50 ja kompassista puuttuu suunta

kartalle

50 v päivä meni viime vuonna ohi yksinäisissä merkeissä.

Olin juuri päässyt tutkimusten jälkeen sairaalasta ja koitin poimia ison kriisin keskellä epävarmuuden jyllätessä, toivon hippusia elämääni. Tytär aikuistumassa ja omat voimat tukea häntä olemattomat. Onneksi on eteenpäin pyrkivä ja sai opiskelupaikan syksyllä ja viihtyy hyvin. Nyt asuu osittain jo pois kotoa.

Edellisen vuoden aikana olin menettänyt taloudellisen turvallisuuden, kohdannut tukien varaan joutumisen avuttomuuden ja turhautumisen uudella tavalla vaikka pitkään työkyvyttömyyseläkkeellä olen ollutkin. Törmäsin sosiaalityöntekijän tekemien useita kuukausia jatkuneiden virheiden ja sitä seuranneiden jälkien siivoamisen takia turhautumiseen kun en toistaiseksi kykene kohentamaan taloudellista tilannettani mitenkään. Rajoittaa elämää, syrjäyttää, köyhyys.

Viime vuonna saadun uuden diagnoosin myötä elämä näyttäytyy uudessa "valossa", jos diagnoosi olisi tiedetty jo kauan aikaa sitten, elämä olisi voinut mennä toisin. Nyt on opeteltava aakkosia alusta.

Viiden kympin tienoilla. Vaihdevuodet. Ei hurraamista työelämässä jota ei ole ollut enää vuosikausiin. Elinikäinen harrastus joutui pakon sanelemana loppumaan, toistaiseksi. Suru ja ikävä menestyksen aikojakin. Luopumista seuraavan sukupolven tukemisesta. Uusia näköaloja ei vielä ole. Jotain pientä kokeilua ilmassa toisenlaisen harrastuksen parissa, sekin lyhytkestoinen, vuoden verran kestävässä ryhmässä oleva kokeilu.

Lapsuuden perheestä on kuollut jo isä ja yksi sisaruksista. Jäljellä olevat ovat vuosien saatossa muuttuneet etäisiksi ja torjuviksi: sisarusten välisistä käsittelemättömistä asioista on tullut isoja vuoria väleillemme. Yritystä lähtentyä oli, heidän puoleltaan ei.
Äitimme on päälle 80 ja se aika tulee vielä kun kohtaaminen on väistämätöntä, lähentyminen olisi ollut helpompaa nyt joten tuskin tulee tapahtumaan myöhemminkään.

Aiemman sairauden, katkonaisesta työelämästä poisjääminen ja harrastuksen hiipuminen, muuttojen jäljiltä myös sosiaaliset kuviot hiipuneet. Lähinnä vertaistukea toisen diagnoosin tiimoilta nykyiset ihmisuhteet jotka kaikki nuorempia.

Eikä parisuhdetta. Aika rankka "viiden kympin kriisi" siis meneillään.

Löytyyköhän täältä muita jotka olleet vastaavanlaisessa tilanteessa tai tunnelmissa viiden kympin tienoilla. Ei hurraamista oikein millään elämänosaalueella. No lapsen kyllä mutta hänkään ei ihan vielä omillaan mutta tässä vaiheessa ei enää oikein voi auttaa tai tukea, on vain annettava mennä.

Toisaalta on olo että elämähän on vasta tässä vaiheessa. Uusille tuulille olisi mahdollisuus. Vai onko?

Yhteiskunnan kriisit, työelämän muuttuminen, uusien harrastusten uupuminen, minne tässä oikein suunnistaisi?

12

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moi! Aika alavireispainotteinen elämä sulla, pelkkä lukeminenkin sai voimattomaksi :) Sitä kuitenkin ihailen sun tekstissä, että ei tuntunut näköalattomalta kuitenkaan. Ei saanut sellaista kuvaa että olet luovuttanut. Väsynyt varmaan olet, eikä mikään ihme.
      Sitä olen ympäriini yrittänyt jakaa neuvo-muodossa, että pitää täyttää elämänsä kaikenlaisella eri jutuilla, että sitten kun yksi kaatuu, jää jotain käteen kuitenkin. Niin että ei saa ripustautua pelkästään työhön, tai puolisoon, tai lapsiin, koska sitten on tyhjän päällä kun eiku jos se jostain syystä loppuu.
      Tuntuu että sä hienosti osannut täyttää, mutta silti kaikki on loppunut. Terveys ja toimeentulo on sellaisia jotka stressaa kybällä. Että erittäin paljon tsemppiä sulle lähetän.
      Mulle kävi joskus 7 vuotta sitten niin, että kaikki repsahti ympärilläni. Kävin burnouttia ja masennusta moikkaamassa, niin käy kun tilanne on vinksallaan liian rajusti ja liian monella tasolla. Onhan se niinkin, että tietyissä tilanteissa olisi luonnotonta olla muuta kuin masis :) mutta pitää katsoa että löytää sen ilon elämään aika nopeasti. Onhan sitä kuitenkin aina.... luonto on aina yhtä kaunis, olit millä tuulella vaan. Jos vaan aistit on tallessa, niin tavallaan on avain hyvään mieleen myös.
      Sä oot nuori vielä, me ollaan nuoria vielä :) Joskus tuo vaihe loppuu sullakin, suru siitä mitä on menettänyt ja stressi tuntemattomasta ja epävarmasta... silloin olet taas himpun verran vahvempi. Saat mielenrauhasi takaisin ja voit jatkaa kohti 100 vuotta :)
      Mikä ei tapa, se hajottaa, vituttaa ja sen jälkeen vahvistaa. Juuri tuossa järjestyksessä :)

      • Osaat kyllä kirjoittaa todella rohkaisevan ja kannustavan vastauksen. Joka lauseessa kuultaa kokemuksen lämmin ja aito ääni. Vertaistukea parhaimmillaan. Täältäkin palstalta sitä voi löytää. Ihailla täytyy, kiitos.Viisautta ja välittämistä.


      • rosaliiin kirjoitti:

        Osaat kyllä kirjoittaa todella rohkaisevan ja kannustavan vastauksen. Joka lauseessa kuultaa kokemuksen lämmin ja aito ääni. Vertaistukea parhaimmillaan. Täältäkin palstalta sitä voi löytää. Ihailla täytyy, kiitos.Viisautta ja välittämistä.

        Kiitos rosaliiin! Tuo lämmitti mieltä :)


      • Kukakohan-mä-olin

        Minäkin, joo. Hirrrrveeen isot miehiset peukut heitän ilman heh heh hejä :) Valoisaa.

        Ja hyvät huomenet sitten kun heräätte. Itse nousen kuitenkin jo 9.30.
        Avaaja kyllä pommitti `varastonsa´ tyhjäksi. Mutta vahvalla hehkulla eli hyvä ote elämän käsivarresta, yhäkin.


      • Kukakohan-mä-olin kirjoitti:

        Minäkin, joo. Hirrrrveeen isot miehiset peukut heitän ilman heh heh hejä :) Valoisaa.

        Ja hyvät huomenet sitten kun heräätte. Itse nousen kuitenkin jo 9.30.
        Avaaja kyllä pommitti `varastonsa´ tyhjäksi. Mutta vahvalla hehkulla eli hyvä ote elämän käsivarresta, yhäkin.

        Muista ottaa koppi, saat ne peukut takaisin, heh heh hee :)
        Kiitos sulle, ja hyvät huomenet sulle takaisin sit kun heräät noin...öhm.. kamalan aikaisin.


    • uuteenammattiin

      Joskus ottaa lujille tämä ikääntyminen, minulla 50- kriisi alkoi ja 48-vuotiaana. Lapset lähti kotoa, paloin loppuun työssäni, jäin sairauslomalle sain potkut, en jaksanut taistella oikeuksistani, olin lamassa vuoden ts. toivuin työuupumuksesta. Kävin terapisassa ja Te-toimiston kannustamana lähdin vielä kouluttautumaan uuteen ammattiin, epäilin omia voimavarojani, mutta jaksoin opiskella 2,5v sain uuden ammatin. Nyt olen ollut useamman vuoden työelämässä, tosin pääosin pitkiä sijaisuuksia tehnyt mutta hyvä näin. Toivon että saan osittain olla työelämässä sinne eläkeikään saakka, vakituista työtä en enää kaipaa. Olen nyt suhteellisen tyytyväinen elämääni.

    • Merkityksetön

      Ei lohduta yhtään, kun saa lukea muilla menneen elämä kurjasti.
      Paljon ei aloittajalla enää varaa tuntunut olevan, oli niin tyhjän tuntuinen takki.
      Tulee itselle niin syyllinen olo, kun ei koe elämäänsä noin raskaana. Ja vielä pahempi, kun ei osaa auttaa, vaikka haluaisi.

      Olihan sitä monien mielestä vaikeaa elämän alkupuoli minullakin, mutta itse en sitä semmoiseksi kokenut, kun ei ollut mitään mihin verrata. Elin vain omaa elämääni.
      Jo pikkulapsena sairastuin vaikeaan sairauteen, joka vielä tänäkin päivänä rajoittaa tekemisiäni. Onneksi ei kuitenkaan ole kuin muutama krooninen vaiva, jotka hiljalleen vievät hautaan, mutta eihän minulla sinne ole vielä niin kiirekkään eli jaksan kyllä odottaa. Vaikka ei se aina ole näin ollut, kyllä lähtöä on tullut tehtyä jonkun kerran, mutta ei enää.

      En oikein jaksa ajatella, että olisin oikein kunnolla elänyt, kunhan olen jotekin räpistellyt eteenpäin ajassa. Mutta onhan ollut mielenkiintoista seurata muiden elämistä ja aina kun vain on ollut mahdollista, niin kannatella pinnalla niitä, jotka eivät ole itse enää jaksaneet.

      Onnekseni olen sen luonteinen, että viina, tupakka ja huumeet eivät ole koskaan maistuneet. En kai olisi niitä kestänytkään, kun kahvikin on liian kova huume minulle.

      Niin lapsirakkaita kun vaimon kanssa olemmekin, niin omia lapsia ei ole siunaantunut. Mutta onhan maailmassa lapsia, jotka kipeästi tarvitsevat perheensä ulkopuolista aikuista tukemaan ja auttamaan elämän mutkissa. Se on meidän onni ja ehkä niiden lastenkin, vanhemmista nyt puhumattakaan.

      Aloittaja kysyy, että onko uusille tuulille mahdollisuutta ja mikä olisi se suunta.

      Olet jo yhden hyvän suunnan löytänyt ja se on siinä, että kirjoitat. Kirjoittaminen sinänsä ei leivässä pidä nykyään, mutta se on mielekästä tekemistä.
      Koen, että aloittajalla on kykyjä kirjoittaa ja ehkäpä halujakin.
      Ei kannata jättää kirjoituksia pöytälaatikkoon, vaan antaa niitä muiden luettavaksi. Ei arvostelua varten, vaan siksi, että ehkäpä joku saa niistä itselleen jotain, joka auttaa jaksamaan.
      Aloittaja, mielestäni osaat hienosti tulkita tuntojasi. Katso ympärillesi ja kerro mitä näet ja mitä tuntemuksia se näkeminen herättää. Ne lauseet, jotka kirjoitat, saattavat olla jollekin elinehto.

      • diibadaabaajajotain

        Yksi vakava ongelma sinussa on, vastaat omaan viestiisi. Se on aika noloa.


      • Merkityksetön
        diibadaabaajajotain kirjoitti:

        Yksi vakava ongelma sinussa on, vastaat omaan viestiisi. Se on aika noloa.

        Kirjoitit viestiäni kommentoiden, joten oletan Sinun tarkoittavan minua. En ymmärrä, että mihin viestiini olen vastannut?
        Voisitko tarkentaa?
        Minulla on tässä viestiketjussa vain tuo vastaus aloittajalle ja tämä kysymys, joten tarkoitat varmaan jotain toista viestiketjua..


    • Mitäkä.mies

      Ei ollut pelkkää "vainelåmää"kirjoituksesi.Paljon löysin yhtymäkohtia ja samalla muistin mutta myös yritin olla muistelematta omaa viiden kympin rajapyykkiä...
      Hmp.f Osasi vastata hienosti ja kannustaen ja olen samoilla linjoilla.Elämä kantaa ja sevisinhän itsekkin kaikesta,vaikka luulin lopun tulleen.
      Alavireisyys kuuluu kai asiaan,mutta kaikilla ei ole huono tuuri.
      Omasta kriisistä en vielä halua kirjoittaa kun pelkään että" luurangot kaapista" marssivat uudelleen esille,unohdan mieluummin tai ainakin olen ajattelematta joka päivä.
      Voin vain sanoa että kirjoita tunteesi ja usko lujasti siihen että kaikki järjestyy.
      Tsemppiä!

    • nuormieli

      Voi kunpa voisikin auttaa sinua ja ottaa osan taakastasi mutta, mutta. Yritä ajatella positiivisesti asiathan voisivat olla vieläkin huonommin vai voisiko? vain sinä itse tiedät. Haluasin kuitenkin antaa/lähettää sinulle positiivista energiaa ja uskoa tulevaan, sillä mikä on mennyttä on mennyttä mutta tulevaisuus voi tuoda uusia tuulia ja päivänpaistetta olemmehan menossa kohti kevättä, aurinko ja vihreät nurmet saavat ihmeitä aikaan sen olen todennut omassa elämässäni joka sekään ei ole ollut pelkkä ruusuista polkua. Valoa ja positiivista energiaa sinulle lähetän ja toivon että saat huomata "niin kauan kun on elämää on toivoa".

    • Työjatehtävä

      Aloittaja(kaan) ei ole siis koskaan keksinyt, että itseään, omaa sisintään, henkeään, sieluaan, tai mikä se ikinä onkaan ... pitää kuunnella ja tutkia. Omaa suuntaa ei voi kysellä muilta kun muilla ei ole avainta sinun mieleesi ja kaikenlaiseen sisäsyntyiseen aihelmaan. Sinun suuntasi löytyy sinusta, ei ulkopuolelta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe