Moi,
Selventäkään asiaa...
Eli meillä on vuosivuokralla vanha mökki, missä ensimmäisiä aurinkopanelijärjestelmiä. Akut tsippas viimevuoda, ja ostin nyt AMG 180ah uuden akun ja siihen kylkeen puhdasta siniaaltoa antavan invertterin. No akku suoraan saareen ja eka viikonloppu meni ok. Siinä tuli latailtua kännyköitä ja katsottua telkkaria ihan normaalisti. Sitten tuli 2 viikon tauko ja akun lataus jäi kennojen varaan, ja viimeviikolla palattuamme invertteri vilkutti punaista, eli alijännitettä. No akku mantereelle ja laturiin ja seuraavana aamuna pois (silloin näytti 14v ja rapiat päälle) ja tv ym päälle. Akku kesti tasan 15min ja invertteri hakkasi punaista. Palautin akun takuukorjaukseen, ja sille tejtiin kaikki mahdolliset testit ja oli kuulemma ok.
Miten tää homma pitäisi toimia ja mikä vi**u tossa eka kerrassa meni mönkään ? Kaikki valot oli pois ja invertteri täysin sammutettu, mutta silti akku ns. tyhjä. Uudelleen latauksen jälkeen kesti 15min (oli kyllä normi laturi, eikä älylaturi)
Nyt kun akku on testattu ja asennetaan takaisin, niin voiko paneelin antaa ladata sitä arkipäivät sillä voltimäärällä mitä sieltä tuulee, koska järjestelmässä ei ole mitään valvontaa vanhuutensa takia, ja lataako se yleensäkkään AMG akkua ?
Sekavasti selitetty, mutta toivottavasti joku kertoo, että miten näiden kanssa pitäis nyt edetä ?
Aurinkopaneeli + akku + Invertteri
17
15955
Vastaukset
- 2000a
Ehdottomasti säätäjä väliin ja vielä sellanen joka pudottaa jännitteen noin 13,8v kun on tullut akku täyteen.olisko ylilatautunut sen kahden viikon aikana mutta jos näytti alijännitettä ja perus laturilla latauksen jälkeen toimei hetken niin ei sekään täsmää.Sen tiedän varmasti ettei joku pikkumatti lataa yön aikana tollasta tyhjää akkua täyteen jos akku ollut tyhjä.Vähän vaikea sanoa kun en tiedä millainen on ilma ollut sen 2viikon ajan ja kuinka paljon on paneeleita.
- metsä-veli
Aloittajan selostuksesta puuttuu kosolti asiaan vaikuttavia tekijöitä ja
ihan varmaa vastausta ei voi antaa.
Jos nyt arvaisi, niin systeemissä on yksi noin 80 watin paneeli, ei ole
lataussäädintä lainkaan tai se ei toimi, taikka muuta häikkää löytyy
johdinliitoksista ym.
Näinollen uusi 180 ampeeritunnin akku saattaa olla täysin okei, mutta
syy löytyykin tarvittavasta sähkötehosta jota akusta ei irtoa.
Lyijyakussa jonka ampeerimäärä on 180 A , on tyhjiin purettaessa noin
2 kwt energiaa , mutta eihän akkua saisi tyhjiin purkaa, vaan noin puolilleen
että se kestäisi muutakin kuin yhden kesän.
Eli 1 kwt on käytettävissä, mutta tässä piilee se kompa että tällöinkin purkausvirran ampeerimäärä saa olla vain noin 10 ampeeria.
Eli kuormaa saa olla päällä vain 120 wattia.
Kun aloittaja kuormittaa huomattavasti enemmän akkuaan, niin kuinka käy ?
Käy niin että edes puolta määrää yhdestä kilowatista ei saa ulos ennenkuin jännite lurpahtaa alas ja invertterin pilli alkaa viheltää.
Akku ei kuitenkaan ole tyhjiin purettu, vaan liikakuorma poistettuna jännite
nousee sallitun käytön tasolle.
Hieman auttaa jos kuorma on ajoittainen, eli lyijyakun kemialliset reaktiot
ehtivät tauon aikana elvyttää akkua uuteen ponnistukseen.
Aloittajan tulee hankkia lataussäädin joka mahdollistaa akun jättämisen
lataukseen mökiltä poissaolon ajaksi.
Missään tapauksessa akkua ei tule jättää lataukseen "suorakytkennällä" jos
ei ole paikalla mittailemassa akun jännitettä.
AGM akusta tulee viikossa jotakuinkin entinen jos näin tekee.
Litium-akut ja varsinkin LiFePO4 katodiin perustuvat ovat pitkänpäälle jo
nyt lyijyakkua edullisemmat käytössä.
Niistä saa ulos sen minkä akun ampeerimäärä lupaa, eli 180 ampeeritunnin
akkua vastaa 90 ampeeritunnin lifepo akku.
Suurin ero löytyy kuitenkin virtakestosta joka sallii raskaan invertterikuorman
ilman että akku hyytyy ennen aikojaan.
Esimerkin lifepo sallii 45 ampeerin purkausvirran ilman että sen ikä
siitä merkittävästi kärsii, eli noin 2000 täyslataus/purkausjaksoa.
Akusta kyllä irtoaa päälle 200 ampeerin virrat, mutta jatkuvasti näin
käytettynä latauskerrat melkein puolittuvat.
Tässä pitää lisäksi huomata että lifepo akku ei suinkaan tällä käytöllä
ole propello stoppo, vaan vain 20 % on tuossa vaiheessa häipynyt kapasiteetista.
Näitä tehoja saa kun osaa itse koota irtokennoista akun, - kaupallisia
ja valmiita tuotteita on, mutta yleensä niiden elektroniikka sotkeutuu
asiaan ja sallii pienemmät purkausvirrat.
Valitettavasti tee se itse akku vaatii asiaan paneutumista, ja vaatisi
lisäksi että metsäveli urakoisi kokoon ohjeet miten välttää vahingot
näiden hirmuvirtoja helposti tuottavien kennojen kanssa toimiessa.- kummaa
Mikä yksikkö on kwt?
- f380h832
kummaa kirjoitti:
Mikä yksikkö on kwt?
se on toi KILOWATTITONNI jossa kaksois-v on kirjoitettu virheellisesti pienellä kato
- Anonyymi
f380h832 kirjoitti:
se on toi KILOWATTITONNI jossa kaksois-v on kirjoitettu virheellisesti pienellä kato
Kilowattitunti
- ififig
Lataussäädin paneelin ja akun väliin
Siitä sitten johdotus kulutuspisteisiin led lamppuihin ja invertteriin
Saksalainen 10 amp säädin led näytöllä netistä maksoi viime vuonna 65 eur plus läh kulut
Helppo kytkeä itse - Juha1973_42
Soitin tänään myös akkupojojille Turun pisteeseen ja kysyin tilannetta. Paneli on about 50-60W ja antaa ulos 13,5V ja 1,2A, ja ne sanoi että ei mene kyseinen akku rikki, vaikka olisi 2 viikko putkeen latauksessa ilman säätäjää. Metsä-veli vastasi jotain tosta tyhjenemisestä, mutta en ymmärtänyt sanaakaan.... :D ! Voisko joku suomentaa ton tyhjenemisteorian.
- Juha1973_42
Sori... Ei hän puhunutkaan siitä tyhjenemisestä. Eli vielä on epäselvää, että miksi akku oli täysin tyhjä kahden viikon jälkeen, vaikka mitään kuormaa siinä ei pitänyt olla. No nyt akku on autotallissa ja ladattu AMG laturilla. Katsotaan huomenna, että missä jamassa se on. Voiko akkutesti näyttää ok, vaikka se purkautuisi muutamassa päivässä ? AMG akun ei pitäisi käytännössä purkaantua laisinkaan jos seisee kuormattomana autotallissa.
- 2000a
No hälyttikö se invertteri alijännitettä jo ennen kuin kuormitit akkuja. Joka tapauksessa akku ei ole ollut täysi ensimmäisen viikonlopun jälkeen jos eka viikonloppu toimei hyvin ellet sitten ole kuormittanut toisella kerralla selvästi enemmän. Tuo 50-60 wh paneeli pitäisi sentään paisteessa antaa ainakin 3a aika alhainen on latausjännite jos vain 13,5v siihen vielä häviöt ja millä paisteella se sen antaa.Sinuna hankkisin isomman paneelin ja sihen säädin
- metsä-veli
Onkohan mökillä käynyt kutsumattomia vieraita telkkaria katsomassa ?
Arvelen kuitenkin että vanhasta systeemistä löytyy vikaa vaikkapa johdotuksesta tai liittimistä ja akkusi oli siksi tyhjä.
Systeemeitä täytyy mittailla ja tähän tarvitset myös ampeerimittaria.
Ampeerimittarilla näet myös mitä virtaa invertteri ottaa akusta, ja veikkaan
että huomattavasti vähemmän jää ihmettelyn aihetta.
Osta pihtimallinen mittari, - sillä saat ampeerit mitattua ilman että tarvitsee
katkaista mitattava virtapiiri ja turata ampeerimittari väliin.
Niinkuin tuossa edellä "2000a" ehdotti niin suurempi paneeli tulisi hankkia
ja säädin myös.
Mittailujen jälkeen osaat laskea kuinka monta paneelia tarvitset.
Hyvä tavoite on että saat tyhjentyneen akun täyteen jo seuraavana päivänä.
Ota huomioon kuinka monta tuntia päivässä paneelisi saa suoraa auringonpaistetta.
Jos on vaikkapa puiden varjostusta välillä niin plörinäksi menee koko touhu.
Paneelisi on liian pieni siitäkin syystä että viikonlopun jälkeen tyhjentynyt
akku vaatii hyvissäkin oloissa ainakin viikon latautumisen että se olisi
edes kohtuullisen täysi.
"Sulfatisoituminen" ehtii pilata akkua näin hitaassa latauksessa.
- Juha1973_42
Akku ladattu eilen oikealla laturilla, ja näyttää nyt 12,89V. Kolme Motonetin rasitustestiä antoi tuloksen (15sec 460A) tuloksen 9.9V, joten akku on kondiksessa. Nyt haetaan vikaa sitten ihan muualta ja alkuun vähennetään kuormaa normi käytössä. Ei toi setti kestä tv, läppäriä, 3 kännyä ja valoja samaan aikaan ainakaan kaun. Ihmetyttää tietty se viimekertainen totaali tsippaaminen jo 15min jälkeen. No kohta tehdään oma rasituskoe. Vituttaa vaan roudata to 65kg akkua ees taas saareen ja takas.
- akkueiolepohjaton
olisiko helpompi ottaa sinne saareen salkkuaggrekaatti jolloin ei tarvitsisi kantaa kuin polttoainetta ja sekin vain menosuuntaan. jos kulutus on suuri niin pienellä paneelilla ja akulla ei pitkään pärjätä.
parempi käyttää agrekaatti suuren kulutuksen aikana ja samalla ladata akkua, akkuvirtaa käyttää sitten kun kulutus on pientä esim. vain pari valoa. - Anonyymi
Perus suomalainen kun kaikkiin vitun vitkuttimiin kyllä on ollut rahaa, mutta ei kunnon latausjärjestelmään. Luultavasti kaikki värkit ajetaan jo lähtökohtaisesti asiasta ymmärtämättömän tyylillä eli halvimman 230vac invertterin kautta ja kaikki kytkennät sokeripalavirityksillä, löysinä tietenkin.
Paneeli tottakai on heitetty johonkin pusikkoon ja karvaperseet pyöräytetty yhteen pienen sähköniton voimin. Paneelia varten on säästetty vaarin vanhan jvc stereon 0.5mm^2 kovaäänisten johdot ja säädintä ei ole hankittu koska se on juutalaisten tyyli rahastaa.
Älä tee sähkökytkentöjä mökilläsi jos et ymmärrä vittuakaan mitä teet .
- seviesähköt
"""Paneli on about 50-60W ja antaa ulos 13,5V ja 1,2A """
Ylläoleva ei voi pitää paikkaansa, täytyy olla 50-60W ja antaa ulos 19-21V ja 3,5-4 A
Jos invertteri on akussa kiinni, se voi viedä sähköä sammutettunakin omasta katkaisijasta, ja jos siinä on putki tv kiinni, kulutus voi olla suurtakin. - eroaverkosta.be
Akulla on kaksi erilaista käyttötapaa - puretaan ja ladataan eri aikoina (cyclic) ja puretaan ja ladataan samaan aikaan (float).
Esimerkiksi autossa akku on float - akun navoissa on aina ylijännite suhteessa akun napajännitteeseen. Ylijännite purkautuu akun kautta noin puolentoista amppeerin float-virtana, mikä lämmittää akkua ja parantaa akun toimintaa kylmässä.
Muussa kuin autokäytössä float-virtaa ei yleensä ole saatavilla auton tavoin, eikä ole tarkoituksenmukaista ajaa akun lävitse akkua lämmittäviä amppeereita ainakaan kesähelteillä.
Tutustuttuani asiaan totesin, että aivan asianmukaista paneelilaturia tuskin vielä on edes kehitettykään, joka optimoisi float-virran eri kuormitustasoja ja akun sen hetkistä varaustilaa vastaavaksi, mikä olisi ainoa keino pitää akku täynnä ja kunnossa latauksen aikana ja täyttää tyhjää akkua samaan aikaan kun on kuormitusta akun navoissa.
Tarvitaan latausalgoritmi, joka huomioi kaikki systeemin parametrit eri tilanteissa akun näkökulmasta katsottuna. - röböttiö
Vanha paneeli....puuttuu estodiodi.....purkaa akun pimeällä/vähäisessä
valossa......
Osta vaikka jokin halppissäädin....säätimissä on itsessään tuo diodi asennettuna...
2o---30--eurotukulla saat ostettua säätimen..
Tai sitten sinne panelilähtöön tuo diodi
kustantaa noin 2,5----5 egee.... Diodi 15SQ045 45V/15A (esim. aurinkopaneelin estodiodi)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/383312/Aurinkopaneelin-lataussaadin-5A-75W-LED-12V - vastusansa
valistunut arvaukseni on että jokin piuha ei ole kunnolla kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747