Vieraskoreaa

Huomenna meillä on japanilainen ilta.

Olen esivalmistellut sushien täytteitä.

Laitoin porkkanasuikaleita yrtti-kanelimarinaadiin.
Kiedoin sovulohta vihreisiin tankoparsoihin. Näpertelin tuorekurkkutikkuja sekä paprikasuikaleita sekä laitoin katkarapuja mehustumaan valkosipuliöljyyn.

Saaristolaisruispaloihin tein katkarapu-kananmuna- ja salami-juustolevitettä.

Lisuina coktailsuolakurkkuja.

Makeana herkkuna paistoin hedelmärahkapiirakan.

Juomana Rose kuohuviiniä, valko- ja punaviinejä sekä jäävettä.

Nautitko ystävien vierailuista ja kestityksistä?

125

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laiskistunut

      Nuorempana kyllä, mutta vanhemmiten vähemmän.Mieluummin vietän aikaa kahdestaan mieheni kanssa. Ja minusta ystävien kanssa voisi mennä yhdessä ravintolaan syömään niin pääsee valmiiseen pöytään. Omalle miehelle voin laittaa ruokaa.

      • Tykkään kutsua vieraita ja tulla kutsutuksi vieraisille. Nyt tässä kinoksien keskellä on kiva piristää viikonloppua illanistujaisilla.

        Pääsiäisenä tulee esikoinen vaimonsa kanssa lomalle ja se tekee pitkästä aikaa pääsiäisestä juhlimisen arvoisen jo senkin takia, että olen itkekin kotona sillä olen ollut pois Suomesta pääsiäisenä.


        Kesät taas ovat mökkiillanistujaisten aikaa.


    • susiemo

      Onko ostamasi auto japanilainen, riisikuppi?

    • henrjii

      No huomenna tulee vieraita, ja ajattelin tehdä nyhtöpossua, borilerin paistileikettä, ja paistella pitaleipää.
      Lisäksi paistelen uunissa bataattia, teen niistä semmoisia nelönmutoisia paloja.
      Salaatin teen kaalista, jääsälaatista, keitetystä porkkanoista, sekaan mandadiini lohkoja, tomaatteja, ja kuoritttua kurkkua mistä otan siemenet pois.
      Kaikkea on, paitsi savupaprikaa pitää vielä hakea

    • Heikunkeikku

      Minä oon kans sen sortin ihminen, että vieraskoreilen ihan satasella. Tykkään värkätä ruokien kimpussa ja hemmottelen mielelläni vieraitani herkuilla. Myös kattamiseen satsaan. Kattaus on puoli ruokaa, niin jos oikein viimesen päälle hoitaa kattauspuolen, niin porukka ei niin paljon syö:) Valitsen lautaset sen mukaan, minkä väristä ruokaa tarjoilen. Juomapuolen astiat kans niin, että sopivat siihen lautasen viereen köllimään. Valinnan varaa on, kun oon vuosien saatossa suorastaan himokkaasti ostellut astioita.
      Herkullisia ruokia aloittaja tekee. Myös henrjiin ruoka vaikuttaa namskutaraaraalta. Kelpaisi minullekin.
      Täs joku päivä, ei olla vielä sovittu, niin teen pojan perheelle lohikeittoa. Miniä ei niin innokkaasti kalaruokia tee, niin minä oon sen kalapuolen useimmiten heille hoitanut. Ensi viikolla tulee parit vieraat. Toiselle satsille "kunnon" ruokaa (en ole vielä suunnitellut) ja toiselle vieraalle iltapalaa. Siis vino pino lautasia pöydälle, joista saa lapata omalle lautaselle mitä huvittaa.
      Saaressa on kaikkein hankalinta tehdä ruokaa, mutta yllätys-yllätys niin teen siellä kaikkein työläintä ruokaa. Se varmaan johtuu siitä, että voin suuriakin annnoksia tehdä muurinpohjapannulla ja paistinpannukin on NIIIIN iso, että sitä ei jaksa yhdellä kädellä nostaa, raskas on kahdellakin kädellä (rautapannu tooooodella iso).
      Korppis: Mimmosia nuo savulohella kiedotut tankoparsat on? Kuulostaa hyvältä, mut miten ne teet?
      Ja henrjille: Miten teet pitaleipiä? Nakkaapa ohje mulle.

      • Heikunkeikku

        Yks lisäys, kun täs kiireen keskellä unohtui.
        Piti kysymän, että onkos korppis noi sun kutrisi kuvassa sun omat hiukset, vai vetäsitkö kuvan naapurin frouvan päästä:)
        Meinaan vaan, että komiat on hiukset. Niin hyväkuntoisen näköiset, että jos olisin kadetyyppi, niin täs vaiheessa olisin tumman vihreä. Myös väri on kaunis.


      • henrjii

        ihan helppoa, hiivanpala pari desiä vettä 9 desiä jauhoja suolaa teelusikallinen, ja sokeria saman verran, sokeri tekee leviästä rapeapintaisen.
        Annetaan kohota vaivataan ja kaulitaan sellaisia lättyjä, annettaa vähän kohota, ja paistetaan 220, niin niistä tulee semmoisia onttoja sisältä


      • Heikunkeikku
        henrjii kirjoitti:

        ihan helppoa, hiivanpala pari desiä vettä 9 desiä jauhoja suolaa teelusikallinen, ja sokeria saman verran, sokeri tekee leviästä rapeapintaisen.
        Annetaan kohota vaivataan ja kaulitaan sellaisia lättyjä, annettaa vähän kohota, ja paistetaan 220, niin niistä tulee semmoisia onttoja sisältä

        Oukkidoukki. Helepolta tuntuu. Tosi vähän lätkäset vettä. Pari desiä, eihän siitä tuu montaakaan leipää. Vai tarkoititkohan 2 litraa:) Silloin kun porukkaa oli kotona ja leivoskelin ihan intona, niin kun tein pullataikinan laitoin 2,5-3 litraa maitoa. Tuli meinaan heeeevetin monta nisua. Paistamiseen kului aikaa huomattavasti enemmän ku kaks tai kolme aikapätkää.
        Onttoja sisältä? Siis sillätavallako, että sinne onttouteen voi sitte lätkästä jotakin mitä-nyt-haluaa? Jos vaan kaks desiä vettä, niin hiivaa varmaankin niin pieni kipenö, että on jo naurettavan kokoonen:)
        Mitäs jos vääntäisin tommosia leipiä. Vähä tuli semmonen tunne, että huvituttais.
        Taidan kiittää: Kiitän ohjeesta henrjii


      • henrjii

        tulee siitä kymmnkunta leipää.
        Meilläpäin yksi vanhapoika alkoi leipoa.
        Ensin taikinasta tuli liian löysää, nooh jauhja vaan lisää.
        sitten siitä tuli liian sitkeää, vähän lisää nestettä
        Lopuksi taikinaa oli ollut ämpärillinen, ja leipiä jokapaikka täynnä


      • Heikunkeikku
        henrjii kirjoitti:

        tulee siitä kymmnkunta leipää.
        Meilläpäin yksi vanhapoika alkoi leipoa.
        Ensin taikinasta tuli liian löysää, nooh jauhja vaan lisää.
        sitten siitä tuli liian sitkeää, vähän lisää nestettä
        Lopuksi taikinaa oli ollut ämpärillinen, ja leipiä jokapaikka täynnä

        Joo, kyllä toi kuulostaa tutulta tuo ensteks nestettä sitte jauhoja sitte lisssäää nestettä sitte lissää jauhoja jne.
        Ämpärillinen taikinaa on ok, mutta mä tein ennen isolla saavilla nisua.
        Kun sitä leipoi ja otti aina vinkaleen taikinaa leivottavaksi, niin sillä aikaa kun siitä vinkaleesta nisuja väänsi, niin saavin taikina oli kohonnut taas täyteen. Tuntui, että taikina ei koskaan lopu.
        Uunipeltejä mies hankki älyttömästi, että vähän helpotti kun sai nisuja nostella suoraan pelleille odottamaan paistamista.
        Nykyään en missään nimes tekisi noin isoa taikinaa. En vaikka maksettais ylisti.
        Leipiäkin värkkäsin ku pojat asuivat kotona. Leivänteossa mies jelppas jauhojen sotkemisessa. Hänellä oli voimia pikkuusen enemmän ku mulla. Leipääkin tein aina saavillisen.
        Nykyään en pahemmin leivo.


      • henrjii
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Oukkidoukki. Helepolta tuntuu. Tosi vähän lätkäset vettä. Pari desiä, eihän siitä tuu montaakaan leipää. Vai tarkoititkohan 2 litraa:) Silloin kun porukkaa oli kotona ja leivoskelin ihan intona, niin kun tein pullataikinan laitoin 2,5-3 litraa maitoa. Tuli meinaan heeeevetin monta nisua. Paistamiseen kului aikaa huomattavasti enemmän ku kaks tai kolme aikapätkää.
        Onttoja sisältä? Siis sillätavallako, että sinne onttouteen voi sitte lätkästä jotakin mitä-nyt-haluaa? Jos vaan kaks desiä vettä, niin hiivaa varmaankin niin pieni kipenö, että on jo naurettavan kokoonen:)
        Mitäs jos vääntäisin tommosia leipiä. Vähä tuli semmonen tunne, että huvituttais.
        Taidan kiittää: Kiitän ohjeesta henrjii

        oikiastaan siihen voi laittaa 3 desiä vettä, ja jos haluaa niin ruokalusikallinen
        öljyä


      • henrjii kirjoitti:

        oikiastaan siihen voi laittaa 3 desiä vettä, ja jos haluaa niin ruokalusikallinen
        öljyä

        Kiitti reseptistä aijon kokeilla ohjeesi mukaan. Eilen meillä oli saaristolaisruispaloja kaupasta ostettuja, siissä on kiva siirappinen makuvivahdus joka sopii esim. Valkosipulikatkarapujuustomassan ja aurajuuston kanssa. Mikä olisi paras lisuke pitaleivän päällä nautittuna?


      • henrjii

        pitalevät on onttoja, ne halkaistaa, ja sisälle voi laittaa ihan mitä kaapista löytyy.
        Mää laitan nyhtöpossua, punasipulia turkkilaista jogurttia, ja salaattia


    • Sian-Saksaa

      Apetit keitto-juureksia ja -vihanneksia.
      2 X 2 pss.
      800gr. Tar-tar-jauhelihaa 2%, paistettuna Voissa.
      Sotketaan sekaisin vihanneksiin.
      Nautitaan lusikalla.
      -
      Vaihto-ehtoisesti vihanneksien kanssa Broilerin paisti-leikkeitä.
      Nautitaan veitsellä ja haarukalla.
      -
      Jos vihanneksien kanssa haluaa yrtti-Voi-Pihvin, pitää ottaa käyttöön pihvi-

      veitsi.
      Haarukkaa ei tarvitse vaihtaa.
      -
      HUOM!
      Kaikki on SF, lippuineen päivineen.
      Ja se kuuluisa, puoli kiloa vihanneksia päivässä.
      Vettä, Piimää, Maitoa, Olutta.
      Kylminä.

      H.

      • Heikunkeikku

        "hunksz"
        Pakastevihannekset ovat maultaan niin latteita, että minä en ainakaan niitä mihinkään viittis käyttää.
        Jos ei laiskuus vallitse kropas, niin makuelämyksien mestarit käyttävät kunnon raakoja juureksia. Pilkkovat ne siististi kaikki samankokoisiksi ja näköisiksi ja vetävät näistä raaka-aineista kaikki niiden maut sata prosenttisesti.
        Jotkut esikeitetyt laimeat lällyvihannekset, ollos sitten kotimaisia tai ulkomaisia, niin saavat ruuan maistumaan tosi sekundamaisilta.
        Noh, mutta eihän kaikki olekaan kunnon kokkeja:)
        Saahan sitä vattunkupurunsa täyteen vähän huonomminkin eväin:)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "hunksz"
        Pakastevihannekset ovat maultaan niin latteita, että minä en ainakaan niitä mihinkään viittis käyttää.
        Jos ei laiskuus vallitse kropas, niin makuelämyksien mestarit käyttävät kunnon raakoja juureksia. Pilkkovat ne siististi kaikki samankokoisiksi ja näköisiksi ja vetävät näistä raaka-aineista kaikki niiden maut sata prosenttisesti.
        Jotkut esikeitetyt laimeat lällyvihannekset, ollos sitten kotimaisia tai ulkomaisia, niin saavat ruuan maistumaan tosi sekundamaisilta.
        Noh, mutta eihän kaikki olekaan kunnon kokkeja:)
        Saahan sitä vattunkupurunsa täyteen vähän huonomminkin eväin:)

        "Heikunkeikku"

        Otahan selvää, kuinka kotimaiset pakasteet tehdään.
        Ota myös selvää mitä Koti-maisuus tarkoittaa.
        Ota myös selvää pakaste-pussin vihannes-palojen kokojen suhteista.
        Pusseissa on eroja.
        Ota myös selvää höyrytys-kattiloista.
        Kattiloiden ohella vieraile FINELI:n sivuilla.
        Oppiaksesi vitamiinneista ja hiven-aineista kuumissa lämpö-tiloissa.
        -
        Älyttömyys ei huulen-heitossa ponnisteluja vaadi.
        -
        Lisään vielä vanhan totuuteni:
        -
        "Suolattu ruoka maistuu Suolalta.
        Suolan kera laitettu ruoka maistuu jumalaiselta"


        H.


      • henrjii

        joo kyllä apetin kartanonkasvikset on ainakin hyviä , päälle kun laittaa vielä valkosipulimajoneesia


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Otahan selvää, kuinka kotimaiset pakasteet tehdään.
        Ota myös selvää mitä Koti-maisuus tarkoittaa.
        Ota myös selvää pakaste-pussin vihannes-palojen kokojen suhteista.
        Pusseissa on eroja.
        Ota myös selvää höyrytys-kattiloista.
        Kattiloiden ohella vieraile FINELI:n sivuilla.
        Oppiaksesi vitamiinneista ja hiven-aineista kuumissa lämpö-tiloissa.
        -
        Älyttömyys ei huulen-heitossa ponnisteluja vaadi.
        -
        Lisään vielä vanhan totuuteni:
        -
        "Suolattu ruoka maistuu Suolalta.
        Suolan kera laitettu ruoka maistuu jumalaiselta"


        H.

        Noin monesta asiasta muka pitäis ottaa selvää.
        Kyllä sitä vitamiineista tiedetään tääläkin pääs.
        Ota sinä selvää, miten imastaan kaikki maut tuoreista käsittelemättömistä juureksista. Ja anna kielesi makunystyrät pulpahtaa vastaan-otto-asentoon.
        Anna makujen maailmat kietoa nystyräsi syleilyyn, kuin kietoisit itsesi kauniin naisen iholle. Nauti mauista hitaasti, nystyröitäsi heilutellen:)
        Niin. Niin Sitten voit tulla kirjoittamaan, kumpi on sitä Oikeaa ruokaa.
        Mutta kuten aikaisemmin mainitsin, niin ei kaikista ole kokeiksi.
        Voihan sitä tehä sitten vaikka teetä tai perunia keittää:)


      • henrjii kirjoitti:

        joo kyllä apetin kartanonkasvikset on ainakin hyviä , päälle kun laittaa vielä valkosipulimajoneesia

        Eiliset sushiin lisätyt porkkanat keitin tuoreista porkkanoista, säilytin keitinvesen sillä teen tämään porkkanasosekeittoa.


    • Sunnuntaina aion laittaa porukoille ihan perinteistä paahtopaistia hasselback perunoilla tai sitten uuniperunoilla. Jälkiruuaksi jonkun pannacottan, vähäsokerisen tai stevialla makeutetun. Salaatti, ja höyrytetty vihannes täydentävät terveellisen sunnuntaipäivällisen.

      Tänään perjantaina teen jotain kalaruokaa kun ollaan paastonajassakin. Mikä tietenkään ei meille merkitse mitään, mutta lapsi jotain huomautti tosta että perinteisesti perjantaisin ei syödä luhaa tähän aikaan vuodesta Taidan kuittaa iltaruuan herkullsilla tonnikalasandwicheilla ja vihanneskeitolla.
      Noita pitaleipiä tarvii kokeilla heti kunpääsen kauppaan ostaan hiivaa. Kävisköhän kuivahiiva?

      Tytär miehineen olivat Japanissa vuosi sitten ja ruoka ei ollut kuulemma oikein erikoista. Muutenhan tytär rakastaa sushia ja sashimia ja tekee niitä kotona; mullekin se on kiikuttanut sushintekotarpeet, mutta tuolla ne makaa komeron ylimmällä takaseinää vasten :) Lutunen tykkää että silakkapihvit onmaukkaampia.

      • "Paloma.se.co"

        Työ-kalut hyvä ihminen!
        Työ-kalut!
        Aloituksessa on kyse hienostelusta.

        Loviti
        Leveetti.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Työ-kalut hyvä ihminen!
        Työ-kalut!
        Aloituksessa on kyse hienostelusta.

        Loviti
        Leveetti.

        H.

        Korppis kysyi että nautitaanko ystävien kestityksestä....ja siis ainakin sun osalta päivän sapuskasi olivat kaukana hienostelusta ja ystävien kestitsemisestä. Halaa nyt ekaks ne tyttäresi ja anna sitten niille kunnon pihvi lautaselle, vaikka yrttivoin kaa,
        (Muuten, ihan sivuasiana, en kyllä ymmärtänyt sun kommentista yhtään mitään. Oliko se edes suomea?)


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Korppis kysyi että nautitaanko ystävien kestityksestä....ja siis ainakin sun osalta päivän sapuskasi olivat kaukana hienostelusta ja ystävien kestitsemisestä. Halaa nyt ekaks ne tyttäresi ja anna sitten niille kunnon pihvi lautaselle, vaikka yrttivoin kaa,
        (Muuten, ihan sivuasiana, en kyllä ymmärtänyt sun kommentista yhtään mitään. Oliko se edes suomea?)

        Kyllä mäkin vähä päänahkaani kynsin ja yritin kommenttia ymmärtää.
        Toi "Loviti" oli ensteks hakusessa, mutta hokasin sitte sen olevan romanian kieltä. Tarkottaa "osumaa".
        Sitte toi "Leveetti". Varmaan hän teki kirjoitusvirheen. Kaiketi kyseessä on Kala. Ruokaketjussa kun ollaan. Japanissa elelevä kalalaji.
        Näin mää ainakin asian ymmärsin.
        Siis ruuasta kyse:)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Kyllä mäkin vähä päänahkaani kynsin ja yritin kommenttia ymmärtää.
        Toi "Loviti" oli ensteks hakusessa, mutta hokasin sitte sen olevan romanian kieltä. Tarkottaa "osumaa".
        Sitte toi "Leveetti". Varmaan hän teki kirjoitusvirheen. Kaiketi kyseessä on Kala. Ruokaketjussa kun ollaan. Japanissa elelevä kalalaji.
        Näin mää ainakin asian ymmärsin.
        Siis ruuasta kyse:)

        "Heikunkeikku"

        Jos et nyt tunkisi asioihin jotka eivät sinulle kuulu.
        Paloman vihjaileva viesti on vain fiksuille.
        Ei typeryksien pidä siitä kehitellä kansa-koulu-huumoria.

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Jos et nyt tunkisi asioihin jotka eivät sinulle kuulu.
        Paloman vihjaileva viesti on vain fiksuille.
        Ei typeryksien pidä siitä kehitellä kansa-koulu-huumoria.

        H.

        :DDD
        Nysse on kauhian suuttunu:)
        Emmä enää sitte viitti.
        Huumorintajumme eivät kolahtele, ei mennen ei tullen.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Kyllä mäkin vähä päänahkaani kynsin ja yritin kommenttia ymmärtää.
        Toi "Loviti" oli ensteks hakusessa, mutta hokasin sitte sen olevan romanian kieltä. Tarkottaa "osumaa".
        Sitte toi "Leveetti". Varmaan hän teki kirjoitusvirheen. Kaiketi kyseessä on Kala. Ruokaketjussa kun ollaan. Japanissa elelevä kalalaji.
        Näin mää ainakin asian ymmärsin.
        Siis ruuasta kyse:)

        Kiitos suomennoksesta, heikunkeikku.
        Kyllä sinä saat minulle aina puhua.
        Vaikka Hunksz kieltäisikin ;)


    • Bambu-matolla pyöritelty Tonni-Kala ei ole kauhean innostavaa Isän-maalliselle
      ihmiselle.
      -
      Olisikohan Koiran-Putki niin kotimainen, että sen sisään tungetut, keitetyt
      einekset näyttäisivät nätiltä raa'an Hauki-fileen pedillä.?
      Meillähän on paljon putkia ruohikoissa.
      -
      Voisiko olla niinkin, että Suomalaisen Joulu-pöydän kala-paljous pilaisi

      Japanilaisenkin ajatuksen Elo-hopeaisesta Sushi-pöydästä?
      Jos Joulusta kerrottaisiin oikein.
      Ilman näyteltyjä syömä-puikkoja.
      -
      H.

      • Vaihtelussa elämisen mauste: crossover ruoka taitaa olla huudossa vieläkin. Minä tykkään silakasta ja paistetuista ahvenista, mutta myös sushista ja cevichestä.
        Muuten noi cevichet ovat ihan kokeilun arvoisia juttuja, limetissä marinoitua kalaa ja mereneläviä mumsi mumsi :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Vaihtelussa elämisen mauste: crossover ruoka taitaa olla huudossa vieläkin. Minä tykkään silakasta ja paistetuista ahvenista, mutta myös sushista ja cevichestä.
        Muuten noi cevichet ovat ihan kokeilun arvoisia juttuja, limetissä marinoitua kalaa ja mereneläviä mumsi mumsi :)

        "Paloma.se.co"

        Mulleko?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Mulleko?

        H.

        Sinulle.
        /P


    • Sushien täyttteet ovat nyt askarruttaneet minua. Noi korppiksen tosi herkulliset täytteet eivät minun mielestä ole löytyneet koskaan sushilautaseltani. Lohta kyllä, mutta raakana, merilevää, katkaravun kuoria, merilevää, avokadoa, etkkaista riisiä palleroina, wasabi-tahna, soijaa kastikkeeksi.
      Mites katatko korppis puikot vai haarukat ja veitset ruokailuvälineiksi? Sushi on yksi niitä ruokalajeja joita pystyn syömään puikoilla.

      • "Paloma.se.co"

        Mutkun minusta korppis ei taaskaan ole aito.
        Tuntuu hän niin porsniiliseltä.
        Tavallaan elää kuin nukke-talossa :)

        "Suon puikkoni sulle
        viipaloi sinä mulle."

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Mutkun minusta korppis ei taaskaan ole aito.
        Tuntuu hän niin porsniiliseltä.
        Tavallaan elää kuin nukke-talossa :)

        "Suon puikkoni sulle
        viipaloi sinä mulle."

        H.

        Eihän rekisteröitynä voi olla kuin aito.
        Eikä noi näperrykset alan ihmiseltä ole mitään ihmeellistä.
        Että te jaksatte.
        Mä olen kuin jenkkiläinen oikeuslaitos: "viaton kunnes todetaan syylliseksi"


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Eihän rekisteröitynä voi olla kuin aito.
        Eikä noi näperrykset alan ihmiseltä ole mitään ihmeellistä.
        Että te jaksatte.
        Mä olen kuin jenkkiläinen oikeuslaitos: "viaton kunnes todetaan syylliseksi"

        "Paloma.se.co"

        Enhän minä nimmareista mitään.
        Nukke-Taloista minä vaan.
        -
        Haluaisin olla Persikkasi juoma-lasi.
        -
        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Mutkun minusta korppis ei taaskaan ole aito.
        Tuntuu hän niin porsniiliseltä.
        Tavallaan elää kuin nukke-talossa :)

        "Suon puikkoni sulle
        viipaloi sinä mulle."

        H.

        Kirjoitit, että on kyse ruoka-aloituksessani hienostelusta, koetko oikeesti ruokakeskustelun hienosteluna?Minusta on kivaa kokeilla uusia ruokia makuja maailmalta jauhelihakastikkeen vastapainoksi.

        Eiliset ystävät ovat kirtaneet Japania. He pitivät kovasti tarjoiluistani. Onhan sangen tärkeää saada palautetta ihmisiltä, joille sushien teko on tuttua ja joilla on kokemusta japanilaisesta keittiöstä.

        Aitouttani olet usein arvuutellut, mutta kuten jo aijemmin olen sinulle kirjoittanut, ei Jeesus-uskovan päätä noin vain käännetä, joten parasta on jättää käännytystyö.

        Nukketalomaailmani kiinnosti vieraitani. Olen siitä ylpeä, se kun on uniikkijutska ; )


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Eihän rekisteröitynä voi olla kuin aito.
        Eikä noi näperrykset alan ihmiseltä ole mitään ihmeellistä.
        Että te jaksatte.
        Mä olen kuin jenkkiläinen oikeuslaitos: "viaton kunnes todetaan syylliseksi"

        Paloma@

        Niin, ihmisen aitoutta ei voi mitata sillä, että hän tykkää etnisistä ruokalajeista.

        Olen huomaavinani, joissakin kommenteissa itsensä vähenksyntää vaikka todellisuudessa onkin kysymys itsensä ylentämisestä "hienojen" ruokien vähättelijäksi ikään kuin sushiet eivät olisi sopivaa syötävää takarivin tallaajille.

        Luusoppa on hyvää arkiruokaa yksi lempi-keitoistani.


      • korppis kirjoitti:

        Kirjoitit, että on kyse ruoka-aloituksessani hienostelusta, koetko oikeesti ruokakeskustelun hienosteluna?Minusta on kivaa kokeilla uusia ruokia makuja maailmalta jauhelihakastikkeen vastapainoksi.

        Eiliset ystävät ovat kirtaneet Japania. He pitivät kovasti tarjoiluistani. Onhan sangen tärkeää saada palautetta ihmisiltä, joille sushien teko on tuttua ja joilla on kokemusta japanilaisesta keittiöstä.

        Aitouttani olet usein arvuutellut, mutta kuten jo aijemmin olen sinulle kirjoittanut, ei Jeesus-uskovan päätä noin vain käännetä, joten parasta on jättää käännytystyö.

        Nukketalomaailmani kiinnosti vieraitani. Olen siitä ylpeä, se kun on uniikkijutska ; )

        "korppis"

        Kateellisena minä vain.
        Siitä on jo vuosia kun minulle on ruokaa noin laitettu hienosti :)

        Ruoastakin keskustelu on joskus kivaa.
        Kunhan ei mene blogiksi.

        yst.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Kateellisena minä vain.
        Siitä on jo vuosia kun minulle on ruokaa noin laitettu hienosti :)

        Ruoastakin keskustelu on joskus kivaa.
        Kunhan ei mene blogiksi.

        yst.

        H.

        Olin aistivinani ruokieni lipomista, sylkierite suupielissäsi ; )


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Olin aistivinani ruokieni lipomista, sylkierite suupielissäsi ; )

        "korpikirjailija"

        Kyllähän minä kaiken-laista livon.
        Antaa tulla vaan kaiken-laista kuvausta.

        Huomasinpa Prof-kuvastani oudon jutun.
        Muutama päivä sitten leikattiin vanhaa tukkaa pois niskastakin.
        Minusta sieltä paljastui toisen-lainen iho?
        Pitänee alkaa miettiä miten sitä onkaan tullut pestyä.
        Tukkaako enemmän kuin kroppaa...
        Kumpi nahka on suudelmallisempaa?
        Kertokaahan naiset.
        Teillä on nahkassa enemmän asian-tuntemusta.

        H.


      • läski.kiiltää
        hunksz kirjoitti:

        "korpikirjailija"

        Kyllähän minä kaiken-laista livon.
        Antaa tulla vaan kaiken-laista kuvausta.

        Huomasinpa Prof-kuvastani oudon jutun.
        Muutama päivä sitten leikattiin vanhaa tukkaa pois niskastakin.
        Minusta sieltä paljastui toisen-lainen iho?
        Pitänee alkaa miettiä miten sitä onkaan tullut pestyä.
        Tukkaako enemmän kuin kroppaa...
        Kumpi nahka on suudelmallisempaa?
        Kertokaahan naiset.
        Teillä on nahkassa enemmän asian-tuntemusta.

        H.

        Mun mielestä sun niskas näyttää kaltatulta siannahalta.


      • läski.kiiltää kirjoitti:

        Mun mielestä sun niskas näyttää kaltatulta siannahalta.

        "läski.kiiltää"

        Tarkoittanet että on sillee Jouluisin suudeltava.
        Jota kuitenkin voi maistella ennen Joulujakin.

        H.


      • läski.kiiltää
        hunksz kirjoitti:

        "läski.kiiltää"

        Tarkoittanet että on sillee Jouluisin suudeltava.
        Jota kuitenkin voi maistella ennen Joulujakin.

        H.

        Ei kiitos :((


      • läski.kiiltää kirjoitti:

        Ei kiitos :((

        "läski.kiiltää"

        No mitä sinä haluat sanoa?
        Jos et nahka-suudelmista halua kertoa.
        Tölväistä?
        Ilkeillä?
        Moittia?
        Irvistellä?
        Ivata?
        Vai...jotenkin ilmaista kaipuuta?
        Painostaa suudelmiin.
        Tuskaisesti huudahtaa että minulla ei saa olla muita suudelmia?
        Leikistikään.

        H.


      • läski.kiiltää
        hunksz kirjoitti:

        "läski.kiiltää"

        No mitä sinä haluat sanoa?
        Jos et nahka-suudelmista halua kertoa.
        Tölväistä?
        Ilkeillä?
        Moittia?
        Irvistellä?
        Ivata?
        Vai...jotenkin ilmaista kaipuuta?
        Painostaa suudelmiin.
        Tuskaisesti huudahtaa että minulla ei saa olla muita suudelmia?
        Leikistikään.

        H.

        Jeeeee suutele minua pliis pliiiiiisss pliplipliiiiiissss ;))) kaipuuni on uskomaton ;)))))))) älä muita suutele koskaaaaaaaan ;)))))))))


      • silimuori3
        hunksz kirjoitti:

        "korpikirjailija"

        Kyllähän minä kaiken-laista livon.
        Antaa tulla vaan kaiken-laista kuvausta.

        Huomasinpa Prof-kuvastani oudon jutun.
        Muutama päivä sitten leikattiin vanhaa tukkaa pois niskastakin.
        Minusta sieltä paljastui toisen-lainen iho?
        Pitänee alkaa miettiä miten sitä onkaan tullut pestyä.
        Tukkaako enemmän kuin kroppaa...
        Kumpi nahka on suudelmallisempaa?
        Kertokaahan naiset.
        Teillä on nahkassa enemmän asian-tuntemusta.

        H.

        Huomasin. Taidat olla joku kesivä psori?


    • Pirrepä

      Kuulostaapa hyvältä, mutta ja, nuorempana tykkäsin kestitellä, yleensä lähisukua, mutta nyt tuntuu etten jaksa enää, joku uupumus on iskenyt - ehkä sitten kesällä pihakeittiössä, he - so. grillin ympärillä..

      • ö-Öö

        Grillissä hyvä puoli.

        Se on ikäänkuin ohjelmanumero. Eikä tarvitse yksin ähertää keittiössä. Ja sekin, kyllähän grillauksenkin saa epäonnistumaan, mutta siihen tavallaan pitää jo keskittyä erikseen, tolleen kun jotain läiskii oikeassa järjestyksessä grilliin, aina tahtoo onnistua, ainakin hyvin, joskus jopa erinomaisesti.

        Mutta sitä pityi kirjoittamani. Kyllä talvellakin voi grillata. Hö, paistetaanhan sitä makkaraa nuotiossa hiihtoilenkilläkin. Meitsi teki aikanaan helkkarin pitkään keittiöremonttia. Tein kai pari vuotta ruuat ulkona kaasugrillillä. Ei net ruuat tiedä, millä net kypsennetään. Jokin kaasugrilli ei eroa kaasuliedestä-/-uunista mitenkään. Tietenkin pakkasessa grillaileminen on vähän erilaista, kuin kesäisin, pitää käännellä enenpi, jos ei ole kupua. Mutta jokin folio auttaa sekin kummasti. Alumiinisia paistinpannuja tms ei kande käyttää, ne vääntyy helpolla piloille. Mutta tavalliset teräsasiat ja valurautapannut toimii tietenkin, kuten tavallisesti.

        Niettä kandee kokeilla talvigrillailua, se kivaakin hommaa, melkein luulee olevansa retkeilemässä.

        =DW=


      • Pirrepä
        ö-Öö kirjoitti:

        Grillissä hyvä puoli.

        Se on ikäänkuin ohjelmanumero. Eikä tarvitse yksin ähertää keittiössä. Ja sekin, kyllähän grillauksenkin saa epäonnistumaan, mutta siihen tavallaan pitää jo keskittyä erikseen, tolleen kun jotain läiskii oikeassa järjestyksessä grilliin, aina tahtoo onnistua, ainakin hyvin, joskus jopa erinomaisesti.

        Mutta sitä pityi kirjoittamani. Kyllä talvellakin voi grillata. Hö, paistetaanhan sitä makkaraa nuotiossa hiihtoilenkilläkin. Meitsi teki aikanaan helkkarin pitkään keittiöremonttia. Tein kai pari vuotta ruuat ulkona kaasugrillillä. Ei net ruuat tiedä, millä net kypsennetään. Jokin kaasugrilli ei eroa kaasuliedestä-/-uunista mitenkään. Tietenkin pakkasessa grillaileminen on vähän erilaista, kuin kesäisin, pitää käännellä enenpi, jos ei ole kupua. Mutta jokin folio auttaa sekin kummasti. Alumiinisia paistinpannuja tms ei kande käyttää, ne vääntyy helpolla piloille. Mutta tavalliset teräsasiat ja valurautapannut toimii tietenkin, kuten tavallisesti.

        Niettä kandee kokeilla talvigrillailua, se kivaakin hommaa, melkein luulee olevansa retkeilemässä.

        =DW=

        Onnistuu varmasti, mutku meijjän grillauspaikalle on umpihanki ja en viiti ruveta sitä nyt lapioimaan auki, kesällä sitten.

        Saarimökillä käytiin siskon kanssa hiihtelemällä, ja siellä paisteltiin makkaraa kodassa, se oli kiva talviretki, - paitsi että luiskahdin het jäälle laskeutuessani pers..eiku melkein pitkälleen jäätikköön, mutta nyt alkaa olla jo luut kivuttomat, eli ei pahemmin sit kummiskaan käynyt.


    • kraavilohi

      Sushi on hienoa! Pojan tyttö äiteineen inho kalaa, tyttö ilmoitti kuitenkin menevänsä iskän kanssa syömään sushieta!
      Ajattelin että on varmaan trendikästä syödä sushieta.

      • kuhafile

        Olihan se trendikästä joskus 10-vuotta sitten.
        Kyllästynyt olen.

        Paljon hienompaa on syödä sellaista suklaapuuroa, joka jättää suupieleen kaurapuuron jäänteitä. DDD


      • Pirrepä

        Kaksi lapsistamme, aikuisia tietenkin, eivät kuulemma syö kosssskaan raakaa kalaa, - pitääpä kysyä pitävätkö he suhsihta( =vapaa suomennos)...katotaan jäävätkö he kiikkiin hihii


    • mimmimum-mi

      Kestitsemistaidot taitaa tässä hiipua.....käyttämättömyyttänsä... Tosi harvoin tulee laitettua ruokaa nykyään isommalle porukalle...
      Itse ajattelin keventää viikonlopuksi ja teen porkkanasose keittoa nyt ainakin.....
      Ruuasta puheenollen....niin aina jaksaa hämmästyttää ...miksi tuodaan esim. porkkanasosekeittoa tetrassa valmistusmaa Italia....miksi ei Suomi.. Kotimaisella tuottajalla peruna- punajuuri ym. salaatteja....valmistusmaa Tanska... Marja pakasteita tuontimaa muu kuin kotimaa... Poikkesin vähän aiheesta.....ei kai haittaa.

      • Kirjoitin jo, että keitin eilen porkkanoita sushien tarpeisiin ja yli tälle päivälle. Tänään teen keitinliemeen porkkanasosekeittoa ; )


      • TuontimaaVaiKoti

        Tuontimaana ei voi koskaan olla kotimaa. Tiedätkö, miksi?


      • TuontimaaVaiKoti kirjoitti:

        Tuontimaana ei voi koskaan olla kotimaa. Tiedätkö, miksi?

        Hollannissa tuotetut, merkitsee minulle samaa kuin kotimaassa tuotettu.


      • mimmimum-mi

        No ei kai tuontimaa voi ollakaan kotimaa....sanoinkin että kotimainen tuottaja....esim. Atria on kotimainen brändi joka tuo alankomaissa valmistettuja tuotteita suomeen.....omalla liikelogolla varustettuna....se on aika "hämäävää"....ainakin minun mielestäni.


    • ö-Öö

      Kyllä sushi hyvää on.

      Aikanaan pitänyt aika paljon järjestellä tarjoiluja, eip niin erityisesti kiinnosta nykyisin. Enenpi grillailu- ja just jollain buffeelinjoilla, jos nyt jotain joskus on. Pidän kalasta, jotain kalapöytäjuttuja teen joskus, jos teen. Just sushiakin.

      Sushia mukava näperrellä, eikä sitä periaatteessa voi edes pilata, kun raaka-aineet on hyvät, etenkin riisi. Sekin, kala aika arvokasta nykyisin, aika vähäisestäkin määrästä kalaa saa rutkasti sushia. Siis jotain kasvatetua kirjolohta tietenkin saa edullisisesti. Mutta jos ei itse kalasta, ihan tavalliset kotimaisetkin kalat kupassa hinnoissaan, puhumattakaan jostain tuoreesta tonnikalasta tms. Ravuista pidän paljon, noin käytännössä se tahtoo tietenkin olla katkarapua. Ja mäti tietenkin. Ei suomessa oikein ole vara ostaa kaviaaria, kirjolohenmätiähän se tahtoo olla. Mutta noin periaatteessa, Itänaapurin kaviaarileivät kokolailla sama asia, kuin sushi. Elikkäs jos teen kalaa, teen aina jotain mätijuttuakin. Teelusikallisella mätiä saapi oikein hyvän ja edustavan leipäpalan.

      Jaa sushista, mun mielestä rullissa saapi olla jotain rapsahtavaa. Just kurkkua, tahi ite tykkään paprikasta kaikissamahdollisissa tilanteissa. Ja noin kerettiläisesti vois joskus kokeilla vaikka omenaa, tahi ananasta. Taitaa nytkin olla kaapissa merilevä, riisietikkaa ja jotain tahnaa, vain kala puuttuu. Hmm, sushia sardiineista.... Onko jossain joku laki, että kalan pitää olla tuoretta?

      =DW=

    • ent.siivoojaparka

      Justiinsa pistelin menemään makkarastroganoffia riisin ja haricots vertsien kanssa. 6min mikrossa... Piimää hörppäsin päälle.
      Olisi siitä riittänyt vieraallekkin, kun olisi puolitettu se annos (hyvä antaa vähästään...) mutta kun ei tässä nyt ketään, kissallakin omat ruokansa.

    • aitoatunnelmaa

      Lopuksi sahaat ruokapöydän jalat poikki ja jemmaat tuolit.

    • huikasoo

      Vieraskoreus on turhamaisuutta, muutaman kerran vuodessa joutuu ylittämään itsensä, kun saa vieraat ulos on kotoinen olo. Yksinolijalla syöminen on päivittäisen energian tarpeen täyttäminen ja tolpillaan olemisen takia.

      • Entä jos itsensä ylitys ei ole vaiva vaan ilo, kuten itse asian koen siis en koe illanistujaisia ylisuoriutumisena.

        Tunne, kun vieraat ovat lähteneet ja silmin nähden nauttineet illasta, antaa onnea hetkiä hernesoppa arkeen.


    • kulttuurinautinto

      Ajattelin itse viettää suomalaista iltaa ja valmistaa herkullisen luusoppakeitoksen ainoalle sukulaiselleni.
      Pistin jo illalla makoisan ydinluun suolaveteen likoamaan.
      Aamulla otin luun kattilasta, lämmitin keitinveden ja suurustin sen suolalla ja kahdella mustapippurilla.
      Tämä herrojen suuri herkku on halpa ja nopea ruoka, joka melkein vie kielen mennessään.
      Kattauksellakin on suuri vaikutus ruokailun onnistumiseen:
      Pari muovimukia pöytään, iso kannullinen haaleaa vesijohtovettä, muutama vanha hapankorppu ja lautaset.
      Muuta ei tarvita nauttiakseen maukkaasta ja ravitsevasta ateriasta.
      Jos vielä muistaa laittaa sellaiset kukkakoristeiset ruokalautaset, niin vähän mielikuvitusta käyttämällä voi kuvitella syövänsä kesäkeittoa!
      Mikä kaikkein parasta, niin aterian kokonaiskustannukset jäävät pieniksi ja herkullinen ydinluu antaa mahdollisuuksia vaikka kuinka moneen keittokertaan.
      Jälkiruokana tarjoilen Joulusta ylijääneitä purkkiherneitä salaatinlehden kera.

      • de-meter

        ..)) ..)) ..)). Jo tuli iloa ankeaan, suomalaiseen aamuun...

        Kiitos vinkeistä myös muille kirjoittajille.


    • Oli ihana lukea teidän kirjoituksia, kysymyksiäkin tuli ja yritän nyt kiireen keskellä vastailla.

      Susiemo@ Ostin volkswagen Golf Plus 1,4 TSI Comfortline 5d vm.

      Heikku@ Kiersin varovasti savulohta vihreiden tankoparsojen ympärille ja laitoin sushin sisään ja pyöritin rullalle, oli aika vaikea saada ne sievästi pysymään, mutta onnistuihan ne. Tein useita erilaisia kasvis-susheja. Olen sellainen ruoanlaittaja, joka ei pidättäydy perinteissä vaan käytän mielikuvitusta kaikissa ruuvissa. Tietenkin sushin teossa on omat tekniset niksinsä, jotka pitää opetella.

      Heikulle vielä ; )Kuvassa on omat hiukseni, kuva on kampaajani eilen ottama.

      Tänä iltana olen kattanut puikot sushipöytään.

      Ikävä en voi viipyä kauempaa, mutta huomenna palaan asiaan. Kivaa iltaa teille kaikille.

      • henrjii

        varmaakin kylmäsavulohta, täytyy olla aikamoinen fakiiri joka käärii lämminsavulohta parsan varteen


      • "korppis"

        Herääkki.
        Mullekki.

        H.


    • Huomenta@ Ystäväni.

      Hauska ilta ihanien kamujen kanssa, profiilikuvassa eilinen tarjoiluvaununi.
      Alkumaljaksi otimme Etelä Afrikkalaista KWV:n Sparkling Wine Rose`ta
      Sushien kanssa Uusi Seelantilaista Fernway Savignon Blanc valkoviiniä.
      Karamellikahvi sai kyytipojaksi hedelmäpiirakkaa.
      Seurustelujuomana myöhemmin hieman Gato Negro punaviiniä.

      Kyllä partyt aika ajoin ovat kivoja välipaloja, etenkin kun vieraana on ystäviä joiden kanssa seurustelu on välitöntä ja hauskaa.

      • EteläAfrikastaOsteleeYök

        Tulipa hirveitä hiilijalanjälkiä ja ihan suotta. Eurooppalaiset viinit ovat parempia ja edullisia. Kannattaa yrittää tutustua.


      • EteläAfrikastaOsteleeYök kirjoitti:

        Tulipa hirveitä hiilijalanjälkiä ja ihan suotta. Eurooppalaiset viinit ovat parempia ja edullisia. Kannattaa yrittää tutustua.

        Olen täysin erimieltä. Etelä Afrikasta, Etelä Amerikasta, Kaliforniasta, Uudesta Seelannista ja Austraaliasta tulevat parhaat auringon kypsyttämien rypäleiden viinit.


      • mimmimum-mi

        Jalanjäljestä tuli mieleen hyvä Etelä-Afrikkalainen punaviin.footmark...nimeltään
        edullinen....
        Minkähänlaista se Japanin riisiviini Sake on ....sushien kera...en ole sitä maistanut.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Olen täysin erimieltä. Etelä Afrikasta, Etelä Amerikasta, Kaliforniasta, Uudesta Seelannista ja Austraaliasta tulevat parhaat auringon kypsyttämien rypäleiden viinit.

        Viinien suhteen olen samalla linjalla.
        Olen yrittänyt kyllä lämmetä espanjalaisille ja italialaisille, mutta tuloksetta.
        Chileläiset, argentiinalaiset, etelä-afrikkalaiset ja australialaiset on hyviä ja vaikka viininkulutukseni onkin laskenut minimiin niin mieltymykset ovat jäljellä.

        Tänään tulee ihan vain lähiperhe ja ruoka on sen mukaa: paahtopaistia, herkkusienikastiketta, perunamuussia ja salaattia. Jälkiruuaksi jäätelöä. Juomiksi Roséta ja punasta. Kahvin kanssa konjakkia tai Jack Danielsia. Pienen lasin Passoaa voi tarjota myös.

        Olisin mielelläni mennyt ulos syömään, mutta tyttären perhe haluaa säästää kun ovat reissuun lähdössä ja siellä palaa rahaa.


      • mimmimum-mi kirjoitti:

        Jalanjäljestä tuli mieleen hyvä Etelä-Afrikkalainen punaviin.footmark...nimeltään
        edullinen....
        Minkähänlaista se Japanin riisiviini Sake on ....sushien kera...en ole sitä maistanut.

        Hollannissa maistoin lämmitettyä riisiviinaa kiinalaisessa ravintolassa. Ei mun juttu, mutta mottoni on jos on tarjolla jotain erikoista sitä pitää kokeilla ; )

        Footmark on minulle tuttu viini, hyvä viini.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Viinien suhteen olen samalla linjalla.
        Olen yrittänyt kyllä lämmetä espanjalaisille ja italialaisille, mutta tuloksetta.
        Chileläiset, argentiinalaiset, etelä-afrikkalaiset ja australialaiset on hyviä ja vaikka viininkulutukseni onkin laskenut minimiin niin mieltymykset ovat jäljellä.

        Tänään tulee ihan vain lähiperhe ja ruoka on sen mukaa: paahtopaistia, herkkusienikastiketta, perunamuussia ja salaattia. Jälkiruuaksi jäätelöä. Juomiksi Roséta ja punasta. Kahvin kanssa konjakkia tai Jack Danielsia. Pienen lasin Passoaa voi tarjota myös.

        Olisin mielelläni mennyt ulos syömään, mutta tyttären perhe haluaa säästää kun ovat reissuun lähdössä ja siellä palaa rahaa.

        Minäkään en ole lämminnyt italialaisille en espanjalaisille viineille, vaikka niistäkin löytyy hyviä. Tapanani on kerätä eri maalaisia viinejä ja makustella. Eilinen Fernway valkoviini oli hieno makukokemus. Viinistä tuli läpi raikas herukan maku.

        Taidanpa kohta olla jo viinien asiantunija.

        Söin juuri porkkanasosekeittoa, valmistusvaiheessa lisäsin keittoon eilisiä parsan- ja paprikan jämiä, löräytin hiukan kuohukermaa, pinnalle silppusin ruohosipulia ja maustoin keiton suolalla, basilikalla ja mustapippurilla.

        Kun näkee vaivaa illalla vieraskoreudelle saa seuraavana päivänä laiskotella ja nauttia ruokien jämistä. Illalla menen Petzen luo saunomaan, otan loput eiliseltä jääneet mukaan, syömme niitä saunan jälkeen ; )


      • EurooppaOnParas
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen täysin erimieltä. Etelä Afrikasta, Etelä Amerikasta, Kaliforniasta, Uudesta Seelannista ja Austraaliasta tulevat parhaat auringon kypsyttämien rypäleiden viinit.

        Portugalilaisilla punaviinillä on maailman paras hinta-laatu-suhde.
        Yhtä hyviä viinejä ei muualta saakaan.

        Erinomaisia valkoviinejä tuotetaan Ranskassa, Saksassa ja monessa muussa Euroopan maassa.


      • EurooppaOnParas kirjoitti:

        Portugalilaisilla punaviinillä on maailman paras hinta-laatu-suhde.
        Yhtä hyviä viinejä ei muualta saakaan.

        Erinomaisia valkoviinejä tuotetaan Ranskassa, Saksassa ja monessa muussa Euroopan maassa.

        Minä en oikeastaan ole vielä saanut nauttia maailman parhaasta viinistä, mutta jospa sekin tulee joskus eteeni ; )


    • Paloma@ niin se paahtopaisti, miten sen teet?

      • Ihan klassisesti vaan, ruskistan paistin huolellisesti ennenkuin laitan uuniin. Lihalämpömittari vain paksuimpaan paikkaan ja seuraan ohjeita.
        Teen kastikkeen herkkusienistä ja paistoliemestä, pikkasen kermaa ja yrttimausteita. Timjami on suosikkini.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ihan klassisesti vaan, ruskistan paistin huolellisesti ennenkuin laitan uuniin. Lihalämpömittari vain paksuimpaan paikkaan ja seuraan ohjeita.
        Teen kastikkeen herkkusienistä ja paistoliemestä, pikkasen kermaa ja yrttimausteita. Timjami on suosikkini.

        Muista valella paistia paistoliemellä, ja kypsennä miedolla lämmöllä, jätä paisti sisältä hitusen punaiseksi. Kasvispeti, lanttu, porkkana, nauris, selleri, sipuli paisoksen kanssa nautittuna päivällisestäsi tulee super hyvää. Klurps...

        Sain eilen vieraaltani tuliaiseksi erilaisia luonnon yrttejä. Hän on itse ne kerännyt kesämökkinsä maastosta. Kanervankukkiayrttiteetä ja yrttimaustetta. Hän oli myös ostanut kivan teesiilan jonka sisään laitoin juuri sekoituksen ja päälle kaadoin kuumaa vettä ei kiehuvaa, kohta nautin juon tällaisen terveyteen. On kuulemma hyvä lääke virtsatietulehdukseen.


      • sammakonreisiä-syönyt
        korppis kirjoitti:

        Muista valella paistia paistoliemellä, ja kypsennä miedolla lämmöllä, jätä paisti sisältä hitusen punaiseksi. Kasvispeti, lanttu, porkkana, nauris, selleri, sipuli paisoksen kanssa nautittuna päivällisestäsi tulee super hyvää. Klurps...

        Sain eilen vieraaltani tuliaiseksi erilaisia luonnon yrttejä. Hän on itse ne kerännyt kesämökkinsä maastosta. Kanervankukkiayrttiteetä ja yrttimaustetta. Hän oli myös ostanut kivan teesiilan jonka sisään laitoin juuri sekoituksen ja päälle kaadoin kuumaa vettä ei kiehuvaa, kohta nautin juon tällaisen terveyteen. On kuulemma hyvä lääke virtsatietulehdukseen.

        Muista valella paistia paistoliemellä,?

        Kysyt ensin ohjeita ja nyt annat niitä itse? Samoin olet nauttinut jostain viinistä ja lukenut ilmeisesti Alkon selosteesta, miltä se maistuu ja tunsit saman? Silloin Sinustakin tuli viinien asiantuntija?

        Jostain kuulit, että hipserit on POP, ja sinustakin tuli hipsteri! Kiva jutska? Onhan se "jutska" nuorison kieltä silloin joskus, mutta ei nyt.

        Entä tämä? "perinteissä vaan käytän mielikuvitusta kaikissa ruuvissa".

        Missä ruuvissa? Täytyisi ravintoloitsijan tietää, mitä on ruuvi, tai ruoka?

        Kovasti, siis yltiöpäisesti yrität korostaa omaa yleväisyytäsi meihin toisiin ja aikaisemmin sinulla olikin "logo" "maailmanmatkaaja", kun joka vuosi matkustat kihlattusi kanssa Hollantiin? No, mikäpä siinä?

        Nyt olet kai huomannut, että toisetkin matkustelee, mutta kärkevän sanasi annoit kuitenkin joskus Pirrelle, jota en ikinä anna anteeksi sinulle?

        Mielestäni et ymmärrä omaa typeryytäsi, kun koet, että toiset on vain kateellisia Sinulle, jos antavat eriäviä mielipiteitä? Hyh ja Pyh?

        Tuli vain mieleeni joskus vuosia sitten, kun erästä mielenterveyspotilasta haastateltiin radiossa, ja häneltä kysyttiin, että tunteeko hän itsensä jotenkin omituiseksi/erilaiseksi ja hän vastasi: "Ei mitenkään, mutta kyllä minun isä on sanonut, että olen"?
        ?


      • sammakonreisiä-syönyt kirjoitti:

        Muista valella paistia paistoliemellä,?

        Kysyt ensin ohjeita ja nyt annat niitä itse? Samoin olet nauttinut jostain viinistä ja lukenut ilmeisesti Alkon selosteesta, miltä se maistuu ja tunsit saman? Silloin Sinustakin tuli viinien asiantuntija?

        Jostain kuulit, että hipserit on POP, ja sinustakin tuli hipsteri! Kiva jutska? Onhan se "jutska" nuorison kieltä silloin joskus, mutta ei nyt.

        Entä tämä? "perinteissä vaan käytän mielikuvitusta kaikissa ruuvissa".

        Missä ruuvissa? Täytyisi ravintoloitsijan tietää, mitä on ruuvi, tai ruoka?

        Kovasti, siis yltiöpäisesti yrität korostaa omaa yleväisyytäsi meihin toisiin ja aikaisemmin sinulla olikin "logo" "maailmanmatkaaja", kun joka vuosi matkustat kihlattusi kanssa Hollantiin? No, mikäpä siinä?

        Nyt olet kai huomannut, että toisetkin matkustelee, mutta kärkevän sanasi annoit kuitenkin joskus Pirrelle, jota en ikinä anna anteeksi sinulle?

        Mielestäni et ymmärrä omaa typeryytäsi, kun koet, että toiset on vain kateellisia Sinulle, jos antavat eriäviä mielipiteitä? Hyh ja Pyh?

        Tuli vain mieleeni joskus vuosia sitten, kun erästä mielenterveyspotilasta haastateltiin radiossa, ja häneltä kysyttiin, että tunteeko hän itsensä jotenkin omituiseksi/erilaiseksi ja hän vastasi: "Ei mitenkään, mutta kyllä minun isä on sanonut, että olen"?
        ?

        Miksi sinä olet minulle katkera ja kateellinen?

        Olen ruoanvalmistuksessa ammattilainen.
        Kysyn toisten mielipiteitä kuinka ja kerron omia niksejäni.
        Viineistä olen hyvin tietoinen.
        Hipsteripitkikset sopivat minulle hyvin. Olen mieluummin hipsteri kun juntti.
        Ruuvien pyörityksessäkin olen mestari. Aijon tehdä ensi kesänä mökille uudet rappuut ja etuterassin.
        Mitä korostamista siinä on jos matkustelee. Jos luit ketjua olen käynyt noin 26-eri maassa ja kolmella eri mantereella.
        Pirre ei ole minulle kateellinen eikä katkera kuten sinä.
        En sinun anteeksipyyntöjäsi kaipaa, pidä itselläsi tiukasti, katkeruus ei kaunista.
        Sinä olet minulle kateellinen kaikesta.
        Ilmeisesti se mielenterveyspotilas josta kerroit olet sinä itse.
        Nyt lähden mökille, aurinko paistaa, jätän sinut happamaan liemeesi lillumaan ; ))))


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Miksi sinä olet minulle katkera ja kateellinen?

        Olen ruoanvalmistuksessa ammattilainen.
        Kysyn toisten mielipiteitä kuinka ja kerron omia niksejäni.
        Viineistä olen hyvin tietoinen.
        Hipsteripitkikset sopivat minulle hyvin. Olen mieluummin hipsteri kun juntti.
        Ruuvien pyörityksessäkin olen mestari. Aijon tehdä ensi kesänä mökille uudet rappuut ja etuterassin.
        Mitä korostamista siinä on jos matkustelee. Jos luit ketjua olen käynyt noin 26-eri maassa ja kolmella eri mantereella.
        Pirre ei ole minulle kateellinen eikä katkera kuten sinä.
        En sinun anteeksipyyntöjäsi kaipaa, pidä itselläsi tiukasti, katkeruus ei kaunista.
        Sinä olet minulle kateellinen kaikesta.
        Ilmeisesti se mielenterveyspotilas josta kerroit olet sinä itse.
        Nyt lähden mökille, aurinko paistaa, jätän sinut happamaan liemeesi lillumaan ; ))))

        Minulle selvisi kuka olet sammakonreisiä.syönyt@

        Sammakonreisiä syönyt @

        Olet seurannut kirjoituksiani vuosia, selvisi sekin koska olet minua vanhempi.
        Luin puolestani kirjoituksiasi plus 70-palstalta. Luin ja kopsasin. Hullunpäiväkirjaani lisämateriaalia. Ei tarvinnut kovastikaan arvata kun vertasin kirjoittamiasi tekstejäsi minulle puskasta ja muille omalla nikilläsi.

        Olet kirjoittanut kattavasti elämästäsi sammakonreisiä.syönyt, niinpä kiinnostuin ja luin elämänkerrastaasi. Olet syntynyt 23-päivä Olet naimisissa, asut kuitenkin yksin. Et näin ymmärsin halua omaishoitajaksi. Saitko jo autosi kuntoon? Taidan ymmärtää sinua. Ei ole helppoa sinulla kun tyttäresikään eivät välttämättä ymmärrä sinua. Sinullahan on kaksi tytärtä, toinen vanhapiika ja toinen naimisissa. Pari lapsenlasta, jotka jo aikuistumisen kynnyksellä.

        Hienoinen vahingonilon kipinä heräsi sisälläni ei nimittäin käy kateeksi.


    • eppu2

      Silloin, kun vielä oli porukat koossa, laitoin aina esim. joulun tarjoilut.
      Nykyään ei niinkään paljon enää ole tarvetta.
      Itse olen valmiissa pöydässä ollut toissasyksynä. Hirvipeijaisissa on aina pitkä pitopöytä ja nyt oli paistinleikkaaja oikein pöydän päässä.
      Tänä vuonna taas olisi.
      On hienoa päästä valmiiseen pöytään.
      Olishan noita vuosittain sukukokouksia, mutten ole niihin mennyt.
      Hunksi höpisi jotain siitä sinilipusta. Avainlippu tarkoittaa: Raaka-aine ei tarvitse olla kotimaista, riittää, kun 50% tuotantokustannuksista on Suomessa.
      Nykyään kotimaisuusaste on 80%.

      Joutsenmerkki: Raaka-aineista vähintään 75% kotimaista. Liha, kala, kananmuna ja maito aina kotimaista.
      Kotimainen kokonaisaste 95%.

    • Hups @ Sushit ovat ihania makupaloja, jotka syödään heti miten. Okey, kaikki syöty, itse kehun omiani, koska muutkin kehuivat. Sitä paitsi japanilaisen ruokavalion myötä ruuansulatuskin toimii jouhevasti.

      Tänään jutustelimme kumppanini kanssa kokemuksista etnisistä ruokakokemuksistamme. Hänellä on kokemuksia enempi kuin minulla.

      Voihan sitä pidättäytyä suomalaisessa riisipuurossa se kun on turvallinen valinta, mutta, että riisistä voi saada viinietikalla ja mausteilla jotain muutakin kuin puuroa.

      Mielestäni sushien maku perustuu riisin maustamiseen. Aijon opetella lisää erikoisjutskoja googlesta, Yötä; )

      • Mustialasta

        Korvessako se suomalainen riisi kasvaa? Korppis sopii paremmin tuonne 16 vuotiaitten palstalle niin lapsellisia nämä jutut.
        Teinit ottavat selfejä ja kuvaavat ruokia ja ostoksensa ja meikkinsä.
        On eksotiikkaa kuten heidän kielensäkin englannin sotkuineen. Kuntosalijuttuja ja bilettämistä drinkkituntemusta päälle ollaan niin maailmannaisia ja miehiä viisaitakin.


      • ö-Öö
        Mustialasta kirjoitti:

        Korvessako se suomalainen riisi kasvaa? Korppis sopii paremmin tuonne 16 vuotiaitten palstalle niin lapsellisia nämä jutut.
        Teinit ottavat selfejä ja kuvaavat ruokia ja ostoksensa ja meikkinsä.
        On eksotiikkaa kuten heidän kielensäkin englannin sotkuineen. Kuntosalijuttuja ja bilettämistä drinkkituntemusta päälle ollaan niin maailmannaisia ja miehiä viisaitakin.

        Seiväsmatkoja

        Suurten loispummi-ikäluokkien ongelmana usein, alemmuuskompleksi. Kun käy kerran elämässään ulkomailla, onkin mielestään maailmanihminen ja kuvittelee nähneensäkin kovin eksoottisia asioita, maatessaan espanjassa likaisella hiekkarannalla. Ensin syötyään Taiston paarissa lihapullat pottumuussilla.

        Ja sitten kun pikkasen enenpi lukenut naistenlehtiä ja "nähnyt muoalimaa", ollaan niin hiton kosmopoliittia, niin hiton kosmopoliittia.

        Se totta, jotku hippihommaa elelleet ja noin luontaisesti maailmaa nähneet ihmiset ovat kyllä nähneetkin kaikenlaista. Mutta ei net niistä asioista kovin paljon ole selittelemässä netin huuhaapalstoilla.

        Korppiskin niitä nikkejä, se poistuu jonkin ajan kuluttua jonnelin faceen tms. Kunhan ensin löytää muutamia itsensä kaltaisia tolloja leikkimään nukkekotiinsa. Noita näkyy aina joskus. Nettin alkuhuuma venähtää pitkäksi. Levitellään kaikki asiansa kaikkien katsottavaksi. Sitten kun hokataan, asiassa muitkin, kuin positiivisia puolia, häivytään vähin äänin.

        Mutta noin aloituksena sushi ihan hyvä, ruoka aina kiinnostaapi. Tosin, onhan se ainakin kymmenen vuotta vanha muotiruoka, mutta ei se tee itse ruokaa mitenkään kehnoksi tai kiinnostomattomaksi.

        Muistui mieleen yks tapaus parinkymmenen vuoden takaata duunissa. Oli ruokatunti. Syötiin eväitä. Mulla oli eväänä viikonlopulta jäänyttä pitsaa. Yks vanhempi eukko kysyi: " Mitä nuo mustat papanat on?". Piti hetki miettiä, miten reagoisi. Vatasin "Oliiveja". Tota, siihen aikaan suomessa oli joka paikka täynnä pitserioita, mimmillä oli useampikin lapsi, eikä se ollut ikinä kai käynyt pitsalla tai nähnyt oliivia.

        Mun mielestä kuitenkin hyvä, että joku loispummikin koittaa jotenkin seurata aikaa ja on avoin. Siis uusille asioille. Korppikotkalle sushi nyt vaan ssattuu olemaan uusi ja eksoottinen asia. Ihan kiva juttuhan se on, että on kiinnostunut uusistakin asioista. Eikä pelkästään lapsuuden ajan nukkekodeista.

        =DW=


      • voihan-jutska
        ö-Öö kirjoitti:

        Seiväsmatkoja

        Suurten loispummi-ikäluokkien ongelmana usein, alemmuuskompleksi. Kun käy kerran elämässään ulkomailla, onkin mielestään maailmanihminen ja kuvittelee nähneensäkin kovin eksoottisia asioita, maatessaan espanjassa likaisella hiekkarannalla. Ensin syötyään Taiston paarissa lihapullat pottumuussilla.

        Ja sitten kun pikkasen enenpi lukenut naistenlehtiä ja "nähnyt muoalimaa", ollaan niin hiton kosmopoliittia, niin hiton kosmopoliittia.

        Se totta, jotku hippihommaa elelleet ja noin luontaisesti maailmaa nähneet ihmiset ovat kyllä nähneetkin kaikenlaista. Mutta ei net niistä asioista kovin paljon ole selittelemässä netin huuhaapalstoilla.

        Korppiskin niitä nikkejä, se poistuu jonkin ajan kuluttua jonnelin faceen tms. Kunhan ensin löytää muutamia itsensä kaltaisia tolloja leikkimään nukkekotiinsa. Noita näkyy aina joskus. Nettin alkuhuuma venähtää pitkäksi. Levitellään kaikki asiansa kaikkien katsottavaksi. Sitten kun hokataan, asiassa muitkin, kuin positiivisia puolia, häivytään vähin äänin.

        Mutta noin aloituksena sushi ihan hyvä, ruoka aina kiinnostaapi. Tosin, onhan se ainakin kymmenen vuotta vanha muotiruoka, mutta ei se tee itse ruokaa mitenkään kehnoksi tai kiinnostomattomaksi.

        Muistui mieleen yks tapaus parinkymmenen vuoden takaata duunissa. Oli ruokatunti. Syötiin eväitä. Mulla oli eväänä viikonlopulta jäänyttä pitsaa. Yks vanhempi eukko kysyi: " Mitä nuo mustat papanat on?". Piti hetki miettiä, miten reagoisi. Vatasin "Oliiveja". Tota, siihen aikaan suomessa oli joka paikka täynnä pitserioita, mimmillä oli useampikin lapsi, eikä se ollut ikinä kai käynyt pitsalla tai nähnyt oliivia.

        Mun mielestä kuitenkin hyvä, että joku loispummikin koittaa jotenkin seurata aikaa ja on avoin. Siis uusille asioille. Korppikotkalle sushi nyt vaan ssattuu olemaan uusi ja eksoottinen asia. Ihan kiva juttuhan se on, että on kiinnostunut uusistakin asioista. Eikä pelkästään lapsuuden ajan nukkekodeista.

        =DW=

        "vaan sattuu olemaan uusi ja eksoottinen asia".
        Naureskellen olen lukenut hänen "jutskaansa"" Ootas, kun hän keksii mustekalan? Saadaan taas lukea uusia "jutskoja"!

        Muistan, kun hän sai läppärin ja kuinka hän Hollannissa käytti baarissa kännykkää. Olihan nekin hienoja "jutskoja"??


      • voihan-jutska kirjoitti:

        "vaan sattuu olemaan uusi ja eksoottinen asia".
        Naureskellen olen lukenut hänen "jutskaansa"" Ootas, kun hän keksii mustekalan? Saadaan taas lukea uusia "jutskoja"!

        Muistan, kun hän sai läppärin ja kuinka hän Hollannissa käytti baarissa kännykkää. Olihan nekin hienoja "jutskoja"??

        Mutialasta kotoisin olevalle ja DW:lle


        Olen etuoikeutettu saadessani olla lapsenmielinen, mutta ovathan omat lapsenikin vielä nuoria.

        En ole vielä kerennyt kiertää kovinkaan laajalti maailmaa. Paljon olisi mielenkiinnon kohteita ja jos terveyttä riittää uskon maiden bongauksen vielä jatkuvan. Nyt äkikseltään laskettuna olen vieraillut vain noin 26 eri maassa. Mantereista olen bongannut kolme Afrikan, Amerikan ja Euroopan. Eurooppaa olen kierrellyt laajalti ja visiteerannut mm. Moskovassa Venäjällä.

        Susheihin tutustuin eka kerran Hollannissa vieraillessani japanilaisen ystäväni luona vuonna 2010. Etanoita opin syömään Vuonna 2008. Ostereita soin ekakertaa savustettuna ravintolakoulussa 1977 ja eläviä ostereita viime syksynä Haarlemissa.
        Mustekala on tuttu makuelämys jo vuodelta 1979 Kreikan saaristossa. Sitä löytyy merenherkkulautasilta esim. Espanjassa 2013 lautasellani oli kaikki mahdolliset ötökät friteerattuja pieniä mustekaloja, simpukoita, pikkukaloja jne.

        Esikoinen on lähdössä vaimonsa kanssa nyt kevään korvilla Balille ja voi olla, että me matkustamme sinne kun täytän pyöreitä. Toinen vaihtoehto on Etelä Amerikka. Niin tai Korea, Vietnam tai joku muu ; )

        Pottujen suursyömäri en enää ole. Valkosipuliperunat ovat ihania, mutta nekään eivät alvariinsa syötynä jaksa tuottaa mielihyvää.

        Minulla on jääkaapissa italialaista gorgonzola juustoa. Jahka löydän sopivan pihvilihan teen sen lisuksi gargonzolakastikkeen. On muuten hyvää ; )

        Jouluna 2014 sain joululahjahjaksi esikoiselta älykännykän. Olen iloinen, että vaihdoin vanhan kapulan pois. Kyllä se on mukava lelu esim. Roomassa navikoimme paikoista A paikkaan B sen avulla. Olen oppinut käyttämään sitä. Tunne tosi monta ikäistäni jotka eivät ole ikinä käyttäneet tietokonetta tai älykännykkää. Joten se siitä nopistelustani, oppia ikä kaikki, haluan pysyä ajan hermolla.

        Jokainen tekee omat valintansa. Maailmani on isompi kuin nukkekotini. Nukkekotini odottaa minua kun lähden maailmalle se ei tarvitse sijaishoitajaa.


    • Ruokaan perehtyminen on kivaa. Koko touhu oli mulle pitkään melko vastenmielistä, joka saamarin päivä sitä samaa ajanhukkaa, kauhea pähkäily mitä laittais että se olisi hyvää ja ravitsevaa, hirvittävä pilkkominen (meillä on aina laastaria veitsilaatikossa) ja aineiden kärähtämistä. Ja ruokailu on ohi viidessä minuutissa. Argh.
      Mutta alistuin kohtalooni. Koska sitä pitää tehdä, voi yhtä hyvin harrastaa sitä, kaikki harrastuksethan on tunnetusti rakkaita.
      En kovin usein kokkaile vieraille. Vaikka rakastan järjestystä, olen jokseenkin järjestäytymätön itse, mikään ei koskaan valmistu ajallaan. Ja siitähän ruuanlaitossa on kyse, suunnitelmallista työtä. Jos tekee vähän enemmän kuin makaroonilaatikkoa. Josta muuten en saa maukasta millään.
      Mutta leikkiminen keittiössä alkaa olla rennompaa, ja muutama bravuuri on tehnyt että uskallan kokeilla enemmän. Sunnuntaisin ja pyhinä on kivaa kokata jotain perheelle, jotain gourmeeta olevinaan. Viimeinen nappisuoritus taisi olla broilerinrintaa viinissä ja jälkkäriksi banoffeepiirakkaa.
      Etninen ruoka kiinnostaa meitäkin, siis koko perhettä. Thai-ruokaa ollaan kokeiltu, on mukavan kevyttä, vaikka olisi rasvaistakin. Vietnamilaiset kalapullat on kestosuosikki. Nepalilaista(?) käytiin syömässä viime viikolla, sitä voisi kokeilla tehdä itsekin.
      Aletaan olla siinä tilassa, että mun tarttis palauttaa lapsille juurilleen, suomalaista ruokaa syömään. Valitettavasti kouluruoka on pilannut heidän näkemystä perunasta, joka mun mielestä on aivan loistavaa ruokaa.
      Edelleen pitää mainostaa pinterestiä. Sieltä löytyy koko maailman ohjeet.
      Ps. mekin käytiin Lidlissä hakemassa sen sushi-kitin jonka mainostit. Pettymys, oi pettymys. Luki että sisältää keittokirjan. Yhtä hyvin voisi kutsua sakkolappua poliisin ohjekirjaksi. Mutta tarvittiin toinen käärimismatto, nyt se on tuossa.

      • Ja viineistä muuten. Ei hajuakaan mikä mun lempi-punkku on, mutta tunnistan etiketin :)) se on kauniin sini-punainen, löytyy italailaisten joukosta. Ei mikään kyykkyviini (alimmalta hyllyltä) mutta ei kauhean hintavakaan, sopii sekä lihaan että kalaan.
        Yleensä suosin italialaisia punaviinejä. Tottumuskysymys, ei viitsi pettyä jos jotain hyvää tuntee.
        Italialaisten hyllyltä löytyy myös erikoisuus - poreileva punaviini nimeltä Lambrusco. Aivan loistava illanistujaisviini. Mutta vaatii seuraa, vaikka alkoholipitoisuus on pienempi kuin tavallisissa viineissä, yksi pullo voi olla liikaa yksin. Ja poreet säilyy huonosti.


      • Ai caramba, lapset pitää siis palauttaa juurilleen, eikä lapsille juuria. Korjaus.


      • hmp.f kirjoitti:

        Ja viineistä muuten. Ei hajuakaan mikä mun lempi-punkku on, mutta tunnistan etiketin :)) se on kauniin sini-punainen, löytyy italailaisten joukosta. Ei mikään kyykkyviini (alimmalta hyllyltä) mutta ei kauhean hintavakaan, sopii sekä lihaan että kalaan.
        Yleensä suosin italialaisia punaviinejä. Tottumuskysymys, ei viitsi pettyä jos jotain hyvää tuntee.
        Italialaisten hyllyltä löytyy myös erikoisuus - poreileva punaviini nimeltä Lambrusco. Aivan loistava illanistujaisviini. Mutta vaatii seuraa, vaikka alkoholipitoisuus on pienempi kuin tavallisissa viineissä, yksi pullo voi olla liikaa yksin. Ja poreet säilyy huonosti.

        Olen samaa mieltä italialaisista punaviineistä ja Lambruskosta. Kiitos muistutuksesta, se onkin melkein unohtunut viime vuosina.
        Itse olen ihastunut portugalilaisiin punaviineihin, kuten joku muukin palstalla näkyy olevan. Parempaa hinta-laatu -suhdetta on vaikea löytää, ja kaikki viinit, halvimmatkin, maistuvat ihan oikeasti viinille, eivät marjamehuille.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Olen samaa mieltä italialaisista punaviineistä ja Lambruskosta. Kiitos muistutuksesta, se onkin melkein unohtunut viime vuosina.
        Itse olen ihastunut portugalilaisiin punaviineihin, kuten joku muukin palstalla näkyy olevan. Parempaa hinta-laatu -suhdetta on vaikea löytää, ja kaikki viinit, halvimmatkin, maistuvat ihan oikeasti viinille, eivät marjamehuille.

        On toki hyviä viinejä, Italiasta, Ranskasta, Portugalista ja Espanjasta ja Unkarista.

        Niitä on aina ollut myynnissä Suomessa. Olin opiskeluaikana Alkossa töissä. Viinit eivät olleet silloin niin suosittuja kuin tänä päivänä.

        Valikoimakin ennen oli hyvin suppea, oli ehkä espanjalaista Rio Tintoa ja parempana vaihtoehtona ranskalainen Beaujolais.

        Aika on muuttunut ja viinivalikoima. Chileläiset lienevät tämän hetken suosituimpia viinejä. Alkossa Chileläisien viinien määrä myyntihyllyköissä on hallitseva.

        Olen kokeilija joten en pidättäydy yhdessä merkissä ja pitkän linjan ravintolaihmisenä Eurooppalaiset viinit ovat jääneet omassa kulutuksessa taka-alalle.


      • Ostimme nuorina aikuisina useinkin chileläisiä, argentiinalaisia ym. kaukaa tuotuja hyviä viinejä.

        Muutamia vuosia sitten päätin, etten kasvata omaa hiilijalanjälkeäni viiniostoksilla, vaan ostan vain eurooppalaisia viinejä. Samalla voi myös tukea Euroopan taloutta ja vaikkapa köyhän EU-maan omavaraisuutta. Erityisesti portugalilaisten punaviinien valikoimat näkyvät lisääntyneen Alkon myymälöissä. Huikean hyvällä hinta-laatu -suhteella on varmasti osuutensa kehityksessä.

        Minun mielestäni tuontia toiselta puolelta maailmaa voisi vähentää.


      • kawe
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Ostimme nuorina aikuisina useinkin chileläisiä, argentiinalaisia ym. kaukaa tuotuja hyviä viinejä.

        Muutamia vuosia sitten päätin, etten kasvata omaa hiilijalanjälkeäni viiniostoksilla, vaan ostan vain eurooppalaisia viinejä. Samalla voi myös tukea Euroopan taloutta ja vaikkapa köyhän EU-maan omavaraisuutta. Erityisesti portugalilaisten punaviinien valikoimat näkyvät lisääntyneen Alkon myymälöissä. Huikean hyvällä hinta-laatu -suhteella on varmasti osuutensa kehityksessä.

        Minun mielestäni tuontia toiselta puolelta maailmaa voisi vähentää.

        Aloitukseen sen verran, että pidin kovasti seuraelämästä puolin ja toisin ystävien ja joidenkin sukulaisten kanssa. Vuoden aikana useammat pohdintaa vaatineet tarjoilut ym.
        Nykyisin järjestän vain pikkujoulun kodissani ja vien muualle tarjottavaa sekä viiniä euroopan alueelta - juuri talouden-, hiilijälkien takia. Sillä, että ostamme täältä on suuri merkitys viinien tuottajille, voivat kehittää laatuaan ym. Pidän espanjalaisista punaviineistä, valkoviinejä löytyy useastakin maasta oikein kelpoisia.
        Hyviä ruokavinkkejä ketjussa, kiitos niistä...............


      • Perunaa silleen että jopa lapset tykkää:
        Keitä kuoritut perunat melkein kypsiksi, kaada vesi pois ja anna jäähtyä vähän. Tee veitsellä alku ja muserra perunat esim. puulusikalla silleen että ne hajoavat kunnolleen mutta jäävät osittain vielä kokoon. Ripota gourmet-suolaa perunoille ja lorauttele vielä oliiviöljyä, hieman tuoretta rosmariinia päälle ja vips uuniin kymmeneksi minuutiksi tai vartiksi reippaaseen lämpöön.
        Mumsingen!


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Perunaa silleen että jopa lapset tykkää:
        Keitä kuoritut perunat melkein kypsiksi, kaada vesi pois ja anna jäähtyä vähän. Tee veitsellä alku ja muserra perunat esim. puulusikalla silleen että ne hajoavat kunnolleen mutta jäävät osittain vielä kokoon. Ripota gourmet-suolaa perunoille ja lorauttele vielä oliiviöljyä, hieman tuoretta rosmariinia päälle ja vips uuniin kymmeneksi minuutiksi tai vartiksi reippaaseen lämpöön.
        Mumsingen!

        Tack! Tuota täytyy ehdottomasti kokeilla.


    • Mitä tytöt/pojat ovat tänään kokanneet?

      Korvessa oli koma päivä. Kävin hautuumaalla ja ajoin mökille. Tein lumitöitä. Kolasin noin kaksisataametriä mökkitietä lumesta. Puhdistin pihapolut aina saunamökille asti. Laiturinkin kolasin lumesta. Tien kolasin koska en ole ajanut uudella autollani vielä mutkaisella lumisella mökkitiellä. Halusin ajaa turvallisesti perille asti, jotta voin huomenna mennä siivoamaan ja keräämään kirppisjutskoja. Laitoin lämmöt päälle ja jos on yhtä hyvä ilma kuin tänään istahdan tyiden jälkeen laiturilla picknikille ; )

      Olihan se raskas homma. Minulla oli suden nälkä joten piipahdin kaupassa. Ostin tarjouslohta sen kilohinta oli 3,99 e. Valmistin puolesta lohilaatikon ja toisen puolen kraavasin. Olen hyvin tarkka, keitin ruodot ja rapsuttelin lihan pieneen kulhoon, lisäsin valkopippuria, suolaa, tilliä ja sitruunamehua sekä smetanaa. Ihanan makuinen levite leivälle.

      • henrjii

        eilisiä tähteitä, mutta huomenna teen super terveellistä ruokaa
        500 g lohta (nahaton, ruodoton pala) ½ kiinankaali 2 pientä sipulia 25 cm pala purjon vihreää osaa 2 dl herneitä 1 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä 1 l vettä 1 rkl kalafondia 3/4 dl makeuttamatonta 100% tyrnimehua 1 tl mustapippuria myllystä 1 tl hienoa merisuolaa


      • henrjii kirjoitti:

        eilisiä tähteitä, mutta huomenna teen super terveellistä ruokaa
        500 g lohta (nahaton, ruodoton pala) ½ kiinankaali 2 pientä sipulia 25 cm pala purjon vihreää osaa 2 dl herneitä 1 rkl kylmäpuristettua rypsiöljyä 1 l vettä 1 rkl kalafondia 3/4 dl makeuttamatonta 100% tyrnimehua 1 tl mustapippuria myllystä 1 tl hienoa merisuolaa

        Lohikeittoako vai lohimuhennosta?


      • henrjii

        lohikeittoa mihin tulee tyrnimehua, kasvikset voi tietysti osaksi korvata niilla apetin keittojuureksilla.
        Tietekin vettä liemeksi


      • henrjii kirjoitti:

        lohikeittoa mihin tulee tyrnimehua, kasvikset voi tietysti osaksi korvata niilla apetin keittojuureksilla.
        Tietekin vettä liemeksi

        Minä en tykkää käyttää pakastevihanneksia. Parhaat pöperöt tulee kuten sinunkin reseptissäsi kun keittää tai freesaa juurekset itse.


      • henrjii

        hym yh, mutta joskus on halvempaa ja nopeampaa käyttää pakastevihanneksia


      • ei-suurperhe
        henrjii kirjoitti:

        hym yh, mutta joskus on halvempaa ja nopeampaa käyttää pakastevihanneksia

        "mutta joskus on halvempaa ja nopeampaa käyttää ..."

        Kyllä ainakin yksin asuja voi hyvinkin turvautua noihin pakasteisiin, kun vain oikein maustaa, jos ruoan lisukkeen käyttää, mutta keitoissakin ne korvaavat hyvin paikkansa, kun menisi esim. ostamaan; "pari porkkanaa, palsternakka, sipuli, lanttu, pari perunaa", y.m.sellaista"?

        Sitten jos menee ostamaan noita kaikkia tarvittavia aineksia sillä`tavoin "säädyllisesti", niin loput pilaantuu?


      • henrjii

        pakasteet pitää laittaa kiehuvaan veteen, tai kuumalle pannulle, eikä niitä saa ylikypsentää, muutoin niistä tulee mautonta mössöä


      • ei-suurperhe kirjoitti:

        "mutta joskus on halvempaa ja nopeampaa käyttää ..."

        Kyllä ainakin yksin asuja voi hyvinkin turvautua noihin pakasteisiin, kun vain oikein maustaa, jos ruoan lisukkeen käyttää, mutta keitoissakin ne korvaavat hyvin paikkansa, kun menisi esim. ostamaan; "pari porkkanaa, palsternakka, sipuli, lanttu, pari perunaa", y.m.sellaista"?

        Sitten jos menee ostamaan noita kaikkia tarvittavia aineksia sillä`tavoin "säädyllisesti", niin loput pilaantuu?

        Hyvin varustetuissa kaupoissa löytyy tuoreita juuressekoituksia. Esim. porkkanaa, selleriä, lanttua, purjoa ja persiljaa. Lidlissä on tuoreita uunijuurespakkauksia.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Hyvin varustetuissa kaupoissa löytyy tuoreita juuressekoituksia. Esim. porkkanaa, selleriä, lanttua, purjoa ja persiljaa. Lidlissä on tuoreita uunijuurespakkauksia.

        PS. Ostin 4 porkkanaa, keitin ne ja käytin yhden suikaleina susheihin. Lopuista tein porkkanasosekeittoa. Ei juurekset pilaannu pitää vain osata hyödyntää raaka-aineita.


      • henrjii
        korpikirjailija kirjoitti:

        Hyvin varustetuissa kaupoissa löytyy tuoreita juuressekoituksia. Esim. porkkanaa, selleriä, lanttua, purjoa ja persiljaa. Lidlissä on tuoreita uunijuurespakkauksia.

        niin onkin, mä osti lidistä tuoretta fenkolia, ja tykästyin, sopii huvin kalan kanssa.
        Ennenvanhaan inohsin fenkoolia, sitä kun oli lapuanliemessä, ja se maistui ihan fairyltä


    • eppu2

      Yöllä vähän poltteli mahaa, joten jätin aamukahvin väliin ja söin luomukaurapuuroa ja marjakiisseliä, kun on noita itse tehtyjä mehuja vielä.
      Tuossa, kun tuo töllö on auki, huomasin, kun siellä esiteltiin ostostvssä, jotain vehjettä. Kätevästi sillä näytti pilkkoutuvan mikä vaan.
      Taidan tuossa höyryttää kukkakaalin ja laittaa kukkakaalilaatikon.
      Jotain särvintä siihen, mitä löytyy kaapista.
      Ei sitä näin yksineläjä paljon tarvitse. Kissalla on omat eväät.

    • Oli komea aurinkoinen talvipäivä. Kävin siivoamassa mökillä josko pääsiäisenä saunottaisiin.

      Siellä puuhastellessani tuli mieleen lanttukukko ja vesi herahti kielelleni. Viimeksi olen tehnyt lanttukukon yo-juhliini. Näin tavisyönnä se voisi olla poikaa.

      Oletteko tehneet kukkoja ja mikä olisi paras taikinapohja?

      • Pirrepä

        Tuosta lanttukukon taikinapohjasta vaan senverran, että minun mielestä lantulle sopii parhaiten ihan hiivaleipä pohja, mie laitan hiivaleipäjauhojen lisäksi myös erilaisia hiutaleita, saa hieman ruokaisamman makuisen pohjan ja kaurahiutaleillasiitä saa pehmeän.

        Kalakukolla käy hapatettu taikina, joko ruis tai hapatettu hiivaleipä taikina, happamuus antaa hyvän säväyksen kalalle.

        Näin mie, en tiä miten muut :)


      • Pirrepä

        Lisään vielä, että perunakukko pitää tehä ehottomasti hapantaikinaan..jos nyt semmoisia kuka vielä paistaa.., ja vielä arvostelen esim. kuopiolaisia kalakukkoja, ja etenkin sitä nitskaa taikina pohjaa, en tykkää yhtään, varmasti miun muikkukukko on paaaaljon parempi :)


      • näinpä.teen

        Lanttukukon taikinan teen karkea ruisjauho-, grahamjauho-,sämpyläjauho, riihiruisjauhosekoituksesta. Riihiruisjauho antaa hienon säväyksen makuun. Joskus laitan hieman vehnäjauhoakin sekaan. Jauhojen määrrää en ole koskaan laittanut mitalla. Tietenkin teen taikinan veteen ja laitan hiivaa sekaan. Kohotan kukkoa ennen paistamista.


      • Pirrepä kirjoitti:

        Lisään vielä, että perunakukko pitää tehä ehottomasti hapantaikinaan..jos nyt semmoisia kuka vielä paistaa.., ja vielä arvostelen esim. kuopiolaisia kalakukkoja, ja etenkin sitä nitskaa taikina pohjaa, en tykkää yhtään, varmasti miun muikkukukko on paaaaljon parempi :)

        Voisitko käyttää sinistä nikkiäsi, silloin tiedän keskustelevani vanhan tuttavani Pirren kanssa,


      • ent.siivoojaparka
        korpikirjailija kirjoitti:

        Voisitko käyttää sinistä nikkiäsi, silloin tiedän keskustelevani vanhan tuttavani Pirren kanssa,

        Sinisten ja mustien lanttukukotkin maistuu niin erilaisilta.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Sinisten ja mustien lanttukukotkin maistuu niin erilaisilta.

        Kysyinko sinulta jotain?


      • ent.siivoojaparka
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kysyinko sinulta jotain?

        Minä kun joskus avaan suutani kysymättäkin.
        Vai niinkö teillä on totuttu, että suus kiinni, jos ei korpikirjailija ylhäisyydessään ole kysynyt mitään?


      • Hollandaise
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minä kun joskus avaan suutani kysymättäkin.
        Vai niinkö teillä on totuttu, että suus kiinni, jos ei korpikirjailija ylhäisyydessään ole kysynyt mitään?

        Se kun ei tuo pirun ylläpito saa aikaiseksi sitä pakollista rekisteröitymistä niin alkaa tämä palstan johtoporras vaatimaan sinisiä nikkejä omissa teksteissään. Ei kelpaa siniselle "hollantilaiselle" mustalla kirjoitettu kalakukko-ohje.


      • näinpä.teen
        Hollandaise kirjoitti:

        Se kun ei tuo pirun ylläpito saa aikaiseksi sitä pakollista rekisteröitymistä niin alkaa tämä palstan johtoporras vaatimaan sinisiä nikkejä omissa teksteissään. Ei kelpaa siniselle "hollantilaiselle" mustalla kirjoitettu kalakukko-ohje.

        Hakekoon sitten ohjeensa Hollannista.


      • näinpä.teen kirjoitti:

        Hakekoon sitten ohjeensa Hollannista.

        Ette tietenkään voi mitään sille, että ette ymmärrä. Voin vain huokaista jos ei ymmärrä ei ymmärrä.


    • de-meter

      Ai nautinko ystävien vierailusta ja kestityksestä ? Mikäpä siinä, mutta työlästä se nykyisin on. On niin paljon erilaisia rajoituksia ja mieltymyksiä. Oman ikäisille sopii melkein mikä vain, tai no, diabetes ja keliakia ovat yleistyneet, mutta nuoremmat saattavat olla vegaaneja, vegetaristeja, scd-dieetin noudattajia, laktoosittomia.
      Ja mieltymysten puolella variaatioita löytyy tietysti vielä enemmän.

      Eli nuorempi sukupolvi on jo näitä, jotka käyvät usein "ulkona syömässä" ja siellähän sitä saa itse valkata, mitä tahtoo syödä.

      Kyllä me silti kyläilyä ja kestitystä harrastetaan. Eilenkin oltiin tutuilla syömässä. Olin ajatellut säästää emännän vaivoja ja ehdotin, että käydään vain kahvilla. Lopputulos oli se, että hänelle oli luultavasti siitä kahvikestityksestä enemmän vaivaa kuin ruuan tarjoamisesta: pöydässä oli seitsemää sorttia leivonnaisia, makeaa ja suolaista...

      • Huomenta@

        Minulla on tapana ilmoittaa illanistujaisten teema vierailleni. Nyt viikonlopulla se oli japanilainen ilta. Eli tarjottavat rajoittuivat ruoan osalta susheihin ja ruispaloihin, levitteillä (katkarapujuusto ja salami) sekä hedelmäpiirakkaan kahvin kanssa. Minulla on kahviautomaattikone, jolla saan erikoiskahveja. Nyt valmistin karamellikahvia.

        Kaikista kivointa talviaikaan pienellä porukalla sisätiloissa. Kesä on eri juttu silloin olemme ulkotiloissa mökillä ja tilaa riittää isommallekin porukalle.

        Nyt on saatavilla erilaisia estopillereittä ruokavammaisille, niitä voi ottaa ennen ruokailua. Näin ruokavammoista ei synny lisärasitetta emännälle.

        Juhlapalvelun ajoilta muistuu mieleen juhlien tilaajat, joille piti olla kaikki mahdolliset erikoisnykköset ja kuinka kävikään ne keliakialeivonnaiset ja sokerittomat tarjottavat jäivät usein pöydälle koskemattomana. Laktoositon käy kaikille joten teen vielä nytkin kaikki tarjoiltavat laktoosittomana.

        Kylvemme Korvessa kauniissa auringon paisteessa. Kun saan pyykit pestyä suuntaan taas järven rannalle. Aurinko on aika kavala, eilen istuin vain puolisen tuntia auringossa ja nyt naama punottaa. Pitää ostaa suojavoidetta ja käyttää aurinkolaseja ; )


    • Dalan alajuoksulla paistaa aurinko. Kirjoittelin tossa just vikon ruokalistaa kun mummon mussukat on hiihtolomakylässä viisi päivää ja meilläkin syödään nyt kolme ateriaa plus välipalat niin on siinä sommittelemista. Mutta nyt syödään lasten ehdoilla: sunnuntai-iltana pizzaa, maanantaina hodareita, tänään makarooneja ja lihapullia, huomenna kanansiipiä ja riisiä, torstaina jotain soppaa ja perjantaina onkin sitten tonnikalasalaattia. Aamupalalle puuroja ja muroja, leikkelelautanen ja hedelmiä ja marjoja. Leipää, maitoa ja mustaviinimarjamehua kaikille aterioille. Välipalalle uunipannaria, jäätelöä hedelmiä.....

      • Nuaksen jääladuilla oli vilkasta, paljon hiihtolomalaisia. Kuuntelin ohi kulkevia, mummot ja ukit, äidit ja isät hiihtelivät lasten ja lastenlasten kanssa. Olivat käyneet Rehjansaaressa makkaran paistossa. Istuin laiturilla korituolissa vällyjen alla (kuvassa) viereläni kori ja termaspullo sekä kinkkujuustosämpylä ja sitä hedelmäpiirakkaa jota jäi perjantailta. Minulla oli vällyjen alla lämmintä, mutta jäällä hiihtäjille ei keli ollut paras mahdollinen sillä tuuli kylmästi. Nyt kasvoja polttaa ja väsyttää ....Onneksi ei juuri nyt ole passattavia.


    • Tänään on keitettyä, ruotoista kalaa pinaatti-sinappikastikkeella, eilistä perunaa ja pari salaatinlehteä etikalla maustettu. Kuka sanoi että dieettiruoka on pahaa. Taisi olla minä.
      Lapset ei sitä halunneet (olen ennenkin heitä kiusannut), joten poika rupes kokkaamaan pastaa. Laittoi kastikkeeksi paistettuja sieniä ja sipulia, pestoa ja pari avokaadoa. Namnamnamnam. Hänen oma reseptinsä ♥
      Mutta kyllä on dieettiruoka hyvää. On on.

    • henrjii

      Meikämannin päivä on mennyt vähän käteen. Pilkillekään en viitsinyt nennä kun jäällä oli niin paljon lunta, ja taisi lumen alla olla vettäkin, kalaakin on tullut syötyä.
      Nooh kävin mä appiukolle kaupassa, ja tein hälle vähän lumitöitä, kun se on jo niin vanha

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      364
      8336
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2334
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1702
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1569
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1314
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1302
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      352
      1148
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1015
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1002
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      112
      941
    Aihe