Laippamoottorin kytkentä

PecosBill

Mitenhän tällänen moottori pitäis kytkeä? Kun on volttiarvoja enemmän kun laki sallii.
Siinä on kahdet volttiarvot:

380/440
Amps 1,1

Toiset volttiarvot:

220/250
Amps 1,9

50HZ
Rpm 2800
Ph 3
BHP 0,5

Crompton Parkinson Doncaster
Oil burner motor

49

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PecosBill

      Olis tarkoitus laittaa pyörittämään smirkeliä. Mikäli onnistuu?

    • sähkärj

      Tähteenpä hyvinnii

    • tähtireki

      400V 3-v voimavirtaan kytkettäessä ko. moottori kytketään tähteen kuten tuossa jo mainittiinkin.

    • PecosBill

      Joo... Eli sitten pitäis saada kolmivaihe virtaskaa jostain hommattua. Kun ei 1-vaihe virralla onnistu. Sen takia kysyin et et jos olis saanu valovirralla pyörimään kun sellasta olis helposti saatavilla. Mut sit tarvii tehä enemmän töitä ja hommata sähkäri paikalle.

    • 1716

      Yhdellä vaiheella teho tippuu 1/3-osaan nimellisestä. Ei jaksa pyörittää smirgeliä.

      • sähköviisas

        Heh, varsinainen asiantuntija. Oikeasti 1-vaihekäytössä saadaan n. 80 % siitä vääntömomentista mikä olisi 3-vaihekäyttöisenä. Smirgeleiden moottoritehot ovat 200 W alkaen.


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Heh, varsinainen asiantuntija. Oikeasti 1-vaihekäytössä saadaan n. 80 % siitä vääntömomentista mikä olisi 3-vaihekäyttöisenä. Smirgeleiden moottoritehot ovat 200 W alkaen.

        Varsinainen asiantuntija se on sähköviisaskin...
        1-vaiheisena moottorista saatava momentti ei ole edes kolmasosaa 3-vaiheissa vaan sitäkin alhaisempi... Tiesithän, sähköviisas, että teho ja momentti ovat eri asioita...
        1-vaiheisena kolmivaihemoottori on aika onneton tapaus.


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        Varsinainen asiantuntija se on sähköviisaskin...
        1-vaiheisena moottorista saatava momentti ei ole edes kolmasosaa 3-vaiheissa vaan sitäkin alhaisempi... Tiesithän, sähköviisas, että teho ja momentti ovat eri asioita...
        1-vaiheisena kolmivaihemoottori on aika onneton tapaus.

        Oletko keksimässä ikiliikkujaa kun luulet saavasi momenttia ilman tehoa? Ei tuommoinen perus moottorijuttu pitäisi olla noin vaikeaa! Olisko sinun maallikkona paras jättää nämä sähköjutut ammattilaisille.


      • lokijuhyedrty
        sähköviisas kirjoitti:

        Oletko keksimässä ikiliikkujaa kun luulet saavasi momenttia ilman tehoa? Ei tuommoinen perus moottorijuttu pitäisi olla noin vaikeaa! Olisko sinun maallikkona paras jättää nämä sähköjutut ammattilaisille.

        Kyllähän momenttia voi olla ilman tehoa, mutta ei tehoa ilman momenttia.


      • sähköviisas
        lokijuhyedrty kirjoitti:

        Kyllähän momenttia voi olla ilman tehoa, mutta ei tehoa ilman momenttia.

        Nooh, tuostakin seuraa että tehoakin on se 80 %.

        Momenteista vielä että käynnistysmomentti on vain 30 -- 40 % siitä mitä olisi 3-vaihekäytössä. Tämä siis käyntikondensaattorilla, käynnistyskonkalla saadaan kyllä parempi käynnistysmomentti. Erillinen käynnistyskonkka pitää kytkeytyä irti käynnistyksen jälkeen, muuten moottorin virta kasvaa ja moottori lämpenee liikaa. Smirgeli tosin ei tarvitse kummoista käynnistysmomenttia.


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Oletko keksimässä ikiliikkujaa kun luulet saavasi momenttia ilman tehoa? Ei tuommoinen perus moottorijuttu pitäisi olla noin vaikeaa! Olisko sinun maallikkona paras jättää nämä sähköjutut ammattilaisille.

        sähköviisas kirjoitti:
        "Oikeasti 1-vaihekäytössä saadaan n. 80 % siitä vääntömomentista mikä olisi 3-vaihekäyttöisenä"

        Vähän myöhemmin sähköviisas kirjoitti:
        "Nooh, tuostakin seuraa että tehoakin on se 80 %."

        Et edelleenkään hahmota sähkömoottorikäytöissä momentin ja tehon eroavaisuutta vaikka sitä sinulle jo ystävällisesti yritettiin selventää?
        Näytä yksikin 3-vaihemoottori joka 1-vaiheiseksi kytkettynä antaa 80% tehon ja 80% momentin 3-vaiheisen kilpiarvoista, ja varaudu siihen että teollisuus repii sinulta nämä moottorit käsistä, sillä jokainen verstas haluaa peruskäyttöihin noin hyvällä momentilla toimivan 1-vaihemoottorin huomattavasti halvemmilla kaapelointi- ja komponenttikustannuksilla. Mutta todellisuudessahan tällaista "80% moottoria" ei ole olemassakaan. Paljonkohan virtaa ajattelit tunkea 230V jännitteellä yhteen vaiheeseen tuolla 80% momentin kytkennälläsi? Joko lamppu alkaa syttyä?

        sähköviisas kirjoitti:
        "Ei tuommoinen perus moottorijuttu pitäisi olla noin vaikeaa! Olisko sinun maallikkona paras jättää nämä sähköjutut ammattilaisille."

        Nolasit itsesi jo, ja ihan vinkkinä voin kertoa että se ei juuri nosta uskottavuuttasi että yrität päänaukomisella kiinnittää huomion muualle.


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        sähköviisas kirjoitti:
        "Oikeasti 1-vaihekäytössä saadaan n. 80 % siitä vääntömomentista mikä olisi 3-vaihekäyttöisenä"

        Vähän myöhemmin sähköviisas kirjoitti:
        "Nooh, tuostakin seuraa että tehoakin on se 80 %."

        Et edelleenkään hahmota sähkömoottorikäytöissä momentin ja tehon eroavaisuutta vaikka sitä sinulle jo ystävällisesti yritettiin selventää?
        Näytä yksikin 3-vaihemoottori joka 1-vaiheiseksi kytkettynä antaa 80% tehon ja 80% momentin 3-vaiheisen kilpiarvoista, ja varaudu siihen että teollisuus repii sinulta nämä moottorit käsistä, sillä jokainen verstas haluaa peruskäyttöihin noin hyvällä momentilla toimivan 1-vaihemoottorin huomattavasti halvemmilla kaapelointi- ja komponenttikustannuksilla. Mutta todellisuudessahan tällaista "80% moottoria" ei ole olemassakaan. Paljonkohan virtaa ajattelit tunkea 230V jännitteellä yhteen vaiheeseen tuolla 80% momentin kytkennälläsi? Joko lamppu alkaa syttyä?

        sähköviisas kirjoitti:
        "Ei tuommoinen perus moottorijuttu pitäisi olla noin vaikeaa! Olisko sinun maallikkona paras jättää nämä sähköjutut ammattilaisille."

        Nolasit itsesi jo, ja ihan vinkkinä voin kertoa että se ei juuri nosta uskottavuuttasi että yrität päänaukomisella kiinnittää huomion muualle.

        Taidat olla huono häviäjä ;)


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Taidat olla huono häviäjä ;)

        Kerro nyt vaan ihan suosiolla millaisella virralla (suhteessa 3-v nimellisvirtaan) ajattelit saada tuon 80% tehon ja 80% momentin 1-vaiheisena? Kerro toki, muutenhan tässä jää kuva että olet puhunut lämpimiksesi asiasta josta et ymmärrä?


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        Kerro nyt vaan ihan suosiolla millaisella virralla (suhteessa 3-v nimellisvirtaan) ajattelit saada tuon 80% tehon ja 80% momentin 1-vaiheisena? Kerro toki, muutenhan tässä jää kuva että olet puhunut lämpimiksesi asiasta josta et ymmärrä?

        Jos haluat kyseenalaistaa nykyistä sähkötietämystä ja -opetusta, sinun pitää väitellä aiheesta tohtoriksi, ja näin saada on oppisi vallalle.
        Epäilen kuitenkin enemmän "huono-häviäjä-syndroomaa".


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Jos haluat kyseenalaistaa nykyistä sähkötietämystä ja -opetusta, sinun pitää väitellä aiheesta tohtoriksi, ja näin saada on oppisi vallalle.
        Epäilen kuitenkin enemmän "huono-häviäjä-syndroomaa".

        Noniin, eiköhän tämä ollut tässä kuten arvasinkin.
        Sinun ei olisi kannattanut lähteä tähän leikkiin polttamaan näppejäsi, etenkin vielä asenteella jossa lähdit ylimielisesti kuittailemaan muille vaikka sitä omaa osaamista ei sitten ollutkaan.
        Ja tosiaan, 3-vaihemoottorista et yksivaihesyötöllä tule saamaan 80% momenttia. Momentti ja teho ovat eri asioita.
        Olisit uskonut hyvällä.


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        Noniin, eiköhän tämä ollut tässä kuten arvasinkin.
        Sinun ei olisi kannattanut lähteä tähän leikkiin polttamaan näppejäsi, etenkin vielä asenteella jossa lähdit ylimielisesti kuittailemaan muille vaikka sitä omaa osaamista ei sitten ollutkaan.
        Ja tosiaan, 3-vaihemoottorista et yksivaihesyötöllä tule saamaan 80% momenttia. Momentti ja teho ovat eri asioita.
        Olisit uskonut hyvällä.

        Turhaan minulle kiukuttelet, sinun on vaan lähdettävä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan, vaikka siipi kerrallaan, kuin Don Quijote konsanaan.


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Turhaan minulle kiukuttelet, sinun on vaan lähdettävä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan, vaikka siipi kerrallaan, kuin Don Quijote konsanaan.

        Jatkat siis vielä, no mikäpä siinä.
        Eli kerropa millaisella virralla nimellisvirtaan verrattuna ajattelit saada tuon 80% momentin 1-vaihekäytössä? Huomaatko asiassa mitään käytännön ongelmaa?


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        Jatkat siis vielä, no mikäpä siinä.
        Eli kerropa millaisella virralla nimellisvirtaan verrattuna ajattelit saada tuon 80% momentin 1-vaihekäytössä? Huomaatko asiassa mitään käytännön ongelmaa?

        Totta kai. Tämä keskustelualue onkin ollut nykyisin kovin hiljainen, kyllä yksi (enkä tarkoittanut itseäni)"jänkkääjä" piristää aluetta kummasti.


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Totta kai. Tämä keskustelualue onkin ollut nykyisin kovin hiljainen, kyllä yksi (enkä tarkoittanut itseäni)"jänkkääjä" piristää aluetta kummasti.

        Niin, se vastaus siihen kysymykseen, kiitos?


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        Niin, se vastaus siihen kysymykseen, kiitos?

        Enkös jo äsken sanonut että turhaan minulle kiukkuilet, sinun pitää haastaa valtakunnan ylin sähkötietämys, kun jakavat mielestäsi väärää tietoa.


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Enkös jo äsken sanonut että turhaan minulle kiukkuilet, sinun pitää haastaa valtakunnan ylin sähkötietämys, kun jakavat mielestäsi väärää tietoa.

        En ole haastamassa "valtakunnan ylintä sähkötietämystä", kysynpähän vaan sinulta tuota väittämäsi 80% momentin saavuttamiseen tarvittavaa 1-vaihevirtaa suhteessa 3-vaihemoottorin kilpiarvoihin. Olennainen tieto moottorista saatavan momentin kannalta, vai mitä?

        Ei vaan näytä tulevan vastausta, väistelyä ja vitsikkäitä sutkautuksia senkin edestä... Ottaako noin lujille myöntää ettei sinulla ole käsitystä siitä mistä puhut?

        Joko tämä alkaisi vihdoin olla taputeltu valmiiksi?


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        En ole haastamassa "valtakunnan ylintä sähkötietämystä", kysynpähän vaan sinulta tuota väittämäsi 80% momentin saavuttamiseen tarvittavaa 1-vaihevirtaa suhteessa 3-vaihemoottorin kilpiarvoihin. Olennainen tieto moottorista saatavan momentin kannalta, vai mitä?

        Ei vaan näytä tulevan vastausta, väistelyä ja vitsikkäitä sutkautuksia senkin edestä... Ottaako noin lujille myöntää ettei sinulla ole käsitystä siitä mistä puhut?

        Joko tämä alkaisi vihdoin olla taputeltu valmiiksi?

        Mikä vielä on epäselvää, johan tähän ketjuun siteerasin oleellisen momenteista ja prosenteista, mitä alan kirjallisuudessa on asiasta esitetty. Voisit edes vähän yrittää opiskella, niin ei tarvitsisi niin paljon kysellä.


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Mikä vielä on epäselvää, johan tähän ketjuun siteerasin oleellisen momenteista ja prosenteista, mitä alan kirjallisuudessa on asiasta esitetty. Voisit edes vähän yrittää opiskella, niin ei tarvitsisi niin paljon kysellä.

        Et siteerannut. Esitit vain lukuarvon joka ei kestä teknistä tarkastelua, ja jolle olen tässä useampaan otteeseen pyytänyt perustelua.

        Eli kerropa millaisella virralla nimellisvirtaan verrattuna ajattelit saada tuon 80% momentin 1-vaihekäytössä? Huomaatko asiassa mitään käytännön ongelmaa?


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        Et siteerannut. Esitit vain lukuarvon joka ei kestä teknistä tarkastelua, ja jolle olen tässä useampaan otteeseen pyytänyt perustelua.

        Eli kerropa millaisella virralla nimellisvirtaan verrattuna ajattelit saada tuon 80% momentin 1-vaihekäytössä? Huomaatko asiassa mitään käytännön ongelmaa?

        Miksi minun pitäisi perustella jonkun lähdeteoksen antamia tietoja? Minulle riittää että joku on asiat labrannut ja pistänyt paperille.


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Miksi minun pitäisi perustella jonkun lähdeteoksen antamia tietoja? Minulle riittää että joku on asiat labrannut ja pistänyt paperille.

        Noniin, ja saisikohan vielä lähdeviittausta tai jos löytyy sähköisessä muodossa niin mielellään toki linkkinä?

        Tuskin maltan odottaa linkkiä tähän "valtakunnan ylimpään sähkötietämykseen" joka kertoo 3-vaihemoottorista saatavan yksivaiheisena momenttia 80% nimellisestä... Ihan jo henkeä pidättelen.


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        Noniin, ja saisikohan vielä lähdeviittausta tai jos löytyy sähköisessä muodossa niin mielellään toki linkkinä?

        Tuskin maltan odottaa linkkiä tähän "valtakunnan ylimpään sähkötietämykseen" joka kertoo 3-vaihemoottorista saatavan yksivaiheisena momenttia 80% nimellisestä... Ihan jo henkeä pidättelen.

        Eiköhän tuo kytkentä löydy lähes jokaisesta opuksesta joka käsittelee sähkökoneita käytännön tasolla. Ensimmäisenä sattui käteen sähkökalenteri, tässä luvataan jopa 90 % momentista 1-v. käytössäkin.
        http://aijaa.com/ksSFDe


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        Eiköhän tuo kytkentä löydy lähes jokaisesta opuksesta joka käsittelee sähkökoneita käytännön tasolla. Ensimmäisenä sattui käteen sähkökalenteri, tässä luvataan jopa 90 % momentista 1-v. käytössäkin.
        http://aijaa.com/ksSFDe

        Arvasinhan mitä sieltä oli tulossa... Hienosti googlattu. Sitten siirrytään itse asiaan eli mittaamaan luetun ymmärtämistä - alkuperäinen kysymys VIELÄ KERRAN uudestaan:

        Eli kerropa millaisella virralla nimellisvirtaan verrattuna ajattelit saada tuon 80% momentin 1-vaihekäytössä? Huomaatko asiassa mitään käytännön ongelmaa?

        Kerro toki ihan omin sanoin?


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        Arvasinhan mitä sieltä oli tulossa... Hienosti googlattu. Sitten siirrytään itse asiaan eli mittaamaan luetun ymmärtämistä - alkuperäinen kysymys VIELÄ KERRAN uudestaan:

        Eli kerropa millaisella virralla nimellisvirtaan verrattuna ajattelit saada tuon 80% momentin 1-vaihekäytössä? Huomaatko asiassa mitään käytännön ongelmaa?

        Kerro toki ihan omin sanoin?

        VIELÄ KERRAN uudestaan:
        Sitä sinun pitää kysyä tekstin laatijalta, ei tekstin lukijoilta eikä siteeraajilta. Jotkut valmiiksi tutkitut asiat pitää vaan hyväksyä, varsinkin jos käytäntö tukee sitä. :)


      • Moottoristi
        sähköviisas kirjoitti:

        VIELÄ KERRAN uudestaan:
        Sitä sinun pitää kysyä tekstin laatijalta, ei tekstin lukijoilta eikä siteeraajilta. Jotkut valmiiksi tutkitut asiat pitää vaan hyväksyä, varsinkin jos käytäntö tukee sitä. :)

        Ei, vaan kyse on siitä ettet ymmärtänyt mitä tuo linkittämäsi asia tarkoittaa, ja koska et tiedä mistä on kyse yrität peittää tietämättömyytesi tuon löytämäsi numeron taakse.

        Ei tullut taaskaan vastaukseksi muutakuin väistelyä ja kiemurtelua...

        Eiköhän tämä ollut tässä jo aikoja sitten.


      • sähköviisas
        Moottoristi kirjoitti:

        Ei, vaan kyse on siitä ettet ymmärtänyt mitä tuo linkittämäsi asia tarkoittaa, ja koska et tiedä mistä on kyse yrität peittää tietämättömyytesi tuon löytämäsi numeron taakse.

        Ei tullut taaskaan vastaukseksi muutakuin väistelyä ja kiemurtelua...

        Eiköhän tämä ollut tässä jo aikoja sitten.

        Siis pitäisikö minun jotenkin ilmiselvästi ymmärtää että sinun kanta on oikea vastoin vallalla olevaa näkemystä?
        Keskusteluhan on ollut 3-vaihe moottorin käyttämisestä 1-vaihe syötöllä, jota sinä olet pitänyt mahdottomana, koska mielestäsi moottorin vääntö putoaa olemattomaksi. Vai olenko ymmärtänyt pointtisi oikein?


    • pöhkömatti

      tyylistä päätellen tämä sähköviisas näyttäisi olevan sama pösilö joka aikasemmin perseili viikkotolkulla siinä hehkumattiketjussa. joko täysi idiootti tai sitte hiukan perässävedettävä jätkä kun samanlainen älläys oli sielläkin

      • sähköviisas

        Mikä on hehkumatti, liittyykö se jotenkin sähköön?


    • lokijuhyedrty

      Mitäs "sähköviisas" jos vastaisit esitettyyn kysymykseen, täällä on muitakin jotka suurella mielenkiinnolla odottavat sitä -vaikka toisaalta en kyllä ihmettele miksi venkoilet...

    • idiootit

      Olette te kusipäitä. Yksi kysyy yksinkertaisen kysymyksen ja te väittelette selvistä asioista ! Tieto löytyy kirjasta joten ei muuta kuin Paavola käteen ! Kuinka jumalauta jaksattekin ?

      • tyhmyyden_julistus

        "Olette te kusipäitä. Yksi kysyy yksinkertaisen kysymyksen ja te väittelette selvistä asioista ! Tieto löytyy kirjasta joten ei muuta kuin Paavola käteen ! Kuinka jumalauta jaksattekin ?"

        Kusipäitä ja kusipäitä... mikään kehitys ei tapahdu ilman kusipäiden väittelyä, olivat he sitten väärässä tai oikeassa...

        Muuten...nykyisten käytäntöjen (tietämyksen) perusteella Nikola Tesla suljettaisiin mielisairaalaan, Albert Einstein "erityishoitoon" poikkeavan käytöksen takia, sekä Thomas A Edison vankilaan "patentti rikkomuksista".

        Ainoastaan amatööri perustaa käsityksensä tietoon.


    • jasaja

      hemmetin turhaa 3 vaihe, jos tehoja 80 prossaa yhdellä vaiheella.

      • sejase

        Se 20 % vaje on hinta yksivaihekäytöstä.


      • qwejhgnh

        Mistä ihmeestä on keksitty että "vaje" olisi 20% ?


      • gottfrid_strömberg

        Varmaan sen on joku tutkinut ja mitannut jo sähkötekniikan historian alkuhämärissä. Ei ole ihan eilisen päivän tietoa tuo.


    • sähkölaitos

      Nämä aloittajat ovatkin tyhmyyden tms huippuja!
      Samalla työllä ja vaivalla mitä näiden humorististen kyssäreiden teko vaatii niin googlaamalla löytyy kerralla faktaa!

      • tamuttelija

        Tästähän nyt on aivan turha keskustella, ainoa oikea ratkaisu on tamu, 1-vaihesyötöstä muodostetaan tamulla 3-vaihesyöttö moottorille ja voidaan mielen mukaan kikkailla taajuuksilla ja momenteilla ym. hauskoilla detaljeilla ja sitten viisastella tänne.


    • Mikähämie

      Oma osani ketjuun , vaikka en tiedä paljoakaan...

      Asensin viereisiin paikkoihin puhaltimet, toinen pakon syistä oli 1 vaiheinen ja toinen oli kolmivaiheinen.

      Molemmat moottorit identtisiä.

      Yksivaiheiseen kysyin neuvoa viisaammalta, (tiesin kondensaattori juubasta) ja se on melko tarkka faradi luku verrattuna moottorin tehoon, muuten poltetaan moottori, tai käy pahasti alikierroksilla tms tai ei käynnisty...

      Molemmat moottorit pyörii viereisissä huoneissa.

      Kolmeen vaiheeseen kytketty mosa puhaltaa kuin hurrikaani ja sama moottori yksivaiheiseksi kytkettynä (ammattilaisen mitoittama konkka) puhaltaa myös ihan kivasti, mutta ei ole lähellekkään kolmivaiheista, ei ainakaan sitä 80%...

      Virratkaan yksivaiheisella ei vastaa kolmella kerrottuna kolmivaiheista summavirtaa (taisi olla väärä termi, mutta en parempaakaan keksinyt,,,) Virtojen summaa...

      Moottoreista en tiedä, mutta kokemuksesta tiedän että jos 1 vaihe moottorilla tai kolmivaihe moottorin muuttamisella saataisiin n. 80% teho, niin kaikki käyttäisi yksivaihe moottoreita, koska mootorin rakentaminen olisi helpompaa.

      Ps. Tähän mennessä en ole törmännyt vielä vaihtovirralla toimivaan oikeaan yksivaihemoottoriin, kondensaattorilla yhdellävaiheellatoimiviin olen törmännyt.

      • tähteen

        "koska mootorin rakentaminen olisi helpompaa."

        Moottorin rakentajalle on aivan sama onko se yksi- vai kolmevaiheinen, "vaikeusaste" ei muutu miksikään...


        "Ps. Tähän mennessä en ole törmännyt vielä vaihtovirralla toimivaan oikeaan yksivaihemoottoriin, kondensaattorilla yhdellävaiheellatoimiviin olen törmännyt."

        Ps. Läsynlässyn... tuo "viisaus" on pelkkää trollausta... avainsanat; Induktio, yleisvirtamoottori, hiiliharja, N. Tesla ect.


      • kolmioonko
        tähteen kirjoitti:

        "koska mootorin rakentaminen olisi helpompaa."

        Moottorin rakentajalle on aivan sama onko se yksi- vai kolmevaiheinen, "vaikeusaste" ei muutu miksikään...


        "Ps. Tähän mennessä en ole törmännyt vielä vaihtovirralla toimivaan oikeaan yksivaihemoottoriin, kondensaattorilla yhdellävaiheellatoimiviin olen törmännyt."

        Ps. Läsynlässyn... tuo "viisaus" on pelkkää trollausta... avainsanat; Induktio, yleisvirtamoottori, hiiliharja, N. Tesla ect.

        Moottorin valmistuksen haastavuuteen ei ole vaikutusta mutta kaapelointi- ja suoja/kytkentälaitteissa kustannusero on huomattava ja jos 1-vaihemoottori olisi "melkein yhtä hyvä" kuin 3-v niinkuin tässä ketjussa väitetty niin kaikki käyttäisivät 1-vaihemoottoreita.

        Muttakun se ei sitä ole. Ei edes lähes.

        Lässynlässynlässytyskommentit äskeiseltä vastaajalta menevät laskuhumalan piikkiin


      • asioista_perillä

        " Ps. Tähän mennessä en ole törmännyt vielä vaihtovirralla toimivaan oikeaan yksivaihemoottoriin, kondensaattorilla yhdellävaiheellatoimiviin olen törmännyt. "

        Et ole siiten pahemmin tutustunut paineilmakompressoreihin, painepesureihin ect. Ja niissä oikeisissa yksivaihemoottoreissa on myös konkka, ellei puhuta sulkunapamoottoreista tai yleisvirtamoottoreista.


      • tähteen
        kolmioonko kirjoitti:

        Moottorin valmistuksen haastavuuteen ei ole vaikutusta mutta kaapelointi- ja suoja/kytkentälaitteissa kustannusero on huomattava ja jos 1-vaihemoottori olisi "melkein yhtä hyvä" kuin 3-v niinkuin tässä ketjussa väitetty niin kaikki käyttäisivät 1-vaihemoottoreita.

        Muttakun se ei sitä ole. Ei edes lähes.

        Lässynlässynlässytyskommentit äskeiseltä vastaajalta menevät laskuhumalan piikkiin

        En kommentoinut kaapelointia, kytkentälaitteita, enkä myöskään asennuskustannuksia, kommentti koski ainoastaan mootorin valmistusta.

        Ja mitä tuohon humalaan tulee, niin kirjoittaako joku tänne selvinpäin?
        Pelottava ajatus...


    • Mikähämie

      Olisi visiin pitäny mitata virrat tarkemmon ja puhallusvoimat, selvinpäin en myönnä olevani...

      Mutta sama moottori pyörii kolmivaiheisesti kuin saatanan esikarsinnan hurrikaani ja yksivaiheisesti kytkettynä, edelleenkin moottorin mittojen mukaan haettu käyntikondensaattori, antaa mukavan lehmänhenkäyksen.

      Ovipuhaltimista toinen vie tupeen päästä ja toinen pistää jakauksen kohdilleen,
      mielestäni ero ei ole 20%.

      Molemmat moottorit ovat oviverhopuhaltimia ja 1 vaiheiseti kytketty jää enempi jälkeen kuin 20%

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2819
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      386
      2690
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2210
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1855
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1718
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1603
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1502
    Aihe