Tervehdys,
Viestini ei ole provo tms., vaan ihan rehellinen kysymys.
Olen harkitsemassa parin sadan euron (halvan) tuulimittarin asentamista. Helpoin asennuspaikka löytyisi kipon takaosasta (istuinlaatikon takana on tutka antennitolpassa - anturi tulisi tutkan yläpuolelle), jolloin tuulimittarin anturi tulisi merenpinnasta mitattuna noin 3 metrin korkeuteen. Ymmärrän, että standardi on asentaa ko. anturi maston huippuun, mutta omalla kohdallani se aiheuttaisi liikaa työtä/vaivaa. Windex siellä on.
Onko tuulimittari täysin hyödytön purjeiden/veneen takana tuossa korkeudessa? En kilpaile veneelläni, vaan harrastan perhe/kaveripurjehdusta. Vene ja omistaja ovat suunnilleen samanikäisiä, purjeetkin jo teini-iässä...
Arvostaisin raadilta rehellisiä kommentteja - myös idean lyttäämistä, mutta mikäli mahdollista jonkunlaisten perusteluiden kera.
Hyvää talvea!
Tuulimittarin asennus - mastonhuippu/antennitolppa
31
2736
Vastaukset
- seppomartti
Huono paikka. Tuuli on jo purjeiden kääntämää ja käyttämää kryssissä. Avotuulissa toimisi paremmin. Kyllä maston huippu on parempi ja mahtuu windexin kanssa. Jos et jaksa vetää johtoa niin osta johdoton.
- huono.paikka
Jo ilman purjeiden aiheuttamaa häiriötäkin anturi olisi liian matalalla, aivan toisessa tuulessa kuin purjeet. Jos kilpailisit, olisi eteenpäin sojottava standardianturikin huono, sekin on purjeiden häiritsemässä tuulessa.
- HTLS
Ok, kiitos pointeista. Joo, johdoton maston huipussa olisikin paras (& varmasti mahtuu sinne windexin kanssa, en koskaan sitä epäillytkään) mutta aika monta kertaa kalliimpi vaihtoehto...
Eikö maston huipussa oleva tuuli ole sekin hieman ongelmallinen, sillä suurin purjeala (omassa veneessäni) on aika monta metriä maston huipun alapuolella? Käsittääkseni tuulen kääntyminen 12m korkeudella (maston huippu) vs. 5 m korkeudella (suurin purjeala omassa veneessäni) tarkoittaa, että katselen sellaista tuulen voimakkuutta & suuntaa, joka ei kuitenkaan sellaisenaan vaikuta purjeisiini? Siinä mielessä n. 3 m korkeudella oleva antaisi sellaista tuulidataa, joka vaikuttaa (enemmän) sellaisenaan purjeisiin.
Purjeiden kääntämään tuuleen en osaa oikein väittää mitään vastaan. Osaako joku sanoa, miten paljon tuuli kääntyy tällä etäisyydellä (kryssillä) ottaen huomioon, että vene menee kuitenkin eteenpäin ja että sektori, jolla tämä vene ei mene eteenpäin on 100astetta (näillä purjeilla)...
Kiitos vielä kerran vastauksista. Osaako kumpikaan teistä (tai kukaan muu) sanoa, onko tuulimittarista antennitolpassa mitään iloa jos vaihtoehtona ei ole mastonhuippuasennus vaan se, että en asenna mitään mittaria. Johdoton mittari on yksinkertaisesti liian kallis ja johdon vetäminen maston läpi ei tule onnistumaan ilman (liian suurta) vaivannäköä. - seppomartti
Ajatteletko, että keulapurjeen vortex eli pyörre kryssissä kulkisi vasten tuulta ja häiritsisi tuulimittarin anturia? Vai mikä on selitys?
- HTLS
Sori, olin ehkä vähän epäselvä äskeisessä kommentissani.
Tarkoitin, että korkeudella 12m tuulen suunta on X ja tuulen nopeus on Y (ilman venettä, ilman mastoa ja ilman mitään muita vaikuttavia elementtejä). Vastaavasti korkeudella 5m tuulen suunta on jotain muuta kuin X (vaikka ei välttämättä merkittävästi eri) ja tuulen nopeus on jotain muuta kuin Y (vaikka ei välttämättä merkittävästi eri).
Tuuli kun on eri korkeuksilla eri, ylätuulet voivat olla 180 poikkeavia alatuulista jne. Vai... onko tuo ero (12m vs 5m korkus) niin mitätön, että sen voi jättää kokonaan huomioimatta? - seppomartti
HTLS kirjoitti:
Ok, kiitos pointeista. Joo, johdoton maston huipussa olisikin paras (& varmasti mahtuu sinne windexin kanssa, en koskaan sitä epäillytkään) mutta aika monta kertaa kalliimpi vaihtoehto...
Eikö maston huipussa oleva tuuli ole sekin hieman ongelmallinen, sillä suurin purjeala (omassa veneessäni) on aika monta metriä maston huipun alapuolella? Käsittääkseni tuulen kääntyminen 12m korkeudella (maston huippu) vs. 5 m korkeudella (suurin purjeala omassa veneessäni) tarkoittaa, että katselen sellaista tuulen voimakkuutta & suuntaa, joka ei kuitenkaan sellaisenaan vaikuta purjeisiini? Siinä mielessä n. 3 m korkeudella oleva antaisi sellaista tuulidataa, joka vaikuttaa (enemmän) sellaisenaan purjeisiin.
Purjeiden kääntämään tuuleen en osaa oikein väittää mitään vastaan. Osaako joku sanoa, miten paljon tuuli kääntyy tällä etäisyydellä (kryssillä) ottaen huomioon, että vene menee kuitenkin eteenpäin ja että sektori, jolla tämä vene ei mene eteenpäin on 100astetta (näillä purjeilla)...
Kiitos vielä kerran vastauksista. Osaako kumpikaan teistä (tai kukaan muu) sanoa, onko tuulimittarista antennitolpassa mitään iloa jos vaihtoehtona ei ole mastonhuippuasennus vaan se, että en asenna mitään mittaria. Johdoton mittari on yksinkertaisesti liian kallis ja johdon vetäminen maston läpi ei tule onnistumaan ilman (liian suurta) vaivannäköä.On iloa ainakin sääasemana. Mutta kryssikulmamittaina luultavasti on vain viihdearvo. "Paskatuuli" ulottuu kauas veneen ulkopuolella, leehen parin maston korkeuden verran ja luuvarttiinkin pitkälle. Katso esim. "varma leen asema", luuvartin vene ei pääse ohi häirityn tuulen vuoksi.
- 36ft
HTLS kirjoitti:
Sori, olin ehkä vähän epäselvä äskeisessä kommentissani.
Tarkoitin, että korkeudella 12m tuulen suunta on X ja tuulen nopeus on Y (ilman venettä, ilman mastoa ja ilman mitään muita vaikuttavia elementtejä). Vastaavasti korkeudella 5m tuulen suunta on jotain muuta kuin X (vaikka ei välttämättä merkittävästi eri) ja tuulen nopeus on jotain muuta kuin Y (vaikka ei välttämättä merkittävästi eri).
Tuuli kun on eri korkeuksilla eri, ylätuulet voivat olla 180 poikkeavia alatuulista jne. Vai... onko tuo ero (12m vs 5m korkus) niin mitätön, että sen voi jättää kokonaan huomioimatta?Tuulen suunta muuttuu yleensä kun mennään ylöspäin mutta puhutaan sadoista metreistä jopa kilometristä että silla on niin suuri merkitys että huomaisi. Tuuligradientti sen sijaan vaikuttaa mastokorkeuksissa. Mitä kovempi tuuli, sen suurempi muutos, ainakin maalla.
- topilla.purjehditaan
HTLS kirjoitti:
Ok, kiitos pointeista. Joo, johdoton maston huipussa olisikin paras (& varmasti mahtuu sinne windexin kanssa, en koskaan sitä epäillytkään) mutta aika monta kertaa kalliimpi vaihtoehto...
Eikö maston huipussa oleva tuuli ole sekin hieman ongelmallinen, sillä suurin purjeala (omassa veneessäni) on aika monta metriä maston huipun alapuolella? Käsittääkseni tuulen kääntyminen 12m korkeudella (maston huippu) vs. 5 m korkeudella (suurin purjeala omassa veneessäni) tarkoittaa, että katselen sellaista tuulen voimakkuutta & suuntaa, joka ei kuitenkaan sellaisenaan vaikuta purjeisiini? Siinä mielessä n. 3 m korkeudella oleva antaisi sellaista tuulidataa, joka vaikuttaa (enemmän) sellaisenaan purjeisiin.
Purjeiden kääntämään tuuleen en osaa oikein väittää mitään vastaan. Osaako joku sanoa, miten paljon tuuli kääntyy tällä etäisyydellä (kryssillä) ottaen huomioon, että vene menee kuitenkin eteenpäin ja että sektori, jolla tämä vene ei mene eteenpäin on 100astetta (näillä purjeilla)...
Kiitos vielä kerran vastauksista. Osaako kumpikaan teistä (tai kukaan muu) sanoa, onko tuulimittarista antennitolpassa mitään iloa jos vaihtoehtona ei ole mastonhuippuasennus vaan se, että en asenna mitään mittaria. Johdoton mittari on yksinkertaisesti liian kallis ja johdon vetäminen maston läpi ei tule onnistumaan ilman (liian suurta) vaivannäköä.Purjeiden pinta-alasta kyllä suuri osa on alhaalla, mutta voima, noin 60 % tehosta, tulee kuitenkin ylimmästä kolmanneksesta. Siksi topin korkeudella oleva tuuli on se kiinnostava, paljon kiinnostavampi kuin olisi 3 m korkeudella oleva häiriintymätönkin tuuli.
- Anonyymi
HTLS kirjoitti:
Ok, kiitos pointeista. Joo, johdoton maston huipussa olisikin paras (& varmasti mahtuu sinne windexin kanssa, en koskaan sitä epäillytkään) mutta aika monta kertaa kalliimpi vaihtoehto...
Eikö maston huipussa oleva tuuli ole sekin hieman ongelmallinen, sillä suurin purjeala (omassa veneessäni) on aika monta metriä maston huipun alapuolella? Käsittääkseni tuulen kääntyminen 12m korkeudella (maston huippu) vs. 5 m korkeudella (suurin purjeala omassa veneessäni) tarkoittaa, että katselen sellaista tuulen voimakkuutta & suuntaa, joka ei kuitenkaan sellaisenaan vaikuta purjeisiini? Siinä mielessä n. 3 m korkeudella oleva antaisi sellaista tuulidataa, joka vaikuttaa (enemmän) sellaisenaan purjeisiin.
Purjeiden kääntämään tuuleen en osaa oikein väittää mitään vastaan. Osaako joku sanoa, miten paljon tuuli kääntyy tällä etäisyydellä (kryssillä) ottaen huomioon, että vene menee kuitenkin eteenpäin ja että sektori, jolla tämä vene ei mene eteenpäin on 100astetta (näillä purjeilla)...
Kiitos vielä kerran vastauksista. Osaako kumpikaan teistä (tai kukaan muu) sanoa, onko tuulimittarista antennitolpassa mitään iloa jos vaihtoehtona ei ole mastonhuippuasennus vaan se, että en asenna mitään mittaria. Johdoton mittari on yksinkertaisesti liian kallis ja johdon vetäminen maston läpi ei tule onnistumaan ilman (liian suurta) vaivannäköä.Tuuli kääntyy sen verran purjeiden takana, ettei mittarista ole mitään hyötyä. Montako astetta kääntyy, on epäoleellista, koska virtaus on aivan pyörteistä.
Kiinnostavaa ei ole se, mikä on tuulen nopeus esim. 6 m korkeudella, vaikka suurempi osa purjealaa onkin alempana. Tuulen todellinen nopeus ja suunta ovat ne, mitä haetaan ja lähimmäs niitä tietoja päästään maston huipusta mahdollisimman häiriöttömistä oloista, mieluummin metri topin yläpuolelta kuin puoli metriä etupuolelta. Noiden paikkojen ero on tosissaan kilpailevan ja matkapurjehtijan välinen ero, kuten myös vaatimus mittarin kalibrointitarkkuudesta.
Lopputuloksena: mieluummin ilman mittaria kuin hyödyttämän mittarin kanssa. Yleisesti ottaen toimivista tuulimittareista on kyllä hyötyä vaivannäköön ja kustannukseen verrattuna.
- kryssari
Mitä tuulimittaria harkitset? Onko se ns. mökin sääasema vai veneeseen tarkoitettu? Mökkimittari soveltuu, kun vene on paikallaan. Veneen tuulimittari osaa näyttää tuulen nopeuden ja kulman oikein myös veneen ollessa kulussa, kun se on yhdistetty lokiin. Kaikssa tuntemissani venetuulimittarissa anturi on tarkoitus asentaa mastoon, eikä mastokaapeli maksa kuin noin 50 euroa.
Mökkimittareissa ei aina ole myöskään 1 asteen jakoa tuulikulmassa, mikä on tarpeen jotta siitä olisi luoviessa hyötyä.
Tuo perässä oleva asennuspaikka on edellisissä viesteissä mainittujen virhelähteiden lisäksi sellainen että anturi voi helposti mennä rikki, jos vaikka heitetään kiinnitysköysij joka tarttuu anturiin. En suosittele edes mökkimittarille.- HTLS
Tällaista ajattelin: https://www.svb24.com/en/nasa-target-2-wind-indicator.html
Joo, mastokaapeli kuuluu hintaan jne. mutta tässä tapauksessa sen vetäminen maston läpi olisi oikeasti todella työlästä - sen takia harkitsen tuota antennitolppaa, joka on siis n. kolmen metrin korkeudessa merenpinnan tasosta. Eli en pidä kiinnitysköysionnettomuutta hirveän todennäköisenä.
Ilmeisesti kannattaa unohtaa kokonaan ja hankkia parin vuoden päästä langaton peli... - HTLS
Tarkennan vielä, onko teidän mielestänne tuo laite hintansa väärti asennettuna antennitolppaan vai turha rahanreikä?
Ymmärrän erittäin hyvin, että 200 EUR mittari ei kilpaile samassa luokassa 1000 EUR maksavien Raymarinen langattomien mittarien kanssa, mutta lähinnä kiinnostaisi tietää onko ehdottamassani hankinnassa mitään järkeä? - T_uuli
Kukin puhuu omista lähtökohdistaan. Omasta mielestäni tuulimittarilla joka näyttää veneen kulkiessa väärin sekä tuulen nopeuden, että suunnan, ei tee mitään.
Itse ostaisin langattoman tuulianturin, ja laittaisin sen maston toppiin. Myöskään kaapelin veto ei ole ihmiselle mahdoton tehtävä, monissa mastoissa on kaapeleille omat uransa, oletko ottanut tästä selvää? Mikä masto on kyseessä?
Jos kyseessä on omiin paskoihin (tuuliin) laitetusta anturista, niin en oikein ymmärrä, mitä informaatiota siitä luulet saavasi. Valitan. - kaapelitoppiin
HTLS kirjoitti:
Tarkennan vielä, onko teidän mielestänne tuo laite hintansa väärti asennettuna antennitolppaan vai turha rahanreikä?
Ymmärrän erittäin hyvin, että 200 EUR mittari ei kilpaile samassa luokassa 1000 EUR maksavien Raymarinen langattomien mittarien kanssa, mutta lähinnä kiinnostaisi tietää onko ehdottamassani hankinnassa mitään järkeä?Jos kysymys on tavanomaisesta ontosta mastosta, alumiini- tai puumastosta, kaapelin veto toppiin ei ole ongelma. Kaapelin vetämistä helpottaa, jos toppiin on joku johto ennestään. Sen avulla voi vetää kaksi "juoksunarua". Toisellavedät vanhan kaapelin takaisin alas ja toisella uuden tuulimittarin kaapelin topista alas.
Jos kyseessä on umpipuinen masto, kiinnitä kaapeli sen ulkopintaan aivan kuten mastovalon kaapelikin on kiinnitetty. Katso mallia vanhoista puumastoista, joa asia ei ole tuttu.
Tuulimittari on tarpeeton lelu, jos asennat sen purjeiden suojaan. Sen neuvon toistan, jotta et tekisi huonoa ratkaisua!
- seppomartti
Minulla on sama mittari alkuperäisessä paketissa varaosana siltä varalta, että reissussa Raymarin himmenisi. Ei ole tarvittu. Luultavasti olisi ihan hyvä hinta/laatusuhde kun vaan pistät maston huippuun. Vai onko puumasto, mikä.ei ole ontto?
- 3467
Nyt varmaankin on tullut selväksi, ettei sitä anturia kannata sinne perään asentaa. Vedä se kaapeli sinne maston sisään (jos se on ontto) tai kiinnitä ulkopuolelle jos puinen (täyspuinen) .
Sähkömiehen vaijerilla saat sen vetonarun pujotettua sinne sisään.
Turhaan pelkäsit "provotuomiota". Kaikki näyttävät ottaneen asiasi mukavasti vastaan:)- Hvfvb
Teippaa esim. Falliin uusi kaapeli ja ohut vetonaru. Ohuella narulla vedät sitten sen fallin takaisin. Näin onnistui vhf sntennin asennus. Vindexi kyllä riittää tuulen suunnan tunnusteluun. Tuulimittarista on tietenkin kiva seurata tuulen nopeutta.
- kaapelinkolkutus
Hvfvb kirjoitti:
Teippaa esim. Falliin uusi kaapeli ja ohut vetonaru. Ohuella narulla vedät sitten sen fallin takaisin. Näin onnistui vhf sntennin asennus. Vindexi kyllä riittää tuulen suunnan tunnusteluun. Tuulimittarista on tietenkin kiva seurata tuulen nopeutta.
Aika monen alu-maston sisällä on erillinen putki tai "loossi" kaapeleille. Jos laitat kaapelin irralleen fallien kanssa, saat myös kaapelin lyöntiäänet ja mahdolliset hankautumisongelmat. Jos mastossa on ennestään kaapeli/kaapeleita omassa rännissään, uusi kaapeli kannatta vetää samaan paikkaan eikä fallien sekaan.
Suurin hyöty tuulimittarista on yöpurjehduksessa tarkan tuulen suunnan näkemisessä. Se on vaivattomampaa kuin ylöspäin windexiin tuijottelu. (Windexin valon voi järjestää tricolor-toppivalosta, jolloin ei tarvita erillista windex-valoa).
Tietysti tuulen nopeuden näkeminen pimeässä voi helpottaa vaikkapa reivauksen tarpeen arvioinnissa. Varsinkin se helpottaa, jos vähemmän kokenut gasti on vahtivuorossa. Hänelle voi kertoa tuulirajan, jolloin herättää vapaavahdin kannelle.
Valoisan aikana tuulimittarin tarvetta vähentää se, että kuitenkin ajetaan virtauslankojen ja muiden näköhavaintojen mukaan.
- HTLS
Jep, ei voi kuin kiittää asiantuntevista ja hyvistä vinkeistä - vaikka se nyt tässä tapauksessa tarkoittaakin alkuperäisen suunnitelman hylkäämistä...
Ei muuta kuin takaisin suunnittelupöydän ääreen miettimään 1) langatonta mittaria tai 2) vaijerin vetoa maston läpi...
Hyvää viikonlopun jatkoa!- C1R
Jotkut langattomat toimivat huonosti. Aurinko ei lataa riittävästi ja laite lakkaa toimimasta. Toimimattomuus iskee tietenkin silloin, kun laitteesta olisi eniten hyötyä eli pilvisellä ilmalla tai yöllä.
Halpa johdoton ei oikeasti toimi.
Johdon vetäminen alumiinimastoon on niin simppeliä, ettei muuta kannata edes harkita. Jos sähköjohtoura on tyhjä, eli mastossa ei ole ankkurivaloa eikä VHF-johtoa, käytetään apuna sähkömiehen siimaa. Jos siellä on johtoja, otetaan esim. ankkurivalon johto irti ja kiinnitetään siihen vetonaru ja vedetään johto maston alapäähän. Lisätään pakettiin tuulimittarin johto ja vedetään ankkurivalo ja tuulimittarin johto yhdessä yläpäähän. Sähkömiehen siima toimii kunnolla vain tyhjässä kourussa. - vanha_alumasto
C1R kirjoitti:
Jotkut langattomat toimivat huonosti. Aurinko ei lataa riittävästi ja laite lakkaa toimimasta. Toimimattomuus iskee tietenkin silloin, kun laitteesta olisi eniten hyötyä eli pilvisellä ilmalla tai yöllä.
Halpa johdoton ei oikeasti toimi.
Johdon vetäminen alumiinimastoon on niin simppeliä, ettei muuta kannata edes harkita. Jos sähköjohtoura on tyhjä, eli mastossa ei ole ankkurivaloa eikä VHF-johtoa, käytetään apuna sähkömiehen siimaa. Jos siellä on johtoja, otetaan esim. ankkurivalon johto irti ja kiinnitetään siihen vetonaru ja vedetään johto maston alapäähän. Lisätään pakettiin tuulimittarin johto ja vedetään ankkurivalo ja tuulimittarin johto yhdessä yläpäähän. Sähkömiehen siima toimii kunnolla vain tyhjässä kourussa.Mastossani menee lampunjohto saalinkien korkeudelle jossa on eteenpäin osoittava valkoinen lamppu. Haluaisin kuitenkin vetää mastonhuippuun asti ainakin ankkurivalon johdon, ehkä tuulimittarinkin. Maston sisään on vaikea nähdä, mutta en ole löytänyt sieltä minkäänlaista "johtokanavaa". Pitääkö maston sisään ahtaa joku mastonpituinen muoviputki johdoille?
- seppomartti
Jos masto on pitkällään eikä huippuun ole mitään johtoa niin tähystä tyvestä lampulla, onko kourua tai putkea johdoille. Saman tähystyksen voi tehdä myös huipusta käsin kunhan heloja poistaa ja samalla huoltaa fallien kehrät.
Johdon vetämiseksi voi pujottaa maston läpi mahdollisimman jäykän 6 mm:n muoviputken. Etola/Etra myy sopivaa. Toinen vaihtoehto on viemärirassi mutta niitä joutuu yhdistämään tarpeellinen määrän. Kaupan pituus on 7.5m. Molempia jäykkiä karoja joutuu pyörittelemään takkuamisen vuoksi, ellei kourua tai putkea ole. Samalla vaivalla voi vetää moninapaista kaapelia: trikolor, ankkurivalo, windex-valo ellei 3color, tuulimittari. Ledivaloja käyttäessä ei tarvita paksuja johtoja mutta taisi tulla edellä niin monta karvaa, että esim. 2 NMEA kaapelia tarvitaan. Ja lisäksi yksi vetonaru vastaisuuden varalle. - seppomartti
vanha_alumasto kirjoitti:
Mastossani menee lampunjohto saalinkien korkeudelle jossa on eteenpäin osoittava valkoinen lamppu. Haluaisin kuitenkin vetää mastonhuippuun asti ainakin ankkurivalon johdon, ehkä tuulimittarinkin. Maston sisään on vaikea nähdä, mutta en ole löytänyt sieltä minkäänlaista "johtokanavaa". Pitääkö maston sisään ahtaa joku mastonpituinen muoviputki johdoille?
Tuossa tilanteessa on varmaan helpoita vetää ensin johdot putkeen ja sitten putki johdot kerralla mastoon. Kiinnittäminen on ongelmallisempi juttu.
- kaapeliputki
seppomartti kirjoitti:
Tuossa tilanteessa on varmaan helpoita vetää ensin johdot putkeen ja sitten putki johdot kerralla mastoon. Kiinnittäminen on ongelmallisempi juttu.
En oikein usko, että on fiksua laittaa maston sisään putkea, jota ei kiinnitetä maston seinämään.
"Perinteinen" tapa on PCV- tai alumiiniputki, joka työnnetään maston sisään. Se vedetään rautalanka- tai narulenkkien avulla kiinni maston seinään ( saalinkien, köysien, mastovalon ym reikien kohdalta) ja aloitetaan kiinnittäminen alu-vetoniiteillä n. metrin välein. Ensin reikä ja niittaus siihen kohtaan, missä putki on varmasti kiinni maston seinässä.
Vetonaru kaapeleita varten on tietysti syytä laittaa putken sisään jo etukäteen.
Jos kysyjän mastossa kaapeliputki on ennestään vain mastovaloon saakka (siihen "eteenpäin osoitavaan valkoiseen lamppuun"), helpoin vaihtoehto on vetää uusi/uudet kaapeli ensin mastovaloon saakka. Siitä toppiin asti kaapelin voisi kiinnittää maston ulkopintaan. Silloin ei tarvitsisi irroittaa maston toppihelaakaan.
Yhdessä veneessä minulla meni tuulimittarin johto maston ulkopuolella. Sähköjohtoja varten myydään kaikenlaisia kouruja, joista löytyy johdollesi riittävän litteä. Mastossani kouru oli liimattu maston kylkeen. Se ei tuottanut ikinä mitään ongelmia, mitä nyt kerran tai kaksi uudelleenliimasin jonkun pienen pätkän. Ei se ollut edes ruma, kun maston kylkeä pitkin menee muutenkin kaikenlaisia naruja. Kourun tulee tosiaan olla muodoltaan litteä, jotta liimattavaa pinta-alaa on tarpeeksi. Tuulimittarista on eniten hyötyä kryssillä, kun ei tarvitse taivuttaa niskaa katsoakseen windexiä topissa. Silloin takatolpassa oleva tuulimittari taas on hyödytön.
Tässä yksi vaihtoehto. Ehkä tähän tarkoitukseen markkinoidaan jotain venekamaakin.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/24990/cggcx/MediaLounge-kaapelilista-16-x-10-mm-valkoinen-2-mTuo kaapelilista on siitä vähän huono, että siinä ei reunat ole pyöristetyt, jolloin siihen voi joskus joku naru tarttua, mutta sellaisia pyöreämuotoisiakin kyllä löytyy.
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/johtokouru-d-line-16x8mm-2m-valkoinen- entätakastaagiin
Veneseurassani olen kahdessa veneessä huomannut, että mastokaapeli on kiinnitetty maston sivuun pienillä muovisilla johtoliittimillä. Eräässä toppirikisessä puuveneessä ratkaisu on vielä yksinkertaisempi: toppiin menevä kaapeli (ilmeiseti tricolor tuulimittari) on kiinnitetty takastaagiin nippusiteillä.
- AlbinNova
Olen myös harkinnut tuulimittaria vuosia. Joka kevät on vaan tullut niin paljon muita rahareikiä että ei ole tullut hankittua.
Hankin halvan sääaseman langattomalla anturilla. Mielestäni ihan hyvä hinta/laatu suhde. Patterit kestää koko kesän. Minusta on ollut hyötyä kun aamulla voi katsoa millaista tuulta on. Välillä vähän vaikea arvioida jos on jonkun saaren/aallonmurtajan takana. 16m korkeudessa oleva anturi antaa kuitenkin jotain infoa, esim jos olisi hyvä aloittaa reivillä kun lähtee satamasta.
Nyt olen harkinnut ostaa Nasan mittari langattomalla anturilla. £349 nasan sivuilta, ei ole tullut vielä tullut muiden verkkokauppojen valikoimaan, luultavasti talven aikana?
Kaapelin vetäminen mastoon ei ole välttämättä ongelma, mutta kun se sama kaapeli vielä pitää vetää mittaristoon asti, niin siitä tulisi turhan iso projekti. Masto tulee vessaan lattialle ja sieltä ei ole mitään valmiita putkituksia istumalaatikkoon.Joten sääasemalla kunnes tulee "oikea" langaton.
Minusta mittari 3m korkeudessa on paljon parempi kun ei mitään.- kerrallakunnollinen
Tuulimittari ei ole mitenkään välttämätön. Se, tarvitaanko reivi jo lähtiessä, selviää ilman mittareita. Useinhan reivin tarve selviää vasta, kun on saarten suojasta tullut avoimelle selälle. Siihenkään ei tarvita mittareita. Jos merelle lähtiessä miettii laittaisko reivin vai ei, silloin pitää laittaa. Reivi on nopea purkaa merellä, jos se osoittautuu tarpeettomaksi.
Itse olen sitä miltä, että jos tuulimittarin tuntee tarvitsevansa, kannattaa hankkia hyvälaatuinen ja sijoittaa se maston toppiin. Mittarissa pitäisi mielellään olla kalibroinnin mahdollisuus (sekä tuulen suunnan että nopeuden kalibrointi) ja AWS/TWS näytöt. "Köyhän ei kannata ostaa halvinta" ja "hanki kerralla kunnollinen" ovat vanhoja totuuksia, jotka sopivat myös vene-elektroniikkaan. - seppomartti
Aika yhtäpitävästi edellä on selitetty, ettei 3 m korkeudessa veneen perässä oleva tuulianturi ole purjehdusmittari
- Anonyymi
Purjeveneessä tuulimittari ei ole turha kapistus..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289