Kirkko raportoi jälleen, että kirkoissa oli viljalti väkeä joulun pyhinä. Esim Tampereen Seurakuntayhtymä kertoi kirkossa käyneen noin 15 000 ihmistä joulun alla ja aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että lähes 95% kirkon jäsenistä _ei_ käynyt joulukirkossa, ei edes aattona, vaikka joulukirkkoa mainostetaan "suomalaisena perinteenä".
Ainakin tämä myytti olisi siis syytä purkaa. Joulukirkko ei todellakaan kiinnosta suomalaisia ja kirkon jäsenistäkin joulukirkkoon vaivautuu vain murto-osa. Mistä johtuu tämän yhtenä kaikkein tärkeimmistä mainostetun kirkon rituaalin huono suosio?
Miksi joulukirkko kiinnostaa vain murto-osaa
32
195
Vastaukset
- lauleskelua
Ja nekin jotka käyvät, menevät sinne laulamaan joululauluja eivätkä palvomaan jumalia. Tämä ei toki estä kirkkoa paisuttelemasta asiaa omaksi edukseen. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten, sanotaan.
- Et-opelta
Kyllä. Tuon vuoksi koulujen ei pidä ympätä koulutyöpäivän ohjelmaan jumalanpalveluksia, kuten "joulukirkkoa", "pääsiäiskirkkoa" tai "kevätkirkkoa". Tuollainen tunnustuksellisen uskonnonharjoituksen järjestäminen ei edes kuulu koulun lakisääteisiin tehtäviin. Silti opettajat käyttävät työaikaansa kirkossa istumiseen yli 15 miljoonan euron palkkarahojen edestä. Nyt rehtorit, järki käteen. Koulun pitää alkaa keskittyä vain kaikille yhteisen ohjelan järjestämiseen.
- kirkkokuihtuu
No tässäpä hyvä tiedote aihe eroakirkosta.fi viestintäosastolle. Suurin osa suomalaisista tekee joulunakin ihan jotain muuta kuin käy kirkossa. vain 5% Tamperelaisista kävi joulun aikana kirkossa joista vain osa lopulta kävi jumalanpalveluksessa.
- 65-7uihb
"Mistä johtuu tämän yhtenä kaikkein tärkeimmistä mainostetun kirkon rituaalin huono suosio?"
Siitä että järjettömiä typeryyksiä ihmiset ei jaksa harrastaa. Satuolentojen palvonta on ajalta ennen tiedettä, ei se palvontameno oikein järkevään ihmiseen uppoa.- fkfjhfhfdhd
Tyttäret lähtevät opiskelemaan ja "katu" uskottavuuden takia pitää sitten samantien erota kirkosta vaikka ihan kristillinen kasvatus.Tulee sitten satuolentoa ja suvaitsevaisuutta yms retorikkaa kun vanhempien tiedustelut.Äidit sitten piilottavat kristillisiä symboleja kun tulevat sitten pyhinä käymään poppana vaatteissaan.
Sitten kovat väittelyt siitä että eräs uskonto ei sitten tippaakaan anna myötä ja nuorisolla ei tulisi mieleenkään kyseenalaistaa uskoaan ja miten vuosikymmenien päästä täällä käy.
- JouluJoulu
mennyt on
- SaunaBastu
Jos 5 % suomalaisista kävisi kerran vuodessa saunassa, ja loput eivät koskaan, niin voitaisiinko saunasta puhua suomalaisena "perinteenä"?
- ErjaPiipponen
Joulukirkoissa käy edelleen ihmisiä. Ensimmäisestä adventtisunnuntaista joulunpyhiin saakka yksin pääkaupunkiseudun kirkoissa oli joulukuussa yli 316 000 tilaisuuskävijää. Ei se ole pieni määrä (vrt. esim. Helsingin Juhlaviikkojen kävijämäärä vuonna 2015 on noin 295 000 tilaisuuskävijää) http://helsinginseurakunnat.fi/uutisetjatapahtumat/uutiset/2015/12/fMmM6z97v.html
Erja Piipponen, tiedottaja, Kirkko Helsingissä- KysynVaaan
Tuossa on suurin osa konsertteja, joista osa maksullisia. Mikä osa oli seurakuntien omia hengellisiä tilaisuuksia? Pk seudulla yli miljoona asukasta.
- ErjaPiipponen
Ovatko sinusta hengelliset tilaisuudet jotenkin arvokkaampia kuin muut kirkossa pidettävät tilaisuudet esim. konsertit?
ErjaPiipponen kirjoitti:
Ovatko sinusta hengelliset tilaisuudet jotenkin arvokkaampia kuin muut kirkossa pidettävät tilaisuudet esim. konsertit?
Kiitos Erja kun kommentoit kirkon puolesta asiaa.
Minun mielestäni sillä on eroa, käydäänkö kirkossa kirkon/seurakunnan omissa, uskonnollisissa tilaisuusksissa, vai muissa tilaisuuksissa. En tiedä, onko jompikumpi arvokkaampaa kuin toinen, mutta tästä voisi nähdä ainakin sen millaiset tilaisuudet ihmisiä kirkkorakennuksissa enemmän kiinnostaa.
Entä kuinka paljon kirkoissa kävijöistä tuona aikana oli koululaisia ohjatuissa koulujumalanpalveluksissa?- ErjaPiipponen
Entä tiedätkö sinä kuinka paljon Helsingin Juhlaviikoilla käy koululaisia heille järjestetyissä tilaisuuksissa? Entä koululaisia museoissa, taidemuseoissa tai konserteissa, jotka eivät heitä lähtökohtaisesti kiinnosta? Miksi kouluille järjestetyt joulukirkot ovat vahingollisia lapsille tai aikuisille?
ErjaPiipponen kirjoitti:
Entä tiedätkö sinä kuinka paljon Helsingin Juhlaviikoilla käy koululaisia heille järjestetyissä tilaisuuksissa? Entä koululaisia museoissa, taidemuseoissa tai konserteissa, jotka eivät heitä lähtökohtaisesti kiinnosta? Miksi kouluille järjestetyt joulukirkot ovat vahingollisia lapsille tai aikuisille?
Erja-hyvä, väitinkö jossain kohden kommenttiani joulukirkkojen olevan haitallisia lapsille tai aikuisille? Onko tämä jotenkin arka aihe, vai mistä hyökkäävyys?
En tiedä, paljonko koululaisia Helsingin juhlaviikoilla käy koululaistilaisuuksissa tai museokäynneillä tms, mutta olevan varma että esim. juhlaviikkojen organisaatiolta tai kouluilta kyseiset luvut löytyisivät helposti. Olen samoin varma, että kirkolta löytyy tiedot koululaisjumalanpalvelusten kävijämääristä, löytyyhän sieltä tiedot kirkossakävijöistä muutenkin, niin jumalanpalveluksista kuin muistakin kirkoissa järjestetyistä tilaisuuksista.
Kommentoit, että adventtiaikaan PK-seudun kirkoissa kävi tietty määrä ihmisiä. Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin, miten kävijämäärät jakautuvat erityyppisiin tilaisuuksiin (jumalanpalvelukset, muut srk-tilaisuudet kirjoissa, maksulliset konsertit, koululaisjumalanpalvelukset jne) ihan keskustelun pohjaksi. Kirkolta, ja kirkon tiedottajalta nämä luvut varmasti löytyvät, ja arvostaisin kovasti jos tiedottaja voisi ne tuoda mukaan keskusteluun. Jos taas ei voi, tai ei halua, sekin olisi hyvä kuulla, ehkä myös syy siihen.- Frans_2
ErjaPiipponen kirjoitti:
Entä tiedätkö sinä kuinka paljon Helsingin Juhlaviikoilla käy koululaisia heille järjestetyissä tilaisuuksissa? Entä koululaisia museoissa, taidemuseoissa tai konserteissa, jotka eivät heitä lähtökohtaisesti kiinnosta? Miksi kouluille järjestetyt joulukirkot ovat vahingollisia lapsille tai aikuisille?
"Miksi kouluille järjestetyt joulukirkot ovat vahingollisia lapsille tai aikuisille?"
Niinkuin et tietäisi, että yhteiskunnan, joka koulut järjestää ja kustantaa, tehtävänä ei ole harjoittaa tai edes suosia jonkun uskontokunnan palvontamenoja ja haaskata näin sekä opettajien että oppilaiden aikaa, jonka voisi käyttää paremmin opettamalla ja opiskelemalla oikeaa asiaa tai vaikkapa harjoittamalla liikuntaa. - mihinerjakatosi
jimmyogg kirjoitti:
Erja-hyvä, väitinkö jossain kohden kommenttiani joulukirkkojen olevan haitallisia lapsille tai aikuisille? Onko tämä jotenkin arka aihe, vai mistä hyökkäävyys?
En tiedä, paljonko koululaisia Helsingin juhlaviikoilla käy koululaistilaisuuksissa tai museokäynneillä tms, mutta olevan varma että esim. juhlaviikkojen organisaatiolta tai kouluilta kyseiset luvut löytyisivät helposti. Olen samoin varma, että kirkolta löytyy tiedot koululaisjumalanpalvelusten kävijämääristä, löytyyhän sieltä tiedot kirkossakävijöistä muutenkin, niin jumalanpalveluksista kuin muistakin kirkoissa järjestetyistä tilaisuuksista.
Kommentoit, että adventtiaikaan PK-seudun kirkoissa kävi tietty määrä ihmisiä. Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin, miten kävijämäärät jakautuvat erityyppisiin tilaisuuksiin (jumalanpalvelukset, muut srk-tilaisuudet kirjoissa, maksulliset konsertit, koululaisjumalanpalvelukset jne) ihan keskustelun pohjaksi. Kirkolta, ja kirkon tiedottajalta nämä luvut varmasti löytyvät, ja arvostaisin kovasti jos tiedottaja voisi ne tuoda mukaan keskusteluun. Jos taas ei voi, tai ei halua, sekin olisi hyvä kuulla, ehkä myös syy siihen.Erja, huhuu?
- korjaussarja
mihinerjakatosi kirjoitti:
Erja, huhuu?
Erjalle taisi tulla muuta tiedotettavaa. Toivottavasti palaa kuitenkin keskusteluun, kun oltiin melkein mielenkiintoisen vuoropuhelun äärellä jo,
- korjaussarja
korjaussarja kirjoitti:
Erjalle taisi tulla muuta tiedotettavaa. Toivottavasti palaa kuitenkin keskusteluun, kun oltiin melkein mielenkiintoisen vuoropuhelun äärellä jo,
OIisiko Erjalla tänään aikaa palata keskusteluun? Joulukirkon suosion analysointi olisi mielenkiintoinen keskuteluaihe, johon kirkon väellä olisi paljon annettavaa, jos vain jatkaisivat aloittamaansa kommentointia.
- et-opelta
korjaussarja kirjoitti:
OIisiko Erjalla tänään aikaa palata keskusteluun? Joulukirkon suosion analysointi olisi mielenkiintoinen keskuteluaihe, johon kirkon väellä olisi paljon annettavaa, jos vain jatkaisivat aloittamaansa kommentointia.
Tunnustuksellisen jumalanpalveluksen ymppääminen koulupäivän ohjelmaan ei ole oikein, koska koulun toiminnan tulee olla uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumatonta ja uskonnonharjoituksen organisointi opettajien työaikaa hyväksikäyttäen ei kuulu koulujen säädettyihin tehtäviin.
- Kirkollinen
Käsittääkseni lasten joulukirkot eivät ole erityisen "tunnustuksellisia", eikä niihin ole kenenkään ateistin lapsen pakko osallistua. Tilaisuuden vietto kirkkotilassa ei tee tilaisuudesta vielä tunnustuksellista. Vain ateistit näyttävät olevan niin taikauskoisia, että luulevat "uskonnon tarttuvan" jotenkin maagisesti lapsiin tai aikuisiin pelkän kirkkotilan välityksellä. Tilaisuuden sisältö ratkaisee, ja se varmaan vaihtelee ihan koulun/seurakunnan mukaan.
Toisekseen joulu on alun perin (myös ns. pakanallisena juhlana) ollut aina luonteeltaan uskonnollinen. On historiallisesti väärin ja perinteisen suomalaisen tavan ja kulttuurin halveksumista riisua joulusta sen uskonnollinen sisältö. Vai viettäisivätkö ateistit muka mieluummin joulua vaikkapa ns. pakanallisena juhlana Saturnus-jumalan kunniaksi?
Ja välttäkää ateistit tällaisia keskustelujakin, uskonto tarttuu paitsi kirkkotilojen ;-), mutta myös tällaisten keskustelujen välityksellä, voitte kohta huomata hinkuavanne kirkkoon ja tulla uskovaisiksi, kun jatkuvasti siitä puhutte!
En muuten tunne kirkosta ja sen toiminnasta enemmän riippuvaisia ihmisiä kuin ns. taistelevat ateistit, joiden koko elämä tuntuu pyörivän kirkon ja uskonnon vastustamisen ympärillä, mutta todella surullisesti ilman osallisuutta siitä voimavarasta, valosta, ilosta ja yhteisöllisyydestä, jota kirkko/uskonto voi parhaimmillaan ihmisille antaa. - korjaussarja
Kirkollinen kirjoitti:
Käsittääkseni lasten joulukirkot eivät ole erityisen "tunnustuksellisia", eikä niihin ole kenenkään ateistin lapsen pakko osallistua. Tilaisuuden vietto kirkkotilassa ei tee tilaisuudesta vielä tunnustuksellista. Vain ateistit näyttävät olevan niin taikauskoisia, että luulevat "uskonnon tarttuvan" jotenkin maagisesti lapsiin tai aikuisiin pelkän kirkkotilan välityksellä. Tilaisuuden sisältö ratkaisee, ja se varmaan vaihtelee ihan koulun/seurakunnan mukaan.
Toisekseen joulu on alun perin (myös ns. pakanallisena juhlana) ollut aina luonteeltaan uskonnollinen. On historiallisesti väärin ja perinteisen suomalaisen tavan ja kulttuurin halveksumista riisua joulusta sen uskonnollinen sisältö. Vai viettäisivätkö ateistit muka mieluummin joulua vaikkapa ns. pakanallisena juhlana Saturnus-jumalan kunniaksi?
Ja välttäkää ateistit tällaisia keskustelujakin, uskonto tarttuu paitsi kirkkotilojen ;-), mutta myös tällaisten keskustelujen välityksellä, voitte kohta huomata hinkuavanne kirkkoon ja tulla uskovaisiksi, kun jatkuvasti siitä puhutte!
En muuten tunne kirkosta ja sen toiminnasta enemmän riippuvaisia ihmisiä kuin ns. taistelevat ateistit, joiden koko elämä tuntuu pyörivän kirkon ja uskonnon vastustamisen ympärillä, mutta todella surullisesti ilman osallisuutta siitä voimavarasta, valosta, ilosta ja yhteisöllisyydestä, jota kirkko/uskonto voi parhaimmillaan ihmisille antaa.Ovathan ne uskonnollisia tilaisuuksia, koska niille täytyy järjestää vaihtoehtoista ohjelmaa sellaisille jotka eivät halua osallistua. Jos tilaisuus oli harmittoman tunnustukseton, ei vaihtoehtoista ohjelmaakaan tarvittaisi.
Uskonto muuten tarttuu: kuinka moni lapsi oppii uskonnon jotenkin muuten kuin että vanhemmat tai koulu siihen opettaa? Kirkkokäynneillä luodaan kuvaa, että se on normaalia ja kuuluu hyvään kansalaisuuteen, vaikka todellisuudessa pienen pieni osa edes kirkon jäsenistä osallistuu vuosittain yhteenkään jumalanpalvelukseen. Jännästi lasten nimellinen uskontokin noudattelee ympäristönsä uskontoa, eikä ole satunnaisesti vaihtelevaa - ympäristö tartuttaa, kielikuvaasi käyttääkseni.
Joululla toki on juurensa uskonnoissa, mutta sitäkin enemmän tähtitieteessä ja vuoden luonnollisessa kierrossa, jolle vain on alettu antaa myös uskonnollisia merkityksiä. Mutta: keskivertosuomalaisen joulunvietossa ei ole mitään erityistä uskonnolliseksi miellettävää: koristeluissa ja ruuissa ja tavoissa on asioista jotka ovat joskus pohjanneet myös uskonnollisiin merkityksiin, mtta ovat nykyisin vain perinteitä vailla uskonollista sisältöä. Huomattavaa on erityisesti, että kristillinen symboliikka loistaa poissaololtaan normaalista suomalaisesta joulunvietosta (kuten myös pääsiäisestä. - ErjaPiipponen
jimmyogg kirjoitti:
Erja-hyvä, väitinkö jossain kohden kommenttiani joulukirkkojen olevan haitallisia lapsille tai aikuisille? Onko tämä jotenkin arka aihe, vai mistä hyökkäävyys?
En tiedä, paljonko koululaisia Helsingin juhlaviikoilla käy koululaistilaisuuksissa tai museokäynneillä tms, mutta olevan varma että esim. juhlaviikkojen organisaatiolta tai kouluilta kyseiset luvut löytyisivät helposti. Olen samoin varma, että kirkolta löytyy tiedot koululaisjumalanpalvelusten kävijämääristä, löytyyhän sieltä tiedot kirkossakävijöistä muutenkin, niin jumalanpalveluksista kuin muistakin kirkoissa järjestetyistä tilaisuuksista.
Kommentoit, että adventtiaikaan PK-seudun kirkoissa kävi tietty määrä ihmisiä. Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin, miten kävijämäärät jakautuvat erityyppisiin tilaisuuksiin (jumalanpalvelukset, muut srk-tilaisuudet kirjoissa, maksulliset konsertit, koululaisjumalanpalvelukset jne) ihan keskustelun pohjaksi. Kirkolta, ja kirkon tiedottajalta nämä luvut varmasti löytyvät, ja arvostaisin kovasti jos tiedottaja voisi ne tuoda mukaan keskusteluun. Jos taas ei voi, tai ei halua, sekin olisi hyvä kuulla, ehkä myös syy siihen.Kiitos kiinnostuksesta joulunajan kirkollisia tilastoja kohtaan. Ikävä kyllä toivomaasi erittelyä en pysty sinulle tällä kertaa kertomaan. Kyllä tilaisuuskäynnit voisi Excel-taulukoista eritellä, ja mitä todennäköisemmin se tullaan myös tekemään, mutta ei tässä vaiheessa. Sen verran voin sanoa, että jouluaattona kirkot ovat olleet täysiä mm. Töölössä, Kalliossa, Tuomiokirkossa ja Johanneksenkirkossa. Kaikissa näissä on ollut osallistujia tuhannen paikkeilla, muutamat mainitakseni: Johanneksen kirkossa 1400 kello 16, Tuomiokirkossa 1140 kello 23, 1100 kello 15.30 ja 836 kello 13, Temppeliaukion kirkossa 750 kello 13 ja 900 kello 15, Kallion kirkossa 915 kello 16 ja Lauttasaaren kirkossa 600 kello 16. Nämä kaikki tilaisuudet ovat jouluhartauksia. Muissa pienemmissä kirkoissa kolme-neljäsataa osallistujaa täyttää jo kirkon.
Riippuu tietysti katsojasta näkeekö ympärillään kristillistä jouluviettoa vai ei. Minä en rohkenisi lähteä arvioimaan ihmisten sisäistä kristillistä tai hengellistä kokemusta missään, en edes joulunvietossa, varsinkaan sen ulkoisissa merkeissä. Minusta on hienoa, että kirkot tarjoavat tässä maailmassa toivoa - joulunakin.
Erja Piipponen, Kirkko Helsingissä, tiedottaja ErjaPiipponen kirjoitti:
Kiitos kiinnostuksesta joulunajan kirkollisia tilastoja kohtaan. Ikävä kyllä toivomaasi erittelyä en pysty sinulle tällä kertaa kertomaan. Kyllä tilaisuuskäynnit voisi Excel-taulukoista eritellä, ja mitä todennäköisemmin se tullaan myös tekemään, mutta ei tässä vaiheessa. Sen verran voin sanoa, että jouluaattona kirkot ovat olleet täysiä mm. Töölössä, Kalliossa, Tuomiokirkossa ja Johanneksenkirkossa. Kaikissa näissä on ollut osallistujia tuhannen paikkeilla, muutamat mainitakseni: Johanneksen kirkossa 1400 kello 16, Tuomiokirkossa 1140 kello 23, 1100 kello 15.30 ja 836 kello 13, Temppeliaukion kirkossa 750 kello 13 ja 900 kello 15, Kallion kirkossa 915 kello 16 ja Lauttasaaren kirkossa 600 kello 16. Nämä kaikki tilaisuudet ovat jouluhartauksia. Muissa pienemmissä kirkoissa kolme-neljäsataa osallistujaa täyttää jo kirkon.
Riippuu tietysti katsojasta näkeekö ympärillään kristillistä jouluviettoa vai ei. Minä en rohkenisi lähteä arvioimaan ihmisten sisäistä kristillistä tai hengellistä kokemusta missään, en edes joulunvietossa, varsinkaan sen ulkoisissa merkeissä. Minusta on hienoa, että kirkot tarjoavat tässä maailmassa toivoa - joulunakin.
Erja Piipponen, Kirkko Helsingissä, tiedottajaEhkäpä saamme nuo tarkemmat erittelyt erityyppisten tilaisuuksien kävijämääristä sitten myöhemmin. Muutamasta yksittäisestä suositusta tilaisuudesta osallistujamäärineen ei saa muodostettua kokonaiskuvaa.
"Riippuu tietysti katsojasta näkeekö ympärillään kristillistä jouluviettoa vai ei." Mistä tunnusmerkeistä erityisesti kristillisen joulunvieton voisi tunnistaa, jos olisi taipuvainen sellaista näkemään? Onko kristillisessa joulunvietossa jotain, joka erottaa sen maallisemmasta, ei-kristillisestä joulunvietosta? Tai toisinpäin, onko ei-kristillisessä joulunvietossa jotain, joka ei kristilliseen jouluun tyypillisesti kuulu?
- erttkkl
Eivät mahtuisi kirkoihin! Eikä pakkasessa värjöttmine ole mieluisaa!
- Hummakinpuuttuu
Kaikilla ei ole kirkko vieressä,ja kulkuyhteydet eivät pelaa.Kaikki eivät ole ökyrikkaita,
että omistas auton.Vanhuksilta on jo otettu ajokortit pois.Ei kaikki ole aina kaikille
niin helppoa.Kiitos nykyyhteiskunnan.- näin_se_on
Ei kirkko ole kiinnostunut köyhistä jäsenistä. Rahaa kirkko tarvitsee!
- tyhmien_kirkko
Köyhä antaa viimeisen roponsakin kirkolle ostaakseen taivaspaikkansa.
Rikkaiden pääomatuloista ei peritä lainkaan kirkollisveroa! - näin-se-on
"Kiitos nykyyhteiskunnan."
Kannattaa köyhän kiitellä vaan omaa tyhmyyttään ja laiskuuttaan köyhyydestään, sieltä se oikea syy löytyy. - MitäHähh
tyhmien_kirkko kirjoitti:
Köyhä antaa viimeisen roponsakin kirkolle ostaakseen taivaspaikkansa.
Rikkaiden pääomatuloista ei peritä lainkaan kirkollisveroa!Mitä! Eikö pääomatulosta peritä kirkollisveroa?!
- tyhmien_kirkko
Ollakseen kirkon jäsen on oltava todella tyhmä ja tietämätön, sekä köyhä ... nehän kulkevat käsi kädessä.
PÄÄOMATULOISTA EI PERITÄ KIRKOLLISVEROA! - näin-se-on
Joukossa tyhmyys tiivistyy ...... jeesus, jeesus auta meitä köyhiä ..... anna meille tänäpäivänä meidän jokapäiväinen leipämme .... Onko antanut? Minä leivon leipäni itse tai haen kaupasta!
Jos kirkossa joulun aikaan olisi pääkaupunkiseudulla todellakin käynyt 28% alueen asukkaista, se olisi aikamoinen uutinen!
Jotain tyypillistä tilastovääristelyä taas...Kyseessä on tietysti kirkossa eri tilaisuuksissa käyntien yhteis-lkm, eikä lainkaan kävijöiden henkilömäärä.
Suurkuluttajat ovat käyneet monta kertaa eri tilaisuuksissa, ja jokainen käynti on laskettu erikseen. On tietoinen valinta esittää tämä vääristelevästi että niin ja niin monta henkeä olisi käynyt, kun hyvä esitystapa olisi niin ja niin monta käyntikertaa (joista iso osa samoilla henkilöillä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747644Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583193- 372486
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj82102Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352044- 221988
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151673- 611611
- 181589