arabiaa?

ytte & mosse

miten kiitetään arabiaksi? entä muut kohteliaisuus sanat, niinkuin olkaa hyvä, anteeksi?

14

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roman.Durak
    • sepeh45

      Kiitos= shukran johon vastataan ahwan.
      Tervehdys= salääm aleikum
      Tervetuloa= ahlan wa sahlan
      miten voit= izzayak
      hauska tavata= forsa sa"ida
      huomenta= sabâH el khêr
      ei= la'
      kyllä= na"am
      minun nimeni on =ismi ......
      minä olen suomesta = ana min finlanda
      näkemiin = ma"as salääma

      ääntäminen onkin sitten joskus aika vaikeaa, varsinkin kurkkuäänteiden kanssa.

      tässä muutama sana jotka kannattaa päntätä muistiin. Se kannattaa.

      • Mites on?

        Itse olen lähdössä Sharmiin kuun lopussa ja koitin kans opetella noita tärkeimpiä kohteliaisuuksia arabiaksi. Ystävälleni oli kuitenkin intissä oli opetettu, että "Salääm aleikum" ei saisi sanoa jos ei ole muslimi kun lause todellisuudessa viitta Allahiin. Eli opettelenko sittenkin tervehdykset ja kiitokset? Saako sillä mahdollisesti parempaa palvelua vaiko peräti huonompaa? Onko kokemuksia?


      • sepeh45
        Mites on? kirjoitti:

        Itse olen lähdössä Sharmiin kuun lopussa ja koitin kans opetella noita tärkeimpiä kohteliaisuuksia arabiaksi. Ystävälleni oli kuitenkin intissä oli opetettu, että "Salääm aleikum" ei saisi sanoa jos ei ole muslimi kun lause todellisuudessa viitta Allahiin. Eli opettelenko sittenkin tervehdykset ja kiitokset? Saako sillä mahdollisesti parempaa palvelua vaiko peräti huonompaa? Onko kokemuksia?

        Olen käyttänyt näitä kaikkia sanoja ja en ole törmännyt moiseen väitteeseen miksi en saisi sanoa allahiin viittavia sanoja, vaikka en muslimi ole. Päin vastoin he (egyptiläiset) ovat tosi iloisia kuullessaan tuttuja sanoja ja olen saanut parempaa palveluja hintatasokin on jo valmiiksi suotuisa ja turhiin tinkimisiin ei aina ole tarvinnut ryhtyä. Ei muutakuin.... ins allah


      • Mites on?
        sepeh45 kirjoitti:

        Olen käyttänyt näitä kaikkia sanoja ja en ole törmännyt moiseen väitteeseen miksi en saisi sanoa allahiin viittavia sanoja, vaikka en muslimi ole. Päin vastoin he (egyptiläiset) ovat tosi iloisia kuullessaan tuttuja sanoja ja olen saanut parempaa palveluja hintatasokin on jo valmiiksi suotuisa ja turhiin tinkimisiin ei aina ole tarvinnut ryhtyä. Ei muutakuin.... ins allah

        Hiukan epäilinkin, että ei voi olla loukkaus tervehtiä ja kiittää arabiaksi -ainakaan turistikohteissa. Ystäväni oli vaan kovin varma kannassaan, mutta alan siis opetella kohteliaisuuksia kuitenkin...


      • ytte & mosse

        joo kiitos sulle, toi oli hyvä pikku arabian kielen opas! miten toi ääntäminen, lausutaanko ne suunnilleen miten kirjotetaan? vai onko jotain ´nyrkkisääntöjä´ ääntämiseen??? -tattis taas-


      • Joo
        ytte & mosse kirjoitti:

        joo kiitos sulle, toi oli hyvä pikku arabian kielen opas! miten toi ääntäminen, lausutaanko ne suunnilleen miten kirjotetaan? vai onko jotain ´nyrkkisääntöjä´ ääntämiseen??? -tattis taas-

        Näkemiin. Se tarkoittaa Egyptiksi nyt rakastellaan tms. XD


      • mika254

        Mitä vittua sä noilla muutamalla sanoilla teet, kun tulee vastaus oot pihalla kuin lumiukko mitä se toinen sanoo, naurettavaa kun suomi juntti yrittää olla niin matkailijaa. Mitä jos pysyisit kuitenkin siinä Englannissa vai taittuuko se yhtä "hienosti " ?? :D :D


      • keijo49
        Mites on? kirjoitti:

        Hiukan epäilinkin, että ei voi olla loukkaus tervehtiä ja kiittää arabiaksi -ainakaan turistikohteissa. Ystäväni oli vaan kovin varma kannassaan, mutta alan siis opetella kohteliaisuuksia kuitenkin...

        Oikeenko ins allah, niinhä se sanotaankin :D voi luoja mikä perusjuntti taas on niin Egyptin matkailijaa, jää nyt kotiin ettei silmiä tarvii hävetä päästä !


    • egytiläisen vaimo

      Allah on arabiaa ja tarkoittaa Jumala, mutta ei arabia yksinomaan muslimien kieli ole. Mieheni on egyptiläinen, kopti ortodoksi, ja kyllä hänenkin Jumalansa on arabiaksi Allah.

      • ekita

        Hei!Olisi mukavaa jos miehesi laittaisi pienen Suomi-Arabia matkailusanaston.Olemme lähdössä Egyptiin huhtikuun alussa. Emme ole mistään saaneet mukavaa matkasanastoa. Kiitos etukäteen.


    • arabianwatcher

      Luulisin, että kiitos on shukran, ja anteeksi maalesh.
      Höpötin jo tässä eräässä baarissa syyrialaisen ystäväni kanssa.
      Kokeile myös semmoista kuin "kei fa haluk"! Luulen, että se tarkoittaa: mitä kuuluu, tai kuinka on vointisi?
      -pete-

      • Xldld

        Maalesh on oikeastaan vähön kevyempi kuin anteeksi. Anteeksi tai oikeastaan olen pahoillani on ana ääsifä. Maalesh on jotain ohon ja sorin väliltä suomalaisittain ajateltuna. Jos törmäät toiseen ihmiseen kadulla, sanot maalesh. Jos olet tehnyt jotain vakavaa tai jotain tosi loukkaavaa, sanot ana ääsifä.

        Keifa haaluk on puhuttua standardiarabiaa. Kaikkialla ymmärretään tämä lause, mutta egyptiläiset eivät itse käytä sitä. Egyptiläinen kysyisi izzeyyäk tai äkhbääräk eeh.


    • kuolleidenlaakso

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe