Voi hyvää päivää ihmiset!?

Osastoapulainen123

Mun on pakko nyt päästä avautumaan hieman asioista Suomen vanhustenhoitoon liittyen, minua suorastaan etoo ja oksettaa median antamat kuvat Suomen vanhustenhoidosta ja ne ihmiset, joilla ei ole omia aivoja, joilla ajatella. En väitä, että arki vanhustenhoidossa olisi kuin paratiisissa - kuten monet haluavatkin ajatella, epäkohtiakin on, mutta minua ottaa suoraansanottuna päähän.

Minulla on n. kahden vuoden kokemus sijaisena vanhusten avohoidosta, osastollani on kaksi käytävää - A ja B-puoli. A:lla on 11 asukasta - n. puolet itse syöviä, mutta muuten apua tarvitsevia, toisella käytävällä on 9 asukasta, josta yksi on ns. itse suurimmaksi osaksi pärjäävä ja muut sänkyyn kokonaan hoidettavia ja syötettäviä, jotka eivät enää osaa kommunikoida jne. Osastollani käytetään ns. kuntouttavaa työotetta eli kävelemään pystyviä kävelytetään niin paljon kuin ajan puitteissa pystytään ja asiat, jotka he osaavat/pystyvät tekemään annetaan tehdä - oli se sitten yskiminen väärään kurkkuun vetämisessä tai paskalla tinkaamisessa. Työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, sillä osastollamme on muutama huutaja, jotka eivät hiljene millään, vaikka mitä tekisi ja uskokaa kaikkea on kokeiltu - siis ihan kaikkea. Fyysisesti työ on raskasta siinä mielessä, että monet, mutta eivät kaikki ovat suoraansanottuna läskejä(ei millään pahalla) ja jo sängystä nostaminen ja kävelyttäminen vaatii kahta ihmistä, pahana päivänä kolmekin. Joskus joutuu nostelemaan yksinkin, koska vanhus haluaa nopeasti vessaan/lepäämään jne. ja lihakset huutaa hoosiannaa. Saapahan ainakin liikuntaa. Aina tuntuu olevan kiire ja uskokaa se kiire on todellista, suoraan sanottuna pitää jopa juosta, että kerkiää ajoissa tekemään tärkeimmät asiat - paljon joutuu priorisoimaan ja joskus jättämäänkin ns. joutavat jutut tekemättä. Suurimmalta osin vanhukset ovat ihan ok. Työssä pärjää lehmän hermoilla, tai lääkityksen alaisena. Useimmiten ensin mainitulla.

Toisaalta jos rehellisiä ollaan monet vanhukset ovat ihan vitun itsekkäitä ja laiskoja - ja jos joku sattuukin olemaan vähään tyytyväinen (tai tyytyväisiä kuten moni haluaa väittää), niin joku toinen ahneempi vanhus ottaa sen toisenkin edestä. Joku asukas saattaa soittaa monta helkatin kertaa suoraan sanottuna turhasta asiasta, millä ei ole oikeastaan mitään merkitystä ja samalla puolen osaston aamupesujakaan ei ole vielä tehty ja ne pitäisi saada tehtyä ennen lounasta ja vierailuaikojen alkua eli ennen 11:00 ja samalla pitäisi ennättää antaa aamupala ja kahvit jne. Mitä tehdään? Priorisoidaan. Katkastaan soittelijan häly ja toivotaan, että nukahtaa ootellessa ja jatketaan aamupesuja. Meidän osastolla painotetaan sitä, että kesken oleva asia tehdään loppuun, veisi se mitenkä kauan tahansa, vaikka toinen asukas soittaisikin juuri kun ollaan aloitettu, vaikka hänellä olisikin tulossa syöksyripuli ja sänky lainehtisi paskaa. Tosin sellasella poikkeuksella, että jos joku sydänpotilas on saamassa syränkohtauksen, niin kaikki jutut keskeytetään sillä sekunnilla ja puolet osaston työntekijöistä menee auttamaan tapahtumapaikalle. Monella vanhuksella on ´´minulle kaikki heti´´ asenne - jos joku riisuisi ruusunpunaiset kalansuomut silmiltään ja katsoisi asiaa todellisuudessa, hän järkyttyisi - joskus tuntuu, että he ovat nykynuorisoakin pahempia, vaikka onneksi sellaisetkin vanhukset ovat harvassa, meidän osastolle sattunut suma. Laiskuudesta sen verran, että mua ällistyttää se ihan oikeasti, usein moni haluaa tehdä mahd.paljon itse ja on tyytyväinen jos saa otettua vähänkään askelia autettunakin, mutta on myös yksilöitä, jotka pystyisivät kävelemään vaikka osaston ympäri yhden auttajan kanssa, mutta mieluiten jäävät sänkyyn retkottamaan maanitteluista huolimatta - sitten ihmettelevät omaisetkin miten huonoon kuntoon on mennyt. Tässäpä onkin semmoinen koira haudattuna, että vanhusta ei saa pakottaa - jos hän siis ei ymmärrä omaa parastaan ja kieltäytyy, ei kävelytetä. Siis kunnioitetaan itsemääräämisoikeutta - niin pitkään kun päässä on hitunenkin järkeä ja jos kieltäytyy, niin kieltäytyy - huonokuntoiseksi tulemisen hinnalla. Itsemääräämisoikeudesta taitaa olla ihan lakikin. Ja sitten paska kaadetaan omaisten toimesta hoitajille - jotka usein tykkäävät työstään ihan oikeasti ja tekevät kaiken oikein.

Monella omaisellakin on harhaluuloja minkälaiset oltavat mm. vanhusten avohoidossa on - toki suurinosa on hyvin tyytyväisiä ja antavat palautetta asiallisesti päin naamaa ja epäkohta korjataan, meillä ei mitään vakavaa ole sattunut. Mutta sitten on ne äänekkäät omaiset, jotka luulevat hoitopaikkaa viiden tähden hotelliksi ja pettyvät - nämä ovat näitä jotka myyvät ´´järkyttävät meidän mummikulta lillui paskassa hoitokodissa´´ tarinat ns. laadukkaille lehdille. Ja tyhmät ihmiset uskovat. Uskokaa, kyllä jokainen vanhus siellä joskus paskassa lilluu ja ne kyllä siivotaan, usein nämä vieraat kuitenkin tuppaantuvat vierailulle väärään aikaan, vaikka ajoista on ilmoiteltu useaan otteeseen. Meille tuli ihan tässä ennen joulua johtajalle

42

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osastoapulainen123

kirje jossa meitä hoitajia syytettiin kyseisen potilaan suoraansanotusta heitteillejätöstä, vaikka niin ei todellakaan ole käynyt. Olimme muka hylänneet hänet yksin pimeään huoneeseen tuntikausiksi - oikeasti viety lepäämään ja siellä on rauhallisesti levännyt. Tämä asukas myös usein huutaa - siis ihan vitun kovaa niin että kuuluu ulos asti ja monet kuulee. Omainenkin käydessään huomannut ja ollut huolissaan, että mitä myö sille tehdään. Minkäs teet kun huutaa - huutaa. Kaikki litanjat kyselty kivuista pahaan oloon ja paskahätään - tylsistymisestä seuranhaluamiseen , mutta kun selkeää vastausta ei saa ja monesti monta vaihtoehtoa kokeiltu eikä tilanne parane - mitä muutakaan voisimme tehdä. Lisäksi oli asiaa siitä, että hänen vaatteensa olivat usein likaiset - tietysti on koska syö itse ja onnistuu porsastelemaan ruokalapusta huolimatta ja omia paitojakin ja vaatteita yleensäkin vähän - monet yön jäljiltä kusessa ja pesulassa. Lisäksi osaston vaatevarastoissa on eniten vain yövaatteita - varsinaisia vaatteita rajallisesti. Oli myös asiaa siitä, että partaa ei olla ajettu - on kyllä ajeltu säännöllisesti - sitä vain ei ehdi päivällä tekemään - lisäksi paska partakone, talon höylät liian teräviä ja repivät ihoa. Jos kerta niin paljon hänestä välittävät voisivat tuoda edes kunnollisen partakoneen ja vaatteita - hei oikeasti jos välität nämä asiat tapahtuisivat automaattisesti ilman henkilökunnan muistuttamista. Monella on sama ongelma. Usein me hoitajat olemme ne ns. kunnolliset kohtaajat- omaiset usein kipaisevat vain - monet vanhuksista eivät tykkää - mieluummin vähän pitempi visiitti tai ei ollenkaan. Moni omainenkaan ei ymmärrä oman vanhempansa, isovanhempansa tai omaisensa parasta - monille tuputetaan karkkia ja kaikki silotellaan tasaiseksi, mikä siloteltavissa on. Tämä laiskistaa, varmasti moni vanhus pitäisi pienestä haasteesta - ettei kaikki olisi helppoa. Tämänkin edellämainitun tapauksessa ukaasiin vastattiin ja asukkaan tyttäret halusivat aatoksi ottaa potilaan - joka sydänpotilas marevanilla, kotiin vierailulle - tulisi samana päivänä. Olin silloin vuorossa ja me otettiin ihan sydämen asiaksi toisen hoitajan kanssa, että hän olisi tiptop kunnossa, minä ajoin partaa ja toinen tunki vaatteita päälle - oli nimittäin täpärällä että kerittiin, mutta kerittiin. No mies tuli illalla n. kuuden aikaan takaisin - ja humalassa, kovassa sellaisessa. Ei me olla siis alkoholia vastaan, sitä saa antaa kohtuudella, mutta tämä oli jo liikaa. Meidän piti suoraan sanottuna painia hänen kanssaan vessassa, että saatiin pyjama ja yövaippa päälle ja iltapala annettua ja maate laitettua. Seuraavana päivänä hänellä armoton krapula ja joi vettä oikein kaksin käsin, lisäksi meni limpparipullo ykösellä melkein. Eipä aikaakaan, kun joutui jo sitä seuraavana iltana verenpainetta mittaamaan, kun oli kylmänhikinen, samana yönä ambulanssi, mut ei onneksi saanut kohtausta eikä tarvinnut sairaalaan viedä. Olisi siis hyvä olla omaisellakin järki päässä. Vaikka hän olisi juomamiehiä nuorempana ollutkin niin eihän vanhana sydänpotilaana pää tai pumppu kestä samaa määrää. Insidenssien jälkeen asukkaalla on mitattu verenpaine säännöllisesti ja se on ollut hyvin koholla,on ollut tuskainen ja hieman pelokaskin. Verensokeri oli 9.0 eli aika korkea - ei ihmekään sillä omaisilla tapa tuoda isot määrät karkkia ja sipsejä ja leivonnaisia ja jne. ja kun hän itse pyörätuolilla ajeli hän kävi niitä itse mutustelemassa, nyt me ollaan hoitajine kanssa rajoitettu - eihän se oo terveellistä.

Monet syyttää hoitajia ja selitykseksi on annettu kiire ja resurssit, nämä ovat tosia argumentteja. Kiireestä jo kerroin ja nyt kerron resursseista, joihin työntekijöillä ei ole loppujenlopuksi mahd. vaikuttaa. Esim. meidän osastolla on työntekijöinä suuremmaksi osaksi osastoapulaisia, osastonhoitajia ja kodinhoitajia. Sitten tulee muutama lähihoitaja ja yksi sairaanhoitaja - useimmilla osastoilla ei edes sairaanhoitajaa ole. Aamussa on neljä ja illassa neljä hoitajaa -- kaksi per osasto. Saunapäivinä viisi yhdellä puolella. Joskus on ollut enemmän, mutta hoitajien määrää on karsittu vain karsimistaan. Tämä näkyy siinä, ettei osastolla ole aikaa järjestää esim. virikettä. Joskus on tapahtunut niin, ettei ole ollut yhtään lähihoitajaa vuorossa koko päivänä. Meillä on työpaikalla tarkat tehtävätjaot: lähihoitajat tekevät ns. hoitotyön muut osastoapulaiset jne. auttavat siinä ja pitävät osaston asumiskelpoisina ja saattavat eri tuokioihin, syöttävät ja ulkoiluttavat ja ovat kaverina jne. sairaanhoitaja on mukan hoitoneuvotteluissa, hoitotyössä, kokouksissa, tekee lähetteet jne.Lähihoitajat ja sairaanhoitaja jakaa kaikki lääkkeet tarjottimella ja doseteille, lisäksi he saavat käsitellä huumausaineeksi luokiteltavia lääkkeitä, apulaiset saavat vain jakaa ja antaa lääkkeet tarjottimelta ja antaa dosetista jne. esim. avannepussit voi puhdistaa ja insuliinin pistää kokeneempi apulainen, verensokerin ja paineen voi mitata apulainenkin vaikka lähihoitajat niin usein

• ota.opiksesi

Jaksaisi paremmin lukea vuodatuksesi, jos enemmän palstoittaisit kirjoitustasi. Ei kukaan jaksa lukea yhteen pätkään kirjoitettua kommenttia.

• Raskaannäköinenkin

Kiitos kun sanoit puolestani. Kilometrin kommentti on kauhistus muutenkin ja varsinkin jos sitä ei ole jaettu kappaleisiin. Hyvin harvoin luen sellaisia, enkä nytkään.

Hyvä kommentti on lyhyt, ytimekäs ja asia esitetty tiivistettynä selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa. Niin että siitä huomaa että kommentoija on ajatellut juttunsa loppuun asti eikä vain pyörittele samoja juttuja ympräri monta kertaa.

• Osastoapulainen123

tekevätkin. Esim. osastoapulaisella ei ole mitään asiaa jakamaan dosetteihin lääkkeitä. Lisäksi vakituisille työntekijöille on sälytetty muitakin vastuita - on omahoidettavat, apteekkiin lääketilaukset, osaston tarviketilaukset jne, usein esim. budjetin takia tarviketilauksiin asetetaan tietyille tuotteille enim.määrän minkä saa tilata.

Tässäpä tällainen vuodatus

Kertokaa vain ajatuksianne.

• törkeää

Kaikkea työssä tietoosi saamaa koskee vaitiolovelvollisuus. Pöyristyttävää, että kerrot täällä ihmisten asioita julkisesti. Et voi olla koulutettu hoitaja, kun toimit noin. Toivon, että tämä selvitetään.

• Enpidä

"Salaista" tietoa vanhustenhoidosta! Hyvin yleispätevää, missä laitoksessa tahansa. Mikä jutussa on niin "salaista"? Tosi hyvä kuvaus "arjesta"!

• hoit_su

Missä kohtaa hän nimeltä mainiten kertoi jonkun ihmisen asiaa, en minä ainakaan huomannut. Täyttä asiaa, omaisten on niin helppo lähettää juttua Iltalehteen ja koska hoitajat ei pysty puolustaumaan, niin väärä tieto jää elämään.

• nosecretinformation

Totta, ei "osastoapulainen 123" mitään salaista tietoa paljastanut eikä kenenkään yksityisyyttä loukannut. Kyseessä olisi voinut olla mikä tahansa laitos.

• voipyhäyksinkertaisuus

No, helpottiko.

• Noudatasääntöjä

Mitään asioita ei saa kertoa minnekään eteenpäin, ei nimeämättäkään. Et voi kailottaa koko maailmalle osaston asioista. Tästä on hyvä tehdä tutkintapyyntö. Yksityisyydensuojaa, ettisiä ohjeita ja määräyksiä ei ole laadittu huvin vuoksi.

• hoit_su

Siis selviöökö tuossa osaston sijainti?

• Nurse345

Tässä ei ole kerrottu osaston sijaintia, työpaikan nimeä, asianosaisten nimiä eikä muutakaan, mikä voisi kieliä oikeasta ihmisestä jotain - varmasti esimerkki sopisi monen muunkin hoidettavan elämään Suomessa, olis se sitten Kuopiossa, Lohjassa taikka Helsingissä - lisäksi esimerkki voi olla päästä keksitty tai väritetty niin, että herättäisi tunteita jne. Kirjoitus on kirjoitettu aamuyöllä - joten henkilö vähintään hyvin väsynyt, pahimmillaan humalassa - ajatelkaa hei ihmiset vähän. Minun mielestäni tässä ei ole mitään laitonta.

• eimitäänlaitonta

Ei todellakaan mitään laitonta!

• kamalaatekstiä

Kokemusta on, että kyllä hoivakodeissa udellaan vanhuksen läheisiltäkin, esimerkiksi että missä me lapset olemme töissä. Tämähän ei mitenkään liity vanhuksen "hoitoon". Tosin hoito on väärä sana, kun näistä paikoista on kyse. Laverrellaan sitten asukkaitten asioita ulkopuolisille. Kun läheiseni vietiin ambulanssilla päivystykseen, asia oli heti "koko kylän" tiedossa, vaikka emme itse kertoneet sitä kenellekään.

Aloittajan "osastoapulainen123" kielenkäyttö on myös niin ala-arvoista, että luulisi hoitoalan ihmisen osaavan käyttää asiallista kieltä. Kirosanat eivät mielestäni kuulu hoiva-alan ihmisen kieleen. Liian henkilökohtaisia asioita hän on kertonut. Vaikka ei nimiä mainitakaan, palstan lukijat voivat tunnistaa tästä vanhuksen.

• Kameliaontti1224400

Hei

Tämähän oli selvästi purkaus - siinä harvemmin mitään sensuroidaan - lisäksi jossakin kommentissa sanottiin, että tämä on kirjotettu aamuyöllä, joko unisena tai humalassa jne. Kyllä siellä hoitoalalla on ihmisiä, jotka kiroilee kuin korsteenit. Ja monet ihmiset yleensäkin puhuvat eri tavalla esim. vauvoille ja vanhuksille kuin vaikkapa kaverille tai ryyppyseuralle - oma isäni omien kavereidensa kanssa puhuessa kyllä säestää omaa puhettaan hyvinkin alatyylisesti.

• Oletkoulkoavaruudesta

Heh ja hah. Meidänkin pienellä kylällämme ainakin melkein kaikki näkevät jos ambulanssi vierailee naapurissa. Pienen kylän ihmisten asioista myös tiedetään aina sen verran jotta kuka on niin huonossa kunnossa tai jamassa, että noutaja voi hakea kohta. Oli noutajan nimi ambulanssi tai viikatemies.

Joten kamalalle kommentoijalle tiedoksi, että jutut kulkeva kaikkialla muualla, mutta hoitopuolen ihmiset eivät niitä levittele. Siltikään, vaikka hoitajakin on v-a-i-n ihminen. Paitsi kamalien immeisten mielestä, joilta uupuu tieto, todellisuudentaju, näkemys ja kokemus.

• kamalaatekstiä
        Oletkoulkoavaruudesta kirjoitti:

Heh ja hah. Meidänkin pienellä kylällämme ainakin melkein kaikki näkevät jos ambulanssi vierailee naapurissa. Pienen kylän ihmisten asioista myös tiedetään aina sen verran jotta kuka on niin huonossa kunnossa tai jamassa, että noutaja voi hakea kohta. Oli noutajan nimi ambulanssi tai viikatemies.

Joten kamalalle kommentoijalle tiedoksi, että jutut kulkeva kaikkialla muualla, mutta hoitopuolen ihmiset eivät niitä levittele. Siltikään, vaikka hoitajakin on v-a-i-n ihminen. Paitsi kamalien immeisten mielestä, joilta uupuu tieto, todellisuudentaju, näkemys ja kokemus.

Läheiseni vietiin ambulanssilla hoivakodista (vaikka "hoiva" onkin väärä sana), jossa on 32 asukasta, joten miten kylällä (ei siis edes hoivakodin naapurissa) voidaan tietää, että juuri meidän vanhus vietiin päivystykseen?

Osaatko tähän vastata? Niinpä hoivakodin työntekijät sen kertoivat. Kuka lienee "ulkoavaruudesta"?

• Voihyvääpäivää

Tsemppiä ja jaksamisia sulle ja muillekin vanhuksia hoitaville. Itse arvostan teidän tekemää työtä. Mutta hallituksen ja kuntapuolen päättäjien tekemiä päätöksiä, jotka liittyvät vanhusten hoitoon en hyväksy. Koko ajan vähennetään vanhusten laitoshoitopaikkoja entistä enemmän, huonokuntoisille vanhuksille ei enää tahdo löytyä laitoshoitopaikkaa vaan heitä hoidetaan kotioloissa vaikka he tarvitsisivat jo ympärivuorokautista hoivaa. Hoitajien määrää ollaan taas kerran vähentämässä, tulee kunnille liian kalliiksi hoitaa vanhuksia kunnolla, vanhusten verorahat kyllä kunnille sentään vielä kelpaavat.
      Kyllä mä ymmärrän täysin tuota aloittajaa, ett vaikka kuinka tekisi työnsä kunnolla ja hyvin, niin siitä ei kiitosta heru vaan aina jollakin jotain valittamisen aihetta jostain. Itse olen toista kertaa omaishoitajana, molemmat hoidettavistani sairastavat muistisairautta. Toinen heistä on jo hoivaosastolla ja voin vain kehua sitä paikkaa ja siellä työtään tekeviä hoitajia. Tiedän miten raskasta hoitotyö on, hoidin omaistani kotona, niin pitkään kuin pystyin ja jaksoin. Tarvi jo kotioloissakin apua kaikessa, ei pystynyt enää omin avuin edes kävelemään, lääkkeet annoin, vaippoja vaihdoin useita kertoja päivässä, käytin vessassa, puin ja riisuin, syötin ja juotin häntä jne... Kun hän pääsi hoivakotiin, niin kauhulla tietenkin alussa ajattelin, ett kuinka häntä siellä hoidetaan. Olin lukenut lehdistä juttuja hoitopaikoista, jossa vanhuksia ei kunnolla hoideta. Mutt heti alussa sain nähdä ett tuo hoivapaikka oli mitä parhain, ei ole moitteen sanaa sanottavana hoitajista eikä hoidosta mitä omaiselleni on annettu. Aina olen pyrkinyt kiitosta hoitajille antamaan, arvostan heidän tekemää työtään. On helpottanut mun oloa, kun tiedän ett omaistani hoidetaan hoivakodissa hyvin, kun en pääse häntä niin usein katsomaan, kun hoidan toista omaista kotona. Nyt sitten päättäjät viisauksissaan ovat hoitajien määrää vähentämässä mm.vanhusten hoitopaikoista. Ja hoivaosastopaikkojakin vähennetään ja huonokuntoiset vanhukset hoidetaan kotona. Voipi olla, ettei tämä toinen hoidettavani saa edes hoivaosastopaikkaa, just johtuen kuntapuolen päättäjien päätöksistä. Ja kotihoidon saaminen avuksikin alkaa olla kortilla, ei kunnilla ole haluja palkata lisää hoitajia kotihoitopuolelle.

• Paremminkin

Kiitos, Upea kuvaus ja naseva kielenkäyttö!! Kyllä tuli selväksi tuo kamala epäkiitollinen työtilanne - jatkuva kiire, jatkuvat moitteet, henkilökuntaa vähennetään siitä, mistä ei mitään vähentämistä ole. Apua ei omaisilta, ei vapaaehtoisilta, ei keneltäkään, mitä nyt kättä käydään paijaamassa. Ja osaston johto sitä sun tätä. Tuli mieleen, että mitä tuolla on johtamista, kun kaikki menee kuitenkin omalla painollaan päin H. Säästäisivät ne rahat ja Antaisivat vastuun hoitajille. Mielenterveytensä uhalla tuollaisessa paikassa työtä tehdään! Luulin ensiksi, että oli kyse Laakson sairaalasta, missä äitini vakavasti halvaantuneena odotti kuolemaa huutaen ja valittaen sängyssään ja yöllä eristyshuoneessa, jotta ei muita olisi pitänyt valveilla. Sama kuntouttava työote eli apua olisi tullut esim vessareissuun, jos itse olisi pystynyt liikkumaan. Eikä mikään muu olisi ollut mahdollista, koska nostolaitteita en nähnyt koko aikana ja ne harvat hoitajat olivat jo itsekin lähellä eläkeikää - ja tosiaan siellä oli tosi isojakin ihmisiä hoidettavana.

• Osastoapulainen123

Tässä pieni kommentti noille, jotka miettivät viestini laillisuutta: olen muuttanut tärkeimpiä kohtia, niin että jos tilanteessa olleet muut hoitajat lukisivat sen, se ei täsmäisi täydellisesti todellista tapahtumaa, eli tärkeimpiä kohtia muutettu silleesti, että perusviesti menisi perille. Olen hyvin perillä siitä, mitä laki sanoo yksityisyydensuojasta - joskus yksi alalla monta vuosikymmentä ollut naishoitaja kertoi minulle, että näistä asioista voi kyllä muille puhua silleesti hyvin hyvin yleisesti nimiä mainitsematta ja muuntelemalla sanottua niin, ettei se täydellisesti viittaa todelliseen tapahtumaan - on siis hyvin paljon tulkinnasta kyse ja kun mahd. epämääräisesti asiasta puhuu, on syyttäminen hankalaa.

• hahhaahaa

Joko alkoi pelottaa oikeuskäsittely? );

• Kollegoittenpuolesta

Miksi pitäisi pelottaa? Aloituksessa ei mainittu nimiä eikä paikkoja eikä mitään muutakaan sellaista, että sinä tietäisit, mistä puhutaan. Oletko miettinyt ongelmasi nimeä "hahhaa"?

Ammattikunta nimeltä hoitajat ovat koulutetut vaitiolovelvollisuuteen niin hyvin, että he eivät vieläkään vuonna 2016 ymmärrä, että huonoista työoloista voisi valittaa, tehdä kanteluita ja / tai viedä sairaanoloisia työolosuhteita johonkin tarkkailtaviksi. He ovat lojaaleja jopa työnantajalle joka ei tiedä eikä tajua arkipäivästä osastolla yhtään mitään.

Hyvin koulitut hoitajat venyvät ja vanuvat, kuuntelevat ja ymmärtävät, auttavat hoidettaviaan ja niiaavat ylemmilleen, tekevät kaiken sen mikä tehtiin silloinkin kun henkilökuntaa oli miltei kaksinkertainen määrä, mutta eivät valita - kuin kahvihuoneessa keskenään.

Nyt olisi jo korkea aika aukaista suu ja päästää ilmoille koko pashka mutta miten hyvin koulutettu 'koira' sen tekee.

• Osastoapulainen123
        hahhaahaa kirjoitti:

Just getting the facts straight.

• Kellokujaisto929321312

Osastoapulainen saattaa olla ihan perus trolliagitaattori, siis niitä, jotka tahtoo nostaa metakann muuten vaan, saattaahan esimerkki olla ihan päästä keksitty- jotain mätää hänen kommentissaan on. Toivon, että sivun ylläpitäjät poistavat viestin jos tarpeellista ja onhan tuossa alhaalla ILMIANNA - nappi. En jaksa kuitenkaan tästä hernettä nokkaani vetää. Saattaahan olla, että henkilö ei edes ole hoitaja, kuka tietää -EN VÄLITÄ!

• areyounuts
        hahhaahaa kirjoitti:

Typerä kommentti sinulta!

• oghlur

Et saa kertoa potilaiden asioista sanaakaan nimeämättäkään. Tarvitaanko rautalankaa ymmärtämään tämä?

• Daitsuki09

En tiiä, mutta eikös se vaitiolovelvollisuus tai/salassapitovelvollisuus yleensäkin tarkoita potilaan hoitoon liittyvien asioiden kertomattajättämistä, esim. tässä ei oikein paljasteta niin henk.koht. juttuja ihmisen hoidosta esim. marevan potilaita luulisi olevan vanhustenhoidossa aika paljon eli se ei mitenkään yksilöi tätä henkilöä niin että sitä tunnistaisi. Oikeastaan vain henkilön omaiset voisivat tästä henkilön tunnistaa, mutta niillläkin voi olla asiasta ihan eri kuva joten osastoapulaisen kertoma skenaario olisi omaisen mielestä ihan erilainen.
        Hoitohenkilökuntaan kuuluva ei saa siis kertoa asiaan/henkilöön kuulumattomalle yksilön tai perheen salaisuutta (minun mielestä avohoidon kuvaaminen, saatikka henkilöesimerkin kertominen ilman yksilöiviä tuntomerkkejä ei ole salaisuuden paljastamista). Lisäksi puhutaan asiakirjoihin merkityistä tietojen paljastamisista.

Seuraava katkelma on Valviran sivuilta:

``Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus

Julkaistu 14.12.2008

Terveydenhuollon ammattihenkilöiden salassapitovelvollisuudesta on säädetty laissa terveydenhuollon ammattihenkilöistä.

Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen.

Vaitiolovelvollisia ovat julkisuuslain mukaan viranomaisen palveluksessa virka- tai työsuhteessa olevat henkilöt sekä luottamustehtävää hoitavat. Viranomaisen palveluksessa oleva samoin kuin luottamustehtävää hoitava ei saa paljastaa asiakirjan salassa pidettävää sisältöä tai tietoa, joka asiakirjaan merkittynä olisi salassa pidettävä, eikä muutakaan viranomaisessa toimiessaan tietoonsa saamaansa seikkaa, josta lailla on säädetty vaitiolovelvollisuus. Vaitiolovelvollisuus merkitsee kieltoa ilmaista asiakirjan salassa pidettävä sisältö. Ilmaiseminen merkitsee paitsi tiedon antamista suullisesti, myös passiivisesti tapahtuvaa tiedon paljastamista ulkopuolisille, esimerkiksi salassa pidettäviä tietoja sisältävän asiakirjan jättämistä ulkopuolisten saataville.

Vaitiolovelvollisuus koskee myös harjoittelijoita ja muita viranomaisessa tosiasiallisesti toimivia samoin kuin viranomaisen toimeksiannosta toimivia tai toimeksiantotehtävää hoitavan palveluksessa olevia. Vaitiolovelvollisia ovat muun muassa viranomaisissa toimivat siviilipalvelumiehet ja terveydenhuoltoalaa opiskelevat sairaalassa toimivat harjoittelijat. Sisällöllisesti vaitiolovelvollisuus on laaja. Sen syntymiseen riittää, että tiedot on saatu sellaisissa olosuhteissa, että ne voidaan katsoa luottamuksellisiksi. Vaitiolovelvollisuus jatkuu senkin jälkeen, kun henkilö ei enää ole siinä asemassa, jossa hän on saanut tiedon luottamuksellisista seikoista.

Yksityinen terveydenhuollon palvelun tuottajan palveluksessa olevan sekä muiden sen tehtäviä suorittavien tai sen tiloissa työskentelevien vaitiolovelvollisuudesta säädetään laissa yksityisestä terveydenhuollosta. Nämä eivät saa luvatta ilmaista, mitä he asemansa, tehtävänsä tai työnsä vuoksi ovat saaneet tietää toisen terveydentilasta, sairaudesta tai vammaisuudesta taikka häneen kohdistuvista toimenpiteistä tai muista vastaavista seikoista. Vaitiolovelvollisuus säilyy palvelussuhteen tai tehtävän päättymisen jälkeen.´´

Sitten vielä lakiin liittyviä juttuja Finlexin sivuilta:

16 §
        Potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen sekä niihin sisältyvien tietojen salassapito

Terveydenhuollon ammattihenkilön velvollisuudesta laatia ja säilyttää potilasasiakirjat sekä pitää salassa niihin sisältyvät tiedot on voimassa, mitä potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (785/92) säädetään.

17 §
        Salassapitovelvollisuus

Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen.

36 § (21.5.1999/682)
        Salassapitovelvollisuuden rikkominen

Rangaistus 17 §:ssä säädetyn salassapitovelvollisuuden rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38 luvun 1 tai 2 §:n mukaan, jollei teko ole rangaistava rikoslain 40 luvun 5 §:n mukaan tai siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.

Salassapitorikos

Joka laissa tai asetuksessa säädetyn taikka viranomaisen lain nojalla erikseen määräämän salassapitovelvollisuuden vastaisesti

«1») paljastaa salassa pidettävän seikan, josta hän on asemassaan, toimessaan tai tehtävää suorittaessaan saanut tiedon, taikka

2) käyttää tällaista salaisuutta omaksi tai toisen hyödyksi,

on tuomittava, jollei teko ole rangaistava 40 luvun 5 §:n mukaan, salassapitorikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
        2 § (21.4.1995/578)
        Salassapitorikkomus

Jos salassapitorikos, huomioon ottaen teon merkitys yksityisyyden tai luottamuksellisuuden suojan kannalta taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava salassa

• Daitsuki09

Sitten vielä tämä:

5 § (12.7.2002/604)
        Virkasalaisuuden rikkominen ja tuottamuksellinen virkasalaisuuden rikkominen

Jos virkamies tahallaan palvelussuhteensa aikana tai sen päätyttyä oikeudettomasti

«1») paljastaa sellaisen asiakirjan tai tiedon, joka viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) tai muun lain mukaan on salassa pidettävä tai jota ei lain mukaan saa ilmaista, taikka

2) käyttää omaksi tai toisen hyödyksi taikka toisen vahingoksi «1» kohdassa tarkoitettua asiakirjaa tai tietoa,

hänet on tuomittava, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

Jos virkamies huolimattomuudesta syyllistyy «1» momentissa tarkoitettuun tekoon, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus sekä muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

• törkeääpuhetta

Toisten asioita ei saa kertoa ulkopuolisille edes nimettöminä! Aloittajahan puhuu monista ihmisistä, ja heidän läheiset ja tuttavat varmasti tunnistavat henkilöt. Turha tänne on mitään lakipykäliä laittaa ja yrittää puolustella aloittajaa.

Tällaisesta pitää valittaa!

• Aloittajan teksti sopisi varmaan lähes jokaisen hoitoalan ammattilaisen suuhun siltä osin kun olisi vastaavassa paikassa työskennellyt, oli kaupunki mikä hyvänsä. Tämä on sitä ihan arkea. Miten tuosta voisi ketään tunnistaa tai sitten tunnistaa kaikki hoidettavat tai hoitopaikat. Se kuulkaas vaan kuuluu elämään, että on äänekkäitä, hiljaisia, väkivaltaisia, alkoholisteja ym. ym. hoidettavia sekä omaisia. Paljon on vielä kaikenlaisia uskomattomampiakin asioita, joita ei tavan tallaaja voisi tulla ajatelleeksikaan.

• juoruaminenontörkeää
        satunnainenkommentoija kirjoitti:

Aloittajan teksti sopisi varmaan lähes jokaisen hoitoalan ammattilaisen suuhun siltä osin kun olisi vastaavassa paikassa työskennellyt, oli kaupunki mikä hyvänsä. Tämä on sitä ihan arkea. Miten tuosta voisi ketään tunnistaa tai sitten tunnistaa kaikki hoidettavat tai hoitopaikat. Se kuulkaas vaan kuuluu elämään, että on äänekkäitä, hiljaisia, väkivaltaisia, alkoholisteja ym. ym. hoidettavia sekä omaisia. Paljon on vielä kaikenlaisia uskomattomampiakin asioita, joita ei tavan tallaaja voisi tulla ajatelleeksikaan.

Mitä järkeä on lisäksi kirjoitella oman työnsä miinuspuolista kaiken kansan luettavaksi. Itsehän aloittaja on ammattinsa valinnut. Pitäköön huonot puolet omana tietonaan. Tuosta kyllä voivat jo naapuritkin päätellä, ketä tarkoitetaan, mutta hoitoalan ihmisethän ovat tunnettuja kertomaan hoidettavien henkilökohtaisista asioista.

Vai jäivät ne "uskomattomammat asiat" vielä kertomatta. ;) Onneksi ei niitä kertonut. Olihan tuota tekstiä jo aivan liikaa nytkin.

• VivaLaDiva01
        törkeääpuhetta kirjoitti:

Toisten asioita ei saa kertoa ulkopuolisille edes nimettöminä! Aloittajahan puhuu monista ihmisistä, ja heidän läheiset ja tuttavat varmasti tunnistavat henkilöt. Turha tänne on mitään lakipykäliä laittaa ja yrittää puolustella aloittajaa.

Tällaisesta pitää valittaa!

Pitää, sillä laki on de facto - laki on fakta. Viestin aloittajaa voi teilata ihan miten vaan kunhan vaan muistaa, mitä laki sanoo asiasta. Tässä tapauksessa lakia ei ehkä ole rikottu, mutta eettisesti viesti voi olla eettisyyden vastainen.

• Daitsuki09
        VivaLaDiva01 kirjoitti:

Pitää, sillä laki on de facto - laki on fakta. Viestin aloittajaa voi teilata ihan miten vaan kunhan vaan muistaa, mitä laki sanoo asiasta. Tässä tapauksessa lakia ei ehkä ole rikottu, mutta eettisesti viesti voi olla eettisyyden vastainen.

Ja näinollen moraalisesti ja eettisesti tuomittavaa.

• Paremminkin

En voi muuta kuin ihmetellä näitä kommentteja, joissa kritisoidaan alullepanijaa. Tuo tyyli: suu kiinni , häpeemään, yksityissuoja, laillisuus, trolliagitaattori, toivon mukaan ei hoitaja. Moraalisesti ja eettisesti tuomittava...
      Ollaanko todella näin hinakkaasti vastaan vanhusten hoidon parantamista.
      Ei osastoapulaisella mitään pelkäämistä ole. Päinvastoin. Rohkea ihminen!
      Minä en ole ollut mikään etusormeni kohottaja, mutta jos moraalista ja etiikasta puhutaan, niin varsinkin johtajilla on suurempi vastuu kertoa, mitä noissa paikoissa tapahtuu jopa vaitiolovelvollisuuden kustannuksella. JA HE TIETÄVÄT ja jos ei, niin jättäisivät johtamisen hoitajille.
      Muualla maailmalla ollaan alettu organisoimaan vanhustyötä uuteen muotoon (Hollannissa Buurtzorg). Keskeisenä on henkilökunnan vastuu, omavaikutteisuus, viihtyvyys, ja sopivuus ammattiin. (Suomessa yksityinen suomalainen perheyhtiö Debora Oy on ottamassa esimerkkiä tuosta mallista.)

• kovinkummallista

Kukapa tässä on ollut vanhusten hoidon parantamista vastaan? Tässähän on ihmetelty sitä, miten joku kertoo tällaisia eettisesti kyseenalaisia yksityiskohtia "hoitamistaan"(?) vanhuksista. Valittakoot hoitajat esimiehilleen liiallisesta työstä! Ei ole kyllä mitään hyötyä eikä asiallista kirjoitella siitä kaikkien luettavaksi.

• hoit_su
        kovinkummallista kirjoitti:

Kukapa tässä on ollut vanhusten hoidon parantamista vastaan? Tässähän on ihmetelty sitä, miten joku kertoo tällaisia eettisesti kyseenalaisia yksityiskohtia "hoitamistaan"(?) vanhuksista. Valittakoot hoitajat esimiehilleen liiallisesta työstä! Ei ole kyllä mitään hyötyä eikä asiallista kirjoitella siitä kaikkien luettavaksi.

Siis oletko tosiaan sitä mieltä, että minkään työn epäkohdista ei saa kertoa? Miten niin eettisesti kyseenalaisia, en nyt ymmärrä. Jos et halua tietää totuutta asioista pistä silmät kiinni.

• kovinkummallista
        hoit_su kirjoitti:

Siis oletko tosiaan sitä mieltä, että minkään työn epäkohdista ei saa kertoa? Miten niin eettisesti kyseenalaisia, en nyt ymmärrä. Jos et halua tietää totuutta asioista pistä silmät kiinni.

Minulle on sanottu hoivakodissa (myös lääkäri), että hoitajien ja lääkärin etiikka kieltää kertomasta edes vanhuksen läheisille tällaisia asoita, joita aloittaja on kertonut erittäin yksityiskohtaisesti.

Edelleenkin ihmettelen sitä, miksi te hoitajat ette kerro näistä epäkohdista esimiehillenne. Kuvitteletteko, että tämän palstan lukijat saavat aikaan parannuksia työoloissanne?

Lisäksi tämä on ammatinvalintakysymys. Itsehän olette ammattinne valinneet. Kouluttautukaa sellaiselle alalle, ettei tarvitse valittaa. En minäkään valita ääneen, vaikka en aina olisikaan täysin tyytyväinen työhöni, koska itse olen ammattini valinnut.

• Revisiitä

Hoitajiaen koulutuksella ja käytännön työelämällä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ne ovat niin kaukana toisistaan kuin kuu on tästä maasta.

Hoitajat koulutetaan idealistisesti ihannoimaan ihmisten auttamista, hoitamista ja hoivaamista. Käytännön työelämässä puhuu VAIN raha, sekä hoitaja- että muutkin resurssit ovat mahdollisimman minimalistisia. Hyvä hoito on sivuseikka kun kaikki muut oheistoimet tulee hoitaa siinä sivussa ilman aikojaan. Ts. potilaat eivät ole niin tärkeitä kuin kaikki se organisaatioitten krääsä ym. tuuba jota kaikki työpaikat pursuavat pullollaan ja vievät kaiken ajan.

Hoitaja ei ole valinnut ammattiaan väärin, mutta rahahanojen säätelijät eivät ymmärrä hoitotyöstä hevon hemmettiäkään. Miten sellaiset voivat säätää - yhtään mitään?

• kysynvain
        Revisiitä kirjoitti:

Hoitajiaen koulutuksella ja käytännön työelämällä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ne ovat niin kaukana toisistaan kuin kuu on tästä maasta.

Hoitajat koulutetaan idealistisesti ihannoimaan ihmisten auttamista, hoitamista ja hoivaamista. Käytännön työelämässä puhuu VAIN raha, sekä hoitaja- että muutkin resurssit ovat mahdollisimman minimalistisia. Hyvä hoito on sivuseikka kun kaikki muut oheistoimet tulee hoitaa siinä sivussa ilman aikojaan. Ts. potilaat eivät ole niin tärkeitä kuin kaikki se organisaatioitten krääsä ym. tuuba jota kaikki työpaikat pursuavat pullollaan ja vievät kaiken ajan.

Hoitaja ei ole valinnut ammattiaan väärin, mutta rahahanojen säätelijät eivät ymmärrä hoitotyöstä hevon hemmettiäkään. Miten sellaiset voivat säätää - yhtään mitään?

Mitä on organisaatioitten krääsä ym. tuuba?

• Kaikkeekanssa

Se on se vanhanaikainen "hyvän hoitajan" käsitys, mikä ihmisillä on! Ihmettelevät vanhusten "hoitoa", vaikka yhteiskunta odottaa työntekijöiltä aivan muuta, kuin se koulutuksessakin korostettu "hoitotyönetiikka", millä ei nykyisin ole kuin korulauseen merkitys.
        Nykyisin "hyvä hoitaja" tekee vanhustyötä päivittämällä jatkuvasti erilaisia tietokonemittareita, pitää huolta, että rait, ravat, mmseet, hosut, liikuntasopimukset ym. mittarit ovat ajantasalla. Seuraa käpseillä asiakkaiden kuntoa jne.
        Siinä sitä osa organisaation vaatimaa "vanhustenhoitoa"!

• TäyttäAsiaaKIITOS

KIITOS HYVÄST JA ASILLISESTA KIRJOITUKSESTASI!

Julkisuuteen pitäisi saada kuvata videoita hoitotyöstä peittäen vain asukkaiden ja omaisten silmät kuin poliisi tv:ssä jotta totuus paljastuisi.

Hoitotyö on raskaampia töitä mitä maa päällään kantaa.

Hoitaja ei selviä työstään vain hoitamalla näitä ilkeitä, sairaita ja ivallisia vanhuksia.

Hoitaja joutuu hoitamaan ja ottamaan vastaan hoitotyössä ivallisia kommentteja ja vaatimuksia omaisilta ja niitä piisaa. Aina kun yhdestä ivallisesta ja vaativasta omaisesta päästään niin kyllä aina tilalle SIKIÄÄ uusi.

• Fauku7890

Ihmettelen suuresti näitä iteppä on ammattinsa valinnut kommentteja. Näillä ihmisillä ei ole kyllä mitään hajua siitä oikeasta elämästä. Mun työpaikalla on vähän samaa ongelmaa esim. monella asukkaalla oli ns. huonot sängyt, joissa hoitaa ja ne olisi pidemmän päälle tulleet sairauslomien takia kalliiksi, koska eivät ergonomisesti hyviä. Olisi ollut siis taloudellisempaa hankkia uudet sängyt, mutta mitään ei tapahtunut, vaikka käytiin vanhustyönhoidon johtajan eli ko. vanhainkodin pomon kanssa vilkasta keskustelua. Johtajan työ koostuu henkilöstöhallinnosta, taloushallinnosta, toiminnan suunnittelusta ja kehittämisestä, päätöksenteosta, yhteistyöstä ja tiedottamisesta. Moni johtaja ajattelee ihan oikeasti raha edellä, esim. osastolle olisi mukavaa saada lisää henkilökuntaa niin virikkeille ja rupattelulle, ulkoiluttamiselle jäisi aikaa - mutta jos johtaja ajattelee, että näin kittuuttaen ovat ennenkin pärjänneet, niin anti olla. Nykyään jos joku järjestää virikettä ehkä kerran kuussa talon ulkopuolinen vapaaehtoisesti, niin vanhukset eivät jaksa sinne mennä, koska ne on usein sitä samaa vuodesta toiseen eikä vanhusten mieltymyksiä oteta lukuun - on monia jotka eivät pidä joululauluista ja monia, jotka eivät pidä jumalanpalveluksista jne. Lisäksi usein huomaa, että johtajalla on koko ajan kiire - ei esim. ehdi kunnolla juttelemaan tärkeistä asioista jne. Usein johtajalla kaksi puhelinta, jotka soi koko ajan - lisäksi vitusti sähköpostia jne. Hoitoalalla työpaikasta riippuen käydään meillä varmaan ainakin joka kuukausi kokouksissa läpi asioita, joita kehittää esim. hygienia ja miten menetellään esim. haluaako asukas käyttää talon vaatteita vai omia vai kumpiakin - että kumpi on hyödyllisempää. Meillä esim. henkilökunta pesi pesukoneilla aluksi suurimmanosan vaatteista, katottiin, että siihen meni turhaa aikaa - muutettiin niin että piti valita jompikumpi, talon vaatteet tai omat ja molemmat kierrätetään pesupusseissa pesulan kautta kerran viikko ja hinta sisältyy hoitomaksuun. Sitten on vuosittaiset kehityskeskustelut ja osastojenväliset työkierrot vakityöläisillä ja pitkäaikaisilla sijaisilla, joista pitää tehdä palautteet. Yksinkertaisesti kaikki turha yritetään karsia pois, ääriesimerkin voin kertoa, että eräs kollega kertoi, että minun ei kannata säntäillä turhaan hälyjen takia paikasta toiseen, vaan pitää osaston puhelin lähellä ja kysyä mikä hätänä . Jos asia on ns. turha (peitto huonosti, näin painajaista, ahdistaa) - selitetään asia potilaalle eikä paikalle mennä. Vanhusta ei todellakaan aleta kuskata vessaan 10 kertaa päivässä vain siksi että tuntuu että kakka tulee, pitää olla varma - lisäksi on vaippa, johon tehdä. Sitä varten ne on ja asukas itse ne maksaa. Lisäksi on paljon erilaisia koulutuksia, jotka opettaa ne nykyaikaiset jutut alasta ja uudet menettelytavat esim. meillä oli ergonomiakoulutus, jokaiselta osastolta lähetettiin yksi koulutukseen, koska jos kaikki olisi koulutettu olisi se tullut kalliiksi. No tämä koulutuksessa käynyt kävi siellä ja teki muistiinpanot ja oikeastaan piti luennon esimerkkeineen sitten raportilla ja toi mukanaan koulutusmateriaalia esim. kirjan, joka kiersi vuoron perään jokaisella luettavana. On katsottu silleen, että jokainen vuorollaan pääsisi haluamaansa koulutukseen. Jos asukas kuolee ja siltä jää lääkkeitä, ne laitetaan muitta mukisematta kiertoon muille asukkaille, joilla on samat lääkkeet - tämä on yleinen käytäntö. Minun mielestä näissä kuolintapauksissa on asiat karuimmillaan. Usein meillä saattaa olla asukkaan huone tyhjillään n. viikon ja on joskus ollut enemmänkin. Nykyään uusi asukas saattaa olla huoneessa samana päivänä. Meillä yksi vanhus nukkui pois ikiuneen vähän aikaa sitten. Kuolema tapahtui aamulla aamuvuoron aikaan. No, tehtiin asiasta kaikki mahdollinen mikä piti tehdä. Kuolema ilmoitettiin heti paikanjohtajalle, jolta saatiin lupa mennä laittamaan vainaja arvokkaaseen kuntoon. No, osastollahan oli alimitoitettu kuhina, kun piti tehdä tarvittavat asiat: soittaa ruumisauto, ilmoittaa omaisille, kirjata asukas talosta ulos jne. Usein nämä asiat tehdään ajan kanssa, asukasta ja omaisia kunnioittaen - omaiselle soitetaan, että voi tulla katsomaan läheistä vielä kerran ja yleensä asiat esim. asukkaan asiaan liittyen tehdään myöhemmin - annetaan tilaa surra. No, samana päivänä tuli puoliltapäivin johtajalta soitto, että uusi asukas tulee huoneeseen iltapäivällä ja että huone piti olla siivottu, asukkaan omaisuus poissa ja asukas asianmukaisessa paikassa. Koko hoitoporukka ihmetteli koko hommaa, hyvä että ruumis edes kerkisi kylmetä ennekuin toista tungetaan mukaan. No sitten piti soitella sureville omaisille, että jäämistö pitää hakea pikimmiten, koska uusi asukas tulossa jne. Meidän osastolla jokaisesta vanhuksesta tulee ikäänkuin toveri - joten kuolema aina tuntuu pahalta, vaikka osataan pitää tunteet etäämmällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4796
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      201
      2581
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1687
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1635
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      24
      1477
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      29
      1405
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      148
      1104
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      984
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe