisyydessä pitkään sulattelemaan enkä saa heti raudan ollessa kuumana mitään harkittua sanaa suustani.
Tarvitsen kyllä miettimistä ja yksinoloa lyhyenkin ihmiskontaktin jälkeen jäsentääkseni, että mitä tapahtui ja miten siihen suhtauduttava.- ö-Öö
Sivusta.
Tutun kuuloista. Oletettavasti tiedätkin tästä jutusta, laitan linkin kuitenkin. Ei, minua ei ole diagnisoitu. Mutta kun vähän perehdyin asiaan, mun mielestä tossa oli aika paljon selventäviä ja selittäviä asioita seikkoihin, mitä olin itsessäni kummastellut. Sitä en tiedä, saisinko diagnoosia, tollasia juttuja voi olla niin monentasoisia ja ilmetä niin eri tavoin, kiinnostuin kuitenkin asiasta. Vähän tietenkin, kuin horoskoopista etsisi itselle sopivia, kuitenkin aika paljonkin löytyi diagnoosiin viittaavaa "oiretta". Pitää nyt muistaa, aspi enenpikin ominaisuus, ei sairaus. Liityin kuitenkin mielenkiinnosta po liiton jäseneksikin ja tulee muutaman kerran vuodessa aviisikin.
Voihan se olla, että kehitin tuon tekosyyksi, mietiskellessäni omia asioitani ja sattumalta. Mutta onpahan jonkinlainen tekosyy vaimolle, kun haluaa olla itsekseen ja keskittyä johonkin epäoleelliseen :DD
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00354
=DW= - Anyway-I-love-me
ö-Öö kirjoitti:
Sivusta.
Tutun kuuloista. Oletettavasti tiedätkin tästä jutusta, laitan linkin kuitenkin. Ei, minua ei ole diagnisoitu. Mutta kun vähän perehdyin asiaan, mun mielestä tossa oli aika paljon selventäviä ja selittäviä asioita seikkoihin, mitä olin itsessäni kummastellut. Sitä en tiedä, saisinko diagnoosia, tollasia juttuja voi olla niin monentasoisia ja ilmetä niin eri tavoin, kiinnostuin kuitenkin asiasta. Vähän tietenkin, kuin horoskoopista etsisi itselle sopivia, kuitenkin aika paljonkin löytyi diagnoosiin viittaavaa "oiretta". Pitää nyt muistaa, aspi enenpikin ominaisuus, ei sairaus. Liityin kuitenkin mielenkiinnosta po liiton jäseneksikin ja tulee muutaman kerran vuodessa aviisikin.
Voihan se olla, että kehitin tuon tekosyyksi, mietiskellessäni omia asioitani ja sattumalta. Mutta onpahan jonkinlainen tekosyy vaimolle, kun haluaa olla itsekseen ja keskittyä johonkin epäoleelliseen :DD
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00354
=DW=Jep,
erakkomaisuus voi syntyä monesta eri syystä. Itse en ole kokenut Aspergeria omakseni. Olen esim. tosi nauravainen toisten kertomille ja lukemilleni vitseille ja saan vatsasta asti kumpuavalla naurullani toisetkin hekottamaan, vaikkeivat edes tietäisi. mikä minua naurattaa :)))))) Naurukoulun perustamista olen harkinnut :D
Kun luin tuota ylempänä kirjoittamaani kommenttia, tuli mieleen, että minua ei kukaan puolustanut eikä tukenut. Sellainen yksin jätetyksi tuleminen murrosiän alussa voi viedä luottamuksen ihmisiin ja saada käpertymään kuoreensa, erakkoitumaan. Äitini oli maksullisen oppikoulun aloittaessani sanonut, että nyt sitten pitää lukea eikä saa enää juosta oman kylän lasten kanssa. Sitten, kun yks hölmö serkku ilkeilee, niin äiti jätti minut yksin ja meni serkun mukaan moittimaan minua. Jos äiti olisi ollut oikeudenmukainen ja minusta huolehtiva, niin olisi sanonut, että käyn pitkän matkaan takana oppikoulussa ja minulla on luokkakaverit siellä ja asuvat niin kaukana, ettei heidän kanssaan voi alvariinsa olla. Sen myös äiti olisi voinut sanoa, että minulla on läksyjen tekemistä ja että oppikoulussa opitaan paljon enemmän kuin sun supistetussa kansakoulussasi, jonka vain oli suulas serkku käynyt.
Jos äitini olisi silloin ja myöhemminkin ollut tukenani, olisin varmasti erilainen ihminen, niin uskon.
Sitä mieltä olen, ettei erakkomaisuus tee ihmisestä vaikeasti lähestyttävää. Minua oudot uudet ihmiset sanovat helposti lähestyttäväksi ja lämpimäksi ja ymmärtäväiseksi ihmiseksi. Usein sanovat, etteivät ole koskaan ennen kohdanneet kaltaistani ja tarkoittavat, että hyvässä mielessä olen erilainen.
Ehkäpä on lauman vaikutusta, että erakkomaista ihmistä kaikki karttavat. Päättelevät , että kun ei hänellä ole muitakaan kavereita, niin hänessä täytyy olla jotain vikaa. Eikä uskalleta olla yksinäisen kanssa, vaikka hän olisi kuinka mukava.
- iha.mite
Pystyn erakoitumaan vaikka viikoksi mökille, usein tapahtunut sitten jossain vaiheessa nyt riittää ei jaksa enään erakkona.
Kanssakäyminen muitten kanssa, kyllä hakeudun samanhenkisten seuraan siten keskustelu luontuu, joku jo sanoi koska olemme yksilöita erillaisuuskin voi kiintoisaa. - Mitäkä.mies
Kirjoittaminen on mun ongelma kun en saa ilmaistua niin värikkäästi asioita kuin haluaisin.Porukassa viihdyn kuin kala kirkkaassa vedessä ja taidanpa olla se huuliveikko joka naurattaa toiset penkiltä ja joskus lipsahtaa tai osuu ja uppoaa liian lähelle totuutta.Se saa jäädä jotkut punastumaan tai suuttumaankin.
Olen liiankin nopea seurassa ja usein pitää kertoa kahdesti sama tarina,ennen kuin hitaammat saavat vuoron tukehtua soppaansa,tai mitä nyt sattuvat suuhunsa työntäneet juuri pahimmalla hetkellä.Somessa olen ja pidättäydyn matalampaa profiilia omaksumaan,ehkä juuri sen vuoksi kun painettu sana on harkittava tarkoin..Tai en vaan kykene kirjoittamaan.. - löpinäleena
Tunnustan olevani erakkokasvatuksen hedelmä. Äiti osasi aina selittää, miksi pitäisi olla kotona niinkuin hänkin, pienviljelijän leski, ei ikinä kodin ulkopuolisessa työssä. Kersana luin paljon eikä äiti silloin siitä tykännyt. Kun sitten myöhemmin hakeuduin sosiaalisempiin juttuihin, kuulin "eksää voisi lukea"!
Päädyin sellaiseen ammattiin jossa tehdään paljon töitä itsenäisesti. En oikein osaa olla tekemisissä naapureiden kanssa, jokin säästä jutustelu onnistuu, mutten osaa viedä lahjaa vastasyntyneelle nyytille tms. Läheisiä ystäviä ei ole. Puhelias osaan joskus olla. Oma perhe elää tyhjän pesän vaihetta eli miehen kanssa uudelleen kahdestaan. Eipä pidä valittaa, voisin olla yksinäinen, puolihullu vanhapiikakin! - heinäzirkka-
Tuli monia asioita joihin samaistua. Itsenäinen/yksinäinen työ, ehkä tietoisesti valittu. Silloin työkaverit jää helpommin etäisemmiksi, kuinnei heitä varsinaisesti ole. Ollessani yksin en ole yksinäinen. Tutussa, oudommassakin porukassa saatan nauraa helposti.. usein se on tilannekomiikkaa, miks ei myös vitsi, jos hyvä. En pidä vikanani että ollut esim. kouluaikoina yksi hyvä kaveri, silloin on ollut sopivasti. Harmi vaan kun vuosien, vuosikymmenten jälkeen.. elämäntilanteiden myötä he ovat jääneet.. sen eteen ois voinut ehkä jotain tehdä.
Jos jotain luokittelua, introvertti, illanvirkku oon . Tuo otsikko "vaikeasti lähestyttävä... ". Ois voinut olla ehkä muotoiltu toisin, enempiä miettimättä napattu, jos on hymyä huulilla, ihmiset suhtautuu eritavoin kuin totiseen torvensoittajaan. - Kylmärakkaus
Vanhetessaan ja kasvaessaan (toivon mukaan) ihminen muuttuu aina vain enemmän itsensä näköiseksi, oman sielunmaisemansa ilmentymäksi. Avoimen ja vilkkaan on helppoa sekä mennä muita lähelle että antaa lupa tulla 'iholle'.
Päinvastainen, sulkeutuneempi ja hiljaisempi tai 'hitaampi' tyyppi sen sijaan jäänee mieluummin sivustaseuraajaksi. Mikä ei sekään omasta mielestäni ole vallan huono ratkaisu, mikään ei ole niin antoisaa ja opettavaista kuin ihmisten seuraaminen.
Itselläni ei ole minkäänlaista ongelmaa lähestyä ihmisiä ja antaa tulla lähelle saatikka että kenen kanssa tahansa ei voisi vaihtaa milloin minkäkin laisia aiheita tilanteisiin liittyen. Hymystä ja katseesta nyt puhumattakaan. Mutta 'liiveihin' tai 'nahkoihin' uiminen ei onnistu. Raja kulkee pinnallisesti käsiteltävissä oleviin, halaus on sallittua ja vähäinen tutustuminen. Mutta 'sisälle' ei päässe enää kukaan, missään mielessä. - Mietiskelijä000
Olen aina tuntenut itseni erilaiseksi, olen hiljaine, rauhallinen ja ehkä ujokin. Minulle on riittänyt muutama hyvä ystävä . En viihdy porukoissa josku on vaan vaike keksiä puheenaihetta, olen oppinut puhumaan sääst, uutisista ja ajankohtisista tapahtumista, vieraiden kanssa. Haluan kuitenkin keskustella syvällisesti ja sehän ei porukassa onnistu kuka nyt haluaa jakaa elmänsä juorujen aiheeksi. Parhaat keskustelut syntyy luottamuksen piirissä ja ovat antoisia puolin ja toisin. Arvostan aitoa ystävyyttä ja rehellisyyttä, ehkä siksi omistan vain vähän ystäviä, jotka ovat pysyneet rinnallani vuosia.
- olen.hyvä.tyyppi
Viihdyn erittäin hyvin yksin enkä ymmärrä, miksi meitä erakoita aina syyllistetään.
Työssä ja harrasteissa olen mielelläni tekemisissä toisten kanssa. Siis aina, kun on jotain yhteistä asiaa.
En jaksa sitä turhaa löpinää elikkä arkiraportointia. Tehdään yksityiskohtaisesti selkoa jostain ruokakaupassa käynnistä tai rippijuhlista tai visvasyylästä. Ja niin, niin tosissaan....Tyhjät tynnyrit kolisevat. Täällä kanssa yksi, yksin viihtyvä. Ei yksinäinen.
Joskus kuvittelin olevvani jotenkin erilainen, outolintu.
Netti on tuonut eteeni sen etten olekaan, vaan meitä on loppujen lopuksi paljon.
Tällä netin palstoilla ja ryhmissä pääsee ääneen hiljaisemmatkin. Missäs heitä ennen olisi oppinut tuntemaan kun olemme paljon niissä omissa ympyröissä.
Ja täällä on niin hyvä kun ei jaksa olla yhteydessä ihmisiin, sammuttaa vaan koneen ja taas saa elää sitä omaa pientä elämää.
Porukoissa on muutenkin vaikeus juurikin se kun on hidas miettimään asioita niin ei kerkiä mukaan, eikä loppujen lopuksi enää tarvitsekaan.
Ihmisen kanssa joka ymmärtää hiljaisuuden ihanuuden on helppo olla.
Kuitenkin usein kaksinkin joidenkin kanssa joutuu väkisin keskustelemaan, jopa asioista jotka ei kiinnosta. Ja ite olen sellainen että kamalan vaikea näyttää kiinostuneelta väkisin. Hiljenen ja hiljenen ja toinen menee oudoksi kun ei ymmärrä. Kun ei viitsi sanoa että: Hei, mua ei kiinnosta pätkääkään tuo aihe.
Mutta ei hätää emme ole outoja, ehkä ne onkin ne muut niitä outoja :D- heinäzirkka
Hyvin osattu pukee sanoiksi ajatuksia, joita itselläkin. "Kuka haluaa jakaa elämäänsä juorujen aiheeksi". Joskus tulee ajatus, että kovin avoimet ihmiset on suosittuja... ehkä he osaa olla sopivan avoimia, kaipa jokaisella raja jossakin kulkee.
Mutta niin se mennee, että esim. kahvihuonekeskusteluissa puidaan jonkun asioita, tiedetään jopa paremmin kuin henkilö itse.
Tuo, että vaikkapa työnlomassa asiat ja huumori sekoittuu.. hiukkasen ehkä yhteistä asiaakin, kuulostaa hyvältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.947106- 1723722
- 533259
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2332384- 482125
- 411978
- 471869
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?241818- 601768
- 191753