Onko veneilybusineksessa rahaa

veneilybusinessfamilykö

Mitenkähän olisi veneliy ihan ammattina ja elinkeinona. Kiertääkö veneilyn ympärillä riittävästi rahaa ja jääkö tekemisestä katetta. Edellyttääkö veneilybusinekseen lähteminen omakotitalosta kerrostaloyksiöön muuttamista ja jokapäiväistä kaurapuuron syöntiä. Mitähän voisi ruveta tekemään, vierasvenesatama, talvisäilytys, huolto ja kunnostus, tarvikekauppa vai jotain muuta.

36

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolkytkolme

      En ole yrittäjä mutta käsittääkseni tilanne on karkeasti yleistäen:
      a) Vierasvenesatamat: Kukaan ei rikastu mutta jos et laske tuntipalkkaasi voit ehkä saada kesällä elannon. Talvella sitten pitää olla jotain muuta.
      b) Talvisäilytys: Kohtuuhintaisesta talvisäilytyksestä on edelleen etelä-Suomessa pulaa mutta ei ole helppoa löytää sopivia tiloja kohtuuetäisyydellä nostopaikoista. Aika iso volyymi tarvitaan että yksi ihminen elää pelkällä säilytyksellä. Jos on osaamista voi lisäpalveluilla saada lisätuloja.
      c) Huolto ja kunnostus: Jos osaaminen on kunnossa pääse veneilykaudella kohtuuansioihin ja heinäkuussa töitä riittää ympäri vuorokauden. Talvella keksittävä jotain muuta.
      d) Venetarvikekauppa on erittäin kilpailtua ja verkkokaupat haukkaavat aina vain isomman osan. Nollasta ponnistaminen vaatisi jonkun merkittävän uuden liikeidean.
      e) Charterveneily: Käsittääkseni erittäin harva saa yksittäisen veneen vuokraamisesta kunnon elannon, pääasiassa tulot auttavat kiinteiden kulujen peittämisessä. Jos on osaamista ja kielitaitoa voi hankkiutua ulkomailla charterveneiden miehistöön mutta se on jo merkittävä elämänasennekysymys (pitää rakastaa tropiikkia, veneilyä ja asiakaspalvelua, muuten käy raskaaksi).

    • qqqqqqqqs

      Ihan tämmöinen yleinen bisnes neuvo ihna mihin tahansa juttuun:
      Jos tietämys on tuolla tasolla, niin unohda koko juttu. Jos joudut täältä kyselemään kannattavia liikeideoita, niin olet takuuvarmasti matkalla konkursiin.

      Anteeksi tyly viesti, mutta ihan sinun omaksi parhaaksesi, usko pois.

      Jos kuumottaa vielä, niin hae kirjastosta pari yrityksen/liiketoiminnan aloitusopasta. Samat lainalaisuudet ne jyllää venebisneksessa kuin muuallakin.

    • Mikä tahansa noista ihan kiva harrastuksena ja oheistoimintana, sitten pitää olla jokin homma jolla elää ja osittain rahoittaa noita vene/veneilyyn liittyäviä toimintoja.

    • Joakim1

      Ainoa tapa päästä miljonääriksi veneilyalalla on aloittaa miljardöörinä.

      Yksi hyvä tapa tutustua on etsiä protestilistalta tai verovelkorekisteristä mieleen tulevia veneilyalan yrityksiä.

      • drag

        Minä olen kuullut myös vastaavan ohjeen ilmailupuolelta. Jos haluat tehdä pienen omaisuuden ilmailubusineksessä, niin sinun täytyy aloittaa suurella.
        Ikävä kyllä näin siellä jonkun tapauksen, joka toteutti tuon ohjeen.


    • Rikasmiesjosoisin

      Josnyt olisi oikein helvetinpätevä ja noheva, niin konekorjauspuolella elättäis itsensä. Jos laittais pienkoneet(perärutku) dieselit, sähkötyöt, lasikuituhommeli ja nosto/lasku. Talvet työntelis lumia tratkorilla. Tekis noin ylipäänsä kaikki 55€/h perässä pyöris ahkerajatyöteliäs harjoitteliapoika. (ilmanen)
      Hyvin pärjäis, syystäsiitä, että minä en kusekkaan näihin jättihalleihin ja siellä kravattikaulassa pyöriviin mistään mitään tietämättömiin asentajiin päin.

    • veneenalainen

      Veneenrakennus on kallis harrastus. Näin eräs venealanyrittäjä kahvitunnilla. Tuntipalkka on pääsääntöisesti yrittäjälläkin hyvin heikko ja saa kestää kaikkea ikävää käryä, liikaa vaativia asiakkaita ja muuta. Tänä päivänä pitää olla todella kärryillä monesta asiasta että yrityksellä on yhtään mitään mahdollisuuksia pärjätä markkinoilla. Aloita vaikka perehtymällä huvivenedirektiiviin joka säätelee huvivenemarkkinoita Euroopassa. https://theseus.fi/bitstream/handle/10024/14394/sairanen_jaana.pdf?sequence=1

      • EUjaCEonPERSEESTÄ

        CE-merkintä ei sääntele huvivenemarkkinoita eikä muutakaan markkinoita, vaan se on "todiste" yhdenmukaisuusvaatimukset täyttävästä tuotteesta. mm. Veneiden osalta täysin ala-arvoinen ja ainoastaan helvetinmoista kapulakielellä kerrottua tyhjänpäiväistä höpinää.


    • PeisosKronnonen

      Kiertää veneilyn ympärillä riittävästi rahaa. Se vain kiertää niin saatanan kaukaa ettei oikein osu...

    • gastina10

      No jos itse purjehdus on hanskassa, niin gasteja = miehistöä tarvitaan kesäkaudella. Luonnollisesti on oltava purjehduskokemusta ja yleensä vähimmäisvaatimuksena Kansimiehen kirja. Ainakin Rannikkolaivurin pätevyys. Mikä on mihinkään pätevöittävä vapaaehtoinen kurssi. Samoiten on hyvä olla Meri VHF suoritettuna. Jos on seikkailumieltä ja kielitaitoa. On Välimerellä turistiaikana useitakin Charter vuokraamoja, jotka tarvivat pätevää miehistöä. Palkat ei ole häävejä ja työ on välillä rankkaa. Jos kiinostaa, niin FB:ssä on ryhmä nimeltä, Hyvien miesten gastipörssi. Sieltä voi aloittaa ja hakea kontakteja.

      • MovingInMovingOut

        Täh !!!


      • nuurdikki

        Ei kai mitään täh. Välimerellä on tuhansai ja taas tuhansia charter pursia ja moniin niistä halutaan osaava kansimies tai kippari ja kokki. Palkka on yleensä suoraan käteen vähän toista sataa per päivä ja fiksu turisti tarjoaa vielä ruuat ja illalliset päälle. Ei sillä rikastu mutta pääsee purjehtimaan ja saa ylläpidon. Yleensä noilla on joku yahtmaster tutkinto tai vastaava.


      • MovingInMovingOut
        nuurdikki kirjoitti:

        Ei kai mitään täh. Välimerellä on tuhansai ja taas tuhansia charter pursia ja moniin niistä halutaan osaava kansimies tai kippari ja kokki. Palkka on yleensä suoraan käteen vähän toista sataa per päivä ja fiksu turisti tarjoaa vielä ruuat ja illalliset päälle. Ei sillä rikastu mutta pääsee purjehtimaan ja saa ylläpidon. Yleensä noilla on joku yahtmaster tutkinto tai vastaava.

        Tuo nyt vaan ei oikein aloitukseen osunut.


    • Onhan moottorivenepuolella rahaa liikkeellä. Jonnekin veneilykeskukseen Turun seudulle tai pääkaupungin liepeille perämoottoripaja tai pienvenehotelli pystyyn, niin kaipa sillä voisi elantonsa saada aika pienellä alkupääomalla. Venemyymälöitä on myös pysynyt pystyssä, jos on kyllä kaatunutkin. Marisailin omistaja hyppäsi venebisnekseen halusta saada veneilystä työ, ja vuokravenetoiminta on vissiin vielä pystyssä, vaikka myyntipuolella taitaa tulovirta olla vähäistä.

    • Kyllähän tämä veneala on enemmänkin elämäntapa, kuin tapa tienata rahaa. Siitä vaan katsomaan menestyviä venealan yrityksiä. Aika monelle isollekkin talolle voi olla ihan sivubisnes. Kesä on lyhyt ja rahaa on maassa suhteellisen vähän.

      https://www.asiakastieto.fi/

    • inhorealimaankansalainen

      Aloittajan kysymys on piristävän naiivi. Vaikka täällä Suomessa on upea puhdas saaristo tuhansine saarineen, yleisturvallisuus kunnossa, osaava kielitaitoinen väestö, ei venekorttipakkoja ja kesällä ei ole mitään läkähdyshellettä eli kutakuinkin täydellinen ässäsuora kansainvälistä veneturismia ja kotimaista laajempaakin veneilyä ajatellen, niin muutama Suomelle ikuisesti ominainen klassinen asia vesittää kaiken tämän hyödyntämisen ja ne ovat; byrokratia, välilliset työvoimakustannukset, verotus, ylihintainen tonttimaa ja luonnonsuojelun tiukan valvonnan alaisena oleva kaavoitus. Kaikki jo kaavoitetut ihmisten ilmoilla olevat ranta-kaistaleet on napitettu mökeillä, suurteollisuudella tai luonnonsuojelualueilla. Jos jollain on rahaa, innostusta ja hiukan hajua veneasioista, niin suosittelen jotain toista maata toteutukseen.

      • neljätoista

        Kaikki nuo ovat ongelmia ainakin ajoittain mutta perusongelma josta ei edes voi syyttää poliitikkoja (jotka kuitenkin olemme itse valinneet) on kauden lyhyys. Ei veneilyyn liittyvä palvelubisnes muutu selvästi houkuttelevammaksi vaikka tontteja saisi vapaammin ostaa. Kun varsinainen tuotto pitää tehdä kuudessa viikossa juhannuksesta eteenpäin on mikä tahansa investointi työläs saada kannattamaan.

        Samat ongelmat on pitkälti muissa Pohjoismaissa. Keski-Europpassa tontit ovat vielä tiukemmassa mutta toiminnan kannattavuutta tukee pitempi kausi ja luonnonsatamien puute; veneitä on yleensä pakko säilyttää (yleensä isossa) maksullisessa satamassa (kaupallisessa tai veneseuran).


      • KateusVoittaaKiimankin
        neljätoista kirjoitti:

        Kaikki nuo ovat ongelmia ainakin ajoittain mutta perusongelma josta ei edes voi syyttää poliitikkoja (jotka kuitenkin olemme itse valinneet) on kauden lyhyys. Ei veneilyyn liittyvä palvelubisnes muutu selvästi houkuttelevammaksi vaikka tontteja saisi vapaammin ostaa. Kun varsinainen tuotto pitää tehdä kuudessa viikossa juhannuksesta eteenpäin on mikä tahansa investointi työläs saada kannattamaan.

        Samat ongelmat on pitkälti muissa Pohjoismaissa. Keski-Europpassa tontit ovat vielä tiukemmassa mutta toiminnan kannattavuutta tukee pitempi kausi ja luonnonsatamien puute; veneitä on yleensä pakko säilyttää (yleensä isossa) maksullisessa satamassa (kaupallisessa tai veneseuran).

        Ja listan täydentää kaikkialle tunkeva kansallinen kateus joka viimeistään tuhoaa halun yrittää ja onnistua. Jos vahingossakin joku näyttää menestyvän tai edes omaa hyvän idean niin jo on arvostelu, mustamaalaus ja kampittaminen käynnissä.


      • Nuo syyt eivät oikein vakuuta, muut paitsi byrokratia. Suomessa on valtavasti rakentamattomia tontteja meren rannalla, ja saaristossa autotien ulottumattomissa ne maksavat muutaman euron neliöltä tai parhaissa paikoissa kympin - kaksi. Missä länsimaassa on noin halpaa veneilykelpoista rantaa saatavilla? Vaikka tontilla olisi kesämökki, voi sen silti ostaa. Tietysti kunnan kaavoittajat pitää saada projektiin mukaan, mikä voi monessa ideassa olla hankalaa, etenkin jos on naapureita. Kaupungin lähellä oleva paikka ei välttämättä ole paras paikka venesatamalle. Jossain Aspössa tai Helsingholmenissa voi olla sata venettä yön yli. Se tekee pari tonnia tuloa per yö, jos satamamaksu olisi 20 euroa. Jos tällaisia öitä on vuodessa 40, tulee rahaa luokkaa 80 000 euroa. Viidessä vuodessa 400 000 euroa. Sinne alueelle mahtuisi varmasti lisääkin satamia, kun katsoo vaikka uuden paikan Brännskärin suosiota. Kesäapulaisten saaminen ei ole kauhean kallista, hehän ovat töissä vain pari kuukautta, eli kuluja parista apulaisesta tulee 10-15 000 euroa. Menojakin tietysti on, mutta onhan siinä sitten vielä 9 kuukautta aikaa tehdä jotain muutakin työtä.


      • jotainrajaa

        Tuosta laskelmasta puuttuu kokonaan aloittamisen kustannukset, ei ne laiturit ja muu infra ole mitään halpoja.


      • sossuilusta
        neljätoista kirjoitti:

        Kaikki nuo ovat ongelmia ainakin ajoittain mutta perusongelma josta ei edes voi syyttää poliitikkoja (jotka kuitenkin olemme itse valinneet) on kauden lyhyys. Ei veneilyyn liittyvä palvelubisnes muutu selvästi houkuttelevammaksi vaikka tontteja saisi vapaammin ostaa. Kun varsinainen tuotto pitää tehdä kuudessa viikossa juhannuksesta eteenpäin on mikä tahansa investointi työläs saada kannattamaan.

        Samat ongelmat on pitkälti muissa Pohjoismaissa. Keski-Europpassa tontit ovat vielä tiukemmassa mutta toiminnan kannattavuutta tukee pitempi kausi ja luonnonsatamien puute; veneitä on yleensä pakko säilyttää (yleensä isossa) maksullisessa satamassa (kaupallisessa tai veneseuran).

        Perusongelma ei ole kauden lyhyys vaan ostovoimaisen väestön niukkuus. Meitä on vähän ja sosialistisen valtion verotus on vienyt ostovoiman. Tällä kustannustasolla ei turistejakaan ole veneilemässä kiusaksi asti, vaikka olemme hyvinvointivaltio ja saaristomme on kaunis. Yritä siinä sitten hankkia elantosi jokaista euroa vahtivilta lomalaisilta.
        Vaatimalla lisää "ilmaisia" tukia valtiolta niin meno ei kun pahenee.


    • tumpelotumppi

      Varmaan paras ja varmin venebisnes on telakan pitäminen. Se kestää laman aika hyvin. Pitäähän veneet kuitenkin nostaa, laskea ja huoltaa. Jos olet kätevä käsistä saat talveksi ja kesäksi fixaus ja korjaus hommia asiakkailta.

    • inhorealimaankansalainen

      No ensinnäkin, jos sanoo että suomessa venekausi on a. 40 päivää, b. vain juhannuksesta eteenpäin tai c. kuusi viikkoa, mielestäni ei voi kutsua itseään veneilijäksi lainkaan. Lapin veneily ei ole mikään ratkaisu.

      Suomessa, Eteläisessä suomessa, jossa valtaosa suomalaisista kuluttajista, työntekijöistä ja yrittäjistä asuu, ja jonne valtaosa kesäturisteista lentokoneilla tulee, on potentiaalinen VENEkausi (huom. ei sortsihellekausi, virastokesälomakausi, lapin sulavesikausi tai auringonottokausi) toukokuun alusta lokakuun loppuun. 6 kuukautta on pitkä aika joten se ei ole se syy miksi täällä venealan yrittäjyys on kitukasvuista. Pärjäähän täällä kaiken maailman 60 metrin slalommäetki ja pitävät hissejänsä 2-3 kk edes parhaimmillaan.

      Ongelmat pyörii rantatonttien hinnassa, kaavoituksessa, luonnonsuojelussa sekä kaiken kattavassa byrokratiassa. Kolmessa koulutustahossa yrittäjyyttä opiskellut muun opinnon ohella tiedän täsmälleen, etää se on se leijonasyy miksi esim. itse en aloita täällä mitään yritystä vaikka ideoita ja intoa riittäisikin.

      • rannoista.viis

        Veneilykauden ja veneilykelpoisen kauden pituuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ennen juhannusta meri on tyhjä ja satamat, siis muut kuin kotisatamat, ovat tyhjiä. Sama tilanne on jo elokuun alussa, koulujen alettua täysin kuollutta. Sen rinnalla rantatontit ja byrokratiat on pikkujuttuja. Jos veneet eivät liiku, ei liiku niiden ympärillä rahakaan.


      • Itse lopetin kauden uudenvuodenaattona ja aloitin taas helmikuussa, joten tiedän kyllä tuon kauden pituuden. Yöpymiset vähenee useimmissa paikoissa rajusti koulujen alkamisen jälkeen. Ennen juhannusta on myös hiljaista. Oli helpompi laskea tulot täysinä satamaöinä. Lisäksi tulee tuloja saunasta, kahvilasta jne.


      • nuurdikki
        rannoista.viis kirjoitti:

        Veneilykauden ja veneilykelpoisen kauden pituuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ennen juhannusta meri on tyhjä ja satamat, siis muut kuin kotisatamat, ovat tyhjiä. Sama tilanne on jo elokuun alussa, koulujen alettua täysin kuollutta. Sen rinnalla rantatontit ja byrokratiat on pikkujuttuja. Jos veneet eivät liiku, ei liiku niiden ympärillä rahakaan.

        Kyllä tuo on myös markkinointikysymys. Kroatialainen veneilycharter yrittäjäkin jo lähestyi että olisi aika tulla pääsiäiseksi purjehtimaan. Oma-aloitteisesti ei ehkä olisi asia tullut ihan mieleen mutta jos koko asiakaskuntaa muistuttaa niin aina joku voi lähteä.


    • Joakim1

      Tuo 40 vuorokautta liittyi vierasvenesatamien yöpymisten laskentaan. Kyllä niissä on hiljaista muulloin kuin heinäkuun alusta elokuun alkupäiviin. Tietysti elo-syyskuussa ja ehkä kesäkuussa voisi saada väkeä viikonloppuisin poikkeavan hyvään satamaan, joka olisi riittävän lähellä suuria venemääriä. Mutta tuo ehto tarkoittaa samaa kuin hyvin kallis tontti, vaikkapa Porkkalanniemestä kunnon purjevenesyvyydellä ja hyvillä palveluilla. Riittääkö miljoona tuollaiseen tonttiin? Tuossakin kilpailu on kovaa, kun on jo useampi paikka Porkkalassa ja lisää Inkoossa sekä tietysti itäpuolella Helsinkiä. Merkittävä osa vielä ilmaisia.

      • Turusta tulee vielä syyskuun alussa porukkaa sen verran viikonloppureissuille, että tuonne Brännskärin - Helsingholmin tasalle voi satamat olla melkein täysiä. Ainakin, jos on hyvä keli. Viikolla on sitten jo hiljaista. Eipä tietysti ole ihan samoja kulujakaan, kun ei apulaisia tarvita samaa määrää. Hyvän saaritontin ilman naapureita ja parin sadan metrin rantaviivalla voi suositun reitin varrelta saada parilla sadalla tuhannella. Sitten on kyllä riski kaavoituksesta, kun kaava on useimmissa paikoissa vain mökkirakentamisen salliva.


      • Bossu kirjoitti:

        Turusta tulee vielä syyskuun alussa porukkaa sen verran viikonloppureissuille, että tuonne Brännskärin - Helsingholmin tasalle voi satamat olla melkein täysiä. Ainakin, jos on hyvä keli. Viikolla on sitten jo hiljaista. Eipä tietysti ole ihan samoja kulujakaan, kun ei apulaisia tarvita samaa määrää. Hyvän saaritontin ilman naapureita ja parin sadan metrin rantaviivalla voi suositun reitin varrelta saada parilla sadalla tuhannella. Sitten on kyllä riski kaavoituksesta, kun kaava on useimmissa paikoissa vain mökkirakentamisen salliva.

        Lehdessä sanottiin, että Brännskärissä oli viime kesänä 1200 venettä. Olikohan siellä satamamaksu 14 euroa. Siitä tulisi tuloja 16800 euroa. Venepaikkoja on 25, eli venepaikkaa kohti oli tuloja 672 euroa. Ei tuolla kauhean paksusti elellä, kun Söderlundin pitää vielä maksaa jotain vuokraa paikasta, tosin sinne tontille tulee nyt toinenkin vuokralainen. Lisätuloja tulee kahvilasta sanotaan 20 euroa/vene, eli jotain 24000 euroa. Täytyy varmaan vielä tehdä jotain tuon tulon päälle...


    • arvioita

      Suuria venemääriä ei kovien hintojen uudellamaalla nähdä, eikä missään lapin rannikolla. Toivo löytyisi suotuisammassa talouspoliittisessa ja byrokraattisessa aikakaudessa jostain porin, turun ja helsingin välistä. Helsingin tonteissa on enemmän ilmaa kuin Suomen ilmatilassa. Viro porskuttaa ja vie Pohjois-itämeren suunnalla pyörivät ulkomaiset turistit tulevina vuosina

    • pimeäkuinyö

      Pimeästi tekemällä kuljetuksia ym huoltojuttuja apteekarin mökillä elää sillai sopivasti, kun kaikki on kotiin päin ja työttömyyskorvaukset juoksee bonuksena.

      Hyvää alkavaa kautta kaikille :-)

      • Taxfreepikkaraine

        Mikä tää apteekkari on?
        Joka kevät se mollista hakee talkkaria/kuskia.


    • mnc

      purjeveneen myyjätkän eivät tiedä markkinoinnista mitään yksi itkee kun hänen hienoja veneitä ei ketään osta ja kun kysyy kölin suhdetta takilaan ja syrjäytettyä vesimassa niin on kuin hoo moilanen ja rupeaa sanomaan että täytyy kysyä veistämöltä ja toinen leikkii kreiviä ja olis myytäväksi kunnon veneitä, mutta kun äijä katsoo nokanvarttapitkin että onko sulla rahaa ja ajaa itse -70 luvun vfarmarilla.'
      nämä purjeveneiden edustajat eivät ymmärrä purjeveneistä juuri mitään pitää itse kertoa mitä haluaa ja sittenkin pitää pyytä että anna nyt tarjous, ei ihme ettei voi ajaa kuin vanhalla vfarmarilla ja leikkiä keisaria. Parempi kun matkustaa itse veistämölle ja ostaa sellaisen veneen jonka haluaa ja keskustelee niiden kanssa jotka veneiden anatomiasta jotain tietää.

      • bmnp

        kyllä osuit oikeaan nämä vene edustajat ovat huvittavaa porukkaa ollaan olevinaan jotain ja todelliset tiedot purjehduksesta ja veneiden fysikasta ovat täysin hukassa.
        Eivät ole koskaan ymmärtäneet että pitäisi saada uusia kontakteja jotta voisi elää.
        Pyörivät vain omassa pienessä porukassa ja puhuvat juorujaan ja ovat unohtaneet että hei minunhan pitäisi saada uusia asiakkaita mitähän pitäisi tehdä.
        tähän samaan sarjaan kuuluu vielä lounais-suomessa oleva purjemaakari jonka konkunrssi välttyi kun sai vahingossa maailmanmerkin, mutta ei sitä tietämystä hankita juoruja puhumalla siinäkään putikissa ei ole kuin putkinäöllä varusttuisä ja nörtti poika, voi voi.


    • veneyrittajakin

      Tee kunnollinen ja mahdollisimman realistinen liiketoimintasuunnitelma (busines plan). Sen perusteella sitten tiedän, onko ideasi edes jatkokehityskelpoinen. Lisään vielä listaan vaikka venetaksin. Saaristoa meillä riitää ja kohtuullisesti asiakaskuntaa. Vaatii paprut ja veneen katsastuksen, mutta niistä ei tule kovin paljon kuluja. Suurempi investointi on se vene ja kuluissa polttoaine.

      Espoon alueelle kannattaa mennä tarjoamaan veneilijöille talvisäilytspaikkoja. Vuokraat vaikka joltain meren lähellä olevalta alueelta Espoolaisile veneilijöille tilaa omatoimiseen veneen talvisäilytykseen. Käsittääkseni kohta tulee asiakaskuntaa. Luulisi, että jostain päin Espoon läheltä (läntee lähtiessä) löytyy joku sopiva paikka, johon voi tehdä hiekkakentän. Ja rantaan valaa nostopaikan. Kun se tuottaa, niin toimintaa voi laajentaa ja rakentaa hallipakan jne. Toiminnan laajentaminen on myös hyvä otaa huomioon. Ympärivuotista pisnestä voi tehdä, jos talvisinkin on toimintaa esim. veneiden huoltoa ja laitteiden asentelua siellä hallissa (tai siis erillisessä hallissa ne duunit).

      Parhaan kultakaivoksen saat, jos rakennat turvallisen ja lämpimän hallin isoille veneille. Maksavia asiakkaita piisaa aina itärajan takaa saakka. Nyt on hieman hiljaisempaa, mutta kyllä ajat paranee ja silloin on hyvä olla valmiina. Kotkan alueen uudet hallit tosin varmaan vieneet osan asiakkaista ja sielläkin on kai vielä tilaa, mutta asettamalla hinnan oikein, saa asiakkaita.

      • Joakim1

        TIedätkö yhdenkin venetaksin, joka kykenee elättämään itsensä ja maksamaan veneen kulut (mukaanlukien rahoitus ja arvonalenema) pelkästään ko. liiketoiminnalla?

        Talvisäilytys Espoossa tai lähellä länteen? Luuletko, että on paljonkin halpoja rantatontteja, joihin pääsee hyvin rantaan isolla veneellä ja jossa on tilaa edes sadan veneen talvisäilytykseen? Ulkosäilytyksessä olisi kova homma saada tonni/vene, jolla siis saisi sadalla veneellä 100 000 liikevaihdon ALVilla eli 80 000 ilman ALVia, josta sitten pitäisi maksaa kaikki kulut ja lopulta palkat sivukuluineen. Pelkästä ulkosäilytyksestä tuskin saa enempää kuin 500-700 € eli pitää myydä aika paljon lisätöitä, joihin tarvitaan sitten myös työvoimaa ja paikka niiden tekemiseen eli lämmin halli.

        Vaaditaan se hyvä nostopaikka, kalustoa veneiden ja mastojen nostamiseen, pukkeja, peitetelineitä, pressuja jne.

        Espoo näyttää pyytävän tonteistaan 6% käyvästä arvosta. Saakohan jostain Espoosta tai siitä lähelle länteen n. hehtaarin tontin syvällä merenrannalla, ei sillan takana ja kunnollisella tiellä perille alle miljoonan? Miljoonalla siis vuosivuokra 60 000 eli edellisen laskelman 80 000 liikevaihdosta jäisi 20 000 muihin kuluihin eli pakkaselle menisi, vaikka ei nostaisi edes palkkaa.

        Lämpimällä hallilla noista sadasta veneestä saisi ehkä jo lisätöineen 5000 €/vene eli 400 000 liikevaihtoa ilman ALV:tä. Mitä sitten maksaa rakennus- ja ylläpitokukut vähintään 5000 m2 hallille, jossa on riittävä sisäkorkeus veneille sekä systeemit veneiden siirtämiseen ja sälyttämiseen? Millaiselle tontille sen saa rakentaa?

        Ei kuullosta ainakaan kultakaivokselta, mutta tietysti mahdollistaa venekorjaustoiminnan, jonka voi saada jo hyvin kannattavaksikin, jos onnistuu pääsemään vakuutuskorjauksiin tai muuten löytämään hyvin maksavia asiakkaita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3075
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2143
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1719
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1597
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1341
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1311
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1226
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1190
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1137
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1031
    Aihe