http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/vanhin-kivi-jota-voit-koskaan-pitaa-kasissasi-loytyi-jarvimudista-saapunut-marsin-takaa-6243825
Vaikka Raamattu ilmoittaa maailmankaikkeuden iäksi noin 6000 vuotta
4,5 miljardia vuotta vanha kivi löydetty maasta
41
197
Vastaukset
- AuringonPoikanen
Miksi se on vain 42 senttiä syvällä jos noin vanha. heheheh tyhmää.
Valitettavasti uutisesta puuttui sen henkilön nimi, joka oli 4,5 miljardia vuotta sitten todistamassa kiven syntyä jossain avaruudessa. Mutta kuten hyvin tiedämme, evoluutio ei perustu tieteellisiin todisteisiin, vaan uskomuksiin.
- utti
Vastaavasti kuin Raamatusta puuttuu sen henkilön nimi joka oli todistamassa luomista?
- joinion
Etkö Mark5 vois edes esittää ettet ole täys idiootti? Mitä tietynikäiseksi ajoitetulla meteoriitilla on tekemistä luonnonprosessi evoluution, joka on geenialleelisuhteiden muutosta sukupolvien myötä kanssa?
joinion kirjoitti:
Etkö Mark5 vois edes esittää ettet ole täys idiootti? Mitä tietynikäiseksi ajoitetulla meteoriitilla on tekemistä luonnonprosessi evoluution, joka on geenialleelisuhteiden muutosta sukupolvien myötä kanssa?
"Etkö Mark5 vois edes esittää ettet ole täys idiootti? Mitä tietynikäiseksi ajoitetulla meteoriitilla on tekemistä luonnonprosessi evoluution, joka on geenialleelisuhteiden muutosta sukupolvien myötä kanssa?"
Luonnonprosessi evoluutio, jos sitä olisi olemassa, alkaisi maailman synnystä, koska siellä olisivat evoluution "juuret", jotka määräävät koko evoluution olemassaolon ja kuvitellun kehityksen suunnan.Mark5 kirjoitti:
"Etkö Mark5 vois edes esittää ettet ole täys idiootti? Mitä tietynikäiseksi ajoitetulla meteoriitilla on tekemistä luonnonprosessi evoluution, joka on geenialleelisuhteiden muutosta sukupolvien myötä kanssa?"
Luonnonprosessi evoluutio, jos sitä olisi olemassa, alkaisi maailman synnystä, koska siellä olisivat evoluution "juuret", jotka määräävät koko evoluution olemassaolon ja kuvitellun kehityksen suunnan.Vielä jatkoksi, ennen kuin joku kysyy, miten meteoriitti edelliseen liittyy? Se liittyy siten, että sen olemassaolo ja väitetty ikä, ovat yksi osa maailman luomisen jälkeistä "kehitystä" ja kuviteltua evoluutioprosessia, jonka "juuret" ovat siis maailmankaikkeuden synnyssä.
- ouigjuhyrtgfsa
Olet henkisesti sairas idiootti..
- Pakkstori
Mun on pakko sairastuttaa sinutkin:"Pyhän Hengen pilkkaa ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa elämässä"(Jeesus), mutta jos pyydät veljeltäsi anteeksi, et sitä koskaan tehnytkään itse, vaan olit vain lievästi riivattu.
Pakkstori kirjoitti:
Mun on pakko sairastuttaa sinutkin:"Pyhän Hengen pilkkaa ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa elämässä"(Jeesus), mutta jos pyydät veljeltäsi anteeksi, et sitä koskaan tehnytkään itse, vaan olit vain lievästi riivattu.
Eihän tuossa mitään pyhää henkeä pilkattu vaan todettiin Jaakoppiin liittyvä objektiivisesti havaittavissa oleva seikka.
- OlinYhtäKaikkiPaikalla
"Valitettavasti uutisesta puuttui sen henkilön nimi, joka oli 4,5 miljardia vuotta sitten todistamassa kiven syntyä jossain avaruudessa."
Valitettavasti se oli jäänyt pois, ehkä sen takia että mikään täkäläinen kirjoitusjärjestelmä ei voi täydelleen kuvata kieleni äänteitä. Nimeni on karkeasti suomeksi transkriboituna gurruawarragurruawarra sonsonsonsonkirrahummmuahummmuasonsonsonson. Eräät australialaiset kielet ovat lähimpänä minun äitienkieltäni (minulla on kuusi äitiä, kuusi isää ja kuusi isä-äitiä).
- opi_edes_lukemaan
"Vaikka Raamattu ilmoittaa maailmankaikkeuden iäksi noin 6000 vuotta"
Taas näkyy miten heikkoa on evoluutiouskovien lukutaito ja miten heikkoa on koko ymmärryskyky.
Ei Raamattu puhu mitään universumin iästä.
Se mitä puhutaan ovat ne kuusi (6) luomispäivät jotka ALKOIVAT siitä kun "Jumalan Henki alkoi liikkua maan (maapallon) vesien päällä". Tässä maa (maapllo) tuli kohteeksi eli erityisten luomistöiden objektiksi.
Maa (maapllo) oli jo tuolloin olemassa veden peittämänä planeettana.
Se mitä tapahtui kun sanotaan "alussa loi Jumala taivaan ja maan" on kuvaus universumin yleisestä luomisesta aikana jota EI kerrota.
Ne kuusi (6) luomispäivää ovat kuvaus niistä tapahtumista jotka tapahtuivat erityiskohteessa eli maassa (maapallolla). Nämä tapahtumat EIVÄT tapahtuneet KOKO universumissa.
Evoluutiouskovat jaksavat jatkuvasti toistaa OMAA väärinkäsitystään. Eivätkä ymmärrä vaikak asiaa selitäisi vaikka kuinka monta kertaa.
On selvä ERO yleisellä universumin luomisen kuvauksella ja niillä luomisen kuvauksilla joita tehdään nimetyssä erityiskohteessa eli maassa (maapallolla).
Raamattu ei anna mitään tietoa universumin iästä.
Ne kuusi (6) luomispäivää kohdistuu yksinomaan maahan (maapalloon) joka oli jo tuolloin olemassa veden peittämänä planeettana.
Ja TÄLLÄ planeetalla Jumalan Henki ALKOI liikkua luomis tarkoituksissa. Näin maa (maapallo) tuli luomistoiminnan eli töitten erityiseksi kohteeksi.
Jos evoluutiouskova ei ymmärrä lukemaansa tekstiä EI siitä pidä alkaa mitään kirjoittaakaan. Ketä kiinnostaa lukea jonkun julkinen tunnustus omasta huonosta luetun ymmärtämisestä?- tieteenharrastaja
Miten niin:
"Evoluutiouskovat jaksavat jatkuvasti toistaa OMAA väärinkäsitystään. Eivätkä ymmärrä vaikak asiaa selitäisi vaikka kuinka monta kertaa."
Väitätkö, ettei fundiskreationistien selvä enemmistö väitä Raamatun ilmoittavan Maan luomisen tapahtuneen noin 6´000 vuotta sitten? Sinä ja Hentun Liisa pidätte sitä väärinkäsityksenä. - Epäjumalienkieltäjä
Jumala tsillaili 4,5 miljardia vuotta tyhjän ja aution maan päällä, mutta sitten alkoi pitkästyttämään? Niinkö?
- Panteisti2
Jumala, kuka hyvänsä, Herran Henki, joka ON;MINÄ OLEN?
Tuon on eräs Jumala, se kuuluisa Jehova = Jahve = Jeesus.
"Jos ette usko, että minä olen, se mikä olen, te ette pelastu"
(Jeesus Evankeliumissaan)
Jumalat ottavat massallisia ruumita, jos tahtovat, IHMINEN = JUMALAN KUVA.
Jokainen Elävä olento, tai kuollut tai olematonkin, on jokin Jumissa olevalle alalleen annettu ominaisuus. Puhtainta on olla olematon.... - hanki_ymmärrystä
tieteenharrastaja kirjoitti:
Miten niin:
"Evoluutiouskovat jaksavat jatkuvasti toistaa OMAA väärinkäsitystään. Eivätkä ymmärrä vaikak asiaa selitäisi vaikka kuinka monta kertaa."
Väitätkö, ettei fundiskreationistien selvä enemmistö väitä Raamatun ilmoittavan Maan luomisen tapahtuneen noin 6´000 vuotta sitten? Sinä ja Hentun Liisa pidätte sitä väärinkäsityksenä.Et osaa erottaa Raamatun tekstiä ja kirkko- ja lahkokuntien tekstin tulkintaa toisistaan.
Et taida oikein tajuta millainen tämä maailma on? Ei täällä kaikki kerrottu ole totta, eräskin suuri autonvalmistaja aiheutti keskustelua päästöarvojen todellisuudesta. Ja tunnettua on se, että politiikot eivät juuri koskaan puhu täyttä totta, paljon hyvää he lupaavat mutta niin vähän annetaan.
Hitlerikin lupasi saksalaisille valtakunnan ainakin tuhanneksi vuodeksi ja viimeiseen tippaan asti lupasi Saksalle sodan voittoa, mutta kuinkas kävi.
Todellakaan täällä kaikki kerronta ei ole totta. Joten ainoa vaihtoehto tässä on lukea itse se Raamatun teksti ILMAN toisten ennakkotulkintaa.
Näin minä olen tehnyt ja todennut luomiskertomuksen yksinkertaisuudestaan huolimatta todeksi. On huomattava se, että sitä ei kirjoitettu filosofeille, tiedemiehille vaan tavalliselle juutalaiselle kansalle uskonnolliseksi oppaaksi.
Luomiskertomus on varsin lyhyt kokonaiskertomus siitä MITÄ Jumala loi ja teki maassa (maapallolla).
Se ei kerro tieteellisiä yksityiskohtia siitä MITEN Jumala loi kaiken!
On ymmärrettävä ero "mitä" ja "miten" kerronnan välillä.
Raamatun teksti tältä osin noudattaa TÄYSIN tavallisen tekstikerronnan tyyliä.
Otan esimerkin:
Jos minä sanon aloittaneeni omakotitalon rakennustyöt kesällä 2014.
MITÄ minä sanoin tuossa lauseessa? Kerronta keskittyy vain töiden aloitukseen ENKÄ missään vaiheessa kertonut MITEN tai MILLOIN olin hankkinut tuon tontin rakennsutöitä varten.
Enkä edes kertonut ketkä kaikki olivat taloa rakentamassa.
Lauseet pitää ymmärtää niinkuin ne on kirjoitettu tavallisena tekstinä. Niihin ei tarvitse lisätä mitään ennakolta valittuja piilomerkityksiä. (ei edes teologisia merkityksiä) Mooses kirjoitutti tekstinsä omaa kansaansa varten, EI filosofeille, ei tiedemiehille, ei nihilisteille, eikä ateisteille. Mooses ei edes odottanut sitä, että joku lukija voi olla täysin kielteinen sillä mitä on kirjoitettu.
Tämän kaiken takia te evoluutiouskovat ette ymmärrä tekstiä, teillä on jo valmis ennakkokäsitys siitä mitä "teksti mahtaa tarkoittaa". Te olette oman ennakkokäsityksenne vankeja. Te oletatte ja vaaditte sitten tekstiltä jotain tieteellistä todistelumetodiikkaa.
Tavallinen tekstikerronta voi olla täyttä totta vaikka siitä EI LÖYDY aivan kaikkea selittävää tekstiä. Enhän minäkään kertonut tuossa omakotitalon rakennusjutussa aivan kaikkea. Suppea lyhyt tekstikin voi kertoa täyden toden ILMAN yksityiskohtia.
Te ette vaan ymmärrä tekstikerronnan luonnetta. "Mitä" luotiin on erilainen kerronta kuin se jos kerrotaan "miten ja milloin" kaikki luotiin.
Mooses kirjoitti luomiskertomuksen lyhyenä kertomuksena jota oli helppo toistella "paimentolaisleirin iltanuotiolla" ( ei siis epäilijöille eikä tiedemiehille) vahvistamaan juutalaista uskoa. - tieteenharrastaja
hanki_ymmärrystä kirjoitti:
Et osaa erottaa Raamatun tekstiä ja kirkko- ja lahkokuntien tekstin tulkintaa toisistaan.
Et taida oikein tajuta millainen tämä maailma on? Ei täällä kaikki kerrottu ole totta, eräskin suuri autonvalmistaja aiheutti keskustelua päästöarvojen todellisuudesta. Ja tunnettua on se, että politiikot eivät juuri koskaan puhu täyttä totta, paljon hyvää he lupaavat mutta niin vähän annetaan.
Hitlerikin lupasi saksalaisille valtakunnan ainakin tuhanneksi vuodeksi ja viimeiseen tippaan asti lupasi Saksalle sodan voittoa, mutta kuinkas kävi.
Todellakaan täällä kaikki kerronta ei ole totta. Joten ainoa vaihtoehto tässä on lukea itse se Raamatun teksti ILMAN toisten ennakkotulkintaa.
Näin minä olen tehnyt ja todennut luomiskertomuksen yksinkertaisuudestaan huolimatta todeksi. On huomattava se, että sitä ei kirjoitettu filosofeille, tiedemiehille vaan tavalliselle juutalaiselle kansalle uskonnolliseksi oppaaksi.
Luomiskertomus on varsin lyhyt kokonaiskertomus siitä MITÄ Jumala loi ja teki maassa (maapallolla).
Otan esimerkin:
MITÄ minä sanoin tuossa lauseessa? Kerronta keskittyy vain töiden aloitukseen ENKÄ missään vaiheessa kertonut MITEN tai MILLOIN olin hankkinut tuon tontin rakennsutöitä varten.
Lauseet pitää ymmärtää niinkuin ne on kirjoitettu tavallisena tekstinä. Niihin ei tarvitse lisätä mitään ennakolta valittuja piilomerkityksiä. (ei edes teologisia merkityksiä) Mooses kirjoitutti tekstinsä omaa kansaansa varten, EI filosofeille, ei tiedemiehille, ei nihilisteille, eikä ateisteille. Mooses ei edes odottanut sitä, että joku lukija voi olla täysin kielteinen sillä mitä on kirjoitettu.
Tämän kaiken takia te evoluutiouskovat ette ymmärrä tekstiä, teillä on jo valmis ennakkokäsitys siitä mitä "teksti mahtaa tarkoittaa". Te olette oman ennakkokäsityksenne vankeja. Te oletatte ja vaaditte sitten tekstiltä jotain tieteellistä todistelumetodiikkaa.
Tavallinen tekstikerronta voi olla täyttä totta vaikka siitä EI LÖYDY aivan kaikkea selittävää tekstiä. Enhän minäkään kertonut tuossa omakotitalon rakennusjutussa aivan kaikkea. Suppea lyhyt tekstikin voi kertoa täyden toden ILMAN yksityiskohtia.
Te ette vaan ymmärrä tekstikerronnan luonnetta. "Mitä" luotiin on erilainen kerronta kuin se jos kerrotaan "miten ja milloin" kaikki luotiin.
Mooses kirjoitti luomiskertomuksen lyhyenä kertomuksena jota oli helppo toistella "paimentolaisleirin iltanuotiolla" ( ei siis epäilijöille eikä tiedemiehille) vahvistamaan juutalaista uskoa.Taas siinä perustelet omia käsityksiäsi ja moitiskelet toisten mielipiteitä, kun pyysin yksinkertaista vastausta yksinkertaiseen kysymykseen.
- KazuKa
"Ei Raamattu puhu mitään universumin iästä."
Tämä 6000-vuotta perustuu raamatussa mainittujen ihmisten ikien ja tapahtumien ajankohdista laskemiseen. James Ussher on yksi näistä laskijoista.
Nuoren maan kreationistit ovat tämän käsityksen kannattajia. - turha-selitellä
Raamattu väittää, että aurinko ja kuu luotiin vasta sen jälkeen, kun kasvit oli luotu. Täyttä hömppää, mitä ei luonnontieteeksi väännä wanha Erkkikään.
hanki_ymmärrystä kirjoitti:
Et osaa erottaa Raamatun tekstiä ja kirkko- ja lahkokuntien tekstin tulkintaa toisistaan.
Otan esimerkin:
Mooses kirjoitti luomiskertomuksen lyhyenä kertomuksena jota oli helppo toistella "paimentolaisleirin iltanuotiolla" ( ei siis epäilijöille eikä tiedemiehille) vahvistamaan juutalaista uskoa.Muuten, kun Mooseksen kirjat oli juutalaisille kirjoitettu, niin minkä tähden niitä kristinuskoiset ylipäätään lueskelevat ja niistä opinkohtiaan ammentavat?
Juutalaistenhan niitä kreationisteja itse asiassa pitäisi olla. Mutta jostain syystä taitavat olla juutalaisten keskuudessa aika vähissä. Tai eivät ole äänekkäitä ainakaan, jos heitä on.
- Maukino
Tää oli hassu, onhan universumi nykykäsityksen mukaan noin 14 miljardia vuotta, eli jokainen atomi on yhtä vanha....Eli koko maapallo on tuon ikäinen, ja vetymäinen alkuolemuksensa on yli 4 miljardia vuotta nuori....Ihminen elää tässä pienessä vaahteranlehdessään vain muutaman kymmentä vuotta, mutta atomit silti kestää jonkin verran pitempään, kumminkin se kaikki on vain kuori.
- Epäjumalienkieltäjä
Ei kuitenkaan jokainen atomi noin vanha ole. Raskaimmat alkuaineet ovat syntyneet edellisen sukupolven tähtien ytimessä eikä se vetykään suoraan alkuräjähdyksessä syntynyt.
- Maukino
Aikaskaaloja
A. 0.03 = 3%
B. 365,2425 = vuosi päivinä
2. 0,03*365,2425 = 11 päivää
3. 0,03*365,2425^2 = 4002 (Paratiisinvuorokausi)
4.0,03*365,2425^3 = 1 461 723 (Paratiisin vuosi)
5.0,03*365,2425^4 = 533 883 479 vuotta (Yksi luomisvuorokausi galaksissa)
= / 200 000 000 000 tähteä = 0.267*10^-3 vuotta = noin 1 päivä
6. 0,03*365.2425^5 = 2*10^11 vuotta tai päivää tai tähteä galakissa...
= Universumin vuosi.... - tieteenharrastaja
Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:
Ei kuitenkaan jokainen atomi noin vanha ole. Raskaimmat alkuaineet ovat syntyneet edellisen sukupolven tähtien ytimessä eikä se vetykään suoraan alkuräjähdyksessä syntynyt.
Sorry, kaikki vety-ytimet ovat tietääkseni alkuräjähdyksen tuotetta. Heliumia on sekä sitä että jälkiperäistä, samoin deuteriumia ja litiumia.
Tietenkin irtoprotoneita voi olla singahdellut isommista ytimistä ulos, mutta uusia ei ole BB:n jälkeen syntynyt. Muutama harva saattaa olla hajonnut.
- pklp
Aloituksen linkin kommentiosiossa on hyvä kommentti!
- 027
No siinäpä tieteentekijöille tutkimista.
Kun tieteentekijöiden mukaan taivaan kivien pommitus Maahan synnytti alkumeren ja tuohon mereen niiden tuomasta ns. alkumikrobin kehityksestä syntyi kaikki elävä (mikrobit, kasvit, puut, eläimistö) mikä planeetallamme on olemassa, niin siitäpä tutkimaan onko tuon taivaan kiven veden isotooppi yhtenevä Maan veden kanssa ja löytyisikö siitä vihdoin viimein se kaivattu alkumikrobi? - tekstianalyysi
Tämä ei ole minun omaa tulkintaa, vaan suoraan Raamatun luomiskertomuksesta otettua tekstianalyysiä.
Tässä sanotaan:
Alussa loi Jumala Jumala taivaan ja maan".
Ja sitten sanotaan:
"Jumalan Henki liikkui vetten päällä" (maan vesien päällä)
MITÄ sanottiin näiden kahden ajatuksen välissä? Sen voi jokainen itse lukea:
"Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä". (siis maan vesien syvyyden päällä)
SANOOKO Raamatun teksti KUINKA kauan maa "oli autio ja tyhjä"?
EI, ajasta ei tässä puhuta yhtään mitään.
Ja SE MITÄ alkoi tapahtua oli työ eli "Jumalan Henki alkoi liikkua vetten päällä".
Näin Raamatun oma teksti keskittyy vain TAPAHTUMAN alkuun eikä aikaan.
Toki niiden kuuden (6) luomistyön päivät alkoivat tästä tapahtumasta maan vesien päällä eli maassa alkoi tapahtua luomistöitä "Jumalan Henki liikkui vetten päällä" niinkuin tekstin jatkossa käy ilmi.
En minä tässä lukijaa johdattele mihinkään omaan päätelmääni vaan se on suoraa tekstianalyysiä siitä mitä TEKSTI itse sanoo. En ole tähän liittänyt mitään ennakkokäsityksiä teologiasta tai mistään muusta kirkko- tai lahkokunnan opistakaan.
Teksti ei todellakaan kerro yhtään mitään aikamäärettä, se sanoo vain "maa oli autio ja tyhjä" KUNNES Jumalan Henki alkoi liikkua vetten päällä. (maan muovaaminen niiden luomispäivien mukaisessa luomistarkoituksessa alkoi)
Kyllä normaalisti teksti pitää ymmärtää niinkuin se on kirjoitettu.
Voin vain esittää kysymyksen: kuinka kauan maa oli autio ja tyhjä kun aikamääreitä ei ole annettu? Ainakaan Raamatun teksti ei sitä kerro.- tieteenharrastaja
Miksi tuota täällä jauhat, kerro se nuoren maan kreationisteille vaikkapa "Luominen"-lehdessä.
- kivimies_kysyy
Miksi tuota täällä jauhat, kerro se nuoren maan kreationisteille vaikkapa "Luominen"-lehdessä.
Tosiasiasta kertominen ei ole jauhamista. Hihasta vedetyn "tieteellisen" teorian jauhaminen se vasta onkin tyhjän jauhamista.
Te rajattomasti tieteeseen uskovat itse olette monenlaisten muuttuvien teorioiden jauhajia.
Luuletko koko maapallon rakenteen ja koostumuksen olevan täysin selitetty? Kukaan tieteen metodiikkaan syvällisesti tutustunut ei tälläisiä täydellisiä selityksiä väitä edes olevan olemassa.
Joku omaan teoriaan rakastunut fakki-idiootti hörhö voi kyllä väittää löytäneensä täydellisen kaiken kattavan tieteellisen selityksen. Mutta nämähän eivät edes tunne todellisuutta riittävän hyvin.
Vastaa edes kysymyksiin: mitä kivi on? mistä kivet muodostuvat? - tieteenharrastaja
kivimies_kysyy kirjoitti:
Tosiasiasta kertominen ei ole jauhamista. Hihasta vedetyn "tieteellisen" teorian jauhaminen se vasta onkin tyhjän jauhamista.
Te rajattomasti tieteeseen uskovat itse olette monenlaisten muuttuvien teorioiden jauhajia.
Luuletko koko maapallon rakenteen ja koostumuksen olevan täysin selitetty? Kukaan tieteen metodiikkaan syvällisesti tutustunut ei tälläisiä täydellisiä selityksiä väitä edes olevan olemassa.
Joku omaan teoriaan rakastunut fakki-idiootti hörhö voi kyllä väittää löytäneensä täydellisen kaiken kattavan tieteellisen selityksen. Mutta nämähän eivät edes tunne todellisuutta riittävän hyvin.
Vastaa edes kysymyksiin: mitä kivi on? mistä kivet muodostuvat?Viestini, jota kommentoit koski tosiasiaa, että sinä tulkitset Genesis-tekstin alun toisin kuin nuoren maan kreationistit. Enkä kiellä sinua sitä jauhamasta, mutta ehdotan paikaksi muuta kuin tämä palsta. Koska et osaa tähän sanoa mitään, pakenet normaaliin tapaasi ihan muuhun asiaan.
"Luuletko koko maapallon rakenteen ja koostumuksen olevan täysin selitetty?"
En luule eikä luule kukaan muukaan, joiden luulet ja väität niin luulevan. Tästä huolimatta maapallon rakenteesta ja koostumuksesta tiedetää varsin paljon ja kohtalaisen varmasti.
Lue "Earth System History", jos haluat tietää, mistä kivet muodostuvat. Minä en viitsi - enkä tietenkään osaakaan - sitä palstalle ulkomuistista kopioida, vaikka olen kahdesti lukenut.
Kaikenlaista huuhaata sitä saakin suoltaa astrogeologian nimissä. Oliko Marssilaiset kaivertaneet kiveen mistä ja milloin se on lähtenyt? Jos eivät olleet niin tutkijoilla ei ole mitään tieteellistä keinoa tietää mistä ja milloin kivi on lähtöisin sillä tietoa historiasta voi saada vain historiallisten dokumenttien kautta. Tieteellisesti voidaan tutkia vain nykyisyyttä – tässä tapauksessa kiven koostumusta jne.. mutta tutkijoilla ei ole mitään kykyä saada selville kivin historiaa koska kukaan heistä ei ole ollut sitä todistamassa eikä kivi osaa puhua ja kertoa heille syntyperäänsä ja varhaishistoriaansa. Koko sepitys kiven iästä perustuu ainoastaan tutkijoiden mielikuvitukseen ja
uskomuksiin.
Radioaktiivinen iänmääritys ei myöskään auta tutkijoita sillä sen suhteen on samat ongelmat – havainnot puuttuvat. Ja jos ei ole havaintoja niin ei voida puhua tieteellisestä tietämisestä sillä havainnot ja kokeet ovat kaiken tieteellisen työn perusta. Historiaa ei ole mahdollista tarkastella suorilla havainnoilla tai kokeellisilla analyysimenetelmillä ja siksi tieteellistä tietoa voidaan hankkia vain nykyisyydestä. Tämä on ylitsepääsemätön ongelma tieteelle – tieteen menetelmillä ei voida koskaan todistaa historiallisia tapahtumia.
Otan havainnollistavan esimerkin uintikilpailusta joka havainnollistaa niitä periaatteita joita käytetään ajan mittaamiseen. Uimari tulee maaliin 1500 metrin kilpailussa ja tarkkaan kalibroitu kello näyttää aikaa 10:11 ja 19 sekuntia. Miten pitkään kilpailijalta kului uida 1500 metrin matka?
Me kaikki tiedämme että ilman lähtöaikaa on mahdotonta vahvistaa kilpailuun kulunutta aikaa. Lähtöajan tietäminenkään ei vielä riitä. Meidän täytyisi olla myös varmoja siitä että uimari todellakin ui 1500 metriä sillä jos emme voi olla varmoja matkan pituudesta emme voi olla varmoja ajan paikkansa pitävyydestä. Tästä syystä uintikilpailuissa täytyy olla useampi tuomari seuraamassa kilpailua jotta kilpailun ajat voidaan vahvistaa.
Kellon tarkkuudella ei ole myöskään väliä tuloksen kannalta ilman luotettavia silminnäkijöitä. Voimme vahvistaa ajan vain jos sen mittasi kaksi tai useampi silminnäkijää jotka näkivät lähdön - tapahtumien kulun ja maaliintulon. Juuri samasta on kyse geologisten tapahtumien ajoituksessa kun käytetään radioaktiivisuuteen perustuvia menetelmiä.
Emme voi mitata kiven ikää radioaktiivisella iänmäärityksellä koska emme olleet paikalla mittaamassa kivessä olevia radioaktiivisia alkuaineita sen muodostuessa emmekä seuranneet miten nuo alkuaineet muuttuivat kiven koko geologisen historian aikana. Radioaktiivisen iänmäärityksen ratkaiseva ongelma on se että se perustuu aina olettamuksille menneisyydestä. Olettamuksille joita on mahdoton tieteellisesti testata ja vahvistaa. Tämän vuoksi radioaktiivinen iänmääritys voi antaa tulokseksi minkä tahansa iän riippuen niistä olettamuksista joita tuloksen tulkinnassa on käytetty. Radioaktiivinen iänmääritys perustuu aina tulkintaan joidenka pohjana ovat olettamukset/uskomukset menneisyydestä ja näin radioaktiivinen iänmääritys ei koskaan voi edustaa tieteellistä mittaustulosta.
Tässä hyvä video iänmäärityksen luonteesta ja mahdollisuuksista - "Maailman ikä ja iänmääritys - Mikko Tuuliranta" - http://www.youtube.com/watch?v=YymiNCYErZY"Kaikenlaista huuhaata sitä saakin suoltaa astrogeologian nimissä. Oliko Marssilaiset kaivertaneet kiveen mistä ja milloin se on lähtenyt? Jos eivät olleet niin tutkijoilla ei ole mitään tieteellistä keinoa tietää mistä ja milloin kivi on lähtöisin sillä tietoa historiasta voi saada vain historiallisten dokumenttien kautta."
Höpsis. Jo meteoriitin koostumuksesta kyetään tietämään missä se on muodostunut ja tässä tapauksessa meteoriittia oli vieläpä seurattu avaruudessa, joten yksinkertaiset ratalaskut osoittivat sen tulleen Marsin takaa.
"Tieteellisesti voidaan tutkia vain nykyisyyttä – tässä tapauksessa kiven koostumusta jne.. mutta tutkijoilla ei ole mitään kykyä saada selville kivin historiaa koska kukaan heistä ei ole ollut sitä todistamassa eikä kivi osaa puhua ja kertoa heille syntyperäänsä ja varhaishistoriaansa. Koko sepitys kiven iästä perustuu ainoastaan tutkijoiden mielikuvitukseen ja
uskomuksiin."
Ehei. Tuon kiven historia voidaan saada selville mittauksilla.
"Emme voi mitata kiven ikää radioaktiivisella iänmäärityksellä koska emme olleet paikalla mittaamassa kivessä olevia radioaktiivisia alkuaineita sen muodostuessa emmekä seuranneet miten nuo alkuaineet muuttuivat kiven koko geologisen historian aikana."
Tämäkin onnistuu, koska tiettyjen mineraalien muodostuessa ne esim. hylkivät kaiken lyijyn. Täten näytteestä löytyvä lyijy on kaikki radiogeenistä, joten voimme käyttää sitä iänmääritykseen. Lyijyn määrästä kykenemme laskemaan hetken, koska kello lähti käyntiin. Toisaalta on myös mahdollista tutkia eri isotooppien suhteita ja näin tietää, että onko näytteelle tapahtunut jotain, joka muuttaisi laskujen tuloksia.
Jos edelleen väität, ettemme kykene tieteellisesti tutkimaan menneisyyttä, niin minulla on sinulle esimerkki:
"Havaijisaaret ovat syntyneet Tyynenmeren mannerlaatan liikkuessa luoteeseen niin sanotun kuuman pisteen yli. Kuuman pisteen kohdalla muodostuu tulivuori, joka ajan myötä nousee merenpinnan yläpuolelle synnyttäen saaren. Mannerlaatan liikkuessa vuosimiljoonien kuluessa tulivuoret ovat liikkuneet pois kuumasta kohdasta luoteeseen, sammuneet ja eroosion vaikutuksesta pienentyneet. 35 kilometriä Havaijin saaresta etelään on syntymässä uusi saari, Loihi[7]. Havaijin tunnetuimpia tulivuoria ovat Mauin Haleakala ja Havaijin saaren Mauna Kea, Mauna Loa ja Kilauea, joista kaksi viimeisintä ovat edelleen aktiivisia[8]."
Tämä on täysin tieteellinen tulos menneisyydestä, se on saatu aikaan noudattamalla tieteellistä metodia.- perehdy_asiaan
moloch_horridus kirjoitti:
"Kaikenlaista huuhaata sitä saakin suoltaa astrogeologian nimissä. Oliko Marssilaiset kaivertaneet kiveen mistä ja milloin se on lähtenyt? Jos eivät olleet niin tutkijoilla ei ole mitään tieteellistä keinoa tietää mistä ja milloin kivi on lähtöisin sillä tietoa historiasta voi saada vain historiallisten dokumenttien kautta."
Höpsis. Jo meteoriitin koostumuksesta kyetään tietämään missä se on muodostunut ja tässä tapauksessa meteoriittia oli vieläpä seurattu avaruudessa, joten yksinkertaiset ratalaskut osoittivat sen tulleen Marsin takaa.
"Tieteellisesti voidaan tutkia vain nykyisyyttä – tässä tapauksessa kiven koostumusta jne.. mutta tutkijoilla ei ole mitään kykyä saada selville kivin historiaa koska kukaan heistä ei ole ollut sitä todistamassa eikä kivi osaa puhua ja kertoa heille syntyperäänsä ja varhaishistoriaansa. Koko sepitys kiven iästä perustuu ainoastaan tutkijoiden mielikuvitukseen ja
uskomuksiin."
Ehei. Tuon kiven historia voidaan saada selville mittauksilla.
"Emme voi mitata kiven ikää radioaktiivisella iänmäärityksellä koska emme olleet paikalla mittaamassa kivessä olevia radioaktiivisia alkuaineita sen muodostuessa emmekä seuranneet miten nuo alkuaineet muuttuivat kiven koko geologisen historian aikana."
Tämäkin onnistuu, koska tiettyjen mineraalien muodostuessa ne esim. hylkivät kaiken lyijyn. Täten näytteestä löytyvä lyijy on kaikki radiogeenistä, joten voimme käyttää sitä iänmääritykseen. Lyijyn määrästä kykenemme laskemaan hetken, koska kello lähti käyntiin. Toisaalta on myös mahdollista tutkia eri isotooppien suhteita ja näin tietää, että onko näytteelle tapahtunut jotain, joka muuttaisi laskujen tuloksia.
Jos edelleen väität, ettemme kykene tieteellisesti tutkimaan menneisyyttä, niin minulla on sinulle esimerkki:
"Havaijisaaret ovat syntyneet Tyynenmeren mannerlaatan liikkuessa luoteeseen niin sanotun kuuman pisteen yli. Kuuman pisteen kohdalla muodostuu tulivuori, joka ajan myötä nousee merenpinnan yläpuolelle synnyttäen saaren. Mannerlaatan liikkuessa vuosimiljoonien kuluessa tulivuoret ovat liikkuneet pois kuumasta kohdasta luoteeseen, sammuneet ja eroosion vaikutuksesta pienentyneet. 35 kilometriä Havaijin saaresta etelään on syntymässä uusi saari, Loihi[7]. Havaijin tunnetuimpia tulivuoria ovat Mauin Haleakala ja Havaijin saaren Mauna Kea, Mauna Loa ja Kilauea, joista kaksi viimeisintä ovat edelleen aktiivisia[8]."
Tämä on täysin tieteellinen tulos menneisyydestä, se on saatu aikaan noudattamalla tieteellistä metodia."meteoriitin koostumuksesta kyetään tietämään missä se on muodostunut ja tässä tapauksessa meteoriittia oli vieläpä seurattu avaruudessa, joten yksinkertaiset ratalaskut osoittivat sen tulleen Marsin takaa."
Tutustu ENSIN meteoriittitutkimukseen ja selitä vasta sen jälkeen jotakin. Tottahan toki meteoriitit tulevat jostakin kauempaa.
Maapallolle ei ole tullut yhtäkän kokonaista meteoriittia vaan ne löydökset ovat aina olleet meteoriitin KAPPALEITA.
Meillä ei voi olla TARKKAA tietoa mistä meteoriitin rakenteesta kappale löydös todellisuudessa on.
Meteoriitteja ollaan luokiteltu petrografisen rakenteen ja kemiallisen koostumuksen mukaan. Tämän mukaan luokitellaan metallisia "rauta-nikkeli" ja kivimeteoriitteja. Ja tunnemme myös niiden "välimuotoja".
Meteoriittien löydösmateriaali on edellenkin niin suppea, että tarkkoja lopullisia päätelmiä ei ole voitu tehdä, kaikki tähän asti esitetyt ajatukset ovat teorioita.
Lyhyesti: meteoriittitutkimus ei ole tuonut lopullisia vastauksia.
Meteoriitin rata ei sinänsä kerro mitään sen koostumuksesta. Koostumus selvitetään löydöksestä ja sittenkin on vielä ratkaistava tämä ISO kysymys:
Edustaako löydös ja sen tutkimus riittävän isoa materiaalitietoa jotta varmoja päätelmiä voidaan muodostaa? Meteoriittitutkimus on tehnyt vasta pienen pintaraapaisun eli saatu tietomäärä EI VIELÄ riitä täydellisiin päätelmiin.
Et taida tuntea lainkaan tieteen metodiikkaa, olet vain rajattomasti tiedeuskovainen (skientisti).
Ne tutkitut meteoriitin osat ovat VAIN meteoriitin osia, kappaleita EI täydellisiä kokonaisia meteoriitteja. Se on siis "pienten lohkareiden tutkimusta". perehdy_asiaan kirjoitti:
"meteoriitin koostumuksesta kyetään tietämään missä se on muodostunut ja tässä tapauksessa meteoriittia oli vieläpä seurattu avaruudessa, joten yksinkertaiset ratalaskut osoittivat sen tulleen Marsin takaa."
Tutustu ENSIN meteoriittitutkimukseen ja selitä vasta sen jälkeen jotakin. Tottahan toki meteoriitit tulevat jostakin kauempaa.
Maapallolle ei ole tullut yhtäkän kokonaista meteoriittia vaan ne löydökset ovat aina olleet meteoriitin KAPPALEITA.
Meillä ei voi olla TARKKAA tietoa mistä meteoriitin rakenteesta kappale löydös todellisuudessa on.
Meteoriitteja ollaan luokiteltu petrografisen rakenteen ja kemiallisen koostumuksen mukaan. Tämän mukaan luokitellaan metallisia "rauta-nikkeli" ja kivimeteoriitteja. Ja tunnemme myös niiden "välimuotoja".
Meteoriittien löydösmateriaali on edellenkin niin suppea, että tarkkoja lopullisia päätelmiä ei ole voitu tehdä, kaikki tähän asti esitetyt ajatukset ovat teorioita.
Lyhyesti: meteoriittitutkimus ei ole tuonut lopullisia vastauksia.
Meteoriitin rata ei sinänsä kerro mitään sen koostumuksesta. Koostumus selvitetään löydöksestä ja sittenkin on vielä ratkaistava tämä ISO kysymys:
Edustaako löydös ja sen tutkimus riittävän isoa materiaalitietoa jotta varmoja päätelmiä voidaan muodostaa? Meteoriittitutkimus on tehnyt vasta pienen pintaraapaisun eli saatu tietomäärä EI VIELÄ riitä täydellisiin päätelmiin.
Et taida tuntea lainkaan tieteen metodiikkaa, olet vain rajattomasti tiedeuskovainen (skientisti).
Ne tutkitut meteoriitin osat ovat VAIN meteoriitin osia, kappaleita EI täydellisiä kokonaisia meteoriitteja. Se on siis "pienten lohkareiden tutkimusta"."Tutustu ENSIN meteoriittitutkimukseen ja selitä vasta sen jälkeen jotakin. Tottahan toki meteoriitit tulevat jostakin kauempaa."
Tututstuhan sinä ensin. Minä olen jo tähtitieteen harrastajana lukenut meteoriiteista enemmän kuin sinä ikinä tulet lukemaan.
"Maapallolle ei ole tullut yhtäkän kokonaista meteoriittia vaan ne löydökset ovat aina olleet meteoriitin KAPPALEITA."
Eli meteoriitteja. Wikipedia:
"Meteoriitti on Maan tai muun taivaankappaleen pinnalle avaruudesta pudonnut "kivi" eli asteroidi, asteroidin osa, komeetta tai suuri meteoroidi."
Vai haluatko tässäkin muuttaa termin sanakirjamerkitystä kreationistityyliisi?
"Meillä ei voi olla TARKKAA tietoa mistä meteoriitin rakenteesta kappale löydös todellisuudessa on."
Tietenkin voi. Voimme esim. laskea useamman meteroidin radan ja todeta, että ne ovat kaikki peräisin tietystä pisteestä, jossa on tapahtunut asteroidien törmäys ja että kappaleemme on siis peräisin siltä alueelta.
"Meteoriitteja ollaan luokiteltu petrografisen rakenteen ja kemiallisen koostumuksen mukaan. Tämän mukaan luokitellaan metallisia "rauta-nikkeli" ja kivimeteoriitteja. Ja tunnemme myös niiden "välimuotoja"."
Aivan.
"Meteoriittien löydösmateriaali on edellenkin niin suppea, että tarkkoja lopullisia päätelmiä ei ole voitu tehdä, kaikki tähän asti esitetyt ajatukset ovat teorioita.
Lyhyesti: meteoriittitutkimus ei ole tuonut lopullisia vastauksia."
On se riittävällä tarkkuudella. Wikipediassa on mainio tiivistelmä:
"Origin
Iron meteorites have been linked to M-type asteroids because both have similar spectral characteristics in the visible and near-infrared. Iron meteorites are thought to be the fragments of the cores of larger ancient asteroids that have been shattered by impacts. The heat released from the radioactive decay of the short-lived nuclides 26Al and 60Fe is considered as a plausible cause for the melting and differentiation of their parent bodies in the early Solar System.[5][6] The IIE iron meteorites may be a notable exception, in that they probably originate from the crust of S-type asteroid 6 Hebe.
Chemical and isotope analysis indicates that at least about 50 distinct parent bodies were involved. This implies that there were once at least this many large, differentiated, asteroids in the asteroid belt – many more than today."
Ei kukaan tutkija esim. epäile, etteivätkö nuo rautameteoriitit olisi peräisin asteroidivyöhykkeen alueella, varsinkin kun siellä vielä havaitaan suuria asteroideja, joilla on kiviplaneettojen kaltaisia asteroideja, joilla on ydin, vaippa ja kuori.
"Meteoriitin rata ei sinänsä kerro mitään sen koostumuksesta. Koostumus selvitetään löydöksestä ja sittenkin on vielä ratkaistava tämä ISO kysymys:
Edustaako löydös ja sen tutkimus riittävän isoa materiaalitietoa jotta varmoja päätelmiä voidaan muodostaa? Meteoriittitutkimus on tehnyt vasta pienen pintaraapaisun eli saatu tietomäärä EI VIELÄ riitä täydellisiin päätelmiin."
Ei tarvitakaan täydellisiä päätelmiä, vaan riittävällä varmuudella tehtyjä päätelmiä. Siihen havaintoaineistomme jo useassa asiassa riittää. Toki tulemme tekemään lisää löydöksiä ja käsityksemme tulevat muuttumaan. Mutta ne eivät enää koskaan tule muuttumaan kreationismin väitteiden mukaisiksi.
"Et taida tuntea lainkaan tieteen metodiikkaa, olet vain rajattomasti tiedeuskovainen (skientisti)."
Väittäisin, että minulla on siitä psarempi käsitys kuin sinulla. Ethän tiennyt edes mitä tieteellinen teoria tarkoittaa.
"Ne tutkitut meteoriitin osat ovat VAIN meteoriitin osia, kappaleita EI täydellisiä kokonaisia meteoriitteja. Se on siis "pienten lohkareiden tutkimusta"."
URSA:
"Meteoriitti
Meteoriitti on Maan pinnalle pudonnut kivimäinen, avaruudesta tullut kappale. Koostumuksensa puolesta meteoriitit jaetaan kolmeen luokkaan: kivimeteoriitit, rautameteoriitit ja kivi-rautameteoriitit. "- olen_tosikko
moloch_horridus kirjoitti:
"Tutustu ENSIN meteoriittitutkimukseen ja selitä vasta sen jälkeen jotakin. Tottahan toki meteoriitit tulevat jostakin kauempaa."
Tututstuhan sinä ensin. Minä olen jo tähtitieteen harrastajana lukenut meteoriiteista enemmän kuin sinä ikinä tulet lukemaan.
"Maapallolle ei ole tullut yhtäkän kokonaista meteoriittia vaan ne löydökset ovat aina olleet meteoriitin KAPPALEITA."
Eli meteoriitteja. Wikipedia:
"Meteoriitti on Maan tai muun taivaankappaleen pinnalle avaruudesta pudonnut "kivi" eli asteroidi, asteroidin osa, komeetta tai suuri meteoroidi."
Vai haluatko tässäkin muuttaa termin sanakirjamerkitystä kreationistityyliisi?
"Meillä ei voi olla TARKKAA tietoa mistä meteoriitin rakenteesta kappale löydös todellisuudessa on."
Tietenkin voi. Voimme esim. laskea useamman meteroidin radan ja todeta, että ne ovat kaikki peräisin tietystä pisteestä, jossa on tapahtunut asteroidien törmäys ja että kappaleemme on siis peräisin siltä alueelta.
"Meteoriitteja ollaan luokiteltu petrografisen rakenteen ja kemiallisen koostumuksen mukaan. Tämän mukaan luokitellaan metallisia "rauta-nikkeli" ja kivimeteoriitteja. Ja tunnemme myös niiden "välimuotoja"."
Aivan.
"Meteoriittien löydösmateriaali on edellenkin niin suppea, että tarkkoja lopullisia päätelmiä ei ole voitu tehdä, kaikki tähän asti esitetyt ajatukset ovat teorioita.
Lyhyesti: meteoriittitutkimus ei ole tuonut lopullisia vastauksia."
On se riittävällä tarkkuudella. Wikipediassa on mainio tiivistelmä:
"Origin
Iron meteorites have been linked to M-type asteroids because both have similar spectral characteristics in the visible and near-infrared. Iron meteorites are thought to be the fragments of the cores of larger ancient asteroids that have been shattered by impacts. The heat released from the radioactive decay of the short-lived nuclides 26Al and 60Fe is considered as a plausible cause for the melting and differentiation of their parent bodies in the early Solar System.[5][6] The IIE iron meteorites may be a notable exception, in that they probably originate from the crust of S-type asteroid 6 Hebe.
Chemical and isotope analysis indicates that at least about 50 distinct parent bodies were involved. This implies that there were once at least this many large, differentiated, asteroids in the asteroid belt – many more than today."
Ei kukaan tutkija esim. epäile, etteivätkö nuo rautameteoriitit olisi peräisin asteroidivyöhykkeen alueella, varsinkin kun siellä vielä havaitaan suuria asteroideja, joilla on kiviplaneettojen kaltaisia asteroideja, joilla on ydin, vaippa ja kuori.
"Meteoriitin rata ei sinänsä kerro mitään sen koostumuksesta. Koostumus selvitetään löydöksestä ja sittenkin on vielä ratkaistava tämä ISO kysymys:
Edustaako löydös ja sen tutkimus riittävän isoa materiaalitietoa jotta varmoja päätelmiä voidaan muodostaa? Meteoriittitutkimus on tehnyt vasta pienen pintaraapaisun eli saatu tietomäärä EI VIELÄ riitä täydellisiin päätelmiin."
Ei tarvitakaan täydellisiä päätelmiä, vaan riittävällä varmuudella tehtyjä päätelmiä. Siihen havaintoaineistomme jo useassa asiassa riittää. Toki tulemme tekemään lisää löydöksiä ja käsityksemme tulevat muuttumaan. Mutta ne eivät enää koskaan tule muuttumaan kreationismin väitteiden mukaisiksi.
"Et taida tuntea lainkaan tieteen metodiikkaa, olet vain rajattomasti tiedeuskovainen (skientisti)."
Väittäisin, että minulla on siitä psarempi käsitys kuin sinulla. Ethän tiennyt edes mitä tieteellinen teoria tarkoittaa.
"Ne tutkitut meteoriitin osat ovat VAIN meteoriitin osia, kappaleita EI täydellisiä kokonaisia meteoriitteja. Se on siis "pienten lohkareiden tutkimusta"."
URSA:
"Meteoriitti
Meteoriitti on Maan pinnalle pudonnut kivimäinen, avaruudesta tullut kappale. Koostumuksensa puolesta meteoriitit jaetaan kolmeen luokkaan: kivimeteoriitit, rautameteoriitit ja kivi-rautameteoriitit. ""Meteoriitti on Maan pinnalle pudonnut kivimäinen, avaruudesta tullut KAPPALE. "
Näinhän minäkin kirjoitin :
Se on siis "pienten lohkareiden tutkimusta". Pienet lohkareet ovat meteoriitin KAPPALEITA, OSIA.
Emme ole päässeet tutkimaan kokonaisia meteoriitteja (niitä jotka eivät vielä ole hajonneet jossakin kaukana) kovinkaan usein. Ilmakehään tullessa suurin osa meteoriitista palaa tai hajoaa pienempiin osiin.
Kyllä se vaan on "osasten" tutkintaa. Muiden planeettojen ja kuiden tutkimukset voisivat edistyä vasta kun pääsisimme tekemään niissä syväporauksia ja muita geofysikaalisia tutkimuksia PAIKAN päällä (niinkuin tehdään maapallolla).
Paikallisia tutkimuksia ei mikään muu voi syrjäyttää, mutta tämä ei vielä ole mahdollista.
Ne kuunäytteet joita tuotiin maahan ovat vain "pintaraapaisua" eli ei kovin edustavia näytteitä kertomaan täydellistä kuvaa kuusta. Pinta-ala tutkimuksissa pitäisi olla riittävän laaja näyte otanta laajalta pinta-ala elueelta.
Fakta on edelleen se, että näyte otanta meteoriiteista ja muista avaruuden (asteroideista, komeetoista) kohteista on varsin suppea.
Kertovat kyllä koostumuksen mutta laajojen yhteenvetojen teko näin suppeasta aineistosta ei ole kovin viisasta. Tutkijan pitäisi panna kyllä "jäitä hattuunsa" ettei mielikuvitus ryöstäydy valloilleen. - tieteenharrastaja
olen_tosikko kirjoitti:
"Meteoriitti on Maan pinnalle pudonnut kivimäinen, avaruudesta tullut KAPPALE. "
Näinhän minäkin kirjoitin :
Se on siis "pienten lohkareiden tutkimusta". Pienet lohkareet ovat meteoriitin KAPPALEITA, OSIA.
Emme ole päässeet tutkimaan kokonaisia meteoriitteja (niitä jotka eivät vielä ole hajonneet jossakin kaukana) kovinkaan usein. Ilmakehään tullessa suurin osa meteoriitista palaa tai hajoaa pienempiin osiin.
Kyllä se vaan on "osasten" tutkintaa. Muiden planeettojen ja kuiden tutkimukset voisivat edistyä vasta kun pääsisimme tekemään niissä syväporauksia ja muita geofysikaalisia tutkimuksia PAIKAN päällä (niinkuin tehdään maapallolla).
Paikallisia tutkimuksia ei mikään muu voi syrjäyttää, mutta tämä ei vielä ole mahdollista.
Ne kuunäytteet joita tuotiin maahan ovat vain "pintaraapaisua" eli ei kovin edustavia näytteitä kertomaan täydellistä kuvaa kuusta. Pinta-ala tutkimuksissa pitäisi olla riittävän laaja näyte otanta laajalta pinta-ala elueelta.
Fakta on edelleen se, että näyte otanta meteoriiteista ja muista avaruuden (asteroideista, komeetoista) kohteista on varsin suppea.
Kertovat kyllä koostumuksen mutta laajojen yhteenvetojen teko näin suppeasta aineistosta ei ole kovin viisasta. Tutkijan pitäisi panna kyllä "jäitä hattuunsa" ettei mielikuvitus ryöstäydy valloilleen.Siinähän huutelet rannalta maakravun neuvoja kokeneille merenkävijöille, joiden hankkimia tietoja m-h sinulle vaivojaan säästämättä välittää.
- olen_tosikko
Siinähän huutelet rannalta maakravun neuvoja kokeneille merenkävijöille, joiden hankkimia tietoja m-h sinulle vaivojaan säästämättä välittää.
Kolahtiko meteoriitti päähäsi? Minä en ole koennut koskaan vastaavaa.
- tieteenharrastaja
olen_tosikko kirjoitti:
Kolahtiko meteoriitti päähäsi? Minä en ole koennut koskaan vastaavaa.
Ei sentään. Välillä tulee vain sanotuksi, kun näkee tietämättömän tekeytyvän viisaaksi.
"Näinhän minäkin kirjoitin :
Se on siis "pienten lohkareiden tutkimusta". Pienet lohkareet ovat meteoriitin KAPPALEITA, OSIA."
Kirjoitit siis väärin. Meteoriitit ovat noita maahan pudonneita kappaleita. Ne ovat kappaleita esim. meteoroideista, asteroideista tai komeetoista. Mutta ne voivat myös olla esim. koko asteroidi.
"Emme ole päässeet tutkimaan kokonaisia meteoriitteja (niitä jotka eivät vielä ole hajonneet jossakin kaukana) kovinkaan usein."
Riitävästi kuitenkin, että tiedämme niiden koostumukset.
"Ilmakehään tullessa suurin osa meteoriitista palaa tai hajoaa pienempiin osiin."
Juu, riippuen koosta. Suurimmat eivät kuitenkaan ole ehtineet hajota tai sulaa.
"Kyllä se vaan on "osasten" tutkintaa. Muiden planeettojen ja kuiden tutkimukset voisivat edistyä vasta kun pääsisimme tekemään niissä syväporauksia ja muita geofysikaalisia tutkimuksia PAIKAN päällä (niinkuin tehdään maapallolla). "
Toki niin saadaan enemmän tietoa, mutta tietoa voidaan saada kauempaakin esim. spektrografian avulla. Ja esim. komeettaan on jo törmätty luotaimella.
"Paikallisia tutkimuksia ei mikään muu voi syrjäyttää, mutta tämä ei vielä ole mahdollista.
Ne kuunäytteet joita tuotiin maahan ovat vain "pintaraapaisua" eli ei kovin edustavia näytteitä kertomaan täydellistä kuvaa kuusta. Pinta-ala tutkimuksissa pitäisi olla riittävän laaja näyte otanta laajalta pinta-ala elueelta."
Koskaan emme saa täydellistä kuvaa esim. Kuusta, vaan aina siinä riittää tutkittavaa. Mutta jo se mitä siitä nyt tiedetään kumoaa kreationistien väitteet.
"Fakta on edelleen se, että näyte otanta meteoriiteista ja muista avaruuden (asteroideista, komeetoista) kohteista on varsin suppea."
Toki. Mutta nyt olikin kyse siitä, että tiedämmekö, että tuo Maahan saapunut meteori on peräisin asteroidivyöhykkeeltä ja että kuinka vanha se on. Ja se kyettiin selvittämään.
"Kertovat kyllä koostumuksen mutta laajojen yhteenvetojen teko näin suppeasta aineistosta ei ole kovin viisasta. Tutkijan pitäisi panna kyllä "jäitä hattuunsa" ettei mielikuvitus ryöstäydy valloilleen."
Tässäkään tapauksessa ei käytetty mielikuvitusta, vaan aivan tervettä järkeä ja fysikaalisia mittauksia.- muista_riskit
""Kertovat kyllä koostumuksen mutta laajojen yhteenvetojen teko näin suppeasta aineistosta ei ole kovin viisasta. Tutkijan pitäisi panna kyllä "jäitä hattuunsa" ettei mielikuvitus ryöstäydy valloilleen."
Tässäkään tapauksessa ei käytetty mielikuvitusta, vaan aivan tervettä järkeä ja fysikaalisia mittauksia."
Tieteen metodiikkaan kuuluu myös arviointi näytteen ottojen riittävästä lukumäärästä. Päätelmiä voidaan tehdä vasta kun otanta on riittävän laajaa, yksittäiset tai harvat näytöt eivät riitä tekemään lopullisia päätelmiä.
Tämä kysymys kuuluu tilastomatematiikan piiriin.
Yksittäiset fysikaaliset mittaukset voivat olla täyttä totta, mutta se ei merkitse sitä, että tältä pohjalta voitaisiin tehdä laaja kokonaispäätelmä. Virhe ja kontaminaatio ongelmat on eliminoitava laajemmilla mittauksilla.
Tämä on näyttöön eli tulosten tulkintaan liittyvä ongelma ja tämä voi helposti hämärtyä jos tutkijalla on liian VAHVA ennakkokäsitys jostakin. (teoriasidonnaisuus)
Aiemmin kirjoitin rikospaikkatutkijasta jolla ei saa olla liian vahvaa ennakkokäsitystä mitä on tapahtunut kun saapuu rikoksen tutkintapaikalle.
Vahva ennakkokäsitys voi hämärtää kyvyn nähdä rikospaikka "oikeassa valossa".
Näin tapahtuman tulkinta voi vääristyä pahemman kerran.
Ennakkokäsitys ja teoria sidonnaisuus tuo aina suuren riskin tulkinnalle. Kunnon tutkijan pitää olla myös rehellinen itselleen eli tunnistaa mahdollisuuden väärään tulkintaan jos ei ole huolellinen ja tarkka. Tosiasioita ei pidä syrjäyttää ennakkokäsitysten tai teoria sidonnaisuuden mukaan. muista_riskit kirjoitti:
""Kertovat kyllä koostumuksen mutta laajojen yhteenvetojen teko näin suppeasta aineistosta ei ole kovin viisasta. Tutkijan pitäisi panna kyllä "jäitä hattuunsa" ettei mielikuvitus ryöstäydy valloilleen."
Tässäkään tapauksessa ei käytetty mielikuvitusta, vaan aivan tervettä järkeä ja fysikaalisia mittauksia."
Tieteen metodiikkaan kuuluu myös arviointi näytteen ottojen riittävästä lukumäärästä. Päätelmiä voidaan tehdä vasta kun otanta on riittävän laajaa, yksittäiset tai harvat näytöt eivät riitä tekemään lopullisia päätelmiä.
Tämä kysymys kuuluu tilastomatematiikan piiriin.
Yksittäiset fysikaaliset mittaukset voivat olla täyttä totta, mutta se ei merkitse sitä, että tältä pohjalta voitaisiin tehdä laaja kokonaispäätelmä. Virhe ja kontaminaatio ongelmat on eliminoitava laajemmilla mittauksilla.
Tämä on näyttöön eli tulosten tulkintaan liittyvä ongelma ja tämä voi helposti hämärtyä jos tutkijalla on liian VAHVA ennakkokäsitys jostakin. (teoriasidonnaisuus)
Aiemmin kirjoitin rikospaikkatutkijasta jolla ei saa olla liian vahvaa ennakkokäsitystä mitä on tapahtunut kun saapuu rikoksen tutkintapaikalle.
Vahva ennakkokäsitys voi hämärtää kyvyn nähdä rikospaikka "oikeassa valossa".
Näin tapahtuman tulkinta voi vääristyä pahemman kerran.
Ennakkokäsitys ja teoria sidonnaisuus tuo aina suuren riskin tulkinnalle. Kunnon tutkijan pitää olla myös rehellinen itselleen eli tunnistaa mahdollisuuden väärään tulkintaan jos ei ole huolellinen ja tarkka. Tosiasioita ei pidä syrjäyttää ennakkokäsitysten tai teoria sidonnaisuuden mukaan.Aivan. Ja tässä tapauksessa tiedetään biljoonia asteroideja ns. asteroidivyöhykkeeltä, jonka koostumus vastaa tätä Maasta löydettyä meteoriittia, jonka rata kertoi sen tulevan asteroidivyöhykkeeltä. Ilmiselvä johtopäätös on, että tämä meteoriitti saapui Maahan asteroidivyöhykkeeltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1254054Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3192081Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481821Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21760- 1061740
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4391681Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4481532MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531282Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441276Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4501251