Ei varaa edes viikon lomaan

hytinäx1

Luin tässä artikkelin tämän maan iltapäivälehdestä että jopa 38 % naisista jotka ovat osa-aikais töissä ja perheellisiä eivät pysty pitämään edes viikon lomaa kun heillä ei siihen ole todellakaan varaa. Tähän artikkeliin oli antanut lausunnon Ruotsin valtion työväenliikkeen ammattiyhdistyksen puheenjohtaja.
Siis mitä hemmettiä.! Itsehän he ovat polkeneet alas minimipalkat, palkannousut ja työehdot. Joka vuosi saa lukea lehdistä ammattiliittojen väärinkäytöksistä ja pamppujen asumisista huoneistoissa ja huviloissa jotka oikeastaan on tarkoitettu juuri näiden vähävaraisten liitonjäsenien käyttöön. Vaan eipä siitä hiiskuta sanaakaan.

34

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nehän-on-femakkoja

      tyhmyys tiivistyy nyrkin ja hellankoukun välissä.

    • Onneksi kertomasi ongelma ei koske meitä.
      Me olemme 60
      Miksi tänne höpötit?

      H.

      • expimot

        "Miksi tänne höpötit?"

        Voisiko johtua siitä, että joitain kiinnostaa muutkin asiat kuin oma napanöyhtä?


      • expimot kirjoitti:

        "Miksi tänne höpötit?"

        Voisiko johtua siitä, että joitain kiinnostaa muutkin asiat kuin oma napanöyhtä?

        "expimot"

        MInulleko?

        Voi olla myös niin, että muilla palstoilla ei saa nöyhtääkään.
        Meidän palstallamme voi kuitenkin moni-nikkeillä.
        Näytellen että jotain kiinnostaa.
        Tiedäthän:
        En päässyt aamulla kirjautumaan...
        Tulin vasta palstalle....
        Käväisin kaupassa...
        Kesti vähän aikaa, pesu-kone hajosi...

        H.


      • Mikäetteiolisi

        Kyllähän 60 voi olla nainen, osa-aikaisesti töissä ja pienipalkkainen (itsekin olen tuota kaikkea) ja perheellinenkin vielä.


      • hytinäx1

        Hunksille: Siksi kirjoitin kun ensin ajattelin kuinka itse voisin auttaa näitä naisia lapsineen, kutsumallako asumaan luokseni ilmaiseksi viikon verran?. Asunhan sievässä pikkukaupungissa jossa on ulkoilumahdollisuuksia yllin kyllin ja merta ja hiekkarantaa niin kauas kuin silmät näkevät.
        Omat lapset ovat niin hyvin palkattuja että he pääsevät lapsineen vähintään kahdelle ulkomaan matkalle/vuosi ja vielä kotimaan lomailut päälle.
        Vaan sitten tulistuin ja aloin ajattelemaan näitä ammattiliittojen, meidän työläisten ammattiliitonmaksujen avulla hankittuja kesämökkejä, kaupunki-asuntoja ym. joita nämä pamput sitten väärinkäyttävät omiin tarkoituksiinsa ilmaiseksi, eivätkä pienipalkkaiset jotka kaikista eniten tarvitsisivat, edes saa mahdollisuutta niihin lomillaan.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Hunksille: Siksi kirjoitin kun ensin ajattelin kuinka itse voisin auttaa näitä naisia lapsineen, kutsumallako asumaan luokseni ilmaiseksi viikon verran?. Asunhan sievässä pikkukaupungissa jossa on ulkoilumahdollisuuksia yllin kyllin ja merta ja hiekkarantaa niin kauas kuin silmät näkevät.
        Omat lapset ovat niin hyvin palkattuja että he pääsevät lapsineen vähintään kahdelle ulkomaan matkalle/vuosi ja vielä kotimaan lomailut päälle.
        Vaan sitten tulistuin ja aloin ajattelemaan näitä ammattiliittojen, meidän työläisten ammattiliitonmaksujen avulla hankittuja kesämökkejä, kaupunki-asuntoja ym. joita nämä pamput sitten väärinkäyttävät omiin tarkoituksiinsa ilmaiseksi, eivätkä pienipalkkaiset jotka kaikista eniten tarvitsisivat, edes saa mahdollisuutta niihin lomillaan.

        Ole onnellinen kuten minäkin olen, että omilla lapsillani on asiat hyvin. Paskaako sitä muista, ei nekään sinusta.


    • vieläneljävuotta

      Tuttua huttua, kesät töissä kaikenaikaa, talvella töitä liian vähän. Pakko kesällä tehdä niin paljon kun pystyy, jotta selviää hiljaisemman talven ylitse. Osa-aikaisilla usein sama homma kuin yrittäjillä, sesonkina ei löysäillä.

      • Vuodet-nollilla

        Sama juttu, sesonkiaika on sesonkiaika. Pakko painaa pitkää ja lyhyttä.
        Tosin. Olen myös eläkkeellä, jahka maksaisivat, jälkikäteen, käsittely kestää.


    • tässä-totuus

      Nainen on edelleen sorretussa asemassa suomessa,
      naisilla on aina pienmpi palkka kuin miehillä,
      enemmän työtä kuin miehillä,
      koska nainen on se joka yleensä vastaa lasten kasvatuksesta ja kotitöistä,
      siis naisella on edelleen enemmän vastuuta ja paljon enemmän työtä
      ja paljon paljon paljon pienemmät palkat kuin miehillä,
      aivan turhaa suomea on väittää tasa-arvoiseksi maaksi, ei pidä paikkaansa, ainaka mun kohdalla,
      tasa-arvo on vielä kaukana yhteiskunnassamme,
      nainen on aina enemmän sorretussa asemassa kuin mies,
      aina joka asiassa,

      • Onneksi kertomasi ongelma ei koske meitä.
        Me olemme 60
        Miksi tänne höpötit?

        H.


      • mieti.vähä
        hunksz kirjoitti:

        Onneksi kertomasi ongelma ei koske meitä.
        Me olemme 60
        Miksi tänne höpötit?

        H.

        Ollaan kuultu tuhansia kertoja että sinulla on hyvä eläke. Jos sinulla on hyvä niin muidenkaan ei pidä valittaa.
        Olet kuin dementoitunut äitini, aurinko, kuu ja tähdet, kaikki kiertävät hänen ympärillään, muuta maailmaa ei ole.
        Et edes muista kuin toistelet samaa vuodesta toiseen, muiden viestitkin ovat mielestäsi kopioitu omistasi.


    • flegmaatti

      Osa-aikaisessa työssä ja perheellinen?! Eli kyseisellä osa-aikaisella on mies!
      Eikä ole varaa lomailuun? En tajua alkuunkaan. Pitäisikö tämän osa-aikaisen perheellisen kustantaa lomat?
      Nyt on jossakin matoja!

      Onhan perheitä joissa vaimot ovat kotona ja aikaisemmin ilman mitään kodinhoidon tukia tai mitä ne sitten lienevätkään ja silti perheet, ml. vaimot lomailivat.
      Aloitus on jotenkin vääristynyt!

      Kotona lasten kanssa ollut vaimoni, saamatta mistään mitään (en laske 70-luvun pieniä lapsilisiä), hoiti kaiken maksuliikenteen ja suunnittelisekä valmisteli lomamme.
      Kohteet, lauttavaraukset yms. Otti kohteiden tapahtumakalenteri ja suunnitteli reitit ja alustavan aikataulun.

      Ollessaan sitten osa-aikaisena marketin kassalla, hänen työkaverinsa olivat hyvillään kun halusimme pitää lomamme varsinaisen lomakauden ulkopuolella.
      Kesäloma syksyllä kun marketin myynti väheni.

      Kyllä tuo aloitus on monessakin mielessa feministeille kohdistettu provokatio!
      Joitakin tapauksia saattaa olla mutta 38%! Höpö höpö!

      • hytinäx1

        http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23022994.ab, täältä löydät artikkelin, voihan olla että Ruotsin LO'n puheenjohtaja Thorwaldsson on feministi vaikkakin mies.
        Allra mest utsatta är kvinnor med arbetaryrken. 38 procent av de med lägst utbildning kan varken resa bort en semestervecka eller har tillgång till stuga eller husvagn för avkoppling.
        – Det är kvinnor som ofta har hårda, tuffa arbeten där de är mycket utsatta som inte kan fara iväg med sin familj på sommaren, säger Thorwaldsson.
        Förklaringen, menar han, finns i kvinnornas arbetsvillkor med låga löner, deltid och otrygga anställningar, ofta på obekväma arbetstider.
        Vaikka perheeseen kuuluisi mieskin, niin ei aina pysty pitämään lomaa samanaikaisesti. Monesti on myös pakko pitää lomansa silloin kun päivähoitopaikat ovat kiinni eikä silloin kuin itse haluaisi.

        Mutta, mielessäni pyörii vieläkin mihin voisi ottaa yhteyttä jos vaikka osa-päivä työllistetty yksinhuoltaja nainen parin pikkumukulan kanssa jostakin metsäkylästä haluaisi tulla luokseni viikon lomalle tänne kauniiseen kaupunkiin kun itse en ole menossa muualle lomalle. Eihän se viikon ylimääräinen ruokakustannus tulisi maksamaan minulle enempää kuin 100 Euroa.
        Täytyykö sitä olla jossakin facebook ryhmässä?


      • Kuuskytjarisat

        Ei perheellisellä välttämättä miestä ole taloudessaan. Ihminen voi olla jopa sinkku ja perheellinen, niin olin itsekin aikoinani kymmenkunta vuotta. Perheellisyys ei automaattisesti tarkoita sitä, että olisi parisuhde.


    • vihtoinkin

      "Joka vuosi saa lukea lehdistä ammattiliittojen väärinkäytöksistä...."
      No nyt selvisi syy miksi osa-aikatyötä tekevällä yksinhuoltajalla ei ole varaa lomailla.
      Kiitos. (Och samma på svenska)

    • Ruotsin asiat eivät koske Suomea, täällä olevat asiat koskevat yleensä suomalaisia.

      Suomessa on kaikki hyvin!!!

    • vhimsh

      Omat ongelmansa myös Suomessa
      - ainakin itse aikoinaan pyysin eron ammattiliitosta kuin seurakunnastakin kun raivostuin kerran työpaikalla kun työtoverit puhuivat " jo menetetyistä nuorista ja lapsista" ikään kuin itsestään selvänä asiana - syö sontasi ite ja mieti sanoin eräälle työtoverilleni, joka nimitteli murrosikäistä tytärtään pelkäksi persereiäksi kaikille - ja syljin lattialle sanoen - nuolkaa senkin porsaat.
      Avioeron jälkeen niskaani kaatui keskeneräisen talon velat ja alaikäisten elatusmaksut lapsille, joille ex-mies ei edes tapaamisoikeutta sallinut, kunhan
      vouhkasi ja uhosi tappamisella - siinä missä moni muukin.
      Asioita, jotka liittyi poliittiseen vallankäyttöön,huonoihin henkilösuhteisiin, maan päihde- ja huumepolitiikkaan, ongelmaisten hoitoon, raha- ja vakuusasioihin - kaikki nekin hoidettavia ja selviteltäviä asioita, jotka pelkällä
      huorittelulla ja prostituutiksi nimittelyllä ikänäs tule edes hoidetuksi millään tasolla. Miksi valtiot ja yhteiskunta edes olis olemassa - jos kaikki palvelut ja toimet olisivat vain silkkaa kulissia ja näennäistoimintaa`?
      Ja ihmiselo pelkkää näytelmää käämit käryten.

    • Lucianalinnassa

      Toi on niin suhteellista onko jollain varaa pitää viikon loma. Tosiasiahan on että kun sä oot lomilla niin sehän maksaa paljon enemmän kuin olisit senkin aikaa töissä etkä ehdi tuhlata niin paljon. Onhan työttömilläkin varaa pitää viikon loma. Eli jos puhutaan vain palkasta kuinka paljon työnantajan pitäs sulle maksaa et voisit pitää loman ja minkälainen luxusloma pitäis olla ? Mää haluaisin vain tuhlata esim. 200 e per loma päivä niin sehän tekee viikossa vain 1400 euroo onko se sit paljon vai vähän. Toisaalta jos mulla olis tuo summa tuhlattavana niin iskis toi nuukuus ja pistäisin sen säästöön ja lomailisin toisten siivellä. Et onko sitä varaa lomailla vai ei.

      • arbetslös

        Mikä on lomaa, mikä kitumista?
        Onko 3kk:n työnhaku Espanjassa lomaa vai epätoivoista kitumista tietäessään, ettei kuitenkaan saa yhtään työtarjousta, saati ehdotusta?


    • Niksnaksperseraks

      Elämä pitää rakentaa sellaiseksi, että lomailee silloin kun itsestä tuntuu ja paiskii töitä kun tarjolla on. Töitä on aina, jopa tuplatöitä mutta vässyt pyörittää lakattuja kynsiään ja nyrpistää nenää mieluummin, kuin kuin luopuisi perseaukisuudestaan ja laiskuudestaan.

    • flegmaatti

      Aloittajan lukema artikkeli lienee yhden ay-pampun värittämä koska en usko monenkaan pariskunnan elävän tuolla periaatteella.

      Vaikka "omat rahat" periaate vaikuttaa yllättävän yleiseltä niin eiköhän niissäkin perheissä kuitenkin sovelleta jonkin sortin kohtuutta ja suhteellisuutta.

      • Missä siinä lukee "pariskunta"
        Artikkeli perustui tilastoihin.
        Tyypillistä näille keskusteluille että kaikki soveltavat omasta elämästään esimerkkejä yleispätevän totuuden nimikkeen alla.


      • flegmaatti
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Missä siinä lukee "pariskunta"
        Artikkeli perustui tilastoihin.
        Tyypillistä näille keskusteluille että kaikki soveltavat omasta elämästään esimerkkejä yleispätevän totuuden nimikkeen alla.

        Minun totuuteni on se, että yksinhuoltajaksi hankkiutuneella siinä on omaa tuottamusta. Tavalla tai toisella. Laimentaa myötätuntoani kummasti.


      • Exyh

        Eiköhän useimmat meistä perusta perhettä sillä ajatuksella että liitto kestää, mutta kun kukaan meistä ei ole selvänäkijä niin vaikea se on etukäteen tietää, kenen kohdalle sattuu alkoholisoituva, väkivaltaiseksi osoittautuva taikka kesken aikaansa henkensä heittävä kumppani. Niin kun sattuupi käymään, niin ainoa tapa välttyä yksinhuoltajuudelta on joko avioitua pikapikaa uudestaan tai antaa lapsensa huostaan.
        Itse en halunnut tehdä kumpaakaan, joten olin pakostakin lasteni yh ikävuodet 40-50. Omaa tuottamusta siis?


      • flegmaatti kirjoitti:

        Minun totuuteni on se, että yksinhuoltajaksi hankkiutuneella siinä on omaa tuottamusta. Tavalla tai toisella. Laimentaa myötätuntoani kummasti.

        Jaa-a. Minun vikani että lasteni isä ja laillisesti vihitty aviomieheni kuoli leukemiaan 37-vuotiaana ja sain yksin pitää huolta ja kasvattaa ja elättää lapseni, koska en kelpuuttanut isän rooliin ketä tahansa kaksilahkeista? Minullakin on ollut nuo laiha-lehmä-vuodet ja ei puhettakaan ulkomaanmatkoista just ja just pystyin käymään Suomessa kesäisin.
        Ei yksinhuoltajaksi useinkaan "hankkiuduta".
        Yksinhuoltajuus ainoastaan nostaa minun tmyötätuntoani


      • flegmaatti
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Jaa-a. Minun vikani että lasteni isä ja laillisesti vihitty aviomieheni kuoli leukemiaan 37-vuotiaana ja sain yksin pitää huolta ja kasvattaa ja elättää lapseni, koska en kelpuuttanut isän rooliin ketä tahansa kaksilahkeista? Minullakin on ollut nuo laiha-lehmä-vuodet ja ei puhettakaan ulkomaanmatkoista just ja just pystyin käymään Suomessa kesäisin.
        Ei yksinhuoltajaksi useinkaan "hankkiuduta".
        Yksinhuoltajuus ainoastaan nostaa minun tmyötätuntoani

        Hautaan vievä sairaus tai onnettomuus ovat tietenkin oma lukunsa mutta tattavapiirini yksinhuoltajat ovat kyllä itse osaltaan vaikuttaneet tulokseen.
        Eräällä tuttavallani on 4 lasta 3:n eri miehen kanssa eikä sivusta katsoen ko. yksinhuoltajalla ole niukkuudesta tietoakaan.

        Hetken tunnekuohussa tehdyt ratkaisut eivät likimainkaan aina toimi pitempään.
        Samoin lapsellinen käsitys lapsen hoidosta. Itkua vääntäen "voi että on kurjaa! En arvannut, että tämä on näin kamalaa". Kyse oli ensimmäisen ja viimeisen lapsen alkutaipaleesta. Toimihenkilötyötä tekevä rouva oli kuvitellut lapsen leluksi jonka kanssa leikitään kun huvittaa ja sitten se laitetaan koppaan, myöhemmin omiin oloihinsa.
        Herran asenteesta ei kannata mainitakaan.
        Minusta näissä on kyse omasta tuottamuksesta.

        Ja muita vastavia tapauksia.


      • Korppis1
        flegmaatti kirjoitti:

        Hautaan vievä sairaus tai onnettomuus ovat tietenkin oma lukunsa mutta tattavapiirini yksinhuoltajat ovat kyllä itse osaltaan vaikuttaneet tulokseen.
        Eräällä tuttavallani on 4 lasta 3:n eri miehen kanssa eikä sivusta katsoen ko. yksinhuoltajalla ole niukkuudesta tietoakaan.

        Hetken tunnekuohussa tehdyt ratkaisut eivät likimainkaan aina toimi pitempään.
        Samoin lapsellinen käsitys lapsen hoidosta. Itkua vääntäen "voi että on kurjaa! En arvannut, että tämä on näin kamalaa". Kyse oli ensimmäisen ja viimeisen lapsen alkutaipaleesta. Toimihenkilötyötä tekevä rouva oli kuvitellut lapsen leluksi jonka kanssa leikitään kun huvittaa ja sitten se laitetaan koppaan, myöhemmin omiin oloihinsa.
        Herran asenteesta ei kannata mainitakaan.
        Minusta näissä on kyse omasta tuottamuksesta.

        Ja muita vastavia tapauksia.

        Hankkiuduin yksinhuoltajaksi ja ryhdyin yrittäjäksi samalla elin herroiksi. Matkustelin lasteni kanssa vähintään kerran vuodessa talvella etelän aurinkorannoille. Kesäisin kiersimme Suomea, koluten kaikki vesipuistot ja muut lasten jutskat.

        Oli ne ihania aikoja ; )


    • töött

      Onko sitä oikeastaan pakko reissata ja matkustella - jos työeläkkeelle on päässyt töistä - pieni tovi rauhallista aikaa miettiä omaa elämää ja rauhassa tehdä kotihommia ilman angstia ja pakkopullia - voihan sitä vaikka kiivetä viltin ja tyynyn kanssa saunan lauteille, kuvitella olevansa vaikka kesäretkellä, kuunnella radiosta jotain vaikka RSO:n konserttia ja ottaa päiväunet välillä
      - joskus ahdistaa myös sukulaiset, joitten mielestä juhlapyhinä on ihan pakko reissata - hokevat että kotiinsa o moni kuollut - onko se ny synti sekään
      - mieluummin etuoikeus mun mielestä jos välillä saa olla vapaa emännän ja vieraspalvelijan roolista. Köyhän ainuthuvitus on rikas mielikuvitus - silleen musiikki antaa aina siivet tehdä mielikuvitusmatkaa ympäri maailmaa ja eri aikakausiin. Hyvää juhannusta kaikille !
      Psykoterapiutar jo aiemmin tiedusteli onko koti siinä juhlakunossa että voisiko tulla arvostelureissulle pistäytymään - mun huusollissa on kaikk työt aina jossain vaiheessa silleen täydellisyyttä vailla enkä aio mitään juhannusstressiä
      niistäkään ottaa - työt kun ikinä ei mihinkään karkaa - ehtii ne tehdä myöhemminkin silloin kun intoa riittää.

    • "Osa-aikaisessa työssä ja perheellinen?! Eli kyseisellä osa-aikaisella on mies!" kirjoittaa flegmaatti.
      Minä otin ja lukasin artikkelin myös...ei siinä mielestäni missään kohtaa puhuttu välttämättä naisista joilla on mies. "Perheellinen" ainakin täällä meidän nurkilla tarkoittaa yleensä naista tai miestä jolla on lapsia, ei välttämättä puolisoa.

      Kyllä osalla ihmisistä on pullat niin huonosti uunissa täällä Ruotsissakin että lapset saavat olla koko kesän vapaa-ajan kodissa tai kunnan järjestämissä kesäleireissä koska vanhempiVanhemmat ovat työssä koko kesän eikä heillä ole varaa lähteä lomalle. Vuodesta vuoteen, aina samat lapset joilla ei ole lomaa koskaan. Yleensä yksinhuoltajaäitien ja/tai elinkeinoelämän palveluksessa olevien naisten lapsia. Vähän koulutusta ja työväenluokan tausta kuuluvat asiaan. Tasan ei käy onnen lahjat ja tilanne on ainoastaan pahentunut viimeisten 20 vuoden aikana luokkaerojen kasvamisen tuloksena.

      • toistaoliennen

        Ovatko luokkaerot todellisuudessa kasvaneet Suomessa?
        Eikö nykyään ole helpompi opiskella itsensä hyvätuloiseksi, vaikka onkin lähtösin vähävaraisesta perheestä?


      • toistaoliennen kirjoitti:

        Ovatko luokkaerot todellisuudessa kasvaneet Suomessa?
        Eikö nykyään ole helpompi opiskella itsensä hyvätuloiseksi, vaikka onkin lähtösin vähävaraisesta perheestä?

        Riippuu siitä mihin vertaa. Jos vertaa viisikymmentäluvun yhteiskuntaan (lapsuuttamme) niin luokkaretki on tullut mahdollisemmaksi peruskoulu-uudistuksen takia, mutta ainakin täällä Ruotsissa nämä viimeiset parikymmentä vuotta ovat olleet taas takapakkia.


    • ymmärrysvajaus

      Tarkoittaako nimike vässy väsynyttä tai välinpitämättömyyttä, mistä naisia aina syyllistetään ja ivataan - mikä on asian nimi täsmällisesti ilmaistuna
      - miksi? Jos joku haluaa kyntensäkin lakata - eikö sekin ole yksityisasia
      - johonkin maailman turhuuteen ja synnillisyyteen vetoamatta
      - suojaahan lakka hauraita kynsiäkin jos tekee talous- tai peltohommia
      - ellei ole suojakäsineitä?

    • Minusta artikkeli on tarkoitushakuinen. Samanlainen linja näyttää olevan iltapäivälehdillä myös Ruotsissa. Huono-osaisuuden esittely myy lehteä hyvin - etenkin jos sitä peilataan rötösherrojen elämäntyyliin.

      Meillä Suomessa on useita järjestöjä, joilla on tarjolla tuettuja lomia vähävaraisille.
      Kai niitä Ruotsissakin on. Ja jos tekee osa-aikatyötä, voisi kuvitella että se ei kuormita yhtä lailla kuin kokoaikainen työ eli lomalle ei välttämättä ole samaa tarvetta.

      Ei loma ole mikään jokamiehenoikeus, joka tipahtaa meille taivaasta. Maatilojen emännät, omaishoitajat, pienyrittäjät ? Mitenkähän on heidän lomiensa laita ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1725
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1342
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      284
      1250
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      66
      1169
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      113
      1092
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      969
    7. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      947
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      24
      923
    9. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      838
    10. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      809
    Aihe