Tosi vaativat virpojat

se-musta-nicci

Tirpat, nuo pikku pääsiäisprovot, ovikellohäiriköt ovat tiotteistaneet perinteen ja siirtyneet markkinatalouteen ja voittojen maksimointiin.
Uutispätkässä haastattelivat kahta, tasapuolisesti valko -ja ruskeanaamaista trollia vai trullia vai noitiako olivat. Asenne oli kättelyssä karkki käy ja raha käy mutta "jos tulee muutakin, otetaan vastaan".
Ja hommaa aiottiin jatkaa kunnes "kori on täynnä" mutta toki jos piiskoja jää "kori käydään tyhjentämässä" ja jatketaan pummiutta.
Itsellä on joululta jääneitä mamu keksejä (ruskeita) neljä tai viisi pakettia kenkätelineen päässä. Ne mun piti lahjoittaa jonnekin mutta unohtuivat sinne. Nyt olisi tilaisuus päästä niistä eroon jos noita riiviöitä kävisi oven takana.

20

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se-ja-sama

"tiotteistaneet"
      t u o t t e i s t a n e e t.

• toinen-musta

Missä asut? Tulen virpomaan, jos annat ne keksit minulle!:))

No, ethän sinä anna, koska (olen itsekäs) kielsin jo lapsenlapsieni tulonkin luokseni. Syykin oli mielestäni hyvä, koska he kävivät aikaisemmin heille tuntemattomien ihmisten ovilla, vaikka ovatkin minun naapureitani. Lupasin kyllä "palkan" Pääsiäisenä,... rakkailleni.

Kävin eilen kaupassa ja ei olisi unohtunut "munat/karkit, koska hyvin oli esillä, mutta kiersin ne sutjakkaasti ohi ja siihenkin oli syynsä. Koskaan en onnistunut ostamaan niitä "mieleisiä" munia/karkkeja (heidän äidin mielestä), joten nyt annan rahana.

• samalla-mustalla-mennään

Pääkallopaikkani sijaitsee etelä-suomen läänin alueella p ä ä&kaupunki&seutu
        Muista kohtuus. Antaessasi.
        50 ct on vähän.
        €uro keskiarvo.
        2 €uronen liikaa.
        Jos en muuta keksi niin keksit lähtee veks, ennen kesää joka tapauksessa.
        On niissä joku eräpäiväkin. Alunperin niitä oli yli kymmenen pakettia, että olen lykkäillyt niitä ihmisten kainaloon sopivissa saumoissa. Kerran annoin tuntemattomille. Posti oli vienyt postiani tuonne kilometrin päähän kerrostaloon. Kiltti äiti kahden lapsen kanssa kävi tuomassa ovelleni. Nappasin pari pakettia keksiä ja vielä levyn suklaatakin heille mukaan.

• Heikunkeikku

Täällä ei virpojia näy. Ei koskaan palmusunnuntaina. Olisi peräti outoa jos ovikello soisi ja siellä olisi virpoja. Muualla päin Suomea niitä taitaakin olla pilvin pimein.
      Vasta viikon kuluttua lauantaina täällä trullit trullittaa. Kauniita koristeltuja pajunkissoja syli täynnä. Tarkkaan maalatuin naamoin ja innosta puhkuen lausuvat "virvon varvon tuoreeks terveeks...".
      Onko muilla paikkakunnilla trullipäivä vasta viikon kuluttua? Olisi kiva tietää.

• henrjii

joo viikonpäästä lauvantaina. Ottaisivat maksupäätteet mukaan, niin ei tarvitsisi kolikoita varata

• Onko-värssynne-lyhyt

Tai.
        Onko teillä rikkoa viisikymppinen?
        Oletteko ennakkoperintärekisterissä?
        Oletteko ALV rekisteröity?
        Oletteko ilmoittautunut työnantajarekisteriin?
        Kuka hoitaa kirjanpitonne?
        Onko teillä ennakkoverolappua?
        Saako teistä kotitalousvähennystä?

• Onko-värssynne-lyhyt kirjoitti:

Tai.
        Onko teillä rikkoa viisikymppinen?
        Oletteko ennakkoperintärekisterissä?
        Oletteko ALV rekisteröity?
        Oletteko ilmoittautunut työnantajarekisteriin?
        Kuka hoitaa kirjanpitonne?
        Onko teillä ennakkoverolappua?
        Saako teistä kotitalousvähennystä?

Värssyt olivat sopivan pituisia ja kaikkea hyvää toivottivat, nyt saan taas vuoden odottaa. Lapset olivat kivoja pieniä naapurinlapsia, joiden kanssa aina jutustellaan kun tuossa raitilla tavataan. Heille olin varannut pääsiäismunat ja odotin heitä ja kauniit vitsat sain. Kerjääminen ei tullut mieleenikään vaan kyse oli leikistä.
        Aika moista kun me aikuiset tehdään lasten pienestä kerran vuodessa pyörivästä ilon aiheesta noin iso ja tympeä juttu, kuulostaa melkein kun tuosta leikistä joku olisi saanut suorastaan trauman.
        Se on tietty ikä jolloin leikissä ollaan mukana, silloin olen minäkin mukana.
        Portissani on lukko ja soittokello ja voin päästää virpomaan kenet haluan.
        Loppujen lopuksi se oli vain pieni hetki aurinkoisessa päivässä, siitä oli silloin iloa meille kaikille.

• toinen-musta
        rosaliiin kirjoitti:

Värssyt olivat sopivan pituisia ja kaikkea hyvää toivottivat, nyt saan taas vuoden odottaa. Lapset olivat kivoja pieniä naapurinlapsia, joiden kanssa aina jutustellaan kun tuossa raitilla tavataan. Heille olin varannut pääsiäismunat ja odotin heitä ja kauniit vitsat sain. Kerjääminen ei tullut mieleenikään vaan kyse oli leikistä.
        Aika moista kun me aikuiset tehdään lasten pienestä kerran vuodessa pyörivästä ilon aiheesta noin iso ja tympeä juttu, kuulostaa melkein kun tuosta leikistä joku olisi saanut suorastaan trauman.
        Se on tietty ikä jolloin leikissä ollaan mukana, silloin olen minäkin mukana.
        Portissani on lukko ja soittokello ja voin päästää virpomaan kenet haluan.
        Loppujen lopuksi se oli vain pieni hetki aurinkoisessa päivässä, siitä oli silloin iloa meille kaikille.

"Se on tietty ikä jolloin leikissä ollaan mukana, silloin olen minäkin mukana".

Hienoa rosaliiin, koska pieni paha on tämä virpominen, jos ajatellaan jotain muuta "toimimista" saman ikäisille lapsille.

Nykyinen vastenmielisyys liittyy tietääkseni siihen, että ventovieraat virpojat tulee oville vain kerjätäkseen rahaa?

Minun lapsuudessa oli tutut naapurit, jotka tiesivät tuloni, mutta kerran tein lempi-opettajalleni yllätyksen ja hiihdin 7 km virpomaan häntä! Silloin ei ollut ovet lukossa. Ei hän edes herännyt, kun luikin pois, mutta seuraavana koulupäivänä kyseli, kuka kävi?

Vieläkin muistan sen jännityksen tehdessäni hänelle "hienon" virpavihdan ja ainakin sen, kun vein sen hänelle!

Silloinhan höyhenetkin haettiin omasta kanalasta ja värjättiin vesiväreillä ja jokunen kreppipaperi ruusuke muotoiltiin oksiin.

Kuulin juuri, että Tiimarin lopetettua ei enää ole myytävänä näitä höyheniä, joten lapsenikin oli 100 km säteellä käynyt joka kaupassa, tuloksena yksi kauppa.

• Tuollaiset.vaatijat.ja

siihen vielä jääkiekon taklaustyyli ! NE kun tehdään oikein ihanteeksi yhteiskunnassa niin metsään mennään rytinällä.

• ent.siivoojaparka

Meilläpäin ne pikku pääsiäisämmit kulkevat torstaina (heti koulupäivänsä loputtua). Muistan, miten hauskaa omista lapsistani oli piirrellä pääsiäiskortteja, tälläytyä kerjuulle tyyny hameen alle sidottuna persauksiin ja naamat tuunattuina.
      Nythän noita kerjäläisiä näkee muulloinkin kuin pääsiäisen aikaan. Joka kaupan edessä ikään kuin sisäänpääsymaksua vaatien.
      Tänä vuonna minulla jää trullien kortit saamatta, kun tilasin teatterin torstai-illalle. Kävi hyvä tuuri, kun sain satasella kolmensadan kruunun lipun.

• TaipaleenAlussa

Nehän ovat nitä vastakuoriutuneita yrittäjänpoikasia

• Iloitsen siitä, että talossamme on ihastuttavia pieniä ihmisiä, jotka käyvät virpomassa kaikkien niiden naapureiden ovilla, jotka ovat ilmoittaneet virpojia odottavansa. He ovat askartelleet kauniita virpomisoksia, joita jakavat iloisina. Moni antaisi varmasti mielellään, vaikkei vastalahjaa saisikaan.

Koppansa täyttyvät nopeasti erilaisilla suklaamunilla ja namuilla.

Itse ostin kahdenlaisia suklaisia yllätysmunia, Kindereitä ja jotain muita. Avasin äsken yhden kumpiakin ja tekisi mieli kirota.

Munien sisällä on muovikapseli ja kummallisia pieniä muoviesineitä sekä pienenpieni ohjelapppunen. Suurennuslasin avulla löytyy listasta myös suomenkielinen teksti. Siinä sanotaan, ettei munia saisi antaa alle kolmivuotiaille, koska pienet muoviesineet voivat olla vaarallisia pienille lapsille. - Niille pienille esineille en ainakaan minä kaksi mitään järkevää käyttöä. Ketuttaa!

• KalleKutvonen

Ihan vapaasti saavat ovikelloa soitella.En avaa ovea.

• Se on hyvä merkki että nuorena tietää mitä haluaa :) Tulee vähemmän haahuiltua.
      Niitä noitia on tosi helppo harhauttaa - laita ulko-ovi piiloon. Mun ovi ei näy tieltä, joten ei ole virpojiakaan. Mikä harmittaa, minusta ne on niin suloiset. Tekis mieli pystyttää kyltin postilaatikon viereen, että tännetänne... minkähän maineen siitä saa näinä päivinä.
      Kissa ja koirakin tykkäis virpomiskepeistä. Kolli mussuttaisi höyhenet ja hauva pajunkissat, se vimppa älypää tietää että kissat pitää pistää poskeen. Niitä isompia kissoja se ei uskalla.

• Vaikuttaako ettei meillä virpojat käy kun alaovi on lukossa aina. Tietysti voisivat soittaa summeria kuten mainostenjakajat, mut eivät soita.
      Pitäähän lasten saada leikkiä, ennen kyllä virpoivat aikuiset toisiaan, nykyään se on lasten hupia. Kyllä kiva olisi jos aikuiset tulisivat toisiaan virpomaan ja sitten yhdessä kahvia juotaisi, olisi vaikka sellainen kyläilypäivä.

• reppuriika

Mielestäni on aikuiset ajattelemattomia, jos käynti pari ovella kerran vuodessa saa mielet raivoon ja hermostumaan. Ja kysymyksessä ovat vielä vaittomat iloiset lapset. Tyly aikuisen tokaisu tai ryöpytys jää varmasti lapsen sieluun ja antaa kuvan aikuisten maailmasta. Jos on vastustaa sitten henkeen ja vereen uskonoja, niin pitäisi nyt nähdä todellinen juju tuossa pääsiäisleikissä. Lapset panostavat aikaa, yhteistyötä ja luovuuttaan tekemällä virpomisoksia, pukeutuvat ja onhan se varmasti myös jännää lähteä kohtaamaan tuntemattomia aikuisia. Jos todella monta ikävää vastaanottoa kohtaa mennessä uuteen sosiaaliseen kontaktiin, niin saattaa se olla kaikuna joskus jopa mennessä työpaikkahaastatteluun, virastoon, ym.
      En minäkään nyt tuota virpomista ihannoi, mutta ymmärrän tautalla myös muuta. Siinä lapset leikin avulla harjoittelevat tutustumista uusiin ihmisiin ja asioihin. Tosin ne tyrmäävätkin kokemukset ovat tarpeellisia, mutta toivottavasti niitä ei saa lapsena liikaa.

• O-Orvokki

Nappinaapuri-ohjelmaan oli liitetty karttaan virpomistoivomuksia eri puolilta kaupunkia, ja vieraatkin lapset voivat käydä virpomassa toivotuissa paikoissa. Katsoin karttaa ja siinä oli hämmästyttävän paljon osoitteita ja yhteystietoja. - Yllätyin, kun koko ohjelma on vielä niin uusi.

En tiedä, missä muissa kaupungeissa kuin Helsingissä "Nappinaapuri"-kuviot ovat käytössä.

PS: Totesin, että olisi kiva, jos mummotkin lähtisivät virpomiskierroksille trulleiksi pukeutuneina.

• Noitamuori

80-luvulla muutimme alueelle ,missä oli juuri rakennettu uusia rivareita ja omakotitaloja.Monien lapset olivat allle 10v ja monta joukkoa kävi virpomassa.Lapset oli kivasti noidiksi puetut ja maalatut.Lopputulos,korit kukkuroillaan suklaamunia ,rahaa ja muita karkkeja.
      Nyt n 6 v sitten lapseni perheineen muutti uudelle omakotialueeelle,missä monilla 3-10 v lapsia ,,,ja sama meininki,mutta sillä erolla ,että seteleitä ei nyt ole koreissa, mutta muuta hyvää kylliksi.Aika aikaa kutakin,,,ja tuntui ,että kaikki tykkäsi.

• O-Orvokki

Minäkin pääsin virpomaan. Istuin ruokailun jälkeen olohuoneessa parin naapurin kanssa, joista toinen totesi, ettei häntä ole virvottu tänään ollenkaan. Huomasin ikkunalaudalla olleessa kukkamaljakossa oksien joukossa pari koristeltuakin. Nappasin oksat maljakosta ja virvoin rouvan. Muutin lorua vähän: Virvon, varvon, tuoreeks, terveeks tulevaks vuodeks. Sulle vitsat ja mulle palkaksi hymy.

Keskusteltiin aiheesta ja päätettiin, että voitaisiin pitää muutamia pieniä virpomisvitsojen koristelutalkoita vielä ennen pääsiäistä ja laittaa vitsat maljakoihin yhteisen olohuoneemme pöydälle.

Yllätyin kuultuani, että jossain päin Suomea muutkin kuin ortodoksit ovat vieneet virpomavitsoja kirkkoon siunattaviksi. - Katselin ilolla yhden kaverini fb-sivulla erilaisia suuria ja kauniita kimppuja siunattaviksi vietyjä vitsoja. Lähes kaikissa näkyi olevan myös silkkiruusuja koristeina.

Virpomista on harrastettu eri aikaan eripuolilla Suomea, joko palmusunnuntaina tai pääsiäispäivinä.

Joku naapureista keksi, että me voisimme myös piilotella suklaamunia olohuoneessa jonain päivänä ja etsiskellä niitä yhdessä lasten ja aikuisten kanssa.

• JooHauskaahanSe

En vietä pääsiäistä, en rituaalejakaan... joten toivotan hyvää matkaa toiselle ovelle...^^

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      64
      7084
    2. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      232
      5833
    3. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      74
      4555
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      106
      3792
    5. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      2956
    6. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      66
      2917
    7. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      119
      2620
    8. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      25
      2083
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      62
      1937
    10. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      255
      1831
    Aihe