Aurinkopaneeli + akku + Invertteri

Juha1973_42

Moi,

Selventäkään asiaa...
Eli meillä on vuosivuokralla vanha mökki, missä ensimmäisiä aurinkopanelijärjestelmiä. Akut tsippas viimevuoda, ja ostin nyt AMG 180ah uuden akun ja siihen kylkeen puhdasta siniaaltoa antavan invertterin. No akku suoraan saareen ja eka viikonloppu meni ok. Siinä tuli latailtua kännyköitä ja katsottua telkkaria ihan normaalisti. Sitten tuli 2 viikon tauko ja akun lataus jäi kennojen varaan, ja viimeviikolla palattuamme invertteri vilkutti punaista, eli alijännitettä. No akku mantereelle ja laturiin ja seuraavana aamuna pois (silloin näytti 14v ja rapiat päälle) ja tv ym päälle. Akku kesti tasan 15min ja invertteri hakkasi punaista. Palautin akun takuukorjaukseen, ja sille tejtiin kaikki mahdolliset testit ja oli kuulemma ok.

Miten tää homma pitäisi toimia ja mikä vi**u tossa eka kerrassa meni mönkään ? Kaikki valot oli pois ja invertteri täysin sammutettu, mutta silti akku ns. tyhjä. Uudelleen latauksen jälkeen kesti 15min (oli kyllä normi laturi, eikä älylaturi)

Nyt kun akku on testattu ja asennetaan takaisin, niin voiko paneelin antaa ladata sitä arkipäivät sillä voltimäärällä mitä sieltä tuulee, koska järjestelmässä ei ole mitään valvontaa vanhuutensa takia, ja lataako se yleensäkkään AMG akkua ?

Sekavasti selitetty, mutta toivottavasti joku kertoo, että miten näiden kanssa pitäis nyt edetä ?

17

15955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2000a

      Ehdottomasti säätäjä väliin ja vielä sellanen joka pudottaa jännitteen noin 13,8v kun on tullut akku täyteen.olisko ylilatautunut sen kahden viikon aikana mutta jos näytti alijännitettä ja perus laturilla latauksen jälkeen toimei hetken niin ei sekään täsmää.Sen tiedän varmasti ettei joku pikkumatti lataa yön aikana tollasta tyhjää akkua täyteen jos akku ollut tyhjä.Vähän vaikea sanoa kun en tiedä millainen on ilma ollut sen 2viikon ajan ja kuinka paljon on paneeleita.

    • metsä-veli

      Aloittajan selostuksesta puuttuu kosolti asiaan vaikuttavia tekijöitä ja
      ihan varmaa vastausta ei voi antaa.
      Jos nyt arvaisi, niin systeemissä on yksi noin 80 watin paneeli, ei ole
      lataussäädintä lainkaan tai se ei toimi, taikka muuta häikkää löytyy
      johdinliitoksista ym.
      Näinollen uusi 180 ampeeritunnin akku saattaa olla täysin okei, mutta
      syy löytyykin tarvittavasta sähkötehosta jota akusta ei irtoa.

      Lyijyakussa jonka ampeerimäärä on 180 A , on tyhjiin purettaessa noin
      2 kwt energiaa , mutta eihän akkua saisi tyhjiin purkaa, vaan noin puolilleen
      että se kestäisi muutakin kuin yhden kesän.
      Eli 1 kwt on käytettävissä, mutta tässä piilee se kompa että tällöinkin purkausvirran ampeerimäärä saa olla vain noin 10 ampeeria.
      Eli kuormaa saa olla päällä vain 120 wattia.
      Kun aloittaja kuormittaa huomattavasti enemmän akkuaan, niin kuinka käy ?
      Käy niin että edes puolta määrää yhdestä kilowatista ei saa ulos ennenkuin jännite lurpahtaa alas ja invertterin pilli alkaa viheltää.
      Akku ei kuitenkaan ole tyhjiin purettu, vaan liikakuorma poistettuna jännite
      nousee sallitun käytön tasolle.
      Hieman auttaa jos kuorma on ajoittainen, eli lyijyakun kemialliset reaktiot
      ehtivät tauon aikana elvyttää akkua uuteen ponnistukseen.


      Aloittajan tulee hankkia lataussäädin joka mahdollistaa akun jättämisen
      lataukseen mökiltä poissaolon ajaksi.
      Missään tapauksessa akkua ei tule jättää lataukseen "suorakytkennällä" jos
      ei ole paikalla mittailemassa akun jännitettä.
      AGM akusta tulee viikossa jotakuinkin entinen jos näin tekee.

      Litium-akut ja varsinkin LiFePO4 katodiin perustuvat ovat pitkänpäälle jo
      nyt lyijyakkua edullisemmat käytössä.
      Niistä saa ulos sen minkä akun ampeerimäärä lupaa, eli 180 ampeeritunnin
      akkua vastaa 90 ampeeritunnin lifepo akku.
      Suurin ero löytyy kuitenkin virtakestosta joka sallii raskaan invertterikuorman
      ilman että akku hyytyy ennen aikojaan.
      Esimerkin lifepo sallii 45 ampeerin purkausvirran ilman että sen ikä
      siitä merkittävästi kärsii, eli noin 2000 täyslataus/purkausjaksoa.
      Akusta kyllä irtoaa päälle 200 ampeerin virrat, mutta jatkuvasti näin
      käytettynä latauskerrat melkein puolittuvat.
      Tässä pitää lisäksi huomata että lifepo akku ei suinkaan tällä käytöllä
      ole propello stoppo, vaan vain 20 % on tuossa vaiheessa häipynyt kapasiteetista.
      Näitä tehoja saa kun osaa itse koota irtokennoista akun, - kaupallisia
      ja valmiita tuotteita on, mutta yleensä niiden elektroniikka sotkeutuu
      asiaan ja sallii pienemmät purkausvirrat.
      Valitettavasti tee se itse akku vaatii asiaan paneutumista, ja vaatisi
      lisäksi että metsäveli urakoisi kokoon ohjeet miten välttää vahingot
      näiden hirmuvirtoja helposti tuottavien kennojen kanssa toimiessa.

      • kummaa

        Mikä yksikkö on kwt?


      • f380h832
        kummaa kirjoitti:

        Mikä yksikkö on kwt?

        se on toi KILOWATTITONNI jossa kaksois-v on kirjoitettu virheellisesti pienellä kato


      • Anonyymi
        f380h832 kirjoitti:

        se on toi KILOWATTITONNI jossa kaksois-v on kirjoitettu virheellisesti pienellä kato

        Kilowattitunti


    • ififig

      Lataussäädin paneelin ja akun väliin
      Siitä sitten johdotus kulutuspisteisiin led lamppuihin ja invertteriin
      Saksalainen 10 amp säädin led näytöllä netistä maksoi viime vuonna 65 eur plus läh kulut
      Helppo kytkeä itse

    • Juha1973_42

      Soitin tänään myös akkupojojille Turun pisteeseen ja kysyin tilannetta. Paneli on about 50-60W ja antaa ulos 13,5V ja 1,2A, ja ne sanoi että ei mene kyseinen akku rikki, vaikka olisi 2 viikko putkeen latauksessa ilman säätäjää. Metsä-veli vastasi jotain tosta tyhjenemisestä, mutta en ymmärtänyt sanaakaan.... :D ! Voisko joku suomentaa ton tyhjenemisteorian.

    • Juha1973_42

      Sori... Ei hän puhunutkaan siitä tyhjenemisestä. Eli vielä on epäselvää, että miksi akku oli täysin tyhjä kahden viikon jälkeen, vaikka mitään kuormaa siinä ei pitänyt olla. No nyt akku on autotallissa ja ladattu AMG laturilla. Katsotaan huomenna, että missä jamassa se on. Voiko akkutesti näyttää ok, vaikka se purkautuisi muutamassa päivässä ? AMG akun ei pitäisi käytännössä purkaantua laisinkaan jos seisee kuormattomana autotallissa.

      • 2000a

        No hälyttikö se invertteri alijännitettä jo ennen kuin kuormitit akkuja. Joka tapauksessa akku ei ole ollut täysi ensimmäisen viikonlopun jälkeen jos eka viikonloppu toimei hyvin ellet sitten ole kuormittanut toisella kerralla selvästi enemmän. Tuo 50-60 wh paneeli pitäisi sentään paisteessa antaa ainakin 3a aika alhainen on latausjännite jos vain 13,5v siihen vielä häviöt ja millä paisteella se sen antaa.Sinuna hankkisin isomman paneelin ja sihen säädin


      • metsä-veli

        Onkohan mökillä käynyt kutsumattomia vieraita telkkaria katsomassa ?
        Arvelen kuitenkin että vanhasta systeemistä löytyy vikaa vaikkapa johdotuksesta tai liittimistä ja akkusi oli siksi tyhjä.
        Systeemeitä täytyy mittailla ja tähän tarvitset myös ampeerimittaria.
        Ampeerimittarilla näet myös mitä virtaa invertteri ottaa akusta, ja veikkaan
        että huomattavasti vähemmän jää ihmettelyn aihetta.
        Osta pihtimallinen mittari, - sillä saat ampeerit mitattua ilman että tarvitsee
        katkaista mitattava virtapiiri ja turata ampeerimittari väliin.
        Niinkuin tuossa edellä "2000a" ehdotti niin suurempi paneeli tulisi hankkia
        ja säädin myös.
        Mittailujen jälkeen osaat laskea kuinka monta paneelia tarvitset.
        Hyvä tavoite on että saat tyhjentyneen akun täyteen jo seuraavana päivänä.
        Ota huomioon kuinka monta tuntia päivässä paneelisi saa suoraa auringonpaistetta.
        Jos on vaikkapa puiden varjostusta välillä niin plörinäksi menee koko touhu.
        Paneelisi on liian pieni siitäkin syystä että viikonlopun jälkeen tyhjentynyt
        akku vaatii hyvissäkin oloissa ainakin viikon latautumisen että se olisi
        edes kohtuullisen täysi.
        "Sulfatisoituminen" ehtii pilata akkua näin hitaassa latauksessa.


    • Juha1973_42

      Akku ladattu eilen oikealla laturilla, ja näyttää nyt 12,89V. Kolme Motonetin rasitustestiä antoi tuloksen (15sec 460A) tuloksen 9.9V, joten akku on kondiksessa. Nyt haetaan vikaa sitten ihan muualta ja alkuun vähennetään kuormaa normi käytössä. Ei toi setti kestä tv, läppäriä, 3 kännyä ja valoja samaan aikaan ainakaan kaun. Ihmetyttää tietty se viimekertainen totaali tsippaaminen jo 15min jälkeen. No kohta tehdään oma rasituskoe. Vituttaa vaan roudata to 65kg akkua ees taas saareen ja takas.

      • akkueiolepohjaton

        olisiko helpompi ottaa sinne saareen salkkuaggrekaatti jolloin ei tarvitsisi kantaa kuin polttoainetta ja sekin vain menosuuntaan. jos kulutus on suuri niin pienellä paneelilla ja akulla ei pitkään pärjätä.

        parempi käyttää agrekaatti suuren kulutuksen aikana ja samalla ladata akkua, akkuvirtaa käyttää sitten kun kulutus on pientä esim. vain pari valoa.


      • Anonyymi

        Perus suomalainen kun kaikkiin vitun vitkuttimiin kyllä on ollut rahaa, mutta ei kunnon latausjärjestelmään. Luultavasti kaikki värkit ajetaan jo lähtökohtaisesti asiasta ymmärtämättömän tyylillä eli halvimman 230vac invertterin kautta ja kaikki kytkennät sokeripalavirityksillä, löysinä tietenkin.

        Paneeli tottakai on heitetty johonkin pusikkoon ja karvaperseet pyöräytetty yhteen pienen sähköniton voimin. Paneelia varten on säästetty vaarin vanhan jvc stereon 0.5mm^2 kovaäänisten johdot ja säädintä ei ole hankittu koska se on juutalaisten tyyli rahastaa.

        Älä tee sähkökytkentöjä mökilläsi jos et ymmärrä vittuakaan mitä teet .


    • seviesähköt

      """Paneli on about 50-60W ja antaa ulos 13,5V ja 1,2A """

      Ylläoleva ei voi pitää paikkaansa, täytyy olla 50-60W ja antaa ulos 19-21V ja 3,5-4 A

      Jos invertteri on akussa kiinni, se voi viedä sähköä sammutettunakin omasta katkaisijasta, ja jos siinä on putki tv kiinni, kulutus voi olla suurtakin.

    • eroaverkosta.be

      Akulla on kaksi erilaista käyttötapaa - puretaan ja ladataan eri aikoina (cyclic) ja puretaan ja ladataan samaan aikaan (float).

      Esimerkiksi autossa akku on float - akun navoissa on aina ylijännite suhteessa akun napajännitteeseen. Ylijännite purkautuu akun kautta noin puolentoista amppeerin float-virtana, mikä lämmittää akkua ja parantaa akun toimintaa kylmässä.

      Muussa kuin autokäytössä float-virtaa ei yleensä ole saatavilla auton tavoin, eikä ole tarkoituksenmukaista ajaa akun lävitse akkua lämmittäviä amppeereita ainakaan kesähelteillä.

      Tutustuttuani asiaan totesin, että aivan asianmukaista paneelilaturia tuskin vielä on edes kehitettykään, joka optimoisi float-virran eri kuormitustasoja ja akun sen hetkistä varaustilaa vastaavaksi, mikä olisi ainoa keino pitää akku täynnä ja kunnossa latauksen aikana ja täyttää tyhjää akkua samaan aikaan kun on kuormitusta akun navoissa.

      Tarvitaan latausalgoritmi, joka huomioi kaikki systeemin parametrit eri tilanteissa akun näkökulmasta katsottuna.

    • röböttiö

      Vanha paneeli....puuttuu estodiodi.....purkaa akun pimeällä/vähäisessä
      valossa......
      Osta vaikka jokin halppissäädin....säätimissä on itsessään tuo diodi asennettuna...
      2o---30--eurotukulla saat ostettua säätimen..
      Tai sitten sinne panelilähtöön tuo diodi
      kustantaa noin 2,5----5 egee.... Diodi 15SQ045 45V/15A (esim. aurinkopaneelin estodiodi)
      https://www.motonet.fi/fi/tuote/383312/Aurinkopaneelin-lataussaadin-5A-75W-LED-12V

    • vastusansa

      valistunut arvaukseni on että jokin piuha ei ole kunnolla kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7629
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1883
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1860
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      759
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

      Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241
      747
    Aihe